• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:57
Ik heb vandaag 2x een shelly dimmer 2 ontvangen maar ik krijg ze maar niet geconnect met mijn wifi (2.4ghz en 5ghz samen) unifi. Heb meerdere shelly devices nooit geen issues gehad. Maar deze willen maar niet connecten. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Cyrus The Virus op 30-12-2022 19:32]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:05
En wat gebeurt er als je ze wel even splitst?

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 21:09
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:31:
Ik heb vandaag 2x een shelly dimmer 2 ontvangen maar ik krijg ze maar niet geconnect met mijn wifi (2.4ghz en 5ghz samen) unifi. Heb meerdere shelly devices nooit geen issues gehad. Maar deze willen maar niet connecten. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn.
Kun je ze es resetten (desondanks ze nog in default staan? i dunno...

• Cyrus The Virus
skank schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:57:
[...]

Kun je ze es resetten (desondanks ze nog in default staan? i dunno...
Ja heb ze al meerdere keren gereset, heb nu ook een 2.4ghz only wifi geprobeerd ook geen succes. Kan mij haast niet voorstellen dat ze allebij stuk zijn. Allebij blijven ze in AP modus staan lijkt het.

iOS of android beide geen succes.

Uiteindelijk via de laptop geconnect en zo het WiFi ingevuld dat werkte wel

[Voor 18% gewijzigd door Cyrus The Virus op 30-12-2022 21:03]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:18
Ik heb een dom lichtschakelaar. Via deze schakelaar schakel ik 4 lampen tegelijk in/uit. Dit wil ik zo behouden, maar hier naast zou ik de lampen ook dmv een API call oid. Heeft Shelly hier iets voor?

[Voor 9% gewijzigd door c-nan op 30-12-2022 22:05]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
c-nan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:04:
Ik heb een dom lichtschakelaar. Via deze schakelaar schakel ik 4 lampen tegelijk in/uit. Dit wil ik zo behouden, maar hier naast zou ik de lampen ook dmv een API call oid. Heeft Shelly hier iets voor?
Dit is letterlijk wat de Shelly 1 kan doen, of wat bijvoorbeeld de Shelly dimmer kan.

Dat er 1 lamp achter zit of 4 lampen achter zitten maakt niet veel uit. Het maakt wel uit als je de 4 lampen afzonderlijk zou willen schakelen (als je bijvoorbeeld een dubbele schakelaar hebt). Dan is nog een Shelly dimmer, of de Shelly 2(.5) een oplossing.

(En als je daadwerkelijk een druk/draai dimmer knop wilt gebruiken, zou je eerder naar een smart dimmer moeten kijken zoals bijvoorbeeld de ecodim.)

[Voor 10% gewijzigd door Tanuki op 30-12-2022 23:42]

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En weer een Shelly 2.5 kapot. De derde, terwijl de 1 het prima blijft doen.
Alleen vervangen voor de 2plus. Die trouwens erg goed werkt met Home Assistant. Zelfs mijn automatisering op basis van meerdere omzettingen van de muur schakelaar werken nu direct. Dat moest eerst via mqtt.

Maar om nu alles te gaan vervangen voor de plus varianten? Neh.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:18
Tanuki schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:41:
[...]

Dit is letterlijk wat de Shelly 1 kan doen, of wat bijvoorbeeld de Shelly dimmer kan.

Dat er 1 lamp achter zit of 4 lampen achter zitten maakt niet veel uit. Het maakt wel uit als je de 4 lampen afzonderlijk zou willen schakelen (als je bijvoorbeeld een dubbele schakelaar hebt). Dan is nog een Shelly dimmer, of de Shelly 2(.5) een oplossing.

(En als je daadwerkelijk een druk/draai dimmer knop wilt gebruiken, zou je eerder naar een smart dimmer moeten kijken zoals bijvoorbeeld de ecodim.)
Welke moet ik dan hebben?

https://www.shelly.cloud/...ct-overview/shelly-plus-1
Of
https://www.shelly.cloud/...roduct-overview/shelly-1l

• Cyrus The Virus
Inmiddels beide dimmer 2 werkend, alleen op 1 dimmer heb ik 2 schakelaars aangesloten SW1 en SW2, in single mode doet maar 1 input het en in dual mode is de ene schakelaar voor feller en de andere voor minder fel. Hoe kan ik ze allebei het zelfde laten doen ?

Voor nu heb ik ze maar met wago allebei aan SW1 hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Met Shelly 1L kun je ook inbouwen op plekken waar je geen N hebt (blauwe draad). Je Shelly zal dan de blauwe draad van de geschakelde lamp gebruiken zeg maar.

Shelly 1 gebruik je op plekken waar je wel de N hebt.

Dus eigenlijk:
1. N beschikbaar? Shelly 1 heeft voorkeur
2. N niet beschikbaar? Shelly 1 heeft voorkeur (N erbij trekken)
3. N erbij trekken niet mogelijk? Shelly 1L biedt uitkomst.

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-03 20:43
Op de een of andere manier krijgt mijn Shelly Plug S geen tijd (en kan ik in Home Assistant geen Energy metingen bijhouden). Heb al zitten spelen met de NTP server (en via de debug logs kan ik zien dat er b.v. een SNTP call wordt gedaan naar time.google.com) maar de time blijft altijd op --:-- staan, iemand nog suggesties om dit goed te krijgen?

Huidige / laatste firmware (volgens de plug) is 20220627-131242/v1.11.8-6-g09c98037f-plug-s-selftest-calibration

• davy_d
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02 22:06
ondertussen vandaag terug aangesloten .
1ste probleem waar ik tegenop zit is
bij een stroomuitval van de shelly gaat het contact even toe , waardoor mijn schuifpoort al open gaat , dus dit zou al direct een no go zijn voor dit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12

Eraser127

Nijkerk

@Douwe63
Hier is de laatste versie iig: 20221230-154907/v1.12.1-PlugS-fix-g061ed3a

Factory reset al gedaan?

@davy_d
waar staat je "POWER ON DEFAULT MODE" op?

[Voor 123% gewijzigd door Eraser127 op 01-01-2023 14:44]

My Discogs

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
davy_d schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:46:
bij een stroomuitval van de shelly gaat het contact even toe , waardoor mijn schuifpoort al open gaat , dus dit zou al direct een no go zijn voor dit.
In de shelly instellen dat bij opstarten de laatste stand wordt gebruikt

Ik heb een shelly 4 pm in de meterkast merk er niets van als die herstart mijn router en computers zitten er achter

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:21:
Inmiddels beide dimmer 2 werkend, alleen op 1 dimmer heb ik 2 schakelaars aangesloten SW1 en SW2, in single mode doet maar 1 input het en in dual mode is de ene schakelaar voor feller en de andere voor minder fel. Hoe kan ik ze allebei het zelfde laten doen ?

Voor nu heb ik ze maar met wago allebei aan SW1 hangen.
Met de standaard firmware kan dat niet, maar je hebt de oplossing al gevonden: sluit beide/alle schakelaars op dezelfde ingang aan.

Dat werkt natuurlijk ook zo als je twee (of meer) dubbele schakelaars hebt zodat je op meerdere plekken harder/zachter apart kan aansturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-03 20:43
Eraser127 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:40:
@Douwe63
Hier is de laatste versie iig: 20221230-154907/v1.12.1-PlugS-fix-g061ed3a

Factory reset al gedaan?
Het is gelukt, ik was in de snelheid vergeten de gateway / DNS velden in te vullen :$ . Daarna werkte de boel perfect en kon ik ook via plug de update uitvoeren naar de hierboven genoemde versie.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:22
davy_d schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:46:
Zoals eerder al is aangegeven kun je het gedrag bij een power-on instellen. Via de app of via de webinterface. Je moet dan dit menu (screenshot is van mijn 1L):

In jouw geval is de instelling OFF dan de gewenste.

[Voor 3% gewijzigd door lazybones op 01-01-2023 23:54]

• Cyrus The Virus
JeroenE schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:09:
[...]
Met de standaard firmware kan dat niet, maar je hebt de oplossing al gevonden: sluit beide/alle schakelaars op dezelfde ingang aan.

