@JeroenE Bedankt, had de zoekfunctie gevonden maar had de stille hoop dat hij niet actueel was. Maar de discussie op github geeft zeker duidelijkheid. Dan is het maar even kijken naar een alternatief en hopen dat de Shelly het tot die tijd gewoon vol blijft houden.
Als ik de handleiding zo lees heb je een aansluitfout gemaakt met je fases. L1, L2, L3 moeten in de goede volgorde om zuiver te kunnen meten. Check in je meterkast bij de groep welke kleur op welke fase zit (grijs, bruin& zwart zijn de standaard kleuren).Luuk_L schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:20:
Iemand al ervaring met de Shelly Pro 3EM? (energie meting)
Ik heb er gister een geïnstalleerd, maar krijg de melding 'Phase Sequence Error'.
Heb de handleiding er al op nageslagen, maar begrijp niet wat de melding precies zegt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
..of heb je m aangesloten op 3 verschillende 1F groepen?
3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
@Luuk_L Gelukkig zijn er maar twee draairichtingen mogelijk. Oplossing is redelijk simpel, draai twee willekeurige fases om
Zowel de fase als de bijbehorende current transformer omwisselen.
Of jij hebt ze ergens verwisseld of de installateur want het is volgens mij niet verplicht in NL om het rechtsdraaiend aan te sluiten.

Of jij hebt ze ergens verwisseld of de installateur want het is volgens mij niet verplicht in NL om het rechtsdraaiend aan te sluiten.
Kan dat bij de 3EM?stevenP schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:42:
[...]
..of heb je m aangesloten op 3 verschillende 1F groepen?
Bij een driefasige verbruiker (denk aan een motor bijvoorbeeld) is het van belang hoe de fasen aangesloten zijn, anders draait bijvoorbeeld een transportband de andere richting op; dat kan catastrofaal mis gaan. Als je dan een shelly 3PM hebt die dit kan detecteren, kan je vermijden dat een hieraan gevoelig apparaat kan ingeschakeld worden.Luuk_L schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:20:
Iemand al ervaring met de Shelly Pro 3EM? (energie meting)
Ik heb er gister een geïnstalleerd, maar krijg de melding 'Phase Sequence Error'.
Heb de handleiding er al op nageslagen, maar begrijp niet wat de melding precies zegt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij een huisinstallatie, waar enkel de kookplaat op twee van de drie fasen is aangesloten, en misschien de lader van je electrische auto, maakt dit helemaal niet uit en kan je die fout gewoon negeren.
Of je volgt de uitleg van @septillion en je bent de error kwijt. Je aardappelen zullen nog even snel gaar zijn

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
@septillion @naftebakje @stevenP Bedankt voor het meedenken.
Ik ben bekend met het links en rechtsom draaien bij een krachtstroom motor, maar begreep niet wat de functie van de Shelly was om hier iets op te monitoren.
Heb nu twee fases boven op de Shelly 3EM verwisseld, en ook de klemmen mee verwisseld.
Nu krijg ik de melding niet meer!
Daarnaast kreeg ik op 1 vd 3 fases een verbruik te zien, en op de andere twee een teruglevering (zitten zonnepanelen en ook verbruikers achter deze aansluiting).
Heb nu de fase die verbruik aangaf gecheckt, en de klem daarvan omgedraaid. Nu werkt het wel! Was me er niet van bewust dat hier een bepaalde richting op zat.
Nu dit allemaal werkt kan ik op naar het volgende:
Is het mogelijk om een melding (pushmelding via de app) in te stellen, als de aansluiting boven een bepaalde W of A komt qua teruglevering?
Ik ben daar nog niet bekend mee, gaat dat via scripting, of via Actions?
Ik ben bekend met het links en rechtsom draaien bij een krachtstroom motor, maar begreep niet wat de functie van de Shelly was om hier iets op te monitoren.
Heb nu twee fases boven op de Shelly 3EM verwisseld, en ook de klemmen mee verwisseld.
Nu krijg ik de melding niet meer!
Daarnaast kreeg ik op 1 vd 3 fases een verbruik te zien, en op de andere twee een teruglevering (zitten zonnepanelen en ook verbruikers achter deze aansluiting).
Heb nu de fase die verbruik aangaf gecheckt, en de klem daarvan omgedraaid. Nu werkt het wel! Was me er niet van bewust dat hier een bepaalde richting op zat.
Nu dit allemaal werkt kan ik op naar het volgende:
Is het mogelijk om een melding (pushmelding via de app) in te stellen, als de aansluiting boven een bepaalde W of A komt qua teruglevering?
Ik ben daar nog niet bekend mee, gaat dat via scripting, of via Actions?
@Luuk_L klinkt wat raar, maar via een scene.
Add scene > testomgeving
Als condition trigger-based, trigger kies je je meter, met als drempelwaarde >2kW bijvoorbeeld.
Daarna als action een notification bijvoorbeeld, maar kan ook email of alleen een melding in de Eventlog zijn.
Add scene > testomgeving
Als condition trigger-based, trigger kies je je meter, met als drempelwaarde >2kW bijvoorbeeld.
Daarna als action een notification bijvoorbeeld, maar kan ook email of alleen een melding in de Eventlog zijn.
Ik blijf het probleem houden dat mijn shelly's random onbereikbaar worden, waarbij alleen een herstart van mijn router helpt. Uit/-inpluggen van de Shelly helpt in zo'n geval niet.
Ik heb, ihkv troubleshooten, een Shelly opgeofferd om mijn router elke week te rebooten, maar dat helpt niet. Zonet valt de Shelly die achter het buitenstopcontact voor het laden van de EV uit. Nu kan ik die dus niet in- of uitschakelen, tot ik mijn router reboot. Ik heb op het wegvallen maar een automation gezet, zodat ik het in ieder geval weet.
En gewoon geen, nul, nada, problemen met andere wifi-devices. Zelfs mijn ESPHOME-devices zijn 100.0% van de tijd up, geen problemen met de telefoons, tablets en laptops.
Ik verhoog de rebootfrequentie van de router naar 1x per dag en als dat ook niet helpt gooi ik de handdoek in de ring, dan verkoop ik de Shelly's en moet ik op zoek naar wat anders.
Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen? Mijn waarnemingen spreken elkaar tegen;
Ik heb, ihkv troubleshooten, een Shelly opgeofferd om mijn router elke week te rebooten, maar dat helpt niet. Zonet valt de Shelly die achter het buitenstopcontact voor het laden van de EV uit. Nu kan ik die dus niet in- of uitschakelen, tot ik mijn router reboot. Ik heb op het wegvallen maar een automation gezet, zodat ik het in ieder geval weet.
En gewoon geen, nul, nada, problemen met andere wifi-devices. Zelfs mijn ESPHOME-devices zijn 100.0% van de tijd up, geen problemen met de telefoons, tablets en laptops.
Ik verhoog de rebootfrequentie van de router naar 1x per dag en als dat ook niet helpt gooi ik de handdoek in de ring, dan verkoop ik de Shelly's en moet ik op zoek naar wat anders.
Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen? Mijn waarnemingen spreken elkaar tegen;
- Op mijn vorige router (een oude Fritzbox die echt gaar werd) werkten de Shelly's betrouwbaar, nu niet meer -> nieuwe T-mobile router is het probleem
- Op de nieuwe T-mobile router werken alle overige wifi-apparaten zonder enig probleem -> router is in orde

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
@JeroenH Hoeveel devices heb je nu in totaal op je router? En hoeveel IoT dingen?
Blijft namelijk maar een simpel, waarschijnlijk underpowered, ISP boxje natuurlijk.
Maar nog een andere, zit je met nieuwe doos op zelfde kanaal? Ook al acht ik de kans dat het aan de Shelly ligt toch wat klein in doordat een restart van de Shelly niet helpt...
Blijft namelijk maar een simpel, waarschijnlijk underpowered, ISP boxje natuurlijk.
Maar nog een andere, zit je met nieuwe doos op zelfde kanaal? Ook al acht ik de kans dat het aan de Shelly ligt toch wat klein in doordat een restart van de Shelly niet helpt...
Hoe stabiel zijn de Shelly's als je daarop ESPHome, Tasmota of een andere niet-Shelly firmware gebruikt?JeroenH schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:16:
Zelfs mijn ESPHOME-devices zijn 100.0% van de tijd up
Als ze zich dan nog steeds gek gedragen kun je zowel software-probleem aan de Shelly kant uitsluiten. Dan blijft over de hardware/specifieke plaatsing van je Shelly's en een overbelaste router.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Heb je een fixed IP ingesteld? Zoja, waarop? Op de router of op je Shellies?JeroenH schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:16:
Ik blijf het probleem houden dat mijn shelly's random onbereikbaar worden, waarbij alleen een herstart van mijn router helpt. Uit/-inpluggen van de Shelly helpt in zo'n geval niet.
7 devices op 5GHz (dit zijn telefoons/tablets/laptops)septillion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:25:
@JeroenH Hoeveel devices heb je nu in totaal op je router? En hoeveel IoT dingen?
17 devices op 2.4GHz (9 Shelly's en 8 ESPHOME's)
5 wired
Dat lijkt me bovengemiddeld veel, maar niet absurd veel toch? Plus dat die Shelly's en ESPHOME's nou niet heel veel data zullen genereren.
Klopt natuurlijk, maar een overbelastingsprobleem zou ik toch aan andere apparaten moeten merken?Blijft namelijk maar een simpel, waarschijnlijk underpowered, ISP boxje natuurlijk.
Ik weet niet op welk kanaal de Fritzbox destijds zat... als het goed werkt verdiep ik me daar niet zo in. Als ik de Zyxel (want dat levert T-mobile) laat scannen beweert hij dat het gekozen 2.4GHz kanaal verder leeg is.Maar nog een andere, zit je met nieuwe doos op zelfde kanaal? Ook al acht ik de kans dat het aan de Shelly ligt toch wat klein in doordat een restart van de Shelly niet helpt...
Dat weet ik niet, want dat heb ik niet gedaan. En omdat ik op zoek was naar iets wat "just works" was ik dat ook niet van plan. Er is aan de HA-kant al genoeg wat niet zomaar werktGizz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:30:
Hoe stabiel zijn de Shelly's als je daarop ESPHome, Tasmota of een andere niet-Shelly firmware gebruikt?

Het treft zowel Shelly's die zeer dichtbij de router hangen (als in: die kunnen elkaar letterlijk zien) maar ook Shelly's op een andere verdieping. Zowel qua welke Shelly het treft, als hoe lang het goed gaat voordat er weer eentje offline gaat, lijkt het compleet willekeurig.Als ze zich dan nog steeds gek gedragen kun je zowel software-probleem aan de Shelly kant uitsluiten. Dan blijft over de hardware/specifieke plaatsing van je Shelly's en een overbelaste router.
Ik heb voor een paar wired apapraten (bvproxmox server) een fixed IP ingesteld, en in DHCP hier ook een range voor vrijgehouden. De Shelly's krijgen hun IP via DHCP.rens-br schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:34:
Heb je een fixed IP ingesteld? Zoja, waarop? Op de router of op je Shellies?
Ik ben bang dat het probleem zowel niet in de router als niet in de Shelly's zit, maar het het iets van een incompatibiliteitsprobleem is. Dat zuigt, want geen van beide partijen zal zeggen "O dat los ik wel op".
Zou in ieder geval een fixed kanaal instellen met 1, 6 of 11.JeroenH schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:44:
Ik weet niet op welk kanaal de Fritzbox destijds zat... als het goed werkt verdiep ik me daar niet zo in. Als ik de Zyxel (want dat levert T-mobile) laat scannen beweert hij dat het gekozen 2.4GHz kanaal verder leeg is.
In de router dus begrijp ik?Ik heb voor een paar wired apapraten (bvproxmox server) een fixed IP ingesteld, en in DHCP hier ook een range voor vrijgehouden. De Shelly's krijgen hun IP via DHCP.
@JeroenH Dat is toch al wel behoorlijk voor zo'n doosje. En de data van een ESP is het probleem inderdaad niet, maar juist volgens mij de verbinding onderhouden met de minder demanding devices zodra andere wel veel aandacht vragen.
Zelf geen hoge pet op van ISP boxjes dus zou mij niet verbazen als hij moeite heeft met 24 devices + af en toe hoge throughput. Vandaar dat ik altijd adviseer om zelf Wifi spul te kopen als je flink bezig gaat met Wifi IoT devices.
Overigens is fixed IP's in je router regelen vaak overzichtelijker
Kans op IP conflict kleiner, alles in één overzicht en je kan nog terugvallen op DHCP als je het device in een ander netwerk prikt.
Zelf geen hoge pet op van ISP boxjes dus zou mij niet verbazen als hij moeite heeft met 24 devices + af en toe hoge throughput. Vandaar dat ik altijd adviseer om zelf Wifi spul te kopen als je flink bezig gaat met Wifi IoT devices.
Overigens is fixed IP's in je router regelen vaak overzichtelijker

@JeroenH Hier ook gezeik gehad met de tmobile router, homekit hubs die ineens allemaal disconnected zijn... IP conflicten.... echter werkte de 8 shelly's op 1 IP conflict na altijd prima.
Heb afgelopen weekend de router vervangen voor een Asus die ik nog had liggen en nu werkt het allemaal weer perfect.
Heb afgelopen weekend de router vervangen voor een Asus die ik nog had liggen en nu werkt het allemaal weer perfect.
Heb je die oude fritzbox nog? Kan je die anders niet in wireless access point modus zetten en bijvoorbeeld een deel van je (2.4) devices daar naar overzetten om tijdelijk te testen of hij een lagere load beter aan kan?
Zijn er verder nog opties in je router die wellicht van invloed kunnen zijn? Misschien dat er een bepaald protocol aan staat wat shelly gewoon niet begrijpt?
Welke t mobile router heb je? Hier een Zyxel T-50 router/modem van T mobile. Doet tevens gewoon dienst als router. Niets aan instellingen veranderd ooit behalve SSID en wachtwoord. Heb wel de wifi ervan uitgeschakeld. Dat wordt geregeld via 3 Ubiquity UAP-AC-LR’s.JeroenH schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:16:
Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen? Mijn waarnemingen spreken elkaar tegen;Ben er niet zo blij mee allemaal
- Op mijn vorige router (een oude Fritzbox die echt gaar werd) werkten de Shelly's betrouwbaar, nu niet meer -> nieuwe T-mobile router is het probleem
- Op de nieuwe T-mobile router werken alle overige wifi-apparaten zonder enig probleem -> router is in orde
Totaal op 2,4 ghz: 18 (allemaal IoT spul. Waarvan de meeste shelly’s)
Totaal op 5 ghz: 13 devices
Alles krijgt bij mij dynamisch ip. Zou voor IoT anders moeten hoor. Maar ik ben het ww vd routerr kwijt en heb geen zin om die te resetten. Dan moet ik al die IoT’s opnieuw configureren.

[Voor 4% gewijzigd door t14wo op 31-03-2023 13:17]
kijk eens op de shellys wat hun wifi signaal is merk zelf als die wat minder is dat het wel eens mis gaat
ook eco mode aan of uit wil wel schelen
ook eco mode aan of uit wil wel schelen
Aanvullend op kijken naar de signaalsterkte, zet de logging-functie eens tijdelijk aan en kijk eens wat de Shelly zelf te melden heeft op zo'n moment van geen verbinding.
Dag iedereen!
Ik heb een veit stoommachine 4,4kW , 10,5A dat op 400V 3fase stekker is aangesloten.
Mijn vraag is nu, kan ik enkel met een shelly module de 3fase tergelijk in en uitschakelen?
Mijn bedoeling is de stoommachine na een werkshift uit te schakelen op tijd en voor het werk de stoommachine 30min ervoor wordt ingeschakeld zodat de stoommachine op druk is alvoorens te beginnen.
Alternatief dat ik denk is: gebruik maken van een shelly pro (blauw)+ contactor… maar wil het liefst geen contactor en enkel shelly indien mogelijk…
Alvast bedankt!
Ik heb een veit stoommachine 4,4kW , 10,5A dat op 400V 3fase stekker is aangesloten.
Mijn vraag is nu, kan ik enkel met een shelly module de 3fase tergelijk in en uitschakelen?
Mijn bedoeling is de stoommachine na een werkshift uit te schakelen op tijd en voor het werk de stoommachine 30min ervoor wordt ingeschakeld zodat de stoommachine op druk is alvoorens te beginnen.
Alternatief dat ik denk is: gebruik maken van een shelly pro (blauw)+ contactor… maar wil het liefst geen contactor en enkel shelly indien mogelijk…
Alvast bedankt!
Als je de shelly pro hebt gevonden, dan is de stap naar de pro3 niet heel ver toch?Tommus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:06:
Dag iedereen!
Alvast bedankt!

Module heb ik over het hoofd gezien! Dus hiermee zal het perfect lukken om 400V (f1,f2,f3) direct te schakelen?stevenP schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:20:
[...]
Als je de shelly pro hebt gevonden, dan is de stap naar de pro3 niet heel ver toch?
Ik wil zeker zijn daarom 😁
Het was bij mij tijd om de oude badkamerverlichting, halogeen G4 lampjes te vervangen door wat zuinigere (en dimbare) LED variant. Dan kan het slim maken met een shelly natuurlijk niet achter blijven. Maar ik blijf maar knipperingen krijgen (1s tussenpozen, aan/uit), ondanks het toevoegen van een Shelly bypass (die zou dat toch moeten voorkomen?). De oude transformatoren heb ik vervangen door één nieuwe LED-Dimmer transformator.
Shelly en LED verlichting heb ik aangesloten volgens het onderstaande schema.
Shelly module: Dimmer 2
G4 Led lampje, in parallel: Philips G4 dimbaar
Transformator: Doobay LED-transformator
Kalibratie helpt niet, gedurende het proces knippert de lamp af en toe maar gaat nooit mooi constant (gedimd, of lichter) branden. Is de combinatie van Shelley én Transformator 12V niet werkbaar of wat zie ik over het hoofd?
Kalibratie helpt niet, gedurende het proces knippert de lamp af en toe maar gaat nooit mooi constant (gedimd, of lichter) branden. Is de combinatie van Shelley én Transformator 12V niet werkbaar of wat zie ik over het hoofd?
Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net
waarom sluit je de bypass niet aan zoals beschreven?tokko1 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:05:
Het was bij mij tijd om de oude badkamerverlichting, halogeen G4 lampjes te vervangen door wat zuinigere (en dimbare) LED variant. Dan kan het slim maken met een shelly natuurlijk niet achter blijven. Maar ik blijf maar knipperingen krijgen (1s tussenpozen, aan/uit), ondanks het toevoegen van een Shelly bypass (die zou dat toch moeten voorkomen?). De oude transformatoren heb ik vervangen door één nieuwe LED-Dimmer transformator.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit heb ik ook geprobeerd, maar leverde hetzelfde resultaat op.t14wo schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:59:
[...]
waarom sluit je de bypass niet aan zoals beschreven?
[Afbeelding]
Hij zit nu aan de 240v kant van de trafo gezien hij daar naar mijn idee hoort te funcitoneren (Vermogen: 230VAC ±10%, 50Hz).
Overigens zou hij niet nodig moeten zijn want de shelly heeft wel nuldraad (de shelly heb ik eerst zonder het hele trafo gebeuren aangesloten en ingebouwd, daarna pas het lampen circuit).
Kan het zijn dat je de trafo onderbelast? Zet eens een zwaarder lampje erin / er bij. Of sluit een verhuisfitting met dimbare E27 aan ipv de trafo+lampjes. Elimineren van factoren 😄
Vandaag heb ik een Shelly EM in mijn meterkast geïnstalleerd voor het meten van de opbrengst van de zonnepanelen (met als doel deze i.c.m. een P1 meter in Home Assistant te integreren).
De gemeten waarde lijkt echter niet te kloppen. In de middag gaf de P1 meter aan dat er 2526W werd teruggeleverd (omvormer gaf 3560W aan), terwijl de Shelly 1433W aangaf. Ook nu de zon allang weg is, geeft de Shelly aan dat er 22W binnen komt, terwijl de omvormer gewoon uit staat.
P1 meter
Shelly EM
Omvormer (FoxESS F3600)
Voor de volledigheid nog even de groepenkast. De Shelly gebruikt een 50A clamp op de fasedraad van groep 8. De Shelly heb ik aangesloten op groep 1 (hal).
Hebben jullie enig idee waarom ik deze meetresultaten binnen krijg? Ik gok dat ik iets fout heb gedaan. Het gaat om een nieuwbouwwoning die een paar maanden geleden is opgeleverd. Kan dus mogelijk ook zijn dat er iets niet helemaal goed is geïnstalleerd.
De gemeten waarde lijkt echter niet te kloppen. In de middag gaf de P1 meter aan dat er 2526W werd teruggeleverd (omvormer gaf 3560W aan), terwijl de Shelly 1433W aangaf. Ook nu de zon allang weg is, geeft de Shelly aan dat er 22W binnen komt, terwijl de omvormer gewoon uit staat.
P1 meter
Shelly EM
Omvormer (FoxESS F3600)
Voor de volledigheid nog even de groepenkast. De Shelly gebruikt een 50A clamp op de fasedraad van groep 8. De Shelly heb ik aangesloten op groep 1 (hal).
Hebben jullie enig idee waarom ik deze meetresultaten binnen krijg? Ik gok dat ik iets fout heb gedaan. Het gaat om een nieuwbouwwoning die een paar maanden geleden is opgeleverd. Kan dus mogelijk ook zijn dat er iets niet helemaal goed is geïnstalleerd.
[Voor 10% gewijzigd door bartju op 06-04-2023 22:49]
@bartju Ik vermoed dat groep 1 op een andere fase zit dan groep 8, maar ik kan op foto's zelden alle draden goed volgen.
Makkelijkste is om Shelly ook op groep 8 aan te sluiten en kijken of hij dan wel goed meet.
Makkelijkste is om Shelly ook op groep 8 aan te sluiten en kijken of hij dan wel goed meet.
Ah, natuurlijkJeroenE schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:57:
@bartju Ik vermoed dat groep 1 op een andere fase zit dan groep 8, maar ik kan op foto's zelden alle draden goed volgen.

