Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.536 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Zonet een paar mondkapjes binnengekregen! We gaan de crisis nu wel doorkomen 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZxwFSgthkGOFIwlDOp9tRbO6Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z7Qe1x9aKxMVcHAjBjf4GJW.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder gekheid, kreeg vandeweek 10.000 mondkapjes toegestuurd via een van onze Chinese leveranciers.

Heb maar een paar mailtjes gewaagd aan de lokale ziekenhuizen hier of ze erin geïnteresseerd zijn. (Kan me voorstellen dat ze deze “Chinese” mondkapjes niet willen hebben ;)

edit: met geïnteresseerd bedoel ik gratis ;) Aangezien ik er verder niks mee zal doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rene op 14-05-2020 14:33 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke hypothetische O-) situatie:

Broer en schoonzus moeten allebei werken en kunnen een dag niet thuis werken. Iemand moet de kinderen van de weer begonnen basisschool halen, brengen doen ze zelf nog. Professionele opvang is niet geregeld, want normaal werkt er op die dag maar één.

Of ik de kinderen op wil halen. Natuurlijk wil ik dat wel, alleen zit ik dan met twee kinderen, dus drie personen, in de auto die niet uit één gezin komen.

Wat doe ik:
  1. De oudste te vroeg van school halen, die kan wel even alleen thuis blijven. Terugrijden en de jongste eind van de schooldag ophalen.
  2. De oudste normale tijd ophalen, de school met de jongste opzadelen tot ik weer terug ben om die op te halen.
  3. Allebei tegelijk ophalen en gokken dat de politie een volwassen man (van de juiste leeftijd) met twee kleine kinderen in de auto niet controleert, omdat ze aannemen dta het om een gezin gaat.
Gewetensvraagje, daar hadden ze met het maken van de corona regels even geen rekening mee gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Je denkt er over na en houd er rekening mee. Daar gaat het om. Dus doe wat je het beste lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SymbolicFrank schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:39:
[...]
Je denkt er over na en houd er rekening mee. Daar gaat het om. Dus doe wat je het beste lijkt.
Tja wat betreft besmettingsrisico zeg ik meteen optie 3. Ik zit daarna toch met twee kleine kinderen in huis die echt niet 1,5 meter afstand gaan houden. Dus waarom zou ik me over dat autoritje druk maken.

Maar als ik wel gecontroleerd wordt is het een dure oppasbeurt |:( En we hebben in de krant de afgelopen weken gezien dat je van de politie weinig rationeel denken hoeft te verwachten, auto's kunnen tegenwoordig al samenscholen...

Dan mag je even 400 euro aftikken omdat je geen afstand houdt tot kinderen waar je een kwartier later sowieso - geheel legaal - mee op <1,5m zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
En vervolgens op je strafblad te lezen. (https://www.nu.nl/coronav...et-iedereen-weet-dat.html)

Interessant probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een interessante. Ik begrijp dat deze wet- en regelgeving er snel doorheen gedrukt moest worden. Het is inmiddels wel vrij duidelijk dat het weinig genuanceerd en doordacht is. Helemaal met het opengaan van de scholen had men wel wat beter aan vervoer van die kinderen kunnen denken.

De tussenstand van de corona crisis is voor mij: politiek en politie een dikke onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
graceful schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:06:
En vervolgens op je strafblad te lezen.
Lijkt me sowieso interessant om aan de rechter voor te leggen, de proportionaliteit is behoorlijk zoek als je voor zoiets een strafblad krijgt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik weet niet of dat wel klopt: hoogtes van boetes hebben volgens mij geen invloed op of iets wel of niet op een strafblad beland. Een overtreding en misdrijf heeft daar wel invloed op: misdrijven belanden op je strafblad en overtredingen niet. Mij lijkt een corona boete geen misdrijf maar een overtreding. Of is besloten door de wetgever dat het er wel op belandt?

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:20
Tassadar32 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:41:
@MikeyMan Mijn vrouw is panisch dat haar vader (die toch al niet geweldige longen heeft) corona gaat krijgen. Hij wil alweer gaan sporten, gaat samen met z'n vrouw boodschappen doen en ze gaan samen gezellig winkelen (tuincentrum, schoenen). Vader van mijn buurman net zo. Soms vraag ik me af waarvoor we het allemaal doen als deze mensen blijkbaar zelf overal schijt aan hebben. :(
Ik heb hetzelfde met m'n vader. Ik blijf zoveel mogelijk weg omdat hij geen imuumsysteem meer heeft na chemobehandeling. Gaat ie zelf boodschappen doen, naar het tuincentrum etc, 'om er even uit te zijn'. Tsja 8)7
Dan besef je echt het risico niet

Nou dag he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:45:
[...]

Tja wat betreft besmettingsrisico zeg ik meteen optie 3. Ik zit daarna toch met twee kleine kinderen in huis die echt niet 1,5 meter afstand gaan houden. Dus waarom zou ik me over dat autoritje druk maken.

Maar als ik wel gecontroleerd wordt is het een dure oppasbeurt |:( En we hebben in de krant de afgelopen weken gezien dat je van de politie weinig rationeel denken hoeft te verwachten, auto's kunnen tegenwoordig al samenscholen...

Dan mag je even 400 euro aftikken omdat je geen afstand houdt tot kinderen waar je een kwartier later sowieso - geheel legaal - mee op <1,5m zit.
Ik zou je eerder druk maken over de juiste stoeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd Eentje in de kofferbak een optie?

@Bart-Willem https://eenvandaag.avrotr...-hebben-voor-je-loopbaan/
Er zit wat nuance in inderdaad.

[ Voor 63% gewijzigd door MikeyMan op 14-05-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 18:04
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:35:
Leuke hypothetische O-) situatie:

Broer en schoonzus moeten allebei werken en kunnen een dag niet thuis werken. Iemand moet de kinderen van de weer begonnen basisschool halen, brengen doen ze zelf nog. Professionele opvang is niet geregeld, want normaal werkt er op die dag maar één.

Of ik de kinderen op wil halen. Natuurlijk wil ik dat wel, alleen zit ik dan met twee kinderen, dus drie personen, in de auto die niet uit één gezin komen.

Wat doe ik:
  1. De oudste te vroeg van school halen, die kan wel even alleen thuis blijven. Terugrijden en de jongste eind van de schooldag ophalen.
  2. De oudste normale tijd ophalen, de school met de jongste opzadelen tot ik weer terug ben om die op te halen.
  3. Allebei tegelijk ophalen en gokken dat de politie een volwassen man (van de juiste leeftijd) met twee kleine kinderen in de auto niet controleert, omdat ze aannemen dta het om een gezin gaat.
Gewetensvraagje, daar hadden ze met het maken van de corona regels even geen rekening mee gehouden...
Ik zou gewoon voor optie 3 gaan. Echt geen politieagent die zich daar aan gaat wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Anatidae schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:08:
[...]

Ik heb hetzelfde met m'n vader. Ik blijf zoveel mogelijk weg omdat hij geen imuumsysteem meer heeft na chemobehandeling. Gaat ie zelf boodschappen doen, naar het tuincentrum etc, 'om er even uit te zijn'. Tsja 8)7
Dan besef je echt het risico niet
Ik heb ook een vader als een wandelende medisch handboek.
Maar vergis je niet in het geestelijke effect van nog meer opgesloten zitten dan normaal. Zieke / ouderen hebben al niet veel meer dan een uitje naar de winkel of af en toe eens naar een museum, maar nu kan dat ook dus niet meer.

Mijn vader blijft wel braaf thuis, gaat niet fun shoppen, überhaupt niet shoppen dat doet mijn moeder. Maar echt beter wordt het er geestelijk niet op. Hij ziet niets, maakt niets mee. Ziet zijn (klein)kinderen niet meer, of van ruime afstand.

Hij houdt vol, maar ik denk als dit nog veel langer gaat duren dat hij ook wellicht ook het risico zal gaan overwegen. Hij geeft ook aan: "ik ben 73, heb van alles onder de leden dus ik heb al niet meer zo lang.
Ik kan gvd zelfs mijn (klein)kinderen niet meer zien en of een knuffel geven....en dan ga ik zomenteen dood aan mijn andere kwalen nadat ik x jaar als een kluizenaar heb geleefd." ;( :|

En dat begrijp ik wel een beetje.
Hij ziet beelden waar iedereen doet alsof er geen COVID19 is dus realiseert: dat virus blijft nog wel even onder ons. Dus hij ziet zijn laatste paar jaren dat hij hier nog is in een thuisgevangenis eindigen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jadjong schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Ik zou je eerder druk maken over de juiste stoeltjes.
Die haal ik bij oma op, isofix, klik klik klaar... Ook natuurlijk weer een beeld waardoor oom agent kan denken dat het wel in orde is. ID hebben ze niet bij zich, maar als hij mijn ID natrekt ziet hij meteen dat ik geen kinderen heb.

Aan de andere kant is het een lease auto, dus ziet hij dan sowieso mijn naam wel als hij de nummerplaat na zou lopen?

@Barrycade Heel herkenbaar, heb het al een paar keer gehoord van opas en omas. Hoe ouder hoe opstandiger lijkt wel en ja ik begrijp het wel. Als dit nog een jaar duurt en ue bent dik in de 80 of mankeert al het een en ander wordt de jans wel reeel dat je er tussenuit knijpt terwijl jij de kleinkinderen al die tijd niet gezien hebt.

Mijn moeder is serieus, maar ja schoondochter is arts en heeft corona diensten. Dan wordt het wel heel eng.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2020 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Leuke button maken: "Hooikoorts :> "
Helaas gaat dat als het goed is niet werken. Op ons kdv ga je met snot naar huis, hooikoorts of geen hooikoorts. De richtlijnen zijn duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Ja daar doe je helemaal niks aan... bij mijn dochter hebben ze (paar jaar terug) een neusamandel weggebrand in het ziekenhuis, traumatische ervaring. Maar kind zit nog steeds regelmatig te snotteren. Is voor de rest gewoon gezond, eet goed, etc... dus ja, gaan we niks meer aan doen voorlopig.

Ze noemen ze niet voor niks snotneuzen, die kids ;)

Daarnaast komen allergieën voor in de familie. Zelf heb ik ook elk jaar last van hooikoorts... soms zelfs maanden dat ik met een snotneus rondloop. En ook keelpijn omdat dat snot 's nachts mijn keel in loopt.

Ben ik aan gewend, stoort me meestal ook niet enorm. Spuug die zooi 's ochtends uit en ga weer verder met mijn leven.

Maar ja...

