Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Erwin537 Je bent nu opeens smart lampen met smart modules aan het vergelijken. Of iets ook "dom" bedient kan worden heeft niets met wel of geen bridge te maken. Puur of het de optie biedt. En dat is nu eenmaal lastig met de form factor van een lamp en makkelijk met een losse module. ZO zijn er ook Zigbee en Z-wave modules met een ingang voor een schakelaar. Deze werken ook zonder bridge.

Wel kan het zijn dat een Shelly je wat meer settings laat instellen, zeker met alternatieve firmware zoals Tasmota. Grappig genoeg kan je met instelling zelfs de schakelaar in detached modus laten werken en dan schakelt de schakelaar de lamp just niet meer.

Maar goed, onder aan de streep is het dus geen vergelijking tussen systeem met of zonder bridge maar meer tussen form factors.

@aadje93 Met standaard firmware, zolang je de schakelaar dus niet in detached modus zet, zal de schakelaar de lamp altijd beïnvloeden, met of zonder wifi. De instelling bepaald wat deze beinvloeding is. Volgens mij is dat dus standaard dat deze onafhankelijk van wifi met een standaard schakelaar ook aan en uit (toggle) te zetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Septillion Laatste alinea klopt als een bus.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 22:37
Soullancer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:35:
Iemand ervaring met Shelly en home assistant?
Ik heb een Shelly 1 plus, en die blijft om de zoveel tijd op niet meer beschikbaar schieten waardoor alle automations over de zeik raken.

Wifi bereik is prima (sterk), ik kan m volgens mij via ipadres altijd bereiken op de webbrowser

Word hier vrij wanhopig van, alles wat je koopt lijkt wel bugs te hebben. Zat eerst met een on bedienbare Shelly 1 plus door een fout in de firmware die net een maandje opgelost is.
Ik gebruik Shelly 1PM en 2.5 in Home Assistant en heb er prima ervaringen mee.
Dingen waar je naar kan kijken:
- Goed kijken of je wifi 2.4ghz bereikbaar is door je Shelly. Sommige wifi accesspoints willen soms nogal eens snel een apparaat kicken van het netwerk.
- Kijk of er storende WIFI 2.4ghz kanalen zich bevinden in de buurt van de Shelly.
- Vast IP-adres instellen
- Een reset uitvoeren van je 1 plus. Heb al eens meegemaakt dat na een firmware update, de shelly daarna plots wel stabiel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:37
Septillion schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:42:
@Erwin537 Je bent nu opeens smart lampen met smart modules aan het vergelijken. Of iets ook "dom" bedient kan worden heeft niets met wel of geen bridge te maken. Puur of het de optie biedt. En dat is nu eenmaal lastig met de form factor van een lamp en makkelijk met een losse module. ZO zijn er ook Zigbee en Z-wave modules met een ingang voor een schakelaar. Deze werken ook zonder bridge.

Wel kan het zijn dat een Shelly je wat meer settings laat instellen, zeker met alternatieve firmware zoals Tasmota. Grappig genoeg kan je met instelling zelfs de schakelaar in detached modus laten werken en dan schakelt de schakelaar de lamp just niet meer.

Maar goed, onder aan de streep is het dus geen vergelijking tussen systeem met of zonder bridge maar meer tussen form factors.

@aadje93 Met standaard firmware, zolang je de schakelaar dus niet in detached modus zet, zal de schakelaar de lamp altijd beïnvloeden, met of zonder wifi. De instelling bepaald wat deze beinvloeding is. Volgens mij is dat dus standaard dat deze onafhankelijk van wifi met een standaard schakelaar ook aan en uit (toggle) te zetten is.
Ik noem eigenlijk twee dingen inderdaad: dat je geen bridge nodig hebt en dat het losse modules zijn met ingang voor een schakelaar. Als ik het zo lees zijn dat de dingen die belangrijk zijn voor @aadje93. Wat je zegt dat Z-wave en Zigbee modules geen bridge nodig hebben klopt op zich, maar je komt nergens met smart functionaliteit als je geen bridge hebt. Programma's schedulen e.d. doe je met Zigbee/Z-wave devices in een platform als home assistant. Bij shelly 'programmeer' je de shelly zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Erwin537 Ik heb het niet gelezen als "geen bridge willen hebben" maar als "niet volledig afhankelijk zijn van een bridge". Vandaar de splitsing naar modules.

En ja, wat schema's kan in een Shelly zelf maar zou theoretisch ook in een Zigbee device kunnen. Alleen ken ik er geen die het kan :+ Hopelijk gaat dat veranderen als Espressif (die achter de ESP8266 en ESP32 zit) nu eens de ESP-H2 (met Zigbee) op de markt gaat zetten.

Daarnaast vind ik het op een Shelly (of ander ESP device) toch al vaak te beperkt (wil externe factoren meenemen in mijn script / automatisering) waardoor ik ook daar gewoon de boel in een controller (Home Assistant in mijn geval) automatiseer.

Maar goed, ik heb een mooie mengelmoes van Wifi en Zigbee devices. Per locatie kan ik dan de voor en nadelen afwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08
Ik vind net het grote voordeel van shelly dat ie gewoon werkt als wifi/domotica plat liggen. Je hebt de zekerheid dat drukken op de knop de lamp inschakelt (ook al dimt ie niet netjes mee met de zonsondergang buiten, en knippert ie niet als een mailtje binnenkomt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:06

yay

aadje93 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:43:
ik ben mij aan het orienteren om een deel van de verlichting "smart" te maken, echter betreft het hier een ruimte waar dieren gehouden worden, en al het schakelmateriaal + verlichting dus waterdicht opbouw is ipv sjieke woning inbouw.
…..
Mijn ervaring met opbouwmateriaal is dat er niet genoeg ruimte is om een module in te bouwen. Ik heb het zelf opgelost door een duo onderbak te monteren met in 1 deel de reguliere schakelaar en in het andere deel de shelly met een blindplaat als afdekking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DgNsOMK0S8qtojN87Fe39VUBoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZz4EMM2ck50cO1SPUnpN4sn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 02:21
@Erwin537 uiteraard komt er smart aan. Home assistant ben ik mee aan het spelen, en domoticz heb ik al zover dat ik alleen nog maar de zigbee devices moet gaan koppelen aan de "scenes"

maar mijn "probleem" was met name, mocht de nas uitvallen dan wil ik niet dat ineens het licht uitvalt in de schuren, of het licht niet meer aan wil.

Ik wil de smart functies met name als een hotelschakeling op de bestaande schakelaar zetten zegmaar. Na sluitingstijd gewoon met de telefoon alle lichten uit kunnen doen ipv honderden meters moeten lopen om alle schakelaars langs te gaan. En indien de camera's wat zien dan alle erf verlichting aan. Of in geval van rookmelders dan werkelijk alle verlichting aan buiten en binnen (en dus op telefoon in huis op je nachtkastje ook direct een alarm met locatie waar detectie is zodat je gelijk de betreffende camera in de omgeving erbij kan pakken als check omdat het licht binnen en buiten dan toch al aan staat zodat je dus ook remote weer uit kan zetten)

Bedankt allen voor de verheldering. De shelly's zijn erg interessant door hun grootte en dus gewoon als een soort hotel-schakeling kunnen werken met de bestaande schakelaars.

@yay hier hebben alle schakelaars ook een dubbel stopconact module eronder, daar kan ik er dus desnoods een van afblinden mocht het er niet naast passen (die dingen zijn knap ruim hoor!, dus misschien heeft scheinder al rekening gehouden met domotica. Komen we maar op 1 manier achter uiteraard :+

[ Voor 11% gewijzigd door aadje93 op 21-10-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
aadje93 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:13:
@Erwin537 uiteraard komt er smart aan. Home assistant ben ik mee aan het spelen, en domoticz heb ik al zover dat ik alleen nog maar de zigbee devices moet gaan koppelen aan de "scenes"

maar mijn "probleem" was met name, mocht de nas uitvallen dan wil ik niet dat ineens het licht uitvalt in de schuren, of het licht niet meer aan wil.

Ik wil de smart functies met name als een hotelschakeling op de bestaande schakelaar zetten zegmaar. Na sluitingstijd gewoon met de telefoon alle lichten uit kunnen doen ipv honderden meters moeten lopen om alle schakelaars langs te gaan. En indien de camera's wat zien dan alle erf verlichting aan. Of in geval van rookmelders dan werkelijk alle verlichting aan buiten en binnen (en dus op telefoon in huis op je nachtkastje ook direct een alarm met locatie waar detectie is zodat je gelijk de betreffende camera in de omgeving erbij kan pakken als check omdat het licht binnen en buiten dan toch al aan staat zodat je dus ook remote weer uit kan zetten)

Bedankt allen voor de verheldering. De shelly's zijn erg interessant door hun grootte en dus gewoon als een soort hotel-schakeling kunnen werken met de bestaande schakelaars.

@yay hier hebben alle schakelaars ook een dubbel stopconact module eronder, daar kan ik er dus desnoods een van afblinden mocht het er niet naast passen (die dingen zijn knap ruim hoor!, dus misschien heeft scheinder al rekening gehouden met domotica. Komen we maar op 1 manier achter uiteraard :+
De Shelly heeft afhankelijk van het type één of twee inputs erop. De Shelly kan je configureren dat hij schakelt bij een bepaalde verandering op die inputs, ook zonder internet. Een hotel schakeling gaat denk ik lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 02:21
@SAVAGE3 wisselschakeling bedoelde ik, 2 schakelaars die allebij de lamp aan en uit kunnen zetten. Had de verkeerde in mijn hoofd ;)

Zoals bijvoorbeeld bij de trap waar je normaal boven en onderaan een schakelaar hebt voor de lamp in het trapgat.

Zo wil ik dan dus de shelly laten samenwerken met de schakelaar die al bestaat om bij allebij dus licht aan of uit te zetten, maar nog werkend als de wifi wegvalt. Niet dat alles daadwerkelijk door home assistant/domoticz moet. Maar slechts een aanvulling is op het bestaande schakelmateriaal :)

[ Voor 60% gewijzigd door aadje93 op 21-10-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Een hotelschakeling is veel simpeler met Shelly's, tenminste als je pulsschakelaars gebruikt. Die (zoveel als je wil) kun je gewoon parallel op de ingang aansluiten zonder met 1 draad per schakelaar. In een klassiek hotelschakeling met 2 knoppen heb je 2 schakeltrajecten nodig die de knoppen verbinden. Met een Shelly kun je zo overal zetten zolang je de schakeldraaden maar parallel kunt verbinden.

Ik heb in het hele huis gewoon normale wandschakelaars (allemaal puls) met overal een Shelly achter. Alles is dus te automatiseren maar alles is ook te bedienen zonder wifi of door iemand die niets van de domotica weet/snapt.
Een enkele lamp wordt alleen via wifi (domotica) bediend omdat het kabeltraject niet gemaakt kon worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:13
Zoo, weekje aan de Shelly gehangen

Vrieskast op zolder: 3,88kwh in de afgelopen 7 dagen. Een top van 700 Wh per dag. Kan ik dan simpel stellen dat die iets van 200KWh op jaarbasis gebruikt? Of zal het verbruik in de zomer echt veel meer zijn omdat het dan warmer is op de zolder?

Televisie/switch/next: 6,18kwh in de afgelopen 7 dagen. In standby slechts iets van 22wh

Nu even nadenken wat ik wil gaan meten. De wasmachine van 6 jaar oud? De droger van 3 jaar oud? Of de qoocker hier in huis..

Ga sowieso ook de led verlichting voor kerst aan de Shelly hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:07
Hallo,

Ik wil mijn sonoff pow en pow r2 boardjes in huis vervangen voor de shelly 1pm of plus 1pm.

Reden, één pow r2 restart op onwillekeurige momenten, log informatie uit tasmota: "Restart Reason: Hardware Watchdog"

Gevolg: bij het restarted is het relay contact even onderbroken, onbruikbaar dus.

In het verleden heb ik de esp 8266 chip op de betreffende pow r2 al eens vervangen voor een spare 8266 uit een reserve boardje, maar ik verdenk inmiddels de voeding op het sonoff boardje. Afijn niet de moeite waard om dat uit te pluizen.

Nu dus de Shelly's, ik lees her en der dat de shelly plus 1pm met mqtt niet fijn werkt met domoticz. (ik draai stabiel domoticz 4.9700 met de mqtt broker en mqtt broker client gateway en wou dat graag zo laten) Zie: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=37335

Dan denk ik, dan flash ik hem toch met tasmota? Hij lijkt ondersteunt te worden: https://templates.blakadder.com/shelly_plus_1PM.html
Waarom doet niemand dat dan?
Zie ook: https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota/issues/61

Zijn er hier user ervaringen met de shelly plus 1pm en original firmware of tasmota in combi met domoticz? Anders ga ik voor de first gen shelly 1pm.

[ Voor 14% gewijzigd door Chrisje1983 op 22-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 12:31
Mijn Shelly Uni als deurbel-snooper lijkt te werken! :-)
Nu zie ik alleen dat mijn mqtt-stream volledig overladen wordt door de voltmeter die continue updates stuurt, maar er staat geen last op dus zou die graag disablen (scheelt een hoop mqtt verkeer). Iemand dit als een kunnen disablen?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil graag wat ventilators voor m'n radiators schakelen met een Shelly. Ik heb de fans nu stand-alone draaien op 9 volt. Het makkelijkst, en goedkoopste, zou zijn als ik simpelweg een Shelly 1 tussen de fans en de adapter kan zetten, maar officieel werkt de Shelly pas vanaf 12v. Heeft iemand ervaring of deze ook op 9 volt wil werken?

Ik heb geen plaats in de stopcontacten helaas, dus anders wordt het een Shelly Plug S om de adapter zelf te schakelen. :)

Het zijn geen PWM fans, dus ik kan de snelheid alleen met het voltage regelen, er is geen Shelly die ook het uitgaande voltage kan aanpassen toch? Dus van 9v erin, naar misschien 5v. Geen eis, maar zou wel erg nice zijn als dat ook nog zou kunnen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 25-10-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Fans zijn redelijk goed geschikt om met PWM aan te sturen, een RGBW zou 4 aparte kanalen moeten kunnen sturen. Je kan ook lagere snelheden halen met PWM in vergelijking met spanningsvariatie (dan is het plots voorbij, zeker bij starten uit stilstand is vaak 7V als minimum gespect terwijl PWM veel trager kan).
De tacho-uitgang van de fan is dan niet bruikbaar (op te lossen met spoel), maar die gebruik je nu vast niet.
Is een ESP8266 eigenlijk niet beter geschikt, Shelly is handig om netspanning veilig te schakelen maar op 12V kan je lekker zelf knutselen; dan hang je er nog wat DS1820's aan om op temperatuur te regelen.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 25-10-2022 16:37 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@naftebakje De fans hebben dus geen PWM. Aansturing komt vanuit Home Assistant, dus heb geen behoefte aan DS1820's.

Ik heb in dit geval geen zin om zelf te knutselen met een ESP. Ik kan ook geen kabels tussen de radiatoren trekken, dus het zullen sowieso 3 losse apparaatjes worden.

Oftewel: werkt een Shelly 1 ook op 9 volt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Aikon schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:45:
@naftebakje De fans hebben dus geen PWM. Aansturing komt vanuit Home Assistant, dus heb geen behoefte aan DS1820's.

Ik heb in dit geval geen zin om zelf te knutselen met een ESP. Ik kan ook geen kabels tussen de radiatoren trekken, dus het zullen sowieso 3 losse apparaatjes worden.

Oftewel: werkt een Shelly 1 ook op 9 volt? :)
Nee helaas, dat ga je niet werkend krijgen. Wel kan je een voltage regulator er tussen hangen?

Zeker als je met HA werkt kan je kijken naar esp + shield met esphome firmware, daar staat ook heel YouTube mee vol; schijnt goed te werken!

Shelly plug S heb ik dan weer goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
stevenP schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Nee helaas, dat ga je niet werkend krijgen. Wel kan je een voltage regulator er tussen hangen?

Zeker als je met HA werkt kan je kijken naar esp + shield met esphome firmware, daar staat ook heel YouTube mee vol; schijnt goed te werken!

Shelly plug S heb ik dan weer goede ervaringen mee.
Wat bedoel je met Shield, heb je een specifieke zoekterm want hier vind ik niks relevants mee. Maar goed, voltage aanpassenis echt een bonus en weinig tijd om daar ook mee te knutselen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Aikon schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:59:
[...]

Wat bedoel je met Shield, heb je een specifieke zoekterm want hier vind ik niks relevants mee. Maar goed, voltage aanpassenis echt een bonus en weinig tijd om daar ook mee te knutselen... :)
Een shield is (volgens mij) uitgevonden voor/door Arduino, maar tegenwoordig zie je de term ook bij Raspberry Pi en veel esp-based bordjes zoals Wemos. Het is niks meer dan een breakout board met de pins al zo geconfigureerd dat het bordje als een hardwarematige add-on er op geklikt kan worden, vaak zelfs zonder solderen.
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-PP0mpmSGLR0/UbmLir_GcZI/AAAAAAAAAKs/g21I9r4vm3U/s1600/arduino-uno-new-ethernet-shield.jpg voorbeeldje van een Arduino met ethernet shield

Ik heb bijvoorbeeld eerder al eens Wemos D1 mini met een relay shield gebruikt voor een soortgelijke schakeling, maar die draait dan weer niet op 9V🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@stevenP oh zo, je bedoelde geen specifieke shield. Ik ken de term idd, maar ik heb geen tijd om te knutselen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Aikon schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:43:
@stevenP oh zo, je bedoelde geen specifieke shield. Ik ken de term idd, maar ik heb geen tijd om te knutselen zelf.
Neuh knutselen hoeft niet hoor, ik had in 2s al beet op ali - een tinytronics, opencircuit of bits&parts zal ook vast iets vergelijkbaars hebben -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Helaas is hier een Shelly25 overleden. Nouja schakelen deed deze nog wel, maar de wifi deed het niet meer en hij maakt een soort white noise geluid.
Helaas heb ik er geen met liggen.

Had ik toch niet verwacht na 2,5 jaar al...
En Shelly2 is eerder ook overleden. De 1's draaien allemaal nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:23

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Jelte schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:19:
Helaas is hier een Shelly25 overleden. Nouja schakelen deed deze nog wel, maar de wifi deed het niet meer en hij maakt een soort white noise geluid.
Helaas heb ik er geen met liggen.

Had ik toch niet verwacht na 2,5 jaar al...
En Shelly2 is eerder ook overleden. De 1's draaien allemaal nog.
In de afgelopen twee jaar heb ik over meerdere maanden heen ongeveer 75 Shellies ingebouwd. Een mix van 1PM, 2.5PM, 1PM Plus, 2PM Plus. Ik heb sinds een jaar redelijk wat uitgevallen Shellies.

As we speak heb ik één uitgevallen 2PM Plus, twee uitgevallen 2.5PMs, zeven uitgevallen 1PMs.

Ik heb ook vijf Plus-modellen gemonteerd op plekken waar eerder een oude 1PM zat. Al met al best wat uitval als je het mij vraagt, en het is niet de fire-and-forget oplossing geweest waar ik op gehoopt had.

Uitval uit zich bij mij in complete onresponsiviteit (reageert nergens meer op) tot aan constante bootloops die niet verholpen worden met een firmwareflash. Van die laatste had ik dat ook ooit in een te krappe inbouwdoos waarbij onbedoeld de resetknop ingedrukt werd maar dat is niet overal het geval.

Van de 2.5PM's kan ik me wel voorstellen dat ze uitgevallen zijn: ze bleken gemonteerd de twee meest warme devices in mijn hele verzameling Shellies te zijn. Dat model wordt warmer dan een 1PM én ze zaten op een warme plek in het huis gemonteerd. Ik heb ook begrepen dat de modellen misschien kwetsbaar zijn voor veelvoorkomende spanningsverschillen, zoals in een schakelaar met een indicatief glimlampje bijvoorbeeld die ik inderdaad eraan heb hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door DUX op 26-10-2022 15:14 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:29
Wat is de beste oplossing voor de verlichting in de woonkamer van mijn nieuwe huis?
  • Er is een dubbele wisselschakelaar waarvan de ene schakelaar de lamp boven de zithoek en de andere schakelaar de lamp boven de eethoek bedient.
  • Boven de eethoek komt een lamp te hangen met 7 fittingen, die ik niet allemaal van een Hue lamp wil voorzien (€€€). Maar ik wil ze wel kunnen dimmen, dus ben ik van plan 7 normale dimbare ledlampen te kopen.
  • De lamp boven de zithoek wordt een lamp met 1 fitting, daar komt mogelijk wel een Hue lamp in.
In mijn huidige woning gebruik ik alleen voice control (Siri), Homekit en de Philips Hue Dimmer Switch om de verlichting in de woonkamer te besturen. Als ik naar bed ga kan ik met 1 druk op de knop van de Dimmer Switch alle verlichting (combi van Philips Hue en smart plugs op domme lampen) uitschakelen. Dit wil ik straks ook kunnen.

Is het mogelijk om de Shelly Dimmer 2 in te bouwen achter de huidige dubbele wisselschakelaar en via Homekit (en dus ook de Hue Dimmer Switch, aangezien ik die ook via Homekit heb geprogrammeerd) te dimmen en in- en uit te schakelen? Of heb je er per se een pulsschakelaar voor nodig? Dat zou ik een beetje zonde vinden, want die ga ik waarschijnlijk niet gebruiken.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Srvv93 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:44:
Wat is de beste oplossing voor de verlichting in de woonkamer van mijn nieuwe huis?
  • Er is een dubbele aan/uit wipschakelaar waarvan de ene schakelaar de lamp boven de zithoek en de andere schakelaar de lamp boven de eethoek bedient.
  • Boven de eethoek komt een lamp te hangen met 7 fittingen, die ik niet allemaal van een Hue lamp wil voorzien (€€€). Maar ik wil ze wel kunnen dimmen, dus ben ik van plan 7 normale dimbare ledlampen te kopen.
  • De lamp boven de zithoek wordt een lamp met 1 fitting, daar komt mogelijk wel een Hue lamp in.
In mijn huidige woning gebruik ik alleen voice control (Siri), Homekit en de Philips Hue Dimmer Switch om de verlichting in de woonkamer te besturen. Als ik naar bed ga kan ik met 1 druk op de knop van de Dimmer Switch alle verlichting (combi van Philips Hue en smart plugs op domme lampen) uitschakelen. Dit wil ik straks ook kunnen.

Is het mogelijk om de Shelly Dimmer 2 in te bouwen achter de huidige dubbele wipschakelaar en via Homekit (en dus ook de Hue Dimmer Switch, aangezien ik die ook via Homekit heb geprogrammeerd) te dimmen en in- en uit te schakelen? Of heb je er per se een pulsschakelaar voor nodig? Dat zou ik een beetje zonde vinden, want die ga ik waarschijnlijk niet gebruiken.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. :)
Waarschijnlijk maak je het jezelf makkelijker om de dimmer 2 bij het armatuur van de lamp zelf in te bouwen. Je kan zowel een wip als een pulsschakelaar gebruiken, dat regel je met configuratie op de shelly. Het aansturen van de hue lamp zou je wellicht een Shelly I3 voor kunnen gebruiken mocht je daar nog niets voor hebben.

Iets waar je wel naar moet kijken is dat hue (of lampen waarbij de dimmer ingebouwd zit) vaak best mooi dimmen. Normale led lampen met een (shelly) dimmer zijn nog wel eens een hit or miss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:29
Erwin537 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

Waarschijnlijk maak je het jezelf makkelijker om de dimmer 2 bij het armatuur van de lamp zelf in te bouwen. Je kan zowel een wip als een pulsschakelaar gebruiken, dat regel je met configuratie op de shelly. Het aansturen van de hue lamp zou je wellicht een Shelly I3 voor kunnen gebruiken mocht je daar nog niets voor hebben.

Iets waar je wel naar moet kijken is dat hue (of lampen waarbij de dimmer ingebouwd zit) vaak best mooi dimmen. Normale led lampen met een (shelly) dimmer zijn nog wel eens een hit or miss.
Goeie tips, bedankt! Ik ga eens naar die I3 kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05 13:38
Omdat het uitlezen van mijn NIBE warmtepomp of duur, of onmogelijk is overweeg ik middels een Shelly de verschillende buizen op temperatuur te monitoren (gewoon kijken wat het apparaat nou precies wanneer doet). Zou een Shelly met enkele externe sensoren hiervoor voldoen? Hoeveel sensoren kan Shelly 1 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:07
Henri2500 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:28:
Omdat het uitlezen van mijn NIBE warmtepomp of duur, of onmogelijk is overweeg ik middels een Shelly de verschillende buizen op temperatuur te monitoren (gewoon kijken wat het apparaat nou precies wanneer doet). Zou een Shelly met enkele externe sensoren hiervoor voldoen? Hoeveel sensoren kan Shelly 1 aan?
Ik zou voor een ESP-8266 / Wemos d1 mini met ds18b20 sensoren gaan, maar of-the-shelf heeft sonoff ook sensoren hiervoor.

Maar zie dit
https://shop.shelly.cloud...2Njg0Nzc0NC4wLjAuMA..#315

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
DUX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

In de afgelopen twee jaar heb ik over meerdere maanden heen ongeveer 75 Shellies ingebouwd. Een mix van 1PM, 2.5PM, 1PM Plus, 2PM Plus. Ik heb sinds een jaar redelijk wat uitgevallen Shellies.

As we speak heb ik één uitgevallen 2PM Plus, twee uitgevallen 2.5PMs, zeven uitgevallen 1PMs.

Ik heb ook vijf Plus-modellen gemonteerd op plekken waar eerder een oude 1PM zat. Al met al best wat uitval als je het mij vraagt, en het is niet de fire-and-forget oplossing geweest waar ik op gehoopt had.

Uitval uit zich bij mij in complete onresponsiviteit (reageert nergens meer op) tot aan constante bootloops die niet verholpen worden met een firmwareflash. Van die laatste had ik dat ook ooit in een te krappe inbouwdoos waarbij onbedoeld de resetknop ingedrukt werd maar dat is niet overal het geval.

Van de 2.5PM's kan ik me wel voorstellen dat ze uitgevallen zijn: ze bleken gemonteerd de twee meest warme devices in mijn hele verzameling Shellies te zijn. Dat model wordt warmer dan een 1PM én ze zaten op een warme plek in het huis gemonteerd. Ik heb ook begrepen dat de modellen misschien kwetsbaar zijn voor veelvoorkomende spanningsverschillen, zoals in een schakelaar met een indicatief glimlampje bijvoorbeeld die ik inderdaad eraan heb hangen.
Dit is wel zorgelijk, ik zit er juist aan te denken om alle 8266 varianten in huis langzaamaan te vervangen voor shelly's. Vanwege betrouwbaarheid dacht ik.

Van de problemen die jij noemt is juist de bootloop (is dat een restart op onwillige tijden?) de enige die mij deed besluiten over te gaan op shelly. Jouw andere problemen herken ik niet. De herstart is nog niet zo erg, wel de relays die een puls krijgen. En aangezien ik overal relays en 2866's in heb zitten wordt dat vervelend. Lampen is tot hier aan toe, een afzuigkap met 5 relays die even een reboot cyclus doet, is minder grappig..

In 2 jaar 70 Shelly's en nu al gezeik?, was dat van het begin meteen al, of kan je spreken van een zekere degradatie?

Ik heb totaal een kleine 100 x 8266's lopen, opgebouwd vanaf 2017 en als ik jouw ervaringen en problemen zo lees, mag ik in mijn handjes knijpen en heb ik niks te klagen.

Ik draai vooral nodemcu board varianten aangevuld met sonoff boardjes voor lampen en verbruikmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
.

[ Voor 99% gewijzigd door Chrisje1983 op 27-10-2022 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05 13:38
Heinemancp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:16:
[...]

Ik zou voor een ESP-8266 / Wemos d1 mini met ds18b20 sensoren gaan, maar of-the-shelf heeft sonoff ook sensoren hiervoor.

Maar zie dit
Dat was idd mijn tweede optie; ik begrijp echter nog niet helemaal hoe ik deze van voeding voorzie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Henri2500 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:28:
Dat vind ik ook wel interessant, ik heb een Nilan systeem dat ook geen goede uitleesmogelijkheid heeft (behalve een zeer dure oplossing die eigenlijk bedoeld is voor beheerders van "woningparken").
Het is wel zo dat ons systeem modbus heeft en dat kan ik aan mijn Homey knopen, maar daar moet ik nog ens induiken.
Daarnaast kan ik 2 relais aansluiten om bepaalde functies te schakelen, dat zou dus met een Shelly 1 kunnen.

Anyway, op dit moment twee andere problemen: een Shelly i3 en een (nieuwe) Shelly A60 bulb die ik beide niet aan de wifi geknoopt krijg.
Ik doe dat altijd via de UI op 192.168.33.1, maar hoe vaak ik ook de Wifi gegevens invoer, ze blijven ongekoppeld.
De i3 bleek enkele weken geleden ineens losgekoppeld (maar hij wordt nauwelijks gebruikt dus ik merkte het niet direct). De A60 is een vervanging voor een A60 die was overleden.

Iemand een tip?

NB mijn Wifi is Ubiquity met een USG, USW-lite en 3 lite AP's en ik heb nu zo'n 40 wireless clients waarvan een kleine 30 Shelly's verspreid door het huis. Dat zou het probleem niet moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@Srvv93, ik heb ook nog een wisselschakeling zitten, die ik als ingang van een Shelly dimmer gebruik (dus gewoon om aan en uit te zetten). Werkt fijn.
Lamp staat ongeveer op 35%, kan je met de app (of domotica) variëren als je wil, maar is in mijn ervaring set and forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:16
Vul je de dns ook in die staat iets lager
Stefke schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Dat vind ik ook wel interessant, ik heb een Nilan systeem dat ook geen goede uitleesmogelijkheid heeft (behalve een zeer dure oplossing die eigenlijk bedoeld is voor beheerders van "woningparken").
Het is wel zo dat ons systeem modbus heeft en dat kan ik aan mijn Homey knopen, maar daar moet ik nog ens induiken.
Daarnaast kan ik 2 relais aansluiten om bepaalde functies te schakelen, dat zou dus met een Shelly 1 kunnen.

Anyway, op dit moment twee andere problemen: een Shelly i3 en een (nieuwe) Shelly A60 bulb die ik beide niet aan de wifi geknoopt krijg.
Ik doe dat altijd via de UI op 192.168.33.1, maar hoe vaak ik ook de Wifi gegevens invoer, ze blijven ongekoppeld.
De i3 bleek enkele weken geleden ineens losgekoppeld (maar hij wordt nauwelijks gebruikt dus ik merkte het niet direct). De A60 is een vervanging voor een A60 die was overleden.

Iemand een tip?

NB mijn Wifi is Ubiquity met een USG, USW-lite en 3 lite AP's en ik heb nu zo'n 40 wireless clients waarvan een kleine 30 Shelly's verspreid door het huis. Dat zou het probleem niet moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Die zie ik alleen wanner ik "static IP" aanvink, wat ik niet wil (dat wil ik via Unify regelen). Als ik dat aanvink, vervolgens een DNS invul en static IP weer uitvink werkt dat niet (logisch)

De i3 zie ik nu niet meer als AP, maar ook niet in mijn Ubiquity netwerk. De A60 komt weer terug als AP.

Hmm...lijkt erop dat ik mijn wifi SSID hoofdlettergevoelig moet houden (die werd door Google vooringevuld met verkeerde case)

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 27-10-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:23

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Chrisje1983 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:45:
[...]

Dit is wel zorgelijk, ik zit er juist aan te denken om alle 8266 varianten in huis langzaamaan te vervangen voor shelly's. Vanwege betrouwbaarheid dacht ik.

Van de problemen die jij noemt is juist de bootloop (is dat een restart op onwillige tijden?) de enige die mij deed besluiten over te gaan op shelly. Jouw andere problemen herken ik niet. De herstart is nog niet zo erg, wel de relays die een puls krijgen. En aangezien ik overal relays en 2866's in heb zitten wordt dat vervelend. Lampen is tot hier aan toe, een afzuigkap met 5 relays die even een reboot cyclus doet, is minder grappig..

In 2 jaar 70 Shelly's en nu al gezeik?, was dat van het begin meteen al, of kan je spreken van een zekere degradatie?

Ik heb totaal een kleine 100 x 8266's lopen, opgebouwd vanaf 2017 en als ik jouw ervaringen en problemen zo lees, mag ik in mijn handjes knijpen en heb ik niks te klagen.

Ik draai vooral nodemcu board varianten aangevuld met sonoff boardjes voor lampen en verbruikmetingen.
Er kan natuurlijk vanalles aan de hand zijn, en laat ik vooral ook mezelf niet uitsluiten van oorzaken. Uiteindelijk ben ik geen elektricien. Als je eerdere posts van mij erbij pakt kun je ook teruglezen dat ik heb aangegeven dat sommige van die apparaten met enig gepast geweld in de inbouwdozen zijn verwerkt omdat het met al die dradenbrij gewoon niet gemakkelijk altijd past. Wellicht heeft dat dus z'n effect gehad.

Ook zou ik natuurlijk maandagmorgenmodellen kunnen hebben gehad, een onbetrouwbaar stroomnet (who knows), een onbekend magnetisch veld, of zelfs een indianenbegraafplaats onder het huis waar ik niet van weet.

De bootloop lijkt op een looping sysreset: enkele seconden nadat hij zichzelf ingeschakeld heeft doet hij een reset. Ik kan net genoeg tijd vinden om in te loggen op de webinterface om wat zaken aan te passen, dan gaat hij in een loop en ben ik al die ingestelde info kwijt. Het betreft in dit geval een enkele 1PM (dus oud model) in een zeer ruim huisje want er zit een dikke stuclaag vóór het inbouwdoosje. Onwaarschijnlijk dat de resetknop hier ingedrukt wordt. Uitschakelen van functionaliteit rondom zelfredzaamheid (bij geen wifi of rebooten bij issues) heeft niet het gewenste effect.

Mijn andere rare Shellies vertonen geen loop maar algehele inconnectiviteit terwijl de stopcontacten waar ze aan gekoppeld zijn gewoon normaal functioneren. De stopcontacten zijn dus enkel niet slim meer momenteel; kan niet schakelen en zie geen verbruik. Ik heb momenteel niet de middelen om m'n niet-functionerende Shellies te vervangen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Stefke schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:08:
Die zie ik alleen wanner ik "static IP" aanvink, wat ik niet wil (dat wil ik via Unify regelen). Als ik dat aanvink, vervolgens een DNS invul en static IP weer uitvink werkt dat niet (logisch)

De i3 zie ik nu niet meer als AP, maar ook niet in mijn Ubiquity netwerk. De A60 komt weer terug als AP.

Hmm...lijkt erop dat ik mijn wifi SSID hoofdlettergevoelig moet houden (die werd door Google vooringevuld met verkeerde case)
Een static Ip op je DHCP instellen heb je verder alleen eigenlijk vrij weinig aan toch? De shelly is er niet bewust van dat die een static ip heeft dus zal alsnog opvragen wat zijn IP is? Om echt het profijt van een static IP op de shelly te hebben (wat als ik het goed begreep eigenlijk alleen écht relevant is van battery-powered devices) moet je het ook op de shelly zelf instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik wil ook geen static IP instellen, maar dat is de enige mogelijkheid om een DNS in te vullen (was een tip van @vonkkie ). Maar de oplossing lijkt een case sentitive probleem met mijn SSID

Of ik begrijp je verkeerd of iets anders, maar ik geef al mijn Shellies via Unify een vast IP. Misschien niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 20:25
Stefke schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:39:
Ik wil ook geen static IP instellen, maar dat is de enige mogelijkheid om een DNS in te vullen (was een tip van @vonkkie ). Maar de oplossing lijkt een case sentitive probleem met mijn SSID

Of ik begrijp je verkeerd of iets anders, maar ik geef al mijn Shellies via Unify een vast IP. Misschien niet nodig.
Als je een local dns bijhoudt hoef je geen vaste IPs te hebben. Ik heb zelf een isc-dhcpd + bind9 combo draaien waardoor ik unifi niet gebruik voor DHCP. Daarin krijgen alleen apparaten die daadwerkelijk een firewall exceptie nodig hebben een vast IP. De rest gooit gewoon z'n hostname in mijn DNS zone en zo kan ik de boel op naam benaderen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Henri2500 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:20:
[...]

Dat was idd mijn tweede optie; ik begrijp echter nog niet helemaal hoe ik deze van voeding voorzie.
Vaak draaien die boardjes op 5V, kwestie van een oude USBlader. :-)

Verder, je kan zoiets 3Dprinten, of de sensoren simpelweg aan je leiding vast tapen.
https://www.thingiverse.com/thing:3871404

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De i3 wil niet connecten, ook niet met het juiste (casesens.) SSID. Hij komt dan weer terug in AP mode, of hij "verdwijnt" (geen AP, niet verbonden met wifi volgens de Unify controller) en komt pas weer als AP na een fabrieksreset.

Hoe kan ik hem downgraden terwijl hij als AP draait? Er zijn wat up(down)datemogelijkheden, maar ik kan niet vinden hoe ik hem als AP met een lokale zip kan downgraden
https://sequr.be/blog/202...irmware-archive-generator

De zip heb ik al, maar hoe krijg ik die er in?

edit: net als ik op verzenden druk komt ie ineens te voorschijn in Unify, na poging 10...

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 27-10-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Laatst online: 20-05 13:38
Heb toevallig ook een firmware vraag.
Zojuist een update gedaan op 1 van mijn Plus 1 PM's. van versie 0.11.3 naar 0.11.4 echter nu werkt mijn detached modus niet meer, lijkt nu standaard momentary te zijn. Terwijl de settings wel goed staan.
wil nu om alles weer te laten werken downgraden, echter kan nergens die firmware als download vinden. Deze omdat het plus devices zijn, staan niet bij die archive generator.

Wie O wie heeft toevallig die firmware of een link er naar toe? ik kan hem namelijk nergens vinden online.

Nou een factory reset & power cycle. Hebben het weer mogelijk gemaakt om de instellingen aan te passen en unit is nu weer bruikbaar in mijn setup. Mag hopen dat het niet ook bij alle andere Plus PM's nodig is die ik in huis heb.

[ Voor 21% gewijzigd door kweetnie op 28-10-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05 23:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Henri2500 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:20:
[...]

Die shelly bedoel je als optie? Ik maak daar dankbaar gebruik van om de temperaturen van een paar buizen rond het buffervat bij mijn WP in te gaten te houden.
Dit is een sensor-add-on die je achterop een 1 of 1PM prikt. En die 1 of 1PM sluit je op de 230V aan. Dat is veel eenvoudiger dan een losse voedingsadapter. Bovendien kan ik met die 1PM (die ik hier dus voor gebruik) meteen het gedrag van de circulatiepomp in de gaten houden. Met dat geheel heb ik de afgifte van mijn WP tussen buffervat en huis af kunnen regelen.

LET OP: dit werkt NIET met een 1 Plus of 1 Plus PM!. Die heeft geen aansluiting voor deze add-on…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 13:17
Ik heb hier een zooitje Shelly Plugs en zou graag de data wat beter analyseren. Ik kan in de app echter enkel de data per uur krijgen, en dan ook nog eens max per 1 dag. Weet iemand of het mogelijk is om de data per minuut te krijgen over een periode van zeg een paar maanden?

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 17:27
Iemand goede kennis van "Telegraf" om MQTT (van Shelly) te verwerken ?
Ik krijg de data van een Shelly 2PM (Gen2) maar niet in InfluxDB. Enkele Shellyplug-S werken zonder problemen.

Met MQTT "lens" heb ik in kaart gebruikt hoe de JSON-output van de 2PM moduler eruit ziet.
De 2PM is dus een 2-kanaals module, "id" = kanaal.

{"id":0, "source":"WS_in", "output":true, "apower":86.9, "voltage":241.4, "current":0.459, "pf":-0.77, "aenergy":{"total":4708.900,"by_minute":[1513.619,1096.569,96.528],"minute_ts":1667158678},"temperature":{"tC":55.2, "tF":131.3}}

{"id":1, "source":"WS_in", "output":true, "apower":8.6, "voltage":241.4, "current":0.104, "pf":-0.34, "aenergy":{"total":1655.335,"by_minute":[149.993,149.396,143.653],"minute_ts":1667158679},"temperature":{"tC":55.2, "tF":131.4}}

Qua Telegraf-config heb ik onderstaande.
(heb met MQTT-lens getest en topics enz klopt allemaal wel, ik zie de events elke X seconden voorbijvliegen)
Ik heb soortgelijk met SMA-solar, waar ook JSON "dataformat" heb met bepaalde velden en dat werkt gewoon.

[[inputs.mqtt_consumer]]
servers = ["tcp://172.29.45.251:1883"]
topics = ["shellies/shellyplus2pm-441793cede98/#"]
topic_tag = "shellyplus2pm-441793cede98"
persistent_session = false
client_id = "telegraf-shelly-2pm-1"
data_format = "json"
json_string_fields = ["id","source","output","apower","voltage","current","pf","aenergy","tC"]
qos = 1
max_undelivered_messages = 1500

==> Moet ik JSON gebruiker of eerder JSON_v2 voor dit soort velden ?
==> Kan ik gewoon enkele "json_string_field" ingeven die ik daadwerkelijk WIL ? Zelfs al bevat de standaard JSON-reply een aantal velden die ik effe niet wil betrekken.

Heb hier al aan het kijken geweest, maareuh...

https://github.com/influx...ocs/DATA_FORMATS_INPUT.md

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
jvanhambelgium schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
[[inputs.mqtt_consumer]]
servers = ["tcp://172.29.45.251:1883"]
topics = ["shellies/shellyplus2pm-441793cede98/#"]
topic_tag = "shellyplus2pm-441793cede98"
persistent_session = false
client_id = "telegraf-shelly-2pm-1"
data_format = "json"
json_string_fields = ["id","source","output","apower","voltage","current","pf","aenergy","tC"]
qos = 1
max_undelivered_messages = 1500
Hij stuurt volgens mij per kanaal een id en het kan zijn dat dit niet lekker opgepikt wordt. Met een shelly uni heb ik dat ook en ben gaan registreren "zo diep mogelijk in de tree"
Dus niet shellies/<naam/# maar shellies/<naam>/1/current bijvoorbeeld. Kan zijn dat je dit 2x moet doen, voor ieder kanaal apart.

Ik heb gebruik gemaakt van mqtt Explorer om een hoop in kaart te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
stevenP schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:32:
[...]
Deze is alvast een stuk beter als de MQTT-Lens (Google) die ik gebruikte. Bedankt voor de tip!
Ik ga wat experimenteren en ze proberen uit elkaar te halen (kanaal1/kanaal2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
stevenP schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:32:
[...]

Hij stuurt volgens mij per kanaal een id en het kan zijn dat dit niet lekker opgepikt wordt. Met een shelly uni heb ik dat ook en ben gaan registreren "zo diep mogelijk in de tree"
Dus niet shellies/<naam/# maar shellies/<naam>/1/current bijvoorbeeld. Kan zijn dat je dit 2x moet doen, voor ieder kanaal apart.

Ondertussen opgelost. Die Shelly Plus 2PM heeft een iets andere announce structuur (geen "shellies" vooraan) dus m'n subscriber topic zat niet goed. Was direct duidelijk te zien met de MQTT Explorer
Verder gewoon met de JSON-config op Telegraf om de veldjes binnen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik wil graag mijn Shelly plug het volgende laten doen.

Plug blijft altijd in het stopcontact, en zodra ik er een stekker in doe, gewoon de stroom doorlaten. Zodra het wattage onder de 10W komt moet hij uit gaan. Als ik dan de stekker er uit haal moet er een reset komen zodat deze loop herhaald kan worden de volgende keer als ik de stekker er in doe.

Waarom? De oplader van mijn elektrische scooter verbruikt 17W nadat hij is opgeladen. Ik wil hem 's avonds gewoon in het stopcontact doen, en niet meer naar omkijken.

Ik ben geen IT-er, dus programmeren is lastig voor mij.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin537
Moby schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:51:

Plug blijft altijd in het stopcontact, en zodra ik er een stekker in doe, gewoon de stroom doorlaten. Zodra het wattage onder de 10W komt moet hij uit gaan. Als ik dan de stekker er uit haal moet er een reset komen zodat deze loop herhaald kan worden de volgende keer als ik de stekker er in doe.

Waarom? De oplader van mijn elektrische scooter verbruikt 17W nadat hij is opgeladen. Ik wil hem 's avonds gewoon in het stopcontact doen, en niet meer naar omkijken.

Zonder iets als home assistant is dat volgens mij niet mogelijk. Er zit een klein knopje op de shelly plug waarmee je hem aan/uit kan zetten. Wat je kan doen is in de shelly plug instellen dat nadat hij aangezet word hij na x seconden weer automatisch uit gaat. Als de oplaadtijd doorgaans ongeveer hetzelfde zou je het dus zo kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Erwin537 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:07:
[...]

Zonder iets als home assistant is dat volgens mij niet mogelijk. Er zit een klein knopje op de shelly plug waarmee je hem aan/uit kan zetten. Wat je kan doen is in de shelly plug instellen dat nadat hij aangezet word hij na x seconden weer automatisch uit gaat. Als de oplaadtijd doorgaans ongeveer hetzelfde zou je het dus zo kunnen oplossen.
Ik vergeet wat info te melden. Hij zal niet altijd in de avond opgeladen worden, somms ook overdag. Ik kan dus niet makkelijk met een 24-uurs schema werken.

Ik heb ook Home assistant draaien op mijn NAS.

Het knopje indrukken, en dan gewoon 2 uur laden (als voorbeeld) is uiteraard weinig moeite, maar als het volledig automatisch kan heeft dat mijn voorkeur

[ Voor 10% gewijzigd door Moby op 02-11-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Moby schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:10:
[...]

Ik vergeet wat info te melden. Hij zal niet altijd in de avond opgeladen worden, somms ook overdag. Ik kan dus niet makkelijk met een 24-uurs schema werken.

Ik heb ook Home assistant draaien op mijn NAS
Het hoeft niet met een 24 uurs schema, je kan de plug instellen dat nadat hij aangezet word een timer begint en uit gaat nadat de ingestelde tijd in seconden).

Maar als je Home assistant hebt kan je dus dat zelfde knopje gebruiken om de plug aan te zetten (je kan niet zien of een stekker in of uit geplugd is, maar ik durf ook wel te zeggen het knopje indrukken makkelijker is:)). Met home assistant kan je het verbruik uitlezen en de plug uitschakelen als dit onder de door jou ingestelde waarde valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dank je, dan ga ik mij begeven in het HA topic, want dit programmeren is compleet abracadabra voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 19:39
Moby schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:24:
Dank je, dan ga ik mij begeven in het HA topic, want dit programmeren is compleet abracadabra voor mij.
Waarom niet iets nemen als dit?

Die gebruik ik ook voor mijn fiets accu, gaat vanzelf uit na 6 uur (maar is in te stellen)

Hoewel het wel wat minder precies is, is dit gewoon plug&play: geen gedoe met scenario's of scriptjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Flapperbol schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:47:
[...]

Waarom niet iets nemen als dit?

Die gebruik ik ook voor mijn fiets accu, gaat vanzelf uit na 6 uur (maar is in te stellen)

Hoewel het wel wat minder precies is, is dit gewoon plug&play: geen gedoe met scenario's of scriptjes
Omdat zo'n plug ook al meer dan de helft kost dan de Shelly plug. Omdat ik wel graag wil leren. Omdat ik soms weinig oplaad (20 minuten), en soms veel (3uur). Omdat mijn oplossing beter voor het milieu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loovanloon
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
@Moby Dick

Ik ben geen IT-er, dus programmeren is lastig voor mij
Nee, zonder programmeren (in bijv Home Assistant) of op de Shelly Plug met scripts, lukt dat niet.

Je hebt op de Shelly Plug 2 wel de volgende 2 mogelijkheden die in de buurt komen:
1 - Er zit een auto-off timer op. Je zou dus kunnen testen hoelang een maximale oplaadbeurt duurt en dan standaard de plug uit laten zetten na die tijd (instelling op device via cloud / mobiele app, hoef je niet voor te programmeren). Deze optie is grof, maar beperkt wel de kosten.
- je moet hem dan wel zelf aanzetten bij een niewe oplaadbeurt, bijv door op het knopje op de plug te drukken. Je bent dan toch bij het device als je je moped komt opladen. Deze optie is het makkelijkste.
2- Je kunt een schema opzetten op de plug. Maar dit is nog grover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sv7D6U7U2eNwDVyIq_ETtS8wImU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bz9FnxkoeLt8TR1q4YmFYi7d.jpg?f=fotoalbum_large

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:11
Ik heb een tijdje geleden een soortgelijk feature request ingediend bij Shelly (nooit meer iets over gehoord). Er zit een configureerbare stop op als hij boven een bepaald vermogen gebruikt. Ik zou ook graag dezelfde feature hebben als hij onder een bepaalde threshold komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 11:30

Rannasha

Does not compute.

Ik heb wat ruzie met mijn Shelly Plus 1. Deze heb ik gekoppeld aan m'n garagedeuropener met stroom uit het stopcontact via een 12V adapter. Het werkt op zich prima, behalve dat de Shelly zo nu en dan onbereikbaar wordt. Zowel in Home Assistant als in de Shelly app is hij dan onbereikbaar / offline. Even uitpluggen en opnieuw inpluggen en hij is er weer.

Ik heb geen logica kunnen vinden in wanneer hij offline gaat. Soms is het midden in de nacht terwijl er niets gebeurt, maar vanochtend was het net nadat ik de garagedeur via HA geopend had middels een script dat de deur na een bepaalde hoeveelheid tijd zonder beweging in de garage weer sluit, waarbij dit sluiten dus niet gebeurde en de deur open bleef staan.

Ik weet niet of de Shelly totaal crasht of dat deze op zich nog werkt, maar de wifi verbinding kwijt is (is er een manier er achter te komen welke van de twee het is? Dat zou helpen met het oplossen). Qua wifi is de Shelly verbonden met een satelliet van mijn Netgear Orbi Pro Wifi 6 Mini mesh-setup (1 router + 1 satelliet, onderling met ethernet verbonden). De Shelly zit op een SSID specifiek voor m'n IoT dingen (enkel 2.4 GHz) en heeft een vast IP adres. Wanneer hij online is dan is de signaalsterkte niet wezenlijk anders dan andere apparaten.

Iemand een idee waarom mijn Shelly Plus 1 er zo nu en dan mee kapt? Of hoe ik het beste de boel kan diagnostiseren?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Laatst online: 12:06

yay

Moby schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:51:

Deze home assistant blue print helpt je hier bij:
https://community.home-as...g-machine-finishes/254841

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 30-05 14:51
Rannasha schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:38:
Ik heb wat ruzie met mijn Shelly Plus 1. Deze heb ik gekoppeld aan m'n garagedeuropener met stroom uit het stopcontact via een 12V adapter. Het werkt op zich prima, behalve dat de Shelly zo nu en dan onbereikbaar wordt. Zowel in Home Assistant als in de Shelly app is hij dan onbereikbaar / offline. Even uitpluggen en opnieuw inpluggen en hij is er weer.

Ik heb geen logica kunnen vinden in wanneer hij offline gaat. Soms is het midden in de nacht terwijl er niets gebeurt, maar vanochtend was het net nadat ik de garagedeur via HA geopend had middels een script dat de deur na een bepaalde hoeveelheid tijd zonder beweging in de garage weer sluit, waarbij dit sluiten dus niet gebeurde en de deur open bleef staan.

Ik weet niet of de Shelly totaal crasht of dat deze op zich nog werkt, maar de wifi verbinding kwijt is (is er een manier er achter te komen welke van de twee het is? Dat zou helpen met het oplossen). Qua wifi is de Shelly verbonden met een satelliet van mijn Netgear Orbi Pro Wifi 6 Mini mesh-setup (1 router + 1 satelliet, onderling met ethernet verbonden). De Shelly zit op een SSID specifiek voor m'n IoT dingen (enkel 2.4 GHz) en heeft een vast IP adres. Wanneer hij online is dan is de signaalsterkte niet wezenlijk anders dan andere apparaten.

Iemand een idee waarom mijn Shelly Plus 1 er zo nu en dan mee kapt? Of hoe ik het beste de boel kan diagnostiseren?
als ie onbereikbaar wordt, is ie dan nog verbonden met het AP? en/of schiet ie dan zelf in AP mode? of is ie echt gecrasht? Hoe heb je het vaste IP adres trouwens geconfigureerd? is dat vast assigned obv mac adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 26-05 07:05
Ik wil een Shelly 4PM gebruiken om wat vermogen te verdelen.
In principe is het geen vermogensverdeler, maar 4x een 1PM met een display. Als ik het goed begrijp geen eigen features voor vermogen voorrang van ene channel op de ander.

Maar volgens mij kan ik het wel bereiken door de channels acties te laten nemen. Dus als ene channel power boven de 1000 W komt (ik noem maar wat) dat hij dan zichzelf aanroept om een minder belangrijk channel uit te schakelen.
Door gebruik te maken van de events die een URL kunnen aanroepen op basis van power (of ampere) niveau's.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 02-11-2022 18:17 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 31-05 11:30

Rannasha

Does not compute.

borft schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:23:
[...]
als ie onbereikbaar wordt, is ie dan nog verbonden met het AP?
Mijn router is vrij traag met het updaten van de lijst van verbonden apparaten, maar uiteindelijk verdwijnt hij.
en/of schiet ie dan zelf in AP mode?
Niet gecontroleerd, maar goed punt. De volgende keer zal ik kijken of het Shelly-AP zichtbaar is.
Hoe heb je het vaste IP adres trouwens geconfigureerd? is dat vast assigned obv mac adres?
In de instelling van de Shelly een IP adres ingesteld (.50) dat buiten het bereik zit van de DHCP server (.100-.254).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Omdat ik ongeveer hetzelfde wil doen als @Moby hier ook mijn vraag maar even.

Ik heb wel Home Assistant, maar ben geen held in scripts schrijven.
Ik wil mijn iPhone laden, maar de accu ontzien. Daarom wil ik het laden stoppen bij 80 of 90%.

Iemand suggesties hoe je dat het handigste aanpakt?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:59:

Ik wil mijn iPhone laden, maar de accu ontzien. Daarom wil ik het laden stoppen bij 80 of 90%.

Praktisch hetzelfde. Je hoeft ook geen scripts te schrijven, automations in HA heeft tegenwoordig een UI waar je eigenlijk heel veel mee kan bereiken.

Als je de Home assistant app op je telefoon installeert geeft deze ook een zooi metrics door, daarmee kan je ook zien op hoeveel procent je accu zit. Koppel daar een aan/uit aan met eventueel een status zodat hij niet elke keer weer een procent op laad en dan weer uit gaat en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 20:37

shinchan03

Niels

Een vraagje aan de shelly kenners onder ons. Ik heb een shelly dimmer 2 geïnstalleerd op een lamp en een pulsdrukker geïnstalleerd. Nu heb ik de shelly succesvol verbonden met de app en dat werkt daarmee helemaal goed. Alleen met de pulsdrukker lukt het maar niet om dit goed ingesteld te krijgen.
  • Wanneer de lamp aan staat: Als ik op de schakelaar klik, dan lijkt de lamp soms een eigen wil te krijgen; gaat automatisch harder en weer zachter en dan uit.
  • Wanneer de lamp uit staat en ik druk op de schakelaar, dan gaat de lamp niet naar de laatst bewaarde stand, maar altijd het meest fel. /
  • Inhouden van de knop heeft geen effect
Iemand die dit probleem herkent en mogelijk weet hoe dit op te lossen? Alvast dank voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Erwin537 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 00:01:
[...]

Praktisch hetzelfde. Je hoeft ook geen scripts te schrijven, automations in HA heeft tegenwoordig een UI waar je eigenlijk heel veel mee kan bereiken.

Als je de Home assistant app op je telefoon installeert geeft deze ook een zooi metrics door, daarmee kan je ook zien op hoeveel procent je accu zit. Koppel daar een aan/uit aan met eventueel een status zodat hij niet elke keer weer een procent op laad en dan weer uit gaat en je bent klaar.
Ja, zoiets ben ik naar op zoek. Dat kaatste is wel een puntje: ‘… met eventueel een status’. Welke status heb je het dan over?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 09:24
Ik ben van plan om een aantal apparaten in huis aan te sturen via een Shelly Plug (S) om het stand-by vermogen (idle modus) van die apparaten te vermijden.

Ik denk dan aan:
- TV,
- 3x Sonos (2x one 1x beam)
- koffieapparaat
- computerscherm
- gaming laptop oplader
- eventueel ook de wasmachine en droger

Iemand enig idee hoeveel stroom verbruikt een Shelly Plug (s) in stand-by modus? Ik wil zeker weten of het de moeite is om de investering te doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Hippe Lip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:52:
[...]

Ja, zoiets ben ik naar op zoek. Dat kaatste is wel een puntje: ‘… met eventueel een status’. Welke status heb je het dan over?
Je kan in home assistant helpers aanmaken (ik ben hier zelf nog heel nieuw in dus zelf ook nog even uitzoeken of het helemaal klopt is verstandig :)). Je kan zo'n helper gebruiken om een 'state' bij te houden zodat je in je automations kan kijken wat de context is waarin je automation draait. Bij bijvoorbeeld een wasmachine is dit handig: als het verbruik onder de 1 watt is betekent het dat je wasmachine klaar is, maar het verbruik schommelt altijd net een beetje dus je krijgt gedurende dag talloze events dat het verbruik van je wasmachine onder de 1 watt is. Als je bijhoudt in zo'n helper wat de vorige state was (uit/draaien) kan je daartegen vergelijken dat alleen een notificatie moet worden uitgestuurd als het wattage onder 1 is én de vorige state draaien was. Met de notificatie uitsturen zet je de state weer naar uit zodat je niet constant notificsties krijgt.

Maar nu ik er nog even over nadenk heb je die status voor jouw use case niet nodig. Ik zat in m'n hoofd dat je niet wilt dat je telefoon lading onder een threshold komt dat hij dan weer 1 procent laad, boven de threshold zit en weer uit gaat. Maar je wilt het aanzetten van de lader sowieso manueel hebben, anders gaat je lader aan als je telefoon niet ingeplugd is.. Home assistant kan tenslotte niet weten of jouw telefoon ingeplugd is als jouw charger geen stroom geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-05 23:45
Rubbaa schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:27:
Ik ben van plan om een aantal apparaten in huis aan te sturen via een Shelly Plug (S) om het stand-by vermogen (idle modus) van die apparaten te vermijden.

Ik denk dan aan:
- TV,
- koffieapparaat
- computerscherm
- gaming laptop oplader

Iemand enig idee hoeveel stroom verbruikt een Shelly Plug (s) in stand-by modus? Ik wil zeker weten of het de moeite is om de investering te doen.

Ik heb nog nooit een shelly plug in een shelly plug gedaan :P, maar de website specificaties vermelden <1 W. Uitgaan van 1W lijkt me een safe bet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:27
shinchan03 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:11:
Een vraagje aan de shelly kenners onder ons. Ik heb een shelly dimmer 2 geïnstalleerd op een lamp en een pulsdrukker geïnstalleerd. Nu heb ik de shelly succesvol verbonden met de app en dat werkt daarmee helemaal goed. Alleen met de pulsdrukker lukt het maar niet om dit goed ingesteld te krijgen.
  • Wanneer de lamp aan staat: Als ik op de schakelaar klik, dan lijkt de lamp soms een eigen wil te krijgen; gaat automatisch harder en weer zachter en dan uit.
  • Wanneer de lamp uit staat en ik druk op de schakelaar, dan gaat de lamp niet naar de laatst bewaarde stand, maar altijd het meest fel. /
Iemand die dit probleem herkent en mogelijk weet hoe dit op te lossen? Alvast dank voor jullie reactie!
Ik herken dit niet, maar is de pulsdrukker wellicht niet goed aangesloten? Heb je een foto/aansluitschema?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-05 23:45
Hippe Lip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:52:
[...]

Zeker als je nog weinig ervaring hebt met HA is het denk ik de moeite waard om te zoeken naar 'blueprints'. Van vrij standaard en veelvoorkomende automatisering zijn eenvoudige blueprints gemaakt die je met een druk op de knop kunt importeren. Zelf nog even de juiste apparaten selecteren en je bent klaar.

In jouw geval: https://community.home-as...e-phone-is-charged/253939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 09:24
Telesto schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:24:
[...]

Ik heb nog nooit een shelly plug in een shelly plug gedaan :P, maar de website specificaties vermelden <1 W. Uitgaan van 1W lijkt me een safe bet.
Bedankt voor deze info. Ik heb een set van 8 stuks besteld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 26-05 07:05
!null schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:15:
Ik wil een Shelly 4PM gebruiken om wat vermogen te verdelen.
In principe is het geen vermogensverdeler, maar 4x een 1PM met een display. Als ik het goed begrijp geen eigen features voor vermogen voorrang van ene channel op de ander.

Maar volgens mij kan ik het wel bereiken door de channels acties te laten nemen. Dus als ene channel power boven de 1000 W komt (ik noem maar wat) dat hij dan zichzelf aanroept om een minder belangrijk channel uit te schakelen.
Door gebruik te maken van de events die een URL kunnen aanroepen op basis van power (of ampere) niveau's.
Om op mijzelf te reageren. Waarschijnlijk lukt dit ook wel met Shelly javascripts.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
shinchan03 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:11:
Een hoop van de problemen met de knop zouden goed kunnen komen van je settings. Probeer te switchen tussen single button en togs button, volgens mij wil je de laatste gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbtQlGq5MM_yg-GoCfUkVx5bCbk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xLbln7hXlfv77F5pCkY2MHen.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Laatst online: 30-05 20:37

shinchan03

Niels

saturn21 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:54:
[...]

Ik herken dit niet, maar is de pulsdrukker wellicht niet goed aangesloten? Heb je een foto/aansluitschema?
Zal dit weekend eens kijken naar hoe het is aangesloten.
stevenP schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:11:
[...]

Een hoop van de problemen met de knop zouden goed kunnen komen van je settings. Probeer te switchen tussen single button en togs button, volgens mij wil je de laatste gebruiken.
[Afbeelding]
Met deze instellingen heb ik al gespeeld, maar dat had helaas niet het gewenste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Laatst online: 11:49
Iemand nog een linkje naar de beta firmware voor een dimmer2? Ik zoek die zcross firmware. Met de laatste officiële firmware weer merkbare flickers op een pendant led lamp. Heel irritant.

Op de http://archive.shelly-tools.de/ kan ik die versies niet vinden.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rubbaa schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:27:

Ik denk dan aan:
- TV,
- koffieapparaat
- computerscherm
- gaming laptop oplader

Als je er toch 8 hebt besteld, dan zou ik ze alle 8 in elkaar steken. Zo maak je een vergroting van de meting van het eigen gebruik. De onderste meet dan het verbruik van de 7 die daar bovenop zitten. Het verbruik is zo iets groter en daardoor beter meetbaar.

Deel het meetresultaat door 7 en je weet wat zo’n plug zelf verbruikt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hippe Lip schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:00:
[...]

Als je er toch 8 hebt besteld, dan zou ik ze alle 8 in elkaar steken. Zo maak je een vergroting van de meting van het eigen gebruik. De onderste meet dan het verbruik van de 7 die daar bovenop zitten. Het verbruik is zo iets groter en daardoor beter meetbaar.

Deel het meetresultaat door 7 en je weet wat zo’n plug zelf verbruikt.
Goed idee, en dat moet er prachtig uitzien! @Rubbaa post even een fotootje van je Shellytoren als je deze tip opvolgt :+

misschien kan je meteen testen of het veel verschil maakt in verbruik als je de verlichting uitzet d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door JanPedaal op 04-11-2022 10:44 ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vraagje voor wie t weet; ik heb een Shelly 2.5 aangesloten, waarbij de schakelingang nog niet aangesloten zit (daar zit wel een zwarte schakeldraad op, maar die zit nog niet aan een knop).

Ik kan hem dus alleen softwarematig bedienen. Er zit een LED-TL balk op de Shelly aangesloten.

Het viel mij op dat als ik een spanningzoeker op de zwarte schakeldraad zet en ik mijn vinger op de spanningzoeker zet dat niet alleen de spanningzoeker oplicht, maar ook de Shelly schakelt. Ik was in de veronderstelling dat er geen spanning op de (alleen op de SW1 ingang aangesloten) schakeldraad zou staan.

Hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stefke Volgens mij staat er altijd een beetje spanning op, de Shelly 2.5 is niet potentiaal vrij. Als er een lampje in je spanningszoeker oplicht dan loopt er toch een (kleine) stroom. De Shelly is blijkbaar gevoelig genoeg om dat verschil op te pikken en ziet dit als een schakeling.

Je kan het schakelen wel voorkomen door de Shelly in te stellen als "detached", dan wordt er niet meer naar de schakelingangen gekeken om te bepalen of er geschakeld moet worden.

NB ik zou sowieso nooit een "zwevende" draad in 'de muur' willen hebben die aan de ene kant wel is aangesloten, maar aan de andere kant niet. Sluit hem dan niet aan of doe er een lasdop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
T is niet zo'n probleem, de knop komt komende week (en uiteraard zit er nu een lasdop op). Maar ik vond t wat vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
  • Laatst online: 30-05 22:42
knights16 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:20:
Iemand nog een linkje naar de beta firmware voor een dimmer2? Ik zoek die zcross firmware. Met de laatste officiële firmware weer merkbare flickers op een pendant led lamp. Heel irritant.

Op de http://archive.shelly-tools.de/ kan ik die versies niet vinden.
Ja, die kun je hier vinden:
http://repo.shelly.cloud/firmware/dimo/

Ik heb zelf aardige ervaringen met de '2l', maar laat uiteraard ook je eigen bevindingen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 21:24
Wat is wijsheid voor mijn situatie?

• Hewalex Warmtepomp, max 1kw
• Boiler heater element, max 2kw
• Relais om heater element in/uit te schakelen, de hewalax kan max 1500w aan, vandaar relais

Wat wil ik:
• Verbruik meten van Hewalex en apart die van de heater
• Misschien nog optie om temperatuur te meten
• Integratie in Home Assistant

De Hewalex zal altijd draaien, die hoeft dus niet geschakeld te worden. Ik zou i.p.v. het relais ook een Shelly kunnen gebruiken om de heater aan te sturen, maar dan kan dit niet via de Hewalex? De Hewalex heeft een legionella programma waarbij de heater zou kunnen helpen, dus dan misschien toch liever via de door hewalex aangestuurde relais.
Aansturing zie ik zelf niet veel voordelen in, tenzij iemand een beter argument heeft?

Wat zijn mijn ideeën:
• 2x Shelly 1PM
+ Voordeel hiervan is dat er temperatuur sensoren aan gehangen kunnen worden
+ Gescheiden Shelly's
- Neemt meer ruimte in
• 1x Shelly 2.5
+ Neem minder ruimte in
- Geen temperatuur sensoren aan te hangen

Ik neig naar 2x Shelly 1 PM, mede vanwege de mogelijke addon voor de temperatuur sensoren.

Wat zouden jullie doen?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:59:

je kan het als volgt aanpakken (gebaseerd op mijn wasmachine-is-klaar-notification):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gj7tuIF-7vAaMfflNwvq6q9ZR28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nXDV8M9HmeruLaYKb7P5Dxx1.png?f=fotoalbum_large
dus als je shelly plug >8W verbruik merkt voor meer dan 1 minuut (om ghost-waardes te voorkomen) gaat het script lopen.
Vervolgens doe je een wait for a trigger met als opties:
-numeric state
-sensor.iphone_battery_level
->80
-for 1 minute (om ghost-waardes tegen te gaan)
2e actie is dan call service
-service.turn_off
-shellyplug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
PASware schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:49:
Wat is wijsheid voor mijn situatie?

• Hewalex Warmtepomp, max 1kw
• Boiler heater element, max 2kw
• Relais om heater element in/uit te schakelen, de hewalax kan max 1500w aan, vandaar relais

Wat wil ik:
• Verbruik meten van Hewalex en apart die van de heater
• Misschien nog optie om temperatuur te meten
• Integratie in Home Assistant

De Hewalex zal altijd draaien, die hoeft dus niet geschakeld te worden. Ik zou i.p.v. het relais ook een Shelly kunnen gebruiken om de heater aan te sturen, maar dan kan dit niet via de Hewalex? De Hewalex heeft een legionella programma waarbij de heater zou kunnen helpen, dus dan misschien toch liever via de door hewalex aangestuurde relais.
Aansturing zie ik zelf niet veel voordelen in, tenzij iemand een beter argument heeft?

Wat zijn mijn ideeën:
• 2x Shelly 1PM
+ Voordeel hiervan is dat er temperatuur sensoren aan gehangen kunnen worden
+ Gescheiden Shelly's
- Neemt meer ruimte in
• 1x Shelly 2.5
+ Neem minder ruimte in
- Geen temperatuur sensoren aan te hangen

Ik neig naar 2x Shelly 1 PM, mede vanwege de mogelijke addon voor de temperatuur sensoren.

Wat zouden jullie doen?
Als je de ruimte hebt kan je prima 2x 1PM inbouwen. De vraag is alleen, wat voor temperatuurmeting wil je hebben? Aan een shelly kan een losse sensor, maar die zal natuurlijk niet zuiver de temperatuur van je water aangeven, maar slechts de temperatuur van bijvoorbeeld de buis waar het doorheen loopt. De vraag is dus even wat je hier exact aan hebt. Zoals het klinkt wil je eigenlijk niks schakelen, maar enkel verbruik monitoren en temperatuur meten -> 1PM is prima.

Je verbruik van 2kw max blijft binnen de theoretische grens van 10A van bijvoorbeeld de shelly 2.5, maar een 1PM kan 16A hebben en dan zit je er ruim onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 21:24
stevenP schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:38:
[...]

Als je de ruimte hebt kan je prima 2x 1PM inbouwen. De vraag is alleen, wat voor temperatuurmeting wil je hebben? Aan een shelly kan een losse sensor, maar die zal natuurlijk niet zuiver de temperatuur van je water aangeven, maar slechts de temperatuur van bijvoorbeeld de buis waar het doorheen loopt. De vraag is dus even wat je hier exact aan hebt. Zoals het klinkt wil je eigenlijk niks schakelen, maar enkel verbruik monitoren en temperatuur meten -> 1PM is prima.

Je verbruik van 2kw max blijft binnen de theoretische grens van 10A van bijvoorbeeld de shelly 2.5, maar een 1PM kan 16A hebben en dan zit je er ruim onder.
Ik heb inmiddels 2x de Shelly Plus1 PM besteld. Dank voor je reactie.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Laatst online: 11:49
Xi-s schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:38:
[...]

Ja, die kun je hier vinden:
http://repo.shelly.cloud/firmware/dimo/

Ik heb zelf aardige ervaringen met de '2l', maar laat uiteraard ook je eigen bevindingen horen.
De 2L is hier ook weer geflashed op de led pendant. Volgens mij is dat ook de laatste beta voor de huidige versie. En toch flikkert de 2L niet en de nieuwe wel.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-05 21:49
Ik heb sinds een dag een Shelly 2.5 voor mijn zonnescherm geïnstalleerd. Ik was er superblij mee tot ik nu net hoor dat hij random schakelt en niet connect. Na een boel gepiel heb ik hem uit de qpp gegooid maar nu kan ik hem helemaal niet meer vinden. Een factor reset kan ik ook niet echt vinden dus ik zit een beetje vast.

Iemand bekend met dit random schakel gedrag (ghost switching?)
En iemand bekend met het factoryy resetten van een shelly 2.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

stevenP schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:23:
[...]

je kan het als volgt aanpakken (gebaseerd op mijn wasmachine-is-klaar-notification):
[Afbeelding]
dus als je shelly plug >8W verbruik merkt voor meer dan 1 minuut (om ghost-waardes te voorkomen) gaat het script lopen.
Vervolgens doe je een wait for a trigger met als opties:
-numeric state
-sensor.iphone_battery_level
->80
-for 1 minute (om ghost-waardes tegen te gaan)
2e actie is dan call service
-service.turn_off
-shellyplug
Dank je. Via Settings > Automations heb ik die aangemaakt en dat werkt.
In automations.yaml zie ik dan dit script
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: '1667850627730'
  alias: Telefoonlader iPhone uit
  description: Schakel lader uit als telefoon 90% geladen
  trigger:
  - type: battery_level
    platform: device
    device_id: f477dde25e89bf50791e2887e9652a1a
    entity_id: sensor.iph4vph_battery_level
    domain: sensor
    above: 73
  condition:
  - condition: and
    conditions:
    - condition: device
      type: is_on
      device_id: 904a3ec0daefb3b60aecaa729e38c240
      entity_id: switch.shellyplug_s_890fbe
      domain: switch
    - condition: state
      entity_id: sensor.iph4vph_battery_state
      state: Charging
  action:
  - type: turn_off
  mode: single

Nu hangen er aan die lader twee snoertjes: ook eentje voor mijn iPad die een USB-C-kabeltje nodig heeft. Dus schreef ik nét zo’n scriptje (ook weer via Settings > Automations) voor de iPad. Die moet dan dus dezelfde Shelly uitzetten. Maar vreemd genoeg doet díé het nou net níet.
Ra ra wat is hier aan de hand.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: '2022110602'
  alias: Telefoonlader iPad uit
  description: Schakel lader uit als iPad 90% geladen
  trigger:
    device_id: bf37c2c34275481989b5a2d953d0c71d
    entity_id: sensor.ipd1vph_battery_level_2
    above: 72
  condition:
    conditions:
      entity_id: sensor.ipd2vph_battery_state
  action:
  - type: toggle

En voordat er commentaar komt op die ‘toggle’, daar stond eerst ook een ‘turn_off’, net als bij de iPhone, maar dat werkte niet dus probeerde ik wat anders.

Wat is er nou mis aan dat tweede script? Waarom werkt het niet met de iPad?
Om te zien of ik de goeie waarde monitor voor die accu heb ik op een dashboard een entity aangemaakt voor dat battery level en die klopt en loopt netjes mee bij het laden van de iPad.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hippe Lip Ik heb er weinig verstand van, want ik gebruik HA niet. Maar in je tweede script test je de battery level van sensor.ipd1vph_battery_level_2. In de conditions heb je staan dat sensor.ipd2vph_battery_state op "charging" moet staan. Klopt het wel dat de ene begint met ipd1en de ander met ipd2? Ik weet niet hoe die namen tot stand komen, maar het ziet er voor mij nu uit dat je "iPad 1" en "iPad 2" door elkaar haalt. Een ander verschil is die "_2" aan het eind, waarom is dat anders?

Bij je eerste script is het respectievelijk sensor.iph4vph_battery_level en sensor.iph4vph_battery_state. Daar is het begin dus wel hetzelfde (iph4) en zijn er ook geen dingen als "_2" aan het eind.

Afgezien daarvan: als je twee apparaten tegelijk op je lader aansluit dan schakelt HA de lader uit als 1tje boven de grenswaarde komt. Dat hoeft niet erg te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden. Als je ze aansluit terwijl de ene op 10% zit en de ander op 85% gaat de lader uit terwijl het apparaat met 10% nog lang niet vol zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Hippe Lip schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:32:
[...]

Dank je. Via Settings > Automations heb ik die aangemaakt en dat werkt.
In automations.yaml zie ik dan dit script
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: '1667850627730'
  alias: Telefoonlader iPhone uit
  description: Schakel lader uit als telefoon 90% geladen
  trigger:
    device_id: f477dde25e89bf50791e2887e9652a1a
    entity_id: sensor.iph4vph_battery_level
    above: 73
  condition:
    conditions:
      entity_id: sensor.iph4vph_battery_state
  action:
  - type: turn_off

Nu hangen er aan die lader twee snoertjes: ook eentje voor mijn iPad die een USB-C-kabeltje nodig heeft. Dus schreef ik nét zo’n scriptje (ook weer via Settings > Automations) voor de iPad. Die moet dan dus dezelfde Shelly uitzetten. Maar vreemd genoeg doet díé het nou net níet.
Ra ra wat is hier aan de hand.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: '2022110602'
  alias: Telefoonlader iPad uit
  description: Schakel lader uit als iPad 90% geladen
  trigger:
    device_id: bf37c2c34275481989b5a2d953d0c71d
    entity_id: sensor.ipd1vph_battery_level_2
    above: 72
  condition:
    conditions:
      entity_id: sensor.ipd2vph_battery_state
  action:
  - type: toggle

En voordat er commentaar komt op die ‘toggle’, daar stond eerst ook een ‘turn_off’, net als bij de iPhone, maar dat werkte niet dus probeerde ik wat anders.

Wat is er nou mis aan dat tweede script? Waarom werkt het niet met de iPad?
Om te zien of ik de goeie waarde monitor voor die accu heb ik op een dashboard een entity aangemaakt voor dat battery level en die klopt en loopt netjes mee bij het laden van de iPad.
Wat hierboven gesuggereerd wordt kan het heel goed zijn. Wat je kan doen, is de debug erbij pakken van automations.
Ik vond deze video wel wat lang, maar met een super uitleg. Ik raad je aan dit te kijken, je YAML nog eens te checken en anders eens naar het Home Assistant topic te gaan hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JeroenE schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 05:39:
@Hippe Lip Ik heb er weinig verstand van, want ik gebruik HA niet. Maar in je tweede script test je de battery level van sensor.ipd1vph_battery_level_2. In de conditions heb je staan dat sensor.ipd2vph_battery_state op "charging" moet staan. Klopt het wel dat de ene begint met ipd1en de ander met ipd2? Ik weet niet hoe die namen tot stand komen, maar het ziet er voor mij nu uit dat je "iPad 1" en "iPad 2" door elkaar haalt. Een ander verschil is die "_2" aan het eind, waarom is dat anders?
@JeroenE
De spijker op zijn kop!
Geen idee waarom ik daar steeds overheen gekeken heb, maar na aanpassen werkte het natuurlijk meteen goed. Dank je wel voor je opmerkzame blik. Soms heb je het even nodig om er iemand anders naar te laten kijken omdat je al een tijdje in hetzelfde kringetje rond blijft draaien en dan maak je ook steeds dezelfde fout.
Het was kennelijk een waarde van de oude iPad die er nog in stond. Die zal ik er maar eens uitgooien.
Afgezien daarvan: als je twee apparaten tegelijk op je lader aansluit dan schakelt HA de lader uit als 1tje boven de grenswaarde komt. Dat hoeft niet erg te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden. Als je ze aansluit terwijl de ene op 10% zit en de ander op 85% gaat de lader uit terwijl het apparaat met 10% nog lang niet vol zit.
Ja, dat klopt. Het punt is alleen dat ik zelden beide apparaten eraan heb hangen. Het is meestal óf de iPhone, óf de iPad.

Wat ik alleen nog niet opgelost heb is dat ik de Shelly plug nu uitgeschakeld achter laat. De volgende keer moet ik die dus handmatig weer aanzetten. Ik zoek nog een manier om het ding weer automatisch aan te zetten.
Het gaat om de lader bij mijn bed, dus mss is het wat om gewoon elke dag om 13:00 uur dat ding automatisch aan te zetten. Stond die aan, dan blijft dat zo, was die uit, dan gaat-ie weer aan.

Maar een automatisering om de plug weer automatisch aan te zetten als de telefoon of iPad eraf gehaald is zou mooier zijn. Met het handje op het knoppie drukken is niet zo handig, want de plug steekt in een verdeeldoos die onder mijn bed ligt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

stevenP schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:34:
[...]

Wat hierboven gesuggereerd wordt kan het heel goed zijn. Wat je kan doen, is de debug erbij pakken van automations.
Ik vond deze video wel wat lang, maar met een super uitleg. Ik raad je aan dit te kijken, je YAML nog eens te checken en anders eens naar het Home Assistant topic te gaan hier op GoT.
[YouTube: Home Assistant Automation Debug and Troubleshooting + Analytics]
Die suggestie was het dus idd. Dank ook voor je link naar deze uitleg, @stevenP. Klopt, de video is wat langer, maar daar ga ik in de komende dagen wel even tijd voor uittrekken, want ik heb de automations nog niet zo lang geleden uitgevonden en daar ga ik zeker meer werk van maken. Handig dan om te weten dat er een soort debugger is. (y)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:45:
Maar een automatisering om de plug weer automatisch aan te zetten als de telefoon of iPad eraf gehaald is zou mooier zijn.
De enige manier om dat te weten is als de iPad of iPhone aan jou kan vertellen dat de kabel fysiek is losgehaald. Ik heb geen idee of ze dat kunnen, maar ik vermoed van niet. Enkel het "ik ben niet meer aan het laden" is niet genoeg.

Ik weet niet hoe uitgebreid HA is, maar je zou iets kunnen maken als
  1. Is het na "opstaan tijd" en de plug is uit, zet de plug aan
  2. Controleer 10 seconden later of de status naar charging is gegaan
  3. Zo ja, dan is het apparaat nog aangesloten en zet de plug weer uit
  4. Probeer het over 15 minuten nog eens
Maar eerlijk gezegd lijkt mij dat allemaal heel veel werk, voor weinig "opbrengst". Tenzij je wisselende diensten hebt lijkt het mij het makkelijkste om de plug voor je gaat slapen weer aan te zetten. Stel je gaat normaal gesproken ergens tussen 22u en 24u naar bed, zorg dan dat de plug om 21:45 aan gaat.

Ik zou er alleen meer moeite in stoppen als je ook wel eens om 18u je telefoon al op die lader wil opladen, want dan gaat dat inderdaad niet zonder dat je er aan denkt de plug weer aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
JeroenE schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:35:
[...]
De enige manier om dat te weten is als de iPad of iPhone aan jou kan vertellen dat de kabel fysiek is losgehaald. Ik heb geen idee of ze dat kunnen, maar ik vermoed van niet. Enkel het "ik ben niet meer aan het laden" is niet genoeg.

Ik weet niet hoe uitgebreid HA is, maar je zou iets kunnen maken als
  1. Is het na "opstaan tijd" en de plug is uit, zet de plug aan
  2. Controleer 10 seconden later of de status naar charging is gegaan
  3. Zo ja, dan is het apparaat nog aangesloten en zet de plug weer uit
  4. Probeer het over 15 minuten nog eens
Maar eerlijk gezegd lijkt mij dat allemaal heel veel werk, voor weinig "opbrengst". Tenzij je wisselende diensten hebt lijkt het mij het makkelijkste om de plug voor je gaat slapen weer aan te zetten. Stel je gaat normaal gesproken ergens tussen 22u en 24u naar bed, zorg dan dat de plug om 21:45 aan gaat.

Ik zou er alleen meer moeite in stoppen als je ook wel eens om 18u je telefoon al op die lader wil opladen, want dan gaat dat inderdaad niet zonder dat je er aan denkt de plug weer aan te zetten.
Ik heb bijvoorbeeld voor dit soort dingen binnen iOS een shortcut gemaakt (dus op homescreen een knop met daarachter een automation die draait binnen de HA-app). Je kan dus bijvoorbeeld een shortcut maken dat je die shelly aanzet. Of via een NFC-tag op je nachtkastje :*)

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:35
Even een vraagje, bij de Energy socket van HomeWizzard (vergelijkbaar met de Shelly plug) geven ze aan dat deze individueel geijkt wordt (±99,5% nauwkeurigheid). Hoe zit dat bij de plugs van Shelly? Of is dit vooral marketing van HomeWizzard en zijn de Shelly plugs nauwkeurig genoeg?

Aanvullende vraag: de Shelly plug s heeft volgens de productinformatie op de website de volgende functie: 'automatically power of any appliance at a specified time or if the predefined power consumption level is exceeded'.
Kan het ook andersom, dat de plug het betreffende apparaat juist uitschakelt als het apparaat minder dan x Watt verbruikt?

[ Voor 33% gewijzigd door musicfreak op 10-11-2022 08:50 ]

• CurlyMo
  • Laatst online: 12:44
Weet iemand of het volgende kan met de Shelly1?
- Fysiek via de bedrading aan schakelen en via de domotica weer uit
- Via domotica aan schakelen en via fysiek weer uit
- Via fysiek aan en via fysiek weer uit
- Via domotica aan en via domotica weer uit

Oftewel, alle combinaties tussen aan en uit schakelen waarbij ik via domotica of fysiek het aan of uit signaal geef.

Het doel is om een warmtepomp te bedienen via domotica en/of via een thermostaat. De thermostaat is fysiek verbonden met de shelly, naast mijn domotica. Het doel is dat de warmtepomp blijft draaien op mijn thermostaat als mijn domotica uitvalt. Ook wanneer de domotica uitvalt nadat hij het aan signaal heeft gegeven, maar dus niet meer het uit signaal geeft. De thermostaat zou dat dan alsnog zelf moeten kunnen doen. Of andersom. Dat de domotica het laatste uit signaal gaf, uitvalt waardoor mijn thermostaat weer als eerste het aan signaal moet geven.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 10-11-2022 08:58 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 14:30
musicfreak schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:13:
Even een vraagje, bij de Energy socket van HomeWizzard (vergelijkbaar met de Shelly plug) geven ze aan dat deze individueel geijkt wordt (±99,5% nauwkeurigheid). Hoe zit dat bij de plugs van Shelly? Of is dit vooral marketing van HomeWizzard en zijn de Shelly plugs nauwkeurig genoeg?

Aanvullende vraag: de Shelly plug s heeft volgens de productinformatie op de website de volgende functie: 'automatically power of any appliance at a specified time or if the predefined power consumption level is exceeded'.
Kan het ook andersom, dat de plug het betreffende apparaat juist uitschakelt als het apparaat minder dan x Watt verbruikt?
Voor echte nauwkeurigheid moet je shelly niet kopen, ik zie best wel wat verschil tussen de Shelly EM en Plug S. Maar goed genoeg om inzicht te krijgen.

Power of bij power limit is een protectie, dus je kan hem niet andersom gebruiken.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
musicfreak schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:13:

Voor minder dan x watt uitschakelen zie het telefoonlader hier voor. Het kan (binnen de ranges van shelly) maar niet met puur shelly plug (op dit moment). Je zal iets van home assistant nodig hebben.
CurlyMo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:55:
Weet iemand of het volgende kan met de Shelly1?
- Fysiek via de bedrading aan schakelen en via de domotica weer uit
- Via domotica aan schakelen en via fysiek weer uit
- Via fysiek aan en via fysiek weer uit
- Via domotica aan en via domotica weer uit

Oftewel, alle combinaties tussen aan en uit schakelen waarbij ik via domotica of fysiek het aan of uit signaal geef.

Het doel is om een warmtepomp te bedienen via domotica en/of via een thermostaat. De thermostaat is fysiek verbonden met de shelly, naast mijn domotica. Het doel is dat de warmtepomp blijft draaien op mijn thermostaat als mijn domotica uitvalt. Ook wanneer de domotica uitvalt nadat hij het aan signaal heeft gegeven, maar dus niet meer het uit signaal geeft. De thermostaat zou dat dan alsnog zelf moeten kunnen doen. Of andersom. Dat de domotica het laatste uit signaal gaf, uitvalt waardoor mijn thermostaat weer als eerste het aan signaal moet geven.
Aan/uit schakelen met knop en app werkt. Maakt niet uit met wat je inschakelt en met wat uit of in welke volgorde. Je thermostaat/warmtepomp verhaal snap ik echter niet.
Pagina: 1 ... 45 ... 81 Laatste