@AtRi Dat moet je bij een capacitive load juist niet hebben, die voegt alleen meer capaciteit toe en dat is alleen nuttig voor inductieve loads.
Dan zou je zoiets moeten installeren, zie post 9:
http://www.olino.org/blog...m-fenomeen-bij-ledlampen/
http://www.olino.org/blog...m-fenomeen-bij-ledlampen/
Update:Xi-s schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:45:
Heeft iemand het volgende probleem al eens ervaren?
Ik heb meerdere shelly 1PM's in huis en twee daarvan vertonen hetzelfde rare gedrag (binnen twee weken na elkaar).
Ze hebben een jaar lang prima gefunctioneerd, maar het is alsof ze een factory reset hebben gekregen. Ze zitten in hotspot modus en zijn alle instellingen kwijt. Opnieuw instellen kan, maar even later (secondes tot minuten) weer hetzelfde probleem.
Ze hebben geen schakelaar aangesloten zitten.
Ik begrijp er op dit moment nog niet zoveel van.
Met de fabrikant kwam ik er niet echt uit. Garantie maximaal een jaartje, dus ik mocht het zelf uitzoeken. Ik heb daar een mening over... Maargoed, geen energie beschikbaar voor dat gevecht.
Eens in de zoveel tijd waren een paar van m'n 1PM's hun instellingen weer kwijt enzo. Nu had ik er eentje die helemaal niet meer wilde werken. Tijd om er eens mee te spelen.
Ik ben alles maar door gaan meten op het PCB. Voor zover ik het kan beoordelen (ik ben geen leek) niks bijzonders. Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en de ESP8266 chip vervangen door die van een donorbordje. En dat werkt...
Nu even afwachten of het ook stabiel blijft werken natuurlijk, maar ik ben voorzichtig positief.
Vraagje over de Plug Plus: kan deze ingezet worden als een bluetooth proxy voor Home Assistant? Volgens 't internet kunnen alle Gen2 devices dit, maar ik vind niet onmiddellijk bevestiging dat deze plug een gen2 device is.
Ja, ik gebruik het niet, maar lijkt gewoon te werken:Kr7Br schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:02:
Vraagje over de Plug Plus: kan deze ingezet worden als een bluetooth proxy voor Home Assistant? Volgens 't internet kunnen alle Gen2 devices dit, maar ik vind niet onmiddellijk bevestiging dat deze plug een gen2 device is.
Voor zover ik weet is het wel alleen voor scannen, niet aansturen van devices, maar dat is met alle Shellies.
[Voor 5% gewijzigd door sroebert op 02-03-2023 17:22]
Ah, jammer. Het was net voor het aansturen dat ik een oplossing zocht. Dan maar verder zoeken.sroebert schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Voor zover ik weet is het wel alleen voor scannen, niet aansturen van devices, maar dat is met alle Shellies.
Merci voor het antwoord.
Ik heb een Shelly plug S in gebruik voor mijn 3D-printer.
Maar hij schakelt random uit, nu 2x om 01:15 snachts, maar het is ook gebeurd ergens tussen 21 en 23 uur.
Dat is natuurlijk niet wenselijk bij een 3D-printer.
In de app zie ik geen tijdschema's staan, hebben jullie nog ideeën?
Hoogste verbruik in de app is 71Wh
Maar hij schakelt random uit, nu 2x om 01:15 snachts, maar het is ook gebeurd ergens tussen 21 en 23 uur.
Dat is natuurlijk niet wenselijk bij een 3D-printer.
Hoogste verbruik in de app is 71Wh
[Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 08-03-2023 08:24]
Vraagje, ik heb een Shelly Dimmer 2 in gebruik met hierop 2 polsdrukkers gemonteerd, eentje boven en eentje onderaan de trap als een hotel schakeling. Ik wil dat beide knoppen gebruikt kunnen worden om zowel omhoog als omlaag te dimmen en aan/uit te schakelen. Echter krijg ik het op dit moment enkel voor elkaar om met 1 knop omhoog te dimmen en aan/uit te schakelen en met de andere knop omlaag en aan/uit schakelen.
Is het mogelijk de dimmer zo in te stellen dat hij werkt zoals ik wil?
Is het mogelijk de dimmer zo in te stellen dat hij werkt zoals ik wil?
@tweakG5 Beide pulsdrukkers parallel zetten op dezelfde ingang en dan in de config instellen voor enkele pulsdrukker 

Dit had ik zelf ook kunnen bedenkenseptillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:53:
@tweakG5 Beide pulsdrukkers parallel zetten op dezelfde ingang en dan in de config instellen voor enkele pulsdrukker

Hard reset geven? Is er een firmware-update beschikbaar?FRANQ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:20:
Wh of W? Wh = energie, W = vermogenHoogste verbruik in de app is 71Wh
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
Ga ik vanavond even proberen.JeroenH schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Hard reset geven? Is er een firmware-update beschikbaar?
Er is geen firmware update.
Ik zei bewust verbruik omdat de app helaas alleen Wh aangeeft.[...]
Wh of W? Wh = energie, W = vermogen
Maar de x1c zou maximaal zo'n 1000w mogen trekken. De glaszekering is 6A.
[Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 08-03-2023 14:15]
Ja ik zie het, wat een aparte manier om energieverbruik weer te geven. Ik laat mijn Shellies direct met Home Assistant praten, daar heb je een beter overzicht van vermogen en energie.FRANQ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:10:
Ik zei bewust verbruik omdat de app helaas alleen Wh aangeeft.
Hopelijk helpt de hard reset!
Als het allemaal echt niet wil kun je hier misschien een support ticket openen: https://support.shelly.cloud/support/home
Ze hebben me daar niet kunnen helpen met mijn wazige wifi-probleem, maar ze reageren wel daadwerkelijk en inhoudelijk, en dat is tegenwoordig al heel wat.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
@FRANQ Heb je nog iets op het netwerk draaien wat mogelijk de oorzaak zou zijn? Ik bedoel een domotica controller of dat soort zaken?
Wat je zou kunnen proberen is in het Internet&Security de "Restrict Login" aan te zetten. Natuurlijk wel de login/password goed onthouden. Dan heb je die nodig om de plug te schakelen.
Wat je zou kunnen proberen is in het Internet&Security de "Restrict Login" aan te zetten. Natuurlijk wel de login/password goed onthouden. Dan heb je die nodig om de plug te schakelen.
@Eraser127 Nee, ook zaken als werken dan niet meer. Tenzij je de juiste waardes voor de login/password op geeft natuurlijk.
http://#ip-adres-shelly#/relay/0?turn=off
Ik heb wel domoticz draaien in een container op mijn synology nas, om daar mijn evohome mee te loggen.JeroenE schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:04:
@FRANQ Heb je nog iets op het netwerk draaien wat mogelijk de oorzaak zou zijn? Ik bedoel een domotica controller of dat soort zaken?
Maar daar zit geen koppeling met shelly voor zover ik weet.
Alhoewel, nu ik er over nadenk heb ik wel eens geprobeerd shelly te koppelen met domoticz, misschien toch maar even naar kijken.
Behalve als je dat doet met localhost, dan moet je juist weer geen username/password meegeven, anders werkt het nietJeroenE schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:16:
@Eraser127 Nee, ook zaken alswerken dan niet meer. Tenzij je de juiste waardes voor de login/password op geeft natuurlijk.http://#ip-adres-shelly#/relay/0?turn=off

