Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan S
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:38
Hardware vraagje. Ik wil mijn badkamer ventilator kunnen schakelen via HomeAssistant zodat ik hem automatisch aan kan laten gaan als de vochtigheid in de badkamer stijgt.

De doos waar ik de shelly? in wil plaatsen heeft echter geen nuldraad. De ventilator krijgt vanaf de schakelaar alleen een puls, waardoor hij x minuten gaat draaien. Er zal dus bijna geen stroomafname zijn.

Is er een shelly of andere slimme schakelaar die ik kan gebruiken om zonder nuldraad de ventilator aan te sturen vanuit HomeAssistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 10:30
Daan S schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:49:
Hardware vraagje. Ik wil mijn badkamer ventilator kunnen schakelen via HomeAssistant zodat ik hem automatisch aan kan laten gaan als de vochtigheid in de badkamer stijgt.

De doos waar ik de shelly? in wil plaatsen heeft echter geen nuldraad. De ventilator krijgt vanaf de schakelaar alleen een puls, waardoor hij x minuten gaat draaien. Er zal dus bijna geen stroomafname zijn.

Is er een shelly of andere slimme schakelaar die ik kan gebruiken om zonder nuldraad de ventilator aan te sturen vanuit HomeAssistant?
Waarom niet de shelly bij de schakelaar plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 08:07
JaapZ1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:16:
Vraag me af waarom je Philips Hue wilt mixen? Een Shelly dimmer is niet met een Hue lichtbron te gebruiken.

Beste is de Shelly dimmers in de lampvoet te plaatsen, hier heb je een nul. Van de schakelaar met 3 zwarte draden moet je één van de wisseldraden aansluiten op L' van de Shelly, dit wordt dan een fasedraad voor de pulsdrukker.
Ik wil de mogelijkheid hebben om in de toekomst een hue-lamp te installeren op de plaats waar nu een 'domme' lamp hangt, om zo in de toekomst niet opnieuw schakelaars te hoeven openmaken. Verliest de Shelly niet wat functionaliteit wanneer ik de dimmer in het plafond integreer?

Ik heb het volgende schema in dit topic zien langskomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNGWjHPyn1GaWAh-ngPDIsPAbMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r8wChj8YFeCwiWJifyhvfNqy.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nog niet erg bekend met elektrische schema's, maar als ik het goed begrijp, moet ik een lasklem in de zwarte schakeldraden plaatsen die naar de L en de SW1 leiden om de draden te splitsen? Dit zijn wellicht allemaal basale vragen, maar ik heb het spreekwoordelijke licht nog niet volledig gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
Bij een wissel- of kruisschakeling lopen er altijd twee draden tussen de schakelaars (tenzij er sprake is van een spaarschakeling). In het plaatje van het voorbeeld wordt de ene draad gebruikt als vaste L voor elke schakelaar en voor de Shelly; de andere draad wordt gebruikt als schakeldraad. De drie schakelaars moeten wel vervangen worden door pulsdrukkers, anders werkt het niet.
Met dit systeem heb je maar één Shelly nodig, en je kunt vanaf elke schakelaar het licht schakelen én dimmen, ook als de Wifi is uitgevallen.
Idealiter zet je ook een N aan de Shelly, maar dit model kan ook zonder. Je kunt dit dus aanleggen zonder nieuwe kabels te hoeven trekken.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 08:07
JaVaWa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:16:
Bij een wissel- of kruisschakeling lopen er altijd twee draden tussen de schakelaars (tenzij er sprake is van een spaarschakeling). In het plaatje van het voorbeeld wordt de ene draad gebruikt als vaste L voor elke schakelaar en voor de Shelly; de andere draad wordt gebruikt als schakeldraad. De drie schakelaars moeten wel vervangen worden door pulsdrukkers, anders werkt het niet.
Met dit systeem heb je maar één Shelly nodig, en je kunt vanaf elke schakelaar het licht schakelen én dimmen, ook als de Wifi is uitgevallen.
Idealiter zet je ook een N aan de Shelly, maar dit model kan ook zonder. Je kunt dit dus aanleggen zonder nieuwe kabels te hoeven trekken.
Dank voor de toelichting. Werkt deze setup ook met een dubbele pulsschakelaar (JUNG 532EU)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Als je de dimmer wilt bedienen met een of meer dubbele pulsschakelaars dan moet er wel een extra draad getrokken worden vanaf elke schakelaar.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 16:56
Ik heb mijn eerste set testen afgerond met de dimmer 2.
Met een lichte/zware E27 lamp, en verschillende soorten/aantallen spotjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pBz06YHODLgpfeA5ts9rukr0Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQKauCkEx3GOsQehx0cMFf8k.png?f=fotoalbum_large

Mijn conclusies (in het Engels...):
  • Having a Neutral wire always work with every led (combination)
  • Not having a Neutral wire is an acceptable choice. Works with almost all lights (in this testcase only not ideal with the 60W bulb). You do need a bypass sometimes. Results are good, not great.
  • Having no Neutral, has to be combined with bypass for lower (added-up) wattages. Does not with higher.
  • Don’t combine the Neutral wire with a bypass
  • Calibration with the checkbox-setting for “bypass” is not recommended
Interesting findings:
  • Possible to set brightness level, even when light is off, without turning on/off the light, via REST API.
  • When only SW1 is used as irl-switch-input (and set accordingly in the settings), the SW2-input can still be used as a detached switch via HomeAssistant.
  • Zigbee lights can also be installed if you change your mind later,
    by putting the dimmer at 100% and set transition time to 0ms.
    Recommendation: set power-on-default-mode to ON, and buttons to “detached”.
    This way you can still use the buttons via HA/Domoticz to control the zigbee lights.

[ Voor 11% gewijzigd door Zynth op 29-09-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
Een schakelaar werkt meestal met een relais, en die heeft voor zijn stroomvoorziening eigenlijk altijd een nuldraad nodig. Daarom hebben alleen dimmers soms een optie om nuldraadloos te worden aangesloten.
Een dimmer kan je sowieso niet gebruiken met een ventilator, dat gaat stuk.

