Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-05 22:58
@konehead

Kijk wel uit of zet de spanning uit als je er aan bezig bent

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:00
Volgens mij heeft de Shelly EM nogal moeite als de Power Factor niet 1 is. Zo wordt het stroomverbruik van de tuin (met o.a. het zwembad) ook aangegeven op -23,6W. Dit met een Power Factor van -0,21. Het werkelijk verbruik zal een paar watt zijn, met een Sonoff 4CH Pro, een Shelly 2.5 en een Fairland-warmtepomp op standby.

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:08
Anoniem: 30722 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:16:
[...]

De hoofdzekering zal hoe dan ook eerder klappen. En de aardlek is ook automaat volgens mij.
In principe wel, behalve wanneer er gelijktijdig ook PV invoer is. En juist daar is veel om te doen, wanneer bij 1x40A hoofdzekering op het net + PV invoer ruim boven de 40A toegestane stroom door de ALS gaat (kunnen) lopen.

Anoniem: 30722

linkforsoad schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:25:
[...]

In principe wel, behalve wanneer er gelijktijdig ook PV invoer is. En juist daar is veel om te doen, wanneer bij 1x40A hoofdzekering op het net + PV invoer ruim boven de 40A toegestane stroom door de ALS gaat (kunnen) lopen.
40A aan panelen, dat zijn er nogal wat... zeker op 1 fase! Dat is 32 (300w) panelen op 1 fase! Ik ken weinig mensen die 90+ panelen vol in de zon hebben liggen op hun huis.

Daarbij, zouden ze dan nog altijd niet over je verbruiksgroepen moeten lopen, maar apart tussen de groepen en hoofdzekering zijn afgetakt, en heb je er dus alsnog geen last van. (Behalve dat die 3x25 klapt)

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:08
Je hebt geen 40A aan panelen nodig wanneer je 40A uit het net kunt trekken en de PV na de hoofdschakelaar wordt ingevoerd.

vonkkie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:33:
@Anoniem: 30722

De shelly 4pm is maar geschikt voor 1 groep met 4 gebruikers
Inmiddels ook even met Shelly contact gehad, tekening gestuurd, andere tekening retour:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93a-NNySe8zHTFab3DnD3ANoPfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jg6xWOK4B7wRTtmVoayYNvs3.png?f=fotoalbum_large

Het kan dus wel, de 40A er voor zou optioneel zijn omdat dat eigenlijk al je hoofdschakelaar is.
De knoppen (met 10A automaat) kan ik ook laten vallen, maar de Shelly komt dus tussen de aardlekautomaat en automaten in. 8)
Eens kijken of dit nog gaat passen in de meterkast, want dan zou ik er wel 3 in willen duwen.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 13:10
konehead schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:10:
[...]

Thanks voor je reactie! Ik heb al verschillende zaken geprobeerd. Zelfs de inverter opengeschroeft en de klem zo vast gezet (om de blauwe draad), helaas te lage waarden... |:( |:( |:(

Foto 1: klem om blauwe draad
Foto 2: foto van opwek van de inverter
Foto 3: wat ik zie in de Shelly app

(...)

[Afbeelding]
Met name wat me opvalt is dat de EM je vertelt dat de power factor van je opwekking slechts 0.68 is.

Als je er een snelle berekening op los laat dan zie je dat 519W * 0.68 ~ 352W is, wat wel ongeveer klopt met wat de shelly aangeeft als de afgegeven stroom.

Nou ben ik lang niet genoeg onderlegd in elektrotechniek om je te vertellen hoe dat komt en wat je eraan kan doen, maar stap 1 is zoals al gezegd: meet de fasedraat (bruin) en niet de nuldraad (blauw). Dat kan al helpen.

Zeker aangezien deze inverter een eigen groep heeft, en alle nuldraded als het goed is wel samenkomen op 1 punt, maar de fasedraden niet. Misschien is er ergens anders in je huis een apparaat dat zoveel ruis veroorzaakt op je fase dat de shelly er hier last van heeft?

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:17
Ik heb een simpele vraag waarbij google mij niet direct een antwoord geeft: passen er twee Shelly Plug S stekkers in een 2-voudige WCD met randaarde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjZ_duFUeraQ9T51RZg7SFGZ2zU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dm55jI1JDPdDxpmZuZtm1XsE.png?f=user_large

Toevoeging:
Ik denk het wel hè...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6wxfrxDRbahKhJdwXE0tXg25j8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fgpYDrCtkUFNfOo6c06Uz9AK.png?f=user_large

Mocht iemand dit toch nog willen bevestigen houd ik mij aanbevolen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Slappyjoez op 15-09-2022 15:35 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 14:51
Slappyjoez schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:31:
Ik heb een simpele vraag waarbij google mij niet direct een antwoord geeft: passen er twee Shelly Plug S stekkers in een 2-voudige WCD met randaarde?

[Afbeelding]

Toevoeging:
Ik denk het wel hè...

[Afbeelding]

ik denk dat het van het model wandcontactdoos afhangt. Hier wel, maar hier zitten ze naast elkaar (dus 90 graden gedraaid).

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57

[Afbeelding]

Toevoeging:
Ik denk het wel hè...

[Afbeelding]

Ik heb hier een WCD met 4 contacten, 2 boven elkaar en 2 naast elkaar. Naast elkaar past, boven elkaar lijkt hij contact te maken, maar één van de 2 hangt er dan half uit en zit dus niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

[Afbeelding]
Op deze zal dat niet gaan denk ik, dit is eigenlijk ook een 1.5 WCD in plaats van twee 'losse' WCD's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYJkIh3O67317k70lixO8d4PIT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9wRYyW0mQ2Qo5lTDU7kMdgHI.png?f=user_large

En anders even de buitenafmetingen opzoeken en iets van karton in elkaar flansen.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 15-09-2022 15:56 ]

• borft
rens-br schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:52:
[...]

Op deze zal dat niet gaan denk ik, dit is eigenlijk ook een 1.5 WCD in plaats van twee 'losse' WCD's:

[Afbeelding]

En anders even de buitenafmetingen opzoeken en iets van karton in elkaar flansen.
deze heb ik ;) daar past het (dit is jung as500 denk ik)

• Slappyjoez
Nou, vandaag de Shelly Plug S binnen gekregen gelijk iets waar ik niet uit lijk te komen, ondanks diverse zoekpogingen op het internet.

Bij het registreren van de Plug krijg ik de melding: The device is already owned by another user/account.

Hiermee stopt het registratieproces en kan ik het device niet toevoegen aan mijn Shelly Cloud. Ik reset hem weer (tien seconden knop indrukken) maar de melding blijft komen.

Ik lees op internet iets over een beperkt aantal MAC adressen en het handmatig updaten van de Plug, maar dat zijn berichten van twee jaar terug.

Wie helpt me op weg?

• vonkkie
@Slappyjoez

dan lijkt het er op dat je een gebruikte hebt gekregen en dat hij verbonden is met iemand anders zijn account

firmware is wel al geupdate ?

[ Voor 11% gewijzigd door vonkkie op 17-09-2022 19:51 ]

• Slappyjoez
vonkkie schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:50:
@Slappyjoez

dan lijkt het er op dat je een gebruikte hebt gekregen en dat hij verbonden is met iemand anders zijn account

firmware is wel al geupdate ?
Zat geen verzegeling op de verpakking, ik weet niet of dat normaal wel is bij dit product.

Hoe controleer ik dat laatste? Ik kan dus niets verbinden en/of instellen/controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxBIpcz0_3_G5sby9JXBSPQub8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBBXDmwbkM8P4nmUYIqvteBf.jpg?f=fotoalbum_large

Via hier de fabrieksinstellingen gereset incl. Users maar haalt ook niets uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Slappyjoez op 17-09-2022 20:37 ]

• Slappyjoez
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQHFd_iTb-Yqw8-dCyAxE1aK7No=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpx7WsUk8o8P87HFIN3aEY5k.jpg?f=fotoalbum_large

Frustrerend ook, want hij is gekoppeld aan mijn netwerk maar kan hem niet koppelen aan mijn Shelly Cloud. De OTA firmware update uitgevoerd en is nu versie van augustus '22. Probleem blijft bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
Ja dat cloud gedeelte zal je met shelly moeten op pakken of de winkel waar je hem gekocht hebt

Dat kan je zelf niet op lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:52
Iemand hier al ooit gehad dat zijn shelly nog wel te pingen is maar verder niks meer doet ?

Ik heb een shelly plus 1pm die ik alleen gebruik voor de stroommeting. Nu een week in gebruik en het is nu de 2e keer dat hij crashed. Ik kan niet meer naar de webinterface en de scripts die ik erin heb gezet doen niks meer. Maar ik kan hem nog wel pingen. Een ander http request uitvoeren levert ook niks op.
Draait op nieuwste firmware.

Een andere plus 1pm met dezelfde scripts werkt gewoon (9 maanden al) en daar heb ik dit fenomeen nooit gezien.

Edit:

Wat ik rondom het tijdstip van 'uit gaan' wel in de router zie: veel berichten over welk access point die mag pakken. Misschien kan hij daar niet goed mee overweg ? Eens kijken of ik dat kan oplossen...

[ Voor 16% gewijzigd door Plenkske op 18-09-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:39
Ik heb een Shelly PM voorzien van een username en wachtwoord. Als ik nu het IP-adres intik krijg een "401 unauthorized" error. Een login-scherm ontbreekt...

Ik heb /index /login enz. al geprobeerd. Google helpt ook niet...

Hoe kom ik weer bij de Shelly settings pagina? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kameelstok op 18-09-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kameelstok schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:09:
Ik heb een Shelly PM voorzien van een username en wachtwoord. Als ik nu het IP-adres intik krijg een "401 unauthorized" error. Een login-scherm ontbreekt...

Ik heb /index /login enz. al geprobeerd. Google helpt ook niet...

Hoe kom ik weer bij de Shelly settings pagina? :)
Al eens een andere browser geprobeerd? Waar je niet eerder meer geconnect hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 18-09-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:58
ik heb al 3 jaar een paar shelly 2.5 voor screens en rolgordijn. Werkte allemaal top.
Laatst is 1 shelly steeds vaker offline. benaderen van IP adres werkt ook niet. Wanneer ik spanning eraf haal, werkt het daarna weer even.

Shelly heeft laatste firmware. zit ook naast een andere shelly op dezelfde voeding en die heeft geen problemen. Heb al een keer volledig gereset en opnieuw toegevoegd, werkt ook niet.
De shellys hebben een vast toegewezen IP adres vanuit de router.

Overigens werkt de shelly wel, want het rolgordijn gaat netjes omhoog/omlaag volgens de schedule. Hij is dus enkel niet via de app te bedienen.

Enig idee hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:39
Fairy schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:55:
[...]

Al eens een andere browser geprobeerd? Waar je niet eerder meer geconnect hebt.
Ja, Edge werkte helaas ook niet. Maar de telefoon nu wel *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

HBO88 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:52:
ik heb al 3 jaar een paar shelly 2.5 voor screens en rolgordijn. Werkte allemaal top.
Laatst is 1 shelly steeds vaker offline. benaderen van IP adres werkt ook niet. Wanneer ik spanning eraf haal, werkt het daarna weer even.

Shelly heeft laatste firmware. zit ook naast een andere shelly op dezelfde voeding en die heeft geen problemen. Heb al een keer volledig gereset en opnieuw toegevoegd, werkt ook niet.
De shellys hebben een vast toegewezen IP adres vanuit de router.

Overigens werkt de shelly wel, want het rolgordijn gaat netjes omhoog/omlaag volgens de schedule. Hij is dus enkel niet via de app te bedienen.

Enig idee hoe dit op te lossen is?
Is er recent misschien iets aan je Wi-Fi hardware of configuratie veranderd?

Ik gebruik zelf Unifi en heb voor de IoT spulletjes een 2.4GHz only SSID gemaakt die de apparaatjes niet naar 5GHz probeert te drukken. Ik weet niet of dat was helpt, maar misschien kan je er wat mee.

Eventueel een apart Wi-Fi AP al dan niet tijdelijk instellen voor deze Shelly en kijken of hij dan nog steeds instabiel is, dan kan je je lokale Wi-Fi uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 16:11

TiMMieJ

PSN: Orixez

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een losse thermometer en schakelplug die werken via google home of een eigen app. De reden is dat mijn warmtepomp in een ongeisoleerde garage staat en niet mag bevriezen. Hiernaast hangt dus een electrische kachel. Ik zou graag de kachel willen schakelen met een plug wanneer de temperatuur onder een bepaalde waarde valt. Is dat goed en makkelijk te regelen in google home met de shelly H&T sensoren en een plug?

Edit:

Heb gevonden op de site dat dit juist allemaal prima kan met de Shelly H&T en de plug. Heb nu net de H&T Plus besteld.

[ Voor 12% gewijzigd door TiMMieJ op 20-09-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 20:06
HBO88 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:52:
Ik had precies deze situatie in de afgelopen twee weken, maar dan met een i3. Ellende begon met updaten van de firmware (1.11.8 naar 1.12) maar downgraden en factory reset mocht niet baten. Vervolgens begon dit weekend steeds de aardlek uit te slaan. Nu de Shelly afgekoppeld en aardlekprobleem niet meer gezien. Viel me op dat de i3 behoorlijk warm was.

Ik heb nu een i4 besteld, wat me eigenlijk ook beter uitkomt (4x schakelaar met 2x een i3 erachter, kan nu 1x i4 worden).

Kans is dus aanwezig dat je 2.5 aan het doodgaan is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Ik heb een i3 die volgens mij sinds de update de hele tijd pushes registreert terwij er niks ingedurkt wordt. Nog niet echt ingedoken, na een soft reset leek/lijkt het minder te zijn maar vanmorgen kreeg ik er weer een paar. Het (indirect gekoppelde) licht was ook aan

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 20-09-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Fairy schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:01:
[...]

Is er recent misschien iets aan je Wi-Fi hardware of configuratie veranderd?

Ik gebruik zelf Unifi en heb voor de IoT spulletjes een 2.4GHz only SSID gemaakt die de apparaatjes niet naar 5GHz probeert te drukken. Ik weet niet of dat was helpt, maar misschien kan je er wat mee.

Eventueel een apart Wi-Fi AP al dan niet tijdelijk instellen voor deze Shelly en kijken of hij dan nog steeds instabiel is, dan kan je je lokale Wi-Fi uitsluiten.
Nee niets veranderd. Ik probeerde nu een gast wifi aan te maken en daarmee te koppelen, maar ondertussen krijg ik bij reset helemaal geen verbinding meer tot stand. Kan het dus ook niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
pyotr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:51:
[...]

Ik had precies deze situatie in de afgelopen twee weken, maar dan met een i3. Ellende begon met updaten van de firmware (1.11.8 naar 1.12) maar downgraden en factory reset mocht niet baten. Vervolgens begon dit weekend steeds de aardlek uit te slaan. Nu de Shelly afgekoppeld en aardlekprobleem niet meer gezien. Viel me op dat de i3 behoorlijk warm was.

Ik heb nu een i4 besteld, wat me eigenlijk ook beter uitkomt (4x schakelaar met 2x een i3 erachter, kan nu 1x i4 worden).

Kans is dus aanwezig dat je 2.5 aan het doodgaan is :|
ik vrees het ook, na powerdown had ik weer even verbinding, maar nu helemaal niet meer. ik denk dat hij defect is, want het rolgordijn gaat ook niet meer via de schedule open/dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
HBO88 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:48:
[...]

Nee niets veranderd. Ik probeerde nu een gast wifi aan te maken en daarmee te koppelen, maar ondertussen krijg ik bij reset helemaal geen verbinding meer tot stand. Kan het dus ook niet testen.
of misschien een van je buren die iets veranderd heeft? of nieuwe devices op je netwerk? maw, weet je zeker dat er niets veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
borft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:47:
[...]

of misschien een van je buren die iets veranderd heeft? of nieuwe devices op je netwerk? maw, weet je zeker dat er niets veranderd is?
Ja dat is moeilijk uit te sluiten inderdaad. Maar als ik de spanning eraf haal en er weer opzet, krijg ik nu bijna geen verbinding meer met die shelly, ook na de harde reset. De overige shellys hebben nergens last van.

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 07:40
Ik ben even de weg kwijt omtrent puls drukkers.

Idee is dat achter elke schakelaar uiteindelijk een Shelly (relais) komt te zitten. Zodat alle verlichting naast normale manier ook draadloos aan/uitgezet kan worden.

Must is dat alles regulier blijft werken indien geen wifi.
Zou ook fijn zijn als alles (behalve uiteraard dim functie) blijft werken mocht de Shelly's worden verwijderd in de toekomst.

Zelf zat ik te denken aan:
Voor enkele schakelaars:
Gira drukcontact wisselcontact 1-polig (015600)https://www.girastore.nl/...isselcontact-1-polig.html

Voor dubbele schakelaars:
Gira seriedrukcontact wisselcontact (015500) https://www.girastore.nl/...ontact-wisselcontact.html

Voor dimbare lampen;
Gira drukcontact maakcontact 1-polig met nulklem (015000
https://www.girastore.nl/...-1-polig-met-nulklem.html

Maar er zijn ook drukvlakschakelaars.
Zijn die in essentie niet hetzelfde als puls schakelaars met wisselcontact?

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:54
Frankvbr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:30:

Maar er zijn ook drukvlakschakelaars.
Zijn die in essentie niet hetzelfde als puls schakelaars met wisselcontact?
Ik heb hier de fout ook gemaakt. Men zei dat het hetzelfde was, echter:
  • Drukvlakschakelaars Wisselschakelaars gaan aan of uit, afhankelijk van huidige stand.
  • Wisselschakelaars Pulsschakelaars (drukvlak) gaan aan en direct weer uit. Dit was voor mijn situatie beter geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door bes-r op 21-09-2022 11:08 ]

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 07:40
bes-r schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:12:
[...]

Ik heb hier de fout ook gemaakt. Men zei dat het hetzelfde was, echter:
  • Drukvlakschakelaars gaan aan of uit, afhankelijk van huidige stand.
  • Wisselschakelaars gaan aan en direct weer uit. Dit was voor mijn situatie beter geweest.
Met "wisselschakelaars" bedoel je puls schakelaars?

Ik denk dat drukvlakschakelaars dan beter zijn, want die kan je ook gebruiken als je de Shelly er tussenuit haalt. Shelly kan met beide omgaan toch?

Mijn verwarring is omdat je ook puls schakelaars hebt met wisselcontact ipv maakcontact. Dat klinkt voor mij als een drukvlakschakelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Frankvbr op 21-09-2022 10:31 ]

• bes-r
Frankvbr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:30:
[...]

Met "wisselschakelaars" bedoel je puls schakelaars?

Ik denk dat drukvlakschakelaars dan beter zijn, want die kan je ook gebruiken als je de Shelly er tussenuit haalt. Shelly kan met beide omgaan toch?

Mijn verwarring is omdat je ook puls schakelaars hebt met wisselcontact ipv maakcontact. Dat klinkt voor mij als een drukvlakschakelaar.
Je hebt helemaal gelijk. Nu wissel ik ze alsnog om.

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 02:55
Mijn lichtschakelaars hebben allemaal geen zwarte schakeldraad. Uit de schakelaar komen 3 bruine draden. Ik heb wel een blauwe draad lopen naar de lamp toe (nieuwbouw 2022).

Enig idee hoe ik op deze manier een Shelly 1 kan aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf53kST4Qzl7FDpIACbjN5SvdWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ak7CYlJpMagnx602gUeNw9zF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MT1-xtDgi9PJ24_T6xGL7fWj74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rs67UnGJYyTDGtyX6cfDMbDD.jpg?f=fotoalbum_large

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aurora schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:48:
Mijn lichtschakelaars hebben allemaal geen zwarte schakeldraad. Uit de schakelaar komen 3 bruine draden. Ik heb wel een blauwe draad lopen naar de lamp toe (nieuwbouw 2022).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik nou een bruine draad de lasdop van je aarde (groen/geel) in gaan? :?
Hopelijk een ongelukkige foto!

Als er geen zwarte draden uitkomen, hopen dat je kunt zien welke de echte bruine (fase) is? Eventueel stroom er af en doormeten, want 3 draden klinkt als ene wissel/hotelschakeling of een dubbele schakelaar. Dan zou je bij je lampen ook bruin moeten zien, gok dat hobby-bob geen zwarte draad in huis had ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Aurora schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een schakeldraad hoeft niet perse zwart te zijn, dit mag ook gewoon bruin zijn. Het is wat makkelijker onderscheiden als de schakeldraden zwart zijn maar geen verplichting dus.

Je moet uitvinden welke bruine draad naar de lamp gaat, welke 'live' is en waar de derde voor is. Kan een hotelschakeling zijn of gewoon doorgeschakeld naar volgende schakelaar om de 'live' te delen.

Je hebt blauwe draad daar aanwezig, dus mits van dezelfde groep - wat zou moeten - zou je prima een shelly moeten kunnen aansluiten als je het er in krijgt.

Zet de groep uit of nog liever volledig de hoofdschakelaar uit, kijk goed naar alle schematjes, pak een multimeter erbij om te kijken welk draad waar naartoe gaat en het moet wel lukken. Vraag desnoods een kennis of maak afbeeldingen om hier je aansluiting te valideren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tip: koop meteen even een setje tape bij de bouwmarkt, en overplak een stuk van de bruine draad met zwart tape ;)
Niet erg dat een draad geleend wordt, maar wel zo fijn dat je het niet elke keer hoeft uit te zoeken.

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:42
Heeft iemand het volgende probleem al eens ervaren?