Ik maak mij ook zorgen om die infrarood temperatuur controles die je weleens ziet. Daar scoor ik altijd veel te hoog op. Geen idee waarom, want als ik mijn temperatuur met een oorthermometer meet, is hij prima. Ik heb geen koorts, voel me prima.

Maar zo'n kut infrarood ding op mijn voorhoofd en ik ben doodziek, heb standaard 39 graden etc. Wij hebben er thuis eentje liggen en bij mij zit dat ding er altijd enorm naast, terwijl het bij de rest van de familie prima gaat...

Ook helemaal tof als ik echt koorts heb... dan geeft dat ding rustig 41 graden aan enzo :Z

Enige dat ik kan bedenken - dat anders aan mij is - is dat mijn voorhoofd schuin afloopt, beetje Neanderthaler style. Geen idee of dat invloed heeft.

PS
Gelukkig is er aandacht voor zie ik:

https://www.todayonline.c...-notoriously-not-accurate
Ik doe tegenwoordig 5 dagen per week aan hardlopen. Nu dat het weer wat frisser is heb ik aan het eind steeds een flinke loopneus. Dat is na een lekkere warme douche meteen afgelopen, maar de laatste 300 meter moet ik door het winkelcentrum naar mijn huis (ik woon boven winkels). Al een paar keer gehad dat handhaving personeel in het winkelcentrum - zij moeten zorgen dat de mensen zich aan de afstandsregels houden - mij sommeerde te vertrekken omdat ik mijn neus durfde op te halen in het winkelcentrum.

Niet dus, om te beginnen leuk dat ze daar rondlopen om het in goede banen te leiden, maar het is en blijft de openbare weg, ik ben niet ziek en ik heb een goede reen dat ik daar moet zijn. Ik laat mij niet voor niets in mijn huis opsluiten. Vrijwel allemaal waren dan ook vrij vriendelijk nadat ik ze de oorzaak van de loopneus en de reden dat ik daarme over straat liep uitlegde.

Eén zo'n boa vond echter dat de politie erbij moest komen,omdat ik weigerde te vertrekken. Ik heb hem veel succes gewenst, mijn adres gegeven, gezegd stuur ze maar langs en ben doorgelopen. Nooit meer wat van gehoord, zie hem nog wel eens staan, maar hij zegt niets meer.

Temperatuur controle zal ook wel een interessante zijn na 10km hardlopen... Alhoewel ik normaal juist een lager dan gemiddelde lichaamstemperatuur heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zacht schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:42:
[...]

Helaas gaat dat als het goed is niet werken. Op ons kdv ga je met snot naar huis, hooikoorts of geen hooikoorts. De richtlijnen zijn duidelijk.
Want het verschil in symptomen tussen hooikoorts en corona is initieel....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:34:
[...]

Want het verschil in symptomen tussen hooikoorts en corona is initieel....?
Let op: het kind mag niet naar de opvang als:

het kind één van de volgende klachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, of verhoging tot 38 graden;

het kind een huisgenoot heeft met verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid.

Bron: rijksoverheid.nl

Hele simpele en duidelijke regels. Wij zijn geen artsen die gaan/kunnen bepalen wat de oorzaak van het snot is. Dat daardoor kinderen geweigerd worden die Corona-vrij zijn is heel vervelend, maar helaas niet te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Nou, ik dacht: ik zal weer eens de boodschappen gaan bestellen bij de jumbo. Minimale levertijd: 8 dagen. Dus dat het twee weken geleden binnen een paar dagen was, kwam duidelijk doordat hun website zo'n puinhoop was. En de bezorgprijs is flink omhoog gegaan, naar 7-8 Euro.

En bij de AH begrijpen ze het ook nog maar half. Ook alles gesorteerd op populariteit. Die webmannen denken ook dat het zo hoort, omdat het bij Zalando ook zo gebeurt. Stel je voor dat alle artikelen in de supermarkt zo gerangschikt waren, dan kon je helemaal niets vinden. "Vandaag zitten de stoofperen ergens halverwege gangpad 3, maar de goedkope handperen zitten daar, zie je wel? En ik weet niet waar de dure handperen vandaag uithangen."

[ Voor 44% gewijzigd door SymbolicFrank op 14-05-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

Thomas schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:47:
[...]
Overigens is een keer een kuchje hier en daar of een niesje doodnormaal, daarvoor moet je mijn insziens niet binnen blijven.
Dat denk ik dus ook, maar ik ben heel bang dat mensen steeds meer in een stuip schieten als je een keer je keel schraapt of niest in het openbaar. Dan heel angstig van je wegkijken, maar in de tussentijd niet de anderhalve meter bij de andere klanten weg blijven in de supermarkt. 8)7

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Stoney3K schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:16:
[...]

Dat denk ik dus ook, maar ik ben heel bang dat mensen steeds meer in een stuip schieten als je een keer je keel schraapt of niest in het openbaar. Dan heel angstig van je wegkijken, maar in de tussentijd niet de anderhalve meter bij de andere klanten weg blijven in de supermarkt. 8)7
Ja en dat is 't hem dus ook. Ik werk in een supermarkt en ik kuch echt wel eens, maar inmiddels loop ik dan maar gewoon naar achter. Als blikken konden doden :'). Maar inderdaad, wel naar je kijken alsof je een melaatse bent als je een keer hoest of kucht, maar je niet aan de regels houden. Erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
... en na een half uur online winkelen bij de AH, zegt hij: "oeps, er ging iets mis.", en ligt de hele site er uit.

GRRR. Supermarkten, FIX DAT!

Edit: ok, hij is er weer. Maar het is heel frustrerend.

[ Voor 19% gewijzigd door SymbolicFrank op 14-05-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zelf ben "COVID-19 verdachte", mag het huis niet uit tot morgen, ze hebben me gisteren getest, krijg morgen de uitslag. Ik ben twee geleden gaan skeeleren en keihard op mijn hoofd gevallen, en bel nu maar eens een dokter op, met ik heb de al 4 dagen hoofdpijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
shadowman12 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:41:
Ik zelf ben "COVID-19 verdachte", mag het huis niet uit tot morgen, ze hebben me gisteren getest, krijg morgen de uitslag. Ik ben twee geleden gaan skeeleren en keihard op mijn hoofd gevallen, en bel nu maar eens een dokter op, met ik heb de al 4 dagen hoofdpijn....
waarom zou dat niet kunnen? is het virus overdraagbaar via de telefoon? oh shit ja, die 5G natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
P.O. Box schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:42:
[...]

waarom zou dat niet kunnen? is het virus overdraagbaar via de telefoon? oh shit ja, die 5G natuurlijk 8)
Ik snap je reactie niet, maar goed.

Ben ook aan het hoesten en niezen, heb veel symptomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
shadowman12 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:45:
[...]

vertaling van mijn reactie: bel gewoon de dokter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

shadowman12 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:45:
[...]

Ben ook aan het hoesten en niezen, heb veel symptomen
Je verhaal is wat warrig, als je na 8 dagen hoofdpijn krijgt na het vallen met skeeleren en nog meer Covid symptomen hebt en ook nog getest dan heeft dat hele skeeler verhaal er toch niets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Barrycade schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:47:
[...]

Je verhaal is wat warrig, als je na 8 dagen hoofdpijn krijgt na het vallen met skeeleren en nog meer Covid symptomen hebt en ook nog getest dan heeft dat hele skeeler verhaal er toch niets mee te maken?
Kan ook een lichte hersenschudding zijn omdat ik gevallen op mijn voorhoofd met het skeeleren. Vandaar dat ik ook zo warrig ben af en toe.
P.O. Box schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:46:
[...]

vertaling van mijn reactie: bel gewoon de dokter
Dat ben ik de hele dag al aan het doen, en hebben me dus gisteren laten testen. Maar zelfs met 8 paracetamol per dag en ibruprofen vermindert de hoofdpijn niet. Dus verwijzing naar neurloog gevraagd, maar die wil mij niet zien voordat ik ze horen dat test negatief is, huisarts geldt hetzelfde voor daar mag ik langs gaan om onderzoek te laten naar de hoofdpijn als de test negatief is.

Die test zelf is trouwens ook geen pretje, zeg gaan met een hele lang dunne draad door je neus heen echt pijnlijk en daar nemen ze dan neus slijmvlies af, door mond achter in de keel viel wel mee.

[ Voor 50% gewijzigd door Turdie op 14-05-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
shadowman12 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:50:
[...]

Kan ook een lichte hersenschudding zijn omdat ik gevallen op mijn voorhoofd met het skeeleren. Vandaar dat ik ook zo warrig ben af en toe.

[...]

Dat ben ik de hele dag al aan het doen, en hebben me dus gisteren laten testen. Maar zelfs met 8 paracetamol per dag en ibruprofen vermindert de hoofdpijn niet. Dus verwijzing naar neurloog gevraagd, maar die wil mij niet zien voordat ik ze horen dat test negatief is, huisarts geldt hetzelfde voor daar mag ik langs gaan om onderzoek te laten naar de hoofdpijn als de test negatief is.
ah zo, dat is wel redelijk essentiële achtergrond info die in je eerste bericht niet te zien was, waardoor je meer als twitter-klager overkwam dan als serieus iemand.
sterkte in ieder geval! hersenschudding koppijn is niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02

s3n

zacht schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Let op: het kind mag niet naar de opvang als:

het kind één van de volgende klachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, of verhoging tot 38 graden;

het kind een huisgenoot heeft met verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid.

Bron: rijksoverheid.nl

Hele simpele en duidelijke regels. Wij zijn geen artsen die gaan/kunnen bepalen wat de oorzaak van het snot is. Dat daardoor kinderen geweigerd worden die Corona-vrij zijn is heel vervelend, maar helaas niet te voorkomen.
Rivm schrijft onderstaande:
https://lci.rivm.nl/langdurig-neusverkouden-kinderen
Het kdv was hier niet mee bekend, de huisarts wil afwachten tot een eventuele versoepeling op 1 juni voor hij hier naar kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 23:30
SymbolicFrank schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:43:
Snotteren is gezond, het verhoogt je afweer tegen bacteriën en virussen. Niet opsnuiven maar snuiten.
Juist niet:
https://gezondidee.mumc.n...-ophalen-bij-een-loopneus
"Bij het snuiten verhoog je namelijk de druk in je neus waardoor het slijm met ziekteverwekkers de neusbijholtes in kan worden geblazen. Dit kan voor een bijholteontsteking zorgen. Bij het ophalen van je neus en vervolgens doorslikken van het slijm, zorg je dat het slijm in de juiste richting gaat – naar de maag.
Verder kan snuiten vervelende gevolgen hebben voor middenoor + trommelvlies als je het te hard doet.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
GAIAjohan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Juist niet:

[...]

