verwijderd, zie volgende
[Voor 88% gewijzigd door AtRi op 13-01-2023 12:15]
[Voor 88% gewijzigd door AtRi op 13-01-2023 12:15]
Raven schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:13:
.... damn, volgens mij gaat dat niet passen
, of de 50A's moeten kleiner zijn.
Op de site van Shelly die ik een tijdje geleden gaf staan de maten van allebei , dan zie je dat de 50A kleiner is.
Maar moet dat AC blijven? Wat houdt je tegen om naar DC te gaan?Chimerax schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:01:
[...]
Klopt, maar geen 24V AC. Die doen allemaal 24V DC. Dat is de moeilijkheid van het hele verhaal.
Een 12VDC transformer installeren is geen probleem, maar de stuurspanning van de Eltako's zijn AC.Maar moet dat AC blijven? Wat houdt je tegen om naar DC te gaan?
[Voor 13% gewijzigd door Chimerax op 13-01-2023 14:53]
De Shelly 1 heeft volgens mij dry contacts? Wat je schakelt maakt in dat geval niet uit toch? Zolang het maar niet te veel is waardoor het oververhit.Chimerax schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:52:
[...]
Een 12VDC transformer installeren is geen probleem, maar de stuurspanning van de Eltako's zijn AC
@Chimerax Alternatief: moet dat 24V AC blijven? Kan je dit niet naar 230V AC zetten? Je gebruikt de schakelaar bij de Shelly enkel om te schakelen. Er gaan geen grote stromen over heen lopen, dis je hoeft daar niet per se dikke draden voor te gebruiken.septillion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:23:
Maar moet dat AC blijven? Wat houdt je tegen om naar DC te gaan?
Volgens de Eltako website kan je deze dingen aansturen met zowel AC als DC:Chimerax schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:52:
Een 12VDC transformer installeren is geen probleem, maar de stuurspanning van de Eltako's zijn AC.
Ter info: Eltako's zijn type R12-200 en S12-200 24VAC
The universal control voltage UC covers the voltage ranges of 12 to 230 V AC at 50-60 Hz and 12 to 230 V DC
Ja, ik dacht dat die maten fout waren, leken mij meer de maten van de Shelly zelf (had ik toch aangegeven?AtRi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:14:
[...]
[...]
Op de site van Shelly die ik een tijdje geleden gaf staan de maten van allebei , dan zie je dat de 50A kleiner is.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
[Voor 79% gewijzigd door rens-br op 14-01-2023 09:44]
Wat je wil schakelen met de Shelly maakt dan inderdaad niet veel uit, maar de invoerspanning van de Shelly is wel vooraf bepaald (correct me if i'm wrong). Dus in dit geval zou ik de Shelly wel kunnen voeden met 24VDC (via andere transfo) om dan de Eltako van 24VAC te kunnen schakelen. Maar dan kan ik de Eltako's beter vervangen door Shelly's met een rail mount.Erwin537 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:54:
[...]
De Shelly 1 heeft volgens mij dry contacts? Wat je schakelt maakt in dat geval niet uit toch? Zolang het maar niet te veel is waardoor het oververhit.
230VAC over SSV kabel zie ik toch niet echt zitten (als het al mag). Maar of het 24VAC moet blijven is een goed punt.JeroenE schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:12:
[...]
@Chimerax Alternatief: moet dat 24V AC blijven? Kan je dit niet naar 230V AC zetten? Je gebruikt de schakelaar bij de Shelly enkel om te schakelen. Er gaan geen grote stromen over heen lopen, dis je hoeft daar niet per se dikke draden voor te gebruiken.
In eerste instantie had ik dit niet voor ogen, maar dat lijkt me wel de betere optie.JeroenE schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:12:
[...]
@Chimerax Het idee is (neem ik aan) dat je die 24V AC impulsrelais/teleruptor van Eltako vervangt door een Shelly. Die Shelly kan dan ook een 'schakelaar' zijn, maar ook een dimmer.
Hoewel de sheet waarnaar je verwijst de 230V is, lees ik inderdaad hetzelfde over de 24V. Mijn teleruptor zijn precies wel van een iets ouder type en hierbij vraag ik me dan af waarom er expliciet 24VAC wordt vermeld op de teleruptor zelf.JeroenE schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:22:
[...]
Volgens de Eltako website kan je deze dingen aansturen met zowel AC als DC:
[...]
Dat weet ik ook niet en is ook afhankelijk van welke kabel je dan precies hebt liggen. Ik gok dat je in België woont, de regels daar zijn niet exact hetzelfde als in Nederland.Chimerax schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 01:19:
230VAC over SSV kabel zie ik toch niet echt zitten (als het al mag). Maar of het 24VAC moet blijven is een goed punt.
Hoe wilde je de Shellies dan wel gaan gebruiken?In eerste instantie had ik dit niet voor ogen, maar dat lijkt me wel de betere optie.
Ik kon verder geen verschil vinden in versies. Ik zou verwachten dat als er oudere versies zijn die dat niet kunnen de fabrikant dat ook wel zou aangeven met een ander versie- cq typenummer. Anders eens een mailtje sturen om het na te vragen bij de fabrikant.Hoewel de sheet waarnaar je verwijst de 230V is, lees ik inderdaad hetzelfde over de 24V.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
Ik heb wat draadjes moeten inkorten en moeten proppen, maar bij mij was er wel plaats. Je schakelaar zelf is imo wel opvallend diep, misschien kan je die vervangen door een minder diep exemplaar.ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:58:
Ik heb een Shelly gekocht om achter mijn lichtknopje te plaaten, ter vervanging van lampjes die alleen met een app kunnen (werd ik gek van).
Het klinkt als een goed concept maar ik krijg deze dingen met geen mogelijkheid in de plek waar ook de schakelaar gaat. Dat past gewoon niet zonder steen weg te kappen.
Hoe hebben andere dat gedaan? Hebben jullie kleinere schakelaar (gekocht)? Of is er bij jullie wel gewoon plek achter/naast de normale schakelaar?
Plaatje ter illustratie.
[Afbeelding]
Android developer & dürüm-liefhebber
Ik heb op verschillende plekken voorzichtig met de multitool door 't doosje heen gezaagd en heb zo wat extra cm aan ruimte weten te fixen waar nodig. Oude dozen zijn ook gewoon erg ondiep.ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:58:
Ik heb een Shelly gekocht om achter mijn lichtknopje te plaaten, ter vervanging van lampjes die alleen met een app kunnen (werd ik gek van).
Het klinkt als een goed concept maar ik krijg deze dingen met geen mogelijkheid in de plek waar ook de schakelaar gaat. Dat past gewoon niet zonder steen weg te kappen.
Hoe hebben andere dat gedaan? Hebben jullie kleinere schakelaar (gekocht)? Of is er bij jullie wel gewoon plek achter/naast de normale schakelaar?
Plaatje ter illustratie.
[Afbeelding]
Als ik het mij goed herinner plaatsten sommige mensen hem dan in de doos (in het plafond) waar de lamp op aangesloten zit, mischien zit daar meer ruimte en is dat een optie voor jou?ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:08:
Ja de schakelaars zijn erg oud, die zijn nog van de vorige eigenaren. Ik kan inderdaad eens kijken naar een moderne variant die wat meer ruimte overlaat.
Heeft shelly geen schakelaars die dit al ingebouwd hebben? Dan hoeven we ook niet met die draden te stoeien.
Oh daar had ik nog niet aan gedacht. Deze op de foto is een hotelschakeling, dus dat gaat denk ik niet. Maar wellicht op de andere kamers een optie.krijn1985 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:29:
[...]
Als ik het mij goed herinner plaatsten sommige mensen hem dan in de doos (in het plafond) waar de lamp op aangesloten zit, mischien zit daar meer ruimte en is dat een optie voor jou?
In mijn huis uit 1930 zijn de schakeldozen zelf ook heel ondiep (4cm ofzo) dus een shelly past daar echt niet in. Moderne versies zijn vaak rond de 7cm diep dus dan past het wel.krijn1985 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:29:
[...]
Als ik het mij goed herinner plaatsten sommige mensen hem dan in de doos (in het plafond) waar de lamp op aangesloten zit, mischien zit daar meer ruimte en is dat een optie voor jou?
Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine
Goh zowaar een bekend gezicht hierDutchess_Nicole schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:32:
[...]
In mijn huis uit 1930 zijn de schakeldozen zelf ook heel ondiep (4cm ofzo) dus een shelly past daar echt niet in. Moderne versies zijn vaak rond de 7cm diep dus dan past het wel.
helaas heb ik dan ook nog het feit dat ik bij de plafonddozen geen nuldraad heb voor de verlichting, dus dat is dan ook nog eens onhandig.
[Voor 7% gewijzigd door JoSchaap op 17-01-2023 13:13]
GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET
Volgens mij zou het met een hotelschakeling juist makkelijker zijn de shelly bij de lamp te plaatsen. Als je qua draden live, neutraal en schakel hebt zit je helemaal goed.ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:31:
[...]
Oh daar had ik nog niet aan gedacht. Deze op de foto is een hotelschakeling, dus dat gaat denk ik niet. Maar wellicht op de andere kamers een optie.
Zal vanmiddag ook eens de diepte meten en langs een van de bekende meubelzaken bouwmarkten rijden om te vergelijken.
Ja heb het betere deel van een middag al lopen knutselen, duwen en trekken. Op zich mis ik nu zó veel ruimte dus met een plattere schakelaar zou het moeten kunnen.Erwin537 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Volgens mij zou het met een hotelschakeling juist makkelijker zijn de shelly bij de lamp te plaatsen. Als je qua draden live, neutraal en schakel hebt zit je helemaal goed.
Overigens: in je foto ligt de shelly plat in de doos. Ik neem aan dat je ook hebt geprobeerd de shelly rechtop te zetten zoals hij bedoelt is? De draden moet je alleen een beetje buigen en zorgen dat ze de juiste lengte zijn, en dan proberen te zorgen dat er zo min mogelijk kracht op de terminals komt
Heya, lang geleden idd.JoSchaap schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:10:
[...]
Goh zowaar een bekend gezicht hier
Ken jij de Shelly WS1 schakelaars al? Reichelt heeft ze vandaag weer op voorraad
In die tijd was de nuldraad rood (of zo'n in stof gewikkelde koperdraad als je echt pech hebt)
Ook dat is nogal creatief gedaan, in 1 kamer heeft iemand kerstverlichting om een plafonniere heen gewikkeld en dat is dan de ruimteverlichting...septillion schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:13:
@Dutchess_Nicole Waar hangen je lampen dan / hoe loopt de nul dan?
Met een standaard hotelschakeling heb je zover ik weet twee opties voor het plaatsen van de shelly: bij de lamp of bij de laatste schakelaar voor de lamp. Makkelijkste is altijd om het even uit te tekenen.ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Ja heb het betere deel van een middag al lopen knutselen, duwen en trekken. Op zich mis ik nu zó veel ruimte dus met een plattere schakelaar zou het moeten kunnen.
Ben echter niet echt thuis in de elektra maar een doosje met een 'wisselschakeling' moet volgens mij hier in, niet?
[Voor 13% gewijzigd door Gijs007 op 18-01-2023 18:50]
AMD Ryzen 9 7950X | NZXT Kraken X63 | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair AX860i | 2 x WD Black NVMe SSD SN850 2TB | 1 x Intel Optane 900P 480GB | Corsair iCUE 5000T
Even getest, maar het knipperen vindt sowieso alleen plaats als de lamp officieel uit is.knights16 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:50:
[...]
Laatste firmware erop?
Knippert de lamp ook als je de dimmer (1) op vol vermogen zet?
De lamp in dimmer 1 is dimbaar right?
Ik heb geen problemen met mijn Dimmers 2, af en toe nog een kleine flikker maar verwaarloosbaar (heb daarvoor wel een oudere firmware geflasht, degene met zcross correction)
Ik heb zelf een Shelly H&T en gebruik deze alleen met de Shelly app. De H&T wordt bij mij via USB gevoed en geeft iedere 10 minuten (of bij een bepaalde wijziging in temperatuur en/of luchtvochtigheid) de meetwaarden door een gaat daarna weer offline. De jouwe lijkt wat dat betreft dus niet kapot.Gijs007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:00:
Ik heb een Shelly H&T gekocht, om te integreren met Home Assistant.
Iedere keer als ik MQTT configureer gaat de Shelly offline (reageert niet op ping, verliest zijn connectie met het WiFi netwerk), sporadisch komt de Shelly weer voor korte duur online. Ook als ik de stroom er af haal en er weer op zet komt deze voor korte duur weer online.
Hoe los ik dit op? Ik draai de laatste firmware, en heb al een paar keer een factory reset geprobeerd.
Update: zelfs als ik niks aanpas ik de config, behalve de connectie naar de WiFi dan treed dit probleem al op...![]()
Defecte unit ofzo?
Thanks dat wist ik niet. Gelukkig zijn die thresholds te configureren.BartW schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:13:
[...]
Ik heb zelf een Shelly H&T en gebruik deze alleen met de Shelly app. De H&T wordt bij mij via USB gevoed en geeft iedere 10 minuten (of bij een bepaalde wijziging in temperatuur en/of luchtvochtigheid) de meetwaarden door een gaat daarna weer offline. De jouwe lijkt wat dat betreft dus niet kapot.
AMD Ryzen 9 7950X | NZXT Kraken X63 | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair AX860i | 2 x WD Black NVMe SSD SN850 2TB | 1 x Intel Optane 900P 480GB | Corsair iCUE 5000T
De Shelly H&T gaat niet alleen uit om stroom te besparen, de voornaamste reden schijnt te zijn om de temperatuur metingen niet te beïnvloeden. Het is inderdaad wel irritant configureren, maar als het goed is is dat eenmalig en hoef je er daarna niet meer aan te komenGijs007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:27:
[...]
Thanks dat wist ik niet. Gelukkig zijn die thresholds te configureren.
Mijn bedoeling is om hem te gebruiken als sensor in de badkamer, om daarmee de WTW aan te sturen. Als ik het goed begrijp dan zou ie een grote verandering in luchtvochtigheid wel direct terug moeten rapporteren?
Overigens wel wat onhandig met configureren... Gebruik zelf ook een USB voeding, dus zou niet eens nodig hoeven zijn
De shelly H&T rapporteert bij mij (afgerond) exact dezelfde waarde als een HygroPalm 2 die ik hier heb liggen.chipch schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:59:
Ik heb ook sinds enkele dagen 2x de Shelly H&T. Ik heb het idee dat de luchtvochtigheid best veel afwijkt naar boven. Ik heb vergeleken met een binnen unit van een alecto weerstation en een qlima luchtontvochtiger. Beiden natuurlijk ook niet gekalibreerd maar toch… hebben jullie die ervaring ook?
Als je de home assistant route gaat met bv zigbee2mqtt zijn er opeens heeeeeel veel devices waarmee je iets dergelijks potentieel zou kunnen doen.Josk79 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:30:
Ik heb indertussen ook wat Shelly dimmers hier en daar. Wat ik eigenlijk nog zoek is een afstandsbediening met meer dan 1 knop, zoiets als deze KaKu:
[Afbeelding]
Er lijkt binnen de Shelly range niets te bestaan, maar is er misschien iets anders? Bijv. een afstandsbediening welke signaal naar een 'hub' stuurt, welke vervolgens middels http de Shelly aanstuurt?
Ik zou voor mijn dimbare lampen het liefst zoiets configureren:
1 kort = lamp aan
1 lang = start dimmen up, totdat de knop los wordt gelaten
0 kort = lamp uit
0 lang = start dimmen down, totdat de knop los wordt gelaten
Ik wil zo 2 dimbare lampen en 2 aan/uit lampen aansturen.
Als er niks of the shelf is moet ik misschien met een Arduino+ir ontvanger+ethernet en een oude IR afstandsbediening wat maken.
Dan lijkt mij de Shelly defect, ideaal gezien wissel je een Shelly om om dit te verifiërenFrankvbr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:41:
[...]
Even getest, maar het knipperen vindt sowieso alleen plaats als de lamp officieel uit is.
De lampen zijn dimbaar. Ik heb ook 2 andere shelly 2 dimmers in gebruik met dezelfde type spotjes en hetzelfde aantal, daar niet het probleem.
Firmware is up to date.
Hier heb ik een Shelly H&T die al een hele poos 100% luchtvochtigheid zegt. Dat heeft hij ook al eens een paar maanden gedaan en 'opeens' kreeg ik wel realistische cijfers maar nu is het weer om zeep.chipch schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:59:
Ik heb ook sinds enkele dagen 2x de Shelly H&T. Ik heb het idee dat de luchtvochtigheid best veel afwijkt naar boven. Ik heb vergeleken met een binnen unit van een alecto weerstation en een qlima luchtontvochtiger. Beiden natuurlijk ook niet gekalibreerd maar toch… hebben jullie die ervaring ook?
Deze bijvoorbeeld.Erwin537 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:18:
[...]
Als je de home assistant route gaat met bv zigbee2mqtt zijn er opeens heeeeeel veel devices waarmee je iets dergelijks potentieel zou kunnen doen.
Volgens mij zit dat er niet in als je het aanstuurt via MQTT.JaVaWa schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:40:
Ik ben recent overgestapt om de communicatie tussen apparaten zoveel mogelijk via MQTT te laten verlopen. Shelly kan MQTT, schakelen gaat prima. Maar met vertraging in- of uitschakelen, dat lukt me dus niet. Weet iemand de oplossing?
Aangezien je zelf al de tijd bijhoudt (om te zien hoe lang iemand in de badkamer is voor je het aanzet), kan je dan ook niet makkelijk de tijd bijhouden wanneer je het weer uit wil zetten?(Ik gebruik overigens geen HA of andere platforms; ik heb zelf iets geprogrammeerd. Niet omdat het makkelijker is, maar omdat het kan...)
Dat vermoeden had ik ook al, maar wie weet wist iemand een oplossing. Overiens niet essentieel, op de huidige manier werkt het ook.JeroenE schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Volgens mij zit dat er niet in als je het aanstuurt via MQTT.
Het mooie van het systeem is dat je het helemaal niet hoeft bij te houden, je kunt het commando ook als uitgestelde start gebruiken:JeroenE schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Aangezien je zelf al de tijd bijhoudt (om te zien hoe lang iemand in de badkamer is voor je het aanzet), kan je dan ook niet makkelijk de tijd bijhouden wanneer je het weer uit wil zetten?
1
| http://user:pwd@10.0.0.1/relay/0?turn=off&timer=120 |
[Voor 38% gewijzigd door JaVaWa op 22-01-2023 17:14]
Maakt dat in deze uit dan? Stroom loopt toch door de lamp naar de i4, of denk ik te simpel? Het zijn smart-lampen en hebben dus sowieso stroom nodig om 'bereikbaar' te zijn.JaVaWa schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:07:
Of de lamp nu smart of niet is, als hij uit staat loopt er geen stroom (nog even afgezien van het feit dat wanneer de lamp aan staat er een stroom loopt waarop niet is gerekend bij het ontwerp van de i4).
Daarnaast, als ik logisch nadenk (corrigeer me als ik het fout heb) is het potentiaalverschil tussen L en N op de i4 heel erg klein wanneer het licht aan staat door het zeer geringe vermogen dat hij gebruikt t.o.v. de lamp, waardoor hij het niet zal doen.
Op die manier. En wat als ik dan een wago plaats tussen De L en de N in mijn tekening..? 🤔septillion schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:36:
@bdu Nee, dat werkt niet. Misschien dat de i4 wel online komt maar de lamp gaat niet branden. Want ja, er loopt stroom naar de i4 maar die is niet onbeperkt.
Iets met een zeer ijverige stukadoor.. 😕septillion schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:36:
Maar hoezo gaat draden trekken zo slecht dan? Je moet niet proberen om er alleen één bij te trekken. Oude draden aan trekveer, trekveer erdoor, blauwe draad erbij en zooitje terug.
Ik heb het hier anders gedaan.Maar hoezo gaat draden trekken zo slecht dan? Je moet niet proberen om er alleen één bij te trekken. Oude draden aan trekveer, trekveer erdoor, blauwe draad erbij en zooitje terug.
Nope, werkt alleen MET een N.bdu schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:35:
[...]
Op die manier. En wat als ik dan een wago plaats tussen De L en de N in mijn tekening..? 🤔
Ik heb daar andere vloekwoorden voor dan "ijverig"....Iets met een zeer ijverige stukadoor.. 😕
Daar begin ik niet meer aan, dat werkt naar mijn idee echt voor geen meter als het niet een super gladde, mooie strakke buis is. De andere draden zitten altijd in de weg bij mijjbhc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:46:
[...]
Ik heb het hier anders gedaan.
1 Draad gebruiken als trekdraad en daar dan 2 nieuwe aan. Dat ging eigenlijk verassend goed maar het is dan ook bijna 20 jaar mijn werk geweest
Als het prima draden waren doe ik dat ook. Hele zooitje gebruiken om tijdelijk een trekveer erin te trekken, alleen extra draad toevoegen en hele zooitje met de veer weer terug.Als je dat een beetje tactisch plant kun je veel draad hergebruiken.
Hoe stuur je het aan? met een RPi oid? Zo ja, dan zou je daar een NTP-server op kunnen zetten.jbhc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:46:
Ik heb mijn shelly's in een apart Vlan hangen en daar hebben de geen toegang tot het internet.
Weet iemand wat ik op mijn unifi firewall open moet zetten om de shelly's toch hun tijd op te laten halen?
Ik heb UDP poort 123 open staan maar ze willen de tijd niet updaten.
Dan heb je waarschijnlijk een incomplete documentatie gelezen.jbhc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:46:
Ik heb UDP poort 123 open staan maar ze willen de tijd niet updaten.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ah, na het open zetten van "alle" source poorten naar destination poort 123 werkt het inderdaad.Raven schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:42:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk een incomplete documentatie gelezen.
Server-server verkeer is inderdaad poort 123 (bron- en bestemmingspoort), client-server is bestemmingspoort 123, maar bronpoort van client kan zowel 123 als random 1023< zijn. Denk dat firewall wat te strikt staat afgesteld
Ik vind die tekening niet heel duidelijk. Waar zitten die lampen nu permanent aangesloten met een wago? Achter je schakelaar of bij de lamp zelf?bdu schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:43:
Ik wil echter toch iets met de wandschakelaar doen. Het trekken van een nuldraad lukt hier gewoon heel slecht. Zou het onderstaande kunnen werken?
[Voor 29% gewijzigd door whtniels op 24-01-2023 05:45. Reden: Recente screenshot]
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, als je dimmers wilt gebruiken heb je wel puls nodig.Elidibus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:21:
We gaan Shelly Pro's installeren bij onze renovatie, hierbij moet ik nog wel de schakelaren uit kiezen. Weet iemand wat er beter is, een "gewone" schakelaar of een puls? Of maakt het eigenlijk helemaal niet uit?
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Had ik wel even over gedacht...
[Voor 5% gewijzigd door Joost996me op 26-01-2023 20:07]
[Voor 26% gewijzigd door PascalDePauw op 01-02-2023 12:50]
Je zal iets van WAGOs of lasklemmen nodig hebben zodat je meer kan aansluiten. Waarschijnlijk worden de extra aansluitingen op de schakelaar nu gebruikt om door te lussen, maar daarvan heb je er dan niet genoeg meer. Ik vraag me alleen af of het misschien verstandig is om er even iemand bij te halen die je wellicht kan helpen. Als ik het zo lees is dit net wat te nieuw voor je... Of ik begrijp je natuurlijk helemaal verkeerdPascalDePauw schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:54:
Dag @JeroenE
bedankt voor je reactie.
de binnenlamp is niet gekoppeld aan de schakelaar en schakelt dmv van de licht sensor
Maar krijgt voeding van de schakelaar ? denk ik (geen kenner hoor)
de groene draden is de aarding
Shelly plus 1 wil ik erbij zodat ik enkel de buitenlamp kan schakelen met shelly.
En eventueel (maar hoeft niet) nog extra te schakelen met de schakelaar
[Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 03-02-2023 11:00]
Ik heb geen ervaring met de Pro 1PM, maar gezien hoe de niet pro's werken, zou ik aanraden om een drukknop te gebruiken in plaats van een schakelaar. Met de shelly dan in 'Momentary' modus, dan maakt het niet uit of je met de drukknop of via wifi schakelt. In 'Momentary' modus het verandert van status iedere keer dat je drukt. Hierdoor staan je schakelaars niet in rare standen die niet overeenkomen met het licht.SkySnake schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:16:
De vraag waar ik momenteel over struikel is: hoe verhoudt de SW1 schakeling zich ten opzichte van het schakelen via wifi ? "Overrulet" de fysieke SW1 schakeling alles ? Staan ze in parallel ?
[Voor 3% gewijzigd door JaVaWa op 11-02-2023 17:27]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel
Shelly zit geloof ik in Hongarije of daar ergens, dus kan me voorstellen dat het een aantal dagen duurt voordat je pakket in Nederland is en PostNL er iets mee kan.Backpacker schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:30:
Iemand toevallig recente ervaring van het bezorgingsproces als je bestelt bij Shelly zelf?
Sinds 10-2 is mijn pakket onderweg volgens PostOne, maar PostNL geeft aan dat zij het pakket nog niet hebben ontvangen. Is het altijd zo traag bij PostOne?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Voor 8% gewijzigd door Xyphoid op 16-02-2023 19:23]
Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone
[Voor 0% gewijzigd door septillion op 21-02-2023 14:20. Reden: Internationale link]
Eens, maar in het slechtste geval krijg ik mijn geld weer terug.dennistd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:04:
Op AliExpress, van een verkoper die nog geen week actief is. Dan gaan bij mij in elk geval alle alarmbellen af...
Nee, in het slechtste geval krijg je goedkope en onveilige namaak. Omdat je dan wel wat gekregen hebt krijg je geen geld terug...Tanuki schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:27:
[...]
Eens, maar in het slechtste geval krijg ik mijn geld weer terug.
Precies,daţ wilde ik zeggen. In het ergste geval fikt je huis af. Ik heb een keer op mijn werk een goedkoop netvoedinkje in vlammen op zien gaan (althans, de "storing" na afloop mogen analyseren, dat zijn toch wel de meer interessante tickets om binnen te krijgenJaVaWa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:30:
[...]
Nee, in het slechtste geval krijg je goedkope en onveilige namaak. Omdat je dan wel wat gekregen hebt krijg je geen geld terug...
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
Ik denk dat je je antwoord wel hebt, want de pagina is offline...Tanuki schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:52:
Zojuist deze gevonden: https://aliexpress.com/item/1005005237217422.html Shelly Plus 2PM voor 22 euro (als je er 2 bestelt). Leek me een mooie prijs. Geen idee of ik ze ga krijgen, maar als dat wel zo is, dan heb ik een goede deal gemaakt.En anders claim en geld terug(?).
Gebruik een stevig relais, aangestuurd door je shelly.brentnl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:31:
Hi, ik wil het volgende schakelen middels Shelly, maar heb nu al 2 vastgelopen Shelly 1L's, dus voordat ik het ga vervangen wilde ik hier even checken wat wijs is om te doen;
Het gaat om 2 ruimtes met LED verlichting;
- Ruimte 1: 4x 200W Highbay LED (Zoiets als dit; net ander type.)
- Ruimte 2: 2x 150W Highbay LED (Exact deze)
Bij beide staat geen inschakelstroom op de website vermeld, maar bij vergelijkbare lampen zie ik waardes van tot 50A staan.
In beide ruimtes is dus de Shelly 1L vastgelopen na 10-30x schakelen (met app of schakelaar). Een tikje op de module zorgt ervoor dat het relais los komt, maar dit is natuurlijk geen langdurige oplossing. Nu las ik (achteraf) pas dat de 1L tot 4.1A kan schakelen, dus dat zal misschien de boosdoener zijn geweest. Echter met een inschakelstroom van tot 50A per lamp heb ik die kans dan nog steeds bij een normale Shelly 1?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ah, had ik nog niet gezien. Helaas.barrymossel schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:08:
[...]
Ik denk dat je je antwoord wel hebt, want de pagina is offline...
Zou zoiets werken? https://www.conrad.nl/nl/...476.html#productDownloads Of wat heb ik precies nodig? Ben daar namelijk niet echt in thuis, dus hulp in de goede richting wordt gewaardeerdnaftebakje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:39:
[...]
Gebruik een stevig relais, aangestuurd door je shelly.
Kan ik dit ergens checken/verifiëren? Probleem is namelijk dat ik niet direct kan checken of het werkt, de 1L werkte namelijk de eerste paar keer schakelen ook prima.AtRi schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:23:
Als het goed is schakelen de pro en pm-serie op de nuldoorgang wat het probleem zou moeten oplossen.
https://www.facebook.com/...mment_id=5467612206671432
[Voor 36% gewijzigd door brentnl op 23-02-2023 10:04]
Het komt van de Facebookpagina van Shelly/Dimitrov. Dus dat zou eigenlijk moeten kloppen.[b]
Kan ik dit ergens checken/verifiëren? Probleem is namelijk dat ik niet direct kan checken of het werkt, de 1L werkte namelijk de eerste paar keer schakelen ook prima.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details