Je zou de shelly eventueel in/bij je centraaldoos kunnen plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zynth op 29-09-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Zynth schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:32:
Een schakelaar werkt meestal met een relais, en die heeft voor zijn stroomvoorziening eigenlijk altijd een nuldraad nodig. Daarom hebben alleen dimmers soms een optie om nuldraadloos te worden aangesloten.
De Sonoff ZBmini-L en de ZBminiL2 zijn schakelaars die zonder nul werken.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 23:03
JaVaWa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:40:
[...]

Minimum last van 3 Watt (Ohmse belasting) dus van de regen in de drup?
https://blakadder.com/sonoff-zbminil2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
symen89 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:49:
[...]

Ik wil de mogelijkheid hebben om in de toekomst een hue-lamp te installeren op de plaats waar nu een 'domme' lamp hangt, om zo in de toekomst niet opnieuw schakelaars te hoeven openmaken. Verliest de Shelly niet wat functionaliteit wanneer ik de dimmer in het plafond integreer?
Een Hue lichtbron kun je niet achter een (Shelly) dimmer aansluiten. Ook al werkt het (soms) wel het komt de levensduur niet ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
symen89 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:59:
[...]

Dank voor de toelichting. Werkt deze setup ook met een dubbele pulsschakelaar (JUNG 532EU)?
535EU is een dubbel maakcontact, de 532EU is 2polig (2 uitgangen bediend door één wip)

• Daan S
JaVaWa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:40:
[...]

De Sonoff ZBmini-L2 Extreme besteld. Deze heeft volgens de specificaties geen nuldraad nodig.
Bedankt voor het advies. :)

• Daan S
JaapZ1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:02:
[...]

Dat zou kunnen. Hij is besteld, dus volgende week blij :) of weer terug bij af :'( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:06
@Daan S Daar de ventilator amper een belasting zal vormen, ga maar uit van terug bij af.

Niet een andere plaats waar hij kan komen? Of de mogelijkheid om een N te trekken?

• Zynth
Septillion schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:15:
@Daan S Daar de ventilator amper een belasting zal vormen, ga maar uit van terug bij af.
Ik weet niet zeker of het werkt, maar je zou bij de ventilator een bypass kunnen plaatsen.

Update: getest, werkt niet met shelly 1 plus.

[ Voor 7% gewijzigd door Zynth op 30-09-2023 10:33 ]

• JaapZ1
Daan S schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:47:
[...]

Dat zou kunnen. Hij is besteld, dus volgende week blij :) of weer terug bij af :'( .
Terug bij af. Bedrading aanpassen of Shelly (Sonof) bij de ventilator plaatsen.

• JaapZ1
Zynth schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:17:
[...]

Ik weet niet zeker of het werkt, maar je zou bij de ventilator een bypass kunnen plaatsen.
Als je een bypass kunt plaatsen is er ook wel ruimte voor een Shelly, bypass geeft sluipverbruik (warmteontwikkeling in doorgaans kleine ruimte)

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:45
Een ventilator is toch wel meer dan 3 watt.

Een S&P Silent 100CZ is 8W

[ Voor 7% gewijzigd door AtRi op 30-09-2023 10:37 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
AtRi schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:36:
Een ventilator is toch wel meer dan 3 watt.
Een S&P Silent 100CZ is 8W
Ja, maar een ventilator is een inductieve belasting, geen ohmse belasting.
Bij shelly's moet je daar zelfs soms nog een "Snubber" voor toepassen, omdat ventilatoren vervelende dingen zijn voor microelektronica.

• Septillion
@AtRi Probleem is dat, naar wat ik begrijp, dit een ventilator met nadraaien is en er juist alleen toegang is tot de signaal/schakeldraad (die je normaal meeschakelt met een lamp). Over deze draad loopt juist niet het vermogen van de ventilator.

In dit geval zou het beste zijn als je zowel de L als de schakeldraad naar de ven kunt schakelen en daarmee 100% controle krijgt over wanneer en hoe lang de fan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:15:
Niet een andere plaats waar hij kan komen? Of de mogelijkheid om een N te trekken?
@Daan S Ik zou ook kijken naar een alternatieve plek voor de aansturing. Zolang je binnen dezelfde groep blijft maakt het niet uit welke L draad je gebruikt om de ventilator aan te schakelen.

Wellicht heb je wel een L+N bij de lamp/centraaldoos of bij een badkamerspiegel of een stopcontact voor je scheermachine of tandenborsteloplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan S
Ik ga de ventilator in het plafond demonteren. Ik hoop dat ik de Shelly daar kan aansluiten op L+N en de schakeldraad zonder dat ik het (nieuwe) plafond beschadig. Dan gaat het zeker werken.
Tegen beter weten in ga ik dan ook de Sonoff proberen, maar na alle reacties die er geweest zijn heb ik weinig hoop dat de SonOff de oplossing zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Daan S Als je hem bij de fan kan plaatsen dan heb je toegang tot zowel schakeldraad als L. Dus als je nu zowel de L als de schakeldraad door de Sonoff laat schakelen zie ik het nog wel werken :)

Overigens dienen alle lasdozen gewoon bereikbaar te zijn. Als dat niet het geval is heeft een klusser de kantjes eraf gelopen...

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 02-10-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49

De ZBMiniL2 heeft geen nuldraad nodig en kan je gewoon achter uw schakelaar steken omdat als er nooit geen stroom vloeit zou ik dat niet doen omdat mijn vermoeden is dat de ZBMiniL2 zonder batterij gaan vallen.

Je kan veel beter de ventilator zelf schakelen met bijvoorbeeld een miniR4. Die kan dan ook dienst doen as Zigbee router en de kans dat het stabiel werkt is groter.

Je hebt ook nog een luchtvochtigheids sensor nodig in uw badkamer en een sensor buiten die kamer anders ga je vaak vals alarm triggeren. Wat je wil weten is hoeveel vochtiger is de badkamer tegenover een andere ruimte. Als dat afwijkt dan kan je de ventilator triggeren omdat je dan waarschijnlijk aan het douchen bent en het toevallig geen vochtige dag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AApostolovski
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 17:33

Alle Mechanische Ventilatoren staan altijd aan en de luxere modellen hebben een vochtmeter ingebouwd. Je kan een vochtmeter dus net zo goed in de uitlaat van de MV inbouwen en dan het schakelen in het apparaat zelf uitvoeren zonder dat je iets in de badkamer moet plaatsen.

Je hebt Home Assistant niet nodig om te schakelen. Gewoon na 5 min uit zetten of als de drempel waarde bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:32
Hallo, enkele weken geleden heb ik met succes mijn garagepoorten geautomatiseerd via shelly plus 1 devices. Nu denk ik erover na om ook mijn rolluiken te bedienen met shelly devices. Dit zou mogelijk moeten zijn met een shelly plus 2pm of shelly pro 2(pm) device als ik het goed heb begrepen.
Wat is de meerwaarde van de shelly pro 2(pm) tov van de shelly plus 2pm? Want de prijs van de pro is ongeveer 3x de prijs van de plus... (en de plus kan ook in de meterkant gehangen worden ;))
In mijn huidige installatie kan ik alle rolluiken samen bedienen via 1 centrale knop (naast een individuele knop per rolluik), die via een contactor alle andere contactoren van alle individuele rolluiken schakelt vanuit de centrale kast.
Zou ik deze centrale bediening kunnen slim maken, door hier een shelly plus 2pm of shelly pro 2(pm) tussen te steken? Ik wil dus alleen maar de centrale bediening slim maken, individuele rolluik bediening hoeft niet slim te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-10-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
@h3llrais3rke de pro heeft een bekabelde netwerkaansluiting. Is voor meer kritische toepassingen, of plaatsen waar geen wifi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:32
JaapZ1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:05:
@h3llrais3rke de pro heeft een bekabelde netwerkaansluiting. Is voor meer kritische toepassingen, of plaatsen waar geen wifi is.
Mijn wifi router staat ook bij de meterkast, dus wifi connectie is daar perfect. DIN rail aansluiting en LAN lijken mij toch niet te overtuigen om 3x de prijs tov de shelly plus 2pm te betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-10 16:50
Bij mij bedien ik de vier rolluiken samen met google home.
De rolluiken staan in 1 ruimte aka groep en die ruimte noemt "rolluiken".
En dan is het simpelweg : ok Google sluit de rolluiken.
Of "ok Google open de rolluiken".
De rolluiken zijn genoemd , rolluik 1,rolluik 2 etc..
Dus "ok Google sluit rolluik 1 of 2,3,4 kan ook.

Moet je wel de Cloud willen gebruiken.
Ze zijn ook allemaal apart bedienbaar met schakelaar.
Zijn nog 4 x shelly 2.5 pm.
Hetgeen je ook kan doen bv is nog een extra Shelly 2.5 pm of Shelly plus 2pm
aan een dubbele pulsschakelaar hangen ergens in huis en die met
een druk op de knop via "actions" een webhook laten sturen naar elk van de Shelly's
van de rolluiken.
Met vaste ip's werken op uw shelly's.
Geen Cloud nodig.
Heb het eens geprobeerd met de shelly van de eerste rolluik.
De andere gingen mooi mee open en dicht.

[ Voor 43% gewijzigd door eesiediesie op 03-10-2023 05:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gttrd
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Ik heb een probleem wat al wel wat langer speelt maar ik heb het zelf nog niet opgelost, dus mogelijk zijn er hier mensen met nog goede ideeën. Ik heb een aantal Dimmer 2 maar die flikkeren eens in de zoveel tijd, heel af en toe gaan ze in een seconde aan en uit. Iemand een idee om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik heb iets soortgelijks sinds kort met een Shelly RGBW2, ik denk sinds de laatste update (vorige week al mijn shelly's naar v1.14 geupdate). Nog niet verder naar gekeken, maar die gaat om de zoveel tijd uit en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zou graag een fornuisgroep (2 fasen) willen meten. Is daarvoor een shelly pro 2pm eigenlijk geschikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AApostolovski
koelkast schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:17:
Ik zou graag een fornuisgroep (2 fasen) willen meten. Is daarvoor een shelly pro 2pm eigenlijk geschikt?
Shelly Pro 2PM is a one-phase, 2-channel relay, supporting up to 16A per channel with a total device capacity of 25A.
Een fornuis heeft meestal 2x 16A, onder volledige lading kan de 2PM daar dus niet tegen de 3PM wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
AApostolovski schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

[...]

Een fornuis heeft meestal 2x 16A, onder volledige lading kan de 2PM daar dus niet tegen de 3PM wel.
Nu zie ik dat er een Pro 3 én een Pro 3 EM is. Zijn beide devices geschikt voor een fornuisgroep? De Pro 3 doet max 48A, en 16A per fase. Kan dan toch? Die is wat goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
De Pro 3 meet niet...

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ah, dat zie ik nu ook, thanks. Die producten lijken ook zó op elkaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
De Shelly app meldt net dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CF5dM8R7ihG7xt61_eAjeKRXWRQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nytm4XwEGOuUtw7mbJfkBvq1.png?f=fotoalbum_medium

Da fuq? Heeft iemand anders dit ook?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
JeroenH schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:28:
De Shelly app meldt net dit:

[Afbeelding]

Da fuq? Heeft iemand anders dit ook?
Er is een nieuwe app die Shelly Smart Control heet. Vandaar dat de oude stopgezet wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:28

headout

Oi oi!

Telesto schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Er is een nieuwe app die Shelly Smart Control heet. Vandaar dat de oude stopgezet wordt.
In in de app een basic én premium plan voor bepaalde opties. Niet eerder gezien.

//edit
Hier meer info over het premium plan: https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/premium-service

[ Voor 15% gewijzigd door headout op 03-10-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Gttrd schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:39:
Hallo,

Ik heb een probleem wat al wel wat langer speelt maar ik heb het zelf nog niet opgelost, dus mogelijk zijn er hier mensen met nog goede ideeën. Ik heb een aantal Dimmer 2 maar die flikkeren eens in de zoveel tijd, heel af en toe gaan ze in een seconde aan en uit. Iemand een idee om dit op te lossen?
Meestal slechte netkwaliteit al dan niet in combinatie met goedkopere led (drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv01
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-10-2023
Gezien ik hier de vorige keer onmiddellijk de perfecte oplossing kreeg aangeboden, heb ik nog een vraagje.
Op 4 rolluiken werd er een shelly plus 2PM geplaatst. Dankzij jullie hulp kon ik die allemaal instellen. Bij twee rolluiken werkt echter plots de schakelaar niet meer (werkten eerst wel). Via de Shelly app en Google Assistent zijn ze nog bedienbaar. De elektricien heeft de schakelaars uitgemeten en die werken nog. Ook heeft hij een andere schakelaar geplaatst, maar ook die werkte niet. Het lijkt dus aan een instelling van de shelly te liggen.
Maar: deze zijn identiek aan de andere twee shellys die wel werken.

Een volledige factory reset van de shelly werkte niet.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:56
De manier waarop de Shelly reageert op de schakelaar, dit is een instelling. Zou daar beginnen met controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
g00gle schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:44:
De manier waarop de Shelly reageert op de schakelaar, dit is een instelling. Zou daar beginnen met controleren.
En de debug logging even aanzetten. Of via home assistant even kijken.
Belangrijk is om te letten op of de knopacties gedetecteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:57
Hmm, @JeroenH ik zag nav jouw post en de reacties dat ik dezelfde melding had en ook moest updaten.
Voorlopig lijkt het erop dat ook de gratis versie nog steeds gewoon alles doet wat ik nodig heb.
Vind het grafisch niet echt een vooruitgang, maar ja, ik moet wel vaker wennen aan nieuwe software (zo heb ik mijn windows ingesteld dat het zo simpel mogelijk is en het meeste lijkt op windows 95(?) :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
rube schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:12:
Hmm, @JeroenH
Vind het grafisch niet echt een vooruitgang
Grafisch wel een vooruitgang, maar logisch pas na pimpen van het dasboard.... waarom customize, instellingen en het toevoegen van rooms/ devices altijd prominent in beeld zijn vind ik maar vreemd. Ga daar eens een mailtje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv01
Zynth schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

En de debug logging even aanzetten. Of via home assistant even kijken.
Belangrijk is om te letten op of de knopacties gedetecteerd worden.
knopacties worden dus niet gedetecteerd. Maar zelfs met nieuwe bekabeling maakt dit geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
Maar zelfs met nieuwe bekabeling maakt dit geen verschil.
Dan zal de shelly overleden zijn vermoed ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Zynth op 04-10-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Zynth schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Dan zal de shelly overleden zijn vermoed ik.
Hoe je een Shelly op inputzijde kapot zou kunnen krijgen is mij wel een raadsel.

Een status check met schakelaars wel / niet ingedrukt (of met draadjes doorverbonden) zal meer inzicht kunnen geven http://xxx.xxx.xxx.xxx/status

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AApostolovski
koelkast schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Nu zie ik dat er een Pro 3 én een Pro 3 EM is. Zijn beide devices geschikt voor een fornuisgroep? De Pro 3 doet max 48A, en 16A per fase. Kan dan toch? Die is wat goedkoper...
Dom dom Ik bedoelde de 4 PM daar heb ik 3 van in mijn meterkast. Eerst een 6mm2 van de aardlek naar een waco (koop een echte en niet zo’n slappe van de bouwmarkt of Ali), dan 4x 2.5 naar de Shelly (ja 4x ga niet stom doen door maar 1x 2.5mm te gebruiken!!), dan 4x 2,5 naar 4x een installatie automaat . De aarde van de automaat weer naar een waco. en een 6mm naar de aardlekschakelaar.

Heb wel een custom made houder moeten maken en printen voor de wacos want dit alles neemt veel plek in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
@AApostolovski Een Shelly 4pm kan maar één fase handelen, 16A per kanaal, tot een totaal van 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AApostolovski
JaapZ1 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:56:
@AApostolovski Een Shelly 4pm kan maar één fase handelen, 16A per kanaal, tot een totaal van 40A.
Ik ga idd uit van een gemiddeld huishouden die een 1 fase aansluiting heeft.
Hoofdschakelaar 40A > 2x aardlek a 40A > waco > 2x 4PM > 2x 4x installatieautomaat (breaker) a 16A.

Als de 4PM 4x16A voor zijn kiezen krijgt, dat gaat de 40A voorbij, maar daarom zit er een beveiliging in om dat tegen te gaan. Echter aangezien de aardlek in de afgelopen 10 jaar nooit is afgegaan, ga ik er vanuit dat de 4 groepen achter de Shelly zonder mijn gedrag aan te passen nooit boven de 40A is uitgekomen.

Het enigste waar de 4PM niet tegen kan is zeer hoge kortstondige pieken. Zo wil een Quooker als hij aan gaat heel kort 2.500Watt trekken. De installatieautomaat vindt zulke korte pieken wel goed (B of C-Kar) echter de Shelly is te gevoelig en slaat dan uit. Ik heb derhalve een aparte kabel moeten trekken. Ik heb een RC snubber geprobeerd, maar dat hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:45
Maar je hebt dan de groepen toch niet afgezekerd met 4x16A zekering(automaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@AApostolovski Je vergeet in je schema wel één ding weer te geven, je hoofdzekering :) Want nu toon je niets dat beveiligd tegen overstroom. Maar wat is een "waco"?

Ook moet je bij PV op 1-fase dan al helemaal niet de REM automaat vergeten.

Persoonlijk vind ik 40A wel erg veel om toe te vertrouwen aan een Shelly... Maar specs zeggen dat het wel zou moeten kunnen zo.

Het te snel uitgaan van de Shelly is natuurlijk puur software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv01
JaapZ1 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:22:
[...]

Hoe je een Shelly op inputzijde kapot zou kunnen krijgen is mij wel een raadsel.

Een status check met schakelaars wel / niet ingedrukt (of met draadjes doorverbonden) zal meer inzicht kunnen geven http://xxx.xxx.xxx.xxx/status
Dit bekijk ik vanavond eens. Intussen ben ik er toch wel vrij zeker van dat de shelly's kapot zijn aan inputzijde (nieuwe shelly's!).

- Alle shelly's hebben dezelfde instellingen, maar 2 van de 4 aangesloten toestellen hebben dit probleem.
- Bekabeling werd volledig vervangen en maakte geen verschil
- Rolluiken zijn wel perfect bestuurbaar via de shelly app en voice control
- Ik had nog één reserve shelly 2PM liggen. Als ik deze aansloot, werkte alles perfect
- Bij één van de twee defecte shelly's werkt de schakelaar soms als je aan de bekabeling komt. Dus lijkt dan toch wel slecht contact intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:21
Herkent iemand het volgende, en weet daarvoor een oplossing?

Ik heb mijn eerste Shelly device ontvangen, een Shelly Plus H&T temperatuur en luchtvochtigheid sensor.

Ik probeer deze aan mijn wifi netwerk te koppelen. Ik heb een Deco X50 PoE netwerk, met 3 accesspoints, alledrie bekabeld aangesloten. Al mijn internet verbonden apparaten werken hier prima mee.

De configuratie van de Shelly 'lijkt' te lukken. Via de AP setup van de Shelly, kan ik mijn wifi netwerk zien, koppelen, opslaan en vervolgens zie ik in beeld netjes wifi signaal ok, en zelfs enkele minuten het icoontje van de cloud connectie (wat ik raar vindt, maar ok). Ook temperatuur meten gaat prima.

Echter zodra ik via de shelly smart control app probeer een apparaat op het netwerk te zoeken, ziet ie niks. In mijn Deco app zie ik telkens het volgende; na herstarten van de Shelly, is enige tijd (tussen de 10 seconden en een minuut) de Shelly zichtbaar als connected, inclusief een lokaal ip. Maar kort daarna is ie weer disconnected.
edit:
Het is me inmiddels zelfs gelukt om in die paar seconden net aan de Shelly in de app toe te voegen, maar daarna is ie zowel daar, als in mijn wifi netwerk, weer offline...

Dit zowel bedraad met usb-c, als met batterijen. Als het Shelly H&T schermpje refresht, blijf ik wifi signaal in beeld zien, alsof er niks mis is...

Kan de Shelly niet omgaan met 2 accesspoints dicht bij elkaar ofzo? Ik heb al gepoogd in de Deco app hem vast te configureren op 1 van de ap's, en ook met 2.4 GHz only, maar dat werkt ook niet... Iemand tips?

[ Voor 6% gewijzigd door jurjen_g op 06-10-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
thv01 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

- Bij één van de twee defecte shelly's werkt de schakelaar soms als je aan de bekabeling komt. Dus lijkt dan toch wel slecht contact intern.
Het zou goed kunnen.
Beste is om de shelly (mits gebruikt voor verlichting) aan te sluiten met 0.75mm2 montagesnoer (bijv h05v2-k).
Eventueel met adereindhulzen (goed te krijgen op bijv. amazon inclusief tang).
Dat is relatief flexibel en voorkomt stress op de contacten.
Sowieso met inbouwen de draden netjes buigen met je hand, zonder dat "via de shelly" te doen.

Let op: bij een 16A relais (shelly plus 1, etc) die naar een stopcontact/zwaar-apparaat loopt, alleen het officiele VD-draad gebruiken. Geen montagesnoer.

[ Voor 52% gewijzigd door Zynth op 06-10-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:45
headout schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

In in de app een basic én premium plan voor bepaalde opties. Niet eerder gezien.

//edit
Hier meer info over het premium plan: https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/premium-service
Is mijn conclusie juist dat je product wordt beperkt (max 5 schakelingen) en je gedwongen wordt om te betalen? Of kan je nog meer dan 5 schakelingen gebruiken als je direct de shelly ingaat en dus niet de cloud gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:57
Wat bedoel je met "schakelingen"?
Ik heb zelf nog geen beperkingen gemerkt voor mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:45
Wat ik schakelingen noem, noemen ze events .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stillekracht schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Is mijn conclusie juist dat je product wordt beperkt (max 5 schakelingen) en je gedwongen wordt om te betalen? Of kan je nog meer dan 5 schakelingen gebruiken als je direct de shelly ingaat en dus niet de cloud gebruikt?
je conclusie is niet juist,

je kan switchen wat je wil. maar na 5 x komt het niet meer in je eventlog.
de shelly werkt nog steeds prima. en de verlichting reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lhc_T_EjaXF3V2ZMdQoB3P3IOng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y9bTSXl1WnN9WY9FhlYdYLAK.png?f=fotoalbum_large

hier heb ik 20x de zelfde verlichting aan en uit gezet., je ziet er alleen maar de laatste 5 ''dingen''

[ Voor 29% gewijzigd door jack zomer op 13-10-2023 22:54 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:54
Sinds van de week doet 1 van mijn lampen het niet meer die aan een Shelly Dimmer 2 hangt.
Ofwel in home assistant is die unavailable.
Dat ik net in mijn shakelkast (waar ik meerdere shelly's in heb hangen) gecheckt had, zag ik wel dat het status ledje constrant aan stond. Ofwel je zou denken dat er niets mee aan de hand is omdat ik geen verschil zag met de andere dimmers die het wel doen.

Wat ik nu geprobeerd heb:
- Stroom eraf en erop > geen resultaat (blijkbaar als je dit te vaak doet zijn ineens alle shelly's unavailable in home assistant 8)7)
- Reset knop 1 keer inklikken > geen resultaat
- Factory reset met binnen 60sec stroom eraf en dan 5x schakelaar inklikken > geen resultaat
- Factory reset met reset button 10sec indrukken (zowel als die al een tijdje aan stond en binnen 60 sec de stroom er weer op)

Ik heb ook de shelly geisoleerd even van de stroom gehaald en weer aangesloten. Het valt me nu op dat het status ledje helemaal niet meer brand.
Wel zag ik dat als je hem net aan de stroom hangt dat het status ledje een keer of 8 a 10 (misschien wel meer, heb niet precies geteld) knippert. Daarna gaat het lampje uit.

Herkent iemand dit gedrag?

Helaas is dit de 2e shelly al binnen 2 jaar tijd. had 2 maanden geleden ook zoiets, maar die was uberhaupt kapot, daar deed het status ledje van het apparaat helemaal niets.
Het vertrouwen in specifiek de dimmer 2 begint wel een beetje weg te gaan inmiddels. Laten we hopen dat er ooit nog eens een Pro dimmer uitkomt (wat de al een jaar of 3 zeggen dat die bijna komt :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AApostolovski
jack zomer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:06:
[...]
je kan switchen wat je wil. maar na 5 x komt het niet meer in je eventlog.
Home assistant op een Pi en je hebt unlimited event log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:46
Hulp gevraagd.

Ik heb een Shelly Dimmer 2 in de garage aangesloten om de buitenverlichting te kunnen bedienen. Installatie gedaan volgens het meegeleverde schema (ik heb in mijn huis op alle schakelaars al Shelly's zitten). Ik kan hem toevoegen in de app, maar daarna blijft hij meteen offline.

Het vreemde is ook dat de schakelaar (een gewone, ben nog even op zoek naar een opbouw pulsschakelaar) niet echt goed werkt. Als ik de lampen aanzet gaan ze wel aan, maar gaat een led-tl in de garage 10 seconden knipperen. Als ik de schakelaar op uitzet gaan de lampen ook weer uit en gaat de led-tl gewoon branden. Vervolgens moet ik de schakelaar twee keer aan en uitzetten om de lampen weer aan te kunnen zetten. Voor uit is 1 keer drukken genoeg.

Omdat de Shelly offline blijft kan ik ook niets instellen. Ik heb de Shelly er nu even uitgehaald en de verlichting op de schakelaar aangesloten. Dat werkt goed en ook geen knipperend led-tl in de garage.

Mijn vragen:
- waarom gaat mijn led-tl in de garage knipperen als het licht buiten aan gaat?
- hoe kan ik de Shelly doormeten om te kijken of deze nog werkt?

NB: Het gaat om 6 buitenlampen van 6 watt

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AApostolovski
Volgens mij heb je geen nul draad (blauw) tot je beschikking en plug je hem in in een situatie met een L (bruin) en schakeldraad (zwart)

Zodra je de schakelaar om zet dan pas voorzie je de Shelly van stroom. Ik vermoed dat de TL ook in parallel staat van de Shelly.

Eerst helemaal los en alleen een stekker eraan en programmeren, mss een gloeilamp voordat je hem weer gaat inbouwen.

Op zijn finale plek aansluiten zonder knop en zonder lamp. Werkt hij daar continue? Daarna pas lampen erop: check calibration opties in de app!

Als laatste de schakelaar aansluiten. Kijk ook hier naar de verschillende opties in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 17:46
Hallo

Ik ben nogal onbekend met shelly producten. Ik heb ondertussen uitgevogeld dat ik een shelly 1L moet hebben als ik een licht schakelaar op de muur met daarop aangesloten gewone led lamp slim wil maken.

Want ik woon in een simpele sociale huurwoning met dunne muurtjes. Dus in de muur is geen blauwe draad aanwezig en de schakelaars zijn opbouw en dus op de muur gemonteerd.

Na wat puzzel werk kwam ik er ook achter dat de shelly 1L problermen heeft met lampen die minder dan 20 watt verbruiken. Dat er dus nog een shelly bypass bij nodig is. Of dat allemaal in de muur past vraag ik mij af.

Iemand hier ervaring met het installeren en wegstoppen in de muur van een shelly 1L plus een shelly bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• informaticien
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:35
victor1701 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:58:
Iemand hier ervaring met het installeren en wegstoppen in de muur van een shelly 1L plus een shelly bypass?
De Bypass kost in de muur geen extra ruimte; die plaats je bij de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
informaticien schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:15:
[...]

De Bypass kost in de muur geen extra ruimte; die plaats je bij de lamp.
Ach ja dat is een goed idee thanks. Ga er binnenkort eens over denken om het aan te schaffen voor een enkele lamp en het uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:56
victor1701 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Ach ja dat is een goed idee thanks. Ga er binnenkort eens over denken om het aan te schaffen voor een enkele lamp en het uit te proberen.
Heb je bij de lamp toevallig niet alles zitten? Ik heb zelf geen ervaring met de 1L, maar ik heb het idee dat het toch iets minder betrouwbaar is als ik zo de posts af en toe lees. Sowieso is bij de lamp monteren bijna altijd makkelijker omdat je vaak een armatuur wat nog wat speling in de ruimte geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
@Erwin537

Oh wat voor berichten waren dat dan. Toch niet brand gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:14
Vraagje hier. Ben net overgestapt op de nieuwe app. Echter is mijn shelly 1 pm nu offline. Zie hem ook niet meer in de wifi lijst van mijn router staan.

Heb geprobeerd hem terug in AP mode te zetten maar dit lukt dus niet om de een of andere manier.

Het ledje achterop brandt. Heb geprobeerd om het relais te schakelen maar hoor het relais niet klikken.
Weet nu even niet welke richting ik moet zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Kire88 op 10-10-2023 19:50 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
victor1701 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:53:
@Erwin537

Oh wat voor berichten waren dat dan. Toch niet brand gevaarlijk?
Volgens mij niet perse brand gevaarlijk. Ik heb wel door gebrande bypasses gezien, maar als je rond kijkt zie je ook vaak genoeg doorgebrande shellies. Mits goed geïnstalleerd is het prima veilig zover ik weet. Volgens mij heeft het ook gewoon de juiste keuringen.

De installatie van een normale Shelly is denk ik vooral veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
Erwin537 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:55:
[...]

Volgens mij niet perse brand gevaarlijk. Ik heb wel door gebrande bypasses gezien, maar als je rond kijkt zie je ook vaak genoeg doorgebrande shellies.
Ik hoop dat het meevalt. Ik heb er de afgelopen dagen 23 geinstalleerd hier thuis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Zynth schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Ik hoop dat het meevalt. Ik heb er de afgelopen dagen 23 geinstalleerd hier thuis :P
Oh ja, ik heb er ook zat. Had er nog bij willen zetten dat het in die gevallen volgens mij bijna altijd gaat om foute installatie e.d. maar dat was ik vergeten 8)7

De foto's en posts die ik heb gezien zijn ze gesmolten zonder verdere gevolgen. Shelly is natuurlijk wel kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
Erwin537 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 00:03:
[...]
De foto's en posts die ik heb gezien zijn ze gesmolten zonder verdere gevolgen. Shelly is natuurlijk wel kapot.
Het is ook wel heel lastig hoor.
De aansluitingen zijn namelijk vrij zwak. Schroef je daar 2.5mm2 draad in en probeer je het geheel dan in de doos te plaatsen, dan komt er lomp kracht op die matige aansluitingen. Een slecht contact daar kan tot teveel hitte leiden.

Liever sluit je ze aan met 0.75mm2 flexibele draad. Maar... mijn jung schakelmateriaal heeft 1.5cm gestripte draad nodig die je er in moet duwen; dat gaat niet met die flexibele draad en ook niet met een adereindhuls. Want die zijn er niet in die lengte voor zover ik kon vinden.

Hier thuis dus toch maar 2.5mm2, en op plekken waar ik echt ruimte tekort kwam maar zwarte 1.5mm2 gebruikt. Niet ideaal, maargoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Beste is om 1,5mm2 te gebruiken, dit is per meter als vult 5*1,5 te koop. Even strippen en je hebt alle benodigde kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Kire88 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:39:
Vraagje hier. Ben net overgestapt op de nieuwe app. Echter is mijn shelly 1 pm nu offline. Zie hem ook niet meer in de wifi lijst van mijn router staan.

Heb geprobeerd hem terug in AP mode te zetten maar dit lukt dus niet om de een of andere manier.

Het ledje achterop brandt. Heb geprobeerd om het relais te schakelen maar hoor het relais niet klikken.
Weet nu even niet welke richting ik moet zoeken.
Grote kans dat deze PM defect is, het ding reageert ook niet meer op de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Zynth schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:14:
Liever sluit je ze aan met 0.75mm2 flexibele draad. Maar... mijn jung schakelmateriaal heeft 1.5cm gestripte draad nodig die je er in moet duwen; dat gaat niet met die flexibele draad en ook niet met een adereindhuls. Want die zijn er niet in die lengte voor zover ik kon vinden
Die zijn er wel hoor, in onderstaand plaatje een overzicht met alle maten. Je zou dan E7518 nodig hebben (is iets te lang, maar dan knip je een stukje af)
Deze maat is wel lastig te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdspB4GKYoM-DG45HpbA4ZFc7Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdaJt9kBtrE0xmfHtwuar8cZ.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik gebruik Shelly nu al een hele tijd voor het schakelen van lampen, met behulp van de Shelly 1 en Shelly 2.5. Nu wil ik eigenlijk ook graag teruglevering gaan meten met behulp van een Shelly. De omvormer die via wifi werkt is namelijk enigzinds onbetrouwbaar en de plugin valt nog wel eens ooit uit.

Ik heb een grote lasdoos beschikbaar om een Shelly in te bouwen, maar welke zouden jullie aanraden? Ik lees hier vaker dat een Shelly gebruiken voor het meten van grote stromen en spanning niet ideaal is. Maar kan ik bijvoorbeeld de Shelly Plus 1PM gebruiken?

Wellicht handig om te vermelden, ik gebruik een Growatt MIC 2500X met 6 415WP panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@rens-br Mijn voorkeur zou dan zijn om er een module met stroomspoelen voor te gebruiken ipv werkelijk het vermogen door de module te sturen. Bij Shelly zijn dat volgens mij alle EM modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Zynth schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Liever sluit je ze aan met 0.75mm2 flexibele draad. Maar... mijn jung schakelmateriaal heeft 1.5cm gestripte draad nodig die je er in moet duwen; dat gaat niet met die flexibele draad en ook niet met een adereindhuls. Want die zijn er niet in die lengte voor zover ik kon vinden.
Hier heb je dus de wago klemmen voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Je kan bv hier op zoeken bij 1 van de bekende webwinkels:

500 stuks Cembre adereindhulzen geïsoleerd 1,5 mm² 18 mm lang zwart PKD1518 I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:14
JaapZ1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Grote kans dat deze PM defect is, het ding reageert ook niet meer op de schakelaar?
Klopt reageert daar niet meer op.
Toch gek want ik gebruikte hem eigenlijk alleen maar voor de stroommeting.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Ik wil ook eens gaan experimenteren met Shelly.

Ik heb al Home Assistant draaien, en wil eens beginnen om de 2 lampen die bij mijn voordeur hangen te voorzien van een shelly.

Nu heb ik 1 schakelaar (aan/uit, niet dimmable) waar ik beide lampen mee aanzet, die ik wel graag intact wil houden.

Die shelly zou ik dan achter die schakelaar moeten monteren in de inbouwdoos?

Ik wil in HA een "automation" maken dat donker = aan, licht = uit.

Welke shelly heb ik nu nodig? Het zijn er zoveel, ik zie door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2023 17:41 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:35
Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:40:
Ik wil ook eens gaan experimenteren met Shelly.

Ik heb al Home Assistant draaien, en wil eens beginnen om de 2 lampen die bij mijn voordeur hangen te voorzien van een shelly.

Nu heb ik 1 schakelaar (aan/uit, niet dimmable) waar ik beide lampen mee aanzet, die ik wel graag intact wil houden.

Die shelly zou ik dan achter die schakelaar moeten monteren in de inbouwdoos?

Ik wil in HA een "automation" maken dat donker = aan, licht = uit.

Welke shelly heb ik nu nodig? Het zijn er zoveel, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Klopt helemaal. Schakelaar sluit je aan op de Shelly, net als je lampen. Ofdat nu softwarematig een toggle omgaat of fysiek de schakelaar, maakt niet uit. De relais zal toggle'n.

Shelly 1plus is prima. Shelly met PM in de naam heeft ook powermeter, maar is misschien niet relevant voor je tuinverlichting.

Er zijn mini-varianten tegenwoordig. Meningen zijn verdeeld of dit geniaal is of de grenzen te ver opzoekt qua vermogen door een printplaatje janken zonder ruimte voor warmte etc.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
stevenP schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Klopt helemaal. Schakelaar sluit je aan op de Shelly, net als je lampen. Ofdat nu softwarematig een toggle omgaat of fysiek de schakelaar, maakt niet uit. De relais zal toggle'n.

Shelly 1plus is prima. Shelly met PM in de naam heeft ook powermeter, maar is misschien niet relevant voor je tuinverlichting.

Er zijn mini-varianten tegenwoordig. Meningen zijn verdeeld of dit geniaal is of de grenzen te ver opzoekt qua vermogen door een printplaatje janken zonder ruimte voor warmte etc.
Tnx, en wat is de mini variant :? Ik verwacht dat ik niet veel ruimte heb in de doos in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

Tnx, en wat is de mini variant :? Ik verwacht dat ik niet veel ruimte heb in de doos in de muur.
De nieuwe mini variant is precies dat: mini. Nog kleiner dan de gewone Shelly modules, maar kunnen daardoor ook minder vermogen aan: 8A i.p.v. 16A.
Prima voor een normale lamp doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
thaan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

De nieuwe mini variant is precies dat: mini. Nog kleiner dan de gewone Shelly modules, maar kunnen daardoor ook minder vermogen aan: 8A i.p.v. 16A.
Prima voor een normale lamp doorgaans.
Ik hoor ook bij dit kamp :>

https://www.robbshop.nl/shelly-plus-1-mini Mini plus 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
Precies: voor een lamp prima: lekker compact. Maar niet achter een stopcontact doen, daar moet een gewone Shelly die 16A aankan, zodat je hem niet overbelast met iets als een stofzuiger oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tnx, deze moet ik hebben.

En dan wil ik eigenlijk ook een shelly hebben die kan dimmen.
Ik heb zo'n puls schakelaar in huis, drukken = aan, drukken = uit, ingedrukt houden is dimmen. Die zal shelly ook wel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Ja, de Shelly Dimmer 2.

Let trouwens op dat de meeste Shellies zowel fase (bruin) als nul (blauw) nodig hebben (met uitzondering van de Shelly Dimmer 2), terwijl er bij de meeste lichtschakelaars alleen een fase- en en schakeldraad (zwart) zitten. Er moet dus wel de mogelijkheid zijn om er een nul bij te krijgen van dezelfde groep als de fase.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Of dus bij de (eerste) lamp kijken of daar ook fase is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Ik denk dat de kans daarop een stuk kleiner zal zijn dan een nul in de buurt van de schakelaar...

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Sorry als ik domme vragen stel, ik wil graag leren, ze hebben mij geleerd, "hou kleur bij kleur en je bent installateur" :P

De nul is toch de blauwe :?

Ik heb op die plek 3 schakelaars en 1 WCD zitten, en in een WCD zit toch altijd nul (blauw) :?

Even wat foto's voor de beeldvorming, het gaat om de 2e schakelaar van links, de linker en rechter zijn puls schakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H1DTBTV.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HcT7nFp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xYGtLyq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wBXndOo.jpg

Dan kan ik die blauw draad toch "ergens" bij de WCD wegsnoepen :?

Op de foto's niet duidelijk te zien, maar er loopt een blauwe draad daar ergens.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:29:
Sorry als ik domme vragen stel, ik wil graag leren, ze hebben mij geleerd, "hou kleur bij kleur en je bent installateur" :P

De nul is toch de blauwe :?

Ik heb op die plek 3 schakelaars en 1 WCD zitten, en in een WCD zit toch altijd nul (blauw) :?
Yep, blauwe is nul... En kun je gewoon bij de wcd weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rowwan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Yep, blauwe is nul... En kun je gewoon bij de wcd weghalen.
tnx, ik ga denk ik toch mijn kameraad die "Certified installateur" installateur is t.z.t. ff vragen dit aan elkaar te knopen onder het genot van een LPG :P

Tnx voor jullie input, die mini is besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eesiediesie
Als die wcd niet op een andere kring zit dan de schakelaars van de verlichting.

[ Voor 14% gewijzigd door eesiediesie op 12-10-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@eesiediesie heeft een goed punt. Kijk goed of je bruin (fase-draad) ook vanuit je stopcontact komt. Bij dit soort grappen áltijd je stop eraf en zorg dat je zeker weet dat je spanningsloos werkt.

Als de lichten op een andere groep geschakeld zijn dan je stopcontact mag je het absoluut niet "mixen", groepen horen echt gescheiden te blijven. Langzaam groepen aanzetten en iedere checken of ze tegelijk weer actief zijn is de makkelijkste manier.

Een striptang en (contactloze) spanningszoeker kunnen je leven wel veel makkelijker maken. Hoeft geen Ferrari te zijn, maar ook bij een grote bouwmarkt of amazon prima te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 20:32

Pixelmagic

Ubergeek

JaapZ1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:23:
[...]

Geen probleem, wel de plus PM mini gebruiken... Deze heeft geen schakelfunctie.
De Shelly PM Mini is binnen, heb gelijk maar even een mooi kastje gemaakt voor in de caravan. Bedankt voor het antwoorden, werkt prima.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Op zoek naar een mogelijkheid om 3 heater outputs (230V, 6A) vanuit Domoticz aan te sturen (zie Andrehj in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5") werd ik daar gewezen op de Shelly Pro 3 (https://www.shelly.com/en...uct-overview/shelly-pro-3).
Op mijn Pi draait al Mosquitto om mijn z-wave devices te kunnen besturen (via zwavejs).

Weet iemand of ik door MQTT in de Shelly Pro 3 te activeren deze daardoor direct beschikbaar heb in Domoticz?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 58 ... 85 Laatste