Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36
@rens-br Maar 0 aangeven lijkt met toch niet reeël. Dan moet die Shellt toch altijd iets aan wattage aangeven met de koelkast met vriezer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:50
Iemand een idee hoe dit te fixen is, ik krijg heel veel van dit soort errors:

code:
1
[homeassistant.components.switch] Platform shelly does not generate unique IDs. ID shelly_SHEM-3_3494546EDA35 is already used by switch.shelly_shem_3_3494546eda35 - ignoring switch.shelly_shem_3_3494546eda35

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Samplex schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:41:
@rens-br Maar 0 aangeven lijkt met toch niet reeël. Dan moet die Shellt toch altijd iets aan wattage aangeven met de koelkast met vriezer?
Waarom? Een koelkast doet niets als de compressor niet in werking is. Een koelkast/vriezer kan niet een beetje koelen, op een laag pitje. Hij koelt (en je meet verbruik) of hij koelt niet (en je meet geen verbruik).

Waarom moet de Shelly een verbruik aangeven als er geen meetbaar verbruik is?

Zie hier het verbruik van mijn koelkast vandaag. Ik zou niet weten waarom je tussen de koelsessies een verbruik verwacht? :) De drie korte piekjes later in de ochtend zijn van het koelkastlampje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DEltol7_BuZMoPjwYEssUAQg0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tCI319zH2c0cpX5ZZHxpuHP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 20-08-2022 10:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Ik zoek nog redelijk mooie e27 bollen die ik dim met een shelly dimmer2 in mijn nieuwbouw woning. Zal een beetje een industrieel tintje moeten hebben, zou ik bepaalde merken moeten vermijden i.v.m. die flikkering van de dimmer of is dit inmiddels opgelost via de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:39
user_tweakers schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:25:
Ik zoek nog redelijk mooie e27 bollen die ik dim met een shelly dimmer2 in mijn nieuwbouw woning. Zal een beetje een industrieel tintje moeten hebben, zou ik bepaalde merken moeten vermijden i.v.m. die flikkering van de dimmer of is dit inmiddels opgelost via de software?
Ik vind die grote led bollen van Ikea wel vet. Of het echt het industriele is wat je zoekt weet ik niet. Dimmen bij mij best goed, maar zijn wel echt behoorlijk warm (gewoon geel eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HUE heeft dat soort bollen ;)
Dus waarom shelly er tussen? Want meeste is led, dat laat zich lastig van buitenaf dimmen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Weet iemand of de shelly EM te calibreren is ? Ik heb een shelly EM en op 1 kanaal heeft hij continue 4 a 5 watt offset ook als ik de clamp van de stroom draad afhaal.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 17:34
Ik heb op de bovenverdieping mijn rolluikbediening via 6 x Shelly 2.5. Nu heb ik ondertussen ook mijn gelijkvloers aangepakt en wil ik mijn rolluiken beneden (5 stuks) ook automatiseren via Shelly.

Maar hiervoor gaat alles naar de kast. Welke Shelly kan ik dan best gebruiken, wetende dat ik die ook via een drukknop wil bedienen?
Shelly Pro 2PM? heb ik er daar 5 voor nodig of kan 1 unit meerdere rolluiken bedienen? Kan ik dan nog een all down/up via mijn drukknop behouden? Of gewoon 5 maal shelly 2.5 ergens bij de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik had dit weekend wat gekke dingen na het ophangen van een andere lamp. Na het verbinden kreeg ik ineens OVERLOAD op mijn Shelly Dimmer, dat met vrij standaard GU10 spotjes. Op dezelfde groep met een andere Shelly Dimmer had ik dit probleem ineens ook. Op een andere groep met dezelfde spotjes en dezelfde Shelly Dimmer geen enkel probleem.

Lamp eraf gehaald en probleem bleef. Ik heb toen de firmware maar geüpdatet en dat bleek de oplossing te zijn. Gek genoeg. Iemand dit ook al eens gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
rens-br schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:25:
Ik had dit weekend wat gekke dingen na het ophangen van een andere lamp. Na het verbinden kreeg ik ineens OVERLOAD op mijn Shelly Dimmer, dat met vrij standaard GU10 spotjes. Op dezelfde groep met een andere Shelly Dimmer had ik dit probleem ineens ook. Op een andere groep met dezelfde spotjes en dezelfde Shelly Dimmer geen enkel probleem.

Lamp eraf gehaald en probleem bleef. Ik heb toen de firmware maar geüpdatet en dat bleek de oplossing te zijn. Gek genoeg. Iemand dit ook al eens gehad?
Ik heb nu twee keer dit gehad: Erwin537 in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" Over voltage dus, geen overload. Ik woon nu in een ander huis waar een slimmemeter aanwezig is. Nu heb ik ook constant inzicht in het voltage dus eens kijken of het hier ook nog een keer gebeurd.
Maar overload heb ik volgens mij niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-09 19:14
Overvoltage heb ik ook zo nu en dan. Ooit eens in de Facebook-support-groep gevraagd om info, advies firmware updaten. Dat heeft het probleem voor enkele maanden verholpen. De laatste weken is het weer raak, totaal willekeurig een of een paar van de tientallen Shelly's die piepen over een voltage boven de 280V. Dat is het enige dat je kunt doen in de instellingen, het maximum verhogen tot 280V, uitschakelen kan niet.

Met wat professionelere meetapparatuur blijkt dan overigens het voltage, zoals vanmiddag, 241V te zijn. Maar zelfs bij dips (<220V) willen de Shelly's dit gedrag nog wel eens vertonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:17
Destn schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:06:
Ik heb op de bovenverdieping mijn rolluikbediening via 6 x Shelly 2.5. Nu heb ik ondertussen ook mijn gelijkvloers aangepakt en wil ik mijn rolluiken beneden (5 stuks) ook automatiseren via Shelly.

Maar hiervoor gaat alles naar de kast. Welke Shelly kan ik dan best gebruiken, wetende dat ik die ook via een drukknop wil bedienen?
Shelly Pro 2PM? heb ik er daar 5 voor nodig of kan 1 unit meerdere rolluiken bedienen? Kan ik dan nog een all down/up via mijn drukknop behouden? Of gewoon 5 maal shelly 2.5 ergens bij de kast?
2.5 en 2PM doen nagenoeg hetzelfde kunstje. Din montage in de kast lijkt nuttig voor jou, maar of het de meerprijs waard is? Per rolluik één Shelly 2PM toepassen i.v.m. calibratie en open dicht weergave.
Shelly's 2PM heeft een dubbele input gelijk aan de 2.5 dus op en neer kun je afzonderlijk schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 10:15
Hallo allemaal, in mijn verbouwing ben ik ook druk bezig met de shelly 1 pro. Hier had ik al een hele lading van besteld, welke nog 12v ondersteuning hebben (hier is mijn hele plan op gebaseerd).

Nu hebben de nieuwe versies van de shelly 1 pro helemaal geen 12v ondersteuning. Het probleem is nu, ik kom nog een aantal van deze te kort.

Weten jullie wellicht een oplossing om toch op 12v m’n wandschakelaars te kunnen gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:02
Destn schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:06:

Met @JaapZ1. Elk rolluik een eigen shelly, je kan nooit rolluiken parallel knopen (dat gaat mis met de motoren zelf).
Als je aandachtig schakelt, zou je een "all up/down" kunnen doen door met een relais alle ingangen samen te schakelen; maar een "slimme" oplossing is ook mogelijk (een shelly i3 gebruiken om de "all up/down" knop uit te lezen; of een tijdsschema / lichtsensor gebruiken om de rolluiken automagisch te sturen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb thuis een heel aantal E27 bollen van het merk "Lucide". Ze dimmen met een Shelly Dimmer netjes tot ze bijna geen licht meer afgeven, zonder flikkeren. Destijds gekozen omdat we ze met ecocheques in de winkel konden kopen, maar heb er later nog meer gekocht omdat ik er tevreden van ben.