Verder kan snuiten vervelende gevolgen hebben voor middenoor + trommelvlies als je het te hard doet.
Dit! Vriendin als ze verkouden is snuit ook (te hard) gevolg is altijd bijholteontstekint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
GAIAjohan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:00:
Juist niet:

Goed snuiten is een kunst. Probeer het maar eens met de zakdoek om je neus heen, tegen je neus aan en op afstand voor je neus. Je zult zien dat het alle drie een heel ander effect heeft. Het zelfde geldt ook voor hoesten: het lijkt logisch om je hand op afstand te houden, maar het werkt beter als je je hand tegen je mond aan houd.

Ja, ik heb heel wat gehoest en gesnoten tijdens mijn leven en ik heb het allemaal heel uitgebreid geprobeerd. En over het algemeen: hoe langer je het ophoud, hoe meer problemen.

Het kan wel zo erg worden dat je niet meer kunt stoppen, dat is weer een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Tussen haakjes: ik bestelde bij AH een enkel en een dubbel varkenshaasje, maar dat dubbele zit niet in mijn boodschappenwagentje. Als ik het artikel selecteer zie ik dat ik er 1 heb besteld en de totaalprijs wijzigt ook als ik het toevoeg of verwijder. Ik heb toch maar op "akkoord" gedrukt (ik ben een uur met bestellen bezig geweest), maar ik moet morgen dus toch weer met de helpdesk gaan bellen...

:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 23:30
SymbolicFrank schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 00:04:
[...]

Goed snuiten is een kunst. Probeer het maar eens met de zakdoek om je neus heen, tegen je neus aan en op afstand voor je neus. Je zult zien dat het alle drie een heel ander effect heeft. Het zelfde geldt ook voor hoesten: het lijkt logisch om je hand op afstand te houden, maar het werkt beter als je je hand tegen je mond aan houd.

Ja, ik heb heel wat gehoest en gesnoten tijdens mijn leven en ik heb het allemaal heel uitgebreid geprobeerd. En over het algemeen: hoe langer je het ophoud, hoe meer problemen.

Het kan wel zo erg worden dat je niet meer kunt stoppen, dat is weer een ander probleem.
Afhankelijk van de verstopping zet je gewoon een bepaalde druk op het trommelvlies via de buis van Eustachius. Kan echt extreme problemen geven. Tevens, afhankelijk van de verstopping zal je nog steeds een hoeveelheid je bijholten in duwen.

Als laatste zit je een UMC tegen te spreken. Wie zal ik geloven, universitair medisch centrum of @SymbolicFrank . :z

Ik blijf gewoon ophalen, ook omdat beschadigingen in mijn middenoor niet is waar ik behoefte aan heb, net als bijholte-ontstekingen. En ja, zelfs je eigen verse neussappen :9~ vind ik smakelijker dan een toeterende snuiter.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
GAIAjohan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 01:41:
Als laatste zit je een UMC tegen te spreken. Wie zal ik geloven, universitair medisch centrum of @SymbolicFrank . :z
Eerst zelf ervaren, dan geloven. Ik heb niets met autoriteiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
s3n schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Rivm schrijft onderstaande:
https://lci.rivm.nl/langdurig-neusverkouden-kinderen
Het kdv was hier niet mee bekend, de huisarts wil afwachten tot een eventuele versoepeling op 1 juni voor hij hier naar kijkt.
Dat is nieuwe informatie waar we niet van op de hoogte waren. De branche-verenigingen hebben een protocol opgesteld (hier te downloaden: https://www.kinderopvangt...e-kinderopvang-na-11-mei/) waarin deze informatie van het RIVM niet is opgenomen.
Bedankt voor de link, ik ga dit bespreken op het werk. Deze eerste week hebben wij nog geen snot gezien, dus is het nog niet van toepassing geweest bij ons.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Turdie
Update:
Net met de huisarts gebeld en Corona test is gelukkig negatief!
Heel blij mee dat ik i.i.g geen Corona heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19
Schoonzus viert 'gewoon' haar verjaardag komend weekend. Wel met iedereen verspreid over de dag, maar toch. Heb ik iets gemist, is dit gewoon weer oke?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44
sfinx schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:02:
Schoonzus viert 'gewoon' haar verjaardag komend weekend. Wel met iedereen verspreid over de dag, maar toch. Heb ik iets gemist, is dit gewoon weer oke?
Je mag 2 mensen op bezoek. Dus als iedere keer 2 mensen op bezoek komen is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 23:11
Joostje123 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:17:
[...]

Je mag 2 mensen op bezoek. Dus als iedere keer 2 mensen op bezoek komen is het goed.
nou ja, 't advies is volgens mij nog steeds om 't te beperken, toch? al moet ik zeggen dat ik 't niet echt duidelijk vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joostje123 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:17:
[...]

Hoeveel prive bezoek je thuis ontvangt wordt niet gehandhaaft tenzij het als evenement gezien wordt of er overlast is. Dit omdat men dit anders een te grote inbreuk op de prive sfeer vindt.

In de tuin ontvangen is sinds de laatste versoepeling nog makkelijker, de limiet is dat niet gezinsleden 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden en die wordt gehandhaaft. Dus als jij een grote tuin hebt kan je zoveel mensen uitnodigen als er met de vereiste afstand in passen.

Ik ben maandag jarig en ga dan bij mijn moeder langs met gebak, die heeft een grote tuin waarin afstand bewaard kan worden broer en gezin komen ook.

Even vergelijken met de oude regels van max drie bezoekers niet uit gezin: onder die regels hadden mijnmoeder, haar vriend en ik dus probleemloos bij mijn broer op visite gekund, maar zowel mijn moeder alsmik konden niet de ontvanger zijn. Dit terwijl mijn moeder de grootste tuin en ik veruit de ruimste woonkamer heb. Zo als ik al eerder zei de Corona maatregelen zijn gehaast in elkaar gezet en de boel rammelt aan alle kanten. Het motto zou dus moeten zijn ga er verstandig mee om en handel in de geest, met het het doel in oog. Helaas is dat bericht bij onze politie nooit aangekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.rijksoverheid...ijks-leven/afstand-houden

Zo onduidelijk is het niet. Max 3 mensen thuis.
Er wordt geen uitzondering gemaakt voor tuinen. En in ben hier nog steeds niet echt blij mee :P

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 15-05-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

rik86 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:50:
[...]

nou ja, 't advies is volgens mij nog steeds om 't te beperken, toch? al moet ik zeggen dat ik 't niet echt duidelijk vind...
En dat is zo leuk met 'regeltjes', het hele advies 'als het niet nodig is, doe het dan ook niet' is nog steeds van kracht, maar mensen gaan blind voorbij aan die regel en gaan die 'max per huis, max per kamer, max per ruimte' tot op de grens zoeken.

Bij elke uitnodiging zeg ik nog steeds 'het is niet nodig, dus doe ik het niet', zelfs als je mensen wil zien, hou het beperkt, enkel als het nodig is. En zoals rijksoverheid het mooi zegt:
Dus wees verstandig en doe het niet

Ieder z'n eigen ding denk ik dan, ik ben zelf eind van de maand jarig en ik vier het gewoon niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In huis wordt zoals gezegd niet gehandhaafd, omdat dat een te grote inbreuk op de prive sfeer is. Men gaat niet bij de mensen naar binnen kijken zo gezegd. Iemands tuin is net zo prive natuurlijk, maar kan je vaak makkelijker vanaf de openbare weg observeren.

Als jouw tuin een hoog hek erom heeft staan en niet te zien is zonder een privé woning in te gaan. bijvoorbeeld bij woonblokken waar de tuinen vanntegeniverliggende blokken aan elkaar grenzen en je alleen door de woning in de tuinen kan komen. Of je hebt een landgoed wat niet van de openbare weg is te zien (maar dan is afstand houden natuurlijk ook geen issue) heb je eigenlijk in de tuin alleen maar wat te vrezen als je vervelende buren hebt.

@SinergyX Begrijpelijke keuze, ik zou normaal gesproken ruim 15 man op bezoek krijgen. Doe het nu met de naaste familie en houdt afstand in acht.

Maar ja ik had dan ook een depressieve moeder aan de lijn twee weken terug die in tranen letterlijk zij dat ze het leven niet leuk vond en dat als dit was hoe het verder moest het van haar niet meer hoefde. Ze heeft vroeger al eens bij de psycholoog gelopen en medicijnen geslikt, dat gaat niet weer gebeuren. Corona pandemie of niet ...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd of je onder handhaving uit kan komen lijkt me niet de beste argumentatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:09:
@Verwijderd of je onder handhaving uit kan komen lijkt me niet de beste argumentatie
An sich niet, maar als die zelfde groep in mijn geval in het ene huis geheel volgens de regels bijeen mag komen en in het andere huis niet, dan wordt dat toch echt wel een argument.

De regel niet meer dan drie mensen niet uit je gezin klinkt logisch, maar betekentvdat gezinnen van 4 of meer alleen bezoek mogen ontvangen, maar niet op bezoek kunnen gaan. Wat is het verschil? Als men een beetje door had gedacht had men het op niet meer dan drie huishoudens bij elkaar gehouden. Er vanuitgaande dat ken in eennhuishouden in normaal leven geen afstand houdt is dat namelijk hetzelfde besmettingsgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 07:57

Sagat

Is pappa x2!

sfinx schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:02:
Mijn verwondering is de supermarkten, aan de ene kant snap ik het, dat ze niet eeuwig karretjes kunnen blijven boenen, maar bij de lidl was het business as usual, dus je mag zelf schoonmaken als je het wil........en anders maar niet.
(ps wel je eigen zeep/onsmettings middel meenemen...)

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:29
@Verwijderd
Stop eens met uitvluchten zoeken. De richtlijn is duidelijk: maximaal drie personen bezoek tegelijk, al heb je een voetbalveld in de tuin.

Dat ze het niet handhaven is uit praktische en privacy overwegingen maar de richtlijn is er niet voor de kat zijn kut. Dus geef een beetje om je medemens en houd je er verdomme aan. Door dit soort richtlijnen kunnen we een nieuwe lockdown voorkomen en dat willen we allemaal toch?

Edit:
Je kunt van allerlei subregels gaan verzinnen met huishoudens of vierkante meters maar daar wordt het niet duidelijker op.

[ Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 15-05-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:05:
@SinergyX Begrijpelijke keuze, ik zou normaal gesproken ruim 15 man op bezoek krijgen. Doe het nu met de naaste familie en houdt afstand in acht.

Maar ja ik had dan ook een depressieve moeder aan de lijn twee weken terug die in tranen letterlijk zij dat ze het leven niet leuk vond en dat als dit was hoe het verder moest het van haar niet meer hoefde. Ze heeft vroeger al eens bij de psycholoog gelopen en medicijnen geslikt, dat gaat niet weer gebeuren. Corona pandemie of niet ...
Ik heb een moeder in weinig andere situatie, kan kleinkind niet zien, niemand erbuiten, ziektes in de familie, zelf 2x ziekenhuis, begin van de maand was het nog jaar geleden dat m'n vader overleed, maar als je nu een 'beetje geeft', morgen is dat hele happy 'gezellig samen' gevoel gewoon weer verdwenen, maar omdat die verjaardag prima kon, zal de rest toch ook wel makkelijk kunnen? Dan maar nog een weekje of wat doorzetten, dan maar 1 persoon langs laten komen die net genoeg is om alles beetje ok te houden.

Ben ik té voorzichtig? Misschien, maar ik draai een 'better safe then sorry' principe, lang niet iedereen kan zich makkelijk onder controle houden als het gaat om sociale interactie, toch een keer een terrasje, toch een keer restaurant, toch een keer die verjaardag, voor je het weet wil je nu alweer 'normaal' leven. Ik heb gelukkig maar 2 corona gevallen in de kenniskring, beide goed afgelopen, maar ik zou er niet makkelijk mee kunnen leven als ik ergens indirect verantwoordelijk zou zijn voor een minder goed afgelopen corona zaak, omdat ik zo nodig wel onder de mensen wilde zijn.
Sagat schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:21:
[...]
Mijn verwondering is de supermarkten, aan de ene kant snap ik het, dat ze niet eeuwig karretjes kunnen blijven boenen, maar bij de lidl was het business as usual, dus je mag zelf schoonmaken als je het wil........en anders maar niet.
Eigenlijk is dit hetzelfde, ze doen het een paar keer niet, ze zien dat het prima gaat, dus waarom doorgaan? Gewoon weer terug naar 'normaal'. De 2 supermarkten waar ik kom staan ze nog steeds netjes schoon te maken, het heeft wel een 'sociaal' effect als jij zo'n karretje schoonmaakt, dat de persoon achter je dit bijna automatisch ook doet.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor in de tuin is de richtlijn 1,5 meter afstand en is er geen maximum anders dan de ruimte die je nodig hebt.

En als we met zijn alle mijn verjaardag bij mijn broer vieren voldoen we aan de bezoekregels, bij mijn moeder thuis niet. Dat is idiote regelgeving dus dan maak ik mijn eigen keuzes. En als het op locatie A kan dan kan het op locatie B voor mij ook, punt.

@SinergyX Ik ken meerdere mensen met Corona, waarvan er helaas 1 is overleden. Guess what, die hield zich netjes aan alle regels compleet afgezonderd, waarschijnlijk bij een winkel bezoek, enuge waarvoor ze nog buiten de deur kwam, opgelopen. Dat is domweg pech en de maatregelen zijn om de kans hierop te minimaliseren, prima.

Dus ja ik begrijp het, maar begrijp jij ook wat depresiviteit doet? Ik heb het al een keer gezien en ik maak mij daar serieus meer zorgen om dan om de Corona en daar helpt geen enkel Corona maatregel tegen!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd nogmaals, er is geen uitzondering voor tuin. Tuin = thuis, dus max 3.

Ik ben het er ook niet mee eens, maar dat is de regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:34:
Voor in de tuin is de richtlijn 1,5 meter afstand en is er geen maximum anders dan de ruimte die je nodig hebt.

En als we met zijn alle mijn verjaardag bij mijn broer vieren voldoen we aan de bezoekregels, bij mijn moeder thuis niet. Dat is idiote regelgeving dus dan maak ik mijn eigen keuzes. En als het op locatie A kan dan kan het op locatie B voor mij ook, punt.
dit staat op de site van de overheid:

Hoeveel mensen mag ik thuis op bezoek ontvangen?
De richtlijn voor bezoek thuis is: maximaal 3 mensen buiten de mensen die in het huis wonen. Onderling moet 1,5 meter afstand worden gehouden.

Daar zie ik geen uitzondering qua tuin; Ze handhaven er alleen niet op, tenzij er overlast is of je veiligheidsregio daar eigen beleid voert.

't ophalen van andermans kind daarentegen zou mogelijk wel kunnen, want daar zijn de regels extra verwarrend over:

Voor wie geldt een uitzondering op de 1,5 meterafstandregel?
De uitzondering voor de 1,5 meter afstand geldt voor gezinnen die tot 1 huishouden behoren en kinderen tot en met 12 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Voor in de tuin is de richtlijn 1,5 meter afstand
Nee, de richtlijn is maximaal drie personen bezoek. Dat staat gewoon op de site van het RIVM. Stop met je als louche belastingadviseur te gedragen en neem je verantwoordelijkheid. Bedenk ook hoe gezegend iemand met een grote tuin is. Op een flatje kun je helemaal geen kant uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Sagat schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Hier in de stad staat bij Aldi en Lidl wel nog een tafel met een rol papier en een spuitbus, maar men verwacht dat je het zelf regelt. Ik was gisteren bij een Aldi in mijn oude wijk en daar heeft een dakloze een mooi businessmodel in gevonden: die staat nu karretjes te poetsen en vraagt een vrijwillige bijdrage voor de dakloze medemens. Ik had geen cash op zak, dus heb in de winkel nog een kleinigheidje te eten voor hem gekocht.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:39:
[...]

Nee, de richtlijn is maximaal drie personen bezoek. Dat staat gewoon op de site van het RIVM. Stop met je als louche belastingadviseur te gedragen en neem je verantwoordelijkheid. Bedenk ook hoe gezegend iemand met een grote tuin is. Op een flatje kun je helemaal geen kant uit.
Het feit dat mensen hier inmiddels al een half topic lang proberen om mazen in die regel te vinden en oplossingen te vinden om toch met mensen (persoonlijk) contact te kunnen hebben is toch ook een teken aan de wand dat de regels die er nu zijn, compleet tegennatuurlijk zijn en haaks staan op normaal menselijk gedrag?

Dat je dat je dat een week volhoudt, fair enough. Een maand, ook nog wel te verantwoorden. Maar we hebben het nu over een periode van een half jaar of langer waarin we geen uitzicht hebben op iets anders. Dan heb je het niet meer over een 'noodmaatregel', maar dan lok je alleen maar burgerlijke ongehoorzaamheid uit.

Heck, zelfs het RIVM krijgt dat in de gaten en gaat zijn eigen anderhalvemeter-regel tegen spreken. Want die zien de bui echt wel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Stoney3K Wat stel je voor?
Veel platter kun je het niet maken zodra je gericht vrijheden gaat teruggeven.

Buiten een totale lockdown, hou je altijd onduidelijkheden en mensen die de mazen van de wet gaan opzoeken. En tot op zekere hoogte wordt daar denk ik ook rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Stoney3K
Mensen zijn verwend. Huilie huilie als ze een paar maandjes geen seks kunnen hebben of geen groot tuinfeest kunnen geven terwijl er miljoenen mensen zijn voor wie dat ook zonder corona al een feit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dus ja ik begrijp het, maar begrijp jij ook wat depresiviteit doet? Ik heb het al een keer gezien en ik maak mij daar serieus meer zorgen om dan om de Corona en daar helpt geen enkel Corona maatregel tegen!
Noem me een klootzak, maar depressiviteit los je niet op met een 'simpele verjaardag', wat je nu doet is een poging tot beter, maar daarmee zet je de levens van anderen op het spel. Als er medicijnen en consult al bij zitten, speelt dit al ver voor corona.
Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:54:
Het feit dat mensen hier inmiddels al een half topic lang proberen om mazen in die regel te vinden en oplossingen te vinden om toch met mensen (persoonlijk) contact te kunnen hebben is toch ook een teken aan de wand dat de regels die er nu zijn, compleet tegennatuurlijk zijn en haaks staan op normaal menselijk gedrag?
Mensen die zich nog prima kunnen redden in deze tijd zal je hier ook niet horen, logisch dat je uitsluitend de 'mazenzoekers' hier zal vinden. Ik noem het ook niet tegennatuurlijk, eerder een afwijking van je normale levensgewoontes, er zullen er genoeg zijn waar deze maatregelen niet veel anders zijn dan zoals zij ~3maanden geleden ook gewoon leefden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:25:
@Verwijderd
Stop eens met uitvluchten zoeken. De richtlijn is duidelijk: maximaal drie personen bezoek tegelijk, al heb je een voetbalveld in de tuin.

Dat ze het niet handhaven is uit praktische en privacy overwegingen maar de richtlijn is er niet voor de kat zijn kut. Dus geef een beetje om je medemens en houd je er verdomme aan. Door dit soort richtlijnen kunnen we een nieuwe lockdown voorkomen en dat willen we allemaal toch?

Edit:
Je kunt van allerlei subregels gaan verzinnen met huishoudens of vierkante meters maar daar wordt het niet duidelijker op.
Ik citeer even onze overheid:

Met hoeveel mensen mag ik buiten zijn?
Vermijd drukte. Altijd geldt de 1,5 meter afstand met mensen die niet tot uw huishouden behoren. Er geldt geen maximumaantal personen waarmee u buiten mag zijn. Vanaf 3 personen kan er op die 1,5 meter worden gehandhaafd. Wordt het op bepaalde locaties te druk, dan kan er worden opgetreden.

Tuin = buiten, dus als je een voetbal veldt hebt...

Handhaving is dus op 1,5meter, niet op aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:02

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Dat je dat je dat een week volhoudt, fair enough. Een maand, ook nog wel te verantwoorden. Maar we hebben het nu over een periode van een half jaar of langer waarin we geen uitzicht hebben op iets anders. Dan heb je het niet meer over een 'noodmaatregel', maar dan lok je alleen maar burgerlijke ongehoorzaamheid uit.

Heck, zelfs het RIVM krijgt dat in de gaten en gaat zijn eigen anderhalvemeter-regel tegen spreken. Want die zien de bui echt wel hangen.
Nee hoor, mensen zoeken altijd de grenzen op van wat mogelijk is. Op de snelweg rijden veel mensen regelmatig 2km/u te hard en dat is puur omdat ze weten dat er een correctie van 3km/u plaats vindt.

Overigens spreekt de RIVM nergens zijn eigen 150cm regel tegen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:03:
@Stoney3K
Mensen zijn verwend. Huilie huilie als ze een paar maandjes geen seks kunnen hebben of geen groot tuinfeest kunnen geven terwijl er miljoenen mensen zijn voor wie dat ook zonder corona al een feit was.
Tuurlijk kun je het in het extreme gaan trekken, maar je hebt het ook over situaties zoals ouderen die nog geen jaar te leven hebben en die nu dus niemand mogen zien, alleen moeten sterven. Ouders in verwachting waarvan de vader uitwonend is, die zijn pasgeboren kleintje niet eens vast mag houden.

En dát die maatregelen er zijn, is in principe nog niet het probleem, het probleem is dat ze nu als "tijdelijk" werden verkocht maar effectief voor onbepaalde tijd zijn ingesteld, want "tot er een vaccin is" kan zelfs betekenen "nooit". Daarmee is dus zelfs het hele politieke proces compleet ondermijnd, onder het mom van nood breekt wet.

De economische schade begint nu ook te groot te worden en de maatregelen worden langzaam op een schaal aan de laars gelapt, die niet meer te handhaven valt. En de psychische schade, die moeten we nog zien, ik ben heel benieuwd of de GGZ dat aan kan met alle bezuinigingen die ze voor hun kiezen hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Ik citeer even onze overheid:

Met hoeveel mensen mag ik buiten zijn?
Vermijd drukte. Altijd geldt de 1,5 meter afstand met mensen die niet tot uw huishouden behoren. Er geldt geen maximumaantal personen waarmee u buiten mag zijn. Vanaf 3 personen kan er op die 1,5 meter worden gehandhaafd. Wordt het op bepaalde locaties te druk, dan kan er worden opgetreden.

Tuin = buiten, dus als je een voetbal veldt hebt...

Handhaving is dus op 1,5meter, niet op aantal.
Overheid != RIVM
RIVM is wel onderdeel van de overheid. Maar de overheid is niet onderdeel van RIVM.

Om jouw voorbeeld te pakken:
Een voetbal veld is publieke ruimte en bij voetbal heb je direct contact met vreemde. De overheid heeft daarom op advies van het RIVM besloten dat alle sportvelden waar direct contact waarschijnlijk is gesloten te houden.

Dus tenzij je een gezin (gezin != familie) hebt van 22 man is de maatregel van de overheid terecht.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:12:
[...]

En dát die maatregelen er zijn, is in principe nog niet het probleem, het probleem is dat ze nu als "tijdelijk" werden verkocht maar effectief voor onbepaalde tijd zijn ingesteld, want "tot er een vaccin is" kan zelfs betekenen "nooit". Daarmee is dus zelfs het hele politieke proces compleet ondermijnd, onder het mom van nood breekt wet.
1 seconde is net zo tijdelijk als 30 jaar. Dat het niet overeenkomt met de verwachting die mensen hebben met "tijdelijk" is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:02:
@Stoney3K Wat stel je voor?
Veel platter kun je het niet maken zodra je gericht vrijheden gaat teruggeven.

Buiten een totale lockdown, hou je altijd onduidelijkheden en mensen die de mazen van de wet gaan opzoeken. En tot op zekere hoogte wordt daar denk ik ook rekening mee gehouden.
Dit klinkt heel cru, maar misschien moeten we eens gaan denken over ons verlies nemen. Dat is misschien een enorm zure pil om te slikken, en eentje die zeker weten levens gaat kosten, maar het middel is langzaam echt erger dan de kwaal aan het worden. Want de nasleep van deze crisis gaat groter worden dan het probleem wat we nu op korte termijn proberen op te lossen.

En dat zeg ik als iemand wiens vader afgelopen zondag is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DevWouter schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:14:
[...]

1 seconde is net zo tijdelijk als 30 jaar. Dat het niet overeenkomt met de verwachting die mensen hebben met "tijdelijk" is wat anders.
Het is "tijdelijk" als er duidelijk gezegd wordt "1 seconde" of "30 jaar". En van die laatste kun je best wel argumenteren dat er een democratisch proces aan vooraf zou moeten gaan.

"Totdat <onwaarschijnlijke gebeurtenis X>" is in ieder geval niet tijdelijk. Een contract "tot het bedrijf failliet gaat" is ook geen tijdelijk contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:58
D-e-n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:03:
@Stoney3K
Mensen zijn verwend. Huilie huilie als de IC's vol raken terwijl er miljoenen (miljarden?) mensen zijn die nooit in hun leven toegang hebben tot een IC.

Last.fm
Films!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:14:
[...]

Dit klinkt heel cru, maar misschien moeten we eens gaan denken over ons verlies nemen. Dat is misschien een enorm zure pil om te slikken, en eentje die zeker weten levens gaat kosten, maar het middel is langzaam echt erger dan de kwaal aan het worden. Want de nasleep van deze crisis gaat groter worden dan het probleem wat we nu op korte termijn proberen op te lossen.

En dat zeg ik als iemand wiens vader afgelopen zondag is overleden.
Allereerst gecondoleerd met je verlies.

Maar hoe langer het virus aanwezig is hoe groter de economische schade wordt. Kan het onderzoek niet terug vinden, maar toen in Amerika de Spaanse Griep (die eigenlijk uit Kansas kwam) aanwezig was bleken de staten die het strengst ware de meeste economische vooruitgang te boeken toen de crisis voorbij was.

Dus hoe vroeger je open gaat hoe groter de economische schade wordt.

Uiteraard moet je rekening houden dat Amerika niet gelijk is aan Nederland en dat de tijden ook anders waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
De regels staan inderdaad haaks op normaal menselijk gedrag, maar het feit dat die regels niet consequent zijn en tamelijk willekeurig lijken, dat speelt natuurlijk ook mee. Ik mag inderdaad niet bij mijn ouders op bezoek als mijn broer met zijn kinderen dat ook doet. Maar ik mag wel bij mijn broer op bezoek als mijn ouders ook komen. Hoewel dat laatste in ons geval logistiek ook het handigst is, is dat wel raar.

Nou pleit ik er echt niet voor om mazen in de wet te zoeken zodat je lekker je tuinfeestje kunt houden, dat doe je maar wanneer het weer echt kan. Maar het is wel heel wrang dat die regels zo ontzettend willekeurig en niet consequent zijn.

Als een familielid komt te overlijden, mogen er maar een paar mensen bij zijn. Inmiddels zijn erehagen (de enige manier waarop anderen de overledene een laatste eer kunnen bewijzen) ook niet meer de bedoeling. Tegelijkertijd mogen mensen wel in een enorme rij gaan staan bij de Gamma om overbodige rotzooi te gaan kopen. Kortom: als een familielid overlijdt: laat iedereen naar de Gamma gaan en rijd daar langs met je lijkwagen. Dan heb je toch nog die erehaag. :)

Wil je daarna gezellig samen komen, dan kan dat overigens ook. Je rijdt gewoon individueel naar het station en gaat met een hele groep mensen met zelfgefabriceerde mondkapjes in een trein zitten. Doe dat aan het begin van een lijn en claim een heel rijtuig, dan legt niemand je een strobreed in de weg.

Die willekeur ontstaat omdat er die regels om de haverklap worden aangepast en dan ook nog eens zo snel mogelijk (nu, maintenant, tout de suite, heute nog godverdomme, zoals een wijs Vlaming al eens opschreef) en per direct erdoor gedrukt moeten worden. Ik zeg niet dat ik het als beleidsmaker zoveel beter zou kunnen doen, maar ik snap wel dat mensen daar hun vraagtekens bij zetten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevWouter schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Overheid != RIVM
RIVM is wel onderdeel van de overheid. Maar de overheid is niet onderdeel van RIVM.

Om jouw voorbeeld te pakken:
Een voetbal veld is publieke ruimte en bij voetbal heb je direct contact met vreemde. De overheid heeft daarom op advies van het RIVM besloten dat alle sportvelden waar direct contact waarschijnlijk is gesloten te houden.

Dus tenzij je een gezin (gezin != familie) hebt van 22 man is de maatregel van de overheid terecht.
Citaat komt van een rijksoverheid pagina bijgehouden door het ninisterie van justitie, niet van het RIVM. Als uiting van justitie betekent dit dat zij hier aan gebonden zijn bij de handhaving, ook al zouden de officiele regels wat anders zeggen.
SinergyX schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Noem me een klootzak, maar depressiviteit los je niet op met een 'simpele verjaardag', wat je nu doet is een poging tot beter, maar daarmee zet je de levens van anderen op het spel. Als er medicijnen en consult al bij zitten, speelt dit al ver voor corona.
Ik ga inderdaad af en toe op bezoek. Mijn Moeder en heel af en toe mijn broer zijn de enigen waar ik nog kom en daarbij houden wij de afstand in acht. Mijn broer gaat ook af en toe langs bij mijn moeder. Het enige verschil bij mijn verjaardag is dat we tegelijk komen, boeiend. Met zijn allen bewust voor gekozen dat dit 'risico' aanvaardbaar is, tov het alternatief.

Eerlijk gezegd verandert wat anderen daar van denken helemaal niets hieraan. Wat is het hele nut van Corona isolatie als iemand vervolgens onder depresiviteit bezwijkt? Iets wat de overheid overigens ook herkent en benoemt in zijn vraag en antwoord vereenzaamde ouderen bezoeken met gepaste afstand etc...

Maar goed als jullie roomser dan de paus willen zijn, ga je gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:35:

Gewoon ophalen, je zit daarna toch samen met ze.

Daarnaast geloof ik er niet in dat ze een volwassen man met kinderen in de auto gaan aanhouden. Dan kunnen ze wel bezig blijven.

Overigens zie ik om mij heen de opa's en oma's gewoon weer met de kinderen onderweg als vanouds.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DevWouter schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Allereerst gecondoleerd met je verlies.

Maar hoe langer het virus aanwezig is hoe groter de economische schade wordt. Kan het onderzoek niet terug vinden, maar toen in Amerika de Spaanse Griep (die eigenlijk uit Kansas kwam) aanwezig was bleken de staten die het strengst ware de meeste economische vooruitgang te boeken toen de crisis voorbij was.
Dat komt dan ook doordat je een strenge lockdown (in principe) minder lang vol hoeft te houden maar het effectief handhaven gewoon veel moeilijker is.

Ik zou er 100% voor zijn om mezelf 2 maanden in huis op te sluiten met de meest streng mogelijke handhaving die je kan bedenken, als we dan zeker weten dat het virus is uitgedoofd. Maar dan ook alleen als je de garantie krijgt dat alles na 2 maanden weer open kan -- en die garantie is er nu niet. Bovendien krijg je een strenge lockdown (en de situatie na zo'n strenge lockdown) tegenwoordig niet meer voor elkaar omdat "mensenrechten", daarom zitten we nu in zo'n halfbakken situatie.