Ik zit me een beetje te verdiepen in de Shelly modules. Aangezien deze een stuk goedkoper zijn en ook veel connect mogelijkheden hebben.
Nu op de TS pagina zie ik niet de shrllies die je in de catalogus ziet.
Ik wil voor onze rolluiken namelijk eentje aanschaffen maar zit met de vraag welke ik moet aanschaffen.
Nu op de TS pagina zie ik niet de shrllies die je in de catalogus ziet.
Ik wil voor onze rolluiken namelijk eentje aanschaffen maar zit met de vraag welke ik moet aanschaffen.
@theduke1989 Voor een rolluik moet je de oude Shelly 2.5 hebben of de nieuwe Shelly 2PM.
Je rolluiken moeten dan wel aan te sturen zijn met één 230V draad voor "omlaag" en een tweede 230V draad voor "omhoog".
Je rolluiken moeten dan wel aan te sturen zijn met één 230V draad voor "omlaag" en een tweede 230V draad voor "omhoog".
Afgaande op de specs kan de pro3 op normale voltages tot 240V AC, of 30V DC aan. 400 V valt dus buiten de specs.Tommus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:51:
[...]
Module heb ik over het hoofd gezien! Dus hiermee zal het perfect lukken om 400V (f1,f2,f3) direct te schakelen?
Ik wil zeker zijn daarom 😁
Als je het met Shelly wil schakelen zal je er een apart 400 V 3-fase relais tussen moeten zetten, dat je dan met een Shelly schakelt.
Link naar specs
OUTPUT CIRCUITS RATINGS
Max switching voltage AC 240 V
Max switching voltage DC 30 V
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Uit de manual voor de Pro3:
Three different phases can be used for the three load
circuits.
Connect the N terminal to the Negative cable.
Connect L terminal to the Device power supply circuit
braker. Any of the three phases can be used to power the
Device.
Connect three switches/buttons to the SW1, SW2 and
SW3 terminals and the Device power supply circuit breaker.
Any combination of AC and DC circuits can be switched
as long as the currents through the Device relays do not
exceed 16 A and the voltages at their contacts is not higher than 240 VAC or 30 VDC.
Dus het zou toch eigenlijk moeten kunnen.
Maar het is er niet echt voor bedoeld, omdat er voor elke fase een aparte nul wordt meegeschakeld. Met een 3-fasen relais zou netter en ik denk veiliger zijn.
circuits.
Device.
exceed 16 A and the voltages at their contacts is not higher than 240 VAC or 30 VDC.
Maar het is er niet echt voor bedoeld, omdat er voor elke fase een aparte nul wordt meegeschakeld. Met een 3-fasen relais zou netter en ik denk veiliger zijn.
[Voor 11% gewijzigd door AtRi op 03-04-2023 16:59]
@tokko1 Heb je de voeding al eens zonder Shelly getest?
Bypass gaat inderdaad niets uithalen als je een N hebt. Kan wel zijn dat je minimale load voor de Shelly niet haalt. Ze zeggen minimaal 50VA, dat is al aardig wat namelijk. En blijft met een ledlamp ook maar een inschatting, geen garantie.
Bypass gaat inderdaad niets uithalen als je een N hebt. Kan wel zijn dat je minimale load voor de Shelly niet haalt. Ze zeggen minimaal 50VA, dat is al aardig wat namelijk. En blijft met een ledlamp ook maar een inschatting, geen garantie.
Je kunt 3x dezelfde fase aansluiten.AtRi schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:53:
Uit de manual voor de Pro3:
circuits.
Device.
3 verschillende fases gaat echt niet.
Tenzij je vuurwerk wilt.
@Raymond19792 Volgens de handleiding kan je prima verschillende fases schakelen. Je kan ook op kanaal 1 DC schakelen, op kanaal 2 AC en op kanaal 3 de luidsprekerkabel. Het zijn 3 losse kanalen die onderling niet verbonden zijn en ook geen verbinding hebben met de voeding van de Shelly zelf.
Maar ik ben wel met je eens dat deze module er niet voor gebouwd is om een 3 fase aansluiting te schakelen.
In principe kan je wel 1 schakelaar op alle drie de inputs zetten zodat alle kanalen tegelijk worden geschakeld, maar als je met een app of andere aansturing gaat werken zal je (denk ik) makkelijker kunnen krijgen dat er een vertraging zit tussen het afschakelen van de eerste en het laatste kanaal.
@AtRi Deze Shelly (en voor zover ik weet eigenlijk alle andere ook) schakelen maar 1 draad per kanaal voor wisselspanning (de L dus) . De N loopt buiten de Shelly om.
Als (om wat voor reden dan ook) het berichtje dat kanaal 2 moet afschakelen niet aankomt dan heb je ook pech. Wellicht is eea nog een klein beetje op te vangen door op de module zelf scriptjes te draaien die zorgen dat het afschakelen van 1 kanaal ook gelijk beide andere kanalen uitzet.
Maar ik denk dat ik het niet zou doen en "gewoon" een losse 3 fasen contactor gebruiken om een 3 fasen aansluiting te schakelen.
Maar ik ben wel met je eens dat deze module er niet voor gebouwd is om een 3 fase aansluiting te schakelen.
In principe kan je wel 1 schakelaar op alle drie de inputs zetten zodat alle kanalen tegelijk worden geschakeld, maar als je met een app of andere aansturing gaat werken zal je (denk ik) makkelijker kunnen krijgen dat er een vertraging zit tussen het afschakelen van de eerste en het laatste kanaal.
@AtRi Deze Shelly (en voor zover ik weet eigenlijk alle andere ook) schakelen maar 1 draad per kanaal voor wisselspanning (de L dus) . De N loopt buiten de Shelly om.
Als (om wat voor reden dan ook) het berichtje dat kanaal 2 moet afschakelen niet aankomt dan heb je ook pech. Wellicht is eea nog een klein beetje op te vangen door op de module zelf scriptjes te draaien die zorgen dat het afschakelen van 1 kanaal ook gelijk beide andere kanalen uitzet.
Maar ik denk dat ik het niet zou doen en "gewoon" een losse 3 fasen contactor gebruiken om een 3 fasen aansluiting te schakelen.
Koop zo'n ding en sluit m aan op 3 verschillende fasen, zie maar wat er gebeurt.
De beschrijving van Shelly is knullig en misschien verwarrend maar l1 l2 en l3 zijn onderling verbonden in de pro3.
De beschrijving van Shelly is knullig en misschien verwarrend maar l1 l2 en l3 zijn onderling verbonden in de pro3.
@Raymond19792 Als wat jij zegt klopt dan is de beschrijving van Shelly niet verwarrend, maar faliekant fout. Ze schrijven letterlijk dat het "dry contacts" zijn en dat het 3 gescheiden kanalen zijn. Zo staat het ook in hun schema van deze module:
Weet je wel zeker dat je het over de Pro 3 hebt en niet de Pro 4PM? Bij de Pro 4PM heb je inderdaad geen gescheiden kanalen en zit alle 4 de kanalen op dezelfde L aangesloten.
Weet je wel zeker dat je het over de Pro 3 hebt en niet de Pro 4PM? Bij de Pro 4PM heb je inderdaad geen gescheiden kanalen en zit alle 4 de kanalen op dezelfde L aangesloten.
[Voor 11% gewijzigd door JeroenE op 04-04-2023 09:54]
Ik zit lulverhalen te vertellen met de 4pm in mind. Excuus, my bad. Over de 4pm werd hetzelfde verteld en ik reageerde blind met dat verhaal in gedachte
nee ac 230 voltt14wo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:42:
[...]
Dit was geen DC motor die je aangesloten hebt.
Nou, het is weer prut, Shelly Motion is weer afwezig, heeft wel ip-adres, is niet te pingen. Led op sensor reageert nog wel, maar netwerkverbinding is ruk. Ticket bij Shelly maar weer heropendEraser127 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:40:
Meh, m'n Shelly Motion doet niet meer
Krijgt nog wel een ip, maar wordt niet meer herkend in HA en kom niet meer op de instellingenpagina. Reset naar AP werkt ook, kan dan wel op de instellingenpagina komen, maar bij wifi verbinding instellen, maar kan ik weer niet op de instellingenpagina komen.
Heb maar een ticket aangemaakt
edit:
Heb een nieuw wifi netwerk aangemaakt met ander ssid, daarheen geconnect en daarna weer terug naar originele network en dat werkt.

@Tommus Ik heb toevallig een soort gelijk idee bedacht, ik heb een magneetschakelaar https://www.elektramat.nl.../Specsheet/2700386539.pdf besteld, en wil de stuurspanning schakelen met een Shelly 1. Dit bouw ik in een klein kastje wat ik naast de CEE 32A stekker hang, en de kabel op aansluit.Tommus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:06:
Dag iedereen!
Alvast bedankt!
Hopelijk kan ik het dit weekend testen. Volgens mij is dit ook wat jij zou kunnen gebruiken.
septillion schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:28:
@tokko1 Heb je de voeding al eens zonder Shelly getest?
Bedankt voor de opmerking(en).stevenP schreef op zondag 2 april 2023 @ 02:11:
Kan het zijn dat je de trafo onderbelast? Zet eens een zwaarder lampje erin / er bij. Of sluit een verhuisfitting met dimbare E27 aan ipv de trafo+lampjes. Elimineren van factoren 😄
Uiteindelijk gewisseld naar een andere (Ac) transformator en een Shelly RGBW(2). De RGBW draait in Witte lampen modus, dan heeft die 4 channels waar je 4 LED lampen mee kan aansturen. Werkt prima (op een klein beetje coil whine na

Transformator+dimmer is geen functionele combinatie.
Shelly 1PM gekocht om een enkel zonnepaneel met micro-omvormer mee te monitoren.
Kleine mod uitgevoerd (twee extra draden aan de BL0937 gesoldeerd) zodat hij ook de netspanning kan meten. En een draadbrugje gelegd over de contacten van het relais zodat hij alleen nog maar kan meten en geen schakelfunctie meer heeft. Er gaat max 250W doorheen dus dat durf ik wel aan.
Ik heb er Tasmota op geflashed omdat ik daar bekend mee ben en het behoorlijk actief ontwikkeld wordt.
Script in Tasmota draaien zodat het apparaatje zelfstandig naar PVOutput upload: ThinkPad in "Datalogging: PV systemen"
Kleine mod uitgevoerd (twee extra draden aan de BL0937 gesoldeerd) zodat hij ook de netspanning kan meten. En een draadbrugje gelegd over de contacten van het relais zodat hij alleen nog maar kan meten en geen schakelfunctie meer heeft. Er gaat max 250W doorheen dus dat durf ik wel aan.
Ik heb er Tasmota op geflashed omdat ik daar bekend mee ben en het behoorlijk actief ontwikkeld wordt.
Script in Tasmota draaien zodat het apparaatje zelfstandig naar PVOutput upload: ThinkPad in "Datalogging: PV systemen"
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
@ThinkPad Bijzondere keuze van Shelly om alleen power monitor aan te sluiten
Maar mooi dat het te modden is 

leuk maar waarom wil je perse het voltage meten? die kan je toch op die fase vanaf je p1 meter uitlezen?ThinkPad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:04:
Shelly 1PM gekocht om een enkel zonnepaneel met micro-omvormer mee te monitoren.
[Afbeelding]
Omdat het kan. En de spanning daar kan anders zijn dan bij de groepenkast natuurlijk.Maxwp schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:31:
[...]
leuk maar waarom wil je perse het voltage meten? die kan je toch op die fase vanaf je p1 meter uitlezen?
Hij moest toch open om het relais te overbruggen, dus die twee draadjes extra was dan een kleine moeite. Relais heb ik overbrugd zodat bij een herstart/crash de boel niet kort even uitschakelt.
ok ja "omdat het kan" ben ik altijd allergisch ( eerder the most effort ) voor want omdat het kan wil niet zeggen dat het ook moet gebeuren natuurlijk. maar goed en wat voor zin heeft het om te weten dat het op de p1 231 volt is en bij je shelly 229 volt?ThinkPad schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:24:
[...]
Omdat het kan. En de spanning daar kan anders zijn dan bij de groepenkast natuurlijk.
Hij moest toch open om het relais te overbruggen, dus die twee draadjes extra was dan een kleine moeite. Relais heb ik overbrugd zodat bij een herstart/crash de boel niet kort even uitschakelt.
het is qua hobby natuurlijk wel een leuk probeersultje maar zo te zien is dat voor jou sowieso niet echt een uitdaging.
verwacht je dat met de nieuwe software hij zal gaan kunnen crashen? hier nog geen shellys gehad die crashden met de orginele firmware. ook ingesteld dat het relay aan blijft bij een reboot wat hij ook doet.
Ik heb een Sonoff POW R2 tussen m'n server zitten, ook met Tasmota erop. Die stond ook ingesteld dat het relais altijd aan moet staan, ook na een reboot. Toch ging m'n server af en toe onderuit en zag ik in Tasmota dat de Sonoff herstart was. Die Sonoff is iets ruimer opgezet, daar heb ik het hele relais eruit gesoldeerd en doorverbonden. Scheelt ook nog een heel klein beetje stroomverbruik.
Hoeveel energie kostte het solderen?[b]ThinkPad in "[Shelly] Ervaringen & Discussie", daar heb ik het hele relais eruit gesoldeerd en doorverbonden. Scheelt ook nog een heel klein beetje stroomverbruik.

Toevoeging: Vziw zijn de shellies niet heel accuraat mbt metingen.
[Voor 11% gewijzigd door AtRi op 07-04-2023 14:10]
zn stom klein relay zit op bijna 1 watt of zo toch?ThinkPad schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:26:
Ik heb een Sonoff POW R2 tussen m'n server zitten, ook met Tasmota erop. Die stond ook ingesteld dat het relais altijd aan moet staan, ook na een reboot. Toch ging m'n server af en toe onderuit en zag ik in Tasmota dat de Sonoff herstart was. Die Sonoff is iets ruimer opgezet, daar heb ik het hele relais eruit gesoldeerd en doorverbonden. Scheelt ook nog een heel klein beetje stroomverbruik.
Goedemorgen, ik loop tegen een probleem aan met een Shelly 1 icm met een WiFi router zonder internet aansluiting. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. ik wil met een Shelly 1 (icm Shelly Cloud app) een garage opener aansturen in een garage zonder internet verbinding. Om het bereik te vergroten plaats ik een WiFi router waar ik de Shelly 1 op aansluit. Om een en ander te testen heb ik thuis een testopstelling gemaakt waarbij ik de WiFi router aan heb gesloten op internet (oa, om de laatste firmware update te installeren op de Shelly). In de testopstelling werkt alles prima. De problemen ontstaan als ik de Shelly en router in de garage installeer. Ik loop tegen het volgende aan. Ik heb een internet verbinding nodig om in te loggen in de Shelly app. Daarvoor zet ik eerst de WiFi verbinding uit en log dan in in de app. Als ik dan de WiFi weer aanzet, dan verbind de app soms wel en soms niet met de Shelly 1. En als ik ingelogd ben, dan moet ik iedere keer bij het gebruik van de app een melding over de gebruiksvoorwaarden accepteren. Ik heb ook geprobeerd de Shelly aan te sturen via de Apple Woning app (ik heb daarvoor de Mongoose software geïnstalleerd) maar loop daar tegen hetzelfde probleem aan, zonder internet verbinding op de WiFi router werkt het niet. Weet iemand een oplossing?
Ik denk dat ik je helemaal niet begrijp, maar ik gebruik de app niet dus misschien weet ik het gewoon niet. De app werkt toch vast alleen als je shelly cloud gebruikt en dus heb je internet nodig?romzicht schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:08:
Goedemorgen, ik loop tegen een probleem aan met een Shelly 1 icm met een WiFi router zonder internet aansluiting. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. ik wil met een Shelly 1 (icm Shelly Cloud app) een garage opener aansturen in een garage zonder internet verbinding. Om het bereik te vergroten plaats ik een WiFi router waar ik de Shelly 1 op aansluit. Om een en ander te testen heb ik thuis een testopstelling gemaakt waarbij ik de WiFi router aan heb gesloten op internet (oa, om de laatste firmware update te installeren op de Shelly). In de testopstelling werkt alles prima. De problemen ontstaan als ik de Shelly en router in de garage installeer. Ik loop tegen het volgende aan. Ik heb een internet verbinding nodig om in te loggen in de Shelly app. Daarvoor zet ik eerst de WiFi verbinding uit en log dan in in de app. Als ik dan de WiFi weer aanzet, dan verbind de app soms wel en soms niet met de Shelly 1. En als ik ingelogd ben, dan moet ik iedere keer bij het gebruik van de app een melding over de gebruiksvoorwaarden accepteren. Ik heb ook geprobeerd de Shelly aan te sturen via de Apple Woning app (ik heb daarvoor de Mongoose software geïnstalleerd) maar loop daar tegen hetzelfde probleem aan, zonder internet verbinding op de WiFi router werkt het niet. Weet iemand een oplossing?
De shelly is wel altijd te benaderen via de browser op zijn lokale IP adres. Om 'm makkelijk te schakelen heb je dan wel iets anders nodig die ook lokaal kan blijven, bijvoorbeeld home automation software zoals Home Assistant of Domoticz.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Ik loop tegen een probleem aan.
Sinds kort gaan mijn 3 ledlampen knipperen als deze naar een stand boven de 90% gezet worden. Middels een Shelly dimmer 2.
De lampen die ik gebruik zijn 4Watt daarom is mijn aangeraden om een nuldraad toe te voegen. In eerste instantie werkte het alleen zonder nuldraad. Als ik de nuldraad toevoeg dan schiet vervolgens mijn aardlekschakelaar eruit.
Zie onderstaande hoe het precies is aangesloten. Ik heb het geprobeerd met 2 verschillende Shelly dimmers. Alle 2 zelfde effect. Zie ik iets over het hoofd?
Sinds kort gaan mijn 3 ledlampen knipperen als deze naar een stand boven de 90% gezet worden. Middels een Shelly dimmer 2.
De lampen die ik gebruik zijn 4Watt daarom is mijn aangeraden om een nuldraad toe te voegen. In eerste instantie werkte het alleen zonder nuldraad. Als ik de nuldraad toevoeg dan schiet vervolgens mijn aardlekschakelaar eruit.
Zie onderstaande hoe het precies is aangesloten. Ik heb het geprobeerd met 2 verschillende Shelly dimmers. Alle 2 zelfde effect. Zie ik iets over het hoofd?
Weet je zeker dat de nuldraad waar je de shelly op aansluit in dezelfde groep zit? In de regel mag alleen één groep in een doos zitten, maar volgens sommige mensen zijn regels er om gebroken te wordenxven0mxz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:04:
Ik loop tegen een probleem aan.
[Afbeelding]

Ja dit heb ik getest. Allemaal op dezelfde groep/doosErwin537 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:49:
[...]
Weet je zeker dat de nuldraad waar je de shelly op aansluit in dezelfde groep zit? In de regel mag alleen één groep in een doos zitten, maar volgens sommige mensen zijn regels er om gebroken te worden
Klinkt toch als er iets fout is aangesloten. Als je beide shellies met nul draad hebt geprobeerd en in beide gevallen knalt de aardlek er uit... het kan natuurlijk dat beide defect zijn, maar het lijkt me wel behoorlijk toevallig.xven0mxz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:23:
[...]
Ja dit heb ik getest. Allemaal op dezelfde groep/doos
Kan je als test een lamp aansluiten tussen de nul en live waar je de shelly op aangesloten hebt?
Gebruik je eindaderhulzen/harde kern? Niet dat er een klein koper draadje van nul naar live gaat oid?
Het lijkt er toch op dat het inderdaad 2 verschillende groepen zijn... Jammer. Dan is de nuldraad geen optie.Erwin537 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:08:
[...]
Klinkt toch als er iets fout is aangesloten. Als je beide shellies met nul draad hebt geprobeerd en in beide gevallen knalt de aardlek er uit... het kan natuurlijk dat beide defect zijn, maar het lijkt me wel behoorlijk toevallig.
Kan je als test een lamp aansluiten tussen de nul en live waar je de shelly op aangesloten hebt?
Gebruik je eindaderhulzen/harde kern? Niet dat er een klein koper draadje van nul naar live gaat oid?
Dan heb ik denk ik nog 2 opties om van het vervelende knipperen en crashen van de Shelly af te komen?
- Bypass
- Andere led lampen
De vraag is even hoe ik de bypass moet plaatsen. Aangezien het een eettafel lamp is is het een beste klus om deze er weer af te halen. Kan ik de bypass ook in de wandcontactdoos monteren?
[Voor 19% gewijzigd door xven0mxz op 11-04-2023 14:49]
Zoals @Wiley99 al schreef kan je een Shelly ook gewoon via een lokaal Wifi netwerk benaderen, ook al heeft dat Wifi netwerk geen internetverbinding. Het handigste is dan wel dat je in de router in je garage regelt dat de Shelly altijd hetzelfde IP adres krijgt.romzicht schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:08:
Ik heb ook geprobeerd de Shelly aan te sturen via de Apple Woning app (ik heb daarvoor de Mongoose software geïnstalleerd) maar loop daar tegen hetzelfde probleem aan, zonder internet verbinding op de WiFi router werkt het niet. Weet iemand een oplossing?
In de browser op je telefoon kan je dan
http://192.168.12.34/relay/0?turn=on
http://192.168.12.34/relay/0?turn=off
Ik heb geen iPhone, maar onder Android kan je zo'n "webpagina" gewoon opslaan als icoontje. Dan kan je dus met 1 druk op het juiste icoontje het juiste commando geven. Ik gebruik dat ook, zelfs al zit ik in een wifi netwerk met internetaansluiting. Zo'n commando gaat veel sneller dan überhaupt de Shelly app starten.
Heeft er iemand al een beschrijving kunnen vinden van de velden die de Shelly Pro 3EM exporteert als CSV?
Het zijn er nogal een aantal (52) en ben op zoek naar de definities van de velden.
Het zijn er nogal een aantal (52) en ben op zoek naar de definities van de velden.
@xven0mxz volgens mij niet, het is een bypass en moet dus parallel aan de lamp staan naar de nul toe. Dan kom je dus weer bij je oorspronkelijke probleem. Als het een directe leiding is kan je proberen met het schakeldraad een extra draad erbij te trekken. Dan kan je de nul mee terug nemen.
@JeroenE ik zie net op Facebook iets over een beta firmware met correcte implementatie van eco modus. Zou dat iets met jouw WiFi probleem te maken kunnen hebben?
@JeroenE ik zie net op Facebook iets over een beta firmware met correcte implementatie van eco modus. Zou dat iets met jouw WiFi probleem te maken kunnen hebben?
Ik denk dat je @JeroenH bedoelde. Al die Jeroenen ook, het zou verboden moeten worden!Erwin537 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:08:

Ik denk het ook, thanks

https://www.facebook.com/...ermalink/5847212872044695
Dat klinkt interessant! Ik hou dit in de gaten, maar omdat mijn probleem al mijn pluggen lijkt te treffen, ga ik geen beta firmware op al mijn pluggen installeren. Plus, als ik mijn probleem heb staat de plug in kwestie zijn access point te presenteren, waar ik ook daadwerkelijk op in kan loggen, dus in een echte slaapstand lijkt hij niet te staan. Maar het kan ermee te maken hebben natuurlijk.
Ik wacht tot deze firmware in productie gaat, en dan zal ik hem zeker gelijk installeren. Overigens lijkt het wekelijks automatisch rebooten (met een schema in een Shelly plug...

En 80% zal binnen 5-10 jaar van elkaar zitten, schat ik zo inAl die Jeroenen ook, het zou verboden moeten worden!

Ik heb een kleine vraag ivm de aansluiting van een jacuzzi en boiler. Deze zijn momenteel zonder stopcontact, rechtstreeks met een kabel naar de zekeringkast verbonden. Kunnen wij hier toch een stopcontact tussen steken?
Het gaat om een Vertuo plus 150L (link - ik zie 2400W) en een Spa relax (niet 100% zeker van het type, maar het lijkt op deze, nog te dubbelchecken, 16Amp).
De bedoeling is om het energieverbruik te monitoren + ze te sturen adhv zonne-energie met een Shelly Plug of Homewizard plug. Nu zie ik dat de Shelly plug maar 12A aankan, tov de Homewizard Energy die 16A of 3680W aankan.
Daarnaast wil ik het verbruik van de warmtepomp opvolgen per zone (3-fasige 400V aansluiting, de zones zijn 1-fasig -> 1fasige kWh energiemeter nodig?)
De 3 zones van de warmtepomp zijn hier 1-fasig.
De boiler zit nu op 'AC' (3-fasig) aangesloten. De warmtepomp op 'AD'.
Ik kreeg in een ander topic (bouwen & klussen) het advies om te kijken naar de DIN rail module. Ik geraak daar echter niet aan uit vrees ik
. Ook de support van Shelly is niet erg communicatief jammer genoeg.
Het gaat om een Vertuo plus 150L (link - ik zie 2400W) en een Spa relax (niet 100% zeker van het type, maar het lijkt op deze, nog te dubbelchecken, 16Amp).
De bedoeling is om het energieverbruik te monitoren + ze te sturen adhv zonne-energie met een Shelly Plug of Homewizard plug. Nu zie ik dat de Shelly plug maar 12A aankan, tov de Homewizard Energy die 16A of 3680W aankan.
Daarnaast wil ik het verbruik van de warmtepomp opvolgen per zone (3-fasige 400V aansluiting, de zones zijn 1-fasig -> 1fasige kWh energiemeter nodig?)
Ik kreeg in een ander topic (bouwen & klussen) het advies om te kijken naar de DIN rail module. Ik geraak daar echter niet aan uit vrees ik

Ik was degene die je hierheen leidde. Welkom hier.chaoske1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:10:
Ik heb een kleine vraag ivm de aansluiting van een jacuzzi en boiler. Deze zijn momenteel zonder stopcontact, rechtstreeks met een kabel naar de zekeringkast verbonden. Kunnen wij hier toch een stopcontact tussen steken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kreeg in een ander topic (bouwen & klussen) het advies om te kijken naar de DIN rail module. Ik geraak daar echter niet aan uit vrees ik. Ook de support van Shelly is niet erg communicatief jammer genoeg.

Dit topic is uitstekend voor aankoopadvies. De Shelly support is daarvoor niet bedoeld. Dus het klopt dat je daar geen respons krijgt.
Je wilt het verbruik van hoog vermogen apparaten meten. Daarvoor zijn stekkers niet bedoeld. Met de driefasen apparsten kan dst uberhaupt niet.
Die DIN rail Shelly’s zijn vrij simpel: je laat de voeding via de zekering door de shelly lopen zodst deze het opgenomen verbruik monitort. Daarvan zijn wel aansluitschema’s beschikbaar. Evt kan je die shellys ook gebruiken als slimme schakelaar.
Maar best consulteer je iemand voor het aansluiten.
@chaoske1 Je warmtepomp zit zo te zien gewoon op 3 fasen aangesloten, het is een normale 3 fasen groep. Daar zou ik een 3 fasen kWh meter voor gebruiken. Er is geen Shelly die gelijk een 3 fasen groep kan schakelen. Je zou er dan een contactor tussen moeten maken, die kan je dan wel aansturen met een Shelly. Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet doen, ik denk niet dat een warmtepomp het leuk vind als je die steeds uit of aan zet terwijl hij druk bezig is. Dit zijn in het algemeen juist wel apparaten die je extern kan aansturen, al is het maar via een thermostaat. Dus ik zou eerder uitzoeken of je dat op een andere manier kan oplossen dan door simpelweg de stroomtoevoer te onderbreken.
Het is me ook onduidelijk of je boiler wel 1-fase is. Het is helemaal niet logisch om een 1 fase apparaat op een 3 fasen groep aan te sluiten. Blijkbaar kan de boiler allebei, maar is in jouw situatie voor een 3 fasen aansluiting gekozen. Dat is op zich wel mooi, dan is de last beter verdeeld. In theorie kan je het ombouwen naar een 1 fase systeem, maar dan moet je wel zeker weten dat je geen problemen gaat krijgen omdat 1 fase dan overbelast wordt.
Ik zou het een 3 fasen aansluiting laten en dan ook met een 3 fasen kWh-meter monitoren en apart via een contactor schakelen. Een simpele elektrische boiler heeft geen draaiende onderdelen die stuk kunnen gaan als je de stroomtoevoer onderbreekt.
Als het wel 1 fase is dan zou ik een plug/stopcontact tussen je boiler ook niet doen. Die van Shelly zijn daar in ieder geval niet voor bedoeld. Je zou ook kunnen kijken naar een 1PM, die zou dat in principe wel moeten kunnen. Maar dat zit er ook "tussen".
Je kan misschien beter een losse Shelly kWh-meter nemen en een losse contactor die aangestuurd kan worden door bijvoorbeeld de Shelly EM. Dat maakt het allemaal wel (veel) duurder.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de jacuzzi. In de specs staat dat er een 3 kW verwarmingssysteem in zit, samen met de andere verbruikers is dat best een behoorlijk verbruik. Ik zou daar ook geen Shelly tussen zetten, maar een aparte meter gebruiken.
Hoewel het theoretisch allemaal kan zou ik bij grote verbruikers die langdurig aanstaan geen plug of Shelly module er tussen maken. Dat soort zaken zijn leuk om te meten hoeveel je koelkast daadwerkelijk verbruikt en dat soort zaken.
Wat je ook nog kan doen (zeker omdat al deze apparaten een eigen groep hebben) is om er "gewone" kWh-meters tussen te bouwen (dus geen Shelly). Er zijn genoeg kWh-meters die je ook digitaal kan uitlezen. Dat kan vaak al relatief simpel met een arduino of raspberry Pi. Dat hoeft niet per se goedkoper zijn, maar wellicht wel als je diverse kWh-meters op 1 apparaatje kan aansluiten die ze allemaal uitleest. Dat is allemaal natuurlijk wel veel meer "handwerk" om in elkaar te knutselen.
Het is me ook onduidelijk of je boiler wel 1-fase is. Het is helemaal niet logisch om een 1 fase apparaat op een 3 fasen groep aan te sluiten. Blijkbaar kan de boiler allebei, maar is in jouw situatie voor een 3 fasen aansluiting gekozen. Dat is op zich wel mooi, dan is de last beter verdeeld. In theorie kan je het ombouwen naar een 1 fase systeem, maar dan moet je wel zeker weten dat je geen problemen gaat krijgen omdat 1 fase dan overbelast wordt.
Ik zou het een 3 fasen aansluiting laten en dan ook met een 3 fasen kWh-meter monitoren en apart via een contactor schakelen. Een simpele elektrische boiler heeft geen draaiende onderdelen die stuk kunnen gaan als je de stroomtoevoer onderbreekt.
Als het wel 1 fase is dan zou ik een plug/stopcontact tussen je boiler ook niet doen. Die van Shelly zijn daar in ieder geval niet voor bedoeld. Je zou ook kunnen kijken naar een 1PM, die zou dat in principe wel moeten kunnen. Maar dat zit er ook "tussen".
Je kan misschien beter een losse Shelly kWh-meter nemen en een losse contactor die aangestuurd kan worden door bijvoorbeeld de Shelly EM. Dat maakt het allemaal wel (veel) duurder.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de jacuzzi. In de specs staat dat er een 3 kW verwarmingssysteem in zit, samen met de andere verbruikers is dat best een behoorlijk verbruik. Ik zou daar ook geen Shelly tussen zetten, maar een aparte meter gebruiken.
Hoewel het theoretisch allemaal kan zou ik bij grote verbruikers die langdurig aanstaan geen plug of Shelly module er tussen maken. Dat soort zaken zijn leuk om te meten hoeveel je koelkast daadwerkelijk verbruikt en dat soort zaken.
Wat je ook nog kan doen (zeker omdat al deze apparaten een eigen groep hebben) is om er "gewone" kWh-meters tussen te bouwen (dus geen Shelly). Er zijn genoeg kWh-meters die je ook digitaal kan uitlezen. Dat kan vaak al relatief simpel met een arduino of raspberry Pi. Dat hoeft niet per se goedkoper zijn, maar wellicht wel als je diverse kWh-meters op 1 apparaatje kan aansluiten die ze allemaal uitleest. Dat is allemaal natuurlijk wel veel meer "handwerk" om in elkaar te knutselen.
Bedankt t14wo!t14wo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:25:
[...]
Ik was degene die je hierheen leidde. Welkom hier.
Dit topic is uitstekend voor aankoopadvies. De Shelly support is daarvoor niet bedoeld. Dus het klopt dat je daar geen respons krijgt.
Je wilt het verbruik van hoog vermogen apparaten meten. Daarvoor zijn stekkers niet bedoeld. Met de driefasen apparsten kan dst uberhaupt niet.
Die DIN rail Shelly’s zijn vrij simpel: je laat de voeding via de zekering door de shelly lopen zodst deze het opgenomen verbruik monitort. Daarvan zijn wel aansluitschema’s beschikbaar. Evt kan je die shellys ook gebruiken als slimme schakelaar.
Maar best consulteer je iemand voor het aansluiten.

Wat is het verschil precies tussen de DIN rail (vb. Pro 3) en de 3 EM?
Bedankt voor je uitgebreid antwoord Jeroen.JeroenE schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:50:
@chaoske1 Je warmtepomp zit zo te zien gewoon op 3 fasen aangesloten, het is een normale 3 fasen groep. Daar zou ik een 3 fasen kWh meter voor gebruiken. Er is geen Shelly die gelijk een 3 fasen groep kan schakelen. Je zou er dan een contactor tussen moeten maken, die kan je dan wel aansturen met een Shelly. Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet doen, ik denk niet dat een warmtepomp het leuk vind als je die steeds uit of aan zet terwijl hij druk bezig is. Dit zijn in het algemeen juist wel apparaten die je extern kan aansturen, al is het maar via een thermostaat. Dus ik zou eerder uitzoeken of je dat op een andere manier kan oplossen dan door simpelweg de stroomtoevoer te onderbreken.
Warmtepomp
-> de 3 individuele pompen (3 zones, 1e foto) zijn allen ook gewoon 3-fasig? In dat geval zal ik ze niet individueel monitoren, maar als geheel.
-> De bedoeling zou inderdaad niet zijn om deze in/uit te schakelen via Shelly, maar op basis van het verbruikspatroon zien of een slimme thermostaat een meerwaarde kan zijn. Vaak springt de pomp in de ochtend nog enthousiast aan, terwijl het 's namiddags via de zon 'te' warm wordt. Een slimme thermostaat zou hier op in moeten kunnen spelen. (in de praktijk nog te bevestigen, lijkt me vooral goed in theorie)
Boiler
-> 3-fasige meting (3EM /rail, nog te bekijken)
-> contractor plaatsen (is me voorlopig onbekend

Jacuzzi
-> Deze zit helaas wel op een groep met alle stopcontacten uit 2 slaapkamers. Deze kan ik via de zekeringkast dus niet eenvoudig aan/afschakelen zonder de rest ook mee te nemen, en is zeker één waar ik ze graag zou kunnen programmeren (vb. enkel overdag verwarmen). Maar de plug is blijkbaar ook geen alternatief..

We hebben wel een Raspi 4 liggen waar ik m'n eerste stappen in home assistant zet, maar bij voorkeur kies ik toch voor iets wat vrij eenvoudig werkt zoals een Shelly of Homewizard. (zeker als de prijs gelijkaardig zou uitvallen)
Nog even hier op terugkomend;Elidibus schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:09:
[...]
Heb je gewerkt met een elektricien? En zo ja, wat vond hij/zij ervan?
Het is natuurlijk niet echt conventioneel. Zaterdag ga ik het met de elektricien bij ons bespreken, die de aansluitingen in de meterkast gaat doen. Ben benieuwd of hij er ook muziek in ziet.
Inmiddels hangt alles in de meterkast. Het meeste is aangesloten maar het moet allemaal nog wel geordend worden met wat fatsoenlijke kabelgoten. Zodra dat ook klaar is zal ik wat meer info en foto's posten.
Elektricien merkte met name op dat de aansluitingen op de Shelly's aan de kleine kant waren. Het is niet mogelijk om kabels door te lussen om bijvoorbeeld de voeding van de ene naar de andere Shelly Pro 4PM door te lussen.
Verder heeft hij alles in de installatiekast bekabeld naar een grote rij met rijgklemmen bovenin. Daar zitten vervolgens alle outputs gekoppeld. Alle inputs zitten vervolgens op rijgklemmen naast de Shelly zelf.
De Pro 3 kan 3 apparaten schakelen, de (Pro) 3 EM kan het verbruik van een 3 fasen groep meten. Dat zijn verschillende zaken.chaoske1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:34:
Wat is het verschil precies tussen de DIN rail (vb. Pro 3) en de 3 EM?
Geen idee. Wellicht bestaat jouw warmtepomp uit meerdere delen die onafhankelijk van elkaar ingeschakeld kunnen worden. Een beetje hetzelfde als een kookplaat waarbij verschillende zones een verschillende fase kunnen gebruiken? Ik zou eerder verwachten dat er 1 groot boilervat is voor het verwarmingswater wat dan wellicht wel per "zone" rondgepompt kan worden. De meeste energie gaat normaal gesproken in het verwarmen van het water zitten en niet zozeer in het rondpompen van het water.Warmtepomp
-> de 3 individuele pompen (3 zones, 1e foto) zijn allen ook gewoon 3-fasig? In dat geval zal ik ze niet individueel monitoren, maar als geheel.
Ja, maar als je dan 's ochtends loopt de bibberen dan is de lol er ook snel vanaf. Als die kou niet uitmaakt dan maakt het ook niet uit hoe warm het 's middags wordtVaak springt de pomp in de ochtend nog enthousiast aan, terwijl het 's namiddags via de zon 'te' warm wordt.

Een contactor is een relais dat geschikt is voor grotere vermogens. Die kan je bijvoorbeeld met een schakelaar, maar dus ook een Shelly, aan en uit schakelen. De grote stroom loopt dan niet door de schakelaar (of de Shelly). Daar loopt alleen een klein beetje door heen om de contactor aangeschakeld te houden.Boiler
-> contractor plaatsen (is me voorlopig onbekendkan ik met de Shelly niet aan/uit-schakelen?)
Dat lijkt me sowieso niet heel handig bij zo'n grote verbruiker. Nu zal op die stopcontacten niet zo snel een grote verbruiker worden aangesloten, maar als iemand haar aan het föhnen is en de ander aan het stofzuigen en je jacuzzi springt aan dan is dat ook niet heel handig.Jacuzzi
-> Deze zit helaas wel op een groep met alle stopcontacten uit 2 slaapkamers.
Ik heb geen gebruikservaring met een jacuzzi (anders dan dat ik er wel eens in zit in een zwembad oid), maar is het logisch dat je die overdag opwarmt terwijl je er 's avonds pas in gaat zitten? Ik bedoel: dat lijkt mij bij uitstek een ding wat snel veel warmte kwijt raakt en het dus eigenlijk "zonde" is om die te verwarmen als je hem niet gebruikt. Natuurlijk een ander verhaal als je dit 's ochtends inregelt zodat over de hele dag het water op temperatuur gebracht kan worden om hem 's avonds te gebruiken. Ik neem aan dat dit ook niet in een paar minuutjes is opgewarmd.
Misschien toch eens zien te achterhalen wat het vermogen van jouw model is? Misschien is dat wel veel lager dan degene die je hebt gevonden. Zit er nu al wel een stekker aan?
Voor zover ik weet zijn ze er niet op gebouwd zijn dat er grote stromen door de aansluitingen heen (kunnen) lopen en kan je daarom dus ook niet makkelijk doorlussen.MarcoT85 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:06:
Elektricien merkte met name op dat de aansluitingen op de Shelly's aan de kleine kant waren. Het is niet mogelijk om kabels door te lussen om bijvoorbeeld de voeding van de ene naar de andere Shelly Pro 4PM door te lussen.
Volgens mij is er de laatste tijd wat gedoe met de voorraad en/of productie by shelly.
Ik heb nu voor de 2e keer dat een order van mij bij shelly zelf lang open blijft staan.
voorheen op de slechte voorraad van frames voor de WS1 schakelaars.
Maar nu zijn zelfs de 1L units "unavailable" op de site (wat waarschijnlijk mn order ook tegenwerkt).
iemand nog een goed werkende 1L tekoop/over?
van mijn laatste order heb ik 2 defecte nu (relias slaat vast na inschakeling; pas na tik met hamer weer los).
Ik heb nu voor de 2e keer dat een order van mij bij shelly zelf lang open blijft staan.
voorheen op de slechte voorraad van frames voor de WS1 schakelaars.
Maar nu zijn zelfs de 1L units "unavailable" op de site (wat waarschijnlijk mn order ook tegenwerkt).
iemand nog een goed werkende 1L tekoop/over?

van mijn laatste order heb ik 2 defecte nu (relias slaat vast na inschakeling; pas na tik met hamer weer los).
GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET
Ik zou willen beginnen met het monitoren, voor ik begin te schakelen. Dus d.w.z. dat ik een 3EM moet aanschaffen per gebruiker (jacuzzi, WP, elektrische boiler) om het verbruik te monitoren, en daarna een Pro 3 per gebruiker om ze slim te laten schakelen. (jacuzzi, elektrische boiler | WP via thermostaat)JeroenE schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:07:
[...]
De Pro 3 kan 3 apparaten schakelen, de (Pro) 3 EM kan het verbruik van een 3 fasen groep meten. Dat zijn verschillende zaken.
Het zijn in feite 3 warmtepompen, die elk verantwoordelijk zijn voor de vloerverwarming van een aparte zone (woonkamer, keuken, gang). Vandaar de eerste foto die 'zone1/2/3' toont in een kleine zekeringkast. Onze warmtepomp is een directe expansie-pomp (gas gaat via een horizontaal net buiten, rechtstreeks in de vloerverwarming binnen via deze pompen). Voor zover ik weet gaat deze pomp aan = verbruik, of uit = geen verbruik. (kan mis zijn, vandaar dat het nuttig zal zijn om te meten[...]
Geen idee. Wellicht bestaat jouw warmtepomp uit meerdere delen die onafhankelijk van elkaar ingeschakeld kunnen worden. Een beetje hetzelfde als een kookplaat waarbij verschillende zones een verschillende fase kunnen gebruiken? Ik zou eerder verwachten dat er 1 groot boilervat is voor het verwarmingswater wat dan wellicht wel per "zone" rondgepompt kan worden. De meeste energie gaat normaal gesproken in het verwarmen van het water zitten en niet zozeer in het rondpompen van het water.

Da's niet helemaal juist volgens mij. Stel:[...]
Ja, maar als je dan 's ochtends loopt de bibberen dan is de lol er ook snel vanaf. Als die kou niet uitmaakt dan maakt het ook niet uit hoe warm het 's middags wordt
- Als het 's morgens 19° is, werkt de WP om de temp tot 21° te krijgen
- Vanaf 10u komt de zon binnen, en wordt het 24° binnen. De pomp slaat af.
- Van zodra het opnieuw onder de 21° zakt (rond 17u in de winter bvb), springt de pomp opnieuw aan.
Een beter scenario zou zijn:
- Als het 's morgens 19° is, en de thermostaat weet dat er binnen 2u zon binnenvalt, hij de pomp nog even stil houdt
- Vanaf 10u komt de zon binnen, en wordt het 22° binnen
- Van zodra het opnieuw onder de 21° zakt (dat zal dan iets vroeger zijn, neem 16u bvb), springt de pomp opnieuw aan
In het laatste scenario hoefde de pomp de ganse ochtend niet te werken, aangezien we gratis warmte binnenkrijgen overdag.
Duidelijk, thx![...]
Een contactor is een relais dat geschikt is voor grotere vermogens. Die kan je bijvoorbeeld met een schakelaar, maar dus ook een Shelly, aan en uit schakelen. De grote stroom loopt dan niet door de schakelaar (of de Shelly). Daar loopt alleen een klein beetje door heen om de contactor aangeschakeld te houden.
Ik heb het nagevraagd bij de leverancier (welk vermogen + of we een stekker mogen tussen plaatsen) & wacht nog op hun feedback.[...]
Dat lijkt me sowieso niet heel handig bij zo'n grote verbruiker. Nu zal op die stopcontacten niet zo snel een grote verbruiker worden aangesloten, maar als iemand haar aan het föhnen is en de ander aan het stofzuigen en je jacuzzi springt aan dan is dat ook niet heel handig.
Ik heb geen gebruikservaring met een jacuzzi (anders dan dat ik er wel eens in zit in een zwembad oid), maar is het logisch dat je die overdag opwarmt terwijl je er 's avonds pas in gaat zitten? Ik bedoel: dat lijkt mij bij uitstek een ding wat snel veel warmte kwijt raakt en het dus eigenlijk "zonde" is om die te verwarmen als je hem niet gebruikt. Natuurlijk een ander verhaal als je dit 's ochtends inregelt zodat over de hele dag het water op temperatuur gebracht kan worden om hem 's avonds te gebruiken. Ik neem aan dat dit ook niet in een paar minuutjes is opgewarmd.
Misschien toch eens zien te achterhalen wat het vermogen van jouw model is? Misschien is dat wel veel lager dan degene die je hebt gevonden. Zit er nu al wel een stekker aan?
De bedoeling is om ze in de winter beter te managen. Nu verbruikt ze 4800kWh op jaarbasis (referentie van een andere gebruiker met hetzelfde model) en wil ik dat in de winter, wanneer we ze niet gebruiken, zwaar naar beneden trekken.
In de zomer wil ik ze overdag verwarmen, met zonne-energie, ipv 's nachts. Het duurt idd enkele uren om een jacuzzi op te warmen (+- 2° per uur).
Ik vraag aan de elektricien of het mogelijk is om de jacuzzi eventueel op een andere groep te steken, dat lijkt me sowieso een beter verhaal.
Er zit nu geen stekker aan:
Juist daarom zou je er meerdere op 1 groep willen aansluiten en dus de fase en nul willen doorlussen. 3 Shelly Pro 4 PM's op een rij met daarop in totaal 12 lampen aangesloten trekken niet bijster veel stroom. Zeker niet met de LED verlichting van tegenwoordig. Nu is het lastig om dat fatsoenlijk aan te sluiten, zeker aangezien lasdoppen niet toegestaan zijn in de installatiekast. Je zou dus bijna 2 installatiekasten plaatsen 1 met de reguliere automaten en 1 daaronder voor je Shelly's. Dan kun je daar tussenin een lasdoos zetten om de voedingen te splitsen voor de Shelly's, maar of dat nou de meest gewenste situatie oplevert betwijfel ik. Sowieso zal je op deze manier bij de doe-het-zelvers blijven hangen en zal het lastig worden om dit bij de professionelere markt aan de man te brengen.JeroenE schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:07:
Voor zover ik weet zijn ze er niet op gebouwd zijn dat er grote stromen door de aansluitingen heen (kunnen) lopen en kan je daarom dus ook niet makkelijk doorlussen.
Top dat je hierop terugkomt! @MarcoT85MarcoT85 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:06:
[...]
Nog even hier op terugkomend;
Inmiddels hangt alles in de meterkast. Het meeste is aangesloten maar het moet allemaal nog wel geordend worden met wat fatsoenlijke kabelgoten. Zodra dat ook klaar is zal ik wat meer info en foto's posten.
Verder heeft hij alles in de installatiekast bekabeld naar een grote rij met rijgklemmen bovenin. Daar zitten vervolgens alle outputs gekoppeld. Alle inputs zitten vervolgens op rijgklemmen naast de Shelly zelf.
We hebben net alles ingeslepen, wachten nog op de ramen om alles aan te gaan sluiten. Ben erg benieuwd naar het eind resultaat. Iedere schakelaar en lamp gaat terug naar de meterkast, dus er komen straks heel wat draden uit. Wandcontactdozen gaan meer traditioneel en dus niet aangesloten worden op Shelly's.
Ben zeker benieuwd naar de foto's!
heb een shellt 1plus nu aan Ha hangen maar vreemd genoeg geen temp melding terwijl de shelly 1pm plus dat wel doen.
dacht dat alles nieuwere plus modellen nu ook temp waarden doorgaven hoe warm ze werden?
dacht dat alles nieuwere plus modellen nu ook temp waarden doorgaven hoe warm ze werden?
Hoi allemaal,
In ons nieuwbouw appartement vonden ze het een goed idee om de keuken en woonkamer lampen allemaal op 1 schakelaar en groep te zetten... In de keuken hebben we railverlichting met Philips Hue spotjes, dat wil ik graag ook zo houden.
In de woonkamer hebben we een grote 'vide' lamp met 18 'domme' LED lampen. We willen de woonkamer lamp graag kunnen dimmen. Aangezien het geen Philips Hue is gaat dit lastig.
Als oplossing zat ik daarom te denken om een Shelly (wellicht de Shelly Dimmer 2) bij de grote 'vide' lamp te aan te sluiten.
Het probleem is echter dat dit op 5,5 meter hoogte is, en niet makkelijk is om hier later nog onderhoud aan te doen (ik zit namelijk niet te wachten om elke maand de steiger op te bouwen).
Zijn de Shelly's (Dimmer 2?) betrouwbaar? Wat zouden jullie adviseren? Ik vind het niet erg om configuratie regelmatig te updaten, zolang ik maar niet fisiek bij de Shelly hoeft te komen om dit onderhoud uit te voeren..
Advies is welkom! Ook als je denkt een andere oplossing te hebben
In ons nieuwbouw appartement vonden ze het een goed idee om de keuken en woonkamer lampen allemaal op 1 schakelaar en groep te zetten... In de keuken hebben we railverlichting met Philips Hue spotjes, dat wil ik graag ook zo houden.
In de woonkamer hebben we een grote 'vide' lamp met 18 'domme' LED lampen. We willen de woonkamer lamp graag kunnen dimmen. Aangezien het geen Philips Hue is gaat dit lastig.
Als oplossing zat ik daarom te denken om een Shelly (wellicht de Shelly Dimmer 2) bij de grote 'vide' lamp te aan te sluiten.
Het probleem is echter dat dit op 5,5 meter hoogte is, en niet makkelijk is om hier later nog onderhoud aan te doen (ik zit namelijk niet te wachten om elke maand de steiger op te bouwen).
Zijn de Shelly's (Dimmer 2?) betrouwbaar? Wat zouden jullie adviseren? Ik vind het niet erg om configuratie regelmatig te updaten, zolang ik maar niet fisiek bij de Shelly hoeft te komen om dit onderhoud uit te voeren..

Hm lastig. Heb je de schakelaar al eens opengehaald om te kijken of er 1 zwarte draad uit loopt, of eigenlijk meerdere? Kortom, staan keuken+vide parallel of in serie?BrendSmits schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:02:
Hoi allemaal,
Als ze parallel staan kan je vrij eenvoudig je shellie achter de schakelaar monteren en een dubbele pulsdrukker gebruiken.
Ik vind zelf mijn shellies (1, 1+) erg betrouwbaar, nog geen enkele heb ik handmatig moeten resetten (lees; iets openhalen voor fysieke toegang).
Shelly Dimmer 2 is megabetrouwbaar. In 2,5 jaar nog nooit erbij moeten komen. Zorg voor een fixed IP en goede wifi en die dingen blijven gaan.BrendSmits schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:02:
Hoi allemaal,
In mijn vorige woning gebruik gemaakt van een dimmer 1 maar heb die toch meerdere keren moeten open schroeven.
Maar de Shelly’s 2.5 werken hier ( met HomeKit flash ) super stabiel
Qua verlichting ben ik meer fan van Philips hue dus als ik @BrendSmits was had ik die 18 spots vervangen voor hue gu10 (tenniste als dat de fitting is ) white ambiance.
Kost pakweg een euro of 300 maar dan is wel alles afzonderlijk te regelen en kan de wit tint nog aangepast worden.
Oudste hue lampen hier heb ik nu een jaar of 9 en doen het nog perfect zonder ooit iets van een storing te hebben gehad.
Qua verlichting ben ik meer fan van Philips hue dus als ik @BrendSmits was had ik die 18 spots vervangen voor hue gu10 (tenniste als dat de fitting is ) white ambiance.
Kost pakweg een euro of 300 maar dan is wel alles afzonderlijk te regelen en kan de wit tint nog aangepast worden.
Oudste hue lampen hier heb ik nu een jaar of 9 en doen het nog perfect zonder ooit iets van een storing te hebben gehad.
Ik heb dan wel geen Shelly dimmers maar wel 6 Shelly Switch 2.5. Software matig nooit problemen gehad, één switch is een keer hardwarematig stuk gegaan. De rest werkt nu zeker 5 jaar zonder problemen.
300 euroTinusvolkel schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:26:
In mijn vorige woning gebruik gemaakt van een dimmer 1 maar heb die toch meerdere keren moeten open schroeven.

Heb deze nu een paar jaar en zijn perfect. De kleurtemp past bij de tijd vd dag. Overdag heb je helderder licht nodig en is de kleurtemp witter en savonds op 10% zijn de spotjes mooi richting oranje.
Je bent dan voor 115 euro klaar ipv 300 zoals jij noemt. Dat is nogal een verschil. En je kan meteen een paar reservespotjes aanschaffen zonder dat dit een arm en een been kost. En dan heb ik nog niet eens een Hue lichtknop meegerekend. Nog eens 4 tientjes. En dan moet je de bestaande lichtknop wegwerken, want anders werken de lampen in geheel niet meer bij (perongeluk) uitschakelen.
[Voor 6% gewijzigd door t14wo op 16-04-2023 09:41]
Kijk even bij entiteiten sommige staan standaard uit en moet je zelf aan zetten
Dan komen ze na 30 seconden online
Dan komen ze na 30 seconden online
Maxwp schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:14:
heb een shellt 1plus nu aan Ha hangen maar vreemd genoeg geen temp melding terwijl de shelly 1pm plus dat wel doen.
Ik wil mijn espresso-apparaat (compleet analoog systeem) schakelen met een shelly. Waarom een shelly? Ik wil de drukknop van de machine ook kunnen blijven gebruiken om hem aan te zetten. De shelly dan voor de afstandsbediening en stroommeting. Om deze reden kan hij niet in het stopcontact geplaatst worden.
Nu is die shelly inbouwen niet niet heel lastig maar ik heb ik een dubbelpolige schakelaar in die machine zitten en ik vraag me af of ik hier dan 2 shelly's nodig heb...
Beetje een vervelende manier van een schema tekenen maar toch.
Mijn idee was om de shelly netjes tussen nul en fase te hangen en dan de on-off-switch (links onder) aan de shelly te hangen.
De 2 zwarte draden die vanaf de schakelaar komen aan de nul te hangen en dan de gele en roest-kleurige draad door de shelly te laten schakalen.
Dan ben ik er toch?
Nu is die shelly inbouwen niet niet heel lastig maar ik heb ik een dubbelpolige schakelaar in die machine zitten en ik vraag me af of ik hier dan 2 shelly's nodig heb...
Mijn idee was om de shelly netjes tussen nul en fase te hangen en dan de on-off-switch (links onder) aan de shelly te hangen.
De 2 zwarte draden die vanaf de schakelaar komen aan de nul te hangen en dan de gele en roest-kleurige draad door de shelly te laten schakalen.
Dan ben ik er toch?
offtopic:
Na 4 COVID-infecties merk ik dat ik veel minder scherp ben. De combinatie van 230V, water en vrij grote stromen zorgt ervoor dat ik het graag ff dubbelcheck.
Na 4 COVID-infecties merk ik dat ik veel minder scherp ben. De combinatie van 230V, water en vrij grote stromen zorgt ervoor dat ik het graag ff dubbelcheck.
Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
@Boudewijn Je zal de schakeling 1-polig moeten doen. Kan prima, gewoon de blauwe permanent aan de (denk ik, meet dit na) zwarte hangen. Eventueel kan je dit doorlussen op de schakelaar zelf. Je gebruikt daarna de Shelly om de afgaande fase draden te schakelen en die pool van de schakelaar om de Shelly te voeden.
Volgens mij exact wat je zegt alleen moet je dus de N doorlussen.
Volgens mij exact wat je zegt alleen moet je dus de N doorlussen.
Ja check, als ik de fase schakel en maar 1 schakelaar heb zal de N gewoon permanent verbonden moeten zijn. Die denkstap had ik inderdaad gemaakt.
Dank
Dank

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
N aansluiting in stopcontact is niet genormeerd, maakt trouwens niets uit. En zeker niet als je zoals ik geen N hebt (3x230V net in de straat).AtRi schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
Wel opletten dat je de stekker niet een keer omdraaid.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Als je wel een nul hebt en je draait de stekker om, dan heeft de shelly geen spanning meer en werkt dus niet.
@naftebakje: jij sluit alle apparaten gewoon op 400v aan?
@naftebakje: jij sluit alle apparaten gewoon op 400v aan?
@AtRi Huh, als je de stekker omdraait heeft de Shelly zeker nog een N, deze zit dan alleen op de L aansluiting. Zal de Shelly verder een worst wezen, net als 99% van de zaken. Vandaar dat we geen gepolariseerde stekkers hebben in Nederland (zolang het om 230V gaat).
En ja, er zijn nog wat plekken in België met een 3x230V net zonder N. Dan heb je dus ook geen 400V
Naar PE is het dus maar 133V.
En ja, er zijn nog wat plekken in België met een 3x230V net zonder N. Dan heb je dus ook geen 400V

Toch even een gewetensvraag. Om een shelly weg te werken in een WCD kan het redelijk proppen zijn. Nu heb ik ipv een bruine en blauwe draad/2,5mm op de N/L een zwarte 1,5 mm gebruikt. Reden is dat deze minder stug zijn. Ik heb met tape netjes kleurcodering toegepast.
Nu vraag ik mij af of dit een risico vormt gezien de zwarte draad 1mm dunner is. Dit is overigens alleen toegepast in de WCD waar de shelly zich bevindt. Alle kabels die ik getrokken heb zijn de juiste kleur en 2,5mm.
Nu vraag ik mij af of dit een risico vormt gezien de zwarte draad 1mm dunner is. Dit is overigens alleen toegepast in de WCD waar de shelly zich bevindt. Alle kabels die ik getrokken heb zijn de juiste kleur en 2,5mm.
Achter mijn shelly dimmer 2 zit voortaan een (niet dimbare) lamp. Ik wil daarom de dim functie uitschakelen op mijn shelly dimmer 2. Minimum brightness op 100 procent zetten? Andere tips?
Ik gebruik home assistant. Ik wil dat de lamp eigenlijk geen dim attributen meer heeft.
Ik gebruik home assistant. Ik wil dat de lamp eigenlijk geen dim attributen meer heeft.
Je zou een dummy schakelaar kunnen maken die weer de Shelly schakelaar aanstuurt op de achtergrond. En dat is dan een normale aan/uit schakelaar.Animal schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:15:
Achter mijn shelly dimmer 2 zit voortaan een (niet dimbare) lamp. Ik wil daarom de dim functie uitschakelen op mijn shelly dimmer 2. Minimum brightness op 100 procent zetten? Andere tips?
Zo kan ik het in HomeBridge configureren.
Check het in het Home assistsnt topic. Dit is meer voor daar aangezien het niet specifiek Shelly functionaliteit is, maar gedrag van een schakelaar in HA.
[Voor 11% gewijzigd door t14wo op 20-04-2023 13:15]
Helder. Alleen zou ik de dimmer functie volledig willen uitzetten op de Shelly zelft14wo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:13:
[...]
Je zou een dummy schakelaar kunnen maken die weer de Shelly schakelaar aanstuurt op de achtergrond. En dat is dan een normale aan/uit schakelaar.
Zo kan ik het in HomeBridge configureren.
Check het in het Home assistsnt topic. Dit is meer voor daar aangezien het niet specifiek Shelly functionaliteit is, maar gedrag van een schakelaar in HA.
Dat kan dus niet, vandaar de workaroundAnimal schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:17:
[...]
Helder. Alleen zou ik de dimmer functie volledig willen uitzetten op de Shelly zelf

[Voor 5% gewijzigd door t14wo op 20-04-2023 13:19]
Boudewijn, weet je dit wel heel zeker ? Hier een mega domme ECM Giotto, die heb ik op een Shelly smartplug S gedaan. Je zet simpelweg de schakelaar van de espresso machine op de aan stand, en ik bedien hem nu gewoon door de knop op de shelly smartplug s in te drukken. Bij mij zit het stopcontact direct achter de koffiemachine en niet op een onhandige plek, als dat niet het geval is, is het een ander verhaal natuurlijk.Boudewijn schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:44:
Ik wil mijn espresso-apparaat (compleet analoog systeem) schakelen met een shelly. Waarom een shelly? Ik wil de drukknop van de machine ook kunnen blijven gebruiken om hem aan te zetten. De shelly dan voor de afstandsbediening en stroommeting. Om deze reden kan hij niet in het stopcontact geplaatst worden.
[Afbeelding]
Dan ben ik er toch?
offtopic:
Nee dat gaat denk ik niet lukkenvonkkie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:33:
wat ga je gebruiken op dat wcd zolang je niet de volledige 3650watt ga gebruiken zal het goed gaan

Nee hoor, het is wisselspanning, locatie van fase en nul maakt niet uit.AtRi schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:43:
Als je wel een nul hebt en je draait de stekker om, dan heeft de shelly geen spanning meer en werkt dus niet.
Nee, ik heb geen 400V. Er is een 3x230V net in de straat, en er wordt geen nul geleverd (waarom zouden ze, wie gebruikt 162V toestellen). Je gebruikt hier twee fasen als je 230V nodig hebt.@naftebakje: jij sluit alle apparaten gewoon op 400v aan?
Tussen licht schakelaars en lampen wordt altijd 1.5 gebruikt
Regenbui schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:10:
[...]
Nee dat gaat denk ik niet lukken, het gaat om 1 of 2 led lampjes. Schakeldraad zit wel op een wago waar ook een bruine draad op zit. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dit de schakeldraad te warm maakt. Kan me niet voorstellen want einde dag is het ook maar een verlengstuk naar de lamp.