Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38
CurlyMo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:55:
Weet iemand of het volgende kan met de Shelly1?
- Fysiek via de bedrading aan schakelen en via de domotica weer uit
- Via domotica aan schakelen en via fysiek weer uit
- Via fysiek aan en via fysiek weer uit
- Via domotica aan en via domotica weer uit

Oftewel, alle combinaties tussen aan en uit schakelen waarbij ik via domotica of fysiek het aan of uit signaal geef.

Het doel is om een warmtepomp te bedienen via domotica en/of via een thermostaat. De thermostaat is fysiek verbonden met de shelly, naast mijn domotica. Het doel is dat de warmtepomp blijft draaien op mijn thermostaat als mijn domotica uitvalt. Ook wanneer de domotica uitvalt nadat hij het aan signaal heeft gegeven, maar dus niet meer het uit signaal geeft. De thermostaat zou dat dan alsnog zelf moeten kunnen doen. Of andersom. Dat de domotica het laatste uit signaal gaf, uitvalt waardoor mijn thermostaat weer als eerste het aan signaal moet geven.
denk dat het lastig wordt, de shelly1 wil een 220 signaal op de switch ingang, lijkt me sterk dat je thermostaat dat doet.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15
CurlyMo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:55:
Weet iemand of het volgende kan met de Shelly1?
- Fysiek via de bedrading aan schakelen en via de domotica weer uit
- Via domotica aan schakelen en via fysiek weer uit
- Via fysiek aan en via fysiek weer uit
- Via domotica aan en via domotica weer uit

Oftewel, alle combinaties tussen aan en uit schakelen waarbij ik via domotica of fysiek het aan of uit signaal geef.

Het doel is om een warmtepomp te bedienen via domotica en/of via een thermostaat. De thermostaat is fysiek verbonden met de shelly, naast mijn domotica. Het doel is dat de warmtepomp blijft draaien op mijn thermostaat als mijn domotica uitvalt. Ook wanneer de domotica uitvalt nadat hij het aan signaal heeft gegeven, maar dus niet meer het uit signaal geeft. De thermostaat zou dat dan alsnog zelf moeten kunnen doen. Of andersom. Dat de domotica het laatste uit signaal gaf, uitvalt waardoor mijn thermostaat weer als eerste het aan signaal moet geven.
Goed om even te kijken wat voor signaal je thermostaat 'uitstuurt' zoals @Erwin537 al zegt.
Een Shelly 1Plus ondersteunt bijvoorbeeld wel meer qua 12v aansluiting & -sturing.
Heb je al eens met een multimeter gekeken wat er gebeurt bij je thermostaat als hij aan (of uit) slaat? 12V spanningsverschil? puur een open/gesloten circuit? etc.

Desnoods kan je het via HTTP direct shelly A met B aansturen, dan werkt ook als er geen Rpi of cloud tussenhangt (fixed IP aan beide devices en dan een HTTP request doen). Dus 1 die het signaal van je thermostaat "opneemt", de ander die je WP schakelt.

Overigens, wat is het vermogen van je WP? Let even goed op de aansluitwaarde van het specifieke Shellymodel dat je gebruitk ;)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
stevenP schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:52:
[...]

Goed om even te kijken wat voor signaal je thermostaat 'uitstuurt' zoals @Erwin537 al zegt.
De thermostaat heeft gewoon een dom open/gesloten relais. De Shelly1 is aan te sturen op 12v. Dat is ook gewoon aanwezig in de WP. Voordeel is ook dat de Shelly1 galvanisch gescheiden is. Ik neem dus ook aan dat je met 12v de Shelly kan schakelen, zonder risico’s te lopen tussen Shelly, WP en thermostaat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• CurlyMo
borft schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:27:
[...]

denk dat het lastig wordt, de shelly1 wil een 220 signaal op de switch ingang, lijkt me sterk dat je thermostaat dat doet.
Wat ik hiervoor al zei, waarom is een Shelly1 dan wel via 12v te voeden?

• borft
CurlyMo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:08:
[...]

Wat ik hiervoor al zei, waarom is een Shelly1 dan wel via 12v te voeden?
dat zou als een tierelier moeten werken, was ik even vergeten. Nog sterker, zo te zien kan je gewoon de 0 schakelen. En daarnaast, als je thermostaat een relais heeft, dan maakt het ook niet heel veel meer uit.

• CurlyMo
borft schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:49:
[...]

dat zou als een tierelier moeten werken, was ik even vergeten. Nog sterker, zo te zien kan je gewoon de 0 schakelen. En daarnaast, als je thermostaat een relais heeft, dan maakt het ook niet heel veel meer uit.
Dan nog de vraag of het schakelen dan ook zo werkt zoals eerder beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo Zoals anderen al zeiden kan je de domotica aansturing en een schakelaar gewoon door elkaar gebruiken. Je moet er wel rekening mee houden dat een fysieke schakelaar wel aangesloten moet zijn op dezelfde voedingsbron als waar de Shelly op draait. Als je die op 12V gaat draaien moet de schakelaar dus ook diezelfde 12V schakelen en niet 230V.

Je moet er rekening mee houden dat je domotica wel slim kan maken, maar je thermostaat waarschijnlijk niet. Dus als de thermostaat op "aan" staat en je domotica zet de WP toch uit dan krijgt de thermostaat je WP nooit meer aan. Die zal immers op "aan" blijven staan. De thermostaat moet dan eerst uit en weer aan gaan om de WP aan te schakelen. Personen kan je dat nog wel aanleren, maar of dat met een thermostaat gaat lukken vraag ik me af.

Een andere manier van schakelen is dat je de Shelly instelt dat die op een signaalwisseling schakelt. Bij personen is dat wel een handige manier van werken: als de lamp aan is en je wil hem uit (of andersom) dan zet je de schakelaar om en is het gedaan. Maar wederom is dat iets wat een domme thermostaat niet zal snappen. Die kent alleen "aan" of "uit".

Het mooiste is natuurlijk dat het signaal via de thermostaat alleen gebruikt wordt als de domotica er uit ligt. Maar ja, hoe ga je dat automatiseren zonder domotica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 16:14
Ik wil 2 shelly's plaatsen (dimmer en 2pm versie) in 2 inbouwdozen naast elkaar/tegen elkaar aan. Gaat dat netjes werken of zitten ze elkaar mogelijk in de weg (qua besturing / wifi / interferentie signaal / ....) ?

[ Voor 14% gewijzigd door Hangover_ohoo op 11-11-2022 09:24 . Reden: typo ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JeroenE schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:15:
@CurlyMo Zoals anderen al zeiden kan je de domotica aansturing en een schakelaar gewoon door elkaar gebruiken. Je moet er wel rekening mee houden dat een fysieke schakelaar wel aangesloten moet zijn op dezelfde voedingsbron als waar de Shelly op draait. Als je die op 12V gaat draaien moet de schakelaar dus ook diezelfde 12V schakelen en niet 230V.
Zoals gezegd heeft de betreffende thermostaat gewoon een dom open/gesloten relais. Het maakt dus niet uit wat ik er heen stuur.

Overigens ben ik er vandaag achter gekomen dat de Shelly1 (die ik nog had liggen) geen diode heeft op zijn ingang. Ik had tijdens het testen in alle dommigheid de polariteit omgewisseld en toen was het rook.
Je moet er rekening mee houden dat je domotica wel slim kan maken, maar je thermostaat waarschijnlijk niet. Dus als de thermostaat op "aan" staat en je domotica zet de WP toch uit dan krijgt de thermostaat je WP nooit meer aan. Die zal immers op "aan" blijven staan. De thermostaat moet dan eerst uit en weer aan gaan om de WP aan te schakelen. Personen kan je dat nog wel aanleren, maar of dat met een thermostaat gaat lukken vraag ik me af.
Dat moet ik inderdaad nog even testen. De betreffende thermostaat doet zowel OpenTherm als open/gesloten relais. Als ik via OpenTherm een aan signaal kan sturen, dan is het daarmee opgelost. Andere optie is met domotica schakelen binnen het bereik van de thermostaat. Dus even in theorie. Als de thermostaat staat afgesteld op 19,5 aan en 20,5 uit, dan kan ik mijn domotica laten schakelen op 19,75 aan en 20,25 uit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo Dat hoeft dus niet per se, dat ligt er ook aan hoe snel je temperatuur in huis verandert nav een schakeling, op welk moment de domotica uitvalt etc.

Stel, de zon gaat schijnen en je huis warmt hierdoor lekker op. Je domotica schakelt uit. Je thermostaat schakelt ook uit want het wordt zelfs 22 graden in je huis. De zon gaat onder en je huis koelt weer af. De domotica schakelt aan, maar het duurt even voor de warmte weer in je huis komt. De temperatuur daalt (iets) verder en de thermostaat schakelt ook aan. De temperatuur gaat weer omhoog. De domotica schakelt je WP uit want de juiste stand is bereikt. Helaas valt gelijk daarna ook de domotica uit. De temperatuur gaat weer iets dalen. En nog verder dalen. En nog verder dalen. De thermostaat staat nog steeds in stand "aan" en gaat dus niet schakelen (want die wil het warmer krijgen). De warmtepomp blijft uit en de temperatuur zal blijven dalen.

Met temperatuur zal je vast ook te maken krijgen met een verschil in meting of nauwkeurigheid. Of kan je domotica ook de meting van de thermostaat uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JeroenE schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:44:
Met temperatuur zal je vast ook te maken krijgen met een verschil in meting of nauwkeurigheid. Of kan je domotica ook de meting van de thermostaat uitlezen?
Ja, naar aanleiding van je berichten ga ik eerst eens proberen of ik via OpenTherm de thermostaat aan krijg. Dan kan ik alles gewoon via de thermostaat sturen i.p.v. een Shelly in de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Hangover_ohoo schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:23:
Ik wil 2 shelly's plaatsen (dimmer en 2pm versie) in 2 inbouwdozen naast elkaar/tegen elkaar aan. Gaat dat netjes werken of zitten ze elkaar mogelijk in de weg (qua besturing / wifi / interferentie signaal / ....) ?
Shelly's zijn gemaakt om volledig in enkele doosjes te passen. Kortom, je zou dus ook 2 aaneengesloten dozen voor 2 shelly's kunnen gebruiken. Vaak is het wel even frotten en zoeken naar de juiste passing met meerdere lasklemmen / wago's, maar het past :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:30
Hangover_ohoo schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:23:
Hier een foto van een work-in-progress. Je wilt misschien wel flexibelere kabel gebruiken om het jezelf allemaal wat makkelijker te maken. Ik heb met een tangetje gewoon de hele tijd zitten puzzelen en 2.5mm draad mooi zitten buigen zodat ik het precies in de twee dozen achter de schakelaars kon frutten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zSjGnNjwg6xoQWrnyN8RksZl-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJKrREVKY4SEzqXsM4th04dp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Erwin537 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:05:
[...]

Hier een foto van een work-in-progress. Je wilt misschien wel flexibelere kabel gebruiken om het jezelf allemaal wat makkelijker te maken. Ik heb met een tangetje gewoon de hele tijd zitten puzzelen en 2.5mm draad mooi zitten buigen zodat ik het precies in de twee dozen achter de schakelaars kon frutten.
[Afbeelding]
Ja, je doet jezelf een groot plezier door een ader eindhulstang (ik heb deze) te scoren. Dan kan je namelijk regulier apparatensnoer pakken, eindhulsje aanpersen en gebruiken. Let uiteraard wel op je mm2 en wattage wat je er doorheen jaagt. Als je enkel een paar LEDlampen schakelt kan je met supersimpel draad uit, maar is het maatje waterkoker dan is het wel even anders.

Ook goed te weten, Wago 221 mag soepel draad in, maar dan zonder eindhuls. Andere lasdoppen mogen alleen volkern (lees: VD-draad met een enkele kern) in.

[ Voor 6% gewijzigd door stevenP op 11-11-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 21:11
Erwin537 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]
Dan zit er waarschijnlijk nog steeds veel druk/spanning op je aansluitblok, en daarmee mol je je Shelly's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Stefke schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:40:
[...]

Dan zit er waarschijnlijk nog steeds veel druk/spanning op je aansluitblok, en daarmee mol je je Shelly's
Het is inderdaad niet aan te raden. Ik heb één dimmer gehad waarbij het echt niet te doen was en er inderdaad wat te veel druk om het aansluitblok was gekomen er een beetje speling op was ontstaan. Maar met heel veel passen en meten en vooral niet teveel duwen op draden in de shelly/de shelly zelf gaat het tot nu toe eigenlijk wel goed :) Moet nog eens goede eindhulzen en draad kopen, maar begreep dat je die eindhulzen ook weer moet afknippen om ze goed te laten passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 14:26
Ze zijn wat lang voor een Shelly ja, dus ik knip er een klein stukje af daarvoor (uiteraard nadat ik de eindhuls op de ader geplaatst heb en vastgedrukt met de tang ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 21:11
Erwin537 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:52:
[...]

Het is inderdaad niet aan te raden. Ik heb één dimmer gehad waarbij het echt niet te doen was en er inderdaad wat te veel druk om het aansluitblok was gekomen er een beetje speling op was ontstaan. Maar met heel veel passen en meten en vooral niet teveel duwen op draden in de shelly/de shelly zelf gaat het tot nu toe eigenlijk wel goed :) Moet nog eens goede eindhulzen en draad kopen, maar begreep dat je die eindhulzen ook weer moet afknippen om ze goed te laten passen?
Je hebt wat langere hulzen nodig om ze in de Wagoklemmen te kunnen gebruiken, en ook niet te dikke want anders past de isolatie niet in de klem. Of je moet ongeisoleerde gebruiken aan die kant.
Standaard hulsjes die je krijgt in bijv. zo'n combi met een tang zijn meestal niet lang genoeg.
In de Shelly moet je van de meeste hulzen idd een klein stukje afknippen om te zorgen dat ze mooi met de isolatie tegen de Shelly aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Middag.

Ik gebruik een Shelly met een tempratuur module in een test opstelling.
In de toekomst zullen de sensoren de tempratuur van het zwembad aangeven, voor en na de verwarming.
En op die gegevens de pomp van het verwarmingssysteem (10x100meter tyleen in de tuin) aan of uitzetten.

Nu ervaar ik op 2 sensors gekke waarde. De min temp schiet naar -100
Toevallig zijn de 2 sensoren ook de 2 die ik al had liggen. Dus vermoedelijk Ali kwaliteit.
Maar heeft 1 van jullie de zelfde soort ervaringen? En loste dat zich op door goede kwaliteit sensoren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NXOeyOCx7ZifTCcugFLMD4WniA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjUoBf21WWfp6lQAwPbOcjH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fXZ7xM3LOIjp_ndgCS-DsvEkQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wBGsm9LU4rBRYg7G29FFOt8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfnyOvGrurVy2HiujvVSAJrKAME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtJk3Ah2KwLSj8LYIhbJb8iG.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardv
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 15:22
Sinds een week heb ik een shelly em aangesloten in onze meterkast. 1 klem op de kabel van de meter en 1 klem op de zonnepanelen. Alles werkt goed. Ook mooi in home assistant.

Nu gaat deze module na een willekeurig aantal uur offline. Deze hangt op 1m van de wifi access point, de verbinding kan dus niet beter. En komt soms na uren weer online. Een reboot zorgt er voor dat deze direct weer online komt.

Na veel zoeken, settings aanpassen, niets die ervoor zorgt dat de module online blijft zonder onderbreking.

Nu had ik deze nog eens gereboot, de module komt online. Dan slaat op dat moment de regenwater pomp aan, en gaat de module offline.

Als de pomp aanslaat, dan kun je dat ook zien aan de lichten, deze dimmen een beetje.

Kan het zijn dat dit de oorzaak is dat de module offline gaat? En is hier iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Hier besloten om de Philips Hue eruit te gooien, want een Shelly s kan ook met een tijdschema inschakelen en uitschakelen en houdt ook nog eens het verbruik bij!

Maar even kijken of ze straks met Black Friday in de aanbieding komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
President schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:31:
Hier besloten om de Philips Hue eruit te gooien, want een Shelly s kan ook met een tijdschema inschakelen en uitschakelen en houdt ook nog eens het verbruik bij!

Maar even kijken of ze straks met Black Friday in de aanbieding komen
Hue dimt vaak wel net wat mooier - of je moet mooie compatibele lampen hebben gevonden. Shelly doet volgens mij wel altijd mee met Black Friday :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Erwin537 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:37:
[...]

Hue dimt vaak wel net wat mooier - of je moet mooie compatibele lampen hebben gevonden. Shelly doet volgens mij wel altijd mee met Black Friday :)
Ik heb hue lampen boven de bank en eettafel, die blijven.

Ik had ook hue schakelaars voor bijvoorbeeld de kerstverlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik heb vandaag de nieuwe Pro 2PM v.1 binnengekregen en het is me niet helemaal (helemaal niet) duidelijk hoe ik deze aan moet sluiten.

Ik wil graag twee aparte groepen meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Pqq9yiPvrWD_RTsbOYGlgXwfCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuJDFYpoMnkJKJCTwyhL4uly.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand helpen e.e.a. te verduidelijken? Of is het in beginsel niet mogelijk hiermee twee verschillende groepen te meten?

Ik loop al vast bij het aansluiten van de fase op de onderste pin. Waar moet deze vandaan komen?

Vervolgens, op I1 en I2 komen dan de fase van de automaten. Volgens de manual moet op O1 en O2 een neutraal aangesloten worden die naar de gebruiker gaat. Waar krijgen de verbruikers dan hun fase vandaan?

Kortom, veel vragen. Mijn kennis schiet gewoon te kort om het schema goed te lezen..

[ Voor 26% gewijzigd door herofruit op 11-11-2022 22:47 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
@herofruit Vergeef me mijn paint-skills, maar het lijkt me dat het dit moet zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbWXrfgglmEwkg_VCo7RyClzhVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b6kpThV7DkpehLMmlRW8KgGG.png?f=fotoalbum_large
De vakjes bovenin zijn de groepen, uiteraard mag je ze ook samenvoegen (bijvoorbeeld de blauwe waar alleen de shelly zelf mee gevoed wordt bij de rode of groene op). Wel zorgen dat je dan zowel fase als nul bij diezelfde groep zet.

[ Voor 14% gewijzigd door dennistd op 13-11-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 23:50

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

stevenP schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:14:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld voor dit soort dingen binnen iOS een shortcut gemaakt (dus op homescreen een knop met daarachter een automation die draait binnen de HA-app). Je kan dus bijvoorbeeld een shortcut maken dat je die shelly aanzet. Of via een NFC-tag op je nachtkastje :*)
Dank! Die NFC-tag is een goeie! Ik had nog geen toepassing voor zoiets bedacht maar het leek me als techfreak wel leuk, zo’n tag.

Wat hebben jullie nog meer voor zinvolle toepassingen voor een NFC-tag?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
dennistd schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 02:44:
@herofruit Vergeef me mijn paint-skills, maar het lijkt me dat het dit moet zijn:
[Afbeelding]

De vakjes bovenin zijn de groepen, uiteraard mag je ze ook samenvoegen (bijvoorbeeld de blauwe waar alleen de shelly zelf mee gevoed wordt bij de rode of groene op). Wel zorgen dat je dan zowel fase als nul bij diezelfde groep zet.
Top, dankjewel! Verduidelijkt als veel!

Dus als ik het goed begrijp gaat de Neutraal uit de installatieautomaat direct naar de verbruiker en gaat deze niet door de Shelly heen? Behalve als ik de Shelly uit dezelfde groep voedt natuurlijk… Want als ik dat doe (dus geen extra automaat) dan zal ik de neutraal en fase beide met een lasklem moeten splitten na de installatieautomaat van de verbruiker, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-08 23:12
Ik ben van plan een Shelly plus 1PM in te zetten om de productie van mijn schoonvader's zonnepanelen bij te houden. De informatie in Shelly Cloud is voldoende voor de basis, maar liefst zou ik het ook bij kunnen houden in PVOutput, zodat ik makkelijk kan zien of de productie naar verwachting is.

Aangezien ik bij mijn schoonouders geen gebruik kan/wil maken van bijv. Home Assistant, Domoticz, of een NAS om de data van Shelly naar PVOutput te sturen heb ik het bijgevoegde script in elkaar geflanst. Ik heb nog wat ideeën voor verbeteringen, maar bovenstaande werkt op zich aardig.

Nu zitten twee punten mij dwars:
1. Is er echt geen betere manier om de huidige datum te vinden dan een externe website vragen welke dag het is? Ik kan alleen unixtime vinden binnen Shelly.
2. Als de Shelly reboot, moet ik het script handmatig starten. Ik had verwacht dat "enabled" vanzelf zouden starten. Is daar een oplossing voor en wat is de functie van de "enabled/disabled" schuif?
Het script is natuurlijk met één klik te starten via een rpc snelkoppeling, maar ik verwacht niet dat mijn schoonvader daar aan denkt na een stroomstoring.

Edit: Enabled scripts starten erg snel. Als er dan bijv. een getComponentStatus probeert een status op te vragen die nog niet bestaat, crashed het script. Een start timer van een paar seconden lost dit op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
/*
PVOutput live upload by Tvern
This script will upload the total generated energy, current power and voltage to PVOutput every x minutes.
It was written for a Shelly plus 1PM (firmware 0.11.3-g0753507).
It may need adjustment to run on other hardware, or firmware.
Writing was done with a light as load. To measure production the value "sign" likely has to be set to -1.
At this stage it is not well tested, (or written, as I have little experience) and is likely to contain bugs.

To use:
- Create a PVOutput account on https://pvoutput.org/
- Add your system to your pvoutput account
- Enable api access and generate a key in https://pvoutput.org/account.jsp
- Copy your system Id below @ "let sid = "<your System Id>"
- Copy your API key below @ "let key = <your API key>"
- Run script.
*/

let key = "<your API key>";     //replace <your API key> with your key.
let sid = "<your System Id>";   //replace <your System Id> with your System Id.
let interval = 5;               //number of minutes between updates (min 5,10, or 15) 
//match this setting @ pvoutput.org. (settings > edit system > status interval)
let sign = 1;                   //change to -1 to invert energy reported.

let url = {"base": "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?c1=1&key=" + key + "&sid=" + sid};
let oSwitch= {};
let datetime, date, time, countdown, runtimer;

function requestdate(){
  print("requesting date...");
  Shelly.call("HTTP.GET",{"url": "http://worldtimeapi.org/api/timezone/Europe/Amsterdam"},
    function(res){receivedate(res)},null);
}

function receivedate(res){
  //if error try again in 15min.
  if (res.code !== 200) {
    print("There was a problem requesting the date!");
    print("response code:", res.code);
    print("full response was:");
    print(JSON.stringify(res));
    print("---");
    Timer.set(15*60*1000,false,function(){requestdate()},null);
    return;
  }
  //split date string
  datetime = JSON.parse(res.body).datetime;
  date = datetime.slice(0,4) + datetime.slice(5,7) + datetime.slice(8,10);
  //delay startup at night
  if (delaystart(datetime.slice(11,13), datetime.slice(14,16))){
    return;
  }
  //between 4:00 and 10:59 start logging
  runtimer = Timer.set(interval*60*1000, true, function(){senddata()},null);
  senddata();
}

function delaystart(h,m){
  h = JSON.parse(h);
  m = JSON.parse(m);
  countdown = 16200;
  //between 23:00 and 3:59 delay startup to 4:30:00
  if (h === 23){
    h = -1;
  }
  if (h < 3){
    countdown -= h*60*60;
    countdown -= m*60;
    Timer.set(countdown*1000,false,function(){requestdate()},null);
    print("It's night. Setting start timer...'");
    return true;
  }
  return false;
}

function senddata(){
  oSwitch = Shelly.getComponentStatus("switch:0");
  time = Shelly.getComponentStatus("sys").time;
  if (time.slice(0,2) === "23"){
    if (delaystart(time.slice(0,2), time.slice(3,5))) {
      Timer.clear(runtimer);
    }
  }
  url.build = url.base;
  url.build += "&d=" + date; 
  url.build += "&t=" + time;
  url.build += "&v1=" + JSON.stringify(Math.round(oSwitch.aenergy.total*sign));
  url.build += "&v2=" + JSON.stringify(Math.round(oSwitch.apower));
  url.build += "&v6=" + JSON.stringify(oSwitch.voltage);
  Shelly.call("HTTP.GET",{"url": url.build},function(res){dataresponse(res)},null);
}

function dataresponse(res){
  if (res.code === 200) {
      print("Successfully transmitted a message");
  }else{
    print("There was a problem uploading data!");
    print("request url was: ", url.build);
    print("response code:", res.code);
    print("full response was:");
    print(JSON.stringify(res));
    print("---");
  }
}
requestdate();

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
herofruit schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:40:
[...]

Top, dankjewel! Verduidelijkt als veel!

Dus als ik het goed begrijp gaat de Neutraal uit de installatieautomaat direct naar de verbruiker en gaat deze niet door de Shelly heen? Behalve als ik de Shelly uit dezelfde groep voedt natuurlijk… Want als ik dat doe (dus geen extra automaat) dan zal ik de neutraal en fase beide met een lasklem moeten splitten na de installatieautomaat van de verbruiker, correct?
De Shelly heeft een eigen voeding, die ook aangesloten is op de switch-inputs. Voor de output werkt het als een normale schakelaar, daar sluit je ook geen nul op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Erwin537 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:37:
. Shelly doet volgens mij wel altijd mee met Black Friday :)
Ik wacht dan maar ongeduldig af!

Denk dat ik ga voor:
- 5x plug smart s: televisie, qoocker, koel/diepvries, kerstverlichting
- 2x plug tot 3500 voor wasmachine en droger
- 3x temperatuur/luchtvochtigheid Shelly h&t voor woonkamer + slaapkamer + zolder slaapkamer

[ Voor 7% gewijzigd door President op 13-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
dennistd schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:59:
[...]

De Shelly heeft een eigen voeding, die ook aangesloten is op de switch-inputs. Voor de output werkt het als een normale schakelaar, daar sluit je ook geen nul op aan.
Dank, draait als een zonnetje! Next up: monitoring!

Edit:
Hmm, draait toch niet als een zonnetje. De jacuzzi heeft een vermogen van 3680W, maar toch vliegt de Shelly eruit met "Max power protection". Iemand bekend met een work around?

[ Voor 24% gewijzigd door herofruit op 13-11-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
...

[ Voor 132% gewijzigd door herofruit op 13-11-2022 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Oef dat is dus echt hard 16A, helemaal op het randje van de max van de shelly.

Volgens de knowledge base is het max 16 op één kanaal of 25A totaal. Hoeveel gebeurt er op het tweede kanaal?

Ik kan bij de shelly plug s onder settings bij safety de shutoff bepalen, maar wel binnen een specifieke window. Kijk daar eens waar het op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 22:43
herofruit schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:09:
[...]

Dank, draait als een zonnetje! Next up: monitoring!

Edit:
Hmm, draait toch niet als een zonnetje. De jacuzzi heeft een vermogen van 3680W, maar toch vliegt de Shelly eruit met "Max power protection". Iemand bekend met een work around?
Waarschijnlijk omdat die jacuzzi een vermogen heeft van 3680W, maar bij het opstarten van de pompen en verwarming heel even een hoger vermogen trekt. Een gewone automaat vliegt er niet binnen een seconde uit tenzij het veel hoger ligt, maar de Shelly schakelt dadelijk af wanneer het vermogen te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
@stevenP @GORby Op het tweede kanaal is niets aangesloten. De Shelly staat geconfigureerd op 280V en 16A max, dus 4480W. Ik denk dat de spa dus inderdaad hogere aanloopstroom heeft dan 4480W, de max van de Shelly. De automaat (B-karakteristiek) vliegt er niet uit, die zal qua uitschakeltijd voldoende marge hebben.

Heb vanochtend contact gehad met Shelly en ze geven aan een Shelly EM in te bouwen. Hopelijk lukt dat met het WiFi bereik in de tuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 07:32
Wat staat er in de settings? Ik had een shelly Plug S die standaard op een lager maximaal vermogen stond dan het maximum dat het aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
herofruit schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:27:
@stevenP @GORby Op het tweede kanaal is niets aangesloten. De Shelly staat geconfigureerd op 280V en 16A max, dus 4480W. Ik denk dat de spa dus inderdaad hogere aanloopstroom heeft dan 4480W, de max van de Shelly. De automaat (B-karakteristiek) vliegt er niet uit, die zal qua uitschakeltijd voldoende marge hebben.

Heb vanochtend contact gehad met Shelly en ze geven aan een Shelly EM in te bouwen. Hopelijk lukt dat met het WiFi bereik in de tuin...
Waarom moet de shelly em in de tuin? De bedrading begint neem ik aan in de meterkast, daar kan je de klem toch ook plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Wilin schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:31:
[...]

Wat staat er in de settings? Ik had een shelly Plug S die standaard op een lager maximaal vermogen stond dan het maximum dat het aankan.
Max power protection: 4480W
Max voltage protection: 280V
Max current protection: 16A

Kortom, alles op de maximale stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Erwin537 schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:34:
[...]

Waarom moet de shelly em in de tuin? De bedrading begint neem ik aan in de meterkast, daar kan je de klem toch ook plaatsen?
Stom, dat ik daar zelf niet aan denk.. |:( Kan hij mooi in een lasdoosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 22:10
Ik zou met een Shelly niet continue zo dicht bij het max willen zitten denkik.
Als het je gaat om verbruik monitoren is EM een goede oplossing. Let er wel op dat deze vrij gevoelig is voor EM storing. Het idle verbruik van mijn Airco is -120W, wat natuurlijk nergens op slaat maar blijkbaar een bekend fenomeen is.

Als je wil kunnen schakelen zou ik denkik zoiets ertussen hangen: https://www.elektramat.nl...Wc9bLFh9kByhoCJFkQAvD_BwE
Maar dan heb je voor de power metering alsnog de Shelly EM nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
ejdvandenberg schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:44:
Ik zou met een Shelly niet continue zo dicht bij het max willen zitten denkik.
Als het je gaat om verbruik monitoren is EM een goede oplossing. Let er wel op dat deze vrij gevoelig is voor EM storing. Het idle verbruik van mijn Airco is -120W, wat natuurlijk nergens op slaat maar blijkbaar een bekend fenomeen is.

Als je wil kunnen schakelen zou ik denkik zoiets ertussen hangen: https://www.elektramat.nl...Wc9bLFh9kByhoCJFkQAvD_BwE
Maar dan heb je voor de power metering alsnog de Shelly EM nodig.
Schakelen hoeft niet, het is puur voor de power metering. De reden dat ik voor de Pro 2PM ben gegaan, is dat ik het verbruik van twee verbruikers (de jacuzzi en de nog te installeren warmtepomp) kan monitoren. Maar ik ben bang met de warmtepomp dat ik tegen hetzelfde probleem aan ga lopen, al vraagt deze om een 10A C-karakteristiek dus misschien kom ik er net mee weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een Shelly 1, die ik wilde inbouwen in een inbouwdoos van de schakelaar. Helaas gaat dat niet passen door allerlei bedrading in de doos. Dat kan ik ook niet veranderen / verbeteren.

Daarom wil ik de Shelly inbouwen in de led-plafonniere, in het toilet. Daar is voldoende ruimte. Ik zal dan moeten accepteren dat de schakelaar altijd aan moet staan (plakbandje erop) om het met de motion sensor te schakelen.

Maar nu de vraag; hoe sluit in de Shelly aan in het armatuur? Blauw op N en bruin L snap ik, maar de rest? Zoala hieronder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbu9Y1T1ehdA3lrBunBHz8Tvrto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGPPMo287jXYKWR7vHSL2WED.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door koelkast op 14-11-2022 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 21:56
koelkast schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:17:
Ik heb een Shelly 1, die ik wilde inbouwen in een inbouwdoos van de schakelaar. Helaas gaat dat niet passen door allerlei bedrading in de doos. Dat kan ik ook niet veranderen / verbeteren.

Daarom wil ik de Shelly inbouwen in de led-plafonniere, in het toilet. Daar is voldoende ruimte. Ik zal dan moeten accepteren dat de schakelaar altijd aan moet staan (plakbandje erop) om het met de motion sensor te schakelen.

Maar nu de vraag; hoe sluit in de Shelly aan in het armatuur? Blauw op N en bruin L snap ik, maar de rest? Zoala hieronder?

[Afbeelding]
Ik heb veel gehad aan;
https://media.home2link.n...luitset%20handleiding.pdf

Je kan de schakelaar ook vervangen voor een pulse en deze weer als input voor je shelly gebruiken. Dan kan je zowel motion als de fysieke schakelaar gebruiken.
Heb ik zowat achter iedere schakelaar gedaan of in het plafond, zodat ik mocht Home assistant bijv. niet werken ik altijd de Shelly zelfstandig kan schakelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 04:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

[Afbeelding]
Welke kleuren heb je in het plafond zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:25:
[...]

Welke kleuren heb je in het plafond zitten?
Zwart en blauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02:00

[Afbeelding]
Je mist nog de bedrading die naar de lamp zelf toe. Dit is het volledige plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBxJ1RYRIIy-aUbjru6VIpRKo80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9r050UPlfdPV0kHjpXwrH2oX.png?f=user_large

Ik heb dit plaatje even van internet getrokken. Helemaal mooi is het om de doorverbindingen niet in de shelly te maken maar via Wago klemmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Telesto op 14-11-2022 20:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevenP
als je geen bruin hebt kan je inderdaad de schakelaar niet meer gebruiken. Eenvoudig te vervangen voor een blindplaat en met een wago/lasklem je bruin en zwart permanent met elkaar verbinden :-) Dan kan je verder je zwart als 'bruin' zien bij het schema zoals door @Telesto gedeeld.

Zeker geen dubbele draden in een shelly (proberen te) stoppen, dat past simpelweg niet. Ga naar de bouwmarkt en trakteer jezelf op een zakje Wago 221 lasklemmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
Voor mijn nieuwbouwhuis ben ik aan het bekijken hoe ik het beste de verlichting kan aansluiten. Op dit moment wil ik dit doen met een slimme hue lamp inclusief de hue bridge. In de toekomst zal ik ook zeker HomeAssistant gebruiken dus het meest logische lijkt me om een Shelly 1 of 2.5 te gebruiken hiervoor.

Nou vind ik zo 123 niet of dit een goede oplossing is voordat ik HomeAssistant heb, want ik wil dus wel dat de nieuwe lampen constant stroom behouden, maar dat met de schakelaar ik de lamp kan "uitzetten", kan dit zonder HomeAssistant doormiddel van de Shelly op "detached" te zetten of zou ik hier een andere tijdelijke oplossing voor moeten zoeken tot ik HomeAssistant heb?

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Alvanosa schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:03:
Voor mijn nieuwbouwhuis ben ik aan het bekijken hoe ik het beste de verlichting kan aansluiten. Op dit moment wil ik dit doen met een slimme hue lamp inclusief de hue bridge. In de toekomst zal ik ook zeker HomeAssistant gebruiken dus het meest logische lijkt me om een Shelly 1 of 2.5 te gebruiken hiervoor.

Nou vind ik zo 123 niet of dit een goede oplossing is voordat ik HomeAssistant heb, want ik wil dus wel dat de nieuwe lampen constant stroom behouden, maar dat met de schakelaar ik de lamp kan "uitzetten", kan dit zonder HomeAssistant doormiddel van de Shelly op "detached" te zetten of zou ik hier een andere tijdelijke oplossing voor moeten zoeken tot ik HomeAssistant heb?
dat gaat niet werken, een shelly praat geen zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
borft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:20:
[...]

dat gaat niet werken, een shelly praat geen zigbee.
En als ik er een Alexa tussen steek als "vertaler" zou dit wel kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

Rannasha schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:38:
Ik heb wat ruzie met mijn Shelly Plus 1. Deze heb ik gekoppeld aan m'n garagedeuropener met stroom uit het stopcontact via een 12V adapter. Het werkt op zich prima, behalve dat de Shelly zo nu en dan onbereikbaar wordt. Zowel in Home Assistant als in de Shelly app is hij dan onbereikbaar / offline. Even uitpluggen en opnieuw inpluggen en hij is er weer.

Ik heb geen logica kunnen vinden in wanneer hij offline gaat. Soms is het midden in de nacht terwijl er niets gebeurt, maar vanochtend was het net nadat ik de garagedeur via HA geopend had middels een script dat de deur na een bepaalde hoeveelheid tijd zonder beweging in de garage weer sluit, waarbij dit sluiten dus niet gebeurde en de deur open bleef staan.

Ik weet niet of de Shelly totaal crasht of dat deze op zich nog werkt, maar de wifi verbinding kwijt is (is er een manier er achter te komen welke van de twee het is? Dat zou helpen met het oplossen). Qua wifi is de Shelly verbonden met een satelliet van mijn Netgear Orbi Pro Wifi 6 Mini mesh-setup (1 router + 1 satelliet, onderling met ethernet verbonden). De Shelly zit op een SSID specifiek voor m'n IoT dingen (enkel 2.4 GHz) en heeft een vast IP adres. Wanneer hij online is dan is de signaalsterkte niet wezenlijk anders dan andere apparaten.

Iemand een idee waarom mijn Shelly Plus 1 er zo nu en dan mee kapt? Of hoe ik het beste de boel kan diagnostiseren?
Update: Het lijkt toch het wifi signaal geweest te zijn.

Ik merkte dat de sterkte van het wifi signaal dat gerapporteerd wordt door de Shelly een stuk lager is dan wat mijn router beweert. Dat terwijl andere op ESP gebaseerde apparaatjes dat niet doen (ESP8266's die ik via ESPHome beheer rapporteren dezelfde signaal sterkte als de router).

Hoewel de directe afstand tussen AP en Shelly relatief klein was, zaten er wel 2 muren en een koelkast (blijkbaar funest voor wifi signalen) tussen. Ik heb het AP wat verplaatst, waardoor de directe lijn tussen de twee nu slechts een enkele muur heeft. Het signaal is een stuk verbeterd (~8 dBm) en ik heb geen last meer gehad van uitval.

Merk op dat Shelly apparaten standaard hun signaal sterkte doorgeven aan HA via de RSSI entiteit, maar deze is out-of-the-box niet actief. Je moet deze entiteit in HA activeren en daarna kun je hem monitoren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 04:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Alvanosa schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:23:
[...]

Wat praat bij jou Alexa? Want Alexa kan dat ook niet 'zomaar' regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Alvanosa schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:23:
[...]

hmm, dat klinkt wel als een interessante out-of-the-box oplossing. Als alexa met Hue kan praten, en shelly met Alexa kan praten, dan zou dat kunnen werken. Een andere oplossing is, als je Hue bridge iets van REST oid ondersteunt, dan kan je de shelly een http request laten doen als je op de knop drukt.

Of gewoon even doorpakken en home-assistant met een zigbee stick configureren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Alvanosa schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:03:

Kan je op dat punt niet beter met Hue schakelaars werken? Dan hoef je niet moeilijk te doen en werkt het in één keer. Het is misschien wat duurder want hue is gewoon echt duur, maar zeker de dimmer remotes zijn best betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
@Alvanosa, ik weet niet wat je insteek is qua domotica, maar voor mij is dat enkel een extraatje bovenop. Het primaire doel is dat een random persoon (poetsvrouw, thuiswacht voor de kinderen, ...) ook gewoon kan werken, dus gewone schakelaars die gewoon de lichten schakelen ook al ligt wifi plat is voor mij essentiëel.
Daarom dat ik "slimme" lampen niet snap, het is dure onzin met veel kans op fouten (zeker als je er nog eens extra vertaalslagen tussen gaat gooien).

Wat is er mis met pulsdrukkers met shelly dimmers erachter; die gewone lampen aansturen (drukknop in de muur werkt gewoon altijd; en je kan er de gekste automatisatie bovenop gooien). Of als je perse een kleurveranderende lamp wil, zet die als accentverlichting.

Ook naar verkoop toe, elke potentiële koper snapt drukknop duwen = lamp gaat aan/uit, elke electriciën snapt zo'n bakje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
rens-br schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:03:
[...]

Wat praat bij jou Alexa? Want Alexa kan dat ook niet 'zomaar' regelen.
Er zijn skills voor Alexa die met de Shelly en met Hue kunnen communiceren, ik kan hier dan een routine opzetten dat als je de switch verandert je dan de hue lamp aan of uit zet. Tenminste dat is mijn idee, ik weet niet of dat zal werken in de praktijk.
borft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:04:
[...]

hmm, dat klinkt wel als een interessante out-of-the-box oplossing. Als alexa met Hue kan praten, en shelly met Alexa kan praten, dan zou dat kunnen werken. Een andere oplossing is, als je Hue bridge iets van REST oid ondersteunt, dan kan je de shelly een http request laten doen als je op de knop drukt.

Of gewoon even doorpakken en home-assistant met een zigbee stick configureren ;)
Ik ben zeker van plan om een NAS te installeren endan HA en een zigbee stick te configureren, enkel ik probeer de kosten een beetje te drukken op het moment, want meubels...
Erwin537 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:08:
[...]

Kan je op dat punt niet beter met Hue schakelaars werken? Dan hoef je niet moeilijk te doen en werkt het in één keer. Het is misschien wat duurder want hue is gewoon echt duur, maar zeker de dimmer remotes zijn best betaalbaar.
Zoals eerder aangegeven probeer ik een zo goedkoop mogelijk tijdelijke oplossing te vinden voordat ik HA zal hebben. Als ik een RaspberryPi vind zal dat eventueel een tijdelijke oplossing zijn tot ik de NAS heb aangezien ik de Raspberry dan voor iets anders zou kunnen gebruiken.
naftebakje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:31:
@Alvanosa, ik weet niet wat je insteek is qua domotica, maar voor mij is dat enkel een extraatje bovenop. Het primaire doel is dat een random persoon (poetsvrouw, thuiswacht voor de kinderen, ...) ook gewoon kan werken, dus gewone schakelaars die gewoon de lichten schakelen ook al ligt wifi plat is voor mij essentiëel.
Daarom dat ik "slimme" lampen niet snap, het is dure onzin met veel kans op fouten (zeker als je er nog eens extra vertaalslagen tussen gaat gooien).

Wat is er mis met pulsdrukkers met shelly dimmers erachter; die gewone lampen aansturen (drukknop in de muur werkt gewoon altijd; en je kan er de gekste automatisatie bovenop gooien). Of als je perse een kleurveranderende lamp wil, zet die als accentverlichting.

Ook naar verkoop toe, elke potentiële koper snapt drukknop duwen = lamp gaat aan/uit, elke electriciën snapt zo'n bakje.
Ik wil er vooral voor zorgen dat als ik visite heb dus ouders, vrienden etc dat ze dan gewoon de lichten op een voor hun normale manier aan/uit kunnen zetten. Voor mijzelf heb ik RGBWW lampen die ik wil gebruiken om bijvoorbeeld bij het kijken van een TV deze kan inzetten met ambilight. Sowieso begrijp ik dat de dimmer functies van bijvoorbeeld Hue beter werken dan bij Shelly het geval is, dit wil ik dan ook zo behouden. Op den duur komen er meer routines bij in HA waarbij ik wil dat de lampen bijvoorbeeld een kleur geven als er iemand voor de deur staat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

naftebakje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:31:
Daarom dat ik "slimme" lampen niet snap, het is dure onzin
Vanuit de gemiddelde gebruiker gezien is een slimme lamp véél makkelijker om te installeren. Een E27-lampje draait iedereen er zo in. Met modules in ondiepe inbouwdozen lopen prutsen is een veel onprettiger klusje :)

Niet dat ik het geheel oneens ben met je betoog, maar ik vind niet dat we moeten doen alsof een slimme lamp geen enkel voordeel biedt t.o.v. inbouwrelais/dimmers.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
herofruit schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:38:
[...]

Max power protection: 4480W
...
Kortom, alles op de maximale stand.
Alle Shelly Plug S die ik hier heb, geven een maximum aan van 2500W. Als ik een hogere waarde ingeef, begrenst die dat gewoon tot 2500W. Zeker dat je de Plug S hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
herofruit schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:27:

16A kan bij 280V misschien 4480W zijn, maar als je netspanning gewoon braaf 230V is, valt die uit bij 3680W (230x16). Als je spanning dan een paar volt zakt, tot pakweg 224V, zit je aan minder dan 3680W. De aanloopstroom van motoren kan een stuk hoger liggen dan de nominale waarde, waar je automaat geen probleem van maakt, maar de Shelly wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:47
Je zou kunnen overwegen om een extra draad te trekken vanaf je schakelaar.

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
GORby schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:40:
[...]

Alle Shelly Plug S die ik hier heb, geven een maximum aan van 2500W. Als ik een hogere waarde ingeef, begrenst die dat gewoon tot 2500W. Zeker dat je de Plug S hebt?
Ik weet zeker dat ik een Shelly Pro 2PM heb, geen Plug S ;)
GORby schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:43:
[...]

16A kan bij 280V misschien 4480W zijn, maar als je netspanning gewoon braaf 230V is, valt die uit bij 3680W (230x16). Als je spanning dan een paar volt zakt, tot pakweg 224V, zit je aan minder dan 3680W. De aanloopstroom van motoren kan een stuk hoger liggen dan de nominale waarde, waar je automaat geen probleem van maakt, maar de Shelly wel.
Dat is goed mogelijk inderdaad, ik weet niet hoe het intern geschakeld is. De melding (Max Power Protection) geeft daar verder geen specificatie bij, ook niet via een MQTT. Jammer dat de maximale piekstroom cq uitschakelkarakteristiek niet instelbaar is.

Ik zal toch die Shelly EM moeten installeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 26-09 11:39

Eraser127

Nijkerk

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik heb twee vragen, ben benieuwd of iemand mij kan helpen
1. Ik heb een Shelly op bijvoorbeeld de vrieskast en vloerverwarming pomp gezet. Ik zou graag een bericht krijgen als deze ineens 'uit' zouden staan in de software en/of als deze bijvoorbeeld een uur lang 0 verbruik hebben. Kan dit?

2. Ik dacht ook voor een H&T te gaan voor temperatuur en luchtvochtigheid, maar zie eigenlijk op Amazon bijvoorbeeld vooral negatieve reacties omdat de metingen niet betrouwbaar zijn? Is de mening hier hetzelfde? Of zijn er wel Tweakers met positieve ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
President schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:05:
1. Ik heb een Shelly op bijvoorbeeld de vrieskast en vloerverwarming pomp gezet. Ik zou graag een bericht krijgen als deze ineens 'uit' zouden staan in de software en/of als deze bijvoorbeeld een uur lang 0 verbruik hebben. Kan dit?
Niet zonder iets als home assistant zover ik weet.
2. Ik dacht ook voor een H&T te gaan voor temperatuur en luchtvochtigheid, maar zie eigenlijk op Amazon bijvoorbeeld vooral negatieve reacties omdat de metingen niet betrouwbaar zijn? Is de mening hier hetzelfde? Of zijn er wel Tweakers met positieve ervaringen?
Ik heb er 2, ik vind ze een beetje wispelturig in instellen, standaard zijn ze op batterijen (je kan een addon er bij kopen voor op usb en dit in instellingen aangeven) waardoor de battery saver het ding zichzelf snel uitschakelt. Als er een instelbare delta in temperatuur/luchtvochtigheid gemeten word neemt ie weer contact op.
Qua accuraatheid heb ik het eigenlijk niet echt goed getest, maar komt redelijk accuraat over. Je kan ook een offset instellen zodat je hem als het ware kan kalibreren.
Al met al: als het ingesteld is werkt het best goed, maar de setup is in mijn ervaring wat irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
President schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:05:
1. Ik heb een Shelly op bijvoorbeeld de vrieskast en vloerverwarming pomp gezet. Ik zou graag een bericht krijgen als deze ineens 'uit' zouden staan in de software en/of als deze bijvoorbeeld een uur lang 0 verbruik hebben. Kan dat?
Ja, dit kan! Via scenes, klinkt wat raar maar is wel zo 😄 trigger based push messages bij verbruik of turn off. Ik raad je aan er wel een time limit op te zetten, dus bijvoorbeeld minimaal 1min <1w, anders kunnen ghost metingen al push messages veroorzaken.

Hoofd scherm shelly app > rechts onderin scenes. Create new scene, en dan kan je ineens condities opgeven en acties als een soort Home Assistant light :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 18:43
Vraagje van een smarthome-wannabe en electronica-newbie:

Situatie:
In de badkamer heb ik een badkamerventilator met Hygrostaat. Gaat dus automatisch aan als het vochtiger wordt dan ingestelde %. Echter, dat afregelen is maar beperkt, als het erg vochtig is buiten staat dat ding 24/7 te draaien omdat hij het gewoon niet onder de drempel krijgt.
Dit wilde ik oplossen door een slimme schakelaar voor de ventilator te zetten die zorgt dat hij maar op bepaalde tijden aangaat of het juist te koppelen aan de warmwatervraag van de cv-ketel (dit doe ik via Homey).

Voor die schakelaar had ik een Shelly 1L in gedachten.
Er zit een lamp in de badkamer die met een trekkoord aan/uit gaat. Vanuit de lasdoos achter de lamp zijn extra draden (bruin+blauw) getrokken zodat de ventilator onafhankelijk van die schakelaar werkt.

Als bijlage hoe de draden op de ventilator zijn aangesloten en hoe ik dacht dat ik de Shelly moest aansluiten. Maar dat werkt dus niet.

Ik heb al een Shelly gefrituurd door verkeerde aansluiting, nu dus maar even navraag gedaan.
Vraag 1: kan wat ik wil wel met een Shelly 1L?
Vraag 2: zo ja op vraag 1, hoe moet ik het anders aansluiten dan dat ik nu heb gedaan?
vraag 3: zo nee op vraag 1, hoe kan ik het dan beter doen?

Zo zit het op de ventilator (en werkt prima als de Shelly er niet tussenzit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqoG04F5uS0miaG8TdQ9nCMKiPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ust4AxtwjauST0RIJqxOoYZA.jpg?f=fotoalbum_large

En zo nu op de Shelly (na een tip elders). Werkt niet. Rechter blauwe draad gaat naar ventilator. Als ik de draad die naar de ventilator gaat op Sx of SW1 aansluit gebeurt er ook niets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8NNF29VAj4xOryBX-jH6ppMjOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFqdx8w50pS8dDwlms9NjUUy.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe moet het dan wel? En graag in lekentaal 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
mikekiwi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:53:

Hoe moet het dan wel? En graag in lekentaal 8)
Vanuit je output gaat er nu een blauwe draad, dat is waar het mis gaat.

Even simpel gezegd, je bruine draden zijn stroom aanvoer en via de blauwe draden loopt stroom weer terug.
Met de Shelly schakelaar wil je dus de bruine draad kunnen onderbreken om zo de stroom toevoer aan of uit te zetten.

Dus: de output op je Shelly moet de bruine (of zwarte) draad naar je ventilator zijn. De blauwe draad van de ventilator kan gewoon verbonden worden met andere blauwe draden via wago klemmen.

[ Voor 14% gewijzigd door Telesto op 17-11-2022 17:31 ]

• mikekiwi
Telesto schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:30:
[...]

<.... >

Dus: de output op je Shelly moet de bruine (of zwarte) draad naar je ventilator zijn. De blauwe draad van de ventilator kan gewoon verbonden worden met andere blauwe draden via wago klemmen.
hartelijk dank! Even een goed moment zoeken dat de stroom er af kan in het weekend en dan ga ik het uitproberen

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Ik heb 4x Shelly Plug S aangeschaft, ik krijg ze alleen niet in de cloud omgeving.
Als ze in AP modus staan kan ik verbinding met ze maken via de lokale Shellu wifi, ze benaderen, het wattage uitlezen en het relais schakelen.
Maar als ik ze toevoeg via de app krijg ik pending connection.

Ik heb een Ziggo wifi netwerk 2.4 & 5 GHZ met dezelfde SSID's en 2 smart wifi pods.
Iemand een idee waar het probleem ligt?

Edit, de plug knippert nu langzaam blauw en is in STA mode.

[ Voor 7% gewijzigd door -Junkiexp- op 17-11-2022 21:31 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:51
Heeft een van jullie toevallig onlangs communicatie gehad van Shelly over eventuele Black Friday sale?

• Telesto
-Junkiexp- schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:28:
Ik heb 4x Shelly Plug S aangeschaft, ik krijg ze alleen niet in de cloud omgeving.
Als ze in AP modus staan kan ik verbinding met ze maken via de lokale Shellu wifi, ze benaderen, het wattage uitlezen en het relais schakelen.
Maar als ik ze toevoeg via de app krijg ik pending connection.

Ik heb een Ziggo wifi netwerk 2.4 & 5 GHZ met dezelfde SSID's en 2 smart wifi pods.
Iemand een idee waar het probleem ligt?

Edit, de plug knippert nu langzaam blauw en is in STA mode.
Wat gebeurd er als je in de settings je WiFi netwerk toevoegt inclusief het wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb een shelly plug waar mijn oven aan hangt.
Mijn oven heeft een pyrolyse functie, waarmee hij de binnenkant van de over schoon brandt op zeer hoge temperatuur.

Hiervoor trekt de oven over lange periodes 3680W (230V/16A).
Hierdoor schakelt de shelly af, omdat die een afschakel instelling heeft op 3500W.

Ik kan deze instelling niet hoger zetten dan 3500W,terwijl de plug volgens het label ge-rate is op 250V/16A. Dus er zou 4000W veilig doorheen moeten kunnen.

Zijn er tips om dit te verhogen of misschien omheen te werken?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
JackBol schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:08:
Mijn oven heeft een pyrolyse functie, waarmee hij de binnenkant van de over schoon brandt op zeer hoge temperatuur.

Hierdoor schakelt de shelly af, omdat die een afschakel instelling heeft op 3500W.

Ik kan deze instelling niet hoger zetten dan 3500W,terwijl de plug volgens het label ge-rate is op 250V/16A. Dus er zou 4000W veilig doorheen moeten kunnen.

Ik zou zelf echt geen 16a vertrouwen door een Shelly. Die waarde is er zodat als er wat fout gaat, de kans groot is dat de Shelly niet de zwakste schakel is. Ik zou dit echt niet gaan misbruiken.

Als je je Shelly niet voor power monitoring gebruik zou ik wat in elkaar zetten met een magneetcontact die hogere vermogens aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

SAVAGE3 schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:43:
[...]

Ik zou zelf echt geen 16a vertrouwen door een Shelly. Die waarde is er zodat als er wat fout gaat, de kans groot is dat de Shelly niet de zwakste schakel is. Ik zou dit echt niet gaan misbruiken.

Als je je Shelly niet voor power monitoring gebruik zou ik wat in elkaar zetten met een magneetcontact die hogere vermogens aan kan.
Ik heb em juist voor power monitoring, helaas. Dan moet ik toch maar naar een homewizard kWh meter gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP

zoals @SAVAGE3 aangeeft zou ik het niet zó opzoeken eerlijk gezegd. Je kan een Shelly EM inzetten bijvoorbeeld, dus dan heb je ook met een klem om je fase heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:21
stevenP schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:08:
[...]

Ja, je doet jezelf een groot plezier door een ader eindhulstang (ik heb deze) te scoren. Dan kan je namelijk regulier apparatensnoer pakken, eindhulsje aanpersen en gebruiken. Let uiteraard wel op je mm2 en wattage wat je er doorheen jaagt. Als je enkel een paar LEDlampen schakelt kan je met supersimpel draad uit, maar is het maatje waterkoker dan is het wel even anders.
Niet alleen het wattage maakt uit, ook de lengte van de draad. (Onder andere) daarom moet je vaste bedrading minstens 2,5 mm² zijn, en zal een lang verlengsnoer minstens 1,5 mm² moeten zijn (en een nog langer verlengsnoer, nog dikker). De weerstand van het gehele circuit vanuit je installatieautomaat in de groepenkast, door de fasedraden, eventuele schakeldraden, en door nuldraden weer terug naar de installatieautomaat moet inclusief alle contactweerstand (stopcontacten, lasklemmen, schakelaars) onder een bepaalde best lage waarde (ca. 2,6 Ω) blijven, anders kan de automaat niet snel genoeg afschakelen bij kortsluiting. Het is dus beslist onverstandig om zomaar bijv. 0,75 mm² door een buis van 10 meter te doen, ook voor een apparaat waar een snoer van 0,75 mm² bij geleverd werd. Wat voor anderhalve meter goed genoeg is, is dat niet per se ook voor 10 meter (soms wel, maar dat is een kwestie van uitrekenen of in tabellen kijken).

Verder is normaal apparatensnoer niet bedoeld om ingebouwd te worden. Het is zonder de buitenmantel niet zo stevig. Wil je flexibele draden in een buis of lasdoos gebruiken, dan zou ik aanraden om daarvoor toch echt een rolletje draad te kopen dat is gemaakt voor vaste installatie.

Voor alles waar een stopcontact achter zit, gebruik je 2,5 mm², voor al het andere achter een normale groep van 16 ampere gebruik je 1,5 mm² of 2,5 mm² afhankelijk van het vermogen. Dunner kun je vanwege de mechanische sterkte beter niet gebruiken, ongeacht of het qua vermogen en kortsluitstroom verantwoord zou zijn.

Het snoer dat je wilt hebben voor dit soort toepassingen, is H05V-K, ook bekend als montagedraad of montagesnoer (maar let op: die termen worden ook wel eens voor andere dingen gebruikt). Die -K houdt in dat het flexibele draad is voor vaste installaties. Er zijn upgrades mogelijk: H07 kan een hogere spanning aan, V2 kan een hogere temperatuur aan (bijv. H07V2-K). Zeker als je veel draden bij elkaar hebt op een plek waar geen of weinig luchtstroming is, is het het overwegen waard om voor die V2 te gaan.
stevenP schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:08:
[...]
Ook goed te weten, Wago 221 mag soepel draad in, maar dan zonder eindhuls. Andere lasdoppen mogen alleen volkern (lees: VD-draad met een enkele kern) in.
In de Wago 221 mag je ook adereindhulzen gebruiken en zeker als je nog aan het pielen bent en dus regelmatig wat loshaalt, is dat fijn om het uiteinde van de draad netjes te houden. Er zijn overigens inmiddels ook andere merken met lasklemmen waar flexibele draad zonder adereindhuls in mag, maar de Wago 221 is nog steeds mijn favoriet, zeker nu de 221-2401 aan het assortiment is toegevoegd om definitief een einde te maken aan het kroonsteentjes-tijdperk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Telesto schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:30:
[...]

Even simpel gezegd, je bruine draden zijn stroom aanvoer en via de blauwe draden loopt stroom weer terug.
Met de Shelly schakelaar wil je dus de bruine draad kunnen onderbreken om zo de stroom toevoer aan of uit te zetten.

Afgelopen weekend uitgevoerd en werkt perfect, nogmaals bedankt voor het aanbrengen van de oplossing _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Je hebt tegenwoordig ook Tuya smart plugs die geschikt zijn voor 20A.

Die lijken er iets meer voor gemaakt te zijn. Maar ik denk dat het toch een lastig iets blijft, zo'n zwaar apparaat achter zo'n plug hangen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tanuki schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:38:
[...]

Je hebt tegenwoordig ook Tuya smart plugs die geschikt zijn voor 20A.

Die lijken er iets meer voor gemaakt te zijn. Maar ik denk dat het toch een lastig iets blijft, zo'n zwaar apparaat achter zo'n plug hangen.
Thanks. Ik heb er 1tje besteld om eens te kijken of het iets is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik prbeer de Shelly's te bedienen via de API. Bijvoorbeeld: https://shelly-api-docs.s.../#shellygetstatus-example

Ik krijg echter bij alle Shellies een 'Not Found' reactie. Ze hebben mogelijk niet de allerlaatste firmware, maar wel zeker één van na de zomer.

Hoe krijg ik die commando's aan de praat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
.

[ Voor 97% gewijzigd door Telesto op 22-11-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jelte Wat voor modules heb je? Want je linkt naar de API die alleen werkt op de tweede generatie apparaten en niet op de eerste generatie. Dus het moet wel werken op de Shelly Plus 1, maar niet op de Shelly 1, etc. Voor de eerste generatie moet je de commando's gebruiken uit deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@JeroenE Ah, dat zal het verklaren ja ;) Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:36
Ik heb sinds een paar dagen een shelly 1L achter een schakelaar zitten.
Nu las ik dat ik een bypass nodig had als het verbruik onder de 20 watt komt, tenzij je er een nul draad aan koppelt.

Nu is de shelly dus ook aangesloten met een nul-draad. Maar toch knipperen de lampen.
In de betreffende inbouw doos komen meerder nul-draden uit. Kan het zijn dat de verkeerde nul draad is aangesloten en de lampen daardoor knipperen?

Voor de rest werkt de shelly prima, alleen het flikkeren is irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-09 14:09
Even een snelle Shelly 3EM vraag, hoop dat iemand het antwoord weet.

Ik ga er een 3 fase pv omvormer mee meten, vroeg me alleen waar de L en N op de 3EM het beste vandaan te halen is. Gewoon van een losse andere groep die dan ook de 3EM in en uit kan schakelen?

EDIT

Heb het al voor elkaar, gewoon N van dezelfde 3 fase groep gehaald, L is niet nodig als je de 3EM niet ook als schakelaar gebruikt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieRlMasqx27Ky3_CUorV1NNvlxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKRqzDSTthSpgmCNZxYbkePk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Martijn op 23-11-2022 23:03 ]

Voluerunt schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:29:
In de betreffende inbouw doos komen meerder nul-draden uit. Kan het zijn dat de verkeerde nul draad is aangesloten en de lampen daardoor knipperen?
In principe mag er maar 1 groep in een inbouwdoos zitten, dus je kan niet de verkeerde blauwe draad hebben gekozen. Als je wel de verkeerde nuldraad hebt gekozen zou je aardlekschakelaar uit moeten gaan omdat er dan wel verbruik is over de L, maar geen retour via de N.

Voor zover ik weet is het nog steeds zo dat bij sommige led lampen deze af en toe knipperen met een Shelly. Een bypass kan dan wel helpen, maar dat werkt niet altijd.

• Voluerunt
JeroenE schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:56:
[...]
In principe mag er maar 1 groep in een inbouwdoos zitten, dus je kan niet de verkeerde blauwe draad hebben gekozen. Als je wel de verkeerde nuldraad hebt gekozen zou je aardlekschakelaar uit moeten gaan omdat er dan wel verbruik is over de L, maar geen retour via de N.

Voor zover ik weet is het nog steeds zo dat bij sommige led lampen deze af en toe knipperen met een Shelly. Een bypass kan dan wel helpen, maar dat werkt niet altijd.
Het is wel dezelfde groep! Het is een zolder die omgebouwd is tot slaapkamer dmv gipswanden. Alle electra van deze kamer komt uit op 1 groep.

Het betreft lampen van de ikea Afbeeldingslocatie: https://www.ikea-club.org/cache/zoo_images/2/24ae7cfcf28ca29259707e8f3a7319cb.jpg

Ik heb de bypass liggen dus zal deze er ook proberen tussen te zetten, misschien dat dit helpt!

• Erwin537
Voluerunt schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:22:
[...]

Het is wel dezelfde groep! Het is een zolder die omgebouwd is tot slaapkamer dmv gipswanden. Alle electra van deze kamer komt uit op 1 groep.

Het betreft lampen van de ikea [Afbeelding]

Ik heb de bypass liggen dus zal deze er ook proberen tussen te zetten, misschien dat dit helpt!
Ik zou eerlijk gezegd gewoon kijken of je met de Black friday kortingen nu een normale shelly 1(pm) kan kopen. Dan heb je geen gedoe met bypasses etc.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:35
twieren schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:49:
Heeft een van jullie toevallig onlangs communicatie gehad van Shelly over eventuele Black Friday sale?
Black Friday is nu gestart.
Tot en met 28 november.

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 13:17
Ik heb een Shelly Em gekocht zodat ik het exacte verbruik kan meten van de airco. Deze zit op een aparte groep.
Nu had de installateur nog niet eerder een Shelly aangesloten maar heeft het wel aangesloten. Zie foto’s hieronder. Wat wel zo is :

1. De Shelly zit aangesloten op een bruine en blauwe draad van een andere groep.
2. De 0 draad (die is alleen als je toch de groep zou willen schakelen?) is niet aangesloten. Ik wil hem ook alleen gebruiken voor energie monitoring.

De app ziet de Shelly maar die geeft 0w aan. Heeft iemand een idee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMkIpefABQbfBMv4FDVtR_rSgkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJlS6sMrHtm0bMmY0FO5l3TG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6eZyqlombrBDA5QNjbJoPp1SiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4miwSksDrHcWf7ZTjRdrDfgm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoZ92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-09 13:18
De klem moet alleen om de fase draad (bruin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 26-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Klopt wat @TheoZ92 zegt. Hij meet nu het magneetveld van de stroom die naar je airco gaat én het veld van de stroom die terugkomt. Die heffen elkaar op, dus het resultaat is 0.

Verder is het belangrijk dat de Shelly gevoed wordt met dezelfde fase als de warmtepomp (mag dus wel een andere groep zijn, zolang de fase maar hetzelfde is). Anders komt de spanning niet overeen met het veld dat gemeten wordt. Heb je een 1-fase aansluiting, dan hoef je je over dit probleem natuurlijk geen zorgen te maken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 13:17
Gizz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:47:
Klopt wat @TheoZ92 zegt. Hij meet nu het magneetveld van de stroom die naar je airco gaat én het veld van de stroom die terugkomt. Die heffen elkaar op, dus het resultaat is 0.

Verder is het belangrijk dat de Shelly gevoed wordt met dezelfde fase als de warmtepomp (mag dus wel een andere groep zijn, zolang de fase maar hetzelfde is). Anders komt de spanning niet overeen met het veld dat gemeten wordt. Heb je een 1-fase aansluiting, dan hoef je je over dit probleem natuurlijk geen zorgen te maken :)
Dank ! Duidelijk en dan ga ik kijken hoe ik de bruine draad eruit ga plukken 😄

• Voluerunt
Erwin537 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:37:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd gewoon kijken of je met de Black friday kortingen nu een normale shelly 1(pm) kan kopen. Dan heb je geen gedoe met bypasses etc.
Met een 1PM is het probleem dan opgelost? Zover ik weet is het enige verschil het meten van je stroom.
Als dit anders is hoor ik dat uiteraard graag :)

• Erwin537
Voluerunt schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:55:
[...]

Met een 1PM is het probleem dan opgelost? Zover ik weet is het enige verschil het meten van je stroom.
Als dit anders is hoor ik dat uiteraard graag :)
Ik weet niet wat de oorzaak van het knipperen is, maar (zoals ik het begrijp) het idee van de shelly 1L die zonder nul draad werkt is dat er een minimaal beetje stroom door de lamp (en eventuele bypass) word gelaten zodat de shelly wel werkspanning heeft.

De "normale" shelly 1 en shelly 1pm hebben echt een relais dat schakelt en zijn dus echt gewoon aan/uit, volgens mij is knipperen dan dus niet mogelijk.

• Tomramaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08 08:37
Iemand een idee of de brackets voor shelly's goed werken/stevig zijn ? Iemand ervaring met een leverancier ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tomramaker Volgens mij zijn de meeste een 3D print, of lijkt het daar in ieder geval heel erg op. Ik heb er ooit 1 besteld bij home2link.nl voor op een din-rail (haaks, dus zo weinig mogelijk ruimte van de rail nodig) en die werkt prima. Zo'n Shelly weegt natuurlijk ook vrij weinig dus ik ben niet echt bang dat hij er af gaat vallen door het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
Erwin537 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:48:
[...]

Ik weet niet wat de oorzaak van het knipperen is, maar (zoals ik het begrijp) het idee van de shelly 1L die zonder nul draad werkt is dat er een minimaal beetje stroom door de lamp (en eventuele bypass) word gelaten zodat de shelly wel werkspanning heeft.

De "normale" shelly 1 en shelly 1pm hebben echt een relais dat schakelt en zijn dus echt gewoon aan/uit, volgens mij is knipperen dan dus niet mogelijk.
Ahh, ik denk dat ik niet duidelijk was in mijn originele post. My bad :-(

Ik bedoelde dat wanneer de lampen aan zijn deze knipperen.
Wanneer de lampen uit zijn, zijn deze gelukkig ook echt uit.

EDIT: maakte mijn vraag nog moeilijker

[ Voor 7% gewijzigd door Voluerunt op 25-11-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
Voluerunt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:08:
[...]

Ahh, ik denk dat ik niet duidelijk was in mijn originele post. My bad :-(

Ik bedoelde dat wanneer de lampen aan zijn deze knipperen.
Wanneer de lampen uit zijn, zijn deze gelukkig ook echt uit.

Het probleem lijkt op het probleem met een dimmer, dat wanneer deze te laag staat de lampen ook gaan knipperen.
Het helpt wellicht om even een plaatje te maken van je schakeling met je probleem. Nu blijkt namelijk dat er ook een dimmer dezelfde lampen aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
@Telesto volgens mij bedoelt hij dat het knipper effect vergelijkbaar is als wat je met een dimmer kan zien, niet dat er daadwerkelijk een dimmer aangesloten is. :)

@Voluerunt Ik heb nooit een shelly 1L gehad, wel heb ik die Ikea filament lampen achter zowel shelly dimmers als shelly 1(PM) gehad. Met de dimmers heb ik in het begin wel geknipper gehad, maar tegenwoordig eigenlijk niet meer. Ik heb er geen verstand van - maar ik zou geen reden zien waarom de lamp knippert als de shelly 'aan' staat. Wellicht dat iemand met verstand van de werking zegt dat er een logische verklaring voor is, maar ik zou gaan twijfelen of er niets defect is. Heb je de lamp ook zonder shelly geprobeerd? Of een andere lamp in de shelly?
Pagina: 1 ... 46 ... 85 Laatste