Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik wil onze bestaande buitenlamp tijdgestuurd maken, volgens mij is een shelly 1 daar perfect voor toch ?

Past achter huidige schakelaar, schakelaar blijft bestaan en app kan je een schema inregelen.

Zie ik wat over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
wd200 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:55:
Ik wil onze bestaande buitenlamp tijdgestuurd maken, volgens mij is een shelly 1 daar perfect voor toch ?

Past achter huidige schakelaar, schakelaar blijft bestaan en app kan je een schema inregelen.

Zie ik wat over het hoofd ?
Volgens mij moet dat gewoon lukken. Verbinding met je huidige wifi netwerk is misschien wel handig zodat de tijd in je Shelly correct blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
GoldenLeafBird schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:57:
[...]

Volgens mij moet dat gewoon lukken. Verbinding met je huidige wifi netwerk is misschien wel handig zodat de tijd in je Shelly correct blijft.
Hoe bedoel je dat ? Beteken dat dat je de schakelaar och niet kan gebruiken of gewoon een tip? Op die plek is wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wd200 Als je geen wifi op die plek hebt dan weet de Shelly niet hoe laat het is en gaat hij dus niet vanzelf uit of aan. De fysieke schakelaar aangesloten op een Shelly werkt natuurlijk altijd, onafhankelijk van wifi.

Als je dus wel wifi hebt is er niets aan de hand. Maar het kan bij wijze van spreken ook een buitenlamp zijn op je schuur die aan het eind van je weiland staat en als je daar dan geen wifi hebt dan werkt het niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Wat @JeroenE zegt. Je kan waarschijnlijk de tijd ook wel handmatig updaten, of eventueel je Shelly met een hotspot van je telefoon verbinden om zo de tijd bij te werken, maar via je normale wifi netwerk is verreweg het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Ik heb daar WiFi :) thnx voor reminder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik denk er aan om mijn rolluiken met Shelly2.5 aan te sturen. Alles de volledige elektrische kast af is, moet een keuring worden uitgevoerd. Loopt ik op mogelijke problemen met Shelly in mijn zekeringkast ikv keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Septillion schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:26:
@barrymossel Per ongeluk de modus iverted (of juist niet) gedaan? Dan ziet hij namelijk continue een press (ipv unpressed) met een reset tot gevolg.

Daarom zou naar mijn idee alle schakelaars (incl pulsdrukkers) dan ook als Switch gedefinieerd moeten kunnen worden. En dat je daar dan ook al vanzelf devices voor krijgt in HA en ook multi-press support voor. Buttons zijn dan voor de knopjes op het doosje. Maar zo ver is Tasmota helaas nog niet.
Zoiets zal het wel zijn geweest. De switch staat gedefinieerd als inverted geloof ik en ik heb voor de button-setting met meer opties gespeeld.
In principe snap ik de scheiding switch en button wel. Met de button doe je bijvoorbeeld een reset. Maar bij een Sonoff S26 is de schakelaar ook de button volgens mij. En een Shelly heeft dan weer geen button. Maar gewoon multi-press toevoegen bij een switch zou al een goede stap zijn denk ik. Of standaard bij de templates de eerste (of enige) knop/schakelaar inzetten als button. Want een Shelly kun je nu niet resetten via een knop/schakelaar.

Maar goed, we dwalen af. Het (multi-press) kan met de i3 en Tasmota, maar dan zul een schakelaar als button moeten definiëren. Beter is dan denk ik de standaard firmware te behouden die het out-of-the-box lijkt te kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
wd200 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:55:
[...] Zie ik wat over het hoofd ?
Heb je daar een N?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
offtopic:
@barrymossel Binnen Tasmota loopt op dit moment button en switch enorm door elkaar ja :/ Hopelijk wordt dat nog eens opgelost. Maar snap dat de knop op een S26 meer een button is. Hij is niet extern en daarmee zou je wel een reset willen kunnen doen.

Waarom is er eigenlijk geen Tasmota topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:17
Ik heb sinds een paar dagen een vreemd probleem. Ik heb een Shelly Dimmer 2 die via MQTT server naar Domoticz gaat op een Ubuntu VM. De MQTT server draait als een Synology Package buiten de Ubuntu server om.
All works wel; echter heb ik een vreemd probleem dat precies tussen 03:01:30 en 03:01:50 elke ochtend de lamp aangezet wordt door een onbekende actie. Dit begon ineens een paar dagen geleden, terwijl ik zelf niet iets gedaan heb in de afgelopen tijd voor de Shelly. In elk geval heb ik geen DZvents, Lua, timers of blockies in gebruik die dit kunnen triggeren. Helaas laat Domoticz niet zien wie de Shelly op On zet.

Als ik in de Shelly App kijk; dan gebruik niet de Action URL's of timer schedules.. Echter heb ik alleen geen idee waarom dit gebeurt? Iemand een idee hoe ik dit kan troubleshooten? Ik heb nu het device maar even weggegooid in Domoticz en opnieuw aangemaakt; kijken wat dat geeft.. maar ik verwacht niet dat dit iets opleverd vooralsnog..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Zijn de twee L aansluitingen van een Shelly 2.5 intern verbonden? Ma.w. als ik de bruine draad op de ene ingang zet van Shelly 2.5 A, kan ik dan Shelly 2.5 B voeden door deze aan te sluiten op de tweede L ingang van A?

Volgens mij kan het wel
https://www.facebook.com/...25-and-/2128219340610752/
maar voor de zekerheid nog maar eens navragen. Het gaat om 3 schuifluiken waarvan de motor maar +/-100w trekt, dus maar 0,5amp per motor. 3 Shelly 2.5 naast elkaar, met elk hun eigen motor. Als alledrie de motoren draaien is dat dus maar 1,5A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stefke Ja, dat kan. Als je er maar voor zorgt dat zowel de Shelly's als de onderlingen draden niet teveel A te verwerken krijgen. De L draad naar en de klemmen op de eerste Shelly zullen de meeste load krijgen omdat al het verbruik van de Shelly's dan over die draad loopt. Op zich is dat natuurlijk niet anders dan wanneer je een lasklem voedt met een L draad en daar dan 3 Shellies op aansluit.

Maar als je zoveel Shellies naast elkaar zet, heb je dan echt geen plek voor die ene lasklem die je kan besparen? Persoonlijk zou ik het veel duidelijker vinden als iedere Shelly met een eigen L draad aan een lasklem in aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Heeft iemand de temperature sensor addon in gebruik?
https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#312

Ik zou graag willen weten hoe je die aansluit.
Op de site kan ik geen handleiding vinden (of ik kan niet zoeken)

Ik zou de verwarming in mijn schuur ermee willen regelen.
Een sensor buiten en een sensor binnen, en dan de elektrische kachel aan zetten op een delta T van een x aantal graden zodat het binnen altijd warmer is dan buiten. Met een minimum temperatuur van 10 graden.

Is dit mogelijk met deze module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:55
FRANQ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:16:

Een sensor buiten en een sensor binnen, en dan de elektrische kachel aan zetten op een delta T van een x aantal graden zodat het binnen altijd warmer is dan buiten. Met een minimum temperatuur van 10 graden.

Ik heb hem niet, maar je klikt hem op de GPIO pins. Laatst nog iemand op de facebook groep die volgens mij met headerpins de addon op een hogere afstand gezet zodat het wifi ontvangst beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Nog even advies.. denk goed voorbereid te zijn (puls drukker van Berker ) in huis.. schema klaarliggen voor de Shelly Dimmer.

Zie ik aan de achterkant dat ik maar 2 ingangen heb: foto dit komt niet overeen met mijn verwachting dat ik de fase aan de bovenkant moet doen en de schakeldraad (voor 1x puls) aan de onderkant voor de maakverbinding.

Iemand ervaring met deze berker waar / hoe de fase en schakel in moet (groen of rood)?

- The Neo and Only -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:38
Ik snap je verwarring nog even niet zo goed. Het is gewoon een enkele schakelaar. Of je nou de fase in de één of de andere steekt, maakt niet uit. Kies naar wens één van de gaten voor je fase, en steek in de ander je schakeldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@NeoFoX Er zal er vast een gelabeld zijn maar het maakt wederom niets uit. Enige wat de schakelaar doet is de twee aansluitingen met elkaar verbinden als je de knop ingedrukt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
Ik denk dat ik het morgen nog ff goed moet bekijken.. kom er op terug als ik het geprobeerd heb in de middag (bij zonlicht) TBC.

*update; wat een soepkip ben ik 8)7 ... had ik alles aangesloten; stroom er weer op. Gaat de lamp aan (knipperend) en werkt de shelly niet icm de pulsdrukker. Ik heel moeilijk doen en haast alles weer terugdraaien naar de oude setup.

Bedacht ik mij; mmm.. die lamp die er inzit, is die wel dimmable. Blijkt dat dus niet zo te zijn; andere lamp erin en gaan met die banaan :9 hoe simpel kan het zijn.

Conclusie; 1e dimmer is nu geplaatst en werkt. Op naar de 2e (en dan met Black Friday nog een 4-tal halen)

[ Voor 66% gewijzigd door NeoFoX op 07-10-2021 17:44 ]

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:03
FRANQ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:16:

De add-on plaats je op de GPIO pins. Vervolgens kun je via de Shelly app of via de webinterface per sensor een onder- en bovengrens instellen waarbij de Shelly aan- of uitschakelt. Op een temperatuurverschil tussen twee sensoren is niet te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
Ok.. laatste vraag; heb de 2e dimmer nu ook geplaatst. Hier bleek ik geen blauwe draad te hebben, dus aangesloten zonder blauwe draad.

Nu blijken de GU10 spotjes daarachter aan te blijven (op 1%) als ik het uit doe. Ik lees hier in het forum dat je dan óf een bypass moet doen (maar er zitten 6 GU10 spotjes achter.. dus dat gaat het niet worden) of een blauwe draad trekken naar de shelly en die aansluiten? Want dan zou het ook opgelost moeten zijn toch?

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@NeoFoX Denk dat beide het inderdaad zal oplossen. Minimale last is met complexe zaken als huidige ledlampen maar lastig bepalen, sommige ledlampen, vaak de goedkopere, zijn gewoon gevoeliger voor een lekstroom dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@Erwin537 @BartW

Bedankt!

Als ik inderdaad niet op Delta T kan schakelen dan moet ik even verder zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoFoX
Septillion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:44:
@NeoFoX Denk dat beide het inderdaad zal oplossen. Minimale last is met complexe zaken als huidige ledlampen maar lastig bepalen, sommige ledlampen, vaak de goedkopere, zijn gewoon gevoeliger voor een lekstroom dan andere.
Thanks.. Zojuist aangesloten met blauwe 0-draad en inderdaad nu is uit echt uit en heb ik geen lekstroom meer in de 6 spots erachter. Top.... :D

Nu denken waar ik nog meer Shelly's wil :9~

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 17:23
Hallo allemaal, ik heb een shelly 1 die sinds van de week in eens niet meer werkt. Ik gebruik hem (net zoals meerdere shlly 1's) in een waterdichte doos om een WCD te schakelen. Tot voorheen werkte dit maar nu niet meer.

Ik heb hem eruit gehaald en de schakeling nagebouwd met een lamp en stekker maar ik kan de shelly niet meer vinden. Ook niet via toevoegen, is de shelly op 1 of andere manier te testen of te resetten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26
Ik heb 'm voor je in Google ingetikt: How to reset a Shelly 1?
(1) Disconnect the power from the Shelly by turning off a breaker or other means. (2) Restore power. (3) Within the first minute, toggle a switch connected to the "SW" input on the Shelly 5 times on/off (10 total) or press and release momentary button 5 times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
Hi @I-King , dank je wel. Zover was ik ook gekomen :) , de vraag was meer gericht op het testen of de Shelly nog wel functioneert.
I-King schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:22:
Ik heb 'm voor je in Google ingetikt: How to reset a Shelly 1?

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26
@fabianchang OK, dat kon ik niet herleiden uit jouw bericht. Dan lijkt 't alsof hij kapot is, ik heb verder ook geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
I-King schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:10:
@fabianchang OK, dat kon ik niet herleiden uit jouw bericht. Dan lijkt 't alsof hij kapot is, ik heb verder ook geen idee.
Oke dank je wel voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmenneo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-08-2023
Even situeren: huis is van 1997 en staat in België.

Ik zou graag een shelly 1 of shelly plus 1 aansluiten in mijn garage samen met een bewegingsmelder (ook van shelly).
Nu heb ik eens zitten uitvlooien hoe de schakelaars verbonden zijn en ik zou de shelly module bij de TL-lamp willen inbouwen omdat daar voldoende plaats is. Weet iemand hoe ik de shelly dan moet aansluiten om toch ook nog de schakelaars te kunnen gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4H4antussf0BMPwsnkbdg85MSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrey7qCk1qDuXoIuCDtX5Hf6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cBIOGCHL9727LnwQW9hfkUDNEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rh4kmlkPSZYbZa1MNbb1kxWO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een tekening bijgevoegd van hoe alles is aangesloten. De L draad in schakelaar 2 is doorverbonden naar schakelaar 1. De N (blauw) in schakelaar 2 is door verbonden met de N van schakelaar 1 en de N draad die naar de lamp gaat.
Voor ik begin te prutsen wil ik zeker zijn dat ik niets verkeerd doe, zodat ik geen vuurwerk veroorzaak.... 8)7
Daarom stel ik de vraag hier, hopelijk kan iemand mij helpen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@xmenneo België hoop ik? Voor Nederland anders nogal verwarrende kleuren. Staat er 8)7

Maar goed, verder prima te doen:
- L doortrekken van de schakelaar naar de lamp
- Deze sluit je aan op L en I van de Shelly
- Schakeldraad (L/rood) die nu naar de lamp gaat haal je los
- Deze sluit je aan op SW
- N van de lamp aftakken en op de N van de Shelly
- O sluit je aan op de lamp als nieuwe schakeldraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 22:17

L01

Ik heb vandaag voor het eerst een Shelly device aangesloten, en ondanks dat het er niet bizar ingewikkeld uit ziet heb ik toch wat vragen.

Ik heb de Shelly 1L aangesloten achter de schakelaar in de muur. Omdat ik bij de schakelaar geen blauwe draad heb, moet ik gebruik maken van de Shelly Bypass.

Deze bypass heb ik aangesloten bij de lamp in het plafond. Dit heb ik gedaan door een de blauwe draad uit het plafond in een lasklem te stoppen en in dezelfde klem de draad naar de bypass en een draad naar de lamp. Idem voor de schakeldraad:

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden: zo ziet het eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWNpt3x9HSzL2Ctm9RkBUKh_zjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KGlGQRy3HwWSqo7y6Jzckrap.png?f=user_large

In de fitting zit een 4.5 Watt Philips led lamp. Zodra ik de lamp inschakel begint deze na ~5 seconden onwijs te knipperen. Dit lijkt me niet normaal. Ligt dit aan de lamp of heb ik de boel verkeerd aangesloten?

Als ik de lamp bedien met de app en vervolgens uit zet, dan moet ik soms 2x schakelen als ik de lamp wil aanzetten met de schakelaar in de muur. Is dit normaal, of heb ik iets verkeerd aangesloten?
Dit probleem lijkt opgelost te zijn door de Shelly in "Edge" mode te zeten.

[ Voor 3% gewijzigd door L01 op 17-10-2021 16:38 ]

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:48
@L01

stomme vraag waarom dan niet de shelly in het plafond gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:23

de Peer

under peer review

vonkkie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:17:
@L01

De lichtschakelaar dan ook maar op het plafond plaatsen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@L01 Lamp al even weer los getest?

Je hoort de Shelly netjes aanschakelen? En tijdens het knipperen blijft de Shelly ook stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
de Peer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

De lichtschakelaar dan ook maar op het plafond plaatsen? :+
Waar Denkje dat de draden van de schakelaar vandaan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:23

de Peer

under peer review

vonkkie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Waar Denkje dat de draden van de schakelaar vandaan komen
Precies. Dat was mijn punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
de Peer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Precies. Dat was mijn punt
Zo duh

Je draden van je schakelaars lopen naar je lamp dus of je de shelly bij de schakelaar of bij de lamp zet maakt niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01

L01

vonkkie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:17:
@L01

Dit is de eerste keer dat ik een Shelly aansluit en ik heb dan ook de handleiding gevolgd welke zei dat ik het op deze manier aan moet sluiten.

Hoe zou dit eruit zien dan? Er gaat namelijk maar 1 schakeldraad richting de lamp.
Zou je op mijn schema willen aangeven hoe ik dit zou moeten aansluiten?
Septillion schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:37:
@L01 Lamp al even weer los getest?

Je hoort de Shelly netjes aanschakelen? En tijdens het knipperen blijft de Shelly ook stil?
De lamp werkt normaal prima, en de Shelly schakelt netjes aan. Tijdens het knipperen is de Shelly inderdaad stil. Het is niet zo dat de Shelly onwijs snel schakelt en daardoor het knipperen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@L01 Mm, dat maakt mij alleen maar meer ongerust. Dan zou ik gewoon een (enorm) slechte verbinding verwachten ergens. Ik zou het weer eens terug bouwen en dan opnieuw beginnen.

Overigens schrijft de handleiding van de Shelly zo ver ik weet de locatie niet voor. Misschien dat de schematische weergeven van hoe aan te sluiten dit lijkt te suggereren maar meer dan schematische weergave is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01

L01

Septillion schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:54:
@L01 Mm, dat maakt mij alleen maar meer ongerust. Dan zou ik gewoon een (enorm) slechte verbinding verwachten ergens. Ik zou het weer eens terug bouwen en dan opnieuw beginnen.

Overigens schrijft de handleiding van de Shelly zo ver ik weet de locatie niet voor. Misschien dat de schematische weergeven van hoe aan te sluiten dit lijkt te suggereren maar meer dan schematische weergave is het niet.
Ik heb nu een andere lamp in de fitting zitten, een ouderwetse spaarlamp. Deze knippert niet maar gloeit heel zachtjes als de schakelaar uit staat. Ik vermoed dat dit komt door de ByPass dit toch een heel klein beetje stroom laat lopen.

Volgens het schema gaan er 2 draden van de schakelaar naar de Shelly, omdat er maar 1 schakeldraad richting de lamp loopt kan ik me niet bedenken hoe ik dat dan aan zou moeten sluiten. Enig idee?
Vandaar dat ik er ook blind van uit ging dat zon Shelly achter de schakelaar moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BP1E2Q3Q6qBr9zpdg6_XFoC6cqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jf8b6xJg6tH9417yrHiEUHQp.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door L01 op 17-10-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
L01 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:59:
Ik heb nu een andere lamp in de fitting zitten, een ouderwetse spaarlamp. Deze knippert niet maar gloeit heel zachtjes als de schakelaar uit staat. Ik vermoed dat dit komt door de ByPass dit toch een heel klein beetje stroom laat lopen.
De bypass zou volledig parallel moeten staan aan de lamp. In een spanningsgestuurde situatie als deze heeft het dan geen effect op de lamp. Het lijkt er bijna op alsof je de bypass en de lamp in serie hebt gezet ipv parallel.

En mm, ik dacht dat je de Shelly 1L ook vanaf L mocht voeden qua schakelaar maar zie dit inderdaad niet in de handleiding. Zou kunnen dat dit alleen bij de Dimmer 2 kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@L01 Als je het hebt aangesloten op je schema dan zou het in principe goed moeten zijn. Maar volgens mij blijft het helaas zo dat je met een led lamp vreemde effecten kan krijgen, ook al gebruik je een bypass. Maar het idee van de bypass is wel dat er door de bypass wat stroom loopt (zodat je Shelly 1L kan werken) en dat de lamp uit blijft omdat die weerstand veel groter is danwel er meer vermogen nodig is om te gaan gloeien. Blijkbaar is dat bij je spaarlamp niet zo.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de bypass niet doorheeft dat je ledlamp aan is en daarom zelf ook "aan" blijft waardoor je led lamp weer uitgaat etc.

Volgens mij zijn er geen goede oplossingen anders dan de lamp vervangen (in de hoop dat het met een ander model wel werkt), de Shelly niet gebruiken of extra draden aanleggen. Dat laatste kan een aparte nuldraad bij je schakelaar zijn of een vaste (dus geen geschakelde) L-draad bij je lamp en de Shelly dan bij de lamp te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:38:
Het enige wat ik kan bedenken is dat de bypass niet doorheeft dat je ledlamp aan is en daarom zelf ook "aan" blijft waardoor je led lamp weer uitgaat etc.
Dat kan niet uitmaken in een spanningsgestuurde parallelschakeling (die aan staat). Als de bypass echt iets actiefs doet heeft het alleen zichzelf ermee (namelijk meer vermogen verstoken). Maar daar de Shelly in de aan-stand gewoon (nagenoeg de volle) netspanning doorlaat kan dit geen probleem zijn.

Ik denk nog steeds aan slechte verbindingen of bypass in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Septillion Ik dacht er juist aan dat de bypass de weerstand zou verlagen om er voor te zorgen dat er genoeg stroom voor de Shelly is, waardoor de ledlamp minder stroom krijgt zodat die uitgaat. Wellicht zit er in de ledlamp ook elektronica die er niet van houdt als de stroom/spanning veel wisselt en je daardoor dit knipper effect krijgt. Maar ik ben geen elektronicus, dus ik zal het vast mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@JeroenE Maar dat is juist voor de uit-stand. Probleem is dan dat de Shelly de boel niet volledig afschakelt omdat hij zelf nog stroom nodig heeft. Hoe lager de nominale last van een lamp hoe groter aandeel die ruststroom vormt en dus voor problemen kan zorgen als gloeien.

Maar in de aan stand speelt dit niet, dan laat de Shelly nagenoeg de volle netspanning door. Dit zou een paar volt minder kunnen zijn maar niets erger dan wat je normaal in het net ziet.

@L01 Wat je eens zou kunnen doen is de bypass afkoppelen. Dan zou de ledlamp hoogstens mogen gaan gloeien in de uit-stand. Als de Shelly aan staat zou de ledlamp gewoon aan moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01

L01

JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:38:
@L01 Als je het hebt aangesloten op je schema dan zou het in principe goed moeten zijn. Maar volgens mij blijft het helaas zo dat je met een led lamp vreemde effecten kan krijgen, ook al gebruik je een bypass. Maar het idee van de bypass is wel dat er door de bypass wat stroom loopt (zodat je Shelly 1L kan werken) en dat de lamp uit blijft omdat die weerstand veel groter is danwel er meer vermogen nodig is om te gaan gloeien. Blijkbaar is dat bij je spaarlamp niet zo.

Volgens mij zijn er geen goede oplossingen anders dan de lamp vervangen (in de hoop dat het met een ander model wel werkt), de Shelly niet gebruiken of extra draden aanleggen. Dat laatste kan een aparte nuldraad bij je schakelaar zijn of een vaste (dus geen geschakelde) L-draad bij je lamp en de Shelly dan bij de lamp te monteren.
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Dat kan niet uitmaken in een spanningsgestuurde parallelschakeling (die aan staat). Als de bypass echt iets actiefs doet heeft het alleen zichzelf ermee (namelijk meer vermogen verstoken). Maar daar de Shelly in de aan-stand gewoon (nagenoeg de volle) netspanning doorlaat kan dit geen probleem zijn.

Ik denk nog steeds aan slechte verbindingen of bypass in serie.
Vanavond zal ik eens alles loshalen en opnieuw aansluiten, ondanks dat ik uiteraard geen enkele twijfel heb over mijn eigen kunde, is het misschien verstandig om deze kunde eens te verifieren.
Elders op het internet heb ik gezien dat Bypass bij de Fase en 0 draad in de lamp wordt gestopt. Ik zal dit ook eens proberen, op deze manier weet ik zeker dat de Bypass parallel geschakeld is. Daarnaast heb ik een reserve Bypass die ik ook kan proberen.
Ik merkte vanmorgen op dat een andere lamp in dezelfde hal gaat knipperen als ik deze lamp aan heb staan.. the plot thickens...

Als blijkt dat het allemaal correct is aangesloten en het nog niet werkt, ga ik eens kijken of ik de blauwe draad door kan trekken naar de schakelaar.
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:12:
@JeroenE Maar dat is juist voor de uit-stand. Probleem is dan dat de Shelly de boel niet volledig afschakelt omdat hij zelf nog stroom nodig heeft. Hoe lager de nominale last van een lamp hoe groter aandeel die ruststroom vormt en dus voor problemen kan zorgen als gloeien.

Maar in de aan stand speelt dit niet, dan laat de Shelly nagenoeg de volle netspanning door. Dit zou een paar volt minder kunnen zijn maar niets erger dan wat je normaal in het net ziet.

@L01 Wat je eens zou kunnen doen is de bypass afkoppelen. Dan zou de ledlamp hoogstens mogen gaan gloeien in de uit-stand. Als de Shelly aan staat zou de ledlamp gewoon aan moeten staan.
Werkt de Shelly dan nog? Aangezien deze een bepaalde spanning nodig heeft om te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@L01 De Shelly 1L laat volgens mij altijd een beetje stroom door op de O draad zodat er 'verbinding' is met N (via de lamp). Dat is de hele truc er achter. De bypass is om er voor te zorgen dat dit mini-stroompje via deze bypass loopt en dan zorgt dat de lamp niet aan gaat omdat die te weinig spanning/stroom heeft om licht te maken.

Bij led is dat een probleem omdat die veel sneller licht maken dan een gloeilamp of halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
L01 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:28:
Elders op het internet heb ik gezien dat Bypass bij de Fase en 0 draad in de lamp wordt gestopt.
Volgens je tekening heb je dat nu ook. Of in ieder geval aan de geschakelde fase (schakeldraad). Tussen de ongeschakelde L en N heeft natuurlijk helemaal geen zin, daar ziet de Shelly al helemaal niets van.
Werkt de Shelly dan nog? Aangezien deze een bepaalde spanning nodig heeft om te werken?
Te weinig stroom zou kunnen maar meestal is het eerder het niet uit willen van de lamp het probleem.

Maar andersom zou je ook kunnen testen, zonder lamp zou de Shelly ook moeten werken als de bypass goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:13
Ik heb 2 shelly dimmers (zonder blauwe draad) en beide flikkeren zeker kort bij belasting op het stroomnet hier in huis ? Dus als ik de bora kookplaat aanzet en ik hoor het relais schakelen, dan knippert de keuken verlichting.
Andere niet smart oldschool led dimmers hebben dat niet, en andere lampen in huis ook niet. Anti flickering debounce heeft geen nut helaas. Wat mis ik hier ? Zijn de shellys gevoeliger ? Ben stiekem toch beetje teleurgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
YES schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:17:
Thuis gebruik ik shelly's voor verschillende dingen, in de tuin een dimmer voor de verlichting maar verder in huis eigenlijk alleen maar voor de klimaatbeheersing in het verblijf van mijn huisdieren (gekko's). Shelly 1 schakelaars in combinatie met de shelly H&T werkt prima als thermostaat (wel gewoon in de shelly app want met Domoticz krijg ik dit niet zo ingeregeld.

Nou ben ik sinds kort bezig met een broedstoof, om komend voorjaar eitjes van mijn gekko's in te kunnen uitbroeden. Hierbij luistert klimaatbeheersing (met name een stabiele temperatuur) best nauw maar de thermostaat-setup is daar net niet fijn genoeg voor. Hij slaat aan als de temperatuur 0,1 onder de minimale temperatuur zit maar het vermogen van het verwarmingselement is dan te hoog waardoor de temperatuur te snel stijgt en het element koelt ook niet snel genoeg af. Als ik het vermogen van het verwarmingselement verlaag wordt dit minder heftig of zelfs helemaal weggenomen maar dan is het juist weer te laat opgewarmd waardoor de temperatuur te ver dipt.

Nu ben ik met een Shelly dimmer in staat het verwarmingselement zoveel vermogen te geven dat de temperatuur ongeveer op het gewenste niveau komt en blijft. In dat geval heb ik helemaal geen thermostaat nodig.

Echter nu zit de crux hem in die dimmer. Deze kan ik in de shelly app van 0 tot 100% instellen maar ik zou liever het wattage wat doorgegeven wordt zelf beïnvloeden. Elke % is gekoppeld aan een bepaald wattage maar het perfecte wattage zit er net niet tussen.

Is er een manier om de nauwkeurigheid van het dimmen/wattage handmatig te calibreren? In de Shelly app krijg ik dat niet voor elkaar. Kan dit met behulp van Domoticz of Tasmota wel? En zo ja, kan iemand mij een richting in helpen waar ik eventueel een bruikbaar script kan vinden?
Je gebruikt imho het verkeerde product op de verkeerde plaats. Wil je een directe aansturing van het vermogen; dan is een dimmer met fase-aansnijding gemaakt voor verlichting niet wat je wil, teveel non-lineariteit vooral als je naar de limieten gaat (en gezien 7% te weinig en 8% teveel is, zit je op de limieten).
Je zit echter met een warmtesturing, dat is typisch een traag proces; dus een aan/uit sturing kan perfect voldoen; zelfs enorm nauwkeurige ovens worden aangestuurd door ze in een periode van vb 5.1 seconden steeds een aantal volledige sinussen van de netspanning aan te zetten (50Hz, dus 50 sinussen per seconde, om 255 dimwaarden te bekomen ben je 5.1s bezig).
In principe zou je de shelly steeds een seconde aan, en 3 seconden uit kunnen zetten; om zo je maximum vermogen te doen zakken; of andere truukjes; dan ga je richting eigen firmware programmeren. Je wil de intelligentie zo dicht mogelijk bij je toepassing hebben, liever geen wifi daartussen steken.

Wellicht is het heel wat eenvoudiger om een DC warmteweerstand te gebruiken op een veilige lage spanning; en die met een klassieke PWM te sturen, met een arduino of een ESP8266 (als je WIFI wil). Of kijk eens naar de Shelly RGBW 2; die heeft 4 PWM uitgangen die je op lage DC spanning kan gebruiken (een voor verwarming, een voor een potje water op te warmen voor hogere vochtigheid, eentje om een ventilator te sturen, en dan nog een voor wat LED verlichting). Ook hier weer hetzelfde: probeer het volledige aansturen in een microcontroller te steken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Lollercopter schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:27:
Ik heb 2 shelly dimmers (zonder blauwe draad) en beide flikkeren zeker kort bij belasting op het stroomnet hier in huis ? Dus als ik de bora kookplaat aanzet en ik hoor het relais schakelen, dan knippert de keuken verlichting.
Andere niet smart oldschool led dimmers hebben dat niet, en andere lampen in huis ook niet. Anti flickering debounce heeft geen nut helaas. Wat mis ik hier ? Zijn de shellys gevoeliger ? Ben stiekem toch beetje teleurgesteld.
Een dimmer zonder voeding (dus zonder blauwe nuldraad) is iets wat niet altijd probleemloos kan werken; de grenzen van het haalbare worden opgezocht.
Mogelijks krijg je het stabieler met een bypass over je lampen; wellicht zie je het ook enkel op bepaalde dimstanden die je zou kunnen proberen te vermijden.

Maar de finale oplossing voor stabiel gedrag, mag duidelijk zijn: voorzie een blauwe nuldraad. Misschien eenvoudig te doen door de shelly bij de lamp te plaatsen: misschien wat meer werk met draden trekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35

YES

Moderator General Chat
naftebakje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:27:
[...]
Je gebruikt imho het verkeerde product op de verkeerde plaats. Wil je een directe aansturing van het vermogen; dan is een dimmer met fase-aansnijding gemaakt voor verlichting niet wat je wil, teveel non-lineariteit vooral als je naar de limieten gaat (en gezien 7% te weinig en 8% teveel is, zit je op de limieten).
Je zit echter met een warmtesturing, dat is typisch een traag proces; dus een aan/uit sturing kan perfect voldoen; zelfs enorm nauwkeurige ovens worden aangestuurd door ze in een periode van vb 5.1 seconden steeds een aantal volledige sinussen van de netspanning aan te zetten (50Hz, dus 50 sinussen per seconde, om 255 dimwaarden te bekomen ben je 5.1s bezig).
In principe zou je de shelly steeds een seconde aan, en 3 seconden uit kunnen zetten; om zo je maximum vermogen te doen zakken; of andere truukjes; dan ga je richting eigen firmware programmeren. Je wil de intelligentie zo dicht mogelijk bij je toepassing hebben, liever geen wifi daartussen steken.

Wellicht is het heel wat eenvoudiger om een DC warmteweerstand te gebruiken op een veilige lage spanning; en die met een klassieke PWM te sturen, met een arduino of een ESP8266 (als je WIFI wil). Of kijk eens naar de Shelly RGBW 2; die heeft 4 PWM uitgangen die je op lage DC spanning kan gebruiken (een voor verwarming, een voor een potje water op te warmen voor hogere vochtigheid, eentje om een ventilator te sturen, en dan nog een voor wat LED verlichting). Ook hier weer hetzelfde: probeer het volledige aansturen in een microcontroller te steken.
Hmm dat klinkt allemaal wel aardig complex voor een relatieve n00b als ik ben. Zal er eens naar kijken maar ik heb de temperatuur inmiddels wel ietsje stabieler gekregen en moet nog aan de gang met ventilatiegaten en dergelijke, eerst maar eens kijken hoe ver ik daarmee kom.

Als het me te complex wordt allemaal kan ik altijd nog geld steken in een broedstoof die er voor gebouwd is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 22:26
Zijn er opties om een 'dubbel lichtknopje' slim te maken, wanneer er geen blauwe draad is? Ik ben bang dat twee Shelly 1L niet gaan passen? Heeft iemand nog slimme ideeen?

De flexibele buis die naar deze WCD loopt is helaas flink verbogen om het e.e.a. weg te werken, nadat de vorige eigenaren een muur hebben verwijderd. Ik heb zo'n vermoeden dat daar geen extra blauwe draad meer bij gaat passen dus.. Een i3 lijkt me dus ook geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
iMick schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:51:
Zijn er opties om een 'dubbel lichtknopje' slim te maken, wanneer er geen blauwe draad is? Ik ben bang dat twee Shelly 1L niet gaan passen? Heeft iemand nog slimme ideeen?

De flexibele buis die naar deze WCD loopt is helaas flink verbogen om het e.e.a. weg te werken, nadat de vorige eigenaren een muur hebben verwijderd. Ik heb zo'n vermoeden dat daar geen extra blauwe draad meer bij gaat passen dus.. Een i3 lijkt me dus ook geen optie?
Heb je eventueel wel ruimte bij de lamp(en)? Daar zit ook vaak een blauwe draad namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
synoniem schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:05:
[...]

Heb je eventueel wel ruimte bij de lamp(en)? Daar zit ook vaak een blauwe draad namelijk.
Helaas niet :( daarom heb ik zo'n vermoeden dat het erg lastig gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Vandaag komt de Shelly H&T sensor binnen, echter kwam ik er net achter dat er geen batterij bij zit :|

Gaat om een CR123A batterij. In welke (stenen) winkel kan ik deze tegen een normale prijs kopen? De action lijkt ze niet te hebben en de bouwmarkt vraagt er €12 voor 8)7

Anders moet ik deze maar ergens bestellen.

Ben benieuwd of de H&T net zo goed werkt als de Netatmo sensors welke ik al een tijdje gebruik, echter wel zeer duur voor extra modules.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BlazeMuis Misschien bij een fotozaak? Die batterijen schijnen ook in camera's gebruikt te worden.

Ik koop ze zelf altijd online, dat is tot nu toe altijd heel veel goedkoper geweest. Maar ik koop er dan ook 10 want zo veel moeten er in de AED op mijn werk. Dan maken de verzendkosten relatief weinig uit.

Maar zelfs voor 1 zal je goedkoper uit zijn, maar je moet wel langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
Mijn favoriete batterijen-shop is nkon.nl . Niet interessant voor 1 batterijtje tenzij je gratis kan gaan afhalen, maar ja.

De H&T werkt op zich best goed, alleen gaat hij enkel een update geven bij een voldoende veranderende temperatuur en/of vochtigheid. Zet je die verandering te klein, dan gaat hij veel updates doen en is de batterij op een paar maanden leeg. Is de temperatuur constant, dan geeft hij om de 12u een update dacht ik.

Mijn favoriete temperatuursensor is eigenlijk de Philips Hue bewegingsdetector. Doet normaal gezien 2j op een batterijtje,rapporteert beweging, temperatuur en lichtsterkte (geen vochtigheid dus). Dit integreert prima met de domotica thuis en is erg veelzijdig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L01

L01

JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:31:
@L01 De Shelly 1L laat volgens mij altijd een beetje stroom door op de O draad zodat er 'verbinding' is met N (via de lamp). Dat is de hele truc er achter. De bypass is om er voor te zorgen dat dit mini-stroompje via deze bypass loopt en dan zorgt dat de lamp niet aan gaat omdat die te weinig spanning/stroom heeft om licht te maken.

Bij led is dat een probleem omdat die veel sneller licht maken dan een gloeilamp of halogeen.
@JeroenE , @Septillion,
Elders op het internet las ik verhalen dat het erg lastig is om een Shelly 1L werkend te krijgen met een led lamp met zo weinig vermogen.
Daarom vandaag een blauwe draad getrokken naar de schakelaar, sindsdien geen centje pijn meer. Lamp knippert niet, schakelt prima, zowel via de app als de normale schakelaar.
Bedankt voor t meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:24
Ik ben het hele forum aan het doorspitten, maar ik kom helaas nog niet uit.

Werkt een Shelly 1 met een ouderwetse wipschakelaar (omhoog uit / omlaag aan), of moet ik overstappen op pulsdrukkers?

Wij oudjes zijn nu al 700 jaar gewend aan wipschakelaars :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@keroner ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:24
Thanks Jeltel,
Dan ga ik aan de slag 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@keroner Allebei wordt ondersteund. Je stelt via de app in welke schakelaar je er aan hebt gehangen. Zie ook hier

[ Voor 0% gewijzigd door masaman op 24-10-2021 19:21 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@L01 Klopt, maar dat moet de bypass volledig kunnen verhelpen. Tenzij je een hele gevoelige lamp hebt, dan kan hij in de uit-stand blijven gloeien. In de aan-stand is er geen reden voor vreemd gedrag dan daar de bypass alleen al de benodigde energie kan geven om de Shelly te laten werken en dus de uitgang aan te houden. Daar moet dus gewoon 230V op staan.

Dus denk toch dat er iets niet goed zat met de bypass. Maar prima dat een N draad het ook heeft opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Lollercopter schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:27:
Hier precies hetzelfde. Maar niet perse gerelateerd aan zware verbruikers zo lijkt het. Ik heb zelfs gehad dat wanneer ik m’n multitool gebruikte op een groep, de Shelly’s de verlichting op die groep uitschakelde. Ze gingen niet offline of in error, kon direct erna de lamp inschakelen, maar het bleef maar gebeuren.

Vreemd gedrag. Ik heb de meeste Shelly’s zonder blauw aangesloten. Geen idee of dat de reden is. Ik zie het zeer kort flikkeren ook bijinschakelen vsn apparatuur op een andere fase. Dat is dan toch vreemd.

Het is mij niet te vervelend om er dieper in te duiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:39

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Soms reageert onze CV niet direct of goed op een signaal van de Honeywell EvoHome installatie. Dat komt meestal vanzelf weer goed, maar om een backup te hebben zou ik graag via Home Assistant de CV kunnen forceren om te gaan stoken.

Daar komt nu heel simpel een OpenTherm draadje uit die direct op de RF ontvanger van EvoHome zit. Als ik die doormeet komt daar zo'n 6V gelijkstroom doorheen. Het lijkt me dat de ketel die 6V er altijd doorheen probeert te duwen en de RF 'm alleen verbinding laat maken als er daadwerkelijk vraag om warmte is.

6V is niet genoeg om een Shelly 1 (in DC mode) in de lucht te houden, dus die optie valt jammer genoeg af. Daarnaast schakelt die ook direct het voltage waar z'n power vandaan komt door. Geen idee hoe OpenTherm reageert op meer dan die 6V.

Dan heb ik ook nog een Shelly Uni liggen die ik hiervoor in zou kunnen zetten. Ik wil dat ding dan niet tussen de ketel en de RF ontvanger bouwen, maar echt als tweede optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bwf1IyOsl8hdPaws-x1TA1Ktc4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vveqjbr64jbULEyyuLEno7a8.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij moet ik dan eerst zorgen voor een stabiele 12V om die Shelly Uni 'aan' te houden. Daarna kan ik op één van de twee channels de OpenTherm aansluiten. Dan kan ik 'm in Home Assistant toevoegen en die schakelaar met timer een duwtje geven als het nodig is.

Roep ik dan gekke dingen, of zou dat in theorie moeten werken? Zo ja, dan ga ik eens zien of ik de praktijk daarbij aan kan laten sluiten. Alvast dank voor de sanity check :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kaastosti Ik heb zelf nog nooit met OpenTherm gespeeld maar er gaat wel wat meer overheen dan wat je met een standaard DC meter kunt zien.

Maar goed, OpenTherm zou backwards compatible moeten zijn met een aan-uit signaal. Dus je zou het signaal inderdaad kunnen kortsluiten met een Shelly Uni of een Shelly 1 om een aan te forceren. Thermostaat zal dan wel alle communicatie kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaastosti schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:17:
Daarnaast schakelt die ook direct het voltage waar z'n power vandaan komt door.
Een Shelly 1 schakelt ook in DC mode niet zijn eigen powersupply door op de uitgang. Je kan dus ook 220V AC schakelen als de Shelly zelf op 12V DC werkt, net zoals dat andersom ook kan. Waarom denk je dat dit wel zo is?

Zie https://shelly.cloud/know...elly-1/#tab_61766fa82bdc1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Dank voor de input!
Maar goed, OpenTherm zou backwards compatible moeten zijn met een aan-uit signaal. Dus je zou het signaal inderdaad kunnen kortsluiten met een Shelly Uni of een Shelly 1 om een aan te forceren. Thermostaat zal dan wel alle communicatie kwijt raken.
Goed punt, dat zou de bestaande thermostaat best wel eens in de weg kunnen zitten. Backwards compatible is mooi, maar dat gaa natuurlijk niet tegelijk werken met een nieuwere versie. Misschien dan toch kijken naar een systeem dat aansluit op OpenTherm en ook via HA te schakelen is.

Die bestaan, heb ik al dingen over gelezen, maar Shelly heb ik liggen ;)
[...]Een Shelly 1 schakelt ook in DC mode niet zijn eigen powersupply door op de uitgang. Je kan dus ook 220V AC schakelen als de Shelly zelf op 12V DC werkt, net zoals dat andersom ook kan. Waarom denk je dat dit wel zo is?
Ah dat was een aanname van mijn kant, omdat de switch wel gelijk moet zijn aan de power van de Shelly zelf. In de standaard aansluitschema's maken die allemaal gebruik van dezelfde bron. Dan moeten Shelly power en hetgeen je wilt schakelen hetzelfde zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02Li48JoJ4e7s4rtHi6B6wi9x7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q15yZeRwNSnaZ3OPuTmvDKT9.png?f=user_large

Maar je hebt helemaal gelijk, die twee kun je ook los van elkaar zien. SW+N+L aan één kant, 0 en 1 aan de andere kant. Helder.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Kaastosti schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:11:
Maar je hebt helemaal gelijk, die twee kun je ook los van elkaar zien. SW+N+L aan één kant, 0 en 1 aan de andere kant. Helder.
Vandaar ook dat de lamp niet aan dezelfde + en - draadjes hangt in het schema ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
Gebruikt er hier iemand de Shelly 1 PM voor het 'slimmer maken' van de vaatwasser/wasmachine? Het enige wat ik nodig heb is het stroomverbruik, schakelen is niet nodig. Op basis van het stroomverbruik zou ik graag een notificatie sturen wanneer hij klaar is.

Zou de Shelly 1 PM dit veilig aankunnen, of kan ik toch beter naar de Shelly Plug kijken? Het lijkt erop dat ze beiden tot 3500W kunnen, dus dat het niet uitmaakt welke ik kies? Is dit een veilige gedachte :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
iMick schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:35:
Gebruikt er hier iemand de Shelly 1 PM voor het 'slimmer maken' van de vaatwasser/wasmachine? Het enige wat ik nodig heb is het stroomverbruik, schakelen is niet nodig. Op basis van het stroomverbruik zou ik graag een notificatie sturen wanneer hij klaar is.

Zou de Shelly 1 PM dit veilig aankunnen, of kan ik toch beter naar de Shelly Plug kijken? Het lijkt erop dat ze beiden tot 3500W kunnen, dus dat het niet uitmaakt welke ik kies? Is dit een veilige gedachte :-).
Shelly 1 pm ging bij mij niet goed
heb nu per machine de shelly plus 1 pm dit gaat wel goed

De shelly 1pm werd te warm en schakelde uit
Onze droger gebruikt 2500 W en wasmachine 2300 W.
Das teveel
hij was ingebouwd in de trekschakelaar behuizing

[ Voor 10% gewijzigd door vonkkie op 25-10-2021 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:16
iMick schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:35:

Ik ben begonnen met de Shelly plug, dat is niet gelukt. Nu heb ik de Shelly PM en werkt het uitstekend. Droger verbruikt 2650W. De vaatwasser werkt hier overigens wel met de Shelly plug.

[ Voor 4% gewijzigd door twieren op 26-10-2021 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Kaastosti schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:11:
Goed punt, dat zou de bestaande thermostaat best wel eens in de weg kunnen zitten. Backwards compatible is mooi, maar dat gaa natuurlijk niet tegelijk werken met een nieuwere versie. Misschien dan toch kijken naar een systeem dat aansluit op OpenTherm en ook via HA te schakelen is.

Die bestaan, heb ik al dingen over gelezen, maar Shelly heb ik liggen ;)
Maak het jezelf makkelijk en haal een OpenTherm Gateway (OTGW) :) . Gebruik ik al een aantal jaar i.c.m. Domoticz. Wel eerst even kijken welke functies je ketel en thermostaat ondersteunen; mijn thermostaat accepteert bijvoorbeeld geen temperatuur overrides, waar jij juist naar op zoek bent.

Meer info in dit topic.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
vonkkie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:40:
[...]
Shelly 1 pm ging bij mij niet goed
heb nu per machine de shelly plus 1 pm dit gaat wel goed
[...]
twieren schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:59:
[...]

Ik ben begonnen met de Shelly plug, dat is niet gelukt. Nu heb ik de Shelly PM en werkt het uitstekend. Droger verbruikt 2650W. De vaatwasser werkt hier overigens wel met de Shelly plug.
Dank @vonkkie & @twieren voor het delen van jullie ervaringen! In mijn geval zou ik hem ook achter het stopcontact monteren, maar ben er dus nog niet helemaal over uit.

Misschien maar gewoon een Shelly 1PM gebruiken en kijken of het werkt. De Shelly PM Plus zie ik eigenlijk de meerwaarde nog niet van, gezien ik de logica bij mij in Home Assistant draai.

[ Voor 3% gewijzigd door iMick op 26-10-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@iMick

Bij mij draait de logica ook in HA daar werkt de plus pm net zo mee als de 1pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
vonkkie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:00:
@iMick

Bij mij draait de logica ook in HA daar werkt de plus pm net zo mee als de 1pm
Begrijp ik, alleen ik doelde meer op de ietwat hogere prijs en verder geen functies die ik nodig heb. Want voor zover ik online kan vinden zou die het qua hitte/verdraagzaamheid niet per direct beter moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
iMick schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:03:
[...]

Begrijp ik, alleen ik doelde meer op de ietwat hogere prijs en verder geen functies die ik nodig heb. Want voor zover ik online kan vinden zou die het qua hitte/verdraagzaamheid niet per direct beter moeten doen.
Dat schijnt nou juist wel het voordeel te zijn van de plus versie de 1pm gaat plat door te hoge temperatuur en de plus blijven koeler en kunnen 16 A ipv 10 A hebben dus voor zwaardere apparatuur zijn ze beter

Dat was voor mij namelijk de reden om plus versie te bestellen bij shelly om dat hier in nl ze nog niet leverbaar waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

JanPedaal schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:27:
[...]Maak het jezelf makkelijk en haal een OpenTherm Gateway (OTGW) :)
Meer info in dit topic.
Daar kwam ik na wat zoeken ook op uit :) Wel weer even geld uitgeven, maar dan heb je daarna zowel inzicht als controle, zonder de bestaande installatie stuk te maken. Dat is ook wat waard, nu afwachten wanneer het geleverd kan worden, gelukkig geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:16
Kaastosti schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Daar kwam ik na wat zoeken ook op uit :) Wel weer even geld uitgeven, maar dan heb je daarna zowel inzicht als controle, zonder de bestaande installatie stuk te maken. Dat is ook wat waard, nu afwachten wanneer het geleverd kan worden, gelukkig geen haast.
Ben benieuwd naar je ervaringen als je de OTGW er tussen hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb interesse in bulbs van Shelly, zijn deze nog steeds simpel te flashen via https://github.com/arendst/mgos-to-tasmota?

Ik vraag dit omdat tuya-convert inmiddels niet meer werkt door gepatchte firmware (LSC bulbs), en wil even zeker zijn dat de Shelly wel nog werkt voordat ik er een paar aanschaf... :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Sp33dFr34k schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:19:
Ik heb interesse in bulbs van Shelly, zijn deze nog steeds simpel te flashen via https://github.com/arendst/mgos-to-tasmota?

Ik vraag dit omdat tuya-convert inmiddels niet meer werkt door gepatchte firmware (LSC bulbs), en wil even zeker zijn dat de Shelly wel nog werkt voordat ik er een paar aanschaf... :)
Dit zijn twee hele verschillende dingen. Tuya-convert is, zoals de naam impliceert, voor Tuya apparaten. Shelly zijn geen Tuya apparaten.

Ik heb laatst (2 weken terug) een Shelly Bulb Duo GU10 naar Tasmota geflasht met die methode, dat ging prima. Moet er alleen nog tijd in steken om dat met m'n home assistant te integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

GoldenLeafBird schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:24:
[...]

Dit zijn twee hele verschillende dingen. Tuya-convert is, zoals de naam impliceert, voor Tuya apparaten. Shelly zijn geen Tuya apparaten.

Ik heb laatst (2 weken terug) een Shelly Bulb Duo GU10 naar Tasmota geflasht met die methode, dat ging prima. Moet er alleen nog tijd in steken om dat met m'n home assistant te integreren.
Daar ben ik me van bewust, vandaar ook LSC tussen haakjes erachter :)

Maar dat is goed om te weten, dan ga ik dat eens proberen!

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Laatst online: 11:52
Ik wil mijn schakelaars voorzien van Shelly dimmers. Nu heb ik vrijwel alleen maar dit soort dubbele schakelaars

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/0/1/012827-600x600bw0c0q70.jpg

Ik begreep dat je dan maar 1 kant op kan dimmen wanneer ik deze vervang voor pulsdrukkers. Is dit hinderlijk of valt dat mee? Beide knoppen bedienen een ander lichtpunt.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:43
IceM schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:22:
Ik wil mijn schakelaars voorzien van Shelly dimmers. Nu heb ik vrijwel alleen maar dit soort dubbele schakelaars

[Afbeelding]

Ik begreep dat je dan maar 1 kant op kan dimmen wanneer ik deze vervang voor pulsdrukkers. Is dit hinderlijk of valt dat mee? Beide knoppen bedienen een ander lichtpunt.
Ik heb Shelly 2 dimmers met een plusdrukker. Stel de felheid is 75%, en je wilt naar 25%. Dan ga je eerst naar 100%, en daarna dim je weer naar 25%. Ik vind dit niet erg hinderlijk, gebruik vaak dezelfde stand. En je hebt de (shelly,HA) app ook altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mr_derk Wisselt de Shelly niet elke keer van dimrichting? Dus als je van 60% naar 70% bent gegaan dat hij de volgende keer dat je hem lang indrukt juist weer naar beneden dimt?

Heb geen Shelly Dimmer maar dat is hoe veel andere dimmers met enkele pulsdrukker werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:52:
@mr_derk Wisselt de Shelly niet elke keer van dimrichting? Dus als je van 60% naar 70% bent gegaan dat hij de volgende keer dat je hem lang indrukt juist weer naar beneden dimt?

Heb geen Shelly Dimmer maar dat is hoe veel andere dimmers met enkele pulsdrukker werken.
Zo werken de Shelly Dimmers inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:43
ja jullie hebben gelijk, te lang niet op gedimt met een knop :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Laatst online: 11:52
Bedankt allemaal! Dat gaat dan prima werken.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:52:

Én: een mogelijkheid voor dubbelklik om direct op 100% felheid te zitten!

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Ik zocht een mooie draadloze oplossing om het energieverbruik van mijn lucht/lucht wp van de woonkamer te meten.
In de meterkast gaat niet omdat de wp op de groep van de schuur hangt.
Uitgekomen op de EM, erg tevreden van.
In de schuur zit een grote grijze lasdoos waarvan de kabel richting de wp gaat, daar kan ik alles mooi aansluiten en het paste ook nog goed door het compacte design.
Configureren was ook een fluitje van een cent, alles bij elkaar met installatie max 15 minuten.
Ga ook met Home assistant werken zodat ik daar mooi de gegevens in kan importeren.

Overigens wel in eerste instantie de opnemer de verkeerde kant over de fase draad gezet dus ik heb een beetje teruglevering :D
Ook wel grappig dat het voltage en de PF worden gemeten, al kan je er verder niet zoveel mee.
Leuk dat het erop zit zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/InHLXKH.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door -Junkiexp- op 07-11-2021 00:04 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Spanning is interessant als je zonnepanelen hebt, die stoppen met terugleveren als de spanning te hoog oploopt. Ook kan te lage spanning een indicatie geven dat er een probleem is (slecht contact ergens).
Power factor is bij bedrijven belangerijk; daar betalen ze extra als die verder van 1 zit. Tegenwoordig zit in nagenoeg elke zware verbruiker een (actieve) PFC, dus zou dat goed moeten zijn; loopt die naar beneden is dat ook een goeie indicatie dat er wat misloopt. Maar deze zal er vooral in zitten omdat ie toch 'gratis' erbij komt; met wat je nodig hebt voor een correcte meting van de vermogens (actief, reactief en schijnbaar vermogen; je betaalt het actief; blind spanning x stroom geeft je het schijnbaar) heb je sowieso de powerfactor erbij. De waarde in de grafiek is het actief vermogen (van op je teller en factuur), het reactief komt erbij door niet ohmse belastingen en zal extra stroom door de kabel veroorzaken (en daardoor de energieleverancier extra kosten geven).

[ Voor 36% gewijzigd door naftebakje op 07-11-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:29
Hallo @badkuip,

Mag ik vragen hoe dit voor jou is afgelopen? Heb je het werkend kunnen krijgen?
Ik zit namelijk met precies dezelfde situatie (draaischakelaar vervangen door pulsschakelaar + wat ouder zonnescherm waarbij ik twijfel of die wel zelf via power kan aangeven wat "begin" / "einde" is en dus ook de vraag is of autocalibratie goed zal gaan).

Het gaat me net als jou om (1) met één schakelaar-druk 100% openen/sluiten en (2) tijdens het openen met een schakelaar-druk bv. op 50% openzetten.

Alvast bedankt en groet,
Randy
badkuip schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:08:
@Erwin537 Het werkt inderdaad, met maar 1 aansluiting op de fase.

Enfin, hier het beloofde verslag van mijn opbouw jaloezieschakelaar.
Ik liep dus te dolen in de Gamma bij de afdeling elektra. Zo ongeveer alle spullen zijn tegenwoordig verpakt in plastic. Even een Shelly achterin een jaloezieschakelaar drukken om te kijken of het past is er niet bij.
Toen viel mijn aandacht op het Gamma huismerk-schakelmateriaal, wat slecht verpakt is. Het is gemakkelijker om er een beeld bij te krijgen.
Ben geen fan van huismerk-schakelmateriaal omdat het meestal van ellende uit elkaar valt en lastig te monteren is dan Busch en Jaeger of Gira. Maar ja, toch maar eens proberen.

Heb een opbouwdoos, een schakelaar en een afdekraam meegenomen om te proberen.
[Afbeelding]

Erg dunne schakelaar zo te zien
[Afbeelding]

Even zo los in elkaar gelegd. Die shelly valt er met gemak in.
[Afbeelding]

Eerst de opbouwdoos installeren:
[Afbeelding]

Dradenboel. Is toch nog wel even prutsen.
[Afbeelding]

Tada!
[Afbeelding]

Aan de Wifi gekoppeld en gaan! Scherm ging eerst netjes helemaal omhoog en helemaal omlaag met een druk op de knop.

En toen, toen heb ik het weer verprutst. Ik zag dat bij het helemaal oprollen mijn motor niet afsloeg. Die bleef op 145 watt verbruik staan. Zou kunnen, heb de motor zelf niet geïnstalleerd en zal er een uit het jaar kruik zijn. Heb toen deze link gevonden.

Onderstaan staat te lezen dat ik met stap 3 te maken heb en dat ik met een url dit aan moest passen. Mijn topverbruik bleef steken op 145w, dus ik had 147w ingevoerd (http://192.168.33.100/settings/roller/0?off_power=147).
Sindsdien van de regen in de drup: bij omhoog of omlaag drukken zakt of rolt het scherm 20cm. Bij opnieuw kaliberen, beweegt ie ook maar 20cm, omhoog of omlaag. Kan dit gewoon herhalen (iedere keer drukken) totdat het scherm helemaal omhoog of omlaag is.
Ook al eens de off power van 147 naar 2000w of naar 20w gezet, maar dat verandert niets aan dit rare gedrag.

Iemand een tip, hoe ik mijn zonnescherm weer normaal kan laten functioneren, met een druk op de knop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
ma3d1um schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:26:
... wat ouder zonnescherm waarbij ik twijfel of die wel zelf via power kan aangeven wat "begin" / "einde" is en dus ook de vraag is of autocalibratie goed zal gaan...
Wat gebeurt er nu als je met de draaiknop "te lang" bedient, stopt de motor dan vanzelf of scheurt het zonnedoek als in een tekenfilm in confettisnippers als je iets te lang de knop bedient oOo
Ik kan me moeilijk voorstellen dat geen eindstop op zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

ma3d1um schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:26:
Hallo @badkuip,

Mag ik vragen hoe dit voor jou is afgelopen? Heb je het werkend kunnen krijgen?
Ik zit namelijk met precies dezelfde situatie (draaischakelaar vervangen door pulsschakelaar + wat ouder zonnescherm waarbij ik twijfel of die wel zelf via power kan aangeven wat "begin" / "einde" is en dus ook de vraag is of autocalibratie goed zal gaan).

Het gaat me net als jou om (1) met één schakelaar-druk 100% openen/sluiten en (2) tijdens het openen met een schakelaar-druk bv. op 50% openzetten.

Alvast bedankt en groet,
Randy

[...]
Toen ik met m'n zonnescherm last had van iedere keer 10-20cm opschuiven, bleek het te liggen aan de Obstacle Discovery (in Shelly-menu onder Safety). Uitgeschakeld, nu rolt scherm in één keer de gehele afstand.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:29
Mja, denk dat je gelijk hebt, heb me denk ik teveel laten afschrikken door andermans verhalen + het feit dat we een knop hadden die je moet blijven indrukken. Maar als ik goed luister, dan maakt de motor geen geluid meer nadat-ie helemaal uit is. Ik ga de 2.5 gewoon bestellen!
naftebakje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:26:
[...]
Wat gebeurt er nu als je met de draaiknop "te lang" bedient, stopt de motor dan vanzelf of scheurt het zonnedoek als in een tekenfilm in confettisnippers als je iets te lang de knop bedient oOo
Ik kan me moeilijk voorstellen dat geen eindstop op zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
Dag allen.

Laatste 2 maanden zeer tevreden over mijn eerder geplaatste 2 Shelly Dimmers (buitenverlichting en ook in de werkkamer). Dit werkt goed samen icm HASS en heb daardoor zonsondergang automations en click-events op basis van tijd kunnen instellen.

Dus nu op naar fase 2; de overloopverlichting (hotelschakeling met 2 wisselschakelaars ATM).

Target: bestaande 2 schakelaars gebruiken voor het aanzetten / uitzetten van de lamp.
Optioneel: dimmen met de 2 schakelaars (vervanging door pulsdrukkers)

Na veel lezen hier over hotelschakeling kan ik dus kiezen om de huidige wisselschakelaars te behouden en dan de installatie doen volgens dit schema:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rF14Yj1Z50iqwzDiyxjKic4-eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWbqQ8a4YA6zjkBcXmzr4eWX.jpg?f=fotoalbum_large

Dan dien ik alleen te controleren of een een L-draad heb in de doos in het plafond bij de lamp of bij de 2e schakelaar (enige onzekerheid natuurlijk) want waarom zou er een L-draad bij de lamp zitten?

Of ik kan het conform deze config doen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7r-WUPYx6BIWoQfnWsxBkE5veA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mlx2mriRTjOwNHJFM2lWNdIv.png?f=fotoalbum_large

Dit is via 2x een te plaatsen pulsdrukker, maar dan dien ik dus de L-draad vanuit schakelaar 1 door te lussen via de schakeldraad naar de 2e schakelaar (dus soort van misbruik van je bedrading). Alleen zit hier dus nog geen N-draad gekoppeld; dus even kijken of ik deze bij schakelaar 2 heb óf anders een bypass doen bij de lamp.

Voorkeur heeft wat mij betreft optie 2;
- omdat je dan én je target haalt
- en kunt dimmen vanuit 2 schakelaars (al dan wel / niet via HASS)

Heeft iemand optie 2 al geconfigureerd / draaiend?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
NeoFoX schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:10:
Heeft iemand optie 2 al geconfigureerd / draaiend?
Ja, zo heb ik het geheel hier ook aangesloten. Gezien ik overal pulsdrukkers heb zitten, was dat voor mij ook de enige optie.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 10-11-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
@NeoFoX Optie twee lijkt me ook de handigste optie; je kan een zwarte draad uittrekken en een bruine meetrekken, en de 2 schakelaars vervangen door drukknoppen, dan heb je meteen al je functionaliteit.
Kijk ook eens naar de instelling van de 'night mode' op de shelly, dat is heerlijk ('s nachts licht inschakelen = gedimd dus niet verblindend fel; en overdag schakelt hij weer in op de originele dimstand; je hoeft bijna niet meer te dimmen :+

Pagina: 1 ... 29 ... 84 Laatste