Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Erwin537 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:27:
[...]

Vanuit de app kan je wel in bulk updaten. Dus mocht je nog verder uitbreiden dan 2 (?) devices is het toch wel weer fijn. En je hebt de app dan natuurlijk nodig om te ze aan je wifi te verbinden.
Zelfs daar heb je de app niet voor nodig. Zolang ze niet gekoppeld zijn acteren de Shellies als accesspoint en kan je verbinding maken om ze via de browser te configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 20:10
[...]

Vanuit de app kan je wel in bulk updaten. Dus mocht je nog verder uitbreiden dan 2 (?) devices is het toch wel weer fijn. En je hebt de app dan natuurlijk nodig om te ze aan je wifi te verbinden.
Ik heb ze een vast ip gegeven terwijl ze in ap stand stonden daarna gelijk aan HA gekoppeld daarna pas aan de shelly app

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Beste allemaal, nieuw in dit topic maar niet binnen tweakers. Sinds kort ook shellies aangeschaft om wat te automatiseren (alles lokaal via shelly web interface en home assistant). Voor een groot deel gaat het goed, maar merk dat ik af en toe wat shellies kwijt raak (nu bijvoorbeeld weer 1 van de 3 shelly 2.5, waarvan ik niet meer bij de web interface kan. en 1 shelly motion (welke ik ook niet kan bereiken na detecteren van beweging of indrukken van het knopje). Home assistant ziet ze nog wel, en de via de web interface ingestelde automatisering van de 2.5 werken nu ook nog wel, maar kan dus momenteel niet bij de web interface komen om daar instellingen aan te passen en of de firmware te upgraden.

Heeft iemand ook dergelijke ervaringen en zo ja wat doen jullie er aan.

Mijn opzet is als volgt:
shellys ingesteld via web interface met vast IP. De meeste zitten op een eigen AP op kanaal 6, ingesteld op WIFI B only ( dit is het traagste maar veel data hoeft er toch niet over heen en dit helpt hopenlijk bij de stabiliteit). dit betreft een AP wat alleen voor shellies gebruikt wordt, vandaar dat het mij niet uit maakt dat het max 11 mbps zal zijn.
Een paar die hierop geen goed bereik hadden zitten nog op de "reguliere" wifi waarop dus ook overig wifi verkeer zit, dit zit op kanaal 1. (ingesteld op b,g,N, omdat ik hier wel snelheid op wil voor andere apparaten).

de 2.5 zit op het reguliere wifi net, de motion op de "shelly only accespoint" --> bij beide dus issues.

Daarnaast gebruik ik nu de ingebouwde home assistant integratie en zijn de shellys ingesteld om coloT te gebruiken naar het IP en de poort van homeassistant (ColoT peer ingesteld op IP homeassistant: poort 5683, ipv Mcast. MQTT gebruik ik momenteel niet. (staat op alle Shellys nu uit).

Hebben jullie tips/ tricks ter verbetering stabiliteit? bijvoorbeeld
Wat zou de minimale WiFi sterkte op de shelly moeten zijn
Zou het gebruik van MQTT ipv ColoT kunnen helpen

op termijn wil ik ze nog wel in hun eigen Vlan zetten, maar vraag me af of dat veel doet met de stabiliteit zelf.

De vaste IP adressen die ik toe wijs liggen buiten het bereik van de DHCP server pool. de DHCP server staat op de router, alle wireless komt van accespoints. (provider modem staat in bridge)

Ik lees met Homeassistant nog wel wat waarden van shellies uit (zoals temperaturen van een aantal temperatuur accesoires aan shelly 1 of 1PM, stroom verbruik van een aantal PM, Shelly 2.5). dit zou toch ook geen issue mogen zijn lijkt me? iemand ervaring?

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:58
[...]

Dat laatste is niet waar.

Als je een Shelly aanzet heeft die in eerste instantie z'n eigen WiFi AP. Daar kan je mee verbinden en naar 192.168.33.1 gaan en je apparaat benaderen. Op die manier kan je je Shelly apparaat verbinden met je eigen netwerk.

Met de Shelly app kan je het wel in bulk doen. Bijvoorbeeld als je een Ikea Tidig hebt met 5 Shelly GU10 spotjes kan je ze in 1x aan je netwerk hangen in plaats van één voor één.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenLeafBird op 18-09-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09
Vraagje omtrent de nieuwe shelly pro
Zal dat ook werken bij een klassieke installatie ? Ik bedoel hiermee dat niet elke lamp naar de meterkast gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:46

DUX

blijft ook nu voor Oranje

skank schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:23:
Zal dat ook werken bij een klassieke installatie ? Ik bedoel hiermee dat niet elke lamp naar de meterkast gaat...
Vast. Maar je beschrijving impliceert dat er dus meerdere apparaten/punten aangesloten zitten op dezelfde stroomkabel die uiteindelijk wél naar de meterkast loopt. Je schakelt dan alles wat er die serie apparaten zit en niet die ene lamp. Of dat werkbaar voor je is hangt van je eigen situatie af (zeer waarschijnlijk niet).

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
skank schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:23:
Wat bedoel je met 'werken'? Maar de Pro kan maximaal 4 dingen schakelen. Waarschijnlijk zal dat dus 4 groepen worden en daarmee wordt dus alles in die groep aan/uitgeschakeld. Voor een 'klassieke installatie' lijkt me dat niet wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GoldenLeafBird schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:09:
Met de Shelly app kan je het wel in bulk doen. Bijvoorbeeld als je een Ikea Tidig hebt met 5 Shelly GU10 spotjes kan je ze in 1x aan je netwerk hangen in plaats van één voor één.
Ik sluit zelden zoveel devices tegelijk aan, maar de keren dat ik het deed moest ik via de app ook gewoon 1 voor 1 doen. Je moet toch ook met je telefoon steeds opnieuw op een ander netwerk koppelen om die Shelly te bereiken?
Vanuit de app kan je wel in bulk updaten.
Als je ze aansluit op een MQTT server dan kan je op die manier ook al je devices tegelijk updaten. Om precies te zijn, je kan het commando geven dat ze zichzelf allemaal gaan upaten. Je moet dan "update_fw" (zonder aanhalingstekens) publiceren in het topic shellies/command.

Je kan via een URL ook een Shelly laten updaten, via het ota commando, zie https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen1/#ota
Die http commando's moet je wel voor iedere Shelly apart aanroepen, maar dat kan natuurlijk wel via een scriptje die alle Shellies af loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:34
rens-br schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:24:
[...]
Waarschijnlijk zal dat dus 4 groepen worden
Nouwja, Shelly is geen vervanging van een automaat. Dus het vervangt niet wat je normaal in je meterkast een groep noemt. (Voor hier verwarring over ontstaat.) Het schakelt dus 4 (sets van) gebruikers achter een enkele meterkast groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Septillion schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:08:
[...]

Nouwja, Shelly is geen vervanging van een automaat. Dus het vervangt niet wat je normaal in je meterkast een groep noemt. (Voor hier verwarring over ontstaat.) Het schakelt dus 4 (sets van) gebruikers achter een enkele meterkast groep.
Het zijn toch 4 losse relais dan kan het ook van diverse groepen zijn lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09
rens-br schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:24:
[...]

Wat bedoel je met 'werken'? Maar de Pro kan maximaal 4 dingen schakelen. Waarschijnlijk zal dat dus 4 groepen worden en daarmee wordt dus alles in die groep aan/uitgeschakeld. Voor een 'klassieke installatie' lijkt me dat niet wenselijk.
Mmm klopt, we gaan moeten zien (ik ken zijn situatie niet 100%à

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vonkkie Ik heb nog niet in de omschrijvingen kunnen ontdekken dat er potentiaal vrij geschakeld wordt (of juist niet). Dus wat dat betreft is het nog afwachten tot er duidelijke specificaties bekend zijn.

Om het achter 4 automaten te zetten zou ik in eerste instantie zelf niet doen. Er is maar 1 nul aansluiting, dus als toevallig de groep waarop die Shelly Pro 4 zelf is aangesloten er uit slaat dan liggen ook al je andere verbruikers er uit. Dat is ook niet echt heel handig. Maar goed, ik ben dan ook iemand die ook niet 4 groepen op 1 aardlek heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@JeroenE

ja das minder handig

ze zeggen
4 channels relay switch
4 outputs, 16A each, total device maximum of 40A
dus dan zou het moeten kunnen meerdere groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vonkkie Een Shelly 2.5 heeft twee relais, maar die zijn toch echt van dezelfde "groep". Ook al zeggen ze dat je daarmee "two independent circuits" kan schakelen kan je daar dus niet twee verschillende groepen op combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@JeroenE

in dit geval hadden me het over de nieuwe Shelly pro 4pm die er aan komt

( of ik moet het verkeerd hebben begrepen )

[ Voor 21% gewijzigd door vonkkie op 20-09-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vonkkie Dat snap ik, ik geef alleen aan dat de hoeveelheid relais in een Shelly dus helemaal niets zegt over het feit of je daar verschillende groepen op aan kan sluiten. Want bij een Shelly 2.5 heb je dus ook meerdere relais en kan het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
vonkkie schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:53:
[...]

Het zijn toch 4 losse relais dan kan het ook van diverse groepen zijn lijkt mij
Nee, want het is een enkel device, dat mag niet zomaar achter meerdere groepen. Ook heeft hij maar een enkele N.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Septillion

Maar dan hebben de 4 aparte fase aansluitingen totaal geen nut

En kan je voor normale huis installaties ook nooit aan de 40 A komen

Maar je hebt wel gelijk als ik naar de manual kijk

[ Voor 15% gewijzigd door vonkkie op 20-09-2021 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-06 20:59
Ok, de rolluiken zijn weer wat slimmer geworden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo7lnlgvI1NZCz50LUYknhYqEuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gt98fhJYH8rMfzS5DwYfvkn7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is de vraag natuurlijk... hoe krijg ik al die zever terug in dat potje? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 08:17
@iqcgubon , De L-len in de Shelly zijn gewoon doorgeschakeld, daar hoef je dus geen 2 draden heen te trekken vanaf de lasdop. Dan kun je een andere bruine in die plek zetten. Dan vervalt al de helft van de lasdop, die kan dus kleiner. Dan netjes de draden terugduwen.

Edit: en de aarde draad ff netjes inkorten en in een lasdop. Kroonsteen is evil...

[ Voor 18% gewijzigd door Rowwan op 21-09-2021 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:33

rally

Deyterra Consultancy

iqcgubon schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:22:

[Afbeelding]

De draden kunnen ook nog een beetje ingekort worden. Scheelt ook een hoop ruimte.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vonkkie schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:29:
En kan je voor normale huis installaties ook nooit aan de 40 A komen
Misschien niet normaal in Nederland, maar er zijn natuurlijk nog wel andere landen die hele andere systemen kunnen hebben. Ik heb trouwens ook groepen die meer dan 16A zijn, maar ik pretendeer dan ook niet normaal te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
[b]Rowwan in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Edit: en de aarde draad ff netjes inkorten en in een lasdop. Kroonsteen is evil...
Idem voor die blauwe (neutraal?) draad dan. Die kroonsteentjes zaten al in de muur maar kan ik inderdaad zo te zien best vervangen door een lasdopje, dit ziet er maar een beetje fishy uit :*)

Alleszins, net alles al wat ingekort maar ik ga nooit genoeg ruimte hebben.. Dat gat moet groter vrees ik. Die draden zijn verdomd stug.

Voor die L-en op de shelly: Ik moet er dus maar 1 aansluiten? Dat bespaart mij toch maar 1 opening op de Wago klem?

[ Voor 12% gewijzigd door iqcgubon op 21-09-2021 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 15:51

[Afbeelding]

Heb dat indertijd opgelost door een verlengstuk te plaatsen (aangeschaft bij karwei) zie foto. Dit is nog de oude situatie met Kaku schakelaars. Nu zit er dus de 2.5 in met de orignele rolluikschaker er op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0t1XCLualJTIZrVE_qgPmfRB_q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sei87kTiPIo7UaKPRHc2Vfbz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bing69 op 21-09-2021 09:52 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Even een nieuwe foto gemaakt voor de duidelijkheid (hoop ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaX7zz2ZWNnVDndpyWcDoUA1fCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsBv5JgcIBoPWi69Xgj0t1Vk.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 08:17
@iqcgubon door maar één draad op L aan te sluiten bespaar je inderdaad één draad. Je kunt dan de bruine die nu aan de schakelaar zit, verplaatsen naar de Shelly. Je kunt dan een kleinere lasdop gebruiken.

Als ik naar de schakelaar zelf kijk, kun je volgende mij door 2 metalen klemmen er ook af halen (om ze vast te zetten in de doos). Hiervoor kun je toch ook de schroeven in de doos gebruiken?

[ Voor 31% gewijzigd door Rowwan op 21-09-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik ben best een fan van Shelly, maar nu toch echt iets minder.

Eind juli een bestelling gedaan met o.a. een light bulb. De bulb zou begin augustus beschikbaar komen, en in ook netjes verzonden. Alleen is de bestelling nogsteeds niet aangekomen bij mij.

Dus reeds 14 dagen geleden een ticket aangemaakt. Blijkt dat het pakketje wel verstuurd is, maar kwijtgemaakt is door PostNL. Reactie van Shelly: we moeten wachten tot PostNL het pakketje heeft gevonden. En die status is imiddels al 14 dagen onveranderd.

Dus vorige week de suggestie gedaan om het pakket maar opnieuw te versturen (ik geloof niet dat PostNL het pakketje nog gaat vinden), maar dat was geen optie volgens Shelly. Eerst moet PostNL een reactie geven,

NIet heel klantvriendelijk dit. Inmiddels maar aangegeven dat het allemaal echt te lang duurt en dat Shelly (nog) niet voldaan heeft aan de gesloten koopovereenkomst.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:52
Heeft iemand hier ervaring met het aansluiten van meerdere rolluiken op één schakelaar waarbij elk rolluik een eigen Shelly krijgt? Ik heb gelezen dat het parallel aansluiten van meerdere rolluiken op één schakelaar niet zomaar kan en dat hiervoor een relais ingezet moet worden die de rolluiken elektrisch van elkaar scheidt. Behalve als de rolluikmotors dat ondersteunen

Ik vraag me dus af of die relais ook nodig zijn als tussen de schakelaar en de motor nog shelly 2.5’s geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 17:19
Je kan ook gewoon de fysieke schakelaar koppelen aan één van de Shelly's en dan die via een URL action de andere laten aansturen. Op die manier loop je zeker niet tegen dergelijke beperkingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:52
GORby schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:54:
Je kan ook gewoon de fysieke schakelaar koppelen aan één van de Shelly's en dan die via een URL action de andere laten aansturen. Op die manier loop je zeker niet tegen dergelijke beperkingen aan.
Yes, dat is ook de "noodoplossing" die ik gevonden had. Hoe zit het dan met vertraging, ik heb ze nog niet in werking gezien namelijk. Ben wel heel benieuwd ernaar :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 23:26
Sharkware schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:48:
Heeft iemand hier ervaring met het aansluiten van meerdere rolluiken op één schakelaar waarbij elk rolluik een eigen Shelly krijgt? Ik heb gelezen dat het parallel aansluiten van meerdere rolluiken op één schakelaar niet zomaar kan en dat hiervoor een relais ingezet moet worden die de rolluiken elektrisch van elkaar scheidt. Behalve als de rolluikmotors dat ondersteunen

Ik vraag me dus af of die relais ook nodig zijn als tussen de schakelaar en de motor nog shelly 2.5’s geplaatst worden.
niet helemaal wat jij bedoelt denk ik; maar wat het dichtste in de buurt komt wat ik gedaan heb; een dubbele pulsdrukker; waarbij de linker knop 1 rolluik bedient en de rechterknop het andere rolluik.

De twee shellys heb ik vervoglens in de ruimte onder de drukker gestopt (daar zat eerst de dubbele schakelaar van het tweede rolluik). Deze oplossing was dus omdat ik niet genoeg ruimte had achter de originele twee schakelaars om achter beide 1 shelly te plaatsen.

. Schakelen via een tweede shelly kan inderdaad ook zoals hierboven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 23:26
Sharkware schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:58:
[...]

Yes, dat is ook de "noodoplossing" die ik gevonden had. Hoe zit het dan met vertraging, ik heb ze nog niet in werking gezien namelijk. Ben wel heel benieuwd ernaar :).
vertraging is prima. Ik gebruik deze oplossing vaker; een enkele keer hapert het 1 seconde. Nog langer is in mijn ervaring zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sharkware schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:48:
Nee, die zijn niet nodig omdat de Shelly 2.5 er dan tussen zit. Ze moeten natuurlijk wel op dezelfde groep zitten aangesloten.

• vonkkie
vraag ik heb een shelly 2.5 deze wordt zeer heet
volgens de shelly temperatuur sensor ruim 78 graden
nou wordt er door de winkel waar ik hem besteld heb geadviseerd om de firmware te updaten
de auto update zegt dat ik de nieuwste firmware heb :20210909-144331/v1.11.4-DNSfix-ge6b2f6d
maar op de website vindt ik alleen 1,9 uit 2020
dus nu weet ik n iet wat er nou klopt ?

iemand enig idee waar ik kan zien wat de nieuwste firmware is

• DUX

DUX

[Afbeelding]

Zoals anderen zeggen: draden inkorten. Vakjes met een 2.5 zijn bij mij ook erg druk. De truuk met die wissel van de bruine draad is ook een goede, die heb ik niet eens en zou het bij mij ook makkelijker gemaakt hebben. Tot nu toe heeft alles gepast, zelfs zonder die opbouwoplossing zoals iemand ook voorstelde.

Ik maak eerst de draden vast aan de Shelly en plaats deze strak en plat tegen de achterkant en meestal tegen de zijkant aan geschoven. Daarna vouw ik de draden zo dat ik de lasdop (of meervoud als ik zowel een lasdop voor L als voor N heb) in de ruimte naast de Shelly kan steken. De rest van de draden laat ik rondom de ruimte lopen. Als laatste knip ik de draden richting de fysieke knop op de juiste lengte af. Hopelijk is de gemaakte cirkel dan ruim genoeg om het schakelmateriaal te laten passen. Het is een tight fit maar tot nu toe heeft het allemaal gepast. Meer dan eens heb ik de schroeven waarmee je het kapje van het schakelmateriaal vastzet moeten zien als integraal onderdeel om alles erin te krijgen. Met als mogelijk gevolg:
vonkkie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:49:
vraag ik heb een shelly 2.5 deze wordt zeer heet
volgens de shelly temperatuur sensor ruim 78 graden
...dit. Een 2.5 wordt bij mij ook warm en zeker met al die dradenboel. In de hoge 70 graden is geen uitzondering voor een 2.5 en op hete dagen natuurlijk nog hoger. Geen probleem voor het apparaat zelf, zie ook: https://m.facebook.com/gr...alink&id=2054834997949187. 1PM's worden bij mij lang niet zo heet, eerder 30-50 graden. Een en ander is afhankelijk van de drukte van kabels, het type muur, of de muur aan de warme kant van het huis zit of niet, en hoeveel power ze te verwerken krijgen.
nou wordt er door de winkel waar ik hem besteld heb geadviseerd om de firmware te updaten
de auto update zegt dat ik de nieuwste firmware heb :20210909-144331/v1.11.4-DNSfix-ge6b2f6d
maar op de website vindt ik alleen 1,9 uit 2020
dus nu weet ik n iet wat er nou klopt ?

iemand enig idee waar ik kan zien wat de nieuwste firmware is
De Shelly Firmware Archive Link Generator: http://archive.shelly-tools.de/ Laatste firmware voor een 2.5 is inderdaad "20210909-144331/v1.11.4-DNSfix-ge6b2f6d".

Beeld je geen illusies in: nieuwere firmwares gaan echt geen tientallen graden winst opleveren hoogstens 3-5 áls er al effect is. De nieuwe Shelly's werden aangekondigd met tot 20% temperatuurvermindering vanwege een nieuwe chipset maar ook daar is het "eerst zien dan geloven".

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 23-09-2021 00:16 ]

• vonkkie
@DUX

Aha dus tot 95 mag

Vindt het wel erg warm

Kon het op hun website nergens vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Het is een onderwerp dat regelmatig voorbijkomt op hun supportforum en op Facebook :) Van mij mag die temperatuur ook minder hoor, daarom dat ik het al een keer opgezocht had. Ik heb in Home Assistant ook een pagina opgenomen met de temperaturen van de Shellies, maar ondanks alles draaien alle Shellies nog prima. Heb hier dertien maal een 2.5 in huis en ze zijn allemaal warmer dan de 1PM's die ik heb.

• vonkkie
Heb 2 shelly plus 1pm besteld bij shelly voor wasmachine en droger die zijn 16 A ben benieuwd hoe warm die worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:58
JeroenE schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:02:
Ik sluit zelden zoveel devices tegelijk aan, maar de keren dat ik het deed moest ik via de app ook gewoon 1 voor 1 doen. Je moet toch ook met je telefoon steeds opnieuw op een ander netwerk koppelen om die Shelly te bereiken?
Is een (recente?) update geweest van de app. Nu kan je de gegevens van het netwerk opgeven dat je voor IoT gebruikt, dan zoekt de Shelly app naar alle Shelly APs, en laat die een voor een verbinden met jouw netwerk. Het is een stuk minder gedoe dan een voor een verbinden, gegevens invoeren, en doorgaan.
Updates kunnen nu ook op die manier gedaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
vonkkie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:57:
@DUX

Aha dus tot 95 mag

Vindt het wel erg warm

Kon het op hun website nergens vinden
Heb er hier 7 draaien maar allemaal rond de 50 graden. Ze zitten bij mij wel iets ruimer in hun jasje. Zie mijn foto's een paar posts terug.

Bing

• iqcgubon
DUX schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:51:
[...]

Zoals anderen zeggen: draden inkorten. Vakjes met een 2.5 zijn bij mij ook erg druk. De truuk met die wissel van de bruine draad is ook een goede, die heb ik niet eens en zou het bij mij ook makkelijker gemaakt hebben. Tot nu toe heeft alles gepast, zelfs zonder die opbouwoplossing zoals iemand ook voorstelde.
Is inderdaad gelukt ondertussen. Draden nog iets ingekort maar belangrijker: Het oranje muurpotje waar alles inzit compleet uitgehold onderaan zodat de Shelly netjes daarin past :9

Temperatuur schommelt hier rond de 55-60 graden. Ik heb het gevoel dat die ook een klein beetje koeler wordt door de wifi status led uit te schakelen. Zie je toch niet in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Het blijkt dat de nieuwe Shelly Plus wel degelijk iets dunner is dan het vorige model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb3_IoNThxzplmKOwibdOdqW_DM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dGz6YAaTEWID2qKYpT7qti0a.jpg?f=user_large

Meer foto's: https://www.facebook.com/...mment_id=4159031697529496

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ze zijn inderdaad dunner. Echterrrrr... ze passen door de andere/nieuwe vorm *niet* meer in de Shelly Button :(

De 1Plus PM heeft ook nog meer aansluitingen. Hij "voelt" wel sneller, maar de firmware zit op 0.8x en er missen nog behoorlijk wat features en settings. Ik heb daarom besloten ze (nog) niet in te zetten. Ik heb een demo/test opstelling gebouwd en daar laat ik ze lekker even in zitten voor nu.

Hier wat eigen foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC7snK5HCSVV1FN_liKuawRD_vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGuBKRpRpBg1O9aYxQffhrna.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrY2GvTHh6X5MWO12OyQSlGie_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqSCU2Kdg02yr4ButSJb1zAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUPxtkoiagcgwSpIRRv4Y8YpnEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubN7j6r2l2Bdp0rrU4o5MZLF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw4bq-DVG9vqkKKGRQYDF9h9vDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSBXsT86e2IrSoRswvW989CN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScUJ2gQZbrE2hdVvjhszl53_fic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCqquGkzjLYBg5VcjNQ4pIVc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXGPgIkqjaYdgg35sd1ZWVl0u3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvwVpx9LB92ymOQvbl0Knf7S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUlGAfXz_4s3Av68f7gyCQNZqGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBxa69feXpYKjnNabDO2G2qW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z16xHUAjVf2N5dyPqSVp-7D1_3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQ80FgCjuyZ2RRQR1u9hhvff.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Welke features missen ze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:15
Hopelijk ondersteund Tasmota de nieuwe Shellys snel. Ik verwacht eigenlijk dat dit al zou moeten kunnen met de juiste template want Tasmota heeft ook al een esp32 variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Ik mis nog een zichtbaar CE-keurmerk :) Maar die zit er geloof ik nooit op als je rechtstreeks bij Shelly besteld. Ik wacht daarom ook nog even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

DUX schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:37:
Ik mis nog een zichtbaar CE-keurmerk :) Maar die zit er geloof ik nooit op als je rechtstreeks bij Shelly besteld. Ik wacht daarom ook nog even.
Klopt, ik heb ze rechstreeks bij Shelly besteld.
Ik heb even de (voor mij) belangrijkste opgesomt
SNTP server kan niet worden ingesteld.
Restricted access kan alleen een wachtwoord worden ingesteld (geen username)
Device info is nu wat "verspreid" (IP adres staat nu bij de wifi settings)
Device name kan niet worden ingesteld
Channel name kan niet worden ingesteld
Er is geen optie voor LED control (minder belangrijk, maar wel weg)
Power consumption correction is er (nog) niet
Supply voltage (110/230V) is er nog niet. Alleen een vaststelling
Licht irritant is er geen applicance type aangegeven kan worden.
Super irritant is dat er (nog) geen button type aangegeven kan worden
MEGA irritant is dat er geen PowerOn default aangegeven kan worden.
IO/URL actions zit nu onder "webhook" menu verstopt.

Zou er best wel eentje als demo aan het web voor jullie willen hangen, maar dat is niet echt veilig dus helaas.... ;)

/Edit: Firmware info:
Firmware version: 0.8.1
Firmware build ID: 20210921-202918/0.8.1-g52de872

[ Voor 3% gewijzigd door rally op 24-09-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 19:56

Bjorker

Cadillacs rule!

Is er bij de plus serie nog steeds een mogelijkheid om alternatieve firmware te flashen middels bereikbare GPIO?

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Bjorker schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:33:
Is er bij de plus serie nog steeds een mogelijkheid om alternatieve firmware te flashen middels bereikbare GPIO?
Zo te zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 17:23
rally schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:39:
Ze zijn inderdaad dunner. Echterrrrr... ze passen door de andere/nieuwe vorm *niet* meer in de Shelly Button :(

De 1Plus PM heeft ook nog meer aansluitingen. Hij "voelt" wel sneller, maar de firmware zit op 0.8x en er missen nog behoorlijk wat features en settings. Ik heb daarom besloten ze (nog) niet in te zetten. Ik heb een demo/test opstelling gebouwd en daar laat ik ze lekker even in zitten voor nu.

Hier wat eigen foto's.
is de shelly plus al verkrijgbaar? Ik las ergen dat ze pas per half oktober beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

fabianchang schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:46:
[...]

is de shelly plus al verkrijgbaar? Ik las ergen dat ze pas per half oktober beschikbaar zijn.
Dat zou kunnen. Ik heb er i.i.g. al een paar in huis >:) :9 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCHm6mSXpPln00FBZk4PYuFM03o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4BuXAP1dtR48aOIElNYvdZ3.jpg?f=fotoalbum_large

@Bjorker Ik heb even een foto van de achterkant gemaakt, op basis waarvan ik denk dat ze GPIO ondersteunen. In de documentatie (die echt *heeeel* summier is) staat er namelijk (nog) niets over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJGME2yW_Sj8i7FXoF1tVKYQC9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn9pYnoOroabtvxOj41STRQz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 17:23
rally schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:17:
[...]

Dat zou kunnen. Ik heb er i.i.g. al een paar in huis >:) :9 :)
[Afbeelding]

Waar heb je die gekocht dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
ik heb er 2 bij shelly besteld deze zijn onderweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

[...]

Bij de NL-winkels lijkt het oktober te zijn, maar Shelly heeft zelf ook een webwinkel vanuit het buitenland waar je kunt bestellen.
Heeeeeeej een CE-keurmerk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
rally schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:21:
[...]

Klopt, ik heb ze rechstreeks bij Shelly besteld.

[...]

Ik heb even de (voor mij) belangrijkste opgesomt
SNTP server kan niet worden ingesteld.
Restricted access kan alleen een wachtwoord worden ingesteld (geen username)
Device info is nu wat "verspreid" (IP adres staat nu bij de wifi settings)
Device name kan niet worden ingesteld
Channel name kan niet worden ingesteld
Er is geen optie voor LED control (minder belangrijk, maar wel weg)
Power consumption correction is er (nog) niet
Supply voltage (110/230V) is er nog niet. Alleen een vaststelling
Licht irritant is er geen applicance type aangegeven kan worden.
Super irritant is dat er (nog) geen button type aangegeven kan worden
MEGA irritant is dat er geen PowerOn default aangegeven kan worden.
IO/URL actions zit nu onder "webhook" menu verstopt.

Zou er best wel eentje als demo aan het web voor jullie willen hangen, maar dat is niet echt veilig dus helaas.... ;)

/Edit: Firmware info:
Firmware version: 0.8.1
Firmware build ID: 20210921-202918/0.8.1-g52de872
Ik had laatst ook gekeken om bij shelly direct te bestellen ivm die korting via de enquête, maar ik kreeg echt 50 euro shipping of iets dergelijks. Neem je die voor lief of heb ik gewoon niet goed gekeken?

En dat devicename/channelname, doet dat iets dan? Heb volgens mij wel device names ingesteld, maar het was me niet duidelijk wat er dan gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:06

de Peer

under peer review

Erwin537 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:19:
[...]

Ik had laatst ook gekeken om bij shelly direct te bestellen ivm die korting via de enquête, maar ik kreeg echt 50 euro shipping of iets dergelijks. Neem je die voor lief of heb ik gewoon niet goed gekeken?

En dat devicename/channelname, doet dat iets dan? Heb volgens mij wel device names ingesteld, maar het was me niet duidelijk wat er dan gebeurd.
Ik betaal 5,85 € voor verzending naar Nederland.
dat neem ik voor lief. Bij voorkeur alles in 1x bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-09-2021 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

[...]

Zie hierboven. Ik (en enkele anderen) hebben ze bij de Shelly store besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

Erwin537 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:19:
[...]

Device Name is uiteindelijk hoe die Shelly zich zal melden op het netwerk, c.q. hoe deze aanvankelijk aangeduid wordt binnen bijvoorbeeld Home Assistant of de Shelly App. Zo is makkelijker na te gaan als je meerdere Shellies welke er nou bedoeld wordt. Geef je geen Device Name op dan zal het interne Shelly-ID de identifier worden.

Channel Name is iets dat je terug ziet komen in de Shelly 2.5 omdat je daar meerdere switches in hebt zitten. Je kunt hierbij dus ook nog opgeven of die twee switches ook nog afzonderlijk een naam moeten krijgen.

Let op: als je een Channel Name opgeeft zal binnen Home Assistant de Device Name vervallen en zal HA rechtstreeks naar de Channel Name refereren. Bijv: Ik heb een Shelly 2.5 middels Device Name "Badkamer" genoemd", en channel 1 "Verwarming" en channel 2 "Ventilatie". HomeAssistant bakt er dan "switch.Verwarming" van in plaats van "switch.Badkamer_Verwarming".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Ik geef alles juist in ha een naam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DUX

DUX

vonkkie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:24:
Ik geef alles juist in ha een naam
Wanneer ik alsnog moet inloggen op de webinterface omdat ik instellingen moet wijzigen of debuggen vind ik het prettig om direct te kunnen zien of ik de juiste voor me heb. Als je een Device Name instelt verschijnt die in de webinterface meteen na inloggen boven in beeld. HA neemt dat gewoon over maar dan zet ik alsnog in HA een friendly name bij ieder label omdat ik bijvoorbeeld toch alle devices per kamer zichtbaar groepeer.

Ik heb voor alle Shellies een van de volgende naamgevingen:
  • [Ruimte in huis]_[Beschrijving welke muur]_[Wcd/Licht]_[Volgnummer positie op muur]
    » Bijvoorbeeld: Huiskamer_Tuin_Wcd_3
    » Label in HA: "Televisie" op de Huiskamer-tab
  • [Ruimte in huis]_[Uniek device]
    » Bijvoorbeeld: Keuken_Afzuigkap
    » Label in HA: "Afzuigkap" op de Keuken-tab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 12:38
Aan de ene kant balen dat er nu een nieuwe serie uit is, aangezien ik begin deze maand shelly's voor het hele huis besteld heb. Maar ja, zo gaat dat met apparatuur. Die is verouderd op het moment dat je de winkel uit loopt ;)

Ik heb wel een vraagje over de dimmers. Ik wil enkele dimmers aansluiten met 2 pulsdrukkers, zodat vanuit 2 kanten van de ruimte de lamp bediend kan worden.

Ik weet dat Dual button mode bedoeld is voor een dubbele pulsdrukker (in 1 raam). Bij Single button mode werkt alleen SW1 en reageert de shelly niet op SW2. Nu kan ik deze wel parallel aansluiten, maar ik vroeg me af of je met Tasmota wel het gedrag van single mode kunt instellen voor SW1 en SW2. Dat is namelijk makkelijker afmonteren.

Jammer dat de shelly firmware zelf geen 'double single button mode' ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Goochelaar schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:35:
Aan de ene kant balen dat er nu een nieuwe serie uit is, aangezien ik begin deze maand shelly's voor het hele huis besteld heb. Maar ja, zo gaat dat met apparatuur. Die is verouderd op het moment dat je de winkel uit loopt ;)

Ik heb wel een vraagje over de dimmers. Ik wil enkele dimmers aansluiten met 2 pulsdrukkers, zodat vanuit 2 kanten van de ruimte de lamp bediend kan worden.

Ik weet dat Dual button mode bedoeld is voor een dubbele pulsdrukker (in 1 raam). Bij Single button mode werkt alleen SW1 en reageert de shelly niet op SW2. Nu kan ik deze wel parallel aansluiten, maar ik vroeg me af of je met Tasmota wel het gedrag van single mode kunt instellen voor SW1 en SW2. Dat is namelijk makkelijker afmonteren.

Jammer dat de shelly firmware zelf geen 'double single button mode' ondersteunt.
Ja met tasmota is dat wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Goochelaar Wat wil je daarmee anders bereiken dan gewoon parallel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Septillion Ik neem aan dat het vooral gaat om het feit dat je dan niet twee extra lasklemmen nodig hebt. Dat scheelt wel ruimte, natuurlijk.

@Goochelaar Misschien helpt een dubbele adereindhuls ook al wat? Volkomen willekeurige hit van een zoekmachine: https://www.allekabels.nl.../adereindhuls-dubbel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JeroenE schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:03:
Misschien helpt een dubbele adereindhuls ook al wat? Volkomen willekeurige hit van een zoekmachine: https://www.allekabels.nl.../adereindhuls-dubbel.html
Ik heb zo'n dubbele hulzen liggen, die zijn te groot, krijg je nooit in de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sloth Hm, dat is niet zo handig. Zoals gezegd het was volkomen willekeurig, dus wellicht werkt het met een dunnere wel? Dan moet je natuurlijk ook weer dunnere kabel hebben liggen anders past dat alsnog niet. Voor het schakelen hoef je geen dikke kabel te gebruiken, daar gaan geen grote stromen over lopen.

Het scheelt trouwens maar 1 lasklem bedenk ik me nu; @Goochelaar wil met 1 knop dimmen ipv 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JeroenE Ahh, ja. Met (normale) 1,5qmm en/of solide bedrading gaat een adereindhuls ook geen oplossing zijn nee. Maar inderdaad, het is een enkele lasklem. Kan je daarna gelijk met soepel naar de Shelly. Of als hij direct achter de schakelaar zit, die hebben vaak ook twee aansluitingen voor draden. Dan zou je daarop kunnen doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 12:38
Septillion schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:51:
@Goochelaar Wat wil je daarmee anders bereiken dan gewoon parallel?
JeroenE schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:03:
@Septillion Ik neem aan dat het vooral gaat om het feit dat je dan niet twee extra lasklemmen nodig hebt. Dat scheelt wel ruimte, natuurlijk.
...
Het ging me inderdaad vooral om de ruimtebesparing.
de Peer schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:40:
[...]

Ja met tasmota is dat wel mogelijk.
Goed om te weten. Dan ga ik nog even bedenken welke oplossing ik kies. De combinatie "2e schakelaar op SW2 met Tasmota is natuurlijk wel flexibeler, want dan kun je onderscheid maken tussen de knoppen en afhankelijk van de gebruikte knop ander gedrag triggeren. Al weet ik nog niet of ik dat zou gaan gebruiken, evenals de andere mogelijkheden van Tasmota. Verder lijkt de standaard firmware wel te voldoen.

[ Voor 6% gewijzigd door Goochelaar op 28-09-2021 13:05 ]

• Stefke
  • Laatst online: 05-06 12:26
Ik heb in ons toilet een Shelly 1 achter de knop zitten, die wordt aangestuurd via Homey door een Aqara IR sensor.
De verlichting bestaat uit een 3w ledspot en een +/-15w ledstrip, die zijn vermogen krijgt via een trafo (zo'n "laptoptrafo" een met een 220v stekker). Beide krijgen vanuit de centraaldoos stroom (de trafo zit dus met een stopcontact/stekker aangesloten en ligt boven in een kastje).
Bij het inschakelen springt de spot direct aan, de ledstrip gaat na een seconde of 1 branden.

Voorheen had ik een Shelly 1 PM, maar die bleef al vrij snel "hangen". Het relais wilde dan niet meer schakelen terwijl softwarematig alle nog functioneerde. Licht ging niet meer aan of uit. Die is onder garantie vervangen, en daarna heb ik er een Shelly 1 in gehangen (omdat ik de PM functie niet boeiend vind).

Nu heeft die sinds enkele weken hetzelfde probleem, eerst zeer zeldzaam, maar sinds gisteren doet ie t ook niet goed meer. Als ik de Shelly loshaal en er even met mijn vinger op tik doet ie het weer, maar al na enkele uren blijft ie weer hangen.

Dezelfde spots gebruik ik op diverse andere plekken, in de bijkeuken zit exact dezelfde configuratie (Shelly, Aqara IR) maar met 3 van die spots.

Zou de combinatie van een 3w spot en de 15w (verbruik) adapter het relais verneuken???

Ik twijfel om er weer een andere Shelly achter te zetten, anders misschien een Shelly dimmer. Of anders wellicht een Fibaro schakelaar of zo (dat zou dan mijn enige worden, voor de rest alles met Shelly's die allemaal prima werken)

Voor de prijs van een fibaro kan ik 5 Shelly1's verslijten...maar het is wel irritant zo

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 29-09-2021 13:00 ]

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:48

YES

Moderator General Chat
Thuis gebruik ik shelly's voor verschillende dingen, in de tuin een dimmer voor de verlichting maar verder in huis eigenlijk alleen maar voor de klimaatbeheersing in het verblijf van mijn huisdieren (gekko's). Shelly 1 schakelaars in combinatie met de shelly H&T werkt prima als thermostaat (wel gewoon in de shelly app want met Domoticz krijg ik dit niet zo ingeregeld.

Nou ben ik sinds kort bezig met een broedstoof, om komend voorjaar eitjes van mijn gekko's in te kunnen uitbroeden. Hierbij luistert klimaatbeheersing (met name een stabiele temperatuur) best nauw maar de thermostaat-setup is daar net niet fijn genoeg voor. Hij slaat aan als de temperatuur 0,1 onder de minimale temperatuur zit maar het vermogen van het verwarmingselement is dan te hoog waardoor de temperatuur te snel stijgt en het element koelt ook niet snel genoeg af. Als ik het vermogen van het verwarmingselement verlaag wordt dit minder heftig of zelfs helemaal weggenomen maar dan is het juist weer te laat opgewarmd waardoor de temperatuur te ver dipt.

Nu ben ik met een Shelly dimmer in staat het verwarmingselement zoveel vermogen te geven dat de temperatuur ongeveer op het gewenste niveau komt en blijft. In dat geval heb ik helemaal geen thermostaat nodig.

Echter nu zit de crux hem in die dimmer. Deze kan ik in de shelly app van 0 tot 100% instellen maar ik zou liever het wattage wat doorgegeven wordt zelf beïnvloeden. Elke % is gekoppeld aan een bepaald wattage maar het perfecte wattage zit er net niet tussen.

Is er een manier om de nauwkeurigheid van het dimmen/wattage handmatig te calibreren? In de Shelly app krijg ik dat niet voor elkaar. Kan dit met behulp van Domoticz of Tasmota wel? En zo ja, kan iemand mij een richting in helpen waar ik eventueel een bruikbaar script kan vinden?

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 15:50
Heeft iemand ervaring met een shelly dimmer 2 die op willekeurige momenten één keer flikkert? Ik kan echt mijn vinger er niet achter krijgen wat het is, maar heb ook niet zo'n trek om dat ding uit de muur te schroeven en in het plafond te stoppen als het niet hoeft.

Debounce staat op max, ook als ik ze niet in Home Assistant doen ze het en het is zo'n korte flicker dat ie niet eens opgepikt wordt als off/on in HA logging of zijn eigen logging.

[ Voor 21% gewijzigd door Hetisookwat op 29-09-2021 15:31 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:45
Stefke schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:26:
Ik heb in ons toilet een Shelly 1 achter de knop zitten, die wordt aangestuurd via Homey door een Aqara IR sensor.
De verlichting bestaat uit een 3w ledspot en een +/-15w ledstrip, die zijn vermogen krijgt via een trafo (zo'n "laptoptrafo" een met een 220v stekker). Beide krijgen vanuit de centraaldoos stroom (de trafo zit dus met een stopcontact/stekker aangesloten en ligt boven in een kastje).
Bij het inschakelen springt de spot direct aan, de ledstrip gaat na een seconde of 1 branden.

Voorheen had ik een Shelly 1 PM, maar die bleef al vrij snel "hangen". Het relais wilde dan niet meer schakelen terwijl softwarematig alle nog functioneerde. Licht ging niet meer aan of uit. Die is onder garantie vervangen, en daarna heb ik er een Shelly 1 in gehangen (omdat ik de PM functie niet boeiend vind).

Nu heeft die sinds enkele weken hetzelfde probleem, eerst zeer zeldzaam, maar sinds gisteren doet ie t ook niet goed meer. Als ik de Shelly loshaal en er even met mijn vinger op tik doet ie het weer, maar al na enkele uren blijft ie weer hangen.

Dezelfde spots gebruik ik op diverse andere plekken, in de bijkeuken zit exact dezelfde configuratie (Shelly, Aqara IR) maar met 3 van die spots.

Zou de combinatie van een 3w spot en de 15w (verbruik) adapter het relais verneuken???

Ik twijfel om er weer een andere Shelly achter te zetten, anders misschien een Shelly dimmer. Of anders wellicht een Fibaro schakelaar of zo (dat zou dan mijn enige worden, voor de rest alles met Shelly's die allemaal prima werken)

Voor de prijs van een fibaro kan ik 5 Shelly1's verslijten...maar het is wel irritant zo
Wat is je use case ? Je loopt toilet in en spot+strip gaat aan ? En dan na X tijd zonder beweging weer uit ?
Ik heb daarvoor op twee plekken (wc en overloop) zo'n ding ingebouwd:
https://www.leddirect.nl/...zSUmc9IA_8kRoCpkQQAvD_BwE
Gewoon in plaats van de normale lichtschakelaar. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

YES schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:17:
Thuis gebruik ik shelly's voor verschillende dingen, in de tuin een dimmer voor de verlichting maar verder in huis eigenlijk alleen maar voor de klimaatbeheersing in het verblijf van mijn huisdieren (gekko's). Shelly 1 schakelaars in combinatie met de shelly H&T werkt prima als thermostaat (wel gewoon in de shelly app want met Domoticz krijg ik dit niet zo ingeregeld.

Nou ben ik sinds kort bezig met een broedstoof, om komend voorjaar eitjes van mijn gekko's in te kunnen uitbroeden. Hierbij luistert klimaatbeheersing (met name een stabiele temperatuur) best nauw maar de thermostaat-setup is daar net niet fijn genoeg voor. Hij slaat aan als de temperatuur 0,1 onder de minimale temperatuur zit maar het vermogen van het verwarmingselement is dan te hoog waardoor de temperatuur te snel stijgt en het element koelt ook niet snel genoeg af. Als ik het vermogen van het verwarmingselement verlaag wordt dit minder heftig of zelfs helemaal weggenomen maar dan is het juist weer te laat opgewarmd waardoor de temperatuur te ver dipt.

Nu ben ik met een Shelly dimmer in staat het verwarmingselement zoveel vermogen te geven dat de temperatuur ongeveer op het gewenste niveau komt en blijft. In dat geval heb ik helemaal geen thermostaat nodig.

Echter nu zit de crux hem in die dimmer. Deze kan ik in de shelly app van 0 tot 100% instellen maar ik zou liever het wattage wat doorgegeven wordt zelf beïnvloeden. Elke % is gekoppeld aan een bepaald wattage maar het perfecte wattage zit er net niet tussen.

Is er een manier om de nauwkeurigheid van het dimmen/wattage handmatig te calibreren? In de Shelly app krijg ik dat niet voor elkaar. Kan dit met behulp van Domoticz of Tasmota wel? En zo ja, kan iemand mij een richting in helpen waar ik eventueel een bruikbaar script kan vinden?
Goede vraag. Ik vermoed dat je gebonden bent aan de vaste 0-100 waarden, en dat dit voor Tasmota precies hetzelfde zal zijn.

Niet wat je wil horen, maar ik zou het toch eerder zoeken in een alternatieve oplossing voor je probleem.
-Een warmtelek introduceren zodat je op een iets lagere temp uitkomt
-Nog iets (evt met variabel vermogen) aansluiten op diezelfde shelly, zodat je wel op het juiste vermogen uit komt.
-Werken met 2 verwarmingselementen. 1 die continu aan staat en de ander via dimmer en/of thermostaat bijsturen
-Zelf een thermostaat maken die schakelt volgens jouw wensen. Dit eventueel ook met Tasmota op Shelly.

Ik kan het me overigens moeilijk voorstellen. Het verschil tussen dimmerstand 65 en 66 is toch niet zo groot lijkt me?

• Stefke
  • Laatst online: 05-06 12:26
Plenkske schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:38:
[...]

Wat is je use case ? Je loopt toilet in en spot+strip gaat aan ? En dan na X tijd zonder beweging weer uit ?
Ik heb daarvoor op twee plekken (wc en overloop) zo'n ding ingebouwd:
https://www.leddirect.nl/...zSUmc9IA_8kRoCpkQQAvD_BwE
Gewoon in plaats van de normale lichtschakelaar. Werkt prima.
Ja, dat. Mijn setup werkt prima, alleen lijkt het alsof de Shelly 1 (pm) het niet kan verdragen. Ik zoek dus geen oplossing voor de usecase, maar voor het kapot gaan van de Shelly relais

Deze witte IR dingen passen helaas niet in het design... De Aqara IR sensor is piepklein en hangt onzichtbaar onder het fonteintje

• YES

YES

Moderator General Chat
de Peer schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:49:
[...]

Goede vraag. Ik vermoed dat je gebonden bent aan de vaste 0-100 waarden, en dat dit voor Tasmota precies hetzelfde zal zijn.

Niet wat je wil horen, maar ik zou het toch eerder zoeken in een alternatieve oplossing voor je probleem.
-Een warmtelek introduceren zodat je op een iets lagere temp uitkomt
-Nog iets (evt met variabel vermogen) aansluiten op diezelfde shelly, zodat je wel op het juiste vermogen uit komt.
-Werken met 2 verwarmingselementen. 1 die continu aan staat en de ander via dimmer en/of thermostaat bijsturen
-Zelf een thermostaat maken die schakelt volgens jouw wensen. Dit eventueel ook met Tasmota op Shelly.

Ik kan het me overigens moeilijk voorstellen. Het verschil tussen dimmerstand 65 en 66 is toch niet zo groot lijkt me?
Hmm, dat is jammer. Ik dacht echt, "joh er zal toch wel iets zijn waarbij je het door te geven wattage tot op 0.1 nauwkeurig of iets dergelijks kan instellen". Maar toen ik er naar ging zoeken kwam ik al bijzonder weinig tegen wat er op leek maar ik dacht dat het waarschijnlijk zat in de slechte Engelse vertaling van mijn vraag.

Warmtelekken maken is nog wel een idee want er moet nog wel iets meer ventilatie in de broedstoof komen, dat ga ik sowieso eens aankijken. Het luistert alleen wel nauw en voor elk nieuwe warmtelek moet ik denk ik wel een dag lang, of meer, aankijken wat dit met de temperatuur doet. Uiteindelijk zullen hele kleine schommelingen niet te voorkomen zijn (ook door omgevingstemperatuur bijvoorbeeld) maar je wil in de basis wel goed starten zeg maar.

Doordat de box zelf niet heel groot is kom je ook meteen met wat meer (praktische) problemen. Twee verwarmingselementen is eigenlijk geen optie, want het warmt dan (veel) te snel op. Ter illustratie, er zit nu een element in met 30 watt vermogen en ik heb de dimmer op 7% staan, dan is de temperatuur ongeveer op het niveau waarop ie moet zijn, net te laag. Op 8% gaat het te hard omhoog.

Als ik gewoon 60% van het vermogen kan uitschakelen/weglaten bij de kalibratie zou ik ook zeker genoeg speelruimte hebben maar dat is volgens mij ook niet mogelijk?

Sowieso is de kalibratie raar, ik zet hem net 1% hoger en het wattage zakt met 0.35 8)7 Ik heb de shelly dimmer inmiddels twee keer opnieuw laten kalibreren omdat ik dacht dat het niet goed gegaan was maar dit gedrag is ook gewoon apart eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@YES Ik heb geen verstand van broedstoven, maar als je dat ergens tussen de 7% en 8% wil afregelen kan je dan niet beter een veel kleiner verwarmingselement nemen? Als je niet 30W maar 10W neemt is 1% veel minder dan nu.

Bestaan die dingen überhaupt niet met thermometers etc zodat ze zichzelf kunnen regelen?

Ik denk ook eerlijk gezegd dat een Shelly Dimmer hier niet nauwkeurig genoeg voor is; als een klein verschil blijkbaar zo veel verschil uitmaakt zal je ook een probleem hebben als de netspanning anders wordt? Die is ook nooit precies 230V. Bij mij zit daar zo maar 10V verschil tussen het hoogste en laagste op een dag.

• YES

YES

Moderator General Chat
@JeroenE:
1. Die verwarmingselementen zijn eigenlijk niet veel kleiner te krijgen, ik bouw een relatief gezien vrij minuscule broedstoof.

2. Ja die bestaan zeker maar zijn vaak een stuk groter en ook duurder. Beiden waarschijnlijk met goede reden maar ik wilde het toch zelf eens proberen. Het is dan ook een hobby-project wat ik wel serieus op pak. Als het niet lukt ga ik alsnog de portemonnee trekken voor een professionele broedstoof met thermostaat en dergelijke.

3. Het ding is dat ik best dicht bij de sweet spot zit eigenlijk, daarom dat ik ging kijken of er met Shelly zelf iets te doen is waardoor je wat meer invloed heb op de wattages. Overigens moeten elementen als een bakje water onderin en de bakjes met bodem waar de eitjes in liggen ook nog toegevoegd worden, door die elementen toe te voegen stabiliseert de temperatuur vaak nog wat meer.
@YES Geen idee of het niet een veel te dure winkel is, maar zoiets?

• YES

YES

Moderator General Chat
@JeroenE ja het probleem is een beetje dat je in een broedstoof de warmte van boven wilt laten komen. Met zo'n matje zou je het plexiglas raampje, waardoor je kan checken hoe het met de eitjes is, volledig blokkeren. Dat is dus eigenlijk geen optie. Van die matjes zijn er inderdaad in heel veel soorten en maten. Warmtekabels en dat soort elementen genereren vaak veel meer warmte.

[ Voor 4% gewijzigd door YES op 29-09-2021 17:10 ]

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 22:04
Hetisookwat schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:29:
Heeft iemand ervaring met een shelly dimmer 2 die op willekeurige momenten één keer flikkert? Ik kan echt mijn vinger er niet achter krijgen wat het is, maar heb ook niet zo'n trek om dat ding uit de muur te schroeven en in het plafond te stoppen als het niet hoeft.

Debounce staat op max, ook als ik ze niet in Home Assistant doen ze het en het is zo'n korte flicker dat ie niet eens opgepikt wordt als off/on in HA logging of zijn eigen logging.
Xi-s schreef op donderdag 9 september 2021 @ 06:57:
[...]
Heb je dit probleem ondertussen toevallig al opgelost? Of iemand anders die dit nu leest. :P

Ik heb zelf meerdere Shelly Dimmer 2's geïnstalleerd. Een aantal daarvan zie ik af en toe even heel kort uit en gelijk weer aan gaan. Geen wereldprobleem, maar wel irritant...

Het is trouwens op willekeurige tijden.
Ik heb er zeker ervaring mee, maar ik heb helaas nog niet de oplossing voor je gevonden. Alsof ie af en toe de nuldoorgang mist ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-06 08:44
Allen, even een vraag. Ik ga beginnen met het inbouwen van mijn Shelly dimmers :D woohoo. Eindelijk!

Dus dacht; goede voorbereiding is het halve werk. Ik heb enkele pulsdrukkers, dus ok.. daar rekening houdend met onderstaand verhaal. (geen 2 zwarte draden, maar 1tje aansluiten op de SW1)

Ik heb de docu van home2link er even bij gepakt:
YouTube: Hoe installeer je de Shelly Dimmer 2 - Home2Link
en dit:
https://media.home2link.n...luitset%20handleiding.pdf (pag 5.)

Alleen zie ik dus een verschil. in de PDF zeggen ze dat de fase naar de shelly gaat en dan naar de schakelaar.
In het youtube filmpje wordt de fase via WAGO klem gesplitst en gaat het vanuit de splitsing naar de shelly en naar de schakelaar.

Wat is nu de best way of doing? O-)

- The Neo and Only -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@NeoFoX Het maakt geen drol uit, fase is fase. Dus de methode via de Shelly scheelt je gewoon een klem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-06 08:44
Heerlijk.. straight to the point! Thanks. Ga ik er mee aan de slag zonder de klem. Scheelt idd klemmen halen bij de bouwmarkt. Thanks.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Zojuist heb ik mijn eerste Shelly Plug S (of 'smart home device' in het algemeen) geïnstalleerd om mijn koffiezetapparaat op te kunnen warmen als ik nog op bed lig of in de auto zit. Dit ging tamelijk eenvoudig met een schema voor de hele week en ik zo te zien ook buiten huis beheren kan.

Wat ik me afvroeg, ik zie talloze instellingen over Acces Points, Client Mode, Wifi back-up etc. Is het ook mogelijk om deze Shelly naast aan/uit schakelaar in te zetten als Wifi-repeater?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ypuh schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:59:
Wat ik me afvroeg, ik zie talloze instellingen over Acces Points, Client Mode, Wifi back-up etc. Is het ook mogelijk om deze Shelly naast aan/uit schakelaar in te zetten als Wifi-repeater?
Nee. Dat is voor zover ik weet niet mogelijk.

Daarnaast heeft een Shelly ook alleen een 2,4Ghz hardware / antenne, dus echt handig is dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 20:02
Ik heb me vanavond goed ingelezen over Shelly's en hun mogelijkheden. Ik zit echter met een use case waarvan ik niet goed weet of de Shelly hier wat in kan betekenen.

Ik wil een aantal lampen voorzien van Shelly's en via een slimme schakelaar deze ook kunnen bedienen (naast de traditionele schakelaars die via de Shelly's lopen). Nu is dit volgens mij goed mogelijk dmv home Assistant en een tradfrii/hue schakelaar.

Maar wat ik graag zou willen is gebruik maken van een ouderwetse schakelaar die door een aantal scènes loopt (1xaan en uit bijvoorbeeld alles volledig aan is, 2ex aan en uit alles voor 50 procent. 3e x de helft op vol vermogen enzovoort).

Deze schakelaar zal dan niet direct meer aan een lamp oid aangesloten zijn alleen dienen ter registratie. Maar weet niet of hier iets kant en klaar voor bestaat, of dat ik met een Arduino oid aan de slag moet. Dit lijkt me mooier dan een hue schakelaar ernaast plakken.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Speeddragon Dat kan je doen met een Shelly i3, al dan niet in combinatie met een domotica controller zoals Home Assistant. De i3 kan zelf niet schakelen maar dus wel zien en doorgeven dat een schakelaar wordt bediend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@Speeddragon Dat kan zeker. Maar weet dat dit dan in je domotica controller zit, niet in de Shelly. Daarmee is dus eigenlijk meer een vraag wat je daarmee kunt en niet wat je met Shelly kan. En zeker met iets als Home Assistant is je eigen fantasie de limiet wat je kunt doen :) Heb je er meer vragen over verwijs ik je graag naar Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:59
@Speeddragon, sowieso zou ik de "ouderwetse" schakelaar dan vervangen door een pulsschakelaar (eentje die dus contact maakt als je hem indrukt en het contact verbreekt als je de knop loslaat). Zet dan Tasmota op de Shelly en je kunt leuke dingen doen, zoals:
  • 1 keer kort drukken --> actie A
  • 2 keer kort drukken --> actie B
  • lang ingedrukt houden --> actie C
Zelf schakel ik met 1 keer lampen zoals "normaal". Bij long-press kan ik dan bijvoorbeeld een script starten (zoals naar bed gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Zie net ook dat ze weer met een nieuw product komen; een wall switch: https://shelly.cloud/wall-switch-for-smart-relays/.

Wellicht dat dat ook wel doet wat je wilt.

EDIT: Misschien had ik iets verder moeten kijken voor ik het post. Het is dus gewoon een wallswitch waar je een shelly achter kan klikken om ruimte te besparen

[ Voor 32% gewijzigd door Erwin537 op 05-10-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 20:02
Bedankt voor jullie input, ga ermee aan de slag!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Mm, een viervoudige schakelaar. Komt er een i4? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speeddragon schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:04:
Ik heb me vanavond goed ingelezen over Shelly's en hun mogelijkheden. Ik zit echter met een use case waarvan ik niet goed weet of de Shelly hier wat in kan betekenen.

Ik wil een aantal lampen voorzien van Shelly's en via een slimme schakelaar deze ook kunnen bedienen (naast de traditionele schakelaars die via de Shelly's lopen). Nu is dit volgens mij goed mogelijk dmv home Assistant en een tradfrii/hue schakelaar.

Maar wat ik graag zou willen is gebruik maken van een ouderwetse schakelaar die door een aantal scènes loopt (1xaan en uit bijvoorbeeld alles volledig aan is, 2ex aan en uit alles voor 50 procent. 3e x de helft op vol vermogen enzovoort).

Deze schakelaar zal dan niet direct meer aan een lamp oid aangesloten zijn alleen dienen ter registratie. Maar weet niet of hier iets kant en klaar voor bestaat, of dat ik met een Arduino oid aan de slag moet. Dit lijkt me mooier dan een hue schakelaar ernaast plakken.
Dit kan prima als je Tasmota op je shelly flasht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
Volgens shelly wel

Shelly i4 (coming soon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Speeddragon schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:45:
Bedankt voor jullie input, ga ermee aan de slag!
Tasmota is trouwens helemaal niet nodig voor multi-press etc.

https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Hoe heb jij multipresses in Tasmota naar HA geregeld? Ik heb er sinds de laatste versies namelijk ruzie mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:34:
@barrymossel Hoe heb jij multipresses in Tasmota naar HA geregeld? Ik heb er sinds de laatste versies namelijk ruzie mee...
Als ik eerlijk ben gebruik ik geen multipress, alleen long press. Maar in principe is het dan toch een kwestie van SetOption73 1? Dan zou er via MQTT bepaalde berichten verstuurd moeten worden. En via een automation op basis van die berichten zorg je dat er wat gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Toch nog weer eens stoeien, ik weet het niet meer zeker. Meen dat je dan nog buttonTopic moet doen en dan ook nog eens zelf de integratie in HA :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:08:
@barrymossel Toch nog weer eens stoeien, ik weet het niet meer zeker. Meen dat je dan nog buttonTopic moet doen en dan ook nog eens zelf de integratie in HA :/
Ben even wat gaan testen. Multipress kan alleen met een Button en standaard is de SW ingang een Switch (wat geen Button is). Toen ik die net probeerde om te zetten via een sjabloon leek het bijna te werken, maar ineens knalde ie in "reset" en was ik alles kwijt. Ik laat het nu even voor wat het is... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Per ongeluk de modus iverted (of juist niet) gedaan? Dan ziet hij namelijk continue een press (ipv unpressed) met een reset tot gevolg.

Daarom zou naar mijn idee alle schakelaars (incl pulsdrukkers) dan ook als Switch gedefinieerd moeten kunnen worden. En dat je daar dan ook al vanzelf devices voor krijgt in HA en ook multi-press support voor. Buttons zijn dan voor de knopjes op het doosje. Maar zo ver is Tasmota helaas nog niet.
Pagina: 1 ... 28 ... 81 Laatste