Maar het is voor mensen lastig om die kans in te schatten, want het gebeurt wel degelijk dat gewoon gezonden mensen er flink ziek van worden. Tevens is het niet altijd duidelijk dat je een onderliggende kwaal hebt, die heeft zich misschien nog niet gemanifesteerd.
Dan nog, al zou de kans 0,5% zijn, dan zou ik die toch proberen te voorkomen. Je hoeft echt niet je hele leven op zijn kop te zetten, maar dat maakt niet dat je er niet waakzaam voor kunt zijn.
De kans dat je de lotto wint is een stuk kleiner, en daar gokken mensen wel op.
Ik ken(de) iemand van 19 jaar (kerngezond) die aan de griep overleden is. Dat komt niet vaak voor, maar ja, shit happens... dan heb je gewoon hele dikke pech gehad. Het is geen reden om je leven anders in te richten zodat je nooit meer de griep zult krijgen.
Inderdaad, dat is ook wat ik bedoel. De kans dat het gebeurt is niet heel groot voor gezonde jongere mensen, maar de kans is er wel degelijk. Ik doen ook altijd mijn gordel om, terwijl de kans niet enorm is dat ik ze nodig heb.
Tevens komt daar nog bij dat je ook een verantwoordelijkheid hebt naar andere vrienden/familie en de maatschappij. Het idee dat je jong/gezond en oud/kwetsbaar kunt scheiden voor een periode is natuurlijk een utopie. Want hoe ga je om met bijvoorbeeld verplegend personeel? Ga je die ook scheiden van de rest van de bevolking? En wat als die weer kinderen hebben? Die ook scheiden?
Als dat zou gebeuren zie ik ieder geval snel een hoop essentieel personeel stoppen met wat ze doen en een andere baan zoeken.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”