Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58
@M0untainD3w Nog gekeken waar specifiek? Want hier nu toch wel aantal keer modules (niet alleen Shelly overigens) gezien waar het issue bij de terminals zat. Dat is puur mechanische stres en dat hoeft niet gelijk voor issues te zorgen. Ook helpt daar een beveiliging in de module maar amper tegen. Reken jezelf dus niet rijk met die beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
hoi!

Ik wil een groep zonnepanelen die op een 3 fase automaat in de groepenkast zitten monitoren en "besturen" met een pro 4 pm. Kan dat? ik lees daar verschillende verhalen over. De een zegt dat het kan, de ander van niet.... ik hoor heel graag....

p.s. de panelen leveren maximaal 6 kwh stroom op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0untainD3w
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-07 22:09
Septillion schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:01:
@M0untainD3w Nog gekeken waar specifiek? Want hier nu toch wel aantal keer modules (niet alleen Shelly overigens) gezien waar het issue bij de terminals zat. Dat is puur mechanische stres en dat hoeft niet gelijk voor issues te zorgen. Ook helpt daar een beveiliging in de module maar amper tegen. Reken jezelf dus niet rijk met die beveiliging.
Dat zou ik eerlijk gezegd niet meer weten. Maar je antwoord klinkt logisch en geruststellend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 08:35
hansvw schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:08:
hoi!

Ik wil een groep zonnepanelen die op een 3 fase automaat in de groepenkast zitten monitoren en "besturen" met een pro 4 pm. Kan dat? ik lees daar verschillende verhalen over. De een zegt dat het kan, de ander van niet.... ik hoor heel graag....

p.s. de panelen leveren maximaal 6 kwh stroom op
Wat wil je precies besturen aan een groep zonnepanelen? :?

Ik zou met een andere (3EM dacht ik dat'ie heette) werken met ampère klemmen over de fases. Dan ben je niet urenlang hoog vermogen door zo'n ding aan het trekken

Overigens is de pro 4pm niet geschikt voor 3fase. Je moet dan de pro 3 hebben.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• csjah
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 15:14
csjah schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:29:
[...]

Bij de Plus 1 zijn de boodschappen anders. Iets met RPC.
Ik krijg dat tot nu toe nog niet aan de gang in HA. Iemand een idee wat ik moet invullen in HA?
Opgelost.

Ik heb de shelly, zowel gen 1 als gen 2, via een mqtt script in HA laten integreren.
Heb alle entiteiten en kan middels een automatisering enkel klik, dubbel klik, triple klik en long press configureren. Dus ook aan een scene of apparaat

Ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
@stevenP omdat wij een dynamisch tarief hebben loont het om de zonnepanelen uit te kunnen zetten, vandaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:20
hansvw schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:45:
@stevenP omdat wij een dynamisch tarief hebben loont het om de zonnepanelen uit te kunnen zetten, vandaar.....
Een Pro3 EM met een pro 3 (ik schakel zelf nog met een ouderwets 3 fasen relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
hansvw schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:45:
Ik kan me ergens hier op tweakers een discussie herinneren (was het hier? of anders het home assistant topic) over hoe goed dit voor je omvormer is, aangezien die telkens in storing schiet. Misschien beter om de DC-kant te schakelen? Ik zou eens manual van je omvormer er op naslaan..

Maar inderdaad, anders via een "old skool" relais dat op basis van een kleine/eenvoudige shelly 3polig schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36
Heeft iemand ervaring met de Shelly TRV qua wifi verbindingen?

Ik merk dat het ding praktisch onbereikbaar is als hij in associated mode staat. RSSI is -79 dus verschrikkelijk slecht en 90% packet loss is dus ook geen verrassing.

Hij hangt min of meer 3 meter naast mijn dichtstbijzijnde access point, in LoS, dus dat direct zal het niet zijn.

mijn wifi-netwerk voor 2.4gHz is afgesteld op 20mHz banden, dus ook daar niks vreemds. Over het algemeen zijn vrijwel alle andere IoT apparaten tevreden met de netwerksterkte, maar dit ding wil maar niet betrouwbaar online blijven.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@hansvw Kijk dan even of je omvormer zelf kan sturen. Sommige kunnen via een commando of via een contact starten/stoppen of zelfs terugregelen. Dat is en slimmer en beter voor de omvormer en het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
Jammer, ik heb volgens mij geen N (blauw) achter de schakelaar in de muur zitten, om de Plus 1PM aan te sluiten. Kijken of ik die er bij kan trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 16:56
zunrob schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:19:
Jammer, ik heb volgens mij geen N (blauw) achter de schakelaar in de muur zitten, om de Plus 1PM aan te sluiten. Kijken of ik die er bij kan trekken...
Ik heb net ervaring met draden bijtrekken.
Het kan zelfs zonder alle draden te vervangen ben ik achter.

Gewoon een bestaande draad gebruiken.
Bij voorkeur van centraaldoos (boven) naar beneden.
Die een stuk strippen, 4cm ofzo, en simpelweg ombuigen. Geen rare fratsen uithalen.
Een krimpkous eroverheen schuiven voor later.
Dan 1 of 2 draden op dezelfde manier strippen en eraan hangen.
Dan de krimkous terugschuiven totdat hij bijna op het kruispunt van de draden zit, en verhitten.
Belangrijk is dat de krimpkous ook het uiteinde van het gestripte stuk bedekt, zodat dat geen weerhaak kan worden tijdens het trekken.

De kabels insmeren met kabelglijmiddel, en gaan.
Werkt perfect, soepel, en geen risico op beschadiging van de al aanwezige draden.

[ Voor 10% gewijzigd door Zynth op 24-10-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Zynth schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb net ervaring met draden bijtrekken.
Het kan zelfs zonder alle draden te vervangen ben ik achter.

Gewoon een bestaande draad gebruiken.
Bij voorkeur van centraaldoos (boven) naar beneden.
Die een stuk strippen, 4cm ofzo, en simpelweg ombuigen. Geen rare fratsen uithalen.
Een krimpkous eroverheen schuiven voor later.
Dan 1 of 2 draden op dezelfde manier strippen en eraan hangen.
Dan de krimkous terugschuiven totdat hij bijna op het kruispunt van de draden zit, en verhitten.
Belangrijk is dat de krimpkous ook het uiteinde van het gestripte stuk bedekt, zodat dat geen weerhaak kan worden tijdens het trekken.

De kabels insmeren met kabelglijmiddel, en gaan.
Werkt perfect, soepel, en geen risico op beschadiging van de al aanwezige draden.
Is dat niet veel meer werk dan het volgende:
1. Zwarte draad verbinden met de trekveer
2. Bestaande draden eruit trekken en daarmee de trekveer erin
3. Blauwe draad, zwarte en bruine aan trekveerbevestigen
4. Trekken maar
5. Klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:56
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:10:
Heeft iemand ervaring met de Shelly TRV qua wifi verbindingen?

Ik merk dat het ding praktisch onbereikbaar is als hij in associated mode staat. RSSI is -79 dus verschrikkelijk slecht en 90% packet loss is dus ook geen verrassing.

Hij hangt min of meer 3 meter naast mijn dichtstbijzijnde access point, in LoS, dus dat direct zal het niet zijn.

mijn wifi-netwerk voor 2.4gHz is afgesteld op 20mHz banden, dus ook daar niks vreemds. Over het algemeen zijn vrijwel alle andere IoT apparaten tevreden met de netwerksterkte, maar dit ding wil maar niet betrouwbaar online blijven.
Hier ook dat issue, lijkt wel stabieler te zijn als die constant aan de lader zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
rens-br schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Is dat niet veel meer werk dan het volgende:
1. Zwarte draad verbinden met de trekveer
2. Bestaande draden eruit trekken en daarmee de trekveer erin
3. Blauwe draad, zwarte en bruine aan trekveerbevestigen
4. Trekken maar
5. Klaar
Nou eh, nee vond ik :-)
Het geheel is 5 minuten werk.
Geen trekveer nodig, en weinig nieuw draad nodig.

1. Draden strippen en simpel met elkaar verbinden.
2. Krimpkousje eroverheen smelten
3. Trekken, klaar.

Ik raad wel kabelglijmiddel aan, altijd.
Ik heb het verschil gemerkt en werk nooit meer zonder.
Het risico dat er iets klem komt te zitten is het nooit waard.

[ Voor 22% gewijzigd door Zynth op 24-10-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik kan de 1PM natuurlijk ook gewoon in de centraaldoos in het plafond monteren, niet? Daar is misschien nog meer ruimte ook dan achter de schakelaar... Iemand dat al eens gedaan?

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 24-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
zunrob schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:27:
Ik kan de 1PM natuurlijk ook gewoon in de centraaldoos in het plafond monteren, niet? Daar is misschien nog meer ruimte ook dan achter de schakelaar... Iemand dat al eens gedaan?
Zeker, prima keus als het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
Weet iemand of, en waar dan, ik kan instellen dat een shelly rgbw aan kan als de stroom weer aangaat?
ik heb hem op een plek zitten waarbij ik de shelly aan/uit zet via een schakelaar. De shelly moet dan ook de ledlamp zetten als hij aangaat, maar hij laat hem nu uit.

De shelly zit er om af en toe de dimstand aan te kunnen passen.

Gevonden, omdat ik hem in de stand van 4 heb is het een setting per kanaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Driek op 24-10-2023 17:19 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
De Plus 1PM is aangesloten. Toch netjes achter de schakelaar; er bleek al een blauwe draad te zitten. :)

Bij de Plus Plug S kan ik in de firmware een 'External application/consumption type' opgeven, te vinden onder setting op de homepage. Dit kan ik bij de Plus 1 PM niet terugvinden. Er zijn daar geen settings op de homepage... Iemand een idee hoe ik dit in kan stellen? Is wel fijn om 'light' te kiezen in dit geval, komt het meteen netjes in HA binnen.

Edit: Niet goed gekeken; ik moest nog klikken op 'Output' om het te zien te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 24-10-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:36

paQ

Ben ik nou abuis, of kun je niet via het (fixed) IP van de shelly bij de webinterface komen :?
Ik weet zeker dat ik eea heb ingesteld ooit via de browser namelijk.

nvr mnd... na 80 pogingen ineens beeld :S

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 25-10-2023 16:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
paQ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:19:
Ben ik nou abuis, of kun je niet via het (fixed) IP van de shelly bij de webinterface komen :?
Ik weet zeker dat ik eea heb ingesteld ooit via de browser namelijk.

nvr mnd... na 80 pogingen ineens beeld :S
Kijk voor de zekerheid eens naar de signaalsterkte, komt wel eens voor dat het net voldoende is om te schakelen, maar onvoldoende voor http.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
Algemene tip voor het calibreren van een dimmer2:
reboot de shelly voordat je calibreert.
Dat maakte bij mij een wereld van verschil.

Helaas is de calibratie alsnog niet ideaal.
Liefst zou ik met de hand ergens waardes invullen...
Weet iemand toevallig of dat hackable is in de officiele firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AApostolovski
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 17:33
Zynth schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:47:
Het grote verschil bij mij was “trailing edge” instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP

Weet iemand toevallig of dat hackable is in de officiele firmware?
Toevallig vandaag ook mijn eerste dimmer geinstalleerd. Ik ging er blind vanuit dat ik een standaard value (bij aan, altijd 40% bijvoorbeeld) kon instellen - om maar wat te noemen.

Ben het nu via MQTT/HA aan het doen, shortpress = 40%, longpress=100% want alles er tussenin interesseert mij niet zo. Wil vooral standaard hoeveelheid licht en soms even boosten :)

@csjah kan je meer delen over hoe en of je MQTT met die nieuwe varianten aan de gang hebt? Ik heb nu ook moeite om een plus1PM voor elkaar te krijgen met die nieuwe topics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1

Dimmers met oude firmware kun je het beste eerst calibreren en daarna pas updaten.
Met nul verloopt het calibreren doorgaans beter dan zonder.
De kwalteit van de lichtbronnen is een punt van aandacht want daar zit echte rommel tussen.
Met deze LSC E14 lampjes heb ik zelfs 4 dimmers opgeblazen terwijl de specs in orde leken.

https://www.google.nl/url...Jbdt3X4jDXO-&opi=89978449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:54
Zijn er al mensen die de shelly wall display hebben ingebouwd?
Ben nu bezig met de verbouwing thuis waar alle schakeldraad naar de meterkast gaat om zo geen schakelaars in huis te hebben (maar in nood toch in de meterkast aangezet kan worden). De wall display lijkt me een mooie oplossing om toch e.v.t. te kunnen schakelen. In de meterkast komen dan shellys dimmers/ 4PM etc. in combinatie met pulsschakelaars.

[ Voor 12% gewijzigd door Skoefel op 30-10-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:36
Ik zie net dat er een nieuwe shelly app is, en dat de oude app op 10 november niet meer bruikbaar is.
Maar als ik de nieuwe app will downloaden zie ik enkel negatieve reviews, ook dat er nu een betaald abbo komt etc.
Heeft dit nog invloed op de koppeling met HA, of heb ik daar geen last van straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
HBO88 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:47:
Ik zie net dat er een nieuwe shelly app is, en dat de oude app op 10 november niet meer bruikbaar is.
Maar als ik de nieuwe app will downloaden zie ik enkel negatieve reviews, ook dat er nu een betaald abbo komt etc.
Heeft dit nog invloed op de koppeling met HA, of heb ik daar geen last van straks?
Geen idee, maar ik mag toch hopen van niet. Lijkt me dat de basis functionaliteit gewoon blijft werken (dus webpage van Shelly en HA koppelingen etc), en dat het abonnement voor de extra functionaliteit middels app/Shelly cloud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nieuwe app werkt hier prima op mijn telefoon en tablet.
Ook HA geeft geen problemen. 10xrelais 2x thermometer

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:36
zunrob schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Geen idee, maar ik mag toch hopen van niet. Lijkt me dat de basis functionaliteit gewoon blijft werken (dus webpage van Shelly en HA koppelingen etc), en dat het abonnement voor de extra functionaliteit middels app/Shelly cloud is.
Ah top. Ik was even in de veronderstelling dat de Shelly integratie in HA via cloud verliep. Maar dat is dus niet zo begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
HBO88 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

Ah top. Ik was even in de veronderstelling dat de Shelly integratie in HA via cloud verliep. Maar dat is dus niet zo begrijp ik.
Nee zeker niet. Mijn Shellys hebben geen internet toegang en werken met HA. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30
Ik heb zowel de oude als de nieuwe Shelly app zelfs nog nooit geïnstalleerd, laat staan gebruikt... Heb je dus niet nodig als je de bediening op een andere manier regelt.

[ Voor 8% gewijzigd door JaVaWa op 30-10-2023 18:39 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
Skoefel schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:45:
Zijn er al mensen die de shelly wall display hebben ingebouwd?
Ben nu bezig met de verbouwing thuis waar alle schakeldraad naar de meterkast gaat om zo geen schakelaars in huis te hebben (maar in nood toch in de meterkast aangezet kan worden). De wall display lijkt me een mooie oplossing om toch e.v.t. te kunnen schakelen. In de meterkast komen dan shellys dimmers/ 4PM etc. in combinatie met pulsschakelaars.
Ik heb de Shelly Wall Display hangen, mooi scherp beeld heeft hij.

Een aantal software updates zouden fijn zijn, bijvoorbeeld virtuele schakelaars oid, maar ik vind hem fancy aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik zie dat er voor de Plus Plug S en de Plus PM1 nieuwe firmware is: 1.0.7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• csjah
stevenP schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

Toevallig vandaag ook mijn eerste dimmer geinstalleerd. Ik ging er blind vanuit dat ik een standaard value (bij aan, altijd 40% bijvoorbeeld) kon instellen - om maar wat te noemen.

Ben het nu via MQTT/HA aan het doen, shortpress = 40%, longpress=100% want alles er tussenin interesseert mij niet zo. Wil vooral standaard hoeveelheid licht en soms even boosten :)

@csjah kan je meer delen over hoe en of je MQTT met die nieuwe varianten aan de gang hebt? Ik heb nu ook moeite om een plus1PM voor elkaar te krijgen met die nieuwe topics..
Zeker.
Ik heb een script gebruikt (https://community.home-as...es-discovery-script/94048) die de shellys toevoegd als apparaat met de bijbehorende entiteiten. Op die site staat ook een link naar de gen2 devices.
Daarna kan je in een automatisering middels het apparaat een actie eraan knopen. Je kan kiezen uit short press, long, double triple.
Dus ik werk wel met mqtt, maar niet in de automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
zunrob schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:40:
Ik zie dat er voor de Plus Plug S en de Plus PM1 nieuwe firmware is: 1.0.7.
Voor de plus 1 ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:35
Ik gebruik nu enkele jaren Shelly producten. Verschillende soorten lampen, inbouwunits en wat ander spul.

Bevalt op zich prima, maar ik merk dat de lampen nu niet echt heel lang meegaan. Heb inmiddels al de helft moeten vervangen doordat ze niet meer reageren, gaan knipperen en niet meer te resetten zijn etc. Zowel vintage als bulbs. En ja, ik weet dat ze goedkoop zijn, maar ze mogen toch wel iets langer meegaan.

Nog meer mensen met dit issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:41
Ik heb hier een enorm dataverbruik van mijn Shelly's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm0j85xl99U9Zwde9XaJHLSX5dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lGWQV7zet01qVTNPLdKSLp1h.png?f=fotoalbum_large

Ze draaien op een losse vlan zonder toegang tot internet. Ze zijn verbonden met home assistant.

Iemand enig idee waarom het dataverbruik zo hoog is?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
TimDJ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:47:

[Afbeelding]

Ze draaien op een losse vlan zonder toegang tot internet. Ze zijn verbonden met home assistant.

Holy :o is dat down of up? Misschien spelen met MQTT of andere protocollen aan/uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
rechter getal is upload en daar links van download. Shell 1 gebruikt CoIoT en shelly 2 websockets om te communiceren met home assistant. MQTT en alle overige services en cloud staan uit.

Ik heb wel net even Bluetooth gateway uitgezet. Dat is nog het enige wat ik me voor kan stellen waar verkeer naartoe gaat. Anders vermoed ik dat hij de hele tijd iets probeert te uploaden maar vanwege geblokkeerde internet verbinding hij hierop in een loop raakt van nieuwe pogingen. Maar ik zou niet weten wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:55

[Afbeelding]

Over wat voor periode is dat ? Die aantallen dagen die daar langs staan, of wellicht de gehele levensduur ?
Want op moment van screenshot doen ze maar max 175 Bytes / s.
En als ze geen toegang hebben tot internet boeit het eigenlijk vrij weinig, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
Plenkske schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:22:
[...]

Over wat voor periode is dat ? Die aantallen dagen die daar langs staan, of wellicht de gehele levensduur ?
Want op moment van screenshot doen ze maar max 175 Bytes / s.
En als ze geen toegang hebben tot internet boeit het eigenlijk vrij weinig, toch ?
Goede vraag. Ik ging we vanuit dat het sinds ze verbonden zijn. De 11Gb is in ieder geval de grootste verbruiker van de wifi als ik nu sorteer.

Ze draaien op 2.4Ghz en de snelheid voor andere devices is belabberd door de vele netwerken hier. Ik dacht als ik het wat kan ontlasten scheelt dat toch weer als ik zelf met 2.4ghz ben verbonden.

Los daarvan als het daadwerkelijk zoveel verbruikt ben ik benieuwd wat hij probeert te versturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 20:13

[Afbeelding]

Als ik naar het type shelly device kijk in jouw screenshot dan zijn het allemaal Shellies die stroom meten, mogelijk dat het daaraan ligt. Ik zie bij mij ook dat de 'reguliere' Shellies veel minder data versturen, terwijl de Shellies met een 'pm' functie bij mij ook meer dan 500 mb per week versturen, behalve dan een plug s die verstuurd dan weer erg weinig data 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In iOS wil ik graag een automatisering aanmaken. Nu zie ik 2 tests/voorbeelden die allebei “test title” heten. Het is me alleen onduidelijk wat ik hier mee kan doen. Is er ook zelf een nieuwe actie aan te maken in de Shelly app, ik kan dat namelijk niet vinden. Heeft iemand een zetje in de juiste richting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcugoW5-Jm8F4fWh2bPcLw3O70U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W5W9tex1cu9gITKmYIUywoY6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 03-11-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:33
Geen idee wat deze tile precies doet, maar je kan Shelly’s ook aansturen via een http als bijvoorbeeld: http://192.168.12.30/rpc/Switch.Set?id=0&on=true

Beetje afhankelijk van wat je wil bereiken kan dat ook een prima route zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Telesto schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 02:12:
Geen idee wat deze tile precies doet, maar je kan Shelly’s ook aansturen via een http als bijvoorbeeld: http://192.168.12.30/rpc/Switch.Set?id=0&on=true

Beetje afhankelijk van wat je wil bereiken kan dat ook een prima route zijn.
Ja dat weet ik en heb ik ook gebruikt. Maar als je dan bijvoorbeeld alle lampen tegelijk uit wilt doen, moet je 1 seconde pauze tussen de opdrachten inbouwen om de url uit te voeren en dat vind ik niet zo’n mooie oplossing. Met de nieuwe app kun je groups aanmaken en het zou logisch zijn als je die op een bepaalde manier aan zou kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hoi,

Ik heb intussen de nodige hardware van Shelly, waaronder modules met CT klem voor de zonnepanelen, stekkers om te schakelen en meten, P1-USB etc. Veel dingen zitten nog steeds nieuw in doos (pluggen en PM CT modules).

Ik kom af van Plugwise. Dat werkte fantastisch, simpel in 1 applicatie, maar niet futureproof en obsolete. Echter de rapportagemogelijkheid was perfect en duidelijk (simpel maar goed).

Nu heb ik al een tijd HomeAssistant draaien, maar ik ben er helemaal klaar mee. Ik heb simpelweg te weinig tijd om me daar heel erg in te verdiepen en ik kan daar niet de info uithalen die ik wil.

Zijn er alternatieven die voor mij beter werken, die met Shelly kunnen samenwerken?

Ik houd me nu nog steeds heel erg vast aan de statistieken uit Plugwise, maar er komt een moment dat ik moét overstappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 05-11-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
@Fairy heb jij de Shelly app al eens bekeken? Welke statistieken zijn voor jou van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoVer
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-04-2024
Ey iedereen, ik post ook even hier mijn vraag rond vervangen van een niko dimmer met een niko knop + shelly dimmer 2, weet niet of het gaat werken of ik de juiste aansluiting voor ogen heb (voordat ik echt op de koop knop druk).

In mijn living heb ik meerdere spots geïntegreerd in het plafond met een enkele knop van Niko waarmee ik die spots kan dimmen. Met één klik worden de lichten aan of uit gezet, door de knop ingedrukt te houden worden eerst de lichten gedimd en als ik hem loslaat en weer indruk, wordt het licht helderder.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van een Niko 310-02800 dimmer (dimmer & drukknop in 1) met 1 bruine kabel aangesloten op het X-symbool (zie afbeelding), 1 bruine kabel aangesloten op L en een blauwe kabel aangesloten op N.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRgJtAU44vTj8fOBT5yhIHHjCIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRYOJnw5gjgsMd1TqOxwcH42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sg0f34xdbxLvJtCz97czRYd3o0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amUKS7FpfKEfX3RfMCNMuxXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEnfCQSdqExDwQEt5uBzWb2Se9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28390eANtHyd3r0DcAT0cFSq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ60MVmbZRhPu2Nl6gZ_ewgVfNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELXo3cgUoCvgpCYGaPCpbK4D.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat ik geen shelly-dimmer achter een bestaande dimmer kan plaatsen, dus ik wil deze dimmer vervangen door een simpele enkele knop (de niko 170-00000) zodat ik dezelfde kleur en hetzelfde type knop kan hebben en er dan een shelly 2 kan plaatsen dimmer erachter. De niko 170-00000 heeft 3 uitgangen: L, 1 en O.

Vraag: werkt dit en hoe sluit ik dit aan? -> Ik denk dat ik het als volgt moet aansluiten:

plaats de bruine kabel die momenteel is aangesloten op het X-symbool in de O (omdat ik geloof dat dit het variabele uitgangsvermogen naar de lichten is)

Steek de bruine kabel die momenteel is verbonden met het L-symbool in een aansluitklem en sluit van daaruit 2 draden aan, 1 in de L van de shelly en 1 in het L-symbool van de nieuwe drukknop.

Steek de blauwe kabel in de N van de shelly.

Gebaseerd op een YouTube-video over hoe je de shelly 2-dimmer hier installeert: YouTube: Hoe installeer je de Shelly Dimmer 2 - Home2Link

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7M9-tm2GxR0rNgDWSnW_E2FpOeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gW85iy7BLtUOfp6t0k9qAQgV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
TimoVer schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:18:
Ey iedereen, ik post ook even hier mijn vraag rond vervangen van een niko dimmer met een niko knop + shelly dimmer 2, weet niet of het gaat werken of ik de juiste aansluiting voor ogen heb (voordat ik echt op de koop knop druk).

In mijn living heb ik meerdere spots geïntegreerd in het plafond met een enkele knop van Niko waarmee ik die spots kan dimmen. Met één klik worden de lichten aan of uit gezet, door de knop ingedrukt te houden worden eerst de lichten gedimd en als ik hem loslaat en weer indruk, wordt het licht helderder.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van een Niko 310-02800 dimmer (dimmer & drukknop in 1) met 1 bruine kabel aangesloten op het X-symbool (zie afbeelding), 1 bruine kabel aangesloten op L en een blauwe kabel aangesloten op N.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik begrijp dat ik geen shelly-dimmer achter een bestaande dimmer kan plaatsen, dus ik wil deze dimmer vervangen door een simpele enkele knop (de niko 170-00000) zodat ik dezelfde kleur en hetzelfde type knop kan hebben en er dan een shelly 2 kan plaatsen dimmer erachter. De niko 170-00000 heeft 3 uitgangen: L, 1 en O.

Vraag: werkt dit en hoe sluit ik dit aan? -> Ik denk dat ik het als volgt moet aansluiten:

plaats de bruine kabel die momenteel is aangesloten op het X-symbool in de O (omdat ik geloof dat dit het variabele uitgangsvermogen naar de lichten is)

Steek de bruine kabel die momenteel is verbonden met het L-symbool in een aansluitklem en sluit van daaruit 2 draden aan, 1 in de L van de shelly en 1 in het L-symbool van de nieuwe drukknop.

Steek de blauwe kabel in de N van de shelly.

Gebaseerd op een YouTube-video over hoe je de shelly 2-dimmer hier installeert: YouTube: Hoe installeer je de Shelly Dimmer 2 - Home2Link

[Afbeelding]
Klinkt heel correct, let echter op dat je geen schakelaar maar pulsdrukker neemt. Immers wil je alleen signaal zenden bij tijdelijk indrukken van de knop en bij loslaten terugveren. Ik ben niet zo bekend met Niko en zeker niet in het vlaams 😅 maar die hebben ze zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
@TimoVer Die Wago kun je weglaten want de 3 L aansluitingen op de Shelly zijn onderling doorverbonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoVer
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-04-2024
Thanks voor de snelle respons! Zal dan de bestellingen eens plaatsen, veel bijgeleerd over niko en switches vandaag 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:21
Hi,

Ik heb een vraag over het gebruik van een Shelly om een nieuwe LED hanglamp boven de eettafel te kunnen dimmen. Het betreft een lamp met een led dimbare driver die 'push-dim' geschikt is en dus ook een dimbare geïntegreerde LED heeft.

Nu begrijp ik dat je bij push dim een extra schakeldraad van je fysieke pulsdrukker naar de lamp trekt. Ik heb echter nog geen pulsdrukker maar een klassieke schakelaar. Deze zit momenteel op een onbereikbare plaats (koelkast ervoor) dus ik wilde met een Shelly in de armatuur hetzelfde bereiken. Vraag me alleen af of dat kan met een Shelly dimmer of wellicht met een Shelly 2?

Voorlopig heb ik de lamp volgens het linker schema aangesloten met een Shelly 1 plus in het armatuur en dat werkt prima om de lamp alleen te kunnen schakelen.

Iemand wellicht ervaring met een vergelijkbare setup die me tips kan geven? Fysiek schakelen en dimmen is voor nu dus nog niet van belang. Gaat puur om kunnen dimmen met de Shelly.

2 mogelijke aansluitschema's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK9obYqIJJUwulwYdRSFl5qF9LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ztZ4Ji9Khx37cyEHjHuEK0t.png?f=fotoalbum_large

Overzicht armatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6zUoBYhATH5cDo-U5U13NDGsPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYpPJuzY5b4NmpWIfqDUYpOs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door GerbenBK op 06-11-2023 13:57 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
GerbenBK schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:53:
Hi,

Ik heb een vraag over het gebruik van een Shelly om een nieuwe LED hanglamp boven de eettafel te kunnen dimmen. Het betreft een lamp met een led dimbare driver die 'push-dim' geschikt is en dus ook een dimbare geïntegreerde LED heeft.

Nu begrijp ik dat je bij push dim een extra schakeldraad van je fysieke pulsdrukker naar de lamp trekt. Ik heb echter nog geen pulsdrukker maar een klassieke schakelaar. Deze zit momenteel op een onbereikbare plaats (koelkast ervoor) dus ik wilde met een Shelly in de armatuur hetzelfde bereiken. Vraag me alleen af of dat kan met een Shelly dimmer of wellicht met een Shelly 2?

Voorlopig heb ik de lamp volgens het linker schema aangesloten met een Shelly 1 plus in het armatuur en dat werkt prima om de lamp alleen te kunnen schakelen.

Iemand wellicht ervaring met een vergelijkbare setup die me tips kan geven? Fysiek schakelen en dimmen is voor nu dus nog niet van belang. Gaat puur om kunnen dimmen met de Shelly.

2 mogelijke aansluitschema's:

[Afbeelding]

Overzicht armatuur:

[Afbeelding]
Zo te zien met je dus tijdelijk spanning zetten op het puls contact, daarmee dimt de driver zelf. Dit kán wel met een shelly maar ik verwacht wel lag. Je hebt meer controle met een pulsdrukker dan via een app die een relais heen en weer moet gooien natuurlijk.

Ik zou bijna zeggen, kan je de trafo niet vervangen voor een reguliere dimbare (dan kan er een shelly dimmer voor) of een 1-10v dimbare driver zodat je die met de nieuwe shelly 1-10v kan instellen.

Of, via een Arduino oid een dali-signaal opzetten die je remote kan schakelen. Dat ondersteund je dimmer immers ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
stevenP schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:29:
[...]

Zo te zien met je dus tijdelijk spanning zetten op het puls contact, daarmee dimt de driver zelf. Dit kán wel met een shelly maar ik verwacht wel lag. Je hebt meer controle met een pulsdrukker dan via een app die een relais heen en weer moet gooien natuurlijk.

Ik zou bijna zeggen, kan je de trafo niet vervangen voor een reguliere dimbare (dan kan er een shelly dimmer voor) of een 1-10v dimbare driver zodat je die met de nieuwe shelly 1-10v kan instellen.

Of, via een Arduino oid een dali-signaal opzetten die je remote kan schakelen. Dat ondersteund je dimmer immers ook..
Dank voor je reactie! Ja op zich is het vervangen van de trafo een optie maar wel een gedoe omdat ik de lamp dan weer moet demonteren om de nieuwe trafo in het plafond te plaatsen en ik even goed de specs van de dimmer en het lichtelement moet nagaan om te weten wat ik nodig heb.

Misschien is het ook een optie wel een pulsdrukker te plaatsen en die dan slim aan te sturen?

ps. Misschien ga ik het toch even proberen met een shelly. Een eventuele lag maakt wellicht niet zoveel uit omdat ik eigenlijk wil kunnen schakelen tussen 100% en 50% oid. Zou het dan met een shelly 2 moeten zodat ik een up en down button kan configureren zoals bij een zonnescherm? Ik ga nog even zoeken naar een aansluitschema wat hierbij past.

[ Voor 13% gewijzigd door GerbenBK op 06-11-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@GerbenBK Enige nut van een Shelly 2.5 zou zijn dat je zowel de power als de pulse van de lamp kunt aansturen. Maar dan heb je niet* opeens losse toetsen voor op en neer. Ook lastig om "smart" bij te houden of de lamp werkelijk aan staat of niet. Zou je op kunnen lossen met een Shelly 2PM zodat je kunt kijken of de lamp vermogen vraagt. Maar al met al wordt het dan wel iets dat je met custom firmware wilt gaan doen.

* Heeeeeeel misschien als je met de Shelly constant zelf de dimrichting bij weet te houden. En dan twee pulsen geven als je de verkeerde kant op wilt dimmen. Maar kans dat het uit sync komt is erggggg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Septillion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:41:
@GerbenBK Enige nut van een Shelly 2.5 zou zijn dat je zowel de power als de pulse van de lamp kunt aansturen. Maar dan heb je niet* opeens losse toetsen voor op en neer. Ook lastig om "smart" bij te houden of de lamp werkelijk aan staat of niet. Zou je op kunnen lossen met een Shelly 2PM zodat je kunt kijken of de lamp vermogen vraagt. Maar al met al wordt het dan wel iets dat je met custom firmware wilt gaan doen.

* Heeeeeeel misschien als je met de Shelly constant zelf de dimrichting bij weet te houden. En dan twee pulsen geven als je de verkeerde kant op wilt dimmen. Maar kans dat het uit sync komt is erggggg groot.
hmm ja, dank! Ik ga eens kijken met de 2pm die ik nog heb liggen deze week en anders wellicht toch maar eens kijken naar een andere driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
GerbenBK schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:49:
[...]

hmm ja, dank! Ik ga eens kijken met de 2pm die ik nog heb liggen deze week en anders wellicht toch maar eens kijken naar een andere driver.
Schat in dat je meer hebt aan een 'ouderwetse' 433Mhz drukknop/ ontvanger. Korte puls voor aan/uit en lange puls voor dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
JaapZ1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:55:
[...]

Schat in dat je meer hebt aan een 'ouderwetse' 433Mhz drukknop/ ontvanger. Korte puls voor aan/uit en lange puls voor dimmen.
Thanks. Kun je uitleggen hoe dat werkt? Ontvanger bij de armatuur aansluiten en die dan aansturen met een draadloze knop?

ps. Ik ga verder op onderzoek uit en zal eventuele vragen in ander topic stellen, want lijkt niet meer Shelly gerelateerd te worden, dank allen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door GerbenBK op 07-11-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
  • Laatst online: 24-09 19:51
Hi,

Ik wil een Shelley dimmer 2 aansluiten op een lamp in plaats van de huidige wandschakelaar.
Uit het plafond komen een schakeldraad en een nuldraad.

Kan ik simpelweg de schakeldraad aansluiten op L, de nuldraad splitsen en aansluiten op N, en zowel de nuldraad als de O (output) verbinden met de lamp?
Wat doe ik dan aan de kant van de schakelaar zodat de schakeldraad altijd stroom heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA8KuT3SgUojesq_k3pP0JBmW7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bf4saRMYaIPX559EKvTL9LeM.jpg?f=fotoalbum_large

Of zie ik het compleet verkeerd? :)

Thanks,
CJ

Mag wel gewoon bij de rest dus verplaatst

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 07-11-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@michaelkamen Op zich ja. SWx aansluitingen gebruik je dan gewoon niet. En de schakelaar moet dan altijd aan staan of verwijderen en doorlussen.

Maar in heel veel gevallen heb je bij de lamp ook gewoon een bruin/L. Daar al gekeken? Dan kan je hem zelfs gewoon met schakelaar aansluiten (of de schakeldraad afdoppen maar zie niet in waarom je geen schakelaar meer zou willen.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
  • Laatst online: 24-09 19:51
@Septillion Ik heb gezocht, maar kan geen bruin/L vinden. Ik meen mij te herinneren dat de vorige bewoners het lichtpunt hebben verplaatst. Wellicht zit de L ergens anders boven het plafond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
michaelkamen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:16:
@Septillion Ik heb gezocht, maar kan geen bruin/L vinden. Ik meen mij te herinneren dat de vorige bewoners het lichtpunt hebben verplaatst. Wellicht zit de L ergens anders boven het plafond....
Klinkt bijna alsof ze de verkeerde kleuren draad gebruikt hebben.. een normale schakelaar heeft altijd een bron en een uitgang, relatief bruin en zwart. Hoe zit dat op de schakelaar aangesloten? Ik vermoed dat ze de blauwe als bruin gebruikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
stevenP schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:59:
[...]

Klinkt bijna alsof ze de verkeerde kleuren draad gebruikt hebben.. een normale schakelaar heeft altijd een bron en een uitgang, relatief bruin en zwart. Hoe zit dat op de schakelaar aangesloten? Ik vermoed dat ze de blauwe als bruin gebruikt hebben.
Volgens mij wil hij hem aansluiten bij de lamp ipv schakelaar, daar hoeft geen bruin te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rowwan op 08-11-2023 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:56
michaelkamen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:16:
Als je de schakelaar niet belangrijk vind kan je de schakelaar zoals gezegd altijd aan laten, of natuurlijk de draden in de schakelaar direct aan elkaar lussen en een blindplaat (of de schakelaar, maar niet aangesloten) terug plaatsen voor afwerking.

De shelly dimmer kan je de L voeden met het zwarte draad, O naar de lamp, N naar blauw en lamp blauw ook naar blauw. Volgens mij was je gedachte dus goed.

Als je bij de schakelaar plek hebt voor de shelly en daar wel blauw, bruin en zwart hebt zou je de schakelaar functioneel kunnen houden en de shelly daar kunnen plaatsen. Als je kans ziet om bruin bij de lamp te krijgen door dat er naartoe te trekken kan het ook daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09
Even een sanity check... Ik ben van plan om met een Shelly 1 mini een virtuele hotelschakeling met pulsdrukkers te maken.

Dit zou ik dan ongeveer zo aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yGj7Rki2z-929RWB_urfw50lZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JR7y26X23ZxeLkU71DtMECYi.png?f=fotoalbum_large

Echter zou ik geen lamp op de output van de Shelly aansluiten, ik zou alleen met behulp van Home Assistant de switch state willen uitlezen én kunnen dimmen. Het moet Hue lampen aansturen als een soort remote dus.

Kan dat?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
S0epkip schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:03:
Even een sanity check... Ik ben van plan om met een Shelly 1 mini een virtuele hotelschakeling met pulsdrukkers te maken.

Dit zou ik dan ongeveer zo aansluiten:

[Afbeelding]

Echter zou ik geen lamp op de output van de Shelly aansluiten, ik zou alleen met behulp van Home Assistant de switch state willen uitlezen én kunnen dimmen. Het moet Hue lampen aansturen als een soort remote dus.

Kan dat?
Ja hoor, kwestie van de shelly op detached zetten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
rens-br schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:07:
[...]

Ja hoor, kwestie van de shelly op detached zetten en klaar.
Klopt!
Maar let wel dat als je echt de lamp schakelt met de shelly, dat het even kan duren voor hij zigbee bereik heeft.
Ik zou de lamp dan ook niet op de O van de shelly aansluiten, maar gewoon op bruin en blauw.
Dan is de lamp altijd bereikbaar via zigbee.
De shelly dan in "detached" mode zetten zoals gezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Zynth op 08-11-2023 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@S0epkip Yep, kan. Jammer dat er nog geen i4 Mini (of ix Mini) is. Output kan je dan random voor iets anders los gebruiken. Wegens lage maximale stroom alleen niet echt geschikt voor stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09
Zynth schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:24:
[...]

Klopt!
Maar let wel dat als je echt de lamp schakelt met de shelly, dat het even kan duren voor hij zigbee bereik heeft.
Ik zou de lamp dan ook niet op de O van de shelly aansluiten, maar gewoon op bruin en blauw.
Ja de lamp moet juist op 'permanente spanning' ook vanwege bewegingssensoren :)

Thanks voor de antwoorden!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Raar, net mijn 4e Shelly Plus Plug S in gebruik genomen. Echter, bij location and time werkt de 'auto detect' functie niet. Hij blijft op null staan. Sterker nog, ik kan niet eens Europe/Amsterdam handmatig als timezone kiezen; die staat niet in de lijst. Bij al mijn andere Shelly's staat die wel in de lijst. Ze draaien allemaal 1.0.8. Herkent iemand dit?

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 08-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AApostolovski
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 17:33
zunrob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:40:
Echter, bij location and time werkt de 'auto detect' functie niet. Herkent iemand dit?
Stel een vast IP adres in en zorg voor de juiste gateway (het interne IP adres van je router). Daarna een reset van je Shelly en de locatie/tijdzone moet in te stellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
AApostolovski schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:27:
[...]

Stel een vast IP adres in en zorg voor de juiste gateway (het interne IP adres van je router). Daarna een reset van je Shelly en de locatie/tijdzone moet in te stellen zijn.
Hij heeft, net zoals de andere Shellys, een vast ip adres. Tijdserver maakt niet uit.
Alle instellingen zijn gelijk aan de andere 3, maar de tijdzone Europe/Amsterdam staat simpelweg niet in de interne lijst van de Shelly. Zelfs niet na meerdere resets, zowel via de software als de knop.

Links een van de 3 andere Shellys, rechts de nieuwe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjqU0BrHAXC8y8TI_B_TvKaWEE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8M0Od4oVhmQtNDg3gTggnDo.png?f=fotoalbum_large

De tijdzone staat dus niet op de lijst. Is er een manier om die interne lijst aan te passen?

Alle 4 de Shellys draaien 1.0.8. Enige verschil is dat ik de eerste 3 een week of 2 geleden heb gekregen en ingesteld (en dus op oudere firmware, 1.0.3 en 1.0.7 volgens mij), en dat die na het instellen geüpdatet zijn maar 1.0.8. De nieuwe is meteen geüpdatet naar 1.0.8.
Echter, bij de eerste keer opstarten zaten ze volgens mij allemaal op 0.13.0, dus eigenlijk zou dat geen verschil mogen maken. Want bij die eerste keer opstarten, en in mijn geval dus ook verbinden met WiFi, werd ook de firmware geüpdatet. Er was bij ze alle 4 dus gewoon internetverbinding, en dat lijkt me ook het moment dat de locatie in wordt gesteld. Bij de andere drie heb ik de instelling wel gecontroleerd namelijk bij het instellen, maar die stond al goed en ik hoefde niks in te stellen.

Ik zie in de logs van de 4e dat ie via de auto detect wel succesvol de url aanroept voor de bepaling van tijdzone en locatie, juiste resultaat komt terug, maar hij schrijft het niet weg. Waarschijnlijk dus omdat Europe/Amsterdam geen mogelijkheid in de tijdzone lijst is.

Andere tijdserver helpt ook niet. Vast IP of via dhcp random toewijzen helpt ook niet.

[ Voor 64% gewijzigd door zunrob op 09-11-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Zynth schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:24:
[...]

Klopt!
Als je de Shelly inbouwt bij een schakelaar, waar ook nog kabels van de lamp naar toe lopen zou ik die kabels juist aansluiten op O. Je kan dan altijd terug naar de oude situatie, zonder dat je het hele zooitje weer moet uitbouwen / aanpassen.

In de Shelly kan je de output gewoon aanzetten, instellen dat deze ook aanblijft bij een power loss en daarna detached aanzetten. Werkt perfect in deze situatie, maar ook als je besluit de lamp te vervangen voor iets anders.

Kijk ik even naar mijn eigen situatie. Ik had veel Shellies eerst ingesteld op Detached, en schakelde de lamp vervolgens via scripts in Domoticz. Werkte aardig, maar was niet 100% betrouwbaar. Soms wilde een lamp te laat schakelen of helemaal niet. Tot ergenis van mijn vriendin en de kinderen.

Nu heb ik dus de detached mode uitgeschakeld, kan je de lampen traditioneel schakelen met de schakelaar en dimmen kan daarna via zigbee signalen, mocht dat nodig zijn. Ik heb in de scripts ingebouwd dat dit pas gebeurd na 1 seconden en dat is voldoende voor de lamp om verbinding te maken met zigbee.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 09-11-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
zunrob schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:49:
[...]
De tijdzone staat dus niet op de lijst. Is er een manier om die interne lijst aan te passen?
Dan pak je toch gewoon een andere, Brussel of Berlijn of zo. Het grootste deel van Europa zit in dezelfde tijdzone. Ook zomer- en wintertijd is gelijk.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Septillion schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:46:
@S0epkip Yep, kan. Jammer dat er nog geen i4 Mini (of ix Mini) is. Output kan je dan random voor iets anders los gebruiken. Wegens lage maximale stroom alleen niet echt geschikt voor stopcontacten.
Hè? De i4 heeft überhaupt geen output, alleen (4x) input. Waarschijnlijk is er geen mini vanwege fysieke beperkingen, het benodigde aantal aansluitingen past niet op een rij op de mini’s.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JaVaWa Daarom juist, want hij wil juist helemaal geen output. Zou dus juist makkelijk moeten zijn om van een ix een mini te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
JaVaWa schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:26:
[...]

Dan pak je toch gewoon een andere, Brussel of Berlijn of zo. Het grootste deel van Europa zit in dezelfde tijdzone. Ook zomer- en wintertijd is gelijk.
Klopt, dat had ik ook gedaan, maar een rare bug is het wel. En als Tweaker wil je het wel werkend hebben/snappen waarom het niet werkt zoals het hoort.

Heb oude firmware gevonden. Die erop gezet, ingesteld en weer geüpdatet. Staat er nu wel tussen en werkte meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Iemand enig idee of er m.b.t. Shelly's black friday aanbiedingen te verwachten zijn?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
Raven schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:54:
Iemand enig idee of er m.b.t. Shelly's black friday aanbiedingen te verwachten zijn?
Ik had het uitgezocht, en kwam erop uit dat ze waarschijnlijk te koop zullen zijn met 5% kortings acties.
Ik vond dat niet de moeite waard om mijn aankoop enkele maanden uit te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:45
Zynth schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:57:
[...]

Ik had het uitgezocht, en kwam erop uit dat ze waarschijnlijk te koop zullen zijn met 5% kortings acties.
Ik vond dat niet de moeite waard om mijn aankoop enkele maanden uit te stellen.
Mijn ervaring is dat ze echt goede acties hebben met serieuze korting.
Veel meer dan die 5%.
Niet op alles maar wel op veel producten.
Zeker de moeite waard als je nu wat wilt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Raven schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:54:
Volgens mij had robbshop vorig jaar ook wel het eea met black Friday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Iemand ervaring om een duowhite ledstrip aan te sturen met de Shelly rgbw2?

Volgens mij moet dat wel kunnen omdat je per kanaal kunt sturen, alleen zal de kleur wit wat lastig instellen via de standaard app aangezien die dat niet ondersteund? Liefst had ik gezien dat Shelly een rgbww zou hebben of dat de de app standaard ipv rgbw ook 2x duo white zou ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
rube schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:56:
Iemand ervaring om een duowhite ledstrip aan te sturen met de Shelly rgbw2?

Volgens mij moet dat wel kunnen omdat je per kanaal kunt sturen, alleen zal de kleur wit wat lastig instellen via de standaard app aangezien die dat niet ondersteund? Liefst had ik gezien dat Shelly een rgbww zou hebben of dat de de app standaard ipv rgbw ook 2x duo white zou ondersteunen?
Het wordt dan een 4 kanaals in de settings en dat werkt prima. Je moet de kleuren inderdaad zelf mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 20:31

thijsco19

KTM 990 SMT

Niet veel te vinden over de vintage a60 op tweakers.

Zojuist eentje geprobeerd te installeren, is te vinden in de app en aan en uit te zetten in de app.

Maar als ik een schema invoer om de lamp aan te zetten als de zon onder gaat en weer uit als de zon op komt. Gebeurt er niks. Getest door zowel het aan en uit om te wisselen of ipv aan 10% in te stellen.

Is er iets wat ik mis? Dit is de eerste Shelly die ik in huis haalt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
thijsco19 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:03:
Niet veel te vinden over de vintage a60 op tweakers.

Zojuist eentje geprobeerd te installeren, is te vinden in de app en aan en uit te zetten in de app.

Maar als ik een schema invoer om de lamp aan te zetten als de zon onder gaat en weer uit als de zon op komt. Gebeurt er niks. Getest door zowel het aan en uit om te wisselen of ipv aan 10% in te stellen.

Is er iets wat ik mis? Dit is de eerste Shelly die ik in huis haalt.
Zon op/ onder werkt perfect, gebruik het al jaren. Even opletten dat je de juiste tijdzone instelt en dat de lamp goede wifi dekking heeft. Heb je de nieuwe app en de betaalde proefperiode gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 20:31

thijsco19

KTM 990 SMT

JaapZ1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:35:
[...]

Zon op/ onder werkt perfect, gebruik het al jaren. Even opletten dat je de juiste tijdzone instelt en dat de lamp goede wifi dekking heeft. Heb je de nieuwe app en de betaalde proefperiode gestart?
Mooi dat het goed kan werken.
Tijdzone staat goed ingesteld, Europe / Amsterdam.
Lamp nu nog binnen geïnstalleerd, dus wifi bereik moet geen probleem zijn.
App is de Shelly smart controle. Is er ook een andere app? Geen proefperiode gestart maar dat zou toch ook niet nodig zijn voor die functie?

Heb een idee dat wat ik instel in de app niet doorgestuurd wordt naar de lamp zelf.

Kan jij een foto maken hoe jij het exact ingesteld hebt?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55
Zijn er al blackfriday deals bekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Ik heb een Shelly RGWB die om de 30-60 minuten uit en weer aan gaat. Er zit een LED strip op die 20w trekt en een voeding die ruim voldoende levert. De Shelly heeft de laatste firmware, en het lijkt alsof het sinds de laatste upgrade is dat dit probleem bestaat (enkele weken geleden geupgrade en we hebben dit issue sinds kort)
Ik heb nog 2 andere RGWBs in een vergelijkbare opzet, die doen dit niet (zelfde firmware). Wat kan de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
thijsco19 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:53:
[...]

Mooi dat het goed kan werken.
Tijdzone staat goed ingesteld, Europe / Amsterdam.
Lamp nu nog binnen geïnstalleerd, dus wifi bereik moet geen probleem zijn.
App is de Shelly smart controle. Is er ook een andere app? Geen proefperiode gestart maar dat zou toch ook niet nodig zijn voor die functie?

Heb een idee dat wat ik instel in de app niet doorgestuurd wordt naar de lamp zelf.

Kan jij een foto maken hoe jij het exact ingesteld hebt?
Zonder abonnement kun je de sunrise/ sunset functies niet meer instellen, een oude activatie blijft nog wel werken tot je hem zelf verwijderd.

https://control.shelly.cloud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPfvadIwF6ptkYxHWo-WC8zpBpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Kmm7l6JeezEPnU2uP2yQ8bO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@JaapZ1 weet je dat zeker.
Want ik heb geen abbo, en 29 seconden geleden getest of ik hem kon instellen .
En dat was mogelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK51L1emQ4aAvJPLYB1Y_j7dUSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMwWRGp3ODfszaxq2sQOyfq8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door jack zomer op 15-11-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:01:
[...]

Zonder abonnement kun je de sunrise/ sunset functies niet meer instellen, een oude activatie blijft nog wel werken tot je hem zelf verwijderd.

https://control.shelly.cloud

[Afbeelding]
Dat zou heel erg jammer zijn en ook betekenen dat het hier einde Shelly is in het vervolg.

Ik ben echt ontzettend tevreden met wat ze hebben en bieden, maar zaken achter een betaal muur zetten is echt zo not done.

Aan de andere kant. Ik snap ook best dat je niet kan leven van relatief beperkte eenmalige inkomsten, waarvoor je de apparaten moet ontwerpen, leveren en ondersteunen. Ik heb geloof ik zo'n 10 euro betaald zo'n 3 jaar geleden per Shelly 1. Je moet er dan toch een hoop leveren wil je een beetje uit de kosten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
jack zomer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:09:
@JaapZ1 weet je dat zeker.
Want ik heb geen abbo, en 29 seconden geleden getest of ik hem kon instellen .
En dat was mogelijk.[Afbeelding]
Mooi! Maak er gebruik van zolang het nog kan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAFxQtxA8AFvskb631IP3xa-BfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SwpneQyubIHF4Gi0BHNp4qVy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Nee ik gebruik het helemaal niet
Home Assistant mag dat lekker regelen voor mij.

Maar misschien heeft mijn locatie er mee te maken (niet nld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
rens-br schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:14:
[...]

Dat zou heel erg jammer zijn en ook betekenen dat het hier einde Shelly is in het vervolg.

Ik ben echt ontzettend tevreden met wat ze hebben en bieden, maar zaken achter een betaal muur zetten is echt zo not done.

Aan de andere kant. Ik snap ook best dat je niet kan leven van relatief beperkte eenmalige inkomsten, waarvoor je de apparaten moet ontwerpen, leveren en ondersteunen. Ik heb geloof ik zo'n 10 euro betaald zo'n 3 jaar geleden per Shelly 1. Je moet er dan toch een hoop leveren wil je een beetje uit de kosten komen.
There ain't no such thing as a free lunch

3 jaar geleden was het nog crap, ik betaal die paar tientjes graag want een eigen systeem kost meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarih
  • Laatst online: 13:22
Heeft er hier iemand ervaring met het flashen van de firmware van een Shelly Plug S van Tasmota terug naar de stock firmware van Shelly?
Voor een project had de Tasmota firmware op mijn plug gezet maar ik zou graag gebruik maken van de api van Shelly voor een ander project.

Nu blijkt dat niet zo eenvoudig te zijn om terug te gaan naar de stock firmware.
Als ik via ota een firmware upgrade doe werkt dit niet met het zip bestand met de stock firmware van Shelly.
Is er iemand bij wie dit wel al gelukt is want google heeft nog niet kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
@jack zomer en @JaapZ1 jullie kijken bij verschillende instellingen.
Ik kan het zonder problemen instellen bij de Shelly zelf onder "schedule".
Bij scenes zie ik inderdaad dat het onderdeel is van het abonnement en aangezien ik dat niet heb, kan ik dat ook niet selecteren.

Schedule is voor mij op dit moment voldoende. Over een tijdje ga ik wel eens kijken naar home assistant en doe ik alles daar wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Stefke schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:35:
Ik heb een Shelly RGWB die om de 30-60 minuten uit en weer aan gaat. Er zit een LED strip op die 20w trekt en een voeding die ruim voldoende levert. De Shelly heeft de laatste firmware, en het lijkt alsof het sinds de laatste upgrade is dat dit probleem bestaat (enkele weken geleden geupgrade en we hebben dit issue sinds kort)
Ik heb nog 2 andere RGWBs in een vergelijkbare opzet, die doen dit niet (zelfde firmware). Wat kan de oorzaak zijn?
Het kán zijn dat er een contact niet 100% zit en na langer gebruik dit gaat oxideren en dus steeds slechter contact maakt. Zie je mogelijkheid visueel te inspecteren? Massief kern draad wordt lekker zwart als het slecht contact maakt in een opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Zarih schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:24:
Heeft er hier iemand ervaring met het flashen van de firmware van een Shelly Plug S van Tasmota terug naar de stock firmware van Shelly?
Voor een project had de Tasmota firmware op mijn plug gezet maar ik zou graag gebruik maken van de api van Shelly voor een ander project.

Nu blijkt dat niet zo eenvoudig te zijn om terug te gaan naar de stock firmware.
Als ik via ota een firmware upgrade doe werkt dit niet met het zip bestand met de stock firmware van Shelly.
Is er iemand bij wie dit wel al gelukt is want google heeft nog niet kunnen helpen.
Een snelle google lijkt er op dat je eerst Tasmota minimal moet flashen, en daarna door kan stappen naar Shelly (?) bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
SquareOne schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Thanks; dan krijg ik dit schema? Grijze met oranje dingetjes moeten van die Wago klemmetjes voorstellen. [Afbeelding]
Ik heb deze set zo aangesloten.
Schakelaar werkte nog niet helemaal lekker zoals ik het wilde. Nu zag ik dat er op de achterkant van de shelly een rode led een beetje knippert. Is dat normaal? Of is er dan iets fout?

Vervolgens verplaatste ik de shelly een klein beetje. De blauw draad schoot er uit en raakte de naastgelegen zwarte draad. Dikke flits en Biem. Stroom eraf. Kortsluiting gemaakt doordat die twee elkaar raakten?

Ja I know; had de stroom er even vanaf moeten halen, maar was eigenlijk ook niet van plan om de kabeltjes los te draaien, maar die schoot er dus uit…

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 15-11-2023 21:27 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 85 Laatste