Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 19:36
Ik zal het hier zo goed mogelijk uit proberen te leggen, ben nu niet in de gelegenheid om een tekening te maken.

Voorheen werd mijn plafondlamp geschakeld zoals ieder ander, via een "domme wandschakelaar".
In de muur zitten de gebruikelijke zwarte, bruine en blauwe draad. Via deze manier knipperde de lampen niet en was het een constante branding.

Nu heb ik achter de schakelaar een shelly 1L gezet, welke via dezelfde draden als de "domme" schakelaar zit aangesloten, plus de blauwe draad welke voorheen in de doos lag ter doorlus.

Sinds de shelly is aangesloten knipperen de lampen als deze aan staan. Dit is zoals @Erwin537 bedoelt vergelijkbaar met het effect wat je met een dimmer kan zien.

Ik zal vanavond eens proberen wat andere lampen doen, of deze dan ook knipperen.

[ Voor 5% gewijzigd door Voluerunt op 25-11-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er zijn meerdere Shelly black friday deals. Ik ben eens wat aan het rondkijken en misschien is het wel nuttig om alvast rolluik schakelaars te halen (Shelly plus 2pm bijvoorbeeld). Ik heb nog geen rolluiken, maar die komen snel, wat korting is wel chill.

Dan komt het vloeken in de kerk: Is het het waard? Of is het eigenlijk net zo handig om een zigbee / wifi schakelaar te halen op AliExpress? Qua functionaliteiten kunnen ze hetzelfde volgens mij.
Toevallig kan de 2pm nog power metering, maar das eigenlijk helemaal niet nodig.

Wat de Shelly voor mij vooral aantrekkelijk maakt is hoe klein het device is. Ze zijn erg fijn om in te bouwen. Relatief plat (1,7 cm tov 2,2 cm voor de tuya devices) en ook vrij klein (kleiner dan 4 cm x 4 cm, tov meer dan 4x4 voor de tuya devices).
Wat het argument een stuk minder maakt: de inbouwdozen moeten nog geplaatst worden, deze kunnen dus makkelijk(?) 5 cm diep gemaakt worden.

Stabiliteit / vermogen is een andere: ik zie dat de tuya devices vaak 3A maximaal aan kunnen. Nou denk ik niet dat een rolluik snel boven de 600w uit komt als het wordt gebruikt. Maar toch, de Shelly heeft 10A max, of 18A max over de 2 kanalen samen.

M.a.w.: zouden jullie de ~2x zo dure Shelly devices halen, of toch de goedkopere tuya devices?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15
@Tanuki ik wil niet roepen dat Shelly echt de Porsche onder de smart switches is, maar ik heb het tot nu toe foutloos werken. Ze kosten niet de wereld en de genoemde voordelen + best nette app & features gezamelijk zijn voor mij factoren geweest om hierbij te blijven. Daarnaast weet ik niet of iets van Aliexpress zou vertrouwen om blind in de muur te plaatsen - wat als ze echt gaar zijn en heet worden? Of gereset moeten worden, dan kan de hele doos weer open.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:30
@Tanuki ik denk dat je redelijk gekleurde reacties krijgt als je dit in een Shelly topic vraagt :+)

Maar eens met Steven, ik denk dat het betrouwbaarder is. Je hebt ook geen hub nodig (mocht je nog geen zigbee hebben). Firmware updates zijn (voorlopig) nog regelmatig en indien gewenst kan je andere firmware flashen. M.i. qua veiligheid/betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid gewoon beter. Pas als je je 2.4ghz WiFi uit gaat schakelen krijg je een probleem :) met zigbee weet ik niet hoe dat zit met backwards compatible versies eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Ik heb ze op mijn screens zitten, en door de vermogensmeter kan ie zichzelf calibreren, dus kan ik van op mijn werk de screens naar 60% open zetten (geen zonnewarmte maar kan wel nog door schuifraam onder screen door).
Ook schakelt ie uit bij hoger vermogen dan normaal, als er iets onder zit.
Qua veiligheid: Shelly is wel CE gekeurd, en de electronica ziet er wél goed gedesigned uit (ik werk aan electronica met extreem hoge eisen, zo'n goedkope chinese dimmer is voor mij gruwelijk, meeste consumentenelectronica is brol).

En belangerijkste: de knoppen werken gewoon ook als wifi plat zou liggen, zou nooit met een remote ofzo willen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 21:42
Heb net een Shelly EM aangesloten op de voeding van mijn warmtepomp. Hiervoor gebruik ik een 50A klem op de fase draad.

Probleem is dat de gerapporteerde waarde irreëel (factor 10?) te laag, slechts rond de 30 watt, is icm een PF van 0.49.

Zou het een defecte klem kunnen zijn, of is dit een andere probleem? Heb er maar een dus kan niet even wisselen om dit uit te proberen...

Dank voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door Joost996me op 26-11-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
enzoronald schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:39:
Ik heb een Shelly Em gekocht zodat ik het exacte verbruik kan meten van de airco. Deze zit op een aparte groep.
Nu had de installateur nog niet eerder een Shelly aangesloten maar heeft het wel aangesloten. Zie foto’s hieronder. Wat wel zo is :

1. De Shelly zit aangesloten op een bruine en blauwe draad van een andere groep.
2. De 0 draad (die is alleen als je toch de groep zou willen schakelen?) is niet aangesloten. Ik wil hem ook alleen gebruiken voor energie monitoring.

De app ziet de Shelly maar die geeft 0w aan. Heeft iemand een idee ?

[Afbeelding][Afbeelding]
De klem van Shelly moet over alleen de fase draad, niet de nul en fase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 13:56
!null schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:25:
[...]

Om op mijzelf te reageren. Waarschijnlijk lukt dit ook wel met Shelly javascripts.
Heb je hier nog wat mee gedaan?
Ik wil zelf 3 P1's gebruiken om:
- een 2.5kw boilertje (loopt meestaal maar paar minuten)
- 2.5kw vaatwasser (oud model, dan 's nachts)
- 1/2/3kw elektrische kachel

Bij te schakelen in de keuken.

Het moet helaas op één groep, en met een variabel energiecontract wil ik deze apparaten t liefst 's nachts laten draaien, of als de prijs laag is handmatig.
De boiler zou ik bv ipv slim te schakelen gewoon elk half uur 1-2minuten kunnen laten draaien, dan zal de zekering wss niet springen.

Maar was er in de app ook iets mogelijk van voorrang? Dan is natuurlijk veel mooier en biedt scene mogelijkheden.
Heb op dit moment niet zo'n zin om een HA systeem op te zetten.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
alaintje schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:55:
[...]

Heb je hier nog wat mee gedaan?
Ik wil zelf 3 P1's gebruiken om:
- een 2.5kw boilertje (loopt meestaal maar paar minuten)
- 2.5kw vaatwasser (oud model, dan 's nachts)
- 1/2/3kw elektrische kachel

Bij te schakelen in de keuken.

Het moet helaas op één groep, en met een variabel energiecontract wil ik deze apparaten t liefst 's nachts laten draaien, of als de prijs laag is handmatig.
De boiler zou ik bv ipv slim te schakelen gewoon elk half uur 1-2minuten kunnen laten draaien, dan zal de zekering wss niet springen.

Maar was er in de app ook iets mogelijk van voorrang? Dan is natuurlijk veel mooier en biedt scene mogelijkheden.
Heb op dit moment niet zo'n zin om een HA systeem op te zetten.
Nog niks mee gedaan. Voor zover ik weet geen voorrangregeling in het systeem van de 4PM, wat jammer is.
Mijn reden om de 4PM te gebruiken is dat het dan op 1 device autonoom kan werken, ook als internet uit valt. Enige doel voor mij is vermogen niet overschrijden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:07
Joost996me schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:21:
Heb net een Shelly EM aangesloten op de voeding van mijn warmtepomp. Hiervoor gebruik ik een 50A klem op de fase draad.

Probleem is dat de gerapporteerde waarde irreëel (factor 10?) te laag, slechts rond de 30 watt, is icm een PF van 0.49.

Zou het een defecte klem kunnen zijn, of is dit een andere probleem? Heb er maar een dus kan niet even wisselen om dit uit te proberen...

Dank voor het meedenken!
Je warmtepomp is niet 3-fase? En je weet 100% zeker dat de voeding van je Shelly van dezelfde fase is als de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
Zojuist mijn GU10 halogeen in de badkamer vervangen voor GU10 LED en een Shelly Dimmer 2 om te boel aan te sturen.

Naast mijn shelly2 zat een stopcontact dus had ik een nuldraad. Ik heb echter de Shelly gebruikt als ‘kroonsteen’ om de fasedraad van de Shelly naar het stopcontact te trekken. Immers zitten er in totaal drie L aansluitingen

Nu is mijn vraag : mag dit wel / gaat dit goed ? Ik sluit op het stopcontact soms een föhn en stofzuiger aan 🙃

En off-topic: wat is het jung as990 mat wit toch mooi

[ Voor 12% gewijzigd door knights16 op 26-11-2022 17:31 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
Septillion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:34:
[...]

Je warmtepomp is niet 3-fase? En je weet 100% zeker dat de voeding van je Shelly van dezelfde fase is als de WP?
WP is eenfasig. Zal nog eens goed kijken naar de juiste fase voor de voeding van de Shelly. Al las ik ergens dat dit gescheiden zou zijn van de meet fase. Kom er op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Joost996me Hij is wel gescheiden maar het moet wel dezelfde zijn om te zorgen dat hij de juiste berekeningen kan maken. Meest handige is dus ook gewoon zorgen dat hij op dezelfde groep als de WP zit. Gewoon Shelly en aftapping in een lasdoos naar de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
Septillion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:24:
@Joost996me Hij is wel gescheiden maar het moet wel dezelfde zijn om te zorgen dat hij de juiste berekeningen kan maken. Meest handige is dus ook gewoon zorgen dat hij op dezelfde groep als de WP zit. Gewoon Shelly en aftapping in een lasdoos naar de WP.
Ik zal laten weten als ik het het heb aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09 18:56

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik wil graag een Shelly 1 gebruiken om de comfortstand op mijn oude Brink B8 heteluchtverwarming aan/uit te schakelen.
De comfortstand zorgt dat de lucht die de woning ingeblazen wordt warm is, dus als deze uitstaat wordt er koudere lucht dan de kamertemperatuur de woning ingeblazen waardoor de ketel vaker aanslaat en dus meer gas verbruikt en het, je raad het al, minder comfortabel aanvoelt. Echter gebruikt deze comfortstand veel gas (0,3m3/u). Dus als we niet thuis zijn of slapen wil ik deze graag uitzetten. In de huidige situatie kan dit door een schakelaar op de ketel zelf wat niet handig is want dan moet ik steeds het verwarmingshok in klimmen.

Omdat ik niets wil slopen wil ik hier even checken of de schakeling die ik bedacht heb kan. Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Relevante informatie:
  • Het circuit van de verwarming wordt gevoed door een 24v AC voeding
  • De Shelly wil ik voeden met 230v netspanning
  • De huidige drukschakelaar wil ik laten zitten ingeval de wifi niet werkt,
  • K1 = voeding 24AC
  • K4 = regeling comfortstand aan/uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtKwNpfbNgiIDVavuS3_U329qiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBYUM7yBencs57KQS1xr19qm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
knights16 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:35:
Ik heb echter de Shelly gebruikt als ‘kroonsteen’ om de fasedraad van de Shelly naar het stopcontact te trekken. Immers zitten er in totaal drie L aansluitingen

Nu is mijn vraag : mag dit wel / gaat dit goed ?
Het kan en mag wel, maar ik zou persoonlijk liever een lasdop gebruiken. Als ik alles overnieuw zou doen dan zou ik van die mooie wago 221 lasklemmen gebruiken en al mijn Shelly's aansluiten met soepele draad ipv stugge installatiedraad.
ohno_nl schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:25:
Omdat ik niets wil slopen wil ik hier even checken of de schakeling die ik bedacht heb kan. Ik ben benieuwd naar jullie feedback.
Wat je wil kan niet. De schakelaar op de Shelly moet altijd aangesloten zijn op dezelfde voeding als waar hij op draait. Als je Shelly op 230V AC is aangesloten dan moet je hem ook schakelen met diezelfde 230V AC (dus ook van dezelfde groep etc).

Edit: wat bedoel je trouwens met een Shelly 1 v3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:17:
[...]
Het kan en mag wel, maar ik zou persoonlijk liever een lasdop gebruiken. Als ik alles overnieuw zou doen dan zou ik van die mooie wago 221 lasklemmen gebruiken en al mijn Shelly's aansluiten met soepele draad ipv stugge installatiedraad.
Ook ik heb gemerkt dat de contacten eigenlijk niet zo geschikt zijn voor stugge draad. Maar ik heb bij mij toch de stugge draad gebruikt (o.a. omdat ik toen niet beter wist). Als ik soepele draad zou hebben gebruikt, zou dat betekenen dat ik op veel plekken 3 lasklemmen achter de Shelly moet plaatsen. Dat is best een uitdaging om het dan weer allemaal goed dicht te krijgen zonder echt te morgen proppen.

Vooral waar een Shelly in de laatste inbouwdoos terecht komt is het jammer.

Zou men in Bulgarije (waar Shelly geproduceerd wordt) niet met harde kern vd draad werken?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
[...]
Wat je wil kan niet. De schakelaar op de Shelly moet altijd aangesloten zijn op dezelfde voeding als waar hij op draait. Als je Shelly op 230V AC is aangesloten dan moet je hem ook schakelen met diezelfde 230V AC (dus ook van dezelfde groep etc).

@ohno_nl zou in dat geval wel de voeding permanent op de Shelly kunnen aansluiten als input. En dan vanuit daar de geschakelde uitgang daarvan naar de ketel toe doen.
Betekent wel dat de voeding altijd aan moet staan, want de Shelly heeft stroom nodig om te kunnen werken / reageren.

Dus de Shelly op een andere positie in je tekening, dichterbij je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Zelf zou ik het niet doortrekken naar een stopcontact. Volgens mij wordt 10A altijd aangehouden voor die contacten. En daar je eigenlijk geen invloed hebt over het stopcontact (de rest in het huishouden incl toekomstige jij is het namelijk al lang vergeten) zou je daar de volle 16A willen kunnen pakken. Ik gebruik een doorlus op een module dus alleen voor naar schakelaars. En zou ik in dit geval kijken of ik niet eerst met de fasedraad naar het stopcontact kon en dan daar doorlussen naar de Shelly.

@ohno_nl Zo mag inderdaad niet. Maar als je de externe schakelaar tussen de L en SW zet ben je er. Moet die schakelaar wel 230V aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
Septillion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:34:
[...]

Helaas, ook als de Shelly EM op de 100% op zelfde fase zit dat blijft ie niet overeenkomende waarden aangeven. Klem op verschillende plekken op de fase draad geprobeerd.... Wat is nu een handige volgende stap? (Reset naar factory heeft ook geen effect gehad.)

dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Joost996me op 27-11-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik probeer een Shelly 3EM de totale counters te resetten (kWh counters sinds device aan is)

Daar is deze functie voor: https://shelly-api-docs.s...n1/#shelly-3em-reset_data

Ik probeer daar dus wat naar te POSTen, maar het lukt me niet, heeft iemand een voorbeeld?
Moet ik naar de URL /device/reset_data posten? dan zegt hij "requested method not found"

Edit: Ik heb ook al naar /device gepost met reset_data=1 in de body, maar dat doet ook niks.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 27-11-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:14
GET van /emeter/0?reset_totals=1 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Hallo,

Ik probeer een shelly em werkend te krijgen om het stroomverbruik van een warmtepomp in de gaten te houden, maar het is me de halve dag nog niet gelukt.

De voeding komt van een loze groep.

De shelly komt niet te voorschijn in het wifi scherm, ook het opgegeven ip adres 192.168.33.1 doet niets. Ik kan hem dus niet in de app toevoegen. Ik heb al paar keer de stroom eraf gehad. Op dat knopje meerdere malen gedrukt (bijv 5x, of 1x10s).

Router is 2.4/5g enabled.
Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcCWXYTtVfqL2mwEYKOZohvRMsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2i02VnJ5kjVSlCXKrZeVj6z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME9hsJrmqZ_Pt3i95mbqnqseelo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFFq15BV0fGoR8nvFrDF4cIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 12:41
@whtniels

Normaal maakt de shelly een eigen wifi netwerk

Daar maak je verbinding mee dan ga je naar 192.168.33.1

Dan stel je onder wifi je eigen wifi gegevens in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
vonkkie schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:57:
@whtniels

Normaal maakt de shelly een eigen wifi netwerk

Daar maak je verbinding mee dan ga je naar 192.168.33.1

Dan stel je onder wifi je eigen wifi gegevens in
Die komt niet tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 12:41
@whtniels

In je text leek het net of je verwachte dat hij in jou eigen wifi netwerk tevoorschijn zou komen
Daarom mijn uitleg maar als er 230 opstaat en hij geeft dan geen wifi zou je hem kunnen resetten en anders is het een doa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
vonkkie schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:00:
@whtniels

In je text leek het net of je verwachte dat hij in jou eigen wifi netwerk tevoorschijn zou komen
Daarom mijn uitleg maar als er 230 opstaat en hij geeft dan geen wifi zou je hem kunnen resetten en anders is het een doa
Het is inderdaad niet bedoeld dat hij in mijn eigen netwerk tevoorschijnkomt, sorry voor mijn slechte post.

Er komt inderdaad geen wifi signaal wanneer ik refresh in beschikbare wifi netwerken. Ook niet na een reset (knopje 10seconden indrukken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
whtniels schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:10:
[...]

Het is inderdaad niet bedoeld dat hij in mijn eigen netwerk tevoorschijnkomt, sorry voor mijn slechte post.

Er komt inderdaad geen wifi signaal wanneer ik refresh in beschikbare wifi netwerken. Ook niet na een reset (knopje 10seconden indrukken).
Even van het niveau "zit de stekker er wel in": je weet zeker dat die (want je zegt verder ongebruikte groep?) spanning geeft? Even testen door je tong tegen de draden te houden met een spanningszoeker/lampje?

Of zie je het ledje (heeft die shelly die ook?) oplichten?

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin537 op 27-11-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
pyotr schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:13:
Ga ik proberen.

En misschien moet ik dit juist lokaal (LAN) doen en niet op de cloud API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
pyotr schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:13:
Hoe doe ik uberhaupt een GET van /emeter/ ?
Ik haal steeds /device/status op en loop dan door de emeters heen, ik heb ze toch allemaal nodig.

Maar deze actie met reset_totals lijkt gericht te zijn als parameter bij het ophalen van /emeter/{index}

Dat krijg ik niet werkend, maar ik krijg uberhaupt het niet werkend om van 1 specifieke emeter het op te halen, dus ja dan krijg ik reset_totals ook niet werkend natuurlijk.

Ik kan wel /emeter/ ophalen, maar dat is een lege resource. Als ik emeter/0/ probeer toe te voegen dan krijg ik:{"isok":false,"errors":{"404":"Requested method was not found"}}

Voor de duidelijkheid, ik gebruik geen MQTT

Waarschijnlijk moet ik even in hetzelfde lokale netwerk gaan zitten en dan http:///emeter/0/reset_totals doen.
Niet via de shelly cloud API want ik krijg het niet werkend wat ik ook doe.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 27-11-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Hallo allen,

Onlangs heb ik een Shelly pro 1PM din rail aangeschaft ter vervanging van mijn huidige saaie DIN rail kWh meter.

Nu wordt deze net wat andere aangesloten om de interne hocus pocus aan te sturen dan de huidige kWh meter.
Er wordt 2x een fase aangesloten, 1x onderin (samen met en nul) respectievelijk op de “L” en “N” aansluiting.
Op de “O” komt de fase draad naar de Airco
De “I” is de fase draad die geschakeld wordt.
Deze wordt in de tekening voor zien van een weerstand?
Is dit met een reden?
(Behalve een eventuele Condensator om spanning spieken op te vangen?)

SW1 en 2SW hebben voor mij geen nut dus laat ik achterwege tenzij het nodig zou zijn voor de werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6RLMbJ7kZdEy8IAkoJAogqdCWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gepDyJpAugXCZXIzpG5mW2ka.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whtniels
Erwin537 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:25:
[...]

Even van het niveau "zit de stekker er wel in": je weet zeker dat die (want je zegt verder ongebruikte groep?) spanning geeft? Even testen door je tong tegen de draden te houden met een spanningszoeker/lampje?

Of zie je het ledje (heeft die shelly die ook?) oplichten?
Ja heb er met een spanningzoeker bij gezeten,
Shelly em heeft (naar mijn weten) geen ledje, kan iemand dit beamen?

Edit: ik zag in een video dat er wel een ledje moet branden onder de reset knop, die van mij doet dus niets

Edit 2...

Heb een foto gemaakt van de aansluiting in de groep van bovenaf, en hij was geklemd op de isolatie.... Zucht. Jouw zit de stekker erin ging dus wel op... 8)7 De groep zat zo hoog dat ik er niet in kon kijken. Hij werkt nu en heb hem al op mijn eigen wifi zitten.

Sorry en bedankt 7(8)7

[ Voor 28% gewijzigd door whtniels op 27-11-2022 22:45 . Reden: Opgelost na dom te zijn ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 14:26
elektriekert schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:13:
Volgens mij is dat gewoon de zekering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
elektriekert schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:13:
Hallo allen,

Onlangs heb ik een Shelly pro 1PM din rail aangeschaft ter vervanging van mijn huidige saaie DIN rail kWh meter.

Nu wordt deze net wat andere aangesloten om de interne hocus pocus aan te sturen dan de huidige kWh meter.
Er wordt 2x een fase aangesloten, 1x onderin (samen met en nul) respectievelijk op de “L” en “N” aansluiting.
Op de “O” komt de fase draad naar de Airco
Is dit met een reden?
(Behalve een eventuele Condensator om spanning spieken op te vangen?)

SW1 en 2SW hebben voor mij geen nut dus laat ik achterwege tenzij het nodig zou zijn voor de werking.

[Afbeelding]

Bij voorbaat dank.
Eigen L/N zijn er zodat ook als de groep niet aanstaat (lees: relais dicht) de Shelly zelf stroom heeft en dus bereikbaar is en signalen kan ontvangen om te schakelen :)

Schakelaren hoeven niet, iedere Shelly kan ook enkel digitaal geschakeld worden.

En wat @dennistd zegt klopt denk ik ook; altijd eerst afzekeren en dan pas schakelen dus zal de automaat mee bedoelt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
stevenP schreef op maandag 28 november 2022 @ 06:39:
[...]

Eigen L/N zijn er zodat ook als de groep niet aanstaat (lees: relais dicht) de Shelly zelf stroom heeft en dus bereikbaar is en signalen kan ontvangen om te schakelen :)

Schakelaren hoeven niet, iedere Shelly kan ook enkel digitaal geschakeld worden.

En wat @dennistd zegt klopt denk ik ook; altijd eerst afzekeren en dan pas schakelen dus zal de automaat mee bedoelt worden.
Het kan allemaal zo makkelijk zijn he 8)7

Bedankt StevenP en @dennistd
Ik denk niet dat ik de Shelly ooit digitaal wil schakelen but you never know :9 , ik ga nog even bekijken of ik de Shelly op een andere automaat ga zetten. B)

Ik heb al vernomen dat er geen losse lasklemmen mogen zweven in je groepenkast dus dat wordt een Wago lasklem voor op de DIN rail :9

[ Voor 10% gewijzigd door elektriekert op 28-11-2022 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tanuki schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:33:
Maar ik heb bij mij toch de stugge draad gebruikt (o.a. omdat ik toen niet beter wist).
Ik ook hoor, ik weet ook niet 100% zeker of ik het dan wel in iedere doos had gekregen. Maar een Wago 221 is niet echt enorm groot, dus ik denk dat het on veel gevallen wel had gepast. In veel dozen waar de ruimte beperkt is zitten eigenlijk al lasdoppen, dus wellicht was vervangen juist wel ruimtebesparend geweest want dat zijn nog de "ouderwetse" doppen die veel dikker zijn. Of althans in mijn huis wel.
Tanuki schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:39:
@ohno_nl zou in dat geval wel de voeding permanent op de Shelly kunnen aansluiten als input.
Volgens zijn opgave is dat 24V AC en daar kan een Shelly niet op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:08:
Waarschijnlijk moet ik even in hetzelfde lokale netwerk gaan zitten en dan http:///emeter/0/reset_totals doen.
Niet via de shelly cloud API want ik krijg het niet werkend wat ik ook doe.
Ik gebruik niets van de Shelly cloud, maar al die commando's die je daar ziet moeten lokaal wel werken. Ik heb geen 3EM, maar in principe kan je alles aanroepen via je browser (of curl, wget, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Joost996me schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:22:
[...]

Helaas, ook als de Shelly EM op de 100% op zelfde fase zit dat blijft ie niet overeenkomende waarden aangeven. Klem op verschillende plekken op de fase draad geprobeerd.... Wat is nu een handige volgende stap? (Reset naar factory heeft ook geen effect gehad.)

dank!
Dat is wel raar. Maar waar pak je nu de energie dan? Klinkt namelijk alsof je echt via een hele andere route de spanning voor de Shelly aanvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@whtniels Dan zou ik even terug naar de basis. Kabel met een stekker eraan en testen op het bureau. De clamp hoeft er dan niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
elektriekert schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:10:
ik ga nog even bekijken of ik de Shelly op een andere automaat ga zetten. B)
Gewoon boven en onder dezelfde L pakken. Eén apparaat dus moet in een enkele handeling uit te zetten zijn. Eigenlijk dus compleet nutteloos dat de Shelly zelf en de gebruiker een losse L hebben. Vergroot ook de kans op uitval, immers is dan één van de twee groepen uit = eindgebruiker uit.
Ik heb al vernomen dat er geen losse lasklemmen mogen zweven in je groepenkast dus dat wordt een Wago lasklem voor op de DIN rail :9
Of dus dubbele adereindhulzen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
Septillion schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:51:
[...]

Dat is wel raar. Maar waar pak je nu de energie dan? Klinkt namelijk alsof je echt via een hele andere route de spanning voor de Shelly aanvoert.
De Shelly krijgt voeding parallel op de warmtepomp. Ben bang dat het een probleem is van de sensor. Zal straks nog eens een nieuwe opstelling maken met een bekende last (oude gloeilamp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Joost996me Testopstelling is altijd goed. Raad ik altijd aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
Septillion schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:33:
@Joost996me Testopstelling is altijd goed. Raad ik altijd aan :)
Ik meet over de sensor een weerstand van 505 ohm, terwijl dit volgens verpakking 20 ohm moet zijn. Denk dat dat toch wel de oorzaak zal zijn. Ik zal eens een nieuwe sensor bestellen!

Hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:03:
[...]

Gewoon boven en onder dezelfde L pakken. Eén apparaat dus moet in een enkele handeling uit te zetten zijn. Eigenlijk dus compleet nutteloos dat de Shelly zelf en de gebruiker een losse L hebben. Vergroot ook de kans op uitval, immers is dan één van de twee groepen uit = eindgebruiker uit.
Daar heb je een goed punt!
Of dus dubbele adereindhulzen gebruiken.
[/quote]

ah ja, dat is nog beter inderdaad. scheelt weer extra draden door m'n dubbele groepenkast in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

[...]

[...]

Ik dacht ergens te gelezen te hebben dat de shelly 1 aparte circuits heeft. Vandaar deze opzet maar met de tip van @Septillion kan het gaan werken _/-\o_

v3 staat op de shelly die ik heb. Ik denk dat het staat voor versie 3

[ Voor 3% gewijzigd door ohno_nl op 28-11-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Septillion schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:59:
Zelf zou ik het niet doortrekken naar een stopcontact. Volgens mij wordt 10A altijd aangehouden voor die contacten. En daar je eigenlijk geen invloed hebt over het stopcontact (de rest in het huishouden incl toekomstige jij is het namelijk al lang vergeten) zou je daar de volle 16A willen kunnen pakken. Ik gebruik een doorlus op een module dus alleen voor naar schakelaars. En zou ik in dit geval kijken of ik niet eerst met de fasedraad naar het stopcontact kon en dan daar doorlussen naar de Shelly.

@ohno_nl Zo mag inderdaad niet. Maar als je de externe schakelaar tussen de L en SW zet ben je er. Moet die schakelaar wel 230V aankunnen.
Dus als ik heb goed begrijp wordt de schakeling zoals in dit schema. Ik weet niet of de huidige drukschakelaar 230v aan kan maar voor €2 heb ik er een die dat zeker wel kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4jw_OyVY2_HHkk6YxocWbZ-978=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKv66O6qhwPTICaNzx25xO4c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@ohno_nl aansluittechnisch is dit een correct schema :) Ik ken verder je geschakelde apparaat niet goed dus check zelf goed of die 24VAC (afkomstig van K1, power zettende op K4) correct is. Overigens kan je voor het lijntje shelly > (bruin) > schakelaar > (zwart) > shelly gemakkelijker werken met flexibele kern draad, mits je hier een adereindhuls op kan zetten. Zonder mag deze niet in de shelly geperst wordt (je drukt de individuele draden uit elkaar, ipv hard te klemmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

stevenP schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:56:
@ohno_nl aansluittechnisch is dit een correct schema :) Ik ken verder je geschakelde apparaat niet goed dus check zelf goed of die 24VAC (afkomstig van K1, power zettende op K4) correct is. Overigens kan je voor het lijntje shelly > (bruin) > schakelaar > (zwart) > shelly gemakkelijker werken met flexibele kern draad, mits je hier een adereindhuls op kan zetten. Zonder mag deze niet in de shelly geperst wordt (je drukt de individuele draden uit elkaar, ipv hard te klemmen).
Dankje, ik heb nog flexibele kerndraad maar de adereindhuls moet ik nog even kopen. BTW, is een shelly uni geen goede oplossing voor mijn vraagstuk, die werkt wel met 24v AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ohno_nl Ja, de input en output van een 1 staan los van de voeding waar de Shelly op draait. Maar de SW moet wel gevoed worden vanuit de voeding en niet vanuit het circuit wat geschakeld wordt.

Een uni draait wel op 24V AC, maar aan de output kan je niet echt iets hangen wat stroom gebruikt. Als het enkel een signaaltje is gaat het dus wel, maar als er een ventilator op die draad gaat draaien dan werkt dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

JeroenE schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:40:
@ohno_nl Ja, de input en output van een 1 staan los van de voeding waar de Shelly op draait. Maar de SW moet wel gevoed worden vanuit de voeding en niet vanuit het circuit wat geschakeld wordt.

Een uni draait wel op 24V AC, maar aan de output kan je niet echt iets hangen wat stroom gebruikt. Als het enkel een signaaltje is gaat het dus wel, maar als er een ventilator op die draad gaat draaien dan werkt dat dus niet.
Ah weer wat geleerd. En ik weet niet zeker of er ventilatoren worden gevoed met die draad, ik vermoed van niet omdat er in het schema van de fabrikant alleen maar schakelaars, thermokoppels en relais staan. Mijn kamerthermostaat is ook aangesloten op dit circuit en die overleeft hoge amperages ook niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ohno_nl Ik weet het ook niet, want ik heb geen flauw idee hoe jouw apparaat wekt. Via een schakelaar kan normaal gesproken natuurlijk prima een flinke stroom lopen. Als jij ergens in huis een 250W halogeenlamp met een normale muurschakelaar aan kan zetten loopt er echt 250W door die schakelaar heen.

Afgezien dat de voltages niet zouden kunnen kan je daar dan geen Uni tussen zetten om die lamp aan te sturen omdat de output maar maximaal 0,1A/0,3W mag gebruiken.

Het kan natuurlijk ook heel makkelijk zo zijn dat het alleen een "signaal" ingang is en een daadwerkelijke ventilator (of wat er dan ook gebeurd als je de schakelaar aan zet) alleen wordt aangestuurd en dat de stroom die gebruikt wordt vanuit ergens anders wordt gevoed. Dan kan het dus wel, om het lekker makkelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

@JeroenE Ik lees het al en ik kies voor de shelly 1, om het lekker makkelijk te houden :P

Edit: nog even de schema's van de fabrikant bekeken en in de trafo zit een zekering van 100mA. Dus dan zou de Uni mogelijk zijn. Ik heb de regeling die ik wil aansturen omcirkeld.

Edit2: Ik heb de shelly 1 gebruikt en het werkt :-) Bedank voor de hulp @JeroenE en @Septillion

[ Voor 121% gewijzigd door ohno_nl op 28-11-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Niet online
Ik kon het niet zo snel vinden ergens, maar ik vroeg me af of ik de Shelly 2.5 kan gebruiken om 1 switch/ relais normaal te gebruiken voor een 'domme' lamp, en het andere switch/ relais detached voor m'n Hue lamp (dmv Homekit/ HomeAssistant)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
MegaCookie schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:02:
Ik kon het niet zo snel vinden ergens, maar ik vroeg me af of ik de Shelly 2.5 kan gebruiken om 1 switch/ relais normaal te gebruiken voor een 'domme' lamp, en het andere switch/ relais detached voor m'n Hue lamp (dmv Homekit/ HomeAssistant)?
Jazeker, je kan de actie van de schakelaar loskoppelen van je relais. Dus switch1+relay1 voor je domme lamp, sw2 puur als input voor hue via HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Ik zat nog te kijken of ik toch nog iets met black friday mee wilde pakken. Maar nu dacht ik dat de shelly gas misschien wel iets zou zijn. Maar zag dat je ook de shelly gas manipilator addon hebt. Weet iemand of dat een op zich zelf staand device is of moet je die echt koppelen aan de shelly gas zelf? Oftewel kan je de kraan op een andere plek dat de melder hebben?

Sowieso vind ik het wel een goed idee dat de gaskraan dicht gedraaid word als er brand/gas gemeld word..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Erwin537 Zoals ze het hebben bedacht sluit je de Gas Addon aan op de detector. Die doet de kraan dan dicht. Volgens mij staat er nergens een beschrijving/handleiding van de Gas Addon, deze pagina lijkt nog de meeste informatie te hebben.

In theorie kan je dat ding ook aansturen met een Shelly 1 en een 12V DC voeding. Alleen ben je dan (ook) afhankelijk van de wifi of de detector de kraan dicht kan doen.

Ik vermoed dat je niet heel erg lange kabels er tussen kan maken omdat je dan te veel spanning verliest en hij niet meer werkt. Dat zou je moeten proberen, denk ik.

Alternatief kan je een extra kraan maken vlak bij de plek waar je de detector wil ophangen, dan kan je op die plek de gaskraan dicht laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18
Hoi, vraagje. Ik heb thuis een aantal Shelly's 1pm Plus geïinstalleerd. Met de Shelly-app kan ik ze eenvoudig ON of OFF zetten. Nu wil ik er ook eentje in de buitenunit van mijn airco installeren alleen om de stroom te meten. Kan ik de bedrading zo aansluiten op de Shelly dat de airco altijd stroom krijgt, ongeacht of ik de Shelly in de app op ON of OFF heb staan? Want ik wil voorkomen dat ik de airco per ongeluk via de Shelly-app uitzet. Want ik wil de airco op de officiële manier uitzetten omdat hij misschien nog een afsluitritueel doorloopt na het uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 11:39

Eraser127

Nijkerk

@JiMiHeNdRiX Er vanuitgaande dat de stroommeting via het " lamp"-contact gaat, lijkt mij dit niet mogelijk. Je zult altijd om te meten via dat contact moeten gaan. In het geval van home-assistant zou ik zeggen zorg gewoon dat die entity niet beschikbaar is, maar native via de shelly-app wordt lastig denk ik.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Eraser127 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:16:
@JiMiHeNdRiX Er vanuitgaande dat de stroommeting via het " lamp"-contact gaat, lijkt mij dit niet mogelijk. Je zult altijd om te meten via dat contact moeten gaan. In het geval van home-assistant zou ik zeggen zorg gewoon dat die entity niet beschikbaar is, maar native via de shelly-app wordt lastig denk ik.
Jammer, ik zal er dan mee moeten leven. Is ook niet heel erg. Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JiMiHeNdRiX Je kan wel een Shelly EM gebruiken, die gebruikt een clamp om de stroom te meten en dan zit die Shelly er dus niet "tussen" maar naast. Die kan je ook gewoon ergens in de meterkast monteren (of op en andere plek waar je bij de draden van de groep van je airco kan komen). Maar die is wel duurder dan een 1PM.

Alternatief is een meer traditionele kWh-meter monteren, die heb je ook in uitvoeringen die je uit kan lezen al dan niet via een Arduino ofzoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
JeroenE schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:48:
@JiMiHeNdRiX Je kan wel een Shelly EM gebruiken, die gebruikt een clamp om de stroom te meten en dan zit die Shelly er dus niet "tussen" maar naast. Die kan je ook gewoon ergens in de meterkast monteren (of op en andere plek waar je bij de draden van de groep van je airco kan komen). Maar die is wel duurder dan een 1PM.

Alternatief is een meer traditionele kWh-meter monteren, die heb je ook in uitvoeringen die je uit kan lezen al dan niet via een Arduino ofzoiets.
Dank voor de aanvullende tips. Voor nu hou ik het even bij de 1PM omdat ik die al in huis had. Ik heb hem een half uur geleden al ingebouwd (in de MHI SRC35ZS-W) en heb nu met de Shelly-app al meer inzicht in het stroomverbruik gekregen dan ooit tevoren met die app van de airco (Smart M-air) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JiMiHeNdRiX Ik ben ook van plan om een Shelly 1PM te gebruiken en vandaag wat aan het stoeien mee geweest.

Het wattage en verbruik wat de Shelly doorgeeft is niet exact want het voltage wordt niet gemeten. Nu kun je factor ingeven die met het geschatte wattage wordt vermenigvuldigd. Ik kwam met mijn tests op 225 volt uit als waarde die de Shelly gebruikt.

Ik heb het getest met een gloeilamp van 53,2 watt (halogeen) en het is niet exact omdat ik het voltage gebruik van alle groepen en niet specifiek van die groep.

Ik deel het wattage van de Shelly, door het gemeten voltage en vermenigvuldig dat weer met 225. Dit werkt het best voor mij.

De Shelly gebruikt ongeveer 0,7-0,9 watt en de airco in standby rond de vier watt. Als ik het aangesloten heb dan zal ik hier nieuwe waarden plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2022 23:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:04
hier wat kortingsodes voor de shelly shop:

YT4GB - gratis shelly 1
TRQ31 - gratis verzending
XKTR5 - 5% korting
97LPUY - 10% korting
6PRTM - gratis shelly duo

combineren mogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
mr_derk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:22:
hier wat kortingsodes voor de shelly shop:

YT4GB - gratis shelly 1
TRQ31 - gratis verzending
XKTR5 - 5% korting
97LPUY - 10% korting
6PRTM - gratis shelly duo

combineren mogelijk..
Bij mij krijg ik alleen de gratis shelly 1 werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
Erwin537 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:17:
[...]

Bij mij krijg ik alleen de gratis shelly 1 werkend?
bij mij werkt het wel..
https://postimg.cc/R3hbwbDJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@JiMiHeNdRiX Nu test gedaan met een straalkachel die je op 500/1000/1500 Watt kunt zetten.

Fritz Dect200 meting: 478 / 947 / 1405 Watt ( alles is al -1 Watt, wat het verbruik is van de Shelly)
Shelly 1PM meting: 475 / 948 / 1401 Watt
Eastron meting: 477 / 946 / 1404 Watt (alles is al -2 Watt, wat het verbruik is door de Dect200 en Shelly)

Shelly gecorrigeerd: 473 / 942 / 1404 Watt ( berekening: (shelly / voltage) * 225 ) )

Conclusie de Shelly is standaard al best nauwkeurig bij grotere afname. Bij weinig afname, een paar Watt dan mogelijk met het voltage corrigeren. Ik heb de correctie mogelijkheid in de Shelly niet gebruikt.

Dit geeft hoop om ook zo de Energy teller te kunnen gebruiken van de Shelly (kW/h meter)

Voltage was onbelast ongeveer 227 Volt op dat moment. Heb je een voltage beschikbaar dan gebruik die om de berekening nauwkeuriger te krijgen.

Een Shelly van 20220826 SZF02 CN0102 CTI=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Dan heb je geluk denk, bij mij geeft ie alleen maar de free shelly 1. Voor de rest krijg ik de melding dat er niet aan de voorwaarden wordt voldaan :P

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaborz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 16:05
Ik zie sowieso andere prijzen. Welke shop URL gebruik je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
Seaborz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:20:
[...]

Ik zie sowieso andere prijzen. Welke shop URL gebruik je als ik vragen mag?
https://www.shelly.cloud/...oduct-overview#unfiltered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:42:
@JiMiHeNdRiX Nu test gedaan met een straalkachel die je op 500/1000/1500 Watt kunt zetten.

Fritz Dect200 meting: 478 / 947 / 1405 Watt ( alles is al -1 Watt, wat het verbruik is van de Shelly)
Shelly 1PM meting: 475 / 948 / 1401 Watt
Eastron meting: 477 / 946 / 1404 Watt (alles is al -2 Watt, wat het verbruik is door de Dect200 en Shelly)

Shelly gecorrigeerd: 473 / 942 / 1404 Watt ( berekening: (shelly / voltage) * 225 ) )

Conclusie de Shelly is standaard al best nauwkeurig bij grotere afname. Bij weinig afname, een paar Watt dan mogelijk met het voltage corrigeren. Ik heb de correctie mogelijkheid in de Shelly niet gebruikt.

Dit geeft hoop om ook zo de Energy teller te kunnen gebruiken van de Shelly (kW/h meter)

Voltage was onbelast ongeveer 227 Volt op dat moment. Heb je een voltage beschikbaar dan gebruik die om de berekening nauwkeuriger te krijgen.

Een Shelly van 20220826 SZF02 CN0102 CTI=3
Ik zal bij mijn Shelly's ook eens meten wat de afwijkingen zijn. Ik ben nu vooral bezig om de airco anders in te stellen, want na het installeren van Home Assistant (en de Shelly's daarin opgenomen te hebben) ben ik erachter gekomen dat de airco heel erg pendelt. Het is leuk spul allemaal, die Shelly's en HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
Joost996me schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:42:
[...]

Ik meet over de sensor een weerstand van 505 ohm, terwijl dit volgens verpakking 20 ohm moet zijn. Denk dat dat toch wel de oorzaak zal zijn. Ik zal eens een nieuwe sensor bestellen!

Hou jullie op de hoogte!
Sensor was het probleem, met een nieuwe meet ik juiste waarde.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenotto
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09-2023
Dag allemaal!

Voor ons nieuwbouw huis ben ik een beetje aan het kijken naar mogelijkheden om het huis slim te maken.

Nu zijn we van plan om standaard aan/uit schakelaars te laten plaatsen en na oplevering up te graden naar dimmers (pulse drukkers.)

Ik heb de Shelly pro 4PM voorbij zien komen die geplaatst word op een DIN rail.

Gaan de uiteindelijke domme pulse drukkers werken met de 4PM?

Het belangrijkste is dat we straks overal de schakelaars kunnen vervangen door dimmers en deze aansluiten op een slim systeem om scènes te creëren, bewegingsensoren te laten werken en op afstand kunnen bedienen zonder enige functionaliteit te missen van de standaard drukkers.

Ik hoor graag of jullie hier tips voor hebben en of ik momenteel juist aan het denken ben.

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
stephenotto schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:28:
Dag allemaal!

Voor ons nieuwbouw huis ben ik een beetje aan het kijken naar mogelijkheden om het huis slim te maken.

Nu zijn we van plan om standaard aan/uit schakelaars te laten plaatsen en na oplevering up te graden naar dimmers (pulse drukkers.)

Het belangrijkste is dat we straks overal de schakelaars kunnen vervangen door dimmers en deze aansluiten op een slim systeem om scènes te creëren, bewegingsensoren te laten werken en op afstand kunnen bedienen zonder enige functionaliteit te missen van de standaard drukkers.

Ik hoor graag of jullie hier tips voor hebben en of ik momenteel juist aan het denken ben.

Dankjewel!
Ik heb zelf de 4pm niet, maar zover ik weet kan die niet dimmen.

Of het verder werkt hangt helemaal af van je bedrading. De 4pm hang je dus op din rails ergens zij het in de meterkast of op andere centrale punten. Maar die schakelt dus ook. Je zal dus alle schakeldraden en draden die de daadwerkelijke lampen van stroom voorzienen naar die centrale punten moeten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenotto
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09-2023
Erwin537 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:00:
[...]

Ik heb zelf de 4pm niet, maar zover ik weet kan die niet dimmen.

Of het verder werkt hangt helemaal af van je bedrading. De 4pm hang je dus op din rails ergens zij het in de meterkast of op andere centrale punten. Maar die schakelt dus ook. Je zal dus alle schakeldraden en draden die de daadwerkelijke lampen van stroom voorzienen naar die centrale punten moeten brengen.
Daar was ik al een beetje bang voor.

Andere oplossing een Shelly dimmer 2 achter de drukkers? Nu willen we wel gebruik maken van dubbele pulse drukker om zo ruimte te besparen op de wanden.

Heeft de shelly dimmer 2 ook 2 kanalen of moeten we dan 2 losse dimmers kwijt kunnen in de inbouwdoos om de 2 schakelaars te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
stephenotto schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:19:
[...]

Daar was ik al een beetje bang voor.

Andere oplossing een Shelly dimmer 2 achter de drukkers? Nu willen we wel gebruik maken van dubbele pulse drukker om zo ruimte te besparen op de wanden.

Heeft de shelly dimmer 2 ook 2 kanalen of moeten we dan 2 losse dimmers kwijt kunnen in de inbouwdoos om de 2 schakelaars te bedienen?
De Shelly dimmer kan één kanaal bedienen, maar hoeveel lampen je daarop aansluit is natuurlijk aan jouw. Ik heb 3 barlampen op aparte punten maar die zal ik nooit afzonderlijk aan/uit willen zetten of apart dimmen.

Maar het is sowieso aan te raden je shellies in te bouwen in de centraaldoos boven de lamp of zelfs het armatuur van je lamp. Normaal gesproken heb je daar meer ruimte dan achter je schakelaars :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
Dag allemaal!

Dankjewel!
Waarom voorzie je eigenlijk niet direct je woning van de gewenste dimmers ?

- Zorg voor diepe inbouwdozen , bijv 55 of 60 mm.
- Zorg voor de aanwezigheid van een nul, schakel en fasedraad in elke inbouwdoos. Dan kun je altijd Shellies voeden en lampen aansturen.

[ Voor 8% gewijzigd door knights16 op 04-12-2022 16:06 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Meh, had ik 2,5mm² montagedraad binnengekregen en adereindhulzen, passen die niet in een Shelly☹️ Toch maar 1,5mm² besteld nu, wil een stopcontact buiten voorzien van een Shelly (timer) voor wat losse kerst verlichting 😋

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Laatst online: 25-09 16:01
Komt Shelly ooit nog met een Pro dimmer? Is daar iets over bekend?

De Shelly Pro 4PM ziet er veelbelovend uit, maar ik zou dat willen aanvullen met dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:42:
Conclusie de Shelly is standaard al best nauwkeurig bij grotere afname.
Je test is wel met een heel stabiele verbruiker, dus die conclusie is wel met dat voorbehoud dan. Mijn ervaring met zonnepanelen is dat het verbruik erg (10%) onnauwkeurig is. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:50

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dag allemaal!

Dankjewel!
@stephenotto
Ik zat in 2015 in dezelfde situatie en heb 4 tips voor je.

1. Groepenkast (niet meterkast) RUIM kiezen. Het kon hier in één bak, maar heb het over twee grote bakken laten verdelen. Zo had ik plek voor tussenmeters, meetklemmen, beetje uitbreiding en zo. Inmiddels kom ik zelfs ruimte tekort…

2. Overal de diepste maat inbouwdozen laten installeren en dat op papier vastleggen (duidelijk uitleggen waarom je dat wilt). Tijdens de bouw blijven controleren of die er ook wel ingezet worden, want ze grijpen uit pure gewoonte zomaar een ondiepe standaarddoos uit hun koffer.

3. Overal de nuldraad laten meetrekken. Naar een schakelaar gaat meestal alleen de fasedraad. Nogal wat domotica vind het fijn om ook een nuldraad te hebben. Dan kunnen dimmers écht naar nul dimmen en blijven ledlampen niet licht gloeien op een klein stroompje.
Als je die draad later er bij wil trekken gaat dat meestal niet zomaar.

4. Nergens gewone schakelaars, maar meteen overal pulsdrukkers laten monteren. Die kosten net zoveel en je hoeft ze dus niet later te vervangen, wat een dure grap zou zijn.
Bovendien is het verschil één klein veertje onder de wip die ‘m terugdrukt (bij mijn Busch-Jaeger tenminste). Als je dat veertje eruit haalt heb je de gewone versie van die schakelaar. Dat kun je dus altijd nog doen op plekken waar je een gewone schakelaar wilt.
Mijn installateur heeft bovendien overal bedrading getrokken alsof er gewoon materiaal gebruikt werd (plus extra nuldraad dus). Dus ook twee zwarte draden tussen schakelaars bij een hotelschakeling. Zo kun je later altijd terug naar traditioneel zonder de heisa van nieuwe bedrading.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loovanloon
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Advies LED lampen in combinatie shelly-dimmer 2

Ik ga werken met Shelly dimmers en sta op het punt om reguliere "bulb" E27 / E14 dimbare LED lampen aan te schaffen. Kleur temperatuur zo zacht mogelijk, geen HUE of kleuren etc.

Wie heeft er advies welk merk / type LED lampen het beste werken in combinatie de Shelly-dimmer 2?

Prijs / kwaliteit is uiteraard een overweging.

Bijvoorbaat veel dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-09 07:23
Voortbordurend op de vraag over een nieuwbouw woning en shelly pro's. Ik zit in een soortgelijke situatie, maar dan met een grote renovatie. Er is veel info online, maar tegelijkertijd ook weer vrij weinig. Ik ben eigenlijk opzoek naar een schematisch voorbeeld van een installatie van de shelly pro's in een huis. Bijvoorbeeld om de lampen in de woonkamer aan te sturen.

De kennis die mee gaat helpen de elektra aan te leggen is overtuigd dat de schakelaars direct in verbinding moeten staan met de lampen. Maar als ik het allemaal goed begrijp zou je met een shelly pro bijvoorbeeld de schakelaars en lampen apart naar de meterkast laten lopen, en daar verbinden?

En hoe zit het dan met gewone stopcontacten, deze lopen dan niet via de pro lijkt me, maar meer traditioneel?

Het doel is eigenlijk heel simpel: ik wil de lampen via home assistant kunnen bedienen. Tegelijkertijd wil de lady of the house ook gewoon schakelaren kunnen bedienen. Ik zie er niet zoveel muziek in om allemaal losse shelly's te gebruiken en deze via wifi te verbinden, heb veel liever 1 centraal punt met een netwerk aansluiting.

Heeft er iemand dergelijke (schematische) voorbeelden van shelly pro installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:14
Ik vind de Shelly DIN schakelaars eigenlijk niet erg bruikbaar voor Nederlandse huizen met een centraaldozensysteem. Je zou dan naast de "normale" aarde/fase/nul draden per lamp/apparaat een extra fase door dezelfde buis moeten trekken. En van elk wandschakelaar moet een zwarte schakeldraad helemaal terug naar de meterkast. Dat gaat gewoon niet passen in een 3/4" buis (met als je pech hebt flexibele 5/8" buis voor de bochten want makkelijk).

De 4pm is misschien wel een alternatief voor de de 3em qua prijs en montagegemak (de "clamps" van de 3em kosten redelijk wat ruimte) als je het stroomverbruik van een groep wilt meten (en dan negeer je het schakelen) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Elidibus schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:33:
Ik ben eigenlijk opzoek naar een schematisch voorbeeld van een installatie van de shelly pro's in een huis. Bijvoorbeeld om de lampen in de woonkamer aan te sturen.

De kennis die mee gaat helpen de elektra aan te leggen is overtuigd dat de schakelaars direct in verbinding moeten staan met de lampen. Maar als ik het allemaal goed begrijp zou je met een shelly pro bijvoorbeeld de schakelaars en lampen apart naar de meterkast laten lopen, en daar verbinden?
Waarom wil je het allemaal naar de meterkast trekken? Je kunt die Shellys toch achter elke schakelaar of stopcontact bouwen? Das nou net de lol van draadloos spul. Dat communiceert allemaal wel met één centrale unit als je dat wilt (HA bijvoorbeeld).
En hoe zit het dan met gewone stopcontacten, deze lopen dan niet via de pro lijkt me, maar meer traditioneel?
Een Shelly PM erachter?
Het doel is eigenlijk heel simpel: ik wil de lampen via home assistant kunnen bedienen. Tegelijkertijd wil de lady of the house ook gewoon schakelaren kunnen bedienen.
Hier idem. Het is mijn speelgoed, maar mijn vrouw is in technisch opzicht het spiegelbeeld. Daar is een drukdimmer bedienen al bijna te lastig; ze wil een draaidimmer.
Maar als je een Shelly inbouwt achter die schakelaar, dan kun je de lamp nog steeds bedienen met die schakelaar, maar ook draadloos via die Shelly.
Of, in mijn geval, via Fibaro, maar dat werkt functioneel hetzelfde.
Ik zie er niet zoveel muziek in om allemaal losse shelly's te gebruiken en deze via wifi te verbinden, heb veel liever 1 centraal punt met een netwerk aansluiting.
Hoezo, waar ben je bang voor? Niet om je over te halen, maar omdat ik je angst niet snap.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elidibus
Hippe Lip schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:20:
[...]

Waarom wil je het allemaal naar de meterkast trekken? Je kunt die Shellys toch achter elke schakelaar of stopcontact bouwen? Das nou net de lol van draadloos spul. Dat communiceert allemaal wel met één centrale unit als je dat wilt (HA bijvoorbeeld).

[...]

Een Shelly PM erachter?

[...]

Hier idem. Het is mijn speelgoed, maar mijn vrouw is in technisch opzicht het spiegelbeeld. Daar is een drukdimmer bedienen al bijna te lastig; ze wil een draaidimmer.
Maar als je een Shelly inbouwt achter die schakelaar, dan kun je de lamp nog steeds bedienen met die schakelaar, maar ook draadloos via die Shelly.
Of, in mijn geval, via Fibaro, maar dat werkt functioneel hetzelfde.

[...]

Hoezo, waar ben je bang voor? Niet om je over te halen, maar omdat ik je angst niet snap.
Mijn gevoel zegt me dat netwerkaansluiting op de pro's veel stabieler zou zijn dan de kleinere shelly's op wifi. Verder heb ik nu de kans om het juist mooi in te regelen, en is het net zo veel moeite om alles in de meterkast te steken dan achter ieder stopcontact, dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Ook als er ooit een nieuwe technologie komt, dan vermoed ik dat het makkelijker is om gewoon de shelly's in de meterkast te vervangen, dan iedere schakelaar open te maken.

Hoe dan ook ga ik deze weg bewandelen, maar lijkt het mij "cleaner" om het in de meterkast te doen. De meterkast is ook meer dan groot genoeg. Shelly adverteert het ook zelf voor nieuwe woningen, echter vind ik weinig voorbeeld materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Elidibus
Heb je je E-installateur ook eens gevraagd of het net zoveel moeite is om alles in de meterkast uit te laten komen? Afhankelijk van het huis zou dat namelijk wel eens heel veel meer buis en draad kunnen kosten plus een fikse berg aansluitingen in de meterkast om uit te zoeken wat waarheen gaat…

Bedenk verder ook dat je dan niet makkelijk terug kunt naar gewone, ouderwetse schakelaars in de kamers, want er is geen directe verbinding tussen schakelaar en lamp?
Voor jou niet zo’n probleem, maar als jij daar niet meer woont moet iemand anders dit ook willen… 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elidibus
Hippe Lip schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:39:
@Elidibus
Heb je je E-installateur ook eens gevraagd of het net zoveel moeite is om alles in de meterkast uit te laten komen? Afhankelijk van het huis zou dat namelijk wel eens heel veel meer buis en draad kunnen kosten plus een fikse berg aansluitingen in de meterkast om uit te zoeken wat waarheen gaat…

Bedenk verder ook dat je dan niet makkelijk terug kunt naar gewone, ouderwetse schakelaars in de kamers, want er is geen directe verbinding tussen schakelaar en lamp?
Voor jou niet zo’n probleem, maar als jij daar niet meer woont moet iemand anders dit ook willen… 🤷‍♂️
Ja eens en een goede bedenking. De installateur is een kennis van me en ik ga zelf de sleuven slijpen en draden trekken. Verder hebben we een mooie woning waarbij alles onderkeldert is en we de zolder niet gebruiken. Dus zowel naar boven als naar onder kunnen we overal makkelijk bij. Ook is het idee dat het onze "forever" home is, en is het dus niet de bedoeling om nog te verhuizen (kan natuurlijk altijd iets gebeuren, dat ben ik me bewust.

Het enige dat dan echt een "probleem" is, is dat we extra draad moeten aanschaffen. Dat lijkt me niet zo erg. En we kunnen dan inderdaad niet meer terug naar de traditionele manier, maar is dat zo erg? Voor zo ver ik het zie beweegt de trend zich toch sowieso meer naar smart homes, is het dan echt zo alternatief om die relais in de meterkast te hebben?

Ik vind de keuze tussen shelly's achter iedere schakelaar of in de meterkast niet makkelijk.
Heeft iemand al Pro's in de meterkast zitten, die hier meer info over kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 17:09
Klopt het dat een Shelly 1PM plus standaard al vlot rond de 40°C wordt zelfs bij de huidige koude buitentemperatuur?

Ik heb het voorbije weekend een Shelly 1PM plus ingebouwd in de buitenunit van mijn Daikin warmtepomp (daar is veel plaats voor bij de aansluiting). Nu ik de gegevens binnen trek in Home Assistant, zie ik dat de temperatuur van de Shelly in gebruik naar beneden gaat (de twee dalen zijn momenten waarop de dochter in haar kamer de verwarming aanzette). Deze is iets voor 18u uitgezet en vervolgens stijgt de temperatuur naar 44 graden waarop hij langzaam terug daalt naarmate het 's nachts kouder wordt. Vanaf 9u wordt het buiten terug warmer dus gaat de temperatuur naar omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNoBZWQHUv_RbuU3maQXHu5AJJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LTDxDxiZj17NiBFhpJIImrDQ.jpg?f=user_large

Het probleem dat ik zie is echter dat als hij nu bij 2°C buitentemperatuur 40°C warm wordt, ik het niet zie goedkomen in de zomer waarbij de unit nog eens een pak warmer wordt omdat hij koude lucht binnen genereerd. Mijn vrouw doet mij iets aan als de Shelly oververhit en daarom de airco niet zou werken op een zonnige dag ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 26-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Horla schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:27:
Klopt het dat een Shelly 1PM plus standaard al vlot rond de 40°C wordt zelfs bij de huidige koude buitentemperatuur?
Er wordt continu zo'n 1,5W aan warmte gegenereerd (chipset, spanningsomzetters, relais) in een afgesloten plastic doosje. Dus dat je rond de 40 graden uitkomt verbaast me niet echt. Ik weet ook niet waar de 1PM dat meet, wellicht is het de chip zelf en dat is natuurlijk sowieso het warmste onderdeel.

Volgens de specificaties garandeert Shelly dat de 1PM probleemloos kan functioneren bij een omgevingstemperatuur (de lucht buiten de 1PM dus) tot 40 graden. Het betekend niet dat hij er dan meteen bij 41 graden mee stopt, alleen beloven ze niet dat hij gegarandeerd netjes blijft werken. Een gegarandeerde werking bij 40 graden lijkt me niet snel een probleem opleveren, of je moet dat ding zomers in de hete airflow van de airco hangen in de brandende zon. Maar dat lijkt me niet de situatie?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikaashVili
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-03 21:48
Advies gevraagd
Ik woon in een appartement met mechanische ventilatie type C: box die via ventielen in de natte ruimtes lucht afzuigt, waarbij verse lucht wordt aangevoerd via ventilatieroosters in de overige ruimtes. Deze staat constant aan, zoals voorgeschreven. Echter verdwijnt op deze manier wel tot 40% van de gestookte warmte zo de buitenlucht in.
Huidige situatie
Een mechanische ventilatiebox van meer dan 10 jaar oud met een perilex-3-standen-schakelaar in de keuken. De box zit op een stopcontact aangesloten via welke waarschijnlijk ook de standen worden aangestuurd.
Gewenste situatie
  1. Een Shelly Plug S in dat stopcontact en daar de stekker van de ventilatiebox erin
  2. De perilex-3-standen-schakelaar op 3
  3. Via Netatmo-apparaten CO2 en vochtigheid monitoren in Domoticz
  4. Via Domoticz de Shelly in- of uitschakelen op basis van bepaalde waarden op genoemde kengetallen waarbij de box op stand 3 gaat draaien
  5. Zodra de kengetallen weer op acceptabele waarden zitten de Shelly uitschakelen en dus ook de box
Zelf vermoed ik dat de box wel in zal schakelen, maar dan op de laagste stand. Wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@VikaashVili Voor de luchtkwaliteit wil je hem niet uit, gewoon op 1 laten draaien. Je zou wel automatisch naar stand 3 kunnen als er gedoucht wordt. Laten pendelen op stand 3 voor CO2 lijkt me ook alleen maar storend qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 17:09
Gizz schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:39:
[...]
Een gegarandeerde werking bij 40 graden lijkt me niet snel een probleem opleveren, of je moet dat ding zomers in de hete airflow van de airco hangen in de brandende zon. Maar dat lijkt me niet de situatie?
Mja, de buitenunit staat vlak voor een gevel met daar rond wel wat struiken dus een beetje schaduw maar wel vanaf ongeveer 10u in de volle zon. De elektronica van de buitenunit zit wel aan de zijkant maar in de zomer blaast er vlak naast uiteraard wel een grote ventilator die warme lucht uitblaast.

De reden dat ik het vraag is dat ik een shelly 2.5 heb hangen aan het zwembad (in zekeringkast in een ruime houten omkasting) die in de zomer af en toe oververhit. Bij het zwembad is dat minder erg dan bij mijn airco/verwarming. Ik heb echter geen idee hoe warm die in de winter is aangezien de stroom er af gaat in herfst en hij dus niet meer gemonitord wordt. Ik heb trouwens een Shelly Pro 2PM liggen om die 2.5 te vervangen volgend voorjaar want regelmatig +90°C is niet zo gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elidibus schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:03:
En we kunnen dan inderdaad niet meer terug naar de traditionele manier, maar is dat zo erg?
Je kan in principe ook wel terug naar traditionele schakelaars. Je moet dan in de meterkast de Shelly verwijderen en daar de draad vanaf de schakelaar rechtstreeks aansluiten op de draad naar de lamp.

Dat is dan natuurlijk wel met een omweg die dan nergens meer nodig voor zou zijn, maar het kan wel. Dat si bij wijze van spreken niets anders dan een Shelly 1 uit een inbouw doos achter een schakelaar halen en daar de draadjes weer aan elkaar knopen.

Wellicht kan je ook eens rondneuzen in [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Dat is wel een heel andere techniek met ook een heel ander prijskaartje, maar daarbij gaat ook alle "input" van schakelaars naar de meterkast waar dan weer wordt gezorgd dat de juiste lamp(en) aangaan etc. Wellicht hebben die wel meer ervaring met de hoeveelheid extra buizen en kabels die nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Hallo,

Ik heb wat zitten lezen over de verschillende mogelijkheden van Shelly, maar ik kan maar moeilijk besluiten of een Shelly een uitkomst kan bieden voor mij (ik vermoed van wel), en zo ja, welk device dan het meest geschikt is voor wat ik wil doen.

Eerst even zeggen dat ik de 'sturing' wil doen via Node-Red dat draait op een raspberry pi, dus ik zou gebruik willen maken van MQTT voor de communicatie.

Ik wil eigenlijk 2 dingen doen:

a] In een eerste toepassing wil ik een toestel AAN/UIT kunnen schakelen (alsof je stekker IN of UIT stopcontact zou halen dus). En daarnaast zou ik het maandelijkse verbruik willen kennen van dat toestel, uitgedrukt in kWh.

b] In een tweede toepassing wil ik een potentiaalvrij contact kunnen schakelen.

Ondanks het feit dat dit 2 verschillende toepassingen zijn, is er misschien toch een device dat dit gecombineerd kan doen?

Bij het lezen kom ik uit bij Shelly Pro 2PM, al raak ik er ook niet uit of die effectief een kWh teller aan boord heeft, of dat die alleen het actuele vermogen naar buiten brengt. En misschien is er gewoon ook een goedkopere oplossing voor de dingen die ik wil doen...

Is er dus iemand die mij enig advies kan geven welk Shelly apparaat het meest geschikt zou zijn voor mijn doelen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@JVR2 Dat is wel mogelijk ja.

a) Daarvoor ligt een Shelly 1PM voor de hand.

b) Daarvoor ligt een Shelly 1 voor de hand.

Combi is niet mogelijk. Dit komt omdat je voor het meten van vermogen ook de voeding moet kennen. Dat maakt het technisch al lastig. De Shelly Pro 2PM stelt niet 100% of deze potentiaavrij schakelt. AIs deze dat wel doet dan zal voor potentiaalvrij schakelen de metering niet kloppen. Maar gezien een Shelly 1PM en een Shelly 1 samen goedkoper zijn zou ik niet te lang nadenken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 19:47
Elidibus schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:03:
[...]

Het enige dat dan echt een "probleem" is, is dat we extra draad moeten aanschaffen. Dat lijkt me niet zo erg. En we kunnen dan inderdaad niet meer terug naar de traditionele manier, maar is dat zo erg? Voor zo ver ik het zie beweegt de trend zich toch sowieso meer naar smart homes, is het dan echt zo alternatief om die relais in de meterkast te hebben?
Je kunt altijd eenvoudig terug naar de traditionele manier, zolang je de schakeldraden vanaf je centraaldozen naar de meterkast laat lopen.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:35
Guys, ik had een smappee solar voor mijn vebruik en opbrengst te meten, deze had 6 clamps, 3x voor mjn 3fase net en 3x voor mijn 3fase omvormer

Helaas is deze stuk, wou eventueel de Shelly 3EM kopen... maar deze heeft maar 3 clamps? hoe kan je hiermee zowel vebruik als opbrengs meten ?? Ik heb toch normaal 6 ingangen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 14:25
NoFate schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:00:
Guys, ik had een smappee solar voor mijn vebruik en opbrengst te meten, deze had 6 clamps, 3x voor mjn 3fase net en 3x voor mijn 3fase omvormer

Helaas is deze stuk, wou eventueel de Shelly 3EM kopen... maar deze heeft maar 3 clamps? hoe kan je hiermee zowel vebruik als opbrengs meten ?? Ik heb toch normaal 6 ingangen nodig?
P1 meter voor het verbruik en de 3 clamps voor je omvormer? Klein sommetje ertegenaan en klaar.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:35
Ik heb geen digitale meter, dus kan geen P1 gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@NoFate Dan 2x een Shelly 3EM.