Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je tagt over het algemeen een poort omdat het apparaat er achter geen vlan tag mee kan geven of omdat je wilt dat op dit poort enkel het verkeer van dat VLAN te zien is.timovd schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:58:
Wat is de gedachte (van Ubiquiti of L2/L3 networking) achter het volgende?
UDR --> USW (Pro Max PoE) -(PoE++)-> U6 (Enterprise) IW - port 1: PoE passthrough naar PoE camera.
Camera heeft fixed IP address en VLAN override, maar als ik de camera inprik op port 1 van de In Wall, krijg ik geen verbinding. Daarvoor moet ik port 1 taggen op het desbetreffende VLAN. Waarom kan dat niet op client device niveau in Unifi, maar moet dat op poort niveau?
Op de USW heb ik de desbetreffende (PoE++-)poort "Tagged VLAN Management" op "Allow all" staan.
Ook een power cycle knop zit er niet op de In Wall. De work-around is: PoE off en PoE Passthrought weer inschakelen.
Ik heb de PoE camera nu wel werkend, maar ik begrijp het ontwerp niet.
Als je apparaat wel een tag mee kan geven, kun je op een poort meere vlans toevoegen (of alle). Ik heb bijvoorbeeld een fysieke server met een poort waar ik meerdere virtuele servers op heb draaien in verschillende VLANs. Je zou dus kunnen kijken of je camera ondersteuning heeft voor VLAN tagging.
VLANS leven overigens op layer 2, die tag wordt op het frame gezet.
//Thapous
Bij mij staat de poort waar het AP aan hangt op Default (1) / Allow all, en dat geldt voor al mijn Unifi switches, AP's en router.timovd schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:25:
@ASS-Ware
Dit (PoE++-)poortje staat op
Operation: Switching
Port Mode: Infrastructure
Native VLAN / Network: [NAAM_VLAN1]
Tagged VLAN Management: Allow All
Camera verwacht een IP via DHCP, dus daar niets ingesteld.
In Client Devices, kun je voor een client een VLAN override doen. Ik heb een apart VLAN voor cameras (niet naar buiten, alleen een paar poortjes open naar de host die ze nodig heeft voor streaming (en port 123 voor de tijd))
Op de NAS die aan een AP hangt heb ik een VLAN en IP adres ingesteld.
Andere apparaten die direct gekoppeld zijn met de USW, krijgen een VLAN mee op deviceniveau, niet aan de hand van de poort.Thapous schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:30:
[...]
...
Als je apparaat wel een tag mee kan geven, kun je op een poort meere vlans toevoegen (of alle)...
Op de het desbetreffende poortje op de USW staat:
Tagged VLAN Management: Allow All
Dat zou toch voldoende moeten zijn. Maar wellicht is een IW geen volwaardige switch?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb sinds een paar weken een Unifi Device Bridge (https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udb) hangen in de schuur en dat werkt top, er hangt 1 Unifi PoE camera aan, maar ik zou er graag een 2e Unifi PoE camera aan hangen. Iemand enig idee of ik dat PoE signaal kan splitten? Of moet er een powered Unifi switch bij dan?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik heb daarvoor dit apparaatje besteldDennusB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:11:
Ik heb sinds een paar weken een Unifi Device Bridge (https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udb) hangen in de schuur en dat werkt top, er hangt 1 Unifi PoE camera aan, maar ik zou er graag een 2e Unifi PoE camera aan hangen. Iemand enig idee of ik dat PoE signaal kan splitten? Of moet er een powered Unifi switch bij dan?
MT-VIKI 48V POE Ethernet Splitter...
die zorgt er bij mij voor dat het POE signaal van mijn Unifi switch op een slaapkamer gesplit wordt naar een G3 camera en een Accesspoint
Werkt als een tierelier ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Wat is het PoE verbruik van die tweede camera? Want de UDB kan maar max 15W aan vermogen uitsturen . Op een (waarschijnlijk .. want staat nergens) passive PoE uitgang.DennusB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:11:
En die splitter die voorgesteld was .. die gaat er niet "in eens" extra vermogen aan toevoegen tenzij je daar dus een extra voeding aan toevoegt. Dus heb je voldoende stroom punten beschikbaar?
mijn PoE poort die deze 2 apparaten 'serviced' geeft 10W aan wat deze 2 apparaten verbruikt. Ik heb er geen extra voeding aan hangen.duvekot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:38:
[...]
Wat is het PoE verbruik van die tweede camera? Want de UDB kan maar max 15W aan vermogen uitsturen . Op een (waarschijnlijk .. want staat nergens) passive PoE uitgang.
En die splitter die voorgesteld was .. die gaat er niet "in eens" extra vermogen aan toevoegen tenzij je daar dus een extra voeding aan toevoegt. Dus heb je voldoende stroom punten beschikbaar?
Als ik naar mijn Webcam kijk die eraan hangt dan vraagt ie niet meer dan max 5W ..
dan hou je nog 10 over ..
Je kan er altijd nog weer een andere PoE tussen hangen, maar ik was / ben tevreden met die splitter. Soms moet je dingen proberen. Ik heb gekeken wat die poort kon leveren en 2 dingen opgeteld. Lukt dat? Ja. ok uitproberen. Werkt dat. goedkope oplossing gevonden.
There are no secrets, only information you do not yet have
Prima .. dan is dat dus ook duidelijk ...👍... Als je benodigde PoE onder de 15W blijft werkt die splitter dus op deze manier.zeroday schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:11:
[...]
mijn PoE poort die deze 2 apparaten 'serviced' geeft 10W aan wat deze 2 apparaten verbruikt. Ik heb er geen extra voeding aan hangen.
Als ik naar mijn Webcam kijk die eraan hangt dan vraagt ie niet meer dan max 5W ..
dan hou je nog 10 over ..
Je kan er altijd nog weer een andere PoE tussen hangen, maar ik was / ben tevreden met die splitter. Soms moet je dingen proberen. Ik heb gekeken wat die poort kon leveren en 2 dingen opgeteld. Lukt dat? Ja. ok uitproberen. Werkt dat. goedkope oplossing gevonden.
Zoiets zoek ik ook nog want we willen op 1 plek nog een camera buiten ophangen waar geen ethernet kabel licht, ik vraag me of als ik deze box gebruik https://eu.store.ui.com/eu/en/category/switching-utility/products/uacc-flex-utility-pro of dit zonder issue's buiten te gebruiken is (het signaal hoeft maar 5 meter dus dat is niet heel ver).DennusB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:11:
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.