Ik heb meerdere shelly 1PM's in huis en twee daarvan vertonen hetzelfde rare gedrag (binnen twee weken na elkaar).

Ze hebben een jaar lang prima gefunctioneerd, maar het is alsof ze een factory reset hebben gekregen. Ze zitten in hotspot modus en zijn alle instellingen kwijt. Opnieuw instellen kan, maar even later (secondes tot minuten) weer hetzelfde probleem.

Ze hebben geen schakelaar aangesloten zitten.

Ik begrijp er op dit moment nog niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 21-05 10:57
Stefke schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:34:
Ik heb een i3 die volgens mij sinds de update de hele tijd pushes registreert terwij er niks ingedurkt wordt. Nog niet echt ingedoken, na een soft reset leek/lijkt het minder te zijn maar vanmorgen kreeg ik er weer een paar. Het (indirect gekoppelde) licht was ook aan
Dit is dus de log van mijn i3: aan de lopende band acties terwijl hij niet/nauwelijks gebruikt wordt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQyT_SgxaNu8Lp8YbnpffnG8Ahc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmavsaWzlsoKm4dfl7r6Ke9J.jpg?f=fotoalbum_large
Vreemd genoeg krijg ik ook pushmeldingen van Homey, al kan ik geen flow vinden die dat veroorzaakt. Die is er ongetwijfeld wel, maar de zoekmogelijkheden van Homey zijn niet zo geweldig.
(Zo heb ik een flow die bij elke Shelly-actie een pushmelding geeft, maar die staat disabled...) Is er nog zo één? Ik zie t niet

Maakt niet uit, het gaat om de spookmeldingen van de i3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 02:55
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:51:
[...]

Zie ik nou een bruine draad de lasdop van je aarde (groen/geel) in gaan? :?
Hopelijk een ongelukkige foto!
Inderdaad een ongelukkige hoek.
Erwin537 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:57:
[...]

Een schakeldraad hoeft niet perse zwart te zijn, dit mag ook gewoon bruin zijn. Het is wat makkelijker onderscheiden als de schakeldraden zwart zijn maar geen verplichting dus.

Je moet uitvinden welke bruine draad naar de lamp gaat, welke 'live' is en .....
Dank, ik ga mijn best doen. En uiteraard zet ik (als non-professional op dit gebied) voor de zekerheid de hoofdschakelaar uit. Doe ik altijd sinds ik weet dat de groepenschema niet altijd een vast gegeven hoeft te zijn :)
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:02:
Tip: koop meteen even een setje tape bij de bouwmarkt, en overplak een stuk van de bruine draad met zwart tape ;)
Goed idee! Zal wat zwarte isolatietape hiervoor gebruiken.

--

Dank jullie beide voor de input!

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:06
Hoi, ik ben nieuw in dit topic. Heb weinig over de Shelly 3EM kunnen vinden in dit topic, dus wellicht dat praktisch niemand 'm heeft of kent. Toch hoop ik dat iemand weet waarom bij ons (RevSpace, hackerspace Den Haag) deze Shelly zo raar doet.

We hebben een 3-fase aansluiting met alleen maar 1-fase eindgroepen. De 12 groepen zitten netjes verdeeld over 3 aardlekschakelaars, die elk 4 groepen voor zich nemen, en elk op een andere fase zitten. Oftewel: de eerste aardlekschakelaar zit op L1 en doet groepen 1/2/3/4, de tweede aardlekschakelaar zit op L2 en doet groepen 5/6/7/8, de derde aardlekschakelaar zit op L3 en doet groepen 9/10/11/12. Tot zo ver supersimpel, recht-toe-recht-aan. Onze stroom komt bij 3 smeltzekeringen (35A) vandaan die we er zelf uit mogen draaien, dus we kunnen prettig spanningsvrij werken. (Moeten we dan ook wel doen. Is wel eens fout gegaan, gelukkig met goede afloop...)

Natuurlijk willen we dat allemaal meten. Het is eigenlijk van de zotten dat we al 5 jaar op deze locatie zaten en nog steeds geen leuke grafiekjes hadden van ons stroomgebruik! Dus wij die Shelly 3EM pakken. Paste "mooi" (niet echt, want het ding heeft een gekke vorm) in de 2 modules die nog vrij waren. Het is een vol groepenkastje en de enige plek waar we de nogal lompe meetklemmen makkelijk konden plaatsen, was tussen de aardlekschakelaars en het busboard. Met een beetje zorgvuldigheid en coordinatie kon de groepenkast zelfs nog net dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAeASEmNKZTluf6qDf9cxV-vQCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZTg4intUnmC3MT3nCFnxFf7.jpg?f=fotoalbum_large

Enfin, dat liet de aardlekschakelaars (ALLE DRIE!!) klappen bij het inschakelen van de groep waarmee de Shelly 3EM wordt gevoed (groep 2 zit aangesloten op VA en N van de Shelly 3EM en verder een ongebruikt stopcontact). Gek genoeg ging het eerst een tijdje goed, maar daarna kregen we de rest met geen mogelijkheid meer ingeschakeld.

Plan B was om een extra doosje te monteren onder de meterkast, en daar dan maar te meten. Dan hadden we zat ruimte om vóór de aardlekschakelaars te meten. Ze onderaan de groepenkast was namelijk echt bijzonder krap. Kijk eens hoe mooi (al zeg ik het zelf) dat eruit ziet, (het moest wel netjes, want het extra doosje heeft een transparant deksel... 6 mm² een beetje keurig buigen is nog best moeilijk!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0prVU1VCHCoilCIFDa9IsIsPSeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ULNtiSDnegHh9PUu8nZYfhZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar helaas, nog steeds klappen de aardlekschakelaars . Er is wel iets veranderd: meestal klappen nu maar 2 van de 3 eruit, en als we groep 2 als eerste starten kunnen we de rest ook inschakelen. Maar als na stroomuitval de spanning weer terugkomt, klappen de aardlekschakelaars dus, omdat het niet in de "juiste" volgorde wordt ingeschakeld. Aaaaargh.

Op zich werkt ie verder wel. Mooie stats op MQTT, die we vervolgens in onze Grafana harken. Maar het zou toch fijn zijn als na stroomuitval dingen zonder handmatige ingreep allemaal weer draaien.

Wie kan uitleggen waarom dit fout gaat? Er zijn talloze voorbeelden te vinden van Shelly 3EM's die achter aardlekschakelaars gevoed worden, dus dat zou gewoon goed moeten gaan. (Voor de volledigheid: de 3EM voedt zichzelf via schoefcontacten VA en N, en meet spanning van VA, VB, en VC. Op groep 2 (L1) hebben we de VA en N zitten, op groep 5 (L2) zit VB, en op groep 10 (L3) zit VC. De Shelly moet gezekerd worden aangesloten. De gekozen groepen worden verder het grootste deel van de dag helemaal niet belast.)

Voor de hand ligt dat niet de stroommeting, maar de spanningsmeting het probleem veroorzaakt, en dat we daarvoor gewoon een krachtgroepje moeten plaatsen die niet achter een aardlekschakelaar zit. Maar ja... dat kost dan nog meer geld, en we hebben geen ruimte vrij. En om nou nóg een extra kastje te bouwen is ook weer zo wat...

• zwahiel
  • Laatst online: 29-05 17:50

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Juerd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 05:58:
Hoi, ik ben nieuw in dit topic. Heb weinig over de Shelly 3EM kunnen vinden in dit topic, dus wellicht dat praktisch niemand 'm heeft of kent. Toch hoop ik dat iemand weet waarom bij ons (RevSpace, hackerspace Den Haag) deze Shelly zo raar doet.

We hebben een 3-fase aansluiting met alleen maar 1-fase eindgroepen. De 12 groepen zitten netjes verdeeld over 3 aardlekschakelaars, die elk 4 groepen voor zich nemen, en elk op een andere fase zitten. Oftewel: de eerste aardlekschakelaar zit op L1 en doet groepen 1/2/3/4, de tweede aardlekschakelaar zit op L2 en doet groepen 5/6/7/8, de derde aardlekschakelaar zit op L3 en doet groepen 9/10/11/12. Tot zo ver supersimpel, recht-toe-recht-aan. Onze stroom komt bij 3 smeltzekeringen (35A) vandaan die we er zelf uit mogen draaien, dus we kunnen prettig spanningsvrij werken. (Moeten we dan ook wel doen. Is wel eens fout gegaan, gelukkig met goede afloop...)

Natuurlijk willen we dat allemaal meten. Het is eigenlijk van de zotten dat we al 5 jaar op deze locatie zaten en nog steeds geen leuke grafiekjes hadden van ons stroomgebruik! Dus wij die Shelly 3EM pakken. Paste "mooi" (niet echt, want het ding heeft een gekke vorm) in de 2 modules die nog vrij waren. Het is een vol groepenkastje en de enige plek waar we de nogal lompe meetklemmen makkelijk konden plaatsen, was tussen de aardlekschakelaars en het busboard. Met een beetje zorgvuldigheid en coordinatie kon de groepenkast zelfs nog net dicht.

[Afbeelding]

Enfin, dat liet de aardlekschakelaars (ALLE DRIE!!) klappen bij het inschakelen van de groep waarmee de Shelly 3EM wordt gevoed (groep 2 zit aangesloten op VA en N van de Shelly 3EM en verder een ongebruikt stopcontact). Gek genoeg ging het eerst een tijdje goed, maar daarna kregen we de rest met geen mogelijkheid meer ingeschakeld.

Plan B was om een extra doosje te monteren onder de meterkast, en daar dan maar te meten. Dan hadden we zat ruimte om vóór de aardlekschakelaars te meten. Ze onderaan de groepenkast was namelijk echt bijzonder krap. Kijk eens hoe mooi (al zeg ik het zelf) dat eruit ziet, (het moest wel netjes, want het extra doosje heeft een transparant deksel... 6 mm² een beetje keurig buigen is nog best moeilijk!)

[Afbeelding]

Maar helaas, nog steeds klappen de aardlekschakelaars . Er is wel iets veranderd: meestal klappen nu maar 2 van de 3 eruit, en als we groep 2 als eerste starten kunnen we de rest ook inschakelen. Maar als na stroomuitval de spanning weer terugkomt, klappen de aardlekschakelaars dus, omdat het niet in de "juiste" volgorde wordt ingeschakeld. Aaaaargh.

Op zich werkt ie verder wel. Mooie stats op MQTT, die we vervolgens in onze Grafana harken. Maar het zou toch fijn zijn als na stroomuitval dingen zonder handmatige ingreep allemaal weer draaien.

Wie kan uitleggen waarom dit fout gaat? Er zijn talloze voorbeelden te vinden van Shelly 3EM's die achter aardlekschakelaars gevoed worden, dus dat zou gewoon goed moeten gaan. (Voor de volledigheid: de 3EM voedt zichzelf via schoefcontacten VA en N, en meet spanning van VA, VB, en VC. Op groep 2 (L1) hebben we de VA en N zitten, op groep 5 (L2) zit VB, en op groep 10 (L3) zit VC. De Shelly moet gezekerd worden aangesloten. De gekozen groepen worden verder het grootste deel van de dag helemaal niet belast.)

Voor de hand ligt dat niet de stroommeting, maar de spanningsmeting het probleem veroorzaakt, en dat we daarvoor gewoon een krachtgroepje moeten plaatsen die niet achter een aardlekschakelaar zit. Maar ja... dat kost dan nog meer geld, en we hebben geen ruimte vrij. En om nou nóg een extra kastje te bouwen is ook weer zo wat...
Ik heb n beetje 't zelfde. Ik sluit hem precies aan zoals hij moet.

Heb 'm nu met de brug op vA en vC, waarbij de line op vB binnen komt. N ook goed aangesloten. Op dezelfde groep.

Dan zou je dus met de drie klemmen drie circuits kunnen meten. Dat probeer ik dus te doen. Alleen ik krijg enkel iets op IB te zien. IA (andere fase die ik meet) komt niks binnen. Terwijl er wel verbruikt wordt.
IB geeft enkel de voltage goed aan, maar op IA komt er geen voltage. Daarnaast is er last op IA, en dat is wel erg weinig. Als ik IB op een groep hang die verbruik heeft, komt er ook niks, of maar heel weinig...

Zodra ik hem 3f aansluit, klapt alles er gewoon uit.

Zit er aan te denken om m terug te sturen en dan een normale em te bestellen zodat ik die op die fase kan hangen die fase dan los uitmeet, alleen krijg je die data in de app dan niet bij elkaar vrees ik.

Ik heb m dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://ldg-bg.com/images_ext/?name=Three-phase-Smart-meter-3x-120A-Shelly-3EM_2&id=613F693D4D7A5A35416D314158445647666D73486467515451476343426E385A66775941524859

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:14
heb sinds zaterdag ook een gemonteerd en exact de zelfde problemen, t is echt een ritueel om de aardlekschakelaars aan te krijgen, volgens mij was het probleem niet aanwezig als de ct-klemmen niet aangesloten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:27
Hier al een jaar een aantal Shelly Dimmer 2 in gebruik icm diverse lampen/spotjes.
Ondanks diverse Firmware updates en gespeeld te hebben met diverse instellingen (Xcross, Anti Flikkering etc.). blijf ik last hebben van knipperende lampen. Bij deze een beschrijving van de situatie:
  • Alle dimmers zijn voorzien van een blauwe draad, dus geen bypass aangesloten.
  • Op onregelmatige tijden knippert een willekeurige serie van lampen die op dezelfde dimmer zitten heel kort. --> een enkele flikkering die wel goed waarneembaar is.
  • Elke dag op vaste tijden beginnen alle lampen die aan staan voor een seconde of 5 te knipperen of te veranderen qua lichtsterkte. Dit gebeurd elke dag om 22.29 en daarna precies weer elk half uur. Lijkt erop alsof dit wordt veroorzaakt door een Toonfrequent (TF) signaal, maar dacht dat dit allang was afgeschaft?
Het is zelfs zo erg dat ik serieus overweeg om een aantal dimmers te vervangen door een andere slimme (Z-Wave) dimmer.

Heeft er iemand toevallig nog een geniaal idee om dit probleem te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
zwahiel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:36:
[...]

Ik heb n beetje 't zelfde. Ik sluit hem precies aan zoals hij moet.

[...]

Zodra ik hem 3f aansluit, klapt alles er gewoon uit.

Zit er aan te denken om m terug te sturen en dan een normale em te bestellen zodat ik die op die fase kan hangen die fase dan los uitmeet, alleen krijg je die data in de app dan niet bij elkaar vrees ik.
bigricknl schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:14:
heb sinds zaterdag ook een gemonteerd en exact de zelfde problemen, t is echt een ritueel om de aardlekschakelaars aan te krijgen, volgens mij was het probleem niet aanwezig als de ct-klemmen niet aangesloten waren.
Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat de Shelly 3EM blijkbaar gewoon geen goed product is of althans niet geschikt is voor gangbare moderne Nederlandse groepenkasten waar alles achter aardlek zit; hoewel ik het niet verwachtte, hoopte ik toch dat we toch iets verkeerd hadden aangesloten, en dat er dus een oplossing voorhanden zou zijn.

Misschien nog een niet-aardlekbeveiligde krachtgroep? Maar daar hebben we dus helaas geen ruimte voor vrij in onze groepenkast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
zwahiel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:36:
[...]
Heb 'm nu met de brug op vA en vC, waarbij de line op vB binnen komt. N ook goed aangesloten. Op dezelfde groep.

Dan zou je dus met de drie klemmen drie circuits kunnen meten. Dat probeer ik dus te doen. Alleen ik krijg enkel iets op IB te zien.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij kun je met dit product alleen de stroom meten van dezelfde fase waarvan je ook de spanning meet. Dus als je dezelfde fase op VA, VB, en VC gebruikt, dan moeten de meetklemmen ook om fasedraden van die fase zitten, bijvoorbeeld van 3 verschillende groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
bigricknl schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:14:
Wat betreft dat ritueel, na wat prutsen ontdekten we dat deze volgorde voor ons altijd werkt: alle groepen uit, aardlekschakelaars aan, eerst de groep van de Shelly 3EM aan, en dan na 5 seconden wachten één-voor-één de overige groepen aan, steeds met een seconde of 2 ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:29
@Juerd @zwahiel @bigricknl Op zich ook niet zo heel gek, bij stroom meten zal er ook iets stroom lopen. En op deze manier zit hij ook aangesloten op een manier die niet mag (één device niet met één handeling uit te zetten). Dus ja, officiëel hoort deze dus achter zijn eigen beveiliging (of iig een 3-fase beveiliging als je hem 3-fase wilt gebruiken. Shelly geeft helaas alleen niet aan wat de min of max rating daarvan moet zijn... Maar afgezien van dat zou ik het dus geen slecht product noemen, oorzaak is duidelijk PEBCAK :+ Maar ja, de handleiding had misschien duidelijker gekund dan alleen naar lokale regelgeving te wijzen.

In geval van @Juerd zou ik hem denk ik gewoon op de inkomende feed aansluiten met drie DIN-rail zekeringhouders met elk een <1A zekering. Maar is ook wel weer wat twijfelachtig omdat hij dan nog steeds niet met een enkele handeling is uit te zetten en voor de hoofdschakelaar zit. Maar door losse kast zou je kunnen zeggen dat hij geen onderdeel is van de verdeler... Zal officieel dus misschien ook niet zo mogen maar wel een veilige oplossing op zich. Maar goed, zonder rating zou het ook twijfelachtig zijn of een standaard 16A goed is.

Met een "ritueel" werkt het misschien wel maar naast dat het niet netjes is zal de Shelly nog steeds voor wat lek zorgen en dus minder lek toelaten voor de rest.

@zwahiel Al je hem als 1-fase meter wilt gebruiken, je hebt toch niet alleen maar een lus tussen VA en VC hoop ik? Ja, ook daar kan de handleiding duidelijker maar daar doelen ze er op dat VA, VB en VC gewoon parallel aan de L moeten komen. Maar wil je 2-fase of 3-fase meten zal de spanning op de Vx klem overeen moeten komen met fase van de current transformer.
Juerd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 05:58:
Op zich werkt ie verder wel. Mooie stats op MQTT, die we vervolgens in onze Grafana harken.
Heyy, dat harken is van ons >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
paul-s83 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:03:
Hier al een jaar een aantal Shelly Dimmer 2 in gebruik icm diverse lampen/spotjes.
Ondanks diverse Firmware updates en gespeeld te hebben met diverse instellingen (Xcross, Anti Flikkering etc.). blijf ik last hebben van knipperende lampen. Bij deze een beschrijving van de situatie:
  • Alle dimmers zijn voorzien van een blauwe draad, dus geen bypass aangesloten.
  • Op onregelmatige tijden knippert een willekeurige serie van lampen die op dezelfde dimmer zitten heel kort. --> een enkele flikkering die wel goed waarneembaar is.
  • Elke dag op vaste tijden beginnen alle lampen die aan staan voor een seconde of 5 te knipperen of te veranderen qua lichtsterkte. Dit gebeurd elke dag om 22.29 en daarna precies weer elk half uur. Lijkt erop alsof dit wordt veroorzaakt door een Toonfrequent (TF) signaal, maar dacht dat dit allang was afgeschaft?
Het is zelfs zo erg dat ik serieus overweeg om een aantal dimmers te vervangen door een andere slimme (Z-Wave) dimmer.

Heeft er iemand toevallig nog een geniaal idee om dit probleem te verhelpen?
Ik herken het ook. Gelukkig maar bij 1 shelly. Bij geen andere heb ik problemen. Maar bij de spotjes in de keuken heb ik vooral ‘s-avonds last van knipperende lampen.

Meerdere keren gecalibreerd, maar probleem blijft. Eerder was er nooit een issue. Ik merk dat het erger wordt als de fase meer belast wordt. Dus het zal iets met frequentie of voltage te maken hebben.

Mocht je iets vinden, laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Juerd
Heb je geprobeerd om de Shelly 3EM te gebruiken zónder de drie spanningsmetingen? Dat lijkt me volgens de wetten der elektrotechniek de reden dat de aardlekschakelaars eruit vliegen: de 3EM zit aangesloten op een andere fase dan die waarvan je de spanning meet. En omdat de ALS eruit vliegt is er dus een verschilstroom tussen fase en nul van minstens 30 mA. Dat betekent dat de ingangsimpedantie (de weerstand) van de 3EM (aansluiting die de spanning meet) lager is dan zo’n 8 kΩ en dat lijkt me bijzonder laag. Een dergelijke ingang heeft vaak een impedantie van al snel 100kΩ en dan heb je geen last van de ALS.

Tweede mogelijkheid is dat jouw exemplaar gewoon kaduuk is…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Juerd schreef op maandag 26 september 2022 @ 03:06:
[...]

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij kun je met dit product alleen de stroom meten van dezelfde fase waarvan je ook de spanning meet. Dus als je dezelfde fase op VA, VB, en VC gebruikt, dan moeten de meetklemmen ook om fasedraden van die fase zitten, bijvoorbeeld van 3 verschillende groepen.
Nee, je meet stroom met een inductieklem. Dat is een stroomtransformator en die heeft geen galvanische verbinding met de fase die je meet. Daarin kan dus onmogelijk de fout zitten.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Hippe Lip Puur resistief gezien heb je gelijk. Maar pas wat filtering met wat capaciteit toe en de stroom kan (tijdelijk) te hoog zijn voor de aardlek.

Zonder spanningsmeting is het ook niet mogelijk om vermogensmeting te doen. Je hebt dan geen weet van deexacte spanning maar nog belangrijker, geen weet van de power factor (fase hoek en harmonische).

Je kan met de Shelly 3EM naar wat ik lees prima willekeurig over 1, 2 of 3 fases meten zolang de Vx spanning maar overeen komt met de fase die de CT meet. Er is dan wel geen galvanische verbinding maar er moet wel een kloppende relatie zijn tussen de gemeten spanning en de gemeten stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
paul-s83 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:03:
Lijkt erop alsof dit wordt veroorzaakt door een Toonfrequent (TF) signaal, maar dacht dat dit allang was afgeschaft?[/li]
TF is afgeschaft maar nog niet verdwenen. De afschaffing houdt alleen in dat je er als afnemer niet meer op kunt rekenen. Maar het is aan de netbeheerder wanneer dit werkelijk weggehaald wordt. Vaak is het geen hardware die je maar even op afstand uit zet. Voor hun heeft het ook geen hoge prioriteit zolang het niet stoort. Dus zal het pas werkelijk verdwijnen als ze ander onderhoud doen. Maar daar konden ze dus pas mee beginnen na de afschaffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigricknl
Septillion schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:19:
@Juerd @zwahiel @bigricknl Op zich ook niet zo heel gek, bij stroom meten zal er ook iets stroom lopen. En op deze manier zit hij ook aangesloten op een manier die niet mag (één device niet met één handeling uit te zetten). Dus ja, officiëel hoort deze dus achter zijn eigen beveiliging (of iig een 3-fase beveiliging als je hem 3-fase wilt gebruiken. Shelly geeft helaas alleen niet aan wat de min of max rating daarvan moet zijn... Maar afgezien van dat zou ik het dus geen slecht product noemen, oorzaak is duidelijk PEBCAK :+ Maar ja, de handleiding had misschien duidelijker gekund dan alleen naar lokale regelgeving te wijzen.
.
Geloof direct dat het een gevalletje PEBCAK :+ is maar geen idee wat de oplossing is

Zou het opgelost worden met een 3fase automaat / 3fase aardlekautomaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@bigricknl Absoluut :) En als het de kast niet verlaat zou een "simpele" 3-fase automaat al voldoende zijn.

Of hij echt wat toevoegt vs direct achter de hoofdschakelaar valt te bezien (zeker gezien het ontbreken van een max rating) maar denk dat het officieel gezien wel zou moeten. Heb geen NEN liggen en is überhaupt beetje niche gebied natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigricknl
Top ! Dan ga ik tzt de boel ff veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-05 23:47
Hmm, je zou denken dat de stroom voor de spanningsmeting op VB en VC (heel) ver onder de 30 mA zou blijven. 30 mA op 235 V zou 7 W zijn.

Ik snap dat het "incorrect" is dat er stroom via VB en VC binnenkomt maar terug loopt via de nul die door de ALS van VA gaat. Maar ik snap niet hoe die stroom hoog genoeg kan zijn om een probleem te veroorzaken.

Ik heb het verbruik van de Shelly 3EM zelf gemeten (voordat ie de groepenkast in ging, met alleen VA aangesloten) op minder dan 2 W (dus, 8 mA). Dat is dus het verbruik van het hele apparaat plus de spanningsmeting. Ik neem aan dat de overgrote bulk daarvan de voeding is voor de microcontroller en ADC, en slechts enkele tienden watts (of nog minder?) de spanningsmeting is.

Sterker nog, hier staan wat foto's van het PCB van de Shelly 3EM. Als ik het goed zie zitten bij de Vx ingangen 5 200 kΩ weerstanden in serie. Dus 1 MΩ in totaal, dus er zou rond de 235 µA aan stroom moeten lopen.

Nu is het zo dat met groepen in de juiste volgorde terug inschakelen dat alles blijft werken. Dus het lijkt erop dat er pieken van meer dan 30 mA gevraagd worden op VB en VC, maar wellicht alleen als de Shelly 3EM start terwijl de andere groepen al aan staan? Ik snap nog niet waarom dat gebeurt, maar ik denk dat ik wel snap dat dat de oorzaak van ons probleem in die hoek moet zitten.

context: ik ben ook RevSpace-deelnemer, ik heb @Juerd met de installatie geholpen en in heb de Grafana dashboards gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Peetz0r schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:13:
Hmm, je zou denken dat de stroom voor de spanningsmeting op VB en VC (heel) ver onder de 30 mA zou blijven. 30 mA op 235 V zou 7 W zijn.

Ik snap dat het "incorrect" is dat er stroom via VB en VC binnenkomt maar terug loopt via de nul die door de ALS van VA gaat. Maar ik snap niet hoe die stroom hoog genoeg kan zijn om een probleem te veroorzaken.
Septillion schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:35:
Puur resistief gezien heb je gelijk. Maar pas wat filtering met wat capaciteit toe en de stroom kan (tijdelijk) te hoog zijn voor de aardlek.
Lang leve inrush en blindstromen :)

[ Voor 43% gewijzigd door Septillion op 26-09-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een systeem in huis dat geregeld wordt door een +12v tot -12v 1khz regel signaal. Als ik deze signaaldraad los maak, stopt het systeem, als ik het weer verbind gaat het verder. Nu wil ik dit graag met een Shelly 1 aan en uit zetten. Kan ik mijn signaaldraad verbinden met de I O poorten van de Shelly 1 om dit te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Opperhoof Spanningsechnisch, ja, geen probleem. Maar of het voor de signaal integriteit uit maakt valt zo niet echt te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

@zwahiel Al je hem als 1-fase meter wilt gebruiken, je hebt toch niet alleen maar een lus tussen VA en VC hoop ik? Ja, ook daar kan de handleiding duidelijker maar daar doelen ze er op dat VA, VB en VC gewoon parallel aan de L moeten komen. Maar wil je 2-fase of 3-fase meten zal de spanning op de Vx klem overeen moeten komen met fase van de current transformer.
Nee ik had vB input line in, dan vA en vB gebridged naar elkaar toe. Dan meet hij maar één van de klemmen. Snap dat dat komt doordat hij geen input in de v heeft, maar toch.
Als ik ze alle drie op de fase zet, dan knallen de aardleks.

* zwahiel gaat 'm gewoon lekker terugsturen en doet een normale EM, dan wellicht 2 die ik dan ergens uitlees of zo. Werkt toch handiger.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@zwahiel De opstelling met "een brug tussen VA en VC" bestaat niet, dat is interpretatie van het slechte schema van Shelly :+ Dat moet dus zijn VA, VB en VC gewoon parallel aan de L. En dat werkt dan weer alleen voor 1-fase metingen.

Let erop dat de Shelly EM per stuk ook maar één fase kan meten ondanks dat hij twee circuits kan meten. Deze circuits moeten beide op dezelfde fase zijn als waarmee de EM gevoed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Juerd Heb je toevallig ook geprobeerd of de problemen wegblijven als je die die aansluitingen van de spanningsmeting naar de andere (vreemde) fases weglaat?
Ik weet dat je die nodig hebt om vermogens te meten, maar het gaat mij er even om te testen of het werkelijk aan díé aansluitingen ligt.

The proof of the pudding is in the eating… 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Septillion schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:12:
@zwahiel De opstelling met "een brug tussen VA en VC" bestaat niet, dat is interpretatie van het slechte schema van Shelly :+ Dat moet dus zijn VA, VB en VC gewoon parallel aan de L. En dat werkt dan weer alleen voor 1-fase metingen.

Let erop dat de Shelly EM per stuk ook maar één fase kan meten ondanks dat hij twee circuits kan meten. Deze circuits moeten beide op dezelfde fase zijn als waarmee de EM gevoed wordt.
Wauw, die had ik nog ff niet gelegd maar idd nu je t zegt. Enige is dat 2 fasen moet meten. Dus ik ben bang dat t 'gewoon' twee EM's met een clamp worden. En dan los die fase meten.

* zwahiel feels stupid, want dit makes totally sense!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
@Juerd @zwahiel @bigricknl Op zich ook niet zo heel gek, bij stroom meten zal er ook iets stroom lopen.
Maar geen 30 mA of ook maar in de buurt daarvan, hoop ik tenminste. Bij 230 V zou dat 7 W geven, keer 3 aardlekschakelaars die er tegelijk uitklappen, is 21 W puur om de stroom te meten?! Zelfs als inrush zou ik dat erg hoog vinden, zeker gezien wat Peetz0r al beschreef.
En op deze manier zit hij ook aangesloten op een manier die niet mag (één device niet met één handeling uit te zetten).
Die kan ik niet volgen. Hoofdschakelaar uit en de Shelly is gescheiden van het net.
Dus ja, officiëel hoort deze dus achter zijn eigen beveiliging (of iig een 3-fase beveiliging als je hem 3-fase wilt gebruiken.
Zonder uitzondering elke uitleg die ik kan vinden van mensen die dit ding gebruiken, heeft de spanningvoerende fasedraden op aansluitingen VA, VB, en VC, gewoon achter normale eindgroepen zitten, de meeste ook achter aardlekschakelaar. De instructies van Shelly zelf geven ook niks aan over een *eigen* beveiliging, en ik kan zelf ook niet bedenken waarom dat zou moeten.
In geval van @Juerd zou ik hem denk ik gewoon op de inkomende feed aansluiten met drie DIN-rail zekeringhouders met elk een <1A zekering. Maar is ook wel weer wat twijfelachtig omdat hij dan nog steeds niet met een enkele handeling is uit te zetten en voor de hoofdschakelaar zit.
Vóór de hoofdschakelaar van deze verdeler gaan we niet doen :)
Jullie zijn heus niet de enige epische harkers :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Hippe Lip schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:56:
@Juerd
Heb je geprobeerd om de Shelly 3EM te gebruiken zónder de drie spanningsmetingen? (...)
Hippe Lip schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:42:
@Juerd Heb je toevallig ook geprobeerd of de problemen wegblijven als je die die aansluitingen van de spanningsmeting naar de andere (vreemde) fases weglaat?
Ik weet dat je die nodig hebt om vermogens te meten, maar het gaat mij er even om te testen of het werkelijk aan díé aansluitingen ligt.

The proof of the pudding is in the eating… 🤷‍♂️
Volgens mij hebben we dat geprobeerd en ging dat minder vaak, maar niet nooit, mis. Maar om eerlijk te zijn... we hadden wellicht een logboekje moeten maken want ik weet 't niet meer zeker.

Ons plan is nu om toch een aparte krachtgroep speciaal voor de VA/VB/VC van de Shelly 3EM aan te leggen, die dan niet aardlekbeveiligd is. Met wat googlen vond ik dat het merk Gewiss krachtautomaten maakt van slechts 2 modules breed, zoals deze. C16 is wat overkill, B2 had ik ook wel genomen. Maar ja, die hebben ze niet. Als we dit ding hebben geïnstalleerd, laat ik hier nog wel weten of dat de oplossing was :)

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 26-09-2022 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
Juerd schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:56:
[...]

Maar geen 30 mA of ook maar in de buurt daarvan, hoop ik tenminste. Bij 230 V zou dat 7 W geven, keer 3 aardlekschakelaars die er tegelijk uitklappen, is 21 W puur om de stroom te meten?! gewoon 21V
Nee, geen 21W, 21VA ;) En misschien zelf wel 21var. Dat is een leuke instinker van AC, er kan stroom lopen zonder dat er vermogen getransporteerd wordt. En voor een aardlekschakelaar maakt het niet uit of de stroom voor actief vermogen is of voor blinkvermogen.
Zelfs als inrush zou ik dat erg hoog vinden, zeker gezien wat Peetz0r al beschreef.
Mwa, dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Aardlek is niet gemaakt om ook maar heeeeeel even onbalans te zien. Ook mogen ze prima onder de 30mA afschakelen (de 30mA is immers de absolute max) of gevoelig zijn voor het snel stijgen van de lekstroom. Die dingen zijn best gevoelig :) Dus nee, ik vind het niet raar dat ze uit gaan.
Die kan ik niet volgen. Hoofdschakelaar uit en de Shelly is gescheiden van het net.
Op zich interessante gedachten maar is volgens mij niet wat de NEN zegt ook al kan ik het niet voor je quoten. Anders zou een fornuisgroep of zelfs een krachtgroep (bijvoorbeeld een flexomaat) ook geen brug nodig. De gebruikersgroepen naar een enkel apparaat moet dus in één handeling te isoleren zijn zonder alles spanningsloos te zetten.
Zonder uitzondering elke uitleg die ik kan vinden van mensen die dit ding gebruiken, heeft de spanningvoerende fasedraden op aansluitingen VA, VB, en VC, gewoon achter normale eindgroepen zitten, de meeste ook achter aardlekschakelaar.
Ik kan er geen noemen maar correct is dus gewoon aan een krachtgroep inderdaad :) Die mag gewoon aardlek hebben.
De instructies van Shelly zelf geven ook niks aan over een *eigen* beveiliging, en ik kan zelf ook niet bedenken waarom dat zou moeten.
Ik ook niet :+ Maar Shelly spreekt er wel over dat hij achter een beveiliging moet. Ze stellen vreemd genoeg niet wat de maximale rating daarvan mag zijn. Immers zit hij waar je hem in de kast ook aansluit zit hij al achter een beveiliging. Je hoofdzekering is gewoon netjes 25A :) Veel standaard kilowattmeters spacen bijvoorbeeld een 40A rating waardoor ze dus ook prima voor de groepen/aardlekschakelaars te plaatsen in een normaal woonhuis.
Vóór de hoofdschakelaar van deze verdeler gaan we niet doen :)
Dan direct na de hoofdschakelaar weer terug. En dan mooi drie zekeringhouders.
Jullie zijn heus niet de enige epische harkers :D
8)
Juerd schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:15:
Volgens mij hebben we dat geprobeerd en ging dat minder vaak, maar niet nooit, mis. Maar om eerlijk te zijn... we hadden wellicht een logboekje moeten maken want ik weet 't niet meer zeker.
Zonder een mogelijk lekpad lijkt me dat heel sterk :)
Ons plan is nu om toch een aparte krachtgroep speciaal voor de VA/VB/VC van de Shelly 3EM aan te leggen, die dan niet aardlekbeveiligd is. Met wat googlen vond ik dat het merk Gewiss krachtautomaten maakt van slechts 2 modules breed, zoals deze. C16 is wat overkill, B2 had ik ook wel genomen. Maar ja, die hebben ze niet. Als we dit ding hebben geïnstalleerd, laat ik hier nog wel weten of dat de oplossing was :)
Mja, dat zou ik zelf dan weer niet doen. Ten eerste omdat je nu mooi alles van een A-merk hebt. En hoeveel beveiliging een 16C toevoegt is zeer twijfelachtig. Dus mja, tenzij je die automaat dan ook mooi voor een draaibank ofzo kunt gebruiken zou het niet mijn voorkeur hebben. Maar geeft wel netjes een enkele manier van afschakelen en beter dan niets :)

Ben ik overigens wel benieuwd of hij echt 4P is en niet 3P+N of 2P+N... Plaatje is te klein om het opschrift te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 14:52
weet hier iemand welke poorten shelly gebruikt om met hun cloud te verbinden?
in mijn firewall staat standaard al het outbound verkeer los van 80 en 443 dicht en mijn shelly kan nu geen verbinding maken.
ik wil niet alles zomaar open zetten, maar kan in de shelly documentatie de poorten die zij gebruiken voor de cloud verbinding niet vinden.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Septillion schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:47:
Nee, geen 21W, 21VA ;) En misschien zelf wel 21var. Dat is een leuke instinker van AC, er kan stroom lopen zonder dat er vermogen getransporteerd wordt. En voor een aardlekschakelaar maakt het niet uit of de stroom voor actief vermogen is of voor blinkvermogen.
Ik snap niet hoe je zo ontzettend veel blindvermogen zou kunnen krijgen uit een spanningsmeting.
Mwa, dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Aardlek is niet gemaakt om ook maar heeeeeel even onbalans te zien. Ook mogen ze prima onder de 30mA afschakelen (de 30mA is immers de absolute max) of gevoelig zijn voor het snel stijgen van de lekstroom. Die dingen zijn best gevoelig :) Dus nee, ik vind het niet raar dat ze uit gaan.
D'r was volgens mij ook wel een ondergrens van rond de 20 mA, maar ik kan 't zo snel niet terugvinden.
Op zich interessante gedachten maar is volgens mij niet wat de NEN zegt ook al kan ik het niet voor je quoten. Anders zou een fornuisgroep of zelfs een krachtgroep (bijvoorbeeld een flexomaat) ook geen brug nodig. De gebruikersgroepen naar een enkel apparaat moet dus in één handeling te isoleren zijn zonder alles spanningsloos te zetten.
Goed punt, al vraag ik me af of een spanningsmeting in dezelfde verdeler (ik zie de kast strak tegen de andere kast aan, wel als onderdeel van dezelfde verdeler, zoals gebruikelijk) wel geldt als verbruiker. Componenten in de verdeler spanningsvrij maken doe je in het algemeen met de daarvoor verplichte hoofdschakelaar, niet met de groepschakelaars. Desalniettemin is er veel voor te zeggen om zo'n Shelly 3EM achter een eigen groep te doen, zodat je het ding los van de rest betrouwbaar met 1 handeling spanningsvrij kunt maken, wat nodig is als je er bijvoorbeeld nieuwe firmware in wilt flashen.
Ik ook niet :+ Maar Shelly spreekt er wel over dat hij achter een beveiliging moet. Ze stellen vreemd genoeg niet wat de maximale rating daarvan mag zijn. Immers zit hij waar je hem in de kast ook aansluit zit hij al achter een beveiliging. Je hoofdzekering is gewoon netjes 25A :) Veel standaard kilowattmeters spacen bijvoorbeeld een 40A rating waardoor ze dus ook prima voor de groepen/aardlekschakelaars te plaatsen in een normaal woonhuis.
De meeste stroommeters hebben hun meetdingen intern en worden geschroefd aangesloten, en zijn voor de maximale stroom daarom afhankelijk van hun interne bedrading. Dat is hier sowieso heel anders vanwege de externe CT's.

Wat betreft de spanningsmeting: ik vermoed dat de traces op het PCB'tje van de Shelly in de praktijk als smeltzekering zullen fungeren en selectief zijn ten opzichte van de meeste automaten ;). De zekering zal vooral de draden beschermen, lijkt me.
Ben ik overigens wel benieuwd of hij echt 4P is en niet 3P+N of 2P+N... Plaatje is te klein om het opschrift te lezen.
Volgens datasheet is ie echt 4P. Knap dat ze het in die behuizing hebben weten te proppen. Dat schijnt te kunnen doordat ze 't spul dat warm wordt aan de voorkant hebben gelegd ipv aan de zijkant, waardoor het z'n warmte kwijt kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 29-09-2022 01:57 ]

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:08

Shabbaman

Got love?

Ik heb een knullig probleem. Ik heb een Shelly 2.5 met op beide kanalen lampen. Dat heeft een hele tijd goed gewerkt, maar een maand geleden is om onduidelijke reden een kanaal verdwenen. In de app kan ik wel opnieuw een apparaat toevoegen, maar die gebruikt dan hetzelfde kanaal als de lamp die het nog wel doet. Het "verdwenen" kanaal is toevallig het kanaal dat met de klassieke schakelaar is verbonden (de Shelly 2.5 heeft die mogelijkheid voor een van de twee kanalen) en zo kan ik zien dat de lamp het op zich nog wel doet.

Ik vermoed dat een factory reset wel een oplossing is, maar ik ben bang straks de schakelaar fysiek uit te moeten bouwen en dat zie ik niet zitten. Nu heb ik wat gegoogeld naar een oplossing, zonder succes. Heeft iemand een suggestie?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 11:12
Shabbaman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:37:
(de Shelly 2.5 heeft die mogelijkheid voor een van de twee kanalen)
Correctie: Shelly 2.5 heeft mogelijkheid ieder kanaal met een aparte schakelaar te bedienen. (SW1 en SW2)
https://shelly.cloud/docu...lly_25_multi_language.pdf

Verder geen idee wat je hier mee kunt: wel een listig probleem. Draai je Shelly firmware, of iets anders, zoals Tasmota?

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

• Erwin537
Ik heb een knullig probleem. Ik heb een Shelly 2.5 met op beide kanalen lampen. Dat heeft een hele tijd goed gewerkt, maar een maand geleden is om onduidelijke reden een kanaal verdwenen. In de app kan ik wel opnieuw een apparaat toevoegen, maar die gebruikt dan hetzelfde kanaal als de lamp die het nog wel doet. Het "verdwenen" kanaal is toevallig het kanaal dat met de klassieke schakelaar is verbonden (de Shelly 2.5 heeft die mogelijkheid voor een van de twee kanalen) en zo kan ik zien dat de lamp het op zich nog wel doet.

Ik vermoed dat een factory reset wel een oplossing is, maar ik ben bang straks de schakelaar fysiek uit te moeten bouwen en dat zie ik niet zitten. Nu heb ik wat gegoogeld naar een oplossing, zonder succes. Heeft iemand een suggestie?
Je hebt niet per ongeluk gewoon het apparaat/kanaal verborgen? (menu -> hidden devices)

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

bartlauwers schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:13:
[...]

Correctie: Shelly 2.5 heeft mogelijkheid ieder kanaal met een aparte schakelaar te bedienen. (SW1 en SW2)
https://shelly.cloud/docu...lly_25_multi_language.pdf

Verder geen idee wat je hier mee kunt: wel een listig probleem. Draai je Shelly firmware, of iets anders, zoals Tasmota?
Gewoon standaard out-of-the-box (want mijn vaardigheden reiken ook ongeveer tot het niveau dat het met een handleiding erbij is gelukt om het werkend te krijgen).
Erwin537 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:48:
[...]

Je hebt niet per ongeluk gewoon het apparaat/kanaal verborgen? (menu -> hidden devices)
Zoiets zou het zomaar kunnen zijn. Maar net even gecheckt, en het is geen hidden device.

• bes-r
Het "verdwenen" kanaal is toevallig het kanaal dat met de klassieke schakelaar is verbonden (de Shelly 2.5 heeft die mogelijkheid voor een van de twee kanalen) en zo kan ik zien dat de lamp het op zich nog wel doet.
Het kan zijn dat er een contact los is gegaan, maar de kans is ook aanwezig dat de Shelly defect is.

Ik heb zelf diverse problemen gehad met een aantal Shelly 2.5's. Het leek wel een foute batch te zijn.
De factoryreset is één van de weinige dingen die je kunt doen. Als je, zoals je aangeeft, de boel badic hebt gelaten, bestaat de kans dat je een reset kunt doen met de schakelaar. 5x aan en uit, daarna hoor je hem klikken en wordt hij gerest. Binnen 5 minuten kun je hem bereiken via zijn eigen wifi-netwerk.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

bes-r schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:58:
De factoryreset is één van de weinige dingen die je kunt doen. Als je, zoals je aangeeft, de boel badic hebt gelaten, bestaat de kans dat je een reset kunt doen met de schakelaar. 5x aan en uit, daarna hoor je hem klikken en wordt hij gerest. Binnen 5 minuten kun je hem bereiken via zijn eigen wifi-netwerk.
Aha werkt dat zo. Ik had wel gelezen hoe een harde reset werkt, maar ik nam aan dat het om een schakelaar op de shelly ging. Met de lichtschakelaar is dat een stuk praktischer, dat scheelt uitbouwen van de schakelaar...

• bes-r
Shabbaman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:13:
[...]
Aha werkt dat zo. Ik had wel gelezen hoe een harde reset werkt, maar ik nam aan dat het om een schakelaar op de shelly ging. Met de lichtschakelaar is dat een stuk praktischer, dat scheelt uitbouwen van de schakelaar...
Achterop de Shelly zit inderdaad nog een resetknop. Met de schakelaar is een extra optie, die is softwarematig uit te schakelen. Deze staat standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 29-05 15:08
Er lijkt een verschil in accuraatheid te zitten tussen de Shelly Plug S en de Shelly Plug.
Ik heb een Plug voor mijn Quooker zitten (die verbruikt af en toe meer dan 2500W, waardoor de Plug S hem er uit gooide) en die zegt dat de Quooker in standby nu 0.0W verbruikt, terwijl de Plug S toch echt vond dat dat tussen de 1 en 2W was.
Lijkt me ook vreemd dat het 0W is, aangezien er minimaal een LEDje aan staat (en er zal vast iets van logica in zitten wat wat verbruikt).

Als de Quooker aan slaat, dan meet hij wel vermogen (2000W+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
bigricknl schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:49:
Zou het opgelost worden met een 3fase automaat / 3fase aardlekautomaat ?
Septillion schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:57:
@bigricknl Absoluut :) En als het de kast niet verlaat zou een "simpele" 3-fase automaat al voldoende zijn.
Juerd schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:15:
Geïnstalleerd en getest: ja, een aparte 3-fase-automaat zonder aardlekbeveiliging lost het probleem helemaal op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/np1PNb7EyJtKwQytQoft4ZbWJVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztJp9J3gYMp5KPZ2bGGDjJfq.jpg?f=fotoalbum_large

Deze groepenkast is nu officieel helemaal vol.
Mja, dat zou ik zelf dan weer niet doen. Ten eerste omdat je nu mooi alles van een A-merk hebt.
Op zich ben ik het ermee eens: in een verdeler wil je echt alleen kwaliteitsonderdelen gebruiken. Helemaal als de kast zo vol zit.

Gewiss kende ik nog niet, en ik had in eerste instantie ook wel de neiging het onder de B-merken te scharen. Maar dit spul dat kennelijk uit Italië komt, komt op mij allemaal een heel stuk betrouwbaarder over dan Chinese import zoals bijv. EMAT, E-norm of Gacia (waarvan ik Gacia nog enigszins durf te vertrouwen (in gebouwen waar ik niet slaap :P)). Gewiss heeft gewoon keurige datasheets mét aanhaalmomenten beschikbaar, die er niet uitzien alsof ze door een willekeurige stagiair in elkaar zijn gedraaid, en je kan gewoon het adres van de fabrikant makkelijk vinden (twee dingen die me van EMAT een heel slecht onderbuikgevoel geven). Het voelt in de hand ook als betere bouwkwaliteit. (Dit is allemaal hartstikke subjectief natuurlijk.)

En laten we eerlijk zijn, de zwakste schakel is hier de Shelly 3EM zelf. De datasheet laat zeer te wensen over (aanhaalmomenten voor de schroefklemmen ontbreken, net als zoals je al opmerkte op hoeveel A je het moet beveiligen, waar je de N moet aansluiten wordt niet gespecificeerd, etc, etc), de bouwkwaliteit voelt heel ondermaats, het heeft een ongebruikelijke vorm die net niet lekker in groepenkasten past, de isolatie van de draden van de CT's is maar gerated op 300V ipv de gebruikelijke 500V, de trekontlasting van de CT's bestaat uit een los tiewrapje dat niet eens werkt, en het ding zit losjes op de DIN-rail. Zelfs EMAT-automaten geven me een beter gevoel, en die gebruik ik toch liever niet. Maar ja, de Shelly 3EM heeft niet echt concurrentie dus we gebruiken 'm toch maar :D.
Ik kan bevestigen: volgens het schema'tje op de automaat zelf is het 4P. Overbodige luxe in dit geval, maar het is niet alsof er nou veel keuze is in het marktsegment voor krachtautomaten van maar 2 modules breed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Juerd Ziet er goed uit! Misschien ten overvloede, ook met een 3-fase aardlekschakelaar/aardlekautomaat had het gewerkt.

En ja, markt van installatiemateriaal is raar en ontransparant. We maken ons nu zorgen over beunen (zowel consumenten als PV-boeren) maar leveranciers en elektriciens lijken buiten schot te blijven gek genoeg.

En absoluut, Shelly kan ook nog veel verbeteren. Vooral aan de documentatiekant. Alleen in één zin verwijzen naar lokale regelgeving is naar mijn idee niet voldoende. Zeker niet gezien de redelijk brakke schema's.

En goed om te weten, dan is het nog best een interessante voor de mensen met een kookplaat met gedeelde N die hem op 1-fase willen aansluiten :) Waar ik er dan maar even vanuit ga dat het een B-merk is en geen C-merk zoals Chint :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 09:07
Hallo,
Ik heb een Shelly TRV welke ik met MQTT wil monitoren/besturen.
Server:port en user/pw ingevult maar het lukt niet om de setting te applyen.
Zodra ik "apply" click, krijg is gelijk een foutmelding "failed to apply settings".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0qBh_opukMkcQ2hljH3j7yrJiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqYS3hgiHRlRRd9iANru9mSV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen andere Shelly met MQTT draaien, dus weinig ervaring. Er zijn weinig troubleshooting opties in de shelly helaas.De firmware is up-to-date.

Ook google kon me niet verder helpen met deze melding.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@johnvolkering Via iets als MQTT explorer kan je wel daarmee inloggen?

En ook er niet mee bekend maar moet MQTT prefix misschien ingevuld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 22:53
Ik heb een Shelly Plug-S om het opgenomen vermogen van mijn server te meten. Ik heb het volgende commando gebruikt om de update periode op 10s in te stellen:
code:
1
http://192.168.178.64/settings?mqtt_update_period=10

Ik zie echter een random tijd tussen de outputs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
> SELECT "power" FROM "device_consumption" WHERE ("device" = 'shelly-03') order by time desc limit 12
name: device_consumption
time                 power
----                 -----
2022-10-01T16:06:10Z 36.81
2022-10-01T16:06:08Z 40.41
2022-10-01T16:06:07Z 37.65
2022-10-01T16:06:04Z 40.61
2022-10-01T16:05:55Z 38.51
2022-10-01T16:05:50Z 36.52
2022-10-01T16:05:46Z 44.99
2022-10-01T16:05:44Z 38.92
2022-10-01T16:05:37Z 43.73
2022-10-01T16:05:35Z 38.81
2022-10-01T16:05:34Z 42.09
2022-10-01T16:05:32Z 37.93
>

De periode varieert van 1 tot 9 sec. Wat doe ik fout?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 22:47
Allen,

Ik had graag een shelly 3em gekocht, echter heb ik thuis 3x 400v + N zoals hier mooi wordt weergegeven:

https://duursma.nl/upload...hoek2016-11-11-115944.jpg

Echter zie ik op de datasheet van de 3em dat hij slechts 230V ondersteunt, vraag is of dit met of zonder N is gerekend, als dit zonder is dan vliegt ie er direct door.

Zijn er mensen die deze in gebruik hebben op dergelijk net?

Graag jullie feedback,

Mathias

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 18:29
mathiasc schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:13:
Allen,

Ik had graag een shelly 3em gekocht, echter heb ik thuis 3x 400v + N zoals hier mooi wordt weergegeven:

https://duursma.nl/upload...hoek2016-11-11-115944.jpg

Echter zie ik op de datasheet van de 3em dat hij slechts 230V ondersteunt, vraag is of dit met of zonder N is gerekend, als dit zonder is dan vliegt ie er direct door.

Zijn er mensen die deze in gebruik hebben op dergelijk net?

Graag jullie feedback,

Mathias
Iedereen (bijna dan) in NL heeft 400v +N, als je de Shelly aansluit op fase+N is er gewoon 230v hoor. Alleen tussen de fases onderling is er 400v.

Gewoon zo aansluiten en niets aan de hand
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/253891/files/330502881/shelly-shelly-3em-wifi-energiemeter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Heinemancp schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:28:
Gewoon zo aansluiten en niets aan de hand
[Afbeelding]
Dat ligt aan je interpretatie van dit weinig informatieve schema... Zie iets eerdere discussie: het gaat fout als je VA, VB, en VC elk achter een andere aardlekschakelaar aansluit. Maar als je de nieuwste NEN1010-adviezen opvolgt, en nog geen krachtgroep hebt, dan heb je al je enkelfase eindgroepen keurig met 2P RCD's beschermd. Bij oudere of niet-conforme installaties kun je enkelfase eindgroepen achter een 4P RCD aantreffen; in dat geval is er niks aan de hand voor de Shelly 3EM (maar je installatie voldoet niet aan de nieuwste adviezen).

Samenvatting van die eerdere discussie en wat ik in de praktijk getest heb: de oplossing is om een extra krachtgroep aan te leggen, ofwel zonder RCD (getest, werkt), ofwel met 4P RCD (niet getest, maar zou ook moeten werken).

(Toegegeven, er staat "3 phase breaker" in het schema, maar relevant is dus dat er niet daarna nog enkelfase aardlekschakelaars komen. Daarnaast zijn de breaker-symbooltjes niet aan elkaar verbonden, wat suggereert dat het allemaal los van elkaar mag - niet dus.)

[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 02-10-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

OverSoft schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:20:
Er lijkt een verschil in accuraatheid te zitten tussen de Shelly Plug S en de Shelly Plug.
Ik heb een Plug voor mijn Quooker zitten (die verbruikt af en toe meer dan 2500W, waardoor de Plug S hem er uit gooide) en die zegt dat de Quooker in standby nu 0.0W verbruikt, terwijl de Plug S toch echt vond dat dat tussen de 1 en 2W was.
Lijkt me ook vreemd dat het 0W is, aangezien er minimaal een LEDje aan staat (en er zal vast iets van logica in zitten wat wat verbruikt).

Als de Quooker aan slaat, dan meet hij wel vermogen (2000W+).
@OverSoft
Van mijn Quooker hoor ik regelmatig de bimetaal-schakelaar klikken. Daar zit dus gewoon een mechanische bimetaal-schakelaar in en daardoor zal het vermogen tussen de momenten van verwarmen ook echt NUL zijn.

Het ledje brandt hier alleen als hij aan het verwarmen is, dus ook niet in rust.

Ergo: NUL verbruik als er niet verwarmd wordt lijkt me helemaal niet zo vreemd.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 00:44
Even een sanity check. Ik ben bijzonder gecharmeerd van Shelly na er een hoop over gelezen en gezien te hebben. Ik ben dan ook van plan om achter alle lichtschakelaars en veel stopcontacten een Shelly te plaatsen.

Mijn doel is om het energieverbruik per schakelaar / stopcontact in HA te visualiseren. Zo kan ik het verbruik van alle apparaten meten. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ik ook aan/uit kan schakelen.

Ik weet dat er andere oplossingen voor energieverbruik zijn met bijvoorbeeld smart plugs of de energy sockets van HomeWizard maar dat vind ik gewoon niet zo mooi. Heb het liefst dat je niets, dus inbouw is ideaal.

Nu de vraag: ik zie dat Shelly gebruik maakt van WiFi. Als ik mijn huis vol hang met Shelly (Plus) 1PM, geeft dat geen vol WiFi-netwerk en verstoring voor andere apparaten?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenVerweij schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:58:
Even een sanity check. Ik ben bijzonder gecharmeerd van Shelly na er een hoop over gelezen en gezien te hebben. Ik ben dan ook van plan om achter alle lichtschakelaars en veel stopcontacten een Shelly te plaatsen.

Mijn doel is om het energieverbruik per schakelaar / stopcontact in HA te visualiseren. Zo kan ik het verbruik van alle apparaten meten. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ik ook aan/uit kan schakelen.

Ik weet dat er andere oplossingen voor energieverbruik zijn met bijvoorbeeld smart plugs of de energy sockets van HomeWizard maar dat vind ik gewoon niet zo mooi. Heb het liefst dat je niets, dus inbouw is ideaal.

Nu de vraag: ik zie dat Shelly gebruik maakt van WiFi. Als ik mijn huis vol hang met Shelly (Plus) 1PM, geeft dat geen vol WiFi-netwerk en verstoring voor andere apparaten?

Dank!
Ik heb er nu 23, merk er weinig van om eerlijk te zijn. Er hangen hier nu standaard zo'n 35 apparaten aan de wifi. Werkt prima.

Nu heb ik ook wel allemaal apparatuur van Ubiquiti hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 00:44
rens-br schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Ik heb er nu 23, merk er weinig van om eerlijk te zijn. Er hangen hier nu standaard zo'n 35 apparaten aan de wifi. Werkt prima.

Nu heb ik ook wel allemaal apparatuur van Ubiquiti hangen.
Dank! Ik heb ook een Ubiquiti set-up dus dat is goed nieuws :) Heb jij 23 stuks van de 1PM Plus? En gebruik je ze voor hetzelfde doeleinde als ik wens? Uit nieuwsgierigheid… Ben dan benieuwd hoe dat je bevalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenVerweij schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:57:
[...]

Dank! Ik heb ook een Ubiquiti set-up dus dat is goed nieuws :) Heb jij 23 stuks van de 1PM Plus? En gebruik je ze voor hetzelfde doeleinde als ik wens? Uit nieuwsgierigheid… Ben dan benieuwd hoe dat je bevalt
Ik heb een mix van Shelly 1, Shelly Dimmer en Shelly plugs. Bij mij zitten ze in elke kamer achter de schakelaar verwerkt. Dus ik schakel er alleen de lampen mee.

De plug hangt aan de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Slappyjoez schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:58:
Bij het registreren van de Plug krijg ik de melding: The device is already owned by another user/account.
Nou, daar liep ik gisteren dus ook tegenaan met een plug die al drie maanden prima functioneerde. De oplossing, mocht je die nog niet hebben, is http://<deviceip>/longifyid aan te roepen (kan vanuit een browser). Disclaimer: Link is naar een blog van ondergetekende; ik update die terwijl de case nog loopt bij Shelly. Zie ook hier (onder "Device is connecting to the WiFi, but an error message says it is already connected to another user account") en hier.

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 03-10-2022 14:00 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
RobIII schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Nou, daar liep ik gisteren dus ook tegenaan met een plug die al drie maanden prima functioneerde. De oplossing, mocht je die nog niet hebben, is http://<deviceip>/longifyid aan te roepen (kan vanuit een browser). Disclaimer: Link is naar een blog van ondergetekende; ik update die terwijl de case nog loopt bij Shelly. Zie ook hier (onder "Device is connecting to the WiFi, but an error message says it is already connected to another user account") en hier.
Ik heb hem teruggestuurd, ga binnenkort een paar nieuwe bestellen inclusief een paar shelly 1 modules.

Ik had de firmware etc. geüpdatet maar kwam tijdens mijn zoektocht nergens de informatie tegen over het 'longifyid'. Dat was een simpele fix geweest.

Edit: Heel stom, ik zit nu nogmaals in de omschrijving te kijken van de Shelly Plug op Amazon waar ik hem heb gekocht en daar staat letterlijk de longify-instructie beschreven. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Slappyjoez op 03-10-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
  • Laatst online: 21:53
RobIII schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Eventjes melden dat dit niet altijd de oplossing is: dit zal enkel werken indien het device intern nog met de korte id werkt. Ik heb bij een vriend een shelly device geinstalleerd waarbij die melding ook kwam, maar het device al werkte met een lang id. Vermoedelijk is deze ooit gekocht, getest en teruggestuurd door een andere gebruiker. Dan zit er niets anders op dan contact op te nemen met shelly, en de registratie laten resetten (wat overigens vlot gebeurde).

zie https://www.shelly-suppor...-to-another-user-acco%2F=

[ Voor 5% gewijzigd door schoene op 03-10-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 13:32
Ik ben opzoek naar iemand die de Shelly Plus 1 heeft geflashed met ESPHome!

Reden dat ik dit wil is omdat de detached mode binnen de standaard Shelly mode de enige manier is om de dubbelklik op te vangen, echter wil ik ook terug kunnen vallen op het moment dat WIFI/Home assistant niet werkt.
Enige manier is mijn inziens middels ESPHome.

Hetgene waar ik tegenaanloop is dat overal op forums staat:
Gezien deze shelly's overal in een lege doos naast de schakelaar zitten wil ik wel zorgen dat het brandveilig blijft, vandaar dat ik iemand zoek die hier al ervaring mee heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Baseje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:09:
Reden dat ik dit wil is omdat de detached mode binnen de standaard Shelly mode de enige manier is om de dubbelklik op te vangen, echter wil ik ook terug kunnen vallen op het moment dat WIFI/Home assistant niet werkt.
Enige manier is mijn inziens middels ESPHome.
En als je detached gebruikt waarbij je de action naar localhost laat verwijzen? Ik denk dat dat ook werkt als er geen verbinding met je netwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Baseje Volgens mij is de NTC meer een gimmick dan voor de veiligheid. Kan maximaal het relais uit zetten als het te warm is. Maar rest blijft gewoon actief. Aandeel van het relais zal ook meevallen. Dus voor de brandveiligheid is het niet nodig. Andere kant, als je ze gewoon op je bureau test met een thermometer ernaast zou je al een aardige kalibratie (eigenlijk justering) moeten kunnen doen. Geen idee hoe dat bij ESPhome moet, ben alleen Tasmota gewend. Dat lijkt me overigens ook een alternatief. Maar ik vang dubbelklik op in HA, niet op het device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
dennistd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:13:
[...]

En als je detached gebruikt waarbij je de action naar localhost laat verwijzen? Ik denk dat dat ook werkt als er geen verbinding met je netwerk is.
Dit zou ook zeker een optie zijn! Mij was onbekend dat zodra je detached mode kiest je alsnog button actions kan gebruiken, ga ik induiken thanks!
Septillion schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:46:
@Baseje Volgens mij is de NTC meer een gimmick dan voor de veiligheid. Kan maximaal het relais uit zetten als het te warm is. Maar rest blijft gewoon actief. Aandeel van het relais zal ook meevallen. Dus voor de brandveiligheid is het niet nodig. Andere kant, als je ze gewoon op je bureau test met een thermometer ernaast zou je al een aardige kalibratie (eigenlijk justering) moeten kunnen doen. Geen idee hoe dat bij ESPhome moet, ben alleen Tasmota gewend. Dat lijkt me overigens ook een alternatief. Maar ik vang dubbelklik op in HA, niet op het device.
Tasmota is zeker een alternatief, alleen volgensmij kan je daar niet echt iets met API check/WIFI check toch? Dus als moment dat api/wifi niet connected is dat hij het relais met een enkele puls alsnog schakelt? Ben benieuwd of je dit ook hebt ingeregeld.

Daarnaast lijkt het flashen van Shelly ansich nog een drama las ik. Volgensmij is OTA nog niet mogelijk en zijn de pins enorm klein en moet je haast met een stuk harde kern UTP deze verbinden met je usb adapter, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
Baseje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Dit zou ook zeker een optie zijn! Mij was onbekend dat zodra je detached mode kiest je alsnog button actions kan gebruiken, ga ik induiken thanks!
Nog even een kleine tip: gebruik bij localhost in de url geen inloggegevens, want dan werkt het juist niet. ...

Zie dennistd in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" en dennistd in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
Baseje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

dennistd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 02:20:
[...]

Nog even een kleine tip: gebruik bij localhost in de url geen inloggegevens, want dan werkt het juist niet. ...

Zie dennistd in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" en dennistd in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar, als ik de HTTP post vanaf m'n computer doe werkt het wel, maar zodra ik in de Shelly zowel localhost als het lokale IP zet schakelt hij gewoon niet.

Ik heb de webhook als volgt ingesteld;
Choose Active Time (Blank = 24H)
Condition> When input is Push
URL: http://localhost/relay/0?turn=toggle

Had al gevonden dat je na het zetten van een webhook de Shelly moet herstarten, maar maakt geen verschil...

Iemand zo een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door Baseje op 10-10-2022 13:40 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 81 Laatste