Dat werkt natuurlijk ook zo als je twee (of meer) dubbele schakelaars hebt zodat je op meerdere plekken harder/zachter apart kan aansturen.
Ja inderdaad het is voor de spotjes in de woonkamer en die kan ik op twee plekken bedienen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:29
Ben bezig om met IFTT een api-aanroep te doen. Gezien het met hapklaar voorbeeld nog steeds niet lukt even wat testjes in browser. Kan iemand zien wat hier fout gaat? Device channel zou 0 zijn volgens het kopje 'device info'. Ook andere Shelly apparaten (zoals Duo RGBW) krijg ik wel status van maar lukt het niet om aan te sturen.

https://shelly-18-eu.shel...xxxxx&auth_key=xxxxxxxxxx geeft netjes uitput ({"isok":true,"data":{"online":true,"device_status":{"inputs":[{"input":1,"event":"","event_cnt":0}],"unixtime, etc...)

https://shelly-18-eu.shel...xxxxx&auth_key=xxxxxxxxxx geeft echter als output: {"isok":false,"errors":{"wrong_channel":"Could not control this relay channel!"}}

[Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 02-01-2023 22:20]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:58
Ik heb een 12V ledstrip gekocht met een dimbare LED driver en wil deze graag via een Shelly aansturen en dimmen.

Begrijp ik het goed dat ik twee opties heb: een Shelly Dimmer 2 om de LED driver aan de AC kant te dimmen, of een Shelly RGBW2 tussen de 12V uitgang van de LED driver en de ledstrip om de DC kant te dimmen?

Welke optie heeft de voorkeur?

De DC kabel richting LED strip is trouwens erg lang (zeker 10m) omdat deze naar de meterkast loopt. Heeft dit eventueel nog invloed op de keuze tussen AC dimmen en DC dimmen?

• saturn21
  • Laatst online: 07:58
En nog een andere vraag: ik heb een dompelpomp buiten op een vrij ontoegankelijke plek en wil graag het functioneren ervan monitoren. Heeft iemand ervaring ermee dit via stroomverbruik-meting te doen, dus b.v. een Shelly 1PM in het stopcontact van de dompelpomp te zetten?

Ik kan mij voorstellen dat volledig defecte dompelpomp geen stroom meer verbruikt, maar wellicht kun je ook andere defecten aan de dompelpomp via 'ongebruikelijk' stroomverbruik zien?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@saturn21 Zolang het geen constant current driver is kan het inderdaad ook aan de DC kant. Kan een voordeel zijn bij sommige drivers omdat de minimale stand vrij fel kan zijn. Ook zou je dan 4 individuele stukken strip moeten kunnen aansturen. Nadeel is dat het stroomverbruik in rust wat hoger zal zijn.

En monitoren van een pomp moet inderdaad wel kunnen. Maar wat schakelt hem? Want als dat extern is zie je niet zo makkelijk verschil tussen kapt en niet ingeschakeld.

• JeroenE
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:13:
Ben bezig om met IFTT een api-aanroep te doen. Gezien het met hapklaar voorbeeld nog steeds niet lukt even wat testjes in browser. Kan iemand zien wat hier fout gaat?
Een browser doet standaard een GET, je moet echter een POST gebruiken als je dit wil aansturen via de Shelly Cloud. Dus je kan beter iets gebruiken als cURL, wat ze ook in de voorbeelden gebruiken bij de Cloud Control.

Ik gebruik zelf geen IFTTT dus ik weet niet hoe je dat daar moet inregelen.

In je browser kan ook, maar dan moet je een andere syntax gebruiken en je moet natuurlijk op hetzelfde netwerk zitten als je modules. Dan kan je iets als
code:
1
http://10.10.10.10/relay/0?turn=off
gebruiken. Maar dan met het juiste IP adres van je module, natuurlijk.

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-01 16:44
Hallo,

De apparatuur van Shelly is erg interessant, maar is niet NEN1010 geclassificeerd. Plaatst iedereen deze apparatuur gewoon in de meterkast?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Yup. Of achter een schakelaar

• JeroenE
  • Niet online
jenssen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:30:
De apparatuur van Shelly is erg interessant, maar is niet NEN1010 geclassificeerd.
Wat bedoel je hier mee?

• Cyrus The Virus
Waarschijnlijk omdat shelly alleen CE gekeurd is (wat niet heel veel voorstelt) ze hebben wel gedesigned volgens verschillende standaarden maar zelf keuring. Ze hebben IEC-62368 gebeurd voor design en dat is voor IT equipment oa.

[Voor 21% gewijzigd door Cyrus The Virus op 04-01-2023 07:44]

• JeroenE
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:37:
Waarschijnlijk omdat shelly alleen CE gekeurd is (wat niet heel veel voorstelt) ze hebben wel gedesigned volgens verschillende standaarden maar zelf keuring. Ze hebben IEC-62368 gebeurd voor design en dat is voor IT equipment oa.
Ja, maar wat is dan het verschil met "NEN1010 geclassificeerd"? En -belangrijker- waarom zou dat een probleem zijn? Zou mijn laptop of schemerlamp van de Ikea wel "NEN1010 geclassificeerd" zijn? Hoe kan je dat weten? Het zal aan mij liggen, maar ik heb die term nog nooit eerder gehoord.

• Cyrus The Virus
JeroenE schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:14:
[...]
Ja, maar wat is dan het verschil met "NEN1010 geclassificeerd"? En -belangrijker- waarom zou dat een probleem zijn? Zou mijn laptop of schemerlamp van de Ikea wel "NEN1010 geclassificeerd" zijn? Hoe kan je dat weten? Het zal aan mij liggen, maar ik heb die term nog nooit eerder gehoord.
Nja je laptop of schemer lamp sluit je niet aan op de vaste installatie. De nen1010 is ook niet bedoeld voor apparaten maar voor installaties en je zou kunnen zeggen dat shelly devices daaronder vallen. Maar ik ken niet de hele norm uit mijn hoofd.

Denk meer dat de vraag is zijn shelly devices veilig gekeurd en kun je ze zonder problemen toepassen, veiligheid gaat boven alles natuurlijk.

van de week de shelly dimmer open gemaakt en de soldeer kwaliteit liet wel wat te wensen over moet ik zeggen.

[Voor 16% gewijzigd door Cyrus The Virus op 04-01-2023 08:31]

• jenssen
Cyrus The Virus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Nja je laptop of schemer lamp sluit je niet aan op de vaste installatie. De nen1010 is ook niet bedoeld voor apparaten maar voor installaties en je zou kunnen zeggen dat shelly devices daaronder vallen. Maar ik ken niet de hele norm uit mijn hoofd.

Denk meer dat de vraag is zijn shelly devices veilig gekeurd en kun je ze zonder problemen toepassen, veiligheid gaat boven alles natuurlijk.

van de week de shelly dimmer open gemaakt en de soldeer kwaliteit liet wel wat te wensen over moet ik zeggen.
Dat is precies wat ik bedoel. Is de apparatuur van Shelly wel veilig genoeg om in een meterkast te plaatsen? Er worden allerlei van dit soort slimme schakelaars aangeboden, ook veelal uit China. Het wil niet zeggen dat het allemaal veilig is. Welke certificeringen zitten op de producten van Shelly? Gerenommeerde merken zoals Hagro e.d. die installatiemateriaal maken zijn voorzien van keuringen. Ik vraag me of erkende (conform NEN1010 werkende) installateurs dit soort apparatuur uberhaupt levert en wil plaatsen in de meterkast, ik zie het veelal verkocht worden op algemene webshops of domotica webshops, niet bij installatie websites. De meterkast met mogelijk hogere stromen/vermogen is toch even iets anders dan een simpele Zigbee schakelaar van IKEA op een batterij.

• JeroenE
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:29:
Nja je laptop of schemer lamp sluit je niet aan op de vaste installatie.
Tuurlijk wel, anders gaat de lamp niet aan ;) Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, daar zit een stekker aan en is technisch dus geen onderdeel van je vast installatie.

Als consument kan je natuurlijk ook armaturen kopen zonder stekker. Denk aan de bekende plafondlamp, wandlamp, buitenverlichting en noem maar op.
jenssen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:28:
Dat is precies wat ik bedoel. Is de apparatuur van Shelly wel veilig genoeg om in een meterkast te plaatsen?
Ik heb ze sowieso niet in de meterkast, maar achter een schakelaar of soms in het armatuur. Ze zijn natuurlijk wel onderdeel van de vaste installatie als er niet ergens een stekker tussen zit.
Welke certificeringen zitten op de producten van Shelly?
Volgens mij alleen CE. Andere keurmerken, inclusief voldoen aan de NEN1010 is ook niet verplicht, voor zover ik weet.

Wat maakt wat veiligheid betreft de Shelly anders dan bijvoorbeeld deze lamp? Die kan ik ook bij geen enkele andere webshop vinden, laat staan kopen bij de lokale installateur. Volgens de site zit hier ook CE op, andere keurmerken geven ze niet aan.
De meterkast met mogelijk hogere stromen/vermogen
Daarom moet je ze ook niet gelijk achter de hoofdschakelaar plaatsen, maar achter een zekering+aardlek of een aardlekautomaat etc. Maar dat moet je met die Ikea lamp net zo goed.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:55
Pfff.. dagen bezig geweest met een Door/Window 2 sensor die een IFTTT URL moet aanroepen als hij open gaat... kom ik er achter dat deze geen https aan kan, alleen maar http.
Nu is het gelukt. :-)

• jenssen
JeroenE schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Tuurlijk wel, anders gaat de lamp niet aan ;) Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, daar zit een stekker aan en is technisch dus geen onderdeel van je vast installatie.

Als consument kan je natuurlijk ook armaturen kopen zonder stekker. Denk aan de bekende plafondlamp, wandlamp, buitenverlichting en noem maar op.

[...]
Ik heb ze sowieso niet in de meterkast, maar achter een schakelaar of soms in het armatuur. Ze zijn natuurlijk wel onderdeel van de vaste installatie als er niet ergens een stekker tussen zit.

[...]
Volgens mij alleen CE. Andere keurmerken, inclusief voldoen aan de NEN1010 is ook niet verplicht, voor zover ik weet.

Wat maakt wat veiligheid betreft de Shelly anders dan bijvoorbeeld deze lamp? Die kan ik ook bij geen enkele andere webshop vinden, laat staan kopen bij de lokale installateur. Volgens de site zit hier ook CE op, andere keurmerken geven ze niet aan.

[...]
Daarom moet je ze ook niet gelijk achter de hoofdschakelaar plaatsen, maar achter een zekering+aardlek of een aardlekautomaat etc. Maar dat moet je met die Ikea lamp net zo goed.
Ik doel op apparatuur welke bedoeld is om in een (meter)kast te plaatsen. Wanneer je naar de Shelly Pro lijn kijkt, dan zijn deze bedoeld voor op een DIN rail en die gebruik je om hogere vermogens te kunnen schakelen. De plus serie ga je niet in een meterkast plaatsen. Een IKEA lamp is laagvermogen, dat is wel even iets anders dan met vier kanalen 16A schakelen zoals een Shelly Pro 4PM.

Ik heb het nagevraagd bij Shelly m.b.t. de Pro serie, ze geven aan:

--
Thank you for contacting us!

Some of the Pro series devices are still ongoing the certifications. The procedure is very long and once it's done all device certificates will be uploaded to our knowledge base.

Kind regards,
Shelly Support Team
--

Op de vraag welke certificeringen, krijg ik het volgende antwoord:

--
We do not know if we will go for NEN1010. Our aim is all of our devices to go UL,AU/NZ,CE certified. Probably and TUV certified all of them.
--

Ik vraag me dus af hoe veilig deze apparatuur is om in de meterkast te plaatsen voor het schakelen van zulke vermogens, los van het feit dat je deze achter je reguliere groepen plaatst.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Geen idee. Ga het wel zien met mijn pro4.

Nu de buiten verlichting op een pro1. Maar goed dat zijn maar 8 led lampjes.

Straks 2 zwembad pompen en een standby vuilwaterpomp op een pro4. Verwacht geen probleem, maar het is wel een stukje techniek die ik de eerste tijd zeker extra in de gaten zal houden.

[Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 04-01-2023 15:02]

• JeroenE
  • Niet online
jenssen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:29:
Ik doel op apparatuur welke bedoeld is om in een (meter)kast te plaatsen. Wanneer je naar de Shelly Pro lijn kijkt, dan zijn deze bedoeld voor op een DIN rail en die gebruik je om hogere vermogens te kunnen schakelen.
Dan was het wel handiger geweest als je gelijk had gezegd dat je het over die specifieke modellen hebt. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die deze gebruiken, of althans niet hier op het forum.
dat is wel even iets anders dan met vier kanalen 16A schakelen zoals een Shelly Pro 4PM.
NB je mag die ook maar tot in totaal 40A gebruiken, dus je moet er een 40A groep voor zetten en niet 64A.
Ik vraag me dus af hoe veilig deze apparatuur is om in de meterkast te plaatsen voor het schakelen van zulke vermogens, los van het feit dat je deze achter je reguliere groepen plaatst.
Dat kunnen wij op het forum natuurlijk ook nooit beantwoorden. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat er veel consumenten zullen zijn die 16A apparaten gaan uit- en aanschakelen met zo'n Pro.

Al was het maar omdat die in de meeste huishoudens niet eens te vinden zijn. Als ze er al wel zijn (laadpaal, warmtepomp, inductie-kookplaat etc) dan zijn dat meestal apparaten die je handiger op andere manieren kan schakelen omdat ze vaak al op afstand te bedienen zijn. Bij inductiekookplaten zal dat waarschijnlijk niet zo zijn, maar wanneer je daar de stroom op zet gaan die normaal gesproken ook niet aan zonder dat je eerst met de hand aan knopjes moet zitten.
Een laadpaal moet je ook niet schakelen door de stroom die de EV gebruikt af te sluiten. Als je al een "domme laadpaal" hebt dan moet je zorgen dat je de stroom naar de besturing onderbreekt of de signaaldraad naar de EV. Dat is allemaal laagvermogen zoals als jij het noemt.
Ik weet niet wat een handige manier zou kunnen zijn om een warmtepomp te schakelen, ik heb maar ervaring met alleen die van mijzelf en die kan je gewoon met de app (en een knopje op het apparaat) aan en uit zetten. Daar heb ik geen Shelly voor nodig.

• jenssen
Aangezien ik in mijn eerste bericht refereerde aan de NEN1010, gaat het enkel om de installatie varianten, maar dat is misschien niet voor iedereen duidelijk inderdaad.

Wat betreft de Pro varianten, het is niet alleen het schakelen, uiteindelijk gaat ook de stroom door dit apparaat heen, ook al schakel je er niet mee. Wanneer de kwaliteit dan onduidelijk is, blijft de vraag of je dat wilt. Wanneer je er niet mee wilt schakelen, wat zou iemand er dan mee willen? Enkel vermogensmeten? Dat is dan veiliger om met spoelen/CTs te doen iig. Ik zat er zelf aan te denken om bepaalde apparatuur uit te schakelen welke je voor een bepaalde tijd niet gebruikt, maar wel veel sluimerverbruik heeft (bijvoorbeeld een airco).

• JeroenE
  • Niet online
jenssen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:44:
Aangezien ik in mijn eerste bericht refereerde aan de NEN1010, gaat het enkel om de installatie varianten, maar dat is misschien niet voor iedereen duidelijk inderdaad.
Ik snap nog steeds niet waarom jij denkt dat een kastje met een DIN-rail aansluiting daar wel aan zou moeten voldoen, maar een kastje wat je achter een schakelaar vastschroeft daar dan niet mee te maken zou hebben.
Wat betreft de Pro varianten, het is niet alleen het schakelen, uiteindelijk gaat ook de stroom door dit apparaat heen, ook al schakel je er niet mee.
Hoe is dat dan anders dan een "gewone" Shelly? Ik ben er nog ook niet achter wat je nu precies bedoelt met "NEN1010 geklassificeerd". Is dat iets van een test of ?

Het ligt er ook een beetje aan wat je precies bedoelt met de stroom die er door heen gaat. Bij een PM variant zit de Shelly er inderdaad "tussen", anders kan die niet meten. Bij de andere zit er een intern relais waarbij de ingang dan via dat relais aan de uitgang wordt gekoppeld (of juist losgekoppeld). Op zich zit dat relais er dan nog steeds tussen natuurlijk. Maar dat is bij de Pro toch niet anders dan de "gewone"?
Wanneer de kwaliteit dan onduidelijk is, blijft de vraag of je dat wilt.
De kwaliteit van Ikea armaturen is mij ook onduidelijk, toch hangt het hele land er vol mee. Dus blijkbaar zijn er genoeg mensen die het wel willen. Als je zelf iets haalt uit een buitenland dan kan ik me nog voorstellen dat je het dubieus kan vinden, maar als je het gewoon in een Europese (web)shop koopt dan snap ik wel dat je er van uit gaat dat het gewoon aan de wettelijke eisen voldoet. Dat is voor de Ikea niet anders, lijkt mij.
Ik zat er zelf aan te denken om bepaalde apparatuur uit te schakelen welke je voor een bepaalde tijd niet gebruikt, maar wel veel sluimerverbruik heeft (bijvoorbeeld een airco).
Ik neem aan dat je dan wel een oude airco hebt? Volgens mij zitten alle moderne airco's op een laag standby verbruik. Het zou mij niets verbazen dat een Shelly meer gebruikt dan je airco in standby. Als je maanden je airco uit wil zetten en je vind dat te veel stroom kosten in standby dan kan je beter gewoon een schakelaar monteren (of de groep uit zetten).

Ik zou in ieder geval niemand aanraden een Shelly te gebruiken om stroom te besparen, tenzij ze heel goed weten wat het apparaat wat ze gebruiken verbruikt en er geen betere manier is (lees: koop een nieuw apparaat) om te besparen.

• jenssen
Voor de niet Pro apparaten is min of meer hetzelfde van toepassing, ook dat dient van goede kwaliteit te zijn, echter gaat daar meestal veel minder stroom doorheen en zijn de vermogens en het risico lager. Zoals Cyrus The Virus ook al aangaf, had hij een dimmer geopend en had hij zo zijn vraagtekens m.b.t. (soldeer)kwaliteit. Ik heb dat al van meer mensen vernomen en ook wel elders op Tweakers gelezen. Het geldt in principe voor alle actieve apparatuur waar electronica is toegevoegd om bijvoorbeeld te kunnen schakelen/dimmen. Een armatuur is normaliter een passief component en bevat geen electronica zoals triacs e.d..

Voor meer info rondom NEN1010 kun je ook eens kijken op https://www.nen.nl/elektr...laagspanningsinstallaties of https://www.tuv.nl/nl/keu...llaties/nen-1010-keuring/. Ik ben geen expert, maar weet dat erkende installeurs zich hieraan conformeren.

Een nieuwe airco verbruikt ook al snel in standby tussen de 10 en 50 Watt, afhankelijk van het model, type buitenunit, aantal binnenunits met wel WiFi, daarvoor hoeft het echt geen oude unit te zijn. 50 Watt is al snel een kWh per dag, met huidige energieprijzen al snel 300 euro per jaar.

• msatter
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Een MHI L/L warmtepomp (airco) verbruikt 3 tot 4 Watt, een lage standby is tegenwoordig ook een must.

Een Shelly 1 PM gebruikt rond de 0,68 Watt en er zit een microcontroler in plus een relais.

Ik zat ook te kijken naar de soldeerkwaliteit maar het werkt verder prima.

[Voor 46% gewijzigd door msatter op 05-01-2023 21:43]

• Machiavillian
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-03 19:52

Hi All,

Ik heb een vraag ivm een Shelly 2.5 schakeling die ik gebruik voor de aansturing van LED ingebouwd in het bureau. Bij deze schakeling zit omvormer die de netstroom omzet in 24V gebruikt voor het licht. Wanneer ik de schakeling opzet werkt de Shelly een tijdje (soms enkele minuten, soms enkele uren) maar na verloop van tijd zal deze steevast afschakelen. Het lijkt erop alsof deze onvoldoende stroom krijgt waardoor hij na een tijdje uitschakelt.

Kan iemand van jullie met meer kennis / ervaring op basis van deze schakeling een fout vinden? Ik dacht dat de Shelly 2.5 om moest kunnen met 24V? Schakelt de power supply soms in een "idle" toestand waardoor hij de Shelly niet meer van stroom voorziet?

Alle tips meer dan welkom!

• JeroenE
  • Niet online
jenssen schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:04:
Voor de niet Pro apparaten is min of meer hetzelfde van toepassing, ook dat dient van goede kwaliteit te zijn, echter gaat daar meestal veel minder stroom doorheen en zijn de vermogens en het risico lager.
Zolang een Shelly 1 als een Shelly Pro achter een B16 groep hangen zie ik echt het verschil niet. Wat je er mee schakelt kan natuurlijk precies hetzelfde zijn. Bovendien kan je met een Pro ook prima 50W aan verlichting schakelen, dus dan zou het wel veilig zijn?

Ik wil niet beweren dat ik er verstand van hebt, maar ik vind het wel vreemd dat je zelf zegt dat je het ook niet weet, maar hier dan wel komt insinueren dat het onveilig spul is.
Machiavillian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:20:
Kan iemand van jullie met meer kennis / ervaring op basis van deze schakeling een fout vinden? Ik dacht dat de Shelly 2.5 om moest kunnen met 24V?
Volgens de handleiding moet die minimaal 30V DC hebben (en max 50V DC).

Dus ik vermoed dat dat je probleem is.

Kan je geen RGBW2 gebruiken? Die werkt wel op 24V DC.

Als je alleen aan/uit wil doen kan je ook een Shelly 1 gebruiken, die moet je dan alleen wel apart aansluiten op de netspanning. Maar wat er geschakeld wordt staat los van deze netspanning, dus je kan daar prima de 24V DC mee aan of uitschakelen.

• Machiavillian
[...]
Volgens de handleiding moet die minimaal 30V DC hebben (en max 50V DC).

Dus ik vermoed dat dat je probleem is.

Kan je geen RGBW2 gebruiken? Die werkt wel op 24V DC.

Als je alleen aan/uit wil doen kan je ook een Shelly 1 gebruiken, die moet je dan alleen wel apart aansluiten op de netspanning. Maar wat er geschakeld wordt staat los van deze netspanning, dus je kan daar prima de 24V DC mee aan of uitschakelen.
Zou dit eventueel een optie zijn?
https://www.shelly.cloud/en-be/products/shop/shelly-plus-1

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-03 16:52

pistole

Frutter

Machiavillian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:20:
[Afbeelding]

Hi All,

Ik heb een vraag ivm een Shelly 2.5 schakeling die ik gebruik voor de aansturing van LED ingebouwd in het bureau. Bij deze schakeling zit omvormer die de netstroom omzet in 24V gebruikt voor het licht. Wanneer ik de schakeling opzet werkt de Shelly een tijdje (soms enkele minuten, soms enkele uren) maar na verloop van tijd zal deze steevast afschakelen. Het lijkt erop alsof deze onvoldoende stroom krijgt waardoor hij na een tijdje uitschakelt.

Kan iemand van jullie met meer kennis / ervaring op basis van deze schakeling een fout vinden? Ik dacht dat de Shelly 2.5 om moest kunnen met 24V? Schakelt de power supply soms in een "idle" toestand waardoor hij de Shelly niet meer van stroom voorziet?

Alle tips meer dan welkom!
Waarom hang je die omvormer/powersupply niet gewoon 'achter' de shelly?

Ik frut, dus ik epibreer

• Machiavillian
pistole schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Waarom hang je die omvormer/powersupply niet gewoon 'achter' de shelly?
Dat heb ik geprobeerd maar werkte niet. Allicht iets te maken met het omvormen van de ACDC naar VDC?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-03 16:52

pistole

Frutter

Vreemd. Dat ding zou gewoon 220/240 moeten kunnen schakelen en daarmee de adapter aan- en uitzetten. Maar heb zelf geen Shelly spullen dus ik ben hier puur aannames aan het doen...

Ik frut, dus ik epibreer

• Machiavillian
pistole schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:53:
Vreemd. Dat ding zou gewoon 220/240 moeten kunnen schakelen en daarmee de adapter aan- en uitzetten. Maar heb zelf geen Shelly spullen dus ik ben hier puur aannames aan het doen...
Het kan wel dat je gelijk hebt, maar dat ik het verkeerd heb geschakeld. Zou handig zijn als iemand het schema een keer kan tekenen om te vergelijken.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:59
Machiavillian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Het kan wel dat je gelijk hebt, maar dat ik het verkeerd heb geschakeld. Zou handig zijn als iemand het schema een keer kan tekenen om te vergelijken.
Schema's van hoe je een shelly 2.5 moet aansluiten vind je zat van op google images. Het is makkelijker hem aan te sluiten en een foto/schema te maken van jouw situatie en vragen of het klopt.

Is er trouwens een reden dat je de 2.5 gebruikt? Schakel je nog iets anders of was het een kwestie van wat je voor handen had?

• Machiavillian
Erwin537 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Schema's van hoe je een shelly 2.5 moet aansluiten vind je zat van op google images. Het is makkelijker hem aan te sluiten en een foto/schema te maken van jouw situatie en vragen of het klopt.

Is er trouwens een reden dat je de 2.5 gebruikt? Schakel je nog iets anders of was het een kwestie van wat je voor handen had?
Wat ik voor handen had. Ik heb hier nog een 5tal Shelly 2.5's over van toen ik de rolluiken heb geplaatst. Ik heb op het internet ook gezocht naar een gepast schema, maar een schema waarbij de schakeling op 24 volt draait maar de shelly zelf op 220v vind ik niet meteen.

• Gizz
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Machiavillian dat kan ook niet met de 2.5. Je voedt hem met 220V én schakelt 220V wisselspanning, óf je voedt 'm 30-50V gelijkspanning en schakelt gelijkspanning. Een combinatie kan niet, want de 2.5 heeft geen 'droge contacten' zoals we dat noemen (contacten die geheel los staan van de voeding van de Shelly).

En sowieso is je 24V DC een te lage spanning om de 2.5 te kunnen voeden.

Een Shelly (regulier/pro/plus) 1 kun je wel voeden met 220V AC en daarmee 24V DC schakelen.

edit: nu ik je post lees begrijp ik dat je zowel 220V wilt voeden als schakelen, maar geen diagram kunt vinden. Maar die staan toch gewoon op de pagina van Shelly zelf?

[Voor 23% gewijzigd door Gizz op 06-01-2023 15:33]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Machiavillian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Op de onderstaande manier heb je het al getest maar werkte niet? want dit zou volgens mij gewoon moeten werken.

Strava

• Machiavillian
Gizz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:26:
@Machiavillian dat kan ook niet met de 2.5. Je voedt hem met 220V én schakelt 220V wisselspanning, óf je voedt 'm 30-50V gelijkspanning en schakelt gelijkspanning. Een combinatie kan niet, want de 2.5 heeft geen 'droge contacten' zoals we dat noemen (contacten die geheel los staan van de voeding van de Shelly).

En sowieso is je 24V DC een te lage spanning om de 2.5 te kunnen voeden.

Een Shelly (regulier/pro/plus) 1 kun je wel voeden met 220V AC en daarmee 24V DC schakelen.

edit: nu ik je post lees begrijp ik dat je zowel 220V wilt voeden als schakelen, maar geen diagram kunt vinden. Maar die staan toch gewoon op de pagina van Shelly zelf?
Ok duidelijk. Ik heb ondertussen enkel Shelly 1's besteld. Ik zal deze dan aansluiten met de N + L op 220V en met de O + I aan de lichtschakeling van 24VDC. Als ik de N + L gewoon aansluit zonder belasting, sluit dit dan niet kort? (N Bruine draad, L Blauwe draad)

• Gizz
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Machiavillian nee, want de Shelly is de last.

Mocht je gewoon de voeding aan de 220V kant willen schakelen, dan kan dat wel gewoon met je 2.5. Zie daarvoor de mooie tekening van @Tinusvolkel :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Machiavillian
Gizz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:33:
@Machiavillian nee, want de Shelly is de last.

Mocht je gewoon de voeding aan de 220V kant willen schakelen, dan kan dat wel gewoon met je 2.5. Zie daarvoor de mooie tekening van @Tinusvolkel :)
Ik ga straks een poging wagen en laat hier iets weten. :)

Bedankt alvast voor de goeie (duidelijke) hulp allemaal!

• JeroenE
  • Niet online
@Machiavillian Met een 1 moet je het zo aansluiten (fear my leet paint-skillz!)

• jenssen
JeroenE schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:31:
[...]
Zolang een Shelly 1 als een Shelly Pro achter een B16 groep hangen zie ik echt het verschil niet. Wat je er mee schakelt kan natuurlijk precies hetzelfde zijn. Bovendien kan je met een Pro ook prima 50W aan verlichting schakelen, dus dan zou het wel veilig zijn?

Ik wil niet beweren dat ik er verstand van hebt, maar ik vind het wel vreemd dat je zelf zegt dat je het ook niet weet, maar hier dan wel komt insinueren dat het onveilig spul is.

[...]
Ik zet er mijn vraagtekens bij qua veiligheid, volgens mij is daar niets mis mee en is dat een goed punt op een forum. Als ik links en rechts op Tweakers lees twijfelen er wel meer mensen wat ze wel/niet willen toevoegen qua slim schakelapparatuur. Veel apparatuur komt uit China afkomstig en duidelijke kwaliteitsgaranties ontbreken. Wat iedereen in zijn installatie wel/niet toevoegt is eigen verantwoordelijkheid.

Wat ik zeker weet en wat door Shelly is bevestigd via mail is dat ze geen certificeringen hebben. Daarnaast van diverse personen vernomen dat de soldeerkwaliteit nog weleens te wensen overlaat.

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 07-01-2023 19:57. Reden: Quote fix]

• Machiavillian
Tinusvolkel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Op de onderstaande manier heb je het al getest maar werkte niet? want dit zou volgens mij gewoon moeten werken.

[Afbeelding]
This did the trick!! Many thanks! Ondertussen werkt alles hier perfect.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig hoe groot de 50A clamps van de Shelly EM zijn? Vraag mij af of die wel gaan passen in

Onder zal wel passen, boven daarentegen :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:30
niet zo mooi die onbeschermde busbar rails

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maxwp schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:02:
niet zo mooi die onbeschermde busbar rails
Sociale huur, niet mijn verantwoordelijkheid ;) , vind het al heel wat dat er automaten in zitten en geen stoppen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
@Raven

Wel erg oude automaten L16 wordt al heel wat jaren niet meer gebruikt

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:30
Raven schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Sociale huur, niet mijn verantwoordelijkheid ;) , vind het al heel wat dat er automaten in zitten en geen stoppen :P
zodra jij zelf die kast gaat open maken en er perongeluk aanvast zit is het wel jou probleem :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vonkkie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:28:
@Raven

Wel erg oude automaten L16 wordt al heel wat jaren niet meer gebruikt
De laatste keer dat er iets aan de groepenkast is verandert is op zijn laatst in '95 geweest, toen kwamen we hier en zag het er al zo uit. Vorig jaar overigens nog keuring gehad en kwam er doorheen.
Maxwp schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:57:
[...]

zodra jij zelf die kast gaat open maken en er perongeluk aanvast zit is het wel jou probleem :)
Gelukkig ben ik snugger genoeg om dit niet na te doen:

:+

Zodra ik die koperkleur zag wist ik al genoeg ;)

Maar we dwalen af, de oorspronkelijke vraag staat nog steeds: hoe groot zijn de 50A clamps?

Oscar Wilde

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:55
Algemeen
Type Induktionsklemme
Kleur schwarz/weiß
Afmetingen
Lengte 23.5 mm
Breedte 41.5 mm
Hoogte 26 mm
Fabrieksgegevens
Fabrikant SHELLY
Artikelnummer van de fabrikant 20212
Verpakkingsgewicht 0.062 kg
RoHS conform
EAN / GTIN 3809511202128

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-02 12:25

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ik heb ondertussen 3 Shelly Plus PM1 in gebruik in combinatie met motion sensors en fysiek wandschakelaars. Dit werkt goed.

Ik ben daarnaast op zoek naar een manier om het stroomverbruik te meten van stopcontacten en dit bij te houden op een dashboard met verbruik per dag/week/maand/etc. Ik heb een aantal smartplugs van Plugwise (gekocht omdat ik aantal jaar geleden daar ook mn klimaat in huis mee regel). Deze zijn prijzig en relatief groot. De Shelly's zijn mooi in te bouwen en een stuk goedkoper en bieden meer functionaliteit.

Wat ik me nu afvraag is of er redenen zijn om die Shelly's NIET achter wandcontactdozen te gebruiken? Ze zijn volgens de specs AC 16A/230V en dat is ruimschoots voldoende zou ik denken. Of zijn er betere oplossingen voor deze toepassing?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:37

Koppensneller

winterrrrrr

@InflatableMouse Als je voldoende ruimte hebt in je inbouwdoos is het een prima oplossing (mits netjes aangesloten natuurlijk), maar juist dat is nog wel eens een probleem. Een Shelly achter een schakelaar past bij mij net, maar achter een stopcontact krijg ik het echt niet voor elkaar.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Koppensneller schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:38:
@InflatableMouse Als je voldoende ruimte hebt in je inbouwdoos is het een prima oplossing (mits netjes aangesloten natuurlijk), maar juist dat is nog wel eens een probleem. Een Shelly achter een schakelaar past bij mij net, maar achter een stopcontact krijg ik het echt niet voor elkaar.
Ja, dat is inderdaad een goed punt. De huidige shelly's heb ik bij de lamp (in de lampenkamp) gemonteerd.

Het zou wellicht gemakkelijker zijn (niet netter, vind ik) om de Shelly smartplugs te gebruiken. Passen die naast elkaar in twee wandcontactdozen (of zelfs in een verlengsnoer met verdeeldoos?). Ze zien er een stuk kleiner uit als de Plugwise pluggen.

• Frankvbr
  • Laatst online: 26-03 23:50
Shelly Plug S is praktischer dan in je wandcontactdoos aangezien je de shelly dan ook fysiek aan/uit kan zetten.

De plug S hebben echter wel veel vaker verbindingsproblemen bij mij, dan de plus 1pm's.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AtRi schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:41:
Algemeen
Type Induktionsklemme
Kleur schwarz/weiß
Afmetingen
Lengte 23.5 mm
Breedte 41.5 mm
Hoogte 26 mm
Fabrieksgegevens
Fabrikant SHELLY
Artikelnummer van de fabrikant 20212
Verpakkingsgewicht 0.062 kg
RoHS conform
EAN / GTIN 3809511202128
Dat klinkt meer als de afmeting van de Shelly EM zelf :? , maar als dat ding echt zo groot is, dan gaat dat niet passen :/

Oscar Wilde

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

InflatableMouse schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Ja, dat is inderdaad een goed punt. De huidige shelly's heb ik bij de lamp (in de lampenkamp) gemonteerd.

Het zou wellicht gemakkelijker zijn (niet netter, vind ik) om de Shelly smartplugs te gebruiken. Passen die naast elkaar in twee wandcontactdozen (of zelfs in een verlengsnoer met verdeeldoos?). Ze zien er een stuk kleiner uit als de Plugwise pluggen.
Ik kan smart inbouw wandcontactdozen vinden, echter zie ik nergens of deze ook verbruik rapporteren. Bestaan die dingen? Dat zou dan ideaal zijn, lijkt me.

Maar misschien moet ik die vraag elders stellen en niet in het Shelly topic 8)

[Voor 5% gewijzigd door InflatableMouse op 09-01-2023 11:18]

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:38
Ik heb een Shelly 2.5 achter mijn rolluikschakelaar zitten. Iedere keer wanneer ik probeer het apparaat aan te spreken via de app staat er 'DEVICE IS OFFLINE'. Wel werkt de schakelaar gewoon en het geplande open en dicht doen van het rolluik. Héél soms kan ik het apparaat wel via de app bedienen, maar meestal niet. (95% van de tijd niet) Iemand enig idee waarom dit gebeurt?

Een andere Shelly 2.5 ook achter een rolluikschakelaar, werkt wel prima.

[Voor 9% gewijzigd door OmgItsKoen op 09-01-2023 11:30]

• AtRi
Dit is de link naar de shelly site met afmetingen, was niet heel moeilijk te vinden.
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/ct120ax1

• AtRi
En hier de link naar shelly-site met de specs vd plug-s. Ondersteunt dus energie-meting
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-plus-plug-s

• Erwin537
OmgItsKoen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:30:
Ik heb een Shelly 2.5 achter mijn rolluikschakelaar zitten. Iedere keer wanneer ik probeer het apparaat aan te spreken via de app staat er 'DEVICE IS OFFLINE'. Wel werkt de schakelaar gewoon en het geplande open en dicht doen van het rolluik. Héél soms kan ik het apparaat wel via de app bedienen, maar meestal niet. (95% van de tijd niet) Iemand enig idee waarom dit gebeurt?

Een andere Shelly 2.5 ook achter een rolluikschakelaar, werkt wel prima.
Ik weet niet of dit klopt, maar wat ik volgens mij gezien heb is dat in het interne netwerk sommige shellies niet altijd meteen een response geven. Naar mijn idee was dit vooral met firmware van +- 1 jaar geleden en ouder. Als je dan shelly cloud enabled had wist de cloud dat de shelly online was en kon de state in de app meteen op beschikbaar zetten. Met devices die niet aan de cloud zaten kon het dan soms even duren voordat ze beschikbaar waren.

Ik heb geen actieve shelly 2.5, maar wellicht even kijken of de firmware de laatste versie is. Verder kan je kijken of je het device via de browser wel kan bereiken en in je router(/dhcp) kijken wanneer hij voor het laatst online was. Het geven van een static IP (op de shelly zelf) wilt wel eens helpen. Verder kan je nog kijken of het aan het ontvangst ligt: als je iets als unifi hebt kan je in je controller zien hoe de connectie is - anders op de shelly zelf (als je hem verbonden krijgt :+ ).
Dat de schakelaar en het geplande open/dicht werkt betekent iig dat het device zelf niet kapot is :)

• OmgItsKoen
Erwin537 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Ik weet niet of dit klopt, maar wat ik volgens mij gezien heb is dat in het interne netwerk sommige shellies niet altijd meteen een response geven. Naar mijn idee was dit vooral met firmware van +- 1 jaar geleden en ouder. Als je dan shelly cloud enabled had wist de cloud dat de shelly online was en kon de state in de app meteen op beschikbaar zetten. Met devices die niet aan de cloud zaten kon het dan soms even duren voordat ze beschikbaar waren.

Ik heb geen actieve shelly 2.5, maar wellicht even kijken of de firmware de laatste versie is. Verder kan je kijken of je het device via de browser wel kan bereiken en in je router(/dhcp) kijken wanneer hij voor het laatst online was. Het geven van een static IP (op de shelly zelf) wilt wel eens helpen. Verder kan je nog kijken of het aan het ontvangst ligt: als je iets als unifi hebt kan je in je controller zien hoe de connectie is - anders op de shelly zelf (als je hem verbonden krijgt :+ ).
Dat de schakelaar en het geplande open/dicht werkt betekent iig dat het device zelf niet kapot is :)
Ik heb hem een static IP gegeven, maar wanneer ik mijn netwerk scan met Angry IP Scanner zie ik alleen de Shelly terug die wél in de app verschijnt, de andere verschijnt nooit. :-(

[Voor 30% gewijzigd door OmgItsKoen op 09-01-2023 14:59]

• Erwin537
OmgItsKoen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb hem een static IP gegeven, maar wanneer ik mijn netwerk scan met Angry IP Scanner zie ik alleen de Shelly terug die wél in de app verschijnt, de andere verschijnt nooit. :-(
Heb je die static IP op de shelly zelf ingesteld? Je weet ook zeker dat het IP dat je hebt toegewezen niet al bezet is door een ander device?

Heeft het probleemgeval nog bijzonderheden qua locatie waardoor wifi signaal beperkt zou kunnen zijn? Heb je met de shelly kunnen verbinden en de device signal kunnen bekijken?

• OmgItsKoen
Erwin537 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Heb je die static IP op de shelly zelf ingesteld? Je weet ook zeker dat het IP dat je hebt toegewezen niet al bezet is door een ander device?

Heeft het probleemgeval nog bijzonderheden qua locatie waardoor wifi signaal beperkt zou kunnen zijn? Heb je met de shelly kunnen verbinden en de device signal kunnen bekijken?
Ja, die heb ik op de shelly zelf ingesteld. Het IP is nu in ieder geval nog steeds niet toegewezen, is wel een tijdje dus toegewezen geweest aan de shelly. Qua locatie zit de shelly dichterbij de router dan de andere shelly, maar heb het device signal niet gecheckt. Zal ik de volgende keer wanneer de wifi goden het toestaan zeker checken.

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
Ik kom er toch niet helemaal uit. Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb de onderstaande situatie (sorry van het hoge paint gehalte)

Schakelaar heeft een bruin draad (live) en gaat met een schakeldraad naar de lamp (zwart) bij de lamp komt vervolgens een blauw (neutraal) samen.

Een shelly (plus 1) bij de schakelaar gaat niet, de neutraal ontbreekt.

Nu dacht ik (na andere reacties te lezen) de shelly bij de lamp te plaatsen, maar hier ontbreekt weer de bruine draad. Dat lukt dus ook niet.. Of ontgaat mij iets? :?

• Erwin537
bdu schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:12:
Ik kom er toch niet helemaal uit. Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb de onderstaande situatie (sorry van het hoge paint gehalte)

[Afbeelding]

Schakelaar heeft een bruin draad (live) en gaat met een schakeldraad naar de lamp (zwart) bij de lamp komt vervolgens een blauw (neutraal) samen.

Een shelly (plus 1) bij de schakelaar gaat niet, de neutraal ontbreekt.

Nu dacht ik (na andere reacties te lezen) de shelly bij de lamp te plaatsen, maar hier ontbreekt weer de bruine draad. Dat lukt dus ook niet.. Of ontgaat mij iets? :?
Er ontgaat je niets. je hebt een paar opties:
  1. Schakelaar 'buiten spel' zetten en altijd aan laten, schakeldraad als live gebruiken en dus wat functionaliteit missen
  2. Proberen een extra draad naast het schakeldraad te leggen - mogelijk kan je met het schakeldraad 2 andere draden er doorheen trekken. Zo kan je live bij je lamp krijgen, of neutraal bij je schakelaar.
  3. Shelly 1L met een bypass gebruiken. Dit is denk ik wel last-resort, zelf geen ervaring mee maar volgens mij geeft het vaak problemen.
  4. Kijken of je toch nog ergens vanaf een andere plek neutraal/live op de gewenste plek kan krijgen. Wel opletten of het dezelfde groep is :)

• Frankvbr
  • Laatst online: 26-03 23:50
Ben niet zo onder de de indruk van de Shelly Dimmers (Dimmer 2)

1 dimmer blijft knipperen ook al werk ik met een nul.
2 andere dimmers verbreekt vaak de wifi. Heb dat probleem niet met de PM1+
Bereik is niet het issue. Iemand nog een tip voor een alternatief?

Daarnaast iemand nog een goede tip voor een shelly bij een opbouwschakelaar.
Op zolder zo'n opbouwschakelaar op traphek zolder zitten, daar past natuurlijk geen shelly achter.

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
Erwin537 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:01:
[...]

1. Schakelaar 'buiten spel' zetten en altijd aan laten, schakeldraad als live gebruiken en dus wat functionaliteit missen
  2. Proberen een extra draad naast het schakeldraad te leggen - mogelijk kan je met het schakeldraad 2 andere draden er doorheen trekken. Zo kan je live bij je lamp krijgen, of neutraal bij je schakelaar.
  3. Shelly 1L met een bypass gebruiken. Dit is denk ik wel last-resort, zelf geen ervaring mee maar volgens mij geeft het vaak problemen.
  4. Kijken of je toch nog ergens vanaf een andere plek neutraal/live op de gewenste plek kan krijgen. Wel opletten of het dezelfde groep is :)
Dank je wel voor de uitgebreide reactie. Helaas voor mij. Ik ga de opties bekijken. Thanks!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:29

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Erwin537 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Ietwat gevorderden kunnen volgens mij ook nog een combinatie van suggesties 1 en 3 doen: met een lasklem de bruine draad bij de lichtknop af laten takken naar een Shelly 1L bij de lichtknop zelf, een bruine draad naar de lichtknop zelf, en de zwarte schakeldraad die er al ligt hier ook bij zetten. De output van de lichtknop is de switch-ingang op de 1L. Bij de lamp plaats je een andere Shelly zoals een 1 of een 1PM die je dan aansluit op de daar arriverende zwarte schakeldraad (live) en dan sluis je een nieuw schakeldraadje van de 1/1PM naar de lamp. Alhier blauwe draad met 1/1PM en lamp verbinden.

Hierdoor kun je de 1L de lichtknop laten registeren en de andere shelly het licht laten schakelen.

Hierdoor moet je wel wat triggers gaan toepassen in de Shelly-firmware zelf of bij een pakket als HomeAssistant, de situatie wordt wat complexer, en je bent duurder uit natuurlijk.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• JeroenH
  • Laatst online: 22:33
Als je iemand vertelt dat iets probleemloos werkt wordt je daar natuurlijk keihard voor gestraft, eerst met wat eenmalige probleempjes, en nu met mogelijk een daadwerkelijk defect :( Het probleem:

Sinds gisteren is 1 Shelly Plug S niet meer bereikbaar op mijn wifi. Hij knippert langzaam blauw, wat volgens de handleiding betekent "geen (of niet voldoende) wifi". Troubleshoot proces:

* Plug even stroomloos; geen effect. Blijft blauw knipperen.
* Plug is online met zijn AP, dus daar op aangemeld. Config pagina op 192.168.33.1 doet het, dus daar geprobeerd aan te melden op mijn wifi. Geen effect, blijft blauw knipperen. Ik heb het idee dat hij niet eens restart.
* Om uit te sluiten dat het mijn wifi ligt, geprobeerd de plug aan te melden op de hotspot van mijn telefoon. Geen effect, ook hier weer heb ik niet het idee dat hij restart.
* Hard reset uitgevoerd (knopje 10 sec ingedrukt gehouden), bovenstaande allemaal nog een keer gedaan. Geen effect.
* Reset naar febrieksinstellingen uitgevoerd via de config website; bovenstaande allemaal nog een keer gedaan. Geen effect.
* Gegoogled, maar geen oplossing(en) gevonden.

Verdere context:

* Deze plug (al mijn pluggen) zijn up-to-date, vorige week juist bijgewerkt na het vorige akkefietje.
* Pluggen zijn geïntegreerd in Home Assistant voor energiemeting
* De niet-werkende plug zit in een stopkontakt naast een goed-werkende plug (andere lokaties ook getest) dichtbij de router/AP
* Mijn router/AP is vrijwel nieuw, twee weken geleden geplaatst. Geen problemen met andere wifi-apparaten en tot gisteren ook niet met deze plug. Ook geen gekke configuraties actief, gewoon de default 2.4GHz/5Ghz wifi's met de ingebouwde DHCP enz. Alle pluggen probleemloos overgezet van oude wifi naar nieuwe wifi met de batch-functie in de app.

Heeft iemand nog ideeën wat ik nog meer zou kunnen doen? Anders ben ik bang dat ik maar eens kennis moet gaan maken met het garantiesysteem van Reichelt....

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Erwin537
Even voor de duidelijkheid:
  • Is het nou één van een x aantal pluggen die niet meer werkt?
  • Begon het probleem zich voor te doen na de wissel van router/AP?
  • Heb je de plug ook op een andere locatie/stopcontact (dichter bij router/AP) geprobeerd?
  • Heb je de hotspot van je telefoon op 2.4Ghz geforceerd?
  • Heb je het idee dat de hard reset daadwerkelijk plaats heeft gevonden?

• JeroenH
Erwin537 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:04:
Is het nou één van een x aantal pluggen die niet meer werkt?
Begon het probleem zich voor te doen na de wissel van router/AP?
Nee. De overgang van het oude naar nieuwe wifi was voor alle pluggen probleemloos. Het heeft (op een klein eenmalig probleempje, wat niet met deze plug was) na een week of twee goed gewerkt.
Heb je de plug ook op een andere locatie/stopcontact (dichter bij router/AP) geprobeerd?
Ja, meerdere plekken, ook op een plek waar een andere plug goede dekking heeft.
Heb je de hotspot van je telefoon op 2.4Ghz geforceerd?
Ja, daar staat hij standaard op omdat ik ook wel eens met ESP32's enz experimenteer.
Heb je het idee dat de hard reset daadwerkelijk plaats heeft gevonden?
Ik denk het wel. Als ik de reset met het knopje doe, knipperen de rode en blauwe lampjes zoals de handleiding voorspelt, en de eerdere ingestelde wifi credentials zijn na afloop leeg.

• Erwin537
JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Nee. De overgang van het oude naar nieuwe wifi was voor alle pluggen probleemloos. Het heeft (op een klein eenmalig probleempje, wat niet met deze plug was) na een week of twee goed gewerkt.

[...]

Ja, meerdere plekken, ook op een plek waar een andere plug goede dekking heeft.

[...]

Ja, daar staat hij standaard op omdat ik ook wel eens met ESP32's enz experimenteer.

[...]

Ik denk het wel. Als ik de reset met het knopje doe, knipperen de rode en blauwe lampjes zoals de handleiding voorspelt, en de eerdere ingestelde wifi credentials zijn na afloop leeg.
Klinkt inderdaad als een gevalletje voor garantie. Je kan ook contact opnemen met Allterco zelf, wellicht zeggen zij er nog iets van of willen ze de unit onderzoeken.

• JeroenH
Erwin537 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:13:
Je kan ook contact opnemen met Allterco zelf, wellicht zeggen zij er nog iets van of willen ze de unit onderzoeken.
Als ik op de contactpagina kijk, zie ik contactmogelijkheden voor investors, marketing en sales maar niet voor support. Dat vertelt me wel wat over de kans daar iets van support te krijgen ;)

Ik ga ermee naar de winkel waar ik de pluggen gekocht heb, Reichelt.

• OmgItsKoen
Erwin537 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Bedankt voor de hulp!

Gisteren even het device gereset door de volgende instructies te volgen:

(1) Disconnect the power from the Shelly by turning off a breaker or other means.
(2) Restore power.
(3) Within the first minute, toggle a switch connected to the "SW" input on the Shelly 5 times on/off (10 total) or press and release momentary button 5 times.

Hierna kwam hij weer online als een Access Point op de Wifi en heb ik hem weer goed kunnen instellen. Hij lijkt het nu goed te doen, heb ook even de firmware geüpdatet naar de laatste versie, wellicht helpt dat. *O*

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Als ik op de contactpagina kijk, zie ik contactmogelijkheden voor investors, marketing en sales maar niet voor support. Dat vertelt me wel wat over de kans daar iets van support te krijgen ;)
Je kijkt niet goed:
https://www.shelly.cloud/en-nl >
Support & knowledge >
Support (https://www.shelly.cloud/en-nl/support-knowledge/support)
Hier heb je een Knowledge Base en de mogelijkheid om een ticket aan te maken.

• JeroenH
buiter schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:20:
Support (https://www.shelly.cloud/en-nl/support-knowledge/support)
Hier heb je een Knowledge Base en de mogelijkheid om een ticket aan te maken.
Daar had ik idd nog niet gekeken, bedankt voor de tip.

• JaVaWa
  • Laatst online: 22:50
In de Shellies zit een handige functie, je kunt ze met vertraging in- of uitschakelen. Stel ik heb de woningventilator aangesloten op een Shelly 1, hij staat aan tijdens het douchen en ik wil dat hij automatisch uitschakelt een kwartier nadat het badkamerlicht is uitgezet. Dat kan ik dat met het volgende commando bereiken via http:
code:
1
http://user:pwd@10.0.0.1/relay/0?turn=on&timer=900

Nu kun je dat direct als commando zetten in de Shelly die achter de lichtschakelaar ligt, maar voor extra intelligentie (de ventilator niet activeren als je maar even in de badkamer moet zijn om iets te pakken) heb ik een scriptje op een rPi gemaakt die rekening houdt met de huidige status van de ventilator.

Ik ben recent overgestapt om de communicatie tussen apparaten zoveel mogelijk via MQTT te laten verlopen. Shelly kan MQTT, schakelen gaat prima. Maar met vertraging in- of uitschakelen, dat lukt me dus niet. Weet iemand de oplossing? Het zijn trouwens gen 1 Shellies.

(Ik gebruik overigens geen HA of andere platforms; ik heb zelf iets geprogrammeerd. Niet omdat het makkelijker is, maar omdat het kan...)

Mijn GPS-collectie

• knights16
  • Laatst online: 21:21
Frankvbr schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:05:
Ben niet zo onder de de indruk van de Shelly Dimmers (Dimmer 2)

1 dimmer blijft knipperen ook al werk ik met een nul.
2 andere dimmers verbreekt vaak de wifi. Heb dat probleem niet met de PM1+
Bereik is niet het issue. Iemand nog een tip voor een alternatief?

Daarnaast iemand nog een goede tip voor een shelly bij een opbouwschakelaar.
Op zolder zo'n opbouwschakelaar op traphek zolder zitten, daar past natuurlijk geen shelly achter.
Laatste firmware erop?
Knippert de lamp ook als je de dimmer (1) op vol vermogen zet?
De lamp in dimmer 1 is dimbaar right?

Ik heb geen problemen met mijn Dimmers 2, af en toe nog een kleine flikker maar verwaarloosbaar (heb daarvoor wel een oudere firmware geflasht, degene met zcross correction)

PVoutput

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:15

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Raven schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Maar we dwalen af, de oorspronkelijke vraag staat nog steeds: hoe groot zijn de 50A clamps?
Ik heb alleen 3EM maar allicht toch behulpzaam: 120A clamps :+

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
Hoi,

Ik ben al een tijdje aan het onderzoek. Hoe ik mijn thuis verlichting kan koppelen aan mijn domotica systeem (Home assistant) en dat liefst zo budgetvriendelijk mogelijk. De setup is momenteel als volgt: pulsschakelaar schakelt een impulsrelais/teleruptor ( Eltako 24VAC) die op zijn beurt een lamp (230 VAC) aan of uit zet.

Shelly lijkt buiten de Shelly Uni geen producten te hebben die 24 VAC schakelt, klopt dit?
En zijn er hier mensen die ervaring hebben in het schakelen van impulsrelais met een Shelly Uni?

Twee impulsrelais zijn ook dimmers, maar dat zal al helemaal niet kunnen denk ik?

Andere oplossingen zijn zeker ook welkom, maar dat is dan misschien eerder voor een afzonderlijk smarthome topic

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JoSchaap schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:49:
[...]

Ik heb alleen 3EM maar allicht toch behulpzaam: 120A clamps :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
d:)b .... damn, volgens mij gaat dat niet passen :X , of de 50A's moeten kleiner zijn.

Oscar Wilde

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Chimerax Een Shelly 1, Shelly Plus 1, Shelly Plus 1PM, Shelly Plus 2PM en Shelly 2.5 doen allemaal ook 24V :)

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Hier wel een aantal shelly 1PM plus binnen, maar nog maar eentje geinstalleerd, werkt fijn i.c.m HA en node-red.

Die sonoff mini extreme is wel interessant i.v.m de 'No Neutral Required', op de plekken waar die wel is zou ik gewoon de 1PM plus kunnen doen en op de plekken zonder de zigbee variant, maar misschien eerst ook nog even aanhoren of daar problemen mee zijn zoals met de shelly zonder. (wel/niet bypass etc.)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 08:11
yamAUchi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:13:
[...]maar misschien eerst ook nog even aanhoren of daar problemen mee zijn zoals met de shelly zonder. (wel/niet bypass etc.)
Volgens Sonoff is er een minimale load nodig van 3W, dus dat is wel stukken minder dan de 10W/20W van de Shelly's.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
yamAUchi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:13:
Hier wel een aantal shelly 1PM plus binnen, maar nog maar eentje geinstalleerd, werkt fijn i.c.m HA en node-red.

Die sonoff mini extreme is wel interessant i.v.m de 'No Neutral Required', op de plekken waar die wel is zou ik gewoon de 1PM plus kunnen doen en op de plekken zonder de zigbee variant, maar misschien eerst ook nog even aanhoren of daar problemen mee zijn zoals met de shelly zonder. (wel/niet bypass etc.)
sowieso geen inductieve apparaten aansluiten (ventilatoren, dingen met een moter etc)

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
septillion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:34:
@Chimerax Een Shelly 1, Shelly Plus 1, Shelly Plus 1PM, Shelly Plus 2PM en Shelly 2.5 doen allemaal ook 24V :)
Klopt, maar geen 24V AC. Die doen allemaal 24V DC. Dat is de moeilijkheid van het hele verhaal.

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Waah schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:38:
[...]

sowieso geen inductieve apparaten aansluiten (ventilatoren, dingen met een moter etc)
Ik las het net ook in de manual =), het gaat alleen om lampen, de shellies kunnen in detached modus, wat handig is als je slimme lampen eraan hebt, waardoor die gewoon ten allen tijde bestuurd kunnen worden (i.c.m schakelaar die via HA aan/uit zet), dat lijkt niet echt te kunnen met de sonoff's, maar op zich heb ik de fallback voor de shellies als het wifi/HA niet beschikbaar is ook nog steeds niet gecodeerd =)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee