• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:55
verwijderd, zie volgende

[Voor 88% gewijzigd door AtRi op 13-01-2023 12:15]

• AtRi
Raven schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:13:
d:)b .... damn, volgens mij gaat dat niet passen :X , of de 50A's moeten kleiner zijn.
Op de site van Shelly die ik een tijdje geleden gaf staan de maten van allebei , dan zie je dat de 50A kleiner is.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Chimerax schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Klopt, maar geen 24V AC. Die doen allemaal 24V DC. Dat is de moeilijkheid van het hele verhaal.
Maar moet dat AC blijven? Wat houdt je tegen om naar DC te gaan?

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 08:11
(de post over de nieuwe Sonoff Mini Extreme lijn waar het hier boven even over ging, is verplaatst naar GerhardBurger in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)")

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
Een 12VDC transformer installeren is geen probleem, maar de stuurspanning van de Eltako's zijn AC.
Ter info: Eltako's zijn type R12-200 en S12-200 24VAC

[Voor 13% gewijzigd door Chimerax op 13-01-2023 14:53]

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:59
Chimerax schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Een 12VDC transformer installeren is geen probleem, maar de stuurspanning van de Eltako's zijn AC
De Shelly 1 heeft volgens mij dry contacts? Wat je schakelt maakt in dat geval niet uit toch? Zolang het maar niet te veel is waardoor het oververhit.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
septillion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:23:
@Chimerax Alternatief: moet dat 24V AC blijven? Kan je dit niet naar 230V AC zetten? Je gebruikt de schakelaar bij de Shelly enkel om te schakelen. Er gaan geen grote stromen over heen lopen, dis je hoeft daar niet per se dikke draden voor te gebruiken.

Het idee is (neem ik aan) dat je die 24V AC impulsrelais/teleruptor van Eltako vervangt door een Shelly. Die Shelly kan dan ook een 'schakelaar' zijn, maar ook een dimmer.

Als je die Eltako's wil houden, waar wil je de Shelly dan voor gebruiken?

• JeroenE
  • Niet online
Chimerax schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:52:
Een 12VDC transformer installeren is geen probleem, maar de stuurspanning van de Eltako's zijn AC.
Ter info: Eltako's zijn type R12-200 en S12-200 24VAC
Volgens de Eltako website kan je deze dingen aansturen met zowel AC als DC:
The universal control voltage UC covers the voltage ranges of 12 to 230 V AC at 50-60 Hz and 12 to 230 V DC

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AtRi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:14:
[...]

[...]

Op de site van Shelly die ik een tijdje geleden gaf staan de maten van allebei , dan zie je dat de 50A kleiner is.
Ja, ik dacht dat die maten fout waren, leken mij meer de maten van de Shelly zelf (had ik toch aangegeven? :? )

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
*knip* dat hoort thuis in de V&A.

[Voor 79% gewijzigd door rens-br op 14-01-2023 09:44]

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
Erwin537 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:54:
[...]

De Shelly 1 heeft volgens mij dry contacts? Wat je schakelt maakt in dat geval niet uit toch? Zolang het maar niet te veel is waardoor het oververhit.
Wat je wil schakelen met de Shelly maakt dan inderdaad niet veel uit, maar de invoerspanning van de Shelly is wel vooraf bepaald (correct me if i'm wrong). Dus in dit geval zou ik de Shelly wel kunnen voeden met 24VDC (via andere transfo) om dan de Eltako van 24VAC te kunnen schakelen. Maar dan kan ik de Eltako's beter vervangen door Shelly's met een rail mount.
JeroenE schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:12:
[...]
@Chimerax Alternatief: moet dat 24V AC blijven? Kan je dit niet naar 230V AC zetten? Je gebruikt de schakelaar bij de Shelly enkel om te schakelen. Er gaan geen grote stromen over heen lopen, dis je hoeft daar niet per se dikke draden voor te gebruiken.
230VAC over SSV kabel zie ik toch niet echt zitten (als het al mag). Maar of het 24VAC moet blijven is een goed punt.
JeroenE schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:12:
[...]
@Chimerax Het idee is (neem ik aan) dat je die 24V AC impulsrelais/teleruptor van Eltako vervangt door een Shelly. Die Shelly kan dan ook een 'schakelaar' zijn, maar ook een dimmer.
In eerste instantie had ik dit niet voor ogen, maar dat lijkt me wel de betere optie.
JeroenE schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:22:
[...]
Volgens de Eltako website kan je deze dingen aansturen met zowel AC als DC:
[...]
Hoewel de sheet waarnaar je verwijst de 230V is, lees ik inderdaad hetzelfde over de 24V. Mijn teleruptor zijn precies wel van een iets ouder type en hierbij vraag ik me dan af waarom er expliciet 24VAC wordt vermeld op de teleruptor zelf.

Op dit moment denk 24VDC i.c.m. het assortiment dat @septillion had vermeld de betere optie is. De dimmers lijken helaas niet op DC te werken, enkel 230VAC

• septillion
  • Nu online

septillion

@Chimerax Hele telerupter vervangen is denk ik wel meest efficiënt. Maar ik verwacht dat ze gewoon op 24Vdc werken en dat er 24Vac op staat omdat echte trafo's toen meer gemeengoed waren.

Qua dimmers voor DC heb je wel de Sheklly RGBW maar dan moet de load ook low voltage zijn.

Maar geen idee welke kabel je hebt, maar zie dat bijvoorbeeld de Lapp Unitronic kabel wel 250V mag hebben, alleen geen belasting. Dat zou dus op zich prima zijn voor de schakelaars aan een Shelly.

• JeroenE
  • Niet online
Chimerax schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 01:19:
230VAC over SSV kabel zie ik toch niet echt zitten (als het al mag). Maar of het 24VAC moet blijven is een goed punt.
Dat weet ik ook niet en is ook afhankelijk van welke kabel je dan precies hebt liggen. Ik gok dat je in België woont, de regels daar zijn niet exact hetzelfde als in Nederland.
In eerste instantie had ik dit niet voor ogen, maar dat lijkt me wel de betere optie.
Hoe wilde je de Shellies dan wel gaan gebruiken?

Als je teleruptoren ergens in een meterkast zitten kan je daar natuurlijk ook een batterij extra relais tussen zetten zodat je teleruptoren toch de Shellies kunnen schakelen. Maar dan heb je min of meer 3 relais achter elkaar zitten. Eerst de teleruptor, dan een relais om de Shelly aan te sturen en vervolgens de Shelly. Dat neemt veel plek in en is verder ook niet echt efficiënt. Hoe meer dingen je hebt, hoe groter de kans dat er 1tje stuk gaat.
Hoewel de sheet waarnaar je verwijst de 230V is, lees ik inderdaad hetzelfde over de 24V.
Ik kon verder geen verschil vinden in versies. Ik zou verwachten dat als er oudere versies zijn die dat niet kunnen de fabrikant dat ook wel zou aangeven met een ander versie- cq typenummer. Anders eens een mailtje sturen om het na te vragen bij de fabrikant.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-03 21:38
Ik heb een Shelly gekocht om achter mijn lichtknopje te plaaten, ter vervanging van lampjes die alleen met een app kunnen (werd ik gek van).

Het klinkt als een goed concept maar ik krijg deze dingen met geen mogelijkheid in de plek waar ook de schakelaar gaat. Dat past gewoon niet zonder steen weg te kappen.

Hoe hebben andere dat gedaan? Hebben jullie kleinere schakelaar (gekocht)? Of is er bij jullie wel gewoon plek achter/naast de normale schakelaar?

Plaatje ter illustratie.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb dit nooit gedaan, maar ik heb het idee dat moderne schakeldozen dieper zijn dan oudere. Een collega van mij had geen problemen om een paar inbouw-Shelly's kwijt te kunnen in zijn huis (nieuw, jaar of 3 oud geloof ik).

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:58:
Ik heb een Shelly gekocht om achter mijn lichtknopje te plaaten, ter vervanging van lampjes die alleen met een app kunnen (werd ik gek van).

Het klinkt als een goed concept maar ik krijg deze dingen met geen mogelijkheid in de plek waar ook de schakelaar gaat. Dat past gewoon niet zonder steen weg te kappen.

Hoe hebben andere dat gedaan? Hebben jullie kleinere schakelaar (gekocht)? Of is er bij jullie wel gewoon plek achter/naast de normale schakelaar?

Plaatje ter illustratie.

[Afbeelding]
Ik heb wat draadjes moeten inkorten en moeten proppen, maar bij mij was er wel plaats. Je schakelaar zelf is imo wel opvallend diep, misschien kan je die vervangen door een minder diep exemplaar.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:57
ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:58:

Plaatje ter illustratie.

[Afbeelding]
Ik heb op verschillende plekken voorzichtig met de multitool door 't doosje heen gezaagd en heb zo wat extra cm aan ruimte weten te fixen waar nodig. Oude dozen zijn ook gewoon erg ondiep.

• ApexAlpha
Ja de schakelaars zijn erg oud, die zijn nog van de vorige eigenaren. Ik kan inderdaad eens kijken naar een moderne variant die wat meer ruimte overlaat.

Heeft shelly geen schakelaars die dit al ingebouwd hebben? Dan hoeven we ook niet met die draden te stoeien.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:28
ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:08:
Ja de schakelaars zijn erg oud, die zijn nog van de vorige eigenaren. Ik kan inderdaad eens kijken naar een moderne variant die wat meer ruimte overlaat.

Heeft shelly geen schakelaars die dit al ingebouwd hebben? Dan hoeven we ook niet met die draden te stoeien.
Als ik het mij goed herinner plaatsten sommige mensen hem dan in de doos (in het plafond) waar de lamp op aangesloten zit, mischien zit daar meer ruimte en is dat een optie voor jou?

• ApexAlpha
krijn1985 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Als ik het mij goed herinner plaatsten sommige mensen hem dan in de doos (in het plafond) waar de lamp op aangesloten zit, mischien zit daar meer ruimte en is dat een optie voor jou?
Oh daar had ik nog niet aan gedacht. Deze op de foto is een hotelschakeling, dus dat gaat denk ik niet. Maar wellicht op de andere kamers een optie.

Zal vanmiddag ook eens de diepte meten en langs een van de bekende meubelzaken bouwmarkten rijden om te vergelijken.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:08
krijn1985 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:29:
[...]

In mijn huis uit 1930 zijn de schakeldozen zelf ook heel ondiep (4cm ofzo) dus een shelly past daar echt niet in. Moderne versies zijn vaak rond de 7cm diep dus dan past het wel.

helaas heb ik dan ook nog het feit dat ik bij de plafonddozen geen nuldraad heb voor de verlichting, dus dat is dan ook nog eens onhandig. :(

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• AtRi
Werk nu pak-m-beet 35 jaar als elektromonteur. Dat heb ik volgens mij nog nooit gezien: een plafonddoos (centraaldoos) zonder nul. :-)

• Dutchess_Nicole
Ja dit huis heeft wel een aantal verrassingen op elektra gebied. Ik weet niet welke jojo's over de jaren heen geknutseld hebben aan de electra maar het is een zooi.

Missende nuldraden zijn nog maar het begin.

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:15

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:32:
[...]

In mijn huis uit 1930 zijn de schakeldozen zelf ook heel ondiep (4cm ofzo) dus een shelly past daar echt niet in. Moderne versies zijn vaak rond de 7cm diep dus dan past het wel.

helaas heb ik dan ook nog het feit dat ik bij de plafonddozen geen nuldraad heb voor de verlichting, dus dat is dan ook nog eens onhandig. :(
Goh zowaar een bekend gezicht hier :D

Ken jij de Shelly WS1 schakelaars al? Reichelt heeft ze vandaag weer op voorraad ;)

In die tijd was de nuldraad rood (of zo'n in stof gewikkelde koperdraad als je echt pech hebt)

[Voor 7% gewijzigd door JoSchaap op 17-01-2023 13:13]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• septillion
  • Nu online

septillion

@Dutchess_Nicole Waar hangen je lampen dan / hoe loopt de nul dan?

• Erwin537
ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Oh daar had ik nog niet aan gedacht. Deze op de foto is een hotelschakeling, dus dat gaat denk ik niet. Maar wellicht op de andere kamers een optie.

Zal vanmiddag ook eens de diepte meten en langs een van de bekende meubelzaken bouwmarkten rijden om te vergelijken.
Volgens mij zou het met een hotelschakeling juist makkelijker zijn de shelly bij de lamp te plaatsen. Als je qua draden live, neutraal en schakel hebt zit je helemaal goed.

Overigens: in je foto ligt de shelly plat in de doos. Ik neem aan dat je ook hebt geprobeerd de shelly rechtop te zetten zoals hij bedoelt is? De draden moet je alleen een beetje buigen en zorgen dat ze de juiste lengte zijn, en dan proberen te zorgen dat er zo min mogelijk kracht op de terminals komt :)

• ApexAlpha
Erwin537 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Volgens mij zou het met een hotelschakeling juist makkelijker zijn de shelly bij de lamp te plaatsen. Als je qua draden live, neutraal en schakel hebt zit je helemaal goed.

Overigens: in je foto ligt de shelly plat in de doos. Ik neem aan dat je ook hebt geprobeerd de shelly rechtop te zetten zoals hij bedoelt is? De draden moet je alleen een beetje buigen en zorgen dat ze de juiste lengte zijn, en dan proberen te zorgen dat er zo min mogelijk kracht op de terminals komt :)
Ja heb het betere deel van een middag al lopen knutselen, duwen en trekken. Op zich mis ik nu zó veel ruimte dus met een plattere schakelaar zou het moeten kunnen.

Ben echter niet echt thuis in de elektra maar een doosje met een 'wisselschakeling' moet volgens mij hier in, niet?

• Dutchess_Nicole
JoSchaap schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Goh zowaar een bekend gezicht hier :D

Ken jij de Shelly WS1 schakelaars al? Reichelt heeft ze vandaag weer op voorraad ;)

In die tijd was de nuldraad rood (of zo'n in stof gewikkelde koperdraad als je echt pech hebt)
Heya, lang geleden idd.

Mijn voorraadje Shellies is alweer een tijdje op maar ik heb op dit moment alleen een paar 1PMs in gebruik.

Iig is de bedrading nog overwegend wel van de juiste kleuren dus zo oud kan het systeem ook weer niet zijn, maar het is wel nogal creatief bedraad hier.
septillion schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:13:
@Dutchess_Nicole Waar hangen je lampen dan / hoe loopt de nul dan?
Ook dat is nogal creatief gedaan, in 1 kamer heeft iemand kerstverlichting om een plafonniere heen gewikkeld en dat is dan de ruimteverlichting...

Ik ben overigens wel even gaan kijken want ik begon zelf ook nogal te twijfelen aan mijn eigen woorden en het is inderaad niet de nul die ontbreekt (dat zou nogal idiote schakelingen opleveren) maar een fase.

M.A.W. ik kan nergens een shelly gebruiken aan een schakelaar want er is geen manier om dat ding stroom te geven als de schakelaar uit gaat. Dat was mijn probleem hier.

• Erwin537
ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Ja heb het betere deel van een middag al lopen knutselen, duwen en trekken. Op zich mis ik nu zó veel ruimte dus met een plattere schakelaar zou het moeten kunnen.

Ben echter niet echt thuis in de elektra maar een doosje met een 'wisselschakeling' moet volgens mij hier in, niet?
Met een standaard hotelschakeling heb je zover ik weet twee opties voor het plaatsen van de shelly: bij de lamp of bij de laatste schakelaar voor de lamp. Makkelijkste is altijd om het even uit te tekenen.

Hier een voorbeeld van een hotelschakeling:
https://eye-vision.homeip.net/shelly-in-domoticz/

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:51
Ik heb een Shelly H&T gekocht, om te integreren met Home Assistant.
Iedere keer als ik MQTT configureer gaat de Shelly offline (reageert niet op ping, verliest zijn connectie met het WiFi netwerk), sporadisch komt de Shelly weer voor korte duur online. Ook als ik de stroom er af haal en er weer op zet komt deze voor korte duur weer online.

Hoe los ik dit op? Ik draai de laatste firmware, en heb al een paar keer een factory reset geprobeerd.

Update: zelfs als ik niks aanpas ik de config, behalve de connectie naar de WiFi dan treed dit probleem al op... :(
Defecte unit ofzo?

[Voor 13% gewijzigd door Gijs007 op 18-01-2023 18:50]

AMD Ryzen 9 7950X | NZXT Kraken X63 | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair AX860i | 2 x WD Black NVMe SSD SN850 2TB | 1 x Intel Optane 900P 480GB | Corsair iCUE 5000T

• Frankvbr
  • Laatst online: 26-03 23:50
knights16 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Laatste firmware erop?
Knippert de lamp ook als je de dimmer (1) op vol vermogen zet?
De lamp in dimmer 1 is dimbaar right?

Ik heb geen problemen met mijn Dimmers 2, af en toe nog een kleine flikker maar verwaarloosbaar (heb daarvoor wel een oudere firmware geflasht, degene met zcross correction)
Even getest, maar het knipperen vindt sowieso alleen plaats als de lamp officieel uit is.
De lampen zijn dimbaar. Ik heb ook 2 andere shelly 2 dimmers in gebruik met dezelfde type spotjes en hetzelfde aantal, daar niet het probleem.

Firmware is up to date.

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:25
Gijs007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:00:
Ik heb een Shelly H&T gekocht, om te integreren met Home Assistant.
Iedere keer als ik MQTT configureer gaat de Shelly offline (reageert niet op ping, verliest zijn connectie met het WiFi netwerk), sporadisch komt de Shelly weer voor korte duur online. Ook als ik de stroom er af haal en er weer op zet komt deze voor korte duur weer online.

Hoe los ik dit op? Ik draai de laatste firmware, en heb al een paar keer een factory reset geprobeerd.

Update: zelfs als ik niks aanpas ik de config, behalve de connectie naar de WiFi dan treed dit probleem al op... :(
Defecte unit ofzo?
Ik heb zelf een Shelly H&T en gebruik deze alleen met de Shelly app. De H&T wordt bij mij via USB gevoed en geeft iedere 10 minuten (of bij een bepaalde wijziging in temperatuur en/of luchtvochtigheid) de meetwaarden door een gaat daarna weer offline. De jouwe lijkt wat dat betreft dus niet kapot.

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:51
BartW schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Ik heb zelf een Shelly H&T en gebruik deze alleen met de Shelly app. De H&T wordt bij mij via USB gevoed en geeft iedere 10 minuten (of bij een bepaalde wijziging in temperatuur en/of luchtvochtigheid) de meetwaarden door een gaat daarna weer offline. De jouwe lijkt wat dat betreft dus niet kapot.
Thanks dat wist ik niet. Gelukkig zijn die thresholds te configureren.
Mijn bedoeling is om hem te gebruiken als sensor in de badkamer, om daarmee de WTW aan te sturen. Als ik het goed begrijp dan zou ie een grote verandering in luchtvochtigheid wel direct terug moeten rapporteren?

Overigens wel wat onhandig met configureren... Gebruik zelf ook een USB voeding, dus zou niet eens nodig hoeven zijn 8)7

AMD Ryzen 9 7950X | NZXT Kraken X63 | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair AX860i | 2 x WD Black NVMe SSD SN850 2TB | 1 x Intel Optane 900P 480GB | Corsair iCUE 5000T

• Erwin537
Gijs007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Thanks dat wist ik niet. Gelukkig zijn die thresholds te configureren.
Mijn bedoeling is om hem te gebruiken als sensor in de badkamer, om daarmee de WTW aan te sturen. Als ik het goed begrijp dan zou ie een grote verandering in luchtvochtigheid wel direct terug moeten rapporteren?

Overigens wel wat onhandig met configureren... Gebruik zelf ook een USB voeding, dus zou niet eens nodig hoeven zijn 8)7
De Shelly H&T gaat niet alleen uit om stroom te besparen, de voornaamste reden schijnt te zijn om de temperatuur metingen niet te beïnvloeden. Het is inderdaad wel irritant configureren, maar als het goed is is dat eenmalig en hoef je er daarna niet meer aan te komen :)

• chipch
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-03 15:35
Ik heb ook sinds enkele dagen 2x de Shelly H&T. Ik heb het idee dat de luchtvochtigheid best veel afwijkt naar boven. Ik heb vergeleken met een binnen unit van een alecto weerstation en een qlima luchtontvochtiger. Beiden natuurlijk ook niet gekalibreerd maar toch… hebben jullie die ervaring ook?

• Erwin537
chipch schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:59:
Ik heb ook sinds enkele dagen 2x de Shelly H&T. Ik heb het idee dat de luchtvochtigheid best veel afwijkt naar boven. Ik heb vergeleken met een binnen unit van een alecto weerstation en een qlima luchtontvochtiger. Beiden natuurlijk ook niet gekalibreerd maar toch… hebben jullie die ervaring ook?
De shelly H&T rapporteert bij mij (afgerond) exact dezelfde waarde als een HygroPalm 2 die ik hier heb liggen.

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
Ik heb indertussen ook wat Shelly dimmers hier en daar. Wat ik eigenlijk nog zoek is een afstandsbediening met meer dan 1 knop, zoiets als deze KaKu:

Er lijkt binnen de Shelly range niets te bestaan, maar is er misschien iets anders? Bijv. een afstandsbediening welke signaal naar een 'hub' stuurt, welke vervolgens middels http de Shelly aanstuurt?

Ik zou voor mijn dimbare lampen het liefst zoiets configureren:

1 kort = lamp aan
1 lang = start dimmen up, totdat de knop los wordt gelaten
0 kort = lamp uit
0 lang = start dimmen down, totdat de knop los wordt gelaten

Ik wil zo 2 dimbare lampen en 2 aan/uit lampen aansturen.
Als er niks of the shelf is moet ik misschien met een Arduino+ir ontvanger+ethernet en een oude IR afstandsbediening wat maken.

• JeroenE
  • Niet online
@Josk79 Voor zover ik weet bestaat dit niet vanuit Shelly zelf omdat het idee is dat je dit met hun eigen app aanstuurt.

• Erwin537
Josk79 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:30:
Ik heb indertussen ook wat Shelly dimmers hier en daar. Wat ik eigenlijk nog zoek is een afstandsbediening met meer dan 1 knop, zoiets als deze KaKu:

[Afbeelding]

Er lijkt binnen de Shelly range niets te bestaan, maar is er misschien iets anders? Bijv. een afstandsbediening welke signaal naar een 'hub' stuurt, welke vervolgens middels http de Shelly aanstuurt?

Ik zou voor mijn dimbare lampen het liefst zoiets configureren:

1 kort = lamp aan
1 lang = start dimmen up, totdat de knop los wordt gelaten
0 kort = lamp uit
0 lang = start dimmen down, totdat de knop los wordt gelaten

Ik wil zo 2 dimbare lampen en 2 aan/uit lampen aansturen.
Als er niks of the shelf is moet ik misschien met een Arduino+ir ontvanger+ethernet en een oude IR afstandsbediening wat maken.
Als je de home assistant route gaat met bv zigbee2mqtt zijn er opeens heeeeeel veel devices waarmee je iets dergelijks potentieel zou kunnen doen.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:21
Frankvbr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Even getest, maar het knipperen vindt sowieso alleen plaats als de lamp officieel uit is.
De lampen zijn dimbaar. Ik heb ook 2 andere shelly 2 dimmers in gebruik met dezelfde type spotjes en hetzelfde aantal, daar niet het probleem.

Firmware is up to date.
Dan lijkt mij de Shelly defect, ideaal gezien wissel je een Shelly om om dit te verifiëren

PVoutput

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:28
chipch schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:59:
Hier heb ik een Shelly H&T die al een hele poos 100% luchtvochtigheid zegt. Dat heeft hij ook al eens een paar maanden gedaan en 'opeens' kreeg ik wel realistische cijfers maar nu is het weer om zeep.

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:51
Erwin537 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Als je de home assistant route gaat met bv zigbee2mqtt zijn er opeens heeeeeel veel devices waarmee je iets dergelijks potentieel zou kunnen doen.
Deze bijvoorbeeld.
En Home Assistant is niet eens nodig, Zigbee2MQTT via Node-Red gaat ook.

(en is veel eenvoudiger, maar dat is mijn persoonlijke mening).

• JeroenE
  • Niet online
JaVaWa schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:40:
Ik ben recent overgestapt om de communicatie tussen apparaten zoveel mogelijk via MQTT te laten verlopen. Shelly kan MQTT, schakelen gaat prima. Maar met vertraging in- of uitschakelen, dat lukt me dus niet. Weet iemand de oplossing?
Volgens mij zit dat er niet in als je het aanstuurt via MQTT.
(Ik gebruik overigens geen HA of andere platforms; ik heb zelf iets geprogrammeerd. Niet omdat het makkelijker is, maar omdat het kan...)
Aangezien je zelf al de tijd bijhoudt (om te zien hoe lang iemand in de badkamer is voor je het aanzet), kan je dan ook niet makkelijk de tijd bijhouden wanneer je het weer uit wil zetten?

• JaVaWa
  • Laatst online: 18:38
JeroenE schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Volgens mij zit dat er niet in als je het aanstuurt via MQTT.
Dat vermoeden had ik ook al, maar wie weet wist iemand een oplossing. Overiens niet essentieel, op de huidige manier werkt het ook.
JeroenE schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Aangezien je zelf al de tijd bijhoudt (om te zien hoe lang iemand in de badkamer is voor je het aanzet), kan je dan ook niet makkelijk de tijd bijhouden wanneer je het weer uit wil zetten?
Het mooie van het systeem is dat je het helemaal niet hoeft bij te houden, je kunt het commando ook als uitgestelde start gebruiken:
code:
1
http://user:pwd@10.0.0.1/relay/0?turn=off&timer=120

Het enige dat ik heb toegevoegd is te zorgen dat wanneer je het licht uitdoet binnen de 2 minuten, de ventilator niet aangaat. Of dat wanneer de ventilator al aanstond deze niet meteen uitgaat (door de startvertraging) als je het licht weer aanzet.
Die twee opties zijn overigens niet noodzakelijk, als je ze niet gebruikt kun je alles met twee Shellies regelen. Dan heb je dus geen aanvullende apparatuur nodig.

Mijn GPS-collectie

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
Het is mij inmiddels gelukt om op enkele plekken een nuldraad te trekken en een Shelly Plus 1 te installeren, hierdoor bespaarde ik ook nog eens een dure hue lamp, er kon nu immers een normale lamp in.

Ik ben voor andere plekken aan het kijken naar een Plus i4. De i4 heeft geen relais maar hoeft ook eigenlijk niets te schakelen, zitten namelijk overal smart lampen. Deze lampen zijn nu allemaal met een wago permanent voorzien van stroom (bruin en zwart gekoppeld).

Ik wil echter toch iets met de wandschakelaar doen. Het trekken van een nuldraad lukt hier gewoon heel slecht. Zou het onderstaande kunnen werken?

Nogmaals, de lamp kan permanent op het stroom staan ivm de smart functie.

• JaVaWa
Of de lamp nu smart of niet is, als hij uit staat loopt er geen stroom (nog even afgezien van het feit dat wanneer de lamp aan staat er een stroom loopt waarop niet is gerekend bij het ontwerp van de i4).

Daarnaast, als ik logisch nadenk (corrigeer me als ik het fout heb) is het potentiaalverschil tussen L en N op de i4 heel erg klein wanneer het licht aan staat door het zeer geringe vermogen dat hij gebruikt t.o.v. de lamp, waardoor hij het niet zal doen.

[Voor 38% gewijzigd door JaVaWa op 22-01-2023 17:14]

Mijn GPS-collectie

• bdu
JaVaWa schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:07:
Of de lamp nu smart of niet is, als hij uit staat loopt er geen stroom (nog even afgezien van het feit dat wanneer de lamp aan staat er een stroom loopt waarop niet is gerekend bij het ontwerp van de i4).

Daarnaast, als ik logisch nadenk (corrigeer me als ik het fout heb) is het potentiaalverschil tussen L en N op de i4 heel erg klein wanneer het licht aan staat door het zeer geringe vermogen dat hij gebruikt t.o.v. de lamp, waardoor hij het niet zal doen.
Maakt dat in deze uit dan? Stroom loopt toch door de lamp naar de i4, of denk ik te simpel? Het zijn smart-lampen en hebben dus sowieso stroom nodig om 'bereikbaar' te zijn.

• septillion
  • Nu online

septillion

@bdu Nee, dat werkt niet. Misschien dat de i4 wel online komt maar de lamp gaat niet branden. Want ja, er loopt stroom naar de i4 maar die is niet onbeperkt.

Maar hoezo gaat draden trekken zo slecht dan? Je moet niet proberen om er alleen één bij te trekken. Oude draden aan trekveer, trekveer erdoor, blauwe draad erbij en zooitje terug.

• bdu
septillion schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:36:
@bdu Nee, dat werkt niet. Misschien dat de i4 wel online komt maar de lamp gaat niet branden. Want ja, er loopt stroom naar de i4 maar die is niet onbeperkt.
Op die manier. En wat als ik dan een wago plaats tussen De L en de N in mijn tekening..? 🤔
septillion schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:36:
Maar hoezo gaat draden trekken zo slecht dan? Je moet niet proberen om er alleen één bij te trekken. Oude draden aan trekveer, trekveer erdoor, blauwe draad erbij en zooitje terug.
Iets met een zeer ijverige stukadoor.. 😕

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:07
Ik heb het hier anders gedaan.

1 Draad gebruiken als trekdraad en daar dan 2 nieuwe aan. Dat ging eigenlijk verassend goed maar het is dan ook bijna 20 jaar mijn werk geweest 8)

Als je dat een beetje tactisch plant kun je veel draad hergebruiken.

Iets heel anders,

Ik heb mijn shelly's in een apart Vlan hangen en daar hebben de geen toegang tot het internet.
Weet iemand wat ik op mijn unifi firewall open moet zetten om de shelly's toch hun tijd op te laten halen?

Ik heb UDP poort 123 open staan maar ze willen de tijd niet updaten.

• septillion
  • Nu online

septillion

bdu schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Op die manier. En wat als ik dan een wago plaats tussen De L en de N in mijn tekening..? 🤔
Nope, werkt alleen MET een N.
Iets met een zeer ijverige stukadoor.. 😕
Ik heb daar andere vloekwoorden voor dan "ijverig".... O-)

• septillion
  • Nu online

septillion

jbhc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Ik heb het hier anders gedaan.

1 Draad gebruiken als trekdraad en daar dan 2 nieuwe aan. Dat ging eigenlijk verassend goed maar het is dan ook bijna 20 jaar mijn werk geweest 8)
Daar begin ik niet meer aan, dat werkt naar mijn idee echt voor geen meter als het niet een super gladde, mooie strakke buis is. De andere draden zitten altijd in de weg bij mij :+
Als je dat een beetje tactisch plant kun je veel draad hergebruiken.
Als het prima draden waren doe ik dat ook. Hele zooitje gebruiken om tijdelijk een trekveer erin te trekken, alleen extra draad toevoegen en hele zooitje met de veer weer terug.

• JaVaWa

Ik heb mijn shelly's in een apart Vlan hangen en daar hebben de geen toegang tot het internet.
Weet iemand wat ik op mijn unifi firewall open moet zetten om de shelly's toch hun tijd op te laten halen?

Hoe stuur je het aan? met een RPi oid? Zo ja, dan zou je daar een NTP-server op kunnen zetten.

Mijn GPS-collectie

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan heb je waarschijnlijk een incomplete documentatie gelezen.

Server-server verkeer is inderdaad poort 123 (bron- en bestemmingspoort), client-server is bestemmingspoort 123, maar bronpoort van client kan zowel 123 als random 1023< zijn. Denk dat firewall wat te strikt staat afgesteld ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:07
Raven schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk een incomplete documentatie gelezen.

Server-server verkeer is inderdaad poort 123 (bron- en bestemmingspoort), client-server is bestemmingspoort 123, maar bronpoort van client kan zowel 123 als random 1023< zijn. Denk dat firewall wat te strikt staat afgesteld ;)
Ah, na het open zetten van "alle" source poorten naar destination poort 123 werkt het inderdaad.

• JeroenE
  • Niet online
bdu schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:43:
Ik wil echter toch iets met de wandschakelaar doen. Het trekken van een nuldraad lukt hier gewoon heel slecht. Zou het onderstaande kunnen werken?
Ik vind die tekening niet heel duidelijk. Waar zitten die lampen nu permanent aangesloten met een wago? Achter je schakelaar of bij de lamp zelf?

Als ze bij de lamp zitten aangesloten en je hebt dus nog een niet gebruikte zwarte draad van de schakelaar naar de lamp kan je die eventueel wel gebruiken als N. Dan moet je nog een wago bij de lamp plaatsen met daarin de bestaande N, een nieuwe N naar de lamp en de zwarte draad. Dat is echter niet echt netjes, want een volgende klusser zal niet verwachten dat zwarte draad een N is. Dus je moet dan wel die draad goed markeren zodat duidelijk is dat het een N is.

Als de wago achter de schakelaar zit en de zwarte draad naar de lamp wordt al gebruikt om de L permanent naar de lamp te brengen kan je (vanzelfsprekend zou ik zeggen) dezelfde zwarte draad niet ook voor de N van de lamp naar de Shelly gebruiken.

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-03 10:58
Kan iemand mij vertellen waarom de shelly em ineens zo'n laag verbruik registreerd vanaf 14:00?

Het actuele vermogen wat hij weergeeft is wel goed (kijkend op slimme meter), alleen het geaccumuleerde aantal watts over een uur niet. Ook zo ineens vandaag.

Gekeken in meterkast, alles ziet er ok uit.
Heb hem gedelete en opnieuw toegevoegd, dat mocht niet baten.

Opgenomen vermogen is zowat het hele uur 1.5(+) kw. Hoe hij dan zo laag komt. Ook in de warmtepomp app is het verbruik zoals de shelly voorheen weergaf.

[Voor 29% gewijzigd door whtniels op 24-01-2023 05:45. Reden: Recente screenshot]

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-02 11:36
We gaan Shelly Pro's installeren bij onze renovatie, hierbij moet ik nog wel de schakelaren uit kiezen. Weet iemand wat er beter is, een "gewone" schakelaar of een puls? Of maakt het eigenlijk helemaal niet uit?

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:57
Elidibus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:21:
We gaan Shelly Pro's installeren bij onze renovatie, hierbij moet ik nog wel de schakelaren uit kiezen. Weet iemand wat er beter is, een "gewone" schakelaar of een puls? Of maakt het eigenlijk helemaal niet uit?
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, als je dimmers wilt gebruiken heb je wel puls nodig.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• septillion
  • Nu online

septillion

@Elidibus Voordeel van pulsdrukkers is dat je, afhankelijk van de firmware, bijvoorbeeld extra acties kunt hebben voor double press, long pres etc. En alle schakelaars in een raam staan altijd in dezelfde positie :+

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 20:44
Heb een 1PM met temperatuur addon icm drie sensors om warmtepomp te monitoren. De draden heb ik gesoldeerd aan de sensors. Dus ik gebruik niet de meegeleverde klemmetjes.

Ik had weken een prima continue data vanuit de drie temperatuur sensors.Nu valt er telkens 1 uit, deze geeft dan 999 graden aan. Software reboot van de Shelly geeft geen oplossing. Stroom eraf halen lost het probleem (even) op. Soms komt de sensor spontaan weer bij.

Iemand een suggestie hoe dit systeem stabiel te krijgen?

Dank!

• septillion
  • Nu online

septillion

@Joost996me Wat voor kabel? Lengtes?

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 20:44
Had ik wel even over gedacht...

Heb 1 sensor direct op de addon gesoldeerd. De andere twee met een UTP kabel waar ik de stekkers afgeknipt heb. Alle drie de sensors geven een wisselende foutieve waarde aan, dus niet alleen die sensors die aan de verlengde kabel zitten.... Lengte meter of 3.

Dank voor het meedenken!

[Voor 5% gewijzigd door Joost996me op 26-01-2023 20:07]

• PascalDePauw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-02 13:04
Hallo, ik struggle met het aansluiten van de Shelly Plus 1 op mijn huidige setup
enige hulp zeer gewaardeerd !

zie het schemaatje onderaan
1) uitvoer naar de lamp in de inkomhal (aan/uit regeling via de sensor)
2) stroom toevoer
3) uitvoer naar 2 buitenlampen aan de voordeur (aan/uit via schakelaar)

ik struggle om de Shelly plus 1 erbij te krijgen.
Iemand tips hoe ik hem ertussen krijg zodat zowel de sensor nog stroom krijgt als de schakelaar nog blijft werken ?

groeten
Pascal

[Voor 26% gewijzigd door PascalDePauw op 01-02-2023 12:50]

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12

Eraser127

Nijkerk

@PascalDePauw Je schema mist B)

My Discogs

• PascalDePauw
@Eraser127 sorry rookie mistake :)

• JeroenE
  • Niet online
@PascalDePauw Het schema maakt je vraag voor mij niet duidelijker.

Je hebt nu een binnenlamp. Die schakelt op de PIR-sensor. Heeft de schakelaar daar nog wat mee te maken?

Je hebt ook een buitenlamp. Die schakelt met de schakelaar, blijkbaar. In je schema staat verder geen schakeldraad?!

Wat moeten die groene lijntjes voorstellen?

Je wil nu een Shelly Plus 1 "erbij". Waar wil je die dan precies bij of wat wil je daar mee gaan schakelen? Je binnenlamp of je buitenlamp?

• PascalDePauw
Dag @JeroenE

bedankt voor je reactie.

de binnenlamp is niet gekoppeld aan de schakelaar en schakelt dmv van de licht sensor
Maar krijgt voeding van de schakelaar ? denk ik (geen kenner hoor)

de groene draden is de aarding

Shelly plus 1 wil ik erbij zodat ik enkel de buitenlamp kan schakelen met shelly.
En eventueel (maar hoeft niet) nog extra te schakelen met de schakelaar

• Erwin537
PascalDePauw schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:54:
Dag @JeroenE

bedankt voor je reactie.

de binnenlamp is niet gekoppeld aan de schakelaar en schakelt dmv van de licht sensor
Maar krijgt voeding van de schakelaar ? denk ik (geen kenner hoor)

de groene draden is de aarding

Shelly plus 1 wil ik erbij zodat ik enkel de buitenlamp kan schakelen met shelly.
En eventueel (maar hoeft niet) nog extra te schakelen met de schakelaar
Je zal iets van WAGOs of lasklemmen nodig hebben zodat je meer kan aansluiten. Waarschijnlijk worden de extra aansluitingen op de schakelaar nu gebruikt om door te lussen, maar daarvan heb je er dan niet genoeg meer. Ik vraag me alleen af of het misschien verstandig is om er even iemand bij te halen die je wellicht kan helpen. Als ik het zo lees is dit net wat te nieuw voor je... Of ik begrijp je natuurlijk helemaal verkeerd :)

• PascalDePauw
Dag @Erwin537 ik ben inderdaad geen kenner of heb weinig of geen elektrische achtergrond kennis.

al kan ik wel een stopcontact of schakelaar aansluiten hoor :)

Als ik weet "how to" dan probeer ik het wel zelf uit. Ik leer het liever zelf dan het te moeten uitbesteden.

Ik had reeds geprobeerd met WAGO klemmen te steken , de schakelaar er eerst vantussen te halen en Shelly aan te sluiten (zie onderstaand schema) maar dat werkte niet.

• JeroenE
  • Niet online
@PascalDePauw Je moet de Shelly Plus 1 aansluiten op een L en N die altijd "aan" zijn, dus niet geschakeld via je schakelaar. Van de schakelaar loopt (of liep als je daar al wat mee gedaan hebt) een schakeldraad naar buitenlamp. Die draad haal je los van de schakelaar en sluit je aan op de O van de Shelly. Vanaf de schakelaar sluit je een nieuwe draad aan op de plek waar de schakeldraad eerst zat naar de SW van de Shelly. Op de I van de Shelly moet je de L aansluiten die ook altijd aan is.

Als je dit hebt gedaan kan je met de default instellingen van de Shelly via de schakelaar de buitenlamp al uit en aan doen.

Echter als je de Shelly aanzet met de schakelaar en uit via de app of de web interface moet je 2 keer de schakelaar gebruiken om hem weer aan te krijgen. Dat kan je oplossen door de switch op "Edge" te zetten. Dan schakelt de Shelly iedere keer als hij een wisseling op de input ziet. Dan hoef je de schakelaar dus nog maar 1 keer te bedienen.

EDIT: ik zit nog even naar je oorspronkelijke tekening te kijken en ik vraag me af of jouw omschrijving wel klopt. Zoals je het hebt getekend is het namelijk veel logischer dat de stroomtoevoer vanuit de binnenlamp komt. De schakelaar schakelt dan zowel de buitenlamp als leiding 2 die jij stroom toevoer hebt genoemd.

[Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 03-02-2023 11:00]

• septillion
  • Nu online

septillion

@PascalDePauw Ik ben ook compleet kwijt wat je nu had en wat je nu wilt. Kan je eerst dat eens gewoon in woorden uitleggen?

• Gizzieke
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-03 20:00
Hallo,

Ik denk er al een tijdje over om mijn bestaande Impulsrelais (Hager EPN513) te vervangen door de Shelly Pro 4PM. Maar ben niet zeker of dit in mijn huidige installatie zal werken?
Momenteel worden de lampen bediend door drukknoppen die via een SVV bekabeling is aangesloten op de impulsrelays. De drukknoppen schakelen een 24V AC spanning.
Maar ik ben helemaal niet zeker dat de Shelly Pro 4PM zal werken met deze 24V spanning van de drukknoppen.

Maw. kan je op de S-1-2-3-4 schroef terminals een 24V AC spanning aansluiten?
Mocht dit werken, moet ik dan ook rekening houden met de gedeelde N spanning ... die van de 24V AC transfo kan van een andere kring komen.

Mocht dit toch allemaal niet lukken, zijn er dan andere alternatieven beschikbaar?

• JeroenE
  • Niet online
@Gizzieke Volgens de schema's sluit je alles aan op 230V AC. Ik denk niet dat je enkel op de switches 24V AC kan aansluiten.

Volgens mij zijn er geen alternatieven van Shelly. Je kan wel Shelly tussen je bestaande relais en de lampen maken, je gebruikt dan de output van het relais als input voor de Shelly. Je kan de lampen dan met de Shelly ook bedienen, maar ook via de knoppen nog steeds aan en uit doen. Maar dan heb je dus wel meer ruimte nodig en blijf je de bestaande relais nodig hebben.

Alternatief kan je natuurlijk al je kabels vervangen zodat je drukknoppen kan installeren die 230V schakelen. Maar dat zal enorm veel werk zijn.

• septillion
  • Nu online

septillion

@Gizzieke Nee, je moet schakelen met de spanning van de Shellies en dat is bij een Pro 4PM 230V.

Je zou de rails er tussen kunnen laten maar is inderdaad wel extra. Alternatief is kijken of je kabel en schakelaars al 230V mogen hebben.

• SkySnake
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 11:17
Hallo,

voor een nieuwe kring was ik van plan een Pro 1PM te steken, om zowel de metering als het schakelen via wifi te kunnen doen.
Het zou echter ook handig zijn om nog manueel te kunnen schakelen. Afgaande op het schema lijkt het prima mogelijk om die fysieke schakelaar dan op SW1 te hangen.
De vraag waar ik momenteel over struikel is: hoe verhoudt de SW1 schakeling zich ten opzichte van het schakelen via wifi ? "Overrulet" de fysieke SW1 schakeling alles ? Staan ze in parallel ?

Hebben jullie hier al tests mee gedaan ?

Alle hulp is zeer welkom :-)

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-03 22:58
SkySnake schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:16:

De vraag waar ik momenteel over struikel is: hoe verhoudt de SW1 schakeling zich ten opzichte van het schakelen via wifi ? "Overrulet" de fysieke SW1 schakeling alles ? Staan ze in parallel ?
Ik heb geen ervaring met de Pro 1PM, maar gezien hoe de niet pro's werken, zou ik aanraden om een drukknop te gebruiken in plaats van een schakelaar. Met de shelly dan in 'Momentary' modus, dan maakt het niet uit of je met de drukknop of via wifi schakelt. In 'Momentary' modus het verandert van status iedere keer dat je drukt. Hierdoor staan je schakelaars niet in rare standen die niet overeenkomen met het licht.

• JaVaWa
Je kunt de Shelly zowel op afstand als met de hand schakelen.
Er zijn drie standen om de Shelly te gebruiken in combinatie met een schakelaar:
  • Momentary: hiervoor zul je de huidige schakelaar moeten vervangen door een druknop. Drukken is aan of uit.
  • Toggle Switch: deze kun je met je huidige schakelaar gebruiken. Nadeel is alleen dat wanneer de verlichting is aangezet via Wifi je dan twee keer moet klikken met de schakelaar (aan en weer uit) om deze handmatig uit te zetten.
  • Edge Switch: deze kun je ook met je huidige schakelaar gebruiken. Elke actie vereist maar één klik, maar het nadeel is dat de schakelaar dan niet altijd in dezelfde stand staat als het licht uit is.

[Voor 3% gewijzigd door JaVaWa op 11-02-2023 17:27]

Mijn GPS-collectie

• SkySnake
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 11:17
@Wilin en @JaVaWa , enorm bedankt, da's zeer duidelijk !
Dan kan het shoppinglijstje afgewerkt worden ;-)

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Iemand toevallig recente ervaring van het bezorgingsproces als je bestelt bij Shelly zelf?

Sinds 10-2 is mijn pakket onderweg volgens PostOne, maar PostNL geeft aan dat zij het pakket nog niet hebben ontvangen. Is het altijd zo traag bij PostOne?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:30:
Iemand toevallig recente ervaring van het bezorgingsproces als je bestelt bij Shelly zelf?

Sinds 10-2 is mijn pakket onderweg volgens PostOne, maar PostNL geeft aan dat zij het pakket nog niet hebben ontvangen. Is het altijd zo traag bij PostOne?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Shelly zit geloof ik in Hongarije of daar ergens, dus kan me voorstellen dat het een aantal dagen duurt voordat je pakket in Nederland is en PostNL er iets mee kan.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:34
Ik heb een Shelly i4 en een Dimmer 2.
De i4 stuurt een webhook (http://192.168.x.xx/light/0?dim=cycle) naar de Dimmer 2 met een double push van de schakelaar.

Het heeft in het verleden wel gewerkt, maar nu niet meer.
Allebei hebben de laatste firmware.

http://192.168.x.xx/light/0?dim=up of down werkt dan weer wel.
Is de cycle optie weggehaald? Kan nergens iets er over vinden.

- Edit -
Ik heb up maar op double push gezet en down op triple push.

[Voor 8% gewijzigd door Xyphoid op 16-02-2023 19:23]

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Tanuki
  • Niet online
Zojuist deze gevonden: https://aliexpress.com/item/1005005237217422.html Shelly Plus 2PM voor 22 euro (als je er 2 bestelt). Leek me een mooie prijs. Geen idee of ik ze ga krijgen, maar als dat wel zo is, dan heb ik een goede deal gemaakt. :) En anders claim en geld terug(?).

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 21-02-2023 14:20. Reden: Internationale link]

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:32
Op AliExpress, van een verkoper die nog geen week actief is. Dan gaan bij mij in elk geval alle alarmbellen af...

• Tanuki
  • Niet online
dennistd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:04:
Op AliExpress, van een verkoper die nog geen week actief is. Dan gaan bij mij in elk geval alle alarmbellen af...
Eens, maar in het slechtste geval krijg ik mijn geld weer terug. :)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:30
wat vinden jullie hier mbt de temparatuur
ik heb een shelly 1 pm plus zo een met relay en stroom meeting
maar zelfs alleen aan de stroom om te tsten nog zonder load worden die dingen mega warm op kamer temparatuur laat staan in een door of buiten

• JaVaWa
Tanuki schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Eens, maar in het slechtste geval krijg ik mijn geld weer terug. :)
Nee, in het slechtste geval krijg je goedkope en onveilige namaak. Omdat je dan wel wat gekregen hebt krijg je geen geld terug...

Mijn GPS-collectie

• JeroenH
  • Nu online
JaVaWa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Nee, in het slechtste geval krijg je goedkope en onveilige namaak. Omdat je dan wel wat gekregen hebt krijg je geen geld terug...
Precies,daţ wilde ik zeggen. In het ergste geval fikt je huis af. Ik heb een keer op mijn werk een goedkoop netvoedinkje in vlammen op zien gaan (althans, de "storing" na afloop mogen analyseren, dat zijn toch wel de meer interessante tickets om binnen te krijgen :P ) en ik weet nog dat we toen poepmazzel gehad hebben dat dat voedinkje in een stekkerblok op de grond was ingeplugd ipv, zoals bij alle andere werkplekken, in de kabelgoot, anders had er een gordijn in vlammen op kunnen gaan.

Anyway, goedkope electronica met goedkope netvoedinkjes zijn een risico. Probleem is wel dat je het risico ook bij duurdere en meer gerennommeerde merken niet uit kunt sluiten.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-03 15:08
Hi, ik wil het volgende schakelen middels Shelly, maar heb nu al 2 vastgelopen Shelly 1L's, dus voordat ik het ga vervangen wilde ik hier even checken wat wijs is om te doen;

Het gaat om 2 ruimtes met LED verlichting;
- Ruimte 1: 4x 200W Highbay LED (Zoiets als dit; net ander type.)
- Ruimte 2: 2x 150W Highbay LED (Exact deze)

Bij beide staat geen inschakelstroom op de website vermeld, maar bij vergelijkbare lampen zie ik waardes van tot 50A staan.

In beide ruimtes is dus de Shelly 1L vastgelopen na 10-30x schakelen (met app of schakelaar). Een tikje op de module zorgt ervoor dat het relais los komt, maar dit is natuurlijk geen langdurige oplossing. Nu las ik (achteraf) pas dat de 1L tot 4.1A kan schakelen, dus dat zal misschien de boosdoener zijn geweest. Echter met een inschakelstroom van tot 50A per lamp heb ik die kans dan nog steeds bij een normale Shelly 1?

• AtRi
Als het goed is schakelen de pro en pm-serie op de nuldoorgang wat het probleem zou moeten oplossen.
https://www.facebook.com/...mment_id=5467612206671432

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:44
Tanuki schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:52:
Zojuist deze gevonden: https://aliexpress.com/item/1005005237217422.html Shelly Plus 2PM voor 22 euro (als je er 2 bestelt). Leek me een mooie prijs. Geen idee of ik ze ga krijgen, maar als dat wel zo is, dan heb ik een goede deal gemaakt. :) En anders claim en geld terug(?).
Ik denk dat je je antwoord wel hebt, want de pagina is offline... :+

• naftebakje
  • Laatst online: 16:19
brentnl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:31:
Hi, ik wil het volgende schakelen middels Shelly, maar heb nu al 2 vastgelopen Shelly 1L's, dus voordat ik het ga vervangen wilde ik hier even checken wat wijs is om te doen;

Het gaat om 2 ruimtes met LED verlichting;
- Ruimte 1: 4x 200W Highbay LED (Zoiets als dit; net ander type.)
- Ruimte 2: 2x 150W Highbay LED (Exact deze)

Bij beide staat geen inschakelstroom op de website vermeld, maar bij vergelijkbare lampen zie ik waardes van tot 50A staan.

In beide ruimtes is dus de Shelly 1L vastgelopen na 10-30x schakelen (met app of schakelaar). Een tikje op de module zorgt ervoor dat het relais los komt, maar dit is natuurlijk geen langdurige oplossing. Nu las ik (achteraf) pas dat de 1L tot 4.1A kan schakelen, dus dat zal misschien de boosdoener zijn geweest. Echter met een inschakelstroom van tot 50A per lamp heb ik die kans dan nog steeds bij een normale Shelly 1?
Gebruik een stevig relais, aangestuurd door je shelly.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tanuki
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:08:
[...]

Ik denk dat je je antwoord wel hebt, want de pagina is offline... :+
Ah, had ik nog niet gezien. Helaas.
Hoop dat anderen niet besteld hebben dan..

• brentnl
naftebakje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:39:
[...]
Gebruik een stevig relais, aangestuurd door je shelly.
Zou zoiets werken? https://www.conrad.nl/nl/...476.html#productDownloads Of wat heb ik precies nodig? Ben daar namelijk niet echt in thuis, dus hulp in de goede richting wordt gewaardeerd :)
AtRi schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:23:
Als het goed is schakelen de pro en pm-serie op de nuldoorgang wat het probleem zou moeten oplossen.
https://www.facebook.com/...mment_id=5467612206671432
Kan ik dit ergens checken/verifiëren? Probleem is namelijk dat ik niet direct kan checken of het werkt, de 1L werkte namelijk de eerste paar keer schakelen ook prima.

[Voor 36% gewijzigd door brentnl op 23-02-2023 10:04]

• AtRi
Die is voor max 200W, lijkt me een beetje weinig. Waarom niet een 1 plus pm of een pro gebruiken. Zoals ik al eerder zei schakelen die op de nuldoorgang, dat zou het probleem van verbrande contacten moeten oplossen.

• AtRi
[b]
Kan ik dit ergens checken/verifiëren? Probleem is namelijk dat ik niet direct kan checken of het werkt, de 1L werkte namelijk de eerste paar keer schakelen ook prima.
Het komt van de Facebookpagina van Shelly/Dimitrov. Dus dat zou eigenlijk moeten kloppen.

• AtRi
Het gaat dus om de Pro of de Plus serie, niet persé de PM serie.

• brentnl
Ik ben even op onderzoek uitgegaan, en kwam één topic tegen die een soortgelijk probleem heeft als ik, icm de 4 Pro PM. https://www.shelly-suppor...-pro-4pm-not-turning-off/

Dus misschien toch niet helemaal de oplossing? Aangezien die 5x60W aan lampen uit dat topic significant minder is dan wat ik heb hangen in ruimte 1 (4x200W).

• AtRi
Misschien moet je dan toch een Snubber hebben.
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/rc-snubber

• naftebakje
  • Laatst online: 16:19
@brentnl Deze kan 190A piekstroom aan bij inschakelen, nominaal 25A: https://benl.rs-online.com/web/p/contactors/7892708
De Shelly laat je spanning zetten op de spoel (A1 en A2), en de uitgangen schakel je dan je lamp mee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee