Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
NeoFoX schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:10:
[...]
want waarom zou er een L-draad bij de lamp zitten?
Omdat het vaak ook gewoon de centraaldoos is (of andere doorvoer).

Dus zou ook zeker optie 3 bekijken. Dus pulsdrukkers en de Shelly bij de lamp waar je waarschijnlijk al een L en een N hebt :) Scheelt je eventueel weer een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:26
Vraagje: kan ik deze IKEA led-lampen ook koppelen aan een Shelly Dimmer? Ik weet niet of de lampen dimbaar zijn, maar ook geen idee hoe ik daar achter kan komen. Het lijkt me wel dat ik het aan kan sluiten op de dimmer, toch.? Betreft deze https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-40359761/
Aansluiting via een L en een N, dus das voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@ChrisM Ligt er beetje aan wat je met koppelen bedoelt. Koppelen zoals in Zigbee (dus Ikea Tradfri) kan alleen met behulpt van een domotica systeem. Maar aan een Shelly Dimmer kan je aan elke (standaard) dimbare lamp aansluiten. Dus in de situatie dat je ook een klassieke dimmer zou kunnen gebruiken.

De gelinkte lamp zegt helemaal niets over dimmen. Zeker bij Ikea mag je er dan wel vanuit gaan dat een lamp dan niet kan werken icm een dimmer. Shelly 1 etc zal dus prima werken maar niet dimbaar.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 11:55
Ik wil een Shelly RGBW gebruiken om een paar witte LED strips aan te sturen. Welke 24V voeding moet ik nou kopen, een normale of moet ik een voeding kopen die dimbaar is ?

PVoutput

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
Kaastosti schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Daar kwam ik na wat zoeken ook op uit :) Wel weer even geld uitgeven, maar dan heb je daarna zowel inzicht als controle, zonder de bestaande installatie stuk te maken. Dat is ook wat waard, nu afwachten wanneer het geleverd kan worden, gelukkig geen haast.
@thehog heeft een zwik OpenTherm slave shield gemaakt voor aan een ESP8266 als je dat nog prettiger vind. Dan programmeer je je eigen gateway. Volgens mij worden die shields ook ondersteund door Tasmota e.d. Vergelijkbare shield heb ik hier zelf in gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 11-11-2021 14:39 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

knights16 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:32:
Ik wil een Shelly RGBW gebruiken om een paar witte LED strips aan te sturen. Welke 24V voeding moet ik nou kopen, een normale of moet ik een voeding kopen die dimbaar is ?
12 of 24V, standaard adapter en dan connector eraf knippen.

Belangrijkste is het vermogen wat de adapter kan geven, dat is afhankelijk van de gewenste LED strip lengte.

Veel RGBW Ledstrips zijn 5 meter, met totaal 6A. Als je dus 2.5 meter strip heb, moet je adapter minimaal 3A kunnen leveren. In dat geval zou ik een 12V 4A voeding nemen.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:01
Oke, ik heb dus een shelly 2 dimmer aangeschaft met een dubbele pulsdrukker en ik was in de veronderstelling dat ik hier 2 lampen individueel mee zou kunnen schakelen. Als ik het schema bekijk is de dimmer maar voor 1 lamp. Klopt dit of kan ik met 1 shelly dimmer wel twee lampen individueel dimmen?

[ Voor 9% gewijzigd door IceM op 11-11-2021 18:08 ]

...

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 19:38
Individueel gaat niet lukken nee.

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
IceM schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:01:
Oke, ik heb dus een shelly 2 dimmer aangeschaft met een dubbele pulsdrukker en ik was in de veronderstelling dat ik hier 2 lampen individueel mee zou kunnen schakelen. Als ik het schema bekijk is de dimmer maar voor 1 lamp. Klopt dit of kan ik met 1 shelly dimmer wel twee lampen individueel dimmen?
Shelly 2 kan helaas niet 2 lamp groepen dimmen.
Als je 2 groepen wilt bedienen, maar geen dimmer nodig hebt zou je een shelly 2.5 kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:58

K!K

Ik vraag me af of iemand hier ervaring of advies heeft voor het volgende.

Ik heb een smart home installatie van Loxone. Ik heb 1 ruimte gekozen om 18 Shelly RGBW GU10 Spots te plaatsen.
Nu stuur ik deze allemaal via MQTT aan en aanzich werkt dit prima.
inmiddels heb ik dit op 2 verschillende manieren al geprobeerd aan te sturen maar ik hen nog niet het idee dat dit de juiste manier is. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie een vergelijkbare situatie aangaan.

Situatie 1:
Elke spot had een aparte MQTT Prefix bijvoorbeeld ShellyRGBWSpot1 t/m Shelly RGBWSpot18
De 18 spots waren gekoppeld aan een uitgang in Loxone.
Als dit aan of uitgezet werd zie je dat het lamp voor lamp aan of uit gaan dus niet tegelijkertijd.

Situatie 2:
Elke spot heeft dezelfde MQTT Prefix bijvoorbeeld ShellyRGBWSpot.
Ook dit wordt via een uitgang van Loxone aangestuurd.
Nu zie je wel dat de lampen tegelijk aangaan. Echter heb ik het idee dat het met deze oplossing ook niet foutloos werkt. Soms zie ik dat een lamp niet goed reageert op een commando. als ik de lampen dan uit zet en dan weer aan gaat het meestal wel goed.

Dus hebben jullie ervaring met een grote groep Shelly spots, vergelijkbare lampen of vergelijkbare manier van aansturen? En hoe gaan jullie hier mee om en wat is het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@K!K 18 devices is niet niks, wat voor setup heb je voor de Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Septillion schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:12:
@K!K 18 devices is niet niks, wat voor setup heb je voor de Wifi?
Ik heb een compleet unifi netwerk. Het signaal op alle spots is goed tot uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@K!K Okay, dat is wel degelijk ja. Veel mensen verwachten dat het ook prima moet werken met een 10 jaar oude Fritzbox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Septillion schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:22:
@K!K Okay, dat is wel degelijk ja. Veel mensen verwachten dat het ook prima moet werken met een 10 jaar oude Fritzbox...
Nou kan mijn Unifi installatie ook 10 jaar oud zijn natuurlijk! Maar ik durf wel te zeggen dat mijn installatie vrij up to date is en dat de snelheid van het netwerk naar mijn idee niet direct een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
Als nu minstens 17 van de 18 lampen reageren, nu en dan een random lamp niet mee is; zou het 2x sturen van een commando dan geen oplossing zijn?
Een na een lijkt me wel grappig om te zien, is daar veel tijd tussen? Misschien werkt het als je het opsplitst in 2 groepen van 9 lampen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

naftebakje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:32:
Als nu minstens 17 van de 18 lampen reageren, nu en dan een random lamp niet mee is; zou het 2x sturen van een commando dan geen oplossing zijn?
Een na een lijkt me wel grappig om te zien, is daar veel tijd tussen? Misschien werkt het als je het opsplitst in 2 groepen van 9 lampen.
Ik heb niet het idee dat 2 keer een commando sturen de optie gaat zijn.
Als je de eerste keer het commando stuurt naar de MQTT en daarna nog een keer ziet de MQTT server geen verschil. Dus dit zou betekenen dat de Shelly als nog maar 1 keer een commando krijgt.
Het zou wel kunnen om ze aan te sturen vervolgens uit en dan weer aan. Echt ziet ik dit niet zitten omdat het optisch nog al raar uitziet als de lampen aan gaan.

2 Groepen maken lijkt me ook niet direct een oplossing. al zit ik er over te twijfelen of ik dit niet zelfs al geprobeerd heb. De tijd dat er tussen zit is niet heel lang natuurlijk. Je praat hier over milliseconden maar optisch zie je dat het na elkaar in en uitgeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:35
K!K schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:09:
[...]
Situatie 2:
Elke spot heeft dezelfde MQTT Prefix bijvoorbeeld ShellyRGBWSpot.
Ook dit wordt via een uitgang van Loxone aangestuurd.
Nu zie je wel dat de lampen tegelijk aangaan. Echter heb ik het idee dat het met deze oplossing ook niet foutloos werkt. Soms zie ik dat een lamp niet goed reageert op een commando. als ik de lampen dan uit zet en dan weer aan gaat het meestal wel goed.

Dus hebben jullie ervaring met een grote groep Shelly spots, vergelijkbare lampen of vergelijkbare manier van aansturen? En hoe gaan jullie hier mee om en wat is het resultaat.
Niet dat ik er ervaring mee heb, maar als ik MQTT goed begrijp zou je dat moeten kunnen afvangen door de QoS op 2 te zetten; of is dat te makkelijk gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Na wat lezen heb ik de QoS van 0 naar 2 gezet. Ben benieuwd wat dit brengt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gttrd
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik heb een shelly2 dimmer en die is gekoppeld aan een enkele pulsschakelaar. Maar heel af en toe knippert de lamp aan en uit. Er zitten gewoon dimbare lampen in.

Iemand hier toevallig een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09

Q-bone

Dusss...

Gttrd schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:41:
Ik heb een shelly2 dimmer en die is gekoppeld aan een enkele pulsschakelaar. Maar heel af en toe knippert de lamp aan en uit. Er zitten gewoon dimbare lampen in.

Shelly updaten met laatste firmware verhelpt vaak dat soort zaken.

bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
Gttrd schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:41:

Bedoel je echt uit zichzelf aan en dan gelijk weer uit?

Of juist kort uit en gelijk weer aan? Dat heb ik ook, en ik heb er nog geen oplossing voor gevonden. Nieuwe firmware helpt in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-10-2023
Heb deze week mijn alle eerste Shelly devices gekocht. Dit was de Shelly 1PM. Dit devices werkt tot nu toe echt geweldig.

Nu zou ik voor onze 2 garage + buitenverlichting een Shelly Pro 4PM willen installeren.

In de eerste garage staat een aparte zekeringskast voor deze kringen. In deze zekeringskast staat momenteel een Siemens Logo. Nu wil ik de Siemens Logo vervangen door een Shelly Pro 4PM maar de drukknoppen zijn verbonden met de Siemens Logo via svv kabel.

Ik vroeg mij af of ik deze drukknoppen weer met svv kabel kon verbinden ofniet? Ik denk niet dat deze svv kabel bestand is voor 230V maar ik denk nu ook niet dat de stroom zo groot gaat zijn door deze kabels.

Heeft iemand ervaring met de Shelly Pro 4PM. Anders had ik gedacht om VOB kabel van 0.75mm² of 1.5mm² te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
Los van of het kan (waarschijnlijk wel) is het de vraag of het verstandig is om 230V fase op dat zulk draden te zetten. Ik zou er als buitenstaander bijv. niet op rekenen dat dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-10-2023
Xi-s schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:34:
Los van of het kan (waarschijnlijk wel) is het de vraag of het verstandig is om 230V fase op dat zulk draden te zetten. Ik zou er als buitenstaander bijv. niet op rekenen dat dat het geval is.
Dit had ik persoonlijk ook verwacht. Zal voor alle zekerheid 1.5mm² VOB draad trekken door een PVC buis. Juist nog eens zien met het AREI (Elektriciteitswetgeving België) of dat dit mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
Xi-s schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:26:
[...]

Bedoel je echt uit zichzelf aan en dan gelijk weer uit?

Of juist kort uit en gelijk weer aan? Dat heb ik ook, en ik heb er nog geen oplossing voor gevonden. Nieuwe firmware helpt in ieder geval niet.
Ik heb daar ook last van. De hele dag de dimmer aan op 100% met een goedkope ledlamp van de bouwmarkt (4Watt). Ik schat zo'n 1x per uur gaat de lamp heel snel uit en meteen weer aan.

Zojuist de firmware naar de laatste versie bijgewerkt, maar dat heeft de vorige keer het probleem niet opgelost.Ik moet nog gaan testen met betere lampen, maar vind het wel opvallend dat meer mensen hier last van hebben.

N.B. ik heb geen bypass in gebruik, omdat ik een nuldraad heb toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
Goochelaar schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:25:
[...]

Ik heb daar ook last van. De hele dag de dimmer aan op 100% met een goedkope ledlamp van de bouwmarkt (4Watt). Ik schat zo'n 1x per uur gaat de lamp heel snel uit en meteen weer aan.

Zojuist de firmware naar de laatste versie bijgewerkt, maar dat heeft de vorige keer het probleem niet opgelost.Ik moet nog gaan testen met betere lampen, maar vind het wel opvallend dat meer mensen hier last van hebben.

Ja, herkenbaar. Ik heb (verschillende typen/merken!) lampen met -iets- meer vermogen, van 8 tot 25 watt, maar ook met nuldraad aangesloten en dezelfde symptomen.

Bij mij speelt dit nu drie maanden, sinds de aanschaf. De verschillende firmwares maken het verschil niet. Voor zover ik kan zien in de debug-logs is er tijdens zo'n knipper-event ook geen disconnectie met wifi en geen reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik wil de 3EM gaan gebruiken met de klemmen. Er zit ook een app bij, met historische gegevens in grafiekjes.
Maar de voorbeelden die ik daarvan zie is met blokjes van energieverbruik.
Wat ik me afvraag is of ook de pieken gelogd worden en inzichtelijk gemaakt worden in de app?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gttrd
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-12-2024
Goochelaar schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:25:
[...]

Ja precies, dit is hetgeen wat ik ook heb. Zat ook te twijfelen of het aan de lampen lag, maar heb dit nog niet getest.

Speelt volgens mij al vanaf het begin dat ik ze geïnstalleerd heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:49
Vandaag hotel schakeling voorzien van Shelly 1L, was even knutselen maar uiteindelijk gelukt. Bijgaand het gebruikte schema. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25AoKo36xNkoWauMRxRqhbAD_Kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGv40w0h3FhXZBbHtLDVXCMf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik heb een eigenaardige situatie bij 12 opeenvolgende Shelly i3's. Laat mij de situatie even schetsen...

Ik heb op Black Friday in 2020 16 Shelly i3's gekocht. De reden hiertoe was Covid en de eerste nieuwsberichten rond chip tekorten die de kop opstaken. Ik wist dat ik de i3's pas 9 maand later nodig had - zijn er uiteindelijk 12 geworden - maar ik wou prijsstijgingen als tekorten voor zijn.

Vorige week haalde ik de eerste i3 uit zijn kartonnen doos en ik ging ermee aan de slag. Ik startte op in AP (Acces Point) mode en zorgde voor een connectie met mijn WiFi netwerk. Eens op Wifi kon ik zien dat de firmware outdated was en ik koos ervoor om de laatste versie te installeren. Het installatieprocess duurt verschrikkelijk lang (langer dan mijn Shelly 1, 1PM en 2.5) om dan uiteindelijk een 'Update failed' statement te tonen. Vanaf dan verdwijnt de Shelly i3 van mijn Wifi Netwerk (device unreachable) en vind ik het ook niet terug in AP mode.
Via de reset optie (10 seconden via een reset knopje indrukken) krijg ik de i3 terug in AP mode. Het valt op dat de firmware inderdaad niet is geüpdatet. Dan kies ik ervoor om de Shelly terug op het Wifi netwerk te connecteren. Eens geconnecteerd kies ik voor een OTA update via Shelly firmware archive. Hier slaag ik er in om de laatste versie op de Shelly te plaatsen. Eens de nieuwe versie is geïnstalleerd staat de Shelly terug in AP mode. Tot mijn verbazing krijg ik de i3 niet meer op het WiFi netwerk geconnecteerd. Ik krijg geen foutmelding en zie de i3 uit AP mode verdwijnen maar eens ik het static ip-adres van de i3 ingeef, krijg ik terug 'Device unreachable'. Hierdoor zit ik dus in situatie waar ik de uitkomst niet meer zie.

Iemand bekend met dit probleem?
Iemand minder bekend maar die me een oplossing kan aanreiken? Ondertussen al een uurtje of 15 aan gespendeerd en 12 van mijn 16 i3's hebben hetzelfde voor.

Toen ik mijn aankoop deed had ik ook wat Shelly 1, 1PM en 2.5 aangekocht. Ondertussen zijn deze allemaal geüpdatet en verbonden met het Wifi netwerk.

Je kan je de vraag stellen waarom ik uberhaupt de software wil updaten? Wel ik de huidige firmware versie is te outdated voor de Shelly integratie in Home Assistant. En een up-to-date firmware versie lijkt me altijd aan te raden.

[ Voor 3% gewijzigd door roynolf op 21-11-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
K!K schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:25:
[...]

Nou kan mijn Unifi installatie ook 10 jaar oud zijn natuurlijk! Maar ik durf wel te zeggen dat mijn installatie vrij up to date is en dat de snelheid van het netwerk naar mijn idee niet direct een issue is.
Het heeft niet zozeer te maken met de snelheid of signaal van je netwerk, maar in dit geval, 18 devices op quasi dezelfde locatie, dus wss ook hetzelfde accesspoint, het tegelijk communiceren van die devices met je netwerk. Ik ken je Unifi model niet, maar ondersteunt het Mu-MiMo ? Dat scheelt een hoop.
Toen ik met IoT begon had ik na een tijdje ook soms last, maar dat kwam gewoon omdat m'n router wat verouderd was en niet meer voldeed voor m'n verhoogde behoefte.
Dit zijn 18 devices op 2.4Ghz die tegelijk moeten kunnen communiceren, da's gewoon ook veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Is er geen shelly meer die 2x kan schalen. Los van elkaar?
Of mis ik iets?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
Cyberpope schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:37:
Is er geen shelly meer die 2x kan schalen. Los van elkaar?
Of mis ik iets?
Gewoon de 2.5 toch? https://shop.shelly.cloud...-smart-home-automation#54

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roynolf Ik ken het probleem met de i3 niet, maar wellicht helpt het om niet de laatste firmware te installeren, maar wat oudere? Je kan een link genereren naar oudere firmware via http://archive.shelly-tools.de/

Als dat wel werkt kan je ook nog proberen of je dan wel naar de laatste firmware kan gaan. Dus van origineel naar oud naar nieuw, in plaats van gelijk van origineel naar nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 18:46

rally

Deyterra Consultancy

wimmme schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:10:
[...]

Het heeft niet zozeer te maken met de snelheid of signaal van je netwerk, maar in dit geval, 18 devices op quasi dezelfde locatie, dus wss ook hetzelfde accesspoint, het tegelijk communiceren van die devices met je netwerk. Ik ken je Unifi model niet, maar ondersteunt het Mu-MiMo ? Dat scheelt een hoop.
Toen ik met IoT begon had ik na een tijdje ook soms last, maar dat kwam gewoon omdat m'n router wat verouderd was en niet meer voldeed voor m'n verhoogde behoefte.
Dit zijn 18 devices op 2.4Ghz die tegelijk moeten kunnen communiceren, da's gewoon ook veel
18 devices is gewoon niet veel. Ik heb in mijn woning 64+ wifi devices, waaronder een grote hoeveelheid Shelly's.

Unifi AP's kunnen (vanaf de AC serie) 100-200 devices bedienen per radio. Dus 18 Shelly's is echt peanuts, zeker gezien het feit dat de shelly's nauwelijks dataverkeer genereren.
Dus vanaf Wifi5 moeten Unifi AP's geen groot probleem hebben met 18(+) shelly devices op hetzelfde AP.
Overigens kun je het anders zien in de stats, want dan loopt het processor en geheugengebruik op evenals het aantal dropped packets.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@wimmme Mu-MiMo gaat je met Shelly niet helpen daar een ESP dat gewoon niet doet. Maar verder met je eens dat het op verouderde, of simpelweg gewoon de goedkope ISP setjes, al redelijk snel tot problemen kan leiden. Maar met de huidige generatie Unify (ook de gewone Wifi 5) zou dat geen probleem moeten zijn. Hier draait het prima met zo'n 35 devices, zowel smart (ESPtjes) als high bandwidth devices (laptop, mobiel, tablet) zonder noemenswaardige belasting op mijn AP ("5") Lite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 12:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
[Dit zijn 18 devices op 2.4Ghz die tegelijk moeten kunnen communiceren, da's gewoon ook veel
Ik heb hier bijna 50 devices standaard op de wifi zitten. Van Shelly, tot mijn stofzuiger, slimme stekkers, thermostaat en werkt echt prima op mijn Unifi setup. (Ik gebruik de Unifi AP AC Lites)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb me blijkbaar nog niet voldoende duidelijk uitgedrukt :-)
Ik heb niets tegen Unifi, integendeel, 't is gewoon goed gerief.
Maar ook een Unifi van 12 jaar oud kan wat strugglen met een 'groter' aantal devices.
Ik heb het dan niet over het aantal devices dat die aankan, het gaat hier over timing.
Als er 18 devices tegelijk moeten schakelen, zeker op 2.4Ghz , dan wordt dat in het geval van licht meteen visueel héél duidelijk. De Shellies blijven idd maar ESPtjes, het MiMo gedeelte zit in dit geval niet op de client.
Ik heb zelf ergens tussen de 80-90 devices, maar geen vergelijkbare scenarios waarbij mogelijke vertraging zo zichtbaar wordt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

[...]

Bedankt voor je uitleg! De devices zitten verdeeld over 3 accespoint het gaat hier om 2 AP Pro 6 en 1 AP Pro 5. Jou omschrijving lijkt mij hier dus niet aan de orde te zijn.
rally schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:24:
[...]

18 devices is gewoon niet veel. Ik heb in mijn woning 64+ wifi devices, waaronder een grote hoeveelheid Shelly's.

Unifi AP's kunnen (vanaf de AC serie) 100-200 devices bedienen per radio. Dus 18 Shelly's is echt peanuts, zeker gezien het feit dat de shelly's nauwelijks dataverkeer genereren.
Dus vanaf Wifi5 moeten Unifi AP's geen groot probleem hebben met 18(+) shelly devices op hetzelfde AP.
Overigens kun je het anders zien in de stats, want dan loopt het processor en geheugengebruik op evenals het aantal dropped packets.
Ik heb het zojuist nog even terug gekeken in het unifi dashboard. Hier komt het CPu gebruik niet boven de 10% van de AP en het geheugen gebruik niet boven de 40%. Packets drop is eigelijk niet van te spreken.
De UDM zit op CPU zit rond de 40% en geheugen rond de 60%. Hier draait Unifi Network en Unifi Protect op.

Wat mij opvalt is dat hier iedereen het zoekt on de eind bron en het transfer medium.. In dit geval de Shelly en of het Unifi Netwerk.
Ik hoor echter niemand over de Vertaling tussen de twee de MQTT Broker.

Ik zal alvast wat details van deze Broker geven.
Het gaat hier om een RPI 4 4GB variant. Met de Loxberry software geinstaleerd met daar op de MQTT Plugin. Nu weet ik niet of dit jullie heel veel zegt de niet Loxone gebruikers natuurlijk! Echter is dit een stukje software wat gebaseerd is op Raspbian - 10 (buster) En de Plugin is onderwater gewoon mosquito MQTT. Met aan de buitenkant een aangepaste webinterface
De CPU gebruikt zn 12% en het geheugen zn 11%.
Elke spot heeft Elke spot heeft zn 38 Mqtt Topics die de broker ontvangt vanuit de Shelly. Dit betekend dus dat er op dat moment 38x18 topics veranderen/binnen komen. Je moet hier aan topics als Hue, Brightness, Red, Green, Blue, White en ga zo maar door.

Gezien mijn reactie kan ik bevestigen dat het probleem zich niet oplost als QoS 0 naar 2 gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@K!K Wat MQTT doet zou zelf prima moeten kunnen zien door er zelf een MQTT client aan te hangen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
Weet iemand hier of de 1PM Plus al in Domoticz te krijgen is via de beschikbare plugins ? En zo nee, of het makkelijk toe te voegen is aan zo'n plugin ? of via een andere route

Ik zie hem namelijk nog nergens in de lijsten staan (wel de niet plus en de vele andere Shelly producten).

[ Voor 23% gewijzigd door Plenkske op 25-11-2021 13:52 ]

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:35
twieren schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:16:
Vandaag hotel schakeling voorzien van Shelly 1L, was even knutselen maar uiteindelijk gelukt. Bijgaand het gebruikte schema. [...]
Ik denk aan een vergelijkbare opstelling, echter zou daarbij één schakelaar een pulsdrukker worden, en de andere een normale schakelaar. Is dat verschil dan in te stellen?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik heb vandaag een (mijn eerste) Shelly EM ontvangen met een 50A, die dacht ik te gebruiken op een 3x2,5 YMVK kabel, maar er past maar een dun kabeltje doorheen.
Een kabel met die dikte (huishoudkabel met 2 of 3 aders) mag volgens mij niet veel meer dan 16A hebben, sowieso de max voor een groep.
Dus waarom heeft dat ding zo'n kleine doorgang, en moet ik dan anders de 120A versie hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Stefke de klem dient maar om één ader te zitten, niet één kabel. Laat je zowel de fase en de neutraal door de klem lopen, dan meet de Shelly niets omdat de stroom in beide richtingen elkaar opheft.

Dus alleen de fase of de neutraal, niet beide. En dat moet dan makkelijk passen, een ader van 2,5mm :)
Plenkske schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:51:
Weet iemand hier of de 1PM Plus al in Domoticz te krijgen is via de beschikbare plugins ? En zo nee, of het makkelijk toe te voegen is aan zo'n plugin ? of via een andere route

Ik zie hem namelijk nog nergens in de lijsten staan (wel de niet plus en de vele andere Shelly producten).
Shelly spreekt MQTT, Domoticz spreekt MQTT. Dus dat zou verder geen probleem moeten zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 25-11-2021 14:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Stefke
Gizz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:20:
@Stefke de klem dient maar om één ader te zitten, niet één kabel. Laat je zowel de fase en de neutraal door de klem lopen, dan meet de Shelly niets omdat de stroom in beide richtingen elkaar opheft.

Dus alleen de fase of de neutraal, niet beide. En dat moet dan makkelijk passen, een ader van 2,5mm :)
Leek mij ook logischer, maar op het plaatje op de doos loopt een 2 aderige kabel door het ding...

Anyway, dat beperkt de mogelijkheden van plaatsing nogal. Waar plaats je zo'n ding, in de groepenkast op een ader die de groep in gaat? Anders moet ik de kabels buiten de meterkast splitsen, ziet er niet uit...

• Septillion
  • Nu online
@Stefke In de meterkast (of onderverdeler) is wel zijn grootste doelgroep ja. Of eventueel in een apparaat. Blijkt ook uit de handleiding:
The Dual WiFi Energy Meter, Shelly® EM by Allterco Robotics is intended to be mounted into a standard in-wall console or next to the breakers, in order to monitor the electric power through it
En volgens mij kan een EM ook niet omgaan met 3-fase overigens. Dus krachtgroepen gaat dan niet. Fornuisgroep (gekoppelde 2x 16A) wel.

• Plenkske
Gizz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:20:
Shelly spreekt MQTT, Domoticz spreekt MQTT. Dus dat zou verder geen probleem moeten zijn.
Weet ik, en die MQTT plugin heb ik gezien. Echter de 1PM Plus staat nog niet in de lijst. Vandaar mijn vraag hier.

• Stefke
Hmm...misschien niet genoeg in verdiept. Ik dacht dat je altijd zo'n clamp nodig had?

En hier loopt toch ook een meeraderige draad door die clamps?
https://miro.medium.com/m...hgeolBBY96DfhCTES9AQ.jpeg

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:09
Nee dat zijn losse aders kijk maar naar de tape bruin blauw voor fase en nul ader

Maar ik moest ook 3 keer kijken voor dat ik dat zag

Maar dit soort klemmen zitten altijd om de fase

• Stefke
Ja oke, dat lijkt op de foto een YMVK draad (meeraderig) maar de schaal lijkt wat vertekent als ik naar de overige onderdelen kijk.

In de groepenkast worden natuurlijk dergelijke (YMVK) draden gesplitst, dus vaak zit daar een beetje een kluwen van draden, blauw/bruin naar de schakelaars, groen naar de aardrail. Kan ik die klem daar in zetten, dus tussen de interne bedrading van de groepenkast? Of zou dat storing geven?

• vonkkie
Nee dat is waar deze voor bedoelt zijn zo lang alleen de ader die je wilt meten er door heen loopt zou het moeten werken

• dennistd
Kun je met een 'normale' Shelly EM (dus niet de EM3) ook meerdere fasen meten? Ik wil namelijk een groep van fase 1 en een groep van fase 3 meten, maar een normale EM is veel goedkoper dan een EM3 (die ook maar op één fase aangesloten wordt met L en N).

• Stefke
Ik denk zelf dat een Shelly EM niet op dezelfde groep hoeft te zitten als de groep die je meet met de klem, omdat er geen fysieke verbinding is tussen de klem en wat daar doorheen loopt. Ik had dezelfde vraag.

Maar 3 fase gaat niet, als je naar de plaatjes kijkt zie je dat een EM3 ook 3 klemmen moet hebben (per fase 1)...de Shelly EM kan maar 2 klemmen aangesloten krijgen. 2 fasen kun je meten (zoals hierboven ook al aangegeven)
Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/07/3EM-3phasing.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 25-11-2021 17:05 ]

• Septillion
  • Nu online
Theoretisch zou de EM net als de EM3 zelf de faseverschuiving moeten kunnen zien / berekenen / laten instellen. Maar of hij dat ook doet is een tweede. Ik kan het niet echt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Shelly EM3 kan verschillend aangesloten worden, hoe ik het begrijp (zelf aan orienteren):
1. Drie keer een groep achter dezelfde fase (dan ook maar één zekering nodig)
2. Drie verschillende fasen (bijv binnenkomend in je woning). Dan heb je ook drie verschillende zekeringen nodig omdat je de spanning behorend aan elke fase aansluit op de EM3.
3. Combinatie van verschillende fases, als je maar bijbehorende fase aansluit met een zekering.

Voor shelly EM weet ik niet zeker of je ook twee verschillende fases kan meten, aangezien je maar één spanningsaansluiting heb. En de actuele spanning is belangrijk voor je power som.

EM zelf is nu met BlackFriday erg interessant namelijk!
Septillion schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:00:
@Stefke In de meterkast (of onderverdeler) is wel zijn grootste doelgroep ja. Of eventueel in een apparaat. Blijkt ook uit de handleiding:

[...]

En volgens mij kan een EM ook niet omgaan met 3-fase overigens. Dus krachtgroepen gaat dan niet. Fornuisgroep (gekoppelde 2x 16A) wel.
mbt die fornuisgroep, ik denk zelf dat je met één clamp met twee 2.5mm2 aders weg komt, heb je meteen total load over die 2 te pakken?

[ Voor 32% gewijzigd door R-B op 26-11-2021 09:51 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
R-B schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:39:
Voor shelly EM weet ik niet zeker of je ook twee verschillende fases kan meten, aangezien je maar één spanningsaansluiting heb. En de actuele spanning is belangrijk voor je power som.

EM zelf is nu met BlackFriday erg interessant namelijk!
Ik kom op shelly-support.eu deze post tegen:
Und um es gleich vorwegzunehmen und klarzustellen, auch wenn der Shelly EM 2 Kanäle besitzt kann man nicht 2 Phasen messen. Physisch schon, nur sind die gemessenen Daten verfälscht! Die Referenz kommt von der Einspeisung des Shelly EM.
Dat gaat dus niet omdat ie dan foute data geeft. Heb nu maar 2 Shelly EM's besteld, voor deze prijs is dat nog best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

dennistd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:30:
[...]

Ik kom op shelly-support.eu deze post tegen:

[...]

Dat gaat dus niet omdat ie dan foute data geeft. Heb nu maar 2 Shelly EM's besteld, voor deze prijs is dat nog best te doen.
ja technisch ook volstrekt logisch, dus vermoedde ik al :)

idd, met deze prijs kan je er prima 3 kopen ipv een EM3! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
R-B schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:39:
mbt die fornuisgroep, ik denk zelf dat je met één clamp met twee 2.5mm2 aders weg komt, heb je meteen total load over die 2 te pakken?
Ja, dat kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

tolunaygul12 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:07:
Sinds gisteren heb ik problemen met de shelly integratie, zie onderstaande screenshots.
Afgelopen weken had ik al regelmatig last van dat enkele apparaten af en toe de verbinding met HA verloren, een reboot van deze apparaten lost het probleem dan op. In de shelly cloud app blijft alles werken.

<verhaal>
Simple vraag, hoe sterk is wifi signaal op de Shelly devices? Ik zelf ervaar geen problemen, maar bij een kennis "deed" hij het af en toe ook niet. Conclusie: Wifi te zwak en verloor vaak verbinding.
Heb jij al een EM(3) in gebruik? Ik zit nog even te kijken, want officieel moet de power supply voor de EM achter een automaat zitten? Maar no-way dat ik hier allemaal aparte 6A automaten voor ga gebruiken.

Ze hoeven alleen maar de 230V input voor de EM te beveiligen, dus als ik daar een 1A glaszekering voor 230V tussenknal zit ik goed genoeg

Met zoiets dus: https://www.elektramat.nl...itklem-pt-4-hesi-3211861/

[ Voor 34% gewijzigd door R-B op 28-11-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@R-B Nee, geen EM in gebruik. Maar volgens mij wordt dat vooral aangegeven om geen verwarring in een meterkast te laten staan dat ze voor een automaat mogen komen. Dus volgens mij is het gewoon om ze achter de te meten groep plaatst (dus achter de normale 16A automaat). Dan is gewoon netjes 2,5qmm wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Septillion schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:53:
@R-B Nee, geen EM in gebruik. Maar volgens mij wordt dat vooral aangegeven om geen verwarring in een meterkast te laten staan dat ze voor een automaat mogen komen. Dus volgens mij is het gewoon om ze achter de te meten groep plaatst (dus achter de normale 16A automaat). Dan is gewoon netjes 2,5qmm wel aan te raden.
Dat is waar, dan heb je geen verwarring voor de leken. Nooit onbeveiligd toepassen, maar dat is logisch..

Ik krijg zo direct een heel reeks aan EM's, 3 stuks in de meterkast. Waarvan elke 1 binnenkomende fase meet, en het 2e kanaal de laadpaal (1 fase) en vervolgens ook de fornuisgroep meet. Uiteraard dezelfde fase op dezelfde EM.

Ga om dat beetje netjes te ordenen misschien toch die "kleine" zekeringen gebruiken, uiteraard wel met 2.5mm2 aangesloten. Of dan misschien 3x 6A 1 Polig variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@R-B Zelf zou ik zeggen dat het alleen maar rommeliger gaat worden als je nog losse glaszekeringen gaat toepassen (die toch weer achter de 16A moeten komen). Denk dat je meer hebt aan verdeelstrippen + ruimte voor de Shelly's om alles netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
R-B schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:41:
[...]
Simple vraag, hoe sterk is wifi signaal op de Shelly devices? Ik zelf ervaar geen problemen, maar bij een kennis "deed" hij het af en toe ook niet. Conclusie: Wifi te zwak en verloor vaak verbinding.
Hier een Shelly Plug, maar heb overal WiFi, ligt denk ik ook aan je WiFi signaal van de router.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
R-B schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:41:
WiFi is zeker niet slecht hier. Draait stabiel via unifi netwerk.
Tot nu toe heeft het altijd goed gewerkt en sinds gisteren heb ik er problemen mee. Meeste heb ik ondertussen weekend door alles opnieuw te configureren

Enige problemen wat ik heb is dat ik via ha enkele dimmers niet kan schakelen.
Als ik ze via de Shelly app bedien gaat ze wel aan en dan zie ik de status ook updaten in HA. Maar zelf aan/dimmen via ha werkt dus niet.

Verder heb ik bij de 3em niet alle metingen beschikbaar. Teruglevering, voltages en stromen zijn niet aanwezig. Gebruikte deze voor de energy dashboard maar moet even uitzoeken hoe ik deze weer werkend krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:59

Eraser127

Nijkerk

Ik heb eindelijk ook maar eens wat besteld met black-friday:

2x pricewatch: Shelly 1
1x pricewatch: Shelly Plug S
1x pricewatch: Shelly Motion

Ga het eerst op zolder in m'n "mancave" testen, dan kan ik daarna uitbreiden naar beneden :P

Ik wil denk de sensor richting het trapgat en dan de shelly's achter 2 lamppunten. 1 lamp bij de trap en 1 "multispot" op zolder aan de wand. Dan gaat het licht aan als je naar boven komt en blijft het aan zolang er beweging waargenomen wordt tijdens de was ophangen of achter m'n computer. De Plug S komt in het hok aan de wasmachine om een melding te geven als de was klaar is :D

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:07
Ik wil graag het verbruik van de warmtepomp inzichtelijk te maken middels de shelly 3em (ivm 3 fase), echter is mij het aansluiten onduidelijk. Waarom moet VA, VB, VC aangesloten worden? Hopelijk kan iemand mij dit duidelijk maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
om het voltage / fase verschuivingen / power factor te meten om tot een goede meting tekomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

rroetenberg schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:24:
Ik wil graag het verbruik van de warmtepomp inzichtelijk te maken middels de shelly 3em (ivm 3 fase), echter is mij het aansluiten onduidelijk. Waarom moet VA, VB, VC aangesloten worden? Hopelijk kan iemand mij dit duidelijk maken.
Power = Voltage x Stroom

Stroom = Clamp A
Voltage = VA

Idem voor Clamp B/VB en Clamp C/VC.

Elke fase heeft andere spanning (wijkt hooguit paar volt af), dus alle drie moeten ze individueel aangesloten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door R-B op 29-11-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16
twieren schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:16:
Vandaag hotel schakeling voorzien van Shelly 1L, was even knutselen maar uiteindelijk gelukt. Bijgaand het gebruikte schema. [Afbeelding]
Interessante schakeling, zo hoef je namelijk geen extra draden te trekken. Heb je hier ook nog een bypass toegepast ivm minimum load? Zo ja, waar zit die dan?

Edit: ik bedoel fysieke locatie. Lijkt me dan in de doos bij de lamp te moeten?

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 29-11-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zes plug s'en gefixt voor 73 euro, goeie deal. Enige wat ik echt wou deze aanbiedingsdagen.

Vooral voor lampen die wat lastig toegankelijk zijn, hoef ik daar niet twee keer per dag voor door de planten te duiken. En wil even kijken of ik hem handig aan mijn wekker kan koppelen (dus half uur voor de wekker aangaan), maar dat zal vast niet al te lastig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:49
cryptapix schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:02:
[...]

Interessante schakeling, zo hoef je namelijk geen extra draden te trekken. Heb je hier ook nog een bypass toegepast ivm minimum load? Zo ja, waar zit die dan?

Edit: ik bedoel fysieke locatie. Lijkt me dan in de doos bij de lamp te moeten?
Precies. De bypass zit bij de lamp, bij mij achter de lamp op de BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Hier sinds black friday ook aan de Shellys. De EM voor de warmtepomp en ventilatiewarmtepompboiler is nog onderweg. Maar 2x plug S al binnen. 1 Plug volgens het boekje aangesloten via de app. Geen issues.
Nu plug 2, deze krijg ik niet gekoppeld. Alles gaat goed, de app zegt dat hij succesvol is toegevoeg, maar daar houd het op. Ook al via de browser geproberrd met zelfde resultaat.
Deze plug zit dicht bij de eerste dus netwerk zou goed moeten zijn. Iemand nog ideeën/ tips wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
NoobyD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:29:
Hier sinds black friday ook aan de Shellys. De EM voor de warmtepomp en ventilatiewarmtepompboiler is nog onderweg. Maar 2x plug S al binnen. 1 Plug volgens het boekje aangesloten via de app. Geen issues.
Nu plug 2, deze krijg ik niet gekoppeld. Alles gaat goed, de app zegt dat hij succesvol is toegevoeg, maar daar houd het op. Ook al via de browser geproberrd met zelfde resultaat.
Deze plug zit dicht bij de eerste dus netwerk zou goed moeten zijn. Iemand nog ideeën/ tips wat ik kan doen?
Probeer hem eens te resetten, opnieuw proberen?

Ik gebruik de app en cloud toegang niet dus alles via de browser gedaan: koppelen aan een vast ip-adres, juiste wifi-netwerk en de firmware bijgewerkt: versie 20211109-130223/v1.11.7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:07
NoobyD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:29:
Ik had ook problemen met de plug S (en de Home Assistant integratie), tot ik ze update, via de API door een link als dit in je browser in te voeren (dit heb ik van http://archive.shelly-tools.de/) (ip.addr.van.shelly door ip adres van de plug vervangen):

http://ip.addr.van.shelly...ersion/v1.9.4/SHPLG-S.zip

Dan is de boel redelijk up te date en kan je via de webinterface de allerlaatste update ook installeren. Ik doe het zo omdat ik geen account wil, geen cloud connectie en ik wil ook de app niet wil installeren (overigens geweldig dat dat dus goed kan met de Shellys, ik ben fan).

[ Voor 11% gewijzigd door teek2 op 01-12-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
teek2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:19:
[...]

Ik had ook problemen met de plug S (en de Home Assistant integratie), tot ik ze update, via de API door een link als dit in je browser in te voeren (dit heb ik van http://archive.shelly-tools.de/) (ip.addr.van.shelly door ip adres van de plug vervangen):

Dan is de boel redelijk up te date en kan je via de webinterface de allerlaatste update ook installeren. Ik doe het zo omdat ik geen account wil, geen cloud connectie en ik wil ook de app niet wil installeren (overigens geweldig dat dat dus goed kan met de Shellys, ik ben fan).
Er is een nog recentere versie op die site: v1.11.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 13:59
Mijn 2.4Ghz lijkt vol te zitten met 32 Shellies; Shellies reageren vaak traag en mijn laptop of telefoon kan ik niet eens meer laten verbinden (als test, normaal gebruiken die 5Ghz).

Zijn er meer mensen met veel devices? En wat voor WiFi access point of router gebruiken jullie dan? Ik heb nu een Fritz! 1750E als AP (WiFi -> ethernet bridge). Ik zat te denken aan een Ubiquiti, maar als je googled kom je best veel problemen tegen i.c.m. Shelly.

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 02-12-2021 11:23 . Reden: link fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 18:46

rally

Deyterra Consultancy

pyotr schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:53:
Mijn 2.4Ghz lijkt vol te zitten met 32 Shellies; Shellies reageren vaak traag en mijn laptop of telefoon kan ik niet eens meer laten verbinden (als test, normaal gebruiken die 5Ghz).

Zijn er meer mensen met veel devices? En wat voor WiFi access point of router gebruiken jullie dan? Ik heb nu een Fritz! 1750E als WiFi -> ethernet bridge. Ik zat te denken aan een Ubiquiti, maar als je url=https://www.google.com/search?q=Ubiquiti%20shelly]googled[/url] kom je best veel problemen tegen i.c.m. Shelly.
Ik heb ook redelijk aantal Shelly's op mijn netwerk (35) en geen enkel probleem.
Mijn AccesPoints staan ingesteld op 20MHz kanaalbreedte en ik gebruik de volgende access points
2 x Unifi U6 Pro
1 x Unifi In-Wall HD
1 x Unifi AC Mesh Pro

Welke AP gebruik jij?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 12:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
pyotr schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:53:
Ik heb hier 20 apparaten verdeeld over 3 AP's van Unifi (de Unifi AP AC Lite) en dat werkt perfect, geen last van vertraging o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
teek2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:19:
[...]

Resetten al meerdere malen gedaan.
Voor bovenstaande, moet ik dan de plug eerst van een vast IP adres voorzien?
(Sorry voor de beginners vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@NoobyD Zolang je het IP weet is een vast IP niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
Browser zegt duur te lang/ niet bereikbaar. Ik zie de plug wel op de wifi en ik kan m dan ook als ik mijn wifi daarop koppel de plug openen. Dus er is ergens wel iets van verbinding.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
NoobyD schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:01:
Ik zie de plug wel op de wifi en ik kan m dan ook als ik mijn wifi daarop koppel de plug openen.
Daarmee bedoel je vast dat je hem tussen de lijst met wifinetwerken ziet staan van Windows? En dus daar ermee kan koppelen? Zo ja, dan is hij dus juist niet met je eigen netwerk verbonden maar staat hij in AP mode. Doordat er geen internet is in AP mode lijkt me niet dat je hem dan kan updaten.

En hoe heb je het IP van de Shelly achterhaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
Ah, moet ik de plug eerst proberen koppelen en dan updaten? Maar dan kan ik 'm niet vinden en weet ik het IP niet. Kan wel kijken of dat met een vast IP toewijzen lukt.
Ik kon nu het IP vinden door bij de wifi conectie te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Hele IP toewijzen heeft gewoon nog geen zin zolang ze niet met je netwerk verbonden zijn ;)

Als je hem nu als AP ziet (aka, hij staat in je Windows lijst van netwerken) dan moet je hem eerst met je netwerk verbinden. Dus of via de app of via de browser. Pas als hij verbonden is met je netwerk (je ziet geen Shelly AP) kan je op je netwerk op zoek naar het IP van de Shelly en kan je hem updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teek2
NoobyD schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:37:
Ah, moet ik de plug eerst proberen koppelen en dan updaten? Maar dan kan ik 'm niet vinden en weet ik het IP niet. Kan wel kijken of dat met een vast IP toewijzen lukt.
Ik kon nu het IP vinden door bij de wifi conectie te kijken.
Het IP adres op van Shelly is, als hij zelf in AP mode staat, altijd 192.168.33.1

Dus, inpluggen, aanmelden op de het Shelly AP (heet iets als shelly-xxxx), ga naar 192.168.33.1, voer dan je eigen AP naam en ww in onder "internet and security" -> "WiFi mode - Client", en dan opslaan. De Shelly reboot en meld zich aan op je eigen netwerk.

Succes!

[ Voor 23% gewijzigd door teek2 op 02-12-2021 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Een vast IP geven buiten je dhcp range is gewenst toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teek2
418O2 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:36:
Een vast IP geven buiten je dhcp range is gewenst toch?
Hangt er vanaf hoe je router werkt denk ik, in mijn edgerouter klik ik gewoon op “vastzetten” oid en dan blijft dat apparaat voortaan dat ip adres houden, gewoon binnen de dhcp range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
teek2 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:10:
[...]

Het IP adres op van Shelly is, als hij zelf in AP mode staat, altijd 192.168.33.1

Dus, inpluggen, aanmelden op de het Shelly AP (heet iets als shelly-xxxx), ga naar 192.168.33.1, voer dan je eigen AP naam en ww in onder "internet and security" -> "WiFi mode - Client", en dan opslaan. De Shelly reboot en meld zich aan op je eigen netwerk.

Succes!
Dit gaat allemaal prima, en bij de router zie ik ook de connectie en het IP adres. Maar daarna wil de shelly niks. Ik zie 'm niet in de app en met de voorgestelde link voor een update krijg ik ook geen actie...
Overigens het IP volgens de router eindigt op .199/24 ik heb alles geprobeerd met en zonder/24. Geen verschil :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
NoobyD schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:19:
[...]

Dit gaat allemaal prima, en bij de router zie ik ook de connectie en het IP adres. Maar daarna wil de shelly niks. Ik zie 'm niet in de app en met de voorgestelde link voor een update krijg ik ook geen actie...
Overigens het IP volgens de router eindigt op .199/24 ik heb alles geprobeerd met en zonder/24. Geen verschil :'(
Hmm, die /24 hoeft er niet bij, dat is om subnetten te definiëren (en daar hoe je niet over na te denken als je niet weet wat het is :) ), heb je het IP adres vastgezet? Misschien moet je dat even ongedaan maken (als je dat hebt gedaan) en alles door gewoon door DHCP (vanzelf uitdelen IP adres) laten gebeuren en kijken wat er gebeurd. Dat je router /24 achter een ip adres van een apparaat zet vind ik wel raar overigens, dat lijkt bijna also hij de Shelly als een subnet toevoegt, dat klopt niet denk ik. Je kunt ook nog eerst de shelly factory resetten (10 sec de knop inhouden geloof ik).

En anders is hij toch misschien kapot? Heb je er meerdere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
Die /24 staat achter alle apparaten. Inderdaad geen idee wat dat zegt :)

Ik heb geen vast IP aangewezen. Ik zal nog eens resetten en proberen.

Heb nog 1 andere plug, die ging wel volgens het boekje. (En ook /24 bij de router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
NoobyD schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:28:
Die /24 staat achter alle apparaten. Inderdaad geen idee wat dat zegt :)

Ik heb geen vast IP aangewezen. Ik zal nog eens resetten en proberen.

Heb nog 1 andere plug, die ging wel volgens het boekje. (En ook /24 bij de router)
ok, in dat geval is de /24 prima, maar dat hoef je niet in te voeren om de shelly te benaderen in de browser. Vreemd dat de ene wel werkt, de andere niet. Dat is natuurlijk een beetje zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
Helaas ook na resetten geen andere reactie. Toch stuk dan?

Nog even een check gedaan. De normaal werkende kan ik via de browser met het IP gewoon bereiken, maar de andere geeft geen reactie als ik hetzelfde doen

[ Voor 57% gewijzigd door NoobyD op 03-12-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@NoobyD ik zou gewoon garantie claimen voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
NoobyD schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:41:
Helaas ook na resetten geen andere reactie. Toch stuk dan?

Nog even een check gedaan. De normaal werkende kan ik via de browser met het IP gewoon bereiken, maar de andere geeft geen reactie als ik hetzelfde doen
dubbelcheck even dat je browser er niet stiekum https voorzet, het moet http://<ip adres> zijn (zonder het subnet mask overigens).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoobyD
Garantie was ik ook van plan, maar toen...

De plug heeft de nog een paar uur in het stopcontact gezeten. Toen eruit getrokken, in het doosje terug gedaan, mail aan de leverancier, snelle reactie.
Geen probleem om 'm te retourneren, of ik wel zeker wilde maken om de connectie met thuis netwerk te verbreken.
Oke, ding weer uit het doosje, in stopcontact. Stiekum toch nog ff kijken in de app.... verhip, nu ziet die de plug via IP!
Maar;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2U4K4QU-CPEI-UpRRRYFu1fIwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVIPRUiMeGXv5Gi4PlKjwcLk.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een keer geprobeerd op via de app zonder IP en ja hoor nu wel reactie... update geinstalleerd ook geen probleem.
Heel vaag allemaal. De retour is deze hele maand nog geldig, dus ik hou 'm in de gaten! Bij enige hapering gaat ie alsnog terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:51:

Heb jij inmiddels al een oplossing hiervoor? Zelf heb ik nu ook een Shelly Plus 1pm draaien. Echter klopt de MQTT documentatie niet voor deze device.: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen1/#shelly1-1pm-mqtt

De topics zijn compleet anders en niet elke keer wordt vermogen mee gestuurd. Ik wil hem namelijk verwerken via node-red naar domoticz.

De documentatie klopt wel voor de shelly plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
grote_oever schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:05:
[...]

Heb jij inmiddels al een oplossing hiervoor? Zelf heb ik nu ook een Shelly Plus 1pm draaien. Echter klopt de MQTT documentatie niet voor deze device.: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen1/#shelly1-1pm-mqtt

De topics zijn compleet anders en niet elke keer wordt vermogen mee gestuurd. Ik wil hem namelijk verwerken via node-red naar domoticz.

De documentatie klopt wel voor de shelly plug.
Ik heb ze nog niet binnen, zijn nog onderweg.
Maar je moet voor de documentatie hier kijken denk ik:
https://shelly-api-docs.s...en2/Devices/ShellyPlus1PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Plenkske schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:12:
[...]

Ik heb ze nog niet binnen, zijn nog onderweg.
Maar je moet voor de documentatie hier kijken denk ik:
https://shelly-api-docs.s...en2/Devices/ShellyPlus1PM
Ahh, bedankt; Ik keek dus bij de verkeerde en was te veel gefocused op de documentatie. shellyplus1pm-<ID>/events/rpc/# werkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een aantal lampen op de wand die ik graag remote zou willen bedienen. Er loopt namelijk geen schakeldraad naar toe.

In principe zou het de bedoeling zijn dat ik met de EcoDim.07 ZigBee zou dimmen / drukken en dat een Shelly(achtige) device e.e.a. gaat opvangen: wel/niet stroom en hoeveel fase afsnijding.

Bestaat zo'n device? Of is er misschien een andere optie om zoiets te doen/bereiken?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
Ik heb een shelly 2.5 waarmee ik de 3-standenschakelaar van onze WTW installatie mee bedien.
De powermeters van de shelly lijken niet te werken. Ze geven altijd 0 watt aan.
Hoe kan ik deze aan de praat krijgen?
Pagina: 1 ... 30 ... 84 Laatste