Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Shabbaman

Got love?

Shabbaman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:37:
Ik heb een knullig probleem. Ik heb een Shelly 2.5 met op beide kanalen lampen. Dat heeft een hele tijd goed gewerkt, maar een maand geleden is om onduidelijke reden een kanaal verdwenen. In de app kan ik wel opnieuw een apparaat toevoegen, maar die gebruikt dan hetzelfde kanaal als de lamp die het nog wel doet. Het "verdwenen" kanaal is toevallig het kanaal dat met de klassieke schakelaar is verbonden (de Shelly 2.5 heeft die mogelijkheid voor een van de twee kanalen) en zo kan ik zien dat de lamp het op zich nog wel doet.

Ik vermoed dat een factory reset wel een oplossing is, maar ik ben bang straks de schakelaar fysiek uit te moeten bouwen en dat zie ik niet zitten. Nu heb ik wat gegoogeld naar een oplossing, zonder succes. Heeft iemand een suggestie?
Update: het is me gelukt om het weer aan de praat te krijgen. Hoe me dat is gelukt is wel weer een typisch verhaal: ik had een Shelly bulb RGBW gekocht die ik ook niet aan de praat kreeg. Uiteindelijk via de browser in de interface van dat ding gekomen, en toen bedacht dat ik dat bij die 2.5 misschien ook wel kon doen. Bleek via de browser-interface prima te werken. Waar ik bij het installeren van de Bulb al achterkwam is dat de Shelly app of mijn wifi niet helemaal lekker werkt, want het "ontdekken" van nieuwe Shelly devices werkt gewoon niet goed. Handmatig via IP toevoegen werkt wel prima, en nu heb ik wel weer gewoon beide kanalen in de Shelly app.

tl;dr

Gebruik eerst de web-interface en voeg daarna toe via ip-adres.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46
Shabbaman schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Update: het is me gelukt om het weer aan de praat te krijgen. Hoe me dat is gelukt is wel weer een typisch verhaal: ik had een Shelly bulb RGBW gekocht die ik ook niet aan de praat kreeg. Uiteindelijk via de browser in de interface van dat ding gekomen, en toen bedacht dat ik dat bij die 2.5 misschien ook wel kon doen. Bleek via de browser-interface prima te werken. Waar ik bij het installeren van de Bulb al achterkwam is dat de Shelly app of mijn wifi niet helemaal lekker werkt, want het "ontdekken" van nieuwe Shelly devices werkt gewoon niet goed. Handmatig via IP toevoegen werkt wel prima, en nu heb ik wel weer gewoon beide kanalen in de Shelly app.

tl;dr

Gebruik eerst de web-interface en voeg daarna toe via ip-adres.
Ah, ik kan het mis hebben, maar denk dat veel mensen hier de shelly app uberhaupt niet gebruiken ;) Maar de web interface (evt icm het lokale AP) is inderdaad erg handig als het allemaal even niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 12:41
Even geprobeert die app maar vond het niets gewoon HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Shabbaman

Got love?

borft schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Ah, ik kan het mis hebben, maar denk dat veel mensen hier de shelly app uberhaupt niet gebruiken ;) Maar de web interface (evt icm het lokale AP) is inderdaad erg handig als het allemaal even niet werkt.
Ik kan me het wel voorstellen hoor, maar ik ben nog niet zover. Ooit.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Is er een manier om bij de Shelly Plug S de afschakeling boven de 2500w aan te passen?
Ik heb de wasmachine erachter hangen, en deze piekt 1 seconde boven de 2500w en daardoor schakelt die Shelly meteen af.

Ik wil dat Shelly eigenlijk pas afschakelt na een seconde of 5 >2500w.

Ik heb de configureerbare beperking al uitgezet, maar bij de 2500w stop hij er nog altijd mee.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofpoppe
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-08-2024
Recentelijk begonnen met Shelly's.

Momenteel heb ik in m'n zekeringkast nog klassieke impulsrelais op 230V. Ik geraak maar niet wijs uit de verschillende aansluitmogelijkheden van de Shelly PRO 1. Kan er me iemand op weg helpen wat de bedrading is om hier een 1 op 1 upgrade uit te voeren ?

Dit is m'n huidige impuls: Z-S230/S - Impulse relay, switch, 230 V AC, 16A, 1NO

Bedankt alvast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:23
JackBol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:17:
Is er een manier om bij de Shelly Plug S de afschakeling boven de 2500w aan te passen?
Ik heb de wasmachine erachter hangen, en deze piekt 1 seconde boven de 2500w en daardoor schakelt die Shelly meteen af.

Ik heb de configureerbare beperking al uitgezet, maar bij de 2500w stop hij er nog altijd mee.
Waarschijnlijk kan je dan beter een Shelly 1PM pakken, die is rated tot 3500w volgens mij. Misschien iets meer werk qua installatie, maar dan zit je in ieder geval goed.

Edit: of zoals rens inderdaad zegt de gewone plug. Die vergeet ik altijd een beetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin537 op 05-10-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
JackBol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:17:

De Shelly Plug S is gemaakt voor maximaal 2500W daarboven gaat die kapot. Dus het is best logisch dat hij uitschakelt daarboven. De normale Shelly plug kan wel 3600W aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 14:50
Ik zit wat te experimenteren met een Shelly RGBW2.

Het is de bedoeling om die te verwerken in een kroonluchter met 20 Led lampjes.
Momenteel worden die gevoed met een 12 Vac voeding, en daardoor knipperen de lampjes hinderlijk (vermoedelijk 50 Hz), en ik vind ze te fel branden.
Ik wilde in eerste instantie een Shelly Dimmer 2 toepassen maar ben bang dat de ledjes daarmee ook gaan knipperen.

In een testopstelling heb ik met een 12 Vdc voeding en een Shelly RGBW2 de lampjes aangestuurd waarbij me opvalt dat de maximum lichtsterkte bij dc voeding veel hoger is dan bij ac voeding. Ergens is dat ook logisch. Ik zat me af te vragen of die Shelly kan worden gekalibreerd met een maximum 'brightness', omdat de ledjes op volle kracht een gat in je netvlies branden. Weet iemand of / hoe dat kan? Op de site van Shelly kan ik er niks over vinden.
Het knipperen is in deze testopstelling overigens vrijwel niet waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
JW te R schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:04:
Ik zit wat te experimenteren met een Shelly RGBW2.

Het is de bedoeling om die te verwerken in een kroonluchter met 20 Led lampjes.
Momenteel worden die gevoed met een 12 Vac voeding, en daardoor knipperen de lampjes hinderlijk (vermoedelijk 50 Hz), en ik vind ze te fel branden.
Ik wilde in eerste instantie een Shelly Dimmer 2 toepassen maar ben bang dat de ledjes daarmee ook gaan knipperen.

In een testopstelling heb ik met een 12 Vdc voeding en een Shelly RGBW2 de lampjes aangestuurd waarbij me opvalt dat de maximum lichtsterkte bij dc voeding veel hoger is dan bij ac voeding. Ergens is dat ook logisch. Ik zat me af te vragen of die Shelly kan worden gekalibreerd met een maximum 'brightness', omdat de ledjes op volle kracht een gat in je netvlies branden. Weet iemand of / hoe dat kan? Op de site van Shelly kan ik er niks over vinden.
Het knipperen is in deze testopstelling overigens vrijwel niet waarneembaar.
Ik heb mijn rgbw2 niet aangesloten op dit moment, maar als je het niet in de (web) gui kan vinden kan het waarschijnlijk niet.

Zo te zien kan het wel met tasmoto mocht je dat zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 06:36
Ik heb een shelly 2.5 geflashed naar tasmota. Is het mogelijk om hier weer stock firmware van shelly op te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Erwin537 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 01:09:
Zo te zien kan het wel met tasmoto mocht je dat zien zitten.
Ik heb geen flauw idee hoe dat moet en wat daarvan de voor- en nadelen zijn. Wil ik me ook nog eens in verdiepen, maar dat staat eerlijk gezegd niet hoog op de prioriteitenlijst.

Ik bedacht net dat ik ook nog even kan kijken of het via Node-Red / MQTT beter instelbaar is.

En ik heb nog een Shelly Dimmer 2 liggen, dus voorlopig mogelijkheden genoeg om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:44
Hoi

Even een controle vraag. Ik heb een Shelly 1 die ik in het toilet wil gebruiken. Voornamelijk voor het uitzetten van de lamp als deze te lang aan staat.

Bij de schakelaar (buitenwand toilet) heb ik geen N-draad, dus wilde ik de shelly in de lamp aansluiten.

Vanuit plafond komen N, Aarde en L. Die gaan in n kroonsteen (in de lamp) en blauw(N) en bruin (L) komen daar weer uit. Klopt het volgende dan?

- L uit plafond in de L van de Shelly1
- N uit plafond in de N van de Shelly1
- O van de shelly in de N van de lamp
- I van de shelly in de L van de lamp

Ik twijfel even omdat ik dus wel die schakelaar heb aan de wand, maar de lamp wil kunnen schakelen met de shelly (als de schakelaar niet gebruikt is voor X minuten). Volgens mij ben ik dan de SW van de Shelly niet nodig toch? Of moet ik juist de L en de N via een WAGO zowel in de Shelly als de Lamp doen. Lijkt me niet, maar ik loop ff vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makster
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 19:08
RobIII schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:55:

Nou, daar liep ik gisteren dus ook tegenaan met een plug die al drie maanden prima functioneerde. De oplossing, mocht je die nog niet hebben, is http://<deviceip>/longifyid aan te roepen (kan vanuit een browser). Disclaimer: Link is naar een blog van ondergetekende; ik update die terwijl de case nog loopt bij Shelly. Zie ook hier (onder "Device is connecting to the WiFi, but an error message says it is already connected to another user account") en hier.
Ik heb 2 Shelly Plug S-en, bij 1 van de 2 had ik ook dit probleem (already owned by ...). Had op internet gezocht en via een ota-update de firmware geflashed om dit op te lossen (via http://<plugip>/Ota?url=http://shelly-api-eu.shelly.cloud/firmware/SHPLG-S_patch/plug-s-longid.zip) Daarna was inderdaad het probleem opgelost en kon ik hem toevoegen. Daarna de firmware ge-update naar de laatste versie (20220809-124506/v1.12-g99f7e0b).

Ik heb deze procedure op beide pluggen gedaan. Maar het rare is nu dat de plug die geen conflict had wel netjes een lange id heeft gekregen, maar de plug die eerst het conflict aangaf heeft juist nog een korte id (5AXXXX). Raar, aangezien deze bij het installeren aangaf dat er een conflict was (en dat is dus blijkbaar nu ineens opgelost?).

Dus ik zag bovenstaande post en dacht: handig, dan doe ik even de 'longifyid' op deze 2e plug om hem bij te werken naar een lange id. Dat geeft gewoon een 'Not found' message en er verandert niets.

Krijgen andere mensen ook een 'Not found' wanneer ze de longifyid aanroepen op een Shelly Plug S met de nieuwste firmware (20220809-124506/v1.12-g99f7e0b)? Bij de plug die al wel een lange id heeft krijg ik ook een 'Not found' terug). Lijkt net alsof de call niet meer in deze firmware zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 13:13
Koepert schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:50:
Hoi

Even een controle vraag. Ik heb een Shelly 1 die ik in het toilet wil gebruiken. Voornamelijk voor het uitzetten van de lamp als deze te lang aan staat.

Bij de schakelaar (buitenwand toilet) heb ik geen N-draad, dus wilde ik de shelly in de lamp aansluiten.

Vanuit plafond komen N, Aarde en L. Die gaan in n kroonsteen (in de lamp) en blauw(N) en bruin (L) komen daar weer uit. Klopt het volgende dan?

- L uit plafond in de L van de Shelly1
- N uit plafond in de N van de Shelly1
- O van de shelly in de N van de lamp
- I van de shelly in de L van de lamp

Ik twijfel even omdat ik dus wel die schakelaar heb aan de wand, maar de lamp wil kunnen schakelen met de shelly (als de schakelaar niet gebruikt is voor X minuten). Volgens mij ben ik dan de SW van de Shelly niet nodig toch? Of moet ik juist de L en de N via een WAGO zowel in de Shelly als de Lamp doen. Lijkt me niet, maar ik loop ff vast.
Allereerst, als je niet zeker weet hoe je de draden moet aansluiten, is het i.v.m. werken met 230V mogelijk veiliger om iemand in te schakelen die wel gelijk weet hoe het moet.

Maar teken eens uit hoe je het nu voor ogen hebt. Zoals ik je verhaal nu interpreteer gaat het niet werken.

Trouwens, op het moment dat je schakelaar zo dicht bij de lamp zit (aanname; misschien heb je een balzaal van een toilet :p) is het bij mij altijd zeer eenvoudig gebleken om een nuldraad naar de schakelaar te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Koepert schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:50:
[..]
Als die L die uit het plafond zwart is, is het de schakeldraad.
Op de plaats waar je de Shelly aansluit heb je een blauwe (N), bruine (L) en een zwarte (Schakel) draad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Vergeef me mijn paintskill maar dit is de situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UY9xOWdij-Aj4ANe6gsggzeiJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xpxA2bWSKOTl4QBG0fF2QmwV.png?f=user_large

Daar moet de Shelly dus tussen. Op dit moment is mijn voorkeur aan de lamp-kant ivm bereikbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
Waar gaat je zwarte draad nu naartoe dan? Die is in de buurt van de lamp nergens zichtbaar? Ik zou namelijk verwachten dat er óók bruin zit bij je lamp, niet -alleen- bruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Xi-s schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:03:
Waar gaat je zwarte draad nu naartoe dan? Die is in de buurt van de lamp nergens zichtbaar? Ik zou namelijk verwachten dat er óók bruin zit bij je lamp, niet -alleen- bruin.
Dat had ik dus ook verwacht, daarom twijfel ik over wat juist is. Geen N bij schakelaar maar wel bij Lamp snap ik nog wel, maar het zal wel ergens in de contactdoos ACHTER de lamp zitten ofzo..

Daarom twijfel ik dus ook wat ik nu precies van de shelly de kroonsteen in moet sturen.

Ik heb alleen een L en N die de kroonsteen in gaan (ja en Aarde) dus die gaan bij L en N de Shelly in denk ik dan.. Maar dan..

overigens: Schakelaar UIT (en Lamp dus ook) is ook L geen stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 06-10-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Xi-s schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:03:
Als bij de lamp geen zwart zit maar wel bruin dat reageert op de schakelaar dan is degene die dit heeft aangelegd (Beun de Haas?) er in geslaagd op miraculeuze wijze zwart in bruin te veranderen.
Ofwel, dan zit er nog ergens een lasdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
Koepert schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Dat had ik dus ook verwacht, daarom twijfel ik over wat juist is. Geen N bij schakelaar maar wel bij Lamp snap ik nog wel, maar het zal wel ergens in de contactdoos ACHTER de lamp zitten ofzo..

Daarom twijfel ik dus ook wat ik nu precies van de shelly de kroonsteen in moet sturen.

Ik heb alleen een L en N die de kroonsteen in gaan (ja en Aarde) dus die gaan bij L en N de Shelly in denk ik dan.. Maar dan..

overigens: Schakelaar UIT (en Lamp dus ook) is ook L geen stroom.
Oké, duidelijk, dan is je bruine draad daar dus een schakeldraad. Niet verboden voor zover ik weet, wel onhandig.

Dan moet je idealiter nog een tweede bruine draad hebben daar waar permanent prik op staat.

Het alternatief is dat je de Shelly wel voedt vanuit je schakeldraad, maar dan start die dus pas op bij het aanzetten van de lamp. Voor je gebruiksscenario met puur een timer om de lamp weer uit te zetten is dat werkbaar, maar had net zo goed een domme tijdschakelaar kunnen zijn dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:02
Even een stukje zwart tape om de bruine draad zodat je (of iemand na je) het niet nog een keer hoeft uit te zoeken ;)

Heb je geen toegang tot de lasdoos?
Alternatief kan zijn om een Shelly 1L te bestellen (en een bypass als load <20W is). Dan heb je geen blauwe draad nodig en kan hij achter je schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
JW te R schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:45:
[...]
En ik heb nog een Shelly Dimmer 2 liggen, dus voorlopig mogelijkheden genoeg om te testen.
Die Shelly Dimmer werkte 5 minuten lang prima, en is vervolgens ontploft. Heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:38
servers down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
welke server bedoel je?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:38
cloud server, maar hij doet het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Even vanuit de duurzame kroeg!

Ik wil mijn apparaten een beetje gaan meten qua stroomverbruik. In mijn hoofd heb ik dan een stekker die ik tussen bijvoorbeeld de wasmachine en het stopcontact doe.

Na een week kan ik via een app op mijn telefoon zien hoeveel stroom het apparaat in die week per dag en in totaal heeft verbruikt

Daarna haal ik de stekker er weer tussenuit en sluit ik hem de volgende dag aan op de vrieskast om weer een week te loggen hoeveel die verbruikt.

Klopt het dat ik gewoon een Shelly plug (niet de S ivm piek) kan kopen hiervoor? Ik heb dan toch geen hub nodig zoals bij Philips Hue welke ik al heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45
Sorry dat ik niet alle pagina's heb doorgelezen... (Wel gezocht, maar kon het niet vinden): werken de Shelly smart lampen ook achter traditionele schakelaars? Maw onthouden ze de laatste stand voordat ze worden uitgezet via de schakelaar? Er zijn verschillende merken die dit schijnen te kunnen, maar kan hierover bij Shelly niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:34

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Rowwan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:55:
Sorry dat ik niet alle pagina's heb doorgelezen... (Wel gezocht, maar kon het niet vinden): werken de Shelly smart lampen ook achter traditionele schakelaars? Maw onthouden ze de laatste stand voordat ze worden uitgezet via de schakelaar? Er zijn verschillende merken die dit schijnen te kunnen, maar kan hierover bij Shelly niks vinden.
@Rowwan
Je zet de Shelly niet uit. Dat wil zeggen: op de L laat je altijd spanning staan. Je kunt de uitgang wel schakelen met een (zwarte) schakeldraad vanaf een schakelaar bijvoorbeeld. Dan gaat de lamp aan de uitgang mee aan en uit en kun je de Shelly ook op afstand aan/uit zetten.
Maar of de lamp nu aan of uit is, de Shelly blijft meestal spanning houden, onder spanning staan.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45
@Hippe Lip , j ik heb het in dit geval over de Shelly lampen, niet de Shelly schakelaars (die heb ik inmiddels meerdere). In mijn huiskamer heb ik een 4-tal staande vloerlampen. Deze hebben gewoon een stekker voor in het stopcontact. Ik heb momenteel deze stopcontacten geschakeld via een gewone schakelaar. Ik vroeg me af of ik deze lampen kon vervangen door Shelly lampen. Dit zou kunnen als ze de laatste stand onthouden voordat ik ze fysiek uitschakel. Ik snap dat ik ze dan niet via de app aan kan zetten, maar dat dit via de schakelaar moet. Ik wil de app alleen gebruiken om te dimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:35
Rowwan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:55:
Ja, die onthouden hun laatste stand na een stroomonderbreking

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
President schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:25:
Even vanuit de duurzame kroeg!

Ik wil mijn apparaten een beetje gaan meten qua stroomverbruik. In mijn hoofd heb ik dan een stekker die ik tussen bijvoorbeeld de wasmachine en het stopcontact doe.

Na een week kan ik via een app op mijn telefoon zien hoeveel stroom het apparaat in die week per dag en in totaal heeft verbruikt

Daarna haal ik de stekker er weer tussenuit en sluit ik hem de volgende dag aan op de vrieskast om weer een week te loggen hoeveel die verbruikt.

Klopt het dat ik gewoon een Shelly plug (niet de S ivm piek) kan kopen hiervoor? Ik heb dan toch geen hub nodig zoals bij Philips Hue welke ik al heb?
Dat is correct, je hebt geen Bridge nodig of iets dergelijks. Voor historische data moet je wel gebruik maken van (gratis) shelly cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Erwin537 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

Dat is correct, je hebt geen Bridge nodig of iets dergelijks. Voor historische data moet je wel gebruik maken van (gratis) shelly cloud.
Dan bedoel je gewoon een app op mijn telefoon toch? En ik neem aan dat dat gewoon automatisch gaat en dat ik na die week gewoon de app even kan openen op mijn telefoon?

https://amzn.eu/d/2Ih3O30 deze dus gewoon?

[ Voor 5% gewijzigd door President op 08-10-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@President Ja, klopt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ter referentie, Shelly Plug S waarmee ik mijn media hoek (tv etc) monitor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HJ-8D6kJQQGrKU_OjBLR8BD7NQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEmDBgwPSt2ya8mBka8EzIvn.jpg?f=fotoalbum_large

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Top, dan bestel ik een gewone Shelly en een Shelly s om even de komende weken in mijn huis te gaan meten en kan ik ze daarna ook bij familie er tussen gaan hangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 09:38
Erwin537 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:57:
[...]

.. of maak afbeeldingen om hier je aansluiting te valideren.
Bij dezen wil ik mijn aansluiting valideren, ik heb er nu pas de tijd voor gehad :) Zo ver ik weet heb ik de boel correct aangesloten, maar het hele zaakje werkt niet. Ik twijfel alleen aan de nuldraad. De nuldraad die vanuit de lamp komt, heb ik direct aangesloten op de Shelly. Deze zat voorheen samen met andere blauwe draden in een klem.

De situatie zonder Shelly:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6jEwxqr4RL29JU6c7LJsFqK1cA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vzN63jgiTI3b13pu8BNXzJb.jpg?f=fotoalbum_large

De situatie met Shelly, ik hoop dat de bekabeling te volgen is, het is nogal drukke boel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x01-r4broih-RZC3ixSC2hF0f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nscmFeXAVeou86mXOkTRhwe7.jpg?f=fotoalbum_large

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Update: Ik heb de boel weer teruggedraaid. Een deel van de andere stopcontacten (in een andere ruimte) kreeg geen stroom meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Aurora op 09-10-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Aurora schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Bij dezen wil ik mijn aansluiting valideren, ik heb er nu pas de tijd voor gehad :) Zo ver ik weet heb ik de boel correct aangesloten, maar het hele zaakje werkt niet. Ik twijfel alleen aan de nuldraad. De nuldraad die vanuit de lamp komt, heb ik direct aangesloten op de Shelly. Deze zat voorheen samen met andere blauwe draden in een klem.

[Afbeelding]

De situatie met Shelly, ik hoop dat de bekabeling te volgen is, het is nogal drukke boel.

[Afbeelding]
Moeilijk te volgen, maar het lijkt alsof sw op de shelly leeg is. Dat is je schakelaar. Aangezien je die nog wel hebt hangen neem ik aan dat je die wilt aansluiten?

(Edit)
Oh, de zwarte draad gaat naar sw, dat is goed. Klopt het dat er nog wel 2 bruine draden naar de schakelaar gingen? Dat is als het goed is niet nodig gezien je nu een wago hebt voor het verdelen.

(/edit)

@President alleen even wisselen van wifi netwerk als je hem bij familie hangt ;) makkelijkste waarschijnlijk met back-up wifi optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin537 op 09-10-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 14:10

Rannasha

Does not compute.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is niet goed te zien, maar de blauwe nuldraad moet je niet slechts uit de klem halen en in de Shelly stoppen. Die moet je afsplitsen (met een wago-klem ofzo), zodat er een extra draad naar de Shelly loopt, maar de rest van de boel ongewijzigd blijft. Als dat niet gebeurt, dan kan het inderdaad dat een deel van het circuit niet meer werkt omdat zij geen aangesloten nul meer hebben.

Als de klem waar de nuldraad in zit nog plek heeft, dan kun je een draad vanaf de Shelly bij pluggen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 09:26
Baseje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

[...]

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar, als ik de HTTP post vanaf m'n computer doe werkt het wel, maar zodra ik in de Shelly zowel localhost als het lokale IP zet schakelt hij gewoon niet.

Ik heb de webhook als volgt ingesteld;
Choose Active Time (Blank = 24H)
Condition> When input is Push
URL: http://localhost/relay/0?turn=toggle

Had al gevonden dat je na het zetten van een webhook de Shelly moet herstarten, maar maakt geen verschil...

Iemand zo een idee?
Ik krijg dit gewoon niet voor elkaar, iemand misschien toch nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:38
Baseje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Ik krijg dit gewoon niet voor elkaar, iemand misschien toch nog een idee?
Heb je al geprobeerd om het localhost IP te gebruiken ipv de hostname localhost? Het is niet gegarandeerd dat localhost door de shelly zelf ook herkend wordt, maar het local IP moet altijd werken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
Dutchess_Nicole schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Heb je al geprobeerd om het localhost IP te gebruiken ipv de hostname localhost? Het is niet gegarandeerd dat localhost door de shelly zelf ook herkend wordt, maar het local IP moet altijd werken.
Uiteraard!
Heb het lokale IP, localhost en 127.0.0.1 geprobeerd, maar helaas geen van alle werkt.
Ik vond ook nog ergens dat na het instellen van de 'webhook' de shelly herstart moet worden, maar ook dat bied geen resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederick130391
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 14:10
Ik ben mij even aan het inlezen in de Shelly pro 4pm, oorspronkelijk heeft de elektricien eltako's voorzien voor de 'alles uit' knoppen in huis te laten werken. Nu ben ik zelf nog al fervent bezig met Home Assistant en is dit ook wel eenvoudig te regelen met wat shelly materiaal.

De schakelaars komen allemaal op laagspanning, maar kan de shelly pro 4pm hier mee overweg?
Dat is mij niet helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 21:11
Wie gebruikt er een Shelly 1 om bijvoorbeeld een hele rits aan multimedia-apparaten de stroom af te snijden (in het kader van besparing).

Ik wil nog een keer een TV wand bouwen, en eigenlijk alle stopcontacten in die wand (tv, receiver, subwoofer, TVmodem) in één keer van stroom voorzien met een Shelly 1, zodat 's nachts de diverse standby's uit gaan,.

In ons toilet had ik een Led spot en een 12v adapter met ledstrip gekoppeld aan een Shelly 1 en dat werkte niet; het relais werd telkens "sticky". 2x vervangen door een Shelly 1, incl. snubbers, maar probleem bleef terugkomen.
Die ledstrips is nu vervangen door een 220v ledstrip, tot nu toe gaat dat goed.

Maar ik vraag me dus af of een reeks van apparaten - waarvan dan de standby aan/uit gezet gaat worden - voor een vergelijkbaar probleem zou zorgen
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze manier van aansluiten (met massieve 2,5draad) ga je de aansluiting van je Shelly slopen. Veel te stug en bij het in de wanddoos proppen komt er veel te veel druk op de aansluitingen te staan.

[ Voor 43% gewijzigd door Stefke op 10-10-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Erwin537 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Oh, de zwarte draad gaat naar sw, dat is goed. Klopt het dat er nog wel 2 bruine draden naar de schakelaar gingen? Dat is als het goed is niet nodig gezien je nu een wago hebt voor het verdelen.
Klopt, twee bruine draden, waarvan 1 eigenlijk 'zwart' (schakeldraad) is. Nu je mij hierop attendeert, kan ik mijzelf niet goed volgen waarom ik de andere bruine draad naar de schakelaar liet gaan. Deze zou ik dus achterwege laten? Ik probeerde het onderstaande schema aan te houden, die hier eerder eens gepost werd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9kgziMFKAjchUwGwDeNC4_9aeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93e2WuJTskWlCqgif9zGpPmk.png?f=fotoalbum_large
Rannasha schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Het is niet goed te zien, maar de blauwe nuldraad moet je niet slechts uit de klem halen en in de Shelly stoppen. Die moet je afsplitsen (met een wago-klem ofzo), zodat er een extra draad naar de Shelly loopt, maar de rest van de boel ongewijzigd blijft. Als dat niet gebeurt, dan kan het inderdaad dat een deel van het circuit niet meer werkt omdat zij geen aangesloten nul meer hebben.

Als de klem waar de nuldraad in zit nog plek heeft, dan kun je een draad vanaf de Shelly bij pluggen.
Dat bedacht ik mij inderdaad vlak voordat ik de boel terug draaide. Middels een grotere klem had ik de nuldraaden aan elkaar gelust, waarvan dus 1 naar de Shelly ging. Ik merkte helaas geen verschil, dus er was blijkbaar nog een andere fout. Ik houd bij de volgende poging de nuldraden iig bij elkaar om het cirkeltje rond te houden. Dank!
Stefke schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:08:
Deze manier van aansluiten (met massieve 2,5draad) ga je de aansluiting van je Shelly slopen. Veel te stug en bij het in de wanddoos proppen komt er veel te veel druk op de aansluitingen te staan.
Dank voor de tip! Ik had inderdaad al het benauwde gevoel dat het allemaal kon breken bij het proppen. Ik ga wederom op zoek naar flexibele installatiedraden (ik had moeite om deze te vinden, bij de grotere bouwmarken geen succes iig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik knip ze gewoon uit een stuk huishouddraad (2 of 3 aders). Mantel verwijderen en je hebt 3 mooie soepele draden in 3 kleuren. 1mm2 is zeker genoeg, icm ledverlichting. Alleen zwarte kabel heb ik ergens (web) gekocht, omdat die niet in huishouddraad zit.
En dan adereindhulzen gebruiken icm wagoklemmen (omdat je altijd aders met een wagoklem van massief naar soepel moet omzetten). Kost wat extra ruimte, maar je kunt de boel er gemakkelijk in krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 10-10-2022 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
Volgende keer deze bestellen zijn voor soepel en massief
https://www.elektrototaal...FXjW5nUW_OOEaAqpaEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36
Aurora schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:59: Ik Ik ga wederom op zoek naar flexibele installatiedraden (ik had moeite om deze te vinden, bij de grotere bouwmarken geen succes iig).
Het assortiment van bouwmarkten sluit niet aan op wat je nodig hebt om goed aan elektra te klussen. Deels zijn ze in de jaren '80 blijven hangen, deels weten de medewerkers van bouwmarkten gewoon niet wat je nodig hebt. Je bent vaak helaas toch aangewezen op webwinkels voor goed spul.

Flexibele draden voor dit soort werk heten "montagedraad" of "montagesnoer" (maar let op: niet elk dier is een koe). Zelf ga ik het liefst meteen voor spul dat goed genoeg is voor in groepenkasten (daar gelden wat extra regels), met de logica dat het dan waarschijnlijk ook heel goed zal zijn voor in inbouwdoosjes. Ik zoek dan naar H07V2-K. In veel gevallen zul je aan H05V-K genoeg hebben, maar ik vind het fijner om gewoon 1 soort te hebben en dan te weten dat die altijd goed genoeg is, in plaats van te moeten nadenken over van alles (bijv. hoe warm het wordt, spanning)

Dunner dan 1,5 mm² ga ik liever niet, om dezelfde reden: dan moet je weer gaan nadenken (bijv. maximale lengte, maximale stroom, mechanische stevigheid). 1,5 mm² is voor het vast bedraden van verlichting in een huisinstallatie altijd goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 11-10-2022 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat zou je dan aanraden? Het lijkt me namelijk ook niet de bedoeling om dan met soepele huishoudsnoeren te gaan werken, gezien e.e.a. ook onderdeel wordt van het gehele elektrische circuit in een woonkamer bijvoorbeeld. En dat daar dus toch ook wel wat amperage doorheen kan gaan.

2,5mm² soepele draad dan?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Voor verlichting 1.5 mm2 vds
Voor zwaardere gebruikers 2.5mm2 vds

Beide met adereind huls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tanuki schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:29:
[...]

Wat zou je dan aanraden? Het lijkt me namelijk ook niet de bedoeling om dan met soepele huishoudsnoeren te gaan werken, gezien e.e.a. ook onderdeel wordt van het gehele elektrische circuit in een woonkamer bijvoorbeeld. En dat daar dus toch ook wel wat amperage doorheen kan gaan.

Als jij alleen een ledlamp van een paar watt achter zo'n Shelly zet gaat daar nooit veel stroom overheen. Een staande lamp met een "huishouddraad" kan toch ook prima onderdeel van het electrische circuit zijn? Zelfs met een 100w lamp erin gaat dat prima over een 2 (of 3) aderige huishouddraad. Die (lampkabels) zijn vaak zelfs nog wel dunner dan 1mm2
Hoe dik is de kabel van een fohn?

Als jij een koffieapparaat (of iets anders met een flink wattage) wil schakelen met een Shelly, dan moet je inderdaad iets dikkers nemen, maar dan is 2,5mm2 natuurlijk altijd goed, want daar bestaat je electrabedrading ook uit. Je koffieapparaat heeft waarschijnlijk geen 2,5mm2 (soepele) stekkerdraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
Baseje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Uiteraard!
Heb het lokale IP, localhost en 127.0.0.1 geprobeerd, maar helaas geen van alle werkt.
Ik vond ook nog ergens dat na het instellen van de 'webhook' de shelly herstart moet worden, maar ook dat bied geen resultaat...
Toch gelukt;
Middels 127.0.0.1 en ook door DNS te vullen (raar maar waar!)...

Helaas werkt het alleen niet als er geen WIFI verbinding is, dus ga alsnog aan de slag met ESPHome!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
Aurora schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Klopt, twee bruine draden, waarvan 1 eigenlijk 'zwart' (schakeldraad) is. Nu je mij hierop attendeert, kan ik mijzelf niet goed volgen waarom ik de andere bruine draad naar de schakelaar liet gaan. Deze zou ik dus achterwege laten? Ik probeerde het onderstaande schema aan te houden, die hier eerder eens gepost werd:

[Afbeelding]

[...]
Dit voorbeeld is een iets andere situatie dan de jouwe. Bij jou zijn namelijk de bovenste 2 bruine draden in hetzelfde contact zijn aangesloten, dit is de fase die ook is doorverbonden naar (ik denk) de rechter schakelaar. Deze 2 draden moet je aansluiten in een lasklem met tenminste 4 posities. Vanuit deze lasklem ga je ook met een kort stukje bruine draad naar het "L" contact op de Shelly.

De derde bruine draad gaat naar hetgene je probeert te schakelen, deze sluit je aan op de uitgang van de Shelly (de O)

Je moet ook een nuldraad aansluiten. Zoals al eerder is opgemerkt vervang daarvoor de lasklem met de baluwe draden door een lasklem met tenminste 4 posities. Vanuit deze lasklem ga je met een stukje blauwe draad naar het "N" contact op de module.

Dan hebben we alles wat je nodig hebt voor de Shelly zelf en moet je alleen nog de wandschakelaar op de Shelly aansluiten. Ga daarvoor met een kort stukje bruine draad van de lasklem met bruine draden naar het "L" contact op de schakelaar en van een schakelcontact op de schakelaar met een kort stukje zwarte draad naar het "SW" contact op de module (dit is gelijk aan het plaatje wat je aanhaalde).

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg verwoord heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:41

In ons toilet had ik een Led spot en een 12v adapter met ledstrip gekoppeld aan een Shelly 1 en dat werkte niet; het relais werd telkens "sticky". 2x vervangen door een Shelly 1, incl. snubbers, maar probleem bleef terugkomen.
Die ledstrips is nu vervangen door een 220v ledstrip, tot nu toe gaat dat goed.

Maar ik vraag me dus af of een reeks van apparaten - waarvan dan de standby aan/uit gezet gaat worden - voor een vergelijkbaar probleem zou zorgen
Dat probleem heb ik ook gehad met andere smartplugs die een fysieke relais gebruiken. Die heb ik nu vervangen door een shellly, had ik nog liggen. Jammer om te lezen dat dit ook bij shelly's speelt. Hier dus ook 12v LED incl adaptor. Waar zal dit mee te maken hebben, te hoge inschakelspanning waardoor ze "vastlassen" ? zou een condensator helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zoiets ja, een RC snubber zou er tegen moeten werken (volgens Shelly zelf ook), maar ook met RC snubber ging mijn relais vast zitten.

Ik kreeg toendertijd de tip om de Shelly een "professioneel" relais te laten schakelen, maar ik ben dus voor de 220v ledstrip variant gegaan omdat dat veel gemakkelijker was om mijn toiletsituatie om te bouwen.

[ Voor 44% gewijzigd door Stefke op 11-10-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Heinemancp en @Stefke Het is inderdaad de hoge inschakelpiek. En nee, een condensator gaat hier niet voor helpen. Die is juist het probleem in iets als een voeding. Je zou dus theoretisch kunnen drukken met een spoel in serie maar dat is in de praktijk niet zo makkelijk te plaatsen natuurlijk.

Qua aansturing zou iemand als Shelly eigenlijk eens moeten kijken naar het schakelen op de nuldoorgang. Dan treden deze problemen niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:54:
@Heinemancp en @Stefke Het is inderdaad de hoge inschakelpiek. En nee, een condensator gaat hier niet voor helpen. Die is juist het probleem in iets als een voeding. Je zou dus theoretisch kunnen drukken met een spoel in serie maar dat is in de praktijk niet zo makkelijk te plaatsen natuurlijk.

Qua aansturing zou iemand als Shelly eigenlijk eens moeten kijken naar het schakelen op de nuldoorgang. Dan treden deze problemen niet zo op.
Een RC snubber bestaat uit een capacitor en resistor, zou dat ook niet helpen? https://en.wikipedia.org/wiki/Snubber

Nu heb ik een cirkelzaag, van nogal wat vermogen, die kan ik ook alleen inschakelen met een tussenstekker die "moet opladen" voordat deze het opstartvermogen kan afgeven aan de cirkelszaag. Betreft dit eigenlijk hetzelfde "probleem" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 22-09 11:11
Hippe Lip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

@OverSoft
Van mijn Quooker hoor ik regelmatig de bimetaal-schakelaar klikken. Daar zit dus gewoon een mechanische bimetaal-schakelaar in en daardoor zal het vermogen tussen de momenten van verwarmen ook echt NUL zijn.

Het ledje brandt hier alleen als hij aan het verwarmen is, dus ook niet in rust.

Ergo: NUL verbruik als er niet verwarmd wordt lijkt me helemaal niet zo vreemd.
Ik heb dezelfde ervaring met andere apparaten. Als ik de Quooker namelijk meet met een professionele Fluke gebruikt hij namelijk wel rond de 0.8 watt. Hetzelfde geldt voor een aantal adapters die ik getest heb.

Op de Plug-S wordt dit klein verbruik wel gemeten, op de grote Plug niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Heinemancp Nope, niets. RC snubbers drukken de verandering van spanning, niet stroom. Sterker nog, die zorgt alleen voor meer inrush. Als de C van de RC volledig ontladen is heb je bij inschakelen dus gewoon de stroom door de R erbij.

RC snubbers zijn alleen nuttig voor inductieve loads. Zaken als motoren, trafo's en oude TL balasten. Want dan is juist het probleem dat de stroom niet wil stoppen bij het uitschakelen. De RC snubber kan deze stroom dan tijdelijk opvangen zodat het niet door de uitgeschakelde relais wordt gedrukt aka, vonkt.

Alternatief voor een spoel zou een MOV zijn overigens. Iets dat je in wat grotere en/of duurdere voedingen dan ook vaak ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:27:
@Heinemancp Nope, niets. RC snubbers drukken de verandering van spanning, niet stroom. Sterker nog, die zorgt alleen voor meer inrush. Als de C van de RC volledig ontladen is heb je bij inschakelen dus gewoon de stroom door de R erbij.

RC snubbers zijn alleen nuttig voor inductieve loads. Zaken als motoren, trafo's en oude TL balasten. Want dan is juist het probleem dat de stroom niet wil stoppen bij het uitschakelen. De RC snubber kan deze stroom dan tijdelijk opvangen zodat het niet door de uitgeschakelde relais wordt gedrukt aka, vonkt.

Alternatief voor een spoel zou een MOV zijn overigens. Iets dat je in wat grotere en/of duurdere voedingen dan ook vaak ziet.
Top, MOV besteld - kijken of het dan heel blijft hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16
Iemand ervaring met de Shelly Gas sensor? Zijn twee versies namelijk (LPG/CNG). weet niet welke versie ik kan gebruiken bij de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Samplex aardgas = (C)NG. CNG staat voor Compressed Natural Gas.
Wel interessant dat Shelly het expliciet CNG noemt, want zodra het gas vrij is en meetbaar door de sensor is het niet compressed meer :z

edit: zie dat ze het verder in de teksten gewoon Natural Gas noemen.

[ Voor 93% gewijzigd door Gizz op 11-10-2022 12:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16
Is een lek na te bootsen met deze CNG versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:54:

Verwacht je dit ook bij een set van TV, TV modem, receiver, subwoofer wanneer deze stroom krijgen en in standby stand gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Stefke Yep, dar zijn over het algemeen ook capacitive belastingen.

Subwoofer en receiver kunnen wel inductief zijn maar ligt aan het model. Modernere en goedkopere devices zullen sneller een schakelende voeding hebben en dus capacitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hmmm...oke. En wat is de oplossing? De hele wereld van domoticaamateurs schakelt toch hele stekkerblokken met dit soort (al niet niet inbouw-)schakelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36
Tanuki schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:29:
[...]

Samenvatting van mijn post vlak boven de jouwe: 1,5 mm² H07V2-K is in praktisch alle situaties goed voor de vaste aansluitig van verlichting in woonhuizen.

Het is voor vast bedrade dingen in een normaal huis niet nodig om 2,5 mm² te gebruiken voor verlichting. Daarom is standaard schakeldraad ook maar 1,5 mm². Voor wcd's gebruik je wel 2,5, maar da's hier niet aan de orde.

(Vergeet overigens niet om adereindhulzen te gebruiken in klemmen die niet voor soepel draad gemaakt zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Stefke He is ook niet fout. Maar het relais moet gewoon beefy genoeg zijn. En er zijn ook nettere voedingen die zelf al de inrush beperken. Mijn TV en beeldschermen gaan al jaren goed maar zie met regelmaat op het forum wel een module/plus met plakkende contacten. Of dat zelfs de groep eruit klapt bij gelijktijdig inschakelen van zaken.

Dus mja, als je er dus last van hebt is dus of voeding met minder inrush gebruiken, extern de inrush beperken (spoel, MOV of softstarter bijvoorbeeld) of een beter (/ groter) relais schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mja oke. Mijn "TV hoek" gebruikt ong 8-9w met alles in standby, dat schakel ik nu 's nachts uit met een Aqara wallplug. Als dat niet volstaat, dan neem ik dat verbruik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Stefke Helaas valt het dus niet zomaar te zeggen zonder de werkelijke inrush te meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:27:
@Stefke Helaas valt het dus niet zomaar te zeggen zonder de werkelijke inrush te meten...
Snap ik, ik bedoel als mijn plug kapot gaat, dan maar geen geschakelde TV hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Telesto schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Dit voorbeeld is een iets andere situatie dan de jouwe. Bij jou zijn namelijk de bovenste 2 bruine draden in hetzelfde contact zijn aangesloten, dit is de fase die ook is doorverbonden naar (ik denk) de rechter schakelaar. Deze 2 draden moet je aansluiten in een lasklem met tenminste 4 posities. Vanuit deze lasklem ga je ook met een kort stukje bruine draad naar het "L" contact op de Shelly.

De derde bruine draad gaat naar hetgene je probeert te schakelen, deze sluit je aan op de uitgang van de Shelly (de O)

Je moet ook een nuldraad aansluiten. Zoals al eerder is opgemerkt vervang daarvoor de lasklem met de baluwe draden door een lasklem met tenminste 4 posities. Vanuit deze lasklem ga je met een stukje blauwe draad naar het "N" contact op de module.

Dan hebben we alles wat je nodig hebt voor de Shelly zelf en moet je alleen nog de wandschakelaar op de Shelly aansluiten. Ga daarvoor met een kort stukje bruine draad van de lasklem met bruine draden naar het "L" contact op de schakelaar en van een schakelcontact op de schakelaar met een kort stukje zwarte draad naar het "SW" contact op de module (dit is gelijk aan het plaatje wat je aanhaalde).

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg verwoord heb :)
Zeer verhelderend! Hartelijk dank! Zojuist opnieuw doorgenomen en aangesloten. Het goede nieuws, alle stopcontacten in andere ruimtes doen het en de Shelly is opgestart. Alleen de schakelaar werkt niet, welke denk ik simpel op te lossen is, maar ik wil niets doen waarvan ik niet weet wat het resultaat zal zijn. Ik heb geprobeerd een foto te maken van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTwRmR8F4O5qKZxGo8Drh5LzT8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWoq0ueGyGbXNDBHmoLZDSeA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
Aurora schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:58:
[...]

Zeer verhelderend! Hartelijk dank! Zojuist opnieuw doorgenomen en aangesloten. Het goede nieuws, alle stopcontacten in andere ruimtes doen het en de Shelly is opgestart. Alleen de schakelaar werkt niet, welke denk ik simpel op te lossen is, maar ik wil niets doen waarvan ik niet weet wat het resultaat zal zijn. Ik heb geprobeerd een foto te maken van de huidige situatie:

[Afbeelding]
Het is wel lastig te zien, maar klopt het dat je niets hebt aangesloten op het I contact van de Shelly? Hier moet ook een bruine draad in, die je in de lasdoos met de andere bruine draden moet doen.

Verder kan ik niet zo goed zien waar de bruine draad vanuit de O heengaat, die zou ls het goed is in de leiding naar beneden moeten gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Telesto op 12-10-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Telesto schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

Het is wel lastig te zien, maar klopt het dat je niets hebt aangesloten op het I contact van de Shelly? Hier moet ook een bruine draad in, die je in de lasdoos met de andere bruine draden moet doen.
Dat is correct. I is niet aangesloten, vond ik idd heel even vreemd, maar ik kon het niet uit jouw commentaar halen :)

Dus in totaal heb ik straks 5 bruine draden bij elkaar in de Wago?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
Aurora schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Dat is correct. I is niet aangesloten, vond ik idd heel even vreemd, maar ik kon het niet uit jouw commentaar halen :)

Dus in totaal heb ik straks 5 bruine draden bij elkaar in de Wago?
Haha je had hem de eerste keer zelf al correct op de I aangesloten, daarom stond het er niet in ;)

5 klopt!

[ Voor 14% gewijzigd door Telesto op 12-10-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Telesto schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:17:
[...]

Haha je had hem de eerste keer zelf al correct op de I aangesloten, daarom stond het er niet in ;)

5 klopt!
Ah, op die fiets! Ik ging blanco aan de slag :) Ik ga het straks uitproberen! Super veel dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurora
@Telesto Nu de I aangesloten op de klem. Schakelaar werkt nu, maar zie de Shelly niet meer verschijnen in de wifi lijst. Niet zeker of de Shelly aan is of niet. Ik had deze iig nog niet geconfigureerd.

EDIT: never mind, ik hoor de relay schakelen :) Ik heb een reset uitgevoerd, nu staat de AP modus weer aan. Thanks again voor alle hulp!

[ Voor 26% gewijzigd door Aurora op 12-10-2022 18:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:39
Kleinigheidje voor je alles terug ingebouwd hebt, op de zijkant van een Wago 221 klem staat de lengte van aanstrippen, uit mijn hoofd 11mm. De draad in klem 4 (2e van rechts) is echt te lang, misschien die nog even iets inkorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:19
Ik ben op zoek naar een manier om mijn dakraamschakelaar smart te maken, het betreft zo'n jaloezieschakelaar met twee schakeldraden en een fasedraad. Het liefst heb ik een inbouwoplossing voor de huidige opbouwschakelaar, die er achter zit. Heeft Shelly hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:52
--Christiaan-- schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:34:
Ik ben op zoek naar een manier om mijn dakraamschakelaar smart te maken, het betreft zo'n jaloezieschakelaar met twee schakeldraden en een fasedraad. Het liefst heb ik een inbouwoplossing voor de huidige opbouwschakelaar, die er achter zit. Heeft Shelly hier een oplossing voor?
Ja, de Shelly 2.5 heeft een jaloezie functie. Je zet hem in de instellingen in deze modus, dan werkt hij niet meer als een normale schakelaar maar doet hij precies wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loovanloon
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik overweeg** om over te schakelen van digitalSTROM naar Shelly.

Graag krijg ik van de community wat input op de volgende aspecten:
  1. zijn er Tweakers die de overstap hebben gemaakt van digitalSTROM naar Shelly? En hoe heb je dat ervaren?
  2. zijn er Tweakers die de overstap hebben gemaakt van Shelly naar digitalSTROM? En hoe heb je dat ervaren?
  3. Ik heb grofweg geïnventariseerd dat ik ca. 125 shelly's ga gebruiken. Mijn wifi werkt op 2 x Ubiquiti UAP-AC-Pro's. Gaat dat werken? Wat zijn de aandachtspunten? (Ik heb een Ubiquity controller op mijn NAS dus ik kan een apart wifi netwerk aanleggen).
Ik hoor graag!

**Overwegingen om over te stappen van digitalSTROM naar Shelly:
  • digitalSTROM vind ik te kostbaar
  • de digitalSTROM-binding wordt niet meer onderhouden voor openHAB en in HA is alleen een MTTQ binding beschikbaar
  • digitaalSTROM is zwaar gebaseerd op een scene-model, device aansturing wordt afgeraden. Dit concept werkt met gebruik van de pulse-schakelaren uitstekend, maar is in de openHAB digitalSTROM-binding belemmerend. Het combineren van device aansturing met scene sturing levert enorme bedieningsstroingen op bij zowel de pulse-schaeklaar bediening als de openHAB bediening.
  • Shelly kent betere mogelijkheden om het stroom verbruik per actor uit te lezen - bij digitalSTROM kan inschakelen van veel verbruiksmetingen performance issues opleveren
edits: verduidelijkingen en aanvullingen

[ Voor 12% gewijzigd door loovanloon op 16-10-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Ik heb sinds deze week een nieuwe garagepoort die ik met een shelly 1 in mijn smarthome wil hangen.

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet aansluiten.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Dit is het electraschema van de poort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvHaZiOGYopcfm92uObhX4vxSns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0T4wXHpc3ZWuzFVONooSF6H5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywFU5ju_fqZr4ncvWpBaFl1Ax7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19aBtZIVdWGmayy25vu5nAiT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door dongilles op 16-10-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@dongilles Ziet er hoopvol uit maar zal je toch echt in hoofdstuk 4.3.3 en 4.3.4 moeten kijken :) Of deze natuurlijk gewoon even hier linken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Septillion schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:26:
@dongilles Ziet er hoopvol uit maar zal je toch echt in hoofdstuk 4.3.3 en 4.3.4 moeten kijken :) Of deze natuurlijk gewoon even hier linken ;)
Haha ja je was me voor, ik zag dat niet alle screenshots erbij zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
dongilles schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:22:
Ik heb sinds deze week een nieuwe garagepoort die ik met een shelly 1 in mijn smarthome wil hangen.

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet aansluiten.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Dit is het electraschema van de poort
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij moet je met dit topic Garagedeur Marantec Comfort 360 bedienen via Google home en deze video YouTube: Automate your Garage Door! The PERFECT First DIY Smart Home Project. een heel eind komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@dongilles Ik had meer info gehoopt... Maar ik zie een impulsschakelaar tussen XB03 pin 1 en pin 2. Je zou die eens even met een draadje kunnen verbinden (puls geven). Gaat de deur dan open/dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:27
Iemand ervaring met Shelly en home assistant?
Ik heb een Shelly 1 plus, en die blijft om de zoveel tijd op niet meer beschikbaar schieten waardoor alle automations over de zeik raken.

Wifi bereik is prima (sterk), ik kan m volgens mij via ipadres altijd bereiken op de webbrowser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7osZFyWkEMJZ_v9YeBaXAZdVO5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrcRSJdwm4SSKglS4sxUjnRz.jpg?f=fotoalbum_large

Word hier vrij wanhopig van, alles wat je koopt lijkt wel bugs te hebben. Zat eerst met een on bedienbare Shelly 1 plus door een fout in de firmware die net een maandje opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
@Soullancer
Bij mij hielp het aan het aanzetten van het ColoT protocol (internet > advanced developer settings). Ip adres van home assistant met port 5683 invullen zorgde ervoor dat ze veel stabieler werden.

Heb er inmiddels ook een paar via MQTT draaien, dat werkt zo mogelijk nog stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Telesto schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:50:
Bij mij hielp het aan het aanzetten van het ColoT protocol (internet > advanced developer settings). Ip adres van home assistant met port 5683 invullen zorgde ervoor dat ze veel stabieler werden.

Heb er inmiddels ook een paar via MQTT draaien, dat werkt zo mogelijk nog stabieler.
Deze bedoelde ik @Soullancer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:27
Telesto schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:50:
@Soullancer

Die had ik helaas al gezocht maar dat is alleen geldig voor Shelly 1 generatie devices. 1 plus is een 2e gen en heeft die optie niet ;w

Thanks voor je port advies ik ga die even proberen in home assistant! Mqtt nog niet geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Septillion schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:51:
@dongilles Ik had meer info gehoopt... Maar ik zie een impulsschakelaar tussen XB03 pin 1 en pin 2. Je zou die eens even met een draadje kunnen verbinden (puls geven). Gaat de deur dan open/dicht?
Het is gelukt om met een puls de deur te openen.
Het duurde wat langer dan gehoopt omdat mijn hardware er toch wat anders uit ziet dan op de foto. ik heb een nieuwere versie.

Zou ik de shelly als volgt kunnen aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t09OKk2A9Wt_pQtALnJupvx7FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV9hEAJdrzLKdniHg9Qz5gVE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@dongilles Die plug links is voeding? 24V? Zo ja, dan alleen even de + en - goed om aansluiten. Er vanuit gaande dat de deur dus open gaat na een puls tussen 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Septillion schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:39:
@dongilles Die plug links is voeding? 24V? Zo ja, dan alleen even de + en - goed om aansluiten. Er vanuit gaande dat de deur dus open gaat na een puls tussen 1 en 2.
30 vdc staat er bij de plugs. dan is het wellicht toch verstandiger om de shely rechstreeks van het stopcontact te voeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 16:46
Soullancer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:13:
[...]

Die had ik helaas al gezocht maar dat is alleen geldig voor Shelly 1 generatie devices. 1 plus is een 2e gen en heeft die optie niet ;w

Thanks voor je port advies ik ga die even proberen in home assistant! Mqtt nog niet geprobeerd!
Hier ook alle shelly's (mix van oude en nieuwe) via mqtt. De enige die ik af en toe verlies is de schakelaar van de tuinverlichting, en die zit echt op de rand van de wifi (nieuwbouwhuis met overal folies en coatings, goed voor de energierekening, maar niet voor je wifi bereik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@dongilles Nergens voor nodig, dat is perfect :) De Shelly 1 mag OF 230Vac OF 12Vdc OF ergens tussen de range van 24Vdc t/m 60Vdc. 30Vdc is dus prima voor de laatste optie. Alleen dus even rekening mee houden dat de N de de + is als je hem met DC voedt en dat je de jumper in de juiste positie hebt zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:59
ik ben mij aan het orienteren om een deel van de verlichting "smart" te maken, echter betreft het hier een ruimte waar dieren gehouden worden, en al het schakelmateriaal + verlichting dus waterdicht opbouw is ipv sjieke woning inbouw.

Nu kan ik de shelly's nog net achter een schakelaar proppen denk ik (Schneider aquastar IP44 spul).

Maar mijn vraag is nu;

De shelly 1 is een slimme relais. Maar moet deze altijd een connectie hebben met home assistant/domoticz om te kunnen werken. Of kan deze ook zijn "aan uit op basis van aangesloten schakelaar" doen als de connectie met home assistant wegvalt? Ik draai home assistant nu als test in een VM, maar de NAS word een enkele keer wel is ge-update. En ja, dat probeer ik 's nachts te doen ipv midden op de dag. Maar kan altijd een storing voorkomen.

Gezien de dierenhouderij een commercieel stukje is, wil ik niet dat men daar overdag ineens het licht niet aan kan doen en ik ver van huis ben.

De reden dat ik dit "smart" wil maken is de koppeling met nieuwe rook/brand melders + beveilings camera's. Met de camera's heb ik al MQTT geregeld qua AI detectie van personen/voertuigen buiten sluitingstijd waarbij er dus push berichten/alarm op telefoon af gaat. Maar het zou mooi zijn dat de erf verlichting dan aan gaat. En in het geval van brand alle verlichting aan gaat zodat ontruiming makkelijk is, ons hele erf is goed verlicht als alles aan staat, maar de schakelaars zitten logischerwijs verspreid over de schuren.

Wifi dekking is over het hele terrein al geregeld, vandaar dat Shelly voor mij heel interessant is, met dan als enige zorgen kindje nog de zigbee dekking voor de rookmelders in 2 schuren naast elkaar komen te hangen (totaal denk een 8-10 stuks over een 700m2 verspreid met her en der stenen muren, doch houten plafonds naar 2e etage waar die er is).

TLDR;

Is een shelly verplicht aan de smart home software om te kunnen schakelen, of kan ie ook gewoon op basis van zijn aangesloten fysieke schakelaar werken als de wifi uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Kan ook lokaal via schakelaar gebruikt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:59
@vonkkie stel je dan in de web interface van Shelly switch dit in, waarna je via Home assitant MQTT berichten het aan uit schakelen op de "slimme" manier laat doen, en de fysieke klassieke aan/uit schakelaar ook gewoon als 2e input voor de shelly gaat werken voor een toggle? (of boven of onder nu aan of uit is maakt niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
aadje93 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:51:
@vonkkie stel je dan in de web interface van Shelly switch dit in, waarna je via Home assitant MQTT berichten het aan uit schakelen op de "slimme" manier laat doen, en de fysieke klassieke aan/uit schakelaar ook gewoon als 2e input voor de shelly gaat werken voor een toggle? (of boven of onder nu aan of uit is maakt niet uit)
Shelly werkt zonder bridge, onder andere dat maakt het zo aantrekkelijk. De shelly verbind met wifi, maar dit is niet noodzakelijk voor het functioneren. Waar veel andere systemen (denk aan slimme lampen) bediend worden via een bridge of app of whatever en dus geen fysieke knop hebben kan je niets meer als die verbinding er uit ligt.

Als je de (inbouw) shellies aansluit mét knop kan je die altijd blijven gebruiken. Je kan via de app (of webUI van de shelly) wel nog instellen wat de knop doet. Zo kan je bv. aangeven dat het een toggle of impuls schakelaar is.
Pagina: 1 ... 44 ... 85 Laatste