Vraagje over het aansluiten van een Shelly (2PM?) aan een zonnescherm.
Ik heb een loze leiding met continu spanning op laten leveren voor het zonnescherm - hier zit dus GEEN wandschakelaar tussen. Kan ik de Shelly 2PM hierop aansluiten en hoe doe ik dat? Alvast bedankt!
Ik heb een loze leiding met continu spanning op laten leveren voor het zonnescherm - hier zit dus GEEN wandschakelaar tussen. Kan ik de Shelly 2PM hierop aansluiten en hoe doe ik dat? Alvast bedankt!
Zoals een rolluik, een draad voor neer en een draad voor op? Kan gewoon als je de app gebruikt (verschilt dan niet of je nu wel of geen knop hebt aangesloten).LupinIII schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:15:
Ook voor calibratie (zodat 50% netjes overeenkomt met half uitgeschoven) heb je geen knoppen nodig.
[Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 09-03-2023 15:11]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
@LupinIII Een Shelly Plus 2PM is de nieuwere versie van de Shelly 2.5. Die kan je gebruiken om een zonnescherm aan te sturen, mits je de zonneschermmotor kan aansturen met 1 draad voor omhoog en 1 draad voor omlaag.
Het aansluitschema staat bij de beschrijving er bij: https://kb.shelly.cloud/k...P16EU)-Basicwiringdiagram
Je hebt geen schakelaar nodig en kan alles met de app of webschermen besturen.
Het aansluitschema staat bij de beschrijving er bij: https://kb.shelly.cloud/k...P16EU)-Basicwiringdiagram
Je hebt geen schakelaar nodig en kan alles met de app of webschermen besturen.
Zo te horen had je een zonnescherm met afstandsbediening gepland.LupinIII schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:15:
Maar een "klassiek" scherm met een shelly is én goedkoper én beter (van op je werk screens 40% naar beneden zetten zodat je de zon kan buitenhouden in de zomer terwijl je wel nog naar buiten kan, kan niet met een dure somfy; en als ik een shelly door sensor steek kan ik op basis van temperatuur en lichtinval het volautomatisch laten lopen). En als de shelly het netwerk kwijt is werken mijn knoppen gewoon nog.AtRi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:32:
[...]Zo te horen had je een zonnescherm met afstandsbediening gepland.
[Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 10-03-2023 10:05]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
@naftebakje @JeroenE @AtRi Dank voor jullie reacties!
Ik zie wel dat je een nul draad nodig hebt en die heb ik niet
- misschien advies hiervoor hoe het wel zou kunnen werken?
Ik zie wel dat je een nul draad nodig hebt en die heb ik niet

@LupinIII Je zonnescherm heeft toch ook altijd de nul nodig, hoe kan je die dan niet hebben?
Volgens mij kan je de 2.5 of Plus 2PM niet zonder N gebruiken. De enige oplossing is om die dan alsnog aan te leggen.
Volgens mij kan je de 2.5 of Plus 2PM niet zonder N gebruiken. De enige oplossing is om die dan alsnog aan te leggen.
Je hebt wel een als nul bruikbare aansluiting (anders is de loze leiding slechts een bruine draad en een geelgroene draad, dat komt nergens voor).LupinIII schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:32:
@naftebakje @JeroenE @AtRi Dank voor jullie reacties!
Ik zie wel dat je een nul draad nodig hebt en die heb ik niet- misschien advies hiervoor hoe het wel zou kunnen werken?
Ik heb thuis geen nulleiding, is een 3x230V net dus gebruik je twee fasen; maar daarvan gebruik je dan een op de "N" en een op de "L" aansluiting.
Heb je een foto (of duidelijke omschrijving) van de draden die nu bechikbaar zijn? Normaal heb je 2 draden (doorgaans blauw en bruin) die je als fase en nul gebruikt (blauw overal blauw houden, de andere mag in principe een ander kleurtje hebben zolang het geen blauw, groen of geel is); en een geel-groene aarding.
Nog steeds niet opgelost dan. Een maand geleden gingen alle 3 mijn Shelly's Plus 1PM op hetzelfde moment ineens piepen over overvoltage. Ik ontving de ene mailnotificatie na de andere. Firmware geüpdated, nergens meer last van. Vandaag gebeurde het weer, incl. dat mijn apparaten die eraan hangen afsloegen. Stond er inderdaad een update klaar. Die geïnstalleerd, nergens meer last van.linkforsoad schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:51:
Overvoltage heb ik ook zo nu en dan. Ooit eens in de Facebook-support-groep gevraagd om info, advies firmware updaten. Dat heeft het probleem voor enkele maanden verholpen. De laatste weken is het weer raak, totaal willekeurig een of een paar van de tientallen Shelly's die piepen over een voltage boven de 280V. Dat is het enige dat je kunt doen in de instellingen, het maximum verhogen tot 280V, uitschakelen kan niet.
Ben jij of @Erwin537 of wie dan ook ondertussen al iets wijzer geworden over dit onderwerp?
[Voor 8% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 12-03-2023 22:14]
Niets wijzer geworden, maar ik heb het ondertussen ook niet meer gehad. Ik ben sindsdien wel (binnen dezelfde plaats) verhuisd en heb nu iets minder shellies geïnstalleerd. Op dit moment 2 dimmers, een 1pm, een handjevol plugs en 2 H&Ts.JiMiHeNdRiX schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:14:
[...]
Nog steeds niet opgelost dan. Een maand geleden gingen alle 3 mijn Shelly's Plus 1PM op hetzelfde moment ineens piepen over overvoltage. Ik ontving de ene mailnotificatie na de andere. Firmware geüpdated, nergens meer last van. Vandaag gebeurde het weer, incl. dat mijn apparaten die eraan hangen afsloegen. Stond er inderdaad een update klaar. Die geïnstalleerd, nergens meer last van.
Ben jij of @Erwin537 of wie dan ook ondertussen al iets wijzer geworden over dit onderwerp?
Is het een bepaald type dat bij jou ging mekkeren?
Thanks again voor jullie antwoorden!
@JeroenE @naftebakje jullie hebben helemaal gelijk; elke standaard stroomdraad 'zou' gewoon 3 draden moeten hebben. Tenminste, ga er wel vanuit met nieuwbouw.
Ik hoop het de volgende kijkdag te kunnen zien - zal dan een foto delen voor de zekerheid
@JeroenE @naftebakje jullie hebben helemaal gelijk; elke standaard stroomdraad 'zou' gewoon 3 draden moeten hebben. Tenminste, ga er wel vanuit met nieuwbouw.
Ik hoop het de volgende kijkdag te kunnen zien - zal dan een foto delen voor de zekerheid

JeroenE schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:16:
@LupinIII Je zonnescherm heeft toch ook altijd de nul nodig, hoe kan je die dan niet hebben?
naftebakje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:09:
[...]
Je hebt wel een als nul bruikbare aansluiting (anders is de loze leiding slechts een bruine draad en een geelgroene draad, dat komt nergens voor).
Ik heb thuis geen nulleiding, is een 3x230V net dus gebruik je twee fasen; maar daarvan gebruik je dan een op de "N" en een op de "L" aansluiting.
Heb je een foto (of duidelijke omschrijving) van de draden die nu bechikbaar zijn? Normaal heb je 2 draden (doorgaans blauw en bruin) die je als fase en nul gebruikt (blauw overal blauw houden, de andere mag in principe een ander kleurtje hebben zolang het geen blauw, groen of geel is); en een geel-groene aarding.
@LupinIII Aha, nieuwbouw. Je sprak ook al over een "loze leiding met continu spanning". Je moet eens kijken wat je nu daadwerkelijk hebt besteld. In een loze leiding zit normaal gesproken juist geen stroomdraden. Vaak wel een enkele draad die je (later) kan gebruiken om andere draden erbij te trekken.
Wellicht heb je wel een normale stroomvoorziening laten aanleggen, maar dan ipv een wandcontactdoos zit er een blindplaat waar de draden achter zitten.
Krijg je de zonnewering ook vanuit de nieuwbouw of komt die later? Als je nieuwe zonnewering koopt is het maar de vraag of je die met een Shelly kan aansturen. Je hebt ook genoeg merken waar een app of draadloze aansturing ingebouwd is. Dan hoed je de zonnewering alleen maar op het lichtnet aan te sluiten maar gaat zit alle besturing dus ook intern en kan je dat niet extern (dus ook niet met een normale schakelaar) aansturen.
Als dat niet extern aan te sturen is (anders dan draadloze schakelaars of de app van de zonwering fabrikant zelf) kan je daar met een Shelly ook niets mee.
Wellicht heb je wel een normale stroomvoorziening laten aanleggen, maar dan ipv een wandcontactdoos zit er een blindplaat waar de draden achter zitten.
Krijg je de zonnewering ook vanuit de nieuwbouw of komt die later? Als je nieuwe zonnewering koopt is het maar de vraag of je die met een Shelly kan aansturen. Je hebt ook genoeg merken waar een app of draadloze aansturing ingebouwd is. Dan hoed je de zonnewering alleen maar op het lichtnet aan te sluiten maar gaat zit alle besturing dus ook intern en kan je dat niet extern (dus ook niet met een normale schakelaar) aansturen.
Als dat niet extern aan te sturen is (anders dan draadloze schakelaars of de app van de zonwering fabrikant zelf) kan je daar met een Shelly ook niets mee.
@JeroenE Het is een loze leiding met elektrodraad op continu spanning specifiek voor het zonnescherm, en het zonnescherm gaan we achteraf doen..Ik ga het voor de zekerheid maar eens navragen over aantal draden - to be continued 
goede tip, gaan we ook op letten dat het zonnescherm extern aan te sturen is.

goede tip, gaan we ook op letten dat het zonnescherm extern aan te sturen is.
JeroenE schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:41:
@LupinIII
@LupinIII De "ouderwetse" manier van aansturing van een zonnescherm gaat met vier draden. 1tje aarde, 1tje nul en de andere twee zijn de L. De ene gebruik je als het scherm omhoog moet en de ander als het scherm omlaag moet. De Shelly modules zijn voor deze aansturing ontworpen. Dat is ook de manier waarop een normale schakelaar het zonnescherm zou aansturen. Dus het mooiste is als je dan ook zo'n scherm koopt. In principe is het een "dom scherm" wat je dan slim kan maken door er een Shelly voor te zetten. Je kan zo'n schakelaar ook op de Shelly aansluiten zodat je zowel met de hand als op afstand het scherm kan besturen.
Thanks @JeroenE ik ga een dom scherm zoeken!
Ik haak hier even op aan. Heb dit probleem nu ook een paar keer gehad met een paar Shelly's allen van type 1 PM plus. Alle overige Shelly's in huis nergens last van.Erwin537 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:32:
[...]
Niets wijzer geworden, maar ik heb het ondertussen ook niet meer gehad. Ik ben sindsdien wel (binnen dezelfde plaats) verhuisd en heb nu iets minder shellies geïnstalleerd. Op dit moment 2 dimmers, een 1pm, een handjevol plugs en 2 H&Ts.
Constant melding van over voltage tot ik een firmware upgrade deed en dan was het over. Inmiddels 3x gehad waarvan de laatste enkele weken terug.
Hier ook een aantal keer met 1 PM Plus, maar na een herstart van de Shelly is het probleem altijd verholpen, in ieder geval voor een x aantal weken/maanden.
Ook hier komt het om de zoveel tijd voor, ik herstart de Shelly's dan in bulk, en daarna is het probleem weer een tijdje opgelost. Vreselijk irritant, die melding zou uit te zetten moeten zijn.JiMiHeNdRiX schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:14:
[...]
Nog steeds niet opgelost dan. Een maand geleden gingen alle 3 mijn Shelly's Plus 1PM op hetzelfde moment ineens piepen over overvoltage. Ik ontving de ene mailnotificatie na de andere. Firmware geüpdated, nergens meer last van. Vandaag gebeurde het weer, incl. dat mijn apparaten die eraan hangen afsloegen. Stond er inderdaad een update klaar. Die geïnstalleerd, nergens meer last van.
Hi All,
Vandaag mijn Shelly (I4) en GIRA pulsdrukker ontvangen. Nu twijfel ik even over het aansluiten van mijn pulsdrukker. De schakelaar bestaat uit 3 drukkers, maw 3 schakeldraden die ik op Shelly kan aanlsuiten.
Moet ik de schakelaar van 1 Fase (L) voorzien, of moet ik deze zoals op de bovenstaande afbeelding (ROOD) ook bruggen/verbinden.
Dank
Vandaag mijn Shelly (I4) en GIRA pulsdrukker ontvangen. Nu twijfel ik even over het aansluiten van mijn pulsdrukker. De schakelaar bestaat uit 3 drukkers, maw 3 schakeldraden die ik op Shelly kan aanlsuiten.
Moet ik de schakelaar van 1 Fase (L) voorzien, of moet ik deze zoals op de bovenstaande afbeelding (ROOD) ook bruggen/verbinden.
Dank

