Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.548 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:43:
[...]

Dat vind ik dus ook, ik wacht even af of het niet een enorme chaos wordt en hoe de stand van zaken wordt over een paar weken. 1 juli wil ik misschien wel weer eens gaan stappen.
Geen idee hoe jij gaat stappen maar ik dacht ooit iets gehoord te hebben over verplichte zitplaatsen binnen?
(gezellig aan de bar hangen zit er volgens mij voorlopig niet echt in)

[ Voor 8% gewijzigd door PalingDrone op 23-05-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

PalingDrone schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Geen idee hoe jij gaat stappen maar ik dacht ooit iets gehoord te hebben over verplichte zitplaatsen binnen?
Ik vind "op een terrasje zitten" net zo goed stappen, dat hoeft niet te betekenen dat je met honderden op elkaar gepakt staat in een stampvolle kroeg met harde muziek.

Bovendien ben ik heel benieuwd hoe het zich dus na 1 juli ontwikkelt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

het valt me op dat er nog steeds flink wat vliegtuigen in de lucht zijn ondanks dat er zoveel vliegtuigen aan de grond staan. Vreemd.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:23

Indoubt

Always be indoubt until sure

Salvatron schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:52:
het valt me op dat er nog steeds flink wat vliegtuigen in de lucht zijn ondanks dat er zoveel vliegtuigen aan de grond staan. Vreemd.
Luchtvracht is significant toegenomen. Vooral van Azie naar de US. Zie bijvoorbeeld de toename op tussenstation Anchorage.

Dan nog zijn er ook nog wel personenvluchten al zijn die grotendeels streng gereguleerd en kan je niet voor een vakantietje gebruik maken van zo'n vlucht. (diplomaten, repatriëring etc)

Daarnaast zijn er enkele bestemmingen weer open (of nooit gesloten geweest) ook voor vakantievluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
Je zult best nog wat vliegtuigen zien. Maar realiseer je dat er normaliter altijd minimaal zo'n 11.000 vliegtuigen tegelijkertijd in de lucht waren. En dat er vroeger op elk moment van de dag ruim 1 miljoen mensen tegelijkertijd aan het vliegen waren.
https://www.ad.nl/binnenl...r=https://www.google.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:07

codex

Geen OpenAI agent :)

Valorian schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:18:
Nou, wat horeca betreft is de kogel eindelijk door de kerk, m.b.t. wat er nu wel en niet precies mag na 1 juni:

Mensen die tot hetzelfde huishouden behoren:
- geen maximum aantal aan een tafel
- onderling geen 1,5m afstand nodig

Mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren
- bij twee mensen aan een tafel: onderling geen 1,5m afstand nodig
- bij meer dan twee mensen aan een tafel: onderling wel 1,5m afstand nodig

En uiteraard alleen welkom op basis van reservering vooraf een welkomst-gesprekje mbt gezondheid.

Ik wens de BOA's en kroegeigenaren nu al succes met deze operatie...

Bron: https://www.ad.nl/ad-werk...push&utm_campaign=stdc_ad

PS: Ik ben heel blij dat we weer zaken opengooien, en gun ieder zijn omzet, terras-avondje, etc. Maar zelf heb ik hier in deze setting voorlopig niets te zoeken.
Ik vind het top, voor uit eten en borrelen met mijn partner dan. Persoonlijk heb ik liever een gepaste afstand en rust in een restaurant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:20
Vanaf 1 juni kan iedereen zich zonder kosten laten testen, ongeacht je beroep en of je klachten hebt:
Massaal testen in Nederland gaat op 1 juni van start

Of je zo'n test ook echt nodig hebt, bepaal je straks zelf. Met zelfs de minste klachten van verkoudheid of koorts kan je al voor een test naar de GGD. "Er komt geen arts aan te pas en er is niemand die je tegenhoudt", zegt De Gouw. De uitslag van de test volgt 24 uur na afname. Hij benadrukt dat een test wel zin moet hebben. "Het heeft dus geen zin om te komen als je geen enkele klacht hebt, of als je klachten hebt die niets te maken hebben met verkoudheid."

In hoeverre één keer hoesten of niezen al voldoende is om getest te worden, moet iedereen zelf bepalen, zegt een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid. "Iedereen moet bij zichzelf te rade gaan met de vraag: zijn dit klachten die passen bij covid-19? Zo ja, dan kun je getest worden".

Zelfs getest worden zonder klachten is straks in principe mogelijk, al benadrukt ook het ministerie dat dit geen zin heeft. De test die bij de GGD wordt afgenomen laat zien of je op dat moment besmet bent met het virus en niet of je eerder besmet bent geweest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27
hoevenpe schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:53:
Vanaf 1 juni kan iedereen zich zonder kosten laten testen, ongeacht je beroep en of je klachten hebt:

[...]
Zelfs getest worden zonder klachten is straks in principe mogelijk, al benadrukt ook het ministerie dat dit geen zin heeft. De test die bij de GGD wordt afgenomen laat zien of je op dat moment besmet bent met het virus en niet of je eerder besmet bent geweest.
Vreemd dat het ministerie voor ons bepaalt wat wel en geen zin heeft. Het lijkt mij nog steeds heel zinnig om te weten of je wellicht besmet bent ook al toon je geen symptomen, bijvoorbeeld om te weten of je zonder risico kwetsbare ouderen kunt bezoeken. Dat wordt immers nog steeds afgeraden, en na een negatieve test zou dat neem ik aan zonder risico's weer moeten kunnen toch? Of als je met een groepje op vakantie wilt, weet dat daarbij de 1,5m onmogelijk te handhaven is, en je er zeker van wilt zijn dat op dát moment in ieder geval nog niemand besmet is? Dan is zo'n test toch ook ideaal en nuttig, ook al heeft misschien niemand symptomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Valorian schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:58:
[...]

[...]

Vreemd dat het ministerie voor ons bepaalt wat wel en geen zin heeft. Het lijkt mij nog steeds heel zinnig om te weten of je wellicht besmet bent ook al toon je geen symptomen, bijvoorbeeld om te weten of je zonder risico kwetsbare ouderen kunt bezoeken. Dat wordt immers nog steeds afgeraden, en na een negatieve test zou dat neem ik aan zonder risico's weer moeten kunnen toch? Of als je met een groepje op vakantie wilt, weet dat daarbij de 1,5m onmogelijk te handhaven is, en je er zeker van wilt zijn dat op dát moment in ieder geval nog niemand besmet is? Dan is zo'n test toch ook ideaal en nuttig, ook al heeft misschien niemand symptomen?
Dat komt omdat je negatief gaat testen als je geen symptomen hebt. Zelfs al draag je het virus bij je, het zal dan nog niet voldoende zichtbaar zijn dat het in de test te zien zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Azer schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:10:
[...]

Dat komt omdat je negatief gaat testen als je geen symptomen hebt. Zelfs al draag je het virus bij je, het zal dan nog niet voldoende zichtbaar zijn dat het in de test te zien zal zijn.
Ah, helder. Maar in dat geval vind ik de zin van het ministerie: "De test die bij de GGD wordt afgenomen laat zien of je op dat moment besmet bent met het virus." nogal misleidend. Immers als je het virus bij je draagt ben je toch besmet? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 23-05-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41

franssie

Save the albatross

Valorian schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:13:
[...]

Ah, helder. Maar in dat geval vind ik de zin van het ministerie: "De test die bij de GGD wordt afgenomen laat zien of je op dat moment besmet bent met het virus." nogal misleidend. Immers als je het virus bij je draagt ben je toch besmet? ;)
Klopt en ik vind je gedachtegang ook wel interessant. Misschien als de test gevoeliger wordt in de nabije toekomst een goed idee. Dat is wat Corendon ook van plan is. Testen en isoleren zou best kunnen werken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Aslanboy1905 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 04:07:
[...]

Hoelang gaat dit nog door totdat we allemaal realiseren dat het een tikje overdreven wordt? We shall see.
Ik denk ook wel dat het een tikje overdreven wordt, maar het punt is dat niemand met zekerheid kan zeggen wat je wel en niet moet doen om de R0 laag te houden. Alle "waarheden" hierover kun je overal vinden.

Plus dat ook onbekend is waar we nu zouden staat als alle maatregelen niet genomen zouden zijn. Dus men treft een aantal maatregelen, waarvan misschien de helft niet effectief is. Maar als iedereen zich aan die maatregelen houdt, breidt het virus niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 23-05-2020 17:36 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
In China hebben ze varkens nodig. Die laten ze invliegen: https://www.boerderij.nl/...eugen-voor-China-579270E/

complete waanzin natuurlijk...

nog wat meer info: https://www.varkensinnood...gen-vol-zeugen-naar-china

[ Voor 10% gewijzigd door vj_slof op 23-05-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Soldaatje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:59:
Het probleem is dat bij milde klachten niet getest wordt en we dus niet weten of het corona was.
Vanaf 1 juni kan dat dus wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
hoevenpe schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:39:
[...]

Vanaf 1 juni kan dat dus wel.
Weet iemand of het binnenkort ook mogelijk is om te testen of je het al hebt gehad? Dat lijkt me ook erg nuttig

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
TimDJ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:42:
Weet iemand of het binnenkort ook mogelijk is om te testen of je het al hebt gehad? Dat lijkt me ook erg nuttig
Begrijp uit het artikel dat het geen antistoffen test is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:54
Valorian schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:18:
Nou, wat horeca betreft is de kogel eindelijk door de kerk, m.b.t. wat er nu wel en niet precies mag na 1 juni:

Mensen die tot hetzelfde huishouden behoren:
- geen maximum aantal aan een tafel
- onderling geen 1,5m afstand nodig

Mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren
- bij twee mensen aan een tafel: onderling geen 1,5m afstand nodig
- bij meer dan twee mensen aan een tafel: onderling wel 1,5m afstand nodig

En uiteraard alleen welkom op basis van reservering vooraf een welkomst-gesprekje mbt gezondheid.

Ik wens de BOA's en kroegeigenaren nu al succes met deze operatie...

Bron: https://www.ad.nl/ad-werk...push&utm_campaign=stdc_ad

PS: Ik ben heel blij dat we weer zaken opengooien, en gun ieder zijn omzet, terras-avondje, etc. Maar zelf heb ik hier in deze setting voorlopig niets te zoeken.
Ik ga voorlopig ook niet. Lees ook net dit bericht:
https://www.dvhn.nl/groni...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aslanboy1905 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 04:07:
[...]

2018 compleet onvergelijkbaar? We hadden 16.000 ziekenhuisopnames in 18 weken om precies te zijn. Oversterfte van 9500. Oude mensen met onderliggende ziektes die eraan overlijden en ziekenhuisopnames waren ook vergelijkbaar. Verschil is dat je er niks over hebt gehoord. "The curve" is al een tijdje "geflattend". Nu is het excuus de "tweede golf". Antwoord op een simpele vraag wanneer mensen dan verwachten dat het gaat stoppen kan niet gegeven worden maar deze mensen wel blijven verdedigen dat het de juiste koers is. Oke we gaan er niet uit totdat er een vaccine is. Wanneer dat ook mag zijn. Als je denkt dat een 1.5m maatschappij mogelijk is hier zou ik je adviseren eens even goed naar buiten kijken. Het gaat goed met de cijfers, de meeste mensen doen hun best om 1.5m afstand te houden en zich aan de regels te houden maar dan heb je gelijk dat de machtshebbers waarschuwen dat het te druk is. Ja dat werd niet gezegd he.. Dat we niet met zijn allen naar buiten kunnen. Kunnen ze ook niet zeggen maar ze proberen wel straks ons de schuld te geven.

Elke keer wordt er verwacht dat dee ic opnames zullen stijgen doordat mensen massaal naar buiten gaan. Vorige maand waren de parken en stranden ook gesloten. Is er wat gebeurd? Nope. Nederland is ook niet de eerste land die opengaat ofso. In andere landen en sommige staten in de VS zie je geen toenames. En daar zitten ze al over de twee weken. Ik word echt een beetje moe van de negativiteit en fear mongering door onbewezen claims. Ik vind het ook jammer dat ik een aantal posts zag hier dat mensen bang zijn om naar de kapper te gaan. Doet me gewoon pijn om te zien en horen dat mensen zo bang zijn.

Hoelang gaat dit nog door totdat we allemaal realiseren dat het een tikje overdreven wordt? We shall see.
Verschil is dat je met corona veel en veel meer IC bedden nodig hebt dan bij een influenza-golf. Niet alleen het % dat op de ic beland, maar ook de duur gemiddeld 4 dagen vs 20 dagen. In nl is max 10% besmet geweest met corona... Mag jij uitrekenen wat dit met de zorgcapacitiet had gedaan als er niet was ingegrepen.

De toekomst gaat uitwijzen welke maatregelen noodzakelijk zijn.... Mogelijk is evenementen cancellen als genoeg (in combinatie met tracing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Dat is ook gewoon een veredeld sensatiebericht. Zeven mensen besmet in een restaurant. Als we straks aandacht geven aan al dit soort gevallen, dan zijn we de komende maanden duizenden nieuwsberichten verder. Doet verder niets af van jou keuze om wel of niet ergens heen te gaan voorlopig, dat is jouw goed recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:04:
[...]

Verschil is dat je met corona veel en veel meer IC bedden nodig hebt dan bij een influenza-golf. Niet alleen het % dat op de ic beland, maar ook de duur gemiddeld 4 dagen vs 20 dagen. In nl is max 10% besmet geweest met corona... Mag jij uitrekenen wat dit met de zorgcapacitiet had gedaan als er niet was ingegrepen.

De toekomst gaat uitwijzen welke maatregelen noodzakelijk zijn.... Mogelijk is evenementen cancellen als genoeg (in combinatie met tracing).
Ja dit werd eind mei maart gezegd, twee weken na de intelligente lockdown en waardoor de verwachting was dat we op nu op 2400 mensen in de IC zouden zitten. Inmiddels zijn we 2 maanden verder en kloppen de modellen gelukkig niet. Mind you, deze verwachting was dus zogenaamd met de lockdown regels. Overigens ben ik benieuwd waar je hebt gelezen dat de de duur gemiddeld 4 dagen is tijdens een influenza seizoen. Mensen komen toch door met dezelfde klachten, dus luchtwegaandoeningen in de IC terecht? Vooralsnog is het niet bewezen dat het virus veel dodelijker is: het CDC heeft eergisteren bekend gemaakt de verwachting is dat het IFR (infection fatality rate) uiteindelijk 0,4% zal zijn. Het is wel naar alle waarschijnlijkheid meer besmettelijk, waardoor het erger kan zijn dan een influenza seizoen qua zorgcapaciteit.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
Soccer98 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Dat is ook gewoon een veredeld sensatiebericht. Zeven mensen besmet in een restaurant. Als we straks aandacht geven aan al dit soort gevallen, dan zijn we de komende maanden duizenden nieuwsberichten verder.
Dat is wel waar. Maar goed, zoiets moet niet te vaak gebeuren, dan gaat de R0 vanzelf weer over de 1 heen.

En als ik dan ons plan zie wat 100% afhankelijk is van de eerlijkheid van onze medemens, dan uhm ja, vraag ik me af of dit een succes gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aslanboy1905 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:24:
[...]

Ja dit werd eind mei maart gezegd, twee weken na de intelligente lockdown en waardoor de verwachting was dat we op nu op 2400 mensen in de IC zouden zitten. Inmiddels zijn we 2 maanden verder en kloppen de modellen gelukkig niet. Mind you, deze verwachting was dus zogenaamd met de lockdown regels. Overigens ben ik benieuwd waar je hebt gelezen dat de de duur gemiddeld 4 dagen is tijdens een influenza seizoen. Mensen komen toch door met dezelfde klachten, dus luchtwegaandoeningen in de IC terecht? Vooralsnog is het niet bewezen dat het virus veel dodelijker is: het CDC heeft eergisteren bekend gemaakt de verwachting is dat het IFR (infection fatality rate) uiteindelijk 0,4% zal zijn. Het is wel naar alle waarschijnlijkheid meer besmettelijk, waardoor het erger kan zijn dan een influenza seizoen qua zorgcapaciteit.
De golf is duidelijk sneller betuigelt dan de modellen voorspelden. (Overigens waren dat de negatieve modellen, ze waren slechter dan de positieve), neemt niet weg dat nog geen 10% het gehad heeft... En dus laten gaan geen optie is.

Wat betreft de ic-duur.. neem bv het jaarboek van de nice. De mediaan in ic-duur bij longontstekingen en scepsis is minder dan 3 dagen.. dat is voor corona toch echt veel langer.

https://www.stichting-nice.nl/doc/jaarboek-2018-web.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
reemprive schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Ik vind het top, voor uit eten en borrelen met mijn partner dan. Persoonlijk heb ik liever een gepaste afstand en rust in een restaurant.
Eensch. Ik juich hard bij de dag dat de horeca weer gewoon anderhalve meter tussen tafels vrij laat. Dat professioneel tetrissen in veel cafés of restaurants tegenwoordig moet ik niets van hebben. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:54
Soccer98 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Dat is ook gewoon een veredeld sensatiebericht. Zeven mensen besmet in een restaurant. Als we straks aandacht geven aan al dit soort gevallen, dan zijn we de komende maanden duizenden nieuwsberichten verder. Doet verder niets af van jou keuze om wel of niet ergens heen te gaan voorlopig, dat is jouw goed recht.
Sensatiebericht of een waarschuwing?

Ik geef toe dat ik inmiddels Coronamoe ben. In het begin keek ik zowat 1.000 keer per dag in dit topic. De posts waren toen overigens niet eens bij te houden.

De maatregelen hebben gelukkig gewerkt en ik merk om mij heen dat de mensen ook Coronamoe zijn of zelfs denken dat het weg is. Ze zijn de beelden vergeten vanuit Italië en de overvolle IC's in NL.

Het virus is echter nog niet weg. Als 7 mensen besmet zijn geraakt in een restaurant en de rest nu in quarantaine moet dan zie ik dat niet als een sensatie bericht. Als het echt is, je weet maar nooit tegenwoordig, dan is het gewoon een vette waarschuwing. Ik heb geen zin om (ernstig) ziek te worden of om 2 weken in quarantaine te moeten.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sensatiebericht, 100%. Gewoon klikvoer. Net als al die gewelds- of zedendelicten van ver over de grens die onze 'journalistiek' graag verslaat. Vroeger kwamen dat soort incidenten echt niet in de krant, tegenwoordig verdienen ze er geld mee.

Als zo'n bericht nu nog je gedrag moet veranderen klopt er sowieso iets niet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
eric.1 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:30:
[...]

Dat is wel waar. Maar goed, zoiets moet niet te vaak gebeuren, dan gaat de R0 vanzelf weer over de 1 heen.

En als ik dan ons plan zie wat 100% afhankelijk is van de eerlijkheid van onze medemens, dan uhm ja, vraag ik me af of dit een succes gaat zijn.
Als het op die schaal gebeurd? Denk het niet, dat is een druppel op de gloeiende plaat. Dit soort gevallen moeten het benoemen niet eens waard zijn, zo klein is de schaal ervan. Dat gaan we in een draaiende maatschappij bijna elke dag meemaken en de kans is daarbij heel erg klein dat een besmet persoon er ernstig aan toe is, gezien de schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
wodkabuikje schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:50:
[...]

Sensatiebericht of een waarschuwing?

Ik geef toe dat ik inmiddels Coronamoe ben. In het begin keek ik zowat 1.000 keer per dag in dit topic. De posts waren toen overigens niet eens bij te houden.

De maatregelen hebben gelukkig gewerkt en ik merk om mij heen dat de mensen ook Coronamoe zijn of zelfs denken dat het weg is. Ze zijn de beelden vergeten vanuit Italië en de overvolle IC's in NL.

Het virus is echter nog niet weg. Als 7 mensen besmet zijn geraakt in een restaurant en de rest nu in quarantaine moet dan zie ik dat niet als een sensatie bericht. Als het echt is, je weet maar nooit tegenwoordig, dan is het gewoon een vette waarschuwing. Ik heb geen zin om (ernstig) ziek te worden of om 2 weken in quarantaine te moeten.
Sensatie is wat gechargeerd. Feit is dat we dit soort zaken de komende jaren, zolang er geen vaccin is, blijven zien. Ik kan je erin volgen dat je het als een waarschuwing ziet, mensen moeten zich immers bewust zijn dat dit kan gebeuren. Maar dat het gebeurt, moeten we niet van opkijken en ook geen zware conclusies aan verbinden. Dan kunnen we de boel dichtlaten of accepteren dat dit soort uitbraakjes, waarbij de kans dat er iemand van die zeven personen op een IC beland bijzonder klein is, er immers zijn. Ik zit er overigens ook niet op te wachten om twee weken verplicht thuis te zitten, maar als dat een gevolg is van besmet raken in een draaiende maatschappij, dan zij dat zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Soccer98 op 23-05-2020 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Wat is nu 24 uur klachtenvrij? Is dat één dag en één nacht? Of twee dagen?
Hoe weet je nu of je in je slaap niet hebt lopen hoesten, niezen etc?
Ik vindt het echt nog altijd verrassend met de "vreemde en verscheidenheid" aan klachten dat het RIVM nog steeds deze richtlijn aanhoudt...in het begin werd ook nog eens gezegd dat de 24 uur was ingesteld om zorgpersoneel in Brabant zo spoedig meer weer aan het werk te krijgen.

De reden dat ik dit vraag is dat wij in maart een ernstig vermoeden van Corona hebben gehad en dat nu mijn vrouw 2 of anderhalve week flink heeft gehoest. De hoest neemt sinds twee dagen af (maar ze heeft vandaag nog wel gehoest) en als ze morgen klachtenvrij is wil ze maandag weer naar haar werk gaan. Ik vind dat persoonlijk veel te snel..maar goed. Wat vinden jullie?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Cobb schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:47:
Ik vindt het echt nog altijd verrassend met de "vreemde en verscheidenheid" aan klachten dat het RIVM nog steeds deze richtlijn aanhoudt...in het begin werd ook nog eens gezegd dat de 24 uur was ingesteld om zorgpersoneel in Brabant zo spoedig meer weer aan het werk te krijgen.

De reden dat ik dit vraag is dat wij in maart een ernstig vermoeden van Corona hebben gehad en dat nu mijn vrouw 2 of anderhalve week flink heeft gehoest. De hoest neemt sinds twee dagen af (maar ze heeft vandaag nog wel gehoest) en als ze morgen klachtenvrij is wil ze maandag weer naar haar werk gaan. Ik vind dat persoonlijk veel te snel..maar goed. Wat vinden jullie?
Thuiswerken geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:47:

Ja, kan ze leven met het idee dat er collega's mogelijk doodziek worden omdat zij niet een dagje extra thuis kon blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ja tuurlijk wel maar ze is 'werk paard' (bijna) alles voor de baas. Wordt er moe van...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Cobb schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:56:
[...]

Ja tuurlijk wel maar ze is 'werk paard' (bijna) alles voor de baas. Wordt er moe van...
Ok, maar in dat geval is een paar dagen extra thuis geen ramp toch? Als thuiswerken helemaal niet zou kunnen ivm soort werk kan ik mij voorstellen dat een baas nog een lichte druk uitoefent om haar zo snel mogelijk weer te laten komen, en dat je vriendin ergens een soort loyaliteit / schuldgevoel heeft en dat ook graag weer doet. Maar als thuiswerken ook gewoon gaat dan is het verschil in effectivieit/productiviteit wellicht toch te verwaarlozen en niet de moeite waard van een besmettingsrisico? Lijkt mij dat de baas én andere collega's nu ook niet zitten te wachten op een kucher.

Maar goed, makkelijker gezegd dan gedaan, dus hoe dan ook succes met de afwegingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Soccer98 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:23:
[...]

Sensatie is wat gechargeerd. Feit is dat we dit soort zaken de komende jaren, zolang er geen vaccin is, blijven zien. Ik kan je erin volgen dat je het als een waarschuwing ziet, mensen moeten zich immers bewust zijn dat dit kan gebeuren. Maar dat het gebeurt, moeten we niet van opkijken en ook geen zware conclusies aan verbinden. Dan kunnen we de boel dichtlaten of accepteren dat dit soort uitbraakjes, waarbij de kans dat er iemand van die zeven personen op een IC beland bijzonder klein is, er immers zijn. Ik zit er overigens ook niet op te wachten om twee weken verplicht thuis te zitten, maar als dat een gevolg is van besmet raken in een draaiende maatschappij, dan zij dat zo.
Ik heb mijn wintersport naar Italië op voorhand omgeboekt, ik wilde niet 2 weken thuiswerken (wat wel de regel bij ons op het werk was). En nu ga ik morgen de 10e of 11e week in :+ .

Je kunt overigens in zo’n bericht lezen wat je wil. Ik zie ook dat het track en trace dus werkt. Ik vind zeven mogelijke besmettingen ook niet zo schokkend. Dit soort (mogelijke) uitbraakjes gaan we krijgen. Het idee is natuurlijk dat die zoveel mogelijk in de kiem gesmoord worden, maar het is exact wat jij zegt, dat dit effect op de ic of überhaupt ziekenhuis bezetting heeft, is nogal klein (tenzij het een stel obese bejaarden waren natuurlijk ;)).

En 2 weken thuis; dat is wat me net 10 weken ofzo gedaan hebben toch (minus de frisse neus)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Cobb 24 uur klachtenvrij is 24 uur geen klachten gemerkt, veel moeilijker wordt het niet en moet je het ook niet maken.
Als ze vandaag inderdaad de hele dag niet hoest dan kan ze morgen best naar werk, mits ze dan 's ochtends niet alsnog hoest.

Het gevaar zit hem er meer in in hoeverre iemand eerlijk tegen zichzelf is qua klachten. De neiging zal namelijk groot zijn om een incidenteel kuchje vandaag niet als 'klacht' te zien, maar als 'even wat kriebel in de keel'. Omdat maandag werken al een doel is geworden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Als ik de cijfers per land op dit moment bekijk vallen mij een paar dingen op. Het enige land dat een tweede golf lijkt te hebben is Iran, de reden waarom specifiek Iran is mij niet duidelijk. De landen met een streng beleid lijken gevoeliger te zijn voor een nieuwe uitbraak, dit te maken kunnen hebben met de beperking van besmettingen waardoor er nog amper sprake is van immuniteit. Bij landen met maatregelen, maar geen totale lockdown, lijkt het aantal besmettingen na een forse piek af te nemen. Landen die te laat hebben gereageerd lijken meer tijd nodig te hebben om het enigszins onder controle te krijgen. De factor tijd zal misschien toch een aanzienlijke rol kunnen hebben op het uiteindelijke verloop per land.

Ik ben wel benieuwd wat de procentuele verspreiding is onder de bevolking per land. Vooraf was moeilijk te bepalen wat de juiste strategie was, nu zal de komende tijd zichtbaar worden welke keuze het meest verstandig is geweest, gekeken naar oversterfte en het behoud van de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reemprive schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:18:
Als ik de cijfers per land op dit moment bekijk vallen mij een paar dingen op. Het enige land dat een tweede golf lijkt te hebben is Iran, de reden waarom specifiek Iran is mij niet duidelijk. De landen met een streng beleid lijken gevoeliger te zijn voor een nieuwe uitbraak, dit te maken kunnen hebben met de beperking van besmettingen waardoor er nog amper sprake is van immuniteit. Bij landen met maatregelen, maar geen totale lockdown, lijkt het aantal besmettingen na een forse piek af te nemen. Landen die te laat hebben gereageerd lijken meer tijd nodig te hebben om het enigszins onder controle te krijgen. De factor tijd zal misschien toch een aanzienlijke rol kunnen hebben op het uiteindelijke verloop per land.

Ik ben wel benieuwd wat de procentuele verspreiding is onder de bevolking per land. Vooraf was moeilijk te bepalen wat de juiste strategie was, nu zal de komende tijd zichtbaar worden welke keuze het meest verstandig is geweest, gekeken naar oversterfte en het behoud van de economie.
Ook in landen waar het wel flink is uitgebroken is er amper immuniteit. Op een paar dorpen in Brabant na, zet het percentage geen zoden aan de dijk om het virus te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:54:
[...]

Ook in landen waar het wel flink is uitgebroken is er amper immuniteit. Op een paar dorpen in Brabant na, zet het percentage geen zoden aan de dijk om het virus te remmen.
Als 3 procent van de bevolking al begin maart antilichamen had valt dat nog te bezien. En dat los van het onbekende percentage dat niet vatbaar is, al is nog onduidelijk wat daar de oorzaak van is.

Zelfs al zou 15 procent nu niet vatbaar zijn in totaal, dat remt een virus wel degelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

reemprive schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Als 3 procent van de bevolking al begin maart antilichamen had valt dat nog te bezien. En dat los van het onbekende percentage dat niet vatbaar is, al is nog onduidelijk wat daar de oorzaak van is.

Zelfs al zou 15 procent nu niet vatbaar zijn in totaal, dat remt een virus wel degelijk af.
Hoeveel mensen zullen voor de uitbraak al niet vatbaar zijn geweest ? Als je naar de uitbraak op de Diamond Princess kijkt zijn toch nog best wel veel mensen helemaal niet ziek geworden ondanks dat ze lange tijd in een perfecte verspreidings omgeving hebben verkeerd. Je zou verwachten dat er meer dan 19,1% besmet zou zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vandaag voor het eerst na 2 maanden in de supermarkt geweest (bestellen boodschappen ging deels mis, niet geleverd).

Is wel ff wennen.

Begrijp mensen die klagen over anderen die in een parkje zitten of naar het strand gaan niet zo... die supermarkt is veel enger. Allemaal random mensen in een ruimte binnen, ook geen mondkapjes of wat dan ook... iedereen raakt alles aan, aerosolen blijven hangen, etc.

Ben je buiten echt veel veiliger.

Dat gezegd hebbende, zijn er genoeg mensen die regelmatig in de supermarkt komen gedurende deze hele crisis - juist ook veel 50+ die bestellen maar lastig vinden - en die doen het allemaal nog in mijn kennissenkring.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

reemprive schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:05:
[...]
Dat geldt natuurlijk alleen als iemand die niet vatbaar is, ook geen asymptomatische drager is en dus het virus niet kan verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

IJzerlijm schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Hoeveel mensen zullen voor de uitbraak al niet vatbaar zijn geweest ? Als je naar de uitbraak op de Diamond Princess kijkt zijn toch nog best wel veel mensen helemaal niet ziek geworden ondanks dat ze lange tijd in een perfecte verspreidings omgeving hebben verkeerd. Je zou verwachten dat er meer dan 19,1% besmet zou zijn.
Ja dat is een goede, niet bij stilgestaan. Waren zij zich al snel bewust dat het om Corona ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
Lethalis schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:02:
Dat gezegd hebbende, zijn er genoeg mensen die regelmatig in de supermarkt komen gedurende deze hele crisis - juist ook veel 50+ die bestellen maar lastig vinden - en die doen het allemaal nog in mijn kennissenkring.
De supermarkt hier in het dorp bezorgt niet, ik kom er 1× week op zondagochtend als het rustig is. Daarnaast is het een een beperkte populatie die er komt.

Een beetje minder projectie van wat jij normaal vindt op anderen mag best ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:32
Lethalis schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:02:
Vandaag voor het eerst na 2 maanden in de supermarkt geweest (bestellen boodschappen ging deels mis, niet geleverd).

Is wel ff wennen.

Begrijp mensen die klagen over anderen die in een parkje zitten of naar het strand gaan niet zo... die supermarkt is veel enger. Allemaal random mensen in een ruimte binnen, ook geen mondkapjes of wat dan ook... iedereen raakt alles aan, aerosolen blijven hangen, etc.

Ben je buiten echt veel veiliger.

Wij doen ook de meeste boodschappen online, toch mist er wel eens wat dus kom ik zo'n 1 keer per week in de supermarkt. Maar 1 ding is zeker, die 1.5m aanhouden lukt vrijwel nooit (vooral niet door vakkenvullers/personeel). Maar goed in de loop der tijd word ik ook steeds minder panisch ten opzichte van de eerste weken. Probeer zo goed mogelijk met een boog om mensen heen te lopen, lukt het niet dan niet en gauw weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaitoX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 18:39
reemprive schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:18:
Het enige land dat een tweede golf lijkt te hebben is Iran, de reden waarom specifiek Iran is mij niet duidelijk.
Als ik deze grafiek eens bekijk is Iran gewoon te vroeg met de lockdown gestopt:
https://i.imgur.com/dhw2xpi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
DaitoX schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:53:
[...]

Als ik deze grafiek eens bekijk is Iran gewoon te vroeg met de lockdown gestopt:
https://i.imgur.com/dhw2xpi.jpg
Ik denk dat het toenemen in die grafiek eerder kon door een betere registratie dan dat het echt een tweede golf is.
Ik kan slecht geloven dat er in dat land maar zo weinig doden vallen als je kijkt naar de medische hulp buiten de grote steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ernemmer schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:55:
[...]

Ik kan slecht geloven dat er in dat land maar zo weinig doden vallen als je kijkt naar de medische hulp buiten de grote steden.
Misschien is door dat gebrek aan medische hulp een groot deel van de mensen die covid niet zou overleven al eerder gestorven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:48
IJzerlijm schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:00:
[...]

Misschien is door dat gebrek aan medische hulp een groot deel van de mensen die covid niet zou overleven al eerder gestorven.
In de westerse wereld houden we mensen gewoon lang in leven met allemaal kunstgrepen en medicijnen. Je hebt dan dus veel zwakke mensen die bij het eerste stootje al omvallen. Niet voor niets dat in de leeftijdscategorie 80+ de meeste doden vallen.

Ik heb ook zo een opa. Zit al in een verzorgingstehuis en is lichamelijk erg zwak en blijft op de been door de vele medicatie. Aangezien hij weet dat het geen eeuwigheid meer gaat duren, en zijn vrouw al overleden is. Is de isolatie eigenlijk erger voor hem dan zelf overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

FreakNL

Well do ya punk?

Southern Sun schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Wij doen ook de meeste boodschappen online, toch mist er wel eens wat dus kom ik zo'n 1 keer per week in de supermarkt. Maar 1 ding is zeker, die 1.5m aanhouden lukt vrijwel nooit (vooral niet door vakkenvullers/personeel). Maar goed in de loop der tijd word ik ook steeds minder panisch ten opzichte van de eerste weken. Probeer zo goed mogelijk met een boog om mensen heen te lopen, lukt het niet dan niet en gauw weer door.
Vanochtend nog Ff bij de lokale Plus geweest, had geen brood meer. Ging prima, ontsmet karretje en handscanner gepakt, Ff door de winkel racen en was binnen 5 minuten weer buiten. Ben bij niemand in de buurt geweest. Overigens vertrouw ik die ontsmette karretjes en handscanners niet dus tijdens bezoek en op de terugweg mezelf er constant aan herinnerd niet met mijn handen mijn gezicht aan te raken. Bij thuiskomt meteen handen gewassen. Eigenlijk zou ik nu de klinken vd deur en mijn handvaten van mijn fiets en mijn broodzak moeten ontsmetten maar dat gaat me te ver. In Spanje en Italië doen ze dat wel, daar wassen ze de boodschappen met bleek, de kleding gaat gelijk in de was en ze gaan gelijk douchen na het boodschappen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38

pro_6or

amateur_60r

Lethalis schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:24:
[...]

"praktijken zoals gisteren"

Mensen die van de zon willen genieten? Besef je wel hoe gek de dingen klinken die je schrijft? Stel je eens voor, je doet een gedachten experiment in de stijl van Nietzsche. Je vertrekt eind 2019 naar een blokhut in het bos en je komt nu pas weer terug.

Dan val je toch gewoon stijl achterover van de bizarre dingen die mensen tegenwoordig zeggen?
onderken wel wat er aan de hand is. Ik twijfel daar een beetje aan bij je berichten van de laatste tijd.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 16:38

pro_6or

amateur_60r

FreakNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Vanochtend nog Ff bij de lokale Plus geweest, had geen brood meer. Ging prima, ontsmet karretje en handscanner gepakt, Ff door de winkel racen en was binnen 5 minuten weer buiten. Ben bij niemand in de buurt geweest. Overigens vertrouw ik die ontsmette karretjes en handscanners niet dus tijdens bezoek en op de terugweg mezelf er constant aan herinnerd niet met mijn handen mijn gezicht aan te raken. Bij thuiskomt meteen handen gewassen. Eigenlijk zou ik nu de klinken vd deur en mijn handvaten van mijn fiets en mijn broodzak moeten ontsmetten maar dat gaat me te ver. In Spanje en Italië doen ze dat wel, daar wassen ze de boodschappen met bleek, de kleding gaat gelijk in de was en ze gaan gelijk douchen na het boodschappen doen...
waarna de watermist de corona verspreid door de hele badkamer :-D. zit idd tijdens en na de boodschappen niet aan je gezict en was je handen bij thuiskomst direct. Je kan evt met je zeperige handen nog even de deurklink meenemen, dat is ook een kleine moeite. Meer doe ik ook niet. ik haal nu wel weer om de 4 dagen boodschappen ipv om de week.

vers eten is veel lekkerder!

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:34:
[...]
onderken wel wat er aan de hand is. Ik twijfel daar een beetje aan bij je berichten van de laatste tijd.
Dat doe ik echt wel, ben ook voorzichtig in de meeste dingen die ik doe.

Maar ik vind het tegelijkertijd wel eng hoe de moraal verandert in het land (en de rest van de wereld). Je zou kunnen zeggen dat ik meer voor een zachte aanpak (zoals in Zweden) ben. Uiteindelijk zijn daar ook de scholen dicht en werken veel mensen thuis, maar je hebt niet dat autoritaire vingertje dat naar je wijst.

"Oh nee, er zitten mensen in een park! Wat een asociale klootzakken!"

Ik vind dat soort dingen veel te ver gaan. Prima dat je mensen naar huis stuurt, maar het hoeft ook niet meteen met boetes erbij en een friggin' strafblad. En dat (o.a. door de sensatiebeluste media, ook de NOS) mensen tegen elkaar worden opgehitst.

Dus dat er maatregelen getroffen worden, begrijp ik... de manier waarop staat mij tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Lethalis schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Dat doe ik echt wel, ben ook voorzichtig in de meeste dingen die ik doe.

Maar ik vind het tegelijkertijd wel eng hoe de moraal verandert in het land (en de rest van de wereld). Je zou kunnen zeggen dat ik meer voor een zachte aanpak (zoals in Zweden) ben. Uiteindelijk zijn daar ook de scholen dicht en werken veel mensen thuis, maar je hebt niet dat autoritaire vingertje dat naar je wijst.

"Oh nee, er zitten mensen in een park! Wat een asociale klootzakken!"

Ik vind dat soort dingen veel te ver gaan. Prima dat je mensen naar huis stuurt, maar het hoeft ook niet meteen met boetes erbij en een friggin' strafblad. En dat (o.a. door de sensatiebeluste media, ook de NOS) mensen tegen elkaar worden opgehitst.

Dus dat er maatregelen getroffen worden, begrijp ik... de manier waarop staat mij tegen.
Zweden is een totaaaaaal andere cultuur. Behalve in het weekend onder vrienden zijn de (inheemse) Zweden rustig, beleefd, “complacent”, vermijden vreemden en staan netjes en met ruimte van elkaar in de rij en doen ze er alles aan om een ander niet te ontrieven.

Dat is niet te vergelijken met dat stelletje schreeuwerds die hun plekje eisen en nog net niet op iemands hakken of tenen gaan staan om ergens haantje de voorste te kunnen zijn in dit landje. Hier krijg je een elleboog in je maag als iemand op je afloopt op de stoep. Daar steken ze de stoep over om je te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Wilf schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:37:
[...]
Zweden is een totaaaaaal andere cultuur. Behalve in het weekend onder vrienden zijn de (inheemse) Zweden rustig, beleefd, “complacent”, vermijden vreemden en staan netjes en met ruimte van elkaar in de rij en doen ze er alles aan om een ander niet te ontrieven.
Klinkt als een mooie cultuur. Mooi land ook :)

Ik wil er zo langzamerhand heen verhuizen. Als het ooit weer kan. Nederland is toch veel te vol. Ik woon echt al te lang in de randstad. Wellicht dat ik Friesland nog wel leuk zou vinden, maar voor de rest ben ik er een beetje klaar mee.

Enige is dat Zweden wel vaak in het nieuws is geweest de laatste tijd met hun (niet westerse) immigranten problemen.
Dat is niet te vergelijken met dat stelletje schreeuwerds die hun plekje eisen en nog net niet op iemands hakken of tenen gaan staan om ergens haantje de voorste te kunnen zijn in dit landje. Hier krijg je een elleboog in je maag als iemand op je afloopt op de stoep. Daar steken ze de stoep over om je te ontwijken.
Dit hangt ook een beetje af van waar je woont in NL. Ik woon in een vrij nette gemeente waar dit wel meevalt, maar in bijvoorbeeld Rotterdam (waar ik ook jaren heb gewoond) is het inderdaad een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Lethalis schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:40:
[...]
Enige is dat Zweden wel vaak in het nieuws is geweest de laatste tijd met hun (niet westerse) immigranten problemen.
Dezelfde cultuur die er voor zorgt dat men iedereen in vrede laat zorgt er voor dat dominante culturen de boel daar kapot maakt inderdaad. Dat is ook de reden waarom Corona in de ghettos woekert daar; de Zweden bemoeien zich niet met elkaar en ook niet met de andere culturen en eventuele inburgering dus er is daar een parallelle samenleving.

Het idee er achter is heel Nobel en sociaal (laat iedereen in zijn waarde) maar nodigt uit tot misbruik.

De afgelopen 22 jaar heb ik sommige steden daar flink achteruit zien glijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

FreakNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Waarom neem je niet gewoon je eigen miniflesje ontsmettingsmiddel mee? Dat doe ik sinds een tijdje en het bevalt erg goed. Voor je het karretje pakt smeer je je handen goed ermee in je pakt de kar vast als je handen nog glibberig zijn. Even over de handgreep heen en weer en je hebt direct al veel contact met gedeelde niet-ontsmette dingen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:39

Grannd

da Granndest

Kan iemand het volgende voor mij duiden:

Het Nivel monitort griepverschijnselen voor huisartsen, het RIVM baseert o.a. hierop voor het melden van bevestigde coronabesmettingen.

Ik werd door een, kritisch, persoon erop gewezen dat:

1. Huisartsen geen officiële code hebben voor het melden van coronavirus, hiervoor gebruiken ze de codes voor acute bovenste luchtweginfectie en andere luchtweginfecties. Waarbij ze vervolgens in de 'comments' COVID-19 vermelden.
2. Vervolgens van (een deel van) deze mensen monsters worden genomen en dat je in onderstaande grafiek ziet dat uit steekproeven blijkt dat er eigenlijk maar nauwelijks COVID-19 besmettingen tussen zitten.

Kan iemand de volgende grafiek voor mij duiden:

Afbeeldingslocatie: https://www.nivel.nl/sites/default/files/algemene-content/SARSCOV2_vir.png

Dit is de bron: https://www.nivel.nl/nl/n...aandoeningen-surveillance

De conclusie van de kritische persoon is dat het coronavirus helemaal niet overheersend is voor alle luchtweginfecties die er zijn, er heerst een verlate griepgolf.
Nu wil ik niet zo gauw die conclusies trekken, maar ik kan eerlijk gezegd ook niet zo gauw verklaren waarom op het hoogtepunt van de coronagolf er maar 31% positief getest werd bij een steekproef van vermoedelijke COVID-19-besmettingen, en er dus ongelofelijk veel mensen met luchtwegklachten waren die als COVID-19 werden weggeschreven welke helemaal geen COVID-19 blijken te hebben.

Iemand die een gooi wil doen? Als dit de verkeerde vraag voor de verkeerde plek is hoor ik het natuurlijk graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Grannd op 25-05-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Waarom neem je niet gewoon je eigen miniflesje ontsmettingsmiddel mee? Dat doe ik sinds een tijdje en het bevalt erg goed. Voor je het karretje pakt smeer je je handen goed ermee in je pakt de kar vast als je handen nog glibberig zijn. Even over de handgreep heen en weer en je hebt direct al veel contact met gedeelde niet-ontsmette dingen voorkomen.
Daar offer ik dus 1x per 2 weken een setje handschoenen aan op. Zet de boodschappen na afrekenen in een eigen krat en doe dan buiten de handschoenen weer uit voor ik de auto aanraak en die krat er in til.
In de auto ligt een flesje alcohol en thuis uiteraard de boel ff grondig wassen.
(De deuren van koel- en vriesvitrines heb ik ook nog nooit schoongemaakt zien worden in de supermarkt waar ik kom, niet alleen de handvatten van karretjes zijn dingen die veel mensen aanraken)

[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 25-05-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
Grannd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:03:

Iemand die een gooi wil doen? Als dit de verkeerde vraag voor de verkeerde plek is hoor ik het natuurlijk graag.
Ik heb even je link gevolgd. Na te hebben gelezen dat n=23 (n= het totaal aantal geteste personen) en de disclaimer dat de resultaten wellicht niet representatief zijn ben ik opgehouden met lezen.
De gooi die ik doe is dat vanwege het zeer kleine aantal deze grafiek helemaal niets zegt en je er al helemaal geen conclusies aan moet verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Nivel monitort griepverschijnselen voor huisartsen, het RIVM baseert o.a. hierop voor het melden van bevestigde coronabesmettingen.

1. Huisartsen geen officiële code hebben voor het melden van coronavirus, hiervoor gebruiken ze de codes voor acute bovenste luchtweginfectie en andere luchtweginfecties. Waarbij ze vervolgens in de 'comments' COVID-19 vermelden.
2. Vervolgens van (een deel van) deze mensen monsters worden genomen en dat je in onderstaande grafiek ziet dat uit steekproeven blijkt dat er eigenlijk maar nauwelijks COVID-19 besmettingen tussen zitten.

[Afbeelding]

De conclusie van de kritische persoon is dat het coronavirus helemaal niet overheersend is voor alle luchtweginfecties die er zijn, er heerst een verlate griepgolf.
Nu wil ik niet zo gauw die conclusies trekken, maar ik kan eerlijk gezegd ook niet zo gauw verklaren waarom op het hoogtepunt van de coronagolf er maar 31% positief getest werd bij een steekproef van vermoedelijke COVID-19-besmettingen, en er dus ongelofelijk veel mensen met luchtwegklachten waren die als COVID-19 werden weggeschreven welke helemaal geen COVID-19 blijken te hebben.

Je conclusie is deels terecht, maar helaas is dit juist een heel vervelende constatering. Van +70% (tot nu 90+) van de mensen die "denkt"/mogelijkerwijs corona te hebben (gehad) heeft een gewone griep/verkoudheid gehad. Dus geen corona gehad. (Die blauwe balkjes vertegenwoordigen ook bijna geen overlijden vs de rode in totaal 6000 tot 9000)

Dit wordt ook grotendeels gestaafd door het aantal mensen dat antistoffen heeft gehad. Dit is max slechts 10%. (alle onderzoeken binnen/buitenland). Het sterftecijfer aan corona ligt dus inderdaad zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Afbeelding]

De griepgolf was al weg voordat Corona kwam. Er is momenteel geen griep.

Verder werkt het nivel anders dan je beschrijft. Ze hebben een x aantal posten waar hun testen gedaan worden.

Het rivm baseert niet iets op het nivel.
(Behalve dat ze na de 1e positieve test wisten dat het NL had bereikt)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Je conclusie is deels terecht, maar helaas is dit juist een heel vervelende constatering. Van +70% (tot nu 90+) van de mensen die "denkt"/mogelijkerwijs corona te hebben (gehad) heeft een gewone griep/verkoudheid gehad. Dus geen corona gehad. (Die blauwe balkjes vertegenwoordigen ook bijna geen overlijden vs de rode in totaal 6000 tot 9000)

Dit wordt ook grotendeels gestaafd door het aantal mensen dat antistoffen heeft gehad. Dit is max slechts 10%. (alle onderzoeken binnen/buitenland). Het sterftecijfer aan corona ligt dus inderdaad zo hoog.
Nou ja, hoog...laat het eens de 9000 zijn (al zou je die 3000 ‘extra’ doden misschien ook wel aan griep kunnen toewijzen, maar soit). Laten we dan eens 5% besmet pakken, gewoon, om aan de lage kant te blijven.

Dan is je sterfteratio 1%. Let wel, die is heel scheef in het nadeel van 80+ verdeeld. 0,2% komt op de ic, 1,5% in het ziekenhuis. En ook hier, ouder of minder gezond zijn heeft veel invloed.

Ik denk ook dat mensen nu sneller contact opnemen met de huisarts, juist door alle Corona hectiek, bij griepklachten. Misschien speelt dat ook wel mee in die wat hogere cijfers van de nivel peilstations? Of het griepseizoen is wel veel langer en een deel van die 3000 extra doden (zonder Corona test) zijn griepgevallen. Dat is allemaal gissen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Ben benieuwd waar jij een recente antistoffen test hebt gezien binnen Nederland. De enige test is die van Sanquin, voor zover mij bekend. De mensen welke besmet zouden zijn geweest zouden het virus eind februari tot begin maart moeten hebben doorlopen, voor de duidelijkheid, midden maart waren er 1135 bekende besmettingen. De uitkomsten van het bloedonderzoek was dat 3 procent antistoffen had, zet dit tegen de samenleving af die binnen de bloeddonatie leeftijd valt, 10 miljoen, en je komt op 300.000
besmettingen waar er 1135 zichtbaar waren(!).

Ik denk bovendien dat een realistisch procentueel sterfte op 0,5 procent ligt. Dat ligt in lijn met landen als IJsland en de bevindingen op de Diamond Princess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

reemprive schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:22:
[...]

Ben benieuwd waar jij een recente antistoffen test hebt gezien binnen Nederland. De enige test is die van Sanquin, voor zover mij bekend. De mensen welke besmet zouden zijn geweest zouden het virus eind februari tot begin maart moeten hebben doorlopen, voor de duidelijkheid, midden maart waren er 1135 bekende besmettingen. De uitkomsten van het bloedonderzoek was dat 3 procent antistoffen had, zet dit tegen de samenleving af die binnen de bloeddonatie leeftijd valt, 10 miljoen, en je komt op 300.000
besmettingen waar er 1135 zichtbaar waren(!).

Ik denk bovendien dat een realistisch procentueel sterfte op 0,5 procent ligt. Dat ligt in lijn met landen als IJsland en de bevindingen op de Diamond Princess.
Je kunt gewoon bij de huisarts laten testen op antistoffen nu, meeste labs bieden een test aan (geen sneltest). Alleen dat wordt niet aan de grote klok gehangen en er wordt geadviseerd het niet te doen door het Nederlandse Huisartsen Genootschap. Bron: https://www.nhg.org/sites...s_en_covid_paspoorten.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mfpower schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:32:
[...]

Je kunt gewoon bij de huisarts laten testen op antistoffen nu, meeste labs bieden een test aan (geen sneltest). Alleen dat wordt niet aan de grote klok gehangen en er wordt geadviseerd het niet te doen door het Nederlandse Huisartsen Genootschap. Bron: https://www.nhg.org/sites...s_en_covid_paspoorten.pdf
Hoe betrouwbaar zijn die testen? (Specifiek voor covid-19). De bloedbank was niet in staat een betrouwbare bepaling per donor te bepalen. (Ivm de fout marge alleen een groepspercentage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:40:
[...]

Hoe betrouwbaar zijn die testen? (Specifiek voor covid-19). De bloedbank was niet in staat een betrouwbare bepaling per donor te bepalen. (Ivm de fout marge alleen een groepspercentage)
Weet ik niet zo goed. Dat staat er niet. De sneltesten (poct) zijn wel notoir onbetrouwbaar (zie link) maar van de lab tests staat het er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40
Hier wordt je toch echt chagrijnig van: 10 weken lang niks aan de hand qua ziekte hier. Kinderopvang gaat weer open, dus logisch dat de kleine elk ‘normale’ virusje weer oppikt. Nu 3 dagen koorts en een flinke neusverkoudheid. Gevolg: wederom met z’n allen thuis zitten tot hij 24 uur klachten vrij is...

Baal hier echt van aangezien de andere kinderen Eindelijk weer naar school mochten en wij beiden een vitaal beroep hebben. En nu weer verplicht thuis zitten omdat hij (waarschijnlijk) een onschuldig virusje opgelopen heeft doordat een andere ouder zijn of haar kind niet heeft thuisgelaten met een beginnende neusverkoudheid (ja dat vul ik zelf in inderdaad).. baal er echt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tsja.. dit was natuurlijk te verwachten nadat de overheid begonnen is met uitzonderingen op regels maken voor de horeca (1,5m regel laten vervallen voor mensen die met zijn tweeën zijn):

https://www.nu.nl/film/60...-naast-elkaar-zitten.html

Geeft natuurlijk ook een onhoudbare situatie. Je kan niet aan mensen vertellen dat ze wel met zijn tweeën naast elkaar mogen zitten aan een restauranttafeltje of op terrasje, maar niet in een park of bioscoop.

De overheid heeft het zichzelf echt nodeloos moeilijk gemaakt met een ambigu palet aan regelgeving. Na 1 juni is het hek van de dam en voorzie ik dat alle bedrijven zelf maar invulling gaan geven aan wat volgens hen wijsheid is mbt regels.

Logisch ook, want voor velen is het open of failliet. Net als die strandtenten in Den Haag die al open gaan en nieuw wachten tot 1 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

@Grannd qua nivel: die peilstations dekken 0,8% van de bevolking af.

https://www.nivel.nl/en/n...n/huisartsen-peilstations

Dus niet zo gek dat er niet zo veel covid positief tussen zat/zit

Zeker in het begin was het zeer lokaal dus als daar geen station // huisartsenpost zit meet je niets.

Aangezien COVID redelijk langs de grote steden lijkt getrokken zie je denk ik dit beeld.
Edit; ah staat een kaartje op die site waar de posten zitten. Er lijken wel wat in Brabant en Limburg te zitten maar relatief veel boven de rivieren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9D8pMyyuBwel9hsFz2xjss1_Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1C1onfLdXGPVf8B8asfkm9J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Barrycade op 25-05-2020 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Valorian schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:13:
De overheid heeft het zichzelf echt nodeloos moeilijk gemaakt met een ambigu palet aan regelgeving. Na 1 juni is het hek van de dam en voorzie ik dat alle bedrijven zelf maar invulling gaan geven aan wat volgens hen wijsheid is mbt regels.

Logisch ook, want voor velen is het open of failliet. Net als die strandtenten in Den Haag die al open gaan en nieuw wachten tot 1 juni.
Zo ambigu zijn die regels niet, alleen levert het onevenredig veel gezeik op van mensen/branches die zich achtergesteld voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
MikeyMan schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:27:
[...]

Zo ambigu zijn die regels niet, alleen levert het onevenredig veel gezeik op van mensen/branches die zich achtergesteld voelen.
Nou ja, ambigu is misschien niet het goede woord. Maar de regels geven in ieder geval veel verwarring en leiden terecht tot veel onbegrip omdat de sector die het hardste schreeuwt het meeste mag. Zo mag je op dit moment:

- Niet met 3 mensen in een park zitten, óók niet op 1,5m afstand.
- Wel met 20 mensen in datzelfde park bootcampen bij 1,5 afstand.
- Niet met 3 mensen na dat bootcampen nog even napraten, ook niet bij handhaven 1,5m afstand
- Wel met 4 mensen op een bankje gaan zitten zonder afstand als je elkaar 'toevallig tegenkomt' in datzelfde park

En:

- Wel met 30 mensen tegelijk in een vochtige werfkelder dineren (mits genoeg afstand tussen tafels)
- Wel met 30 mensen tegelijk in een kerk gaan zingen en aerosols uitwisselen
- Niet in een goedgeventileerde 100x100m crossfit loods met 10 mensen sporten
- Niet in een 20m hoge goed geventileerde klimhal met 20 mensen klimmen.

En vanaf 1 juni:

- Niet met twee mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren naast elkaar lopen zonder 1,5m afstand
- Niet met twee mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren in het park zitten zonder 1,5m afstand
- Wel met diezelfde twee mensen aan een 90x90 cm tafeltje gaan zitten op een terras of in restaurant.

Etc. etc. etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 25-05-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
YakuzA schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:21:
[...]

De griepgolf was al weg voordat Corona kwam.
Nee hoor, die was gewoon in volle gang toen de maatregelen geintroduceerd werden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ijdod schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:51:
[...]

Nee hoor, die was gewoon in volle gang toen de maatregelen geintroduceerd werden.
Goed onderbouwd dat de influenza nog in volle gang was ;)

Verder was de griep vrijwel weg toen Covid-19 arriveerde:
Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-05/iazari_wk20_19_20_website.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25
@YakuzA interessante grafiek, waar heb je die vandaan?

Iemand die dus nu luchtwegklachten heeft, zal dus naar alle waarschijnlijkheid geen griep hebben.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:09:

Iemand die dus nu luchtwegklachten heeft, zal dus naar alle waarschijnlijkheid geen griep hebben.
Linkje via RIVM van data van het Nivel:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Is hier al een keertje in een van de topics langsgekomen, vandaar dat ik van het bestaan wist :)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 26-05-2020 10:13 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
YakuzA schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:08:
[...]

[Afbeelding]
En ik had nog overwogen de bron (nieuwsbrief influenza monitoring) te citeren... oh well. Ik zie nu bij het naslaan dat ik naar de verkeerde grafiek heb gekeken. (het IAZ beeld, niet de influenza specifieke grafiek) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:09:

Waarschijnlijk geen influenza, idd. Mogelijk wel iets anders (buiten Corona). Het betekent dat dit in de NIVEL tests niet naar voren komt. Het huisartsbezoek is ook een stuk minder laagdrempelig geweest in die periode, wat een effect *kan* hebben gehad op de cijfers. Ik weet wel dat slechts een klein aantal van de collega's die getest zijn op Corona daarwerkelijk positief testen, en dat was erg laagdrempelig (drivethrough), en die test deed je alleen als je klachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 17:06 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
In volle gang is misschien overdreven, maar ik denk juist dat de corona-maatregelen er toe geleid hebben dat influenza zo snel vertrokken was na week 11.

De tijdslijnen:

De laatste week waarin influenza werd getest volgens de geposte grafiek:
week 11, 09-03-2020 - 15-03-2020.

Tijdslijn Covid19:
27 februari : Eerste besmetting vastgesteld.
6 maart : Eerste dode
9 maart: Geen handen meer schudden
12 maart: Thuiswerken
15 maart: Scholen, restaurants,cafés etc. sluiten

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:41
Apache4u schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:01:
[...]

In volle gang is misschien overdreven, maar ik denk juist dat de corona-maatregelen er toe geleid hebben dat influenza zo snel vertrokken was na week 11.

De tijdslijnen:

De laatste week waarin influenza werd getest volgens de geposte grafiek:
week 11, 09-03-2020 - 15-03-2020.

Tijdslijn Covid19:
27 februari : Eerste besmetting vastgesteld.
6 maart : Eerste dode
9 maart: Geen handen meer schudden
12 maart: Thuiswerken
15 maart: Scholen, restaurants,cafés etc. sluiten
Dat zagen ze in Azië ook gebeuren.
Tijdens lockdown is er hier ook geen enkele verkoudheid meer gepasseerd in ons gezin. Die maatregelen hebben immers op alle overdraagbare ziektes een invloed.

Zo zullen SOA's vermoedelijk ook wel (veel) minder overgedragen zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
michael3 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Me hele handen gaan kapot van die zooi, overal kloven en uitdrogingen en dat terwijl ik me handen vier keer per dag in smeer met crème.
Die ontsmetting gels gebruik ik nu echt zo min mogelijk.
De hele dag handen wassen met zeep is daar ook goed in, denk dat het een mix is.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 17:04 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

[...]

Die ontsmettings gels overal ben ik echt helemaal zat.
gelukkig wordt die onzin al minder om elke keer die gore gel te moeten invrijven op me handen.
Me hele handen gaan kapot van die zooi, overal kloven en uitdrogingen en dat terwijl ik me handen vier keer per dag in smeer met crème.
Ik was vaak mijn handen maar daar gaan ze gelukkig niet kapot van. Voornamelijk unicura, dettol en op kantoor een zeepautomaat met unknown meuk. Even van je gezicht afblijven en thuis alsnog de handen wassen dan maar. Risico dat je dingen aanraakt zoals je auto die dan mogelijk wel besmet kunnen raken na het boodschappen doen. Daar heb ik dettol doekjes voor liggen in de auto.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

oef, in China wordt de 'gezondheidsapp' mogelijk permanent:
De Chinese stad Hangzhou wil een permanente versie ontwikkelen van de gezondheidsapp die in China wordt ingezet om het coronavirus te monitoren. Autoriteiten van de stad willen burgers in de app een kleurcode en gezondheidsscore geven op basis van onder meer hun medische dossiers.
https://www.nu.nl/tech/60...coronavirus-inzetten.html

Vind ik toch wel een serieuze stap dat ze daar als burger met een permanente gezondheidskleurcode moeten gaan rondlopen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:23

Indoubt

Always be indoubt until sure

YakuzA schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:45:
oef, in China wordt de 'gezondheidsapp' mogelijk permanent:

[...]

https://www.nu.nl/tech/60...coronavirus-inzetten.html

Vind ik toch wel een serieuze stap dat ze daar als burger met een permanente gezondheidskleurcode moeten gaan rondlopen.
Uiteraard, scope creep guaranteed.

Nu nog een automatische incinerator op strategische plaatsen en je houd de getallen laag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Die ontsmettings gels overal ben ik echt helemaal zat.
gelukkig wordt die onzin al minder om elke keer die gore gel te moeten invrijven op me handen.
Ik gebruik niet zoveel die ontsmettingsgels (ja, boodschappen doen, bijv), maar ik was (uiteraard) redelijk vaak mijn handen met zeep.
Ook funest voor de huid.

Ik gebruik handcreme van neutrogena. Werkt zeer goed.

Las net dat China afgelopen vrijdag bijna anderhalf miljoen tests heeft gedaan. Op een dag. Holymoly.
Blabla, niet te verifiëren, etc, maar het zal vast niet veel ontlopen.

In China is het voordeel dat er haast geen besmettingen zijn, dus ze kunnen batch-testing doen.

Dus ze kunnen 10 (of welk aantal dan ook) mensen bij elkaar doen en als ze allemaal negatief zijn komt er negatief uit de test en kan de volgende batch getest worden, en als de test positief uitkomt, dan moeten die 10 individueel getest worden.
Zo kan je, als je veel negatieve testen verwacht, op een veel hogere snelheid testen.

Ik vond dat wel interessant om even te vertellen :P

[ Voor 30% gewijzigd door anandus op 27-05-2020 07:58 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

anandus schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:53:
[...]

Ik gebruik niet zoveel die ontsmettingsgels (ja, boodschappen doen, bijv), maar ik was (uiteraard) redelijk vaak mijn handen met zeep.
Ook funest voor de huid.

Ik gebruik handcreme van neutrogena. Werkt zeer goed.

Las net dat China afgelopen vrijdag bijna anderhalf miljoen tests heeft gedaan. Op een dag. Holymoly.
Blabla, niet te verifiëren, etc, maar het zal vast niet veel ontlopen.

In China is het voordeel dat er haast geen besmettingen zijn, dus ze kunnen batch-testing doen.

Dus ze kunnen 10 (of welk aantal dan ook) mensen bij elkaar doen en als ze allemaal negatief zijn komt er negatief uit de test en kan de volgende batch getest worden, en als de test positief uitkomt, dan moeten die 10 individueel getest worden.
Zo kan je, als je veel negatieve testen verwacht, op een veel hogere snelheid testen.

Ik vond dat wel interessant om even te vertellen :P
Vermoedelijk doen ze er een macht van 2 bij elkaar. Je test er 128 tegelijk. Eentje positief de batch in twee verdelen en weer allebei testen. Je kan immers de pech hebben van twee positieve gevallen. Dan vervolgens de positieve batch weer splitsen. Als ik het goed heb berekend kan je met 15 testen zo 128 mensen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
In week 8! (carnaval) was de 'grote verspreiding' nadat tientallen (of meer) mensen terugkwamen van wintersport met Covid, dat moet dan week 6 of 7 zijn geweest.

Daarnaast lees jij de grafiek verkeerd imho, dit gaat puur over percentages van positieve testen, corrigeer je voor het aantal (N) dan zie je dat week 10 & 11 hoog scoren doordat de aantallen hoog liggen.
(Vergelijk week 49, 36 met ~70% -> 25, maar met week 10, 110 met > 40% zit je op >45)
Dan is de Corona paniek al uitgebroken en zie je mensen hun gedrag veranderen.

In het nieuws kwam dit ook gewoon langs:
https://www.rtlnieuws.nl/...chijnselen-nederland-rivm
De week voor carnaval was het dus nog officieel een griepepidemie
https://www.hartvannederl...erwijl-coronavirus-woedt/
Aangezien zoiets goed 10+ weken duurt is het niet gek dat we vlak voor de Corona uitbraak nog flink aan het griepen waren.

Toen de Corona pleuris uitbrak kon je de griep statistieken meteen in de prullenbak gooien. Los van de maatregelen ging de hele medische wereld op z'n kop. Als jij in die periode de griep kreeg, dan werd aangeraden om in quarantaine te gaan en niet om even langs te komen voor een test. Pas bij opname in het ziekenhuis kwam er een test (of als zorgmedewerker).
Dat is wel iets anders dan dat je snotterend even naar de huisarts ging in 2019.

Overigens vind ik jouw grafiek sowieso wel erg prettig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik geloof dat het MBO hier weer examens afneemt o.i.d. Ik zag daarstraks 3 leerlingen in koksuniform lekker hutje mutje naast elkaar een peukje roken op een bank. Zal wat worden als die school weer helemaal open gaat, ik zou dat lekker niet doen tot er minder risico is. Mijn universiteit blijft al tot minimaal februari 2021 dicht m.u.v. tentamens en praktijklessen en daar ben ik eigenlijk wel 'blij' mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Hoe gaan jullie om met fruit?
Kopen jullie gewoon bakjes met aardbeien in de supermarkt of op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 14:49

Spotmatic

Ken sent me

Cobb schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:37:
Dit gaat ook over groente zoals tomaten. Ik was het gewoon goed af onder de kraan en daarmee klaar. Normale hygiëne is voldoende!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Spotmatic schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Dit gaat ook over groente zoals tomaten. Ik was het gewoon goed af onder de kraan en daarmee klaar. Normale hygiëne is voldoende!
Ja dat begrijp ik met een appel of met een banaan nog wel, maar aardbeien worden vaak geplukt door arbeidsmigranten (die vaak op elkaar wonen lees:vleesindustrie) en kun je alleen maar even afspoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sagat
  • Laatst online: 19-09 07:57

Sagat

Is pappa x2!

Cobb schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Ja dat begrijp ik met een appel of met een banaan nog wel, maar aardbeien worden vaak geplukt door arbeidsmigranten (die vaak op elkaar wonen lees:vleesindustrie) en kun je alleen maar even afspoelen.
Aanrakingscontact was toch sowieso al een veel minder grote kans/risico dan de verspreiding via druppels in de lucht (aerosolen toch?) dus ja, met wassen kom je denk ik al een heel eind. Ik als risicogroep heb iig geen moeite met fruit eten (sterker nog denk dat het juist goed is om zoveel mogelijk natuurlijke vitaminen binnen te krijgen voor algemene fitheid etc.)

10 second ninja DONE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:47
Cobb schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Er zit natuurlijk best wat tijd tussen plukken en in de winkel liggen en vervolgens kopen; Dus de kans dat je daarlangs besmet wordt is echt heel miniem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

rik86 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Er zit natuurlijk best wat tijd tussen plukken en in de winkel liggen en vervolgens kopen; Dus de kans dat je daarlangs besmet wordt is echt heel miniem
Ik maak me ook meer zorgen om besmetting van de verse groenten IN de supermarkt, dus als er een andere klant even vrolijk richting het groentenschap zou hoesten. Daarom koop ik sinds de uitbraak alleen maar groenten die verpakt zijn.

Kost misschien iets meer plastic-afval maar aan de andere kant heeft dat veel minder risico op besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
Ik ontsmet de aardbeien met 70% alcohol en spoel deze daarna met water af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Je pakt ze uit het bakje en duwt ze in je mond?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Ik denk dat de kans op besmetting bij normale voedselverwerking (wassen met water) uitermate gering is. Het voedingscentrum geeft dat ook aan.

Wij kopen ons fruit en groente op dezelfde wijze als voorheen en behandelen deze producten ook zoals voorheen. Voor de rest houden wij ons zoveel mogelijk aan alle regels en blijf ik de komende tijd zeer voorzichtig met de combinatie: veel mensen, weinig ruimte binnen.

Daarnaast zal ik de komende tijd mensen proberen te ontlopen die op een koor zitten of naar de sportschool gaan. Dat lijken mij typisch plekken om makkelijk een corona besmetting op te lopen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Even een korte google laat zien dat dat bijna niet kan, volgens vrijwel iedereen. Ik eet me in ieder geval vrolijk weg door bergen fruit in bakjes. Was uiteraard alles wel, maar doe hier ook niet overdreven mee.

Over hoestende mensen in de supermarkt trouwens, ik was afgelopen vrijdag aan het werk, komt er echt een vent de winkel binnen die hoest op niveautje bronchitis, en dan ook nog eens in zijn handen. God wat kan ik me daar pissig om maken. Met een klein kuchje of niesje zou ik ook niet binnen blijven maar dit... Laat iemand anders lekker je boodschappen doen. Wist ook niet zo goed of ik hem er nou op moest aanspreken ja of nee, maar wilde in ieder geval niet in zijn buurt zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 16:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso na elke hap een slok vodka. Ik vertrouw helemaal niks meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

MikeyMan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:05:
Sowieso na elke hap een slok vodka. Ik vertrouw helemaal niks meer :+
Strohrum werkt beter, daar slaap je ook zo lekker van... :*)
Pagina: 1 ... 63 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?