Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 20:32

Pixelmagic

Ubergeek

Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:32:
Op zoek naar een mogelijkheid om 3 heater outputs (230V, 6A) vanuit Domoticz aan te sturen (zie Andrehj in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5") werd ik daar gewezen op de Shelly Pro 3 (https://www.shelly.com/en...uct-overview/shelly-pro-3).
Op mijn Pi draait al Mosquitto om mijn z-wave devices te kunnen besturen (via zwavejs).

Weet iemand of ik door MQTT in de Shelly Pro 3 te activeren deze daardoor direct beschikbaar heb in Domoticz?
Ik had al mijn shelly devices via NodeRed de data naar Domotics gestuurd omdat het me toen niet direct lukte via Mqtt. Sinds vorig jaar over gegaan naar Home Assistant en daar werkt het wel heel erg simpel. Ik heb geen spijt van de overstap, kan je alleen maar aanraden er eens naar te kijken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
Welke lampen raden jullie hier aan voor een Shelly dimmer?
E27 wit
E27 warm
Gu14 wit
Gu14 warm

Ben benieuwd.. ik ga namelijk m’n hele huis voorzien van dimmers. Echter ben ik nog op zoek naar geschikte bulbs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 16:56
laurens362 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:53:
Echter ben ik nog op zoek naar geschikte bulbs
Ik hetzelfde.
Ik hou van heel warm, dus 2200K bij lage dimstand. Ik ben nu lampen aan het testen.
Ikea raad ik af; te wit en dimmen niet laag genoeg. Philips E27 bevalt me ook niet; de 2200-2700K dimmen niet ver genoeg...

[ Voor 3% gewijzigd door Zynth op 14-10-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
E27 wit
E27 warm
Gu14 wit
Gu14 warm

Ben benieuwd.. ik ga namelijk m’n hele huis voorzien van dimmers. Echter ben ik nog op zoek naar geschikte bulbs
Ik zou eerst een setje kopen en dat uitgebreid testen.
Verkijk je overigens niet op het elektriciteitsverbruik: Al die Shelly dimmers hebben ook een standbyverbruik, wat, als de aantallen maar hoog genoeg zijn, behoorlijke impact gaat hebben op je energierekening (en op de opwarming van je huis in de zomer).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:03:
[...]Verkijk je overigens niet op het elektriciteitsverbruik: Al die Shelly dimmers hebben ook een standbyverbruik, wat, als de aantallen maar hoog genoeg zijn, behoorlijke impact gaat hebben op je energierekening (en op de opwarming van je huis in de zomer).
Het standby verbruik is lager dan 1W, dus om merkbaar je huis op te warmen moet je er honderden plaatsen.... lijkt me wel een érg groot huis dan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:20
Zynth schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Ik hetzelfde.
Ik hou van heel warm, dus 2200K bij lage dimstand. Ik ben nu lampen aan het testen.
Ikea raad ik af; te wit en dimmen niet laag genoeg. Philips E27 bevalt me ook niet; de 2200-2700K dimmen niet ver genoeg...
Bailey e27 fila goud kun je nog proberen, is een mooie 2200k.
Philips GU10 master expertcolor 2700k voldoen meestal, maar dimmen niet zo mooi als halogeen.
De oude Philips dim to warm deed dit wel, maar had weer een lage kleurweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
E27 wit
E27 warm
Gu14 wit
Gu14 warm

Bedoel je GU10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Verkijk je overigens niet op het elektriciteitsverbruik: Al die Shelly dimmers hebben ook een standbyverbruik, wat, als de aantallen maar hoog genoeg zijn, behoorlijke impact gaat hebben op je energierekening (en op de opwarming van je huis in de zomer).
Zoals @naftebakje al opmerkt is dit een onjuiste aanname. Wij hebben een stuk of 40 Shelly's in huis en zagen na plaatsen van Shelly's juist een flinke afname in het sluipverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

tnx, ik ga denk ik toch mijn kameraad die "Certified installateur" installateur is t.z.t. ff vragen dit aan elkaar te knopen onder het genot van een LPG :P

Tnx voor jullie input, die mini is besteld.
En het is allemaal gelukt, ook het maken van een paar automatiseringen stelt weinig voor in HA :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ea2TPFI.png

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:35
Op zoek naar een mogelijkheid om 3 heater outputs (230V, 6A) vanuit Domoticz aan te sturen (zie Andrehj in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5") werd ik daar gewezen op de Shelly Pro 3 (https://www.shelly.com/en...uct-overview/shelly-pro-3).
Op mijn Pi draait al Mosquitto om mijn z-wave devices te kunnen besturen (via zwavejs).

Weet iemand of ik door MQTT in de Shelly Pro 3 te activeren deze daardoor direct beschikbaar heb in Domoticz?
Yep, shelly op mqtt werkt heel goed. Dit loopt dan via WiFi, ik kan alleen niet beantwoorden hoe dit in domoticz gaat - ik ken alleen HA.

3x6a schakelen kan inderdaad die 3pro. Heb je daar montageplek? Je bent een stuk voordeliger uit met 3x 1plus of bijvoorbeeld een 2.5 en een 1plus.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
E27 wit
E27 warm
Gu14 wit
Gu14 warm

Licht is zo lastig en persoonlijk.. het feit dat jij het over "wit" en "warm" hebt is voor iedereen weer anders. Dim2warm lampen vind ik erg fijn, wij hebben al onze spots zo bijvoorbeeld. En ja of dit een te hoge drempelwaarde heeft qua dimmen is volledig afhankelijk van de ruimte, het aantal bronnen én persoonlijke voorkeur.

Ik zou echt één of twee aanschaffen en samplen. Breng in kaart wat er nu qua lamp hangt in die ruimtes en wat je hiervan vindt. Kleurtemp (in kelvin), lichtopbrengst (lume, of lm) en Ra waarde (100=perfecte kleuren met daglicht) als je daarom geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
Inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 11:32
Er is een Shelly MQTT plugin. Ik gebruik dit script om een Shelly Button wat commando's binnen Domoticz te laten uitvoeren via een Blocky script.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:55

De Pro 3 is een zogenaamd gen2 device van Shelly.
Je hebt dan zo te zien deze plugin nodig in Domoticz:
https://github.com/enesbcs/shellyteacher4domo

De plugin zorgt zover ik weet voor het vertalen van het Shelly MQTT verkeer naar nuttige info voor in een domoticz device.
Sinds gen2 is er vanalles veranderd waardoor je die andere plugin nodig hebt.

Als je er niet uit komt met MQTT en je wil alleen schakelen, kan je altijd nog via een dummy schakelaar een http command sturen naar je Shelly.
Er is zoveel mogelijk dat je er altijd wel uit moet komen met de Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Plenkske schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:58:
Als je er niet uit komt met MQTT en je wil alleen schakelen, kan je altijd nog via een dummy schakelaar een http command sturen naar je Shelly.
Dankjewel, dat laatste is waarschijnlijk nog verreweg het eenvoudigst. Hier staat het allemaal uitgelegd:
https://shelly.guide/webhooks-https-requests/
Ik kan gewoon in een script wat vaak loopt een verwarmingselement aan zetten met http://192.168.xxx.xxx/relay/0?turn=on&timer=120 (inclusief timer om te voorkomen dat het element aan blijft staan als het script of de pi crasht).
Uitzetten kan met http://192.168.xxx.xxx/relay/0?turn=off

Eenvoudiger gaat niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
E27 wit
E27 warm
Gu14 wit
Gu14 warm

Na verschillende testen beveel ik de Philips Master Value aan, EAN code 8718696708118.
Die dimmen met een shelly tot super laag, en de lichtkleur lijkt hetzelfde als van mijn "oude" halogeen spotjes. Naast elkaar bijna identiek.

Qua E27 ben ik nog aan het testen. Net een aantal nieuwe exemplaren besteld. Zodra ik ik iets vind dat aan mijn eisen voldoet, zal ik het wel even laten weten.

[ Voor 15% gewijzigd door Zynth op 16-10-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58
Voor GU10 hier tevreden over zowel bovengenoemde Master (alleen heb de 60D) als de warmglow (8718699776398 = denk ik 8718699774110).

Qua E27 heb ik Philips Master DT (8718696707098), die zijn vervangen door 8719514324671 en die laten zich hier niet mooi dimmen. Gaan wel minder fel dan de oude maar met flikker :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
Top! Dan ga ik deze bestellen! Nu nog op zoek naar wit & warm wit E27!
Zynth schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:34:
[...]

Na verschillende testen beveel ik de Philips Master Value aan, EAN code 8718696708118.
Die dimmen met een shelly tot super laag, en de lichtkleur lijkt hetzelfde als van mijn "oude" halogeen spotjes. Naast elkaar bijna identiek.

Qua E27 ben ik nog aan het testen. Net een aantal nieuwe exemplaren besteld. Zodra ik ik iets vind dat aan mijn eisen voldoet, zal ik het wel even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Septillion schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:52:
Voor GU10 hier tevreden over zowel bovengenoemde Master (alleen heb de 60D) als de warmglow (8718699776398 = denk ik 8718699774110).
Eerste EAN die jij opgeeft is de oude SRT6 serie, deze dimt nog iets mooier terug in vergelijking met de nieuwe. De kleurweergave vind ik onder alle omstandigheden maar lastig.
Civilight 2765 heeft geen viezige paarsgroene bijkleur, maar deze lichtbron doet weer niet aan standje gezellig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik kreeg een mail dat er een nieuwe Shelly 0-10v dimmer te krijgen is met een PWM signaal van 500Hz. Moet ik deze zien als een mogelijkheid om "overige" apparatuur aan te sturen, zoals bijv. een afzuigkap oid?
https://www.shelly.com/en...MuDJvC5pfq1qZ_Y%3D.RBrrWp

Ik heb nu een regelklep in de WTW aangesloten met een Qubino 0-10v Zwave device, maar dat is mijn enige Zwave device. De rest is allemaal Shelly (en Aqara). Functioneert prima, maar ik zou nog enkele van dit soort zaken willen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
Ik wil twee wandlampen gaan koppelen aan een 'slimme dimmer'.
Daarvoor heb ik onderstaande requirements gesteld:
  • ik wil de twee wandlampen tegelijktijdig kunnen schakelen en dimmen
  • één fysieke dimmer voor beide lampen
  • zowel te bedienen via een fysieke knop/dimmer als via smart home
  • dimmer o.b.v. pulsdrukken
Met het inlezen kwam ik uit bij de Shelly Dimmer 2. En ik gebruik busch jaeger schakelmateriaal in het hele huis dus heb deze dimmer op het oog: 2020 US-205 pulsschakelaar.

Vragen
  • In onderstaand schakelschema lijkt het alsof er een ander type pulsschakelaar wordt gebruikt. Welke kleuren kabel corresponderen met welke ingang van de busch jaeger pulsschakelaar?
  • In het schakelschema van de schelly wordt er maar één lamp gebruikt, hoe maak ik het schema geschikt voor twee lampen?
  • Er lijken twee versies beschikbaar van de 2020 US-205(-101). ééntje heeft twee gescheiden stroombanen, maar volgens mij is dat niet nodig in mijn use-case?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7jyUi0Qba1lHRwfdkvu-qC_xQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pApemcmFce7GxlcTlnvWc4YO.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65oz4SeYX6F1bM9CiGVMa4fY0B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wUu00mkvAKVqsJvgxTbnIg3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPtNuu_wON7OTLV0gjLzeo_ksYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4U6B8OcC2Pg4VDOBXKxtqlaT.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.busch-jaeger....us/detail/2CKA001413A0509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:45
Die onderste is zeg maar de puls-uitvoering van een serieschakelaar. Daar hoort dan ook een dubbele bedieningswip bij.
Voor 2 lampen verbind je de 2de lamp ook met de blauwe en de zwarte die ook aan de 1ste lamp zitten. (parallel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk_L
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-02 07:44
Stefke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:28:
Ik kreeg een mail dat er een nieuwe Shelly 0-10v dimmer te krijgen is met een PWM signaal van 500Hz. Moet ik deze zien als een mogelijkheid om "overige" apparatuur aan te sturen, zoals bijv. een afzuigkap oid?
https://www.shelly.com/en...MuDJvC5pfq1qZ_Y%3D.RBrrWp

Ik heb nu een regelklep in de WTW aangesloten met een Qubino 0-10v Zwave device, maar dat is mijn enige Zwave device. De rest is allemaal Shelly (en Aqara). Functioneert prima, maar ik zou nog enkele van dit soort zaken willen aansturen.
@Stefke
Daar was ik ook benieuwd naar. Ik heb een Siemens SAS61 servomotor die ik aan wil sturen met een Shelly, maar met de LED en Dimmer is me dat niet gelukt. Heb gister die nieuwe 0-10v Shelly besteld, hopelijk kan ik hem volgende week proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
SquareOne schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:37:

Met het inlezen kwam ik uit bij de Shelly Dimmer 2. En ik gebruik busch jaeger schakelmateriaal in het hele huis dus heb deze dimmer op het oog: 2020 US-205 pulsschakelaar.
Dat is dus geen dimmer, maar een pulsdrukker.
Dat is goed hoor: want de Shelly is dus de dimmer. Je wil ook geen Busch-Jaeger dimmer, want je kan niet een dimmer achter een dimmer plaatsen.

Ik neem aan dat je 2 Shelly Dimmers gaat gebruiken?

Of je dimmer wel of niet geschikt is voor 1 of 2 lampen, is niet eens zo boeiend. Je pulsdrukker gaat namelijk toch niet beide lampen van stroom voorzien.

Je kunt:
A )
1 Shelly dimmer fysiek verbinden met de knop, en die bij het schakelen/dimmen HTTP commando's naar de 2e Shelly dimmer laten sturen om de commando's te laten volgen. Zal gok ik een héle kleine delay hebben tijdens het daadwerkelijk dimmen.

B ) Voor beide lampen de zwarte schakeldraad in een wago klem doen, en vanuit je wagon klem weer naar de pulsdrukker.
Dan druk je met 1 pulsdrukker, op beide ShellyDimmers tegelijk op de SW van de Shelly. De Shelly's zullen niet doorhebben dat ze beide met dezelfde knop verbonden zijn, maar dat maakt ook niet uit: de Shelly's zien dat je drukt, en hun corresponderende actie uitvoeren.