Beste manier om dat uit te vinden is de documentatie van de schakelaar bekijken lijkt me? Of met de multimeter even doormeten.Regenbui schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:24:
Hi All,
[Afbeelding]
Dank
Dit is alles wat ik heb, meer dan zit zat er niet in de verpakking. Reden voor de vraag is dat deze schakelaar meermaals in dit topic ter sprake is gekomen. Gaat om een Gira pulsschakelaar 3v.Erwin537 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:31:
[...]
Beste manier om dat uit te vinden is de documentatie van de schakelaar bekijken lijkt me? Of met de multimeter even doormeten.
Die moet je doorlussen:Regenbui schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:29:
[...]
Dit is alles wat ik heb, meer dan zit zat er niet in de verpakking. Reden voor de vraag is dat deze schakelaar meermaals in dit topic ter sprake is gekomen. Gaat om een Gira pulsschakelaar 3v.
Gezien ik nergens anders antwoord vind.. als je thuis Niko drukknoppen hebt die nu op 24V werken met Eltako's, kan je deze dan vervangen door een Shelly Pro 4? Of schakelen die enkel op 230V?
De Pro 1, 2 en 3 hebben wel "dry contacts" en kunnen lage spanningen schakelen, maar de 4 niet. Die doet dus alleen 230V.
@JaVaWa Je kan die Pro's wel een andere spanning laten schakelen, maar de schakelaar om de Pro's te bedienen werkt enkel met dezelfde voedingsspanning als de Shelly. Dus @thunar kan geen 24V (AC? DC?) schakelaar gebruiken om de huidige Shelly Pro's aan te sturen. Ik heb geen idee of dat in de toekomst wel gaat komen.
Er zijn wel modules die op andere spanning kunnen werken. Bijvoorbeeld een Shelly (Plus) 1 kan op 24V DC werken (niet AC!). Vanwege de "dry contacts" kan die dus ook een normale 230V AC lamp (of iets anders) schakelen. Maar als je dan 4 dingen wil schakelen heb je ook 4 modules nodig.
Er zijn wel modules die op andere spanning kunnen werken. Bijvoorbeeld een Shelly (Plus) 1 kan op 24V DC werken (niet AC!). Vanwege de "dry contacts" kan die dus ook een normale 230V AC lamp (of iets anders) schakelen. Maar als je dan 4 dingen wil schakelen heb je ook 4 modules nodig.
Even een update van mijn kant voor de archiefvorming.Regenbui schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:39:
[...]
Dank u zeer. Vanavond even met een zaklamp in het donker aansluiten
- Doorlussen zoals aangegeven door @buiter is inderdaad de magic trick.
- Ondanks dat de Shelly klein van formaat is, was het toch puzzelen om de Gira pulsschakelaar V3 en de module in de inbouwsdoos te krijgen. Om mm te winnen heb ik zwarte schakeldraad (1,5mm) gebruikt om door te lussen ipv 2,5mm fase draad. Dit scheelt in flexibiliteit en geeft je weer een paar mm.
Ik heb alleen drie stuks Shelly Plus 1PM.Erwin537 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:32:
[...]
Niets wijzer geworden, maar ik heb het ondertussen ook niet meer gehad. Ik ben sindsdien wel (binnen dezelfde plaats) verhuisd en heb nu iets minder shellies geïnstalleerd. Op dit moment 2 dimmers, een 1pm, een handjevol plugs en 2 H&Ts.
Dank voor de tip over het herstarten die ik herhaaldelijk tegenkom (@webbier, @linkforsoad). Dat had ik nog niet geprobeerd, alleen de firmware geüpgraded. Upgraden loste het probleem natuurlijk ook wel op omdat een herstart er onderdeel van uitmaakt. Het is echter wel heel prettig dat ik met jullie tip nu in elk geval niet meer fysiek bij de Shelly aanwezig hoef te zijn om het probleem te verhelpen zoals bij een upgrade (via bluetooth) wel het geval is.
De recente upgrade naar 0.14.1 gaat het probleem niet structureel oplossen vermoed ik, gezien de ervaring(en) die ik las op het support forum waar ik sinds gisteren lid van ben (link).
Firmware upgrade kan ook via de webinterface. Daarvoor hoef je niet perse via Bluetooth verbinding te maken.JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:16:
[...]
Het is echter wel heel prettig dat ik met jullie tip nu in elk geval niet meer fysiek bij de Shelly aanwezig hoef te zijn om het probleem te verhelpen zoals bij een upgrade (via bluetooth) wel het geval is.
Hi All,
Mijn Shelly is ineens gestopt met werken. Setup/wat heb ik gedaan:
Iemand een idee of die mij in de juiste richting kan helpen
Mijn Shelly is ineens gestopt met werken. Setup/wat heb ik gedaan:
- Shelly I4 + Pulsschakelaar;
- Als ik op de knop druk zie ik activiteit in de shelly web-interface. Dit lijkt dust te werken;
- Home Assistant en Node-Red herstart;
- De node in Node-Red is connected en ziet continu het volgende bericht binnenkomen: topic: "shellyplusi4-b8d61a8c7a24/online".
code:
1
2
3
4
5
6
| 2023-03-16 16:04:45: New connection from 192.168.2.13:50104 on port 1883. 2023-03-16 16:04:45: Client shellyhuiskamer already connected, closing old connection. 2023-03-16 16:04:45: New client connected from 192.168.2.13:50104 as shellyhuiskamer (p2, c1, k60, u'mqtt-user'). 2023-03-16 16:04:47: New connection from 192.168.2.24:57835 on port 1883. 2023-03-16 16:04:47: Client shellyhuiskamer already connected, closing old connection. 2023-03-16 16:04:47: New client connected from 192.168.2.24:57835 as shellyhuiskamer (p2, c1, k60, u'mqtt-user'). |
wifi signaal zwak? ik heb zelf nu even de eco modus uitgzet op de shellyRegenbui schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:11:
Hi All,
Mijn Shelly is ineens gestopt met werken. Setup/wat heb ik gedaan:Als ik naar mosquito ga, zie ik het onderstaande in de log, dit lijkt mij geen normaal gedrag:
- Shelly I4 + Pulsschakelaar;
- Als ik op de knop druk zie ik activiteit in de shelly web-interface. Dit lijkt dust te werken;
- Home Assistant en Node-Red herstart;
- De node in Node-Red is connected en ziet continu het volgende bericht binnenkomen: topic: "shellyplusi4-b8d61a8c7a24/online".
code:
1 2 3 4 5 6 2023-03-16 16:04:45: New connection from 192.168.2.13:50104 on port 1883. 2023-03-16 16:04:45: Client shellyhuiskamer already connected, closing old connection. 2023-03-16 16:04:45: New client connected from 192.168.2.13:50104 as shellyhuiskamer (p2, c1, k60, u'mqtt-user'). 2023-03-16 16:04:47: New connection from 192.168.2.24:57835 on port 1883. 2023-03-16 16:04:47: Client shellyhuiskamer already connected, closing old connection. 2023-03-16 16:04:47: New client connected from 192.168.2.24:57835 as shellyhuiskamer (p2, c1, k60, u'mqtt-user').
Hoi allen,
Ik heb al vele Shelly’s in huis, maar heb nu een leuk projectje. Ik heb een aantal Velux dakramen die elektrisch bediend kunnen worden. De ramen en elektronica zijn een jaar of 15 oud. Er is een soort controleunit (Velux CombiLink WLC 100). Vervolgens heb ik ook een controlpanel (WLI 130). De controlpanel hoeft niet behouden te blijven.
De ramen zijn voorzien van actuators zie ze open en dicht kan zetten. De actuators hebben 24v aansturing en er komen slechts 2 draden uit. Ik neem dus aan dat de controleunit spanning op de draden zet waarmee de actuator spanning krijgt.
Vragen:
- iemand ervaring om dit met een Shelly aante sturen?
- iemand die een manual heeft/kent van de controle unit (combilink wlc100). Ik kan gekgenoeg niets vinden over de werking
- hoe zou je bijv. middels een Shelly een raam die slechts 2 draden heeft op 24v deze kunnen aansturen? Want hoe geef je de actuator opdracht om te open of sluiten met slechts 2 draden? Zou het iets zijn door + en - om te draaien of iets dergelijks om de actuator open of dicht te laten gaan?
Vrij weinig ervaring hiermee dus, maar wel veel inzet.
De adapter/controleunit:
De actuator op 24V met 2 draden:
Ik heb al vele Shelly’s in huis, maar heb nu een leuk projectje. Ik heb een aantal Velux dakramen die elektrisch bediend kunnen worden. De ramen en elektronica zijn een jaar of 15 oud. Er is een soort controleunit (Velux CombiLink WLC 100). Vervolgens heb ik ook een controlpanel (WLI 130). De controlpanel hoeft niet behouden te blijven.
De ramen zijn voorzien van actuators zie ze open en dicht kan zetten. De actuators hebben 24v aansturing en er komen slechts 2 draden uit. Ik neem dus aan dat de controleunit spanning op de draden zet waarmee de actuator spanning krijgt.
Vragen:
- iemand die een manual heeft/kent van de controle unit (combilink wlc100). Ik kan gekgenoeg niets vinden over de werking
- hoe zou je bijv. middels een Shelly een raam die slechts 2 draden heeft op 24v deze kunnen aansturen? Want hoe geef je de actuator opdracht om te open of sluiten met slechts 2 draden? Zou het iets zijn door + en - om te draaien of iets dergelijks om de actuator open of dicht te laten gaan?

