Dag allen.
Laatste 2 maanden zeer tevreden over mijn eerder geplaatste 2 Shelly Dimmers (buitenverlichting en ook in de werkkamer). Dit werkt goed samen icm HASS en heb daardoor zonsondergang automations en click-events op basis van tijd kunnen instellen.
Dus nu op naar fase 2; de overloopverlichting (hotelschakeling met 2 wisselschakelaars ATM).
Target: bestaande 2 schakelaars gebruiken voor het aanzetten / uitzetten van de lamp.
Optioneel: dimmen met de 2 schakelaars (vervanging door pulsdrukkers)
Na veel lezen hier over hotelschakeling kan ik dus kiezen om de huidige wisselschakelaars te behouden en dan de installatie doen volgens dit schema:
Dan dien ik alleen te controleren of een een L-draad heb in de doos in het plafond bij de lamp of bij de 2e schakelaar (enige onzekerheid natuurlijk) want waarom zou er een L-draad bij de lamp zitten?
Of ik kan het conform deze config doen;
Dit is via 2x een te plaatsen pulsdrukker, maar dan dien ik dus de L-draad vanuit schakelaar 1 door te lussen via de schakeldraad naar de 2e schakelaar (dus soort van misbruik van je bedrading). Alleen zit hier dus nog geen N-draad gekoppeld; dus even kijken of ik deze bij schakelaar 2 heb óf anders een bypass doen bij de lamp.
Voorkeur heeft wat mij betreft optie 2;
- omdat je dan én je target haalt
- en kunt dimmen vanuit 2 schakelaars (al dan wel / niet via HASS)
Heeft iemand optie 2 al geconfigureerd / draaiend?