Ik zou voor optie B gaan, meest foolproof (indien netwerk uitvalt, blijven beide Dimmers onafhankelijk van elkaar functioneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
thaan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Dat is dus geen dimmer, maar een pulsdrukker.
Dat is goed hoor: want de Shelly is dus de dimmer. Je wil ook geen Busch-Jaeger dimmer, want je kan niet een dimmer achter een dimmer plaatsen.

Ik neem aan dat je 2 Shelly Dimmers gaat gebruiken?

Of je dimmer wel of niet geschikt is voor 1 of 2 lampen, is niet eens zo boeiend. Je pulsdrukker gaat namelijk toch niet beide lampen van stroom voorzien.

Je kunt:
A )
1 Shelly dimmer fysiek verbinden met de knop, en die bij het schakelen/dimmen HTTP commando's naar de 2e Shelly dimmer laten sturen om de commando's te laten volgen. Zal gok ik een héle kleine delay hebben tijdens het daadwerkelijk dimmen.

B ) Voor beide lampen de zwarte schakeldraad in een wago klem doen, en vanuit je wagon klem weer naar de pulsdrukker.
Dan druk je met 1 pulsdrukker, op beide ShellyDimmers tegelijk op de SW van de Shelly. De Shelly's zullen niet doorhebben dat ze beide met dezelfde knop verbonden zijn, maar dat maakt ook niet uit: de Shelly's zien dat je drukt, en hun corresponderende actie uitvoeren.

Ik zou voor optie B gaan, meest foolproof (indien netwerk uitvalt, blijven beide Dimmers onafhankelijk van elkaar functioneren).
Mhh, ik denk dat mijn post toch nog te onduidelijk is.
Ik wil de pulsdrukker kunnen gebruiken als dimmer zoals hier omschreven: https://www.home2link.nl/shelly-dimmer-2.html
Schakel aan/uit en dim met je smartphone draadloos je lampen, van waar ook ter wereld. En het mooie is, je wandschakelaar blijft ook nog gewoon werken.....

.... Wij adviseren te kiezen voor een dubbele impulsdrukker die je aansluit op SW1 (Input 1) en SW2 (Input 2) van de dimmer, waarmee je met SW1 de dimmer "aan" of "uit" zet (klikken) en omhoog kunt dimmen (vasthouden), en met SW2 de dimmer äan"of "uit" zet (klikken) en omlaag kunt dimmen (vasthouden.) LET OP: de Shelly Dimmer 2 werkt niet achter je bestaande (draai)dimmer!
Wat ik dus wil is 2 wandlampen aan- of uitzetten én dimmen middels een pulsdrukker (van Busch Jaeger) mogelijk gemaakt door een Shelly Dimmer 2.

Ik begrijp nog niet goed waarom je zegt "ik neem aan dat je 2 Shelly dimmers gaat gebruiker". Kan bovenstaande niet gewoon met 1 shelly? Het is niet nodig dat ik de twee lampen onafhankelijk van elkaar kan bedienen. Beiden mogelijk tegelijk aan/uit en tegelijk worden gedimd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
SquareOne schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Mhh, ik denk dat mijn post toch nog te onduidelijk is.
Ik wil de pulsdrukker kunnen gebruiken als dimmer zoals hier omschreven: https://www.home2link.nl/shelly-dimmer-2.html

[...]

Wat ik dus wil is 2 wandlampen aan- of uitzetten én dimmen middels een pulsdrukker (van Busch Jaeger) mogelijk gemaakt door een Shelly Dimmer 2.

Ik begrijp nog niet goed waarom je zegt "ik neem aan dat je 2 Shelly dimmers gaat gebruiker". Kan bovenstaande niet gewoon met 1 shelly? Het is niet nodig dat ik de twee lampen onafhankelijk van elkaar kan bedienen. Beiden mogelijk tegelijk aan/uit en tegelijk worden gedimd.
Ja je kan prima 1 Shelly gebruiken: ik doe zelf alleen altijd de Shelly in de rozet van de lamp, meestal niet achter de knop want dat is zo proppen. Maar wat je aangeeft kan prima: 1 Shelly Dimmer voor x aantal lampen (zolang het wattage niet hoger is dan de max van de Shelly, en dezelfde lampen is prettig ivm het kalibreren van het dimbereik).

Ik heb overigens precies hetzelfde, alleen is het al een jaar of 2 geleden dat ik de Shelly Dimmer heb aangesloten. Maar in jouw situatie zou ik lekker die pulsdrukker die je noemt bestellen en een Wago klem gebruiken om ze op dezelfde O aan te sluiten en nog een Wago voor dezelfde SW1 van de Shelly Dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
thaan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

Ja je kan prima 1 Shelly gebruiken: ik doe zelf alleen altijd de Shelly in de rozet van de lamp, meestal niet achter de knop want dat is zo proppen. Maar wat je aangeeft kan prima: 1 Shelly Dimmer voor x aantal lampen (zolang het wattage niet hoger is dan de max van de Shelly, en dezelfde lampen is prettig ivm het kalibreren van het dimbereik).

Ik heb overigens precies hetzelfde, alleen is het al een jaar of 2 geleden dat ik de Shelly Dimmer heb aangesloten. Maar in jouw situatie zou ik lekker die pulsdrukker die je noemt bestellen en een Wago klem gebruiken om ze op dezelfde O aan te sluiten en nog een Wago voor dezelfde SW1 van de Shelly Dimmer.
Thanks; dan krijg ik dit schema? Grijze met oranje dingetjes moeten van die Wago klemmetjes voorstellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXiPO4cZ3T2kWj0tHjVNCQQZ4RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q9OeNvjHR1a31B4qSvQbPFh6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk_L
@SquareOne
Ik denk dat je het op onderstaande manier aan moet sluiten. (zo heb ik het aangesloten, en gebruik volgens mij dezelfde Busch Jaeger schakelaars)
De tweede lamp schakel je parallel aan de eerste lamp (doorlussen dus, verbinden aan de zwarte draad die van de O van de Shelly af komt, en aan de N)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQu9tnRtaivx_pGjjSbbiki98Jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vbl8Plta2QnCxBxn4ri0ALrL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk_L
sorry heb net even het type schakelaar bekeken wat je wil gebruiken, maar dat is de dubbele, dan moet je het inderdaad aansluiten zoals je getekend hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRNQj8z_Wt16_iCXXULm0hf6l2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TZyZWn9eQW9ONIXyWM7Fa6KQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-10 16:50
Van de dubbele pulsdrukker naar sw1 en sw2 en de output naar lamp1 en dan parallel naar lamp 2 (via wago).
en de blauwe die naar lamp 1 gaat ook via wago parallel naar lamp 2.
1 shelly dimmer dus.Zo heb ik het met 2 lichtpunten met ieder 3 spots in mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
SquareOne schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Thanks; dan krijg ik dit schema? Grijze met oranje dingetjes moeten van die Wago klemmetjes voorstellen. [Afbeelding]
Ja ziet er goed uit.

Alleen: wil je een dubbele schakelaar? Persoonlijk gebruik ik altijd enkele schakelaar pulsdrukkers met een Shelly Dimmer.

Dan heb je 1 knop:
- 1x drukken voor aan/uit
- Lang ingedrukt houden voor omhoog dimmen
- Nogmaals lang ingedrukt houden voor omlaag dimmen

Vind zelf altijd 2 knoppen voor 1 lamp, recht naast elkaar, een beetje vreemd. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Je kan overigens in een Shelly Dimmer 'Night mode' inschakelen: als hij dan bijv. 's avonds tussen 20:00 en 2:00 wordt aangezet, gaat hij altijd op 30% ipv 90%.

[ Voor 8% gewijzigd door thaan op 17-10-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
thaan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Ja ziet er goed uit.

Alleen: wil je een dubbele schakelaar? Persoonlijk gebruik ik altijd enkele schakelaar pulsdrukkers met een Shelly Dimmer.

Dan heb je 1 knop:
- 1x drukken voor aan/uit
- Lang ingedrukt houden voor omhoog dimmen
- Nogmaals lang ingedrukt houden voor omlaag dimmen

Vind zelf altijd 2 knoppen voor 1 lamp, recht naast elkaar, een beetje vreemd. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Je kan overigens in een Shelly Dimmer 'Night mode' inschakelen: als hij dan bijv. 's avonds tussen 20:00 en 2:00 wordt aangezet, gaat hij altijd op 30% ipv 90%.
Ik ga de spullenboel eens bestellen en testen. Heb nog anderhalve maand o.i.d. voordat ik met de ombouw begin. Goede tip t.a.v. night mode, eerste keer aan de gang met Shelly dus moet het allemaal nog ontdekken.

Alle andere lampen zijn Philips Hue maar de wandlampjes hebben een LED fitting die niet bij Hue te krijgen is. Dat zet me overigens aan het denken of deze dingen wel geschikt zijn voor Shelly. Dat ook maar gelijk even uitzoeken.

Betreft:
LED G9 3.5W 2700k 350LM
Dimmable
220-240v-50Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Luuk_L schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:40:
sorry heb net even het type schakelaar bekeken wat je wil gebruiken, maar dat is de dubbele, dan moet je het inderdaad aansluiten zoals je getekend hebt:
[Afbeelding]
dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
In theorie is elke (dimbare) lamp geschikt: de ene lamp flikkert alleen meer met de ene dimmer dan de andere, dus dat is in de praktijk ervaren en anders andere lampen proberen.
Je kan ook even een testopstelling maken, maar ik vind in de praktijk gewoon aansluiten & gaan vaak makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
Luuk_L schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

@Stefke
Daar was ik ook benieuwd naar. Ik heb een Siemens SAS61 servomotor die ik aan wil sturen met een Shelly, maar met de LED en Dimmer is me dat niet gelukt. Heb gister die nieuwe 0-10v Shelly besteld, hopelijk kan ik hem volgende week proberen.
Hoor t graag, als het niet werkt dan kan het iig met een Qubine 0-10v Flush dimmer (maar die is 5x duurder...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik wil me hier ook eens in gaan verdiepen, lijkt me handig en leuk! Ik draai HA in een Docker. Heb zojuist een Plug Plus S besteld om eens te proberen. Ben benieuwd wat er allemaal nodig is om hem in HA zichtbaar te krijgen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:33
Niet zo spannend hoor. Shelly integratie en daarbij het ip adres van je device. Eventueel ColoT op de shelly aanzetten als de verbinding niet stabiel genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door Telesto op 18-10-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Meteen nog een vraag, want door het grote assortiment zie ik niet meteen wat ik nodig heb. Ik heb hier een aantal lampen, welke met een normale fysieke schakelaar worden geschakeld. Welke Shelly heb ik nodig om de lamp te kunnen schakelen en ook de fysieke knop te blijven gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
Als het enkel om te schakelen is (niet dimmen of stroommeting bv)shelly plus 1 of shelly plus 1 mini (of de oudere shelly 1).

Ik kan er nog aan toevoegen :als je Zwave wil gaan :Shelly Qubino Wave 1

[ Voor 23% gewijzigd door eesiediesie op 19-10-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een shelly pro 3em aangeschaft om mijn 3 fasen warmtepomp in de gaten te kunnen houden (helaas geen eigen metingen in het apparaat zelf).

Die clamps zet ik gewoon om de nul en de 3 fasen van de wp, maar hoe sluit ik de shelly dan aan? Moet die op een eigen groep? Of kan ik iets aftakken van een bestaande groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
Kan iemand mij eens kort het verschil uitleggen tussen de shelly orignal versies, de + versie en de PM versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
eesiediesie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:48:
Als het enkel om te schakelen is (niet dimmen of stroommeting bv)shelly plus 1 of shelly plus 1 mini (of de oudere shelly 1).

Ik kan er nog aan toevoegen :als je Zwave wil gaan :Shelly Qubino Wave 1
Dank! Even voor mij ter informatie:
- stroom meten met de Plus 1PM?
- dimmen met Dimmer 2?

Waarom zou ik niet, mits ik niet wil dimmen, sowieso voor de Plus 1PM kiezen tov de gewone 1 Plus (mini)? Kost niet veel extra zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36
Zoals de PM al aangeeft heeft die Power Monitoring ingebouwd. Als je daar geen behoefte aan hebt dan hoef je daar natuurlijk geen extra centen aan uit te geven.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:06:
Zoals de PM al aangeeft heeft die Power Monitoring ingebouwd. Als je daar geen behoefte aan hebt dan hoef je daar natuurlijk geen extra centen aan uit te geven.
Niet per se nodig idd, maar als Tweaker kietelt het me wel een beetje als in 'dat kan ook leuk zijn'. ;) Ik lees hier was gemengde verhalen over de Plus Mini vs de gewone. Hij zou te klein zijn en daardoor te warm worden. Wat is de actuele mening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zynth
zunrob schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Niet per se nodig idd, maar als Tweaker kietelt het me wel een beetje als in 'dat kan ook leuk zijn'. ;) Ik lees hier was gemengde verhalen over de Plus Mini vs de gewone. Hij zou te klein zijn en daardoor te warm worden. Wat is de actuele mening?
Mijn mening is; alleen de mini nemen als dat qua formaat niet anders kan.
De gewone kan namelijk ook meer stroom aan, dus universeler inzetbaar.
En qua prijs maakt het niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Machiavillian schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:52:
Kan iemand mij eens kort het verschil uitleggen tussen de shelly orignal versies, de + versie en de PM versie?
Originele lineup:
Shelly1 (dry relais, kan dus ook voor bijv. een toegangspoort gebruikt worden)
Shelly1PM (aan/uit van een 220V bron, lamp/schakelaar/WCD, maar mét verbruiksmeting. Denk bijvoorbeeld aan een bushbericht als je wasmachine 5 min. minder dan 10W verbruikt: dan weet je dat hij klaar is)
ShellyDimmer2 (specifiek voor LED lampen, kan dus dimmen)
ShellyRGBW (Zelfde als de dimmer, maar dan voor 12V LED strips etc)

De Plus varianten zijn nieuwer, en in bijna alle gevallen toekomstbestendiger: ze bevatten een snellere processor, kunnen scripts uitvoeren, kunnen MQTT tegelijk met hun Shelly Cloud verbinding én bevatten bluetooth. Met Bluetooth kun je de nieuwe snellere afstandsbediening, deursensoren & motion sensoren (die op bluetooth werken) laten verbinden met het Bluetooth access point wat de Plus varianten uitzenden.

Bijvoorbeeld:
Bij een kennis moest ik nog 1 Shelly in een lamp inbouwen, dan had elke lamp een Shelly. Daar heb ik de nieuwe Shelly1PM Plus Mini gebruikt, puur zodat er een bluetooth access point was, zodat we ook een deursensor/afstandsbediening/motion sensor kunnen gebruiken. Voor de lamp zelf is het stroom verbruik niet zo heel spannend.

Personal note:
Pulsdrukkers zijn altijd handiger met Shelly modules dan gewone aan/uit schakelaars: dan kun je namelijk ook gebruik maken van een 2e functie (dus 1x drukken voor aan/uit, 2x drukken voor iets anders, lang drukken voor weer iets anders, etc.). Denk bijvoorbeeld lang ingedrukt houden om alle lampen uit te doen.
Fancy wordt het pas als je alles samen gaat lussen:
1x drukken voor verlichting.
2x drukken om je Sonos te laten afspelen.
Lang ingedrukt houden om je elektrische Nuki voordeurslot open te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
@zunrob Soms kan het van belang zijn of je potentiaal vrij wil of niet.

Plus1 = potentiaalvrij (droog contact)
plus1 pm = niet potentiaalvrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Zynth schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Mijn mening is; alleen de mini nemen als dat qua formaat niet anders kan.
De gewone kan namelijk ook meer stroom aan, dus universeler inzetbaar.
En qua prijs maakt het niet veel uit.
Ik neem aan dat je in een standaard wanddoos een gewone 1PM wel kwijt komt toch? (betreft een huis uit de jaren 80).

Edit: Er zat nu een AWMD-250 in, die past ook. Afmetingen zijn ongeveer gelijk dus dat moet goedkomen. Nu even kijken hoe ik hem netjes aansluit, en of ik daar nog wat extra voor nodig heb.

Overigens de Plus 1PM gekocht, die kost min of meer hetzelfde als de gewone Plus 1.

[ Voor 24% gewijzigd door zunrob op 19-10-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
zunrob schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Ik neem aan dat je in een standaard wanddoos een gewone 1PM wel kwijt komt toch? (betreft een huis uit de jaren 80).
Meten is weten!
In een doos van 4cm kan je een shelly met Jung drukknop kwijt, maar moet de shelly strak tegen de achterwand van de doos.
Lasklemmen moet je dan wegwerken naast de shelly.

In een doos van 5cm kan je achter de shelly nog lasklemmen kwijt (+/- 1cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 15:14
thaan schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Personal note:
Pulsdrukkers zijn altijd handiger met Shelly modules dan gewone aan/uit schakelaars: dan kun je namelijk ook gebruik maken van een 2e functie (dus 1x drukken voor aan/uit, 2x drukken voor iets anders, lang drukken voor weer iets anders, etc.). Denk bijvoorbeeld lang ingedrukt houden om alle lampen uit te doen.
Fancy wordt het pas als je alles samen gaat lussen:
1x drukken voor verlichting.
2x drukken om je Sonos te laten afspelen.
Lang ingedrukt houden om je elektrische Nuki voordeurslot open te laten gaan.
Hoe maak je dit voor elkaar? Zit dat gewoon in de webomgeving?
Ik heb een Plus 1 besteld en komt morgen binnen. Ik heb al een dimmer 2 maar daar kan ik het zo niet vinden. Of moet dat via ‘acties’?

Ik hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
csjah schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Ik heb een Plus 1 besteld en komt morgen binnen. Ik heb al een dimmer 2 maar daar kan ik het zo niet vinden. Of moet dat via ‘acties’?

Ik hoor het graag
Ik doe het via de detached mode en home assistant.
Maar misschien zijn er andere/leukere opties.

Wat ook zou kunnen is detached mode aanzetten, en dan in de shelly alsnog een knopactie aan bijv singleclick toewijzen, die naar een URL verwijst op de shelly zelf.
Zoals http://shellyip/light/0?brightness=100 etc.
Maar dat heb ik zelf niet getest.

Ik heb vooral dimmers, en daar is detached mode niet zo praktisch ivm de long-click die traploos dimt.
Die wil je niet detachen...

[ Voor 10% gewijzigd door Zynth op 19-10-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
Maar detached mode schakel je de schakeling van de lamp uit. Dat wil ik niet.
Ik heb vanavond met mqtt geprobeerd en het is me gelukt om met de longpress een automatisering te maken. Gewoon als trigger mqtt kiezen en de juiste topic met message. Nu hopen dat bij de Plus 1 de dubbelclick ook een topic is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
Zynth schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:16:
[...]

Wat ook zou kunnen is detached mode aanzetten, en dan in de shelly alsnog een knopactie aan bijv singleclick toewijzen, die naar een URL verwijst op de shelly zelf.
Zoals http://shellyip/light/0?brightness=100 etc.
Maar dat heb ik zelf niet getest.
Ja ik denk dat dit ook wel zal werken als je net zoals ik de gewone schakeling wil blijven gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
csjah schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Ik hoor het graag
Switch instellen als een button en dan als momentary (pulsdrukker gebruiken). Dan kun je een scène aanmaken die als if de volgende opties heeft:
- short pushed
- long pushed
- double short pushed
- triple short pushed

4 acties op 1 knop dus.
Dit zal ook met de Plus wel via JavaScript kunnen, maar daar ben ik niet al te goed in. Dat is wel mooier, want dan werkt het lokaal. Het schijnt dat ChatGPT kan helpen om JavaScript voor Shelly te schrijven.

Inderdaad, detached mode kan ook & dan lokaal commando’s versturen. MQTT en Home Assistant kan ook, maar persoonlijk heb ik liever dat alles binnen de Shelly’s zelf werkt, zonder HA of MQTT.

[ Voor 10% gewijzigd door thaan op 19-10-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
Die scenes maak je dan aan in de app neem ik aan. En is dus in de cloud. Dat wil ik sowieso niet. Alles lokaal. Dat is één van de redenen dat ik naar shelly ben gegaan.

Daarnaast wil ik juist triggers in HA aanmaken omdat ik een scene (met andere lampen qua protocol, tuya, zigbee etc) wil aan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
Die ‘acties’ met url is dus puur om andere shellys aan te sturen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
csjah schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:30:
Die ‘acties’ met url is dus puur om andere shellys aan te sturen toch?
Yep, zo kan je lokaal een shelly een commando doorgeven. Ik heb ook HA met mqtt draaien maar mijn shelly-style hotelschakeling loopt direct van shelly naar Shelly. Dus als action op shortpress van de knop op shelly A, toggle relais van shelly B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• csjah
stevenP schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Yep, zo kan je lokaal een shelly een commando doorgeven. Ik heb ook HA met mqtt draaien maar mijn shelly-style hotelschakeling loopt direct van shelly naar Shelly. Dus als action op shortpress van de knop op shelly A, toggle relais van shelly B.
Aaha ok top.
Die hotelschakeling ga ik gewoon met twee pulseschakelaars doen. Samen op 1 shelly. De draden liggen er toch al…
Maar jou manier kan indd een ideale oplossing zijn

[ Voor 4% gewijzigd door csjah op 20-10-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
stevenP schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Ik moest hier erg om lachen, omdat ik daar zelf nog niet aan had gedacht.
Dat werkt prima ja!
Nadeel is dat je dan 2 ipv 1 shelly nodig hebt.
En dat je geen dimmer kan gebruiken.
Ik heb zelf hier hotelschakelingen met een dimmer. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
Gebruik je hiervoor trouwens de Shelly bypass?
Zynth schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:34:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
csjah schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:28:
Die scenes maak je dan aan in de app neem ik aan. En is dus in de cloud. Dat wil ik sowieso niet. Alles lokaal. Dat is één van de redenen dat ik naar shelly ben gegaan.

Daarnaast wil ik juist triggers in HA aanmaken omdat ik een scene (met andere lampen qua protocol, tuya, zigbee etc) wil aan sturen.
Klopt: ik gebruik inderdaad de Shelly Cloud hiervoor.
Dit vindt ik juist het prachtige hieraan: er zijn meerdere manieren om hetzelfde doel te bereiken.

Ik wil juist weer niét afhankelijk zijn van HA, want daar heb ik al vaker gehad dat random zaken na een update niet meer werkte.

In any case: meerdere wegen naar Rome gelukkig.

Shellies aan elkaar schakelen is overigens ook handig, als je stalampen hebt in de hoek van een kamer bijvoorbeeld. Dan kun je die óók aan laten gaan, als je de plafondverlichting in de woonkamer aandoet.

Ook handig: een enkele schakelaar bij de voordeur, die álle verlichting in huis aandoet.
Bijvoorbeeld door een dubbele functie op de knop van je hal verlichting te geven. 1x drukken voor verlichting in de hal, of 2x drukken voor het hele huis uit.

Dat kun je ook nog afhankelijk maken van de staat van een lamp.
Is je halverlichting aan? Lang ingedrukt houden doet dan het héle huis uit.
Is je halverlichting uit? Lang ingedrukt houden doet dan de hele benedenverdieping aan.

[ Voor 20% gewijzigd door thaan op 20-10-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
laurens362 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
Gebruik je hiervoor trouwens de Shelly bypass?

[...]
Als je een neutraal draad gebruikt bij de shelly, dan sowieso nooit. (Zie een eerdere post van mij met een onderzoekje hiernaar).

[ Voor 11% gewijzigd door Zynth op 21-10-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Zynth schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Dat werkt prima ja!
Ja precies, als je al een hotelschakeling hebt heeft dat altijd de voorkeur. Ik heb er een hotelschakeling mee "bijgemaakt" terwijl die er niet was in het trappenhuis. Ook schakel ik zo alle buitenverlichting in één keer. Dus 1 schakelaar doet naast het licht bij de achterdeur ook de shelly bij de schuur en bij de voordeur aan. Gaan in principe via HA aan en uit, maar soms wil je toch even eerder of langer licht aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
koelkast schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:31:
Ik heb een shelly pro 3em aangeschaft om mijn 3 fasen warmtepomp in de gaten te kunnen houden (helaas geen eigen metingen in het apparaat zelf).

Die clamps zet ik gewoon om de nul en de 3 fasen van de wp, maar hoe sluit ik de shelly dan aan? Moet die op een eigen groep? Of kan ik iets aftakken van een bestaande groep?
Aftakken van een bestaande groep is prima (mits deze kooiklemmen aan de afgaande kant heeft), opletten dat de fasen overeenkomen met de stroomklemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:54
Heeft hier iemand misschien ervaring met Shelly's die slecht of helemaal niet meer verbinden met het WiFi netwerk?
Ik heb hier een Unifi systeem draaien met 2 U6 Lite access points.
Maar sinds ruim een week is het compleet onstabiel. Sommie devices willen uberhaupt niet verbinden, en andere die wel verbonden zijn die kun je op IP adres helemaal niet benaderen. Zelfs als je ze probeert te 'pingen' krijg je timeouts. Het is dus op dit moment volledig onbruikbaar geworden..
Ik heb zowel Dimmer 2s (stuk of 15), 2.5's en een hele rits I3's (die laatste zijn sinds het begin af aan al compleet onstabiel overigens. Helft van de tijd willen deze niet verbinden of hebben ze ontzettend slecht bereik).
Voor wat meer context: alle devices zitten in 3d print DIN rail houders in een aparte (plastic) behuizing. Hiervan zou je je opzich ook af kunnen vragen hoe goed of een idee dat was. Echter heeft deze configuratie ruim een jaar compleet zonder problemen gewerkt (Behalve de I3s dan). Ineens van het ene op andere moment, zonder dat er zelfs iemand thuis was, werkt het niet meer of ontzettend slecht.
Hopelijk gaat er bij iemand een belletje rinkelen in deze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Heb jij voor de Shelly's een 2.4Ghz only SSID?
Shelly's keren niet automatisch terug naar het sterkste AP, daar hebben ze een reboot of herstart voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merijntjuh
Ik heb geprobeerd om een extra SSID te maken (Die draait overigens nog steeds) voor alleen alle IoT devices (dus ook de shellies). Inmiddels heb ik een handjevol (stuk of 5) gemigreerd hierheen, maar dat veranderd helaas niets aan de problemen die ik ondervind.
Ik heb ook vaak zat de hele rits Shelly's een reboot gegeven door de stroom eraf te halen (heb namelijk een hoofdschakelaar in die zelfde kast zitten). Dit veranderd helaas ook vrijwel niets.
De eerste paar keer dat ik dat geprobeerd had (omdat ik daadwerkelijk een stukke/corrupte Dimmer 2 nu heb) maakte dit het probleem alleen maar erger (nog meer disconnects en reconnects etc).

Ik kan in Unifi ook zien hoeveel connection retries en dergelijke sommige apparaten maken. Daar is maar 1 woord voor: dramatisch :(

[ Voor 9% gewijzigd door merijntjuh op 21-10-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zynth schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Dat werkt prima ja!
Ik heb iets gelijkaardigs: de lamp aan het plafond + bijbehorende schakelaar zitten op groep A, perfect te maken dus.
Maar de schakelaar naast het bed, weliswaar in dezelfde ruimte, dit toch op groep B. En er is van uit daar geen verbinding met de centraaldoos. Wel met de centraal doos van de woonkamer, maar ja, dat heeft natuurlijk weinig nut.

Ik zag het niet per se zitten om het hele plafond open te frezen om dat toch te maken.

Dus nu heb ik:
1. Naast de dimmer naast de deur een puls drukker met een shelly plus i4 erachter. => drukken = als een van de lampjes naast het bed aan staat, gaat de andere lamp ook uit, staat geen enkele lamp aan, dan gaan ze allebei aan
2. Naast de dimmers van de lampjes naast het bed, ook een puls drukker met een shelly i4 erin, die bij drukken de plafond lamp toggeled. :)

Super simpel opgelost eigenlijk zo.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
merijntjuh schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:11:
Ik heb geprobeerd om een extra SSID te maken (Die draait overigens nog steeds) voor alleen alle IoT devices (dus ook de shellies). Inmiddels heb ik een handjevol (stuk of 5) gemigreerd hierheen, maar dat veranderd helaas niets aan de problemen die ik ondervind.
Ik heb ook vaak zat de hele rits Shelly's een reboot gegeven door de stroom eraf te halen (heb namelijk een hoofdschakelaar in die zelfde kast zitten). Dit veranderd helaas ook vrijwel niets.
De eerste paar keer dat ik dat geprobeerd had (omdat ik daadwerkelijk een stukke/corrupte Dimmer 2 nu heb) maakte dit het probleem alleen maar erger (nog meer disconnects en reconnects etc).

Ik kan in Unifi ook zien hoeveel connection retries en dergelijke sommige apparaten maken. Daar is maar 1 woord voor: dramatisch :(
Als ik naar dat lijstje kijk dan zijn het stuk voor stuk Shelly's die erg hoog in de RSSI zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier Shelly's. Stuk of 10
Op wifi 2.4ghz separaat van het normale netwerk.

Geen enkel probleem.
Alles is aangemeld, en blijft aangemeld op 1 van de 3 ap.
Wel een beetje ellende gehad toen het nog een 2.4/5 netwerk was.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Elke keer als het over Wago gaat, neem ik aan dat jullie de 221-412, 221-413 en 221-415 bedoelen? Dan ga ik ook eens op zoek naar wat doosjes hiervan. :)

En als ik dan toch in de bouwmarkt ben, neem ik meteen nog 1.5 mm2 stranded kabel mee?

[ Voor 22% gewijzigd door zunrob op 21-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
zunrob schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:13:
Elke keer als het over Wago gaat, neem ik aan dat jullie de 221-412, 221-413 en 221-415 bedoelen? Dan ga ik ook eens op zoek naar wat doosjes hiervan. :)

En als ik dan toch in de bouwmarkt ben, neem ik meteen nog 1.5 mm2 stranded kabel mee?
Let op dat stranded niet in de meeste schakelaars gaat. 1.5mm2 harde kern werkt met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
JaapZ1 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:59:
[...]

Als ik naar dat lijstje kijk dan zijn het stuk voor stuk Shelly's die erg hoog in de RSSI zitten.
Maar dan zou je toch verwachten dat je juist een beter signaal zou moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:13:

Dat is, puur voor het installeren van shelly en dat soort spul, eigenlijk wel ideaal. Harde kern draad in de schroef terminals van de shellys is toch minder chill.

Inderdaad, het schakel materiaal dat werkt met steeklas, is dan wel lastiger aan te sluiten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik moet zeggen dat ik inmiddels een beetje af begin te knappen op Shelly. Leek een aardig alternatief te zijn voor zwavel spul. Maar de kwaliteit valt me nogal tegen. Inmiddels derde kapotte apparaat in een jaar.

Deze keer een PlusHT die ineens kuren heeft. Verbinden doet ie wel, maar geeft ineens veel te hoge temperatuur aan en stuurt geen berichten merr. Ook niet naar reset. Garantie zit er in principe nog wel op, maar ga ik niet krijgen omdat ik een gaatje in de achterkant van de behuizing heb geboord. De connect knop zit hier namelijk achter verstopt.

Vond het een leuk apparaat met het epaper display. Maar denk dat ik toch op zoek ga naar een alternatief. :X

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 21-10-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
csjah schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:05:
Maar detached mode schakel je de schakeling van de lamp uit. Dat wil ik niet.
Ik heb vanavond met mqtt geprobeerd en het is me gelukt om met de longpress een automatisering te maken. Gewoon als trigger mqtt kiezen en de juiste topic met message. Nu hopen dat bij de Plus 1 de dubbelclick ook een topic is…
Bij de Plus 1 zijn de boodschappen anders. Iets met RPC.
Ik krijg dat tot nu toe nog niet aan de gang in HA. Iemand een idee wat ik moet invullen in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
csjah schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:29:
[...]

Bij de Plus 1 zijn de boodschappen anders. Iets met RPC.
Ik krijg dat tot nu toe nog niet aan de gang in HA. Iemand een idee wat ik moet invullen in HA?
Ik kan je aanraden met MQTT explorer je packets te sniffen. Dan zie je precies wat wel of niet binnenkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
stevenP schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

Ik kan je aanraden met MQTT explorer je packets te sniffen. Dan zie je precies wat wel of niet binnenkomt :)
Dat doe ik al. Maar dan met een ios app.
Alleen de messages zijn geheel anders. Als ik die kopieer en in HA plak, gebeurd er niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
csjah schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Dat doe ik al. Maar dan met een ios app.
Alleen de messages zijn geheel anders. Als ik die kopieer en in HA plak, gebeurd er niks
En in de Shelly mqtt settings vinkje rpc uit en generic aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
stevenP schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

En in de Shelly mqtt settings vinkje rpc uit en generic aan?
Dan krijg ik niet de juiste topics binnen. Alleen de status en de switch. En die geeft alleen maar aan of de relay aan staat of uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
MikeyMan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:56:
Ik moet zeggen dat ik inmiddels een beetje af begin te knappen op Shelly. Leek een aardig alternatief te zijn voor zwavel spul. Maar de kwaliteit valt me nogal tegen. Inmiddels derde kapotte apparaat in een jaar.

Deze keer een PlusHT die ineens kuren heeft. Verbinden doet ie wel, maar geeft ineens veel te hoge temperatuur aan en stuurt geen berichten merr. Ook niet naar reset. Garantie zit er in principe nog wel op, maar ga ik niet krijgen omdat ik een gaatje in de achterkant van de behuizing heb geboord. De connect knop zit hier namelijk achter verstopt.

Vond het een leuk apparaat met het epaper display. Maar denk dat ik toch op zoek ga naar een alternatief. :X
Geen ervaring met het nieuwe spul. Maar ik heb hier sinds drie jaar 23 Shelly's in de muur zitten. Een mix van Shelly1, Shelly2.5 en Shelly dimmer 2. Tot nu toe kei stabiel, werkt perfect en niks defect of kapot. Ik ben echt heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
merijntjuh schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Maar dan zou je toch verwachten dat je juist een beter signaal zou moeten hebben?
In het dashboard van Unifi staat een tabel met Signal Strength Session Times met dBm schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:00:
[...]

Geen ervaring met het nieuwe spul. Maar ik heb hier sinds 3 jaar Shelly's in de muur zitten. Een mix van Shelly1, Shelly2.5 en Shelly dimmer 2. Tot nu toe kei stabiel, werkt perfect en niks defect of kapot. Ik ben echt heel tevreden.
De twee vorige kapotte units waren Shelly 1s.
Kan pech zijn, maar heb dit nog nooit meegemaakt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Niet meer relevant

Nog niet goed wakker.

[ Voor 112% gewijzigd door eesiediesie op 22-10-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Zynth schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Let op dat stranded niet in de meeste schakelaars gaat. 1.5mm2 harde kern werkt met alles.
Dus dan een adereindhuls gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:45
Veel schakelaars krijg je stranded snoer ook wel in als je de opening goed opendrukt met het knopje. Je zou ook nog het uiteinde van het snoer kunen vertinnen.
Voor de meeste aansluitingen is 0,75mm2 ook genoeg. Er gaat hooguit een paar ampere doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
AtRi schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:14:
Veel schakelaars krijg je stranded snoer ook wel in als je de opening goed opendrukt met het knopje. Je zou ook nog het uiteinde van het snoer kunen vertinnen.
Voor de meeste aansluitingen is 0,75mm2 ook genoeg. Er gaat hooguit een paar ampere doorheen.
Ik heb nog wat huishouddraad liggen. 1.5mm2. Denk dat ik daar iets van pak en vertin.
Wel ook nog wat 1.5mm installatiedraad gekocht bij de Hornbach, die is redelijk soepel en wel solid kern. Ze hadden ook montagedraad, maar die had geen koperen kern. Geen idee wat het wel voor materiaal was. Maar dan kan ik imo ook gewoon de 1.5mm2 uit een huishouddraad halen.

Als ik iets raars doe hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
zunrob schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Ik heb nog wat huishouddraad liggen. 1.5mm2. Denk dat ik daar iets van pak en vertin.
Wel ook nog wat 1.5mm installatiedraad gekocht bij de Hornbach, die is redelijk soepel en wel solid kern. Ze hadden ook montagedraad, maar die had geen koperen kern. Geen idee wat het wel voor materiaal was. Maar dan kan ik imo ook gewoon de 1.5mm2 uit een huishouddraad halen.

Als ik iets raars doe hoor ik het graag.
Massief 1,5mm2 (evt uit kabel) is het beste, Wago klemmen voor massief zijn de helft kleiner in vergelijking met de 221 serie. Adereindhulzen zijn altijd te lang voor Shelly en soms weer te kort voor de steekverbinding in de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
JaapZ1 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Massief 1,5mm2 (evt uit kabel) is het beste, Wago klemmen voor massief zijn de helft kleiner in vergelijking met de 221 serie. Adereindhulzen zijn altijd te lang voor Shelly en soms weer te kort voor de steekverbinding in de schakelaar.
Mag je wel stranded in een Shelly doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaapZ1
Waarom niet? Bij inbouw alleen liever geen 2,5mm2 omdat dit mechanisch teveel kracht op de Shelly zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:21
merijntjuh schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:46:
Heeft hier iemand misschien ervaring met Shelly's die slecht of helemaal niet meer verbinden met het WiFi netwerk?
Ik heb hier een Unifi systeem draaien met 2 U6 Lite access points.
Maar sinds ruim een week is het compleet onstabiel. Sommie devices willen uberhaupt niet verbinden, en andere die wel verbonden zijn die kun je op IP adres helemaal niet benaderen. Zelfs als je ze probeert te 'pingen' krijg je timeouts. Het is dus op dit moment volledig onbruikbaar geworden..
Ik heb zowel Dimmer 2s (stuk of 15), 2.5's en een hele rits I3's (die laatste zijn sinds het begin af aan al compleet onstabiel overigens. Helft van de tijd willen deze niet verbinden of hebben ze ontzettend slecht bereik).
Voor wat meer context: alle devices zitten in 3d print DIN rail houders in een aparte (plastic) behuizing. Hiervan zou je je opzich ook af kunnen vragen hoe goed of een idee dat was. Echter heeft deze configuratie ruim een jaar compleet zonder problemen gewerkt (Behalve de I3s dan). Ineens van het ene op andere moment, zonder dat er zelfs iemand thuis was, werkt het niet meer of ontzettend slecht.
Hopelijk gaat er bij iemand een belletje rinkelen in deze :)
Ik heb anderhalve week lopen klooien om mijn nieuwe H&T plus aan mijn wifi te hangen. Uiteindelijk is het me gelukt door toch een extra 2.4 gHz ssid aan te maken op mijn TP -link deco's. Op het gecombineerde 2.4 en 5 Ghz bleef hij telkens maar max 30 seconden online om daarna te verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
merijntjuh schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:46:
Hier alles stabiel.
IOT devices op een aparte 2.4ghz SSID op een ddwrt router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merijntjuh
@jurjen_g @Zynth Misschien toch maar doorzetten voor een 2e SSID.
Moet zeggen dat het sinds vandaag weer redelijk OK lijkt te werken.
Enige wat ik heb gedaan is voor de zekerheid een nieuwe kabel naar de AP gepakt (kan bijna niet dat dit het probleem oplost, want alles behalve de Shelly's werkten verder goed)
En het andere wat ik gedaan had...: ik had sinds een week of 2 een defecte Shelly Dimmer 2. Deze had ik vandaag definitief uit de installatiekast geschroefd ivm garantie (helaas de 2e dimmer al die stuk is. Nog net binnen de garantie, volgende maand heb ik op niets meer garantie, ben benieuwd hoelang ze het volhouden..)

Sinds bovenstaande 2 dingen werkt het dus "ineens" weer. Zou het kunnen dat 1 stuk apparaat iets van storing op het net veroozaakt waardoor de andere apparaten slechter (of helemaal niet) zijn gaan werken? Of dat deze toch dusdanig veel storing op de 2.4ghz veroorzaakt dat niets meer wilde werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Wellicht heb je de Shelly's naar het andere AP gedwongen doordat het 2e AP tijdelijk buiten bedrijf was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
In principe zijn ze inderdaad naar het 2e AP gegaan. Net even in de lijst gekeken en ongeveer 90% was met de goede AP verbonden. Sommige heb ik net even laten reconnecten omdat ze met de verkeerde verbonden waren, dat maakte het bereik weer een klein stukje beter.
Het blijft echter vreemd gedrag wat ik gezien heb. Hoipelijk gaat het de komende week wat beter en krijg ik weer een beetje vertrouwen terug.
Ik stond de afgelopen dagen bijna op het punt om direct naar een andere oplossing te gaan kijken (Eltako) om langzamerhand alle Shelly's te vervangen. Alleen gaat dat natuurlijk een redelijk dure aangelegenheid zijn. Dus als het weer werkt nu is het ook goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Even een snelle check. Heb twee Plus Plug S ontvangen. Bij een van de twee hoor je iets in de plug ratelen als je hem kantelt. Het is niet te horen als je een adapter er in steekt. De andere is stil. Is dit normaal/veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0untainD3w
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-07 22:09
Goedemorgen allen.

Ik had een vraag waar hopelijk iemand een antwoord op heeft. De (onder andere) Shelly 2.5 heeft meerdere safety features als Overpower protection, overheating protection etc. Blijft dat gewoon werken met Mongoose firmware erop geïnstalleerd?

De reden dat ik het vraag is dat op ik op het punt sta om weer voor Shelly te gaan (meerdere Zigbee alternatieven geprobeerd, niet naar tevredenheid) maar ik heb ooit, in een wat verder verleden, een keer een Shelly 2.5 gehad die niet meer gereageerde en waarvan ik later zag dat deze was doorgebrand?!?

En die draaide Mongoose. De overige die ik destijds had overigens ook en daar geen problemen mee maar was even benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58
@M0untainD3w Maar had je toen ook werkelijk overpower? Want voor een slechte verbinding (wat ook intern kan als je veel mechanische stres op de terminals gezet hebt) gaat het gewoon niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0untainD3w
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-07 22:09
Even een kleine situatieschets, het was een Shelly 2.5 die op 1x rolluik was aangesloten. En zo had ik dezelfde opzet bij nog 3 andere rolltuiken.

En op die ene had ik dus geen verbinding meer (anderen wel) waarna ik deze uit de muur haalde en zag dat ie doorgebrand was. Hij was verder goed aansloten, het heeft iig een langere tijd (jaar) prima gewerkt.

Ik zit me nu dus af te vragen in hoeverre Mongoose bepaalde features qua veiligheid uitschakelt, of juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@M0untainD3w
Ik ken Mongoose niet, maar ik denk dat die functies in de firmware zitten. Je moet dus kijken wat Mongoose doet bij hun specificaties.
In de hardware zit alleen de mogelijkheid om een aantal dingen te meten (spanning, stroom, temperatuur), maar wat daarmee gebeurt is aan de firmware die op de Shelly staat.

Dus of die protectie bij Mongoose blijft werken hangt volledig van Mongoose af.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 59 ... 85 Laatste