• 3raser
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21-09 16:30

3raser

⚜️ Premium member

@JeroenE Mijn WTW heeft zowel een perilex aansluiting als een RJ11 aansluiting. De installateur kan dus kiezen welke manier van bedienen hij monteert. Ik dacht dat het voor mij makkelijker zou zijn om de RJ11 ingang als schakelaar te gebruiken maar misschien is de perilex toch beter.

• daxy
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-09 14:52
3raser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:11:
@JeroenE Mijn WTW heeft zowel een perilex aansluiting als een RJ11 aansluiting. De installateur kan dus kiezen welke manier van bedienen hij monteert. Ik dacht dat het voor mij makkelijker zou zijn om de RJ11 ingang als schakelaar te gebruiken maar misschien is de perilex toch beter.
Perilex is heel makkelijk in combinatie met een Shelly 2.5 inderdaad. Heb ik ook.
Het lastigste zal de ruimte achter de perilex zijn waar je de Shelly weg moet werken. Ik had een inbouwdoos en dus de perilex "in de muur", deze heb ik vervangen door een opbouw doos waardoor de Shelly in de inbouwdoos past en er dus wat ruimte is. Dat ding zit toch in een apart hok dus super netjes hoeft het niet (ivm WAF hoef ik niet met een opbouwdoos ergens anders in het huis aan te komen, hier kan het).

RJ11 lijkt mij Modbus aansturing, iets wat volgens mij niet met Shelly kan. Voor het gemak zou ik Perilex doen idd, daar zit je 3-standen schakelaar nu waarschijnlijk ook op.

[Voor 9% gewijzigd door daxy op 29-06-2021 10:15]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

daxy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:14:
Het lastigste zal de ruimte achter de perilex zijn waar je de Shelly weg moet werken.
Daar heb ik over nagedacht en uiteindelijk komen alle contacten binnen in de WTW zelf. Dus waarom zou ik geen Shelly naast de printplaat kunnen monteren. Prachtig weggewerkt en ideaal qua bedrading. De enige vraag is of ik daar de ruimte voor heb. Dan moet ik hem een keer open schroeven.

Een tweede vraag is of ik dan ook de energie wil gaan meten want dan heb ik aan één Shelly 2.5 niet genoeg. Dan moet ik er 2 aansluiten. 1 om de hoofdaansluiting te kunnen schakelen en meten, en nog een om de standen 2 en 3 te kunnen schakelen.

• daxy
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-09 14:52
3raser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Daar heb ik over nagedacht en uiteindelijk komen alle contacten binnen in de WTW zelf. Dus waarom zou ik geen Shelly naast de printplaat kunnen monteren. Prachtig weggewerkt en ideaal qua bedrading. De enige vraag is of ik daar de ruimte voor heb. Dan moet ik hem een keer open schroeven.

Een tweede vraag is of ik dan ook de energie wil gaan meten want dan heb ik aan één Shelly 2.5 niet genoeg. Dan moet ik er 2 aansluiten. 1 om de hoofdaansluiting te kunnen schakelen en meten, en nog een om de standen 2 en 3 te kunnen schakelen.
Ik gebruik mijn Shelly 2.5 alleen voor het schakelen tussen stand 2 en stand 3 (beide uit == stand 1). Hier kan je inderdaad niets meten omdat er amper stroom verbruikt wordt. Je zult dan inderdaad de hoofdaansluiting moeten aansluiten op een 2e Shelly om te kunnen meten, maar die moet je niet schakelen (waarom zou je een WTW uit zetten?). Het lijkt mij vrij onzinnig om 10-20 euro (Shelly 1PM werkt daar ook voor) uit te geven om alleen het verbruik van je WTW te meten.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• t14wo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:06
Iemand die kan bevestigen dat de volgende pulsdrukker geschikt is voor Shelly 2 dimmers? Het lijkt er wel op, maar wil even een dubbele check doen.

http://elektrik-discount....7120e9c50b5/Products/531U

Prijzen van schakelmateriaal is in DE overigens een stuk lager dan in NL. Scheelt ruim 300 euro op een totaal van 700.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

daxy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Ik gebruik mijn Shelly 2.5 alleen voor het schakelen tussen stand 2 en stand 3 (beide uit == stand 1). Hier kan je inderdaad niets meten omdat er amper stroom verbruikt wordt. Je zult dan inderdaad de hoofdaansluiting moeten aansluiten op een 2e Shelly om te kunnen meten, maar die moet je niet schakelen (waarom zou je een WTW uit zetten?). Het lijkt mij vrij onzinnig om 10-20 euro (Shelly 1PM werkt daar ook voor) uit te geven om alleen het verbruik van je WTW te meten.
Een WTW zet je alleen uit in geval van een noodsituatie. Bijvoorbeeld als het luchtalarm gaat en je ramen en deuren moet sluiten. Dus misschien is het zo gek nog niet om hem toch uit te kunnen schakelen. En sommige zaken zijn ook gewoon omdat het kan, en niet omdat het moet. Zoals energiemeting op een WTW. ;)
t14wo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:58:
Iemand die kan bevestigen dat de volgende pulsdrukker geschikt is voor Shelly 2 dimmers?
Waarom zou het niet werken? Het is wel een schakelaar met maar 1 knop. Persoonlijk vind ik 2 knoppen handiger. Ik heb geen Jung, dus ik ben er niet helemaal in thuis. Zit er verschil tussen een 531U en een 531EU? Ik kon het zo snel niet vinden.

Die 531EU in Nederland goedkoper te krijgen. Ook bij veel winkels net iets duurder, maar het hoeft niet per se anderhalf keer zo duur te zijn.
3raser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:17:
En sommige zaken zijn ook gewoon omdat het kan, en niet omdat het moet. Zoals energiemeting op een WTW. ;)
Als je de energie wil meten is een Shelly 1 PM ook makkelijker omdat je dan maar 1 waarde hebt die je in de gaten moet houden.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat je WTW waarschijnlijk helemaal geen (extra) stroom trekt door de aansluitingen om harder te gaan draaien. Die wordt meestal alleen gebruikt om te schakelen en de meting van een Shelly 2.5 om je WTW harder/zachter te zetten meet dan dus niet het daadwerkelijke verbruik.

• t14wo
JeroenE schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:57:
[...]
Waarom zou het niet werken? Het is wel een schakelaar met maar 1 knop. Persoonlijk vind ik 2 knoppen handiger. Ik heb geen Jung, dus ik ben er niet helemaal in thuis. Zit er verschil tussen een 531U en een 531EU? Ik kon het zo snel niet vinden.

Die 531EU in Nederland goedkoper te krijgen. Ook bij veel winkels net iets duurder, maar het hoeft niet per se anderhalf keer zo duur te zijn.

[...]
Thanks voor je reply. Het verschil tussen de EU en de U zie ik zo snel ook niet. Ik vind de EU ook enkel in de NL webshops. De U niet. Waarom zou je voor een dubbele wip kiezen? Zodat je met 1 knop kan in- en uitschakelen en met de andere kan dimmen?

Ik ben de wondere wereld van pulsswitches nog aan het ontdekken. Het klopt toch dat een enkele wip een 'op' en 'neer' functie heeft, maar altijd teruggaat naar de basisstand? Of heeft zo'n enkele wip maar 1 functie?

Ik zou graag 1 wip per Shelly willen, maar daar bij wel een wip die zowel naar boven als naar onder een functie heeft. Zo deze bij een korte puls aan- en uitgaan en bij een lange puls naar boven helderder en resp. minder helder gaan branden.

Iemand een idee welke Jung schakelaar ik daarvoor nodig heb?

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-09 14:59
Net als voor een garagepoort, zou ik voor het aansturen van de ventilatie een relais gebruiken zodat je "dry contacts" hebt. Mijn ventilatie is via RJ11 connector, op laagspanning vanuit de unit. Bedoeling is een draaischakelaar, maar je kan gewoon relaisuitgang parallel hierop zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@t14wo Nee, juist zodat je met 1 knop harder kan en met de ander zachter.

Een pulsschakelaar gaat altijd terug naar de "uit" stand, als je hem induwt gaat hij "aan".

Een wipschakelaar kan je van uit naar aan zetten (of andersom) en blijft dan in die stand staan.

Als je een pulsschakelaar zoekt met een "boven" en "onder" die daarna terug gaat naar het midden in een nulstand dan heb je voor zover ik weet voor Jung maar 1 keuze, zie JeroenE in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" Lees dan ook gelijk de reacties rond die post; die schakelaar schijnt niet bij iedere Jung lijn te passen. Er waren wel mensen die het gingen proberen, maar die hebben dat niet meer laten weten.

Ik gebruik zelf gewoon links/rechts knoppen.
@naftebakje In een Shelly 1 zit juist een relais, in andere Shellies niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tabbo12
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-09 15:44
Het verschil tussen Jung EU en U zit hem in de klemmen om de schakelaar vast te zetten in de muur of doos. Gebruik je de schroeven van de doos zelf dan kun je beiden gebruiken.

De 531-41U is inderdaad de enige pulsschakelaar met bovenknop, onderknop en nulstand. Wat mij betreft de mooiste oplossing voor Shelly Dimmers. Ik wil dat elke schakelaar in huis hetzelfde werkt; boven aan en onder uit.

• t14wo
Tabbo12 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:47:
Het verschil tussen Jung EU en U zit hem in de klemmen om de schakelaar vast te zetten in de muur of doos. Gebruik je de schroeven van de doos zelf dan kun je beiden gebruiken.

De 531-41U is inderdaad de enige pulsschakelaar met bovenknop, onderknop en nulstand. Wat mij betreft de mooiste oplossing voor Shelly Dimmers. Ik wil dat elke schakelaar in huis hetzelfde werkt; boven aan en onder uit.
Bedankt beiden voor de terugkoppeling. Een dubbele wip vind ik niet geheel gebruiksvriendelijk. Uiteraard functioneert het, maar intuitief is het allerminst. Wanneer je een dubbele schakelaar ziet, verwacht ik dat deze 2 lampen bedient en niet de + en - is voor 1 dimmer.

De pulswip met een boven en onder functie lijkt mij dan ook de meest logsiche optie. Ik ga even naar die optie kijken en of deze met de LS990 design onderdelen werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tabbo12
Ik neem aan dat de 531-41U past met de LS990 serie. Ik heb deze combinatie namelijk zojuist besteld.
Tabbo12 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:00:
Ik neem aan dat de 531-41U past met de LS990 serie. Ik heb deze combinatie namelijk zojuist besteld.
Volgens Jung zelf:
Uitsluitend toepassen in de CD - en LS range (alleen "kunststofuitvoeringen").

[Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 29-06-2021 16:15]

• naftebakje
JeroenE schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:13:
@naftebakje In een Shelly 1 zit juist een relais, in andere Shellies niet.
Klopt, dat weet jij en weet ik. Dat weet een tweaker die net iets installeert. Maar weet diezelfde tweaker dat nog als ie over 10 jaar iets moet vervangen? Of de persoon die zijn huis heeft gekocht?
Ik vind het altijd veiliger om, daar waar je een schakelaar waarvan je de rest van de schakeling niet kent wil vervangen, de uitgang van een relais te gebruiken. Dan werkt het altijd, en is het duidelijk bij vervanging / herstelling dat er een scheiding nodig is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• t14wo
Tabbo12 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:00:
Vreemde is dat precies die 521-41 heel veel duurder is dan een dubbele pulsdrukker of een pulsdrukker met 1 klik. Waar heb jij het besteld?

• Tabbo12
t14wo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Vreemde is dat precies die 521-41 heel veel duurder is dan een dubbele pulsdrukker of een pulsdrukker met 1 klik. Waar heb jij het besteld?
Ik heb het besteld bij VoltKing.

Verder vind ik het wel jammer dat alleen Jung deze pulsdrukkers heeft. Ik had hiervoor overal Gira E2 in huis en die schakelaars voelde toch wat steviger/fijner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• botech
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
Ik heb 3 elektrische rolluiken thuis. Boven 2 met schakelaar bediening en beneden 1 met een 1 kanaalszender afstandsbediening. Ik wou m'n rolluiken al lang smart maken zodat ik ze met m'n iPhone kon bedienen maar wist nooit hoe, tot ik hier over Shelly begon te lezen. Nu heb ik bij 1 rolluik een Shelly 2.5 geinstalleerd (om te proberen) en dit werkt perfekt dus wil ik de andere ook doen.
Maar nu weet ik niet of zo'n Shelly 2.5 ook werkt het rolluik met afstandsbediening.(zie foto onderaan)
Kan iemand hier iets over zeggen? Ik zou het wel zelf willen uitzoeken maar dan moet ik het kozijn open breken en herschilderen en als het dan nie lukt is dat allemaal werk voor niets, daarmee dat ik het hier liever eerst eens vraag ;)
:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tabbo12
Ik zou de manual opzoeken van de rolluikmotor. Ik vond de manual van een FAAC TM R-W en die heeft de optie om een enkele drukknop aan te sluiten. Je hebt hiermee dan geen discrete commandos voor open, sluit en stop, maar je zou een relais hierop kunnen aansluiten. Uit de manual:
"De drukknop werkt met de logica 'stap voor stap', iedere keer dat hij wordt ingedrukt wordt een impuls naar de motor gestuurd (bijvoorbeeld: eerste impuls omhoog, tweede impuls stop, derde impuls omlaag enz.). Na een omhoog- of omlaagimpuls blijft de motor draaien tot de betreffende eindschakelaar is bereikt."
Ik heb zelf geen ervaring met de Shelly zo gebruiken en het zal ook anders werken dan de mechanisch aangesloten rolluiken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Mijn projectje is geslaagd. Ik heb nu een Shelly 1PM als hoofdschakelaar en een Shelly 2.5 als standenschakelaar aangesloten. Dit alles paste zonder problemen binnen de WTW zelf. Dit was ook de meeste ideale locatie omdat alle aansluitingen hier toch al samen komen.

Ik kan nu met zowel de bestaande schakelaars als via Domoticz de WTW bedienen en Domoticz logt ook het energieverbruik.

Ik was even bang dat Shelly op een verkeerde manier naar de schakelaars zou luisteren. Ik weet dat mijn Fibaro devices de input onafhankelijk zien van de werkelijke schakeling. Dus als je de fysieke knop omzet krijg je sowieso een actie op het relais. Bij Shelly werkt dit anders. Inschakelen is daadwerkelijk inschakelen en uitschakelen is daadwerkelijk uitschakelen. Dus als je via je mobiel stand 2 uitschakelt en je daarna ook de fysieke schakelaar om zou draaien schakelt hij niet nogmaals.

Dit is mijn eerste ervaring met Shelly maar ik ben zeer tevreden. De mogelijkheden lijken een stuk uitgebreider dan wat ik tot nu toe met Fibaro gewend was.

Acties:
  • 0Henk 'm!
3raser schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:40:
Bij Shelly werkt dit anders. Inschakelen is daadwerkelijk inschakelen en uitschakelen is daadwerkelijk uitschakelen. Dus als je via je mobiel stand 2 uitschakelt en je daarna ook de fysieke schakelaar om zou draaien schakelt hij niet nogmaals.
Dit kan je trouwens wel zo instellen. Je moet dan het button type op "edge" zetten. Dan wordt er altijd geschakeld als je de fysieke schakelaar van stand veranderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

JeroenE schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:19:
[...]
Dit kan je trouwens wel zo instellen. Je moet dan het button type op "edge" zetten. Dan wordt er altijd geschakeld als je de fysieke schakelaar van stand veranderd.
Ik heb wel zoiets gezien in de instellingen. Maar omdat het standaard al goed werkte heb ik er niets mee gedaan. Het was overigens een hele lijst met opties en dat vind ik dan juist het mooie van Shelly. Ze geven je de keuze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
3raser schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb wel zoiets gezien in de instellingen. Maar omdat het standaard al goed werkte heb ik er niets mee gedaan. Het was overigens een hele lijst met opties en dat vind ik dan juist het mooie van Shelly. Ze geven je de keuze.
Welk aansluitschema heb je hier voor gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

synoniem schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:49:
[...]

Welk aansluitschema heb je hier voor gebruikt?

Waarbij de schakelaars op SW1 en SW2 de standenschakelaar stand 2 en stand 3 zijn.
Ik vroeg me nog af welk nut het heeft om ingang L op de Shelly 2 keer aan te sluiten. Zit er verschil in de dubbele ingang L?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21-09 12:09
3raser schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:17:
[...]

[Afbeelding]
Waarbij de schakelaars op SW1 en SW2 de standenschakelaar stand 2 en stand 3 zijn.
Ik vroeg me nog af welk nut het heeft om ingang L op de Shelly 2 keer aan te sluiten. Zit er verschil in de dubbele ingang L?
die aansluit terminals/schroefjes zijn 16a max, maar de shelly 2.5 is 2x 10a. Dus mocht je er een load aan bevestigen die boven de 16a uitkomt dan zal je 2x de L moeten verbinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

pantslol schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:15:
[...]

die aansluit terminals/schroefjes zijn 16a max, maar de shelly 2.5 is 2x 10a. Dus mocht je er een load aan bevestigen die boven de 16a uitkomt dan zal je 2x de L moeten verbinden
Duidelijk. Dus ik had het ook met 1 aangesloten L verbinding af kunnen handelen. Ik amper boven de 1A uit met het verbruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:18
mede tweakers,
Aangezien mijn vrouw het vertikt om iets te bedienen met een app of afstandsbediening, heb ik wat Shelly i3's ingebouwd om zo MQTT berichten naar m'n domotica systeem te sturen via traditionele schakelaars. Werkt in principe prima met de Shelly's. Goedkope stabiele oplossing.
echter....
De Shelly kent het concept van single, double, tripple & long press events. Maar long-press start & release / stop niet. Iets wat je vrouw of kinderen wel verwachten, als je een schakelaar ingedrukt houdt, gaat het licht dimmen of het volume harder / zachter totdat je de knop loslaat.

Zoiets krijg ik niet voor elkaar. Is 't iemand wel gelukt? ben benieuwd hoe!

Heb ook tasmota firmware geprobeerd die wel het principe van longpress start/stop kent, maar die geeft bij een double click weer, 2x een single click event mee. Ook niet handig.
thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20:27
brammh schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:30:
De Shelly kent het concept van single, double, tripple & long press events. Maar long-press start & release / stop niet. Iets wat je vrouw of kinderen wel verwachten, als je een schakelaar ingedrukt houdt, gaat het licht dimmen of het volume harder / zachter totdat je de knop loslaat.
Geen idee hoe dat bij de I3 zit, maar mijn Shelly dimmer2 werkt wel zo. Ik zet eerst de lamp aan, daarna houd ik hem ingedrukt om feller/minder fel te zetten.
@brammh Ik heb zelf geen i3 en ik heb ook niets gebouwd om dit zelf in de gaten te houden. Maar het kan wel via MQTT. Met het topic shellies/<jouw-i3-id>/input/0 kan je in de gaten houden of de eerste schakelaar is ingedrukt (0 is niet ingedrukt, 1 is wel ingedrukt). Idem voor tweede en derde schakelaar.

Je kan dan het longpress event gebruiken als start en doorgaan met dimmen totdat je ziet dat de input weer 0 is geworden.

Je zal wel altijd een klein beetje achterlopen natuurlijk.

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
Zijn er hier gebruikers van de EM of 3EM modules van Shelly voor energie-monitoring ?
Aangezien ik (nog) geen digitale meter heb leek me dit een goed alternatief. Ik zit hier met een 3-fase opzet L1/L2/L3/N (230V) en kan nu in detail oa vermogens + teruglevering in detail bekijken.

Ik ben voorlopig aangenaam verrast met de standaard firmware erop, module zit in een volledig gesloten metalen kast maar toch is de Wifi ontvangst goed (genoeg).
Ik hoop dat de modules over langere tijd betrouwbaar blijven en niet binnen enkele maanden de geest geven.

Opzet is 2-voudig
3EM -> MQTT -> Telegraf -> InfluxDB -> Grafana
3EM -> HA "Shelly" integratie (niet over MQTT protocol)

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:40
De andere shellies resetten hun totaal als ze herstart worden. Ik weet niet of dat bij de EM ook het geval is.

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-09 16:18
Ik heb een badkamer met slimme lampen en een MV die ik op max wil kunnen zetten met een schakelaar.

Voor dat laatste heb ik een Shelly nodig, voor het eerste denk ik ook? Dan kom ik heb een Shelly 2.5 uit icm een dubbele pulsdrukker. Klopt dat een beetje? Die pulsdrukker geeft een signaal aan de Shelly die op z'n beurt weer de lamp aan stuurt. Of zou ik voor de lamp ook zonder afkunnen?

Acties:
  • +2Henk 'm!
@cannonpie Shellies zijn slimme schakelaars. Normaal gebruik je die niet met slimme lampen. Wat natuurlijk wel kan is een Shelly als "input" gebruiken en dan de slimme lampen aansturen. Dat zou rechtstreeks vanaf de Shelly kunnen, mits je die lampen kan aansturen via http-commando's. Als dat niet kan dan moet je er een domotica controller tussen hebben die de signalen van Shelly krijgt en de juiste commando's kan geven aan de slimme lampen.

Als je al een andere manier hebt om je slimme lampen aan te sturen heb je geen Shelly nodig, of begrijp ik je vraag niet goed?

Of een Shelly met je MV werkt ligt aan de manier waarop je die kan aansturen. Als dat nu ook werkt met een standaard schakelaar op 230V dan werkt het waarschijnlijk prima.

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-09 16:18
@JeroenE dank voor je snelle antwoord! Ik had wat meer info erbij moeten geven, excuus. Ik heb hue draaien en ook HA met een mqtt stick, dus daar kan ik de lampen mee aansturen. Nu zijn de schakelaars die daarbij horen nooit om aan te zien dus wil ik graag normaal schakelmateriaal gebruiken.

Als zo'n pulsdrukker de stroomkring doorbreekt krijgen je lampen permanent geen stroom meer denk ik? Dus dan kan een Shelly uitkomst bieden via HA?

Acties:
  • +1Henk 'm!
@cannonpie Als je de stroom laat uitzetten door de Shelly dan doen je lampen het inderdaad niet meer. In jouw geval kan je verschillende dingen doen.
  • Zet de Shelly 2.5 op detached zodat een input van de schakelaars niet het relais (of aan) uit zetten
  • Sluit de uitgangen van de Shelly 2.5 niet aan, zodat het niet uitmaakt of de Shelly iets aan of uit zet
  • Gebruik een andere Shelly zoals de i3 die enkel inputs heeft
De inputs van de Shelly kan je doorsturen aan HA; in HA kan je dan weer regels/scenes (of hoe het bij die domotica controller precies heet) maken die zorgen dat je lampen aan of uit gaan.

Het voordeel van een Shelly 2.5 als "detached" gebruiken terwijl je wel de draden naar de lampen hebt aangesloten is dat je de stroom kan meten die de lampen gebruiken en je kan altijd via de Shelly ook je lampen uit zetten. De relais werken niet op de schakelaar, maar reageren wel op ontvangen commando's (die je dan via HA zou kunnen sturen). Een Shelly i3 is ongeveer een tientje goedkoper dan een Shelly 2.5.

• brammh
JeroenE schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:19:
@brammh Ik heb zelf geen i3 en ik heb ook niets gebouwd om dit zelf in de gaten te houden. Maar het kan wel via MQTT. Met het topic shellies/<jouw-i3-id>/input/0 kan je in de gaten houden of de eerste schakelaar is ingedrukt (0 is niet ingedrukt, 1 is wel ingedrukt). Idem voor tweede en derde schakelaar.

Je kan dan het longpress event gebruiken als start en doorgaan met dimmen totdat je ziet dat de input weer 0 is geworden.

Je zal wel altijd een klein beetje achterlopen natuurlijk.
Thanks Jeroen, goed idee. Heb 't net even geprobeerd, maar loop vast. Als sensor type kun je kiezen voor Toggle of Momentary.
Momentary geeft events aan zoals short/double/tripple/long press, Toggle doet dit niet, die geeft payload 0/1 aan. Momentary houd de vorige state vast. dus niet standaard een 1 als je de knop indrukt, en 0 als ie los is.
Ik moet 'm op momentary zetten om een long press event te krijgen, maar kan dan niks meer met de status daarvoor zou je toggle behaviour willen hebben. Nog even puzzelen dus.
@brammh Je moet inderdaad momentary gebruiken, anders heb je geen verschillende press events. Ik ging er van uit dat je hem daar al op had staan.

Ik heb geen i3 dus ik kan het niet controleren, maar de input/0 zou dus van 0 naar 1 moeten gaan als je de schakelaar induwt en weer terug naar 0 als je hem los laat. Zie ook hier.

Als dat niet werkt lijkt het een fout in de firmware; die zou je bij Shelly Support moeten melden

• brammh
@JeroenE het gedrag wat je beschrijft, dus naar 1 als je de schakelaar induwd en weer naar 0 als je 'm loslaat is precies wat de Shelly i3 doet in de Toggle modus.

Dit is de definitie volgens shelly:
-Momentary - Set Shelly device to be "Momentary" switch. Push-for "ON" or Push-for "OFF".
-Toggle Switch - Set Shelly device to be "Toggle" switch. Act as a flip switch with one state for "ON" and one state for "OFF".

Ik zou dus Toggle moeten gebruiken om iets zinnigs uit de /input/x te kunnen halen, maar dan krijg je weer geen events mee, dus heb ik weinig aan in m'n short / double / long-pres avontuur.

• t14wo
Ik zoek naar de mogelijkheid om in de Shelly app shortcuts/scenes in te richten die ik gewoon handmatig kan selecteren.

In de Scenes sectie moet er altijd een trigger zijn, maar ik wil graag een avond scene, tv kijken, borrel scene waarbij de verschillende lampen een bepaalde staat aannemen.

Kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@t14wo Bedoel je dat je die met de hand wil kunnen kiezen?

Volgens mij kan je met "time based" kiezen for "one-time". Die kan je dan in het verleden zetten. Dan gaat de scene nooit daadwerkelijk af, maar als je hem na het saven kiest kan je wel op de het icoon van een driehoekje in een cirkel (dus zo'n "play" icoon) drukken om hem handmatig af te spelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t14wo
JeroenE schreef op zondag 11 juli 2021 @ 07:54:
@t14wo Bedoel je dat je die met de hand wil kunnen kiezen?

Volgens mij kan je met "time based" kiezen for "one-time". Die kan je dan in het verleden zetten. Dan gaat de scene nooit daadwerkelijk af, maar als je hem na het saven kiest kan je wel op de het icoon van een driehoekje in een cirkel (dus zo'n "play" icoon) drukken om hem handmatig af te spelen.
Zo simpel kan het zijn! Dat werkt inderdaad. Al is het niet zo handig te selecteren en moet je altijd een paar keer in de app klikken. But is does the job.

Zijn er hier veel mensen die Google home of Alexa nu boven de Shelly app zelf verkiezen? Is dit nu echt beter?

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:42
Temperatuur van de Shelly''s is al paar keer besproken, conclusie over wat normaal/veilig is krijg ik niet helder.

Situatie met 3x inbouwdozen (md4050 van ABB) waar respectievelijk 2x een dimmer en 1x een shelly2.5 (rolluik) achter zit. E.e.a. met de nodige lasklemmen om stug naar soepel te faciliteren. Opbouw is 1x wcd, 1x rolluik bediening en 1x dubbele puls voor de twee dimmer circuits.

Als ik de interne temperatuur op vraag zie ik voor de 2.5 het volgende:
code:
1
"temperature":66.34,"overtemperature":false,"tmp":{"tC":66.34,"tF":151.41, "is_valid":true},"temperature_status":"Normal"

Dat is wel erg warm, de dimmers zitten met 10 graden kouder nog steeds erg hoog.

Zorgelijke situatie of iets aan doen? In het laatste geval graag adviezen want de doosjes zijn vol met kabel spaghetti lasklemmen etc.

• S_tef
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:00
Zou er niet zo van wakker liggen, je kunt er weinig aan doen en max temp ligt volgens mij boven de 80

Ik heb hier een 2.5 die op 75 graden draait…

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• naftebakje
Op mijn werk maken we electronica geschikt voor omgevingstemperatuur tot 65°C, passief gekoeld. Vb scherm met geïntegreerde Intel i5 computer.
Maak je geen zorgen, onder 100° is er weinig aan de hand, zolang het design goed zit.
Dan vertrouw ik een Shelly net iets meer dan een chinese variant (zeker nu, met tekorten en namaak componenten).

Ik weet niet hoe Facebook werkt, dus geen idee of je rechtstreeks naar een post kan linken. Maar hier kan je nu in ieder geval lezen dat firmware 1.11 uit is, waarbij alle disconnect problemen opgelost zijn.

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:42

DUX

blijft ook nu voor Oranje

JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:58:
Ik weet niet hoe Facebook werkt, dus geen idee of je rechtstreeks naar een post kan linken. Maar hier kan je nu in ieder geval lezen dat firmware 1.11 uit is, waarbij alle disconnect problemen opgelost zijn.

[Afbeelding]
offtopic:
De datum die onder de auteur bij een bericht staat is stiekem de link naar de post zelf.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Erwin537
significant schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:09:
Temperatuur van de Shelly''s is al paar keer besproken, conclusie over wat normaal/veilig is krijg ik niet helder.

Situatie met 3x inbouwdozen (md4050 van ABB) waar respectievelijk 2x een dimmer en 1x een shelly2.5 (rolluik) achter zit. E.e.a. met de nodige lasklemmen om stug naar soepel te faciliteren. Opbouw is 1x wcd, 1x rolluik bediening en 1x dubbele puls voor de twee dimmer circuits.

Als ik de interne temperatuur op vraag zie ik voor de 2.5 het volgende:
code:
1
"temperature":66.34,"overtemperature":false,"tmp":{"tC":66.34,"tF":151.41, "is_valid":true},"temperature_status":"Normal"

Dat is wel erg warm, de dimmers zitten met 10 graden kouder nog steeds erg hoog.

Zorgelijke situatie of iets aan doen? In het laatste geval graag adviezen want de doosjes zijn vol met kabel spaghetti lasklemmen etc.
Ik gebruik gewoon altijd het stugge draad in de shellys. Bedoel je met soepel meerdere aders, of een dunner draad? Op die facebook groep word je ook meteen uitgemaakt voor amateur en gevaar voor de samenleving als je direct draad met aders in de Shelly steek, je moet daar minstens ferrules voor gebruiken.
@Erwin537 In het kader van "ik vertel je vast al iets wat je al wist":

Met stugge draad heb je 1 (dikke) koperdraad per ader. Met soepele draad heb je veel (dunne) koperdraadjes per ader.

Even willekeurig via de zoekmachine naar keuze:

Stug:

Soepel:

Bij soepel draad worden vaak adereindhulzen gebruikt.

Volgens mij heeft een draad altijd 1 ader, maar een kabel kan meerdere aders hebben (bijvoorbeeld: fase, nul en aarde).

Ik ben natuurlijk ook maar een amateur, dus wellicht begrijp ik niet goed wat je bedoelt.

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:42
Erwin537 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:53:
[...]

Ik gebruik gewoon altijd het stugge draad in de shellys. Bedoel je met soepel meerdere aders, of een dunner draad? Op die facebook groep word je ook meteen uitgemaakt voor amateur en gevaar voor de samenleving als je direct draad met aders in de Shelly steek, je moet daar minstens ferrules voor gebruiken.
De Shelly piggy bag ik typisch op het element wat ik vastschroef, b.v. een rolluikschakelaar. In zo'n geval heb je 2x zwart VD 1.5mm2 die vanuit de Shelly naar de bedienelement gaan. Voeding gaat met 2.5mm2 naar een wago klem, zowel bruin als blauw. Van uit daar weer soepel met adereind terug naar de Shelly. Op die manier kun je het allemaal netjes inbouwen en is alles wat beweegt en aan de Shelly vast zit soepel zodat je de terminals niet van de pcb wringt. Zal er eens een foto van schieten.

Goed om te horen dat ik me om de temperatuur geen zorgen hoef te maken.

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20-09 19:26

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Goedemiddag, ik heb een nieuwbouw woning gekocht. In mijn huidige woning heb ik, middels een rpi, domoticz draaien om diverse kaku schakelaars/dimmers aan te sturen. Nu is mijn ervaring dat de kaku schakelaars niet altijd worden aangestuurd. In de nieuwbouw woning wordt op elke etage een AP geplaatst zodat de wifi-dekking optimaal is. Vandaar mijn interesse voor shelly aangezien ik verwacht dat het de stabiliteit van het systeem vergroot.

Voor de nieuwbouwplanning heb ik een stelpost domotica opgenomen. Maar ik zit nog met een aantal vragen. Ik weet hoe het werkt met kaku.

Hoe zijn de ervaringen met de shelly modules ?
Hoe zit het met de stabiliteit ?
Werken ze out of the box met domoticz ?
Zijn er zaken waar ik rekening moet houden ?
Kun je bestaande schakelaars gebruiken in combinatie met shelly ?

Bedankt alvast !

[Voor 16% gewijzigd door Gri77ie op 22-07-2021 14:11. Reden: aanvulling]

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

@Gri77ie Er is een plugin voor Domoticz. Bestaande schakelaars kan je blijven gebruiken, maar je moet wel opletten of je overal dezelfde draden hebt lopen. Dat ligt ook aan welk type je precies wil gebruiken. Een Shelly werkt het beste als je zowel de N als L hebt. Als je enkel de L hebt kan het vaak ook wel, maar niet altijd. Misschien kan je regelen dat ze over behalve de N en de schakeldraad ook een L aanleggen. Of een N als er juist enkel L en de schakeldraad is.

Ook met zaken als meerdere schakelaars om 1 lamp te bedienen moet je altijd even zien te vinden waar je dan precies de Shelly moet plaatsen.

Als je "normale" dimmers hebt als schakelaar (die je kan draaien en wellicht ook indrukken) dan kan je die niet blijven gebruiken met een Shelly. De standaard wip schakelaars (aan of uit) kan wel. Als je wil dimmen vind ik persoonlijk drukschakelaars makkelijker, maar als je enkel aan/uit wil maakt dan niet zo veel uit.

Afhankelijk van de grootte van je huis kan het handig zijn om meerdere access points voor de wifi op te hangen ipv enkel een router in de meterkast. Als je daar de UTP kabels (of op zijn minst een loze buis) voor kan laten aanleggen scheelt dat ook een stuk.

Het mooiste is als je diepe inbouwdozen hebt, in ondiepe dozen kan je wel eens problemen krijgen met de ruimte om een Shelly te plaatsen.

Maar bij nieuwbouw is alles wat afwijkt van de standaard vaak erg duur.

• Erwin537
JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:38:
@Erwin537 In het kader van "ik vertel je vast al iets wat je al wist":

Met stugge draad heb je 1 (dikke) koperdraad per ader. Met soepele draad heb je veel (dunne) koperdraadjes per ader.

Even willekeurig via de zoekmachine naar keuze:

Stug:
[Afbeelding]

Soepel:
[Afbeelding]

Bij soepel draad worden vaak adereindhulzen gebruikt.

[Afbeelding]

Volgens mij heeft een draad altijd 1 ader, maar een kabel kan meerdere aders hebben (bijvoorbeeld: fase, nul en aarde).

Ik ben natuurlijk ook maar een amateur, dus wellicht begrijp ik niet goed wat je bedoelt.
Wat je zegt ja: ik weet dus alleen de exacte terminologie niet (en je hebt natuurlijk nog de vraag hoe anderen de terminologie gebruiken).

Wat ik me afvroeg is dus wat @significant volgens mij ook zegt: je kan 1.5mm2 wellicht als soepel zien in vergelijking met 2.5mm2. Wat ik in mijn post met aders bedoel is 'strands', dus één draad dat uit samengebundelde koperen haartjes/draadjes bestaat en niet onderling van elkaar geïsoleerd zijn.

Ik weet het exacte gevaar niet van het gebruik van het 'soepele' draad, maar volgens mij heeft het te maken met dat het makkelijker (gedeeltelijk) los raakt uit de terminal en één enkel haartje tegen een andere terminal aan kan komen en daarmee kortsluiting kan veroorzaken. Wellicht ook nog dat het gedeeltelijk los raken of slecht contact voor een te slechte verbinding met verhitting als gevolg kan zorgen.

Ik bedoelde mijn post dus meer als een soort "Als je met soepel draad dus inderdaad losse haartjes in één draad bedoeld, moet je misschien naar die ferrules/adereindhulzen kijken om het veilig te maken".

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20-09 19:26

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:43:
@Gri77ie Er is een plugin voor Domoticz. Bestaande schakelaars kan je blijven gebruiken, maar je moet wel opletten of je overal dezelfde draden hebt lopen. Dat ligt ook aan welk type je precies wil gebruiken. Een Shelly werkt het beste als je zowel de N als L hebt. Als je enkel de L hebt kan het vaak ook wel, maar niet altijd. Misschien kan je regelen dat ze over behalve de N en de schakeldraad ook een L aanleggen. Of een N als er juist enkel L en de schakeldraad is.

Ook met zaken als meerdere schakelaars om 1 lamp te bedienen moet je altijd even zien te vinden waar je dan precies de Shelly moet plaatsen.

Als je "normale" dimmers hebt als schakelaar (die je kan draaien en wellicht ook indrukken) dan kan je die niet blijven gebruiken met een Shelly. De standaard wip schakelaars (aan of uit) kan wel. Als je wil dimmen vind ik persoonlijk drukschakelaars makkelijker, maar als je enkel aan/uit wil maakt dan niet zo veel uit.

Afhankelijk van de grootte van je huis kan het handig zijn om meerdere access points voor de wifi op te hangen ipv enkel een router in de meterkast. Als je daar de UTP kabels (of op zijn minst een loze buis) voor kan laten aanleggen scheelt dat ook een stuk.

Het mooiste is als je diepe inbouwdozen hebt, in ondiepe dozen kan je wel eens problemen krijgen met de ruimte om een Shelly te plaatsen.

Maar bij nieuwbouw is alles wat afwijkt van de standaard vaak erg duur.
Dit wordt inderdaad zo aangelegd. Heb vier AP's: 1x bg hal, 1 xbg buiten, 1x1e verdiep overloop, 1x zolder overloop. Ik twijfel nog of ik de RPI behoudt of dat ik domoticz laat lopen op een mini-pc ivm de stabiliteit van de RPI. Voor wat betreft de inbouwdozen, die zijn diep genoeg om ook een kaku inbouwschakelaar nog in te bouwen en ik begreep uit de specs dat de shelly's iets dunner zijn. Zou moeten lukken dus.

Dank voor je reactie ! Ik ga maar eens beginnen met inventariseren wat ik allemaal nodig heb. _/-\o_

[Voor 15% gewijzigd door Gri77ie op 22-07-2021 14:57]

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• Dr Pro
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-09 07:59
Vraagje,
ik heb een Shelly Plug S in de meterkast waar m'n internet apparatuur achter hangt (router/switch/ap's). Ik meen me te herinneren dat bij een firmware update, de stroomtoevoer wordt afgesloten. In dit geval is dat dus niet handig omdat ik dan geen internet meer heb.

Weet iemand of dit ook te omzeilen is?
Ik draai nu v1.9.4, v1.11 is nog niet beschikbaar zo te zien, dus daar wacht ik sowieso op.

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21-09 16:21
Dr Pro schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:06:
Vraagje,
ik heb een Shelly Plug S in de meterkast waar m'n internet apparatuur achter hangt (router/switch/ap's). Ik meen me te herinneren dat bij een firmware update, de stroomtoevoer wordt afgesloten. In dit geval is dat dus niet handig omdat ik dan geen internet meer heb.

Weet iemand of dit ook te omzeilen is?
Ik draai nu v1.9.4, v1.11 is nog niet beschikbaar zo te zien, dus daar wacht ik sowieso op.
Ik denk waarschijnlijk te simpel, maar stekker eruit trekken (internet valt even weg), plug ergens anders in de stroom pluggen en internet apparatuur rechtstreeks in het stopcontact. Plug S updaten en daarna weer terug steken?

• DUX

DUX

Shelly firmware-updates zijn secondenwerk. Met twintig seconden kan het klaar zijn. Verder heb ik alhier geen stroomonderbrekingen tijdens firmwareupdates.

• Dr Pro
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-09 07:59
PorschefanRoel schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:58:
[...]

Ik denk waarschijnlijk te simpel, maar stekker eruit trekken (internet valt even weg), plug ergens anders in de stroom pluggen en internet apparatuur rechtstreeks in het stopcontact. Plug S updaten en daarna weer terug steken?
Nee natuurlijk kan dat, maar vond het een beetje raar.
DUX schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:22:
Shelly firmware-updates zijn secondenwerk. Met twintig seconden kan het klaar zijn. Verder heb ik alhier geen stroomonderbrekingen tijdens firmwareupdates.
Check, dan ga ik toch eens proberen te updaten zonder de stekker te verplaatsen.

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:03
Bij de update van mijn Plug S vandaag schakelde die gewoon uit, zonder weer aan te gaan. Als ik me niet vergis verschilt dat van het gedrag van vorige keer (uit en weer aan), dus als je niet direct fysiek aan je plug kan, zou ik er niet aan beginnen.

• DUX

DUX

GORby schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:16:
Bij de update van mijn Plug S vandaag schakelde die gewoon uit, zonder weer aan te gaan. Als ik me niet vergis verschilt dat van het gedrag van vorige keer (uit en weer aan), dus als je niet direct fysiek aan je plug kan, zou ik er niet aan beginnen.
Wat is de Default Power On mode van jouw Plug S (On/Off/Restore Last Power Mode) in de webinterface?

Verder moet ik mij excuseren; ik zie dat mijn Plug S er vanmorgen inderdaad ook 33 seconden uit heeft gelegen.

• GORby
  • Laatst online: 22:03
DUX schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Wat is de Default Power On mode van jouw Plug S (On/Off/Restore Last Power Mode) in de webinterface?
De Default Power On mode is OFF, dus ik vermoed dat hij daardoor bij een reboot inderdaad gewoon uit gaat. Ik heb dat even veranderd naar ON, want die specifieke plug valt toch vanzelf uit wanneer er even geen verbruik is.

• DUX

DUX

Dat weet ik wel zeker ;)

• Stinosko
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 11-09 14:22
Hey! Ik heb een vraagje over de shelly 2.5, is het mogelijk om de standaard functionaliteit van de schakelaar te gebruiken wanneer de shelly geen connectie heeft met internet?

Mijn grootste zorg is dat als de router uitvalt (of random blokkeert) dat ik plots mijn lichten niet meer zou kunnen bedienen met de schakelaas...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-09 20:40

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Stinosko Yep, dat is juist een idee van zo'n directe verbinding :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:43
@Stinosko , er is een verschil tussen een router die niet werkt, of het internet wat niet werkt. "Het internet" heb je normaal niet nodig. Als je normaal je schakelaars remote wil bedienen is een lokaal netwerk genoeg. Het internet (of eigenlijk de Shelly servers) worden alleen gebruikt voor bepaalde features zoals de "schedules"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stinosko
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 11-09 14:22
Rowwan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:35:
@Stinosko , er is een verschil tussen een router die niet werkt, of het internet wat niet werkt. "Het internet" heb je normaal niet nodig. Als je normaal je schakelaars remote wil bedienen is een lokaal netwerk genoeg. Het internet (of eigenlijk de Shelly servers) worden alleen gebruikt voor bepaalde features zoals de "schedules"
@Rowwan Ik bedoelde inderdaad als het lokale netwerk uitvalt, de router is niet altijd betrouwbaar en niet iedereen is even voorzichtig bij het kuisen ;-)

Als je dan thuis komt in de donker wil je toch wel dat je het licht kan aanzetten ipv met de gsm flashlight het huisdoorlopen naar de router ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:29

rally

Deyterra Consultancy

Stinosko schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:29:
[...]

@Rowwan Ik bedoelde inderdaad als het lokale netwerk uitvalt, de router is niet altijd betrouwbaar en niet iedereen is even voorzichtig bij het kuisen ;-)

Als je dan thuis komt in de donker wil je toch wel dat je het licht kan aanzetten ipv met de gsm flashlight het huisdoorlopen naar de router ;-)
Alle mijn Shelly’s die licht bedienen hebben ook fysieke knoppen. Is ook nodig voor de WAF en DAF.
Werkt prima.

En je kunt je Shelly apparatuur bedienen *zonder* internet, zolang je router maar IP adressen uitdeelt.
Wij hebben al enkele keren gehad dat het internet er uit lag, maar de Shelly’s waren met de app nog prima te bedienen. Desalniettemin vind ik het wel fijn om er een schakelaar naast te hebben. Is een perfecte fail safe.

http://www.deyterra.com

• Baxke
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 29-08 17:38
Hi,

Ik ben van een Shelly RGBW2 het bijgeleverde onderdeel waarop een schakelaar is aan te sluiten kwijtgeraakt. Ik ben niet van plan een fysieke schakelaar of dimmer aan te sluiten op de RGBW2. Is het dan nodig dit onderdeel te installeren en zo ja, enig idee waar ik deze kan bestellen?

Mvg Baxke

• septillion

septillion

@Baxke Nee, is alleen nodig als je en 230V schakelaar wilt aansluiten. Als je niet wilt schakelen of alleen met 12V wilt schakelen (I naar GND) is hij niet nodig.

Dimmer er op aansluiten kan nooit ;)

[Voor 11% gewijzigd door septillion op 27-07-2021 22:13]

• Baxke
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 29-08 17:38
Dank voor je reactie!
Meteen nog eens vraag :-)

Ik heb nu een Shelly 1 in de Shelly app toegevoegd en deze kan ik bedienen. Met een Shelly Dimmer 2 wil dit echter maar niet lukken. De dimmer is wel te benaderen en te bedienen wanneer ik deze via mijn router benader. In de app staat "Device offline"..
Enig idee wat hier mis gaat?

• septillion

septillion

@Baxke Heb niet veel ervaring met de app. Maar wat bedoel je met "via je router"? Heb je toevallig Cloud uitgezet op de Dimmer 2?

• t14wo
Ik kom niet uit het aansluiten van de Jung pulsdrukker op de shelly dimmer 2. De Shelly werkt al weken prima, maar nu ik de pulsdrukker heb, krijg ik deze niet aan de gang.

Ik heb de Jung puls Multi Switch (531-41U). Deze heeft een enkele wipper die wel 2 kanten op kan.

Ik heb het nu als volgt aangesloten. Eigenlijk is de enige wijziging dat ik de pulsdrukker aan de SW1 en SW2 heb verbonden. Maar dit geeft geen resultaat. Ik vermoed dat ik een bruine (fase) in de pulsdrukker moet aansluiten. Voordat ik de Shelly per ongeluk toast, wil ik het even checken.

• t14wo
Kun jij jouw aansluitschema en dimmer instellingen delen zoals de met jouw Jung pulsdrukker werkt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:32
@t14wo je geeft het antwoord zelf al; je moet ook de fase aansluiten op de schakelaar; anders gebeurt er inderdaad niets. Je toast de shelly hier niet door.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@t14wo Met alleen twee schakeldraden tussen de pulsdrukker en de shelly gaat er geen stroom lopen. Shelly is aan het kijken of er spanning op de SW aansluitingen komen te zitten.
En de spanning zit op de bruine ader.

Dus sluit die bruine ader aan waar L met dat zwarte driehoekje staat en er komt wel spanning te staan op de SW ingangen. Meet maar na (veilig natuurlijk, want er staat dan 230V op).

Mijn default reactie als iets niet werkt: nameten en logisch nadenken. Hoe moet de stroom lopen om voor elkaar te krijgen wat ik wil?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
Jeltel schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:43:
@t14wo Met alleen twee schakeldraden tussen de pulsdrukker en de shelly gaat er geen stroom lopen. Shelly is aan het kijken of er spanning op de SW aansluitingen komen te zitten.
En de spanning zit op de bruine ader.

Dus sluit die bruine ader aan waar L met dat zwarte driehoekje staat en er komt wel spanning te staan op de SW ingangen. Meet maar na (veilig natuurlijk, want er staat dan 230V op).

Mijn default reactie als iets niet werkt: nameten en logisch nadenken. Hoe moet de stroom lopen om voor elkaar te krijgen wat ik wil?
Jep logisch uiteraard. Ik moet een kring hebben van SW1 met de fase om uberhaubt een ‘puls’ te kunnen geven. Ik was ergens in de veronderstelling dat de SW ingangen zelf een soort stroompje gaven.

Het werkt inmiddels supergoed! Dimmer in de Shelly app als Dual button mode en dan is het al vrijwel goed. Nog even spelen met de finetuning.

Wel balen dat een paar inbouwdozen te ondiep zijn. Daar past geen shelly plus pulsdimmer achter elkaar. Die moeten ervdus eerst helemaal uit.

• t14wo
Ik wil graag met 1 knop in een keer alle shelly’s bedienen (uitzetten). Als we gaan slapen is dat handiger dan of alle pulsknoppen langsgaan, of de app openen.

Nu heb ik 1 zo’n pulsdrukker in de gang die 1 shelly bestuurt. Ik ben eigenlijk opzoek naar de mogelijkheid om via die Shelly met bijv. een double press action een commando naar alle shelly’s te sturen. Ik zie die optie echter niet staan bij I/O URL action.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan realiseren?

• Obelixxx
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 23:20
Ik heb 4 Shelly 2.5 modules.
Ik wil hiermee gordijnen gaan bedienen.
Nu heb in op advies in een ander topic één van de modules naar Tasmota overgezet.
Alleen nu ben ik zelf meer gecharmeerd van de bediening en instellingen in de standaard Shelly firmware.

Nu heb ik elders gelezen dat het mogelijk zou zijn om terug te gaan naar de standaard firmware. Is alleen niet gelukt helaas.

Iemand die me kan helpen met OTA terug flashen naar Shelly?

Het is me inmiddels gelukt.
Is uiteindelijk een korte nacht geworden, maar weer op Shelly fw

[Voor 9% gewijzigd door Obelixxx op 31-07-2021 11:28]

• DUX

DUX

t14wo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:34:
Ik wil graag met 1 knop in een keer alle shelly’s bedienen (uitzetten). Als we gaan slapen is dat handiger dan of alle pulsknoppen langsgaan, of de app openen.

Nu heb ik 1 zo’n pulsdrukker in de gang die 1 shelly bestuurt. Ik ben eigenlijk opzoek naar de mogelijkheid om via die Shelly met bijv. een double press action een commando naar alle shelly’s te sturen. Ik zie die optie echter niet staan bij I/O URL action.

Als je in de gelegenheid bent: een homeautomation-pakket zoals Home Assistant kan dat perfect regelen. Alleen dat moet dan wel constant draaien op een (virtueel) server(tje).

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 04:25
t14wo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:34:

Er is wel een optie om meerdere url's aan te roepen bij een long press. Je kunt dan de uit-url's van alle andere shelly's daarmee aanroepen, al staat er wel een waarschuwing bij voor als je er meer dan twee wil invullen.

• t14wo
dennistd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 02:42:
[...]

Er is wel een optie om meerdere url's aan te roepen bij een long press. Je kunt dan de uit-url's van alle andere shelly's daarmee aanroepen, al staat er wel een waarschuwing bij voor als je er meer dan twee wil invullen.

[Afbeelding]
Klopt idd. Alleen is de long press de dimfunctie, dus dat werkt niet. Een dubbel of misschien wel driedubbele druk kn je volgens mij niet gebruiken als actie.

• t14wo
DUX schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:52:
[...]

Als je in de gelegenheid bent: een homeautomation-pakket zoals Home Assistant kan dat perfect regelen. Alleen dat moet dan wel constant draaien op een (virtueel) server(tje).
Daar sta ik zeker open voor. Was zelf enorm aan het twijfelen en kijken wat nu precies de voordelen zijn van bijv. Home Assistant. Kan ik daarmee in feite zelf acties definieren op basis van inputs die de Shelly’s via de API doorgeven? Is dat meer dan in de dtandaard app?

• Crazy-
  • Laatst online: 20-09 12:53

Crazy-

Best life ever

Ik zit met 2 gekke dingetjes….

Heb onlangs 2 Shelly 2.5 aangeschaft voor de rolluiken van ons dakkapel.

Deze aangesloten incl de schakelaars; Shelly’s ingeregeld. Functioneel werkt het.

Probleem 1:
Eentje wil maar niet updaten naar de nieuwste firmware. Wat ik ook doe; blijft bij de oude (2019) versie hangen. Geeft na het indrukken de melding “updaten” maar na een minuut en een auto-reboot. Helaas, niet erg. Maar wel raar.

Probleem 2:
De andere, nieuwste firmware, wil maar geen MQTT Messages afleveren op de broker. (Mosquito). Heb al een factory reset gedaan en alles; maar geen resultaat.

De logging geeft ook geen soelaas … zit beetje met m’n handen in het haar waar ik informatie vinden kan in de Shelly zelf “errors”

Iemand een tip?

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DUX

DUX

t14wo schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:36:
Daar sta ik zeker open voor. Was zelf enorm aan het twijfelen en kijken wat nu precies de voordelen zijn van bijv. Home Assistant. Kan ik daarmee in feite zelf acties definieren op basis van inputs die de Shelly’s via de API doorgeven? Is dat meer dan in de dtandaard app?
Home Assistant (of soortgelijke software) zal het knooppunt zijn tussen alle smarthome-apparatuur (zoals Shelly, maar ook Hue en vele andere merken). Van Shelly komt alle sensorinformatie beschikbaar in Home Assistant (knopstand, temperatuur, voltage, firmwarestatus, etc.) die je vervolgens kunt gebruiken in triggers en acties. Je kunt dus series van acties op elkaar laten reageren en dat over alle in HA gekoppelde producten doen. Dus je Hue laten reageren op een Shelly-klik bijvoorbeeld, of alle Shelly-devices laten schakelen op basis van de stand van klok zonder dat jij nog een actie hoeft te doen, of wanneer je thuis komt, of als het volle maan is. Wellicht ben je bekend met IFTTT (If This Then That), soortgelijke actieketens. HA voorziet ook in het zelf maken van dashboards zodat je alle info netjes op een rij hebt. Zie ook: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Ik heb in HA gedaan wat jij wil doen: aan de twee uiterste weerszijden van mijn benedenverdieping zit ieder een enkele knop waarmee ik alle lampen beneden in één klik aan of uit zet.

• afterboy
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 31-07 17:37
beste mensen,

vandaag heb ik een simpel setje van shelly gekocht, te weten de dimmer2 en de wifi button 1

bedoeling is dat ik in mijn overkapping een lamp kan aansturen en dimmen via de app, en in de overkapping zelf wil ik de wifibutton plaatsen.

ik heb de dimmer nog niet geplaatst, maar ik ben wel aan het spelen met de app.
na het maken van een account maak ik een nieuwe ruimte, voeg een leuke foto toe, maar als ik een device wil toe voegen dan stopt het.
het zou nu gaan om de wifiknop.
na Add Device zie ik dat hij wel in mijn device list toegevoegd wordt, wil ik deze knop aan mijn ruimte toevoegen, krijg ik de melding dat de connectie verbroken is..

inmiddels alles al een keer gereset, zelfs mn account opnieuw opgebouwd, maar het wil niet werken.

iemand suggesties?

• afterboy
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 31-07 17:37
kleine update mijnerzijds...

blijkbaar moet de knop aan een lader hangen wil je m kunnen configureren, RTFM!!!

heb voor nu geen vragen meer, wel goed dat er een NL forum is!

• Bert O.
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 19-09 09:51
- reactie geschrapt - Had de update van @afterboy nog niet gelezen...

[Voor 86% gewijzigd door Bert O. op 01-08-2021 16:08]

• pantslol
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21-09 12:09
Tijd geleden een zonnescherm opgehangen, deze bedien ik nu met een shelly 2.5 die achter een inbouwschakelaar zit. Echter vorige week een aantal rolluiken laten plaatsen, aangezien alles al gestuct is zijn deze met opbouwschakelaars geplaatst. Iemand goede ideeen om daar shelly's achter te plaatsen? In zo'n opbouw schakelaar is weinig (geen) ruimte. Ik zou er een doos naast kunnen plaatsen oid, of misschien is shelly niet de oplossing.

• t14wo
Ik heb een aantal Shelly's in inbouwdozen gezet waar weinig plek was. Met een paar tiewraps heb ik de shelly achter de knop vast gemaakt. Daarmee is het makkelijker om deze strak in het doosje te plaatsen. Alternatief is toch een doos ernaast plaatsen.

• paul-s83
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:33
t14wo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:40:
Ik heb een aantal Shelly's in inbouwdozen gezet waar weinig plek was. Met een paar tiewraps heb ik de shelly achter de knop vast gemaakt. Daarmee is het makkelijker om deze strak in het doosje te plaatsen. Alternatief is toch een doos ernaast plaatsen.
Enig idee hoe warm de Shelly’s worden?
Heb ze zelf op het verlaagd plafond naast de spots gelegd. Temperatuur onder load zit onder de 45 graden.

Wellicht wel handige info voor andere Tweakers die overwegen om hun Shelly in een krappe ruimte te monteren.

2020 MPB 13" 8GB 512gb | iPad 2020 128 GB | iPhone 12 64 GB | ATV 4K | Watch Series 2 | Synology DS213

• t14wo
paul-s83 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Enig idee hoe warm de Shelly’s worden?
Heb ze zelf op het verlaagd plafond naast de spots gelegd. Temperatuur onder load zit onder de 45 graden.

Wellicht wel handige info voor andere Tweakers die overwegen om hun Shelly in een krappe ruimte te monteren.
Geen idee. Ik zie in de Shelly app bij Device info geen temps staan. Maar het is wat mij betreft van de orde: Als het werkt, zal het wel goed zijn. Pak maar eens de basis van een 11 watt LED lamp vast. Die is ook loeiheet. Hitte en elektra kunnen prima samen gaan, als het maar niet te extreem is. Ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken. Die dingen zijn bedoeld om in een (centraal)doos te monteren.

[Voor 4% gewijzigd door t14wo op 02-08-2021 13:52]

• t14wo
Ik heb 2 Shelly’s met een Shelly bypass aangesloten. Ik heb de shelly Bypass op de O (output) aangesloten en vervolgens op de zwarte draad. Toch lijkt het niet te werken. De lamp die eraan zit blijft branden/knipperen in ‘uit’ stand.

Ook calibrate with bypass geprobeerd. Helaas geen resultaat. Lampen blijven knipperen/flikkeren. Dimmen gaat ook moeizaam als ze aan zijn.

Volgens de documentatie sluit ik de Shelly Bypass goed aan. Wie heeft een idee?

Ter info: ik heb een armatuur met 2 Philips 3,9 watt Dimtones erin. Deze heb ik door het hele huis en werken overal perfect, maar dus wel vanaf 4 stuks op 1 Shelly.

[Voor 45% gewijzigd door t14wo op 02-08-2021 20:58]

• septillion

septillion

@t14wo Bypass moet parallel aan de lamp, dus tussen O(utput)/zwart en N(eutral)/blauw.

• t14wo
septillion schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:12:
@t14wo Bypass moet parallel aan de lamp, dus tussen O(utput)/zwart en N(eutral)/blauw.
Aaah op die manier. Dan ben ik slecht in diagrammen lezen. Ik was in de veronderstelling dat de bypas voor de zwarte draad kwam en als weerstand fungeerde, zodat de ‘lekstroom’ bij uitstand niet de lamp laat branden/flikkeren.

Begrijp ik dan goed dat de Bypass altijd bij de lamp zelf komt? Dat is immers enkel de plek waar een blauwe draad loopt.

• septillion

septillion

@t14wo Strikt genomen hoeft dat niet maar je hebt een bypass alleen nodig als er geen N bij de Shelly zelf zit. De meest logische plek is dan inderdaad bij de lamp :+

[Voor 24% gewijzigd door septillion op 02-08-2021 21:37]

• t14wo
septillion schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:35:
@t14wo Strikt genomen hoeft dat niet maar je hebt een bypass alleen nodig als er geen N bij de Shelly zelf zit. De meest logische plek is dan inderdaad bij de lamp :+

[Afbeelding]
Ik snap nu ook pas dat t rondje met kruis de lamp voorstelt. Dan is het logischer....
Gelukkig zag ik na goed kijken dat er in deze doos gewoon een blauwe draad zat afgedopt. :-)

• zeroxcool
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 04-09 14:26
Ik vroeg me af of je bij de Dimmer 2 twee verschillende puls schakelaars op SW1 & SW2 kunt aansluiten? En is het voordeel dan dat je ‘ergens’ als extra kunt zien welke van de twee puls schakelaars werd ingedrukt?

zeroxcool.net - curity.eu

• t14wo
zeroxcool schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:12:
Ik vroeg me af of je bij de Dimmer 2 twee verschillende puls schakelaars op SW1 & SW2 kunt aansluiten? En is het voordeel dan dat je ‘ergens’ als extra kunt zien welke van de twee puls schakelaars werd ingedrukt?
In de Shelly app kies je het type knop dat je gebruikt. One button of dual button. Als je voor dusl button kiest zal sw1 harder branden zijn en sw2 zachter branden. Evt. Kun je dan omdraaien, maar je kunt geen one button mode kiezen en dan 2 enkele knoppen aansluiten. De sw2 input doet dan gewoon niets.

• zeroxcool
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 04-09 14:26
t14wo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:49:
[...]

In de Shelly app kies je het type knop dat je gebruikt. One button of dual button. Als je voor dusl button kiest zal sw1 harder branden zijn en sw2 zachter branden. Evt. Kun je dan omdraaien, maar je kunt geen one button mode kiezen en dan 2 enkele knoppen aansluiten. De sw2 input doet dan gewoon niets.
Dus als je als button type 'momentary' kiest (i.e. puls schakelaar), dan is SW2 dus nutteloos?

zeroxcool.net - curity.eu

• t14wo
Klopt. Als ik de dual button momentary op de Dhelly aansluit, en voor de enkele kies in de button type, doet de sw2 input niets.
Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee