Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.529 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
@Lethalis waarom moet je morgen zo’n ding op dan? OV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Lethalis schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:07:
Nou ik zit nu met een mondkapje op de bank... probeer er aan te wennen, moet het morgen aan namelijk.

Het valt niet mee... in eerste instantie begon ik te hyperventileren omdat ik het sowieso al snel benauwd krijg. Ben mezelf nu aan het conditioneren door het iets langer op te houden. Wel met pijn op de borst (waarschijnlijk spanning).

Ach ja. Het is hier wel 27 graden in de woonkamer en vochtig. Dat helpt waarschijnlijk ook niet.

Meh. Krijg het er alleen maar benauwd van. Ik snap nu waarom mensen hem op de kin laten hangen enzo.

Ik hou iig 100x liever gewoon afstand tot mensen.
Het 'vrijste' ademen gaat door die blauwe wegggooi kapjes. De stoffen/genaaide zitten wat sluitender en dan is het iets benauwder. Maar zolang je geen marathon gaat rennen moet het wel te doen zijn, toch?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:12
Even een vraag.

Bij mijn schoonouders (beiden rond de 80) wonen ook mensen waar ze elke week langsgaan. Minimaal elke week om krullen te zetten o.i.d.

Deze mensen zijn beide in de 90.

Op donderdag 13 augustus is daar iemand langs geweest om een injectie te geven (ben even vergeten wat voor maar maakt voor het verhaal niet uit). Deze persoon is vrijdag 14 augustus positief getest. Blijkbaar had ze op het werk gezegd dat ze zich niet lekker voelde maar kreeg als antwoord "ga maar gewoon".

Deze mensen zijn nu elke dag de temperatuur aan het meten en voelen zich verder (nog) ok.

Mijn schoonouders hebben nu gisteren overgeslagen om langs te gaan. Volgende week donderdag is het de 27e en dan zou het veilig moeten zijn. In theorie wel denk maar ik zou zelf, gezien de leeftijd, geen onnodig risico nemen. Het kapsel fixen is geen noodzaak ofzo.

Kan niet echt tot ze doordringen helaas. Wat vinden jullie, stel ik me aan?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Niet doen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 17:50
Mezelf laten testen omdat ik opeens koorts had. Kreeg het resultaat al erg snel binnen. Laten testen om 13.00 en om 21.00 een mailtje dat het negatief was. Nog altijd wat verhoging en nu een rotte hoest, maar ja met kinderen die naar de opvang gaan zal het wel weer een verkoudheid ofzo zijn.

Vrouw en dochter hebben ook al een paar weken een hoest maar weer geen koorts.

Ach zal we goed komen. Ben positief verrast door de snelheid van de test. Bij m’n vrouw een paar weken geleden duurde het meer dan een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Online uitslag gekregen of een telefoontje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 19-09 17:50
TrailBlazer schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:01:
Online uitslag gekregen of een telefoontje?
Online, via mail. Moest vervolgens inloggen met DigiD om de uitslag te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
wodkabuikje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:10:
Even een vraag.

Bij mijn schoonouders (beiden rond de 80) wonen ook mensen waar ze elke week langsgaan. Minimaal elke week om krullen te zetten o.i.d.

Op donderdag 13 augustus is daar iemand langs geweest om een injectie te geven (ben even vergeten wat voor maar maakt voor het verhaal niet uit). Deze persoon is vrijdag 14 augustus positief getest. Blijkbaar had ze op het werk gezegd dat ze zich niet lekker voelde maar kreeg als antwoord "ga maar gewoon".

Deze mensen zijn nu elke dag de temperatuur aan het meten en voelen zich verder (nog) ok.

Mijn schoonouders hebben nu gisteren overgeslagen om langs te gaan. Volgende week donderdag is het de 27e en dan zou het veilig moeten zijn. In theorie wel denk maar ik zou zelf, gezien de leeftijd, geen onnodig risico nemen. Het kapsel fixen is geen noodzaak ofzo.

Kapsel fixen is geen noodzaak, het sociale contact misschien wel voor ze. En met een offciele quarantainetijd van 10 dagen is 14 ruim genoeg lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:51

Sorcerer8472

Mens sana?

Even een vraag.

Zeker niet gaan! Echt geen risico mee nemen. Deze 80ers zouden zichzelf ook moeten isoleren. Er is geen duidelijke "dan zou het veilig moeten zijn" datum. Meestal is de incubatietijd iets van 6 dagen geloof ik maar dit kan afwijken. En dan kunnen ze ondanks de leeftijd ook nog eens relatief klachtenvrij zijn.

Het lijkt mij een redelijk risico en je stelt je niet aan. Als ze na lange incubatietijd een vrij symptoomarme infectie hebben dan zouden ze alsnog je schoonouders kunnen aansteken. Maar ja, wanneer het dan wel echt veilig is? Geen idee, maar ik zou zeker 3 weken wachten en de 4e week (mits nul klachten) met veel afstand en liefst in de buitenlucht afspreken.

Disclaimer: ik ben geen viroloog of infectioloog.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Even een vraag.

Waarom laten ze zich niet eventjes testen? Zowel die 80ers als de 90ers.
Scheelt een hoop gestress en dan hebben ze gelijk zekerheid ipv temperaturen en een hele tijd in spanning leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
Bedankt voor de reacties allemaal.

Die mensen in de 90 zijn niet mobiel genoeg meer om zich te laten testen, die zitten eigenlijk altijd thuis. En, ik merk nu ook al wel ze allemaal erg eigenwijs zijn ;). Juist op die leeftijd en met dit risico.

Mijn vrouw heeft nogmaals gezegd dat ze donderdag niet mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:34

spartacusNLD

This is Sparta!!

We gaan in September naar griekenland op vakantie. Je moet daar tegenwoordig een negatieve covid test kunnen tonen om het land binnen te komen.

Wij komen op een zondag om 12:00 Griekse tijd op Rhodos aan. Dat is dus 11:00 uur NL tijd.

De regel is dat je covid test niet ouder dan 72 uur mag zijn (voor aankomst). Wij gaan er dan ook vanuit dat de test vanaf donderdag 11:00 ochtends mag worden afgenomen.

Alleen, op de website van het lab staat heel wat anders: https://www.hethuisartslab.com/veelgestelde-vragen

Snap ik iets niet? Of heeft de website het fout?

Please help :+

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

spartacusNLD schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:22:
We gaan in September naar griekenland op vakantie. Je moet daar tegenwoordig een negatieve covid test kunnen tonen om het land binnen te komen.

Wij komen op een zondag om 12:00 Griekse tijd op Rhodos aan. Dat is dus 11:00 uur NL tijd.

De regel is dat je covid test niet ouder dan 72 uur mag zijn (voor aankomst). Wij gaan er dan ook vanuit dat de test vanaf donderdag 11:00 ochtends mag worden afgenomen.

Alleen, op de website van het lab staat heel wat anders: https://www.hethuisartslab.com/veelgestelde-vragen

Ziet eruit alsof die website wat moeite had met wiskunde iig.
Lijkt alsof ze vertrek zo 10u bedoelen. Aangezien links ook staat dat ze rekening houden met 4 uur reistijd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ik ben pas geweest met TUI naar Curacao. Ze hanteren 72 / 48 uur voor vertrek (tijd) niet aankomst tijd op bestemming. Dus als je vertrek tijd om 10:00 mag de test niet voor die tijd gedaan worden. Mijn vertrektijd was 10:15 op zaterdag en heb de test gedaan om 10:30 op woensdag. Als er vertraging is met de vlucht is dat geen probleem. Het gaat om de oorspronkelijk vertrektijd, bij TUI dan. Test is uitgevoerd door HetHuisartsLab. De resultaten krijg je als het goed is voor middernacht de volgende dag.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Badtothebone schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:00:
[...]
Ik ben pas geweest met TUI naar Curacao. Ze hanteren 72 / 48 uur voor vertrek (tijd) niet aankomst tijd op bestemming. Dus als je vertrek tijd om 10:00 mag de test niet voor die tijd gedaan worden. Mijn vertrektijd was 10:15 op zaterdag en heb de test gedaan om 10:30 op woensdag. Als er vertraging is met de vlucht is dat geen probleem. Het gaat om de oorspronkelijk vertrektijd, bij TUI dan. Test is uitgevoerd door HetHuisartsLab. De resultaten krijg je als het goed is voor middernacht de volgende dag.
Griekenland is daarop een uitzondering. Die werken met 72 uur voor aankomst.

Maar het is me wel duidelijk dat het dus een fout op de website van HetHuisartsLab is.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:23

gws24

Thinking is hard!

spartacusNLD schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:16:
[...]

Griekenland is daarop een uitzondering. Die werken met 72 uur voor aankomst.

Maar het is me wel duidelijk dat het dus een fout op de website van HetHuisartsLab is.
Het is raar gerekend maar het heeft wel het voordeel dat er een marge is ingebouwd mocht de vlucht vertraagd zijn. Je zal maar op donderdag op 12:00 die test gedaan hebben, zondag om 10:00 vertrokken zijn en uiteindelijk door vertragingen om 13:15 aankomen in Griekenland en dan terug gestuurd worden :o

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Mijn vrouw heeft zich hier ook laten testen omdat ze een non-covid verklaring nodig had. Mijn ervaring is dat het een in de haast opgezette organisatie is. De uitslag kwam te laat binnen maar gelukkig nog wel net op tijd voor haar vlucht. Ik zou daar niet nog eens heen gaan en kijken naar alternatieven. Lees ook even de google-reviews. Redelijke horror-verhalen daar.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Morgen onderga ik de corona test.. Ik heb begrepen dat het een niet zo heel fijn gevoel is, maar goed, we zullen het zien (voelen).

Sinds donderdag een loopneus (ik dacht eerst aan mijn hooikoorts) maar dit is zaterdag een stuk erger geworden, zondag keelpijn en nu hoofdpijn, keelpijn, hoesten en warm/koud, neus zit ook potdicht.

Ik hoop op een normale verkoudheid daar mijn vrouw in de zorg werkt en ik niet echt 2 weken in quarantaine gaan zie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Blijkbaar had ze op het werk gezegd dat ze zich niet lekker voelde maar kreeg als antwoord "ga maar gewoon".
Geen idee wat voor injectie het is en wat voor werkgever maar van zo'n reactie (in deze tijd) daar schrik ik dus van. Zo krijg je een virus dus niet onder controle :/

Schandalig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RodeStabilo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:21:
[...]

Geen idee wat voor injectie het is en wat voor werkgever maar van zo'n reactie (in deze tijd) daar schrik ik dus van. Zo krijg je een virus dus niet onder controle :/

Schandalig.
Sta er niet van te kijken. Als ik hier schoonmakers af en toe zie hoesten/snotteren, die hebben niet de luxe om te zeggen dat ze een paar dagen thuis blijven. (1e ziektedag is sowieso voor iegen rekening voor hun). We zijn niet allemaal dubbelmodale "tweakers" die thuis kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:53:
We zijn niet allemaal dubbelmodale "tweakers" die thuis kunnen werken.
Dubbelmodaal kom ik ook niet aan ;) (al heb ik soms het idee dat het makkelijke denken van sommigen daar wel vandaan komt). Zelf mag ik ook al weer 5 dagen per week op m'n kantoor verschijnen overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 24-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
wodkabuikje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:53:
Bedankt voor de reacties allemaal.

Die mensen in de 90 zijn niet mobiel genoeg meer om zich te laten testen, die zitten eigenlijk altijd thuis. En, ik merk nu ook al wel ze allemaal erg eigenwijs zijn ;). Juist op die leeftijd en met dit risico.

Mijn vrouw heeft nogmaals gezegd dat ze donderdag niet mag gaan.
Goed kans dat die prikker maar kort in de buurt van de ouderen is geweest en met een stevig kwartiertje alweer buiten stond. Schijnt dat voor een fatsoenlijke besmetting je wat langer in dezelfde ruimte/dichtbij moet zijn (tenminste dat is wat ik concludeer uit alles wat ik hoor m.b.t. onze corona-app)
Wellicht een kleine geruststelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Apache4u schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:28:
[...]
Mijn vrouw heeft zich hier ook laten testen omdat ze een non-covid verklaring nodig had. Mijn ervaring is dat het een in de haast opgezette organisatie is. De uitslag kwam te laat binnen maar gelukkig nog wel net op tijd voor haar vlucht. Ik zou daar niet nog eens heen gaan en kijken naar alternatieven. Lees ook even de google-reviews. Redelijke horror-verhalen daar.
idd. net zoveel goede verhalen trouwens. Ik zie niet echt een alternatief op dit moment?

Ik ben deze toko aan het overwegen: http://www.zorg4ons.nl/plan-een-afspraak/

150 euro, en uitslag op de zelfde dag. Dan heb ik wel 90 euro bij huisartslab weg gegooid.. maar een meervoud daarvan weggooien omdat ik niet op reis kan.. dat is ook niet slim :P

De verklaring van hun directie trouwens: https://www.hethuisartslab.com/facebook-verklaring-directie

oftewel ''niet zeiken, we doen ons best. Reizen is een luxe. Ben blij dat je gezond bent''

zit ook wat in natuurlijk.. :P

[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 24-08-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
spartacusNLD schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:34:
[...]
oftewel ''niet zeiken, we doen ons best. Reizen is een luxe. Ben blij dat je gezond bent''

zit ook wat in natuurlijk.. :P
Tja het is een commerciële dienst die ze aanbieden, dus dan is het ook normaal dat je als consument wat verwacht. Al kunnen consumenten ook wel zeuren om niks soms, maar als het bedrijf de geschetste verwachtingen niet waar maakt is het IMHO niet gek om daar over te klagen. Het komt dan vooral aan op hoe ze met de afwikkeling om gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:58
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Sta er niet van te kijken. Als ik hier schoonmakers af en toe zie hoesten/snotteren, die hebben niet de luxe om te zeggen dat ze een paar dagen thuis blijven. (1e ziektedag is sowieso voor iegen rekening voor hun). We zijn niet allemaal dubbelmodale "tweakers" die thuis kunnen werken.
Hier is bij een werkgever en dan met externe schoonmakers? Naar mijn idee moet je hier als bedrijf/werkgever ook een actieve rol in spelen en als er één of meerdere schoonmakers rondlopen die hoesten/snotteren lijkt het me niet meer dan logisch dat je de dienstverlener daarop aanspreekt en de bewuste schoonmaker(s) desnoods het pand uit zet.
Beetje vreemd om zomaar te accepteren dat één of meerdere schoonmakers zo rondlopen in je pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Hier is bij een werkgever en dan met externe schoonmakers? Naar mijn idee moet je hier als bedrijf/werkgever ook een actieve rol in spelen en als er één of meerdere schoonmakers rondlopen die hoesten/snotteren lijkt het me niet meer dan logisch dat je de dienstverlener daarop aanspreekt en de bewuste schoonmaker(s) desnoods het pand uit zet.
Beetje vreemd om zomaar te accepteren dat één of meerdere schoonmakers zo rondlopen in je pand.
Tja.. dat klinkt makkelijker dan gezegd. Wij zijn niks meer dan een huurder van ruimtes in dit gebouw.. Schoonmaak is inclusief. Kan je wel over klagen, maar komt eigenlijk toch niet aan. Kantoren worden na werktijd schoongemaakt (alleen prullenbakken). Er lopen hier ook heel veel bouwvakkers rond omdat een deel gerenoveerd wordt.. Daarvoor is corona helemaal over en houden zich werkelijk nergens aan.
Gelukkig is het nu wel zover dat onze koffiemachine/WC/trappenhuis niet meer door hun gebruikt mag worden en ik ze niet tegen hoef te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RodeStabilo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:21:

Schandalig.
In zo'n situatie ben ik wel benieuwd hoe dat nu echt gegaan is. Niet zo lekker voelen is geen symptoom, dat kan ook na een late avond gebeuren. In mijn optiek hoeft dat nog geen reden te zijn om aan alle alarmbellen te gaan trekken.
Neigt het wel naar symptomen en is hier gewoon doorgedrukt dan is dat een heel ander verhaal natuurlijk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

In zo'n situatie ben ik wel benieuwd hoe dat nu echt gegaan is. Niet zo lekker voelen is geen symptoom, dat kan ook na een late avond gebeuren. In mijn optiek hoeft dat nog geen reden te zijn om aan alle alarmbellen te gaan trekken.
Neigt het wel naar symptomen en is hier gewoon doorgedrukt dan is dat een heel ander verhaal natuurlijk.
Volgens het verhaal is deze persoon later positief getest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

BlazeMuis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:15:
Morgen onderga ik de corona test.. Ik heb begrepen dat het een niet zo heel fijn gevoel is, maar goed, we zullen het zien (voelen).

Sinds donderdag een loopneus (ik dacht eerst aan mijn hooikoorts) maar dit is zaterdag een stuk erger geworden, zondag keelpijn en nu hoofdpijn, keelpijn, hoesten en warm/koud, neus zit ook potdicht.

Ik hoop op een normale verkoudheid daar mijn vrouw in de zorg werkt en ik niet echt 2 weken in quarantaine gaan zie zitten.
Ik heb een corona test voor mijn vakantie en gisteren na terugkomst uit Curacao op Schiphol, was niet noodzakelijk maar ik ga vaak bij oudere mensen langs dus vond ik wel passend, geen punt en het was gratis :) Het voelt raar aan in je neus maar niet meer dan dat. Vind het wel erger in achter in mijn keel, ga ik ervan kokhalzen.

Trouwens net gebeld, weer negatief _/-\o_

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RodeStabilo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:36:
Volgens het verhaal is deze persoon later positief getest.
Dat heb ik gelezen, maar dat zegt niets over wat ik mij afvraag. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Gonadan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

Dat heb ik gelezen, maar dat zegt niets over wat ik mij afvraag. :)
Het is ook belachelijk hoor. Ik heb het nog even nagevraagd. Het was een spuit voor diabetes. Die vrouw had haar werkgever gebeld om aan te geven dat ze klachten had. De werkgever zei toen, ga toch maar want we hebben momenteel niemand anders...

Weer wat anders. Hoorde net op de radio dat Spanje inclusief de Canarische eilanden op oranje gaan vannacht. Mijn werkneemster vliegt morgen... Heb net gevraagd of ze zelf al wat gehoord had, ze gaat zo Tui bellen. Vakantie was al geboekt voor Corona en zelfs verleden week geannuleerd door de reisorganisatie. Bleek dat het hotel ging sluiten maar de vakantie kon toch door gaan omdat ze alsnog in een ander hotel terecht konden.

Denk dat het allemaal wel mee zal vallen daar maar ikzelf zou iig niet meer gaan. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees net op TT 135 dat in China een herbesmetting is geconstateerd. Een man was in april besmet geraakt en nu weer, ditmaal door een iets andere stam.
Dit zou er op kunnen duiden dat het coronavirus zich gedraagt als een verkoudheidsvirus.

Als dat wordt bevestigd, wordt het een moeilijke zaak om een vaccin te maken (zo niet onmogelijk). Ik ben benieuwd of ze dan toch naar een vaccin blijven zoeken of dat dan de aandacht (nog) meer naar medicijnen verschuift (omdat ze daar zeker ook nu nog mee bezig zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Als het idd als een soort verkoudheidsvirus is waar geen vaccin voor te maken is, of iig maar een beperkt vaccin, dan staat de wereld twee keuzes te wachten:
1. extreme lockdown à la Nieuw Zeeland en het virus extreem achterna jagen en verdelgen
2. een nieuw "normaal" vinden wat gepaard gaat met toch meer doden

Btw hoe sneller je alsnog een vaccin nu maakt hoe groter de kansen zijn om toch effectief te zijn. Het griepvirus bevat ook meerdere stammen waar je tegen gevaccineerd wordt.

Btw Spanje is nu dus helemaal oranje, maar de Canarische eilanden vallen nog wel mee toch? Malaga was sowieso al ongeveer de enige plek op vasteland-Spanje waar je naartoe kon vliegen nu, dus weet niet of het veel zin heeft verder :+

[ Voor 10% gewijzigd door Sorcerer8472 op 24-08-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Sorcerer8472 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:30:
Btw Spanje is nu dus helemaal oranje, maar de Canarische eilanden vallen nog wel mee toch?
Volgens Google wel inderdaad:

Totaal aantal gevallen
2.610

Hersteld
-

Sterfgevallen
162

Mijn werkneemster vliegt morgen naar Tenerife. Ze heeft nog niets vernomen en gaat er vanuit dat het door zal gaan. Denk eerlijk gezegd dat je daar veiliger bent dan hier in Brabant ;). Alleen die vlucht van 4,5 uur met mondkapje op zou mij al doen beslissen om niet te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ben nu op vakantie in Frankrijk, al dagje of tien. Gele zone, gelukkig.

Nu is hier op heel veel plaatsen een mondkapje verplicht. Winkels, musea, kerken, chateau's, soms hele straten of wijken.
Ik heb hem dus meerdere uren per dag op (chateautje of kerkje bezoeken, dan door dorpje wandelen, daarna supermarkt, etc.)

En ik moet zeggen dat het echt alles meevalt en enorm went. Je vergeet regelmatig zelfs dat je hem op hebt (en bijv in de auto opeens beseft dat je hem nog op hebt).

Ik ben wat dat betreft nu nog meer verbaasd over de mondkapjes-aanstelleritis.
Een kleine moeite en minimale inbreuk.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 24-08-2020 19:21 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

anandus schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:19:
En ik moet zeggen dat het echt alles meevalt en enorm went. Je vergeet regelmatig zelfs dat je hem op hebt (en bijv in de auto opeens beseft dat je hem nog op hebt).

Ik snap het ook niet. Ik zweet als een malle en m'n bril wil wel eens beslaan als ie net niet goed zit. Maar verder heb je er gewoon geen last van.

Het is alleen even wennen en anders. Whooptiedoo...

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
mystic schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

Ik snap het ook niet. Ik zweet als een malle en m'n bril wil wel eens beslaan als ie net niet goed zit. Maar verder heb je er gewoon geen last van.

Het is alleen even wennen en anders. Whooptiedoo...
Ik heb er afgelopen vakantie mee mogen lopen en had er wel last van. Was wel bij 30+ graden. Kreeg er een vervelend benauwend gevoel van.

Misschien verschilt het per persoon.

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 24-08-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:12:
Ik lees net op TT 135 dat in China een herbesmetting is geconstateerd. Een man was in april besmet geraakt en nu weer, ditmaal door een iets andere stam.
Dit zou er op kunnen duiden dat het coronavirus zich gedraagt als een verkoudheidsvirus.

Als dat wordt bevestigd, wordt het een moeilijke zaak om een vaccin te maken (zo niet onmogelijk). Ik ben benieuwd of ze dan toch naar een vaccin blijven zoeken of dat dan de aandacht (nog) meer naar medicijnen verschuift (omdat ze daar zeker ook nu nog mee bezig zijn).
Het is nieuws, maar kwam niet geheel onverwachts. Voor andere rondwaaiende coronavirussen ben je doorgaans ook maar kort resistent. Hij is er ook nooit heel erg ziek van geweest. De vraag is vooral... Wordt je de 2e keer veel minder ziek, en in hoeverre werkt een vaccin. Het is goed mogelijk dat een vaccin je lichaam zo traint dat ie bv een jaar effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:16:
[...]

Het is nieuws, maar kwam niet geheel onverwachts. Voor andere rondwaaiende coronavirussen ben je doorgaans ook maar kort resistent. Hij is er ook nooit heel erg ziek van geweest. De vraag is vooral... Wordt je de 2e keer veel minder ziek, en in hoeverre werkt een vaccin. Het is goed mogelijk dat een vaccin je lichaam zo traint dat ie bv een jaar effectief is.
Dat zou mooi zijn, net als de griepprik een jaarlijkse coronaprik.
Anders ga ik een paar eenzame laatste jaren tegemoet.

Edit: zie nu net dat er ook herbesmettingen zijn in Nederland en België.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2020 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik vind het niet zo mooi. De hele strategie van onze regering is gebaseerd op een vaccin als het gaat om alle genomen maatregelen. Noem me een pessimist maar als er geen of goed langdurig vaccin komt ben ik bang voor de tijdelijkheid van al deze maatregelen.

Of de regering moet ook accepteren dat het 'maar een verkoudheidje/griepje' anders zie ik het zwaar in.

In Nederland is trouwens ook iemand herbesmet. Volgens het radionieuws had deze persoon al wel een verzwakt immuunsysteem.

nu.nl meldt het ook
Bij een Nederlandse coronapatiënt is een herbesmetting met het virus vastgesteld, zegt viroloog Marion Koopmans maandag tegen de NOS. Het zou gaan om een oudere patiënt met een verslechterd immuunsysteem. Ook in België zou iemand voor de tweede keer zijn besmet.

Koopmans benadrukt dat het voorkomen van een herbesmetting met het virus in de lijn der verwachting lag. "Luchtweginfecties kunnen twee keer toeslaan, of vaker. We weten dat je niet levenslang beschermd bent als je de infectie hebt gehad en dat verwachten we dus ook bij COVID-19", zegt Koopmans tegen de NOS.

Er kan gesproken worden van een officiële herbesmetting als de RNA, een genetische code die uniek is voor elke infectie, verschilt met die van een eerdere besmetting. Zo wordt uitgesloten dat de virusdeeltjes een overblijfsel zijn van een eerdere besmetting, legt de viroloog uit.

Een eenduidige verklaring hoe de patiënten opnieuw besmet konden raken, is er nog niet. Mogelijk kan de hoeveelheid aangemaakte antistoffen door een patiënt een rol hebben gespeeld bij een herbesmetting. Zo is uit donorbloed van coronapatiënten gebleken dat mensen met heftigere klachten, vaak meer antistoffen opbouwden dan mensen met milde klachten. Daarnaast is het ook nog niet vastgesteld hoe lang de opgebouwde antistoffen bescherming bieden tegen een volgende infectie, zegt Koopmans

[ Voor 72% gewijzigd door RodeStabilo op 25-08-2020 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 07:12
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:16:
[...]

Het is vervelend nieuws. Sommige virussen geven levenslang immuniteit als je een infectie doormaakt of gevaccineerd wordt, maar voor deze dus niet. We wisten het ook al langer. Al meerdere mensen gezien die mogelijk voor de tweede keer besmet zijn geraakt. Zowel jong als oud. De tweede keer net zo ziek als de eerste keer. De komende periode zal er onderzoek worden gedaan om duidelijk te krijgen wat het allemaal betekend. Laten we hopen dat het niet betekend dat een vaccin niet zou werken of alleen maar voor 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Sorcerer8472 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:30:
Als het idd als een soort verkoudheidsvirus is waar geen vaccin voor te maken is, of iig maar een beperkt vaccin, dan staat de wereld twee keuzes te wachten:
1. extreme lockdown à la Nieuw Zeeland en het virus extreem achterna jagen en verdelgen
Dat zou alleen effectief zijn als de hele wereld dat zou doen. Of je de grenzen heel krampachtig dicht zou houden met zwaar militair bewaakte grensovergangen. Beide scenario's lijken me niet erg realistisch.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Stoney3K schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Dat zou alleen effectief zijn als de hele wereld dat zou doen. Of je de grenzen heel krampachtig dicht zou houden met zwaar militair bewaakte grensovergangen. Beide scenario's lijken me niet erg realistisch.
Mwoah, niet militair bewaakt, maar wel allerlei soorten van gedoe zoals je die ook in Nieuw Zeeland ziet nu. Ik weet niet wat het langetermijnplan daar is, maar je zou er maar wonen zeg. Een handjevol nieuwe cases en hele regio's gaan weer op slot. Ze willen echt nul cases hebben daar.

Maar wil je dan ook je land gesloten houden totdat de hele wereld gevaccineerd is in 2022 ofzo? Want anders zie ik de logica er niet echt van in. Ik ga er sowieso vanuit dat je het land in 2021 niet in komt zonder een vaccinatieboekje (net zoals al in sommige landen was mbt gelekoorts-vaccinatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een eiland houdt je wat makkelijker gesloten voor de buitenwereld dan Europa's grootste logistieke doorvoerland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
@anandus @mystic aanstelleritus en gewoon even wennen.... Zou het kunnen dat het per persoon verschilt? Zomaar als idee...?

[ Voor 3% gewijzigd door 42erik op 25-08-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

jadjong schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:54:
Een eiland houdt je wat makkelijker gesloten voor de buitenwereld dan Europa's grootste logistieke doorvoerland.
Het ging mij meer om wat wenselijk is. Een land (en een wereld) openhouden met flink wat restricties met wat mag of wat niet mag, met een constant (laag) aantal besmettingen als gevolg zoals we nu in NL zien, ... of een land krampachtig dichthouden, wel kunnen feesten en weet ik wat allemaal, maar zodra er één case is de boel weer helemaal op slot.

Intussen kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn in Nieuw Zeeland die hun geliefden al een hele tijd niet meer hebben gezien omdat die toevallig aan de verkeerde kant van de grens zit en ze niet getrouwd zijn. En zelfs als ze getrouwd zijn mogen ze vaak het land niet in:
https://www.tvnz.co.nz/on...nfusing-immigration-rules

Aan de ene kant wordt Ardern telkens geroemd om het beleid, maar aan de andere kant zie je hoe fragiel het is nu het land weer half op slot zit. Geliefden zijn intussen soms al meer dan een half jaar van elkaar gescheiden, echter omdat dat een "uitzonderingssituatie" is, moet men het maar allemaal okee vinden.

Vind dat we het in Nederland toch beter doen. Iig zeker niet heel slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

42erik schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:27:
@anandus @mystic aanstelleritus en gewoon even wennen.... Zou het kunnen dat het per persoon verschilt? Zomaar als idee...?
dan zijn conditie en longen echt veel slechter dan die van mij en dan kun je sowieso beter binnen blijven...

Maar verder aanstelleritis idd.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
mystic schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

dan zijn conditie en longen echt veel slechter dan die van mij en dan kun je sowieso beter binnen blijven...

In Duitsland zie je mensen hem bij buiten komen zo snel mogelijk afzetten en of soms maar half dragen... Dat lijkt me niet allemaal aanstelleritus.

Een beetje inleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Zojuist getest, wat drukken ze dat ding toch ver in je keel en neus.. Alles behalve een fijn gevoel. En dan draaien ze die wattenstaaf ook nog eens rond.

1e en 2e keer dat hij in mijn keel zat te porren drukte ik zijn handen uit reflex weg, vonden ze niet zo heel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die stok in je keel is inderdaad alleen te doen voor de ervaringsdeskundigen. :+ staafje in je neus valt wel mee. Daarnaast zou ik iedereen aan willen raden om een uurtje van te voren niet meer te eten of drinken. :r

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:27:
Ik herken het wel meer op het forum; een gebrek aan empathie. "Ik vind het geen probleem, dus jij moet het ook maar geen probleem vinden anders ben je een aansteller" Vermoeiend. Niet iedereen is gelijk hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:34:
[...]

Ik herken het wel meer op het forum; een gebrek aan empathie. "Ik vind het geen probleem, dus jij moet het ook maar geen probleem vinden anders ben je een aansteller" Vermoeiend. Niet iedereen is gelijk hoor.
Ja, dit. Precies dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

jadjong schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:31:
Die stok in je keel is inderdaad alleen te doen voor de ervaringsdeskundigen. :+ staafje in je neus valt wel mee. Daarnaast zou ik iedereen aan willen raden om een uurtje van te voren niet meer te eten of drinken. :r
Ik had een bloedneus nadat het ding ongeveer tot m'n hersenen in m'n neus werd gedrukt dus tja, het verschilt van persoon tot persoon :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

In Duitsland zie je mensen hem bij buiten komen zo snel mogelijk afzetten en of soms maar half dragen... Dat lijkt me niet allemaal aanstelleritus.

Een beetje inleven?
@mystic @42erik Op de plekken waar ik in Duitsland kwam, leek het wel alsof ze er een sport van maakten om hun mondkapje zo slecht mogelijk te dragen. Ik moest voor werk naar Duitsland en ben half Duitsland doorgereden. In restaurants begint men daar eerst te lopen totdat iemand zegt dat je een mondkapje op moest, dan schuiven ze het ding iets omhoog. In winkels lopen ze met het ding onderaan de kin. Het lijkt me allemaal meer onwil. Zelf had ik er, ook met het warme weer van de afgelopen periode, totaal geen probleem mee. Tenzij je een rol duct tape om je mond plakt, merk je er verder maar heel weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

wolly_a schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:18:
[...]

@mystic @42erik Op de plekken waar ik in Duitsland kwam, leek het wel alsof ze er een sport van maakten om hun mondkapje zo slecht mogelijk te dragen. Ik moest voor werk naar Duitsland en ben half Duitsland doorgereden. In restaurants begint men daar eerst te lopen totdat iemand zegt dat je een mondkapje op moest, dan schuiven ze het ding iets omhoog. In winkels lopen ze met het ding onderaan de kin. Het lijkt me allemaal meer onwil. Zelf had ik er, ook met het warme weer van de afgelopen periode, totaal geen probleem mee. Tenzij je een rol duct tape om je mond plakt, merk je er verder maar heel weinig van.
Dit heb ik ook wel veel gezien. Ik snap het ook wel. Het is gewoon niet heel fijn. Heb er zelf ook wel lang mee op gelopen/gezeten in de trein naar DE of in Duitse musea. Ik vond het al onprettig. Kan me voorstellen dat je er als winkelmedewerker of ober helemaal gestoord van wordt. Vind desalniettemin dat je je kap gewoon goed moet op doen. Hier in de supermarkt (gewoon in NL) zie ik wel eens mensen lopen met een mondkapje verkeerd op, bijv. de neus onbedekt. Daar snap ik al helemaal niks van, doe hem dan af.

Ik vond zelf die test dan wel weer meevallen, kan me echt niet herkennen in de verhalen die ik hier lees, maar goed, het is voor iedereen anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

anandus schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:19:
Ben nu op vakantie in Frankrijk, al dagje of tien. Gele zone, gelukkig.

Nu is hier op heel veel plaatsen een mondkapje verplicht. Winkels, musea, kerken, chateau's, soms hele straten of wijken.
Ik heb hem dus meerdere uren per dag op (chateautje of kerkje bezoeken, dan door dorpje wandelen, daarna supermarkt, etc.)

Ik ben ook net terug uit Frankrijk en ik ben 1 keer bijna tegen de vlakte gegaan door het dragen van zo'n mondkapje. Met 34 graden constant je eigen hete adem over je gezicht blazen helpt niet echt mee met rechtop blijven staan.

Is dat ook aanstelleritis of kan het zijn dat niet iedereen hetzelfde is wellicht. :/
mystic schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Sorry maar wat een onzin, mijn conditie en longen zijn uitstekend (bovengemiddeld zelfs) en ik kan gewoon niet heel lang zo'n kapje dragen als het 34 graden is.

Niet iedereen is hetzelfde en het betekent al helemaal niet dat iemand een slechte conditie heeft of wat aan zijn longen mankeert.

De mensen hielden zich er in Frankrijk overigens wel heel consequent aan, alleen door de schijnveiligheid die zo'n kapje geeft vergaten mensen wel afstand te houden dus of het nu onderaan de streep een positief effect geeft is nog maar de vraag :X

[ Voor 28% gewijzigd door Metro2002 op 25-08-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

Ik had een bloedneus nadat het ding ongeveer tot m'n hersenen in m'n neus werd gedrukt dus tja, het verschilt van persoon tot persoon :+
Die heb ik niet, dat scheelt waarschijnlijk al de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50

codex

Geen OpenAI agent :)

Krijg net te horen dat kennissen zijn opgenomen, man ligt inmiddels op de IC. Hij is 2 keer getest omdat hij aan het hoesten was, 2 keer negatief. De tweede keer zijn vrouw ook getest, negatief. Beide bleven klachten houden, vrouw nog een keer getest, positief. Zij opgenomen, hij naar huis, maar verslechterde. Nu opgehaald en meteen door naar de IC en aan de beademing, toch Corona.

De betrouwbaarheid van die tests neem ik nu niet meer serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Tjsa, het hangt natuurlijk ook heel erg af van wat voor soort mondkapje we het over hebben. De chirurgische maskers of een 3-laags katoenen wasbaar exemplaar zit nogal wat verschil tussen.

@reemprive Volgens mij zijn die aspecten van met name een negatief testresultaat al maanden bekend. Overigens zijn er niet heel veel varianten; de longfoto's zijn ze mee gestopt omdat dit nauwelijks meer positieven opleverde dan de PCR test. serologisch zou je wellicht nog kunnen testen, maar of dat betrouwbaar is, durf ik niet te zeggen. Ik heb 'free pass' van een negatieve test op de 'met symptomen blijf je thuis' regels die context altijd iets te makkelijk gevonden.

https://www.health.harvar...or-covid-19-2020081020734

[ Voor 20% gewijzigd door ijdod op 26-08-2020 08:26 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Metro2002 als er dagelijks mensen met 40 graden door Japan kunnen wandelen met mondkapje (luchtvochtigheid 100%) dan kun jij dat ook. Kwestie van doorzetten O-)

Dat het niet fijn is, dát is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:32

vanDaal

-ismeereentje

Wij zijn bezig met onze laatste week vakantie in Zuid-Frankrijk. Helaas werd ons gebied, Herault, van het ene op het andere moment aangepast van geel naar oranje. Eerder terugreizen had dus geen zin meer met betrekking tot quarantaine. Met betrekking tot veiligheid zit je hier in Frankrijk nog steeds, op basis van de huidige besmettingsgraad, beter dan in Nederland. Dus we maken onze vakantie af en rijden vrijdag terug naar Nederland.
De quarantaine (verplicht of niet?) van 10 dagen vind ik wel vervelend. Is er nog iets wat je hier aan kunt doen (testen, etc), of is het gewoon pech hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 19-09 10:43
vanDaal schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:18:
Wij zijn bezig met onze laatste week vakantie in Zuid-Frankrijk. Helaas werd ons gebied, Herault, van het ene op het andere moment aangepast van geel naar oranje. Eerder terugreizen had dus geen zin meer met betrekking tot quarantaine. Met betrekking tot veiligheid zit je hier in Frankrijk nog steeds, op basis van de huidige besmettingsgraad, beter dan in Nederland. Dus we maken onze vakantie af en rijden vrijdag terug naar Nederland.
De quarantaine (verplicht of niet?) van 10 dagen vind ik wel vervelend. Is er nog iets wat je hier aan kunt doen (testen, etc), of is het gewoon pech hebben?
Nee, je moet gewoon in quarantaine.

Info Rijksoverheid

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Stel dat je toch ziek wordt of je valt of weet ik allemaal (hoop het niet voor jullie), in oranje gebied heb je vaak zo goed als geen dekking qua verzekeringen.... dus check dit even alvorens je blijft t/m vrijdag.

Daarna is het inderdaad 10 dagen in quarantaine.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ik bedoel, het is niet verplicht maar als je 10 dagen quarantaine niet leuk vind had je misschien niet in het buitenland op vakantie moeten gaan? Of zeg ik nou iets raars?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

xzaz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Ik bedoel, het is niet verplicht maar als je 10 dagen quarantaine niet leuk vind had je misschien niet in het buitenland op vakantie moeten gaan? Of zeg ik nou iets raars?
Ja, een beetje raar is het wel. In Zuid-Frankrijk afgelegen met je familie verblijven, met de auto reizen, bijna geen contact met andere mensen en je moet in quarantaine. Maar naar Amsterdam gaan waar nu enorm veel cases zijn en met iemand lunchen in een restaurant vol met andere mensen en het hoeft niet.

Dus ja, een beetje raar is het wel. Maar ook wel begrijpelijk ofzo. Het lijkt voor een bepaalde groep mensen noodzakelijk te zijn om het af te dwingen, de groep met gezond verstand lijdt zoals gewoonlijk onder de groep die zich nergens wat van aantrekt.

Blijkt echter dat wereldwijd cases zich met name nu verspreiden in de thuissituatie dan is het de vraag of de impact van vakantiereizen niet een stuk beperkter is dan we denken. Als mensen massaal thuisblijven en dan maar met anderen in hun familie/vriendengroep gaan afspreken dan is dat misschien juist schadelijker.

Uiteindelijk zal de oplossing moeten liggen in het beperken van contacten met anderen, en het zeer verstandig omgaan met alle contacten met andere mensen die je wel nog hebt, waar ter wereld je ook bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Ja, een beetje raar is het wel. In Zuid-Frankrijk afgelegen met je familie verblijven, met de auto reizen, bijna geen contact met andere mensen en je moet in quarantaine. Maar naar Amsterdam gaan waar nu enorm veel cases zijn en met iemand lunchen in een restaurant vol met andere mensen en het hoeft niet.
Ah, het eeuwige "iedereen woont in Amsterdam"-argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
xzaz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Dat zegt hij helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Ik zeg ook niet dat hij dat zegt, het is alleen de extreme situatie waarbij iedereen Amsterdam minded is en alsof heel Nederland naar Amsterdam gaat om daar dingen te doen of wonen. Het gaat om de verspreiding van A -> B als je dit binnen Nederland doet is het misschien nog te achterhalen met wie je in aanraking bent geweest, in het buitenland wordt dat al wat moeilijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

xzaz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Nee, het gaat om per capita besmettingen en besmettingskans.

Jammer dat je inhoudelijk niets toevoegt en in plaats van dat dit een discussie is, je blijkbaar niets anders kunt dan kritiekloos regels van de overheid papegaaien. Regels waarvan ik trouwens nooit zeg dat je ze moet schenden of niet op moet volgen.

Volgens mij maak ik een genuanceerd punt waarbij je op meerdere onderdelen van mijn post in kunt gaan, teleurstellend om te zien dat je dat uiteindelijk niet doet en het bij inhoudsloze hagel houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:08:
[...]
Volgens mij maak ik een genuanceerd punt waarbij je op meerdere onderdelen van mijn post in kunt gaan, teleurstellend om te zien dat je dat uiteindelijk niet doet en het bij inhoudsloze hagel houdt.
Je punt bestaat uit een aanname dat iedereen in Nederland een drukke plek gaat bezoeken omdat het mag en kiest daarvoor de hoofdstad Amsterdam ookal heeft Amsterdam hiervoor advies(regels) gemaakt.

Ben je in het buitenland helemaal alleen en wordt de regio toch aangemerkt als oranje / geel is er blijkbaar meer aan de hand in die regio en moeten we voorzichtig zijn met de terugkomst van personen uit die regio's dat lijkt mij volkomen logisch. Zeker met betrekking tot het contacten onderzoek.

spoiler:
Van mij part beschouwen we Amsterdam ook als buitenland en doen we aan paspoortcontrole; maar dat is wat minder fijn voor alle mensen buiten Amsterdam die zo graag de stad willen bezoeken, dat doen we natuurlijk allemaal. Want het is de grote stad Amsterdam waar je moet zijn. :/

[ Voor 18% gewijzigd door xzaz op 26-08-2020 10:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

xzaz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Je punt bestaat uit een aanname dat iedereen in Nederland een drukke plek gaat bezoeken omdat het mag en kiest daarvoor de hoofdstad Amsterdam ookal heeft Amsterdam hiervoor advies(regels) gemaakt.

Ben je in het buitenland helemaal alleen en wordt de regio toch aangemerkt als oranje / geel is er blijkbaar meer aan de hand in die regio en moeten we voorzichtig zijn met de terugkomst van personen uit die regio's dat lijkt mij volkomen logisch. Zeker met betrekking tot het contacten onderzoek.

spoiler:
Van mij part beschouwen we Amsterdam ook als buitenland en doen we aan paspoortcontrole; maar dat is wat minder fijn voor alle mensen buiten Amsterdam die zo graag de stad willen bezoeken, dat doen we natuurlijk allemaal. Want het is de grote stad Amsterdam waar je moet zijn. :/
Het is toch gewoon een voorbeeld... Wat hij volgens mij probeert te zeggen is dat het raar is dat je in quarantaine zou moeten als je een rustige vakantie hebt gehad in een oranje gebied, maar als je in Nederland op een drukke plek bent geweest (of dat nou Amsterdam, Walibi of je stamkroeg het Hoekje in het dorp is) waar je met veel meer mensen in contact komt hoeft het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:32

vanDaal

-ismeereentje

xzaz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Nee hoor, was natuurlijk part of the deal. Maar het is natuurlijk wel een beetje scheef, zoals Sorcerer8472 al aangeeft. Het gebied waar ik zit is "minder oranje" dan Nederland. En regels zijn regels natuurlijk, dus daar gaan we ons gewoon aan houden. Ik was eigenlijk een beetje op zoek naar of je dat reglementair kunt vermijden. Bv door een test te doen, maar dan moet je dus nog steeds in quarantaine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reemprive schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:41:
Krijg net te horen dat kennissen zijn opgenomen, man ligt inmiddels op de IC. Hij is 2 keer getest omdat hij aan het hoesten was, 2 keer negatief. De tweede keer zijn vrouw ook getest, negatief. Beide bleven klachten houden, vrouw nog een keer getest, positief. Zij opgenomen, hij naar huis, maar verslechterde. Nu opgehaald en meteen door naar de IC en aan de beademing, toch Corona.

De betrouwbaarheid van die tests neem ik nu niet meer serieus.
Vraag me bij dit soort situaties wel een beetje af of de patienten wel helemaal doorgelicht zijn.
Zou het kunnen zijn dat er eerst een Influenza/Rhino virusje was, en vervolgens (misschien door lagere weerstand en een paar keer op een testlocatie geweest te zijn) pas corona?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Thomas schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Het is toch gewoon een voorbeeld... Wat hij volgens mij probeert te zeggen is dat het raar is dat je in quarantaine zou moeten als je een rustige vakantie hebt gehad in een oranje gebied, maar als je in Nederland op een drukke plek bent geweest (of dat nou Amsterdam, Walibi of je stamkroeg het Hoekje in het dorp is) waar je met veel meer mensen in contact komt hoeft het niet.
Dit dus. Een paar weken terug heb ik met een wat grotere groep vrienden afgesproken in grotendeels de buitenlucht en ondanks dat er geen andere reden voor was ben ik daarna enorm terughoudend geweest in contacten, juist omdat ik het zag als een moment waarop áls iemand het had de kans dat ik het zou krijgen wel aanwezig zou zijn. Verder spreek ik vrij weinig 1-op-1 af en ben ik single.

Da's de manier waarop ik met de situatie omga. Maar als ik in m'n eentje in de natuur in ga in Frankrijk en terugkom dan mag ik niet eens meer zelf boodschappen doen en ook niet meer een wandeling in de buitenlucht maken en wordt mijn geestelijke gezondheid opgeofferd voor mensen die niet in staat zijn zich verantwoord te gedragen.

Zoals ik al zei staat dat dus niet in verhouding. Maar aan de andere kant gezien de situatie zijn de regels wel begrijpelijk en dien je je eraan te houden. En je kunt die specifieke situatie vermijden door niet te reizen; vrijwel elk land maakt nu een lichte stijging door dus echt alles kan op oranje gaan nu. Of je blijft in een oranje gebied totdat het weer op geel gaat, dat kan ook natuurlijk :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

vanDaal schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Nee hoor, was natuurlijk part of the deal. Maar het is natuurlijk wel een beetje scheef, zoals Sorcerer8472 al aangeeft. Het gebied waar ik zit is "minder oranje" dan Nederland. En regels zijn regels natuurlijk, dus daar gaan we ons gewoon aan houden. Ik was eigenlijk een beetje op zoek naar of je dat reglementair kunt vermijden. Bv door een test te doen, maar dan moet je dus nog steeds in quarantaine.
Tja vooralsnog is de groep die besmet is geraakt in het buitenland groter dan de groep die in een kroeg in Amsterdam heeft gezeten.
* Wat ze kunnen terugzoeken. (basis staatje Volkskrant vandaag)

Tuurlijk zijn er altijd verhalen van gezinnen die in Oranje gebieden alleen in een huisje hebben gezeten en geleeft hebben van de meegenomen aardappelen en kaas uit Nederland en zich niet gemengd hebben met de localo's .

Maar als je dat niet gedaan hebt en toch dat restaurantje hebt bezocht en een kopje koffie op het terras waar die leuke jonge ober nog even een knipoog gaf naar je vrouw of dochter zonder dat je het zag het toch over gedragen.

Je had ook gewoon lekker in de achtertuin kunnen blijven als je de kans op 10 dagen na thuiskomst semi verplicht thuis te moeten zitten zo klein mogelijk had willen houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Barrycade schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Tja vooralsnog is de groep die besmet is geraakt in het buitenland groter dan de groep die in een kroeg in Amsterdam heeft gezeten.
* Wat ze kunnen terugzoeken. (basis staatje Volkskrant vandaag)

Tuurlijk zijn er altijd verhalen van gezinnen die in Oranje gebieden alleen in een huisje hebben gezeten en geleeft hebben van de meegenomen aardappelen en kaas uit Nederland en zich niet gemengd hebben met de localo's .

Maar als je dat niet gedaan hebt en toch dat restaurantje hebt bezocht en een kopje koffie op het terras waar die leuke jonge ober nog even een knipoog gaf naar je vrouw of dochter zonder dat je het zag het toch over gedragen.
Hier dat artikeltje van de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl...itenland-stijgt~b400df0e/

En daar staan wat goede punten in idd! En quotes als ‘Het was zo druk in Nice, je weet maar nooit of je besmet bent’, wat op zich al heel onheilspellend klinkt :+

Maar als je het niet in een restaurantje in Amsterdam krijgt, waarom dan wel op een terras in Frankrijk? Wat is er daar anders? Zijn er dan toch dingen die mensen op zo'n vakantie doen die ze niet in NL doen? Bijv. een drukke kroeg in gaan, naar bepaalde plekken/evenementen gaan?

Hoe dan ook, ik gok toch echt dat die kans voor zo'n familie-autovakantie echt anders ligt, zelfs bij bezoeken van een terrasje, de bakker en de supermarkt.

Het zou fijn zijn als we dat kunnen benoemen zodat we daadwerkelijk bij de feiten kunnen blijven. Men is hier heel erg geneigd om naar voldongen eindconclusies te redeneren, wat je bij jou ziet aan het redeneren richting het oplopen op een terrasje, ipv dat we gewoon concluderen dat er inderdaad een flinke bijvangst is aan mensen die een zeer lage besmettingskans hebben gelopen die lager is dan die in NL, die zich dus ook aan een quarantaine moeten houden. Dan kunnen we dat als basis-uitgangspunt voor een discussie noemen, ipv dat we proberen een soort kunstmatige realiteit te creëren die beter past bij de regels van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50

codex

Geen OpenAI agent :)

MikeyMan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Vraag me bij dit soort situaties wel een beetje af of de patienten wel helemaal doorgelicht zijn.
Zou het kunnen zijn dat er eerst een Influenza/Rhino virusje was, en vervolgens (misschien door lagere weerstand en een paar keer op een testlocatie geweest te zijn) pas corona?
Dit is allemaal in dezelfde week geweest met verergerde klachten gedurende de periode. Aangezien beide de deur niet zijn uit geweest lijkt dat scenario mij sterk.

Ik had dit verhaal wel eerder gehoord van mijn vriendin, een medewerker van haar gaf dit aan. In dat geval was het anekdotisch dus hechte ik daar niet veel waarde aan. 2 keer negatief testen terwijl je al goed ziek bent vind ik toch wel zorgelijk, zeker als je 2 dagen na je laatste negatieve uitslag aan de beademing ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Het zou fijn zijn als we dat kunnen benoemen zodat we daadwerkelijk bij de feiten kunnen blijven. Men is hier heel erg geneigd om naar voldongen eindconclusies te redeneren, wat je bij jou ziet aan het redeneren richting het oplopen op een terrasje, ipv dat we gewoon concluderen dat er inderdaad een flinke bijvangst is aan mensen die een zeer lage besmettingskans hebben gelopen die lager is dan die in NL, die zich dus ook aan een quarantaine moeten houden. Dan kunnen we dat als basis-uitgangspunt voor een discussie noemen, ipv dat we proberen een soort kunstmatige realiteit te creëren die beter past bij de regels van de overheid.
Helemaal mee eens, in de ideale situatie zouden mensen zelf mogen beslissen, op basis van de concrete gelopen risico's, of ze in quarantaine gaan. Dat kun je niet van ieder individu verwachten, maar het past wel in de manier waarop we in Nederland met burgers omgaan. Blijkbaar heel succesvol overigens.
Momenteel is quarantaine overigens nog een dringend advies en geen "moeten". Daardoor zit er nu dus ook een stuk eigen beoordeling in.
Grote groepen op basis van alleen een veranderend kleurtje van een land of gebied thuis opsluiten lijkt me niet efficiënt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@blissard Probleem daarbij is dat het niet onwaarschijnlijk is dat er een grote overlap is tussen de groep die het niet zo nauw neemt met de corona regels, en de groep die bij terugkomst maling heeft aan een eventuele quarantaine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
ijdod schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:13:
@blissard Probleem daarbij is dat het niet onwaarschijnlijk is dat er een grote overlap is tussen de groep die het niet zo nauw neemt met de corona regels, en de groep die bij terugkomst maling heeft aan een eventuele quarantaine.
Dat weet ik niet hoor. Genoeg “ouderen” die rustig gaan camperen in een land dat oranje wordt en de quarantaine daarna onzin vinden denk ik. Het stereotyperen van de (jonge) feestganger die, maling heeft aan Corona, niet thuisblijft en al helemaal niet in quarantaine gaat is erg makkelijk. Geen idee of het ook waar is.
In mijn omgeving (n=veel te weinig) zie ik vooral 50ers die laconiek reageren.
Wellicht zou de leeftijdsverdeling van mensen die een coronatest ondergaan hier wat over zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 26-08-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik noemde geen leeftijdsgroepen. Het gaat inderdaad om laconiek reageren, en toch naar die <bijeenkomst met veel mensen> te gaan.

Als iemand alleen maar voor de caravan hangt, of in het gehuurde huisje in de middle of nowhere, is er niet zoveel aan de hand. Uiteraard is er altijd de kans net in de verkeerde rij bij de kassa van de supermarkt te staan en daar besmet te worden, maar dat is in NL net zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
De vraag "waarom in quarantaine uit oranje buitenland en niet na bezoek Amsterdam" is kennelijk al eens aan het RIVM gevraagd en ook beantwoord. De reden daarvoor is het BCO wat binnen Nederland goed te gebruiken is om de bewegingen van een persoon in kaart te brengen maar niet goed bruikbaar is voor mensen die uit het buitenland komen. Waar iemand precies geweest is en met wie hij/zij in contact is geweest is voor het buitenland veel lastiger te zeggen.

Mijn vertaling: de kroeg in Hillegom is eenvoudig te benoemen in het acht uur journaal met de oproep om goed op te letten of preventief in quarantaine te gaan en als je stamgast bent is de kans groot dat je gebeld wordt met dat verzoek. Willekeurig tentje X in dorpje Y ergens in Frankrijk/Spanje gaat niemand wat van horen in Nederland (of welk ander land dan ook, we zijn niet uniek met deze regel) als daar een besmetting is gevonden en dan is quarantaine een logische keuze.

Daar kun je van alles van vinden, je kunt het er wel of niet mee eens zijn maar er is dus gewoon over nagedacht.
Uiteraard kun je dan ook weer gaan roepen dat je ook tijdens code geel in een tentje kunt zitten waar later blijkt dat iemand besmet was maar uiteindelijk moet je toch iets. Als we alle mogelijkheden en onmogelijkheden moeten benoemen en alleen akkoord gaan met een perfecte oplossing dan weten we wat we aan/met corona moeten doen over een jaar over 100+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

ninjazx9r98 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:30:
De vraag "waarom in quarantaine uit oranje buitenland en niet na bezoek Amsterdam" is kennelijk al eens aan het RIVM gevraagd en ook beantwoord. De reden daarvoor is het BCO wat binnen Nederland goed te gebruiken is om de bewegingen van een persoon in kaart te brengen maar niet goed bruikbaar is voor mensen die uit het buitenland komen. Waar iemand precies geweest is en met wie hij/zij in contact is geweest is voor het buitenland veel lastiger te zeggen.

Mijn vertaling: de kroeg in Hillegom is eenvoudig te benoemen in het acht uur journaal met de oproep om goed op te letten of preventief in quarantaine te gaan en als je stamgast bent is de kans groot dat je gebeld wordt met dat verzoek. Willekeurig tentje X in dorpje Y ergens in Frankrijk/Spanje gaat niemand wat van horen in Nederland (of welk ander land dan ook, we zijn niet uniek met deze regel) als daar een besmetting is gevonden en dan is quarantaine een logische keuze.

Daar kun je van alles van vinden, je kunt het er wel of niet mee eens zijn maar er is dus gewoon over nagedacht.
Uiteraard kun je dan ook weer gaan roepen dat je ook tijdens code geel in een tentje kunt zitten waar later blijkt dat iemand besmet was maar uiteindelijk moet je toch iets. Als we alle mogelijkheden en onmogelijkheden moeten benoemen en alleen akkoord gaan met een perfecte oplossing dan weten we wat we aan/met corona moeten doen over een jaar over 100+ >:)
Dit is natuurlijk ook zo, maar zou het verder niet vreemd vinden om ook in NL reisadviezen te geven. Denk dat wanneer je op het nieuws hoort "kom niet naar Amsterdam/Rotterdam want hier zijn de meeste besmettingen" er genoeg mensen zijn die toch maar in hun eigen woonplaats blijven. Zorgt weer voor minder drukte in het OV/Horeca/winkelstraten en dus betere naleving van de regels. Zul je wel weer gezeik mee krijgen met winkeliers etc. i.v.m. verloren omzet, maar dat moet dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Thomas schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

Dit is natuurlijk ook zo, maar zou het verder niet vreemd vinden om ook in NL reisadviezen te geven. Denk dat wanneer je op het nieuws hoort "kom niet naar Amsterdam/Rotterdam want hier zijn de meeste besmettingen" er genoeg mensen zijn die toch maar in hun eigen woonplaats blijven. Zorgt weer voor minder drukte in het OV/Horeca/winkelstraten en dus betere naleving van de regels. Zul je wel weer gezeik mee krijgen met winkeliers etc. i.v.m. verloren omzet, maar dat moet dan maar...
Idd, dit zou niet vreemd zijn. Er zijn ook Nederlandse ondernemers actief in de reisbranche die een enorme impact ervaren door deze adviezen, dus waarom dan selectief zijn hiermee?

Naja, ik zeg selectief maar tegelijkertijd staat bijv. heel spanje op oranje terwijl er nog steeds gebieden zijn (waaronder Ibiza geloof ik) waar niet zo veel aan de hand is en waar je direct op kunt vliegen vanuit NL... (want cases worden voor de hele Balearen bijgehouden en Mallorca is op dit moment een brandhaard)
ninjazx9r98 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:30:
De vraag "waarom in quarantaine uit oranje buitenland en niet na bezoek Amsterdam" is kennelijk al eens aan het RIVM gevraagd en ook beantwoord.
Tjaaa, goed punt natuurlijk. Maar dan neem je aan dat we het in Nederland wel goed kunnen opsporen. Terwijl de meeste besmettingen "door huisgenoten" zijn. Wat ik trouwens wel bijzonder vind, want die huisgenoten krijgen het dan ook weer van andere huisgenoten? Of krijgen het spontaan? Of er wordt veel meer verspreid onder huisgenoten dan onder andere patiënten waardoor R>1 is bij mensen die samenwonen en R<1 bij mensen die dat niet doen?

Allemaal vragen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Idd, dit zou niet vreemd zijn. Er zijn ook Nederlandse ondernemers actief in de reisbranche die een enorme impact ervaren door deze adviezen, dus waarom dan selectief zijn hiermee?

Naja, ik zeg selectief maar tegelijkertijd staat bijv. heel spanje op oranje terwijl er nog steeds gebieden zijn (waaronder Ibiza geloof ik) waar niet zo veel aan de hand is en waar je direct op kunt vliegen vanuit NL... (want cases worden voor de hele Balearen bijgehouden en Mallorca is op dit moment een brandhaard)

[...]

Tjaaa, goed punt natuurlijk. Maar dan neem je aan dat we het in Nederland wel goed kunnen opsporen. Terwijl de meeste besmettingen "door huisgenoten" zijn. Wat ik trouwens wel bijzonder vind, want die huisgenoten krijgen het dan ook weer van andere huisgenoten? Of krijgen het spontaan? Of er wordt veel meer verspreid onder huisgenoten dan onder andere patiënten waardoor R>1 is bij mensen die samenwonen en R<1 bij mensen die dat niet doen?

Allemaal vragen... :+
Denk inderdaad dat relatief weinig mensen het buiten de deur oplopen, maar dan op een verjaardagsfeestje of gewoon in het gezin de rest aansteken, waarvan dan weer een paar mensen anderen aansteken buiten de deur, enzovoorts.

Wel benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen na de zomer. Scholen weer open, weer fysiek onderwijs (veel minder, maar toch) op de MBO's/HBO's/Universiteiten, studentenverenigingen die weer dingen gaan organiseren, meer mensen binnen i.v.m. slecht weer...

[ Voor 8% gewijzigd door Thomas op 26-08-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@Sorcerer8472
Ik zie dat niet als bijzonder maar eerder als de wet van de grote(re) getallen en logisch. Stel dat er een soort van "superspread" is in één kroeg met vijfentwintig besmettingen tot gevolg. Deze gaan allemaal naar huis en een deel daarvan, laten we zeggen vijftien, besmetten gemiddeld twee gezinsleden. Dan heb je vijftien clusters en vijfenveertig (inclusief de thuis besmetter, kan ook dertig nemen) besmettingen in thuis situaties en één groot/groter cluster in één kroeg. Op basis van de hoeveelheden zijn de meeste besmettingen en clusters dan inderdaad thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ninjazx9r98 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:28:
@Sorcerer8472
Ik zie dat niet als bijzonder maar eerder als de wet van de grote(re) getallen en logisch. Stel dat er een soort van "superspread" is in één kroeg met vijfentwintig besmettingen tot gevolg. Deze gaan allemaal naar huis en een deel daarvan, laten we zeggen vijftien, besmetten gemiddeld twee gezinsleden. Dan heb je vijftien clusters en vijfenveertig (inclusief de thuis besmetter, kan ook dertig nemen) besmettingen in thuis situaties en één groot/groter cluster in één kroeg. Op basis van de hoeveelheden zijn de meeste besmettingen en clusters dan inderdaad thuis.
Dat betekent dus wel dat de thuissituatie niet de situatie is waar je de grootste veranderingen teweeg wil brengen, en dat maakt aan de andere kant andere keuzes weer logischer.

Maar da's alleen zo als dat waar is: als het zo is dat vrienden het onderling verspreiden en het telkens door 1 iemand bij overlappende vriendengroepen wordt geïntroduceerd die het dan bij familie/huisgenoten introduceren, dan is het alsnog primair de thuissituatie.

Als de R meestal 1 is voor 99% van de verspreiders en 1% van de verspreiders besmet bijvoorbeeld telkens 10 man tegelijk, dan kun je alsnog flinke stijgingen zien juist doordat elk besmet iemand weer 1 iemand anders besmet. Zijn leuke rekensommen en grafieken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ter lering ende vermaak:

https://cultureelpersbure...__twitter_impression=true

Zelfs een cultuurjournist schiet in de stress van het onzin onderzoek van Ira Helsloot... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:08:
Ter lering ende vermaak:

Zelfs een cultuurjournist schiet in de stress van het onzin onderzoek van Ira Helsloot... :X
Ach, normaal vallen er op Mysteryland toch een man of 10 om van een overdosis? O-)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Stoney3K schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:10:
[...]

Ach, normaal vallen er op Mysteryland toch een man of 10 om van een overdosis? O-)
Wordt dan 20 met Corona :'). Vind het niet leuk voor de evenementensector hoor, ik bezoek zelf graag festivals (ook van Mojo)/clubs, maar man denk even na Mojo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:10:
[...]

Tsjah, die hebben nog het fatsoen om een beetje vlot dood te gaan.

Die tien doden bij een festival zorgen voordat ze dood gaan nog voor 100 andere IC bezoeken, 1000 ziekenhuis opnamen en 10000 zieken. Prima hoor, ook een keuze...

Maar ga niet pretenderen dat het wel kan omdat je een paar artikelen hebt gevonden die en maar een heel beperkt blikveld hebben en ook nog eens verre van peer-reviewed zijn... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19-09 15:08
Ter lering ende vermaak:

Ik had al zo mijn bedenkingen bij Ira Helsloot, maar qua geloofwaardigheid als wetenschapper staat hij voor mij inmiddels op hetzelfde niveau als Roos Vonk en Diederik Stapel.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Thomas schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:56:
[...]

Wordt dan 20 met Corona :'). Vind het niet leuk voor de evenementensector hoor, ik bezoek zelf graag festivals (ook van Mojo)/clubs, maar man denk even na Mojo.
Van mij mag Mojo best zelf sneuvelen in deze crisis. Er lopen genoeg creatieve clubjes rond die festivals en concerten kunnen organiseren maar helemaal kapot geconcurreerd worden door deze monopolist/marktleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:51:
[...]
En je kunt die specifieke situatie vermijden door niet te reizen.
Hoe dan? Ik woon in Zuid Holland en dat is ook oranje gebied. Waar ik op vakantie was was geel gebied.

Het lijkt me sowieso een stuk gevaarlijker om in het drukstbevolkte stuk land ter wereld te blijven zitten (hier dus) dan op een bijna lege camping in Zuid Frankrijk te staan.

Het is natuurlijk wat anders als elke avond driftig alle nachtclubs in marseille bezoekt en overdag alle terrasjes in Nice nog even naloopt en je anders thuis alleen maar op de bank gezeten zou hebben.

Zomaar stellen dat omdat je in oranje gebied geweest bent je een risico gelopen hebt en je dus maar in quarantaine moet is dan ook onzin. Ligt helemaal aan de situatie.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

Dit dus. Een paar weken terug heb ik met een wat grotere groep vrienden afgesproken in grotendeels de buitenlucht en ondanks dat er geen andere reden voor was ben ik daarna enorm terughoudend geweest in contacten, juist omdat ik het zag als een moment waarop áls iemand het had de kans dat ik het zou krijgen wel aanwezig zou zijn. Verder spreek ik vrij weinig 1-op-1 af en ben ik single.

Da's de manier waarop ik met de situatie omga. Maar als ik in m'n eentje in de natuur in ga in Frankrijk en terugkom dan mag ik niet eens meer zelf boodschappen doen en ook niet meer een wandeling in de buitenlucht maken en wordt mijn geestelijke gezondheid opgeofferd voor mensen die niet in staat zijn zich verantwoord te gedragen.

Zoals ik al zei staat dat dus niet in verhouding. Maar aan de andere kant gezien de situatie zijn de regels wel begrijpelijk en dien je je eraan te houden. En je kunt die specifieke situatie vermijden door niet te reizen; vrijwel elk land maakt nu een lichte stijging door dus echt alles kan op oranje gaan nu. Of je blijft in een oranje gebied totdat het weer op geel gaat, dat kan ook natuurlijk :')
Dat heb je met regels: ze zijn algemeen en niet individueel. Velen kunnen helaas niet inschatten wat gewenst en ongewenst gedrag is.
Een manier die wel zou werken zou kunnen bestaan uit een app die registreert hoeveel contactmomenten je hebt gehad en daarop aangeeft groen: alles doen, oranje: contacten vermeiden, rood: quarantaine.

Helaas gaat dat in onze individueel gerichte maatschappij niet werken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
bert pit schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:52:
[...]

Dat heb je met regels: ze zijn algemeen en niet individueel. Velen kunnen helaas niet inschatten wat gewenst en ongewenst gedrag is.
Een manier die wel zou werken zou kunnen bestaan uit een app die registreert hoeveel contactmomenten je hebt gehad en daarop aangeeft groen: alles doen, oranje: contacten vermeiden, rood: quarantaine.

Helaas gaat dat in onze individueel gerichte maatschappij niet werken.
Gelukkig ook maar, want dat zijn gewoon Sovjet-praktijken die we nu enkel in landen als China zien. Dat gaat niet alleen in onze individueel gerichte maatschappij niet werken, dat gaat in geen enkele vrije samenleving niet werken.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Ter lering ende vermaak:

Ik vond dit stukje uit het "onderzoek" wel frappant:
Theoretisch lijkt het aannemelijk dat op buitenevenementen waar mensen dicht op elkaar staan en (vanwege luide muziek) tegen elkaar moeten schreeuwen de besmettingskans (via grotere druppeltjes) groter is. We hebben echter geen praktijksituatie kunnen vinden waaruit blijkt dat een dergelijk evenement tot een coronahaard heeft geleid
Volgens mij heeft de voetbalwedstijd Atalanta-Valencia een behoorlijke explosie in het aantal besmettingen geleid.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Standeman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Ik vond dit stukje uit het "onderzoek" wel frappant:

[...]

Volgens mij heeft de voetbalwedstijd Atalanta-Valencia een behoorlijke explosie in het aantal besmettingen geleid.
Alleen de vraag bij Atalanta-Valencia was of dat nou in het stadion gebeurde of daarbuiten, zoals in het OV. Als je soms naar wedstrijden van Ajax gaat 's avonds, dan puilt Station Bijlmer ArenA, en ook de treinen, uit van de mensen die op een kluitje staan. Atalanta-Valencia werd gespeeld in het San Siro in Milaan, dus het gros van de Atalanta-supporters reisten van Bergamo naar Milaan en weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Soccer98 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Alleen de vraag bij Atalanta-Valencia was of dat nou in het stadion gebeurde of daarbuiten, zoals in het OV. Als je soms naar wedstrijden van Ajax gaat 's avonds, dan puilt Station Bijlmer ArenA, en ook de treinen, uit van de mensen die op een kluitje staan. Atalanta-Valencia werd gespeeld in het San Siro in Milaan, dus het gros van de Atalanta-supporters reisten van Bergamo naar Milaan en weer terug.
Ergens heb je een punt, aan de andere kant zal bij Mysteryland o.i.d. ook wel voldoende OV bewegingen zijn. Niet allemaal van en naar dezelfde stad, maar de treinen zitten dan echt wel vol.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• blissard
Standeman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

Ergens heb je een punt, aan de andere kant zal bij Mysteryland o.i.d. ook wel voldoende OV bewegingen zijn. Niet allemaal van en naar dezelfde stad, maar de treinen zitten dan echt wel vol.
Dan krijgen we in de toekomst wellicht het advies het OV te mijden en toch vooral met eigen vervoer te komen. lijkt me lastig te realiseren, maar niet onmogelijk.
Pagina: 1 ... 83 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?