Ik heb een eigenaardige situatie bij 12 opeenvolgende Shelly i3's. Laat mij de situatie even schetsen...
Ik heb op Black Friday in 2020 16 Shelly i3's gekocht. De reden hiertoe was Covid en de eerste nieuwsberichten rond chip tekorten die de kop opstaken. Ik wist dat ik de i3's pas 9 maand later nodig had - zijn er uiteindelijk 12 geworden - maar ik wou prijsstijgingen als tekorten voor zijn.
Vorige week haalde ik de eerste i3 uit zijn kartonnen doos en ik ging ermee aan de slag. Ik startte op in AP (Acces Point) mode en zorgde voor een connectie met mijn WiFi netwerk. Eens op Wifi kon ik zien dat de firmware outdated was en ik koos ervoor om de laatste versie te installeren. Het installatieprocess duurt verschrikkelijk lang (langer dan mijn Shelly 1, 1PM en 2.5) om dan uiteindelijk een 'Update failed' statement te tonen. Vanaf dan verdwijnt de Shelly i3 van mijn Wifi Netwerk (device unreachable) en vind ik het ook niet terug in AP mode.
Via de reset optie (10 seconden via een reset knopje indrukken) krijg ik de i3 terug in AP mode. Het valt op dat de firmware inderdaad niet is geüpdatet. Dan kies ik ervoor om de Shelly terug op het Wifi netwerk te connecteren. Eens geconnecteerd kies ik voor een OTA update via Shelly firmware archive. Hier slaag ik er in om de laatste versie op de Shelly te plaatsen. Eens de nieuwe versie is geïnstalleerd staat de Shelly terug in AP mode. Tot mijn verbazing krijg ik de i3 niet meer op het WiFi netwerk geconnecteerd. Ik krijg geen foutmelding en zie de i3 uit AP mode verdwijnen maar eens ik het static ip-adres van de i3 ingeef, krijg ik terug 'Device unreachable'. Hierdoor zit ik dus in situatie waar ik de uitkomst niet meer zie.
Iemand bekend met dit probleem?
Iemand minder bekend maar die me een oplossing kan aanreiken? Ondertussen al een uurtje of 15 aan gespendeerd en 12 van mijn 16 i3's hebben hetzelfde voor.
Toen ik mijn aankoop deed had ik ook wat Shelly 1, 1PM en 2.5 aangekocht. Ondertussen zijn deze allemaal geüpdatet en verbonden met het Wifi netwerk.
Je kan je de vraag stellen waarom ik uberhaupt de software wil updaten? Wel ik de huidige firmware versie is te outdated voor de Shelly integratie in Home Assistant. En een up-to-date firmware versie lijkt me altijd aan te raden.
[
Voor 3% gewijzigd door
roynolf op 21-11-2021 18:43
]