Tassadar32 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:45:
[...]
Ok, ik zal me even melden. Ik zit thuis met mijn vrouw. We gaan af en toe even wandelen in het naastgelegen bos en doen boodschappen maar dat is het zo'n beetje. Mis mijn familie best (ja, ook de schoonfamilie) maar hou het prima vol. Thuiswerken, wat klusjes in en om het huis, in VR Echo Arena spelen, thuis sporten, ik verveel me niet snel.
Ik ben single en zit al iets langer dan de rest van Nederland in quarantaine. Eind februari kwam ik van de wintersport terug en drie dagen later werd ik behoorlijk ziek: Koorts, misselijk, diaree, hoofdpijn, keelpijn. Niemand dacht toen nog aan Corona in Europa.
Omdat ik niemand aan wilde steken met wat ik dacht dat een griep was, ben ik ook toen het al iets beter ging thuis gaan werken en zat ik effectief in quarantaine. Daarna ben ik naar kantoor gegaan en in die week brak de corona paniek in Nederland uit en werd ik vanuit Oostenrijk gebeld dat het dorp waar ik op vakantie was geweest van de buitenwereld was afgesloten vanwege de vele corona zieken. De grote uitbraak daar viel exact samen met mijn ziekte. Iedereen in dat dorp is getest (yay oostenrijk!) en bewezen corona. Ik wilde een test, maar heb nog geen 100% zekerheid omdat de ziekte al over was en in Nderland zelfs nu nog niet getest wordt op mensen die het mogelijk gehad hebben.
Vanwege het risico voor de zaak - klein bedrijf - heeft onze baas ons gevraagd om vrijwillig in quarantaine te gaan en thuis te gaan werken. Ben dus sinds begin maart op 1 week na in quarantaine. De overheidsmaatregelen ging pas twee weken na onze vrijwillige quarantaine in.
Is die quarantaine stomvervelend ... ja, absoluut. Maar ik heb er geen enkele moeite mee. Ik spreek regelmatig vrienden en familie via skype. Hardlopen doe ik 5 dagen per week, maar om 10:30 's avonds zodat ik niemand tegenkom. Ik woon in een winkelcentrum, dus kan zien wanneer het rustig is voor de boodschappen. Ik houdt dit zelf zo nog maanden vol.
Zoals ik eerder al heb laten merken, niet iedereen kan dit geestelijk aan en dit kan ernstige psychische (en lichamelijke!) gevolgen hebben. Dus heb ik voor mijn moeder een uitzondering gemaakt op mijn zelf quarantaine. En af en toe loop je dus tegen situaties aan met kinderen en opvang, die zullen toch echt opgelost moeten worden. En voor je zegt dat ze dan maar thuis moeten werken voor de kinderen, dat is lastig als arts...
En dan is het heel spijtig dat je daarvoor de grenzen van de regels op moet zoeken, maar nood breekt wet.
Stoney3K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:58:
[...]
De crux is vooral dat je op "gezond verstand" niet kan handhaven. Een agent die een bon uitschrijft moet een zwart-wit regel hebben, een rechter die uitspraak doet moet toetsen aan de wet en niet aan gezond verstand.
En Nederlanders hebben de vervelende gewoonte om precies de grenzen op te zoeken: Als je 123 rijdt krijg je geen bon, met 124 wel, dus je mag 123 op de snelweg en geen 120. Als dat niet zo was en iedereen gewoon zijn kop erbij zou houden, dan was een hoop handhaving niet eens nodig.
Een agent heeft zwart wit regels nodig omeen bon te kunnen uitschrijven. Die agent heeft nog altijd de vrijheid om zijn gezondverstand te gebruiken en te kiezen uit nietsdoen, waarschuwen of een bon uitschrijven. Met zoals dat men bij justitie ook de vrijheid heeft om misdrijven niet te vervolgen, zelfs als men denkt die wel te kunnen bewijzen.
Een agent weet ook dat als we 10 meter verderop in het openbare grasveld met afstand houden bij elkaar mogen komen het onzin is om dat te doen als je in de tuin zit en afstand houdt. Een agent weet ook dat twee kleine kinderen die van school gehaald moeten worden vervoerd moeten worden en dat als de ouders moeten werken iemand anders dat moet doen. En naar school gaan is verplicht!
En sommige agenten gaan daar ook echt zo mee om, respect voor hen. Maar er zijn er genoeg die geen gezondverstand gebruiken en rechtlijnig zijn en dat maakt dat de politie als organisatie in deze crisis keihard faalt en het vertrouwen van mensen in de organisatie geschaadt wordt.
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 15-05-2020 12:10
]