zeroxcool schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:20:
Dus als je als button type 'momentary' kiest (i.e. puls schakelaar), dan is SW2 dus nutteloos?
Niet helemaal. Je kan nog steeds actions aan de button koppelen. Zowel in de Shelly zelf als via een domotica controller.

Je kan bijvoorbeeld een commando als
code:
1
http://localhost/light/0?turn=on&brightness=25
gebruiken zodat de tweede knop altijd het licht aan doet op 25%.

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:27

Nicap

Tsssk....

Gimme schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:39:
[...]

Ik heb de Shelly 1 inmiddels succesvol gekoppeld aan mijn deurbel :)
Mocht je hier meer over willen lezen kijk dan op mijn post in het Home Assistant forum -> hier

Hierbij nog het plaatje dat ik gemaakt heb met hoe ik de Shelly 1 heb aangesloten.
Komt dus inderdaad overeen met het plaatje van de garage deur opener.

[Afbeelding]
Ben ook bezig met een Shelly 1 en gebruik makend van je plaatje. Heb alleen een vraagje over de lijntjes die uit de beltrafo komen. Ik zie een rode 8volt AC naar de bel. Maar die andere rode die uit de beltrafo komt, is dat ook 8 volt AC?

Ben al even bezig geweest, maar het is nog niet helemaal gelukt. Ik had een draadloze oplossing middels een xiaomi deur sensor(omgebouwd). Dat werkte prima, maar de hub van xiaomi doet het niet meer, dus nu een andere oplossing.

Ik ga vnt wee kend even alles goed doormeten, want ik vermoed dat niet alles nog goed is. De draden naar de bel buiten zijn volgens mij niet me goed. Maar wil allereerst wel alles duidelijk hebben zodat ik straks door kan.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Nicap schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:40:
Ik zie een rode 8volt AC naar de bel. Maar die andere rode die uit de beltrafo komt, is dat ook 8 volt AC?
Ja, maar je moet wel de andere aansluiting op de beltrafo gebruiken (dan de aansluiting die je op je de Shelly 1 aansluit).

Misschien is het handiger als 1 van die rode lijntjes uit de beltrafo een andere kleur zou hebben.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

JeroenE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 06:14:
[...]
Ja, maar je moet wel de andere aansluiting op de beltrafo gebruiken (dan de aansluiting die je op je de Shelly 1 aansluit).

Misschien is het handiger als 1 van die rode lijntjes uit de beltrafo een andere kleur zou hebben.
Mijn beltrafo heeft een kroonsteen met drie uitgangen. De middelste uitgang zit iets hoger dan de linker en de rechter. Ik zal de uitgangen nameten welke de 8v is.

Is het dan de bedoeling dat er een andere draad naar de uitgang van de shelly gaat(die nu ook rood gekleurd is?)

@Nicap Bij veel trafo's heb je meerdere aansluitingen. Dan is aansluiting 1 + 2 bijvoorbeeld 8V en aansluiting 1 + 3 bijvoorbeeld 12V. Dat staat meestal ook wel op de trafo zelf.

Van de trafo gaat 1 draad naar de bel. De tweede draad (op de andere aansluiting!) naar de Shelly. Dat is bij de Shelly dan de I (van input). Vervolgens ga je van de Shelly via de O (van output) ook naar de bel. Daar sluit je die dan aan op de tweede aansluiting van de bel.

Als de Shelly 1 schakelt dan worden de de I en O met elkaar verbonden en gaat de bel rinkelen.

Uiteindelijk heb je dus een kringetje met bij ieder apparaat twee draden die op aparte aansluitingen zitten.

Niet vergeten dat je de trafo natuurlijk ook nog op de 230V moet aansluiten.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

@JeroenE het is gelukt.

Op de trafo staat dat beide zijkanten 8v is. Ik heb nu de linker 8v op de bel aangesloten en de rechter 8v op de I op de shelly. En de 0 uiteraard zoals het schema ook op de bel.
De deurbel wekt in elk geval nu wel als ik hem indruk.

Alleen komt de shelly niet online in de app. Eens kijken of ik dat weer goed krijg en dan weer een stapje verder.
Zat in het verkeerde VLAN op de telefoon.

Bedankt voor de snelle hulp in elk geval.

[Voor 5% gewijzigd door Nicap op 06-08-2021 10:17]

• saturn21
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:39
In onze nieuwbouwwoning ben ik van plan elke lichtschakelaar met een Shelly Dimmer te voorzien. Ik wil daarom onze E-installateur vragen om neutraal door te trekken naar de lichtschakelaar. Als schakelmateriaal wil ik pulsdrukkers gebruiken (Jung LS990), eventueel als dubbelschakelaar (om bv. meer of minder te dimmen).

Nu is de E-installateur wellicht bereid de Shelly's voor een geringe meerprijs meteen te plaatsen.

Mijn vraag: zullen de lichtschakelaars dan meteen werken? Dat zou het testen door de E-installateur, en de latere oplevering, een stuk makkelijker maken.

Of moet ik eerst elke schakelaar via de web-interface individueel configureren, eventueel voor gebruik met een pulsschakelaar?
@saturn21 De schakelaar zelf zal gelijk werken; maar bedienen met een app zal natuurlijk pas werken als ze zijn aangesloten op de wifi (of jij je telefoon instelt op de wifi van de Shelly).

Ik meen dat de dimmer standaard staat ingesteld op 1-knops bediening. Dus als je een dubbele schakelaar monteert zal de tweede knop niet werken totdat je de instellingen hebt veranderd.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Iemand een idee waarom de Shelly 1 in de app aangeeft dat Shelly Cloud disabled is, maar tegelijkertijd op het apparaat zelf bij instellingen staat enabled(inclusief groen wolkje?). Buitenshuis zie ik ook alleen de Shelly uni die wel cloud enabled is actief zijn.

Wat bij de Shelly uni dan weer vreemd is, is dat ik hem twee keer zie ik de app met dezelfde data. Als ik er 1 verwijder, gaan ze beide weg.

Iemand een idee voor een oplossing voor beide of een van?

• Baxke
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 29-08 17:38
Hebben de Shelly's een statisch IP adres?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ja, gereserveerd op MAC door de dhcp.

Dat die Shelly uni er twee keer in staat klopt. Omdat hij twee switches heeft.
Blijft de disabled cloud van de Shelly 1 nog staan.

[Voor 64% gewijzigd door Nicap op 09-08-2021 07:42]

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-09 09:43
daxy schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:57:
@synoniem Wat voor schakelaar heb je nu in de keuken?
Als je al een gewone 3-standen schakelaar hebt (zoals https://www.elektramat.nl...66527-600x600bw0c0q70.jpg), dan is het heel makkelijk:
  • Deze schakelaar heeft 3 stroom-kabels, 1x bruin en 2x zwart.
  • Deze drie kabels gaan naar je Perilex aansluiting bij je WTW/MV
  • Gebruik een Waga klem om de bruine kabel met de schakelaar _en_ je Shelly 2.5 te verbinden
  • Zo heb je altijd stroom op stand 1, dat is geregeld 😀
  • Sluit nu de 2 zwarte draden vanuit de schakelaar (dus van Perilex afhalen) aan op SW1 en SW2
  • Hiermee schakel je straks stand 2 en stand 3
  • Sluit O1 en O2 aan op de Perilex plaatsen waar je de schakelaar net afgehaald hebt
  • Sluit je blauwe N aan (met Waga klem) op de Shelly
  • Alles is nu aangesloten
  • In de Shelly app, zet button type op "Toggle Switch" en Power on Default Mode op "Switch"
Nu werken je fysieke knoppen samen met de Shelly. Zet je hem op stand twee, dan gaat kanaal 1 (O1) open en gaat de WTW op stand 2.

Als je wilt gaan schakelen met de App (of HA bijvoorbeeld), dan zet je of kanaal 1 aan, of kanaal 2. Met mijn Brink Renovent 400 WTW kan je ook beide aanzetten, dan neemt hij alleen de hoogste stand, maar dit probeer ik te voorkomen. Er gaan nauwelijks stroom door dus je kan geen stroom meten.
Oude quote, weet ik. :-)
Super bedankt hiervoor! Ik ga dit gebruiken om mijn WTW ook te kunnen schakelen. Ik heb precies zo'n schakelaar in de keuken, met 1 bruine en 2 zwarte draden.
Ik begrijp dat ik dit bij de perilex aansluiting moet regelen, want daar is ook de blauwe aansluiting. Dus niet in de keuken, maar bij de WTW. (Wel jammer, want in die perilex box heb ik geen ruimte.. dus moet even kijken hoe ik dat ga doen).

Nog 1 vraag: als ik de Shelly 2.5 heb aangeschaft, kan ik dan ook de WTW helemaal uit zetten? (Dus naast schakelen tussen stand 1, 2 en 3, wil ik hem ook uit kunnen zetten). Dit omdat wij 's nachts ventileren door de ramen open te zetten en dan de WTW uit willen hebben, omdat dat ding teveel herrie maakt 's nachts (staat op een stomme plek, neergezet toen men daar nog niet zo goed over na dacht...). Nu trek ik 's nachts de stekker er uit, maar doe dat liever iets netter. ;-) (En wil wel gemakkelijk de WTW op standje 3 zetten als ik ga douchen).

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-09 20:40

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@ChrisM Nee, met een Shelly 2.5 kan je hem niet uit zetten. En voor je gezondheid moet je dat ook niet willen ;) Zou ik eerder kijken of je isolatie kan aanbrengen ofzo ipv de luchtkwaliteit om zeep te helpen als je slaapt.

• ChrisM
septillion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:57:
@ChrisM Nee, met een Shelly 2.5 kan je hem niet uit zetten. En voor je gezondheid moet je dat ook niet willen ;) Zou ik eerder kijken of je isolatie kan aanbrengen ofzo ipv de luchtkwaliteit om zeep te helpen als je slaapt.
Dat snap ik, maar isolatie aanbrengen gaat niet lukken en wil ik niet (ik ga binnen een jaar verhuizen). Daarnaast ventileer ik ‘s nachts met open ramen, dus de luchtkwaliteit is prima (en die meet ik ook met sensoren). Ben niet gek, hoor. ;-) Daarnaast is er ook nog iets als teveel lawaai in huis wat je slaapritme hevig verstoord, dus soms is het kiezen tussen 2 kwaden. Maar wel bedankt dat je aan mijn gezondheid denkt! ;-)
Dus…. Wat heb ik nodig om hem toch uit te kunnen zetten?
ChrisM schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 04:36:
Dus…. Wat heb ik nodig om hem toch uit te kunnen zetten?
De meeste hebben inderdaad 3 standen. Met een Shelly 2.5 kan je maar 2 dingen schakelen. Dat is dus genoeg om stand 2 en stand 3 aan of uit te kunnen zetten, maar je kan stand 1 dan niet schakelen en die blijft dus altijd actief. Als je hem helemaal uit wil hebben dan moet je stand 1 dus ook uitschakelen. Dan heb je in principe aan een Shelly 1 genoeg, maar het werkt natuurlijk ook met een tweede Shelly 2.5 waarvan je maar 1 uitgang gebruikt.

Een Shelly 1 schakelt potentiaalvrij, dat kan soms een voordeel zijn. De Shelly 1 heeft maar 1 relais om te kunnen schakelen tov 2 relais van de Shelly 2.5. De Shelly 1 is goedkoper.

• ChrisM
JeroenE schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:10:
[...]
De meeste hebben inderdaad 3 standen. Met een Shelly 2.5 kan je maar 2 dingen schakelen. Dat is dus genoeg om stand 2 en stand 3 aan of uit te kunnen zetten, maar je kan stand 1 dan niet schakelen en die blijft dus altijd actief. Als je hem helemaal uit wil hebben dan moet je stand 1 dus ook uitschakelen. Dan heb je in principe aan een Shelly 1 genoeg, maar het werkt natuurlijk ook met een tweede Shelly 2.5 waarvan je maar 1 uitgang gebruikt.

Een Shelly 1 schakelt potentiaalvrij, dat kan soms een voordeel zijn. De Shelly 1 heeft maar 1 relais om te kunnen schakelen tov 2 relais van de Shelly 2.5. De Shelly 1 is goedkoper.
Thanks! Kan ik ook de Shelly 2.5 gebruiken om stand 3 en “uit” te schakelen, ipv stand 2? (Stand 2 gebruiken we eigenlijk nooit)
ChrisM schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:49:
Thanks! Kan ik ook de Shelly 2.5 gebruiken om stand 3 en “uit” te schakelen, ipv stand 2? (Stand 2 gebruiken we eigenlijk nooit)
Tuurlijk, de Shelly heeft er verder geen idee van wat je wel of niet hebt aangesloten.

• septillion

septillion

@ChrisM Gaf het vooral aan omdat het al wel vaker te spraken is gekomen en de meeste mensen zich dit absoluut niet realiseren :)

Maar ja, als je een andere stand niet gebruikt zou je die niet aan kunnen sluiten en dan kunnen wisselen tussen 0, 1 en 3 bijvoorbeeld.

• Rainesh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-09 16:20
Na urenlang zoeken en lezen kom ik er nog steeds niet uit.

Mijn situatie:
Gira drukvlak schakelaars met rechte wip.

Wat wil ik (of ja mijn vrouw :p)
- lampen kunnen dimmen maar met behoud van de rechte (enkele) wip en integratie met Google Home.

Ik lees nu dat ik pulsdrukkers moet gaan gebruiken, maar kan ik een enkelvoudige pulsdrukker gebruiken om een Shelly Dimmer 2 op aan te sluiten? Of moet ik een dubbele pulsdrukker hiervoor gebruiken?

Voor de keuken hebben we een Gira Systeem 3000 dimmer, naar boven drukken is feller, naar beneden is dimmen en 1x drukken is aan/uit.

Zo een principe wilt mijn vrouw dus ook voor de overige lampen.

of moet ik toch naar zoiets als dit...

https://www.goedkopermets...asiselement-2-voudig.html

[Voor 10% gewijzigd door Rainesh op 11-08-2021 14:40]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Erwin537
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20:27
Rainesh schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:30:
Na urenlang zoeken en lezen kom ik er nog steeds niet uit.

Mijn situatie:
Gira drukvlak schakelaars met rechte wip.

Wat wil ik (of ja mijn vrouw :p)
- lampen kunnen dimmen maar met behoud van de rechte (enkele) wip en integratie met Google Home.

Ik lees nu dat ik pulsdrukkers moet gaan gebruiken, maar kan ik een enkelvoudige pulsdrukker gebruiken om een Shelly Dimmer 2 op aan te sluiten? Of moet ik een dubbele pulsdrukker hiervoor gebruiken?

Voor de keuken hebben we een Gira Systeem 3000 dimmer, naar boven drukken is feller, naar beneden is dimmen en 1x drukken is aan/uit.

Zo een principe wilt mijn vrouw dus ook voor de overige lampen.
In principe ben je niet verplicht om pulsdrukkers te gebruiken, maar dat is waarschijnlijk wel het meest gebruikersvriendelijk/logisch.

Uiteindelijk is het gewoon dat Shelly devices gewoon als input van schakelaars 0/1 (uit/aan) binnen krijgen. Hoe de shelly dat afhandeld kan je instellen. Maar uiteindelijk is het gewoon dat je geen dimmers kan gebruiken als input, want dat is geen 0/1 signaal.

Hoe het Gira 3000 systeem werkt weet ik niet. Maar als je kan zorgen dat je dus de aan/uit pulsen naar de shelly kan voeden is het goed.

• Rainesh
Erwin537 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

In principe ben je niet verplicht om pulsdrukkers te gebruiken, maar dat is waarschijnlijk wel het meest gebruikersvriendelijk/logisch.

Uiteindelijk is het gewoon dat Shelly devices gewoon als input van schakelaars 0/1 (uit/aan) binnen krijgen. Hoe de shelly dat afhandeld kan je instellen. Maar uiteindelijk is het gewoon dat je geen dimmers kan gebruiken als input, want dat is geen 0/1 signaal.

Hoe het Gira 3000 systeem werkt weet ik niet. Maar als je kan zorgen dat je dus de aan/uit pulsen naar de shelly kan voeden is het goed.
Ja dat een dimmer niet gebruikt kan worden, dat snap ik. Ben ik ook te laat achter gekomen, kwestie van niet goed gelezen :+

Maar ik dacht er dus aan om dit te halen.

https://www.goedkopermets...asiselement-2-voudig.html

Het mooiste principe zou dus echt met een enkele drukvlak meerdere functies kunnen doen. Dus naar boven, beneden en midden bijv.

• septillion

septillion

@Rainesh Volgens mij heb je aan het Gira relais niets. Dit maakt van een standaard pulsdrukker er niet opeens een met twee opties.

Maar als je een naar boven en een naar beneden actie wilt hebben ziet de Shelly dat gewoon als twee pulsdrukkers. Je zal dan alleen een Gira pulsdrukker moeten bestellen die dit ook werkelijk doet. Volgens mij bestaat deze wel namelijk. Maar typenummer weet ik niet, zou zeggen dat hij wel eerder in dit draadje is langsgekomen.
@Rainesh Je zou zoiets moeten hebben, maar dan met 1 grote wip ipv 2 losse wippen. Wellicht kan je hier ook gewoon 1 grote wip op zetten?

Deze heeft namelijk een boven, onder en nulstand en dat is precies wat je wil als ik het goed begrijp.

Edit: geen idee of dit een goedkope winkel is, die kwam gewoon boven aan in de zoekresultaten. Dus dat moet je zelf nog even uitzoeken.

[Voor 17% gewijzigd door JeroenE op 11-08-2021 15:44]

• Rainesh
JeroenE schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:43:
@Rainesh Je zou zoiets moeten hebben, maar dan met 1 grote wip ipv 2 losse wippen. Wellicht kan je hier ook gewoon 1 grote wip op zetten?

Deze heeft namelijk een boven, onder en nulstand en dat is precies wat je wil als ik het goed begrijp.

Edit: geen idee of dit een goedkope winkel is, die kwam gewoon boven aan in de zoekresultaten. Dus dat moet je zelf nog even uitzoeken.
Ik kwam ook op dit uit

https://www.goedkopermets...-zuiver-wit-glanzend.html

@Rainesh Het zou kunnen, maar ik vind dat zo onduidelijk omschreven dat ik geen idee hebt wat die schakelaar nu wel en niet kan. In ieder geval vind ik het ontbreken van termen dat er een nulstand is er niet op wijzen dat dit wel een pulsschakelaar is met 3 mogelijk standen van de wip.

Dat is trouwens niet alleen bij Gira zo, ook bij andere merken. Ik heb geen idee waarom men het zo moeilijk wil maken om te weten te komen wat je nu krijgt.

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20-09 19:26

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Waar kopen jullie je shelly units en wat zijn de ervaringen ?
In juni wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik ben bezig om eea voor te bereiden mbt de installatie van shelly units. Werk nu met domoticz en diverse kaku schakelaars maar wil overstappen naar shelly.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• Obelixxx
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 23:20
Ik heb ze gewoon bij Robbshop gekocht, prijzen zijn volvens mij niet erg verschillend tussen alle winkels, dan ga ik graag voor de service van Robbshop.

Volgens mij is daar de prijs vergelijkbaar als in alle NL shops, en vandaag besteld, vanavond werkend!

[Voor 26% gewijzigd door Obelixxx op 12-08-2021 08:55]

• Gri77ie

Gri77ie

Obelixxx schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:52:
Ik heb ze gewoon bij Robbshop gekocht, prijzen zijn volvens mij niet erg verschillend tussen alle winkels, dan ga ik graag voor de service van Robbshop.
Dank !
Die had ik inderdaad ook gevonden en die staat inderdaad goed aangeschreven. Zal daar nog wat te regelen zijn qua korting als je veel besteld in een keer besteld ? Ik heb namelijk nog geen ervaring met Robbshop

• Obelixxx
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 23:20
Gri77ie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Dank !
Die had ik inderdaad ook gevonden en die staat inderdaad goed aangeschreven. Zal daar nog wat te regelen zijn qua korting als je veel besteld in een keer besteld ? Ik heb namelijk nog geen ervaring met Robbshop
Ik heb daar onlangs 90* GU10 Hue besteld. (warm white), toen was er een mooie prijs te regelen, maar ik heb geen idee wat ze doen op Shelly. Weet niet wat de marges daarop zijn.

• Gri77ie

Gri77ie

Obelixxx schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Ik heb daar onlangs 90* GU10 Hue besteld. (warm white), toen was er een mooie prijs te regelen, maar ik heb geen idee wat ze doen op Shelly. Weet niet wat de marges daarop zijn.
Zal gaan om ongeveer 15 schakelaars en 10 ledspotjes.
Mogelijk nog eea aan sensoren maar daar ben ik nog niet uit.

@Gri77ie Op diverse zaken krijg je daar al standaard korting als je er meer besteld. Bijvoorbeeld een Shelly 1 is 11,25, maar als je er meer dan 10 koopt betaal je nog maar 10,50 (per stuk natuurlijk).

Soms zijn er prijsverschillen tussen verschillende types en dan kan het ook nog voordelig zijn als je bij meer dan 1 winkel koopt. Vooral als het om grotere aantallen gaat omdat je dan vaak ook al gratis verzending hebt.

• Winnetou
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Al geruime tijd gebruik ik Shelly's in mijn Home Assistant-omgeving. Hiervoor gebruikte ik altijd de shelly4hass integratie. De laatste twee maanden werkt dit echter niet meer goed, daarom wil ik overstappen op MQTT.

Ik heb een Shelly1 geconfigureerd en deze maakt netjes verbinding met mijn MQTT-server. Het lukt mij echter niet om vanuit Home Assistant de lamp via MQTT te schakelen (bericht 3 en 4 hieronder). Als ik via de webinterface schakel zie ik wel via MQTT dat de lamp is aangezet (bericht 6 hieronder):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Bericht 6 ontvangen op shellies/woonkamer_wandlamp_voor/relay/0 om 10:46:
on   <-- geschakeld via webinterface of CoIoT 
Bericht 4 ontvangen op shellies/woonkamer_wandlamp_voor/relay/0 om 10:46:
off
Bericht 3 ontvangen op shellies/woonkamer_wandlamp_voor/relay/0/command om 10:46:
on   <-- schakelen via MQTT
Bericht 2 ontvangen op shellies/woonkamer_wandlamp_voor/input/0 om 10:45:
0
Bericht 1 ontvangen op shellies/woonkamer_wandlamp_voor/relay/0 om 10:45:
off

Is dit een Home Assistant-probleem of heb ik in de Shelly iets over het hoofd gezien? Ik heb de Shelly als volgt geconfigureerd
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: mqtt
    name: "Woonkamer wandlamp voor MQTT"
    state_topic: "shellies/woonkamer_wandlamp_voor/relay/0"
    command_topic: "shellies/woonkamer_wandlamp_voor/relay/0/command"
    payload_on: "on"
    payload_off: "off"
    retain: false

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• septillion

septillion

@Winnetou Heb je het ook als eens direct via MQTT geprobeerd met iets als MQTT Explorer?

• S_tef
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:00
Gri77ie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:48:
Waar kopen jullie je shelly units en wat zijn de ervaringen ?
In juni wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik ben bezig om eea voor te bereiden mbt de installatie van shelly units. Werk nu met domoticz en diverse kaku schakelaars maar wil overstappen naar shelly.
Als het pas voor volgend jaar is, zou ik op black friday kopen bij shelly zelf.

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• Gri77ie

Gri77ie

S_tef schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Als het pas voor volgend jaar is, zou ik op black friday kopen bij shelly zelf.
Goede tip ! dank ;)

• Winnetou
  • Niet online
septillion schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:23:
@Winnetou Heb je het ook als eens direct via MQTT geprobeerd met iets als MQTT Explorer?
Ik heb via Home Assistant on gestuurd naar het topic shellies/woonkamer_wandlamp_voor/relay/0/command maar dat werkt ook niet. Zojuist in MQTT explorer ook nog eens geprobeerd, maar ik zie dan "command = on" onder relay maar hij blijft op 0 = off staan.

Oké, een reboot van de Shelly verhielp dit probleem, heel vreemd. Niet aan gedacht dat een softwarematige reboot mogelijk was.

[Voor 33% gewijzigd door Winnetou op 12-08-2021 14:18]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• t14wo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:06
Gebruikt iemand de Shelly app op Iphone?
Bij mij is de scenes wisget opeens vervangen door een power consumption widget. Ik gebruik die scenes widget heel veel en voorkomt dat ik die hele (slechte) app handmatig moet starten.

Iemand zelfde issue?

• ChrisM
t14wo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:30:
Bij mij is de scenes wisget opeens vervangen door een power consumption widget. Ik gebruik die scenes widget heel veel en voorkomt dat ik die hele (slechte) app handmatig moet starten.

Iemand zelfde issue?
Ik gebruik die app af en toe, maar niet de widget. Heb je die widget al opnieuw toegevoegd, soms kan je dan andere widgets kiezen. Of lang de widget ingedrukt houden en dan Wijzig widget doen.

• kings54
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 22:48
Even een vraag over de Shelly 2.5 Ik heb die onlangs geinstalleerd om de WTW (ventilatie) smart te maken. Alleen nu lijkt het 1e relais van de SHelly (waar stand 2 van de WTW op zit) voortdurend heel kort af te schakelen, waardoor dus de WTW continu terug gaat naar stand 1 en vervolgens weer optoert naar stand 2. Het gaat hier echt om enkele seconden, maar genoeg om dit te merken en het lijkt me niet echt goed voor het apparaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Enig idee wat hier mis zou kunnen zijn?

• t14wo
ChrisM schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:13:
[...]

Ik gebruik die app af en toe, maar niet de widget. Heb je die widget al opnieuw toegevoegd, soms kan je dan andere widgets kiezen. Of lang de widget ingedrukt houden en dan Wijzig widget doen.
Ik kan de Scenes widget ook niet meer selecteren. DUs het lijkt erop dat deze eruit gesloopt is. Erg jammer.
Meer reden om naar een andere app/platform over te stappen.
@kings54 Ik heb niet echt een goed idee. Wat bedoel je met voortdurend? Iedere dag een keer of iedere minuut?

Zitten alle draden wel stevig vast? Laatste firmware? Gaat het ook mis als je de aansluitingen omwisselt?

Heb je de Shelly aangesloten op een domotica controller of draait de Shelly standalone?

Wellicht eens resetten naar factory settings en opnieuw instellen?

• kings54
JeroenE schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 06:39:
@kings54 Ik heb niet echt een goed idee. Wat bedoel je met voortdurend? Iedere dag een keer of iedere minuut?

Zitten alle draden wel stevig vast? Laatste firmware? Gaat het ook mis als je de aansluitingen omwisselt?

Heb je de Shelly aangesloten op een domotica controller of draait de Shelly standalone?

Wellicht eens resetten naar factory settings en opnieuw instellen?
Vrij willekeurig maar gisteren gebeurde het 5-10x in een half uur. Maar soms draait het ook gewoon een hele dag stabiel.

Draden zitten goed vast en de firmware is bijgewerkt. Ik heb nog niet geprobeerd om de aansluitingen om te wisselen.

De shelly is gekoppeld aan HomeAssistant middels MQTT. Overigens ziet HA de wisselingen niet; die denkt dat het relay voortdurend aan blijft staan ook al is dat dus zeker niet zo.

Ik heb gisteren nog wat verder uitgezocht en ik denk nu aan 2 dingen:

- Te slechte WiFi (-75 dBm), waardoor de Shelly instabiel wordt. Ik heb op een aantal plekken gelezen dat Shellies hier niet zo goed mee om gaan.

- Ghost switching omdat de Shelly ver van de schakelaar vandaan zit (zo'n 10m gok ik). Deze zit namelijk bij het apparaat en niet direct achter de schakelaar.

Ik hoop dat het gewoon door de slechte WiFi komt dus dat ga ik eerst maar verbeteren. Daarna nog een keer proberen om te kijken of het hopelijk is opgelost.
@kings54 Andere mogelijkheid: storing van het TF signaal, maar dat zou volgens mij overal uitgezet moeten zijn. Dat was in het verleden ook nog wel eens de oorzaak van knipperende lampen. Zit jij ergens waar nog wel TF wordt uitgezonden via het stroomnet? Was het rond zo'n schakelmoment waarbij de dag/nacht tarief veranderd?

Hm, ik lees net dat het bijvoorbeeld bij Enexis nog wel wordt gebruikt om de straatverlichting te schakelen. Maar ik heb dus geen idee of dat dan ook storing in je huis kan opleveren.

Je kan instellen dat er een soft reboot is bij verbreken van de wifi verbinding. In principe blijft de schakelaar dan echter hetzelfde. In oude (beta) firmwares was dat volgens mij wel een hard reboot?

• paul-s83
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:33
JeroenE schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:40:
@kings54 Andere mogelijkheid: storing van het TF signaal, maar dat zou volgens mij overal uitgezet moeten zijn. Dat was in het verleden ook nog wel eens de oorzaak van knipperende lampen. Zit jij ergens waar nog wel TF wordt uitgezonden via het stroomnet? Was het rond zo'n schakelmoment waarbij de dag/nacht tarief veranderd?

Hm, ik lees net dat het bijvoorbeeld bij Enexis nog wel wordt gebruikt om de straatverlichting te schakelen. Maar ik heb dus geen idee of dat dan ook storing in je huis kan opleveren.

Je kan instellen dat er een soft reboot is bij verbreken van de wifi verbinding. In principe blijft de schakelaar dan echter hetzelfde. In oude (beta) firmwares was dat volgens mij wel een hard reboot?
Als het TF signaal dit veroorzaakt, dan zou dit toch niet voor meerdere storingen in een hele korte tijd kunnen veroorzaken? Lijkt mij dat het dan 1x een storing geeft bij het inschakelen van het daltarief?

Ikzelf heb met mijn Shelly Dimmer 2 helaas ook last van knipperende led spotjes op willekeurige momenten. Het vreemde is dat bijv. Dimmer 1 ff knippert en dat dimmer 2 gewoon normaal functioneert.

2020 MPB 13" 8GB 512gb | iPad 2020 128 GB | iPhone 12 64 GB | ATV 4K | Watch Series 2 | Synology DS213

• Timorad
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23:29
Even een heads-up voor iedereen met een I3, het meegeleverde aansluit schema (was?) is niet correct. Ik had die van mijn al een half jaar in de muur zitten, maar hij vertoonde af en toe wat "raar" gedrag door soms andere apparaten niet consequent aan te sturen.

Bij wat verder onderzoek bleek de temperature meestal "high" of "very high" te zijn (http://ip-shelly/status). Afhankelijk van hoe je schakelaars hebt aangesloten dien je ook de 230V input mee te draaien, en dit correspondeert dus meestal niet met de kleuren bedrading van de shelly zelf. Zie ook hieronder:

• ChrisM
t14wo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:30:

Iemand zelfde issue?
Ze zijn er nog wel. Maar niet in iOS 14 style widgets, maar in de oude widgets. Shelly (en veel andere apps) hebben 2 soorten widgets: oud en nieuw. Nieuwe kan je op het beginscherm etc zetten, oude alleen als je op je beginscherm naar links swipet.
Dus swipe naar links, dan helemaal naar onderen, kies Wijzig, dan weer helemaal naar onderen swipen dan Pas aan, en daar kan je de Shelly widgets toevoegen oude stijl. En daar staan ook scènes tussen.

• t14wo
ChrisM schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:50:
[...]

Ze zijn er nog wel. Maar niet in iOS 14 style widgets, maar in de oude widgets. Shelly (en veel andere apps) hebben 2 soorten widgets: oud en nieuw. Nieuwe kan je op het beginscherm etc zetten, oude alleen als je op je beginscherm naar links swipet.
Dus swipe naar links, dan helemaal naar onderen, kies Wijzig, dan weer helemaal naar onderen swipen dan Pas aan, en daar kan je de Shelly widgets toevoegen oude stijl. En daar staan ook scènes tussen.
Ik zocht idd naar de oude widget, die je via een swipe naar links tevoorschijn haalt. Heel vreemd, na een paar dagen afwezigheid, is de widget nu weer terug.
paul-s83 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:22:
Als het TF signaal dit veroorzaakt, dan zou dit toch niet voor meerdere storingen in een hele korte tijd kunnen veroorzaken? Lijkt mij dat het dan 1x een storing geeft bij het inschakelen van het daltarief?
Voor zover ik weet kan een TF telegram 30 to 180 seconden duren en gebeurde het ook wel dat die meerdere keren werd uitgezonden, om te voorkomen dat een apparaat niet omschakelt.
Ikzelf heb met mijn Shelly Dimmer 2 helaas ook last van knipperende led spotjes op willekeurige momenten. Het vreemde is dat bijv. Dimmer 1 ff knippert en dat dimmer 2 gewoon normaal functioneert.
Zijn het dezelfde lampen (en aantallen)? Volgens mij is het nog steeds niet zo dat het met alle soorten en maten goed werkt. Soms helpt (opnieuw) kalibreren.

• kings54
Ik heb geen idee of er nog een TF-signaal bij ons wordt verstuurd aangezien onze netbeheerder dit blijkbaar vanaf 1 juli 2021 in fases uitzet (per gebied). Ik kan helaas nergens vinden wanneer ons gebied aan de beurt is.

Sowieso betwijfel ik of het daar aan ligt, tenzij dit signaal ook over dag wordt verstuurd, bijvoorbeeld tussen 14-15u? Het lijkt me dat dat 's ochtends en 's avonds wordt verstuurd voor de omschakeling in dag-nacht tarief.

Ik heb in ieder geval de Shelly 2.5 weer terug gezet nadat ik de WiFi wat heb verbeterd. Eens kijken of het nu wel stabiel draait. Zo niet dan ga ik kijken naar andere mogelijkheden. Misschien 2x een Shelly 1 of toch een Z-Wave module. Maar goed, hopelijk werkt het nu wel gewoon.

• Bladeslayer
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:11
Ik moet even een check hebben of mijn gedachtengang klopt! :)

Ik heb twee inbouwdozen waarmee ik 6 groepen spots onafhankelijk van elkaar wil gaan aansturen. Qua puls drukker kom je dan bij de Gira 3V

Waarbij je elke knop kan gebruiken om te dimmen en aan/uit te schakelen. Met twee inbouwdozen zou je dan 6 groepen spots kunnen bedienen. Echter gaan 6 shelly dimmers daar never nooit in passen.

Oplossing: in een kastje met een DIN rail 6 shelly dimmers naast elkaar zetten. Ik heb de mogelijkheid om vrij makkelijk dit in de meterkast te bouwen. Ook loopt er een 2x 16mm buis van de inbouwdoos naar de meterkast. Het wordt dan wel beetje een kabel bende, maar met goede markeringen komt dat ook goed.

Het voelt alleen wat vreemd om een decentrale oplossing met wifi's als nog te gaan clusteren. 8)7 Of zijn er slimmere oplossingen te bedenken? Ik wil wel een fysieke connectie tussen de pulsdrukker en de lamp ivm WAF ;)

www.frees-it.com

• loekvanh
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 05-09 19:38
Je kunt er ook voor kiezen de shelly niet bij de pulsdrukker in te bouwen, maar bij de spots, als die toegankelijk blijven.

Of een shelly i3 plaatsen in de inbouwdoos, die je vervolgens weer de dimmer laat aantsturen.

• Bladeslayer
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:11
Gisteravond kleine testopstelling gemaakt. De shelly werkt erg mooi! Helaas heeft de gira 3V maar 3 ipv 6 contacten :F En echte 6 voudige pulsdrukkers zijn niet te vinden zo. Nu maar een 4 voudige Busch Jaeger gekocht om het verder uit te bouwen.

www.frees-it.com

• paul-s83
JeroenE schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:24:
[...]
Voor zover ik weet kan een TF telegram 30 to 180 seconden duren en gebeurde het ook wel dat die meerdere keren werd uitgezonden, om te voorkomen dat een apparaat niet omschakelt.

[...]
Zijn het dezelfde lampen (en aantallen)? Volgens mij is het nog steeds niet zo dat het met alle soorten en maten goed werkt. Soms helpt (opnieuw) kalibreren.
Ik heb diverse Dimmer 2 in gebruik. En daaraan heb ik ergens tussen de 2 of 5 spots gekoppeld. Bij elke variant treedt het probleem op waarbij alle spots op de specifieke dimmer flikkeren.

Het gekke is dat de flikkering dus niet tegelijktijdig op alle dimmers tegelijk optreedt. Het kan dus zijn dat op het ene moment alleen de spots op dimmer nr 1 flikkeren, en een paar minuten later alleen de spots op nr 2.

Als dit echt veroorzaakt wordt door het TF signaal dan zou ik verwachten dat alle spots die aan staan gaan ff kort flikkeren?

2020 MPB 13" 8GB 512gb | iPad 2020 128 GB | iPhone 12 64 GB | ATV 4K | Watch Series 2 | Synology DS213

@paul-s83 Ik heb geen idee of het altijd precies gelijktijdig zou moeten gebeuren.

Maar als het willekeurig gebeurd met grote ussenpozen tussen de ene en de andere dimmer, bovendien op diverse tijdstippen op de dag die niet echt "berucht" zijn om de storingen dan is het niet heel waarschijnlijk dat het TF signalen zijn.

Maar wat dan wel is natuurlijk lastig te zeggen. Zoals ik al zei is het nog steeds niet zo dat de dimmers met alle led lampen goed werken. Ik weet ook niet of dat wel goed te krijgen is of dat gewoon weg makkelijker is om de dimmer of lampen te vervangen door een ander model/merk.

Het "fijnste" is natuurlijk als het altijd stoort, dan weet je gewoon zeker dat de combinatie niet goed werkt. Maar als dat niet zo is, dan is het als gebruiker lastig zoeken.

Ik heb ook een paar lampen waar het vaak (dus ook niet altijd) gaat knipperen, maar daar is de oorzaak wel soort van bekend: dan zijn ze te laag gedimd. Als je de lampen dan iets harder zet werkt het prima. Ik vind het wel irritant, maar nog net niet irritant genoeg om te kijken of het helpt als ik andere lampen koop.

• paul-s83
JeroenE schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 05:34:
@paul-s83 Ik heb geen idee of het altijd precies gelijktijdig zou moeten gebeuren.

Maar als het willekeurig gebeurd met grote ussenpozen tussen de ene en de andere dimmer, bovendien op diverse tijdstippen op de dag die niet echt "berucht" zijn om de storingen dan is het niet heel waarschijnlijk dat het TF signalen zijn.

Maar wat dan wel is natuurlijk lastig te zeggen. Zoals ik al zei is het nog steeds niet zo dat de dimmers met alle led lampen goed werken. Ik weet ook niet of dat wel goed te krijgen is of dat gewoon weg makkelijker is om de dimmer of lampen te vervangen door een ander model/merk.

Het "fijnste" is natuurlijk als het altijd stoort, dan weet je gewoon zeker dat de combinatie niet goed werkt. Maar als dat niet zo is, dan is het als gebruiker lastig zoeken.

Ik heb ook een paar lampen waar het vaak (dus ook niet altijd) gaat knipperen, maar daar is de oorzaak wel soort van bekend: dan zijn ze te laag gedimd. Als je de lampen dan iets harder zet werkt het prima. Ik vind het wel irritant, maar nog net niet irritant genoeg om te kijken of het helpt als ik andere lampen koop.
Tnx Jeroen. Ik heb de lampen bijna altijd tot minimum gedimd. Zal eens testen of het bij een hogere waarde minder is

• DUX
  • Laatst online: 00:42

DUX

blijft ook nu voor Oranje

rens-br schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:12:
Duidelijk! Eens kijken of ik zoiets ook kan bouwen met de standaard firmware. Bijvoorbeeld door pingen van IP van de MQTT server en daarna via een HTTP commando zichzelf om te zetten.
Ben jij hier toevallig nog verder mee gekomen?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
DUX schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

Ben jij hier toevallig nog verder mee gekomen?
Nee helaas.

• DUX

DUX

Kunnen we dit dan als feature request ergens indienen dan :P En dan niet schreeuwend via Facebook wat ik ook nog wel eens zie gebeuren - is er een officiële wijze waarop Dimitri dat zou willen zien?

• derkvanp
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:24
Zijn er hier mensen met ervaringen met Shelly icm CoAP en Unifi aparatuur?

Ik gebruik de Shelly integratie van Home Assistant, maar merk dat CoAP niet aankomt op mijn HA server. Vervolgens besluit HA te gaan pollen met timeouts tot het gevolg.

Op mijn HA server zie ik geen verkeer op 224.0.1.187 voorbij komen.

Unifi (UDM) heb ik ingericht met een VLAN voor IOT, maar HA en Shelly zit op hetzelfde VLAN. Zaken als mdns en igmp snooping heb ik al geprobeerd.

Loop nu een beetje vast :?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
derkvanp schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:46:

Ik gebruik de Shelly integratie van Home Assistant, maar merk dat CoAP niet aankomt op mijn HA server. Vervolgens besluit HA te gaan pollen met timeouts tot het gevolg.

Unifi (UDM) heb ik ingericht met een VLAN voor IOT, maar HA en Shelly zit op hetzelfde VLAN. Zaken als mdns en igmp snooping heb ik al geprobeerd.

Wat is coap? Ik heb ook shellies en heb ook alleen Unifi apparatuur.

• derkvanp
rens-br schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:53:
[...]

Wat is coap? Ik heb ook shellies en heb ook alleen Unifi apparatuur.
https://www.shelly-suppor...elly-devices-rev-1-0-pdf/

Als je stock firmware gebruikt kan je het onder developer opties configureren.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
derkvanp schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

https://www.shelly-suppor...elly-devices-rev-1-0-pdf/

Als je stock firmware gebruikt kan je het onder developer opties configureren.
Ah! Nee. Dat gebruik ik helaas niet. Ik gebruik mqtt.

• TheMystery
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:18
derkvanp schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:46:

Ja hier maak ik gebruik van alleen heb multicast uitgezet en unicast ingesteld naar HA ip-ha:5683

• derkvanp
TheMystery schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:21:
[...]

Ja hier maak ik gebruik van alleen heb multicast uitgezet en unicast ingesteld naar HA ip-ha:5683
Ja dat heb ik ook gedaan, maar heb het idee dat de berichten niet aankomen.

krijg jij response als je het volgende commando op je HA server uitvoert?

tcpdump host 224.0.1.187

• TheMystery
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:18
derkvanp schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Ja dat heb ik ook gedaan, maar heb het idee dat de berichten niet aankomen.

krijg jij response als je het volgende commando op je HA server uitvoert?

tcpdump host 224.0.1.187
Ik heb geen tcpdump geinstalleerd staan, maar heb je mdns open staan of zitten je shelly's in het zelfde vlan?

• derkvanp
TheMystery schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Ik heb geen tcpdump geinstalleerd staan, maar heb je mdns open staan of zitten je shelly's in het zelfde vlan?
In hetzelfde vlan idd. Maar mdns staat ook aan.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03:00
Ik zou graag een Shelly 1PM willen gaan gebruiken om het verbruik van mijn (hardwired) warmtepomp te meten. Ik heb niet de behoefte om een fysieke schakelaar aan te sluiten om de stroom te onderbreken. Dit kan neem ik aan door een "brug" (stukje draad) te maken tussen SW en L? Of kan ik die terminals gewoon leeg laten?

Is het een probleem als ik 2.5mm2 stranded/flexibele draad gebruik ipv massieve? Dat installeert een stuk makkelijker, want het wordt wel proppen. Mijn Wago 221 lasklemmen zouden gewoon met VDS-draad overweg moeten kunnen. Of moet ik er dan een krimpkous op doen (die ik niet heb)?

12 × LG 330Wp | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• pc01
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:32
SW kan je leeg laten. L moet je wel verbinden voor voeding van de shelly zelf.
Of die flexibelere draad veilig is in jouw geval weet ik niet; ik doe het zelf ook bij sommige rolluikken waar het met dikkere draad echt niet ging..

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03:00
pc01 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 00:05:
SW kan je leeg laten. L moet je wel verbinden voor voeding van de shelly zelf.
Of die flexibelere draad veilig is in jouw geval weet ik niet; ik doe het zelf ook bij sommige rolluikken waar het met dikkere draad echt niet ging..
Bedankt, maar de L1 is voor de Shelly zelf toch? Ik heb het over de L terminal.

Ik zou gewoon 2.5mm2 draad gebruiken, dus die is even dik en kan in principe gewoon 16A aan. Het gaat er mij meer om of dat ook lekker terminate in de terminals van de Shelly.

12 × LG 330Wp | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• pc01
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:32
ah; ik heb een "gewone" shelly 1 ; die heeft een L en een I.
Dan weet ik het even niet bij de Shelly 1PM...
@HarmoniousVibe Als je geen fysieke schakelaar hebt dan hebt je de L en SW niet nodig. Als je bij een schakelaar al een fase draad hebt (van dezelfde groep natuurlijk) dan heb je de L ook niet nodig.

Je moet minimaal de N, L1 en O gebruiken. Als je er redelijk wat stroom over laat lopen dan zou ik wel kijken of je dit niet aan kan sluiten met een adereindhuls ipv flexibele draad gelijk gebruiken. Ik neem even aan dat je dat bedoelde waar je krimpkous schreef.

Heb je anders geen andere plek om dit aan te sluiten? Of wellicht kan je die maken? Een WP staat net als een CV meestal niet midden in de woonkamer als pronkstuk tentoongesteld, dus bijvoorbeeld een extra opbouwdoos er naast waar je wel genoeg plek in hebt om netjes aan te sluiten is dan misschien niet zo erg.

• TheFes
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:58
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:48:
Ik zou graag een Shelly 1PM willen gaan gebruiken om het verbruik van mijn (hardwired) warmtepomp te meten. Ik heb niet de behoefte om een fysieke schakelaar aan te sluiten om de stroom te onderbreken. Dit kan neem ik aan door een "brug" (stukje draad) te maken tussen SW en L? Of kan ik die terminals gewoon leeg laten?

Is het een probleem als ik 2.5mm2 stranded/flexibele draad gebruik ipv massieve? Dat installeert een stuk makkelijker, want het wordt wel proppen. Mijn Wago 221 lasklemmen zouden gewoon met VDS-draad overweg moeten kunnen. Of moet ik er dan een krimpkous op doen (die ik niet heb)?
Wellicht heb je iets aan deze post
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67990942

• sopsop
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-09 15:01

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik heb sinds een paar maanden een aantal shelly 1L schakelaars in gebruik in mijn nieuwe huis, naar volle tevredenheid. Mijn gewone lampen zijn voorzien E27 led lampen i.c.m. een Shelly Bypass. Zonder problemen. Mijn inbouwspotjes GU5.3 waren nog voorzien van 20Watt lampjes en ook daar geen problemen.

Nu heb ik mijn inbouw spotjes vervangen door led varianten, waarna de inbouwspotjes bleven knipperen zodra ik de shelly 1L uitschakelde. Daarop heb ik een bypass geïnstalleerd aan de 230V zijde van een trafo. Dit gaat vaak goed, de spots gaan ook daadwerkelijk uit. Maar dus niet altijd, soms blijven ze zachtjes branden.

Ik heb drie circuits die problemen opleveren:
Shelly 1L #1: 4 spots met 2 trafo's, 1 bypass op 1 trafo
Shelly 1L #2: 3 spots met 1 trafo, 1 bypass
Shelly 1L #3: 6 spots met 3 trafo's, 1 bypass op 1 trafo

Ik heb twee scenes aangemaakt die triggeren op #1 en dan #2 en #3 aan dan wel uitzetten.

De lampen die blijven branden zijn willekeurig, soms is 1x aan/uit zetten voldoende om alles uit te krijgen, soms moet dat wel 10x.
Ook als ik #2 of #3 afzonderlijk switch blijven ze wel eens op de flikkerstand hangen.

Als ik in een keten 1 halogeen lamp zet is het probleem voor die keten weg.

De blauwe draad trekken is niet eenvoudig omdat ze niet in de schakeldoos aanwezig zijn en de spotjes zijn ingebouwd in het plafond.

Iemand nog een suggestie, dubbele bypass proberen? Of moet ik toch gaan uitvogelen hoe ik die blauwe draad in die schakeldoos ga krijgen?

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:40
Trafo en shelly gaat sowieso niet samen, dacht ik altijd.

• Erwin537
Ik wil in plaats van de standaard integratie en shelly cloud MQTT gaan gebruiken, maar ik kom er niet echt uit. Ik heb het idee dat ik iets helemaal fout begrijp, misschien dat iemand weet wat het is?

Ik heb op home assistent Mosquitto broker geïnstalleerd. Als ik het goed begrijp is dat een beetje de centrale die alle berichten opvangt en daar eventueel acties aan vast knoopt.
Ik heb MQTT explorer op mijn laptop geïnstalleerd en verbonden met de broker. Dat lijkt te werken, als ik herstart krijgt ik ook een berichtje in MQTT explorer.

Ik heb in een shelly dimmer Shelly cloud uitgezet en MQTT aan. Username en password dat in in de config van Mosquitto heb aangemaakt ingevuld.

Ik zie echter vervolgens nergens iets. Niet in Home Assistent en niet in MQTT explorer. In en uitschakelen van de dimmer, gebooten: geen nieuwe berichten in MQTT explorer.

Bergrijp ik nou echt iets verkeerd of is er iets anders fout?

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Erwin537 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:48:
Ik zie echter vervolgens nergens iets. Niet in Home Assistent en niet in MQTT explorer. In en uitschakelen van de dimmer, gebooten: geen nieuwe berichten in MQTT explorer.

Bergrijp ik nou echt iets verkeerd of is er iets anders fout?
Heb je het broker adres ook ingevuld in de shelly config?

Je moet in MQTT trouwens subscriben op topics.
Probeer je in de explorer effe te abonneren op '#' (zonder de quotes), dan krijg je gewoon alles binnen.
Wil je specifieker, dan kan je bvb 'shelly/#' gebruiken en krijg je alles binnen onder 'shelly'.

• Erwin537
Slonzo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:09:
[...]

Heb je het broker adres ook ingevuld in de shelly config?

Je moet in MQTT trouwens subscriben op topics.
Probeer je in de explorer effe te abonneren op '#' (zonder de quotes), dan krijg je gewoon alles binnen.
Wil je specifieker, dan kan je bvb 'shelly/#' gebruiken en krijg je alles binnen onder 'shelly'.
Ik heb in de shelly inderdaad de broker ingesteld, inclusief poort 1883 (normal mqtt). MQTT Explorer heeft die subscription volgens mij al. Als ik vanuit de broker een message publish komt deze meteen in MQTT explorer. Ik zie ook geen mogelijkheid om te subscriben.

In Mosquitto/home assistant had ik wel ingevuld dat hij moet luisteren naar shellies/# - en nu naar #, maar geen resultaat.

Ik heb wel mijn twijfels of het wachtwoord goed opgeslagen word. Ik zie het niet in de request body van de shelly portal. En als ik op dat 'oogje' klik zie ik **** ipv ......

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@Erwin537 bij mij werkt dat subscriben in MQTT van Home Assistant ook niet. Ik voeg elk topic handmatig toe via een MQTT sensor (moest ooit sowieso en ben daarbij gebleven).

• Erwin537
Jeltel schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:54:
@Erwin537 bij mij werkt dat subscriben in MQTT van Home Assistant ook niet. Ik voeg elk topic handmatig toe via een MQTT sensor (moest ooit sowieso en ben daarbij gebleven).
Ik moet dus zorgen dat de broker ook subscribed is terwijl de client (shelly) al geconfigureerd om naar dat adres te pushen?

• GiovanniW
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 06-09 11:33
Iemand die hier een schuifpoort van CAME heeft geautomatiseerd met een Shelly? Ik wil namelijk ervoor zorgen dat de poort opent/stopt/sluit als ik het relais bedien, net als ik zou drukken op de knop van de afstandsbediening. Zelf heb ik geen flauw idee op welke klemmen dit aan te sluiten.

• DUX

DUX

DUX schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Kunnen we dit dan als feature request ergens indienen dan :P En dan niet schreeuwend via Facebook wat ik ook nog wel eens zie gebeuren - is er een officiële wijze waarop Dimitri dat zou willen zien?
@rens-br Heb zojuist een feature suggestion ingeschoten bij Shelly onder nummer S-21074917.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DUX schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:58:
[...]

@rens-br Heb zojuist een feature suggestion ingeschoten bij Shelly onder nummer S-21074917.
Top! Goed bezig. Ik ben benieuwd of en wanner ze het implementeren!
@GiovanniW Dat ligt heel erg aan de aansturing. Als je dit net zo aan kan sturen als bijvoorbeeld een rolluik is het niet heel ingewikkeld en kan je dat met een Shelly 2.5 doen. Dat werkt met 230V aansturing met 1 draad voor omhoog en 1 draad voor omlaag. Als je het hek dus met 1 draad naar links en met een andere draad naar rechts kan bewegen is dat dus te doen.

Als het anders werkt dan is het inderdaad de vraag of het kan. Wellicht kan je met wat zoeken op internet wat vinden, het zal dan wel handig zijn als je ook een type nummer hebt en niet alleen een merk.

• Karp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:53
Ik heb soortgelijke info meer gevonden hier (rijke bron aan informatie!) maar wil even checken of ik het goed snap.

Wij zijn bezig met nieuwbouw. Ik dacht dat het praktisch was om elk stopcontact te kunnen schakelen en meten. Mijn indruk is nu dat ik dan een Shelly 1PM in/achter elk enkel stopcontact wil, en een Shelly 2.5 bij elke dubbele.

Ik heb helemaal geen concreet automation plan oid. Maar dit leek me een praktische stap om te zetten. Is dit een beetje logisch, of zwaar overkill? Dank voor feedback!

www.erikkroes.nl

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Karp schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:34:
Wij zijn bezig met nieuwbouw. Ik dacht dat het praktisch was om elk stopcontact te kunnen schakelen en meten. Mijn indruk is nu dat ik dan een Shelly 1PM in/achter elk enkel stopcontact wil, en een Shelly 2.5 bij elke dubbele.

Ik heb helemaal geen concreet automation plan oid. Maar dit leek me een praktische stap om te zetten. Is dit een beetje logisch, of zwaar overkill? Dank voor feedback!
Waarom zou je dat willen voor elk stopcontact? Dat is naar mijn mening echt zwaar overkill.

Dat niet alleen, maar ik vermoed dat het ook niet gaat passen achter je wandcontactdozen.

[Voor 7% gewijzigd door rens-br op 30-08-2021 13:37]

• Erwin537
Ik heb soortgelijke info meer gevonden hier (rijke bron aan informatie!) maar wil even checken of ik het goed snap.

Ik denk ook overkill. En ik denk alleen maar vervelend - stop je je telefoon in de opladen, denkende dat hij oplaad kom je na x tijd terug en is ie niet opgeladen.

Als het je om het meten gaat kan je denk ik beter die Shelly EM met die klemmen nemen. Of als je ook wilt schakelen zou ik in dat geval eerder voor die nieuwe gaan (Shelly pro 4PM). Dan kan je het allemaal netjes in je meterkast hangen aan DIN rails en dan ook nog met UTP verbinden ipv wifi.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:41:
Of als je ook wilt schakelen zou ik in dat geval eerder voor die nieuwe gaan (Shelly pro 4PM).
Jammer dat die maar gaat tot 10A, terwijl de groepen in Nederland af gezekerd zijn op 16A.

• Erwin537
rens-br schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Jammer dat die maar gaat tot 10A, terwijl de groepen in Nederland af gezekerd zijn op 16A.
Hij kan wel 16A hebben, alleen het totaal van de 4 kanalen mag maar 40A zijn. Dat zou gewoon goed moeten gaan over het algemeen lijkt me.
Ik dacht dat het praktisch was om elk stopcontact te kunnen schakelen en meten.
Ik weet niet of dat echt praktisch is. Het meten wellicht wel, maar de vraag is wat ej dan precies wil bereiken. Shelly's gebruiken zelf natuurlijk ook stroom.
Maar dit leek me een praktische stap om te zetten.
Als je al iets wil voorbereiden lijkt het mij handiger om er voor te zorgen dat er bij iedere schakelaar / lamp zowel een fase- als een nuldraad ligt. Dan kan je altijd "kastjes" aansluiten op die plekken. Dat gaat lang niet altijd goed als je enkel een fase draad hebt, maar dat is vaak wel de manier waarop het is aangelegd.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Hij kan wel 16A hebben, alleen het totaal van de 4 kanalen mag maar 40A zijn. Dat zou gewoon goed moeten gaan over het algemeen lijkt me.
In de specs staat 10A per channel. Ik had dan verwacht dat er 40A max had gestaan o.i.d.

• theredone51
  • Laatst online: 22:13

Zoals hierboven, zware overkill. Per volledige kring kan nog wel interessant zijn, of per halve kring (5G kabel trekken i.p.v. 3G) maar dan dus via de zekeringenkast en niet achter de stopcontacten.

Bij een nieuwbouw zou ik:
- Alle schakelaars / lichtpunten ofwel per stuk of per aan te sturen deel richting de zekeringkast brengen
- In de zekeringenkast verdeelklemmen plaatsen
- Met domotica / Shelly's met een DIN rail houdern / ... de automatisatie regelen

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-09 14:59
Ik denk dat je voor home automation voorbereiding enkele mogelijkheden hebt:
- Zorg overal waar je flexibiliteit wil voor diepere inbouwdozen, zodat er een shelly achter past. (Goedkoop)
- Overal fase en nulleider laten passeren, dus ook bij lichtschakelaars (Goedkoop, is standaard in België, daar loop je tussen lamp en schakelaar met 5x1.5mm² zodat je steeds 2 schakeldraden en fase, nulleider en aarding hebt).
- Aansluitingen apart naar de zekeringkast, en daar je automatisatie regelen (duur, maar geeft maximale flexibiliteit).

De goedkope lijken me no-brainers in een nieuwbouw, voor 100€ extra heb je de inbouwdozen en 5-aderige draden ipv 3 aderige tussen lampen en schakelaars; dat zijn erg kleine kruimels bij een nieuwbouw lijkt me.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sopsop
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-09 15:01

sopsop

[v] [;,,;] [v]

I-King schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:29:
Trafo en shelly gaat sowieso niet samen, dacht ik altijd.
Het heeft volgens mij maken met een van de volgende:
1. de minimale belasting
2. de trafo zelf
3. de shelly bypass

Ik ga denk ik nieuwe trafo's bestellen, er was er al een doorgebrand, wellicht helpt dat. Ze zijn ook al 20 jaar oud volgens mij. Gelukkig kan ik erbij door de gaten van de inbouwspots.

• Erwin537
rens-br schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

In de specs staat 10A per channel. Ik had dan verwacht dat er 40A max had gestaan o.i.d.
Van de productpagina:
4 channels relay switch
4 outputs, 16A each. Total device maximum of 40A.
In de facebook groep zei Dimitar volgens mij onlangs nog dat hij ook wel korte tijd boven 40A kan, maar hij word dan gewoon te warm en trekt dat niet lang. Misschien als je je meterkast mod en wat heatsinks op zet dat je de hele dag gewoon 4 * 16A er door heen kan trekken >:)

• theredone51
  • Laatst online: 22:13
naftebakje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:10:
- Overal fase en nulleider laten passeren, dus ook bij lichtschakelaars (Goedkoop, is standaard in België, daar loop je tussen lamp en schakelaar met 5x1.5mm² zodat je steeds 2 schakeldraden en fase, nulleider en aarding hebt).
Geen standaard te bekennen waar dat in staat hoor hier in BE dat je tussen lamp en schakelaar een 5G moet trekken. In een hotel / wisselschakeling is het eerder voorkomend, maar zeker niet altijd. Genoeg huizen waar een 3G1.5 wordt aangepast naar een '3x1.5' (krimpkous / tape rond de aarding om deze als spanningsvoerende geleider te gebruiken en zo 2 schakeldraden en een nulleider te bekomen. Hetgeen dan weer een lastige situatie is als je een metalen armatuur plaatst en deze niet kan aarden, maar dat terzijde :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• DUX

DUX

Hebben jullie ook meegekregen dat er binnenkort premium ("preminum"!) opties in de firmware komen?

Zie: https://www.facebook.com/...t/posts/4082735828492417/

Schijnbaar is er 15 september een bekendmaking vanuit Shelly, hun teaser is "a new era is coming".

• Goochelaar
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-09 14:43
Mocht je nog wat nodig hebben: ls je hun survey vandaag nog invult, dan krijg je 15% korting op de volgende bestelling. Wellicht interessant.

• Erwin537
DUX schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:17:
Hebben jullie ook meegekregen dat er binnenkort premium ("preminum"!) opties in de firmware komen?

Zie: https://www.facebook.com/...t/posts/4082735828492417/

Schijnbaar is er 15 september een bekendmaking vanuit Shelly, hun teaser is "a new era is coming".
Ja had het gezien inderdaad. Op zich heb ik er geen bezwaar tegen dat ze dat willen doen als het om echt meer uitgebreide cloud functies gaat. De cloud die zij draaien is natuurlijk ook niet gratis.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Van de productpagina:

[...]

In de facebook groep zei Dimitar volgens mij onlangs nog dat hij ook wel korte tijd boven 40A kan, maar hij word dan gewoon te warm en trekt dat niet lang. Misschien als je je meterkast mod en wat heatsinks op zet dat je de hele dag gewoon 4 * 16A er door heen kan trekken >:)
Je hebt gelijk. Mooi ding voor zo direct in de meterkast.

• johnvolkering
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:52
Hallo Shelly experts,
Ik heb een Shelly dimmer 2 aangeschaft en ben deze aan het testing in een test opstelling.
Met de orginele Shelly sw werkte de dimmer naar behoren: In een 2 button opstelling was ik in staat om met de ene button te -- dimmen en met de andere te ++ dimmen.
Omdat ik deze met Tasmota wil gebruiken, heb ik me dimmer geupgrade met Tasmota software. Dit is gelukt en ik dan de Dimmer in Domoticz aan/uit zetten en dimmen.

Echter, ik heb 2 problemen:
- De buttons werken niet meer. Button 1 doet helemaal niet en met Button 2 gaat de lamp uit als ik de button indruk, maar even daarna gaat de lamp weer aan.
- De lamp brand niet op volle sterkte. Ik schat dat de lamp of zo'n 60% van zijn volle vermogen brand.

Ik heb deze pagina gevonden met wat vage instructies met wat extra commands.
https://templates.blakadder.com/shelly_Dimmer_2.html
Helaas hebben deze commando's geen verbetering gebracht.
Ik denk echter wel dat deze commando's mij een oplossing kunnen geven. Alleen was ik niet instaat om uit te puzzelen hoe dit te gebruiken.

Is er iemand die mij wat tips kan geven hoe ik deze dimmer met Tasmota juist kan gebruiken?
Of een verwijzing naar een forum waar dit soort problem worden besproken help wellicht ook.
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee