• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:36
@koelkast Op zich kan je prima een Shelly gebruiken voor het schakelen van 12V. Maar dan zal je moeten onderzoeken hoe de huidige controller de boel aanstuurt. Is het echt gewoon 12V naar de verwarming of 12V naar de led, dan is het erg makkelijk.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:40:
@koelkast Op zich kan je prima een Shelly gebruiken voor het schakelen van 12V. Maar dan zal je moeten onderzoeken hoe de huidige controller de boel aanstuurt. Is het echt gewoon 12V naar de verwarming of 12V naar de led, dan is het erg makkelijk.
Er zit een 230v naar 12v adapter achterop, die zowel de 12v ledverlichting als de 12v verwarming voedt. Daarnaast zit er een touch-schakelaar op die verlichting en verwarming tegelijkertijd in- of uitschakelt.

• Septillion
@koelkast Modeule eruit, Shelly erin? Enige is dat ik zo snel geen dubbele Shelly zie die op 12V werkt...

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:56:
@koelkast Modeule eruit, Shelly erin? Enige is dat ik zo snel geen dubbele Shelly zie die op 12V werkt...
Welke module bedoel je? De trafo achterop de spiegel?

• Septillion
De touch module/schakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:29
Septillion schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:30:
@Hippe Lip Ik mag hopen dat de schakelaar gewoon aan de Shelly inputs hangt en niet parallel aan de Shelly. Dat zou de Shelly op zich niet erg moeten vinden maar veel rolluiken vind het niet tof om beide richtingen tegelijk actief te hebben.
Dank voor jullie reacties @Septillion @Hippe Lip . Vandaag had ik tijd om de schakelaar te openen. Spanning eraf (meterkast), 10 seconden reset button op de achterkant van de switch. (realiseer me nu dat openen niet nodig was, 5x de draaischakelaar binnen één minuut had ook een reset gegeven). Na connectie te maken met het tijdelijke accesspoint pakte de mongoose firmware het meteen over. Dat was ik vergeten te zeggen: ik heb alle Shelly devices in huis geflasht om ze via Apple Homekit te kunnen bedienen. Kwestie van smaak, maar dat is offtopic. Screen werkt weer. De draaischakelaar "terugspringend" maken kan bij de mijne niet. Maar dat is ook niet handig, want dan moet je er een minuut per stuk bij blijven staan voor ze gesloten/geopend zijn.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Allissey schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:22:
[...]
De draaischakelaar "terugspringend" maken kan bij de mijne niet. Maar dat is ook niet handig, want dan moet je er een minuut per stuk bij blijven staan voor ze gesloten/geopend zijn.
Toch wel. Want als je de ingangen shelly programmeert voor een pulsschakelaar, dan is één keer kort draaien voldoende om de uitgang aan te zetten. Nog een keer een puls en de uitgang gaat weer uit (om bijv halverwege te stoppen). En je programmeert ‘m om na X seconde na inschakelen weer vanzelf uit te gaan , zodat die na helemaal openen of sluiten ook vanzelf weer ‘terugspringt in de middenstand’.

Kun je hier een foto plaatsen van de voorkant van de draaischakelaar zonder dekplaat? Ik ben nl nog niet overtuigd dat die niet terugspringend te maken is. Sorry…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 23:03
HielkeJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:13:
Twee jaren geleden dacht ik dat het een goed idee was om meteen overal Shellies in te zetten. In de meeste gevallen gaat het om Shelly 1pm en Shelly 2.5. Ik merk helaas dat ze de laatste tijd met bosjes uitvallen. Vooral de Shelly 2.5 hebben hier last van. Ze maken eerst een ruisend geluid en later kan je ook geen verbinding meer maken. Hebben meer mensen hier last van?
[Afbeelding]

De twee die er naast hangen werken wel zonder problemen.
'Toevallig' had ik er gisteren weer eentje te pakken, het ding opengemaakt (doe dit niet als je niet weet waar je mee bezig bent) en het gesis kwam uit de buurt van een elco. Vervolgens was het prijsschieten want een ander had dit ook al geconstateerd.
Er zijn kwalitatief slechte electrolytische condensatoren van het merk CHONGX gebruikt, Chinese troep.
Heb gelijk een doosje kwaliteits elco's besteld want dit is prima te repareren.

YouTube: ChongX Capacitor test - Aliexpress JUNK - Buyer Beware!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ja, Shelly is goedkoop, maar nu weet je dus ook waarom...

<John O`Mill>

• JaapZ1
Voor de prijs van één Casambi kreeg ik een doos vol Shelly's dus het risico om tegen een misser aan te lopen is een weloverwogen keuze geweest.

• Hippe Lip

Hippe Lip

JaapZ1 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:06:
Voor de prijs van één Casambi kreeg ik een doos vol Shelly's dus het risico om tegen een misser aan te lopen is een weloverwogen keuze geweest.
@JaapZ1 Met een misser bedoel je een DOA? Die is nog te overzien. Maar inbouwapparatuur van slechte kwaliteit is veel erger. Die bouw je in, dan doe je moeite om die te configureren en net als je eraan gewend bent (en niet meer zonder kunt) dan begeeft-ie het.
Dan kun je de boel wéér openmaken en wéér inbouwen en wéér configureren.
Wie zit daarop te wachten?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Die ingebouwde defecte Shelly vervang ik met plezier.
Alles met een resetknop moet je op een eenvoudig te bereiken plaats monteren, ik heb de Shelly's met 1,5mm2 en een klein beetje overlengte draad aangesloten dus is het vervangen echt niet zo'n drama als wat jij voorstelt.
Aanmelden in de app en toevoegen aan de scene's is inmiddels ook appeltje eitje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Idem hier. Als het meer dan 5 min zou kosten is het lang te noemen...
Shelly's for the win.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-10 16:50
In mijn ervaring valt of staat alles met de kwaliteit van het wifi netwerk.
Ik lees van sommige hier dat ze een signaal van -78 dBm hebben
en dan verschieten ze ervan dat het niet stabiel is.
Wifi 5 is ook uit den boze alles je een hele hoop apparaten hebt.
Ik heb in laat ons zeggen 5 a 6 jaar 1 uitval gehad van een shelly 1.
En volgens ik ergens gelezen heb is het nog mijn eigen schuld.
Ik had die voor een adapter op de 220 V zijde gehangen.
De shelly werd bedient door een shelly Motion sensor.
Is blijkbaar niet goed op die manier.
Nu hangt er een shelly plus 1 op de 12 volt zijde van de adapter en alles ok.
Mijn rolluik in de slaapkamer is van -75 dBm naar -58 dBm gegaan door bij plaatsen
van een wifibooster.(Modem en wifibooster van proximus en wifi 6).
Nadeel van proximus modem is het cloudbeheer.
Soms is het beter de shelly een vast ip te geven in de cloud.
Soms op de shelly zelf.
Alles werkt nu al geruime tijd stabiel.
In de tijd met de brakke orange wifi 5 modem was het heel anders.
Dan een tplink modem erachter gehangen en dat was ok maar die is sinds de proximus modem
in onbruik geraakt.
IK ben wel eens curieus hoe de zwave apparaten van shelly werken.
Ik hoop eens hier iets van te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
JaapZ1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:40:
Die ingebouwde defecte Shelly vervang ik met plezier.
Alles met een resetknop moet je op een eenvoudig te bereiken plaats monteren, ik heb de Shelly's met 1,5mm2 en een klein beetje overlengte draad aangesloten dus is het vervangen echt niet zo'n drama als wat jij voorstelt.
Aanmelden in de app en toevoegen aan de scene's is inmiddels ook appeltje eitje.
Ik reset soms door de zekering in de zekeringkast
van betreffende ruimte 5x op en af te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:11
Machiavillian schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:32:
[...]

Dank voor je bericht. Ja ik was ook al gaan kijken via de Shelly website. Had niets gevonden en heb dan enkele verdelers uit Nederland aangesproken, maar goed de kans is klein dat zei dat willen doen (of kunnen tegen aanvaardbare kost). Ik heb ook een mailtje gestuurd naar Shelly, maar tot heden geen reactie.

Voordat ik de vraag stelde heb ik 1 installateur laten komen, maar die wilde er niets mee te maken hebben. Terug bij af dus... :-)
Nog iemand nodig om je te hulp te staan?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
RedPas schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:55:
[...]

Nog iemand nodig om je te hulp te staan?
Hoort niet op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:15
Shelly devices zijn in Apple Car Play te bedienen wanneer je de Shelly Cloud of Shelly Smart Control app hebt geïnstalleerd op je telefoon.

Ik vind eigenlijk niets concreets of deze ondersteuning er ook is voor Android Auto, zit deze functionaliteit wel in de officiële apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:05
Kan iemand mij helpen, wat doe ik fout?
Ik wil mijn Plug-S updaten en heb daarvoor de Generator gebruikt.
De Shelly's zijn niet verbonden met het internet, dus ik heb de SHPLG-S.zip file gedownload en op mijn eigen webserver gezet. Ik heb versie 1.14.0 gedownload.

Als ik vanaf mijn laptop naar 'http://WEBSERVER/SHPLG-S.zip' ga, krijg ik het bestand netjes gepresenteerd. Aan de webserver lijkt het dus niet te liggen.

Ga ik naar de OTA URL 'http://SHELLY/ota?url=http://WEBSERVER/SHPLG-S.zip', zie ik alleen onderstaande:
{"status":"updating","has_update":false,"new_version":"","old_version":"20220209-094058/v1.11.8-g8c7bb8d"}

De string 'new_version' is leeg... het lijkt me dat dat niet moet (althans, volgens de voorbeelden op het internet). Wat doe ik fout?

Edit; de firewall is uitgesloten. Als ik mijn telefoon verbind met hetzelfde netwerk en het IP adres van mijn telefoon toevoeg aan het groepje waar de Shelly's in zitten, kan ik SHPLG-S.zip gewoon downloaden.

[ Voor 12% gewijzigd door Dr Pro op 19-09-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Dr Pro Maar hoe heb je ze uitgesloten van het internet? En wat is "het groepje"? Want ik zou toch verwachten dat het een netwerk issue is namelijk. Maar daar hebben we geen details van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-10 12:38
Dr Pro schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 00:10:
Kan iemand mij helpen, wat doe ik fout?
Ik wil mijn Plug-S updaten en heb daarvoor de Generator gebruikt.
De Shelly's zijn niet verbonden met het internet, dus ik heb de SHPLG-S.zip file gedownload en op mijn eigen webserver gezet. Ik heb versie 1.14.0 gedownload.

Als ik vanaf mijn laptop naar 'http://WEBSERVER/SHPLG-S.zip' ga, krijg ik het bestand netjes gepresenteerd. Aan de webserver lijkt het dus niet te liggen.

Ga ik naar de OTA URL 'http://SHELLY/ota?url=http://WEBSERVER/SHPLG-S.zip', zie ik alleen onderstaande:
{"status":"updating","has_update":false,"new_version":"","old_version":"20220209-094058/v1.11.8-g8c7bb8d"}

De string 'new_version' is leeg... het lijkt me dat dat niet moet (althans, volgens de voorbeelden op het internet). Wat doe ik fout?

Edit; de firewall is uitgesloten. Als ik mijn telefoon verbind met hetzelfde netwerk en het IP adres van mijn telefoon toevoeg aan het groepje waar de Shelly's in zitten, kan ik SHPLG-S.zip gewoon downloaden.
Moet je de URL die je als parameter meestuurt niet URL encoden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik heb mijn dakraam elektrisch bedienbaar gemaakt. Er zit een Shelly Plus 2PM tussen, wat een superding is dat :)
Echter, ik krijg de boel niet gekalibreerd, ook niet na het lezen van alle tips. Motor heeft auto-stop bij ketting volledig in en uit, en de Shelly geeft dan netjes 0 watt aan. Power metering werkt, zit rond de 10 w bij openen en sluiten.

Bij het kalibreren gaat het raam open en dicht, maar de 2e keer open en dicht resulteert steeds in een foutmelding:
too_few_step_to_close

Ik heb de Shelly al gereset, firmware update, tijd van uitschakelen relais van de Shelly verhoogd, de power protection op veel verschillende waardes, reverse aan en uit, elke keer dezelfde melding.
Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen?

Anders schakel ik gewoon op basis van tijd in Home Assistant, het is niet zo'n groot probleem (na 18 seconden is hij compleet open, na 10 seconden half, na 6 seconden ventilatiestand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dr Pro schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 00:10:
Afgezien van de andere tips, weet je ook zeker dat je webserver op http werkt en niet automatisch doorverwijst naar https? Want dat kan een shelly niet (je laptop en telefoon doen dat wel).
koelkast schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:20:
Ik heb de Shelly al gereset, firmware update, tijd van uitschakelen relais van de Shelly verhoogd, de power protection op veel verschillende waardes, reverse aan en uit, elke keer dezelfde melding.
Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen?
Ik weet niet waarom hij het niet automatisch doet. Wellicht vind hij 10W te weinig? Je kan ook handmatig de tijden instellen in de shelly firmware door er naar toe te browsen en dan via Settings -> Open/close working time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Dank voor de antwoorden en wedervragen;

1. De webserver is echt een http servertje, geen redirect richting https.
2. 'Groepje' is een 'Netwerk groep' op m'n UniFi omgeving. Ik heb een Shelly groep gemaakt omdat vanaf m'n IoT netwerk niets naar buiten mag, niet naar internet, niet naar LAN. Puur voor de upgrade heb ik een netwerkgroepje gemaakt waar ik de Shelly's en m'n telefoon aan heb toegevoegd.
3. URL hoeft niet ge-encode te worden, ik heb de URL uit de Shelly Archive Tool gekopieerd en aangepast waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:46:
[...]
Afgezien van de andere tips, weet je ook zeker dat je webserver op http werkt en niet automatisch doorverwijst naar https? Want dat kan een shelly niet (je laptop en telefoon doen dat wel).

[...]
Ik weet niet waarom hij het niet automatisch doet. Wellicht vind hij 10W te weinig? Je kan ook handmatig de tijden instellen in de shelly firmware door er naar toe te browsen en dan via Settings -> Open/close working time.
Dat heb ik al gedaan, stond op 18 seconden (dat is de tijd + een beetje dat het duurt om te openen en te sluiten). Ook op 30, 60 of 100 gezet, heeft geen effect.
Shelly lijkt heel nauwkeurig het verbruik aan te geven, dat grofweg tussen 0 en 12 ligt, met 12w als hoogste waarde. Dat geeft hij zo'n beetje elke seconde terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
koelkast schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:59:
[...]

Dat heb ik al gedaan, stond op 18 seconden (dat is de tijd + een beetje dat het duurt om te openen en te sluiten). Ook op 30, 60 of 100 gezet, heeft geen effect.
Shelly lijkt heel nauwkeurig het verbruik aan te geven, dat grofweg tussen 0 en 12 ligt, met 12w als hoogste waarde. Dat geeft hij zo'n beetje elke seconde terug.
Volgens mij verwacht Shelly een oplopende stroom want meer weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-10 12:38
Dr Pro schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:37:

1. De webserver is echt een http servertje, geen redirect richting https.
2. 'Groepje' is een 'Netwerk groep' op m'n UniFi omgeving. Ik heb een Shelly groep gemaakt omdat vanaf m'n IoT netwerk niets naar buiten mag, niet naar internet, niet naar LAN. Puur voor de upgrade heb ik een netwerkgroepje gemaakt waar ik de Shelly's en m'n telefoon aan heb toegevoegd.
3. URL hoeft niet ge-encode te worden, ik heb de URL uit de Shelly Archive Tool gekopieerd en aangepast waar nodig.
Ik neem aan dat je het webserver IP geeft, en niet een hostname die via DNS geresolved moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:11

rally

Deyterra Consultancy

Zijn er hier mensen die de Wall Display al binnen hebben?

