Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:08
azwerus schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:42:
hallo,
ik heb een shelly motion maar gebruik hem alleen om bij schemer de lampen binnen aan te steken en bij duisternis de buitenlampen.
het aantal lux heb ik ingesteld en dat gedeelte lijkt allemaal te werken.
Vervolgens heb ik een scene ingesteld met als voorwaarden 'schemering' en 'duisternis'.
maar helaas schakelen de geselecteerde relais niet.
Weet iemand wat ik fout doe? Alvast dank voor jullie input.
Ik heb ook een shelly motion, die een shelly relay (met verlichting) activeert, en ik heb ook wat last gehad ermee, maar bij mij werkt het nu wel zoals ik wil (Ik wil hebben dat de verlichting aan gaat bij beweging, en na 1 minuut geen beweging opnieuw uit gaat). Het grote probleem met de shelly motion is de 'blind time'. Dit is de tijd dat de sensor bewegingen negeert nadat er reeds beweging is gedetecteerd. Het minumum is hiervoor 1 minuut. Dit wil zeggen dat, nadat de sensor beweging heeft doorgegeven, je 1 minuut lang geen bewegingsevents zal krijgen.
Het wordt echter nog erger: Ondanks dat de sensor geen bewegingen meer doorgeeft, zal bij elke beweging gedurende die minuut die blind time opnieuw gereset worden. Met als gevolg dat de sensor geen bewegingen doorgeeft zolang er geen volle minuut geen beweging is gedetecteerd.
Daardoor is de werking van de shelly motion (althans voor mij) compleet waardeloos. Ik heb het opgelost in combinatie met home assistant:
Indien mijn HA een bewegingsevent van de shelly motion binnenkrijgt, dan stuurt HA (via een RESTful command) een bericht terug naar mijn shelly motion dat deze in sleep moet gedurende 60 seconden:

code:
1
2
3
4
rest_command:
  sleep_motion_garage:
    url: http://ip_of_motion_sensor/settings?sleep_time=60
    method: GET

Op deze manier zal de blind time niet gereset worden gedurende de eerste minuut, en wordt die na exact 1 minuut opnieuw actief. Ik vind het een zeer grote beperking van de shelly motion, die eenvoudig zou kunnen opgelost worden indien volgende instellingen mogelijk waren:
- blind time zou op minder dan 1 minuut moeten kunnen
- bewegingen tijdens de blind time mogen de blind time niet resetten (al dan niet via settings te wijzigen)

Misschien helpt dit jou ook verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:06
- blind time zou op minder dan 1 minuut moeten kunnen
Helemaal akkoord.Halve minuut zou voor mij goed zijn.
- bewegingen tijdens de blind time mogen de blind time niet resetten (al dan niet via settings te wijzigen)
Dan hebt ge mischien zaken als bv:
Je hebt een shelly motion in de badkamer en bij mij is het toilet in de
badkamer.
Je staat een plaske te doen of de grote boodschap en het licht gaat om de haverklap uit
omdat je te weinig beweegt.
Dat is zo in mijn stamcafe.
Als je het zelf kan instellen :ok.

[ Voor 5% gewijzigd door eesiediesie op 09-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azwerus
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05-2022
Dank voor je reactie.
maar dit is toch een ander probleem. Jij gebruikt hem in combinatie met een beweging.
Ik wil alleen lux schakelen, er is op de plek geen beweging. Dus de beweging heb ik ook uitgeschakeld.
Het vreemde is dat wanneer je de sensor benadert via de URL alles functioneert. Het aantal lux wijzigt continue en ook de schakeling gaat over van dag naar schemer en naar donker. Maar na een korte tijd wordt deze informatie niet meer doorgegeven naar de APP en naar Home-Shelly. Dus gebeurt er niets meer.
Op fora blijkt dat dit probleem bekend is, dus stuur ik helaas dit ding retour.

AZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
eesiediesie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:53:

Dan hebt ge mischien zaken als bv:
Je hebt een shelly motion in de badkamer en bij mij is het toilet in de
badkamer.
Je staat een plaske te doen of de grote boodschap en het licht gaat om de haverklap uit
omdat je te weinig beweegt.
Dat is zo in mijn stamcafe.
Als je het zelf kan instellen :ok.
Dat is nu net het probleem wat ik heb met de blind time: Zolang je beweegt tijdens de blindtime, geeft de motion sensor geen beweging detecties meer door, maar de blindtime wordt wel gereset. Ik heb een lamp die na 1 minuut uitgaat, en die gaat niet opnieuw aan als er beweging wordt gedetecteerd tijdens de blindtime. als je dus wel beweegt, zelfs gedurende 10 minuten, zal de lamp toch niet aanblijven, maar na 1 minuut uitgaan. Daarom stuur ik dus een commando om de bewegingssensor tijdens de blindtime volledig te deactiveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
schoene schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:25:
[...]

Dat is nu net het probleem wat ik heb met de blind time: Zolang je beweegt tijdens de blindtime, geeft de motion sensor geen beweging detecties meer door, maar de blindtime wordt wel gereset. Ik heb een lamp die na 1 minuut uitgaat, en die gaat niet opnieuw aan als er beweging wordt gedetecteerd tijdens de blindtime. als je dus wel beweegt, zelfs gedurende 10 minuten, zal de lamp toch niet aanblijven, maar na 1 minuut uitgaan. Daarom stuur ik dus een commando om de bewegingssensor tijdens de blindtime volledig te deactiveren
Bij mijn sensoren (geen Shelly) krijg ik een signaal als er beweging wordt gedetecteerd, maar ook een apart signaal als er geen beweging meer is (de blind time in acht nemend). Kan me niet voorstellen dat dat bij jouw sensor niet zo is...

Dus zolang je beweegt en minder dan 1 minuut stil staat tussen bewegingen blijft de sensor op "on" staan. Anders gaat ie na de blind time op "off".

Aan de off hang je dus vervolgens de timer om de lamp uit te laten gaan, maar als tijdens die timer er toch weer beweging is moet die timer geannuleerd worden en begint alles weer opnieuw.

[ Voor 8% gewijzigd door musicpixel op 12-04-2022 16:07 ]

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Staat de sensivity niet te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
musicpixel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:05:
[...]

Bij mijn sensoren (geen Shelly) krijg ik een signaal als er beweging wordt gedetecteerd, maar ook een apart signaal als er geen beweging meer is (de blind time in acht nemend). Kan me niet voorstellen dat dat bij jouw sensor niet zo is...

Dus zolang je beweegt en minder dan 1 minuut stil staat tussen bewegingen blijft de sensor op "on" staan. Anders gaat ie na de blind time op "off".

Aan de off hang je dus vervolgens de timer om de lamp uit te laten gaan, maar als tijdens die timer er toch weer beweging is moet die timer geannuleerd worden en begint alles weer opnieuw.
Ja, maar ik heb ook nog drukknoppen voor mijn verlichting: ik zet nog steeds mijn verlichting uit als ik vroeger uit de kamer ga. en als ik op de knop klik als de verlichting uit is, wil ik ook dat de verlichting 1 minuut aangaat. En als ik lang duw op die knop, blijft mijn verlichting aan tot ik opnieuw de lichten uit doe, ongeacht de bewegingssensor. Ik gebruik dus de bewegingssensor niet om de verlichting uit te zetten, maar ik heb gebruik de timer op mijn shelly relay. Mijn beweginssensor heb ik later dan mijn relay aangeschaft, en is meer een aanvulling op mijn relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
schoene schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:36:
[...]

Ja, maar ik heb ook nog drukknoppen voor mijn verlichting: ik zet nog steeds mijn verlichting uit als ik vroeger uit de kamer ga. en als ik op de knop klik als de verlichting uit is, wil ik ook dat de verlichting 1 minuut aangaat. En als ik lang duw op die knop, blijft mijn verlichting aan tot ik opnieuw de lichten uit doe, ongeacht de bewegingssensor. Ik gebruik dus de bewegingssensor niet om de verlichting uit te zetten, maar ik heb gebruik de timer op mijn shelly relay. Mijn beweginssensor heb ik later dan mijn relay aangeschaft, en is meer een aanvulling op mijn relay.
Dat lijkt op wat ik hier heb. Ik heb ook knoppen namelijk ;)

Als ik de kamer binnen kom, dan is de bewegingssensor sneller dan dat ik op de knop kan drukken. Licht is dan aan in "sensor-modus". Druk ik dan op de knop, dan gaat ie in "niet-sensor-modus" (override) en blijft het licht aan totdat ik het met de knop weer uit doe. Druk ik niet op de knop, dan gaat het licht na x minuten uit als er geen beweging meer gedetecteerd wordt. Ik kan altijd het licht uit doen met de knop als ik de kamer uit ga. Ipv de knop kan ik ook de app gebruiken. Feitelijk detecteer ik een verandering in licht intensiteit of een druk op de knop en dan schakel ik over naar "niet-sensor-modus".

Ik maak overigens gebruik van NodeRed icm Zigbee2MQTT (niet Shelly dus). Logica en dus ook timer zit bij mij in NodeRed.

Kun je niet een timer in HA gebruiken? Dan heb je volgens mij meer controle. Of anders iets met de timer van je Shelly doen?

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
musicpixel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:59:
[...]

Dat lijkt op wat ik hier heb. Ik heb ook knoppen namelijk ;)

Als ik de kamer binnen kom, dan is de bewegingssensor sneller dan dat ik op de knop kan drukken. Licht is dan aan in "sensor-modus". Druk ik dan op de knop, dan gaat ie in "niet-sensor-modus" (override) en blijft het licht aan totdat ik het met de knop weer uit doe. Druk ik niet op de knop, dan gaat het licht na x minuten uit als er geen beweging meer gedetecteerd wordt. Ik kan altijd het licht uit doen met de knop als ik de kamer uit ga. Ipv de knop kan ik ook de app gebruiken. Feitelijk detecteer ik een verandering in licht intensiteit of een druk op de knop en dan schakel ik over naar "niet-sensor-modus".

Ik maak overigens gebruik van NodeRed icm Zigbee2MQTT (niet Shelly dus). Logica en dus ook timer zit bij mij in NodeRed.

Kun je niet een timer in HA gebruiken? Dan heb je volgens mij meer controle. Of anders iets met de timer van je Shelly doen?
Ik heb geen problemen met mijn configuratie hoor, alles werkt zoals het moet. Maar met mijn configuratie lukte dit enkel door mijn sensor na beweging 60s (idem aan blindtime) te disable-en. Ik postte mijn ervaringen omdat ik dacht dat azwerus er misschien wat aan had (wat niet het geval was). Mogelijks zou het op een andere manier lukken ook bij mij, maar op dit moment gaat alles zoals ik wil, dus ik blijf er af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:18
Even een algemeen vraagje. Ik zou het verbruik van enkele grote toestellen eens willen in kaart brengen en dacht hierbij aan een Shelly Plug. Maar in theorie kan ik hiervoor toch ook een Shelly Plus 1PM voor gebruiken? Waarom zou ik voor het ene of het andere kiezen? Iemand tips/ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dane
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-01 16:58
Tibs schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:08:
Even een algemeen vraagje. Ik zou het verbruik van enkele grote toestellen eens willen in kaart brengen en dacht hierbij aan een Shelly Plug. Maar in theorie kan ik hiervoor toch ook een Shelly Plus 1PM voor gebruiken? Waarom zou ik voor het ene of het andere kiezen? Iemand tips/ervaringen?
Je kan inderdaad beide gebruiken, zowel de normale plug, de plug S en de 1PM het ligt er maar net aan voor welke toepassing je het wil gebruiken. Mijn airco splitunit bijvoorbeeld heb ik aangesloten met en 1PM omdat aan de airco geen normale stekker zit. De 1PM heb ik in dit geval in de elektradoos gedaan.
Heeft het apparaat wat je wil meten een gewone stekker kun je de plug gebruiken, heeft het geen stekker de 1PM. Wat mij opvalt bij de Shelly 2.5, Shelly Dimmer 2 dat deze ook vermogen meten.
Ik heb op heel veel apparaten thuis Shelly plugs en verzamel al deze data via Node red (MQTT) in een database werkt uitstekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Dane schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:44:
[...]

Je kan inderdaad beide gebruiken, zowel de normale plug, de plug S en de 1PM het ligt er maar net aan voor welke toepassing je het wil gebruiken. Mijn airco splitunit bijvoorbeeld heb ik aangesloten met en 1PM omdat aan de airco geen normale stekker zit. De 1PM heb ik in dit geval in de elektradoos gedaan.
Heeft het apparaat wat je wil meten een gewone stekker kun je de plug gebruiken, heeft het geen stekker de 1PM. Wat mij opvalt bij de Shelly 2.5, Shelly Dimmer 2 dat deze ook vermogen meten.
Ik heb op heel veel apparaten thuis Shelly plugs en verzamel al deze data via Node red (MQTT) in een database werkt uitstekend!
Top! Net een 3-tal besteld.
Ga eens proberen mijn garagepoort "slim" te maken en ook wat andere apparaten aan te sluiten om zo het verbruik in kaart te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 04:49
Jelte schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:17:
Moet zeggen dat het me opvalt dat de Shellies de laatste 2 weken een aantal keer verbinding verliezen met de wifi. Ze doen het zelf nog wel, maar kan ze niet meer bedienen via Home Assistant. Ik zie ze ook niet meer op de router. Wifi issues schat ik dus.

Een simpele powercycle helpt, maar is duidelijk niet ideaal.
Waar het aan ligt is me onduidelijk. Aan de Shellies, de wifi router?
Iemand een idee? Heb ze niet geüpdatet recent.
Ik had dat recent ook. Ecomode uitzetten was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@SirBlade wow, dat is een hele oude post. En het probleem toen is verholpen in een nieuwe firmware.
Vermoed dat de oorzaak bij jou iets anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Eerste Shelly (1PM) is geinstalleerd.
De poging om de poortsturing te automatiseren lukte niet direct.
Ik kon de Shelly 1 niet toevoegen in het WIfi netwerk. In de garage staan een TP Link powerline adapter die als Mesh dienst doet. Ik las dat dit normaal geen probleem zou mogen zijn?

Vanavond eens nakijken dat mijn GSM het 5Ghz netwerk niet neemt zodat hij op die manier de Shelly niet kan vinden.

Edit: Poortsturing snel aan de praat gekregen. Powerline eens opnieuw opstarten en de 2,4Ghz en 5Ghz band dezelfde SSID toekennen en de Shelly kwam direct tevoorschijn in de app. Top oplossing van Smarthome. d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door Tibs op 21-04-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Nog een ander vraagje. Heeft er iemand ervaring met het aansturen van een shelly via een codeklavier? Ik zou graag de garagepoort ook kunnen openen met een codeklavier die dan de shelly activeert.
Ik heb teveel problemen met het standaard codeklavier en krijg geen oplossing van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Tibs schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:24:
Nog een ander vraagje. Heeft er iemand ervaring met het aansturen van een shelly via een codeklavier? Ik zou graag de garagepoort ook kunnen openen met een codeklavier die dan de shelly activeert.
Ik heb teveel problemen met het standaard codeklavier en krijg geen oplossing van de fabrikant.
Wat is een codeklavier? Dat is een begrip dat we in Nederland niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
rens-br schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:26:
[...]

Wat is een codeklavier? Dat is een begrip dat we in Nederland niet kennen.
Een keypad? Dat de poort kan geopend worden na het ingeven van de juiste code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Tibs schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:27:
[...]
Een keypad? Dat de poort kan geopend worden na het ingeven van de juiste code.
Als daar een digitaal signaal uitkomt dan kan je dat weer naar de Shelly sturen, maar ik verwacht dat het niet zo zal werken. Heb je documentatie / merk / specificaties van de hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:24
Tibs schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:24:
Ik heb hier een Shelly aangesloten op de poort waar ook de keypad op aangesloten zit: dan kun je via de Shelly1 in de app, de poort openen.
Staat dus los van je keypad.

Zitten er batterijen in je keypad? Zoja, dan zal hij een signaal geven bij de juiste code, die aansluiten op je Switch poort van je Shelly zal mogelijk bereiken wat je wilt. Je Shelly kan dan vervolgens weer aangesloten worden op je poort.
rens-br schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:28:
[...]

Als daar een digitaal signaal uitkomt dan kan je dat weer naar de Shelly sturen, maar ik verwacht dat het niet zo zal werken. Heb je documentatie / merk / specificaties van de hardware?
Ik denk dat het type signaal niet eens zoveel uitmaakt: als de Shelly op de SW een signaal krijgt, of stroom voelt oid, dan schakelt hij toch? Dus in theorie zal dat werken gok ik. Kwestie van aansluiten en proberen.

Al moet ik zeggen: met de Shelly op de poort aangesloten, gebruik ik altijd de app om de poort te openen, nooit meer de keypad. Dan kan ik hem namelijk al vanuit de auto openen, zonder uit te stappen.

Let wel: dit moet een Shelly1 zijn, want je hebt hiervoor Dry Contacts nodig. Zodat je geen 220V op de printplaat van je poort zet, zoals een Shelly1PM/Shelly2.5PM oid zou doen.

[ Voor 35% gewijzigd door thaan op 21-04-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Ik ben momenteel nog op zoek naar een keypad.

@thaan: welke keypad gebruik jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:24
Tibs schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:31:
Ik ben momenteel nog op zoek naar een keypad.

@thaan: welke keypad gebruik jij?
De gene die bij de poort zat, een draadloze, niet een merk ding oid. Moet verbonden worden net zoals een afstandsbediening, de printplaat van de poort ziet hem ook gewoon als een afstandsbediening.

Er zitten echter poorten op de printplaat van mijn poort die je kunt kortsluiten met een paperclip, om de poort half te openen, en 2 die je kunt kortsluiten om de poort volledig te openen. Daar heb ik dus 2 Shelly1's op gehangen, zodat ik een knop heb in de app voor halve poort en een app voor hele poort open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:20
In ons nieuwbouwhuis wil ik alle ~25 lichtschakelaars van Shelly Dimmer 2's voorzien in combinatie met enkelvoudige pulsdrukkers (dubbele zou helaas te druk ogen - soms zitten er drie lichtschakelaars naast elkaar).

Graag een sanity-check op mijn volgende plan:

De trafo's van de lichtbronnen lijken allemaal dimbaar met fase afsnijding. De inbouwdozen zijn 50mm diep, lijken dus net voldoende diep voor een Shelly Dimmer 2's in combinatie met Jung pulsdrukkers. Ik heb gevraagd de N-draad door te trekken naar elke inbouwdoos. Bij hotelschakelingen heb ik gevraagd de pulsdrukkers parallel te zetten i.p.v. een traditionele hotelschakeling.

So far so good?

Mijn upgrade-plan: het huis zal worden opgeleverd met gewone lichtschakelaars (die de installateur na oplevering gratis omruilt naar pulsdrukkers). Ik verwijder ter zijner tijd elke lichtschakelaar. Als de N-draad doorgetrokken is naar de lamp knip ik hem door en gebruik een 3-poort WAGO klem om hem zowel naar de lamp als ook naar de 'N' van de Shelly door te trekken. De schakeldraad naar de lamp gaat op de 'O' uitgang van de dimmer. De fasedraad gaat naar de 'L' . De pulsdrukker sluit ik aan met twee losse draden tussen SW1 en een 2e 'L' aansluiting van de Shelly. In totaal heb ik voor de upgrade van elke lichtschakelaar dus 3 losse draden en een 3-poort WAGO klem nodig.

Klopt dit? En is dit een goed plan, of zijn er verbeterpunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:49
saturn21 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:43:
In ons nieuwbouwhuis wil ik alle ~25 lichtschakelaars van Shelly Dimmer 2's voorzien in combinatie met enkelvoudige pulsdrukkers (dubbele zou helaas te druk ogen - soms zitten er drie lichtschakelaars naast elkaar).

De trafo's van de lichtbronnen lijken allemaal dimbaar met fase afsnijding. De inbouwdozen zijn 50mm diep, lijken dus net voldoende diep voor een Shelly Dimmer 2's in combinatie met Jung pulsdrukkers. Ik heb gevraagd de N-draad door te trekken naar elke inbouwdoos. Bij hotelschakelingen heb ik gevraagd de pulsdrukkers parallel te zetten i.p.v. een traditionele hotelschakeling.

So far so good?

Mijn upgrade-plan: het huis zal worden opgeleverd met gewone lichtschakelaars (die de installateur na oplevering gratis omruilt naar pulsdrukkers). Ik verwijder ter zijner tijd elke lichtschakelaar. Als de N-draad doorgetrokken is naar de lamp knip ik hem door en gebruik een 3-poort WAGO klem om hem zowel naar de lamp als ook naar de 'N' van de Shelly door te trekken. De schakeldraad naar de lamp gaat op de 'O' uitgang van de dimmer. De fasedraad gaat naar de 'L' . De pulsdrukker sluit ik aan met twee losse draden tussen SW1 en een 2e 'L' aansluiting van de Shelly. In totaal heb ik voor de upgrade van elke lichtschakelaar dus 3 losse draden en een 3-poort WAGO klem nodig.

Je kan de shellies best achter de schakelaars plaatsen, maar vaak is het daar wel wat drukker/lastiger monteren, misschien wil je het wel gewoon bij de lampen zelf doen. Als ik het zo lees lijkt het te kloppen, maar zou het per unieke situatie gewoon even uittekenen met hoe het opgeleverd moet worden en wat jij dan veranderd.

Met betrekking tot de hotelschakelaar parallel is niet nodig, als je shelly maar na de laatste schakelaar zit. Google bv. even op "shelly hotelschakeling".

Nog een dingetje over die pulsdrukkers: schijnbaar (ergens in dit topic heeft iemand dat benoemd) is het verschil alleen een klein veertje wat in de schakelaar zit die je eventueel ook los kan kopen. Geen idee hoe lastig dat is, maar dan is het alleen veertjes er bij in duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15
saturn21 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:43:

So far so good?

Als ik jou was zou ik écht voor pulsdrukkers die zowel naar boven als naar beneden drukken. Die heb ik overal van Jung (LS990). Volgens mij zijn er ook dubbele pulsdrukkers in een enkel raam. Ik heb ook voor de plekken waar er drie zitten gewoon een driedubbel raam. Vind zelf van die halve knoppen niet zo mooi.

Maar dat is aan juo natuurlijk. Belangrijkste tip in ieder geval om wel voor tweevoudige pulsdrukkers te gaan. Anders ga je je enorm irriteren aan de bediening. Dimmen doe je gewoon door naar boven of naar beneden te drukken. Met een enkelvoudige is dat altijd rotzooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
t14wo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:11:
[...]

Als ik jou was zou ik écht voor pulsdrukkers die zowel naar boven als naar beneden drukken. Die heb ik overal van Jung (LS990). Volgens mij zijn er ook dubbele pulsdrukkers in een enkel raam. Ik heb ook voor de plekken waar er drie zitten gewoon een driedubbel raam. Vind zelf van die halve knoppen niet zo mooi.

Maar dat is aan juo natuurlijk. Belangrijkste tip in ieder geval om wel voor tweevoudige pulsdrukkers te gaan. Anders ga je je enorm irriteren aan de bediening. Dimmen doe je gewoon door naar boven of naar beneden te drukken. Met een enkelvoudige is dat altijd rotzooien.
Goede tip! Wist niet dat dit soort schakelaars bestonden. Klopt het dat ik een schakelaar dan zowel op de SW1 als ook SW2 inputs moet aansluiten?

De grote puzzel is natuurlijk hoe ik nu een hotelschakeling met een up-down schakelaar combineer. Parallel-schakelen kan dan niet meer denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17
@saturn21 Of je nu een pulsdrukker met twee wippen of een op/neer pulsdrukker, het blijft een pulsdrukker en die kan je parallel zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:55
@saturn21 ik ga hetzelfde doen als jij (ook met ca. 20 dimmers). Ik heb trouwens met de installateur afgesproken dat hij meteen de Shelly's inbouwt. Kost me ongeveer €400 (voor alle Shelly's, ook nog een paar Shelly PM's enzo) en dan gaat het meteen goed.. misschien wil jouw installateur dat ook wel doen?

Ik doe ook allemaal enkelvoudige wippen die naar boven en naar beneden kunnen, handig voor het dimmen. Volgens mij is het deze: https://www.jungstore.nl/...-2-polig-maakcontact.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
saturn21 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:38:
[...]

Goede tip! Wist niet dat dit soort schakelaars bestonden. Klopt het dat ik een schakelaar dan zowel op de SW1 als ook SW2 inputs moet aansluiten?

De grote puzzel is natuurlijk hoe ik nu een hotelschakeling met een up-down schakelaar combineer. Parallel-schakelen kan dan niet meer denk ik?
je moet dan de Jung 532EU hebben. Die is tweevoudig op 1 drukker. Werkt by far het mooiste. En inderdaad, sluit je dan zowel SW1 als SW2 aan. Maakt niet uit welke waar, kan kan in de shelly app evt. de knoppen omdraaien.

Hotelschakeling heb ik me niet aan gewaagd. Bij mijn bestaande heb ik maar gewoon een domme knop ertussen gezet. Dan kan die maar niet slim.

Ook niet zo nodig. Ik merk sowieso dat ik de slimme functies niet heel veel gebruik. Bij naar bed of weggaan is het handig, omdat alles met 1 klik uit is. Of om een avondscène te activeren waarbij 6 lampen dimmen. Maar verder worden de knoppen erg veel gebruikt. Je loopt nou eenmaal sneller naar een knop dan je je telefoon pakt of tegen Siri kletst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
t14wo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:20:
[...]

je moet dan de Jung 532EU hebben. Die is tweevoudig op 1 drukker. Werkt by far het mooiste. En inderdaad, sluit je dan zowel SW1 als SW2 aan. Maakt niet uit welke waar, kan kan in de shelly app evt. de knoppen omdraaien.
_/-\o_

Nog een vraagje: zou ik niet de 531 moeten hebben als ik per schakelaar enkel omhoog en omlaag wil kunnen drukken met automatisch terugveren naar de neutrale stand? Als ik het goed begrijp is de 532 een dubbele versie daarvan, dus twee 'multiimpulsdrukkers' naast elkaar. Of heb ik het mis? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
saturn21 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:28:
[...]

_/-\o_

Nog een vraagje: zou ik niet de 531 moeten hebben als ik per schakelaar enkel omhoog en omlaag wil kunnen drukken met automatisch terugveren naar de neutrale stand? Als ik het goed begrijp is de 532 een dubbele versie daarvan, dus twee 'multiimpulsdrukkers' naast elkaar. Of heb ik het mis? :?
Nee. Het is allebei dezelfde knop. Dus 1 volledige. Alleen de 531 heeft maar 1 puls (naar beneden drukken). De 532 heeft 2 pulsen (naar boven en naar beneden). En de 532 heeft dus ook 2 pulsuitgangen die je op de Shelly SW1 en SW2 zet.

als je lampen wilt dimmen, is het ook logisch dat je een 532 hebt, omdat je dan natuurlijker bedient:
- 1x klikken naar boven of naar beneden om de lamp in of uit te schakelen
- naar boven lang drukken om harder te branden
- naar beneden inhouden om de lamp te dimmen
- dubbelklik op 1van de twee richtingen om de lamp op 100% te lsten branden

Dus nogmaals: de 532 is gewoon een fullsize knop en niet 2 halve! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
t14wo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:42:
[...]
Dus nogmaals: de 532 is gewoon een fullsize knop en niet 2 halve! :)
:) _/-\o_

Nu rest mij nog een vraag: via de zoekfunctie kwam ik ook de Jung 531-41 U ("Multipulsdrukker, 1-voudig, 2x2 maakcontacten en nulstand") tegen die ook lijkt op wat ik zoek, dus een 'wip' schakelaar die ik zowel omhoog als ook omlaag kan drukken en die weer naar neutraal terugveert.

Wat is dan het verschil tussen de 532EU en de 531-41 U? Op basis van de datasheet kwam ik er niet goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
saturn21 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:52:
[...]

:) _/-\o_

Nu rest mij nog een vraag: via de zoekfunctie kwam ik ook de Jung 531-41 U ("Multipulsdrukker, 1-voudig, 2x2 maakcontacten en nulstand") tegen die ook lijkt op wat ik zoek, dus een 'wip' schakelaar die ik zowel omhoog als ook omlaag kan drukken en die weer naar neutraal terugveert.

Wat is dan het verschil tussen de 532EU en de 531-41 U? Op basis van de datasheet kwam ik er niet goed uit.
Geen idee. Gewoon de 532 bestellen. Is ook veel goedkoper dan die 41U.
Ik stond ook eerst op het punt om die 531 te bestellen, omdat bijna alle how to’s op zo’n enkele zijn gericht. Toen kwam ik per toeval tweevoudige tegen en heb ik die besteld om te proberen. En dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
ik heb hier een shelly1 die nog een oude firmware heeft en geen update herkent.

via http://archive.shelly-tools.de/ een link naar een firmware aangemaakt, maar hij wil niet updaten.

2 vragen, is de versie denken jullie ook de SHSW-1 voor de shelly 1.
Laatste versie volgens mijn andere shellies 1.11.8

Levert deze update url op
http://192.168.178.20/ota...ersion/v1.11.8/SHSW-1.zip
maar doet helaas niks

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Hebt ge het ip_adresveld aangepast naar het ip van jouw shelly?

To instruct the Shelly to download the latest firmware package from the Shelly servers, send a HTTP GET Request (visit the URL in the browser)
to http://<Shelly_IP>/ota?update.

Want to upgrade to the latest beta firmware?
Browse to http://<Shelly_IP>/ota?beta.Finally.

Want to upgrade/downgrade to a specific version or upload a custom firmware?
Update the following URL as needed: http://<Shelly_IP>/ota?url=<Firmware_zip_URL>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Shelly Firmware Archive Generator

To make things even easier for you, some people created the Shelly Firmware Archive Generator.
Their site contains an archive of all Shelly firmware releases. They also provide a useful URL generator. Simply enter the IP address of the Shelly you want to upgrade/downgrade, pick the Shelly device type (necessary to get the correct firmware package) and select the wanted firmware version, and they’ll prepare the URL for you to visit.

As long as your Shelly is able to reach the internet (or at least the servers of the Archive Generator website), upgrading/downgrading your Shelly is as simple as visiting the generated URL.
This will instruct the Shelly to pick up the firmware package you selected and perform an Over-the-Air (OTA) upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Driek schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:21:
ik heb hier een shelly1 die nog een oude firmware heeft en geen update herkent.
Heb je niet per ongeluk firewall regels ingesteld zodat de Shelly niet op internet mag komen?

Er staat me iets bij dat het soms ook niet goed ging als er geen timeserver bekedn was op de Shelly.

Wat is het antwoord als je
http://192.168.178.20/ota/status
probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
JeroenE schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:36:
[...]
Heb je niet per ongeluk firewall regels ingesteld zodat de Shelly niet op internet mag komen?

Er staat me iets bij dat het soms ook niet goed ging als er geen timeserver bekedn was op de Shelly.

Wat is het antwoord als je
http://192.168.178.20/ota/status
probeert?
nee, staat niet ingesteld.

Ik heb eerder de firmware zo bijgewerkt bij andere shellies die niet wilde updaten.
Maar je triggert me wel, ik ben in de tussentijd van een asus router naar een fritz router gegaan.

Overigens bij een andere shelly werkt het bijwerken van de firmware wel, het is echt deze oude versie van firmware waarbij het niet werkt.
De versie geeft als ik google mag geloven vaker gedoe met uodaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Driek Als je een lokale webserver hebt (of makkelijk kan maken; bijvoorbeeld zo) kan je het bestand ook downloaden en lokaal hosten. Wellicht helpt dat.

Had je al een eens een oudere (maar wel nieuwere dan er nu op staat) versie geprobeerd om mee te upgraden?

edit: als je
http://192.168.178.20/settings
ingeeft krijg je meestal wel het juiste type te zien, mijn 1 begint in ieder geval met:
{"device":{"type":"SHSW-1"
waaraan je kan zien dat SHSW-1 het juiste type is.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenE op 25-04-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
JeroenE schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:45:
@Driek Als je een lokale webserver hebt (of makkelijk kan maken; bijvoorbeeld zo) kan je het bestand ook downloaden en lokaal hosten. Wellicht helpt dat.

Had je al een eens een oudere (maar wel nieuwere dan er nu op staat) versie geprobeerd om mee te upgraden?
ja, ik probeer hem lokaal ergens te stallen, maar wil nog niet. Jammer dat ik niet gewoon een file kan uploaden.

Ik heb inmiddels bijna alle versies van die pagina geprobeerd, maar geen een wil.
(op een andere shelly 1 dus wel meteen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Driek Het enige wat ik zo snel nog kan verzinnen is eerst een factory reset te doen, maar misschien heeft iemand anders nog een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
JeroenE schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:48:
@Driek Het enige wat ik zo snel nog kan verzinnen is eerst een factory reset te doen, maar misschien heeft iemand anders nog een goed idee.
Factory rest ook al geprobeerd :)
Heb op de shelly facebook pagina een van de medewerkers maar de vraag gesteld.

Ga nog lokaal proberen te hosten, wellicht dat dat nog wil lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:27
Ik heb een Shelly met precies hetzelfde probleem. Wat ik nog eens wil proberen is de Shelly te openen en hem direct via de seriele poort te programmeren, ik dacht dat dat mogelijk is. Hoe precies moet ik nog even uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
davasch schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:54:
Ik heb een Shelly met precies hetzelfde probleem. Wat ik nog eens wil proberen is de Shelly te openen en hem direct via de seriele poort te programmeren, ik dacht dat dat mogelijk is. Hoe precies moet ik nog even uitzoeken ;)
ja dat heb ik ook ergens gelezen, als het je lukt dan wil ik wel weten hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Even een vraagje. Ik heb hier verschillende 4-voudige Niko schakelaars die verschillende relais aansturen in de kast. Ik dacht nu om hier een Shelly i4 tussen te steken om die relais ook via wifi te kunnen aansturen. Maar als ik alles eens goed nalees dan is de i4 daar eigenlijk niet voor geschikt? Of heb ik het verkeerd op? Ik zou in principe de i4 in parallell op de drukknoppen moeten zetten dat er gereageerd wordt op de drukknop of de shelly. Lukt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Tibs De i4 kan niets aansturen. De i slaat waarschijnlijk op input.

Maar als de schakelaar nu 230V L schakelt naar de relais dan kan je wel een i4 parallel zetten. De i4 werk namelijk alleen met netspanning. Maar dan kan je alleen zien dat de knop ingedrukt wordt, niet een van de relais schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 02-05-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:29:
@Tibs De i4 kan niets aansturen. De i slaat waarschijnlijk op input.

Maar als de schakelaar nu 230V L schakelt naar de relais dan kan je wel een i4 parallel zetten. De i4 werk namelijk alleen met netspanning. Maar dan kan je alleen zien dat de knop ingedrukt wordt, niet een van de relais schakelen.
Dat dacht ik ook. Dan zou ik in principe de teleruptoren moeten vervangen door Shelly Pro 4PM waarbij ik de schakelaars als input erop zet en de rolluiken als output. De schakelaars kan ik dan overnemen via WiFi en zo de rolluiken sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Tibs Ja, dat zou moeten werken als de rolluiken 230V verwachten. De Shelly verwacht wel netspanning voor het schakelen, de huidige bekabeling naar de schakelaar moet dit dus wel veilig aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:40:
@Tibs Ja, dat zou moeten werken als de rolluiken 230V verwachten. De Shelly verwacht wel netspanning voor het schakelen, de huidige bekabeling naar de schakelaar moet dit dus wel veilig aan kunnen.
Moet ik inderdaad eens nakijken. Kan zijn dat die nu op 24V schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Als het voor rolluiken is zijt ge dan niet beter af met de shelly Pro 2 PM ?
Die heeft roller shutter mode.
De shelly pro4 PM niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 16:02
Weet iemand of er ook mogelijkheden zijn om met een Shelly 2.5 nauwkeurigere percentages dan tussen 0 en 100% te gebruiken, dus b.v. met 1 cijfer achter de komma, zoals 50,3%?

Ik heb duo rolgordijnen met een "conventionele" motor met schakeldraden besteld(nog niet binnen), en wil deze aan gaan sturen met een Shelly 2.5, maar ik denk dat om de banen precies in de juiste open en dichtstanden te kunnen sturen hele procenten niet nauwkeurig genoeg is, het rolgordijn is namelijk 182cm hoog, x2(dubbele stof), dan is 1% al 3,6cm op/afrollen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:35
Ik weet zo niet of dat kan, maar de eindstanden worden toch zelf afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Klopt, het gaat ook niet om de eindstanden, helemaal open en helemaal dicht zullen prima werken.
Het gaat om de tussenstanden nauwkeuriger te kunnen kiezen dan in 98 stappen(de 100%) want 1 stap zal al 3,6cm stof zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jorn Voor zover ik weet kan dat niet. Je kan wel een commando geven waarbij je geen % opgeeft maar het aantal seconden dat de motor aan moet zijn. Dat is dan dus wel afhankelijk van je gordijn of dat meer of juist minder is dan 3,6 cm.

Je moet er ook rekening mee houden dat als je meerdere gordijnen/rolluiken naast elkaar hebt het vrijwel onmogelijk zal zijn om die precies even hoog te krijgen als je ze allebei op (ik noem maar wat) 75% zet.

Er zal ook een kleine afwijking in kunnen zitten. Dus de ene dag 75% is niet per se exact hetzelfde als de volgende dag.

Als je steeds tussen bepaalde posities wisselt zonder naar volledig dicht of open te gaan kan het ook gebeuren dat er een steeds grotere afwijking komt. Ik heb bijvoorbeeld een screen die er volgens de kalibratie 36 seconden over doet om dicht te gaan, maar 38 seconden om open te gaan. Dus 10% naar beneden is al niet precies hetzelfde als 10% omhoog.

Als je echt heel nauwkeurig wil kunnen positioneren dan is de standaard firmware dus zeker niet goed genoeg. Misschien dat het met Tasmota iets beter kan, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikje_b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 17:46
Hey luitjes,

Ik zou graag een shelly 2.5 met 1 (puls) schakelaar de 2 outputs willen laten schakelen, idealiter 1x normaal drukken voor output 1, lang drukken/2 x drukken voor output 2.

Zover mijn beperkte shelly kennis reikt, kan dit niet, hebben jullie ideeën.

Thnks Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 22:35
Je kunt cyclen: https://github.com/mongoo...shelly-homekit/issues/391

Of je kunt urls instellen voor long en short push, daarmee kun je dat wel simuleren denk ik. Short push = toggle 1, long push = toggle 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:24
Bestaat er ook zoiets als een Shelly i1, waarmee je dus alleen 1 input aansluit? Gaat om één schakelaar waarbij bij de lamp zelf een Shelly 1 komt (met een bestaande wisselschakeling). De betreffende schakelaar zit op een andere groep, maar buiten dat is fysiek een draad trekken ook sowieso niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dennistd Nee, je hebt wel i3. Het is natuurlijk niet verplicht alle inputs te gebruiken, dus je kan prima maar 1 aansluiten. Maar je zou ook een Shelly 1 kunnen gebruiken, je hoeft niet per se iets te schakelen. Je kan die ook alleen commando's laten versturen (of dat via een aparte domotica controller regelen natuurlijk). Qua prijs maakt dat niet heel veel uit, de i3 is wel veel dunner.

In de nieuwe lijn hebben ze ook de Plus i4, dan heb je dus 4 inputs; die is wel ietsjes duurder. Het ligt ook wel een beetje aan de winkel waar je ze wil kopen, in Nederlandse winkels lijkt de Plus i4 relatief veel duurder te zijn, terwijl bij Shelly zelf het prijsverschil helemaal niet zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb het volgende probleem: op ons toilet zit een Shelly 1 plus in een wandcontactdoos; deze bedient:
- een 220v 2w ledspot in het plafond
- een 20watt 12v ledstrip achter een nis.

De ledstrip zit met een normale adapter, niet deze maar zoiets
Afbeeldingslocatie: https://shopdelta.eu/shop_image/product/12v_2a_5.5_v3_d.jpg
via een stekker/stopcontact aangesloten op de centraaldoos, waar ook de ledspot aangesloten zit

De eerste Shelly 1 (niet plus) begon na enkele maanden te haperen (licht schakelde niet meer) en stopte uiteindelijk; relais vast.
Nieuwe gekregen, zelfde probleem na enkele maanden.

Contact gehad met de leverancier, en ook gepoogd info te krijgen op de Shelly Facebook groep. Probleem zou in de adapter zitten en er werd me aangeraden een RC snubber te monteren. Die heb ik in de centraaldoos parallel gezet op de bedrading van het stopcontact waar de adapter in zit.

Toen heb ik er een nieuwe Shelly 1 plus in gezet, en die draaide tot gisteren (sinds eind november) goed. Gisteren werkte het licht weer niet (het bleef aan wilde niet uit). Wanddoos open gemaakt, Shelly een tik gegeven en nu doet ie t weer.

Ik heb nu de adapter uit het stopcontact gehaald, dus nu schakelt de Shelly alleen de spot. Hopelijk blijft ie t dan doen

Dus....wat gaat er mis en hoe los ik dit nou op?

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 05-05-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stefke Ik heb er niet genoeg verstand van om te zeggen of zo'n RC snubber echt zou moeten helpen.

Een alternatieve oplossing (als het steeds in/uitschakelen van die voeding het probleem is) kan zijn om die voeding altijd aan te laten staan. Op het 12V gedeelte zet je dan een Shelly RGBW2. Die kan de ledstrip dan aan en uit schakelen als er een seintje komt van de Shelly 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, daar dacht ik ook al aan. Ik heb nog een Shelly RGBW2 liggen, al moet ik daar misschien een andere voeding voor gebruiken (ik kan natuurlijk ook de 12v kabel van die adapter slopen en de stekker verwijderen)

Zoiets bedoel ik (heb ik bij 2 andere Shelly RGWB2s in gebruik)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/221606/files/320687711/image.jpg
Al weet ik niet of dat iets uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
Of je laat de shelly een relai schakelen wat de adapter schakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
vonkkie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:26:
Of je laat de shelly een relai schakelen wat de adapter schakeld
Die zou ik in de centraaldoos kwijt kunnen. Weet je misschien ook wat ik daarvoor nodig zou hebben? Het is wel makkelijker dan er een Shelly RGWB tussen zetten (ik kan er niet goed bij)

Blijkbaar zijn de relais van Shelly niet zo heel erg robuust? Hij zou 16A moeten kunnen schakelen, maar hij wordt al sticky van het schakelen van een 12v adapter die 20w levert. Oke, er zal een bepaalde startstroom zijn, maar dat lijkt me toch wel zeer ruim binnen de 16A?

Heb er al meer over voorbij zien komen, "sticky Shelly relais". Smelt zo'n ding wanneer je er een apparaat wat 10A trekt mee bedient?

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 05-05-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:29
Stefke schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:37:
[...]
Heb er al meer over voorbij zien komen, "sticky Shelly relais". Smelt zo'n ding wanneer je er een apparaat wat 10A trekt mee bedient?
Ik heb een shelly 1 zitten op het buitenstopcontact waarmee ik de elektrische wagen oplaad. Die trekt continue 10A en de Shelly heeft hier geen problemen mee. Dat verwachtte ik ook niet aangezien die volgens de specs 16A aan kan. Draait al sinds september of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
Nee maar shelly geeft wel aan dat inductieve vermogens een scrubber nodig heeft

Een normaal 230 volt relai waarschijnlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@vonkkie dat lijkt mij ook moeten kunnen ja. Ik was van plan mijn Audi A3 hybride daar mee te gaan schakelen, maar die is inmiddels bijna te besturen vanuit Homey (https://community.homey.a...myskoda-my-seat/62196/808) en dan hoeft dat niet meer.
vonkkie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:18:
Nee maar shelly geeft wel aan dat inductieve vermogens een scrubber nodig heeft

Een normaal 230 volt relai waarschijnlijk niet
Wat betekent dat dan precies in dit geval, gerelateerd aan de Shelly 1 met 16A spec waarvan het relais vast raakt.."inductieve vermogens"

Heeft het inschakelen van het laden van een - zware last zoals een - EV zoals @vonkkie doet dat niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 05-05-2022 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
Een schakelende voeding heeft een inschakelpiek die ver boven de 16A kan liggen, ook soms te merken aan het geluid wanneer je een stekker van bijvoorbeeld een laptoplader in een wcd steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oke, weer wat geleerd. Ik wist niet dat dat zo zwaar was, ik hoorde laatste inderdaad van iemand dat het aanzetten van een laptop een stop kan laten vliegen. Niet dat ik het niet geloofde, maar ik kon het me niet echt voorstellen.

Die RC snubber (Shelly Rc snubber) lijkt niet te helpen iig, want het relais zat gewoon weer vast (hij klikte wel, maar de klik klonk zachter en "langzaam"). Ik laat de adapter voorlopig maar even los liggen

[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 05-05-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Hmm, een van mijn Shelly's, een 1PM geeft spontaan na een jaar geen enkel teken van leven meer anders dan het rode ledje. Schakelt normaal de boiler (1000w) wanneer er genoeg zon opbrengst is. Gisteren nog netjes zijn werk gedaan en vandaag zag ik dat hij geen stroom gebruikte.

Zojuist uitgebouwd, reset met een schakelaar gedaan (1e minuut, 5x aanzetten, 1sec aan 3sec uit) en ook de reset schakelaar 10-15 sec ingedrukt maar geen resultaat.

Iemand nog andere tips om hem alsnog tot leven te krijgen ? Ondertussen maar vast garantie geclaimde bin amazon, ben benieuwd hoe dat gaat lopen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pixelmagic schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:36:
Hmm, een van mijn Shelly's, een 1PM geeft spontaan na een jaar geen enkel teken van leven meer anders dan het rode ledje. Schakelt normaal de boiler (1000w) wanneer er genoeg zon opbrengst is. Gisteren nog netjes zijn werk gedaan en vandaag zag ik dat hij geen stroom gebruikte.

Zojuist uitgebouwd, reset met een schakelaar gedaan (1e minuut, 5x aanzetten, 1sec aan 3sec uit) en ook de reset schakelaar 10-15 sec ingedrukt maar geen resultaat.

Iemand nog andere tips om hem alsnog tot leven te krijgen ? Ondertussen maar vast garantie geclaimde bin amazon, ben benieuwd hoe dat gaat lopen.
Volgens mij is er best wat uitval bij die Shelly's. Ik lees dit soort berichten ook erg vaak op de Facebook groep van Shelly.

Baart me toch best zorgen. Ik heb er zelf ook een stuk of 15 en het wordt wel lastig als deze op den duur een voor een uit gaan vallen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb er een stuk of 30 maar de enige met problemen tot nu toe is die ik hierboven meldde, een Shelly 1 dus die een 220v ledspot en een 12v ledstrip adapter schakelt.
Ik heb 5 Shelly 2.5s op zonwering zitten dat gaat tot nu toe onder problemen

Zou ik ook een 220v ledstrip kunnen gebruiken voor mijn toiletissue?
https://www.ledenzo.nl/led-strip-dimbaar-220v-ac-opmaat.html
Deze kan rechtstreeks op 220v. Of is dat niet veel anders en heeft zoiets een ingebouwde voeding met hetzelfde probleem? (Inductieve vermogens)

Hij is zelfs dimbaar, zou dat met een Shelly dimmer kunnen? (Niet dat ik dat nodig heb ik deze situatie, just wondering)

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 08-05-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stefke In principe wel, maar LED dimmen gaat niet altijd vlekkeloos met Shelly dimmers. Volgens mij is er nog steeds niet echt iets aan de hand waarvan je dit kan voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik hoef ze niet te dimmen.

Zo'n ledstrip is dan wel het gemakkelijkst om de boel aan te passen (als alternatief voor het ombouwen naar een Shelly RGWB of een 220v relais er tussen zetten). Want die kan ik dan rechtstreeks in het (met Shelly 1 geschakelde) stopcontact van de 12v adapter steken waar ik nu de ledstrip mee voedt, zonder verdere issues.
Mijn Shelly 1 schakelt dan een 220v ledspot en een 220v ledstrip.

3m van zo'n strip is zelfs maar 20 eur, goedkoper dan een 220v relais

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 09-05-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stefke Ja, je moet dan wel de strip vervangen, natuurlijk. Ik weet natuurlijk ook niet of die strip een voeding heeft die een Shelly 1 kan slopen. Ik heb wel een paar led-lampen die niet dimbaar zijn en dus alleen uit/aan kunnen. Tot nu toe gaat dat wel goed, maar behalve de spiegelverlichting zit er ook nog een spiegelverwarming bij dus het is geen echt goed vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik zou zeggen dat dat moet kunnen, deze strip wordt aangesloten op 220v met deze unit
https://www.ledenzo.nl/ge...d-strip-220v-ac-ip65.html
Met deze kabel sluit u een monochrome LED strip met hoog voltage aan op een 220V netwerk (het lichtnet), zonder transformatoren of andere aanvullende apparaten te moeten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menuma
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik wil een ventilator aansturen die in de ventilatiepijp zit bij de trap naar zolder. Dus ik dacht een vochtsensor aan een nodemcu met daarop Tasmota en een shelly 1 met Tasmoto of anders een wifistekker met Tasmoto. Gaat dat werken? Moet de nodemcu de MQTT broker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:16
Ik heb een Shelly Dimmer 2 op deze manier geïnstalleerd in een eigen geprinte case.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCV_q-lNY8QE2C5gX4Ph9y6pAxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JU2iAPP1LrPimYLXgGgBOR3U.jpg?f=fotoalbum_large

Gemonteerd onder de bestaande wcd, zodat de kabels vanuit de inbouwdoos de case in kunnen. Ik heb de case nog niet vastgeschroefd aan de muur, omdat dit nog een test is, dus er zit nog een spleet tussen.

Nu zei er iemand (uit de U.S. van A.) op het interweb, dat dit niet volgens de richtlijnen is, omdat de Shelly aan 220V verbonden is en deze dus in een inbouwdoos moet zitten in verband met brandgevaar. Hoe zit dit met Europese regels?
Al mijn apparatuur is toch ook verbonden met 220V en die zit ook niet in een inbouwdoos? En standaard inbouwdozen zijn toch sowieso niet brandwerend?

Ik kon verder niks vinden over inbouwdozen. Alleen NEN 1010, maar daar staat volgens mij alleen waar je wcd's en schakelaars moet plaatsen en is voor als je echt dingen gaat verbouwen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Xyphoid schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:23:
Ik heb een Shelly Dimmer 2 op deze manier geïnstalleerd in een eigen geprinte case.

[Afbeelding]

Gemonteerd onder de bestaande wcd, zodat de kabels vanuit de inbouwdoos de case in kunnen. Ik heb de case nog niet vastgeschroefd aan de muur, omdat dit nog een test is, dus er zit nog een spleet tussen.

Nu zei er iemand (uit de U.S. van A.) op het interweb, dat dit niet volgens de richtlijnen is, omdat de Shelly aan 220V verbonden is en deze dus in een inbouwdoos moet zitten in verband met brandgevaar. Hoe zit dit met Europese regels?
Al mijn apparatuur is toch ook verbonden met 220V en die zit ook niet in een inbouwdoos? En standaard inbouwdozen zijn toch sowieso niet brandwerend?

Ik kon verder niks vinden over inbouwdozen. Alleen NEN 1010, maar daar staat volgens mij alleen waar je wcd's en schakelaars moet plaatsen en is voor als je echt dingen gaat verbouwen.
Wellicht wordt er gedoeld op hitte en het weg kunnen daarvan? Ik weet niet hoe de case precies is opgebouwd, maar als deze helemaal dicht is zou warmte een probleem kunnen worden?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Tanuki schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Wellicht wordt er gedoeld op hitte en het weg kunnen daarvan? Ik weet niet hoe de case precies is opgebouwd, maar als deze helemaal dicht is zou warmte een probleem kunnen worden?
Er zitten hele kleine spleetjes in waar lucht doorheen kan.
Heb nu ook een kleinere doos die wel dicht is, en als die open doe, dan voelt de Shelly net zo warm aan, als dat ik hem in de openlucht heb (heel wetenschappelijk, I know. Maar geen zin om mijn thermometer te zoeken).

Misschien dat ik voor de zekerheid toch een inbouwdoos er in zet. Wordt ie toch maar 2cm dieper van.

[ Voor 8% gewijzigd door Xyphoid op 12-05-2022 02:03 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Die geprinte doos zal al meer koeling hebben dan een standaard inbouwdoos. Maar zal vooral te maken hebben met de Amerikaans code waar alle inbouwdozen metaal zijn en ze zich dus on willen dekken. In NL hebben we dat toch al niet dus ik zou me er geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Septillion schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:21:
Die geprinte doos zal al meer koeling hebben dan een standaard inbouwdoos. Maar zal vooral te maken hebben met de Amerikaans code waar alle inbouwdozen metaal zijn en ze zich dus on willen dekken. In NL hebben we dat toch al niet dus ik zou me er geen zorgen over maken.
Ja, dat dacht ik ook. PLA smelt wel wat sneller dan een standaard inbouwdoos. Maar als het zo heet wordt dat PLA gaat smelten, dan heb ik in een gewone inbouwdoos ook al een probleem.
Als ik mijn volgende batch PETG binnen heb, dan print ik de dozen nog wel in PETG.

Voor nu heb ik 2 Shelly i4's, een Shelly 1 en 2 Shelly Dimmer 2's geïnstalleerd en in Home Assistant gehangen. Voor mijn eerste echte home automation ben ik tevreden over Shelly producten.
Alleen de covers van de schakelaars zijn wat moeilijk er op te krijgen zonder een spleet open te laten. Als je de schakelaar te strak vastschroeft in de muur/inbouwdoos, dan krijg je de cover er niet goed op. En als je het wat losser schroeft, dan kan je de cover er moeilijk in klikken, omdat je de schakelaar mee naar binnen drukt. Liefst had ik gezien dat er een soort van draaimechaniek gebruikt werd, waarbij je de cover met een kleine draai vastklikt i.p.v. aan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavala
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 12:50
Vraagje over Shelly 3EM. Voordat ik deze Shelly in de zekeringkast laat installeren zou ik de Shelly al willen "starten" door er stroom op te zetten zodat ik met de app de configuratie kan doen en eventueel al een firmware update. Vraag: Kan ik de Shelly 3EM met een gewone 2-dradige stekker (bruine+blauwe draad 220V) van stroom voorzien? Op welke connectors moet dat dan? De Shelly 3EM heeft N, VA, VB, VC, I en O.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:35
Bavala schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:26:
Vraagje over Shelly 3EM. Voordat ik deze Shelly in de zekeringkast laat installeren zou ik de Shelly al willen "starten" door er stroom op te zetten zodat ik met de app de configuratie kan doen en eventueel al een firmware update. Vraag: Kan ik de Shelly 3EM met een gewone 2-dradige stekker (bruine+blauwe draad 220V) van stroom voorzien? Op welke connectors moet dat dan? De Shelly 3EM heeft N, VA, VB, VC, I en O.
Op de N en op de I gewoon de 220V aanleggen.
Ik heb deze ook zo in dienst gezet alvorens finale montage.

[ Voor 5% gewijzigd door jvanhambelgium op 14-05-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Laatst online: 13:55
Mensen, vraagje. Ik heb zojuist een zonne scherm gemonteerd icm een Shelly 2.5.

Werkt perfect via de app alleen met de schakelaar werkt het niet.

Ik heb alleen de SW1 en SW2 aangesloten tussen het schakel materiaal en de Shelly zelf. Is dat juist ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6iwzXEVTvFZh-Ydxgpjp_EfaIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL5f2hfyfZI76MYVT7sPhAJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZOtpebPDhjFFDrK1yYQOPaNBjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYtj9XEFS5SCdoZAvdm0O06R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSoy7ojjjGUyfuCy5ci72CWd48c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYYXKjssmCwbXa26FiRWuu5N.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
@knights16 Zie ik nou dat geen fase (bruine) draad op de schakelaar aangesloten hebt? Dan doet ie niet zoveel inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
dennistd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:04:
@knights16 Zie ik nou dat geen fase (bruine) draad op de schakelaar aangesloten hebt? Dan doet ie niet zoveel inderdaad ;)
Ja dacht al dat dat het probleem was. Thnx!

Mag ik dan een bruine in het midden van de schakelaar plaatsen, bij de L? Weet niet helemaal zeker waar de bruine dan op mag worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he9W8WDNiaqL9etstU2mkCeiJKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eck858fRYkU9JBWJRvjL6emU.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
Ik zou hem van de 2e L-aansluiting op de Shelly halen, dat is het makkelijkst. Intern zijn die doorverbonden namelijk. En dan aansluiten op de L van de schakelaar inderdaad. Mocht je niet zeker zijn kun je altijd je schakelaar even doormeten met een multimeter om te bekijken wat ie precies schakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

knights16 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:20:
[...]

Ja dacht al dat dat het probleem was. Thnx!

Mag ik dan een bruine in het midden van de schakelaar plaatsen, bij de L?
Dat mag niet alleen, dat is zelfs de bedoeling :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knights16
dennistd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:30:
Ik zou hem van de 2e L-aansluiting op de Shelly halen, dat is het makkelijkst. Intern zijn die doorverbonden namelijk. En dan aansluiten op de L van de schakelaar inderdaad. Mocht je niet zeker zijn kun je altijd je schakelaar even doormeten met een multimeter om te bekijken wat ie precies schakelt.
Mooi dat dat kan. Vroeg het mij al af. Done! Alles werkt naar behoren :-)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:23
Ik vraag mij iets af, ik heb het volgende:
1x tastdimmer Busch jaeger daarop zit op een ingang een extra puls drukker zodat een wisselschakeling kan worden gemaakt.
Via de puls drukker kan ik de dimmer ook laten dimmen door de puls drukker vast te houden.
Dus 1x drukken is verlichting aan, puls drukker ingedrukt houden is dimmer laten werken.

Kan ik met een Shelly ook een puls functie maken en zo ook bijvoorbeeld de app of Google Home integratie de Shelly laten dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:49
etienne001 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:19:
Ik vraag mij iets af, ik heb het volgende:
1x tastdimmer Busch jaeger daarop zit op een ingang een extra puls drukker zodat een wisselschakeling kan worden gemaakt.
Via de puls drukker kan ik de dimmer ook laten dimmen door de puls drukker vast te houden.
Dus 1x drukken is verlichting aan, puls drukker ingedrukt houden is dimmer laten werken.

Kan ik met een Shelly ook een puls functie maken en zo ook bijvoorbeeld de app of Google Home integratie de Shelly laten dimmen?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar je kan natuurlijk gewoon wandschakelaars en de app en alle integraties die je kan bedenken natuurlijk gewoon in tandem gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb een aantal Shelly devices aangeschaft. Ook de Shelly Plus 1PM, waarmee ik dus ook stroomgebruik kan meten. Op zich wel nuttig.

Nu heb ik nog een aantal andere smart switches die geen stroom meten.

Dit riep een beetje de vraag op: Wanneer is het interessant om stroom te meten?
Van de LED transformator weet ik precies hoeveel stroom deze gebruikt, van de spiegelverwarming ook. De elektrische radiator is (denk ik) ook vrij voorspelbaar qua gebruik.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een wasmachine en vaatwasser nuttig kunnen zijn omdat je aan het vermogen dat ze gebruiken zou kunnen zien wat ze aan het doen zijn. Meer dan enkel aan/uit als informatie eruit krijgen dus. (Heb ik trouwens smart plugs met power metering voor i.p.v. inbouw modules.)

Geef ik hiermee zelf het antwoord al? Of zijn er meer punten om af te wegen?

Wil gewoon vermijden dat ik nu de PM-modules in de muur plaats en ze eigenlijk op andere plekken beter kon inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Tanuki Van lampen etc vind ik het ook niet zo nuttig inderdaad. Maar is je spiegelverwarming echt gewoon constant, niet op warmte?

Naast zaken waar je wat af kunt leiden van het gebruik (wasmachine, droger etc) vind ik het ook wel fijn om van wat apparaten het verbruik in kaart te kunnen brengen. Bijvoorbeeld de koelkast, vriezer, airco, computer, NAS enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46
Tanuki schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:04:
Dit riep een beetje de vraag op: Wanneer is het interessant om stroom te meten?
Alles waarbij het verbruik hoog, variabel en/of je iets gaat doen met die gegevens. Wanneer er sprake is van een of meerdere bij een apparaat dan zou het interessant kunnen zijn. Maar het blijft een persoonlijke overweging.

Ik meet bijvoorbeeld de wasmachine en droger zodat hij een melding geeft via homeassistsant wanneer het verbruik < 4 watt. Dan zijn ze aan het einde van het programma.

Maar deze vraag hoort niet echt in dit topic want het heeft weinig met je huisinstallatie te maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door amauer op 16-05-2022 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:39:
@Tanuki Van lampen etc vind ik het ook niet zo nuttig inderdaad. Maar is je spiegelverwarming echt gewoon constant, niet op warmte?

Naast zaken waar je wat af kunt leiden van het gebruik (wasmachine, droger etc) vind ik het ook wel fijn om van wat apparaten het verbruik in kaart te kunnen brengen. Bijvoorbeeld de koelkast, vriezer, airco, computer, NAS enz.
Zelfde situatie hier. Paar plug S shellies en meet mijn vaatwasser, wasmachine, droger en tv installatie. Die laatste niet zo enorm interessant. Maar interessant om te zien wat stroomverbruik doet met andere wasprogrammas .

En de vloerverwarmingspomp stuur ik aan met een Shelly s

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@knights16 Misschien beetje mosterd na de maaltijd maar al je draden en adereindhulzen steken wel gevaaaaaarlijk ver uit :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knights16
Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:30:
@knights16 Misschien beetje mosterd na de maaltijd maar al je draden en adereindhulzen steken wel gevaaaaaarlijk ver uit :/
ja thnx. ik heb de draden en adereindhulzen wat korter gemaakt, leek mij ook wel veiliger :P

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:23
Erwin537 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar je kan natuurlijk gewoon wandschakelaars en de app en alle integraties die je kan bedenken natuurlijk gewoon in tandem gebruiken.
Dus als ik een Shelly 1 aanschaf dan kan de uitgang van de Shelly ook als puls worden ingesteld?
Als ik dan de knop langer vasthoud in de app of web interface dan blijft het schakelcontact van de Shelly ook langer gesloten? Laat ik die virtuele knop los dan is het contact van de Shelly weer verbroken?
Zoals ik het nu lees kan een Shelly 1pm alleen als aan of uit worden ingesteld en dus niet als puls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
etienne001 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:44:
[...]

Dus als ik een Shelly 1 aanschaf dan kan de uitgang van de Shelly ook als puls worden ingesteld?
Als ik dan de knop langer vasthoud in de app of web interface dan blijft het schakelcontact van de Shelly ook langer gesloten? Laat ik die virtuele knop los dan is het contact van de Shelly weer verbroken?
Zoals ik het nu lees kan een Shelly 1pm alleen als aan of uit worden ingesteld en dus niet als puls.
Ik zou haast willen zeggen dat je je dimmer zou moeten vervangen om dit soort zaken te kunnen doen. Stel, je zou je dimmer vervangen door een Z-Wave / ZigBee / WiFi variant, dan kan je letterlijk de dimmer bedienen in bijvoorbeeld Home Assistant. Dan krijg je standaard controls voor aan/uit + controls 0-100%. Precies wat je wilt dus.

Wellicht niet het antwoord dat je zoekt, want die BJ dimmer was al aardig duur, een Smart dimmer is ook gauw 50 euro.

Een alternatief zal zijn om iets als een Shelly 1(pm) inderdaad aan te sluiten, maar dan moet je zeer gericht pulsen gaan sturen. Dat is iets dat zo'n Shelly in principe niet kent. Je zult het dus bijvoorbeeld moeten realiseren door de Shelly aan te zetten en na 1,5 seconde (bijv) weer uit te zetten. Het zal dan een soort rekensom worden + je moet weten wat de huidige dimstand is uiteraard.
Hoe je daar dan weer fatsoenlijke controls bij maakt in HA zou ik zo niet weten, een dimmer wordt standaard met een Slider getoond. Maar in jouw geval is de Shelly helemaal niet op de hoogte van de huidige dimstand. En het zal erg moeilijk zijn om dit in sync te brengen met de domme dimmer van BJ.

Een Shelly dimmer zal geen oplossing zijn, lijkt mij, tenzij je de BJ dimmer er tussenuit haalt. Dan vind ik dat er mooiere oplossingen zijn zoals de EcoDim, welke 0-200watt kan dimmen, druk/draai + smart is èn netjes integreert met je eigen schakelmateriaal van Busch Jaeger.

Edit: Shelly 1 kan dus wel pulsen sturen door voor een x aantal seconden aan te staan. :) Puls = aan voor x seconden.

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 16-05-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@etienne001 Is het uberhaupt wel zo dat je de dimmer kan aansturen met die extra pulsingang? Is die niet enkel voor aan/uit schakelen?

Dat zou je eerst eens moeten proberen, lijkt mij. Dan zou je wel iets kunnen maken met een Shelly 1 om de lamp aan/uit te doen, maar dimmen is dan nog steeds via de dimmer.

NB een puls is niet veel anders dan eventjes aan en dan weer uit (technisch ook andersom, heel eventjes uit en dan weer aan). Dus je kan wel net doen of je een puls geeft door de Shelly 1 eerst aan te doen en dan weer uit. Of de ontvanger dat registreert als puls of als "aan, nu weer uit" ligt aan de snelheid waarmee je de Shelly kan schakelen en hoe de ontvanger dat dan interpreteert. Zie je dimmer waarbij een korte druk enkel uit (of aan) is, terwijl bij langer ingedrukt houden een dim-cycle gaat lopen.

Ik zou zelf niet proberen om te gaan rommelen met een Shelly 1 die dan net doet alsof de knop wordt ingedrukt op een dimmer. Een Home Automation Controller zal uit sync gaan lopen met de stand van de dimmer waardoor hij denkt dat de dimmer vol staat, terwijl de dimmer zelf op 50% staat en andersom etc. Dat gaat nooit netjes werken.

Als je dit toch wil proberen, dan moet je wel zorgen dat de Shelly 1 tussen de drukknop en je dimmer in zit. Je Home Automation Controller moet immers ook weten als iemand met de hand de dimmer bedient en zijn interne stand bijwerken.

Persoonlijk lijkt het mij handiger om een Shelly Dimmer kopen of anders te accepteren dat je alleen uit/aan kan doen en dimmen met de hand gedaan moet blijven worden.
Pagina: 1 ... 38 ... 85 Laatste