Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 12:31
SquareOne schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:27:
[...]

Ik heb deze set zo aangesloten.
Schakelaar werkte nog niet helemaal lekker zoals ik het wilde. Nu zag ik dat er op de achterkant van de shelly een rode led een beetje knippert. Is dat normaal? Of is er dan iets fout?

Vervolgens verplaatste ik de shelly een klein beetje. De blauw draad schoot er uit en raakte de naastgelegen zwarte draad. Dikke flits en Biem. Stroom eraf. Kortsluiting gemaakt doordat die twee elkaar raakten?

Ja I know; had de stroom er even vanaf moeten halen, maar was eigenlijk ook niet van plan om de kabeltjes los te draaien, maar die schoot er dus uit…
Oef, ja dat is wel kortsluiting ja! :X

Geknipper op de led kan ik me niet heugen, ik vermoed dat je contact al slecht zat en continue wel/niet contact maakte.

Blijft gevaarlijk spul, dat elektra. áltijd zorgen dat je veilig werkt helaas. Je kan proberen of de shelly nog aan gaat (gered door je groepenkast) maar ik vermoed dat dit einde oefening is.. ;(

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:14
stevenP schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:31:
[...]

Oef, ja dat is wel kortsluiting ja! :X

Geknipper op de led kan ik me niet heugen, ik vermoed dat je contact al slecht zat en continue wel/niet contact maakte.

Blijft gevaarlijk spul, dat elektra. áltijd zorgen dat je veilig werkt helaas. Je kan proberen of de shelly nog aan gaat (gered door je groepenkast) maar ik vermoed dat dit einde oefening is.. ;(
Morgen maar eens verder kijken as het licht is. Beetje lastig werken in het donker met een zaklamp. :X Daar krijgen we ongelukken van.

Zou zomaar kunnen dat die shelly opgeblazen is inderdaad.

Aansluitpunt op de Shelly waar de blauwe draad in ging wilde vanaf het begin al niet klemmen op de installatiedaad. Dat schroefje bleef doordraaien.

Weer lesje geleerd. Dit is het ledje trouwens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHEUIi64Qbizk3Yrh4BVLpE-yUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlbxT9PUzIfvO6P8jyZymNcm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door SquareOne op 15-11-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
stevenP schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:17:
[...]

Het kán zijn dat er een contact niet 100% zit en na langer gebruik dit gaat oxideren en dus steeds slechter contact maakt. Zie je mogelijkheid visueel te inspecteren? Massief kern draad wordt lekker zwart als het slecht contact maakt in een opstelling.
Zal t eens checken. Toevallig was er afgelopen week een betaversie beschikbaar en nu lijkt ie weer stabiel te zijn vreemd genoeg (want waarom die andere twee niet). Terug in versie kan ik ook nog eens proberen natuurlijk.

• SquareOne
Ik ben nog eens aan het troubleshooten geslagen waar het mis ging.

Kunnen jullie een mee kijken / denken.

Foto 1: centraal doos waar ik ‘alles’ laat samenkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM1n2fTbpmcNpP5N2-mpSEzwpbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhDlejPxUHtAjKQxjRW3eLvE.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er in komt is: bruin / geel / blauw.

Wat er uit gaat is:
- 2x zwart / geel / blauw naar twee wandlampen
- bruin / zwart / blauw naar de doos met de shelly / pulserukker (zie foto 2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABgJdXTHGHwiY38gWSQT_izB-P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKlyhj8wId4ACq7vhx0g7Pzy.jpg?f=fotoalbum_large

Initieel had ik bedacht vanaf de doos waar de shelly zit de verbindingen naar de lampjes te maken maar dat past niet in de doos (de shelly en schakelaar passen er nauwelijks in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 13:54
SquareOne schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:55:

Je hebt de shelly goed aangesloten.
Of de zwarte/bruine draden juist in je lichtknop zitten kan ik niet beoordelen.
Tip: probeer het licht te bedienen via de webserver, dan kan je controleren of dat deel in ieder geval goed zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 23:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[b]SquareOne in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"SquareOne schreef op woensdag 15 november 2023 @barrymossel Dit is het ledje trouwens
[Afbeelding]
@SquareOne
Hee, gebruik jij adereindhulzen op de draden die in de Shelly steken? Dan moet je die stukkies wel ff half afknippen, want nu steken die hulzen flink uit en dat is toch wel gevaarlijk. Probeer de boel zo te monteren dat er zo min mogelijk bloot ligt waar je met je vingers -al dan niet toevallig- aan kan komen.
Ja, het zit in een doos en je komt daar niet, maat toch. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je kunt het eenvoudig veiliger maken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:14:
[...]

Hee, gebruik jij adereindhulzen op de draden die in de Shelly steken? Dan moet je die stukkies wel ff half afknippen, want nu steken die hulzen flink uit en dat is toch wel gevaarlijk. Probeer de boel zo te monteren dat er zo min mogelijk bloot ligt waar je met je vingers -al dan niet toevallig- aan kan komen.
Ja, het zit in een doos en je komt daar niet, maat toch. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je kunt het eenvoudig veiliger maken.
Dit is een goed punt! Geldt ook voor je draden zonder eindhulzen, zorg dat er zo min mogelijk koper zichtbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:04

• Stefke
  • Laatst online: 21-05 10:57
Telesto schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:43:
[...]

Dit is een goed punt! Geldt ook voor je draden zonder eindhulzen, zorg dat er zo min mogelijk koper zichtbaar is.
2,5mm2 is eigenlijk te stug. Als je je Shelly in de contactdoos probeert te proppen met meerdere 2,5mm2 draden heb je ook kans dat de hele connector loskomt. Ik gebruik voor L/N alleen nog soepele draden (je moet dan dus wel altijd een overgang maken, dat is een nadeel qua ruimte), en hooguit een 1,5mm2 zwarte schakeldraad, die buigen wel makkelijk.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:56
Black Friday is het toch? 🤔.
Maar, 20 november is op een maandag? 8)7
Ach ja, zolang de consument maar korting krijgt ergens op een black day _O-

Betreft 2.5mm draden, de eerste 2 of 3 Shelly's heb ik ook met de 2.5mm draad aangesloten, maar voor de andere 15 ofzo ben ik maar snel overgestapt op soepel draad met aderhulzen. En inderdaad, de aderhulzen heb ik dan weer afgeknipt zodat die niet (te veel) uitsteken.
Het is vaak toch een hoop proppen in zo'n doos en je ziet op een gegeven moment ook niet meer hoe het nog zit als je de schakelaar weer vast probeert te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Hippe Lip schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:14:
[...]

@SquareOne
Dank voor de tip! Inderdaad ik moet zo wat inkorten.
De kabeltjes met adereindhulzen heb ik er bij de webshop bijgekocht omdat dit werd geadviseerd. Helemaal niet gerealiseerd dat je die nog moet inkorten.

Dat de blauwe en zwarte draad iets te lang waren is de reden van kortsluiting omdat die blauwe uit de shelly shoot, tegen een zwart stukje draad wat bloot lag.

Ga er op letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Stefke schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:15:
[...]

2,5mm2 is eigenlijk te stug. Als je je Shelly in de contactdoos probeert te proppen met meerdere 2,5mm2 draden heb je ook kans dat de hele connector loskomt. Ik gebruik voor L/N alleen nog soepele draden (je moet dan dus wel altijd een overgang maken, dat is een nadeel qua ruimte), en hooguit een 1,5mm2 zwarte schakeldraad, die buigen wel makkelijk.
Ja daar ben ik inderdaad ook achtergekomen nu. Dat proppen is denk ik een van de redenen dat het los schoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Op dit moment heb ik al twee Shelly Dimmers geïnstalleerd en heb er nog twee liggen die ik wil gaan gebruiken. Die al in de muur zitten gebruik ik met een enkele pulsdrukker van Jung. Nu is mijn vraag, of én hoe ik het makkelijkste een dubbele pulsschakelaar kan gebruiken waarbij ik SW2 gebruik om andere devices te bedienen.

Situatie: ik wil een dimmer in de keuken installeren voor de spots op het plafond. Nu zou ik SW2 willen gebruiken om een Zigbee ledstrip te bedienen.

Nu ben ik zover dat ik via de Shelly app URL commands kan gebruiken. Maar het liefst doe ik het via Home Assistant, daar kom ik er niet helemaal uit en kan er ook weinig over vinden? (Zal aan mijn zoektermen liggen). Enige wat ik in HA binnen een bestaand device vind is binany_sensor.hanglamp_channel_2_input. Moet ik deze sensor dan voor een automation gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
fr3z schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:56:
Situatie: ik wil een dimmer in de keuken installeren voor de spots op het plafond. Nu zou ik SW2 willen gebruiken om een Zigbee ledstrip te bedienen.
Zet je dimmer op "1 button mode". Input2 komt dan alsnog als event binnen op je HA en daar kan je mee doen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik wil graag het energieverbruik van mijn warmtepomp (beter) bijhouden. Deze zit achter twee (16A) alamats op gescheiden fases.
Kan ik daar dan 1 Shelly Pro 2PM achter zetten? Of mag dat niet ivm twee groepen / fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Beekforel Nee, die is niet bruikbaar. De Pro 2PM heeft totale maximale stroom van 25A en maar één L voor spanningsmeting. Hierdoor kan hij dus niet over twee fases meten.

Uit de Pro serie kom je dan bij de Shelly Pro 3EM. Of twee losse 1-fase meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Septillion schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:37:
@Beekforel Nee, die is niet bruikbaar. De Pro 2PM heeft totale maximale stroom van 25A en maar één L voor spanningsmeting. Hierdoor kan hij dus niet over twee fases meten.

Uit de Pro serie kom je dan bij de Shelly Pro 3EM. Of twee losse 1-fase meters.
Dus twee keer de Shelly Pro 1PM zou het dan worden. Die faseklemmen van zo'n 3EM lijken mij te rommelig ofzo...

Die 25A had ik gemist. In de praktijk zal dat wel goed gaan maar hou mij ook graag aan de theorie.

Die 1PM is obsolete volgens https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-1pm-v1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 15:12
Ik heb 1 Shelly Plug S en wil er wel meer kopen. Ik zie dat er nu een duurdere Shelly Plus Plug S is; de Plus versie heeft bluetooth (wat handig zou zijn om de plug voor de eerste keer in gebruik te nemen), maar wat maakt het dat ik deze versie wil kopen boven de oude goedkopere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:42

thijsco19

KTM 990 SMT

Terugkomend op mijn vraag over de sunrise sunset optie.

Het lijkt erop dat de lamp het toch wel een soort van doet.
Overigens nu anders ingesteld en vanavond zie ik of het klopt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:44
zork schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:18:
Ik heb 1 Shelly Plug S en wil er wel meer kopen. Ik zie dat er nu een duurdere Shelly Plus Plug S is; de Plus versie heeft bluetooth (wat handig zou zijn om de plug voor de eerste keer in gebruik te nemen), maar wat maakt het dat ik deze versie wil kopen boven de oude goedkopere?
Dat ligt eraan wat je ermee wil. Voor gewoon wat aan/uit schakelingen is de oude voldoende.
Ik heb laatst een nieuwe versie gekocht, omdat je daar ook scrips op de plug kunt draaien. Mijn use case: integratie met HA, en zorgen dat de plug in een "failsafe" toestand gaat als HA weg valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rube schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:53:
[...]

Black Friday is het toch? 🤔.
Maar, 20 november is op een maandag? 8)7
Ach ja, zolang de consument maar korting krijgt ergens op een black day _O-
Cyber Monday? Het is steeds gebruikelijker dat men eerder begint. Want hoe eerder je korting geeft, hoe groter de kans dat een consument bij dat bedrijf z'n geld uitgeeft. Anderzijds is het ook qua logistiek veel handiger om de korting over langere tijd uit te smeren, zowel bij het bedrijf zelf als bij de bezorgdiensten die vervolgens aan de slag mogen.

Overigens staan er al wat Shelly's in het overzicht: review: De beste deals voor Black Friday 2023 - De grootste prijsdalers

Maar dat zijn prijzen van resellers, niet van Shelly zelf. Geen idee of Shelly lager gaat zitten qua prijzen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 18-11-2023 15:45 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 15:12
Rowwan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:36:
[...]

Dat ligt eraan wat je ermee wil. Voor gewoon wat aan/uit schakelingen is de oude voldoende.
Ik heb laatst een nieuwe versie gekocht, omdat je daar ook scrips op de plug kunt draaien. Mijn use case: integratie met HA, en zorgen dat de plug in een "failsafe" toestand gaat als HA weg valt.
Ik wil voornamelijk wat energiegebruik gaan meten van allerlei apparaten in huis. Dat scripten heb ik gemist, ik zal eens bekijken of dat mij te bieden heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
zork schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:44:
[...]

Ik wil voornamelijk wat energiegebruik gaan meten van allerlei apparaten in huis. Dat scripten heb ik gemist, ik zal eens bekijken of dat mij te bieden heeft :)
Ik heb een stuk of 5 van de het oude type. Enkele lampen worden automatisch geschakeld maar ook verbruik van wasmachine en droger gaat er perfect mee. Als het prijsverschil een paar euro is zou ik upgraden, ook omdat die Plus series stuk sneller zijn een nieuwe hardware (langer updates en support)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 04:09
Beekforel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:55:
[...]

Dus twee keer de Shelly Pro 1PM zou het dan worden. Die faseklemmen van zo'n 3EM lijken mij te rommelig ofzo...

Die 25A had ik gemist. In de praktijk zal dat wel goed gaan maar hou mij ook graag aan de theorie.

Die 1PM is obsolete volgens https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-1pm-v1 ?
De pro is toch gewoon verkrijgbaar?
https://www.shelly.com/en...t-overview/shelly-pro-1pm Je kunt de gewone 1PM gebruiken idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Beekforel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:55:
Iets rommeliger misschien maar de echte draden naar je WP hoeven niet onderbroken te worden.
Maar het niet over verschillende fases kunnen meten is dus ook een issue.
Shelly is naar mijn idee een beetje te hard aan het rommelen met nieuwe producten en dingen uitfaseren... Er is niet altijd een nieuw alternatief of nieuwe is niet altijd beter. Dus meer kijken naar wat is er te koop dan wat is niet obsolete. Want kan wel obsolete zijn maar werkt nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Thanks @JaapZ1 en @Septillion.

Heb ruimte genoeg voor twee modules dus ik ga voor twee keer de 1PM. Even Black Friday afwachten. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBDM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-04 16:36
Al een flinke black friday korting op Home2Link. Shelly Dimmer 2 bijvoorbeeld afgeprijst naar 17,50 (-47%). Kon niet wachten op de korting van Shelly zelf maar heb het vermoeden dat die in ieder geval niet beter gaat zijn. Robbshop heeft ook al Black Friday korting, een gortige 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JBDM schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:14:
Al een flinke black friday korting op Home2Link.
Daar net 4 Shelly Plugs (16A) besteld: €38,95 -> €28,95 :) , de korting op de Plug S'en is qua percentage een stuk minder, maar ook niet op voorraad. Nu maar hopen dat er voor Plug S'en er ook ergens een leuke aanbieding komt :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Dank je @Gizz bestellingen bij Shelly zelf pakken door de wat hogere verzendkosten doorgaans niet goedkoper uit.

@Beekforel voor max 3 tientjes ben je uit en thuis... https://www.home2link.nl/...pm-mini.html?id=288931452 of de https://www.home2link.nl/...akelaar.html?id=252960447

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

JaapZ1 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:08:
Dank je @Gizz bestellingen bij Shelly zelf pakken door de wat hogere verzendkosten doorgaans niet goedkoper uit.

@Beekforel voor max 3 tientjes ben je uit en thuis... https://www.home2link.nl/...pm-mini.html?id=288931452 of de https://www.home2link.nl/...akelaar.html?id=252960447
Vaste installatie, dus wil graag din mount. Dus dan wordt het de Pro 1PM. Maar die is daar ook aardig geprijsd, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:26
Sinds kort heb ik een aantal Shelly Plus Plug S i.c.m. Home assistant. Helaas staan een aantal entiteiten in HA op unavailable, bv. de spanning, stroom, RSSI etc. De spanning en stroom kan ik wel zien in de UI van de Shelly zelf. Ik gebruik de (laatste, 1.0.8) standaard shelly firmware en de standaard shelly integration. In de Shelly heb ik de websocket gegevens van HA ingesteld (wel met HTTPS). Debugging van de Shelly integration aanzetten lever niet echt meer informatie op. Is er misschien een extra config nodig om de spanning (en stroom) door te sturen? Ik heb proberen wat rond te zoeken op het HA forum en github, maar ik vind geen optie om dit in te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zynth
LEDfan schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:05:
Sinds kort heb ik een aantal Shelly Plus Plug S i.c.m. Home assistant. Helaas staan een aantal entiteiten in HA op unavailable, bv. de spanning, stroom, RSSI etc. De spanning en stroom kan ik wel zien in de UI van de Shelly zelf. Ik gebruik de (laatste, 1.0.8) standaard shelly firmware en de standaard shelly integration. In de Shelly heb ik de websocket gegevens van HA ingesteld (wel met HTTPS). Debugging van de Shelly integration aanzetten lever niet echt meer informatie op. Is er misschien een extra config nodig om de spanning (en stroom) door te sturen? Ik heb proberen wat rond te zoeken op het HA forum en github, maar ik vind geen optie om dit in te stellen.
Entiteiten die uit staan kan je vaak handmatig aanzetten. Even bij je shelly "device" kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:26
Bedankt, dat was het inderdaad. Ik had er niet aan gedacht dat ik ze zelf kon aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:02
Heinemancp schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Iedereen (bijna dan) in NL heeft 400v +N, als je de Shelly aansluit op fase+N is er gewoon 230v hoor. Alleen tussen de fases onderling is er 400v.

Gewoon zo aansluiten en niets aan de hand
[Afbeelding]
Heeft iemand dit aansluitschema nog?
Ik heb ook L1+L2+L3+N.
Volgens de omschrijving bij de 3em (pro) is het niet mogelijk om deze aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
BlackShadow schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:18:
[...]

Heeft iemand dit aansluitschema nog?
Ik heb ook L1+L2+L3+N.
Volgens de omschrijving bij de 3em (pro) is het niet mogelijk om deze aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Pro-3EM-monophase-wiring-diagram.png?inst-v=37d07736-543b-420c-a9e1-ba2f264f2827
deze niet gewoon? van de Shelly knowledge base - via google zo gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
Plenkske schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:58:
De Pro 3 is een zogenaamd gen2 device van Shelly.
Je hebt dan zo te zien deze plugin nodig in Domoticz:
https://github.com/enesbcs/shellyteacher4domo

De plugin zorgt zover ik weet voor het vertalen van het Shelly MQTT verkeer naar nuttige info voor in een domoticz device.
Sinds gen2 is er vanalles veranderd waardoor je die andere plugin nodig hebt.

Als je er niet uit komt met MQTT en je wil alleen schakelen, kan je altijd nog via een dummy schakelaar een http command sturen naar je Shelly.
Er is zoveel mogelijk dat je er altijd wel uit moet komen met de Shelly.
Dank @stevenP @Pixelmagic en @Plenkske.
Zojuist een Pro 3 gekocht bij proshop.nl waar deze momenteel in het kader van Black Friday aardig in de aanbieding is.
(En ja, ik weet dat dit een Deense webshop is en ik rekening moet houden met wat langere levertijden, wat niet erg is, want dit wordt een projectje voor de kerstvakantie)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zonet maar een bestelling gedaan voor een paar Plus 1PM Mini's en Plus PM Mini's. De bedoeling is dat ik kalm aan begin met smart home, vooral in combinatie met Home Assistant. De PM's wil ik inzetten om bijvoorbeeld het verloop van de wasmachine te monitoren zodat ik daar een automatisering op kan maken: bij klaar -> stuur pushebericht.

De 1PM wil ik gaan gebruiken voor wat verlichting die ik ook wil bemeten. Op basis daarvan wil ik verder kijken of ik met een bewegingssensor en automatisering verlichting aan kan laten gaan. Dat zijn leuke beginnersprojectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixT2311
  • Laatst online: 10-05 18:25
Sinds april zitten we in ons nieuwbouwhuis en das natuurlijk bij uitstek het beste excuus dat je kunt hebben om de vrouw te overtuigen (naja, ik doe/regel het gewoon) om wat smart home dingetjes te gaan gebruiken/introduceren.

Nu is het natuurlijk ook h de heugelijke periode genaamd Black Friday dus kunnen we ons verblijden met leuke Shelly aanbiedingen. Ik ben totaal nieuw met Shelly en home automation, dus mocht deze vraag al ergens staan, ik kon het zo snel niet vinden.

1) Ik heb een aantal ‘groepen’ lichtschakelaars die per 2 of zoals in bijgevoegde foto per 3 zijn. Kan ik met de Plus 2PM hetzelfde als 2x de Plus 1PM? Elke schakelaar zit op een lamp. Hier toevallig de woonkamer (in hotel schakel met schakelaar bij achterdeur), eettafel, en keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su1rEeHuFjdS9aes1Cmqe0wq8rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gu5H2ylTYj13hpXCLgCJqw8.jpg?f=fotoalbum_large

2) Kan ik op lichtschakelaars de Plus Mini zetten? Die is max 8A. Of voor de zekerheid altijd voor lichtschakelaars een Plus 1(PM) max 16A. De Plus 2PM is 2x max 10A dus zou moeten voldoen aan de NL richtlijn? Zeker chill als mijn eerste vraag kan.

3) To check: achter stopcontacten altijd een Plus 1(PM) zetten?

Alvast veel dank!

"I'll leave the party in style and not to be carried out"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@MixT2311 Wanneer er één lamp achter een schakelaar zit hoef je geen 16A versie te nemen. Je weet immers hoeveel vermogen de lamp(en) is/zijn. Daarmee kun je je stroom berekenen, doe er een beetje bij op voor de marge en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
stevenP schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:25:
[...]

[Afbeelding]
deze niet gewoon? van de Shelly knowledge base - via google zo gevonden.
Hierop inhakend; ik heb uit de discussie rondom de oudere 3EM (niet pro) begrepen dat als je 3 losse aardlekschakelaars hebt, en vervolgens met de pro 3em van 3 groepen, elk op een verschillende fase, de stroom wil meten, dat je niet NEN conform bent als je de L1, L2 en L3 gewoon aftakt van die drie uitgaande groepen. Dit omdat je dan 1 apparaat aansluit achter 3 groepen, maar deze in 1 handeling uit moet kunnen.

Maar is het dan afdoende (voor NEN) om voor de Shelly gewoon een 3 fase schakelaar te plaatsen, zodat je hem handmatig alsnog kunt afschakelen? Of moet dit perse een automaat, of aardlekautomaat zijn? Hij zit toch al - per fase- achter afdoende beveiliging?

En is dat ook echt verplicht als hij in je meterkast zit? Als je er aan gaat werken doe je toch gewoon de hoofdschakelaar om? Het blijft lastig dat je als leek die NEN niet zelf even kan doorspitten om zowel regels, als doel van de regels te snappen, veilig te hebben aangelegd, en daarnaast niet onnodig veel ruimte en kosten voor extra zaken kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:37
Ik ben nog op zoek naar een aantal shelly "dingen"

1 = verbruiksmeter voor een 3,5KW airco, eigenlijk alleen maar een verbruiksmeter, aan/uitschakelen doe je toch niet met een airco

Gezien het vermogen lijkt mij dan onderstaande de beste optie :?

https://www.robbshop.nl/s...hakelaar-met-stroommeting

2 = 2 x shelly dimmer om buitenverlichting te kunnen schakelen en dimmen, dan moet ik toch onderstaande hebben? Het zijn 230Volt LED lampen, die ik ook met een normale pulsschakelaar wil kunnen bedienen.

https://www.robbshop.nl/shelly-dimmer-2-wifi-230w-duopack

3 = een garagedeur, volgens de leverancier zit er een ingang op die dmv een "puls" de deur naar beneden of boven laat gaan.

Welk shelly device zou ik daarvoor nodig hebben?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:17:

3 = een garagedeur, volgens de leverancier zit er een ingang op die dmv een "puls" de deur naar beneden of boven laat gaan.

ik gebruik daar een uni voor.
vanuit mij motor komt 24 volt. en dat vind de uni heerlijk.
vorige week ook een 2 de poort aanstuurbaar gemaakt met een uni

in mij geval gebruik ik maar 1 van de 2 uitgangen. (poort gaat zelf weer dicht)
Maar zou het ook via de 2de uitgang kunnen aansturen. (drukken voor open, drukken voor dicht)

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 21-11-2023 19:21 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:37
jack zomer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:20:
[...]

ik gebruik daar een uni voor.
vanuit mij motor komt 24 volt. en dat vind de uni heerlijk.
vorige week ook een 2 de poort aanstuurbaar gemaakt met een uni

in mij geval gebruik ik maar 1 van de 2 uitgangen. (poort gaat zelf weer dicht)
Maar zou het ook via de 2de uitgang kunnen aansturen. (drukken voor open, drukken voor dicht)
Sorry, maar je praat geheimtaal voor mij, wat is een UNI :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:39:
[...]

Sorry, maar je praat geheimtaal voor mij, wat is een UNI :?
sorry
https://www.shelly.com/en...9wrfNsX62ftxoCI_IQAvD_BwE

shelly uni

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 08:41
Welke shelly heb ik nodig als ik deze schakelaar wil voorzien van een slimme schakelaar?

De rechter schakelaar gaat het om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jE3VWBnvHRzqzgbt-rOqzCm4Zgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gn97dJOueaLbIriHeNUEVGBu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4c2artjOBA_VC8XJf-TyVmr2f0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkRg5ZnDQewQh9Z00DDZUcNQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
c-nan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:32:
Welke shelly heb ik nodig als ik deze schakelaar wil voorzien van een slimme schakelaar?

De rechter schakelaar gaat het om.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat heb je zelf al bekeken? En wat wil je precies? Want volgens mij kan je gewoon de meest simpele Shelly pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Grolsch schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:17:
Ik ben nog op zoek naar een aantal shelly "dingen"

1 = verbruiksmeter voor een 3,5KW airco, eigenlijk alleen maar een verbruiksmeter, aan/uitschakelen doe je toch niet met een airco

Gezien het vermogen lijkt mij dan onderstaande de beste optie :?

https://www.robbshop.nl/s...hakelaar-met-stroommeting

2 = 2 x shelly dimmer om buitenverlichting te kunnen schakelen en dimmen, dan moet ik toch onderstaande hebben? Het zijn 230Volt LED lampen, die ik ook met een normale pulsschakelaar wil kunnen bedienen.

https://www.robbshop.nl/shelly-dimmer-2-wifi-230w-duopack

1) airco's praten graag over het afgegeven vermogen. Kijk eens naar de aansluitwaarde. 3.5kw is nog steeds net binnen 16A, dus ja een 1Pro PM of anders wel een simpelere 1plus PM. Deze is alleen niet zo lekker met 2.5mm2 draad aan te sluiten en niet op DINrail, dus voor de netheid kan je beter inderdaad de 1pro PM doen.

2) dimmen? Ja dan zit je eigenlijk direct aan rie shelly dimmers. Je kan die met pulsdrukker bedienen of via app / tijdsschema etc

3) uni zoals hierboven genoemd werd is op gelijkspanning. Lekker voor inbouwen voor in dat soort apparatuur. Is dat niet aanwezig / handig dan kan je ook bijvoorbeeld een shelly 1 mini nemen - die sluit je op 230v aan en kan (net als een mini) kortstondig een verbinding maken, alsof je op een pulsdrukker mept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
rens-br schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:34:
[...]

Wat heb je zelf al bekeken? En wat wil je precies? Want volgens mij kan je gewoon de meest simpele Shelly pakken.
Achter deze schakelaar komt straks 4x LED buitenverlichting. Via een API wil ik de Shelly aanspreken om de verlichting aan/uit te zetten. Mooi is als ik er ook mee kan dimmen, maar ik weet niet of je ieder LED lamp kan dimmen, dat moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@c-nan Nee, niet iedere ledlamp is te dimmen. Alleen als er aangegeven is dat het dimbare lampen zijn kan je dimmen. Dan kan je dus een Shelly Dimmer 2 pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
@Grolsch

1 de plus PM mini werkt prima, wel op 1,5mm2 bedraden (

2 de dimmer2 is bij andere webshops aanzienlijk goedkoper te krijgen (black friday aanbieding)

3 Een Shelly plus 1 heeft bluetooth en kun je op bijna alle mogelijke spanning aansluiten. Voordeel is dat je ook de hele mooie kleine afstandbedieningen van Shelly kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Septillion schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:46:
@c-nan Nee, niet iedere ledlamp is te dimmen. Alleen als er aangegeven is dat het dimbare lampen zijn kan je dimmen. Dan kan je dus een Shelly Dimmer 2 pakken.
Dank! En als ik niet niet hoef te dimmen, dus enkel schakelen? Welke heb ik dan nodig? De Shelly Plus 1 ?

Want er schijnt een verschil te zijn voor met en zonder nuldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
c-nan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:22:
[...]

Dank! En als ik niet niet hoef te dimmen, dus enkel schakelen? Welke heb ik dan nodig? De Shelly Plus 1 ?

Want er schijnt een verschil te zijn voor met en zonder nuldraad.
Dimmer kan, op 100% instellen, nul aansluiten en zeker niet calibreren. Als je echt alleen wilt schakelen Plus 1 mini, Plus 1PM mini, 1 of 1PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:33
wie kan mij helpen bij het vinden van de oorzaak en oplossing voor het volgende probleem.

In onze garage heb ik twee Shelly 1plus schakelaars ingebouwd. Eentje voor de verlichting en eentje als pulsschakelaar op de aandrijving van de garagedeur.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat het licht in de garage zomaar aangaat, maar dat ook de garagedeur zomaar open gaat. De deur heeft nu al een keer een hele tijd open gestaan, dus ik heb de voeding van de shelley maar los gehaald om erger te voorkomen.
Ha logging laat het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9CGqitiJSL1EzCi5UGszNVqIQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzG4QcdwUCgOfqmCeYpcsoK0.jpg?f=fotoalbum_large

HA draait op de actuele versie en mijn WIFI is een bedraad meshnetwerk op basis van een aantal SuperWIfi punten. Na wat gezeur met Deconz en KPN, ben ik overgestapt op ZHA en heb zelf een modem / router gekocht.
Het enige dat ik kan bedenken is dat de shelly van slag is geraakt tijdens de dagen dat ik met mijn KPN modem geen netwerkverbindingen thuis en naar buiten had. Dat is inmiddels opgelost, hoe nu verder?

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@c-nan Je hebt overduidelijk een N bij je schakelaar dus daar hoef je dus niet op te letten. Ook al gaat mijn voorkeur uit naar een module met N als dat mogelijk is.

Elektrisch gezien kan je dus gewoon elke Shelly pakken die je wilt (die kan schakelen). Is het aan jouw om te kijken naar ruimte, prijs etc.

Dimmer module niet als dimmer gebruiken kan maar zou ik niet doen. Vroeg of laat dim je hem dan toch eens en niet alles vind dat even fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantoz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 23:00
@Mk23 Ik heb hier ook last van gehad. Heel irritant als je een automation hebt lopen die zegt als lamp a uit gaat doe lamp b maar aan en dat blijkt dat de hele nacht de verlichting in de badkamer heeft gebrand.

Ik kwam op de volgende pagina https://wolfgang-ziegler.com/blog/shelly-becomes-unavailable uit en heb de CoIoT instellingen bij mij nog eens goed bekeken en sindsdien lijkt het opgelost te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Hi goedenavond,

Vandaag heb ik de 18e en 19e Shelly in de woning aangesloten, het zijn mijn eerste Shelly i4's. Ik wil twee inputs gebruiken om een lamp feller of minder fel te laten branden, ik stuur er een dimmer 2 mee aan. Ik verwachtte dat long push te gebruiken was hiervoor, maar het lijkt niet te werken? Short push is voor licht aan/uit, dat werkt wel.

De i4's hebben een statisch IP adres, zijn aangesloten op pulsdrukkers en zijn ingesteld als button. Ik heb de volgende commando's ingesteld:

long push rechtsboven Shelly Dimmer: http://192.168.xxx.xxx/light/0?dim=up
long push rechtsonder Shelly Dimmer: http://192.168.xxx.xxx/light/0?dim=down

short push rechtsboven Shelly Dimmer ON: http://192.168.xxx.xxx/light/0?turn=on
short push rechtsonder Shelly Dimmer OFF: http://192.168.xxx.xxx/light/0?turn=off

Heeft iemand ervaring met i4 i.c.m. dimmer 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Mk23 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:44:
wie kan mij helpen bij het vinden van de oorzaak en oplossing voor het volgende probleem.

In onze garage heb ik twee Shelly 1plus schakelaars ingebouwd. Eentje voor de verlichting en eentje als pulsschakelaar op de aandrijving van de garagedeur.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat het licht in de garage zomaar aangaat, maar dat ook de garagedeur zomaar open gaat. De deur heeft nu al een keer een hele tijd open gestaan, dus ik heb de voeding van de shelley maar los gehaald om erger te voorkomen.
[Afbeelding]

HA draait op de actuele versie en mijn WIFI is een bedraad meshnetwerk op basis van een aantal SuperWIfi punten. Na wat gezeur met Deconz en KPN, ben ik overgestapt op ZHA en heb zelf een modem / router gekocht.
Het enige dat ik kan bedenken is dat de shelly van slag is geraakt tijdens de dagen dat ik met mijn KPN modem geen netwerkverbindingen thuis en naar buiten had. Dat is inmiddels opgelost, hoe nu verder?
In Shelly kan je aangeven wat je van 'm verwacht als hij weer online komt. Die kan je op standaard gesloten/uit zetten. Ik heb ook regelmatig drops als ik in HA logs kijk maar nooit problemen met spokende relais gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Baxke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:12:
Hi goedenavond,

Vandaag heb ik de 18e en 19e Shelly in de woning aangesloten, het zijn mijn eerste Shelly i4's. Ik wil twee inputs gebruiken om een lamp feller of minder fel te laten branden, ik stuur er een dimmer 2 mee aan. Ik verwachtte dat long push te gebruiken was hiervoor, maar het lijkt niet te werken? Short push is voor licht aan/uit, dat werkt wel.

De i4's hebben een statisch IP adres, zijn aangesloten op pulsdrukkers en zijn ingesteld als button. Ik heb de volgende commando's ingesteld:

long push rechtsboven Shelly Dimmer: http://192.168.xxx.xxx/light/0?dim=up
long push rechtsonder Shelly Dimmer: http://192.168.xxx.xxx/light/0?dim=down

short push rechtsboven Shelly Dimmer ON: http://192.168.xxx.xxx/light/0?turn=on
short push rechtsonder Shelly Dimmer OFF: http://192.168.xxx.xxx/light/0?turn=off

Heeft iemand ervaring met i4 i.c.m. dimmer 2?
De combinatie niet maar ik zou factoren gaan elimineren.

Hang kort dezelfde URL aan een andere shelly. Werken de acties dan wel zoals verwacht? Dan moet je het zoeken in de i4. Zoniet, in de dimmer.
Ook kan je dan eens de acties omdraaien. Werkt het dan wel? Dan zit het in de longpress actie und so weiter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 23:38
SquareOne schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:55:

Foto 1: centraal doos waar ik ‘alles’ laat samenkomen.
[Afbeelding]

Wat er in komt is: bruin / geel / blauw.

Wat er uit gaat is:
- 2x zwart / geel / blauw naar twee wandlampen
- bruin / zwart / blauw naar de doos met de shelly / pulserukker (zie foto 2).

[Afbeelding]

Initieel had ik bedacht vanaf de doos waar de shelly zit de verbindingen naar de lampjes te maken maar dat past niet in de doos (de shelly en schakelaar passen er nauwelijks in)
Om ruimte te maken zou je ook de bruine draad uit de muur naar de schakelaar kunnen doen en vanuit het naastliggende gaatje in die schakelaar bruin doorlussen naar de Shelly. Dan kan die wago klem plus 1 bruine draad helemaal weg.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 22:17
Luuk_L schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

@Stefke
Daar was ik ook benieuwd naar. Ik heb een Siemens SAS61 servomotor die ik aan wil sturen met een Shelly, maar met de LED en Dimmer is me dat niet gelukt. Heb gister die nieuwe 0-10v Shelly besteld, hopelijk kan ik hem volgende week proberen.
Is het nog gelukt?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit in dubio tussen zwave en Shelly.
Mijn twijfel zit vooral in het peer to peer netwerk, wat onafhankelijk is van wifi, versus Shelly welke dat wel is. En daarmee ook weleens de verbinding kwijt is.

Bij zwave kun je dimmers en knoppen op afstand aan elkaar verbinden. En zodoende een 'remote' schakelaar monteren. Begrijp ik goed dat dat met Shelly alleen lukt via Mqtt? Of kan er ook rechtstreeks gekoppeld worden?

Wil namelijk 1 lamp van drie plekken kunnen bedienen. En dit zou nog een extra afhankelijkheid kunnen betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
MikeyMan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:33:
Zit in dubio tussen zwave en Shelly.
Mijn twijfel zit vooral in het peer to peer netwerk, wat onafhankelijk is van wifi, versus Shelly welke dat wel is. En daarmee ook weleens de verbinding kwijt is.

Bij zwave kun je dimmers en knoppen op afstand aan elkaar verbinden. En zodoende een 'remote' schakelaar monteren. Begrijp ik goed dat dat met Shelly alleen lukt via Mqtt? Of kan er ook rechtstreeks gekoppeld worden?

Wil namelijk 1 lamp van drie plekken kunnen bedienen. En dit zou nog een extra afhankelijkheid kunnen betekenen.
nee, je kan ook met http commando's een shelly directe instructie geven.

Push bij Shelly 1 = http commando naar shelly 2, zie voorbeeld hier paar posts terug van @Baxke

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stevenP schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:09:
[...]

Push bij Shelly 1 = http commando naar shelly 2, zie voorbeeld hier paar posts terug van @Baxke
Oh ja niet onlogisch... Heb al een switch in gebruik, zie het nu ook...
Heb dan wel drie dimmers nodig neem ik aan, als ik wil dimmen. Denk dat ik het gewoon een kans ga geven :-)

• Zynth
stevenP schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:09:
[...]

Dit klopt.
Maar ook dat verkeer moet wel via je centrale accesspoint.

Ik heb shelly verkozen boven zigbee/zwave wegens de vele (api) mogelijkheden.
Onderandere omdat je bij de dimmer2 de brightness kan wijzigen terwijl het licht uit staat, zonder het licht daarbij aan te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Zynth op 23-11-2023 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
Zynth schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:38:
[...]

Dit klopt.
Maar ook dat verkeer moet wel via je centrale accesspoint.

Ik heb shelly verkozen boven zigbee/zwave wegens de vele (api) mogelijkheden.
True, maar ik vind dat eigenlijk wel een pluspunt. Dan heb je het tenminste zelf in handen - met andere AP's of trekken van UTP kan je de architectuur beïnvloeden. Met Zigbee bijvoorbeeld al gemerkt dat apparaten hun eigen route kiezen, slecht bereik hebben of een eigen wil tonen. Tsja dan kan je niks anders dan opnieuw pairen en hope for the best.

• bing69
  • Laatst online: 08:06
Iemand een idee hoe een afgemonteerde shelly 2.5 kan resetten? Ben over op een ander wifi en ben bang dat ik of een verkeerde naam of oasseord ingegeven heb. De andere 7 gingen goed 😏

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
bing69 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:48:
Iemand een idee hoe een afgemonteerde shelly 2.5 kan resetten? Ben over op een ander wifi en ben bang dat ik of een verkeerde naam of oasseord ingegeven heb. De andere 7 gingen goed 😏
Dat staat letterlijk in de handleiding op de eerste pagina....
https://www.shelly.com/documents/user_guide/shelly_25.pdf

• Mk23
Xantoz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:11:
@Mk23 Ik heb hier ook last van gehad. Heel irritant als je een automation hebt lopen die zegt als lamp a uit gaat doe lamp b maar aan en dat blijkt dat de hele nacht de verlichting in de badkamer heeft gebrand.

Ik kwam op de volgende pagina https://wolfgang-ziegler.com/blog/shelly-becomes-unavailable uit en heb de CoIoT instellingen bij mij nog eens goed bekeken en sindsdien lijkt het opgelost te zijn.
Dit in ieder geval ingesteld bij het licht, voor de garagedeur wil ik eerst de reed contacten en ipcamera in de garage weer werkend hebben om te kunnen controleren of de deur wat doet.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb een Shelly Pro 3EM gekocht om het verbruik van mijn warmtepomp te kunnen meten. Nu vind ik de handleiding voor een relatieve leek als ik niet zo duidelijk.

- Er zitten 3 ct klemmen bij, terwijl ik er volgens de handleiding 4 stuks aan zou moeten sluiten, op de N, de L1, L2 en L3 van de warmtepomp. Moet ik nu nog een losse N-klem bestellen?

- Waar de 3 ct klemmen moeten, begrijp ik wel; om de draden die naar de WP toe gaan.
Maar: aan de bovenkant moet ik ook 4 draden aansluiten (o.a. voor de voeding van de 3EM zelf). Waar haal ik die N, A, B en C draden vandaan? En moet ik ze ook alle 4 aansluiten? Of kan ik gewon N en C aansluiten, zodat het apparaat zelf stroom krijgt? Ik heb geen losse draden in m'n meterkast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

belastingdienst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:55:
Ik heb een Shelly Pro 3EM gekocht om het verbruik van mijn warmtepomp te kunnen meten. Nu vind ik de handleiding voor een relatieve leek als ik niet zo duidelijk.

- Er zitten 3 ct klemmen bij, terwijl ik er volgens de handleiding 4 stuks aan zou moeten sluiten, op de N, de L1, L2 en L3 van de warmtepomp. Moet ik nu nog een losse N-klem bestellen?

- Waar de 3 ct klemmen moeten, begrijp ik wel; om de draden die naar de WP toe gaan.
Maar: aan de bovenkant moet ik ook 4 draden aansluiten (o.a. voor de voeding van de 3EM zelf). Waar haal ik die N, A, B en C draden vandaan? En moet ik ze ook alle 4 aansluiten? Of kan ik gewon N en C aansluiten, zodat het apparaat zelf stroom krijgt? Ik heb geen losse draden in m'n meterkast zitten.
Je hebt maar 3 CT klemmen nodig, 1 voor elke fase.

De bekabeling voor de shelly zelf kan je gewoon splitsen van de bekabeling van je WP.
Als ik het me goed herinner: je hoeft op zich maar N + 1 fase aan te sluiten op de shelly, maar dan zijn je metingen mogelijks niet accuraat...

Vermogen = spanning x stroom. Stroommeting komt van de CT klem. Spanning moet bekabeld en is per fase anders, vandaar dat je ze alle3 kan ('moet') aansluiten voor een accurate meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
Slonzo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:18:
[...]

Je hebt maar 3 CT klemmen nodig, 1 voor elke fase.

De bekabeling voor de shelly zelf kan je gewoon splitsen van de bekabeling van je WP.
Als ik het me goed herinner: je hoeft op zich maar N + 1 fase aan te sluiten op de shelly, maar dan zijn je metingen mogelijks niet accuraat...

Vermogen = spanning x stroom. Stroommeting komt van de CT klem. Spanning moet bekabeld en is per fase anders, vandaar dat je ze alle3 kan ('moet') aansluiten voor een accurate meting.
OK, duidelijk. Nu begrijp ik waarom er 'maar' 3 ct klemmen zijn.
Hoe kan ik nou splitsen van de bekabeling van de WP? Het zijn flink dikke kabels. Met een wago klem er tussen? Dus de bekabeling voor de shelly moet van dezelfde groep zijn begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
belastingdienst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:27:
[...]

OK, duidelijk. Nu begrijp ik waarom er 'maar' 3 ct klemmen zijn.
Hoe kan ik nou splitsen van de bekabeling van de WP? Het zijn flink dikke kabels. Met een wago klem er tussen? Dus de bekabeling voor de shelly moet van dezelfde groep zijn begrijp ik?
Nog geen pagina geleden heb ik een aansluitschema gedeeld, wat simpelweg uit de shelly knowledge base komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/22eb9929c238f7f04d3649fc44f82176f12f4c2f/?url=https%3A%2F%2Fkb.shelly.cloud%2F__attachments%2F243531777%2FPro-3EM-monophase-wiring-diagram.png%3Finst-v%3D37d07736-543b-420c-a9e1-ba2f264f2827

Wat je hiermee duidelijk ziet is dat de CTN optioneel is. Ook zie je hier dat er gerekend wordt met één fase.
Wat voor WP heb je? maar vooral, is deze afgesloten op 3F, 1F 2x of een enkele fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
stevenP schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:40:
[...]

Nog geen pagina geleden heb ik een aansluitschema gedeeld, wat simpelweg uit de shelly knowledge base komt.
[Afbeelding]

Wat je hiermee duidelijk ziet is dat de CTN optioneel is. Ook zie je hier dat er gerekend wordt met één fase.
Wat voor WP heb je? maar vooral, is deze afgesloten op 3F, 1F 2x of een enkele fase?
Niet gezien, sorry. In de handleiding die erbij zit, staar niet dat het optioneel is. Vandaar de verwarring aan mijn kant.

Even de groepenkast opengemaakt, en dan zie ik dit, de groep linksonder is de nibe warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnjvRWctjhW3szP8mjXjIuX3WKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82nYJr6ufAKbN3nXiBlpCMr2.jpg?f=fotoalbum_large

Waar moet ik de stroom voor de shelly nu vanaf takken? Voor de groep (dus aan de onderzijde) of na de groep? En dan met wago klemmen, of op de aansluitstrook onderaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:36
Weet er iemand toevallig welke shelly ik nodig heb, om een garagepoort slim te maken? Liefst op wifi

Je bent by far niet de eerste die dit wilt doen. Even vooraf Google/DuckDuckGo/Bing aanslingeren was wel zo aardig geweest en had je sneller antwoord gegeven. Op GoT wordt eigen inzet verwacht. Gebrek hiervan maakt het voor andere dat ze er ook geen moeite in willen steken om een antwoord te geven.

[ Voor 72% gewijzigd door Septillion op 25-11-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
belastingdienst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:57:
[...]

Niet gezien, sorry. In de handleiding die erbij zit, staar niet dat het optioneel is. Vandaar de verwarring aan mijn kant.

Even de groepenkast opengemaakt, en dan zie ik dit, de groep linksonder is de nibe warmtepomp:

[Afbeelding]

Waar moet ik de stroom voor de shelly nu vanaf takken? Voor de groep (dus aan de onderzijde) of na de groep? En dan met wago klemmen, of op de aansluitstrook onderaan?
Weet je zeker dat je dit wil gaan doen? Dit soort fundamentele elektravragen kunnen gevaarlijke situaties opleveren.

áltijd ná een groep monteren. Anders is je Shelly nooit beveiligd. Kortom, altijd van bovenop een groep stroom snoepen. Ook eerst je hoofdschakelaar uit (en eventuele groepen van zonnepanelen).

Dan kan je bruin/grijs/zwart gebruiken om af te tappen. Inderdaad met Wago's en 2.5mm2 massieve kern draad. De klemmen moeten dus ook om die drie heengeslagen worden. Welke kleur de shelly voed is niet belangrijk. Zorg wel dat je kleuren kloppen met de 'letters' op de shelly. dus bijvoorbeeld aansluiting A met klem A, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

stevenP schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:08:
[...]
Inderdaad met Wago's en 2.5mm2 massieve kern draad.
Alleen als die Wago's op de Din-rail gemonteerd zijn met een speciaal beugeltje. Loshangende lasklemmen in een groepenkast mogen niet (komt vaak terug in het grote elektra-topic).

@belastingdienst Zelf zou ik gewoon een aftakblokje gebruiken. Veel eenvoudiger dan Wago's op je rail monteren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 26-05 12:36
skank schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:05:
Weet er iemand toevallig welke shelly ik nodig heb, om een garagepoort slim te maken? Liefst op wifi
Ik gok shelly 1 plus
Lees net dit
https://www.smarthomestore.be/diy-slimme-garagepoort/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belastingdienst
stevenP schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:08:
[...]

Weet je zeker dat je dit wil gaan doen? Dit soort fundamentele elektravragen kunnen gevaarlijke situaties opleveren.

áltijd ná een groep monteren. Anders is je Shelly nooit beveiligd. Kortom, altijd van bovenop een groep stroom snoepen. Ook eerst je hoofdschakelaar uit (en eventuele groepen van zonnepanelen).

Dan kan je bruin/grijs/zwart gebruiken om af te tappen. Inderdaad met Wago's en 2.5mm2 massieve kern draad. De klemmen moeten dus ook om die drie heengeslagen worden. Welke kleur de shelly voed is niet belangrijk. Zorg wel dat je kleuren kloppen met de 'letters' op de shelly. dus bijvoorbeeld aansluiting A met klem A, etc.
Ik weet wel wat van basis elektra. Nieuwe groep maken en aansluiten, geen probleem. Maar ik heb deze Shelly gekocht als consument en ging er vanuit dat er een goede beschrijving bij zit. Maar helaas, je moet veel zelf uitvinden.

Geen probleem, ik zal niets onverantwoorde doen. Dus, aftakken van de groep met een blokje, gaat lukken.

Nog 1 vraag: die ct blokken, moeten die dan ook ná de groep? Dus ergens boven de automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-05 15:58
ja zeker na de automaat
maar zoals al wordt aangegeven geen losse wago,s in een groepenkast gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
@belastingdienst Wago's oid zijn hier niet nodig! In dit geval mag je de automaat ook multiwired aansluiten. https://new.abb.com/produ...0R1164/ds203nc-c16-a30?NL Zorg wel voor een deugdelijke verbinding, dus aders van gelijke diameter en kern en plaats deze recht naast elkaar onder de klem.
Dit is alleen toegestaan als de fabrikant van de automaat het aangeeft!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:07
Ik heb een Shelly plus PM mini binnen gekregen en je kan 2x fase draad op O aansluiten. In theorie kan je dus 2 losse stopcontacten aansluiten, maar kan je ook op een of andere manier het gebruik per stopcontact zien? Scheelt mij weer wat modules aanschaffen namelijk :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:23:
Ik heb een Shelly plus PM mini binnen gekregen en je kan 2x fase draad op O aansluiten. In theorie kan je dus 2 losse stopcontacten aansluiten, maar kan je ook op een of andere manier het gebruik per stopcontact zien? Scheelt mij weer wat modules aanschaffen namelijk :D
Bij de gewone Shelly Plus 2 PM werkt dat prima.

In Shelly Smart app, mqtt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Rukapul schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:32:
[...]

Bij de gewone Shelly Plus 2 PM werkt dat prima.

In Shelly Smart app, mqtt, etc.
Hmmm, ik gebruik de HA intergratie, en daar zie ik maar één energy sensor.

Kan ik dat ergens in de Shelly app zien?

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 25-11-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:38:
[...]

Hmmm, ik gebruik de HA intergratie, en daar zie ik maar één energy sensor.

Kan ik dat ergens in de Shelly app zien?
Zie nu dat het geen '2' model is.

De outputs van jouw model zijn intern verbonden volgens de documentatie. Het geheel wordt daarom gemeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 25-11-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Rukapul schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:43:
[...]

Zie nu dat het geen '2' model is.

De outputs van jouw model zijn intern verbonden volgens de documentatie. Het geheel wordt daarom gemeten.
Duidelijk. Ik blijf dan lekker bij de mini in verband met de ruimte die ik heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Toppe Hebben ze volgens mij puur gedaan zodat de hele Plus reeks dezelfde behuizing kan gebruiken. Alleen bij de Plus 1 zijn ze daar gek genoeg van afgeweken.

Waar ze dan wel goed in zijn is zelfde aanduiding = zelfde aansluiting. Dus als je twee keer een L, twee keer een N of twee keer een O hebt dan betreft het gewoon dezelfde (ofwel doorgelust). Anders gebruiken ze netjes andere aanduiding of krijgt het een nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:20:
@Toppe Hebben ze volgens mij puur gedaan zodat de hele Plus reeks dezelfde behuizing kan gebruiken. Alleen bij de Plus 1 zijn ze daar gek genoeg van afgeweken.

Waar ze dan wel goed in zijn is zelfde aanduiding = zelfde aansluiting. Dus als je twee keer een L, twee keer een N of twee keer een O hebt dan betreft het gewoon dezelfde (ofwel doorgelust). Anders gebruiken ze netjes andere aanduiding of krijgt het een nummer.
Ik heb een mini, dus mogelijk zit daar de oorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dankzij black friday liggen hier 4 Shelly Plugs (16A) en ik ben vooralsnog niet onder de indruk van de app.

Het koppelen van de plugs aan mijn IoT-wifi VLAN was geen probleem, al viel het mij wel op dat ze de tijd niet ophalen bij de router (uiteraard router IP-adres ingevuld), de meningen of SNTP en NTP compatible zijn verschillen blijkbaar nogal na ff geGoogled te hebben.

Toen kwam de app, die kan blijkbaar geen Shelly's in ander subnet vinden (mDNS wordt geforward en plugs zijn wel te bereiken in browser), maar handmatig IP-adres invullen werkt wel. Zoekt de app uitsluitend in hetzelfde subnet of op een andere manier dan mDNS?

Nadat de app met een plug connect verliest de plug verbinding met het netwerk (rode LED) en de app kan geen verbinding meer met de plug maken. Pas na reset en opnieuw verbinden met IoT-VLAN kan ik weer bij de plug.

Buiten het SNTP/NTP gebeuren, maak ik met de app nu een denkfout? Ik dacht de plugs daaraan te koppelen voor firmware updates en dat is blijkbaar nodig, Home Assistant geeft deze melding: "Het apparaat gebruikt een niet-ondersteunde firmwareversie."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Raven schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:36:
Dankzij black friday liggen hier 4 Shelly Plugs (16A) en ik ben vooralsnog niet onder de indruk van de app.

Het koppelen van de plugs aan mijn IoT-wifi VLAN was geen probleem, al viel het mij wel op dat ze de tijd niet ophalen bij de router (uiteraard router IP-adres ingevuld), de meningen of SNTP en NTP compatible zijn verschillen blijkbaar nogal na ff geGoogled te hebben.

Toen kwam de app, die kan blijkbaar geen Shelly's in ander subnet vinden (mDNS wordt geforward en plugs zijn wel te bereiken in browser), maar handmatig IP-adres invullen werkt wel. Zoekt de app uitsluitend in hetzelfde subnet of op een andere manier dan mDNS?

Nadat de app met een plug connect verliest de plug verbinding met het netwerk (rode LED) en de app kan geen verbinding meer met de plug maken. Pas na reset en opnieuw verbinden met IoT-VLAN kan ik weer bij de plug.

Buiten het SNTP/NTP gebeuren, maak ik met de app nu een denkfout? Ik dacht de plugs daaraan te koppelen voor firmware updates en dat is blijkbaar nodig, Home Assistant geeft deze melding: "Het apparaat gebruikt een niet-ondersteunde firmwareversie."
Ze draaien ook een webclient (IP:80) Probeer via die weg de nieuwe firmware erop te zetten en dan werkt het hopelijk beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

stevenP schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:22:
[...]

Ze draaien ook een webclient (IP:80) Probeer via die weg de nieuwe firmware erop te zetten en dan werkt het hopelijk beter
IoT-VLAN heeft geen internettoegang ;) , maar na api.shelly.cloud en firmware.shelly.cloud gewhitelist te hebben krijg ik via de webinterface een updatemelding en firmware bijwerken ging bij alle 4 opvallend snel :o en gezien de opties die erbij zijn gekomen, en dat Home Assistant ze ineens oppikt, gelukt.

Nou moet ik blijkbaar met CoIoT aan de gang omdat alle 4 een "push update fout" geven in Home Assistant.
edit: IP + poort 5683 van Home Assistant instellen plus handmatige herstart van de plugs loste dat op.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 25-11-2023 19:04 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Mk23 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:44:

[Afbeelding]

De tijd gehad voor de tweede shelly in de garage en de belangrijkste, die van de garagedeur aandrijving heeft vooralsnog niet gewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TeqSD4tpneYxCQdABmg8ruvfoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfGetIMv0jiT8tjgFpMxefAx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyyXdAUuXzrhR6NO4mqhJnBxEbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XE0gsTgaBtW3BBTvxovZQwGm.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik heb uiteindelijk een factory reset gedaan. Ik zag namelijk dat na het aansluiten van de nieuwe modem, verschillende conflicten met IP adressen ontstonden bij de apparaten die ik een vast IP had gegeven. De shelly voor de garage had dan hetzelfde ip adres als het WIFI AP.
Nu maar even afwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Mk23 op 26-11-2023 20:45 . Reden: oplossing verder uitgewerkt ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keppers
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-12-2023
Ik zou via een script op een Shelly Plus 2PM een motor willen aansturen. Deze motor heeft dus 2 aders, eentje om volledig te openen, en eentje om volledig te sluiten. Een open en gesloten contact, is de naamgeving als ik goed zit.

Ik ben niet zo helemaal thuis in de elektrische wereld, wat zou er gebeuren als omv. een bug of timing issue in het script voor een (korte) tijd beide aders onder stroom komen te staan? Gaat de motor dan in het slechtste geval kapot, of zijn die daar typisch tegen beveiligd?

Ik heb het nog niet meteen in de manual van Shelly Plus 2PM gevonden, maar heeft die toevallig een beveiliging zodat beide outputs nooit op hetzelfde moment onder stroom kunnen staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 13:35
Als de 2PM in de "cover" modus staat (bedoeld voor rolluiken en jaloezieën) schakelt hij altijd maar één kant tegelijk.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoVer
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-04-2024
Ey iedereen,

Zit met een vraag rond een shelly aansluiten bij de plafondlamp ipv achter de schakelaar. Zit met een lamp boven de keukentafel waar uit het plafond een blauwe N en bruine L draad komt. Deze lamp is verbonden met 2 schakelaars (hotelschakeling). Het huis is redelijk recent dus ook L & N draden achter de lichtschakelaars.

Het liefst zou ik een Shelly Plus 1 mini aansluiten bij de plafondlamp (voldoende plek om de shelly daar te hangen, is een hanglamp van ikea).

Als ik kijk via google/dit forum dan wordt het vaak gezegd dat dit lukt, maar ik begrijp niet hoe dat zou werken:

Stel dat ik het zo aansluit met een Shelly Plus 1 Mini:
- De L uit het platfond in wago klem en aansluiten op L en I van de shelly
- De Blauwe N uit het plafond in wago klem en aansluiten op N van de shelly en N ingang van de lamp
- Een draad tussen de O van de shelly en bruine L ingang van de lamp.

Als ik nu een lichtshakelaar gebruik, dan zou die toch de shelly uitzetten omdat het de stroom op de bruine L draad in het plafond uitzet?

Of zie ik dit verkeerd en kan ik wel een shelly in het plafond achter de lamp plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05 14:19
Dit zie je juist.
Van uw schakelaar een fasedraad bijtrekken (die niet over de schakelaar gaat) naar uw lamp
.Dan hebt ge bij de lamp de N ,een fasedraad en een schakeldraad.
Fasedraad op L.
Schakeldraad op SW.
Blauwe op N.
Uw bruine draad is nu de schakeldraad.
Maak uw bruine draad de fasedraad.
Losmaken van de schakellaar en rechtstreeks naar de lamp.
En zwarte over de schakelaar naar de lamp.
Om goed te zijn is het :
Bruin fase
zwart schakel.

[ Voor 45% gewijzigd door eesiediesie op 26-11-2023 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JeroenE schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Je kan de instellingen ook doen met http commando's als:

code:
1
http://ip-van-je-shelly/settings?mqtt_server=mqttserver:1883&mqtt_enable=true

Ik gebruik dit wel eens omdat je allerlei instellingen in 1 keer kan zetten zonder dat je door verschillende schermpjes moet klikken om alles stuk voor stuk aan te passen.
Bovenstaande heb ik net i.c.m. Shelly Plugs zitten proberen vanuit Python, bijv. om de SNTP-server aan te passen, er verandert echter niets en kan niet terugvinden of die instelling (als voorbeeld) wel op deze manier aangepast kan worden :S

Python:
1
2
3
4
5
6
import requests
params = {
    "sntp.server": "ip-NTP-server",
    "sntp.enabled" : "true"
}
response = requests.get("http://ipadres/settings", params=params, timeout=0.500)

Zo zou het in Python moeten volgens mij, maar ook als ik de waarden rechtstreeks in de url zet verandert er niets. De output bevat de gehele output van /settings, niet iets waaruit ik kan halen waarom het niet verandert is.

Zelfde als ik http://ipadres/settings?sntp.server=ip-NTP-server&sntp.enabled=true in de browser probeer, ook dan volledige output van /settings, niks verandert.

Iemand enig idee?

edit: Het moesten sntp_server en sntp_enabled zijn, niet sntp.server en sntp.enabled, handig dat zoiets niet goed staat op https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen1/#settings |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 26-11-2023 11:38 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zou graag de Shelly Pro 3EM Elektriciteitsmeter gaan gebruiken om mn stroomopbrengst van mn zonnepanelen te meten, kan dat eigenlijk? Ik zou deze dan tussen de inverteer en de meterkast plaatsen . ik heb op het net 1 persoon gevonden die het idee opperde, maar niet getest heeft, maar ... stroom is stroom toch?

Iemand die ervaring hiermee heeft, het is me net te duur om gewoon te proberen

[ Voor 29% gewijzigd door Yalopa op 26-11-2023 15:11 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:26
Ik heb een Shelly in mijn schuurtje. Omdat de WIFI in huis niet zover reikt maak ik gebruik van de "Range Extender" functionaliteit in een Shelly Plus Plug aan de achterkant van mijn huis. Dit werkt prima, maar hoe verstandig is dit? Natuurlijk heb ik een wachtwoord ingesteld, maar brengt het Shelly AP een verhoogd risico op pottenkijkers op mijn thuisnetwerk? Mijn NAS zit bijvoorbeeld op hetzelfde netwerk (ook beveiligd met wachtwoord natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keppers
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-12-2023
JaVaWa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:41:
Als de 2PM in de "cover" modus staat (bedoeld voor rolluiken en jaloezieën) schakelt hij altijd maar één kant tegelijk.
Bedankt, dat is interessant, ik ga het eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Josk79
Als je daar mee zit, schakel de shelly acces point en Bluetooth uit?

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1 ... 61 ... 81 Laatste