Ik moet een QR code scannen cq. een code invoeren "in de app", maar ik kan in de iOS nergens vinden waar dat moet. En zonder registratie (koppelen aan de account) is het niet mogelijk om hem te customizen.

Verder is het wel een sexy oplossing!

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofmeister
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:05
Hoi allemaal,

Ik sta op het punt om mijn meterkast te (laten) vervangen. Nu had ik bedacht om alle 10 groepen aan te laten sluiten via 3 stuks Shelly PRO 4PM.
Nu geeft mijn elektricien aan dat er dan in principe 10 extra relais geplaatst moeten worden, omdat de groepen niet enkelpolig geschakeld mogen worden ( alleen de fase wordt geschakeld, de nul niet )

Is er iemand anders die hier tegenaan gelopen is ? Ik kan het niet goed beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:41
Volgende week wordt onze nieuwe keuken geplaatst, met een Bosch elektrische oven. Het is een Bosch HMG936AB1, en volgens de specificaties is het aansluitvermogen 3600 W.

In de specificaties van de Shelly Plug staat dat de maximale belasting 16 A is.

Is het verstandig om deze oven op een Shelly Plug aan te sluiten? Ik ga niet schakelen, alleen meten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
@Stofmeister Wat jij voorstelt kan niet omdat een pro4 geen droge contacten heeft. Eén groep in en uitsplitsen naar 4 punten op diezelfde groep kan wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46
JeroenH schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:55:
Volgende week wordt onze nieuwe keuken geplaatst, met een Bosch elektrische oven. Het is een Bosch HMG936AB1, en volgens de specificaties is het aansluitvermogen 3600 W.

In de specificaties van de Shelly Plug staat dat de maximale belasting 16 A is.

Is het verstandig om deze oven op een Shelly Plug aan te sluiten? Ik ga niet schakelen, alleen meten.
Ik zou het niet doen. Sowieso zou ik kleine goedkope electronica nooit aan zo'n belasting blootstellen. Teveel voorbeelden waarbij de boel op enig moment wegsmeult of uitfikt.

Als je zoiets wil meten, gebruik dan een industriële oplossing of meet indirect zoals een stroomtang dat doet.

Ga je toch een Shelly of vergelijkbaar gebruiken, plaatst deze dan in een brandwerende lasdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Eens, een 1PM in de meterkast - met romdom iets ruimte voor koeling- is een betere oplossing.
Schakelen van vermogen gaat best lang goed..., maar de Shelly gaat vroeg of laat wel kapot.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOTjdiOivLvabSULPKMMylz8zMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Md8OZraHh10H40jPthPpseHx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door JaapZ1 op 19-09-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
rally schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:04:
Zijn er hier mensen die de Wall Display al binnen hebben?

Ik moet een QR code scannen cq. een code invoeren "in de app", maar ik kan in de iOS nergens vinden waar dat moet. En zonder registratie (koppelen aan de account) is het niet mogelijk om hem te customizen.

Verder is het wel een sexy oplossing!
Ik heb twee weken niet op de site van Shelly gekeken en sta te kijken van de snelheid waarmee ze nieuwe producten uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:11

rally

Deyterra Consultancy

JaapZ1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:48:
[...]

Ik heb twee weken niet op de site van Shelly gekeken en sta te kijken van de snelheid waarmee ze nieuwe producten uitrollen.
Same here… Die mini’s zijn overigens bizar klein.

Inmiddels heb ik het aan de praat… maar snap niet waarom het nu wel werkt. Die Wall Display is exht sexy…

http://www.deyterra.com

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:15
nielsn schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:18:
Shelly devices zijn in Apple Car Play te bedienen wanneer je de Shelly Cloud of Shelly Smart Control app hebt geïnstalleerd op je telefoon.

Ik vind eigenlijk niets concreets of deze ondersteuning er ook is voor Android Auto, zit deze functionaliteit wel in de officiële apps?
Mezelf toch even quoten >:)

Android Auto wordt niet ondersteund door Shelly.
(Getest met een Pixel 3)

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:45
JaapZ1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:57:
@Stofmeister Wat jij voorstelt kan niet omdat een pro4 geen droge contacten heeft. Eén groep in en uitsplitsen naar 4 punten op diezelfde groep kan wel.
Shellies zijn geen zekeringen, dus er moeten sowieso zekeringautomaten (2-polig geschakeld) voor.

• JeroenH
  • Laatst online: 14:41
JaapZ1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:22:
Eens, een 1PM in de meterkast - met romdom iets ruimte voor koeling- is een betere oplossing.
Schakelen van vermogen gaat best lang goed..., maar de Shelly gaat vroeg of laat wel kapot.[Afbeelding]
Holy cow, dat ziet er niet goed uit :/

Ik doe het maar niet denk ik :P Dank voor de reacties iedereen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:01
Ik heb een shelly 2.5 en wil graag een simpele hotelschakelaar realiseren. Ben een noob qua elektra maar plaatjes en handleidingen volgen lukt me wel :)

Bij de schakelaar op de begane grond zit een 2x zwarte en bruine draad. Ik heb naast die schakelaar nog een nul (blauw) rondzwerven maar die is van een andere groep.

Op de eerste verdieping heb ik een schakelaar die bij de hotelschakeling hoort met alleen maar zwarte draden.
Op de tweede verdieping dezelfde situatie als op de eerste verdieping.

Even googlen naar shelly 2.5 + hotelschakeling en ik vind het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qFzp2Mv/shel.png

Bruin en zwart heb ik op de begane grond. Blauwe draad ook, echter is die van een andere groep.

Wat nu doen ? Ik lees dat het niet handig is groepen aan elkaar knopen en ik weet ook even niet met mijn noob elektra kennis hoe nu verder.

Iemand nog suggesties ? _/-\o_

• JaapZ1
@vortexnl1982 De blauwe draad van een andere groep mag je niet gebruiken.
Shelly bij (een van de) lamp (en) monteren, vervolgens moet je de functie van de zwarte draden aanpassen naar L, O(output) en sw. wel even netjes coderen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@vortexnl1982 Als het goed is komen er nergens draden van twee verschillende groepen bij elkaar in één doos. Anders heeft iemand zonder kennis van zaken (en regels) dat aangelegd.

Bovendien: als je de nul van een andere groep erbij zou betrekken en die twee groepen op verschillende aardlekschakelaars zitten wordt het wel bingo. Die aardlek springt er dan wel uit waarschijnlijk. En jij vervolgens maar zoeken waardoor dát nou weer gebeurt...

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
JaapZ1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:26:
@vortexnl1982 De blauwe draad van een andere groep mag je niet gebruiken.
Shelly bij (een van de) lamp (en) monteren, vervolgens moet je de functie van de zwarte draden aanpassen naar L, O(output) en sw. wel even netjes coderen.
Hmm ik ga even googlen wat je bedoelt.
Hippe Lip schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:36:
@vortexnl1982 Als het goed is komen er nergens draden van twee verschillende groepen bij elkaar in één doos. Anders heeft iemand zonder kennis van zaken (en regels) dat aangelegd.

Bovendien: als je de nul van een andere groep erbij zou betrekken en die twee groepen op verschillende aardlekschakelaars zitten wordt het wel bingo. Die aardlek springt er dan wel uit waarschijnlijk. En jij vervolgens maar zoeken waardoor dát nou weer gebeurt...
De blauwe zit in de doos ernaast dus dat lijkt me wel ok.

• Hippe Lip

Hippe Lip

vortexnl1982 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:39:
De blauwe zit in de doos ernaast dus dat lijkt me wel ok.
@vortexnl1982 Lekker in die doos ernaast laten zitten dus. Als het goed is zit er ook een dicht schotje tussen die twee dozen. Daar horen geen draden tussen te lopen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Hippe Lip schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:41:
[...]

@vortexnl1982 Lekker in die doos ernaast laten zitten dus. Als het goed is zit er ook een dicht schotje tussen die twee dozen. Daar horen geen draden tussen te lopen.
Ja precies, dat was ik ook van plan.

Maar is er ergens een handleiding hoe ik wel een hotelschakeling voor elkaar krijg zonder blauwe draad ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@vortexnl1982 Shelly bij de lamp plaatsen? Daar heb je N, de schakeldraad van de serieschakeling en waarschijnlijk ook wel L.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:01:
@vortexnl1982 Shelly bij de lamp plaatsen? Daar heb je N, de schakeldraad van de serieschakeling en waarschijnlijk ook wel L.
Tja, daar kan 'm nou net de kneep zitten. Als L alleen in de doos bij de schakelaar zit dan gaat dat niet. Het hangt nogal af van de bouw/ installatiewijze. Als het aangelegd is met centraaldozen dan zit je goed aan het plafond.

Anders (zoals soms in oudere huizen) zul je er een draad bij moeten trekken tussen de schakelaar en de lamp aan het plafond. In dat geval zou ik de nul (N) van het plafond naar beneden halen en de Shelly achter de schakelaar monteren als dat past. Da's wat makkelijker monteren en je kunt er beter bij als er wat aan de hand is of als je op de resetknop moet drukken of zo.

<John O`Mill>

• Septillion
@Hippe Lip Vandaar dat ik zeg waarschijnlijk.

Maar omdat het een serieschakeling is gaat "N erbij halen" ook niet zo eenvoudig zijn. Immers heeft schakelaar beneden dan ook einde van de serieschakeling nog nodig en boven heb je zowel de N als de L nog "even" nodig.

• vortexnl1982
Hmm en kan ik niks doen met de schakelaar op de eerste en tweede verdieping ? Daar lopen wel blauwe draden van dezelfde groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:11
Stofmeister schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:38:
Hoi allemaal,

Ik sta op het punt om mijn meterkast te (laten) vervangen. Nu had ik bedacht om alle 10 groepen aan te laten sluiten via 3 stuks Shelly PRO 4PM.
Nu geeft mijn elektricien aan dat er dan in principe 10 extra relais geplaatst moeten worden, omdat de groepen niet enkelpolig geschakeld mogen worden ( alleen de fase wordt geschakeld, de nul niet )

Is er iemand anders die hier tegenaan gelopen is ? Ik kan het niet goed beoordelen.
Wss woon je in Nederland? Dan ben ik niet volledig op de hoogte van de regels.

Maar weet wel dat de Shelly Pro 4PM maar 1 ingang heeft voor de aanvoerende spanning?
Dus 1 shelly pro 4pm per zekering, kan je dan 4 lampgroepen aansturen.
Of zoals jou electricien bedoeld wss, de shelly externe contactoren laten aansturen, dan kan je elke lampgroep appart zekeren.
Dit zou ook mijn manier van werken zijn. Is wat kostelijker in aanleg, maar zoveel degelijker en meer gemoedsrust?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• JaapZ1
vortexnl1982 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:39:
[...]

Hmm ik ga even googlen wat je bedoelt.

[...]
Vermoed dat jij hier een kruisschakeling bedoelt, misschien even googelen op installateur? :P

• Hippe Lip

Hippe Lip

vortexnl1982 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:51:
Hmm en kan ik niks doen met de schakelaar op de eerste en tweede verdieping ? Daar lopen wel blauwe draden van dezelfde groep.
Ja, daar is het dan eenvoudig, als je behalve die blauwe draad daar ook een bruine draad hebt. Dan kun je op elke verdieping een Shelly inbouwen. Eén Shelly koppel je dan met de uitgang aan de zwarte draad. De andere Shelly’s bedienen dan die ene. De Shelly beneden, waar je geen bruine draad hebt, kun je dan aansluiten op een andere groep waarvan je wel bruin en blauw beschikbaar hebt. De uitgang daarvan wordt niet aangesloten, maar due stuurt alleen de Shelly op een andere verdieping aan.
Snap je dat een beetje?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@vortexnl1982 Als je bij de schakelaar boven zowel L/bruin als N/blauw hebt is het mogelijk ja. Dat is het ook niet nodig beneden een Shelly te plaatsen. Maar je zei eerder dat je daar alleen zwart had...

Ook al bij de lamp gekeken?

En ga alsjeblieft geen draden van een andere groep in dezelfde doos trekken ook al gebruik je dan een van de twee niet. Groepen niet mengen, punt :) Mag niet, is onduidelijk en gevaarlijk voor de volgende die niet verwacht dat hij twee groepen uit moet zetten om spanningsloos te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Septillion op 21-09-2023 08:17 ]

• vortexnl1982
Helaas alleen zwart en blauw. Geen bruin anders was het inderdaad een standaard installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@vortexnl1982 Een andere optie kan zijn om je schakelaars te vervangen door pulsschakelaars. Dan is de layout van de draden makkelijker. Je kan dan alle schakelaars verbinden op dezelfde schakeldraad (die dan wel "langs" alle schakelaars moet komen natuurlijk).

Het blijft wel zo dat alle schakelaars op dezelfde groep als de Shelly (en de lamp) moeten zitten.

Zie deze pdf op de tweede bladzijde, het onderste plaatje.

Edit: ik ben trouwens even de draad kwijt (hahaha) wat nu eigenlijk het probleem is. Je hebt nu toch al een bestaande wisselschakeling die een lamp aanstuurt? Dan kan je de Shelly bij de lamp plaatsen. Je gebruikt dan de zwarte draad die nu naar de lamp gaat als ingang voor SW1. De O van de Shelly gaat naar de lamp ipv de eerstgenoemde zwarte draad.
De blauw moet je splitsen naar de lamp en de Shelly.

De uitdaging is meestal dat je daar dan ook een bruin moet hebben om de Shelly van stroom te voorzien. Heb je die daar niet zitten? De makkelijkste oplossing zou zijn als je daar dan een bruine draad bij kan trekken.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenE op 21-09-2023 11:15 ]

Dr Pro schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:37:
Omdat ik het nog wel onduidelijk vind, wat heb je nu allemaal geblokkeerd in dat groepje?

Je schrijft namelijk ook dat het LAN is geblokkeerd. Kan een Shelly wel bij je DNS server komen? Of doe je dit met een ip-adres?

Zit je webserver ook in dat "groepje"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr Pro
JeroenE schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:41:
[...]
Omdat ik het nog wel onduidelijk vind, wat heb je nu allemaal geblokkeerd in dat groepje?

Je schrijft namelijk ook dat het LAN is geblokkeerd. Kan een Shelly wel bij je DNS server komen? Of doe je dit met een ip-adres?

Zit je webserver ook in dat "groepje"?
I'll elaborate on that :)
Alle uitgaande verkeer is geblokkeerd vanaf het IoT netwerk.
Shelly hoeft niet bij de DNS server te komen omdat ik IP adressen gebruik.
De server zit niet in het Netwerk Groepje.

Source: Shelly
Destination: Server
Protocol: HTTP
Action: Allow

Maar een update; ondanks dat de response van de Shelly is dat er geen nieuwe firmware beschikbaar is, heeft ie geüpdatet naar 1.14 :)

Had blijkbaar gewoon tijd nodig... de response had me flink van de leg gebracht :(

• Septillion
@Dr Pro Top! Klinkt mij dan beetje dat de new_version en has_update dan normaal wel van het internet komen / echt altijd de laatste versie aangeven.

• Dr Pro
Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:00:
@Dr Pro Top! Klinkt mij dan beetje dat de new_version en has_update dan normaal wel van het internet komen / echt altijd de laatste versie aangeven.
Dikke kans ja, maar goed, leermomentje voor mij en alle anderen die hier nog tegenaan gaan lopen en uitkomen op Tweakers :)

• vortexnl1982
JeroenE schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:50:
@vortexnl1982 Een andere optie kan zijn om je schakelaars te vervangen door pulsschakelaars. Dan is de layout van de draden makkelijker. Je kan dan alle schakelaars verbinden op dezelfde schakeldraad (die dan wel "langs" alle schakelaars moet komen natuurlijk).

Het blijft wel zo dat alle schakelaars op dezelfde groep als de Shelly (en de lamp) moeten zitten.

Zie deze pdf op de tweede bladzijde, het onderste plaatje.

Edit: ik ben trouwens even de draad kwijt (hahaha) wat nu eigenlijk het probleem is. Je hebt nu toch al een bestaande wisselschakeling die een lamp aanstuurt? Dan kan je de Shelly bij de lamp plaatsen. Je gebruikt dan de zwarte draad die nu naar de lamp gaat als ingang voor SW1. De O van de Shelly gaat naar de lamp ipv de eerstgenoemde zwarte draad.
De blauw moet je splitsen naar de lamp en de Shelly.

De uitdaging is meestal dat je daar dan ook een bruin moet hebben om de Shelly van stroom te voorzien. Heb je die daar niet zitten? De makkelijkste oplossing zou zijn als je daar dan een bruine draad bij kan trekken.
Ik ga de lamp eens van de muur halen en kijken wat we daar aantreffen. Maar ik denk niet dat daar een blauwe draad zit. Het zijn geen plafondlampen maar zitten aan de zijkant van een muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@vortexnl1982 Ik weet zeker dat daar een blauwe draad zit :+ De vraag is of er ook een fasedraad / L zit.

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:52
Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Gister heeft iemand bij mij de shelly plus 2pm ingebouwd.
Nu zijn de rolluiken naar beneden maar in de app staat 0%.
Als de rolluiken omhoog zijn staat het in de app als 100%.
Iemand enig idee hoe dit veranderd kan worden of wat er mis is gegaan?
( in eerste instantie ging het rolluik omhoog wanneer je op de pijl naar beneden klikte en andersom, dat is nu niet meer) maar die percentages kloppen nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eesiediesie
Dat klopt gewoon .
0% is dicht.
100% is open.
Als ze volledig open zijn dan zijn ze 100% geopend.
Als ze 0% open zijn dan zijn ze 0% geopend,ook wel dicht genoemd.
Als de draairichting niet klopt met de pijltjes kan je dat omzetten in de settings.

[ Voor 7% gewijzigd door eesiediesie op 23-09-2023 09:05 ]

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:52
eesiediesie schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:02:
Dat klopt gewoon .
0% is dicht.
100% is open.
Als ze volledig open zijn dan zijn ze 100% geopend.
Als ze 0% open zijn dan zijn ze 0% geopend,ook wel dicht genoemd.
Als de draairichting niet klopt met de pijltjes kan je dat omzetten in de settings.
Oke dank je.
Ik moet dus even omdenken ;)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:29

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn Shelly Dimmer 2 deed het gisterenavond nog toen ik de lamp uit deed met de fysieke knop (pulsdrukker) maar vanochtend ging de lamp niet meer aan. Ook is de webinterface van de shelly niet meer bereikbaar.

Ik heb hem zojuist uitgebouwd en los aan een stekker gehangen maar nog steeds geen sjoege helaas.

Heeft een shelly dimmer 2 iets van een power lampje waaraan ik kan zien of hij aan staat of niet? (—> aanvulling; de nieuwe Shelly die ik nog had liggen heeft een rood ledje wat zichtbaar is in de spleet van de resetknop uitsparing, achteraf een goede bevestiging dat de oude echt dood is)
Of is er misschien iets aan te resetten?

Ben bang dat hij dood is. :'(

Ik heb de shelly 23 maanden gelden bij domotica-shop.nl gekocht maar zie dat ze niet meer bestaan en verwijzen naar Home2Link.nl. Ik hoop maar dat die ook de garantie hebben overgenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 27-09-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Als je hem met de fysieke knop (pulsdrukker) niet terug kan aanzetten
dan vrees ik ervoor dat hij de geest gegeven heeft.
Resetten doe je door de stroom er even af te halen en terug op en dan 5 * aan uit te zetten met de fysieke knop.
Dan kijk je tussen uw beschikbare netwerken of hij tevoorschijn komt.
Zoja verbinden en dan 192.168.33.1 in uw browser.
Moet je wel zeker zijn dat uw wifi goed in orde is.

[ Voor 8% gewijzigd door eesiediesie op 24-09-2023 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

De knop doet helaas niets, daarom heb ik hem ook uitgebouwd en los aangesloten in de hoop dat er iets van een lampje op zou zitten, maar dat lijkt er dus niet op. Dan zal hij wel stuk zijn.

Nieuwe Shelly Dimmer 2 ingebouwd en de lamp doet het wel weer.
Alleen heb ik met die Shelly nu ook een probleem: ik kon de webinterface van zijn eigen AP netjes benaderen via http://192.168.33.1 waarna ik de gegevens voor mijn eigen Wifi heb ingevoerd evenals een vast IP adres 192.168.178.101. Maar op dat IP reageert de Shelly helaas niet.

Ik zie in mijn Wifi netwerk interface wel dat de nieuwe Shelly verbonden is aangezien ik het MAC adres herken maar geen idee op welk IP adres dan.

Dus wilde helemaal opnieuw beginnen en heb de groep uitgezet en weer aan en 5x op de knop gedrukt maar de Shelly wil niet resetten :'(
Twee keer geprobeerd al.
Wat doe ik fout?

Heb echt geen zin om dat ding weer helemaal uit te bouwen om ‘m te resetten via het fysieke knopje. Waardeloos dit ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Vliegvlug schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:30:
De knop doet helaas niets, daarom heb ik hem ook uitgebouwd en los aangesloten in de hoop dat er iets van een lampje op zou zitten, maar dat lijkt er dus niet op. Dan zal hij wel stuk zijn.

Nieuwe Shelly Dimmer 2 ingebouwd en de lamp doet het wel weer.
Alleen heb ik met die Shelly nu ook een probleem: ik kon de webinterface van zijn eigen AP netjes benaderen via http://192.168.33.1 waarna ik de gegevens voor mijn eigen Wifi heb ingevoerd evenals een vast IP adres 192.168.178.101. Maar op dat IP reageert de Shelly helaas niet.

Ik zie in mijn Wifi netwerk interface wel dat de nieuwe Shelly verbonden is aangezien ik het MAC adres herken maar geen idee op welk IP adres dan.

Heb echt geen zin om dat ding weer helemaal uit te bouwen om ‘m te resetten via het fysieke knopje. Waardeloos dit ;(
Aansluiten, aanmelden, werkend testen en dan pas inbouwen.

Het kan 10 minuten duren en anders is er iets mis gegaan met invoeren van het IP adres. Dimmer met nul aangeloten? Evt kun je nog proberen of mac binding een oplossing biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JaapZ1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:56:
[...]

Aansluiten, aanmelden, werkend testen en dan pas inbouwen.
Achteraf handig geweest maar dan hangt de Shelly aan de draden erbij en bij de eerdere 3 was het geen punt en ging het soepel.
Het kan 10 minuten duren en anders is er iets mis gegaan met invoeren van het IP adres.
Is al veel langer dan 10 minuten dus blijkbaar is er inderdaad iets fout gegaan met het IP.
Mogelijk dat het in 1x twee wijzigingen doen (aanmelden aan wifi en vast IP instellen) te veel was.
Vorig keren stond de Shelly nog op DHCP, later heb ik deze pas op vaste IP’s ingesteld omdat ik het zat was dat de webinterface soms op een ander IP zat en ik de IP’s ook niet uit mijn hoofd kende.

Is wel hetzelfde vaste IP waar de kapotte Shelly ook op zat, maar die is niet meer online dus zou geen probleem moeten zijn lijkt me.
Dimmer met nul aangeloten? Evt kun je nog proberen of mac binding een oplossing biedt.
Ja, is met nul aangesloten, zit een stopcontact naast dus de nul ader is gewoon beschikbaar dus ook gebruik van gemaakt. :)

Wat bedoel met MAC binding? Ik kan de Shelly interface nu niet benaderen.

En de Ziggo modem lijkt geen mogelijkheid te hebben een MAC - IP koppeling te maken.

Sterker nog, die ziet het MAC adres helemaal niet als verbonden apparaat.
Wel eerst die van de oude Shelly nog terwijl die allang was uitgebouwd |:(
Ook de knop ‘verversen’ deed niets. Een herstart van het Ziggo modem heeft er wel voor gezorgd dat het oude MAC er nu uit is. Maar het nieuwe MAC erbij helaas niet.

De Ubiquiti interface ziet de nieuwe Shelly wel aangemeld bij Wifi maar verder kan ik er daar ook niets mee.

Resetten van de Shelly lijkt me de beste optie maar wat doe ik fout dat de “uit/aan + 5x knop indrukken” reset optie niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Vliegvlug schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:27:
[...]

De Ubiquiti interface ziet de nieuwe Shelly wel aangemeld bij Wifi maar verder kan ik er daar ook niets mee.

Resetten van de Shelly lijkt me de beste optie maar wat doe ik fout dat de “uit/aan + 5x knop indrukken” reset optie niet werkt?
Netwerksettings zijn waarschijnlijk verkeerd ingevoerd. Stroom van de Shelly halen en na inschakelen binnen 60 seconden 5* een aan puls (dus 10* aan/uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv01
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik heb gisteren een Shelly Plus 2PM geinstalleerd om een rolluik mee aan te sturen, maar ik heb ergens iets fout gedaan. Het lukt me niet om in de app deze te configureren als rolluik (normaal zou je dit moeten kunnen aanduiden, maar rolluik staat niet tussen de mogelijkheden).

Op dit moment lijkt het alsof hij is aangesloten als twee individuele schakelaars: een schakelaar open en een schakelaar dicht.

Als je in de app op open klikt, gaat de rolluik open totdat je terug op de knop open klikt.
Maar als de rolluik aan het opengaan is, kan je niet met de knop dicht hem sluiten. Je moet dus eerst opnieuw op open klikken (zodat hij stopt) en dan kan je op dicht klikken zodat hij sluit.

Weet iemand hier een oplossing voor? Want dit is uiteraard niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
In de Shelly app? open device, settings, operation mode, shutter kiezen.. Zie je dit niet dan eerst update & een reboot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aV5ynFfwx0olHteWxXYITkbeuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEuJIxCcz8mvp9zvUnDFvENy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door JaapZ1 op 24-09-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 14:02
de aanduiding in de Shelly Plus 2PM heet "Cover", niet shutter. In te stellen bij "Settings" aan de linkerkant, daarna onderaan "Device profile". In het menu van de Shelly zelf, niet in de app.

[ Voor 15% gewijzigd door JaVaWa op 24-09-2023 16:40 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JaapZ1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:42:
[...]

Netwerksettings zijn waarschijnlijk verkeerd ingevoerd.
Dat kan eigenlijk niet want zodra ik opslaan drukte kreeg ik de melding met een url naar het nieuwe IP adres.
Dat werkte niet maar was wel naar het IP dat ik wilde en wordt gemaakt uit hetgeen je invoerd hebt dus dat moet wel kloppen.
Stroom van de Shelly halen en na inschakelen binnen 60 seconden 5* een aan puls (dus 10* aan/uit)
Ik heb de stroom er niet 60 seconden vanaf gehad dus hopelijk dat dat de reden is dat het niet werkt.

Volgens de handleiding van de Dimmer 2 is het echt 5x:
If you do not see an active WiFi network with SSID like shellydimmer2-35FA58, reset the Device. If the Device has been powered on, you have to power it off and on again. After turning the power on, you have 60 seconds to press 5 consecutive times either switch connected I1/I2. Or if you have physical access to the Device, press and hold the reset button for 10 seconds. Shelly should return to AP Mode. If not, please repeat or contact our customer support at support@Shelly.cloud

Kwam ergens anders inderdaad ook wel die 10x tegen maar dat is zover ik begrijp voor een normale schakelaar en niet een pulsdrukker aangezien die na drukken automatisch terug veert:
Within the first minute, toggle a switch connected to the "SW" input on the Shelly 5 times on/off (10 total) or press and release momentary button 5 times.

Desalniettemin heb ik het ook al met 10x drukken geprobeerd en daar helaas ook nog geen succes mee gehad, maar ook pas één keer geprobeerd.

Hopelijk werkt de stroom er langer af houden.

Kan namelijk ook nog een bug zijn.

Die Shelly lag al 23 maanden bij me op de plank dus zal nog oude firmware hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Vliegvlug schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:42:
[...]

Dat kan eigenlijk niet want zodra ik opslaan drukte kreeg ik de melding met een url naar het nieuwe IP adres.
Dat werkte niet maar was wel naar het IP dat ik wilde en wordt gemaakt uit hetgeen je invoerd hebt dus dat moet wel kloppen.
SSID en password zullen goed zijn geweest, IP ook, maar mogelijk een foutje in subnet of gateway adres. De automatische spatie na een punt komt regelmatig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JaapZ1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:26:
[...]

SSID en password zullen goed zijn geweest,
Klopt anders had ik 'm niet gezien in mijn ubiquiti beheerinterface :)
IP ook, maar mogelijk een foutje in subnet of gateway adres. De automatische spatie na een punt komt regelmatig voor.
Het subnet stond al ingevuld op 255.255.255.0 en heb ik zo gelaten.

Weet bijna zeker dat de gateway ook klopte maar zelfs als die niet goed staat zou ik 'm lokaal moeten kunnen bereiken want mijn laptop zit in hetzelfde subnet ;)

Denk toch dat het tegelijkertijd aanmelden bij mijn wifi en een vast IP instellen teveel was voor de oude firmware die erop draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv01
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-10-2023
JaVaWa schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:38:
de aanduiding in de Shelly Plus 2PM heet "Cover", niet shutter. In te stellen bij "Settings" aan de linkerkant, daarna onderaan "Device profile". In het menu van de Shelly zelf, niet in de app.
super. Dat was het inderdaad! bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik heb een vraagje, heb nog een shelly 1 PM liggen en wil deze gaan gebruiken uitsluitend om verbruik mee te meten van een 230V apparaat.
Ik wil perse niet dat de shelly ook (door een fout of per ongeluk) het apparaat uit kan schakelen.
Is er een manier om hem zo aan te sluiten dan het apparaat niet geschakeld kan worden?
Heb een 0, SW, L, L1 en N aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 14:02
SW niet aansluiten en zorgen dat hij niet als schakelaar wordt opgenomen in je beheersysteem…

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Vliegvlug schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:43:

Weet bijna zeker dat de gateway ook klopte maar zelfs als die niet goed staat zou ik 'm lokaal moeten kunnen bereiken want mijn laptop zit in hetzelfde subnet ;)

Denk toch dat het tegelijkertijd aanmelden bij mijn wifi en een vast IP instellen teveel was voor de oude firmware die erop draait
Gedoe wat jij hebt herken ik wel van mijn eerste Shelly's.
Meerdere malen gezien dat de velden blanco blijven en ik vermoed door een invoerfout/ conflict waarbij standaard waarden worden ingelezen. AP schakel ik uit als de Shelly online, geupdate en weggewerkt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaapZ1
ASW1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:29:
Ik heb een vraagje, heb nog een shelly 1 PM liggen en wil deze gaan gebruiken uitsluitend om verbruik mee te meten van een 230V apparaat.
Ik wil perse niet dat de shelly ook (door een fout of per ongeluk) het apparaat uit kan schakelen.
Is er een manier om hem zo aan te sluiten dan het apparaat niet geschakeld kan worden?
Heb een 0, SW, L, L1 en N aansluiting.
Als je niets doet komt de PM na stroomuitval niet automatisch op, dit zul je dus aan moeten zetten.

Deze kan ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEyR9WpIUGmMdOTVRhqUzECDW78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gpxGkIxCl6V06DchwiC0zApB.png?f=fotoalbum_large

Of een bruggetje tussen L SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
JaapZ1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:36:
[...]

Als je niets doet komt de PM na stroomuitval niet automatisch op, dit zul je dus aan moeten zetten.

Deze kan ook.

[Afbeelding]
Kan hem zelfs op 0,01 seconde zetten zien ik.
Gaat om een warmtepomp en ben alleen bang dat zelfs zo'n korte onderbreking het ding weer helemaal opnieuw moet opstarten, compressie opbouwen etc.
Risico is niet zo heel groot en de gevolgen zijn best te overzien als ik een keer 's avonds laat op het verkeerde knopje zou drukken, maar liever wil ik het zo simpel houden dat de stroom er altijd op blijft.

Ik zie trouwens nog een ander button type: 'activation switch' is dat iets?
Dan is als ik het goed begrijp op de knop drukken (ook als het per ongeluk zou gebeuren) altijd 'AAN' ook al is hij al aan of bij herhaaldelijk drukken. Alleen hoor ik het relais nog steeds klikken dus hij gaat wel degelijk heel kort uit
Of een bruggetje tussen L SW
Helpt dat echt of is dat alleen wanneer je een fysieke schakelaar in het circuit zou opnemen? (want die is/komt er niet)

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 24-09-2023 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
ASW1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:08:
[...]

Kan hem zelfs op 0,01 seconde zetten zien ik.
Gaat om een warmtepomp en ben alleen bang dat zelfs zo'n korte onderbreking het ding weer helemaal opnieuw moet opstarten, compressie opbouwen etc.
Risico is niet zo heel groot en de gevolgen zijn best te overzien als ik een keer 's avonds laat op het verkeerde knopje zou drukken, maar liever wil ik het zo simpel houden dat de stroom er altijd op blijft.

Ik zie trouwens nog een ander button type: 'activation switch' is dat iets?
Dan is als ik het goed begrijp op de knop drukken (ook als het per ongeluk zou gebeuren) altijd 'AAN' ook al is hij al aan of bij herhaaldelijk drukken. Alleen hoor ik het relais nog steeds klikken dus hij gaat wel degelijk heel kort uit

[...]

Helpt dat echt of is dat alleen wanneer je een fysieke schakelaar in het circuit zou opnemen? (want die is/komt er niet)
Ik heb de warmtepomp hier vrij bedienbaar in een room 'verwarming en warm water' en deze nog nooit 'per ongeluk' ingedrukt.
'activation switch' gebruik je voor herstart van een aflooptimer (bewegingsmelder), geen idee wat deze bij een doorverbinding doet.
Shelly weet echt niet of er al dan niet een schakelaar in een doorverbinding zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
JaapZ1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:41:
[...]
Shelly weet echt niet of er al dan niet een schakelaar in een doorverbinding zit...
Nee maar als die fysieke schakelaar er sowieso niet tussenzit heeft doorverbinden van L en SW toch geen meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en jij mag kiezen welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie

Aan het ip adres dat je hebt ingevoerd te zien (192.168.178.101): probeer eens 255.255.254.0

[ Voor 4% gewijzigd door eesiediesie op 25-09-2023 06:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
JaapZ1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:38:
[...]

Volgens mij verwacht Shelly een oplopende stroom want meer weerstand.
Zou dat echt zo zijn?
Zou ik ook 'handmatig' de calibratie kunnen doen? Of gaat dat uiteindelijk niet werken?
Ik heb het nog steeds niet voor elkaar.
Misschien eens een extra verbruiker aansluiten, om extra weerstand toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:06
Zijn er mensen met een Shelly Motion 2, sinds kort heb ik er één in combinatie met HA en dat werkt in principe wel maar ik heb twee problemen. Ik heb hele lage lux waardes, ding komt niet boven de 500 lux uit want mij niet juist lijkt maar wat echt vervelend is dat de lux niet snel genoeg wordt bijgewerkt.

Ik schakel de lamp in bij beweging als het donker is, vervolgens gaat het licht uit maar als er dan vrij snel weer een beweging is dan is de lux waarde nog niet bijgewerkt. Meer mensen met deze issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 20:32

Pixelmagic

Ubergeek

Even een vraagje, ik wil het gebruik van de sleurhut graag meten en zit te denken een Shelly PM mini er in te gooien. Alleen heb ik de mogelijke uitdaging dat de camping misschien niet altijd even netjes de fase en nul op dezelfde manier aansluit, zeker als er een gewone stekker gebruikt wordt en niet de CEE stekker.

Heeft iemand een idee of de Shelly daar tegen kan ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Pixelmagic schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:07:
Even een vraagje, ik wil het gebruik van de sleurhut graag meten en zit te denken een Shelly PM mini er in te gooien. Alleen heb ik de mogelijke uitdaging dat de camping misschien niet altijd even netjes de fase en nul op dezelfde manier aansluit, zeker als er een gewone stekker gebruikt wordt en niet de CEE stekker.

Heeft iemand een idee of de Shelly daar tegen kan ?
Geen probleem, wel de plus PM mini gebruiken... Deze heeft geen schakelfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
koelkast schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:24:
[...]

Zou dat echt zo zijn?
Zou ik ook 'handmatig' de calibratie kunnen doen? Of gaat dat uiteindelijk niet werken?
Ik heb het nog steeds niet voor elkaar.
Misschien eens een extra verbruiker aansluiten, om extra weerstand toe te voegen?
Minimale belasting is 4Watt

https://www.shelly-suppor...nd%20calibration%20begins.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn probleem met het niet kunnen benaderen van een net ingebouwd Shelly Dimmer 2 en ‘m ook niet kunnen resetten met de 5x drukken truuk betekende dat ik de Shelly helaas toch weer moest uitbouwen om hem met het fysieke knopje te resetten. :'(

Deze keer eerst de Shelly los aangesloten, aangemeld op het AP en geconfigureerd en daarna pas opnieuw ingebouwd.

De Firmware was ook echt antiek:
The current Firmware version of your Shelly device is 20200629-130515/release-1.7@28744b8b
New version 20230913-114008/v1.14.0-gcb84623 is available.

Deze keer op DHCP laten staan ipv gelijk een vast IP en toen kreeg hij met de oude firmware wel netjes een DHCP IP zodat ik ‘m kon updaten naar de nieuwe firmware.
Daarna zonder problemen het vaste IP kunnen instellen.

Denk dat het echt de oude firmware was waardoor het resetten via de knop niet werkte en ook dat het instellen van een vast IP tegelijkertijd met het aanmelden op mijn Wifi niet lukte.

De Wifi ontvangst is nu ook een stuk beter met de nieuwe firmware:
Shelly Dimmer 2 - wifi ontvangst oude vs nieuwe firmware
Voorheen veel rood en lichtgroen bij Wifi experience, nu donkergroen :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Vliegvlug op 27-09-2023 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 16:56
Ik overweeg om Shelly's in mijn hele huis te gaan gebruiken.
Idealiter dan meteen maar zoveel mogelijk dimmers.
We hebben het dan over 20+ stuks.

De reden om shelly te overwegen is vooral dat de zigbee versies (bijna) niet configureerbaar zijn.
En dat ik minder vertrouw op de toekomstige beschikbaarheid ervan van de meeste fabrikanten.
Shelly gaat nog wel een tijdje mee als bedrijf vermoed ik.

Om zeker te weten of dit voor mij de juiste keus is, ga ik een serie testen doen.
Hiervoor heb ik een flink aantal led lampen gekocht bij Ikea (E27/GU10) en een set halogeen.
Ik wil testen met verschillende hoeveelheden lampen om het gedrag van de shelly te zien.
Vooral rond de 10W grens, en met/zonder neutraaldraad/bypass heeft mijn aandacht.
Ik had ook meer vragen over wat er wel/niet werkt met die dingen; veel ervan staat niet duidelijk in de handleiding/specs, dus dat neem ik meteen mee.
Ik ga de Dimmer2 en de Plus1 testen.
De test opstelling ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4e10PLUlZBFYRONTogPmdmbNgeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNO5zSD7SUFZmWwsb3kMkOm9.jpg?f=fotoalbum_large

De testen die ik wil gaan doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvzlKnU4OtIOK2aMfsPS22Cc2tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIV1xIN918JnwWOKZAEw9jOJ.png?f=fotoalbum_large

Mochten jullie nog goede suggesties/vragen hebben, of iemand weten die dit al eens heeft gedaan, dan hoor ik het graag.

[ Voor 27% gewijzigd door Zynth op 28-09-2023 08:39 ]

• JaapZ1
Zynth schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:18:
Ik overweeg om Shelly's in mijn hele huis te gaan gebruiken.
Idealiter dan meteen maar zoveel mogelijk dimmers.
We hebben het dan over 20+ stuks.

Om zeker te weten of dit voor mij de juiste keus is, ga ik een serie testen doen.
Hiervoor heb ik een flink aantal led lampen gekocht bij Ikea (E27/GU10) en een set halogeen.
Ik wil testen met verschillende hoeveelheden lampen om het gedrag van de shelly te zien.
Vooral rond de 10W grens, en met/zonder neutraaldraad/bypass heeft mijn aandacht.
Ik had ook meer vragen over wat er wel/niet werkt met die dingen; veel ervan staat niet duidelijk in de handleiding/specs, dus dat neem ik meteen mee.
Ik ga de Dimmer2 en de Plus1 testen.
De test opstelling ziet er zo uit:

Mochten jullie nog goede suggesties/vragen hebben, of iemand weten die dit al eens heeft gedaan, dan hoor ik het graag.
Gewoon lekker testen ;-)

Met nul verhoog je de betrouwbaarheid.

• Septillion
@Zynth Testopstelling juich ik altijd toe d:)b Misschien nog een schakelaar voor wel/geen N?

En misschien voor jezelf, testen met pulsdrukker en schakelaar als input? Tasmota/ESPhome?

En inderdaad, als je N kunt hebben zou ik dat zeker gebruiken :)

• Zynth
Septillion schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:40:
@Zynth Testopstelling juich ik altijd toe d:)b Misschien nog een schakelaar voor wel/geen N?

En misschien voor jezelf, testen met pulsdrukker en schakelaar als input? Tasmota/ESPhome?

En inderdaad, als je N kunt hebben zou ik dat zeker gebruiken :)
Schakelaar voor de N is nog best een leuk idee. Maar even los/vast is niet zo'n probleem.
Ik ben nu van plan alleen te testen met pulsdrukker, aangezien ik toch alle lichtknoppen ga vervangen.
Mocht iemand graag een bepaald gedrag willen weten van een schakelaar, laat het even weten.

Tasmota/ESPhome is nog even een stap te ver.
Ook over de toekomstbestendigheid heb ik daar mijn twijfels, maar ik heb me niet verdiept.
Zolang de originele firmware alles doet wat ik wil, is dat voldoende.
Specifieke redenen waarom ik Tasmota/ESPHome zou moeten willen overwegen?

2 bevindingen die ik niet in de handleiding kon vinden, maar wel wilde, heb ik al kunnen bevestigen:
- Je kan de brightness instellen, ook als de lamp uit staat, zonder de lamp aan/uit te doen. Helaas alleen via REST API call en niet via de home assistant integration. Maar het kan wel. (wilde ik graag)
- Als je een pulsdrukker gebruikt op SW1, en dat zo instelt in de firmware, kan je SW2 nog steeds als detached-input gebruiken. Die bedient niet de lamp, maar stuurt wel netjes de events door. Jeej!

N zou ik het liefst overal hebben, maar op veel plekken heb ik die helaas niet.
Een optie is om daar dan de shelly niet in de muur te bouwen, maar in het "plafondkapje" van de lamp zelf.
Die hangen namelijk allemaal onder centraaldozen, en daar heb ik een N beschikbaar.
Het liefst bouw ik ze echter in de muur, zonder N dan helaas.
Helaas zal dat ook regelmatig fysiek niet gaan passen vrees ik...

[ Voor 17% gewijzigd door Zynth op 28-09-2023 08:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@Zynth Testopstelling is er toch juist om een beetje buiten de comfort zone te gaan? :+

Toekomstbestendigheid zou ik mezelf niet druk over maken, die is super actief en verwacht ik vaak meer van dan de fabrikant. Nu zijn alle Shellies wel op basis van ESP8266 of ESP32 dus waarschijnlijk hoeven ze niet heel veel verschillende zaken te onderhouden. Maar zie ze toch nog wel support laten vallen voor oudere zaken om meer focus op de nieuwe producten te hebben. Bijvoorbeeld ESP8266 laten varen.

En een van de dingen die met Tasmota/ESPhome naar mijn idee beter kan is wel een detached modus draaien maar wel volledige fallback hebben als HA er niet is.

Qua N, als ze goed te doen zijn om draden te trekken zou ik dat zeker doen. Maar andere kant, achter de lamp is ook een prima plaats.

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 08:07
Na diverse dagen studeren op dit onderwerp heb ik uiteindelijk besloten om mijn situatie hier te delen.

Ik heb het voornemen om in ons nieuwbouwhuis achter elke schakelaar een Shelly Dimmer 2 te installeren in combinatie met een pulsdrukker. Ik ontdekte echter dat bijna elke schakelaar een hotelschakeling heeft. Mijn simpele geest dacht dat een Shelly achter elke schakelaar gewoon zou moeten functioneren, maar bij hotelschakeling lijkt dit toch anders te zijn? Ik heb iets gelezen over het in parallel plaatsen van de hotelschakeling, maar ik begrijp niet echt wat hiermee bedoeld wordt. Ik heb niet alle schakelaars kunnen openmaken, maar voor zover ik kon zien, heeft niet elke schakelaar een blauwe draad. Voor de volledigheid heb ik op de plattegrond aangegeven welke schakelaars hotelgeschakeld zijn. Om de zaak nog complexer te maken, wil ik op sommige lichtpunten (in de toekomst) Philips Hue lampen installeren. Ik had begrepen dat de Shelly’s in ‘detached’ mode via Home Assistant gebruikt kunnen worden als Hue remote. Beïnvloedt deze wens nog de opstelling voor de hotelschakeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o47D-Fn9JELMLkpfsQyGm-LwYE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MHkjWIbw5YGpRmIrqLX6tkGP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Vraag me af waarom je Philips Hue wilt mixen? Een Shelly dimmer is niet met een Hue lichtbron te gebruiken.

Beste is de Shelly dimmers in de lampvoet te plaatsen, hier heb je een nul. Van de schakelaar met 3 zwarte draden moet je één van de wisseldraden aansluiten op L' van de Shelly, dit wordt dan een fasedraad voor de pulsdrukker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
JaapZ1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:16:
Vraag me af waarom je Philips Hue wilt mixen? Een Shelly dimmer is niet met een Hue lichtbron te gebruiken.
Ik ga dit komende week nog even testen, want ik snap de usecase.
Ik wil achter elke lichtknop een shelly dimmer zetten. Gewoon, als basisvoorziening in huis.
Maar misschien wil ik later wel bepaalde lampen toch via zigbee gaan bedienen, omdat ik bijvoorbeeld rgb wil.
Dan is het prettig als de shelly gewoon kan blijven zitten als backup.

Wat ik wil gaan testen is:
- shelly op "always on after power failure"
- buttons detached
- fade time 0ms.
En dan kijken of zigbee verlichting erop werkt. Lijkt mij best ideaal als je, na je shelly's te installeren, alsnog vrije keus hebt welke lampen je in je armatuur schroeft.

Het leuke is dan, dat je met je detached knop, via HA alsnog je zigbee lampen kan bedienen :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Zynth op 29-09-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Zynth schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:24:
[...]

Ik ga dit komende week nog even testen, want ik snap de usecase.
Ik wil achter elke lichtknop een shelly dimmer zetten. Gewoon, als basisvoorziening in huis.
Maar misschien wil ik later wel bepaalde lampen toch via zigbee gaan bedienen, omdat ik bijvoorbeeld rgb wil.
Dan is het prettig als de shelly gewoon kan blijven zitten als backup.

Wat ik wil gaan testen is:
- shelly op "always on after power failure"
- buttons detached
- fade time 0ms.
En dan kijken of zigbee verlichting erop werkt. Lijkt mij best ideaal als je, na je shelly's te installeren, alsnog vrije keus hebt welke lampen je in je armatuur schroeft.
Dat werkt hier prima. Gebruik dat al een tijdje op die manier maar dan met Mi Light lampen.
Pagina: 1 ... 57 ... 85 Laatste