Het zijn niet de maatregelen van de lockdown waar ik protest tegen heb, het is de onzekerheid of we over 3 maanden nog steeds in deze situatie zitten. En of we over 3 maanden niet het bericht krijgen "Ha, sorry jongens, het vaccin is er nog niet, gefopt!" waardoor je in kringetjes gaat draaien zonder dat de politiek daarin wordt betrokken op een democratische manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Toch vraag ik me af in hoeverre strikte richtlijnen in de privésfeer vol te houden zijn als de drukte in de publieke ruimte nog verder toeneemt. In het OV zit je met veel meer mensen dicht op een kluitje en als ik de plannen voor 4 mensen aan hetzelfde tafeltje op het terras of de Efteling lees dan is het verschil met hooguit 3 mensen in je achtertuin wel heel groot aan het worden. Het voelt als verplicht 30 rijden op de snelweg maar wel weer 50 mogen in de bebouwde kom.

@Stoney3K gecondoleerd, mag ik vragen of het corona gerelateerd was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Het is "tijdelijk" als er duidelijk gezegd wordt "1 seconde" of "30 jaar". En van die laatste kun je best wel argumenteren dat er een democratisch proces aan vooraf zou moeten gaan.

"Totdat <onwaarschijnlijke gebeurtenis X>" is in ieder geval niet tijdelijk. Een contract "tot het bedrijf failliet gaat" is ook geen tijdelijk contract.
Het tegenovergestelde van "tijdelijk" is "permanent". Het woord "tijdelijk" betekent niet dat er altijd een expliciete duur aan zit.
  • "Ik moet tijdelijk de was doen met een ander merk" is conditioneel omdat het moment dat je andere merk koopt niet zeker is.
  • "Ik moet tijdelijk wachten tot de was klaar is" is expliciet in tijd uit te drukken omdat je was programma te bepalen.
Zo is het "leven" maar tijdelijk, maar de dood permanent (medisch in elk geval ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DevWouter schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:24:
[...]

Het tegenovergestelde van "tijdelijk" is "permanent". Het woord "tijdelijk" betekent niet dat er altijd een expliciete duur aan zit.
Dit is natuurlijk semantisch nitpicken. Een contract "voor onbepaalde tijd" tot wederopzegging noemen we niet voor niets een vast contract, al is het volgens jouw definitie "tijdelijk".

Ik heb het natuurlijk over "tijdelijke" maatregelen die juist vanwege hun kortdurende aard en vanwege de spoed van de situatie niet langs een democratisch proces kunnen, zoals noodverordeningen, maar juist vanwege die eigenschap geen langdurig karakter mogen hebben.

Wat er nu gebeurt is dat die noodverordeningen steeds meer het karakter krijgen van een wet en dat is gevaarlijk omdat daarmee het hele democratisch proces wordt ondermijnd. Je hoeft maar even in de geschiedenisboeken te duiken om te kijken wat voor gevolgen dat kan hebben.

@hoevenpe Nee, het was niet corona gerelateerd, eerder domme pech (acuut hart- of herseninfarct).

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 15-05-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Dat komt dan ook doordat je een strenge lockdown (in principe) minder lang vol hoeft te houden maar het effectief handhaven gewoon veel moeilijker is.

Ik zou er 100% voor zijn om mezelf 2 maanden in huis op te sluiten met de meest streng mogelijke handhaving die je kan bedenken, als we dan zeker weten dat het virus is uitgedoofd. Maar dan ook alleen als je de garantie krijgt dat alles na 2 maanden weer open kan -- en die garantie is er nu niet. Bovendien krijg je een strenge lockdown (en de situatie na zo'n strenge lockdown) tegenwoordig niet meer voor elkaar omdat "mensenrechten", daarom zitten we nu in zo'n halfbakken situatie.

Het zijn niet de maatregelen van de lockdown waar ik protest tegen heb, het is de onzekerheid of we over 3 maanden nog steeds in deze situatie zitten. En of we over 3 maanden niet het bericht krijgen "Ha, sorry jongens, het vaccin is er nog niet, gefopt!" waardoor je in kringetjes gaat draaien zonder dat de politiek daarin wordt betrokken op een democratische manier.
Ik weet vrij zeker dat het streng was in de lengte, maar zoals ik aangaf heb ik het onderzoek niet gebookmarkt.

Als iedereen 1 maand zichzelf zou opsluiten dan zou het virus verdwenen moeten zijn, echter dat is onmogelijk. Echter als iedereen zich zoveel mogelijk contact probeert te vermijden dan zal de verspreiding vertragen en uiteindelijk ook verdwijnen.

Nadeel van iedereen vrij: Iedereen besmet -> hoge slachtoffers
Nadeel van iedereen opgesloten: Iedereen sterft van de honger

We zullen dus pragmatisch moeten zijn en de middenweg moeten bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:23:
[...]
Mja, directeur van Novartis heeft pas nog gezegd dat het minimaal 24 maanden gaat duren voordat er een vaccin is en dat al het andere dat je hoort veel te optimistisch is.

Kortom: dat vaccin wordt zeer waarschijnlijk mosterd na de maaltijd.

Persoonlijk denk / hoop ik dat we deze zomer een beetje verlichting hebben en daarna kan het in de herfst helaas tegen gaan vallen. Je moet dan alleen wel heel serieus gaan nadenken hoe je het als samenleving gaat aanpakken.

Want als we nog 2 of 3 lockdowns moeten doen, blijft er van onze samenleving überhaupt weinig over.

Als we slim zijn, proberen we naar een Koreaans model toe te gaan met gerichte lockdowns van clusters en proberen we zoveel mogelijk door te draaien met de rest. Maar dan moeten we wel serieus gaan testen, contact tracing doen, enzovoorts.

Zijn we daar niet toe in staat... tsja. Dan wordt het een Zweeds model met meer doden.

Ook snap ik de vragen over vakanties en vliegverkeer niet in het nieuws... je zou denken dat we als maatschappij grotere problemen hebben op dit moment. Dus ik zou het vele reizen voorlopig serieus blijven beperken. Ga maar ouderwets op de camping ergens in Nederland staan :P Kan best gezellig zijn en zolang er op dat moment niet veel besmettingen zijn in Nederland, ook geen probleem.

Of zoals een minister in Duitsland al zei "all inclusive kan inclusief Corona zijn".

PS
Gecondoleerd trouwens.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:17:

Dus hoe vroeger je open gaat hoe groter de economische schade wordt.
Bedoelde je deze publicatie? https://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=3561560

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DevWouter schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Als iedereen 1 maand zichzelf zou opsluiten dan zou het virus verdwenen moeten zijn, echter dat is onmogelijk. Echter als iedereen zich zoveel mogelijk contact probeert te vermijden dan zal de verspreiding vertragen en uiteindelijk ook verdwijnen.
Het is prima praktisch mogelijk om iedereen één maand lang huisarrest te geven en alle mensen die negatief zijn getest, de uitvoering daarvan op zich te laten nemen.

Alleen ben je er dan niet. Want aan de ene kant moet zoiets het karakter krijgen van een inhumane politiestaat (ga je de straat op dan gelijk oppakken of erger) en aan de andere kant moet je ook zorgen dat het virus dan buiten je landsgrenzen blijft wat betekent het hele land hermetisch op slot. En dat gaat het land niet overleven, want we zijn economisch gezien afhankelijk van het buitenland.

Was dat niet zo dan was de oplossing makkelijk. Schengen opschorten voor een half jaar, iedereen een maand binnen houden en daarna kun je kleine uitbraken indammen. Maar daar hebben we de resources niet voor, en een "tijdelijke Nexit" van een half jaar zou het hele land economisch failliet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Stoney3K Gecondoleerd.

Verlies nemen is denk ik al een beetje wat er gebeurt.
Ik denk dat het slecht naleven van de huidige regels al de nodige impact heeft. Immers, als de helft zich er wel aan houdt, en de andere helft zich er een beetje aan houdt ben je toch al een stuk beter af dan alles los te laten.

Maargoed, das precies de balans die nu gezocht moet worden denk ik.

Voor mezelf sprekend; ik denk dat ik het prima aan kan om 10 vrienden over de vloer te krijgen en daarmee minder problemen te veroorzaken dan in een willekeurige kroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:28:
[...]

Dit is natuurlijk semantisch nitpicken. Een contract "voor onbepaalde tijd" tot wederopzegging noemen we niet voor niets een vast contract, al is het volgens jouw definitie "tijdelijk".

Ik heb het natuurlijk over "tijdelijke" maatregelen die juist vanwege hun kortdurende aard en vanwege de spoed van de situatie niet langs een democratisch proces kunnen, zoals noodverordeningen, maar juist vanwege die eigenschap geen langdurig karakter mogen hebben.
Dat is omdat "tijdelijk" en "onbepaalde tijd" het contract samenvat en niet defineert. In elk contract staan ook de voorwaarde van beëindiging in of wordt er verwezen naar het wetboek.

En ja, dit is semantiek, maar als we beide andere definities gaan hanteren dan loopt de discussie heel snel scheef. Echter ik denk dat we onze beide standpunten duidelijk gemaakt hebben.

Mijn voorstel is dat we het "een tijdelijke noodmaatregel van onbekende duur" noemen. Wat vind jij?
Wat er nu gebeurt is dat die noodverordeningen steeds meer het karakter krijgen van een wet en dat is gevaarlijk omdat daarmee het hele democratisch proces wordt ondermijnd. Je hoeft maar even in de geschiedenisboeken te duiken om te kijken wat voor gevolgen dat kan hebben.
Hier kan ik me enigszins in vinden, maar hier doet ook de tweede kamer zijn werk. Veel partijen controleren de overheid nu ook op dat de tijdelijke noodmaatregel (van onbekende duur) niet permanent worden zonder geldige reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Lethalis schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:33:
Of zoals een minister in Duitsland al zei "all inclusive kan inclusief Corona zijn".
Dat was minister De Jonge naar aanleiding van het plan van Corendon voor corona-vrije vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Gewoon ophalen, je zit daarna toch samen met ze.

Daarnaast geloof ik er niet in dat ze een volwassen man met kinderen in de auto gaan aanhouden. Dan kunnen ze wel bezig blijven.

Overigens zie ik om mij heen de opa's en oma's gewoon weer met de kinderen onderweg als vanouds.
Ik heb deze vraag overigens ook telefnisch aan de COVID-19 lijn van de overheid voorgelegd.

De telefoniste is wel 20 minuten in overleg geweest met de experts hoe met deze situatie om te gaan. Weet je wat het antwoord samengevat was ... 'Ik mag het u natuurlijk niet adviseren, maar de kans dat de politie een man met twee kleine kinderen controleert is niet groot. U riskeert dan natuurlijk wel een boete en een aantekening mocht er om een of andere reden toch een controle plaatsvinden.'

Ze begon met dat de experts erkenden dat de regelgeving door de korte termijn waarop deze is ingevoerd niet in alle situaties kon voorzien en dat de enige manier om zonder risico op een boete de kinderen op te halen de fiets (heb ik niet) of het openbaar vervoer zou zijn. Dat werd enigzins lacherig verteld, omdat ze meteen erkenden dat voor corona dit verspreiding juist een groter risico inhield...

De overheid zelf is in ieder geval eerlijk genoeg om te erkennen dat hun regels haastwerk zijn en dat er amankementen aan zitten en lang niet zo rechtlijnig als sommigen hier en sommige politie agenten/corpsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Alleen ben je er dan niet. Want aan de ene kant moet zoiets het karakter krijgen van een inhumane politiestaat (ga je de straat op dan gelijk oppakken of erger) en aan de andere kant moet je ook zorgen dat het virus dan buiten je landsgrenzen blijft wat betekent het hele land hermetisch op slot. En dat gaat het land niet overleven, want we zijn economisch gezien afhankelijk van het buitenland.

Was dat niet zo dan was de oplossing makkelijk. Schengen opschorten voor een half jaar, iedereen een maand binnen houden en daarna kun je kleine uitbraken indammen. Maar daar hebben we de resources niet voor, en een "tijdelijke Nexit" van een half jaar zou het hele land economisch failliet maken.
Maar dat bestaat dus niet. Het is een onmogelijkheid. Het is een begrijpelijk idee, het is echter niet eens een kwestie van economische interactie of afhankelijkheden. Mensen gaan altijd over grenzen heen. Of er nu een magische muur is of wat dan ook.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb deze vraag overigens ook telefnisch aan de COVID-19 lijn van de overheid voorgelegd.

De telefoniste is wel 20 minuten in overleg geweest met de experts hoe met deze situatie om te gaan. Weet je wat het antwoord samengevat was ... 'Ik mag het u natuurlijk niet adviseren, maar de kans dat de politie een man met twee kleine kinderen controleert is niet groot. U riskeert dan natuurlijk wel een boete en een aantekening mocht er om een of andere reden toch een controle plaatsvinden.'

Ze begon met dat de experts erkenden dat de regelgeving door de korte termijn waarop deze is ingevoerd niet in alle situaties kon voorzien en dat de enige manier om zonder risico op een boete de kinderen op te halen de fiets (heb ik niet) of het openbaar vervoer zou zijn. Dat werd enigzins lacherig verteld, omdat ze meteen erkenden dat voor corona verspreiding juist een groter risico inhield...

De overheid zelf is in ieder geval eerlijk genoeg om te erkennen dat hun regels haastwerk zijn en dat er amankementen aan zitten en lang niet zo rechtlijnig als sommigen hier en sommige politie agenten/corpsen.
Joh, precies wat Rutte zei en er bij aangaf je gezonde verstand te gebruiken bij al die situaties.

Helaas is voor vele ondertussen het gezonde verstand weggevlogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DevWouter schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Mijn voorstel is dat we het "een tijdelijke noodmaatregel van onbekende duur" noemen. Wat vind jij?
Dat is dus wat er in het verleden ook gebeurd is in Duitsland. Door een "noodmaatregel" kon het parlement buitenspel gezet en uiteindelijk ontbonden worden, de rest is geschiedenis.

Of recenter en minder ingrijpend, het Kwartje van Kok zou ook "een noodmaatregel van onbekende duur" zijn, voorlopig zijn we daar nog niet van af omdat de knikkers toch wel erg gunstig zijn voor de staatskas.

"Van onbekende duur" betekent dat het feitelijk om een verkapte wet gaat, en het dus door het hele politieke proces (goedkeuring door parlement, goedkeuring door eerste kamer) moet gaan voordat het van kracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorkie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:38:
[...]

Joh, precies wat Rutte zei en er bij aangaf je gezonde verstand te gebruiken bij al die situaties.

Dat; en 'bij twijfel niet doen' lijkt me ook een goede.

Je kunt onmogelijk alle situaties en vragen afdekken zonder dat je er een lijvig onbegrijpelijk document van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
dreamscape schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Maar ik mag wel bij mijn broer op bezoek als mijn ouders ook komen.
Volgens mij is dat ook tegen de richtlijn. Je klaagt nu over inconsequente richtlijnen maar dat is wat dit betreft vooral omdat je op zoek bent naar inconsequentie.

@Verwijderd
Je tuin is geen openbare ruimte en dus niet het "buiten" waar jij het over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Dat is dus wat er in het verleden ook gebeurd is in Duitsland. Door een "noodmaatregel" kon het parlement buitenspel gezet en uiteindelijk ontbonden worden, de rest is geschiedenis.

Of recenter en minder ingrijpend, het Kwartje van Kok zou ook "een noodmaatregel van onbekende duur" zijn, voorlopig zijn we daar nog niet van af omdat de knikkers toch wel erg gunstig zijn voor de staatskas.

"Van onbekende duur" betekent dat het feitelijk om een verkapte wet gaat, en het dus door het hele politieke proces (goedkeuring door parlement, goedkeuring door eerste kamer) moet gaan voordat het van kracht wordt.
Goeie.

Dus het is eigenlijk "een noodmaatregel van onbekende duur met gedeeltelijke bekende en nog onbekende condities tot beëindiging". ;)

(Geen cynisme hier, gewoon erkenning voor hoe complex het allemaal niet is)

[ Voor 4% gewijzigd door DevWouter op 15-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het probleem is niet de rechtlijnigheid van sommigen hier. Het probleem is de rechtlijnigheid van de politie en de gevolgen forse boete ennog vervelender een aantekening.

Als de politie al mensen die met max 2 in een auto in een groep op de snelweg een ritje maken dreigt te beboeten dan is duidelijk dat de overheid flexibiliteit en gezond verstand vraagt en de handhaving aan een organisatie overlaat die een aangetoond gigantisch gebrek aan gezondverstand heeft.
D-e-n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Volgens mij is dat ook tegen de richtlijn. Je klaagt nu over inconsequente richtlijnen maar dat is wat dit betreft vooral omdat je op zoek bent naar inconsequentie.

@Verwijderd
Je tuin is geen openbare ruimte en dus niet het "buiten" waar jij het over hebt.
Mooi voorbeeld van gezond verstand dus. Achter de tuin ligt een groot grasveld in de openbare ruimte. Als we onze stoelen oppakken en buiten het tuinhek op 1,5m afstand van elkaar neerzetten mag het opeens wel. Wat zegt gezond verstand dan ...

@dreamscape Inderdaad, volgens de richtlijnen maximaal drie personen bezoek ontvangen. Staat nergens dat die drie personen uit één gezin moeten komen. Als jullie apart komen niets aan de hand. Exact dezelfde situatie als wanneer mijn moeder en vriend en ik bij mijn broer mijn verjaardag zouden 'vieren'. (Lees: op 1,5m afstand een gebakje en een kop koffie). Maar omdat mijn broer met 4 man is, is het niet volgens de richtlijnen als mijn broer bij mijn moeder of mij op bezoek komt met zijn gezin. Laat staan als we met zijn 'allen' bij mijn moeder of mij op de koffie gaan. Alweer ... gezond verstand gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
D-e-n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Volgens mij mag mijn broer maximaal drie mensen ontvangen, dus mogen mijn vader, mijn moeder en ikzelf bij hem op bezoek. Mijn ouders mogen samen in de auto en ik kom zelfstandig. Is logistiek ook het handigst.
Mijn vriendin mag echter niet mee.

En inderdaad, in mijn betoog over inconsequentie was ik op zoek naar inconsequentie. Ik heb de nare eigenschap dat ik graag voorbeelden zoek bij iets dat ik probeer te beargumenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
SinergyX schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:04:
Mensen die zich nog prima kunnen redden in deze tijd zal je hier ook niet horen, logisch dat je uitsluitend de 'mazenzoekers' hier zal vinden. Ik noem het ook niet tegennatuurlijk, eerder een afwijking van je normale levensgewoontes, er zullen er genoeg zijn waar deze maatregelen niet veel anders zijn dan zoals zij ~3maanden geleden ook gewoon leefden.
Ok, ik zal me even melden. Ik zit thuis met mijn vrouw. We gaan af en toe even wandelen in het naastgelegen bos en doen boodschappen maar dat is het zo'n beetje. Mis mijn familie best (ja, ook de schoonfamilie) maar hou het prima vol. Thuiswerken, wat klusjes in en om het huis, in VR Echo Arena spelen, thuis sporten, ik verveel me niet snel.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:35:

[...]

Hier kan ik me enigszins in vinden, maar hier doet ook de tweede kamer zijn werk. Veel partijen controleren de overheid nu ook op dat de tijdelijke noodmaatregel (van onbekende duur) niet permanent worden zonder geldige reden.
Dit is al snel een kwestie die meer in het NL Politiek topic zou passen, laat ik me beperken tot het oproepen tot voorzichtigheid met die aanname. De controlerende opdracht van de Tweede Kamer is bijzonder beperkt tegenwoordig, voornamelijk ten gevolge van passief gedrag. Veel mechanismen van toezicht worden ook al geruime tijd vanuit Kabinet genegeerd. Het Parlement is inmiddels al zo consistent geprovoceerd en gecompromitteerd dat er enkel nog sprake is van een verdeel & heers dynamiek waarbij de kamers niet langer in staat zijn om het Kabinet te corrigeren. Niet eens te signaleren.

In de huidige crisis zijn daar te pas en te onpas voorbeelden van te vinden. Van het drama rondom het commerciële beddenregistratiesysteem, het App traject, het negeren van WoB verzoeken - de lijst van huidige maar ook lang liggende kwesties is behoorlijk.

https://www.rtlnieuws.nl/...genrecht-kabinet-grondwet

Oprecht, ik zou heel voorzichtig zijn bij aannames t.a.v. functionele realiteit van Parlementaire verhoudingen en taken. We hebben het ook over een Kamer waar civiele communicatie de shredder in gaat. Dit is geen fenomeen van louter Kabinet.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 15-05-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

@Virtuozzo Daarom ben ik ook van mening dat we ons nu echt op glad ijs bevinden en we heel erg voorzichtig moeten zijn.

Want je hebt ook nog eens het risico dat deze situatie er ergens anders op de wereld voor zorgt dat er een vlam in de pan slaat, en we weten niet hoe landen daar op gaan reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:49:
@Virtuozzo Daarom ben ik ook van mening dat we ons nu echt op glad ijs bevinden en we heel erg voorzichtig moeten zijn.

Want je hebt ook nog eens het risico dat deze situatie er ergens anders op de wereld voor zorgt dat er een vlam in de pan slaat, en we weten niet hoe landen daar op gaan reageren.
Ik heb de stellige indruk dat we eigenlijk nu pas weer eens zien dat we ons altijd op glad ijs bevinden. Dat het altijd heel makkelijk is om hellend vlak te scheppen of te betreden. De factor van menselijk gedrag is altijd bepalend, maar in reguliere tijden krijgen we niet echt de prikkels om wat verder te kijken.

Kijk, vlammetjes in pannetjes zijn er altijd. Conflagratie en escalatie ook. Daar zit een beetje een stukje problematiek van onze herinnering. Vroeger is altijd beter, terwijl elke periode een drama is. Opmerkelijk genoeg telkens wat minder drama, wat minder grote vlammetjes, wat minder overslaan van de ene pan naar de volgende - zo vreemd als het klinkt de menselijke geschiedenis is minder erg aan het worden. Dat wil niet zeggen dat de huidige transitiefase (al aanwezig voor de crisis) geen negatieve consequenties kan hebben, integendeel, enkel dat het niveau van escalatie minder aan het worden is. Ongeacht de impact of de schaal.

Maar dat glad ijs, dat is de realiteit. Wij denken in termen van systemen, van knoppen, van hier & nu. Terwijl altijd alles onderhevig aan verandering is. Terwijl bij de aanwezige complexiteit een kleine consequentie diverse en grotere effecten kan hebben. Dit is waarom we investeren in wat we beschaafde samenleving noemen, en daar hoort ook nadenken over de rol van gedrag bij.

Bij deze crisis zien we dat even. Dat maakt ons onzeker. Prima te begrijpen, echter die onzekerheid was er al, enkel buiten beeld. Ik zou eerder opmerken dat we nu wat meer nadenken en om ons heen kijken. Iets wat ik niet als slecht kan zien, integendeel.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 15-05-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
De crux is vooral dat je op "gezond verstand" niet kan handhaven. Een agent die een bon uitschrijft moet een zwart-wit regel hebben, een rechter die uitspraak doet moet toetsen aan de wet en niet aan gezond verstand.

En Nederlanders hebben de vervelende gewoonte om precies de grenzen op te zoeken: Als je 123 rijdt krijg je geen bon, met 124 wel, dus je mag 123 op de snelweg en geen 120. Als dat niet zo was en iedereen gewoon zijn kop erbij zou houden, dan was een hoop handhaving niet eens nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Stoney3K op 15-05-2020 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik verwacht over enkele weken wel weer een opleving over het aantal besmettingen.

Ik zie namelijk de parkeerplaatsen steeds voller worden. Vandaag is de parkeerplaats ook bijna helemaal vol.

Ik vind het jammer dat men nu de regel iets versoepeld heeft dat Jan alleman nu opeens dringend de stad in moeten. De bouwmarkten, woon winkels en andere grotere zaken zoals tuincentra’s zien ook meer mensen binnen komen.

Uit persoonlijke ervaring (en het scheelde weinig) kan ik mij hier druk om maken. Mensen namen in het begin redelijkerwijs serieus maar nu lijkt het of het wel allemaal achter de rug is.

Blij zoveel mogelijk thuis lijkt men nog steeds niet te snappen. En het gaat met betreft de afstand in supermarkten niet altijd even goed.

De bevlogen mindset wat sommige mensen hebben om met complete families uit te gaan gaat mijn verbazing ver boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tassadar32 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Ok, ik zal me even melden. Ik zit thuis met mijn vrouw. We gaan af en toe even wandelen in het naastgelegen bos en doen boodschappen maar dat is het zo'n beetje. Mis mijn familie best (ja, ook de schoonfamilie) maar hou het prima vol. Thuiswerken, wat klusjes in en om het huis, in VR Echo Arena spelen, thuis sporten, ik verveel me niet snel.
Ik ben single en zit al iets langer dan de rest van Nederland in quarantaine. Eind februari kwam ik van de wintersport terug en drie dagen later werd ik behoorlijk ziek: Koorts, misselijk, diaree, hoofdpijn, keelpijn. Niemand dacht toen nog aan Corona in Europa.

Omdat ik niemand aan wilde steken met wat ik dacht dat een griep was, ben ik ook toen het al iets beter ging thuis gaan werken en zat ik effectief in quarantaine. Daarna ben ik naar kantoor gegaan en in die week brak de corona paniek in Nederland uit en werd ik vanuit Oostenrijk gebeld dat het dorp waar ik op vakantie was geweest van de buitenwereld was afgesloten vanwege de vele corona zieken. De grote uitbraak daar viel exact samen met mijn ziekte. Iedereen in dat dorp is getest (yay oostenrijk!) en bewezen corona. Ik wilde een test, maar heb nog geen 100% zekerheid omdat de ziekte al over was en in Nderland zelfs nu nog niet getest wordt op mensen die het mogelijk gehad hebben.

Vanwege het risico voor de zaak - klein bedrijf - heeft onze baas ons gevraagd om vrijwillig in quarantaine te gaan en thuis te gaan werken. Ben dus sinds begin maart op 1 week na in quarantaine. De overheidsmaatregelen ging pas twee weken na onze vrijwillige quarantaine in.

Is die quarantaine stomvervelend ... ja, absoluut. Maar ik heb er geen enkele moeite mee. Ik spreek regelmatig vrienden en familie via skype. Hardlopen doe ik 5 dagen per week, maar om 10:30 's avonds zodat ik niemand tegenkom. Ik woon in een winkelcentrum, dus kan zien wanneer het rustig is voor de boodschappen. Ik houdt dit zelf zo nog maanden vol.

Zoals ik eerder al heb laten merken, niet iedereen kan dit geestelijk aan en dit kan ernstige psychische (en lichamelijke!) gevolgen hebben. Dus heb ik voor mijn moeder een uitzondering gemaakt op mijn zelf quarantaine. En af en toe loop je dus tegen situaties aan met kinderen en opvang, die zullen toch echt opgelost moeten worden. En voor je zegt dat ze dan maar thuis moeten werken voor de kinderen, dat is lastig als arts...

En dan is het heel spijtig dat je daarvoor de grenzen van de regels op moet zoeken, maar nood breekt wet.
Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:58:
[...]
De crux is vooral dat je op "gezond verstand" niet kan handhaven. Een agent die een bon uitschrijft moet een zwart-wit regel hebben, een rechter die uitspraak doet moet toetsen aan de wet en niet aan gezond verstand.

En Nederlanders hebben de vervelende gewoonte om precies de grenzen op te zoeken: Als je 123 rijdt krijg je geen bon, met 124 wel, dus je mag 123 op de snelweg en geen 120. Als dat niet zo was en iedereen gewoon zijn kop erbij zou houden, dan was een hoop handhaving niet eens nodig.
Een agent heeft zwart wit regels nodig omeen bon te kunnen uitschrijven. Die agent heeft nog altijd de vrijheid om zijn gezondverstand te gebruiken en te kiezen uit nietsdoen, waarschuwen of een bon uitschrijven. Met zoals dat men bij justitie ook de vrijheid heeft om misdrijven niet te vervolgen, zelfs als men denkt die wel te kunnen bewijzen.

Een agent weet ook dat als we 10 meter verderop in het openbare grasveld met afstand houden bij elkaar mogen komen het onzin is om dat te doen als je in de tuin zit en afstand houdt. Een agent weet ook dat twee kleine kinderen die van school gehaald moeten worden vervoerd moeten worden en dat als de ouders moeten werken iemand anders dat moet doen. En naar school gaan is verplicht!

En sommige agenten gaan daar ook echt zo mee om, respect voor hen. Maar er zijn er genoeg die geen gezondverstand gebruiken en rechtlijnig zijn en dat maakt dat de politie als organisatie in deze crisis keihard faalt en het vertrouwen van mensen in de organisatie geschaadt wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Daar komt een aspect van het huidige "nudgen" naar voren. Het is gewoon afschuiven van politieke en bestuurlijke opdracht & verantwoordelijkheid. Onder het mom van een gedragspsychologische prikkel wordt ideologische luiheid afgedekt. Waarom een overheid belasten met het uitwerken van opdracht, mandaat en het werk doen? Een overheid moet klein zijn, is er enkel om specifiek groter belang te faciliteren.

Gezond verstand gebruiken is altijd een vereiste. Het is ronduit opmerkelijk dat er überhaupt op gewezen moet worden. Maar onderdeel van dat gezond verstand is ook het uitvoeren van taken conform opdracht voor structuren van ons bestel. Waaronder het uitwerken van scenario's, van regels, van vinger aan de pols houden en zo meer.

Het politiek dominante perspectief stelt echter dat dit een non-topic is. Dat is het afwentelen van schuld en kosten. Niet veel anders eigenlijk dat wat we in een kredietcrisis zagen, logisch ook, dit is dezelfde mentaliteit. Afschuiven, afwijzen, afwentelen.

Op die manier verwordt gezond verstand tot iets wat niet als normaal of prettig ervaren wordt, maar als iets wat reflexief afgewezen moet worden omdat de afstand tussen prikkel en de emotie kleiner is.

offtopic:
Je zou je als politiek af mogen vragen of dat wenselijk is, zoals Willink al eerder deed opmerken, je stimuleert immers precies dezelfde gedragspsychologische basislijnen zoals in het VK en de VS. Waar politiek zelf genomen wordt uiteindelijk ...

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 15-05-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:03:
[...]

En sommige agenten gaan daar ook echt zo mee om, respect voor hen. Maar er zijn er genoeg die geen gezondverstand gebruiken en rechtlijnig zijn en dat maakt dat de politie als organisatie in deze crisis keihard faalt en het vertrouwen van mensen in de organisatie geschaadt wordt.
En dat komt ook deels doordat een aandeel van die handhaving niet alleen in handen is van de politie (die daar een uitgebreide training voor heeft gehad) maar ook in handen is van gemeentelijke BOA's die dezelfde bevoegdheden hebben, maar minder streng zijn opgeleid.

Ik weet niet of politieagenten iets van een eed af moeten leggen of een cursus krijgen als het om integriteit gaat, maar ik zou het in zo'n functie wel verwachten.

Pagina: 1 ... 56 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?