Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:24
En kan je die dan pairen ofzo? Of hoe krijg je dat in 1 app zodat je weet wat productie/verbruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@NoFate Die kan je dan gewoon beide aan de Shelly app koppelen. Of aan een domotica controller als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:52:
@NoFate Die kan je dan gewoon beide aan de Shelly app koppelen. Of aan een domotica controller als je wilt.
Ja, maar kan je instellen dat 1 toestel verbruik is en de andere opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@NoFate Dat durf ik even niet te zeggen. Meen dat de Shelly wel gewoon negatief aan kan geven als je de current clamps omdraait maar misschien dat iemand dat kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:51:
@NoFate Dat durf ik even niet te zeggen. Meen dat de Shelly wel gewoon negatief aan kan geven als je de current clamps omdraait maar misschien dat iemand dat kan bevestigen.
Hmm, ik kan toch niet de enige zijn met een 3fase meter en 3fase omvormer...

Ik zie trouwens ook dat je 3 klemmen moet zetten, maar dan ook nog eens aparte draden? Waarom zijn deze draden nodig? Zijn de clamps niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@NoFate Neuh, zeker niet. Maar ik heb er zo geen ervaring mee.

Maar nee, klemmen alleen is niet voldoende. De klemmen kunnen de stroom meten. Maar vermogen = stroom x spanning. Via de draden wordt de spanning gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:58:
@NoFate Neuh, zeker niet. Maar ik heb er zo geen ervaring mee.

Maar nee, klemmen alleen is niet voldoende. De klemmen kunnen de stroom meten. Maar vermogen = stroom x spanning. Via de draden wordt de spanning gemeten.
Ah, dat was anders bij de smappee, daar kon het alleen via de klemmen, dan zag ik perfect het gebruik in Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@NoFate Perfect zou ik het dan niet willen noemen, dan heeft die het alleen maar kunnen schatten, niet exact kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:18:
@NoFate Perfect zou ik het dan niet willen noemen, dan heeft die het alleen maar kunnen schatten, niet exact kunnen meten.
was toch zeer accuraat hoor, zeker als ik het vergeleek met de waarden op mijn invertor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@NoFate Dan heb je puur geluk gehad dan. Natuurkundig gezien kan het namelijk niets anders dan geschat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:25:
@NoFate Dan heb je puur geluk gehad dan. Natuurkundig gezien kan het namelijk niets anders dan geschat hebben.
mja, dat gaat toch met de shelly niet anders zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@NoFate Jawel, want die meet echt de spanning. Vandaar dat je een Shelly 3EM ook op de drie fases aan moet sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 08-12-2022 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ok, dan moet ik nog juist weten of ik 2 shelly 3ems aan elkaar kan koppelen , zodat ik mooie grafieken kan maken over vebruik/opbrengst

Er moeten toch meer mensen zijn die 3 fase hebben? want dan heb je toch al direct 3 klemmen in gebruik, dan kan je toch nooit de opbrengst meten van de draden die van de omvormer komen, dan heb je toch sowieso een 4de klem minimim nodig, als de omvormer monofasig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@NoFate
Even doorvragen over wat je nu wilt, want ik heb de indruk dat er hier flink langs elkaar heen gepraat wordt.

Je hebt het over 6 clamps en als ik teruglees dan wil je er 3 gebruiken voor het meten van de 3 fasen van het net (dus wat er door je meter = hoofdschakelaar gaat) en de andere 3 voor de 3 fasen van je PV-omvormer (dus wat er opgewekt wordt.
Klopt dat?

Zo ja, waarom wil je die twee dan koppelen? Dat zijn toch twee geheel eigen dingen?

Of dacht je dat je voor de netmetingen 3 clamps nodig hebt om de stroom de ene kant op te meten (verbruik) en 3 clamps voor de andere kant op (teruglevering)?
In dat geval zit je verkeerd, lijkt me. Ik ken die 3-fasemeter van Shelly niet in detail, maar ik hoop dat die ook de richting van de stoom kan meten en het verbruik dus als positieve waarde registreert en teruglevering als negatieve waarde (of andersom). Kan die Shelly dat niet, dan is het een vrij waardeloos ding. In elk geval voor deze toepassing.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hippe Lip schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:57:
@NoFate
Even doorvragen over wat je nu wilt, want ik heb de indruk dat er hier flink langs elkaar heen gepraat wordt.

Je hebt het over 6 clamps en als ik teruglees dan wil je er 3 gebruiken voor het meten van de 3 fasen van het net (dus wat er door je meter = hoofdschakelaar gaat) en de andere 3 voor de 3 fasen van je PV-omvormer (dus wat er opgewekt wordt.
Klopt dat?

Zo ja, waarom wil je die twee dan koppelen? Dat zijn toch twee geheel eigen dingen?

Of dacht je dat je voor de netmetingen 3 clamps nodig hebt om de stroom de ene kant op te meten (verbruik) en 3 clamps voor de andere kant op (teruglevering)?
In dat geval zit je verkeerd, lijkt me. Ik ken die 3-fasemeter van Shelly niet in detail, maar ik hoop dat die ook de richting van de stoom kan meten en het verbruik dus als positieve waarde registreert en teruglevering als negatieve waarde (of andersom). Kan die Shelly dat niet, dan is het een vrij waardeloos ding. In elk geval voor deze toepassing.
Hey , klopt, ik wil idd 3 clamps aan de omvormer voor opbrengst en 3 clamps voor de stroom... Dat is toch de enigste manier lijkt me om zowel opbrengst en gebruik te meten, daarom denk ik dat je 2 shellys nodig hebt... Maar dan wil ik dit ook mooi zichtbaar hebben in de Shelly app... Zoals het ook was met de smappee... Anders is het idd vrij waardeloos als je de 2 niet kan meten en vergelijken... Mijn smappee gaf perfect aan wat ik aan het verbruiken/opwekken was... Maar dan ook de directe verbruik van de zonnepanelen...

Screen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUADb3vlS-sgQn5ze0y4m_5_fB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrD9aoyeoWJWNRGrnTKF51ij.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Denk dus vooral dat de vraag is of het mogelijk is de grafiek van twee devices bij elkaar te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Maar ik lees nu ook : https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-3-em-1
Dus kan dan 1 x Shelly 3EM device toch vebruik/opbrengst meten? alsook directe vebruik? Voor degene hier op forum die een Shelly en zonnepanemen hebben, kan je eens een screenshot tonen van de grafieken?

tnx

USE CASES
2-way energy consumption monitoring
Monitor your home, office, or factory, and avoid additional expenses or drops in voltage that can damage your appliances and devices. Shelly 3EM can calculate 2-way consumption: produced and used energy for each of the three phases. The device can be configured to measure three separate circuits of a mono-phase electrical system and control a contactor. View the quality of your electricity network regarding active power, reactive power, voltage, and power factor.

EDIT: Dit tegengekomen:
The 3 em does measure consumed and generated power on 3 phases. However it does only look at the sum of both. If you want to monitor your panels exactly, you will need a second one.

Dus ik heb dan toch 2 x Shelly 3Em nodig om alles te meten ...

De vraag is nu of dit mooi zichtbaar is in de shelly app zodat je mooi het verschil kan zien in productie/opbrengst/direct vebruik ... de 2 x shellys zouden dus in een soort van pairing moeten ingesteld worden...

[ Voor 23% gewijzigd door NoFate op 08-12-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@NoFate
Is het niet veel eenvoudiger en vooral flexibeler om met zoiets als Home Assistant aan de slag te gaan? Dan kun je allerlei meetresultaten combineren, vergelijken, optellen, aftrekken, in andere dimensies weergeven en in grafieken van alle soorten zetten die je leuk vindt?

En dan vergeet ik nog de andere 99% van de mogelijkheden te noemen… 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 08-12-2022 21:18 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hippe Lip schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:17:
@NoFate
Is het niet veel eenvoudiger en vooral flexibeler om met zoiets als Home Assistant aan de slag te gaan? Dan kun je allerlei meetresultaten combineren, vergelijken, optellen, aftrekken, in andere dimensies weergeven en in grafieken van alle soorten zetten die je leuk vindt?

En dan vergeet ik nog de andere 99% van de mogelijkheden te noemen… 8)
Ja, ik heb idee HA, maar wou eerst uitzoeken welke hardware ik moet hebben... Miss eens kijken naar flukso... Deze leest gebruik via clamps en opbrengst via de s0 pulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43
NoFate schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:12:
[...]

Ja, ik heb idee HA, maar wou eerst uitzoeken welke hardware ik moet hebben... Miss eens kijken naar flukso... Deze leest gebruik via clamps en opbrengst via de s0 pulse
Ik lees de gegevens van mijn P1 stroom en gasmeters uit en stop dit in HA. In jouw geval zou je hier dus een 3EM voor kunnen pakken die je 3 fasen uitgaand van de meter kan uitlezen. Dat is het gedeelte import/export gedekt.

Als je dan ook nog wil weten wat je lokaal gebruikt heb je inderdaad een tweede 3EM in jouw geval nodig (in mijn geval is het een 1F omvormer dus een normale EM werkt voor mij) die je aan de aanvoerdraden van je omvormer hangt.

Eigen verbruik is simpelweg de optelsom van "wat levert je paneel shelly aan wattage" - "wat exporteer je naar het net" Dat kan je prima in HA (of elk ander TSDB systeem) uitvogelen.

Hoe je dat dan weergeeft moet je zelf weten.
Ik zelf heb een basic dashboard in HA zelf en een uitgebreidere in Grafana draaien.

Of het ook kan in de shelly app? Geen idee, die heb ik nog nooit gebruikt en ook niet nodig.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:59:
[...]

Ik lees de gegevens van mijn P1 stroom en gasmeters uit en stop dit in HA. In jouw geval zou je hier dus een 3EM voor kunnen pakken die je 3 fasen uitgaand van de meter kan uitlezen. Dat is het gedeelte import/export gedekt.

Als je dan ook nog wil weten wat je lokaal gebruikt heb je inderdaad een tweede 3EM in jouw geval nodig (in mijn geval is het een 1F omvormer dus een normale EM werkt voor mij) die je aan de aanvoerdraden van je omvormer hangt.

Eigen verbruik is simpelweg de optelsom van "wat levert je paneel shelly aan wattage" - "wat exporteer je naar het net" Dat kan je prima in HA (of elk ander TSDB systeem) uitvogelen.

Hoe je dat dan weergeeft moet je zelf weten.
Ik zelf heb een basic dashboard in HA zelf en een uitgebreidere in Grafana draaien.

Of het ook kan in de shelly app? Geen idee, die heb ik nog nooit gebruikt en ook niet nodig.
Hey , bedankt voor de feedback... Idd, ik ga een Shelly 3 EM kopen, voor het verbruik, de opbrengst kan ik idd uitlezen via een Total energy sensor die ik heb in HA, dat is 1 sensor die om de x aantal tijd update...

Hoe doe je dan die optelsom in HA zodat je in HA directe verbruik kan zien? Ik heb nog nooit met de HA energy management gewerkt, want ik had daarvoor mijn smappee systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
NoFate schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:04:
[...]

Hey , bedankt voor de feedback... Idd, ik ga een Shelly 3 EM kopen, voor het verbruik, de opbrengst kan ik idd uitlezen via een Total energy sensor die ik heb in HA, dat is 1 sensor die om de x aantal tijd update...

Hoe doe je dan die optelsom in HA zodat je in HA directe verbruik kan zien? Ik heb nog nooit met de HA energy management gewerkt, want ik had daarvoor mijn smappee systeem..
Heel veel staat al beschreven in Het grote HA topic hier dus je kan daar het beste even neuzen, maar in mijn geval maak in een optelsom van alle import en export over alle fasen, en daar trek ik dan de PV opwek van af.

Bij mij ziet dat er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO9JNNDWoPSWH5KkXmpeGHqj7oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C0FkyC0YzeXHxcrClUPPLkGS.png?f=fotoalbum_large

Als je dat per fase zou willen zien doe je dat dus simpelweg 3 keer. In dat HA topic staat ook wel beschreven wat je nodig hebt qua sensors enzo. Je zult er een paar zelf moeten aanmaken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ziet er mooi uit!

Kwam net deze nog tegen, precies goedkoper als de Shelly : https://www.slimmedingen....96400323334383937313637a9
Edit: hmm, dat is zwave, toch niet zo interessant

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 09-12-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik ga een Shelly 3 EM kopen, voor het verbruik, de opbrengst kan ik idd uitlezen via een Total energy sensor die ik heb in HA, dat is 1 sensor die om de x aantal tijd update...

Leuk, die Total energy sensor, maar die weet niet wat je opwekt. Dus óf je moet je HA koppelen aan de omvormer (of de online gegevens daarvan) als die een API heeft, óf je moet daarvoor toch een tweede Shelly hebben die meet wat je omvormer levert. Anders is het onmogelijk vast te stellen wat je eigen gebruik is.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 19:02
[...]

Ik gebruik hier 1 x 3EM en dan nog 1 x EM (op de fase waar de omvormer op zit) en op die manier kan ik perfect zien wat het "eigenverbruik" is.

Die "optelsom" gaat automatisch in het energie-dashboard van HA. Als je alles goed hebt gedaan tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
jvanhambelgium schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:59:
[...]

Ik gebruik hier 1 x 3EM en dan nog 1 x EM (op de fase waar de omvormer op zit) en op die manier kan ik perfect zien wat het "eigenverbruik" is.

Die "optelsom" gaat automatisch in het energie-dashboard van HA. Als je alles goed hebt gedaan tenminste.
Ah ja, als je HA's ingebouwde energy dashboard wilt gebruiken is het idd de 3EM toevoegen aan de Electricity Grid import en export categorieen en de 3EM aan de omvormer toevoegen aan de Solar Panels groep.

Let wel dat dat dashboard maar eens per uur statistieken bij houdt dus als je instant gegevens wilt zien zul je zelf moeten knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 16:37
Ik word helemaal gek van die Shelly.. sinds dag 1 eigenlijk problemen die door de firmware veroorzaakt werden waardoor apparaat niet aan te sturen was. Dat is toen verholpen gelukkig

Sinds dien last gehad van disconnects.
Zon beetje alle wifi settings veranderd en uitgeprobeerd, voor een instabiel apparaat op me netwerk dus. Eigen wifi kanaal gegeven.
Maar proberen te leven met dat me garage deur af en toe eruit ligt. Laatste firmware is het helemaal ellende.. hij disconnect en blijft er nu uit ook en is onbereikbaar via browser+op , moet hem straks stroomloos maken.

Rare is dat device temp ook ineens wisselt?
Resi is prima de hele tijd?

Shelly 1 plus.. iemand nog ideeën? Alternatieven wellicht voor de max 24v schakelbare garage ingang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0FZnLRECSse4NqgGxwMrHjsH78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWehGB7iiQR63zyUnWvIhZe5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9gHFshqPrBmlZg9fhud2MywuSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpCLHZ3BUvMazL4iSO9AfXCC.jpg?f=fotoalbum_large

shellyplus1-7c87ce642134
Dec 9 20:00:26 syslog: wlceventd_proc_event(491): wl0.1: Deauth_ind, status: 0, reason: Deauthenticated because sending station is leaving (or has left) IBSS or ESS (3), rssi:0

20:02:23 syslog: wlceventd_proc_event(491): wl0.1: Deauth_ind, status: 0, reason: Disassociated due to inactivity (4), rssi:0

[ Voor 9% gewijzigd door Soullancer op 10-12-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 21:13
Soullancer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:14:
Ik word helemaal gek van die Shelly.. sinds dag 1 eigenlijk problemen die door de firmware veroorzaakt werden waardoor apparaat niet aan te sturen was. Dat is toen verholpen gelukkig

Sinds dien last gehad van disconnects.
Zon beetje alle wifi settings veranderd en uitgeprobeerd, voor een instabiel apparaat op me netwerk dus. Eigen wifi kanaal gegeven.
Maar proberen te leven met dat me garage deur af en toe eruit ligt. Laatste firmware is het helemaal ellende.. hij disconnect en blijft er nu uit ook en is onbereikbaar via browser+op , moet hem straks stroomloos maken.

Rare is dat device temp ook ineens wisselt?
Resi is prima de hele tijd?

Shelly 1 plus.. iemand nog ideeën? Alternatieven wellicht voor de max 24v schakelbare garage ingang.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

shellyplus1-7c87ce642134
Dec 9 20:00:26 syslog: wlceventd_proc_event(491): wl0.1: Deauth_ind, status: 0, reason: Deauthenticated because sending station is leaving (or has left) IBSS or ESS (3), rssi:0

20:02:23 syslog: wlceventd_proc_event(491): wl0.1: Deauth_ind, status: 0, reason: Disassociated due to inactivity (4), rssi:0
Staat je eco modus uit? Dat heeft bij mij veel disconnects opgelost.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
pro4 for the win..

vandaag even een test setup gemaakt met de pro4.
uiteindelijk komt dit allemaal in het zwembadhuisje,

stopcontact - apparaat
1. Pomp filter
2. Pomp verwarming (1000 meter tyeen in de tuin)
3. Dompel pomp
4. Zwembad verlichting (niet rechtstreeks)

de aansturing zal via homeassistant gaan, en de tempratuur gegevens waarop er geschakeld zal worden komen van een esp32 in HA.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFiLGHIqxWhYkgyCrFtpaZkNBJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbyUNMjwprUX2h5AIw0dZguP.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 16:37
stevenP schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:57:
[...]

Staat je eco modus uit? Dat heeft bij mij veel disconnects opgelost.
Ja zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb zojuist van een aantal Shelly's de AP functionaliteit uitgezet. Ik heb ze mijn wifi netwerk laten joinen. De router laat nu netjes de verbonden Shelly's zien. Echter, als ik het IP adres van een van de Shelly's gebruik om te verbinden naar de web interface, blijkt er niets op poort 80 te runnen.

Zie ik hier iets over het hoofd? Ik had verwacht de web interface te zien, waar ik dan lamp aan/uit kan doen bijvoorbeeld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:58:

Zie ik hier iets over het hoofd? Ik had verwacht de web interface te zien, waar ik dan lamp aan/uit kan doen bijvoorbeeld.
Volgens mij zie je niks over het hoofd
Ik pleur het ip adres gewoon in de balk en krijg het volgende resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPdlFNP28iLdH45kSX_rAVdx8TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVpl6JA45Wg9OqSrl9HK7hX2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-06 12:58
Ik wil onze schakelaars in de woonkamer smart maken. Momenteel hebben we 2 schakelaars met 4 mini knoppen die 3 lampen aansturen. Die 4e knop doet dus voorlopig niets of er is geen lamp op aangesloten? (we wonen hier nog niet zo lang)

Als ik het goed begrepen heb, heb ik hiervoor een Shelly relay device nodig. Klopt het dat ene Shelly1 voor enkelvoudige schakelaar is, Shelly2 voor dubbele, etc. Maar ik heb een schakelaar met 4 knoppen, welke relay heb ik dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
dotacom schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:51:
Als ik het goed begrepen heb, heb ik hiervoor een Shelly relay device nodig. Klopt het dat ene Shelly1 voor enkelvoudige schakelaar is, Shelly2 voor dubbele, etc. Maar ik heb een schakelaar met 4 knoppen, welke relay heb ik dan nodig?
Die hebben ze niet in een formaat wat achter je schakelaar past. Wat voor schakelmateriaal heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-06 12:58
rens-br schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:56:
[...]

Die hebben ze niet in een formaat wat achter je schakelaar past. Wat voor schakelmateriaal heb je?
Deze hangt er nu: https://imgur.com/a/NOIKzWy
De 4 individuele knoppen bedienen 3 lampen in de woonkamer. De grote schakelaar is voor de lamp in de gang te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
dotacom schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:26:
[...]
Deze hangt er nu: https://imgur.com/a/NOIKzWy
De 4 individuele knoppen bedienen 3 lampen in de woonkamer. De grote schakelaar is voor de lamp in de gang te bedienen.
Achter die schakelaar is waarschijnlijk alleen ruimte voor een Shelly 2.5, kortom eentje waar je 2 lampen mee kan schakelen. Wellicht kan je achter die grote schakelaar ook nog een Shelly 2.5 kwijt, maar de kans is groot dat het twee verschillende groepen zijn, waardoor dat niet mag.

Heb je eventueel ruimte bij je lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inderdaad, 2 dubbele schakelaars van maken, ipv 1 schakelaar + 3 schakelaars.

De kans lijkt me klein dat het 2 verschillende groepen zijn?

Daar zou je dan dubbele pulsdrukkers van kunnen maken, zodat je ook kunt dimmen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-06 13:28
Beetje opgezocht maar heb even bevestiging nodig.

Situatieschets: living met 2 lampen, 1 aan het plafond met een schakelaar, 1 smart light in een klein bolletje naast de tv als sfeerlicht.
Plan: Shelly i4 icm viervoudige schakelaar ipv enkele schakelaar voor plafondlamp, draden achter schakelaar doorlussen zodat er permanent stroom is, plafondlamp en lamp naast tv voorzien van smart bulbs. Shelly via home assistant zo instellen dat de 4 knoppen beide lampen kunnen bedienen, dimmen, preset kunnen zetten,...

Mis ik iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Ch3ckmate op 13-12-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Waarschijnlijk een heel simpele vraag.
In de badkamer gaan we elektrische vloerverwarming aanleggen. Nu zijn er veel opties voor thermostaten, echter zou een simpele thermostaat i.c.m. een Shelly 1 switch wellicht smart genoeg zijn.

Met simpele thermostaat bedoel ik bv deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eZjdiwycalCZeZ2pLEpSzBervw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K9R0qHJBwwt9EYkinSChko8v.png?f=user_large

Volgens mij zou deze altijd aan moeten staan wanneer je een bepaalde temperatuur selecteert. Wanneer we dan met een Shelly deze op bepaalde tijden laten schakelen zou het via een eigen tijdsschema moeten werken. De temperatuur sensor is dan van de vloerverwarming en schakelt de thermostaat uit, dat zou de Shelly dan niet doen.

Klopt deze beredenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 16:31
venneke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:47:
Waarschijnlijk een heel simpele vraag.
In de badkamer gaan we elektrische vloerverwarming aanleggen. Nu zijn er veel opties voor thermostaten, echter zou een simpele thermostaat i.c.m. een Shelly 1 switch wellicht smart genoeg zijn.

Met simpele thermostaat bedoel ik bv deze:
[Afbeelding]

Volgens mij zou deze altijd aan moeten staan wanneer je een bepaalde temperatuur selecteert. Wanneer we dan met een Shelly deze op bepaalde tijden laten schakelen zou het via een eigen tijdsschema moeten werken. De temperatuur sensor is dan van de vloerverwarming en schakelt de thermostaat uit, dat zou de Shelly dan niet doen.

Klopt deze beredenering?
Ja dat klopt, ik doe exact hetzelfde. De Shelly laat ik sochtends en savonds een 1,5 uur spanning op de thermostaat zetten zodat de kou van de badkamer tegels is als we opstaan en gaan slapen.
De thermostaat heb ik op 20 graden staan en schakelt dan netjes uit als die temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:20
Ik heb hier een Shelly H&T gevoed door een batterij (panasonic CR123A) om de temperatuur in de woonkamer te meten.

Nu is de batterij echter in 10 dagen leeg. Volgens de specs van Shelly zou de Shelly H&T een jaar op een batterij moeten kunnen werken. Heel vreemd, iemand hier een verklaring voor of dezelfde ervaring?

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:08

rally

Deyterra Consultancy

mountainbiker schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:17:
Ik heb hier een Shelly H&T gevoed door een batterij (panasonic CR123A) om de temparatuur in de woonkamer te meten.

Nu is de batterij echter in 10 dagen leeg. Volgens de specs van Shelly zou de Shelly H&T een jaar op een batterij moeten kunnen werken. Heel vreemd, iemand hier een verklaring voor of dezelfde ervaring?
Ik heb dezelfde gebruikt en bij mij gingen ze 10-11 maanden mee op batterijen.
Ze gaan wel *enorm* snel leeg als je de update frequente te hoog zet (bijv. Bij iedere 0,1 graad verschil).

Ik had hem op 0,5 graad staan en daarmee ging het prima.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mountainbiker schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:17:
Ik heb hier een Shelly H&T gevoed door een batterij (panasonic CR123A) om de temparatuur in de woonkamer te meten.

Je hebt wel ingesteld dat hij op batterij moet werken?
Maar zeker als je hebt ingesteld dat hij bij kleine stappen reeds melding moet maken, is hij snel leeg. 10 dagen is wel erg kort, maar ik haalde geen 6 maanden op een batterij.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:20
Ok, conclusie 10 dagen is wel erg kort.

Hij blijft nog wel werken terwijl de batterijstatus inmiddels 0% is.
Dan ga ik vermoeden dat die statusmeting niet correct is. Dat is waarschijnlijk een voltagemeting?

mountainbiker

• MarcoT85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-02 12:34
Elidibus schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:31:
[...]

Mijn gevoel zegt me dat netwerkaansluiting op de pro's veel stabieler zou zijn dan de kleinere shelly's op wifi. Verder heb ik nu de kans om het juist mooi in te regelen, en is het net zo veel moeite om alles in de meterkast te steken dan achter ieder stopcontact, dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Ook als er ooit een nieuwe technologie komt, dan vermoed ik dat het makkelijker is om gewoon de shelly's in de meterkast te vervangen, dan iedere schakelaar open te maken.

Hoe dan ook ga ik deze weg bewandelen, maar lijkt het mij "cleaner" om het in de meterkast te doen. De meterkast is ook meer dan groot genoeg. Shelly adverteert het ook zelf voor nieuwe woningen, echter vind ik weinig voorbeeld materiaal.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Ben mijn volledige benedenverdieping aan het renoveren en nu de mogelijkheid om de elektra volledig aan te pakken. Ook geen overbodige luxe aangezien hier nog oude (rood met groene) bedrading in zat, veelal zonder aarde.
Ik heb gekozen voor de shelly Pro schakelaars zodat ik alles in mijn meterkast kan schakelen. Als het inderdaad ooit terug moet naar de "traditionele" manier zonder slimme schakelaars dan kan ik zoals hier ook al vernoemd werd de schakeldraad vanaf de schakelaar en de schakeldraad naar de lamp gewoon aan elkaar hangen en dan werkt het weer op de ouderwetse manier. Maar op deze manier is alles wel toekomstbestendig.
Het kost inderdaad wel het nodige extra aan buis en VD-draad, maar dat neem ik voor lief. Heb jarenlang alles met losse wifi schakelaars gedaan (veelal sonoff met tasmota) maar ik wil naar een systeem dat minder afhankelijk is van mijn wifi. Had voor heen 90 apparaten in mijn netwerk hangen en dat mag best wat minder. Bovendien is het daarmee betrouwbaarder. Heb nu ook meteen mijn meterkast iets groter laten maken zodat ik er een kleine 10" patchkast kwijt kan voor al mijn netwerk apparatuur. Wederom wellicht overkill, maar nu heb ik de mogelijkheid dus dan kan ik het maar beter in 1 keer goed doen.

• MarcoT85
Overigens ben ik voor de dimbare lampen nog wel afhankelijk van de shelly dimmer 2. Die komen ook wel in de meterkast, maar ik zit met smart te wachten op Shelly Pro's met dimfunctie.

[ Voor 79% gewijzigd door MarcoT85 op 15-12-2022 14:04 ]

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-06 10:26
Net leuke functionaliteit ontdenkt.

Ik wilde een soort van vorstbeveiliging op de zwembadpomp steken. Die wordt nu gestuurd door een Shelly PM.

Via een temperatuursonde die de temperatuur van buiten registreert heb ik het uitgaande contact op de SW klem gezet. Deze neemt nu mooi over als de temperatuur onder de 0 graden zakt.

Daarnaast werkt het schema nog altijd bij temperaturen boven het vriespunt.

Vraag me wel af wat er zou gebeuren als het vriest en de pomp dus daardoor werkt maar het tijdsschema de pomp ook zou moeten aanzetten. Waarschijnlijk loopt dit wel zonder problemen.

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 07:33
MarcoT85 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:00:
[...]

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Ben mijn volledige benedenverdieping aan het renoveren en nu de mogelijkheid om de elektra volledig aan te pakken. Ook geen overbodige luxe aangezien hier nog oude (rood met groene) bedrading in zat, veelal zonder aarde.
Ik heb gekozen voor de shelly Pro schakelaars zodat ik alles in mijn meterkast kan schakelen. Als het inderdaad ooit terug moet naar de "traditionele" manier zonder slimme schakelaars dan kan ik zoals hier ook al vernoemd werd de schakeldraad vanaf de schakelaar en de schakeldraad naar de lamp gewoon aan elkaar hangen en dan werkt het weer op de ouderwetse manier. Maar op deze manier is alles wel toekomstbestendig.
Het kost inderdaad wel het nodige extra aan buis en VD-draad, maar dat neem ik voor lief. Heb jarenlang alles met losse wifi schakelaars gedaan (veelal sonoff met tasmota) maar ik wil naar een systeem dat minder afhankelijk is van mijn wifi. Had voor heen 90 apparaten in mijn netwerk hangen en dat mag best wat minder. Bovendien is het daarmee betrouwbaarder. Heb nu ook meteen mijn meterkast iets groter laten maken zodat ik er een kleine 10" patchkast kwijt kan voor al mijn netwerk apparatuur. Wederom wellicht overkill, maar nu heb ik de mogelijkheid dus dan kan ik het maar beter in 1 keer goed doen.
Dank voor dit bericht, zoals ik eerder aangaf zie ik weinig mensen die dit pad bewandelen. Terwijl Shelly er zelf wel veel mee adverteerd. Dit perspectief is in die zin dus heel erg waardevol. Je aanvullende comment over die dimmer is nog inderdaad iets waar ik naar zat te zoeken, dus ook dank daarvoor.

Ik ga denk ik gewoon hetzelfde doen, het extra draad kost nou ook niet zo veel en de werkuren zijn voor mijzelf.

Heb je gewerkt met een elektricien? En zo ja, wat vond hij/zij ervan?
Het is natuurlijk niet echt conventioneel. Zaterdag ga ik het met de elektricien bij ons bespreken, die de aansluitingen in de meterkast gaat doen. Ben benieuwd of hij er ook muziek in ziet.

• MarcoT85
Elidibus schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:09:
[...]

Heb je gewerkt met een elektricien? En zo ja, wat vond hij/zij ervan?
Ik ben nu op het punt dat ik de buizen aan het leggen ben dus zo ver ben ik nog niet. Ik vermoed dat bij mij over een maand of anderhalve maand alle kabels getrokken en gaan worden en kort daarna zal alles aangesloten worden. Een vriend van me is elektricien en die komt alles in de meterkast aansluiten en/of aanpassen. Die vertelde ik over dit systeem en die vond het wel interessant. Hij heeft zelf thuis alles met KNX geloof ik, maar hij vond dit wel interessant als consumentenproduct.
De hoeveelheid extra draad en buis vind ik zelf ook meevallen. Zeker als je ziet wat momenteel de bouwkosten zijn, dan is dat niet iets dat een enorme impact maakt.

• Ch3ckmate
Iemand een idee of er een gepaste Niko schakelaar bestaat voor de Shelly plus i4? Wil graag 4 drukknoppen maar de 2 modules van Niko die ik vind zijn oftwel "friends of hue" waarbij je wat omwegen moet maken oftewel een potentiaalvrije 24v schakelaar waarvan ik niet weet of ik die gewoon aan de shelly mag hangen? Ken er niet genoeg van en wil geen brokken.

Indien geen betere opties zal het de shelly wall switch 4 worden maar die vloekt een beetje met de rest van het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ch3ckmate schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:33:
Iemand een idee of er een gepaste Niko schakelaar bestaat voor de Shelly plus i4? Wil graag 4 drukknoppen maar de 2 modules van Niko die ik vind zijn oftwel "friends of hue" waarbij je wat omwegen moet maken oftewel een potentiaalvrije 24v schakelaar waarvan ik niet weet of ik die gewoon aan de shelly mag hangen? Ken er niet genoeg van en wil geen brokken.

Indien geen betere opties zal het de shelly wall switch 4 worden maar die vloekt een beetje met de rest van het interieur.
Dit zou ik ook graag willen weten. Ik durf niet 240 over die 24v shakelaar te sturen, en kan ook geen manier zonder breek en kapwerk bedenken waarbij ik 24V bij de schakelaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ch3ckmate @jorgenv Binnenkort komt er een Shelly plus i4 DC die je op 24V DC kan laten draaien. Maar dan moet je dus wel 24V DC daar zien te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
JeroenE schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:07:
@Ch3ckmate @jorgenv Binnenkort komt er een Shelly plus i4 DC die je op 24V DC kan laten draaien. Maar dan moet je dus wel 24V DC daar zien te krijgen....
Tja, dat verplaatst het probleem gewoon een schakeltje terug in de ketting...ik ga gewoon de Shelly schakelaar met 4 knoppen bestellen, screw it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ch3ckmate schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:13:
[...]

Tja, dat verplaatst het probleem gewoon een schakeltje terug in de ketting...ik ga gewoon de Shelly schakelaar met 4 knoppen bestellen, screw it.
Dat krijg ik thuis niet uitgelegd als niet alle schakelaars er hetzelfde uitzien ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
jorgenv schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:41:
[...]

Dat krijg ik thuis niet uitgelegd als niet alle schakelaars er hetzelfde uitzien ;(
Ik heb een zachte zetel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorgenv schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:41:
Misschien begrijp ik je niet goed, maar als je al die 24V schakelaars hebt wat is dan het probleem? Nouja, afgezien dat je nog moet wachten tot Shelly de plus i4 DC uitbrengt, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Mijn eerste poging om een shelly plug S met MQTT aan mijn mosquitto broker te hangen lukt slecht.
Shelly heeft de originele firmware.

Ik zie in mijn mosquitto log dat de shelly connect, maar als ik naar 'alle' topics kijk lijkt het erop dat de shelly geen yaml formatted data stuurt zoals ik van andere mqtt bronnen gewend ben te zien.
Dit zie ik als de data die door de shelly in mosquitto-sub gepubliceerd wordt
code:
1
2
3
4
5
6
0.00
0
off
19.88
67.79
0

terwijl ik dergelijke berichten zou verwachten: (voorbeeld van powerswitch)
code:
1
{"level":"info","message":"MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/powerswitch1', payload '{\"linkquality\":156,\"state\":\"OFF\"}'"}

Weet iemand wat ik verkeerd doe om de plug S via mosquitto in HA te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AzertyNL schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:29:
Ik zie in mijn mosquitto log dat de shelly connect, maar als ik naar 'alle' topics kijk lijkt het erop dat de shelly geen yaml formatted data stuurt zoals ik van andere mqtt bronnen gewend ben te zien.
De Plug S zet alle waardes in aparte topics. Zie https://shelly-api-docs.s...1/#shelly-plug-plugs-mqtt

Als ik naar jouw waardes kijk zou je dus topics en waardes moeten hebben als:

topicwaarde
shellies/shellyplug-s-xxxxx/relay/0off
shellies/shellyplug-s-xxxxx/temperature19.88
shellies/shellyplug-s-xxxxx/temperature_f67.79
shellies/shellyplug-s-xxxxx/relay/0/power0
shellies/shellyplug-s-xxxxx/relay/0/energy0.00
shellies/shellyplug-s-xxxxx/overtemperature0

Er is voor zover ik weet geen topic die alle waardes opgeeft in een JSON of YAML.

Ik weet niet hoe je dit aan moet sturen in HA, maar hier staat dat het via CoIoT gaat en niet via MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
JeroenE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:30:
.....jouw waardes kijk zou je dus topics en waardes moeten hebben als:

topicwaarde
shellies/shellyplug-s-xxxxx/relay/0off
shellies/shellyplug-s-xxxxx/temperature19.88
shellies/shellyplug-s-xxxxx/temperature_f67.79
shellies/shellyplug-s-xxxxx/relay/0/power0
shellies/shellyplug-s-xxxxx/relay/0/energy0.00
shellies/shellyplug-s-xxxxx/overtemperature0
Bedankt, ik ben er denk ik uitgekomen nu.

Inderdaad waren de waardes precies de topics zoals je ze noemde, maar zag ik enkel de waarden en ontbraken de topics zelf.
De reden is erg verrassend (voor mij in elk geval). Mijn mosquitto werkte met anonymous clients (zonder user+password dus) en dat leek de oorzaak. Nu ik een user+password afdwing in mosquitto en die vanuit de shelly ook gebruik, zijn de berichten veranderd en nu wel inclusief topic, heel vreemd, maar daardoor kan ik HA nu wel subscriben op de betreffende shellies/topics.

Nu ziet mosquitto dit:
code:
1
2
3
4
5
6
shellies/shellyplug-s-80646F82xxxx/relay/0/power 11.04
shellies/shellyplug-s-80646F82xxxx/relay/0/energy 331
shellies/shellyplug-s-80646F82xxxx/relay/0 on
shellies/shellyplug-s-80646F82xxxx/temperature 23.88
shellies/shellyplug-s-80646F82xxxx/temperature_f 74.98
shellies/shellyplug-s-80646F82xxxx/overtemperature 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@AzertyNL Waarom niet gewoon via de standaard integratie en ColoT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
Goede vraag. Ik ben nog niet bekend met hoe ColoT werkt, dus misschien is dat bruikbaar maar dat hangt van het volgende af:

Al mijn IoT devices (zoals de shelly plug S) zitten in een geisoleerd netwerk achter een NAT laag, er is geen enkel gat in de firewall (dus geen portforwarding dat netwerk in naar een device in dat netwerk) en de devices mogen alleen naar de MQTT broker IP connecten op mijn 'huis'netwerk (en sommige het echte Internet op).
Dus met de MQTT mosquitto die ik al draaiend had was dit een logische manier om een eerste shelly daarmee te koppelen voor me.

Kan ik met ColoT op dezelfde manier werken, of is het daarvoor nodig dat de shelly over het netwerk bereikbaar is vanuit HA (wat dus niet het geval is)? Als iemand wat kennis wil delen ben ik erg geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 23:26
Hi, ik probeer via de api een rolluik te sluiten. Wat gaat hier mis ? Dank

code:
1
https://shelly-15-eu.shelly.cloud/device/relay/roller/control?direction=close&id=e09******9c1d&auth_key=MmYwdW**********D7E53B15

De reactie is:

{"isok":false,"errors":{"wrong_direction":"Wrong direction provided!"}}

[ Voor 20% gewijzigd door pc01 op 23-12-2022 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pc01 Ik gebruik de Shelly Cloud niet, maar wat gebeurt er als je niet close maar open stuurt?

Of ipv direction=close iets als pos=50 om hem op de helft te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
JeroenE schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:12:
@pc01 Ik gebruik de Shelly Cloud niet, maar wat gebeurt er als je niet close maar open stuurt?

Of ipv direction=close iets als pos=50 om hem op de helft te krijgen?
zelfde reactie. Ik mis iets ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pc01 Tja, ik weet verder dus weinig van die cloud af. Kan je het lokaal wel voor elkaar krijgen? Dus
code:
1
http://lokaal-ip-adres-van-je-shelly/roller/0?go=open
of
code:
1
http://lokaal-ip-adres-van-je-shelly/roller/0?go=to_pos&roller_pos=50

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pc01 Ik zie in de specificaties van de Cloud API wel dat je een POST moet doen. Doe je dat ook en niet per ongeluk een GET? Wellicht dat die foutmelding komt omdat ze de direction niet goed door geven als je een GET stuurt ipv een POST?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
Met een post lukt het inderdaad wel; dank je @JeroenE . Daar had ik overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_L
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-02 07:44
Heeft er iemand al een Shelly Pro 4PM in zijn meterkast ingebouwd?
Ik wil graag 8 groepen apart het verbruik meten.
Ik heb het idee om twee aparte din rail kastjes in de meterkast-ruimte te hangen, die gevoed worden uit de bestaande groepenkast. Dit omdat er in de bestaande groepenkast geen ruimte meer is om de Shelly's toe te voegen.
Ik denk dat ik ze dan vanaf de aardlekschakelaar moet pakken, en naar het losse kastje moet sturen?
Ik denk zelf dat het op onderstaande manier zou moeten kunnen.
Iemand die suggesties heeft of dit goed/fout is?
Ik heb eerder in dit topic al een bedradingsschema gevonden waar ik dit deels op gebaseerd heb.

Eerst 4mm2 kabel van aardlek naar aparte din rail kastjes
Achter deze aardlek zaten nog geen andere groepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSkUUlBjmHXvcMm9ZufbkCIXZa0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mSww4ha2WOb9gJTkFefY8IVH.png?f=user_large

Per din rail kastje zou ik dan deze componenten zo aansluiten:
- Vooraf een installatieautomaat b25, dan de Shelly, en dan b16 automaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50NMN9OZRILeRu_6-V3JtjyTFJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KlcLN3JW9NFQ0LojIwe7lzPX.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk_L op 24-12-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luuk_L Ik dacht dat je geen lasklemmen in een meterkast mag gebruiken, maar ik denk dat je dit beter na kan vragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_L
@JeroenE Ja dat heb ik uitgezocht elders op het forum, als ze maar 'vast' zitten is de vereiste, vandaar de afbeelding van de Wago 222-500 er bij (Rechtsonder). Die kun je op een DIN rail klikken, en daar passen de Wago 222 klemmen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:54
@Luuk_L

Kijk alleen even naar de max Ampere van de wago zoals jij nu tekend komt daar het vermogen van je hoofdzekering over en als je zonnepanelen hebt zelfs meer
Als de 4 groepen maximaal belast worden
Voor de rest ziet het er goed uit

Hou rekening mee dat de shelly max 40A is
Dus als je hoofdzekering 40 is en je hebt zonnepanelen is het verstandig om er een 40A automaat voor te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk_L
@vonkkie
Ik heb een huisaansluiting van 3x25A (en zonnepanelen inderdaad, 14000wp)
De Wago kan 32A aan.
Ik heb er een B25 automaat voor gezet, dus als de vier groepen samen meer vragen dan zorgt deze dat de stroom niet (lang) hoger dan 25A is.

Ik heb de kastjes gister bedraad, ergens volgende week hoop ik ze te kunnen hangen.
Bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mQdjHsZOj4ebsapZP7DKoZ6uu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5VLRHNl3uLRV1PnTUFJX46h0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Luuk_L

Ziet er goed uit

De enkele aders tussen de wago.s en de 25a automaat is dat 2.5 of 4mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_L
@vonkkie Ja ik daar nu inderdaad 2,5mm2 tussen zitten, die kan ik nog wel vervangen voor 4mm2 inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luuk_L Is het niet gebruikelijk om een automaat aan de onderkant te voeden en aan de bovenkant de verbruikerskant aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_L
@JeroenE Ik heb hier ook naar gezocht, en voor Eaton en ABB is aan beide zijden aansluiten toegestaan.
gevonden op Internet

En als ik nu wat verder zoek dan kom ik in de besturingskastenbouw veel tegen dat stroom van boven naar onder loopt, en in huis installaties is het 'common' om ze van onder naar boven te bedraden.

Weer wat geleerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Luuk_L Ik bedoelde ook niet dat de automaat dan niet zou werken, maar dat een volgende bewoner er van uit zou gaan dat wanneer de automaat uit staat de bovenste draden geen spanning meer hebben. Het is dan niet fijn als daar wel spanning op staat.

Ik geloof best dat er situaties zijn waarbij de aansluiting wel van boven naar onder gaat, maar in woonhuizen is dat voor zover ik weet (wat niet veel is) heel ongebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
Luuk_L schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:28:
@vonkkie Ja ik daar nu inderdaad 2,5mm2 tussen zitten, die kan ik nog wel vervangen voor 4mm2 inderdaad!
Ja daar gaat nu 25A door heen
Norm technisch denk ik dat je nog wel goed zit maar 4 of 6 geeft meer marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:48
Kan iemand mij naar een specifieke led-spot (GU10) wijzen welke achter een shelly 1l kan hangen? Ik heb hem in de keuken ingebouwd waar er 8 spotjes achter hangen. De flikkeren nu als een malle als ze aan staan. Ik lees wel wat over ikea spots in dit topic die werken. Maar daar hebben ze meerdere varianten. Ik zie ook een heleboel goedkope bij 123led, maar weet niet goed welke ik moet kiezen.
Ik heb er ook gelijk 8 nodig, dus het liefst moeten het de allergoedkoopste zijn :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik gebruik domoticz icm node red , maar ook de MQTT functie in Domoticz om Home asistent direct uit telezen via mqqt.
Is er iemand die shelly via mqqt rechtstreeks in domoticz uitlees, en kan schakelen enz?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Maverick schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:28:
Kan iemand mij naar een specifieke led-spot (GU10) wijzen welke achter een shelly 1l kan hangen? Ik heb hem in de keuken ingebouwd waar er 8 spotjes achter hangen. De flikkeren nu als een malle als ze aan staan. Ik lees wel wat over ikea spots in dit topic die werken. Maar daar hebben ze meerdere varianten. Ik zie ook een heleboel goedkope bij 123led, maar weet niet goed welke ik moet kiezen.
Ik heb er ook gelijk 8 nodig, dus het liefst moeten het de allergoedkoopste zijn :P
mmm ik heb gledopto gu10 Dis erg mooi werken.
Maar zijn ook zigbee dus niet achter een schakelaar nodig.

Al eens de polen omgedraaid, of de shelly met of zonder N aangesloten?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Laat maar. Ik moest even beter lezen

[ Voor 93% gewijzigd door jack zomer op 26-12-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Er zit een bypass aan. Die is voor als de lampen uit staan. Niet voor als ze aan staan.
Dylantje2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:31:
[...]

mmm ik heb gledopto gu10 Dis erg mooi werken.
Maar zijn ook zigbee dus niet achter een schakelaar nodig.

Al eens de polen omgedraaid, of de shelly met of zonder N aangesloten?
Sorry, ik ben op zoek naar 8 goedkope Gu10 spots. De spots die jij aanraadt zijn 25 euro per stuk. Dat is niet helemaal wat ik zoek.
Ik zie niet in hoe het omdraaien van de polen (is wisselspanning, de spotjes hebben geen polariteit) invloed kan hebben op het knipperen. Hij zit zonder N aangesoten want die zit daar niet in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 20:43
[b]Maverick in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Er zit een bypass aan. Die is voor als de lampen uit staan. Niet voor als ze aan staan.
Hoe gaat een bypass, die werkt als de lampen uit staan, zorgen dat de lampen niet flikkeren als ze aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Maverick schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:37:
[...]

[...]

Sorry, ik ben op zoek naar 8 goedkope Gu10 spots. De spots die jij aanraadt zijn 25 euro per stuk. Dat is niet helemaal wat ik zoek.
Ik zie niet in hoe het omdraaien van de polen (is wisselspanning, de spotjes hebben geen polariteit) invloed kan hebben op het knipperen. Hij zit zonder N aangesoten want die zit daar niet in de muur.
Ik weet dat ze minder goedkoop zijn.. Maar werken prachtig.
Vaak de goedkoopste zijn niet de beste..:-)

De polen wisselen hebben mijn flikker ellende bij andere wel verholpen, en bij een keenis de N erbij gaf ook een oplossing. Vandaar dat ik hem zo aangaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Dylantje2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:13:
[...]

Ik weet dat ze minder goedkoop zijn.. Maar werken prachtig.
Vaak de goedkoopste zijn niet de beste..:-)
Sorry dat ik de ondankbare zuurpruim uithang hier, want alle hulp is welkom, maar dit is gewoon niet waar ik naar op zoek ben. Ik hoef geen slimme spots, want er zit al een shelly in de muur. De Shelly zorgt er voor dat de knoppen aan de muur ook werken en ik geen 8 individuele slimme spots nodig heb. Ik heb alleen oude halogeen spots die knipperen die ik wil vervangen voor led spots. Ik heb in dit topic gezien dat je op moet letten welke je koopt ivm het knipperen en ben dus op zoek naar mensen die specifieke spots gekocht hebben en weten dat deze werken.
De polen wisselen hebben mijn flikker ellende bij andere wel verholpen, en bij een keenis de N erbij gaf ook een oplossing. Vandaar dat ik hem zo aangaf
Een N zou best kunnen helpen, maar die zit daar niet in de muur en spots vervangen is simpeler en ook nog eens goedkoper want die verdienen zichzelf terug ivm het mindere stroomverbruik dan wat er nu in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 16:39
Ik denk dat ik in dit topic goed zit, iemand een idee hoe "Pending connection" op te lossen bij Shelly Plug S? Zojuist weer 6 nieuwe binnen. Ik heb er al meerdere in huis hangen, alleen de nieuwe blijken geen verbinding te maken.

Ik heb ze al paar keer gereset / reboot, maar niks werkt.. Eigenlijk ook geen idee wat voor stap ik nog kan nemen gezien het normaal zo simpel activeren is. Hopelijk hier de gouden tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ApQNX22Hg9zeqiz1mN5TyRvyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GZ55awDXXm4GfEF98AQ3B6HS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Silvan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:04:
Ik heb ze al paar keer gereset / reboot, maar niks werkt.. Eigenlijk ook geen idee wat voor stap ik nog kan nemen gezien het normaal zo simpel activeren is. Hopelijk hier de gouden tip!
Blijven ze hier hangen nadat je ze in je eigen WIFI hebt toegevoegd?

Kan inloggen op je DHCP server (draait meestal op je internetmodem) en zie je daar de nieuwe pluggen wel terug met een ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan
JeroenE schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:05:
[...]
Blijven ze hier hangen nadat je ze in je eigen WIFI hebt toegevoegd?

Kan inloggen op je DHCP server (draait meestal op je internetmodem) en zie je daar de nieuwe pluggen wel terug met een ip adres?
Ja hier blijven ze hangen inderdaad. Helaas komen ze ook niet in de apparaat lijst te staan gek genoeg |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Laatst online: 15-06 10:38
ik heb hier een uitdaging met een Shelly Dimmer 2 en de hotelschakeling hier in huis.
Beide schakelaars zijn normale schakelaars, geen pulse oid.
Beide schakelaars zijn voorzien van 3 draden. De electricien is zo fijn geweest om voor alle 3 de draden de zwarte te gebruiken.
In de inbouwdoos zie ik bij 1 schakelaar een blauwe en bruine draad, beide zijn niet aangesloten op de schakelaar.

De shelly is aangesloten volgens:
SW1 - aansluiting schakelaar
SW2 - aansluiting schakelaar
L - Bruine draad
N - Blauwe draad
O - Schakeldraad naar verlichting en schakelaar.

Als ik de schakelaar omzet komt dit niet door op de shelly.
Als ik de shelly gebruik om te schakelen gaat deze in Overpower protection.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khM7bNuL0nCx7K5m6AL7K17RZVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c46EO1NDtaU7J2oSwclJ8BTx.png?f=fotoalbum_large

666w lijkt me wat voorbarig. Ik zie deze ook niet terugkomen in de energymonitor in HA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk_L
@Barrybobslee Dit zou het aansluitschema moeten zijn, kun je achterhalen hoe de draden schematisch bij jou lopen en een schetsje plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAks-LUQGFbQUgSioCeN4dGQTd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8R2bkPlkd3v4CztJkKEwlvt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_L
Silvan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:17:
[...]

Ja hier blijven ze hangen inderdaad. Helaas komen ze ook niet in de apparaat lijst te staan gek genoeg |:(
@Silvan
Je kunt een factory reset doen door het knopje 10 seconden in te houden en opnieuw te proberen. Misschien dat het daarna werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvan
Dank voor de hulp hier! Mijn probleem is gelukkig opgelost, erachter gekomen na heel veel keer resetten. Gek genoeg werkte dit bij mij mocht hier iemand ooit op terecht komen: Elke keer los het Wifi wachtwoord invullen. Ook al staat hij er goed in, opnieuw invullen en per stekker weer opnieuw connecten werkt. (Lijkt me een bug ook doorgegeven aan Shelly zelf). Dus weer mooi 6 nieuwe Shelly's om te plaatsen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUTRs2vCn9njnRecTBESmRveDN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6Yr0C8Dd0nV8vsKQXQa0G3S.jpg?f=fotoalbum_large

Work in progress, momenteel circa 35% van de lichtschakelaars in huis naar dubbele pulsdrukkers met Shelly Dimmers erachter omgezet.

• davy_d
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-10-2023
heeft er nog iemand problemen met het volgende

ik heb een tijdje geleden ook 2 shelly modules gekocht.
deze droog aangesloten op mijn schuifpoort aangesloten op het netwerk . tot daar geen probleem
echter ging er onregelmatig mijn schuifpoort te pas open . zonder ik erom gevraagd had.
veiligheidshalve heb ik deze dan ook terug azdgekoppeld
zou het kunnen dat ik toch een restspanning op de relais krijg
zou ik dit kunnen oplossen met er iets tussen te zetten?
@davy_d Volgens mij is alleen de Shelly 1 een potentiaalvrije schakelaar. Bij de rest heb je altijd een beetje spanning er op staan. Maar ik zou wel verwachten dat het schakelen dan wel werkt (of niet natuurlijk).

Welke module heb je in gebruik?

• davy_d
Ja is idd de shelly 1 schakelactorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNoyXnAJbu_6xbWlmQRvlT1w-VQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IC0e33sXraxrXIE9veN68rVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@davy_d Ja, die heeft dus geen restspanning staan tussen de O en de I dus daardoor zal je poort niet open of dicht van gaan.

Hoe stuur je ze aan? Zit er ook een schakelaar op? Of is er een andere manier waardoor de SW getriggerd zou kunnen worden?

Of misschien zit er nog iets van afstandsbesturing in je schuifpoort die per ongeluk geactiveerd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 20:43
Of de verbinding valt weg en als die terugkomt doet hij de poort open, omdat "POWER ON DEFAULT MODE" op ON staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy_d
nee op 0 en I mijn poort contact en dan spanning gegeven 230 v L en N , contact zelf (sw) niet gebruikt . voor te openen via de app werkte . maar dan op de meest vreemde momenten ging mijn poort open zonder het te vragen . bij aanwezigheid en niet aanwezigheid thuis .. 24 uur mogelijk ... ( te zien op de camerabeelden )
maar ik ga het deze week nog eens proberen . ik hou jullie op de hoogte :)
Pagina: 1 ... 48 ... 81 Laatste