Android developer & dürüm-liefhebber

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:54
Mijn "all up/down" is gewoon : Hey Google sluit de rolluiken en Hey Google open de rolluiken.

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 17:34
naftebakje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:12:
[...]
Met @JaapZ1. Elk rolluik een eigen shelly, je kan nooit rolluiken parallel knopen (dat gaat mis met de motoren zelf).
Als je aandachtig schakelt, zou je een "all up/down" kunnen doen door met een relais alle ingangen samen te schakelen; maar een "slimme" oplossing is ook mogelijk (een shelly i3 gebruiken om de "all up/down" knop uit te lezen; of een tijdsschema / lichtsensor gebruiken om de rolluiken automagisch te sturen).
Momenteel zijn ze via drukknoppen aangesloten in mn kast via SVV kabel. Kan ik die opstelling behouden en daar dan ergens die Shelly plus 2PM tussen hangen? Zal dan tussen kast en rolluik zijn neem ik aan.

• eesiediesie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:02
Destn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:41:
[...]Momenteel zijn ze via drukknoppen aangesloten in mn kast via SVV kabel. Kan ik die opstelling behouden en daar dan ergens die Shelly plus 2PM tussen hangen? Zal dan tussen kast en rolluik zijn neem ik aan.
Je knoppen werken op netspanning; en zowel knoppen als rolluikkabel komen in je kast aan? Dan kan daar (in de kast) gewoon een shelly2.5 of plus 2PM aan. Je wil constante netspanning op de shelly.
De plus 2 PM is geschikt voor laagspanning in- of uitgangen, wel even documentatie goed checken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 21:03
Zijn er forum leden die ervaring hebben met een Shelly H+T in een koelkast of vriezer? Ik ben dan vooral benieuwd qua:"
* Product levensduur
* Batterij levensduur
* WIFI ontvangs
https://gathering.tweaker...sert_message/1986654/last

bla di bla bla

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 22:03
Die shelly pro 1/1pm/2/2pm, vervang je daar nou ook een installatie-automaat mee of zitten ze achter een automaat? Ik heb twee meterkasten, een grote hoofdmeterkast en een kleine die daarvan afgetakt is en die ik nog een keer wil vervangen en uitbreiden.

Stel 6 groepen, wordt dat dan hoofdschakelaar - 2 aardlekschakelaars - 6 shelly pro 1pm of wordt dat hoofdschakelaar - 2 aardlek - 6 automaten - 6 shelly's?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:19
@delpit Een Shelly is geen automaat. Heeft geen veiligheidskeuring etc en zal bij echte sluiting ook gewoon te traag zijn. Ze komen dus gewoon achter automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 18:44
Een paar vragen van een Shelly-noob / Domotica-newbie:
Wat heb ik allemaal nodig om deze (relatief eenvoudige?) opstelling maken. (ik geraakt niet wijs uit standaard Shelly's/ plus / pro & de em-X / pm-X - ...).
Moet ik ook nog iets extra aanschaffen (Home Assistant op een rpi?), of kan ik alles programmeren via de ingebouwde Shelly app / cloud?

- Op het moment dat mijn woning gedurende 5 min meer dan 4.000W richting het elektriciteitsnet stuurt, wil ik één of 2 elektrische apparaten (o.a. elek. boiler) inschakelen.
Dit zal ik waarschijnlijk meten met een stroomklemmetje tussen de Digitale Meter en mijn zekeringenkast? (ik zit op 1 fase, 40A)

- Wanneer het vermogen van mijn woning richting het net terug gezakt is onder de 2.000W (gedurende pakweg 5 min), wil ik die 2 elektrische apparaten weer uitschakelen. Van die 2 elektrische apparaten wil ik het liefst ook ineens het vermogen meten.

Ik ga me sowieso ook een paar losse Shelly Plugs 16A kopen, om diverse toestellen eens uit te meten.

Nb1:
De Shelly's zullen allemaal op verschillende SSID's (van verschillende AP's) zitten, maar alles zit wel binnen mijn thuisnetwerk.

Nb2:
Het vermogen op de Digitale Meter uitlezen met een 3rd party apparaat mag, maar ik blijft liefst volledig binnen Shelly, om geen compatibiliteitsproblemen te krijgen na een paar jaar..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:01
Ik zou het doen met een Raspberry Pi, kabeltje om slimme meter uit te lezen en Node-Red. Met Node-Red kan je simpel de digitale meter uitlezen en shelly's aan- of uitschakelen wanneer je dat wil. Hiervoor voldoet een Shelly Plug S meestal, tenzij je toestel meer dan 2500W wil trekken.

Op die manier kan je zelfs sommige huishoudtoestellen zoals een vaatwasser/wasmachine/droogkast laten beginnen met hun cyclus wanneer er genoeg productie is.

Voor compatibiliteitsproblemen moet je geen schrik hebben met Node-Red en Shelly. Shelly heeft namelijk een handige API waarmee alles aangestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
Vraag voor de kenners onder ons. Ik heb één zonnepaneel met een micro-omvormer. Daarvan wil ik de opbrengst meten. Daarvoor heb ik een Shelly Plus 1PM. De micro-omvormer zit hier achter en dat gaat prima. Nu heb ik ook nog een Shelly EM liggen (van een ander projectje). De klem daarvan heb ik eens over fase van de kabel van de micro-omvormer gedaan. En dan zie ik een klein verschil in gemeten vermogen (W). De EM meet ongeveer 0,5-1% meer opbrengst. Tot zover prima.

Het gekke is nu dat de totale opbrengst (kWh) van de EM significant lager ligt dan van de 1PM. Dat scheelt zo 25%. Dat zijn de waardes die de kWh meter van de Shelly's zelf aangeven. Ik snap niet hoe dat kan. Heeft iemand een vergelijkbare ervaring of idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaikunl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09-2023
Ik heb al even een aantal shellies rondom m'n huis voor lampen, gordijnen en rolluiken maar ik heb geregeld de wens voor een afstandsbediening, je kent ze wss nog wel van klik aan klik uit.

In principe hoeven ze niet heel speciaal te zijn, enkel een paar knoppen die je mogelijk zou kunnen programmeren naar ene bepaalde URL en dat is alles wat ik nodig heb.

Heeft iemand hier ervaring mee of een creatieve oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:52
Ik heb een Shelly 2.5 waarbij ik op SW1 een aan/uit-schakelaar heb aangesloten en op SW2 een drukknop. Nou wil ik dat de aan/uit-schakelaar op SW1 de output O1 schakelt, maar dat O1 ook in-/uitgeschakeld wordt door kort op de drukknop aan SW2 te drukken. Een lange druk op die knop moet O2 schakelen.

Om dat te bereiken heb ik het button-type van 2 op detached gezet, en daarbij de volgende URL's ingevuld bij I/O-actions:

Short press: http://user:pass@localhost/relay/0?turn=toggle
Long press: http://user:pass@localhost/relay/1?turn=toggle

Resultaat: helemaal niets. Ik heb het ook al met het ip-adres ipv localhost geprobeerd, dat werkt ook niet. Gekke is dat als ik de url vanaf de telefoon aanroep de Shelly netjes de bijbehoren output schakelt, daar ligt het dus blijkbaar niet aan. Iemand enig idee wat het wel kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
Volgens mij moet button type van 2 momentary zijn.
Gokje.

Detached wil zeggen losgekoppeld.

Jij koppelt uw relais los van uw schakelaar en dan wilt ge hem bedienen
met de schakelaar.
Allee,denk ik zo he :)

[ Voor 57% gewijzigd door eesiediesie op 29-08-2022 11:58 . Reden: Verklaring vergeten. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
dennistd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:31:
Ik heb een Shelly 2.5 waarbij ik op SW1 een aan/uit-schakelaar heb aangesloten en op SW2 een drukknop. Nou wil ik dat de aan/uit-schakelaar op SW1 de output O1 schakelt, maar dat O1 ook in-/uitgeschakeld wordt door kort op de drukknop aan SW2 te drukken. Een lange druk op die knop moet O2 schakelen.

Om dat te bereiken heb ik het button-type van 2 op detached gezet, en daarbij de volgende URL's ingevuld bij I/O-actions:

Short press: http://user:pass@localhost/relay/0?turn=toggle
Long press: http://user:pass@localhost/relay/1?turn=toggle

Resultaat: helemaal niets. Ik heb het ook al met het ip-adres ipv localhost geprobeerd, dat werkt ook niet. Gekke is dat als ik de url vanaf de telefoon aanroep de Shelly netjes de bijbehoren output schakelt, daar ligt het dus blijkbaar niet aan. Iemand enig idee wat het wel kan zijn?
Je setup lijkt wel te kloppen, dus kan eigenlijk niet zo goed verklaren waarom het niet zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
En

Short press: http://user:pass@localhost/relay/0?turn=toggle (aan/uitschakelaar)
Long press: http://user:pass@localhost/relay/1?turn=off (pulsdrukker)

[ Voor 12% gewijzigd door eesiediesie op 29-08-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Shaikunl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:14:
Ik heb al even een aantal shellies rondom m'n huis voor lampen, gordijnen en rolluiken maar ik heb geregeld de wens voor een afstandsbediening, je kent ze wss nog wel van klik aan klik uit.

In principe hoeven ze niet heel speciaal te zijn, enkel een paar knoppen die je mogelijk zou kunnen programmeren naar ene bepaalde URL en dat is alles wat ik nodig heb.

Heeft iemand hier ervaring mee of een creatieve oplossing voor?
Wil je echt een afstandsbediening of ergens een set knoppen die scènes aftrappen? Ik moet zelf zeggen dat sinds ik verhuist ben en mijn alexas nog niet heb aangesloten echt het 'turn on/off downstairs' mis. Gewoon een makkelijke snelle handeling voor iets wat je regelmatig doet.

Voor afstandsbediening kan je kijken naar de shelly button1. Maar één knop maar wel wireless en vziw makkelijk om scènes te starten. Ik geloof dat je ook dingen als double en long press hebt.

Vaste plek kan je natuurlijk kijken naar een Wall mounted tablet of een shelly i3 met knoppen.

En voice assistant is wat ik zei ook wel heel relaxed. Nooit de afstandsbediening kwijt, niet gebonden aan één precieze plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 00:52
Ik ben eruit: door localhost te gebruiken zonder de logingegevens werkt het wel 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
linkforsoad schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:51:
Overvoltage heb ik ook zo nu en dan. Ooit eens in de Facebook-support-groep gevraagd om info, advies firmware updaten.
Om hier nog op terug te komen, inmiddels wordt aangegeven dat de beta-release 0.11.0-beta3 de problemen op zou lossen. Het was voor mij even zoeken hoe te updaten, maar wanneer je de Shelly via z'n ingebouwde web-interface benaderd kan je onder "Device", "Firmware version" een knop vinden om naar de beta release te updaten. Ik heb het zojuist gedaan en ga eens zien of er verbetering is de komende dagen.

• Bendalf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 11:55
Ik heb een technische vraag rond het gebruik van shelly zodat ik mijn verlichting kan schakelen.
De huidige opzet zijn drukschakelaars die interruptoren in de zekeringkast aansturen. De drukknoppen zelf gebruiken dus DC laagstroom en zenden zo een puls naar de echte schakelaar in de kast.

Ik probeer nu uit te vissen of ik de aansturen van de lichten via shelly kan doen, welke component ik exact moet kopen en hoe ik die moet aansluiten. Maar schema's lezen en begrijpen is niet echt mijn ding.

Naar wat ik nu begrijp moet de shelly mee in de zekeringkast komen omdat er alleen van daaruit naar de lampen gegaan kan worden. Kan de Pro reeks hier iets betekenen (denk het niet omdat die geen DC ondersteuning heeft).

ps: ik wil natuurlijk de vrouw en kids tegemoetkomen dus de bestaande drukknoppen moeten blijven werken.

alvast bedankt !

• Erwin537
Bendalf schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:12:
Ik heb een technische vraag rond het gebruik van shelly zodat ik mijn verlichting kan schakelen.
De huidige opzet zijn drukschakelaars die interruptoren in de zekeringkast aansturen. De drukknoppen zelf gebruiken dus DC laagstroom en zenden zo een puls naar de echte schakelaar in de kast.

Ik probeer nu uit te vissen of ik de aansturen van de lichten via shelly kan doen, welke component ik exact moet kopen en hoe ik die moet aansluiten. Maar schema's lezen en begrijpen is niet echt mijn ding.

Naar wat ik nu begrijp moet de shelly mee in de zekeringkast komen omdat er alleen van daaruit naar de lampen gegaan kan worden. Kan de Pro reeks hier iets betekenen (denk het niet omdat die geen DC ondersteuning heeft).

ps: ik wil natuurlijk de vrouw en kids tegemoetkomen dus de bestaande drukknoppen moeten blijven werken.

alvast bedankt !
Je vraag is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk. Je hebt al een bestaand systeem dat klinkt als KNX (als ik het goed heb?) maar wilt dit mogelijk vervangen met Shellies met behoud van huidige bedrading?

Kan je een voorbeeld geven van wat je nu bijvoorbeeld hebt (één lamp/scenario) en aangeven wat je niet bevalt daar aan/wilt vervangen?

• Bendalf
mnnn.. ik kan het moeilijk uitleggen omdat ik het allemaal niet zo goed ken.
Maar het huidige systeem is zoals een relay maar zonder enige logica/slimme werking. Die interruptors wil ik dus inderdaad vervangen door shelly maar met behoud van de DC-kring (die naar de schakelaars en interruptors loopt) en huidige drukknoppen.

Zoiets dus: https://www.brico.be/nl/g...schakelaar-1p-16a/5203719

Iets duidelijker?

• Erwin537
Als de bedrading en knoppen in je huis ook rated zijn voor netspanning lijkt het me sowieso dat niets je er van weerhoud om alsnog wisselspanning op dat circuit te gooien en dan Shellies te plaatsen. Maar als alles al op die manier bedraad en aanwezig is vraag ik me af of er geen betere alternatieven zijn.

• Bendalf
Erwin537 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:36:
Als de bedrading en knoppen in je huis ook rated zijn voor netspanning lijkt het me sowieso dat niets je er van weerhoud om alsnog wisselspanning op dat circuit te gooien en dan Shellies te plaatsen. Maar als alles al op die manier bedraad en aanwezig is vraag ik me af of er geen betere alternatieven zijn.
Nop, de bedrading naar de schakelaars kan ik niet gebruiken voor 220v. Is enkel geschikt voor laagspanning (lijk een beetje op cat5 kabels alleen met veel meer draadjes)

• Bendalf
Ik heb dit net gevonden wat, denk ik, wel zou moeten werken.

Maar: Op de officiële site staat "No DC" bij de Shelly Pro 2 v1 wat het natuurlijk weer verwarrend maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfF4Ps7Qi38xseJqCTWHgcJMp5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FauCzI9vDqr6nQrAvAafWjt0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7lysVV4TRzx0qSumZ5AHSyKwKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SchJuvz2nW2jw4fzfSB0AhqO.png?f=fotoalbum_large

Conclusie: met de huidige versies werkt het niet meer:

• Erwin537
Bendalf schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:16:
[...]

Nop, de bedrading naar de schakelaars kan ik niet gebruiken voor 220v. Is enkel geschikt voor laagspanning (lijk een beetje op cat5 kabels alleen met veel meer draadjes)
Hmm wat je zegt inderdaad, die tweede afbeelding maakt het verwarrend.

Wat je zoekt heet als ik het goed heb (wat ook in de tekst hier staat) dry contacts.

Dat betekent dat het gene wat geschakeld word geïsoleerd is van de input die het daadwerkelijk schakeld.

• biomass
  • Laatst online: 23:38
stefaantje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:51:
Een paar vragen van een Shelly-noob / Domotica-newbie:
Wat heb ik allemaal nodig om deze (relatief eenvoudige?) opstelling maken. (ik geraakt niet wijs uit standaard Shelly's/ plus / pro & de em-X / pm-X - ...).
Moet ik ook nog iets extra aanschaffen (Home Assistant op een rpi?), of kan ik alles programmeren via de ingebouwde Shelly app / cloud?

- Op het moment dat mijn woning gedurende 5 min meer dan 4.000W richting het elektriciteitsnet stuurt, wil ik één of 2 elektrische apparaten (o.a. elek. boiler) inschakelen.
Dit zal ik waarschijnlijk meten met een stroomklemmetje tussen de Digitale Meter en mijn zekeringenkast? (ik zit op 1 fase, 40A)

- Wanneer het vermogen van mijn woning richting het net terug gezakt is onder de 2.000W (gedurende pakweg 5 min), wil ik die 2 elektrische apparaten weer uitschakelen. Van die 2 elektrische apparaten wil ik het liefst ook ineens het vermogen meten.

Ik ga me sowieso ook een paar losse Shelly Plugs 16A kopen, om diverse toestellen eens uit te meten.

Nb1:
De Shelly's zullen allemaal op verschillende SSID's (van verschillende AP's) zitten, maar alles zit wel binnen mijn thuisnetwerk.

Nb2:
Het vermogen op de Digitale Meter uitlezen met een 3rd party apparaat mag, maar ik blijft liefst volledig binnen Shelly, om geen compatibiliteitsproblemen te krijgen na een paar jaar..?
Als je al een NAS hebt die Docker ondersteunt, kun je 'gratis' beginnen.

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 18:44
biomass schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:56:
[...]

Als je al een NAS hebt die Docker ondersteunt, kun je 'gratis' beginnen.
Als noob/newbie heb ik uiteraard nog geen NAS :) Laat staan dat ik weet wat Docker is :p

Ik had gehoopt om alles via de Shelly App / Cloud te kunnen instellen & te laten lopen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Weet iemand toevallig of er van de Shelly Plug S meerdere generaties of revisies bestaan?
Wat het verschil is, en hoe je oude en nieuwe revisies uit elkaar kunt houden?

Ik zag namelijk iets voorbij komen over Shelly NG i.c.m. nieuwe snellere hardware en een nieuwe API, al was dat weer een tijdje terug dat ze er over berichtten...
De reden is dat ik vandaag mijn bestelde Plug S'en binnen heb gekregen en ze allemaal een firmware versie uit 2019 hadden, en ik me af vroeg of ik wellicht het oude model/generatie/revisie heb gekregen.

Inmiddels hangen ze met aardig wat werk & uurtjes (o.a. geforceerde update via de REST API en duiken in de instellingen om de dev tools aan te zetten) in Home Assistant, maar het zou fijn zijn als dit in de toekomst met een nieuwe hardwareversie makkelijk zou kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 12:41
@JorisM

Als je de firmware update naar firmware: 20220809-124506/v1.12-g99f7e0b

Komen ze automatisch tevoorschijn in ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 14:50
Misschen een noob vraag: waarom zou je Tasmota op een Shelly willen zetten?
Ik heb een aantal Shellies werken die ik vanuit Node-Red via MQTT kan uitlezen en aansturen. Werkt vlekkeloos.

Welke functionaliteit komt er bij als ik Tasmota gebruik? Wat is de meerwaarde?

<rant>
Ik kan het nergens vinden. Als je op internet informatie over Tasmota zoekt krijg je alleen artikelen die ofwel uitleggen hoe MQTT werkt ofwel over Home Automation gaan. Die eerste wist ik al, de tweede interesseert me niet.
</rant>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:19
@JW te R Bijvoorbeeld echt geen cloud afhankelijkheid meer. Ook kan je wat meer instellen, bijvoorbeeld kalibratie of lokale regels. En er is best een tijd geweest dat mensen problemen hadden met de wifi met de Shelly firmware. Maar vergeleken met andere Wifi smarts is Shelly al wel aardig uitgebreid en lokaal-vriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Vandaag twee van die shelly plug s geïnstalleerd maar veel moeite om wifi connectie te krijgen of te houden met mijn mesh netwerk. Ap staat amper drie meter van beide plugs. Iets dat ik kan fixen daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
lapino schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:18:
Vandaag twee van die shelly plug s geïnstalleerd maar veel moeite om wifi connectie te krijgen of te houden met mijn mesh netwerk. Ap staat amper drie meter van beide plugs. Iets dat ik kan fixen daarvoor?
Als je ze naar de laatste firmware versie hebt gekregen zou het geen geen probleem moeten zijn (er vanuit gaande dat er geen dikke muur van gewapend beton tussen zit).
Je kan de instellingen van je 2.4ghz WiFi nakijken, daar zitten de shellies op. Probeer een ander kanaal of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Heb met (heel veel) moeite de firmware kunnen updaten, maar blijft beetje fishy om ze geconnecteerd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
lapino schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:01:
Heb met (heel veel) moeite de firmware kunnen updaten, maar blijft beetje fishy om ze geconnecteerd te houden.
Mijn plug ssen hebben het minste bereik van al mijn shellies. Ik weet niet wat dat is.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 14:04
Ik weet dat er al veel over hotelschakelingen geschreven is, en ik heb ook veel gelezen, maar graag nog een dubbelcheck. Ik wil Shelly Dimmer 2’s in ons nieuwbouwhuis gebruiken i.c.m. dubbele pulsschakelaars (up-down). In ons nieuwbouwhuis is de nuldraad aanwezig. Ik heb een korte testopstelling gemaakt en het lijkt goed te werken. Hierbij is de Shelly Dimmer 2 met twee zwarte schakeldraden aangesloten op de pulsschakelaar, en hangt deze zelf aan de bruine fasedraad.

Klopt het dat ik in het geval van een hotelschakeling de pulsdrukkers parallel moet schakelen, en dat ik dus vanuit de hoofdlichtschakelaar (waar de Shelly Dimmer 2 komt) een fasedraad en twee schakeldraden naar de 2e lichtschakelaar moet hebben lopen?

Er zitten nu nog normale schakelaars ingebouwd en de hotelschakeling werkt nu dus traditioneel. Ik vraag mij af of dit direct ‘om te bouwen’ is, of dat er extra draden getrokken moeten worden (helaas heb ik nog geen kans gehad om achter de hotel-geschakelde lichtschakelaars te kijken),

[ Voor 16% gewijzigd door saturn21 op 06-09-2022 06:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Vreemd dat jullie daar problemen mee hebben heb er 4 en eigenlijk nooit geen problemen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:16
Eindelijk de knoop doorgehakt.. maar dan.

Ik dacht laat ik shelly 1 plus kopen voor de garage deur icm home assistant. Laatste firmware erop van Shelly...
Toevoegen op het wifi netwerk, device discovered..

En dan krijg ik doodleuk
"Device not fully provisioned. Please contact Shelly support"

Viande app is het ook drama, ondanks dat hij benaderbaar is via ipadres en webbrowser blijft hij in de Shelly app staan onder connection pending.

Ben er niet heel erg kapot van tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 21:11
Afgelopen week hebben wij wat gedoe gehad met een groep die niet in wilde schakelen. Daardoor is onze groep diverse keren aan/uit gezet. Issue is opgelost
Nu heb ik diverse Shelly devices, waaronder enkele Shelly bulbs (specifiek een Shelly Vintage en een Shelly Bulb Duo).

Afgelopen week kwam ik 's nachts in de woonkamer, toen brandde de Shelly Vintage, wat raar is omdat onze verlichting 's nachts automatisch uitgaat. Dus ik deze uitgezet met de knop.

Toen kwam ik erachter dat allebei deze lampen niet meer gekoppeld waren aan mijn Homey. Nu heb ik de Bulb Duo gereset door de powerbutton 5x te cyclen en hem opnieuw in te stellen.

De Vintage doet dat echter niet; als ik het probeer dan heel soms zie ik heel even/zwak licht wat meteen ook weer uit gaat tijdens het cyclen, maar hij gaat niet aan en hij komt ook niet online in de wifi

Kapot? Kan ik nog wat anders proberen?

edit: zojuist nog en keer geprobeerd te cyclen; bij de 1e klik ging hij branden, maar omdat ik dat niet verwachtte klikte ik hem gelijk weer uit.
Maar dat was ook het enige teken van leven. Daarna weer niet aan, en ook cyclen geeft geen Wifi

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 06-09-2022 20:28 ]

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kan iemand mij vertellen hoe ik het verbruik van mijn Shelly 1 kan laten zien in de cloud app? Ik heb een aantal lampen (duo's) die keurig laten zien hoeveel wH er verbruikt wordt wanneer deze aan staan. Sinds kort heb ik ook een aantal Shelly 1's geïnstalleerd achter schakelaars maar deze laten in de app geen verbruik zien...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 21:11
Shelly 1 heeft geen verbruik, dan moet je Shelly 1PM hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 24-09 17:09
Harrie_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:59:
Kan iemand mij vertellen hoe ik het verbruik van mijn Shelly 1 kan laten zien in de cloud app? Ik heb een aantal lampen (duo's) die keurig laten zien hoeveel wH er verbruikt wordt wanneer deze aan staan. Sinds kort heb ik ook een aantal Shelly 1's geïnstalleerd achter schakelaars maar deze laten in de app geen verbruik zien...
ik weet niet wat een watthenry is, maar je bedoelt vast Wattuur (Wh). De shelly1 heeft geen verbruiksmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik gebruik op dit moment Plugwise om mijn 5 solar inverters te meten (Plugwise Stealth en Circle) en tevens al mijn verbruikers in huis. Ik heb in totaal zo'n 40 modules.

Dit systeem werkt prima voor monitoring (statistieken per uur t/m jaar), maar het wordt niet meer gesupport en er komt een keer een einde aan (heb al diverse circles die ineens niet meer opstarten). Ik vind het belangrijk dat ik van alle modules de statistieken per uur-dag-week-maand-jaar kan zien, zowel apart, als gecombineerd.

Ik heb nu als test een Shelly Plug S gekocht om 1 inverter te meten. Ik kwam er al snel achter dat hij geen teruglevering ondersteund. Het wattage komt wel een beeld, maar als een positief getal. Of de Plug 16A dit wél ondersteund weet ik niet.

Graag wil ik het volgende weten. Werkt dit met de Shelly Pro 1PM wél goed? Ik zal dan namelijk 5 modules nodig hebben om mijn inverters aan te sluiten.

Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik de statistieken kan bijhouden met Home Assistant. Ik ben daar nu een beetje mee aan het experimenteren, maar qua statistieken krijg ik er maar bar weinig informatie uit. Ik heb HA geïnstalleerd zonder enige addons nog op het moment, vond het zonder addons al ingewikkeld zat, maar als er een must have addon is voor wat ik wil hoor ik het graag :)

Er zijn hier vast mensen die hier de nodige ervaring mee hebben. Ik hoop daar wat van te horen :) Alvast dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 11-09-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Fairy schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:31:
Ik gebruik op dit moment Plugwise om mijn 5 solar inverters te meten (Plugwise Stealth en Circle) en tevens al mijn verbruikers in huis. Ik heb in totaal zo'n 40 modules.

Dit systeem werkt prima voor monitoring (statistieken per uur t/m jaar), maar het wordt niet meer gesupport en er komt een keer een einde aan (heb al diverse circles die ineens niet meer opstarten). Ik vind het belangrijk dat ik van alle modules de statistieken per uur-dag-week-maand-jaar kan zien, zowel apart, als gecombineerd.

Ik heb nu als test een Shelly Plug S gekocht om 1 inverter te meten. Ik kwam er al snel achter dat hij geen teruglevering ondersteund. Het wattage komt wel een beeld, maar als een positief getal. Of de Plug 16A dit wél ondersteund weet ik niet.

Graag wil ik het volgende weten. Werkt dit met de Shelly Pro 1PM wél goed? Ik zal dan namelijk 5 modules nodig hebben om mijn inverters aan te sluiten.

Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik de statistieken kan bijhouden met Home Assistant. Ik ben daar nu een beetje mee aan het experimenteren, maar qua statistieken krijg ik er maar bar weinig informatie uit. Ik heb HA geïnstalleerd zonder enige addons nog op het moment, vond het zonder addons al ingewikkeld zat, maar als er een must have addon is voor wat ik wil hoor ik het graag :)

Er zijn hier vast mensen die hier de nodige ervaring mee hebben. Ik hoop daar wat van te horen :) Alvast dank!
Je kan beter kijken naar de Shelly em2.5 of Shelly 3em voor het meten. Dat werkt makkelijk en snel. Al heb ik wel afwijkende meting van wat mijn inverters aangeven. Heb nu een home wizard 3 fase meter besteld die heeft ook MID goedkeuring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Cyrus The Virus schreef op maandag 12 september 2022 @ 06:39:
[...]

Je kan beter kijken naar de Shelly em2.5 of Shelly 3em voor het meten. Dat werkt makkelijk en snel. Al heb ik wel afwijkende meting van wat mijn inverters aangeven. Heb nu een home wizard 3 fase meter besteld die heeft ook MID goedkeuring
De Shelly 3EM is niet geschikt voor mijn situatie. Ik wil geen CT klemmen gebruiken, liever een directe en accurate meting, zal vast aan mij liggen maar met CT heb ik altijd zo'n gevoel dat dat natte vingerwerk is blijkbaar onterechte angst. De modules met meerdere aansluitingen kunnen zoals de 4PM heb ik ook niets aan, die heeft 4 aansluitingen van 16A, maar het totaal is 40A. Mijn inverters zijn 16A per stuk, dus dan moet hij 64A aankunnen. Hierdoor kwam ik eigenlijk al snel bij de PRO 1PM uit, ook is DIN rail voor mij wel een voordeel, ik heb een grote onderverdeler hangen met maar 4 modules, een aardlek en een hoofdschakelaar erin, dus ruimte zat en ook de vaste LAN aansluiting is een pré (maar geen noodzaak).

Als iemand me kan overtuigen om toch voor CT klemmen te gaan hoor ik het uiteraard graag. Misschien is mijn onderbuikgevoel helemaal verkeerd. Als ik echter naar de prijzen kijk lijkt het wel zo dat ik er niet veel mee ga winnen overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 12-09-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Fairy

Ct klemmen worden bij de grote installaties standaard gebruikt

Dus ik zou daar meer vertrouwen in hebben
Hoe die van shelly zijn durf ik niet toezeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

vonkkie schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:08:
Hoe die van shelly zijn durf ik niet toezeggen
Meer dan accuraat genoeg voor de usecases die hier voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Zijn er hier nog mensen met ervaring met een Shelly gebruiken i.c.m. een schemerschakelaar die altijd een kleine stroom laat lopen, ook wanneer deze gesloten zou moeten zijn? Meen me te herinneren dat er een out-of-the-box oplossing was om te voorkomen dat de Shelly hierdoor permanent denkt dat de schakelaar bedient is, maar kan het zo snel niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Slonzo

Mij mening ook inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien moet ik het dan toch nog eens heroverwegen.

Ik zie wel dat de Shelly 3EM met 120 Ampère CT klemmen worden geleverd, veel meer dan de 16A die er max doorheen gaat. Ik wil ook opbrengsten van bijvoorbeeld 20-100 watt óók nauwkeurig kunnen meten. Is dat met zo'n CT klem wel mogelijk? Grote delen van het jaar is de opbrengst relatief laag namelijk.

Voordeel is wel dat er geen extra connectie meer is tussen de inverter en de automaat, dus minder potentieel zwakke plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Fairy

Volgens mij kan je hem ook bestellen met 50 A klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

vonkkie schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:04:
@Fairy

Volgens mij kan je hem ook bestellen met 50 A klemmen
Ik kan ze nergens vinden met 50A klemmen. Heb je een link of een EAN nummer misschien? Ik sta echt op het punt om hem te bestellen, maar dan wacht ik nog heel even.

Ik zie als ik dat wil dat ik dan 2 losse Shelly EM moet kopen en daar losse 50A klemmen bij. Dan kan het zo te zien wel.

O wat lastig dit, keuzes :X

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 12-09-2022 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fairy schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:49:
Ik wil ook opbrengsten van bijvoorbeeld 20-100 watt óók nauwkeurig kunnen meten. Is dat met zo'n CT klem wel mogelijk? Grote delen van het jaar is de opbrengst relatief laag namelijk.
Zeker, die dingen zijn tot op een paar W nauwkeurig.
Ik meet er het verbruik van mijn airco's mee, zelfs het stand-by verbruik wordt best accuraat gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voor mijn situatie kom ik dan op:

6x https://www.reichelt.nl/n...ct50a-p330469.html?&nbc=1
3x https://www.reichelt.nl/n...ly-em-p315143.html?&nbc=1

Dan heb ik voor al mijn inverters een CT mogelijkheid. De 6e inverter zit er binnenkort aan te komen dus die CT heb ik dan ook vast en dan is het 50A.

Hoop dat ik het dan zo goed doe :)

Edit: Shit, ik zie net dat je die Shelly EM alleen kan aansluiten op 1 fase tegelijk, dus dan is dit voor mij ook geen optie, want dan heb ik al 5 van die dingen nodig, wat het enorm duur gaat maken..

Hmm.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 12-09-2022 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Fairy

Ik zie nu mijn fout de em3 is inderdaad 100A

En de em is 50A maar die is maar 2 kanalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

vonkkie schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:09:
@Fairy

Ik zie nu mijn fout de em3 is inderdaad 100A

En de em is 50A maar die is maar 2 kanalen
120A idd.

Ik wilde net die EM bestellen maar ik zag nog net op tijd dat de 2 dingen die je meet op dezelfde fase moeten zitten, dat gaat bij mij dus niet. Ik heb een technische ruimte, 3 fasen met 3 inverters elk op een eigen fase.

In mijn schuur heb ik 2 inverters, ook op hun eigen fase. Ik zit dan vast aan 5 van die EM modules. Dan zijn 2 3EM modules goedkoper, maar dan zit is met 120A klemmen ipv 50A. Ik weet niet wat de uitwerking daarvan gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Fairy
In de manual of specificaties zeggen ze er niets over inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voor 65 euro extra heb ik 5x de Shelly pro 1PM. Misschien is dat dan after all toch de beste keuze voor mij.
Alleen de schakelrelais had er voor mij dan niet in hoeven zitten.

Ook zijn de draden naar mijn inverters 4mm². Als dat niet past moet ik ook nog een conversie naar 2.5mm² doen om dit passend te krijgen.

Daarnaast staat op de site duidelijk power consumption measuring, niet power production.

De gewone, niet PRO versie van de 1PM kost maar een fractie. Mist wel de din rail en LAN, maar verder....?

Lastig dit ;)

Edit:

ff op het forum aangemeld en daar komt wel nuttige info uit.

https://www.shelly-suppor...-solar-pannel-production/

Blijkbaar moet je echt aan de Shelly EM als je zonnepanelen wil meten, anders worden de waardes als positief in plaats van negatief gerapporteerd.

Dit is wel jammer, bij Plugwise had je dat probleem niet.

https://www.shelly-suppor...nsumption-and-production/

De Pro 1PM kan het wel, positief en negatief meten, maar de metingen schijnen niet accuraat te zijn met wel 9% afwijking. De EM of 3EM wordt dus geadviseerd.

Ik zie echter ook iemand met een 3EM en die geeft aan dat een verbruik onder de 175 watt niet wordt geregistreerd. Ik heb nog een inverter van 500 watt op een kleiner setje, die zal dus een groot deel van de dag geen opwek registreren. Dus totaal onbruikbaar voor wat ik er mee wil doen.

Dan begin ik automatisch weer naar de PRO 1PM te neigen, die kan blijkbaar wél negatief verbruik meten, alleen is de accuratie even een ding. Daarnaast is €305 een hoop geld voor 5 van die dingen en heb er binnenkort een 6e van nodig.

[ Voor 124% gewijzigd door Fairy op 12-09-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:11
Hi Ik heb dus een Shelly EM, en een omvormer. Echter de registratie van de ShellyEM is te laag. Voorbeeld: Mijn omvormer zegt dat deze 16 KWh heeft opgewekt en de ShellyEM bijvoorbeeld 8 KWh. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd. De omvormer heeft een eigen groep (dus geen andere apparaten op deze groep). Als ik de Shelly EM in de meterkast (op de groep) OF rechtstreeks bij de omvormer plaats, dan blijven de waardes te laag. Ik heb ook een test gedaan om het stroomverbruik van een 50 watt lamp te meten, dat werkt gewoon goed. Ik heb een 3 fase aansluiting, echter de omvormer is voor 1 fase en ik meet ook binnen die fase.

Voorbeeld 4 sep verbruik en opwek via: ShellyEM, P1 reader en Eneco app:
Opwek volgens Shelly: 7,09 KWh
Teruglevering Eneco app: 11 KWh
Teruglevering P1: 10,89 KWh
Verbruik Eneco app: 2 KWh
Verbruik P1 meter: 2,26

De registratie van de Shelly EM klopt dus niet. Wat doe ik fout? Kan jij mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fairy schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:26:
Ik zie echter ook iemand met een 3EM en die geeft aan dat een verbruik onder de 175 watt niet wordt geregistreerd.
Complete onzin. Zelfs onder de 10W meet hij hier consistent en accuraat.

Wat boeit het trouwens of hij een positief of negatief nummertje toont, je weet zelf toch dat het productie is en geen afname 8)7 Of als je iets als Home Assistant hebt draaien, is het binnen de minuut opgelost met een template sensor.

En die CT klemmen zijn toch gevoelig aan de richting? Als je ze omgekeerd installeert moet de rapportering toch gewoon ook omgekeerd zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door Slonzo op 12-09-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 23:05
linkforsoad schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:29:
Zijn er hier nog mensen met ervaring met een Shelly gebruiken i.c.m. een schemerschakelaar die altijd een kleine stroom laat lopen, ook wanneer deze gesloten zou moeten zijn? Meen me te herinneren dat er een out-of-the-box oplossing was om te voorkomen dat de Shelly hierdoor permanent denkt dat de schakelaar bedient is, maar kan het zo snel niet terugvinden.
Je kunt ook de shelly laten schakelen op zonsondergang en -opkomst. Dan kun je de schemerschakelaar weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Slonzo schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:08:
[...]

Complete onzin. Zelfs onder de 10W meet hij hier consistent en accuraat.

Wat boeit het trouwens of hij een positief of negatief nummertje toont, je weet zelf toch dat het productie is en geen afname 8)7 Of als je iets als Home Assistant hebt draaien, is het binnen de minuut opgelost met een template sensor.

En die CT klemmen zijn toch gevoelig aan de richting? Als je ze omgekeerd installeert moet de rapportering toch gewoon ook omgekeerd zijn?
Dat zal allemaal (met het positief en negatief) maar ik ben een complete noob nog op het gebied van HomeAssist, Ik wil het graag leren, maar dan moet ik wel iets van een basis hebben dat goed werkt en betrouwbaar statistieken verzameld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 13:32
Voor 65 euro extra heb ik 5x de Shelly pro 1PM. Misschien is dat dan after all toch de beste keuze voor mij.

Ook zijn de draden naar mijn inverters 4mm². Als dat niet past moet ik ook nog een conversie naar 2.5mm² doen om dit passend te krijgen.

Daarnaast staat op de site duidelijk power consumption measuring, niet power production.

De gewone, niet PRO versie van de 1PM kost maar een fractie. Mist wel de din rail en LAN, maar verder....?

Lastig dit ;)

Edit:

Blijkbaar moet je echt aan de Shelly EM als je zonnepanelen wil meten, anders worden de waardes als positief in plaats van negatief gerapporteerd.

De Pro 1PM kan het wel, positief en negatief meten, maar de metingen schijnen niet accuraat te zijn met wel 9% afwijking. De EM of 3EM wordt dus geadviseerd.

Ik zie echter ook iemand met een 3EM en die geeft aan dat een verbruik onder de 175 watt niet wordt geregistreerd. Ik heb nog een inverter van 500 watt op een kleiner setje, die zal dus een groot deel van de dag geen opwek registreren. Dus totaal onbruikbaar voor wat ik er mee wil doen.

Dan begin ik automatisch weer naar de PRO 1PM te neigen, die kan blijkbaar wél negatief verbruik meten, alleen is de accuratie even een ding. Daarnaast is €305 een hoop geld voor 5 van die dingen en heb er binnenkort een 6e van nodig.
Het positief vs. negatief meten van de stroom is totaal niet interressant. In zo'n beetje elk bruikbare home automation systeem kan je opgeven wat een getal voorstelt en daarmee wordt het teken gewoon genegeerd.

Bovendien is het zo simpel als de CT klem omdraaien en voila, de andere kant op meten.

Mijn Shelly EM meet tot op de 1 a 2W nauwkeurig, overigens. Maar dat doen mijn Shelly 1PMs ook. Daar zit nauwelijks verschil tussen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ok duidelijk. In dat geval zou ik voor mijn micro inverter dus ook gewoon een Shelly Plug S kunnen gebruiken. Die ziet geen verschil tussen verbruik en opbrengst, maar dat hoeft dan dus ook niet meer uit te maken.

De inverters die dan rechtstreeks met het net verbonden worden komen dan op een Shelly EM. Daar heb ik er dan nu nog 4 van nodig (op termijn 5). Wel jammer dat dit geen DIN rail modules zijn, maar dat zij dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overweeg om mijn meterkast te voorzien van 3 of 4x de Shelly Pro 4PM
Heb nu 3 fases, elke fase een aardlek met daarachter een 16A automaat. Hier achter zouden dan de shelly's komen en zodoende de 4 groepen monitoren. Een 4e zou eventueel het verbruik van de laadpaal kunnen monitoren.

Lees nu wel de P1 uit, maar dat is niet per groep in te zien, dus niet heel erg gedetaileerd, dit natuurlijk ook niet 100%, maar beter dan niets.

Iemand ervaring met deze Shelly's en of het kan zoals ik hierboven schets?
Sinds kort een Plus 2PM voor het zwembad, erg tevreden over de PM functionaliteit icm HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 13:32
konehead schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:51:
Hi Ik heb dus een Shelly EM, en een omvormer. Echter de registratie van de ShellyEM is te laag. Voorbeeld: Mijn omvormer zegt dat deze 16 KWh heeft opgewekt en de ShellyEM bijvoorbeeld 8 KWh. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd. De omvormer heeft een eigen groep (dus geen andere apparaten op deze groep). Als ik de Shelly EM in de meterkast (op de groep) OF rechtstreeks bij de omvormer plaats, dan blijven de waardes te laag. Ik heb ook een test gedaan om het stroomverbruik van een 50 watt lamp te meten, dat werkt gewoon goed. Ik heb een 3 fase aansluiting, echter de omvormer is voor 1 fase en ik meet ook binnen die fase.

Voorbeeld 4 sep verbruik en opwek via: ShellyEM, P1 reader en Eneco app:
Opwek volgens Shelly: 7,09 KWh
Teruglevering Eneco app: 11 KWh
Teruglevering P1: 10,89 KWh
Verbruik Eneco app: 2 KWh
Verbruik P1 meter: 2,26

De registratie van de Shelly EM klopt dus niet. Wat doe ik fout? Kan jij mij helpen?
Het is lastig om te bepalen wat er mis gaat. Misschien is er wat interferentie op de plaats waar je de CT klem hebt zitten? Als er andere stroomleidingen lopen kan het misschien zijn dat dat de meting beinvloedt. Het beste is om een plek te vinden waar de CT klem echt alleen die ene faseleiding kan meten, en er verder niks (behalve de bijbehorende nul natuurlijk) in de buurt zit wat stroom vervoert.

De faseverschuiving kan ook een ding zijn maar je gaf al aan dat je dezelfde fase gebruikt voor voeding als die je aan het meten bent, dus ik denk niet dat dat het is.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
lazybones schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:22:
[...]

Je kunt ook de shelly laten schakelen op zonsondergang en -opkomst. Dan kun je de schemerschakelaar weglaten.
Dat weet ik inderdaad, maar we willen hier echt graag de bestaande schemerschakelaar behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 13:13
Je maakt mensen (oké, mij :P) wel nieuwsgierig wat die schemerschakelaar dan anders voor je doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Xi-s Alleen zonsondergang- en opkomst is natuurlijk vrij grof als voorwaarde voor een bepaalde actie.

Als het bijvoorbeeld om verlichting gaat kun je wensen dat het licht eerder aan gaat (of langer aan blijft) op een zwaarbewolkte dag, dan als er geen wolkje aan de lucht is. Dan is het prettig om aan de hand van gemeten lichtwaardes te werken i.p.v. alleen simpelweg de stand van de zon.

Ik heb zelf geen Shelly, maar gebruik wel mijn Hue-outdoor PIR met ingebouwde lux-sensor om te checken hoe donker het buiten is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Precies dat inderdaad, het gaat sowieso al om een donkere hoek. Ik gebruik momenteel de ingebouwde Shelly-optie voor de rolluiken boven, maar ook met enig bijstellen vind ik de gekozen momenten niet je-van-het. En aangezien de schemerschakelaar er toch al hangt…

[ Voor 11% gewijzigd door linkforsoad op 13-09-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft

Lastig dit ;)

Edit:

wat is eigenlijk je doel? je kunt toch ook gewoon de omvormer uitlezen met een scriptje? Stuk goedkoper, ook niet 100% nauwkeurig natuurlijk. Enne omvormers in het stopcontact... dat mag nie he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

borft schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:02:
[...]

wat is eigenlijk je doel? je kunt toch ook gewoon de omvormer uitlezen met een scriptje? Stuk goedkoper, ook niet 100% nauwkeurig natuurlijk. Enne omvormers in het stopcontact... dat mag nie he ;)
Een micro omvormer mag wel in het stopcontact. De andere 4 hebben een vaste aansluiting.

De omvormers uitlezen kan allemaal wel, maar ik wil graag 1 methode gebruiken om alles uit te lezen en het zo simpel mogelijk houden.

Met plugwise was het heel simpel, maar met Home Assistant zijn de mogelijkheden veel groter, maar dat maakt het ook een stuk complexer.

De Growatt heb ik ook al toegevoegd, maar uitlezen lukt me nog niet. Als ik de PV1 DDF1A***** Lifetime energy output toevoeg voor alle 3 PV installaties dan blijft dit op 0 staan.

De Shelly Plug S heb ik aangesloten op de kleine inverter, maar de oude gegevens van toen ik andere apparaten aan het meten was worden meteen als opwek van stroom gezien. Ik kom daar gewoon niet goed uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Fairy op 13-09-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Fairy schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:04:
[...]

Een micro omvormer mag wel in het stopcontact. De andere 4 hebben een vaste aansluiting.

De omvormers uitlezen kan allemaal wel, maar ik wil graag 1 methode gebruiken om alles uit te lezen en het zo simpel mogelijk houden.

Met plugwise was het heel simpel, maar met Home Assistant zijn de mogelijkheden veel groter, maar dat maakt het ook een stuk complexer.

De Growatt heb ik ook al toegevoegd, maar uitlezen lukt me nog niet. Als ik de PV1 DDF1A***** Lifetime energy output toevoeg voor alle 3 PV installaties dan blijft dit op 0 staan.

De Shelly Plug S heb ik aangesloten op de kleine inverter, maar de oude gegevens van toen ik andere apparaten aan het meten was worden meteen als opwek van stroom gezien. Ik kom daar gewoon niet goed uit.
nja, laten we deze discussie hier niet voeren ;) Vroeger mocht het tot 600W, volgens mij mag dat nu niet meer. Of je het zelf veilig vindt om meer dan 18A door je bekabeling te drukken moet je zelf weten ;)

Met zoveel omvormers kan ik me trouwens voorstellen dat je dezelfde manier wilt voor alle omvormers. Als je het eerst met plugwise deed, kan je die data dan niet ook in HA gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

De Plugwise data uitlezen naar HA zal misschien wel kunnen, maar dat is in mijn geval niet wenselijk. Plugwise an sich functioneert prima, maar ik moet gewoon moderniseren.

Intussen heb ik mijn P1 splitter via de post ontvangen, dus HA heeft nu ook P1 data. Dit kon ook met een P1 monitor integratie, maar ik wil zo min mogelijk afhankelijkheden creëren.

Voor wat betreft de stekker aan de micro omvormer. Mij is niets bekend dat dit niet zou mogen. Ik heb al jaren een micro inverter op een stopcontact in de schuur draaien.

Wat ik me nog wel afvraag is, als ik nu voor de meting overstap op een andere methode, bijvoorbeeld ik moet een Shelly vervangen voor een bepaalde inverter. Hoe kan ik dan de historische gegevens laten bestaan? In Plugwise kon ik gewoon een inverter aanmaken als item en daar kon ik een Stekker of een Stealth aan hangen en naar wens wisselen met behoud van data.

Bij HA heb ik nog echt twijfels bij hoe ik alle data netjes kan bewaren, opslaan en inzichtelijk krijgen. Dat is ongetwijfeld gebrek aan kennis, maar dit weerhoud mij er nog wel van om Plugwise helemaal buiten spel te zetten, omdat dat systeem zich als zeer robuust heeft bewezen en eenvoudig is te beheren qua data.

[ Voor 38% gewijzigd door Fairy op 13-09-2022 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Verwijderd

De shelly 4pm is maar geschikt voor 1 groep met 4 gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vonkkie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:33:
@Verwijderd

De shelly 4pm is maar geschikt voor 1 groep met 4 gebruikers
Zag 4x een L-in. Maar kennelijk mag je dat niet zo aansluiten. Dan zou ik aan 12 Shelly pro 1 PM’s moeten. Dik €700 🙈🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Verwijderd

was ik ook al eens ingetrapt

wat kan maar ik vindt het niets ivm max gebruik

is de shelly na de aardlek en voor die 4 groepen tezetten als dat 1 fase is maar dan kan er wel 64 A max lopen
afhankelijk van je hoofdzekering en zonnepanelen
dus dan zou je eigenlijk dat weer moeten afzekeren op 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vonkkie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:55:
@Verwijderd

was ik ook al eens ingetrapt

wat kan maar ik vindt het niets ivm max gebruik

is de shelly na de aardlek en voor die 4 groepen tezetten als dat 1 fase is maar dan kan er wel 64 A max lopen
afhankelijk van je hoofdzekering en zonnepanelen
dus dan zou je eigenlijk dat weer moeten afzekeren op 40
Je aardlek klapt ook bij 40A…. En ik heb 3x 25, dus die klapt eerst.

Voor de zekerheid toch shelly support eens gevraagd of het kan/mag zoals ik wil 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Een aardlekschakelaar “klapt” niet zoals een installatieautomaat doet, deze geeft bij (langdurige) (grote) overbelasting de geest op enigerlei wijze. Daarom staat er een maximaal toegestane stroom op, in huisinstallaties standaard veelal 40A. Enkel een aardlekautomaat zal daadwerkelijk beveiligen bij overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:02:
[...]

Het is lastig om te bepalen wat er mis gaat. Misschien is er wat interferentie op de plaats waar je de CT klem hebt zitten? Als er andere stroomleidingen lopen kan het misschien zijn dat dat de meting beinvloedt. Het beste is om een plek te vinden waar de CT klem echt alleen die ene faseleiding kan meten, en er verder niks (behalve de bijbehorende nul natuurlijk) in de buurt zit wat stroom vervoert.

De faseverschuiving kan ook een ding zijn maar je gaf al aan dat je dezelfde fase gebruikt voor voeding als die je aan het meten bent, dus ik denk niet dat dat het is.
Thanks voor je reactie! Ik heb al verschillende zaken geprobeerd. Zelfs de inverter opengeschroeft en de klem zo vast gezet (om de blauwe draad), helaas te lage waarden... |:( |:( |:(

Foto 1: klem om blauwe draad
Foto 2: foto van opwek van de inverter
Foto 3: wat ik zie in de Shelly app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmi-EBfW1vFgz7Mjgf28PeSRRPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wwwu0R63H7DL436E5fjZ1LFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfJTzytjw4-_4yHTlqWlq7idCzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lu6WB8RV9ZSQf03thBNLbucW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDVoJcuoc2Q2R9CxUfSRtcWbmcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOTryc3Up1QS1yOdjZ4ZekN9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door konehead op 13-09-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

linkforsoad schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:17:
Een aardlekschakelaar “klapt” niet zoals een installatieautomaat doet, deze geeft bij (langdurige) (grote) overbelasting de geest op enigerlei wijze. Daarom staat er een maximaal toegestane stroom op, in huisinstallaties standaard veelal 40A. Enkel een aardlekautomaat zal daadwerkelijk beveiligen bij overbelasting.
De hoofdzekering zal hoe dan ook eerder klappen. En de aardlek is ook automaat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@konehead

Waarom om de blauwe

Normaal meet je de fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
vonkkie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:33:
@konehead

Waarom om de blauwe

Normaal meet je de fase
Wat bedoel je met de fase? Zou jij de bruinedraad pakken? (Sorry met n00b)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@konehead

Ja bruin is fase die meet je normaal gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead