WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 348 349 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:44:
[...]

Klinkt allemaal niet écht als zijnde 'spannende dingen'.... ;)
Klopt maar teruggaan betekend ook dat de in de security advisory genoemde zaken er weer in zitten :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hgwj1983 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:47:
[...]

Klopt maar teruggaan betekend ook dat de in de security advisory genoemde zaken er weer in zitten :)
De laatst gepubliceerde Security Notes hadden allemaal betrekking op Unifi OS 5.0.3 en daarvoor, 5.1.12 is al een aantal dagen de Release Candidate (of zelfs al Official inmiddels?).

Heb hier zojuist overigens m'n privé UDM-SE even voorzien van UnifiOS 5.1.13 en daarbij blijft de 'Network Application' gewoon op 10.4.57 draaien. Daar is daarna verder ook geen recentere Release Candidate (óf zelfs Early Acces) van. Protect kan als Early Access wél naar 7.1.74 .... En die wordt nu ook geïnstalleerd hier.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• hgwj1983
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:54:
[...]

De laatst gepubliceerde Security Notes hadden allemaal betrekking op Unifi OS 5.0.3 en daarvoor, 5.1.12 is al een aantal dagen de Release Candidate (of zelfs al Official inmiddels?).

Heb hier zojuist overigens m'n privé UDM-SE even voorzien van UnifiOS 5.1.13 en daarbij blijft de 'Network Application' gewoon op 10.4.57 draaien. Daar is daarna verder ook geen recentere Release Candidate (óf zelfs Early Acces) van. Protect kan als Early Access wél naar 7.1.74 .... En die wordt nu ook geïnstalleerd hier.
Klopt men meld sinds 5.1.12 veel latency en internet disconnects. Laat dat nu wel de versie zijn met de fixes :) Hopelijk wordt e.e.a. snel opgelost voor een ieder die er hinder van heeft

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-05 13:56
duvekot schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Welkom bij de UniFi club dan maar. Wil je er meer mee gaan doen?

Dank je. Het zat er allemaal al in, weghalen is zonde. De dekking en snelheid is heel goed.

[...]

Wat voor een verbinding heb je? Hoe snel is je aansluiting? glasvezel?

Glasvezel 1Gbit KPN

[...]

Zijn dat ook UniFi switches? Of had je die zelf meegenomen? Hoe snel zijn die switches?

Switches waar alle Unifi op zitten zijn ook van UniFi. Deze zijn allemaal uit mijn hoofd 5Gbit

[...]

Dan heb je voorlopig wel voldoende dekking verwacht ik .. en ook nog een boel kabels dus ... alle vaste apparaten dus verbonden met een kabel?

Correct. Ik ben zelf wel fan van een kabel voor het gamen. De ontvanger van KPN zit bekabeld.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
tommy2005 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:12:
Dank je. Het zat er allemaal al in, weghalen is zonde. De dekking en snelheid is heel goed.
Idd .. (en let ff goed op waar je wat typed en of dat binnen of buiten de quote tags is)
[...]
Glasvezel 1Gbit KPN
[...]
Wil je die de komende 5 jaar nog sneller hebben?
Switches waar alle Unifi op zitten zijn ook van UniFi. Deze zijn allemaal uit mijn hoofd 5Gbit
Als dat ook UniFi switches zijn moet je die ook helemaal resetten en stapje voor stapje weer opnemen in je UniFi beheer omgeving op de cloudkey.
Correct. Ik ben zelf wel fan van een kabel voor het gamen. De ontvanger van KPN zit bekabeld.
Zit die KPN ontvanger op een aparte poort rechtstreeks op de Experia box?

• Geet Wee
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:19
_--[]--__ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:26:
Travel router is ook weer op voorraad
yes, het is mij vrijdagavond gelukt er eentje te bestellen. Na korte tijd (paar uur op de website) was de voorraad namelijk al weer uitverkocht. Ben benieuwd!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:45

zeroday

There is no alternative!

Ter leering ende vermaeck ..

Gebruik de UXG-Lite nu al een tijdje maar kan maar niet upgraden .. en blijf op 4.1.10 / 4.1.13 zitten .

probleem: wanneer ik naar een nieuwe versie upgrade, dan heb ik elke 5 minuten een hick in mijn RDP / Ctrix sessies die ik overdag open heb staan. van stalls (je kan niets meer sturen naar de terminal) tot disconnects ..

Eerst denk je dat het aan iets anders ligt dan je eigen omgeving, maar toen ik de FW had bijgewerkt en ik thuis niets had verteld en ik binnen een kwwartier iemand met wat hoger volume hoorde 'Heb je de firmware soms weer bijgewerkt?' wist ik dat het echt aan de firmware lag..

Supportfile is erg lastig te maken want ondanks dat ie gemaakt wordt, wordt ie nooit 'aangeboden' richting de controller software. Via de shell dan maar .. wat inmiddels ook gelukt is .. en met winscp er dan maar even afhalen.. (controller software geeft 3 minuten aan, waar het op de lite +18 minuten nodig heeft...

Inmiddels contact met support zoals je begrijpt.

Probleem is op te lossen door offloading uit te zetten via "systemctl stop qca-nss-ecm"
maar tsja..dan ga ik van 100MB/s naar 4MB/s max ;)
's kijken waat de support van Unifi mee komt om te zien hoe dit verder opgelost kan worden ..

Dus mocht je dezelfde problemen zien (of nooit tegen hebben gekomen omdat je geen RDP gebruikt .. .. ;)
dan weet je wat je tussentijds even kan proberen.

update inmiddels met deze commando's offloading weer werkzaam
systemctl start qca-nss-ecm
sysctl -w net.netfilter.nf_conntrack_tcp_be_liberal=1

En ik zie ook met deze laatste regel dat ik nog steeds 'stabiel' kan blijven werken (echter heb ik nog maar even heel kort (remote) kunnen testen ..

Maar van wat ik zag .. locatie ---> Remote Thuis --> RDP sessie naar Remote locatie Z ..
werkt nu als een tierelier en niet elke 5 minuten een stall of disconnect.

[ Voor 13% gewijzigd door zeroday op 28-05-2026 15:11 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik wil graag mijn proxmox unifi controller upgraden. De huidige draait op 9.5.21 (en zou je niet kunnen updaten naar 10) en voor de nieuwste moet je een nieuwe container maken op unifi OS. Zo gezegd, zo gedaan en de server is up (maar leeg uiteraard).

Volgens instructies: backup maken op 9.5.21, en deze restoren op de nieuwe (10.4.57). Simpel.

Alleen krijg ik nu deze foutmelding: This file is either incompatible or corrupted. Please upload another.

WTF. Als je hierop zoekt krijg je veelal het resultaat dat je een backup VAN een nieuwere versie op een oudere wil terugzetten, maar ik ga echt van een oudere > nieuwere.

Heb de volgende 'backups' geprobeerd, maar allemaal incompatible
  • site export
  • config only
  • config en all data
Hoe krijg ik nu mijn netwerk in de nieuwe versie, zonder weer helemaal opniew alle instellingen handmatig te maken?

Edit/ Opgelost: default staat de server op USA en 12 uur tijdsformat. GEwijzigd naar Nederland en 24 uur en toen herkende hij de backup wel.. Je zou toch zeggen dat de importer daar een melding van kan maken, maar dat mag je zelf dus uitzoeken...

[ Voor 30% gewijzigd door superduper op 28-05-2026 13:45 ]

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Is er nog een manier om te achterhalen of een apparaat (met kabel aangesloten) disconnect?

Het vreemde is namelijk, ik heb zowel mijn Samsung TV als mijn PS5 Pro bekabeld aangesloten. Tijdens het spelen op mijn PS5 krijg ik soms rechtsboven de melding dat de netwerkkabel er uit is, direct gevolgd met een bericht dat hij weer is aangesloten. Ik vraag me af of dit de TV is of de Playstation. Gezien de layout van de melding denk ik de TV.

Dan is het wel vreemd dat ik deze meldingen enkel krijg wanneer ik op de Playstation zit en nooit wanneer ik youtube of stream.

Iemand tips?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
outlandos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:10:
Is er nog een manier om te achterhalen of een apparaat (met kabel aangesloten) disconnect?

Het vreemde is namelijk, ik heb zowel mijn Samsung TV als mijn PS5 Pro bekabeld aangesloten. Tijdens het spelen op mijn PS5 krijg ik soms rechtsboven de melding dat de netwerkkabel er uit is, direct gevolgd met een bericht dat hij weer is aangesloten. Ik vraag me af of dit de TV is of de Playstation. Gezien de layout van de melding denk ik de TV.

Dan is het wel vreemd dat ik deze meldingen enkel krijg wanneer ik op de Playstation zit en nooit wanneer ik youtube of stream.

Iemand tips?
Je ziet toch wel of het een melding van je ps5 of tv is?

Ik heb dit overigens ook een tijdje gehad, volgens mij is er een manier met een soft reset om dat op te lossen. Is een vaker voorkomend iets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXsEaUvQ1rKzmioBHomz-ByluoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9HZf8MERtDIkUndZjf4lHAw.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de ps5 melding

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 28-05-2026 13:24 ]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
outlandos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:10:

Iemand tips?
Trek de kabel uit je TV als je met de playstation aan de gang gaat en wacht tot de melding verdwijnt.
Dan weet je zeker dat als die melding daarna weer komt, dat die niet van de TV is.

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:31
Mr-D. schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Wat voor device? welke softwareversie (official, beta) en wat voor verbinding heb je?
Ik dacht dat het aan de wifi lag (is nodig aan vervanging toe na 9 jaar), maar het is sinds gisteren met de laatste update merkbaar irritanter.

Zie jij het ook terug in de UDM zelf? Ik merk het hier vooral door bijvoorbeeld door bufferen van youtube/streaming diensten. Duurt max minuutje meestal.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:41

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Michel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Ik dacht dat het aan de wifi lag (is nodig aan vervanging toe na 9 jaar), maar het is sinds gisteren met de laatste update merkbaar irritanter.

Zie jij het ook terug in de UDM zelf? Ik merk het hier vooral door bijvoorbeeld door bufferen van youtube/streaming diensten. Duurt max minuutje meestal.
Nee ik ervaar geen enkel probleem in het gestelde.

ook de mede bewoners klagen niet, het enige wat misschien anders is, ik gebruik mijn eigen adblock servers (een dubble adguard server (1 in docker en een in HA) en Next dns voor de 2 adguard servers)

sneller usenet? tips en tricks

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:31
Mr-D. schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Nee ik ervaar geen enkel probleem in het gestelde.

ook de mede bewoners klagen niet, het enige wat misschien anders is, ik gebruik mijn eigen adblock servers (een dubble adguard server (1 in docker en een in HA) en Next dns voor de 2 adguard servers)
Zie dat ik de verkeerde post heb gequote, sorry!

Bedoelde @EDIT 's post

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 22:41
Iemand ervaring met het volgende, mijn dream machine pro se is in November 2025 in de nacht vermoedelijk gebricked na een update, volgens site manager is de laatste versie sinds dat hij zich meldde 4.4.6. De volgende ochtend geen internet, kon niet meer bij Unifi OS komen, na een nieuwe reboot gaf hij aan, duurt langer als verwacht en daarna zegt hij iets in de trant van probeer opnieuw te starten. Reset procedure etc allemaal al geprobeerd. (dit is het probleem, alleen krijg hij het wel gefixt: https://basontech.com/blog/unifi-dream-machine-se-is-taking-a-little-longer/)

Op dat moment net gezinsuitbreiding, dus had niet de tijd om rustig even garantie te claimen. Direct een Cloud Gateway Max gekocht, die ik in gehangen en weer door.

Naja nu weer tijd, destijds heb ik de UDM SE bij een Nederlandse webshop gekocht, machine is 3,5 oud. Oftewel ik verwacht dat het daar wel een getouwtrek wordt om garantie te krijgen. (consumenten recht, verwachtte levensduur router toch wel 5-7 jaar.)

Ik dacht, laat ik eerst een RMA aanvragen bij Ubiquiti, daar de firmware update vermoedelijk voor problemen heeft gezorgd. Maar die is vrij snel al afgekeurd. heeft iemand hier nog goede ideeen? Of wordt het toch terug naar de Nederlandse webshop.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 21:41
Onno_Devine schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:23:
Iemand ervaring met het volgende, mijn dream machine pro se is in November 2025 in de nacht vermoedelijk gebricked na een update, volgens site manager is de laatste versie sinds dat hij zich meldde 4.4.6. De volgende ochtend geen internet, kon niet meer bij Unifi OS komen, na een nieuwe reboot gaf hij aan, duurt langer als verwacht en daarna zegt hij iets in de trant van probeer opnieuw te starten. Reset procedure etc allemaal al geprobeerd. (dit is het probleem, alleen krijg hij het wel gefixt: https://basontech.com/blog/unifi-dream-machine-se-is-taking-a-little-longer/)

Op dat moment net gezinsuitbreiding, dus had niet de tijd om rustig even garantie te claimen. Direct een Cloud Gateway Max gekocht, die ik in gehangen en weer door.

Naja nu weer tijd, destijds heb ik de UDM SE bij een Nederlandse webshop gekocht, machine is 3,5 oud. Oftewel ik verwacht dat het daar wel een getouwtrek wordt om garantie te krijgen. (consumenten recht, verwachtte levensduur router toch wel 5-7 jaar.)

Ik dacht, laat ik eerst een RMA aanvragen bij Ubiquiti, daar de firmware update vermoedelijk voor problemen heeft gezorgd. Maar die is vrij snel al afgekeurd. heeft iemand hier nog goede ideeen? Of wordt het toch terug naar de Nederlandse webshop.
Is het gelukt te booten in recovery mode? Want je zegt dat het probleem hetzelfde is. En dat staat beschreven in het artikel als stap.

Heb je contact gehad met de support? Want daar heb ik goede ervaringen mee. Ook als het gaat om coulance bij de garantie afhandeling. Dat werkt anders dan zelf een RMA aanvragen.

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:00

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Travel router is weer in stock. Doe er je voordeel mee. ;)

ingen vill veta var du köpt din tröja

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

gday schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:09:
Travel router is weer in stock. Doe er je voordeel mee. ;)
Ik wilde het net melden, want ik kreeg een mailtje... gelijk besteld.

• hgwj1983
  • Nu online
Onderstaand zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor de vele meldingen over wan drops.

Doe er uw voordeel mee

UniFi OS - Dream Machines 5.1.15

UniFi OS - Cloud Gateways 5.1.15
Bugfixes
  • Fixed an issue where WAN monitors could be failing when using LAN DNS servers on the WAN interface.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Waarom zou je die travelrouter willen en niet een (goedkoper) bijvoorbeeld gl.inet router waarmee je een VPN opzet en flexibeller bent?

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 29-05-2026 15:20 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:22

franssie

Save the albatross

jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:20:
Waarom zou je die travelrouter willen en niet een (goedkoper) bijvoorbeeld gl.inet router waarmee je een VPN opzet en flexibeller bent?
Ik ben een Gl.Inet fan, maar teleport (nu het wel schijnt te werken) is wel wat makkelijker om te gebruiken.
Op vakantie regel ik de Opal in, ik zie mijn vriendin dat minder snel doen bijvoorbeeld.
En een leuk schermpje is ook wel cool.
Maar ik houd de 50 euro meerprijs liever in mijn zak.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Geet Wee
Heb de travel router gisteren ontvangen. Klein! Instellen ging simpel, neem m maandag mee naar t werk om te testen

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-05 13:56
Allen, dank voor jullie reacties en hulp bij de vragen rondom het aanwezige Unifi netwerk in mijn nieuwe woning.

Prachtig spul, alles helemaal in te regelen via de software. Gasten netwerk etc.etc.

De kinderen zijn helemaal weg van de verlichting in de AP’s. Die stond eerst uit.

Ik heb de volledige reikwijdte van het systeem nog niet ontdekt, maar dat komt nog wel.

• Geet Wee
Ik heb sinds vandaag een UniFi Travel Router (UTR) in gebruik en krijg Teleport niet werkend. Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of een idee heeft waar ik verder moet zoeken.

Situatie thuis:
  • UCG Max achter KPN Box 14
  • DMZ ingesteld naar de UCG Max
  • Teleport ingeschakeld
  • Remote Access werkt
  • UCG Max is op afstand bereikbaar via de UniFi app
Situatie op kantoor:
  • UTR aangesloten op een ethernetaansluiting van een E-Zorg netwerk
  • WAN Ethernet komt direct online
  • Internet werkt achter de UTR (websites, YouTube, etc.)
  • KPN ZorgMessenger videobellen werkt probleemloos
  • UTR firmware 6.5.250 (laatste beschikbare versie)
Teleport:
  • UTR ziet mijn Cloud Gateway Max als enige host
  • Bij verbinding verschijnt "Connecting Cloud Gateway Max..."
  • Na enige tijd volgt "Failed to Connect"
  • Vervolgens probeert de UTR opnieuw verbinding te maken
Wat ik verder heb gezien:
  • Wanneer ik "Block on Disconnect" inschakel, valt internet uiteindelijk weg
  • Zet ik deze optie weer uit en herstart ik de UTR, dan werkt internet direct weer
  • Op hetzelfde E-Zorg netwerk heb ik in het verleden wel andere VPN-oplossingen gebruikt
Ik twijfel daardoor of dit een Teleport/UTR-probleem is, een firmware-issue of toch iets netwerkspecifieks. Heeft iemand ervaring met de UTR en Teleport of suggesties voor verdere troubleshooting?

• Mr-D.

Mr-D.

Geet Wee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:31:
Ik heb sinds vandaag een UniFi Travel Router (UTR) in gebruik en krijg Teleport niet werkend. Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of een idee heeft waar ik verder moet zoeken.

Situatie thuis:
  • UCG Max achter KPN Box 14
  • DMZ ingesteld naar de UCG Max
  • Teleport ingeschakeld
  • Remote Access werkt
  • UCG Max is op afstand bereikbaar via de UniFi app
Situatie op kantoor:
  • UTR aangesloten op een ethernetaansluiting van een E-Zorg netwerk
  • WAN Ethernet komt direct online
  • Internet werkt achter de UTR (websites, YouTube, etc.)
  • KPN ZorgMessenger videobellen werkt probleemloos
  • UTR firmware 6.5.250 (laatste beschikbare versie)
Teleport:
  • UTR ziet mijn Cloud Gateway Max als enige host
  • Bij verbinding verschijnt "Connecting Cloud Gateway Max..."
  • Na enige tijd volgt "Failed to Connect"
  • Vervolgens probeert de UTR opnieuw verbinding te maken
Wat ik verder heb gezien:
  • Wanneer ik "Block on Disconnect" inschakel, valt internet uiteindelijk weg
  • Zet ik deze optie weer uit en herstart ik de UTR, dan werkt internet direct weer
  • Op hetzelfde E-Zorg netwerk heb ik in het verleden wel andere VPN-oplossingen gebruikt
Ik twijfel daardoor of dit een Teleport/UTR-probleem is, een firmware-issue of toch iets netwerkspecifieks. Heeft iemand ervaring met de UTR en Teleport of suggesties voor verdere troubleshooting?
Kan je met je mobiel en de wifiman app op de WiFi van je kantoor Teleport aan de gang krijgen, nee dan blokeerd je werk dit actief.

• ChiLLeR
  • Laatst online: 12:23
Helaas is vorige week mijn UDM Pro (2023) in een soort beademing staat terecht gekomen. Ik had al regelmatig dat updates van de apps zeer lang duurder (lees > 45 minuten), rebooten deed er ook zeker 30 minuten over om weer tot leven te komen. Ik verklaarde het door een oude HD (10jaar, oude NAS schijf) die ik gebruikt voor de protect opslag. Op protect draai ik 2x AI Turret + 1x Doorbell G4 + 1x Doorbell lite. Dus ik een nieuwe HD gekocht en vorige week geprobeerd te installeren, daar ben ik zeker 2-3uur mee bezig geweest omdat het systeem vrijwel niet meer wilde opstarten. Uiteindelijk na diverse ssh commands hem aan de praat gekregen, maar de network app kon ik niet meer starten want dan liep weer de UDM vast. Ik heb het via Claude oa geprobeerd te debuggen en het lijkt op eMMC geheugen dat dood aan het gaat is. Dit komt blijkbaar vaker voor bij de UDM's en ik baalde er wel flink van want ik verwacht wel dat zo'n apparaat langer dan 3 jaar mee gaat, en al helemaal in een thuis situatie. Ik heb een case liggen bij Ubiquity en kon via SSH nog de gevraagde logs downloaden (via de web interface werkt ook niet meer).

Ubiquity geeft maar 1 jaar garantie mee, de leverancier doet het 2e jaar (zoals verplicht in EU) maar wil niet meer dan dat doen. Hopelijk komt UB nog met iets. Heb direct een vervangende gekocht UDM pro Max, en ben voor de max gegaan want die gebruikt geen emmc maar een SSD als opslag, had geen zin op risico van het zelfde probleem.

Gisteravond geinstalleerd en alles draait weer, zie nu alleen op mijn mobiele Unifi app geen devices meer maar wel in de web interface, dus dat is een bug in app. Ik lees wel vaker dat soms UB falende hardware/software heeft, ik had daar tot nu toe nog geen ervaring mee maar nu helaas wel. Hopelijk blijft dit spulletje wel langer dan 3 jaar draaien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za91D6F1iTVjfW_9kNEy-X23ik0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUVgAKD4HZI7mTgoY7AcXf2N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ChiLLeR op 01-06-2026 13:03 ]

>> Signature?

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
ChiLLeR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:02:
Helaas is vorige week mijn UDM Pro (2013) in een soort beademing staat terecht gekomen. Ik had al regelmatig dat updates van de apps zeer lang duurder (lees > 45 minuten), rebooten deed er ook zeker 30 minuten over om weer tot leven te komen. Ik verklaarde het door een oude HD (10jaar, oude NAS schijf) die ik gebruikt voor de protect opslag. Op protect draai ik 2x AI Turret + 1x Doorbell G4 + 1x Doorbell lite. Dus ik een nieuwe HD gekocht en vorige week geprobeerd te installeren, daar ben ik zeker 2-3uur mee bezig geweest omdat het systeem vrijwel niet meer wilde opstarten. Uiteindelijk na diverse ssh commands hem aan de praat gekregen, maar de network app kon ik niet meer starten want dan liep weer de UDM vast. Ik heb het via Claude oa geprobeerd te debuggen en het lijkt op eMMC geheugen dat dood aan het gaat is. Dit komt blijkbaar vaker voor bij de UDM's en ik baalde er wel flink van want ik verwacht wel dat zo'n apparaat langer dan 3 jaar mee gaat, en al helemaal in een thuis situatie. Ik heb een case liggen bij Ubiquity en kon via SSH nog de gevraagde logs downloaden (via de web interface werkt ook niet meer).

Ubiquity geeft maar 1 jaar garantie mee, de leverancier doet het 2e jaar (zoals verplicht in EU) maar wil niet meer dan dat doen. Hopelijk komt UB nog met iets. Heb direct een vervangende gekocht UDM pro Max, en ben voor de max gegaan want die gebruikt geen emmc maar een SSD als opslag, had geen zin op risico van het zelfde probleem.

Gisteravond geinstalleerd en alles draait weer, zie nu alleen op mijn mobiele Unifi app geen devices meer maar wel in de web interface, dus dat is een bug in app. Ik lees wel vaker dat soms UB falende hardware/software heeft, ik had daar tot nu toe nog geen ervaring mee maar nu helaas wel. Hopelijk blijft dit spulletje wel langer dan 3 jaar draaien...

[Afbeelding]
Wat cool, Ik ben hier ook vorige week overgeschakeld van een UDM naar de nieuwe max pro.
Alles vlekkeloos verlopen, zowel in de app als in de web interface alle devices terug, Ook VPN, dus eigenlijk met succes verlopen, Nu worden van de week de nieuwe G6 bullets nog op gehangen (hangen op 8 meter) en gaan een aantal G3´s bullets vervangen waarvan 1 alleen nog nachtstand doet en dus een grijs beeld geeft, 1 een rode waas en de 3e vaak moet rebooten vanwege vast lopen.
En de 4e, ja omdat het kan maar daar is eigenlijk niets mis mee, en dat spel hangt er sinds 2013. 13 jaar vind ik niet gek, zeker de cams niet.
anpat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:14:
en dat spel hangt er sinds 2013. 13 jaar vind ik niet gek, zeker de cams niet.
Maar ik denk niet dat @ChiLLeR al een UDM Pro heeft sinds 2013. Toen ik in januari 2017 in het UniFi systeem stapte had ik qua router alleen de keuze tussen de USG of USG Pro. En de UDMs zijn toch echt na de USGs geïntroduceerd :p

V.w.b. de cams durf ik niet te zeggen. Behalve dat als ze er in 2013 waren dat het dan nog UniFi Video was en nog niet UniFi Protect. Want Protect is er ook pas later gekomen. Maar ze hadden in ieder geval denk ik al camera's in 2017 dus een G3 uit 2013 klinkt plausibel.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Maar ik denk niet dat @ChiLLeR al een UDM Pro heeft sinds 2013. Toen ik in januari 2017 in het UniFi systeem stapte had ik qua router alleen de keuze tussen de USG of USG Pro. En de UDMs zijn toch echt na de USGs geïntroduceerd :p

V.w.b. de cams durf ik niet te zeggen. Behalve dat als ze er in 2013 waren dat het dan nog UniFi Video was en nog niet UniFi Protect. Want Protect is er ook pas later gekomen. Maar ze hadden in ieder geval denk ik al camera's in 2017 dus een G3 uit 2013 klinkt plausibel.
Je hebt gelijk, ik heb de cams idd langer dan de UDM, had idd eerst een USG of zelfs een lokale protect unifi video nog draaien op een VM. Maar ik heb niet gewacht tot de UDM richting dood ging, maar vond de overstap wel gelijkaardig en was iets te enthousiast gok ik :)

Overige setup is ook gelijkaardig, Behalve iets meer bullet cams ook een G4 deurbel, en een 360 graden voor op de wapenkluizen, nu de gezichts herkenning er nog is goed inzetten..

• ChiLLeR
RobertMe schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Haha uhh, inderdaad sinds 2023 dus!!

>> Signature?

• Geet Wee
Mr-D. schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Kan je met je mobiel en de wifiman app op de WiFi van je kantoor Teleport aan de gang krijgen, nee dan blokeerd je werk dit actief.
Update: WiFiman getest via 5G (dus buiten het E-Zorg netwerk). De app ziet mijn Cloud Gateway Max als online, maar blijft eindeloos hangen op "Connecting". Verkeer blijft op 0 KB up / 0 KB down staan. Het lijkt erop dat er überhaupt geen tunnel wordt opgebouwd. Via UTR idem.

Inmiddels gecontroleerd: Remote Access staat aan, ik kan extern in Network en Protect, Teleport staat ingeschakeld en ik kan Teleport guest invites genereren. Toch blijven zowel WiFiman (via 5G) als de UTR hangen op Connecting.

Onder VPN/Teleport staat Teleport ingeschakeld, maar er zijn geen clients, geen logs en geen events zichtbaar. Ook niet terwijl WiFiman op 5G of de UTR probeert te verbinden. Via Guest invite hetzelfde, geen verbinding, lijkt of het niet eens bij teleport aan komt.

[ Voor 32% gewijzigd door Geet Wee op 01-06-2026 14:09 ]

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ChiLLeR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:02:
Helaas is vorige week mijn UDM Pro (2023) in een soort beademing staat terecht gekomen. Ik had al regelmatig dat updates van de apps zeer lang duurder (lees > 45 minuten), rebooten deed er ook zeker 30 minuten over om weer tot leven te komen. Ik verklaarde het door een oude HD (10jaar, oude NAS schijf) die ik gebruikt voor de protect opslag. Op protect draai ik 2x AI Turret + 1x Doorbell G4 + 1x Doorbell lite. Dus ik een nieuwe HD gekocht en vorige week geprobeerd te installeren, daar ben ik zeker 2-3uur mee bezig geweest omdat het systeem vrijwel niet meer wilde opstarten. Uiteindelijk na diverse ssh commands hem aan de praat gekregen, maar de network app kon ik niet meer starten want dan liep weer de UDM vast. Ik heb het via Claude oa geprobeerd te debuggen en het lijkt op eMMC geheugen dat dood aan het gaat is. Dit komt blijkbaar vaker voor bij de UDM's en ik baalde er wel flink van want ik verwacht wel dat zo'n apparaat langer dan 3 jaar mee gaat, en al helemaal in een thuis situatie. Ik heb een case liggen bij Ubiquity en kon via SSH nog de gevraagde logs downloaden (via de web interface werkt ook niet meer).

[Afbeelding]
Hier ging vandeweek de 4 bay NVR “kapot”. Dit was een variant die wel verlengde garantie had gekregen en volgens mij zelfs gratis omgewisseld kon worden, want de letterlijke usb stick binnenin faalt. De nieuwe varianten hebben een eMMC aan boord. Ik heb er maar een andere usb stick ingedrukt en was zo weer up en running. Wel kloten dat die paar docker containers zoveel writes hebben na een eMMC die amper te vervangen is :(.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• ChiLLeR
Kecin schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:28:
[...]
Hier ging vandeweek de 4 bay NVR "kapot". Dit was een variant die wel verlengde garantie had gekregen en volgens mij zelfs gratis omgewisseld kon worden, want de letterlijke usb stick binnenin faalt. De nieuwe varianten hebben een eMMC aan boord. Ik heb er maar een andere usb stick ingedrukt en was zo weer up en running. Wel kloten dat die paar docker containers zoveel writes hebben na een eMMC die amper te vervangen is :(.
Dan heb je idd geluk dat je een usb variant hebt, want de eMMC is gesoldeerd... En heb geen topics oid kunnen vinden waar men zelf de eMMC heeft vervangen. Wel gek dat dit dus vaker gebeurt en ze dit breed in hun portfolio lijken te gebruiken?

Voor wie ook een UDM Pro heeft, check je eMMC eens met:
tune2fs -l /dev/boot4 | grep Lifetime
en de actuele write latency met:
iostat -xm 2 5
Het gaat niet om één absoluut getal, eMMC's hebben een eindige write-endurance, maar de drempel waarop slijtage merkbaar wordt verschilt per chip. Het signaal zit in de combinatie: veel lifetime writes én hoge w_await op de boot device (>500ms tijdens normale belasting is afwijkend, gezond is <10ms) én symptomen zoals trage updates of hung tasks. Bij mij liep dat op tot 452 GB lifetime writes op een 1GB partitie en w_await van 2000ms+. Toen ging hij bijna dood.

En let op: de UDM SE heeft dezelfde eMMC. Als je gaat upgraden specifiek voor dit probleem, neem dan Pro Max (NVMe).

[ Voor 36% gewijzigd door ChiLLeR op 01-06-2026 15:14 ]

>> Signature?

• Mr-D.

Mr-D.

Geet Wee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:27:
[...]

Update: WiFiman getest via 5G (dus buiten het E-Zorg netwerk). De app ziet mijn Cloud Gateway Max als online, maar blijft eindeloos hangen op "Connecting". Verkeer blijft op 0 KB up / 0 KB down staan. Het lijkt erop dat er überhaupt geen tunnel wordt opgebouwd. Via UTR idem.

Inmiddels gecontroleerd: Remote Access staat aan, ik kan extern in Network en Protect, Teleport staat ingeschakeld en ik kan Teleport guest invites genereren. Toch blijven zowel WiFiman (via 5G) als de UTR hangen op Connecting.

Onder VPN/Teleport staat Teleport ingeschakeld, maar er zijn geen clients, geen logs en geen events zichtbaar. Ook niet terwijl WiFiman op 5G of de UTR probeert te verbinden. Via Guest invite hetzelfde, geen verbinding, lijkt of het niet eens bij teleport aan komt.
heb ik ook wel eens gehad en na alleen een reboot van de UDM werkte alles weer.

• hgwj1983
  • Nu online
ChiLLeR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Voor wie ook een UDM Pro heeft, check je eMMC eens met :
Boven 200-300 GB is een waarschuwingssignaal. En let op de UDM SE heeft dezelfde eMMC, als je gaat upgraden specifiek voor dit probleem, neem dan Pro Max (NVMe).
Lifetime writes: 803 GB

8)7

• Geet Wee
Mr-D. schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
[...]

heb ik ook wel eens gehad en na alleen een reboot van de UDM werkte alles weer.
Dat ga ik vanavond thuis maar eens doen

• Mr-D.

Mr-D.

Geet Wee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Dat ga ik vanavond thuis maar eens doen
en dan kan je het meteen testen met je mobiel via het mobile netwerk.

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

Voor wie ook een UDM Pro heeft, check je eMMC eens met :
Boven 200-300 GB is een waarschuwingssignaal. En let op de UDM SE heeft dezelfde eMMC, als je gaat upgraden specifiek voor dit probleem, neem dan Pro Max (NVMe).
hmmmm, 1208GB op een Pro >:)

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:23
Kecin schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Hier ging vandeweek de 4 bay NVR “kapot”. Dit was een variant die wel verlengde garantie had gekregen en volgens mij zelfs gratis omgewisseld kon worden, want de letterlijke usb stick binnenin faalt. De nieuwe varianten hebben een eMMC aan boord. Ik heb er maar een andere usb stick ingedrukt en was zo weer up en running. Wel kloten dat die paar docker containers zoveel writes hebben na een eMMC die amper te vervangen is :(.
Ik heb ooit ergens gelezen dat de eMMC/USB juist ontzien wordt qua writes sinds een bepaalde Protect update en alleen wordt gebruikt voor het booten en het hele OS op de eerste HDD staat.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

[...]

Dan heb je idd geluk dat je een usb variant hebt, want de eMMC is gesoldeerd... En heb geen topics oid kunnen vinden waar men zelf de eMMC heeft vervangen. Wel gek dat dit dus vaker gebeurt en ze dit breed in hun portfolio lijken te gebruiken?

iostat -xm 2 5
Het gaat niet om één absoluut getal, eMMC's hebben een eindige write-endurance, maar de drempel waarop slijtage merkbaar wordt verschilt per chip. Het signaal zit in de combinatie: veel lifetime writes én hoge w_await op de boot device (>500ms tijdens normale belasting is afwijkend, gezond is <10ms) én symptomen zoals trage updates of hung tasks. Bij mij liep dat op tot 452 GB lifetime writes op een 1GB partitie en w_await van 2000ms+. Toen ging hij bijna dood.

En let op: de UDM SE heeft dezelfde eMMC. Als je gaat upgraden specifiek voor dit probleem, neem dan Pro Max (NVMe).
Handig, zit hier maar op 37gb na 5 jaar, wtf? (UDM-Pro)

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:23
Zit hier met een van de eerdere UDM-Pro's op 1706 GB.

/edit: /dev/boot4 is bij mij gemount op /var/log

[ Voor 32% gewijzigd door Polyphemus op 01-06-2026 16:13 ]

• Geet Wee
Mr-D. schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:19:
[...]

en dan kan je het meteen testen met je mobiel via het mobile netwerk.
Helaas het werkt niet. En ik denk dat ik inmiddels weet waarom: de UCGmax hangt achter de KPN box 14 en die geeft geen IPv6 door aan de UCG... en Teleport lijkt IPv6 nodig te hebben....

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ehm, nee. Ipv6 is geen vereiste voor Teleport. Gebruik het niet meer, maar het werkte hier een paar maanden terug gewoon met ipv4.

• franssie

franssie

Save the albatross

Geet Wee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Helaas het werkt niet. En ik denk dat ik inmiddels weet waarom: de UCGmax hangt achter de KPN box 14 en die geeft geen IPv6 door aan de UCG... en Teleport lijkt IPv6 nodig te hebben....
Dan zou ik nog eens naar je DMZ instellingen kijken.
Ik draai een Unifi Express (UX6) achter een klik en klaar Odido 5G verbinding, en die heeft alleen IP4 aan de WAN zijde. Werkt prima met mijn telefoon. Ik heb geen Unifi travelrouter omdat de Gl.Inet het ook al prima doet op firewire.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Geet Wee
MarcelG schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:09:
Ehm, nee. Ipv6 is geen vereiste voor Teleport. Gebruik het niet meer, maar het werkte hier een paar maanden terug gewoon met ipv4.
Dat geeft weer hoop :9 maar de zoektocht gaat dan nog even verder...
franssie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:11:
[...]

Dan zou ik nog eens naar je DMZ instellingen kijken.
Ik draai een Unifi Express (UX6) achter een klik en klaar Odido 5G verbinding, en die heeft alleen IP4 aan de WAN zijde. Werkt prima met mijn telefoon. Ik heb geen Unifi travelrouter omdat de Gl.Inet het ook al prima doet op firewire.
DMZ staat gewoon goed.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ben ik dan even eigenwijs als ik vraag hoe je dat getest hebt? Met wireguard of iets anders?

• Mr-D.

Mr-D.

Geet Wee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Dat geeft weer hoop :9 maar de zoektocht gaat dan nog even verder...

[...]

DMZ staat gewoon goed.
Gebruikt de KPN box die poort niet? Of blokkeert KPN deze poorten?

Gebruik een een udp en een tcp scanner op die poorten en jouw publieke IP. En test het nog een keer met teleport uit, Staan ze nog steeds "open" dan gebruikt de KPN box deze poorten.

Ik heb zelf geen KPN dus zou het niet weten.

• Geet Wee
Remote Access, Site Manager en Protect werken allemaal extern. De UCG Max staat als DMZ-host ingesteld met een gereserveerd IP. Reboot van de UCG Max heeft geen verschil gemaakt. Wat me wel opvalt is dat de UCG Max achter de Box 14 geen IPv6-adres op WAN krijgt. Volgens de Ubiquiti-documentatie vereist Teleport IPv6 op de WAN-interface. Zou dat relevanter kunnen zijn?

• Geet Wee
Overigens had ik net op mijn iPhone via 5G een tijdje een connection met de UCGmax, aldus Wifiman, maar met zero kb dataverkeer...

[ Voor 6% gewijzigd door Geet Wee op 01-06-2026 19:18 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Geet Wee Unifi gebruikt een tailscale achtige tunnel dacht ik voor het vinden van je apparatuur, dat werkt zelfs achter CGNAT.
Maar teleport is gewoon WireGuard met een sausje.

En waarom gebruikte je ook alweer het Experia modem? ADSL?
edit: of TV telefonie?

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 01-06-2026 19:24 ]

• Geet Wee
franssie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:23:
@Geet Wee Unifi gebruikt een tailscale achtige tunnel dacht ik voor het vinden van je apparatuur, dat werkt zelfs achter CGNAT.
Maar teleport is gewoon WireGuard met een sausje.

En waarom gebruikte je ook alweer het Experia modem? ADSL?
edit: of TV telefonie?
de WireGuard-config die de UCG Max genereert bevat als endpoint 192.168.2.5:51820 (WAN-adres achter de Box 14) in plaats van mijn publieke IP-adres. Op 5G loopt alleen Data Sent op, er is geen handshake.

Ik gebruik de KPN box voor tv.

Unifi meldt: The server port needs to be forwarded on the upstream router as the UniFi Gateway is behind NAT. - als ik het goed begrijp is er dan toch iets met DMZ??

[ Voor 12% gewijzigd door Geet Wee op 01-06-2026 19:42 ]

• Geet Wee
In UniFi kan ik een Alternate Address invullen. Moet daar mijn publieke IP of een DDNS-hostnaam in? De gegenereerde WireGuard-config gebruikt nu 192.168.2.5:51820 als endpoint.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ddns address of publiek ipv4 adres als dat niet wijzigt, zoals bij kpn glas

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]

Lifetime writes: 1064 GB
Geen idee of dit veel is?

• Geet Wee
Ik heb een gewone WireGuard-server op de UCG Max getest. Endpoint is nu correct ingesteld op mijn publieke IP. Zodra ik de VPN activeer op 5G valt internet weg en er komt geen werkende tunnel tot stand.

Wat is de beste manier om te controleren of de Box 14 de WireGuard-poort daadwerkelijk doorstuurt naar de UCG Max?

• Geet Wee
WireGuard-server op de UCG Max aangemaakt. Alternate Address ingesteld op mijn publieke IP. Nieuwe client aangemaakt. UDP 51820 expliciet geforward in de Box 14 naar 192.168.2.5. Vanaf 5G zie ik alleen Data Sent oplopen, geen Data Received en geen handshake.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Geet Wee hier houdt mijn kennis helaas op, Ik heb WG en Teleport werkend op twee sites, eentje met Klik en Klaar met de unifi router in DMZ, en een andere op KPN glas maar daarvan zit de experia nog in het cellofaan omdat ik de Unifi router direct op de ONT heb, maar dan ook geen TV van KPN.
Maar het zou moeten werken tenzij je iets met VLANS hebt gedaan (maar ik neem aan van niet)
Hopenlijk weet iemand anders waar te zoeken.

• Geet Wee
Tnx in ieder geval @franssie , morgen verder zoeken.

Ik heb exact de UniFi-documentatie (https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005445768-UniFi-Gateway-WireGuard-VPN-Server) gevolgd (Alternate Address + port forward), maar krijg nog steeds geen handshake. Heeft iemand dit werkend achter een Box 14?

• Geet Wee
Nou het werkt hoor, waarschijnlijk zelf iets fout gedaan met instellingen daar ik ineens zag dat ik wel een client had aangemaakt maar die stond niet weergegeven bij de rij wireguard server. Opnieuw aangemaakt, 'apply changes', en toen stond ie er wel. Dus zoals vrijwel altijd mijn eigen fout.

• Ruben26
  • Laatst online: 14:49
Ik (we) willen deze week gehele netwerk overzetten naar UniFi van Ubiquiti en de UCG-Fiber als gateway gebruiken. Is het dan het beste om deze op de ONT aan te sluiten of, indien mogelijk, rechtstreeks op de glasvezel-kabel?

PS: De UCG-Fiber heeft de voorkeur boven de UCG-Max oa omdat de IDS/ & IPS hardwarematig worden verwerkt. Maar wellicht dat jullie hier nog andere inzichten en/of meningen over hebben?

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:35
Ruben26 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:36:
Ik (we) willen deze week gehele netwerk overzetten naar UniFi van Ubiquiti en de UCG-Fiber als gateway gebruiken. Is het dan het beste om deze op de ONT aan te sluiten of, indien mogelijk, rechtstreeks op de glasvezel-kabel?

PS: De UCG-Fiber heeft de voorkeur boven de UCG-Max oa omdat de IDS/ & IPS hardwarematig worden verwerkt. Maar wellicht dat jullie hier nog andere inzichten en/of meningen over hebben?
Zou eerst proberen met de modem van de aanbieder ertussen. Kijken hoe het reilt en zeilt. Daarna pas gaan tweaken via de directe glasvezel verbinding.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
Ruben26 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:36:

Wie is je provider? Gebruik je TV etc?

Maar idd wat andere al zeggen ...doe het in stapjes .. en steeds maar 1 ding aanpassen per keer .. zodat je weet wat er veranderd is. En ik zou eerst zorgen dat je router werkt met 1 bedraad apparaat er achter (laptop met kabel als het kan) zodat je altijd lokaal kan inloggen en zien wat de instelling zijn of ze kan aanpassen.
En voordat je alles doet een keertje de router met de WAN poort op je LAN aansluiten om de eerste firmware updates te doen ... voordat je hem aan het "echte" internet hangt.

• Ruben26
  • Laatst online: 14:49
duvekot schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Wie is je provider? Gebruik je TV etc?

Maar idd wat andere al zeggen ...doe het in stapjes .. en steeds maar 1 ding aanpassen per keer .. zodat je weet wat er veranderd is. En ik zou eerst zorgen dat je router werkt met 1 bedraad apparaat er achter (laptop met kabel als het kan) zodat je altijd lokaal kan inloggen en zien wat de instelling zijn of ze kan aanpassen.
En voordat je alles doet een keertje de router met de WAN poort op je LAN aansluiten om de eerste firmware updates te doen ... voordat je hem aan het "echte" internet hangt.
We zitten bij Odido met alleen internet & geen televisie en geen vaste telefoon.

De tip om de router eerst op de bestaande LAN aan te sluiten en eerst de updates te doen via de officiële kanalen (geen EA) kreeg ik ook al van Gemini. :) Ik wil voor stabiliteit en betrouwbaarheid gaan en hoef niet voorop te lopen m.b.t. bugs te fixen in EA-distro's.

Een en ander met kleine stapjes lijkt me een goed plan. Ik wil sowieso gaan werken met:
- VLANs;
- IPS/IDS & DPI;
- Geo-filtering & VPN;
- Rogue AP Detection;
- DHCP Guarding;
- Loop Protection;
- DNS Shields (via Cloudflare of Quad9 of die via Odido blijven gebruiken?
- Honeypot aan;

Zijn er verder nog zaken waar ik aan moet/mag/kan denken? Zover ik heb begrepen wordt je hele topology van je netwerk in kaart gebracht. Is het aan te raden om alle apparaten met UTP in een MAC-filter te zetten? Wifi apart via afgeschermde VLAN en WPA3.

Account zal uiteraard met 2FA zijn en hoeft niet bereikbaar te zijn via Remote Access. Wel wil ik op termijn een UTR aanschaffen en die voortaan gebruiken op externe wifi-netwerken.

Ik wil niets gaan doen met Smart Queues (wellicht overkill voor onze situatie en schijnt ten kosten te gaan van de snelheid).

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie en zeker niet mag vergeten?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
De 5G Max outdoor is weer beschikbaar in de EU shop, heb deze besteld voor Odido K&K met het zyxel modem haalde ik tot 850/250 Mbit/sec bij een testopstelling in de tuin. Dus hoop en verwacht dat ik dit ook ga halen in ideale omstandigheden.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:28
Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:55:
De 5G Max outdoor is weer beschikbaar in de EU shop, heb deze besteld voor Odido K&K met het zyxel modem haalde ik tot 850/250 Mbit/sec bij een testopstelling in de tuin. Dus hoop en verwacht dat ik dit ook ga halen in ideale omstandigheden.
ahh, ik had gehoopt dat de Unifi U5G Backup te koop was.
Helaas, nog even wachten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Hennie-M op 02-06-2026 11:06 . Reden: Linkje aan 5G max outdoor toegevoegd in de quote ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hennie-M schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:05:
[...]

ahh, ik had gehoopt dat de Unifi U5G Backup te koop was.
Helaas, nog even wachten :)
Houdt er rekening mee dat de U5G Backup enkel 5G Redcap ondersteund. Deze techniek kan maar op 1 band tegelijk verbinding maken. In NL heb je dan effectief enkel 4G, omdat we nog geen 5G SA hebben.

Home Assistant Configuratie V&A

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Hulliee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:03:
[...]

Lifetime writes: 1064 GB
Geen idee of dit veel is?
Als ik bij mijn Pro kijk, kom ik niet hoger dan 25GB (Er zijn meerdere partities).

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
EDIT schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 03:05:
Sinds de laatste update heb ik nu al meerdere kortstondige onderbrekingen gehad in mijn internetverbinding. Daarvoor was de verbinding volledig stabiel.
Meer mensen met dit probleem?
Ik vandaag opeens 2x met KPN glasvezel. Deze error komt terug:
CEF:0|Ubiquiti|UniFi Network|10.4.57|541|Gateway Config Change Failed

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

Pagina: 1 ... 348 349 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.