Ik heb ook een shelly motion, die een shelly relay (met verlichting) activeert, en ik heb ook wat last gehad ermee, maar bij mij werkt het nu wel zoals ik wil (Ik wil hebben dat de verlichting aan gaat bij beweging, en na 1 minuut geen beweging opnieuw uit gaat). Het grote probleem met de shelly motion is de 'blind time'. Dit is de tijd dat de sensor bewegingen negeert nadat er reeds beweging is gedetecteerd. Het minumum is hiervoor 1 minuut. Dit wil zeggen dat, nadat de sensor beweging heeft doorgegeven, je 1 minuut lang geen bewegingsevents zal krijgen.azwerus schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:42:
hallo,
ik heb een shelly motion maar gebruik hem alleen om bij schemer de lampen binnen aan te steken en bij duisternis de buitenlampen.
het aantal lux heb ik ingesteld en dat gedeelte lijkt allemaal te werken.
Vervolgens heb ik een scene ingesteld met als voorwaarden 'schemering' en 'duisternis'.
maar helaas schakelen de geselecteerde relais niet.
Weet iemand wat ik fout doe? Alvast dank voor jullie input.
Het wordt echter nog erger: Ondanks dat de sensor geen bewegingen meer doorgeeft, zal bij elke beweging gedurende die minuut die blind time opnieuw gereset worden. Met als gevolg dat de sensor geen bewegingen doorgeeft zolang er geen volle minuut geen beweging is gedetecteerd.
Daardoor is de werking van de shelly motion (althans voor mij) compleet waardeloos. Ik heb het opgelost in combinatie met home assistant:
Indien mijn HA een bewegingsevent van de shelly motion binnenkrijgt, dan stuurt HA (via een RESTful command) een bericht terug naar mijn shelly motion dat deze in sleep moet gedurende 60 seconden:
code:
1
2
3
4
| rest_command: sleep_motion_garage: url: http://ip_of_motion_sensor/settings?sleep_time=60 method: GET |
Op deze manier zal de blind time niet gereset worden gedurende de eerste minuut, en wordt die na exact 1 minuut opnieuw actief. Ik vind het een zeer grote beperking van de shelly motion, die eenvoudig zou kunnen opgelost worden indien volgende instellingen mogelijk waren:
- blind time zou op minder dan 1 minuut moeten kunnen
- bewegingen tijdens de blind time mogen de blind time niet resetten (al dan niet via settings te wijzigen)
Misschien helpt dit jou ook verder?