Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-09 10:14
Hier een tekening zodat jullie ook een beeld hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ6pMpshBfYTuTL4VNslC6FFNjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSmu8nkiWYhB0UtZ0LFAeuib.jpg?f=fotoalbum_large

Idealiter zouden wij dus via de schakelaar te allen tijden alle lampen aan/uit zetten (ook als wifi weg zou vallen). Dit zou gemakkelijk te realiseren zijn met een shelly in de buurt van de schakelaar. Maar het zou mooi zijn als alle lampen afzonderlijk te bedienen zijn. Wat zou volgens jullie dan de logischste plek zijn om shelly's toe te voegen? De stroom komt van onderin de tekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
@belikerich Een tuin leg je meestal aan voor een lange periode, zeg 10+ jaar. Je hebt te maken met wisselende temperaturen, vocht, etc. Ik zou dus voor de meest robuuste oplossing gaan, want het lijkt me niet fijn als dingen opeens niet meer werken en je dingen moet opgraven.

Shelly's zijn electronica en zijn mijns inziens kwetsbaarder dan gewoon een elektrakabel. Mijn voorkeur zou dan ook zijn om Shelly's niet onder de grond te plaatsen maar op een makkelijk toegankelijke plek, liefst binnen.

Meest ideale is om vanaf elke lamp een kabel (3 aders) naar een centraal punt te laten lopen en daar alles met elkaar te verbinden. Dan kun je zelf beslissen of je per lamp/kabel schakelt of alle lampen in 1x.

Ander voordeel hiervan is dat als Shelly's over 10 jaar om een of andere reden niet meer te koop zijn (failliet oid) je ze eenvoudig kunt vervangen door iets anders. Ook als Thread+Matter tegen die tijd populair zijn kun je de Shelly's eenvoudig vervangen door iets anders. Ook slimme lampen zijn mogelijk door gewoon op alle kabels permanent stroom te zetten.

Nadeel is dat het wat duurder is om aan te leggen omdat je meer kabel nodig hebt.

Verder nog een tip, want ik zie het niet op je tekening staan:
Vergeet niet om hier en daar een wandcontactdoos buiten te maken (kerstverlichting? ook schakelbaar?), stroom naar de schuur te leggen (die is achterin je tuin toch?), en ook een netwerkkabel (geschikt voor onder de grond) naar de schuur te leggen (voor een Wifi punt bijv).

Mooiste en meest flexibele zou dus zijn een ster-vorm. Vanaf een centraal punt een eigen kabel per lichtpunt en wcd. Maar dat kost wel wat extra natuurlijk.

Tenslotte schoot me nog het idee te binnen dat je lampen kunt laten aan gaan als je er langs loopt en weer uit als je voorbij bent. Maar dan moet je wel rekening houden met sensors en hoe je die gaat aansluiten.

Ook dacht ik aan sensors om te meten of het nodig is om de bevloeiing aan te zetten.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@belikerich Ik sluit me aan bij @musicpixel. Het mooiste is alle lampen apart te bedraden en op 1 centrale plek aan te sluiten. Je kan met 1 schakelaar ook meerdere Shellies bedienen. Dan gaan ze allemaal tegelijk aan (of uit), maar je kan dan met de app de Shellies apart aansturen zodat je lampen toch per stuk uit en aan kan zetten als je dat wil.

Meerdere lampen aansturen met 1 schakelaar werkt alleen lekker bij aan/uit. Als je gaat dimmen is dat niet zo handig omdat je dan met een pulsschakelaar werkt. Als je dan 1 lamp uit hebt gezet met de app en je geeft een puls met de pulsschakelaar om de andere 5 lampen uit te doen dan zullen de lampen wel uit gaan, maar die uit staat gaan dan juist aan (want die denkt dat het de puls is om aan te gaan).

De meeste kosten zal het graven van de sleuven zijn. Of je daar dan 1 kabel in legt (die je dan ook overal aan elkaar moet knopen, dat is ook weer arbeidskosten) of er 6 in legt zal relatief niet zoveel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
@musicpixel & @JeroenE Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties en het meedenken!
Als ik het goed begrijp krijg je dus een dergelijk schema zoals hieronder op de afbeelding weergegeven?
Ik hou btw ook rekening met wandcontactdozen aan de sluiten en er gaat idd ook een netwerkkabel naar de schuur. Goed opgemerkt wel!

Als alle kabels volgens dit schema bij elkaar komen en je idealiter de schakeling van shelly's boven de grond wil doen. Hoe kun je dat dan mooi wegwerken op een buitenmuur zonder dat er een joekel van een blok komt te hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD7c8MIHY1fhqgKcLNTrHQSGiB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DpJefI1dKJPBNiFCavFIgKGj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@belikerich Ja, zo kan je het dan aansluiten. Hoe je het kan wegwerken is stap 2 ;)

Als je 6 modules gebruikt neemt dat wel wat plek in, als kan je men een din-railtje en houder voor de Shelly's ze wel in een redelijk kleine doos wegwerken. Maak het niet te klein en stop ze niet allemaal tegen elkaar, want ze moeten wel de warmte kwijt kunnen.

Als je de Shelly 2.5 gebruikt heb je maar 3 modules nodig omdat je per module 2 lampen apart aan/uit kan doen.

Ik zou kijken of je dit niet ergens binnen kan wegwerken. Bij voorkeur natuurlijk in een schuur, garage, bijkeuken of ergens anders waar niet alles per se strak is afgewerkt.

Als het toch buiten moet dan vermom je het bijvoorbeeld als een vogelhuisje (zonder dat er echt vogels in kunnen natuurlijk) of stop je het allemaal in een "plank" waar je dan een aantal planten op zet, of juist een dikke "plaat" plat tegen de muur met een spiegel of poster er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 14:46
@belikerich Ik hog even zitten nadenken over je tuin...

Om in de toekomst nóg flexibeler te zijn, zou je er voor kunnen kiezen om de kabel niet direct naar een lamp te trekken, maar eerst naar een kabeldoos, die je vlak bij de lamp op een muur/schutting/oid monteert, en dan vanaf de kabeldoos naar de lamp.

Als je dan 4 of 5 aders naar de kabeldoos laat lopen, dan heb je dus eigenlijk een nul, aarde, en 2 of 3 aders die je kunt inzetten als permanent stroomvoerend, of een schakeldraad, of je dopt een ader af voor latere uitbreidingen.

Vanaf de kabeldoos naar een lamp of wcd is dan weer 3 aders.

Je kunt ook meerdere lampen op 1 kabeldoos aansluiten, als je meer dan 3 aders naar die doos hebt lopen.
Wel de aders goed markeren!

Zoiets bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jHn77D5ixbY-9pmX-4mXK6amds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1JjQNIYosQ1F8vwpfV7aoAI.jpg?f=fotoalbum_large

Verder dacht ik nog dat een waterleiding naar de schuur handig zou kunnen zijn (wasbak voor als je een klusser bent/graag in de tuin werkt/etc) en ik weet niet of je nog iets met camera's van plan bent? Die hebben namelijk ook stroom/netwerk nodig.

Laatste tip: leg 2 netwerkkabels naar de schuur (of eentje in een buis, zodat je kunt upgraden/vervangen). Je zult niet de eerste zijn die er bij het aansluiten van het netwerk (en de sleuf dus dicht is) achter komt dat de kabel niet werkt 8)7

O ja, ik weet niet of je een aparte groep (en aardlek) hebt voor de tuin, maar dat is wel aan te raden. Zet je buitenverlichting/wcd's in ieder geval niet op dezelfde groep als de koelkast/vriezer ;)
Mijn vader had vorig jaar een buitenlamp waar een mierenkolonie een huisje in de voet had gemaakt. Zat vol met aarde, mieren, en ook vocht, dus dat gaf wat problemen...

En wat mooi wegwerken betreft... moeilijk om aan te geven omdat ik je situatie niet ken, maar er zijn speciale elektrakasten voor buitengebruik. Weet niet wat je plannen zijn, maar misschien te integreren met een buitenkeuken, pergola, opbergkast, of in een hoek achter een plant in een grote pot (op wieltjes zodat je er nog bij kunt). Zou m niet in de volle zon plaatsen als je er ook je Shelly's in onderbrengt.
Idealiter zouden wij dus via de schakelaar te allen tijden alle lampen aan/uit zetten (ook als wifi weg zou vallen). Dit zou gemakkelijk te realiseren zijn met een shelly in de buurt van de schakelaar. Maar het zou mooi zijn als alle lampen afzonderlijk te bedienen zijn. Wat zou volgens jullie dan de logischste plek zijn om shelly's toe te voegen? De stroom komt van onderin de tekening.
Weet even niet zeker of dit kan, maar moet de shelly die je hier noemt in de buurt van de schakelaar zitten? Misschien kun je alle kabels in/bij de schuur bijelkaar laten komen, en dan 1 lange kabel van de schakelaar naar de schuur die alles in 1x schakelt? Dan heb je wel 30 meter ofzo tussen de getekende schakelaar en de shelly die je hierboven noemt.

[ Voor 21% gewijzigd door musicpixel op 02-03-2022 16:36 ]

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
musicpixel schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:20:
@belikerich
Om in de toekomst nóg flexibeler te zijn, zou je er voor kunnen kiezen om de kabel niet direct naar een lamp te trekken, maar eerst naar een kabeldoos, die je vlak bij de lamp op een muur/schutting/oid monteert, en dan vanaf de kabeldoos naar de lamp.
Dat klinkt inderdaad mooi, maar denk dat vrouwlief niet zit te wachten op veel zichtbare kabeldozen en dergelijke haha.
Verder dacht ik nog dat een waterleiding naar de schuur handig zou kunnen zijn (wasbak voor als je een klusser bent/graag in de tuin werkt/etc) en ik weet niet of je nog iets met camera's van plan bent? Die hebben namelijk ook stroom/netwerk nodig.
Wij hebben een pomp in de schuur, een gaan dezelfde sleuven ook gebruiken om een bevloeiing aan te leggen. Die pomp kan ik vervolgens met een simpele switchbot oid aanzetten en automatisch laten sproeien 's nachts als de grond droog is.
O ja, ik weet niet of je een aparte groep (en aardlek) hebt voor de tuin, maar dat is wel aan te raden. Zet je buitenverlichting/wcd's in ieder geval niet op dezelfde groep als de koelkast/vriezer ;)
Mijn vader had vorig jaar een buitenlamp waar een mierenkolonie een huisje in de voet had gemaakt. Zat vol met aarde, mieren, en ook vocht, dus dat gaf wat problemen...
Ook hier had ik zelf aan gedacht. Hebben momenteel al een 'Frankenstein' groepenindeling dus daar neem ik liever geen risico mee. Momenteel zit koelkast, diepvries, wasmachine en droger op dezelfde groep als de tuin hahah. Dus denk dat het geen overbodige luxe is om de tuin los te trekken.

Ik zal als ik binnekort tijd heb nog even een gedetailleerdere tekening maken van de tuin + plannen van bekabeling (licht- en stroompunten), waterleidingen en schuur. Iig alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:27
Ik heb een bijzondere vraag (vond ik zelf) n.a.v. mijn garagedeur die nu door een shelly aangestuurd kan worden.

Wifi is dus nogal brak.. Zou het schelen voor betrouwbaarheid/bereik om via MQTT te gaan werken? Heeft dat impact op de bereikbaarheid van de shelly?

Ik verwacht het niet omdat de shelly natuurlijk connectie maakt via t wifisignaal..maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Koepert schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:52:
Ik heb een bijzondere vraag (vond ik zelf) n.a.v. mijn garagedeur die nu door een shelly aangestuurd kan worden.

Wifi is dus nogal brak.. Zou het schelen voor betrouwbaarheid/bereik om via MQTT te gaan werken? Heeft dat impact op de bereikbaarheid van de shelly?

Ik verwacht het niet omdat de shelly natuurlijk connectie maakt via t wifisignaal..maar toch..
Nee, dat zal niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderkooi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Weet iemand of ik zo mijn Shelly 1PM achter de lamp zelf kan zetten i.c.m. 2 schakelaars waar life nog op aanwezig is, bij de Shelly 1 gaat dit goed, maar gaat dit ook goed bij de Shelly 1PM?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESc9T5YKtFVA-C9zrzgDvIkXiaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnETrK0LssygaxC7HbxJb4Dk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vanderkooi ik weet niet zeker wat je nu met "life nog aanwezig" bedoelt. Bedoel je de fase? Je moet er in ieder geval goed op letten dat als je dit doet wel alle zaken op dezelfde groep zitten.

In principe werkt het dus prima wat je hier schetst. Zowel de L als de L1 op de Shelly vanuit dezelfde lasdop aansluiten is niet nodig. Die L1 is enkel als extra aansluiting voor L te gebruiken zodat je in sommige situaties geen lasdop hoeft te gebruiken. In jouw geval zou de binnenkomende fasedraad op de L gezet kunnen worden en de uitgaande fasedraad naar de schakelaar via de L1 aangesloten kunnen worden.

Je moet er alleen opletten dat je daar geen grote lasten op aansluit want je mag maximaal 16A gebruiken over die verbinding tussen L en L1. In Nederland zijn de meeste groepen maximaal 16A, maar dat hoeft niet zo te zijn en ook in het buitenland leggen ze de netwerken soms anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderkooi
Hallo Jeroen,

Ja ik bedoel ik heb nu overal in huis hotelschakeling, met dus schakeldraad naar de lamp waar de fase over gaat zodat de lamp stroom krijgt. bij de Sonoff en Zigbee switches MOET een extra draad trekken om die allebei op de S1 en S2 te zetten want ik mag daar de Life/Fase draad niet op laten zitten. bij de Shelly 1 staat duidelijk in het plaatje da ik die wel achter de lamp kan zetten waar dus de Life/Fase nog op de schakelaars zit, dit is geen probleem. maar ik weet dus niet zeker of ik nu fase draad van mijn schakelaar moet afkopellen voordat ik hem op de SW poort zet of dat het hier ook kan blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderkooi
Maar na jouw uitleg snap ik hem! helder bedankt voor je antwoord! het kan dus gewoon zo en in dit geval hoef ik niet te zoeken welke fase draad er naar mijn schakelaar gaat vanuit het plafond ik kan hem zo aansluiten in de lasdoppen en sluit L1 dus niet aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:35
Iemand die hier de Shelly EM met energiemeting (Clamps, https://www.hashop.nl/Shelly-EM-energiemeter-wifi)gebruikt?

Zoek een veilige oplossing voor mijn wasmachine en droger en heb geen vertrouwen in de Shelly plugs.
Ik dacht deze dus weg te werken bij de twee stopcontacten waar mijn wasmachine en droger opzitten en dan de 1x clamp per stopcontact. Zie ik iets over het hoofd?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:24
@krizzziz Ik heb er twee in de groepenkast zitten, om het verbruik van de wasmachine/droger en de airco's te meten. De klemmen zijn wel redelijk fors dus ik betwijfel of je ze in een wandcontactdoos kunt krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door dennistd op 04-03-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55
krizzziz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:52:
Iemand die hier de Shelly EM met energiemeting (Clamps, https://www.hashop.nl/Shelly-EM-energiemeter-wifi)gebruikt?

Zoek een veilige oplossing voor mijn wasmachine en droger en heb geen vertrouwen in de Shelly plugs.
Ik dacht deze dus weg te werken bij de twee stopcontacten waar mijn wasmachine en droger opzitten en dan de 1x clamp per stopcontact. Zie ik iets over het hoofd?
Welk risico zie je dan , of waar ben je bang voor ? Heb twee Shelly plus s aan mijn wasmachine en wasdroger hangen. Werkt prima. Maximale vermogen van recente wasmachine of drogers is meestal iets van 2200 watt , de shelly s kan toch 2700. Warmtepompdroger zitten zelfs rond de 1000-1200 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door knights16 op 04-03-2022 22:34 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
Nieuwe beta firmware beschikbaar met een fix voor de Dimmer 2, het flikkeren . Lijkt eea verbetert tov de oude versie. Mijn led lampen lijken niet meer qua vermogen zichtbaar op en neer te gaan. FLikkeren was al weg met de .17 firmware,

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
lolle1212 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:27:
iemand al ervaringen met de flicker van dimmer 2's en de nieuwe 11.9 Beta firmware? (Hier net geïnstalleerd op een paar, nog testen qua resultaat.)
Met de .18 zag ik dat continu mijn LED lampen qua vermogen omhoog en omlaag gingen. In vrijwel al mijn spots niet echt zichtbaar echter mijn lamp boven een wit kookeiland, een pendel met ingebouwde leds (strip), daar was het heel zichtbaar dar op en neer gaan van het vermogen.

Met de .19 is dit effect er niet meer. Heb nog beperkte tijd bij de lamp doorgebracht om vast te kunnen stellen of het soms flikkeren van de lamp nog voorkomt (de uit aan flikker)

Jij al ervaring? Zag ook een zero cross waarde die ingevuld kon worden op de dimmmer2 via de webportal van de dimmer. Was dat ook al een feature in .17?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
knights16 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:29:
[...]

Welk risico zie je dan , of waar ben je bang voor ? Heb twee Shelly plus s aan mijn wasmachine en wasdroger hangen. Werkt prima. Maximale vermogen van recente wasmachine of drogers is meestal iets van 2200 watt , de shelly s kan toch 2700. Warmtepompdroger zitten zelfs rond de 1000-1200 watt.
Ik zou met dergelijke apparaten wel bang zijn voor piek spanningen.

Ik zie dat er ook een Shelly plug is die geschikt is voor 3500w, daar zou ik liever mijn wasmachine aan hangen dan aan een van 2200w. Al is het maar voor het idee.

Misschien zijn die zorgen wat minder met moderne wasmachines. :) Maar just my 2 cents.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:35
Tanuki schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Ik zie dat er ook een Shelly plug is die geschikt is voor 3500w, daar zou ik liever mijn wasmachine aan hangen dan aan een van 2200w. Al is het maar voor het idee.

Misschien zijn die zorgen wat minder met moderne wasmachines. :) Maar just my 2 cents.
Veiligheid is idd belangrijk. Vind die Shelly plug qua Specs er goed uitzien. Heb er twee gekocht.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Een wasmachine die water verwarmd zal eerder de spanning iets laten zakken :)

Mocht je piekvermogen bedoelen: daar zal je met apparatuur zoals een wasmachine geen last van hebben. Het verwarmingselement is vrij simpel, gewoon een grote weerstand met een vast vermogen. En die staat uit, of hij staat aan. Het is niet zo dat een verwarmingselement van 2kW de eerste paar seconde opeens 4kW trekt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Nu online
Ik gebruik sinds september vorig jaar een Shelly Motion met firmware 2.0.0. Die hield er vorige week mee op, op 69% van de batterij capaciteit. Als ik zoek op firmware notes bij Shelly, zie ik alleen maar blogs en changelogs die tot versie 1.9 gaan?

Voor de geinteresseerden, hieronder de Home Assistant blueprint die ik gebruikt heb.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
blueprint:
  name: Motion-activated Switch
  description: Turn on a switch when motion is detected.
  domain: automation
  source_url: https://github.com/home-assistant/core/blob/dev/homeassistant/components/automation/blueprints/motion_light.yaml
  input:
    motion_entity:
      name: Motion Sensor
      selector:
        entity:
          domain: binary_sensor
          device_class: motion
    switch_target:
      name: Switch
      selector:
        target:
          entity:
            domain: switch
    no_motion_wait:
      name: Wait time
      description: Time to leave the light on after last motion is detected.
      default: 0
      selector:
        number:
          min: 0
          max: 3600
          unit_of_measurement: seconds

# If motion is detected within the delay,
# we restart the script.
mode: restart
max_exceeded: silent

trigger:
  platform: state
  entity_id: !input motion_entity
  from: "off"
  to: "on"

action:
  - alias: "Turn on the switch"
    service: switch.turn_on
    target: !input switch_target
  - alias: "Wait until there is no motion from device"
    wait_for_trigger:
      platform: state
      entity_id: !input motion_entity
      from: "on"
      to: "off"
  - alias: "Wait the number of seconds that has been set"
    delay: !input no_motion_wait
  - alias: "Turn off the light"
    service: switch.turn_off
    target: !input switch_target

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
[...]

Ah zo. Ik ga ervan uit dat het vermogen dat afgebeeld staat op het apparaat ook klopt. Daarnaast heeft de Shelly een functie waardoor de Shelly uitgaat boven x watt. Voor mij voldoende assurance.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Laatst online: 16:26
knights16 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Met de .18 zag ik dat continu mijn LED lampen qua vermogen omhoog en omlaag gingen. In vrijwel al mijn spots niet echt zichtbaar echter mijn lamp boven een wit kookeiland, een pendel met ingebouwde leds (strip), daar was het heel zichtbaar dar op en neer gaan van het vermogen.

Met de .19 is dit effect er niet meer. Heb nog beperkte tijd bij de lamp doorgebracht om vast te kunnen stellen of het soms flikkeren van de lamp nog voorkomt (de uit aan flikker)

Jij al ervaring? Zag ook een zero cross waarde die ingevuld kon worden op de dimmmer2 via de webportal van de dimmer. Was dat ook al een feature in .17?
Die zero cross waarde is inderdaad een nieuwe optie in .19, ik heb tot heden betere ervaring als ik daar -50 invul, maar moet nog meer experimenteren met verschillende waardes..

dit is de changeling van .19 (via ontwikkelaar Dimitri van Shelly)
Change log:
Anti-flickering logic improved.
Device show lower temperature when control LED bulbs because control them much better than before.
Some overheating issues with specific LED bulbs, (as example Philips Glow Dimming bubs) are solved form new logic.
New options in Anti-flickering debounce menus is added which allow to switch off new logic or control the Zero-cross time if you still have flickering.
Important: If you want to change the value for Zero-crossing, be sure that device is not set Power-on by default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 09:20
Ik was van plan een Shelly 2.5 te gebruiken om een knikarmscherm aan te sturen. Ik zie alleen nu dat er de Shelly Plus 2PM is. Het lijkt erop dat deze ook voor het aansturen van een L/R motor gebruikt kan worden maar in de user-interface voorbeelden zie ik dat de 2 relays als aparte schakelaars te zien zijn.

Ik wil deze gebruiken om via Google Home het scherm in of uit te laten vouwen.

Iemand een idee of er compatibiliteits issues zijn met de Shelly Plus 2PM t.o.v. de 2.5? Volgens de product page zou het moeten lukken https://shelly.cloud/shelly-plus-2pm/ gezien daar staat "Ok Google, close the curtains".

Ramon Smits

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

exyll schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:59:
Iemand een idee of er compatibiliteits issues zijn met de Shelly Plus 2PM t.o.v. de 2.5? Volgens de product page zou het moeten lukken https://shelly.cloud/shelly-plus-2pm/ gezien daar staat "Ok Google, close the curtains".
Nog iets explicieter, op die pagina staat:
Cover (roller) control

Automate and control the current position of roller shutters, curtains, garage doors, awnings, gates, electric sliding doors, pool covers, bi-directional AC motors
Dus ja, dat gaat gewoon werken. Grootste verschil is dat de 2.5 een ESP8266-chip heeft en de Plus 2PM een ESP32.

In de praktijk zal je niet zoveel hebben aan de snellere ESP32 met meer geheugen en bluetooth. Die ESP8266 staat al uit z'n neus te eten als z'n enige taak is om 2 relais aan te sturen, dat gaat echt niet opeens sneller met een ESP32 :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Laatst online: 19-09 09:20
Gizz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:05:

Dus ja, dat gaat gewoon werken. Grootste verschil is dat de 2.5 een ESP8266-chip heeft en de Plus 2PM een ESP32.

In de praktijk zal je niet zoveel hebben aan de snellere ESP32 met meer geheugen en bluetooth. Die ESP8266 staat al uit z'n neus te eten als z'n enige taak is om 2 relais aan te sturen, dat gaat echt niet opeens sneller met een ESP32 :P
Er is nog weinig content te vinden maar in deze Duitse video is te zien hoe de +2PM in te stellen is voor motoraansturing:

YouTube: NEU: Shelly PLUS 2PM - als legitimer Nachfolger vom Shelly 2.5 - nic...

Het ging mij meer om ook bluetooth koppeling te hebben. Ik ga deze buiten monteren en wellicht heb ik dan geen stabiele verbinding via wifi. Bluetooth als backup zou dan wel prettig zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door exyll op 11-03-2022 13:25 . Reden: Taal dingetjes ]

Ramon Smits

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@exyll je moet even van de productpagina doorklikken naar de knowledge base. Daar staan alle aansluitschema's en ook hoe je de software instelt als cover en de positie kalibreert. Dus daar heb je niet per se filmpjes van derden voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:41
lolle1212 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Die zero cross waarde is inderdaad een nieuwe optie in .19, ik heb tot heden betere ervaring als ik daar -50 invul, maar moet nog meer experimenteren met verschillende waardes..

dit is de changeling van .19 (via ontwikkelaar Dimitri van Shelly)
Change log:
Anti-flickering logic improved.
Device show lower temperature when control LED bulbs because control them much better than before.
Some overheating issues with specific LED bulbs, (as example Philips Glow Dimming bubs) are solved form new logic.
New options in Anti-flickering debounce menus is added which allow to switch off new logic or control the Zero-cross time if you still have flickering.
Important: If you want to change the value for Zero-crossing, be sure that device is not set Power-on by default.
Heb jij toevallig de link naar deze beta firmware bij de hand?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:56

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik wil jullie deelgenoot maken van het leed dat MQTT heet op de nieuwe Shelly Gen2 (1PM Plus, in mijn geval). Het hele MQTT-gebeuren is omgegooid. In een notendop:

Bij de Gen1-Shellies komen alle afzonderlijke gegevens in losse berichten binnen
Bij de Gen2-Shellies komen alle afzonderlijke gegevens in telkens een enkel JSON-bericht binnen.

Het heeft me elf uur gekost (doorlooptijd) maar ik kan eindelijk EEN LAMP AAN EN UIT DOEN MET EEN KNOP AAN DE MUUR. Voor Gen1 had ik het allang werkend maar Gen2 moest ik echt even uitzoeken. Ik kon er maar niet achter komen hoe ik een shortpress van een longpress moest onderscheiden in deze dingen.

Een paar zaken die ik met jullie wil delen om jullie hopelijk wat leed te besparen:
  • MQTT-berichten komen in Gen2 niet standaard meer terecht in "shellies/shelly-apparaat" maar direct in "shelly-apparaat".
  • Button presses komen binnen op "modelshelly-serienummer/events/rpc"
  • Je krijgt andere MQTT-berichten binnen als je in de Shelly-firmware het channel inricht op "Button" in plaats van "Switch". Ik kon maar niet vinden hoe ik een longpress van een shortpress moet onderscheiden totdat ik hier achter kwam. Je krijgt dan meteen drie berichten per press: btn_down, short_press, btn_up. Of: double_press of long_press. Dus bij een 1PM kun je met de standaardfirmware nu ook double_press onderscheiden.
Alhier de lastige documentatie: https://shelly-api-docs.s...unctionalComponents/Input

Hier kun je in NodeRed je verschillende presses mee onderscheiden bij Gen2:
code:
1
[{"id":"cd6b53348518abb2","type":"mqtt in","z":"9a96116e85244bce","name":"Knop slaapkamer 2","topic":"shellyplus1pm-30839809fccc/events/rpc","qos":"2","datatype":"json","broker":"58bf4c7c.dffcdc","nl":false,"rap":true,"rh":0,"inputs":0,"x":1330,"y":860,"wires":[["52eb5355ac522024"]]},{"id":"52eb5355ac522024","type":"change","z":"9a96116e85244bce","name":"","rules":[{"t":"set","p":"device","pt":"msg","to":"payload.src","tot":"msg"},{"t":"move","p":"payload.params.events[0].event","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1560,"y":860,"wires":[["ad3f69e43ba40bb0"]]},{"id":"a119ead05703f998","type":"debug","z":"9a96116e85244bce","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":1850,"y":860,"wires":[]},{"id":"ad3f69e43ba40bb0","type":"switch","z":"9a96116e85244bce","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"single_push","vt":"str"},{"t":"eq","v":"double_push","vt":"str"},{"t":"eq","v":"long_push","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":1710,"y":860,"wires":[["a119ead05703f998"],["a119ead05703f998"],["a119ead05703f998"]]},{"id":"58bf4c7c.dffcdc","type":"mqtt-broker","name":"localhost","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]

Deze pagina was behulpzaam en gaf me ook een aardig testontwerp om de singlepress thuis werkend te krijgen door een buttonpress te simuleren (inject) binnen NodeRed (scheelt weer lopen naar de muurknop):

code:
1
[{"id":"2f3857b0.d52508","type":"mqtt in","z":"b779de97.b1b46","name":"","topic":"+/events","qos":"2","datatype":"auto","broker":"d675b749.04b9c8","x":100,"y":4840,"wires":[["15a091a2.300d5e"]]},{"id":"15a091a2.300d5e","type":"change","z":"b779de97.b1b46","name":"","rules":[{"t":"set","p":"device","pt":"msg","to":"payload.src","tot":"msg"},{"t":"move","p":"payload.params[\"input:0\"].state","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":290,"y":4840,"wires":[["79ad3f9a.085908"]]},{"id":"79ad3f9a.085908","type":"switch","z":"b779de97.b1b46","name":"","property":"device","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"shellyplus1-a8032abd78a0","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":500,"y":4840,"wires":[["4678db9d.b6641c"]]},{"id":"e039615d.30aa9","type":"inject","z":"b779de97.b1b46","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"shellyplus1-a8032abd78a0/events","payload":"{\"src\":\"shellyplus1-a8032abd78a0\",\"dst\":\"shellyplus1-a8032abd78a0/events\",\"method\":\"NotifyStatus\",\"params\":{\"ts\":1635751127.78,\"input:0\":{\"id\":0,\"state\":false}}}","payloadType":"json","x":130,"y":4900,"wires":[["15a091a2.300d5e"]]},{"id":"4678db9d.b6641c","type":"debug","z":"b779de97.b1b46","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":690,"y":4880,"wires":[]},{"id":"d675b749.04b9c8","type":"mqtt-broker","name":"Localhost","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 20:25
Vandaag heb ik bij een kennis twee Shelly 1PM aangesloten, die bedoeld zijn om de opgewekte energie van zonnepanelen te meten.
Hij had de app geïnstalleerd en een account aangemaakt. Het lukte wel om de devices te vinden en aan wifi te koppelen. Maar toevoegen aan de cloud is na veel pogingen nog niet gelukt. De devices werden zichtbaar en konden we een naam geven. Maar na het opslaan lukt het niet om deze aan de cloud toe te voegen, in die laatste stap gebeurde er helemaal niks.
Hebben jullie tips? Of was er een storing?

We hebben de devices meerdere keren uit- en ingeschakeld, wifi opnieuw gestart en dezelfde procedure op een tablet en later telefoon geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKeizer63
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-07 12:16
De 3EM ben ik nu aan het testen. Jammer dat deze maar weinig inzicht geeft. Ook de stroom door de nul kun je niet zien via de app (Met aangesloten 4de stroomtang)

Het geeft een grafiek aan met kWh het gemiddelde in een uur en niet per seconde zodat je ook pieken kan zien en registreren. KWh/230V = het stroom gemiddelde in een uur.
Wel realtime te zien maar wordt niet gelogd.

Jammer dat er geen directe stroom grafiek en realtime gegevens worden gelogd.

Het apparaat zal kan het alleen de app niet. Al met al een slechte onnauwkeurige app. Hopelijk snel een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
[Home assistant gebruiken

quote]DeKeizer63 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:01:
De 3EM ben ik nu aan het testen. Jammer dat deze maar weinig inzicht geeft. Ook de stroom door de nul kun je niet zien via de app (Met aangesloten 4de stroomtang)

Het geeft een grafiek aan met kWh het gemiddelde in een uur en niet per seconde zodat je ook pieken kan zien en registreren. KWh/230V = het stroom gemiddelde in een uur.
Wel realtime te zien maar wordt niet gelogd.

Jammer dat er geen directe stroom grafiek en realtime gegevens worden gelogd.

Het apparaat zal kan het alleen de app niet. Al met al een slechte onnauwkeurige app. Hopelijk snel een update.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKeizer63
Bedankt Vonkkie, goed te horen dat er een manier is via een ander programma.

Wil je mij stap voor stap hierin instrueren. Ik werk met Windows. Op www.home-assistants.io kan ik e.e.a. Downloaden.

1. VirtualBox 2. KVM 3. VMware workstation 4. Hyper-V

Groet Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@DeKeizer63

Vraag 1 waar ga je het op instaleren
Dat bepaald al gedeeltelijk welke versie je moet hebben

Dit is een domotica pakket wat 24 7 moet draaien

[ Voor 18% gewijzigd door vonkkie op 13-03-2022 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Home Assistant ondersteunt statistieken, maar kan natuurlijk véél meer dan dat. Gebruik je HA alleen om wat grafiekjes te maken, dan gebruik je 95% van de functionaliteit van HA niet.

Als het je echt alleen om statistieken gaat zou ik eerder Grafana pakken; dat is helemaal gericht op statistieken (en kan meer / is daar beter in dan Home Assistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKeizer63
vonkkie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:55:
@DeKeizer63

Vraag 1 waar ga je het op instaleren
Dat bepaald al gedeeltelijk welke versie je moet hebben

Dit is een domotica pakket wat 24 7 moet draaien
Oké 24/7, lijkt mij dan wel interessant om hier raspberry Pi systeem te kopen. Voor mij een avontuur, weet wel van de vele toepassingen.

Ik ben nog van de oude stempel die is begonnen met de VIC20 en al meer dan 10 jaar met x10 protocol werk 😊

Wat raad jij mij aan “Vonkkie”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKeizer63
Gizz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:15:
Home Assistant ondersteunt statistieken, maar kan natuurlijk véél meer dan dat. Gebruik je HA alleen om wat grafiekjes te maken, dan gebruik je 95% van de functionaliteit van HA niet.

Als het je echt alleen om statistieken gaat zou ik eerder Grafana pakken; dat is helemaal gericht op statistieken (en kan meer / is daar beter in dan Home Assistant).
Hi Gizz, in eerste instantie hen ik een Shelly 3EM aangeschaft om mijn energie te monitoren, vooral de pieken. Een piek kan seconde werk zijn, helaas kan dit niet voor langere tijd worden vastgelegd. Wel kun je dit direct in de app zien, het meet dit wel maar dan moet je 24/7 naar kijken. Ik heb wel wat anders te doen.

Graffana werkt dus via de 3EM van shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:38
Weten jullie of een faher FR35-10 overweg kan met een shelly 2.5?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
exyll schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:59:
Ik was van plan een Shelly 2.5 te gebruiken om een knikarmscherm aan te sturen. Ik zie alleen nu dat er de Shelly Plus 2PM is. Het lijkt erop dat deze ook voor het aansturen van een L/R motor gebruikt kan worden maar in de user-interface voorbeelden zie ik dat de 2 relays als aparte schakelaars te zien zijn.

Ik wil deze gebruiken om via Google Home het scherm in of uit te laten vouwen.

Exyll, sta op het punt om een zonnescherm te kopen, welke motor pak je? Een somfy en welk model ? :)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@DeKeizer63

Raspberry pi is een goed idee

Maar er aan komen is lastig op dit moment

Er zijn

https://www.odroid.nl/Home-Automation?product_id=1056

Zelf geen ervaring mee

Je kan een simpel pc.tje gebruiken zo'n kleine desktop

https://www.estunt.nl/product/hp-705-g2-dm-mini/

Of als je een goede nas hebt kan het mogelijk daar op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
DeKeizer63 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:37:
[...]

Oké 24/7, lijkt mij dan wel interessant om hier raspberry Pi systeem te kopen. Voor mij een avontuur, weet wel van de vele toepassingen.

Ik ben nog van de oude stempel die is begonnen met de VIC20 en al meer dan 10 jaar met x10 protocol werk 😊

Wat raad jij mij aan “Vonkkie”
Grafana is slechts een visualisatie tool om dashboards mee te maken. Het onthoudt zelf geen gegevens. Je zult dus ook een Timeseries DB (prometheus, influxdb oid.) moeten hebben om de gegevens in op te slaan.

Dat kan prima op een Pi3b+, wat ik hier heb draaien, maar daar moet je dan wel aan zien te komen want momenteel is het heel lastig om ze te krijgen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKeizer63
Bedankt allemaal voor de informatie om via een omweg mijn doel te bereiken.

Uiteindelijk gaat het om het onderwerp “ [Shelly] Ervaringen & Discussie

Het is natuurlijk vreemd dat je geen log kan downloaden met stroom en vermogen per seconde. Ook de grafiek geeft kWh, het gemiddeld vermogen in 1 uur aan.

In de app zie je wel realtime wat er gebeurd met een vertraging van seconden. Waarom kan dit programma niet alle gemete gegevens monitoren.

Een dikke onvoldoende Shelly cloud 👎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
DeKeizer63 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:16:
Bedankt allemaal voor de informatie om via een omweg mijn doel te bereiken.

Uiteindelijk gaat het om het onderwerp “ [Shelly] Ervaringen & Discussie

Het is natuurlijk vreemd dat je geen log kan downloaden met stroom en vermogen per seconde. Ook de grafiek geeft kWh, het gemiddeld vermogen in 1 uur aan.

In de app zie je wel realtime wat er gebeurd met een vertraging van seconden. Waarom kan dit programma niet alle gemete gegevens monitoren.

Een dikke onvoldoende Shelly cloud 👎
Wat verwacht je dan? Dat Shelly ongelimiteerd je gegevens gaat opslaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00
@DeKeizer63 Dat is denk ik een bewuste keuze om data te besparen. Real time data naar de cloud sturen en daar moeten loggen gebruikt natuurlijk veel meer dan af en toe de cumulatieve kWh teller van de Shelly doorsturen. Zodra jij via de app kijkt dan zal alleen dan het real time afgevraagd worden maar niet opgeslagen. Immers is de Shelly-cloud nog steeds een gratis service waarvan ik niet weet hoe lang ze dat vol gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 09:39
Excuses als dit eerder gevraagd is, maar ik kon het niet vinden.

Mijn Shellys (voornameliujk GU10 Duo's) maken een piepend/gillend geluid. Hoe hard en de toonhoogte lijkt de veranderen met hoeveel vermogen er gevraagd wordt. Staan ze uit dan maken ze veel geluid, staan ze (vol) aan dan zijn ze nagenoeg stil.

Sinds de vorige update lijkt het erger geworden te zijn gek genoeg.

Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKeizer63
SAVAGE3 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Wat verwacht je dan? Dat Shelly ongelimiteerd je gegevens gaat opslaan?
Hoi Savage3,
In eerste instantie gekocht om 3 fase realtime te meten en de gegevens hiervan op te kunnen slaan.
Dat had mooi geweest. Maar je hebt gelijk voor die prijs zou het wel heel mooi zijn geweest.
Wel zou het mooi zijn dat zij een mogelijk aanbieden dan maar voor meer geld.

De goede reacties die ik heb gekregen over een mogelijk alternatief met Raspberry pi en Home assistent ga ik proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik heb een 2tal Shellys net gevonden in de tuin. De man van dhl had ze kennelijk in een hoekje gelegd. Heb onderhand al nieuwe van Amazon. Is het gevaarlijk om ze nog te gebruiken denken jullie? Ze hebben wel wat regen gezien, moeilijk te zeggen hoeveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Megalomania schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:08:
Ik heb een 2tal Shellys net gevonden in de tuin. De man van dhl had ze kennelijk in een hoekje gelegd. Heb onderhand al nieuwe van Amazon. Is het gevaarlijk om ze nog te gebruiken denken jullie? Ze hebben wel wat regen gezien, moeilijk te zeggen hoeveel.
Hebben ze letterlijk in de stromende regen gelegen?

In dit geval zou het het mooist zijn als ze in een bubbel envelope zitten, maar ik gok dat het een pakketje was? Dan nog zou de regen tig lagen papier en karton en dergelijke door moeten.

Helaas worden de Shelly's (althans, degene die ik heb ontvangen) niet verpakt in een zakje o.i.d., ze zitten los in het doosje in foam geduwd.

Super goed laten opdrogen en dan voorzichtig proberen te gebruiken? :) Anders wil ik ze wel overnemen. :P

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:47
GoldenLeafBird schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:39:
Mijn Shellys (voornameliujk GU10 Duo's) maken een piepend/gillend geluid.
Ik dacht dat het aan mijn oren lag... Firmware v1.11.8-g8c7bb8d

Is "eco mode" nieuw? (in het settings menu) Ik krijg de indruk dat de piep minder is als je eco mode uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@Tanuki yep, in een kartonnen envelop, in een kartonnen doosje, waar je bij elk ander product een hele lading plastic kado krijgt. Zal je net zien :)

Andere vraag, ik heb bijna alles via mqtt lopen, is het dan verstandig om de Shelly’s daar ook via te lopen of werkt het via de addon net zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Inderdaad, op zich wel goed dat ze dat niet doen. :)

Over je Mqtt vraag: Ik denk dat dat een beetje persoonlijke voorkeur is. Volgens mij is er een Shelly Discover script dat alle Shelly's in HA kan tonen, dus dat werkt dan wel lekker snel en makkelijk.

Voor Mqtt zul je iets meer moeten doen. Voordeel is natuurlijk dat het los van HA staat. En uiteraard dat je a) met een centrale vergaarbak van berichten werkt en b) als de ontvanger van het bericht er even niet is, blijft het bericht bij de broker totdat geadresseerde weer online is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 14:44
Megalomania schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:48:
@Tanuki yep, in een kartonnen envelop, in een kartonnen doosje, waar je bij elk ander product een hele lading plastic kado krijgt. Zal je net zien :)

Andere vraag, ik heb bijna alles via mqtt lopen, is het dan verstandig om de Shelly’s daar ook via te lopen of werkt het via de addon net zo goed?
Ik heb al mijn shelly's via mqtt lopen (de ene helft op stock firmware, de andere helft op tasmota), werkt als een trein; dus ik zeg doen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:51
Megalomania schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:48:

Ik heb al mijn shelly's via de add-on lopen (alles op stock firmware), werkt als een trein; dus ik zeg doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hoi

even n vraagje. Ter controle.. Ik heb buiten een (meerdere) van die buitenstopcontacten. Eenvoudige IP54 (IP44 met klepje open). Daar heb ik een tijdsklok in zitten waar weer verlichting inzit.. Dubbel 'lekkage'punt dus.. Nu dacht ik, ik probeer het met een shelly 1 IN dat stopcontact.. GEEN PLEK.. Wel heb ik nog een extra liggen. Dus die heb ik geslachtofferd om de Shelly (zonder zn blauwe jasje) in te stoppen. dat past. Nu twijfel ik even over de waterdichtheid (lees hoe groot is de kans dat de shelly vocht gaat zien..

Maar vraag 2. Hoe sluit je een shelly aan op ALLEEN een stopcontact, (dus geen lamp, schakelaar of iets anders als extra).

Klopt dan het laatste plaatje in dit topic daarvoor? Ja toch?

Shelly 1 aansluiten stopcontact

De wite in dit plaatje is dan ook zo'n buitenstopcontact en de 1PM dus een normale 1.

K moet dan alleen ff kijken hoe ik de aansluiting waterdicht krijg van stopcontact naar 'lege huls'...

En nee, deze stopcontacten zijn een 'eindpunt' in de tuin, dus kan die niet 'even' binnen aansluiten dan heb ik een serie die ik aan/uit zet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00
@Koepert Ipv een slachtoffer stopcontact zou ik dan gewoon een waterdicht lasdoosje erbij plaatsen. Sta je geen stekker te drukken in een nep-stopcontact :+

Verder is aansluiten gewoon gelijk aan "normaal". Alleen nu laat je SW leeg en ipv de lamp heb je dus een fase/L die naar je stopcontact gaat. In vergelijking met de 1PM heeft de Shelly 1 droge contacten, je zal dus, net als normaal bij een lamp, het I-contact ook aan de L moeten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Koepert Alternatief kan je ook kijken of je de draden van die verlichting niet op een handigere plek kan aansluiten. Bijvoorbeeld in een schuurtje, bijkeuken of iets in die richting. Dat is natuurlijk wel veel meer werk.

Ik zou het zelf ook handiger vinden als de verlichting dan "vast" aangesloten zit. Het is irritant als een stopcontact wat je wil gebruiken het niet doet omdat het nog niet donker genoeg is en de "lampen" dan niet aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
@Septillion Ja snap ik, alleen dat stopcontact had k nog liggen ;) T ging me om n test (ook vanwege bereik wifi daar in de tuin) Maar ik zal eens kijken

@JeroenE Dat is hier dus geen optie. Het is een borderbak achterin de tuin waar zo'n IP67 (65?) Lichtsnoer met alleen een stekker in ligt. Dus die tijdklok was de enige manier om er nog iets van invloed op te hebben. Stekker in stopcontact = lampen aan. En die borderbak heeft 2 van die IP54 stopcontacten, die naar een waterdichte lasdoos lopen, waar nog 2 stopcontacten zitten, waarna het onder de grond gaat, in de garage weer naar boven komt met 2 stopcontacten buiten (overdekt) en de lasdoos binnen. Dus in die zin is het 'einde van een serie' .. K heb eigenlijk nog niet gekeken of het echt 3 setjes draden zijn die naar buiten lopen maar lasdoos binnen zat vrij vol dacht ik of loopt met 1 snoer naar buiten (dus direct de dikke grijze 3 aderige naar buiten).

Dat stuk moet ik nog even in kaart brengen.. Dit leek me voor nu in elk geval de eenvoudigste optie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
pyotr schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Ik dacht dat het aan mijn oren lag... Firmware v1.11.8-g8c7bb8d

Is "eco mode" nieuw? (in het settings menu) Ik krijg de indruk dat de piep minder is als je eco mode uitzet?
Ik heb net een RGBW2 geïnstalleerd met 2 witte LED-strings aan. Fluit niet als het vermogen op 100% staat, hoe harder je dimt hoe harder die fluit. écht irritant ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
wimmme schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:01:
[...]

Ik heb net een RGBW2 geïnstalleerd met 2 witte LED-strings aan. Fluit niet als het vermogen op 100% staat, hoe harder je dimt hoe harder die fluit. écht irritant ...
En als je een oude firmware pakt ?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Vraagje: ik heb een Shelly dimmer overgenomen van iemand. Als ik deze toevoeg dan krijg ik de melding dat 'ie al door iemand anders is opgenomen.

Wat is wijsheid? Heb al een reset geprobeerd door de knop in te drukken (nadat 'ie helemaal aangesloten is) maar dat mocht de eerste keer niet baten.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Laatst online: 18:06
stroom eraf
stroom erop
5 * op de knop drukken

dan hoort ge : tik tik tik tik tikketikketikketik

dan terug in de shelly app laten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

eesiediesie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:04:
stroom eraf
stroom erop
5 * op de knop drukken

dan hoort ge : tik tik tik tik tikketikketikketik

dan terug in de shelly app laten zoeken.
Gedaan, nog steeds zelfde melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@-CJ Krijg je die melding als je hem in de Shelly cloud wil toevoegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eesiediesie
Afgaande op deze uitleg zou ik proberen in te loggen op de shelly
met pc/laptop als je het ip adres kan achterhalen in app of router.
Dan firmware al eens updaten.
Zou liggen aan de manier van gebruiken mac adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 09:39
wimmme schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:01:
[...]

Wat is jouw ervaring met de ECO mode? Die uitschakelen (op aanraden van @pyotr waarvoor dank) heeft bij mij het gefluit doen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
GoldenLeafBird schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Wat is jouw ervaring met de ECO mode? Die uitschakelen (op aanraden van @pyotr waarvoor dank) heeft bij mij het gefluit doen verminderen.
Maakt bij mij geen verschil. Geprobeerd te downgraden (http://archive.shelly-tools.de/) maar dat lukt me niet.
Moet wel zeggen dat ik maar 2 van de 4 kanalen in gebruik heb, maar dat zou toch geen verschil mogen maken? Het enige dat helpt is op 100% zetten, dan stopt het gefluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Nu online
eesiediesie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:47:
De SE post linkt naar een Duitstalige pagina op het Shelly support forum:
https://www.shelly-suppor...isierung-bei-id-konflikt/

De uitleg in het Engels (van januari 2022)
https://www.shelly-suppor...ngs-to-another-user-acco/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

eesiediesie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:47:
Dit heb ik gisteravond geprobeerd, dat was 'm inderdaad! Ook contact gehad met de vorige eigenaar en die had 'm niet nog gekoppeld. ID was inderdaad te kort en de URL om deze te verlengen werkte niet. Bleek dat je eerst de firmware moet updaten, deze kwam nog uit 2019. Na de update wederom een reset gedaan, het ID langer laten maken en toen werkte de dimmer eindelijk.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Kun je de ds18b20 direct aansluiten op de shelly 1 of hem je daarvoor echt de add-on module voor nodig?

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:13
buldogwtf schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:03:
Kun je de ds18b20 direct aansluiten op de shelly 1 of hem je daarvoor echt de add-on module voor nodig?
Puur technisch gezien, nee, niet nodig. Qua veiligheid? Absoluut nodig.

De addon zorgt ervoor dat je sensor galvanisch gescheiden is van je Shelly. Dat is prettig, omdat de 3,3V van de Shelly ten op zichte van de aarde gewoon 230V is/kan zijn. Zonder de scheiding heb je met een ongelukkige aanraking aan je sensor of wat dan ook dus gelijk 230V door je lichaam in plaats van 3,3V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:13
Ik heb niet al mijn devices in de cloud gekoppeld zitten. Vandaag wilde ik er weer eens wat toevoegen, maar als ik in de app bij het toevoegen wil klikken op 'Done' krijg ik een foutmelding "Something went wrong".

Dat is een hele uitgebreide en nuttige foutmelding. Niet dus. Iemand die weet wat er aan de hand kan zijn?

De devices die al in de cloud gekoppeld zijn werken verder gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Dat is gek: ik heb in de groepenkast een Shelly EM zitten. Die meet de groep van de wasmachine en de groep van de tuin. Op die laatste heb ik een Sonoff 4CH Pro zitten waarmee ik de tuinverlichting schakel. Nou geeft de Shelly EM daar (met de lampen uit) de hele tijd een verbruik van 0,0W aan terwijl de Sonoff toch ook wel ietsjes zal gebruiken.

Alleen zet ik net de wasmachine aan, en nu geeft de Shelly EM ineens op de tuin-groep ook een verbruik van ±5W. Waarom laat ie dat alleen zien als de wasmachine ook stroom gebruikt? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vonkkie
dennistd schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:54:
Dat is gek: ik heb in de groepenkast een Shelly EM zitten. Die meet de groep van de wasmachine en de groep van de tuin. Op die laatste heb ik een Sonoff 4CH Pro zitten waarmee ik de tuinverlichting schakel. Nou geeft de Shelly EM daar (met de lampen uit) de hele tijd een verbruik van 0,0W aan terwijl de Sonoff toch ook wel ietsjes zal gebruiken.

Alleen zet ik net de wasmachine aan, en nu geeft de Shelly EM ineens op de tuin-groep ook een verbruik van ±5W. Waarom laat ie dat alleen zien als de wasmachine ook stroom gebruikt? 8)7
waarschijnlijk gebruikt de sonof zoweinig dat de shelly dat niet meer meet
die dingen zijn niet gemaakt voor hele lage vermogens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:13
Enig idee hoe ik kan achterhalen wat de afkorting is die Shelly gebruikt voor de Shelly 1L?
Ik wil de originele Firmware downloaden maar het zijn allemaal afkorting zoals:

SHSW-25
SHDM-1
etc.

https://api.shelly.cloud/files/firmware
http://archive.shelly-tools.de

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
robbinonline schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:03:
Enig idee hoe ik kan achterhalen wat de afkorting is die Shelly gebruikt voor de Shelly 1L?
Ik wil de originele Firmware downloaden maar het zijn allemaal afkorting zoals:

SHSW-25
SHDM-1
etc.

https://api.shelly.cloud/files/firmware
http://archive.shelly-tools.de
Inloggen in je shelly daar zou je dat terug moeten vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:01
@robbinonline ga naar http://ip-van-shelly/shelly en daar kun je het ook terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:13
Ja de firmware is stuk dus dat lukt helaas niet.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou graag een Shelly gebruiken voor de aansturing van m'n magneet kleppen van de tuinberegening. Die doen 24 V AC, nu zijn sommige gespect op 24V DC en vanaf 110 AC. Zou dat niet alsnog ook werken op 24 V AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
deWit schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:53:
Ik zou graag een Shelly gebruiken voor de aansturing van m'n magneet kleppen van de tuinberegening. Die doen 24 V AC, nu zijn sommige gespect op 24V DC en vanaf 110 AC. Zou dat niet alsnog ook werken op 24 V AC?
Lijkt me niet want vanaf 110 AC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@robbinonline Een Shelly 1 is een SHSW-1. De Shelly 1L is de SHSW-L. Je kan dat zien door in de api te zien dat bij CoIot achter de naam SHSW-L staat.

Misschien is er ergens nog wel een lijstje ook, maar die weet ik dan niet zo te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@deWit Met een Shelly 1 kan je wel 24V AC schakelen. De Shelly zelf moet je wel met de juiste DC of AC voeden. Maar wat er geschakeld wordt is onafhankelijk van de voeding.

Het is natuurlijk geen echte besturing zoals bij een rolluik, dus het ligt er dan wel aan hoe je kleppen werken. Wellicht moet je dan juist twee Shelly modules gebruiken (1 voor open en 1 voor dicht) met de bijbehorende complexiteit dat die dan niet allebei tegelijk aan mogen zijn etc. Dan is misschien de Plus 1 wel handiger, daar kan je scriptjes op schrijven en (neme ik aan) beter zorgen dat de ene niet aan gaat terwijl de ander ook aan staat en omgekeerd.

Als het alleen zo is dat aan = open en uit = dicht heb je dat probleem natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Ik heb nieuwe ledverlichting onder mijn keukenkastjes gehangen.
De adapter (12v)waar de ledstrip op zit is aangesloten op een stopcontact
dat aangestuurd word door een shelly1.
Nu heb ik een shelly motionsensor in de keuken geplaatst.
Met 2 actions kan de sensor de shelly1 aan en uitzetten.

http://192.168.1.xxx/relay/0?turn=on
http://192.168.1.xxx/relay/0?turn=off

Dat werkt zeer goed tot ik de shelly1 beveilig met restricted user en restricted pasword.
Iemand die mij in simpele taal kan uitleggen hoe ik dat toch kan laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
@eesiediesie Dit zou moeten werken:

http://[user]:[password]@192.168.1.xxx/relay/0?turn=on

[ Voor 8% gewijzigd door dennistd op 31-03-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Ok ,net getest in mijn browser.
Het is dus zonder de haakjes.
Ik ben daar een leek in.
Maar het werkt.
Zeer hartelijk bedankt.
Ik hoop dat het veiliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
eesiediesie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:19:
Ik heb nieuwe ledverlichting onder mijn keukenkastjes gehangen.
De adapter (12v)waar de ledstrip op zit is aangesloten op een stopcontact
dat aangestuurd word door een shelly1.
Nu heb ik een shelly motionsensor in de keuken geplaatst.
Met 2 actions kan de sensor de shelly1 aan en uitzetten.

http://192.168.1.xxx/relay/0?turn=on
http://192.168.1.xxx/relay/0?turn=off

Dat werkt zeer goed tot ik de shelly1 beveilig met restricted user en restricted pasword.
Iemand die mij in simpele taal kan uitleggen hoe ik dat toch kan laten werken.
Bij mij werkt met beveiliging aan het volgende ook:
http://localhost/relay/1?turn=off

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
TheMystery schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Bij mij werkt met beveiliging aan het volgende ook:
http://localhost/relay/1?turn=off
Op de shelly met het relais wel ja. Maar in dit geval ging het om de url om de relais-Shelly te laten schakelen vanaf de motion-Shelly. Vul je daar localhost in dan krijg je in elk geval niet het resultaat dat je wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Ik heb een nieuwe Shelly i3 die ik met geen mogelijkheid gekoppeld krijg in de app. Ik kan 'm toevoegen aan het wifi netwerk (via IP inlog en via de app), maar zodra ik 'm als discovered device wil toevoegen aan de bestaande groep blijft 'ie op "Connecting" hangen. App reageert dan ook niet meer.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Firmware update
- Factory reset
- Herstart
- App opnieuw geïnstalleerd
- App op ander apparat geïnstalleerd

Iemand nog tips? Wordt er een beetje gek van nu, dit heeft me al twee avonden gekost. Google heeft ook weinig tips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eesiediesie
Ik denk dat het te maken heeft met wifi dekking issues.
Ik heb dat ook voorgehad met mijn nieuwe shelly motion.
Bij mij is de situatie: vooraan in het appartement (living) router (tplink ax50).
Daar de dekking niet voldoende is (shelly achteraan in keuken,slaapkamer 2 muren door etc) achteraan tplink powerline wifi extender.
Eerst had ik op de wifiextender een identiek wifi ssid en paswoord aangemaakt
maar aangezien dat de apparaten van achteraan soms toch connecteerden
met de router vooraan gaf dat wifiloss met momenten door de slechte dekking.
Dus apart ssid aangemaakt.
Nu zeggen ze dat de shelly's op het zelfde netwerk moeten zitten als bv laptop,
smarphone of anderen shelly,s.
Mijn shelly,s die connecteren op de powerline wifiextender kunnen met hun eigen ssid
perfect communiceren met de router en ander apparaat op het andere netwerk
en worden aanzien als vaste verbinding daar de powerline op de lan poort zit van de router.
Ik ben dus met de motion sensor en de laptop op de kamer gaan staan
waar de wifiextender zich bevind heb gereset (komt in acces point mode) en met de laptop ingelogd rechtstreeks
op motionsensor haar shelly_ssid en dan in de browser :192.168.33.1 en het netwerk ssid en paswoord van de extender opgegeven.
Ik weet het lange en rare uitleg maar ik heb het toch aan de gang gekregen.
Mischien zet dit voor jou enkele denkpistes open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Bedankt voor de suggestie. Vandaag nog maar eens een poging gedaan, stond op het punt de lamp weer van het plafond te halen. Ineens werkt alles en kan ik de i3 gewoon toevoegen, alsof er niks aan de hand is. Niks gewijzigd in de tussentijd.

Blijft vaag maar probleem is in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azwerus
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05-2022
hallo,
ik heb een shelly motion maar gebruik hem alleen om bij schemer de lampen binnen aan te steken en bij duisternis de buitenlampen.
het aantal lux heb ik ingesteld en dat gedeelte lijkt allemaal te werken.
Vervolgens heb ik een scene ingesteld met als voorwaarden 'schemering' en 'duisternis'.
maar helaas schakelen de geselecteerde relais niet.
Weet iemand wat ik fout doe? Alvast dank voor jullie input.

AZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:37
Ik denk niet dat je iets fout doet. Dit is een beperking van de motion sensor waar ik ook tegen aan loop. Dat ding geeft beperkt updates door. En lijkt dat wel actiever te doen wanneer er beweging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
Ik moet in mijn ventilatiekanaal een gemotoriseerde klep aansluiten, daarvoor ga ik een Shelly 2.5 gebruiken voor de aansturing.
Dit komt wel in het zicht, dus ik zoek een "doosje" om de Shelly 2.5 netjes in te kunnen wegwerken, en daarnaast moet de stroom bij voorkeur van een stekker komen. Dus ik zit een beetje met de L en N aansluiting.

In de Shelly button zit wat electronica die dat laatste volgens mij regelt....

Iemand wel eens zoiets gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:37
@Stefke theoretisch maakt L & N aansluiting niet zoveel uit. (Omdat Wisselspanning). Daarom kun je een stekker ook omdraaien in een stopcontact.

Kwa doosjes heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hmm.. ik heb een keer een shelly dimmer aan een stekkerdraad gehangen en die ging kapot, naar mijn idee omdat ik geen rekening had gehouden met de "richting" van de stekker, maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben.
Ik zou niet weten waarom hij dan kapot zou zijn gegaan, ik deed niks raars verder (ik had er een lampje aan gehangen, was mijn 1e of 2e Shelly)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Stefke schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:17:
Hmm.. ik heb een keer een shelly dimmer aan een stekkerdraad gehangen en die ging kapot, naar mijn idee omdat ik geen rekening had gehouden met de "richting" van de stekker, maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben.
Ik zou niet weten waarom hij dan kapot zou zijn gegaan, ik deed niks raars verder (ik had er een lampje aan gehangen, was mijn 1e of 2e Shelly)
Hmm, lijkt me toeval. Ik heb zo'n beetje al mijn dimmers aan een stekker gehad om ze te testen en te configgen voor montage. En daar heb ik geen problemen mee gehad. Aangezien het AC is, en er geen aarde is, zie ik ook niet in hoe het voor de Shelly uit zou maken. Wordt natuurlijk een ander verhaal als je er een last aan hangt die niet aan dezelfde kabels hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
nee t was echt gewoon met een ledlamp (spot)...

Dan volstaat een net lasdoosje waarschijnlijk ook wel, tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
Stefke schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:17:
Het enige wat je zou kunnen zien met een shelly die 'andersom' is aangesloten, is dat een erg lichte last (denk, een paar ledjes) zelfs in de 'uit' stand van het relais nog zullen branden.

Dit kan gebeuren omdat de fase lijn alsnog varieert, ookal kan er geen stroom lopen. Hele gevoelige electronische elementen kunnen dan alsnog een beetje energie opnemen.

Als je de nuldraad via het relais laat lopen kan dit dus voorkomen, maar als je de fase via het relais laat lopen zo goed als niet.

Met een zwaardere last zul je hier sowieso geen last (haha) van hebben.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:22:
[...]

Het enige wat je zou kunnen zien met een shelly die 'andersom' is aangesloten, is dat een erg lichte last (denk, een paar ledjes) zelfs in de 'uit' stand van het relais nog zullen branden.

Dit kan gebeuren omdat de fase lijn alsnog varieert, ookal kan er geen stroom lopen. Hele gevoelige electronische elementen kunnen dan alsnog een beetje energie opnemen.

Als je de nuldraad via het relais laat lopen kan dit dus voorkomen, maar als je de fase via het relais laat lopen zo goed als niet.

Met een zwaardere last zul je hier sowieso geen last (haha) van hebben.
Precies, en dat kan je dan dus testen door de stekker om te draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
weer wat geleerd
Pagina: 1 ... 37 ... 85 Laatste