De adapter/controleunit:
[Voor 33% gewijzigd door t14wo op 18-03-2023 14:52]
Bij mijn Velux Rolluiken is het zo dat als je + - wisselt rolluik andere kant op draait. Maar wat ik er toen van begreep werkt dit niet meer zodra je de controleunit van Velux er aan gehad hebt. In duitse fora is hier meer over te vinden. Polarisatie omdraaien icm met shelly 2.5 heb ik met dit relais gedaan: https://knxgroothandel.nl...elais-voor-2-kanalen.htmlt14wo schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:46:
Hoi allen,
Vragen:
De adapter/controleunit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meh, m'n Shelly Motion doet niet meer 
Krijgt nog wel een ip, maar wordt niet meer herkend in HA en kom niet meer op de instellingenpagina. Reset naar AP werkt ook, kan dan wel op de instellingenpagina komen, maar bij wifi verbinding instellen, maar kan ik weer niet op de instellingenpagina komen.
Heb maar een ticket aangemaakt

Krijgt nog wel een ip, maar wordt niet meer herkend in HA en kom niet meer op de instellingenpagina. Reset naar AP werkt ook, kan dan wel op de instellingenpagina komen, maar bij wifi verbinding instellen, maar kan ik weer niet op de instellingenpagina komen.
Heb maar een ticket aangemaakt

edit:
Heb een nieuw wifi netwerk aangemaakt met ander ssid, daarheen geconnect en daarna weer terug naar originele network en dat werkt.
Heb een nieuw wifi netwerk aangemaakt met ander ssid, daarheen geconnect en daarna weer terug naar originele network en dat werkt.
[Voor 24% gewijzigd door Eraser127 op 20-03-2023 21:37]
Daarmee lijkt het dus of er ook regeleletronica in de actuator zit en niet enkel en alleen een domme motor is.Nijna schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Bij mijn Velux Rolluiken is het zo dat als je + - wisselt rolluik andere kant op draait. Maar wat ik er toen van begreep werkt dit niet meer zodra je de controleunit van Velux er aan gehad hebt. In duitse fora is hier meer over te vinden. Polarisatie omdraaien icm met shelly 2.5 heb ik met dit relais gedaan: https://knxgroothandel.nl...elais-voor-2-kanalen.html
Ik ga eens kijken naar dat relais.
Goed punt. Ik ga eens 1 raam aansluiten op de controlunit/voeding en doormeten wat er op de acuator komt. Ik ga even een multimeter aanschaffen.vonkkie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:47:
Begin eens met een multimeter te meten wat er gebeurt bij open en dicht
kan je iets meer uitleggen over hoe je dit gedaan hebt?Nijna schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Bij mijn Velux Rolluiken is het zo dat als je + - wisselt rolluik andere kant op draait. Maar wat ik er toen van begreep werkt dit niet meer zodra je de controleunit van Velux er aan gehad hebt. In duitse fora is hier meer over te vinden. Polarisatie omdraaien icm met shelly 2.5 heb ik met dit relais gedaan: https://knxgroothandel.nl...elais-voor-2-kanalen.html
Ik heb de ramen doorgemeten en inderdaad staat er 24v op de plus of de min om het raam te open of sluiten.
Stap 1 is de power supply, daarvoor heb ik deze in gedachte: https://www.conrad.nl/nl/...00-ma-31-2-w-1371704.html
Dan moet ik iets hebben om de polarity te wisselen op basis van de input van de Shelly, zoals jouw genoemde rolluikrelais. Deze is best wel duur lijkt mij. 64 euro voor iets dat alleen de polariteit wisselt...
Dan moet ik nog een Shelly hebben en alles logisch aansluiten; de lastigste stap.

[Voor 25% gewijzigd door t14wo op 20-03-2023 13:20]
dit soort van dingen ondernemen maar niet een multimeter in huis hebbent14wo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:55:
[...]
Goed punt. Ik ga eens 1 raam aansluiten op de controlunit/voeding en doormeten wat er op de acuator komt. Ik ga even een multimeter aanschaffen.
is het wel zo slim dit dan te gaan doen of is je vorige stuk van het vele hobby werk ;-)
Je kan het je vast niet voorstellen, maar je moet ergens beginnen hè.Maxwp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:21:
[...]
dit soort van dingen ondernemen maar niet een multimeter in huis hebben
is het wel zo slim dit dan te gaan doen of is je vorige stuk van het vele hobby werk ;-)

De multimeter is inmiddels bij Hornbach gehaald. Zo'n ding is toch altijd erg handig.
Heb je nog slim advies over mijn vraagstuk? Ik ben er inmiddels achter dat de actuator een automatische stop heeft bij open en dichtstand, dus betekent dit dat ik een Shelly zoek die bij OPEN (SW1) de + en de - op schakelt en bij DICHT (SW2) de - en de + schakelt. (Dus omgedraaid aangesloten)
niet verder gelezen maar shelly 2.5 of de opvolger voor rollruiken? die draait het ook om dacht ik.
maar dat zal wel op 230 volt zijn. dat je niet denk ik.
Ah, die Shelly doet dat standaard al. Dat zou echt top zijn. Ik zie dat de 2.5 ook op lagere DV voltages werkt. Ik ga daar even induiken. ThanksMaxwp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:52:
niet verder gelezen maar shelly 2.5 of de opvolger voor rollruiken? die draait het ook om dacht ik.

Ik vind deze post terug met de zoekfunctie. Ik heb dus een Shelly nodig die in ‘Roller shutter mode’ kan werken om op 24v een actuator aan te sturen. (Dakraam om precies te zijn) nu vind ik niet terug welke Shelly dan ook op 24v de polariteit kan schakelen om de moter heen of terug te bedienen.septillion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:34:
@Chimerax Een Shelly 1, Shelly Plus 1, Shelly Plus 1PM, Shelly Plus 2PM en Shelly 2.5 doen allemaal ook 24V
Jij enig idee?
Allereerst: excuses als dit al eerder is langsgekomen, maar ik kon het niet vinden met de zoekfunctie. Ofwel ik kan niet zoeken, ofwel ik ben de eerste hier met dit issue..
Ik heb een nieuw huis gekocht en wil wat verder aan de automatisering en Home Assistent mogelijkheden wagen. De vorige bewoners hadden op verschillende stukken schakelmateriaal blinde platen gezet omdat ze alle lampen met Hue handdimmers regelden. Omdat ik wel graag (mooi geintegreerde) fysieke knoppen wil, dacht ik een aantal van de Shelly i4 te bestellen met de 4x wall switch om in te bouwen in het bestaande schakelmateriaal (Jung AS500). Voor de volledigheid: ik heb deze besteld: https://www.shelly.cloud/...l-switch-4-shelly-plus-i4
Nu kom ik er achter dat de gevoerde maat totaal niet aansluit bij de gangbare (Jung AS500) maat, zowel de achterplaat is te dik waardoor de afdekplaat niet goed aansluit met de muur, maar ook de buitenmaten zijn te klein: ik heb een flinke speling tussen de afdekplaat en de wall switch.
Zijn er mensen die hier tips voor hebben? Ik ben wel gecharmeerd van de mogelijkheden van deze Shelly maar op deze manier is het geen gezicht.
Ik heb een nieuw huis gekocht en wil wat verder aan de automatisering en Home Assistent mogelijkheden wagen. De vorige bewoners hadden op verschillende stukken schakelmateriaal blinde platen gezet omdat ze alle lampen met Hue handdimmers regelden. Omdat ik wel graag (mooi geintegreerde) fysieke knoppen wil, dacht ik een aantal van de Shelly i4 te bestellen met de 4x wall switch om in te bouwen in het bestaande schakelmateriaal (Jung AS500). Voor de volledigheid: ik heb deze besteld: https://www.shelly.cloud/...l-switch-4-shelly-plus-i4
Nu kom ik er achter dat de gevoerde maat totaal niet aansluit bij de gangbare (Jung AS500) maat, zowel de achterplaat is te dik waardoor de afdekplaat niet goed aansluit met de muur, maar ook de buitenmaten zijn te klein: ik heb een flinke speling tussen de afdekplaat en de wall switch.
Zijn er mensen die hier tips voor hebben? Ik ben wel gecharmeerd van de mogelijkheden van deze Shelly maar op deze manier is het geen gezicht.
Volgens mij is het idee dat je die met het bijbehorende frame monteert. Dus deze.matk89 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:23:
Thanks voor het meedenken.JeroenE schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:08:
[...]
Volgens mij is het idee dat je die met het bijbehorende frame monteert. Dus deze.
Ik wilde deze ook al bestellen, maar het lijkt er op dat dit dingetje hetzelfde doet als een afdekraam, dus de buitenste rand, als alternatief voor https://www.elektramat.nl...lpin-wit-as581ww/#details, daarmee niet een oplossing voor mijn probleem. Wellicht voor situaties als er maar 1 unit zit, maar ik heb op diverse plekken meerdere items achter 1 meervoudig raam zitten (WCD, andere schakelaars)
@matk89 Ja, dat zijn de afdekramen die er bij horen. Die sluiten ongetwijfeld niet aan bij wat je nu al hebt hangen. Voor zover ik weet is er geen kant en klaar afdekraam wat dan wel gaat passen. Het is zeg maar hetzelfde als je een Jung afdekraam op een Busch-Jaeger schakelaar (of omgekeerd) wil monteren. Dat sluit niet op elkaar aan. Zelfs van hetzelfde merk kan dit nog verschillen tussen de verschillende series die ze voeren.
De meest voor de hand liggende oplossing is om een schakelaar te vinden uit het assortiment van wat je nu aan de muur hebt hangen. Bijna iedere fabrikant heeft wel een jaloezie schakelaar die bestaat uit 2 schakelaars. Volgens mij is er niet echt 1tje die 4 aparte schakelaars in 1 "vierkantje" heeft zitten, maar ik ben niet echt een expert. Je kan natuurlijk wel twee dubbele schakelaars naast elkaar zetten, alleen is dat natuurlijk meer ruimte.
De meest voor de hand liggende oplossing is om een schakelaar te vinden uit het assortiment van wat je nu aan de muur hebt hangen. Bijna iedere fabrikant heeft wel een jaloezie schakelaar die bestaat uit 2 schakelaars. Volgens mij is er niet echt 1tje die 4 aparte schakelaars in 1 "vierkantje" heeft zitten, maar ik ben niet echt een expert. Je kan natuurlijk wel twee dubbele schakelaars naast elkaar zetten, alleen is dat natuurlijk meer ruimte.
Thanks. Ja, ik kom er nu achter dat schakelmateriaal niet een universele maat heeft..
ik heb tot nu toe altijd Jung AS500 gehad, dus was in de veronderstelling dat enkel de stijl van het materiaal anders was, niet ook de maat.
Ik ga mij eens verdiepen in de mogelijkheden. Zou https://www.elektramat.nl...dig-alpin-wit-as-1702-ww/ zoiets kunnen werken om aan te sluiten? Het is mij alleen niet 100% duidelijk of dit een wip is (en dus altijd naar boven of naar beneden staat) of dat het altijd 'neutraal' schiet als je de knop hebt ingedrukt. Zou in dat geval de 'naar boven' en 'naar beneden' als losse inputs kunnen worden gekoppeld aan de Shelly?
Ik ga morgen eens naar een Jung verkooppunt om me te laten voorlichten.

Ik ga mij eens verdiepen in de mogelijkheden. Zou https://www.elektramat.nl...dig-alpin-wit-as-1702-ww/ zoiets kunnen werken om aan te sluiten? Het is mij alleen niet 100% duidelijk of dit een wip is (en dus altijd naar boven of naar beneden staat) of dat het altijd 'neutraal' schiet als je de knop hebt ingedrukt. Zou in dat geval de 'naar boven' en 'naar beneden' als losse inputs kunnen worden gekoppeld aan de Shelly?
Wat jij linkt is alleen de knop zelf. De schakelmodule kies je los en kan dus gewoon een momentary switch zijn (pulsschakelaar). Ik heb ook diezelfde knoppen van Jung. Wel dus met allemaal pulsdrukkers.matk89 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:05:
Thanks. Ja, ik kom er nu achter dat schakelmateriaal niet een universele maat heeft..ik heb tot nu toe altijd Jung AS500 gehad, dus was in de veronderstelling dat enkel de stijl van het materiaal anders was, niet ook de maat.
@matk89 Wat @t14wo al zegt is dat alleen het knopje. Hoe die beweegt en wat er geschakeld wordt bepaald door wat er achter zit. Je hebt verschillende soorten schakelaars.
Als je in dit topic zoekt naar "jung" dan kom je alle berichten hier over wel tegen. Ik heb zelf geen Jung, dus weet verder ook niet wat het handigste is voor jou. Wat ik wel weet is dat ik vind dat alle fabrikanten van schakelaars een onduidelijke site hebben waardoor je slecht of niet vind precies het verschil is tussen de ene en de andere schakelaar.
Als je in dit topic zoekt naar "jung" dan kom je alle berichten hier over wel tegen. Ik heb zelf geen Jung, dus weet verder ook niet wat het handigste is voor jou. Wat ik wel weet is dat ik vind dat alle fabrikanten van schakelaars een onduidelijke site hebben waardoor je slecht of niet vind precies het verschil is tussen de ene en de andere schakelaar.
Zo ver ik weet kan helaas geen enkele Shelly polariteit ompolen. Daarvoor al je dan een extern relais moeten gebruiken. Of twee keer een SPDT of een enkele DPDT 24V relais moet dat kunnen. Het eerder geposte relais was wel prijzig daarvoor.t14wo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:46:
[...]
Ik vind deze post terug met de zoekfunctie. Ik heb dus een Shelly nodig die in ‘Roller shutter mode’ kan werken om op 24v een actuator aan te sturen. (Dakraam om precies te zijn) nu vind ik niet terug welke Shelly dan ook op 24v de polariteit kan schakelen om de moter heen of terug te bedienen.
Jij enig idee?
de shell pm2 word daar toch voor gebruikt
deze wisselt tussen de kabels die naar de rolluiken gaan.
de ene is de plus de andere de min.
maar heb het nog niet verder bekeken heb hem hier wel liggen inmiddels om uit te proberen
maar heb het nog niet verder bekeken heb hem hier wel liggen inmiddels om uit te proberen
Ja, alleen ben ik er inmiddels achter dat dit alleen voor AC motoren werkt. Daar draait hij inderdaad de polen om. voor DC (gelijkstroom) motoren ligt dat schijnbaar ingewikkelder.Maxwp schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:36:
de shell pm2 word daar toch voor gebruikt
Ik ben op zoek naar de beste oplossing om het verbruik van een jacuzzi te monitoren, die rechtstreeks op de zekeringkast is aangesloten. We hebben een 3-fasige aansluiting. Het verbruik zou ik graag real-time en per kwartier historisch kunnen bekijken.
In mijn zoektocht kwam ik uit op een Shelly 3EM (wifi, geen hub nodig). Is dit het juiste voor wat ik zoek?
In mijn zoektocht kwam ik uit op een Shelly 3EM (wifi, geen hub nodig). Is dit het juiste voor wat ik zoek?
Correct! Deze kan je gebruiken hiervoor.chaoske1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:34:
Ik ben op zoek naar de beste oplossing om het verbruik van een jacuzzi te monitoren, die rechtstreeks op de zekeringkast is aangesloten. We hebben een 3-fasige aansluiting. Het verbruik zou ik graag real-time en per kwartier historisch kunnen bekijken.
heb hem inmiddels aangeslotent14wo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:02:
[...]
Ja, alleen ben ik er inmiddels achter dat dit alleen voor AC motoren werkt. Daar draait hij inderdaad de polen om. voor DC (gelijkstroom) motoren ligt dat schijnbaar ingewikkelder.
werkt perfect maar het was even zoeken je moet hem bij instellingen omzetten naar "cover" alsof dat duidelijk is maar goed dan pas werkt de rolluiken functie
Dit was geen DC motor die je aangesloten hebt.Maxwp schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:16:
[...]
heb hem inmiddels aangesloten
werkt perfect maar het was even zoeken je moet hem bij instellingen omzetten naar "cover" alsof dat duidelijk is maar goed dan pas werkt de rolluiken functie
Probleem.
3 Shelly lampen hangen. Al ongeveer een jaar.
Plots verliest 1 van die lampen steeds de verbinding, zowel in ha als in de Shelly app. Even losschroeven en weer vast en hij is zo weer verbonden en dus aanstuurbaar.
Lamp al gereset, probleem blijft.
Meer mensen?
Plots verliest 1 van die lampen steeds de verbinding, zowel in ha als in de Shelly app. Even losschroeven en weer vast en hij is zo weer verbonden en dus aanstuurbaar.
Meer mensen?
Dat is een kapotte Shelly. Met bepaalde producten/ series zijn er veel problemen met uitvallende Shelly’s.maartend schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:44:
Probleem.
Meer mensen?
Voor de duidelijkheid, ook bij een AC rolluik wisselt een Shelly niets om voor de aansturing. Een AC rolluik heeft een permanente aansluiting op de N. Via twee kabels kan je aansturen of de motor omhoog of omlaag moet gaan. De Shelly zet dus de L op de ene of op de andere draad, maar er wordt niets "omgewisseld".t14wo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:02:
Ja, alleen ben ik er inmiddels achter dat dit alleen voor AC motoren werkt. Daar draait hij inderdaad de polen om. voor DC (gelijkstroom) motoren ligt dat schijnbaar ingewikkelder.
Dat met die 2 draden voor omhoog en omlaag is ook waarom zo'n rolluik kan werken met een standaard "domme" jaloezieschakelaar. Die doet ook niets anders dan of op de ene uitgang of op de andere uitgang de stroom doorverbinden zodat de motor omhoog of omlaag gaat. Plus natuurlijk een mechanische beveiliging zodat je niet op twee uitgangen tegelijk stroom kan zetten.
Holy shit, ik dacht dat we het niet meer gingen meemaken, maar de Shely Smoke is er dan toch gekomen 
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-plus-smoke
Hoewel ze initieel volgens mij gezegd hadden dat er ook een temperatuursensor zou ingebouwd zijn, en dat lijkt hier niet het geval. Maar de hamvraag: Zijn ze koppelbaar? Want zelfs al valt de wifi weg, ik wil wel dat ze allemaal afgaan als er 1 afgaat.

Hoewel ze initieel volgens mij gezegd hadden dat er ook een temperatuursensor zou ingebouwd zijn, en dat lijkt hier niet het geval. Maar de hamvraag: Zijn ze koppelbaar? Want zelfs al valt de wifi weg, ik wil wel dat ze allemaal afgaan als er 1 afgaat.
[Voor 43% gewijzigd door iqcgubon op 24-03-2023 14:52]
Ik bleek dus nog op 6 digit ID te zetten, alles even naar 12-digit gezet. Nu dus helemaal niet meer werkend te krijgen. Gevalletje garantie dus.t14wo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:46:
[...]
Dat is een kapotte Shelly. Met bepaalde producten/ series zijn er veel problemen met uitvallende Shelly’s.
Op die website het volgende gevonden:iqcgubon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:37:
Maar de hamvraag: Zijn ze koppelbaar? Want zelfs al valt de wifi weg, ik wil wel dat ze allemaal afgaan als er 1 afgaat.
Local control of all your devices
Shelly Plus Smoke Alarm can execute direct actions on other devices on your local network without being connected to the Internet or Shelly Cloud. Count on immediate response time and local scenes to keep your home safe.
Maar wat dat precies betekent.

Ik neem aan dat ie dan wel met wifi verbonden is en in je lokale netwerk een HTTP call kan doen? Of wellicht ook van die schroefterminals dat je er iets hardwired aan kan koppelen?AtRi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:47:
[...]
Op die website het volgende gevonden:
Local control of all your devices
Shelly Plus Smoke Alarm can execute direct actions on other devices on your local network without being connected to the Internet or Shelly Cloud. Count on immediate response time and local scenes to keep your home safe.
Maar wat dat precies betekent.
@AtRi Ja, zoals @Erwin537 al schrijft staat daar alleen dat er geen internetverbinding hoeft te zijn, maar dat is iets anders dan geen wifi. Je kan 2 urls aanroepen per webhook (ik neem aan dat er 1 webhook is voor het "aalrm") en er is een mqtt koppeling.
@iqcgubon Ik zie nergens staan dat ze onderling koppelbaar zijn, anders dan via wifi/mqtt dus ik neem aan dat het er ook niet in zit.
@iqcgubon Ik zie nergens staan dat ze onderling koppelbaar zijn, anders dan via wifi/mqtt dus ik neem aan dat het er ook niet in zit.
Ik heb een dubbele schakelaar in de schuur waarmee ik een buitenlamp en een lampje in de schuur schakel.
Nu wil ik de buitenlamp via een shelly in HASS kunnen schakelen. Ik heb hier nog een shelly plus 1 liggen.. zou dit kunnen werken en zo ja, weet iemand waar ik het aansluitschema kan vinden?
Of moet ik toch een andere shelly aanschaffen?
Nu wil ik de buitenlamp via een shelly in HASS kunnen schakelen. Ik heb hier nog een shelly plus 1 liggen.. zou dit kunnen werken en zo ja, weet iemand waar ik het aansluitschema kan vinden?
Of moet ik toch een andere shelly aanschaffen?
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
@Memphisto schema's kun je terugvinden in de knowledge-base van Shelly. Zie hier de schema's van de plus 1.
Zonder nuldraad (blauw) gaat het je niet lukken met een plus 1. Je geeft niet aan of je die hebt (of makkelijk bij kunt trekken).
Zonder nul kun je kijken naar de Shelly 1L.
Zonder nuldraad (blauw) gaat het je niet lukken met een plus 1. Je geeft niet aan of je die hebt (of makkelijk bij kunt trekken).
[Voor 6% gewijzigd door Gizz op 25-03-2023 10:10]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb (gelukkig) overal een nuldraad bij liggen. En met de enkele schakelaars gaat dit ook goed.Gizz schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:02:
@Memphisto schema's kun je terugvinden in de knowledge-base van Shelly. Zie hier de schema's van de plus 1.
Ik loop echter vast met een dubbele schakelaar, waar ik maar 1 schakelaar "slim" wil maken.
Ik ga nog eens door die knowledge base heen struinen. thanks.
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Wat lukt er dan niet? Die dubbele schakelaar heeft 2 zwarte draden. Een daarvan tak je af naar de Shelly toe. En je geeft de Shelly vervolgens N en L.Memphisto schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:35:
[...]
Ik heb (gelukkig) overal een nuldraad bij liggen. En met de enkele schakelaars gaat dit ook goed.
Ik loop echter vast met een dubbele schakelaar, waar ik maar 1 schakelaar "slim" wil maken.
Ik ga nog eens door die knowledge base heen struinen. thanks.
Precies, gewoon het linkerschema uit de knowledge-base gebruiken (AC power supply) en de zwarte draad die naar het lampje in de schuur gaat ongemoeid laten.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@t14wo en @Gizz het is inmiddels gelukt. Laten we het houden op te moeilijk denken en weinig ervaring (nog)
I.t.t. tot in huis heb ik in de schuur wipschakelaars. Als ik nu de lamp aanzet met de schakelaar, daarna uit zet met de domotica en daarna weer met de schakelaar wil aanzetten, moet ik een extra keer wippen met de schakelaar.. Lijkt me dat dit niet is op te lossen, anders dan een pulsschakelaar halen en installeren?

I.t.t. tot in huis heb ik in de schuur wipschakelaars. Als ik nu de lamp aanzet met de schakelaar, daarna uit zet met de domotica en daarna weer met de schakelaar wil aanzetten, moet ik een extra keer wippen met de schakelaar.. Lijkt me dat dit niet is op te lossen, anders dan een pulsschakelaar halen en installeren?
@Memphisto zeker wel, daarvoor moet je in de webinterface even het type button/switch aanpassen naar (volgens mij, heb zelf geen Shelly's) flip of edge bij de 1 plus.
[Voor 4% gewijzigd door Gizz op 25-03-2023 11:30]
en er zijn al zo veel shellys in smoke op gegaan nu dus een officiele shelly smokeiqcgubon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:37:
Holy shit, ik dacht dat we het niet meer gingen meemaken, maar de Shely Smoke is er dan toch gekomen

Toevallig iemand al getest?iqcgubon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:37:
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Vandaag weer een paar shelly's geinstalleerd (voor de verlichting zit ik nu al op de 10 stuks).
Nu heb ik 2 problemen:
- Helaas is er 1 defect
- Het 2e probleem is dat ik een armatuur met 3 dimbare noxion E27 'dim to warm' lampen die op iets van 5Hz gaan knipperen zodra ik ze boven de 25% stuur. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en hier misschien een oplossing voor anders dan weer 3 nieuwe lampen kopen? (Ze zijn net nieuw)
Nu heb ik 2 problemen:
- Helaas is er 1 defect

- Het 2e probleem is dat ik een armatuur met 3 dimbare noxion E27 'dim to warm' lampen die op iets van 5Hz gaan knipperen zodra ik ze boven de 25% stuur. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en hier misschien een oplossing voor anders dan weer 3 nieuwe lampen kopen? (Ze zijn net nieuw)
[Voor 11% gewijzigd door jbhc op 26-03-2023 21:14]
@JeroenE @t14wo Nogmaals dank. Voor toekomstige lezers: de Shelly i4 heb ik nu gecombineerd met de Jung 532-4U, een 4voudige pulsdrukker waar je vervolgens een dubbele schakelwip op zet. Iedere 'hoek' (linksboven, rechtsboven, etc) is nu gekoppeld aan 1 input van de Shelly en daarmee aan een unieke actie in (in mijn geval) Home Assistant.JeroenE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:25:
@matk89 Wat @t14wo al zegt is dat alleen het knopje. Hoe die beweegt en wat er geschakeld wordt bepaald door wat er achter zit. Je hebt verschillende soorten schakelaars.
Aandachtspunt is wel dat de Shelly en de pulsdrukker samen erg proppen is in 1 lasdoos.
Hier een Shelly amateur, ik heb her en der al simpele Shelly 1's zitten, echter ben ik op zoek naar een shelly dimmer die twee lampen kan aansturen. Er zitten twee van die draaiknopjes op de dimmer. Bestaat deze voor Shelly of vraag ik iets onmogelijks?
als je inbouwdoos er diep genoeg voor is kun je 2 dimmer2's inbouwen. maar als beide lampen hetzelfde zijn zou ik overwegen om deze gewoon paralel op 1 knop te zetten.
die draaiknoppen moet je wel vervangen voor pulsdrukkers volgens mij
die draaiknoppen moet je wel vervangen voor pulsdrukkers volgens mij

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET