Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.572 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:19:
@Euler212 Je lijkt te vergeten dat de twee labs vrij vroeg aan de slag zijn gegaan om de tests te gaan gebruiken/calibreren. EMC en RIVM hebben een tijd parallel gewerkt om dit voor elkaar te krijgen, en de tests betrouwbaar te krijgen. Als ik het me goed herinner zaten zij bij de eerste zes labs in NL die uberhaupt met de tests aan de gang konden. Dit zelfde deed zich voor met de uitrol naar andere labs. Eerst een bepaalde betrouwbaarheid behalen door verificatie door RIVM of EMC, en dan uitbouwen.

Dus; nee er waren niet genoeg tests, maar dat is m.i. niet verwijtbaar. Of het verwijt moet zijn dat we kwaliteit boven kwantiteit gesteld hebben in deze. Hadden we eerder meer capaciteit willen hebben, uiteraard. Had dit het aanvalsplan veranderd; wellicht ook...
Inmiddels is er al sprake van verstoringen vanuit nota bene verbreding van testcapaciteit. Zie kwesties als point-of-care-tests (POCT) voor SARS-CoV-2, commerciële testtrajecten waar geen inzage in aanwezigheid of zelfs maar potentieel false positive/negative is en heen-en-weer van labs die eerst andere dingen deden, en nu er wat bij.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:30:
[...]

Omdat ik denk dat dit nodig is voor de Pasen. We moeten vooral nu eigenlijk niet te positief zijn, want we zijn nog niet op het punt dat we kunnen verslappen. We moeten de maatregelen zoals thuisblijven echt nog een paar dagen (ik denk dag of 10, maar dat is nergens op gebaseerd) volhouden. Als Rutte nu te positief is gaat iedereen de komende dagen zelf bepalen dat ze de regels niet nodig vinden. En we moeten echt nog even doorbijten, even die laatste hobbel ook nemen.

Dat zit in onze aard denk ik, we lopen graag vooruit op zaken. In andere landen zie je meer berusting bij de maatregelen en ‘opeens’ worden die dan versoepelt. Wij Nederlanders wil graag nu horen wanneer ze versoepelen en nemen graag onze eigen besluiten. Dat was ook 1 van de redenen voor de zogenaamde intelligente lockdown, stiekem zijn de maatregelen echt fors maar door het intelligent te noemen hebben we toch het idee dat we er zelf iets over te zeggen hebben.
Ik weet het niet. Ik sluit niet uit dat je gelijk hebt. Ik vind Rutte echter ook een gevoelloze man. Hij lijkt zich het best te voelen in crises, en daarom zijn er tijdens zijn regeringsperiode crises aan de lopende band. Ik mis een stuk passie. Van de andere kant: Als ik kijk naar andere Europese landen, kan ik ook geen leider vinden die het op dit moment beter doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:36:
[...]

Ik weet het niet. Ik sluit niet uit dat je gelijk hebt. Ik vind Rutte echter ook een gevoelloze man. Hij lijkt zich het best te voelen in crises, en daarom zijn er tijdens zijn regeringsperiode crises aan de lopende band. Ik mis een stuk passie. Van de andere kant: Als ik kijk naar andere Europese landen, kan ik ook geen leider vinden die het op dit moment beter doet.
Heh.

In Nederlandse politieke traditie sinds de periode van Agt / Lubbers I zijn woorden als visie en passie vieze woorden geworden 8)

Diezelfde politieke traditie begon met het gebruik van de crises tijdens de jaren '70, voor die periode was er ook van alles wat over tafel ging, er was echter een andere politieke school van denken aanwezig bij politieke organisatie in de decennia daarvoor. Het is niet voor niets dat er een ingebouwde correlatie is in onze kaders bij benadering van ordeningsvraagstukken tussen verwerking van crisis en gebruik van crisis.

Als Mark er nu niet stond, was dit niet anders. Er is geen politieke partij in Nederland die niet sinds die tijd opgegroeid en opgeleid is met deze (bestuurlijke, beleidsmatige en politieke) kaders.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:23 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@SvMp paar dagen volhouden? Dag of tien? :?

Ik hoop van harte dat je dit niet serieus meent. Volledig onrealistisch.

En mbt gebrek aan passie; wat je ook vindt van de politieke kleur, je kunt Rutte echt geen onmenselijkheid of gebrek aan passie verwijten. De man leeft voor wat ie doet. En doet on the side nog even een dag lesgeven erbij. Wat hij (en velen met hem) de afgelopen weken hebben moeten doen, daar was ik al na 1 week aan onderdoor gegaan. De gedrevenheid is m.i. te prijzen. Ben ook erg blij dat we niet nu een 'verse' MP hebben. Het stuk ervaring kunnen we nu echt wel gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 08-04-2020 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:17:
@SvMp paar dagen volhouden? Dag of tien? :?

Ik hoop van harte dat je dit niet serieus meent. Volledig onrealistisch.

En mbt gebrek aan passie; wat je ook vindt van de politieke kleur, je kunt Rutte echt geen onmenselijkheid of gebrek aan passie verwijten. De man leeft voor wat ie doet. En doet on the side nog even een dag lesgeven erbij. Wat hij (en velen met hem) de afgelopen weken hebben moeten doen, daar was ik al na 1 week aan onderdoor gegaan. De gedrevenheid is m.i. te prijzen. Ben ook erg blij dat we niet nu een 'verse' MP hebben. Het stuk ervaring kunnen we nu echt wel gebruiken.
Mark Rutte? Je zult MARK RATTE van de ROVERHEID bedoelen!!11!

/s

Eens. De man is niet altijd even handig maar ik vind hem een geweldige premier. Compassie, duidelijkheid, en nu in de crisis vind ik dat hij ongelofelijk goed werk doet als het aankomt op steunen en voorlichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 13:29
michael3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:31:
[...]

Vond je dit al erg 😂😂
Wacht maar als die Italianen hun zin krijgen dan kan je helemaal je broekriem aantrekken, dat gaat me toch een partij ellende opleveren.
Ik heb het dan over het ESM.
Nou ja, ik moet zeggen dat Nederland altijd wel aardige ministers van financiën heeft. Hoekstra is geen uitzondering; misschien is het ook wel de calvinistische aard waar ik het vaak wel mee eens bent vanwege mijn opvoeding.
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:20:
[...]
Men spreekt niet expliciet uit dat maatregelen blijven, indirect wordt het wel benoemd "marathon geen sprint", "einde van het begin" etc. Maar er heeft zich nog geen politicus gewaagd aan "de maatregelen zullen nog zeker een jaar duren in een bepaalde vorm".
Niemand kan in dit soort gevallen in de toekomst kijken; ook het kabinet niet. Ik weet niet precies waar je op doelt eigenlijk? Wil je een einddatum hebben? Wat verwacht je eigenlijk van ze?

Als ze morgen zeggen; tot 31 december gelden deze maatregelen en overmorgen komt er een vaccin uit is de situatie al niet meer van toepassing.

[ Voor 39% gewijzigd door xzaz op 08-04-2020 13:36 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
michael3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:12:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke passie en gevoel je dan mist bij hem?
Voor mijn doen doet die het niet verkeerd met het overbrengen van de informatie en toont die voldoende empathie.
Ik houd het in mijn antwoord op jouw vraag even bij Corona.
Collectieve smetvrees en zelfs je eigen familie als melaatsen moeten benaderen als het "nieuwe normaal" vind ik niet erg gevoelig.
Maar ik mis ook emotie over het feit dat onze samenleving niet meer is wat het is met mensen die als een boog om elkaar heen lopen, lege theaters, lege zalen waar voorheen muziek gemaakt en gedanst werd, die vreselijke mondkapjes in het straatbeeld wat niet past bij onze samenleving. Dat moet een premier van een westers land pijn doen. Hij hoeft er rationeel gezien niet op tegen te zijn, maar ik zie niet aan hem dat hij het erg vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:10
SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:02:
[...]

Ik houd het in mijn antwoord op jouw vraag even bij Corona.
Collectieve smetvrees en zelfs je eigen familie als melaatsen moeten benaderen als het "nieuwe normaal" vind ik niet erg gevoelig.
Maar ik mis ook emotie over het feit dat onze samenleving niet meer is wat het is met mensen die als een boog om elkaar heen lopen, lege theaters, lege zalen waar voorheen muziek gemaakt en gedanst werd, die vreselijke mondkapjes in het straatbeeld wat niet past bij onze samenleving. Dat moet een premier van een westers land pijn doen. Hij hoeft er rationeel gezien niet op tegen te zijn, maar ik zie niet aan hem dat hij het erg vindt.
Hoe zou hij dat moeten laten zien, in jouw ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
autje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:05:
[...]

Hoe zou hij dat moeten laten zien, in jouw ogen?
Is wel lastig te zeggen, want ieder mens is anders en ik weet helaas geen andere Europese politiek leider die ik een goed voorbeeld vindt.
Ik vind in ieder geval dat Rutte moet nadrukken dat deze situatie niet normaal is, maar het gevolg van een noodsituatie, en zo snel mogelijk dient te worden teruggedraaid als de situatie dat toelaat.
Gebruik van woorden "het nieuwe normaal" biedt geen perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
michael3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:13:
[...]

Ook met dit heeft die mijn inzien echt wel empathie getoont.
Wat moet die dan doen volgens jou, gaan janke voor de camera en vertellen hoe erg het allemaal voor ons en wat voor schade wij daarvan gaan ondervinden in onze vrijheden en cultuur/gewoontes en daarmee de samenleving nog meer in angst laten vertoeven?
of kan die beter daadkrachtig zijn en optreden, met zo min mogelijk paniek zaaien, zodat dit zo snel mogelijk achter de rug is en we weer verder kunnen leven, het zij met enigsinds beperkte vrijheid en social distans.
Janken is een ander uiterste, en moet een leider uiteraard niet doen tenzij niet te vermijden.
Rutte zaait juist paniek door te stellen dat dit het nieuwe normaal is. Althans bij mij wel. Een aantal tweakers in dit topic heeft dat onderbouwd genuanceerd, maar dat had de premier moeten doen.
En gevoel tonen, zoals ik in een eerdere post al schreef. Niet accepteren als 'normaal' dat het straatbeeld nu is zoals het is (hij had het woord 'acute tijdelijke noodsituatie' ook kunnen gebruiken, heeft een hele andere lading).

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 08-04-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
michael3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:16:
[...]

Het nieuwe normaal dat zegt die denk ik juist bewust, zodat men begrijpt dat dit voor zeer lange tijd is.
want dit kan nog wel twee jaar duren.
Ieder weldenkend mens begrijpt toch dat dit niet twee jaar kan?
Jaren lang met een grote boog om iedereen heen lopen, je familie niet zien, geen relaties aangaan, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:17:
[...]

Jaren lang met een grote boog om iedereen heen lopen, je familie niet zien, geen relaties aangaan, etc..
Dit klopt wel, economisch gezien trekken we dit wel maar sociaal gezien is het natuurlijk wel een ramp. Onze dochter van 3 wordt zowat gillend gek thuis dat ze niet naar het kinderdagverblijf kan, los van een rem op de sociale ontwikkeling (wat voor basisscholieren helemaal geldt). Ik ben de laatste die roept dat we asap weer terug naar het oude moeten, want dat gaat simpelweg niet. Maar het is ook een sociale ramp, zeker voor kinderen, ouderen en bijvoorbeeld gehandicapten die niet snappen dat ze helemaal geen familie meer zien (alhoewel het daar eerder regel dan uitzondering is dat familie hen niet opzoekt).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Stoney3K schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:47:
Testen geeft je maar een heel beperkt beeld. Je kan iemand om 9 uur 's ochtends testen en hij test corona-vrij,
T7D_Sneezy schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:48:
Met de huidige opgehoogde testacapaciteit duurt het 1000 dagen voordat de hele bevolking 1x getest is.
Volgens mij zijn deze bezwaren geen reden om dan niet te testen, hoor. Wat ik er van begrijp, is dat Zuid-Korea vrij succesvol een combinatie van intensieve testen en social distancing toepast. Hierbij is het helemaal niet nodig om de hele bevolking te testen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Om Acda en de Munnik te quoten: "Als dit het is, is dit het. En dan zullen we wel zien".

Leg je er alsjeblieft bij neer dat de boodschap van Rutte er eentje is van realiteit. Niet om je te pesten, maar omdat we een situatie hebben waar we iets mee moeten. Die grote boog om iedereen heen lopen zal blijven. Je familie zien kan nu ook, maar dalijk in de zomer allebei aan de andere kant van de tuin of het balkon.

Waarschijnlijk komt het erop neer dat we die afstand moeten houden juist om ons toe te staan om de winkels open te houden en de basisscholen en opvangen weer te openen.

Anders gezegd; wat wil je dan? Elke week horen dat de maatregelen een week worden verlengd? Denk dat dat uiteindelijk -ook psychisch- nog veel zwaarder is.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 08-04-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Bart-Willem schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:21:
[...]

Dit klopt wel, economisch gezien trekken we dit wel maar sociaal gezien is het natuurlijk wel een ramp.
Sociaal gezien is het een enorme ramp, maar dat wordt nog door velen onderschat, vooral politici.
Maar economisch haal je 2 jaar lang ook niet. We gooien er nu voor 1 á 2 maanden een enorm bedrag tegenaan. Dat kunnen we niet nog eens 12 keer doen. Hoe denk je hier doorheen te komen?

Met een 1,5-meter regime kantoren openen kan, maar dan nog zijn er heel veel branches waar die 1,5 meter afstand niet kan. En wat open kan met 1,5-meter afspraken, werkt nu vaak al thuis, zoals de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:27:
[...]
. Je familie zien kan nu ook, maar dalijk in de zomer allebei aan de andere kant van de tuin of het balkon.
No way voor 2 jaar. En ik ben echt niet de enige die daar zo over denkt. Niet vanwege schijt aan regels en afspraken, maar dit is simpelweg niet acceptabel. Zeker niet in verhouding tot wat het oplevert (80% op de IC sterft als nog, de mensen die van de IC afgaan blijven vaak klachten houden, velen waren al niet gezond, etc..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:32:
[...]

No way voor 2 jaar. En ik ben echt niet de enige die daar zo over denkt. Niet vanwege schijt aan regels en afspraken, maar dit is simpelweg niet acceptabel. Zeker niet in verhouding tot wat het oplevert (80% op de IC sterft als nog, de mensen die van de IC afgaan blijven vaak klachten houden, velen waren al niet gezond, etc..).
Nogmaals; wat wil je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:32:
[...]

Zou moet je niet denken, eerder in trend van 50% of meer van de mensen blijft crona bespaard op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:32:
[...]

Nogmaals; wat wil je dan?
Alles weer open doen. Kwetsbare mensen (breed begrip, gaat van ouderen tot mensen met gezondheidsproblemen, en wat mij betreft ook mensen die er uit angst zelf voor kiezen) krijgen het wettelijk recht op quarantaine; dus recht op thuis werken, worden gecompenseerd indien nodig, etc..

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 08-04-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Norjee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:34:
[...]

Zou moet je niet denken, eerder in trend van 50% of meer van de mensen blijft crona bespaard op deze manier.
Weten we niet. Er wordt ook gezegd dat minstens 70% het krijgt. En dat veel mensen het al hebben gehad, zonder zich daar bewust van te zijn. Dit is gissen. De voorbeelden die ik noem, zijn zaken die wel bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:34:
[...]

Alles weer open doen. Kwetsbare mensen (breed begrip, gaat van ouderen tot mensen met gezondheidsproblemen, en wat mij betreft ook mensen die er uit angst zelf voor kiezen) krijgen het wettelijk recht op quarantaine; dus recht op thuis werken, worden gecompenseerd indien nodig, etc..
En dan alles boven de IC capaciteit in een stil hoekje laten sterven?

Dit plan kan prima uitgevoerd worden, maar dan moet je m.i. ook niet meer de moeite doen om mensen met corona op de IC te leggen. En dat die kwetsbare groep ook geen zorg krijgt, want quarantaine. En dan maar hopen dat we met zijn allen binnen een paar maanden alles achter de rug hebben.
En dat je na een paar weken niet alsnog per ongeluk een besmetting uit het buitenland importeert, want dan kan diezelfde kwetsbare groep alsnog aan het gas. Ergo; quarantaine staat m.i. in dit scenario gelijk aan een doodsvonnis. Dat is overigens geen waardeoordeel mijnerzijds.

Re: het debat: God, het links extremistische blok (Wilders, Baudet, Marijnissen) weer in de bocht. Het cabinet moet vandaag miljoenen mondkapjes leveren... Tuurlijk joh... :X

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 08-04-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:39:
[...]

En dan alles boven de IC capaciteit in een stil hoekje laten sterven?

Dit plan kan prima uitgevoerd worden, maar dan moet je m.i. ook niet meer de moeite doen om mensen met corona op de IC te leggen. En dan maar hopen dat we met zijn allen binnen een paar maanden alles achter de rug hebben.
Verreweg de meeste patienten op de IC zijn kwetsbaar en zullen in quarantaine blijven. In mijn scenario komen vooral jonge en gezonde mensen weer buiten, economie en het sociale leven komen weer op gang. Van die groep krijgt een groot aantal Corona uiteraard, maar slechts een klein deel zal een beroep op de IC doen. Mijn plan kan in stappen worden uitgevoerd, waardoor kan worden bijgestuurd als het uit de hand loopt (niemand is immers alwetend, het is nooit 100% te voorspellen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:35:
[...]

Weten we niet. Er wordt ook gezegd dat minstens 70% het krijgt. En dat veel mensen het al hebben gehad, zonder zich daar bewust van te zijn. Dit is gissen. De voorbeelden die ik noem, zijn zaken die wel bekend zijn.
Als je uitgangspunt is de maatregelen doen niets, is het idd wel makkelijk om dan te zeggen "doe niks, maatregelen kunnen we wel zonder". Het zal een heel groot verschil maken of de zieken komen op een moment dat corona enigszins behandelbaar is of nu, of dat tracering dusdanig goed werkt dat uitbraken tijdig geïsoleerd kunnen worden. Ik ben blij dat er op de plekken waar deze crisis aangepakt wordt er anders over gedacht word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met welk geld vraag ik mij dan af? Van de EU?
SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:47:
[...]

Verreweg de meeste patienten op de IC zijn kwetsbaar en zullen in quarantaine blijven. In mijn scenario komen vooral jonge en gezonde mensen weer buiten, economie en het sociale leven komen weer op gang. Van die groep krijgt een groot aantal Corona uiteraard, maar slechts een klein deel zal een beroep op de IC doen. Mijn plan kan in stappen worden uitgevoerd, waardoor kan worden bijgestuurd als het uit de hand loopt (niemand is immers alwetend, het is nooit 100% te voorspellen).
Wie zegt dat dit waar is en ik denk.... dat het geen haalbaar scenario is, als je iedereen laat lopen die vallen onder jonge en gezonde mensen, krijg je dus echt veeeeel mensen die thuis moeten blijven.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fPWqvif5lWeOPIYb_6qBA9gEiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3GIXOuz5Vz04kITzBaLVfAZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Vorkie op 08-04-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Norjee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:48:
[...]

Als je uitgangspunt is de maatregelen doen niets, is het idd wel makkelijk om dan te zeggen "doe niks, maatregelen kunnen we wel zonder". Het zal een heel groot verschil maken of de zieken komen op een moment dat corona enigszins behandelbaar is of nu, of dat tracering dusdanig goed werkt dat uitbraken tijdig geïsoleerd kunnen worden. Ik ben blij dat er op de plekken waar deze crisis aangepakt wordt er anders over gedacht word.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat we heel veel niet weten. Wat maatregelen betreft weten we ook niet precies wat ze opleveren. Wel weten we heel veel nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Waarom? Vanwege Corona? En hoe wil Spanje een enorme aanzuigende werking voorkomen vanuit Afrika? (en zelfs vanuit andere EU-landen, gratis geld is gemakkelijker dan in Nederland in fase 4 van de bijstand zitten met elke 2 jaar een VVD-er die stoer doet over verplichte tegenprestatie)
En zoals hierboven al werd gevraagd door een andere user: Van welk geld?

[ Voor 17% gewijzigd door SvMp op 08-04-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
En daarbij is je uitgangspunt dat IC bedden eindeloos beschikbaar zijn? Als een tiener/twintiger/dertiger een IC bed nodig heeft, maar helaas er zijn nog 100 wachtenden. Dan gaat die tiener/twintiger/dertiger gewoon dood.

Bijsturen werkt niet achteraf. Als je piekt over de maximale IC capaciteit en je voert weer maatregelen in, dan piekt je nog 3 weken kei hard door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:50:
[...]

Waarom? Vanwege Corona? En hoe wil Spanje een enorme aanzuigende werking voorkomen vanuit Afrika? (en zelfs vanuit andere EU-landen, gratis geld is gemakkelijker dan in Nederland in fase 4 van de bijstand zitten met elke 2 jaar een VVD-er die stoer doet over verplichte tegenprestatie)
En zoals hierboven al werd gevraagd door een andere user: Van welk geld?
Dat moet je mij allemaal niet vragen, ik geef alleen interessant nieuws door :P. Dit is nogal een stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:52:
[...]

En daarbij is je uitgangspunt dat IC bedden eindeloos beschikbaar zijn? Als een tiener/twintiger/dertiger een IC bed nodig heeft, maar helaas er zijn nog 100 wachtenden. Dan gaat die tiener/twintiger/dertiger gewoon dood.
Dat risico blijft. En dat risico is er nu ook. We kunnen niet alles uitsluiten.

Ik denk dat we hier in West-Europa risico's heel erg ontwend zijn. We leven in een rubberen-tegel maatschappij. Elk risico moet uitgesloten worden. In mijn plan krijgen mensen die zich zorgen maken om besmetting het recht om in quarantaine te blijven en het risico te mijden. Mensen die het risico willen nemen, die zullen een iets verhoogd risico lopen maar dat weegt niet op tegen de voordelen van een normaal leven en economische activiteit. Volgens mij kom je daarmee tegemoet aan alle belangen, zonder aan één kant door te slaan.

[ Voor 39% gewijzigd door SvMp op 08-04-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
autje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:53:
[...]

Dat moet je mij allemaal niet vragen, ik geef alleen interessant nieuws door :P. Dit is nogal een stap.
True.
En zelfs permanent volgens het artikel.
Uit doorrekeningen blijkt dat het een hele dure maatregel is. Een land als Finland zou het best door kunnen voeren, als een financieel zwak Zuid-Europees land dit doet is dat hetzelfde als iemand die met een minimumloon een BMW wil rijden. En dat ook nog tijdens Corona, waar het geld zeker niet meer van zal worden. Spanje kan het als een klein kind bij ons gaan opeisen, maar ons geld is ook een keer op.

Wat wel kan is een soort basisinkomen in de vorm van een hoge belastingvrije voet, van bijvoorbeeld 20k. Dan moet je het inkomen eerst verdienen. Zou een goeie zijn om hier te proberen als crisis-maatregel, om mensen te ontlasten, mits er een groot deel van het jaar wél gewerkt kan worden.

[ Voor 31% gewijzigd door SvMp op 08-04-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:52:
[...]

Bijsturen werkt niet achteraf. Als je piekt over de maximale IC capaciteit en je voert weer maatregelen in, dan piekt je nog 3 weken kei hard door.
Ook dat kan een keuze zijn... Zeg niet dat het de goede is, maar het is een keuze die je kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:53:

Ik denk dat we hier in West-Europa risico's heel erg ontwend zijn. We leven in een rubberen-tegel maatschappij. Elk risico moet uitgesloten worden. In mijn plan krijgen mensen die zich zorgen maken om besmetting het recht om in quarantaine te blijven en het risico te mijden. Mensen die het risico willen nemen, die zullen een iets verhoogd risico lopen maar dat weegt niet op tegen de voordelen van een normaal leven en economische activiteit. Volgens mij kom je daarmee tegemoet aan alle belangen, zonder aan één kant door te slaan.
Dat risico, IC capaciteit, is precies het risico waar nu op wordt gestuurd.
Deze 2400 bedden is de maximum capaciteit in Nederland, dan is de rek er wel uit. Je kan wel middelen blijven plaatsen, maar je hebt ook mensen met bepaalde kennis nodig en die print je niet zomaar met een 3D printer.

Het risico dat je 2400 IC bedden hebt en er 50.000 nodig hebt op hetzelfde moment moet je niet willen nemen in mijn ogen. Tenzij er een soort verklaring komt welke mensen, en hun gezin, die naar buiten willen moeten ondertekenen waarin ze afzien van IC opname. Dat lijkt mij dan een eerlijke trade voor de gok nemen/de vrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:15
100% mee eens, maar zolang er maatregelen worden genomen om de IC's niet te overbelasten kom je er vrees ik niet onderuit dat deze maatregelen nog wel even verlengd gaan worden..

Nu denk ik zelf dat 'groepsimmuniteit' niet een oplossing/doel is maar simpelweg een gevolg (vroeg of laat kom je toch wel met iemand in aanraking die het heeft, er blijft altijd wel iemand op de wereld die het heeft..) dus uiteindelijk zal het grootste deel van NL ermee besmet zijn geraakt.*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K10cheKgvrKyNvyQgTbbxUPQ5Ew=/f/image/YLsF5ca60mEGQ9otXfD5Tj1W.png
(Bron)

Volgens bovenstaande afbeelding komt er zo'n 1,125% op de IC te liggen. (25% van 4,5%)
1,125% van 17M inwoners = 191k IC patienten. (fictief!)
Met een gemiddelde IC tijd van 10 dagen komt dat neer op 191k * 10 = 1.91M IC-dagen.
Er van uitgaande dat de IC gemiddeld 2000 bedden heeft heb je het over 1.91M / 2k = 956 dagen volle IC bezetting.

Dat is dus meer dan 2,5 jaar, indien de maatregelen ervoor zorgen dat de IC-bezetting op ~2000 bedden blijft.
(En 1,5 indien er 'maar' 10M mensen besmet worden)

Idd een idioot hoog aantal, vraag me af waar het mis gaat in de berekening 8)7, maar zelfs als die 1,125% er een stukje naast zit, gaat dit echt nog wel maanden duren. :'(

*Tenzij er natuurlijk een vaccin komt

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

SmiGueL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:13:
[...]

100% mee eens, maar zolang er maatregelen worden genomen om de IC's niet te overbelasten kom je er vrees ik niet onderuit dat deze maatregelen nog wel even verlengd gaan worden..

Nu denk ik zelf dat 'groepsimmuniteit' niet een oplossing/doel is maar simpelweg een gevolg (vroeg of laat kom je toch wel met iemand in aanraking die het heeft, er blijft altijd wel iemand op de wereld die het heeft..) dus uiteindelijk zal het grootste deel van NL ermee besmet zijn geraakt.*

[Afbeelding]
(Bron)

Volgens bovenstaande afbeelding komt er zo'n 1,125% op de IC te liggen. (25% van 4,5%)
Met een gemiddelde IC tijd van 10 dagen komt dat neer op 191k * 10 = 1.91M IC-dagen.
Er van uitgaande dat de IC gemiddeld 2000 bedden heeft heb je het over 1.91M / 2k = 956 dagen volle IC bezetting.
Die 10 dagen IC is eerder 25 dagen, dus dan zit je op 6 jaar.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:10:
[...]

Dat risico, IC capaciteit, is precies het risico waar nu op wordt gestuurd.
Deze 2400 bedden is de maximum capaciteit in Nederland, dan is de rek er wel uit. Je kan wel middelen blijven plaatsen, maar je hebt ook mensen met bepaalde kennis nodig en die print je niet zomaar met een 3D printer.

Het risico dat je 2400 IC bedden hebt en er 50.000 nodig hebt op hetzelfde moment moet je niet willen nemen in mijn ogen. Tenzij er een soort verklaring komt welke mensen, en hun gezin, die naar buiten willen moeten ondertekenen waarin ze afzien van IC opname. Dat lijkt mij dan een eerlijke trade voor de gok nemen/de vrijheid.
Kleine aanvulling hierbij. 2400 bedden is ruim boven maximum in NL.
Dit is geen wenselijke situatie. Uitgaande van 1150 standaard, kun je dit nooit maanden en jaren volhouden.
Wellicht wel iets opschalen naar de eerder genoemde 1600 omdat de klachten vergelijkbaar zijn, en je misschien iets aan schaalvoordeel haalt, maar 2400 is niet realistisch.

Bracht mij op het volgende; gaan de lessen op de medische opleidingen wel door? Of staan die ook maanden stil? Dit ivm de doorstroom van medisch personeel.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 08-04-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:29
SvMp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:53:
[...]

Klopt, in Afrika zijn ze tenminste niet zo kleinzerig. Sterft er weer eens een kind aan een vermijdbare of behandelbare infectieziekte? Maak je toch gewoon een nieuwe.

Het is in mijn ogen echt volstrekte lariekoek om te stellen dat we hier zo vreselijk risicomijdend zijn. Ik denk vooral dat mensen die doen alsof dat hele COVID virus geen ruk voorstelt zich niet helemaal ten volle beseffen wat de gevolgen zouden zijn als het écht onze gezondheidszorg zou overspoelen. Ja het lijkt nu een ziekte die hoofdzakelijk zeer kwetsbare individuen treft, maar dat gaat een veel breder probleem worden als de zorg het echt niet meer kan bijbenen. Wat wij doen is een stukje risicobeperking. We laten doorgang vinden wat doorgang kan vinden zonder dat het ervoor zorgt dat onze zorg overspoeld wordt en de problemen heel wat breder worden dan incidentele sterfte bij iemand van onder de 65 en verder vooral sterfgevallen bij mensen van boven de 65 met overgewicht, hartproblemen en diabetes.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

https://www.ad.nl/zoeterm...rares-in-tranen~accdc7d2/

Dit lijkt me toch geen hack, maar eerder rellende leerlingen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:54

Osxy

Holy crap on a cracker

Of uitgelekte accesscode, geen wachtwoord etc. Betwijfel ook sterk dat het echt een hack is.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verreweg de meeste patienten op de IC zijn kwetsbaar en zullen in quarantaine blijven. In mijn scenario komen vooral jonge en gezonde mensen weer buiten, economie en het sociale leven komen weer op gang. Van die groep krijgt een groot aantal Corona uiteraard, maar slechts een klein deel zal een beroep op de IC doen.
De aanname dat je kwetsbare mensen in quarantaine kunt krijgen is al verkeerd.

Vraag in een gemiddelde kantoortuin (20+ mensen) maar eens wie in de groep zitten. Dan krijg je eerst de vraag of astma erbij hoort. Daarna komt 'de gezellige dikkerd' met de vraag of zijn BMI niet te hoog is. En de man waarvan zijn vrouw net een chemo heeft gehad zal ook niet heel veel zin hebben om als proefdier te worden gebruikt.
Daarnaast kent iedereen de verhalen van de profvoetballers die gewoon dood neervallen. Dat zijn jonge en gezonde mensen, vaak nog regelmatig gecheckt die toch iets hebben. Die ga je een hoop vinden.

@SmiGueL groepsimmuniteit is volgens mij een manier om de mensen die het krijgen een goed gevoel te geven. "Ik doe het voor jullie".
Maar met zo'n 200.000 geboortes per jaar kan het heel lang rond blijven zingen, er komen steeds nieuwe mensen bij die het ook weer 'moeten' krijgen. En het is nu wereldwijd, dus over maanden kan het gewoon in een nieuw gebied weer opduiken.
Mugwump schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:21:
Het is in mijn ogen echt volstrekte lariekoek om te stellen dat we hier zo vreselijk risicomijdend zijn.
Exact, een paar rubbertegels is echt geen significant bedrag. Zet daar tegenover elk jaar een paar hersenbeschadigingen waarbij we gewoon tig jaar lang volledige zorg mogen betalen...
Net als met lodenleidingen... elke persoon die een paar IQ-puntjes mist kost gewoon geld. Vergelijk een MBO met een HBO salaris en je hebt een idee wat de economische schade is.

Vaak is het economisch gewoon interessant om 'het goed' te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:20:
Bracht mij op het volgende; gaan de lessen op de medische opleidingen wel door? Of staan die ook maanden stil? Dit ivm de doorstroom van medisch personeel.
Een medische opleiding is ook gewoon een opleiding op een school/instelling. Dus dat gaat op dezelfde manier als overal.

Wel worden er op het Erasmus MC spoedcursussen gegeven van mensen die al IC ervaring hadden of mensen die al medisch gekwalificeerd zijn, maar een kleine aanvulling voor IC nodig hebben.

https://eenvandaag.avrotr...t-ziekenhuis-verminderen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:19:
[...]

Die 10 dagen IC is eerder 25 dagen, dus dan zit je op 6 jaar.
Met het gegeven dat je waarschijnlijk maar een paar jaar immuun met tegen coronavirussen (anders dan bv mazelen). Je moet het "regelmatig" tegenkomen om immuun te blijven. Oftewel... dit gaat hem niet worden zodner vaccin. Sowieso moeten we gaan rekenen op +50K "oversterfte" het komende jaar... ondanks alle harde maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:29
TheGhostInc schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:25:

@SmiGueL groepsimmuniteit is volgens mij een manier om de mensen die het krijgen een goed gevoel te geven. "Ik doe het voor jullie".
Maar met zo'n 200.000 geboortes per jaar kan het heel lang rond blijven zingen, er komen steeds nieuwe mensen bij die het ook weer 'moeten' krijgen. En het is nu wereldwijd, dus over maanden kan het gewoon in een nieuw gebied weer opduiken.
Nou ja, groepsimmuniteit blokkeert de verspreiding. Daardoor krijgen ook die 200.000 babies een veel lagere kans op besmetting vanwege het feit dat mensen die immuun zijn het virus niet overal verspreiden. Het idee achter groepsimmuniteit is dat het verspreiding blokkeert, daarom vaccineren we ook, niet dat 'iedereen het krijgt en daardoor immuun is'. Met die immuniteit zul je hier en daar echt nog wel eens een geval hebben, maar dat geldt voor vrijwel alle infectieziekten.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Dat is een hele ingewikkelde rekensom. De zorgdruk zal dan naast Corona ook weer gaan toenemen, die belasting is niet overal haalbaar. Kwetsbare groepen zonder familie- of vriendenondersteuning zullen zich moeten begeven tussen de gezonde en besmette mensen. De grens tussen kwetsbaar en niet-kwetsbaar is niet bijzonder zwart-wit, ook die zal extreem lastig te bepalen zijn. Ook wordt het risico groter voor de provincies die tot nu toe nauwelijks getroffen zijn, de verspreiding van benodigde zorg zal toenemen. Of de zorg voor niet-kwetsbare groepen op dit moment überhaupt in staat is om benodigde zorg te verlenen, zeker richting de komende piek eind april is ook hoogst onzeker.

Nou ja, je begrijpt het wel. Je noemt het een plan, maar het is niet meer dan een suggestie. Om er echt een afgebakend plan van te maken is een enorme hoeveelheid werk nodig van een flink aantal disciplines. Ik vind het een beetje een proefballonnetje.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Met nog zoveel onduidelijkheid over wie er wel en niet dood gaat aan dit virus hoop ik dat iedereen ook weet en ermee akkoord gaat dat je een goeie kans hebt dat bulldozers in je lokale park een massagraf moeten graven omdat er per dag een paar duizend mensen overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Verwijderd in "Coronavirus Slowchat #2"

Hoi, ik had al eens gevraagd over het aantal geschatte doden bij jouw voorgestelde aanpak, maar die heb ik nog niet mogen ontvangen. Je zult die cijfers wel hebben want je bent zo zeker van je zaak dat de huidige aanpak meer mensen dood. Graag zie ik die cijfers ook zodat ik beter geïnformeerd ben.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:30
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:42:
[...]

Verwijderd in "Coronavirus Slowchat #2"

Hoi, ik had al eens gevraagd over het aantal geschatte doden bij jouw voorgestelde aanpak, maar die heb ik nog niet mogen ontvangen. Je zult die cijfers wel hebben want je bent zo zeker van je zaak dat de huidige aanpak meer mensen dood. Graag zie ik die cijfers ook zodat ik beter geïnformeerd ben.

Bij voorbaat dank.
De volkskrant heeft dat scenario even berekend. Misschien niet 100% correct, maar de ordegroottes kloppen wel denk ik. De cijfers zijn wel redelijk onderbouwd.

https://www.volkskrant.nl...slachtoffers-op~bc3501c6/
Reken dat om in aantallen, en je komt uit op 50 duizend Nederlanders die een voortijdige verstikkingsdood sterven: de Watersnoodramp van 1953, keer twintig.
En dan zijn alle bejaarden op texel en veilig zeg maar.
rek die cijfers door naar Nederland, en de aantallen worden bizar. Een half miljoen mensen zouden in het ziekenhuis belanden. Zo’n 140.000 patiënten zouden aan de beademing moeten: haast vijftig keer zoveel als de intensive care-capaciteit die deskundigen het hoogst haalbaar achten.

[ Voor 24% gewijzigd door Adlermann op 08-04-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Adlermann schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:49:
[...]

De volkskrant heeft dat scenario even berekend. Misschien niet 100% correct, maar de ordegroottes kloppen wel denk ik. De cijfers zijn wel redelijk onderbouwd.

https://www.volkskrant.nl...slachtoffers-op~bc3501c6/
Een offer dat de Jort Kelders bereid zijn te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SmiGueL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:13:
[...]

[Afbeelding]
(Bron)

Dat is dus meer dan 2,5 jaar, indien de maatregelen ervoor zorgen dat de IC-bezetting op ~2000 bedden blijft.
(En 1,5 indien er 'maar' 10M mensen besmet worden)

Idd een idioot hoog aantal, vraag me af waar het mis gaat in de berekening 8)7, maar zelfs als die 1,125% er een stukje naast zit, gaat dit echt nog wel maanden duren. :'(

*Tenzij er natuurlijk een vaccin komt
Op zich goede cijfers, dit betekend dus dat er minder dan 0,6% overlijd van de mensen die Corona krijgen.
Dit is een stuk lager dan vanuit de andere onderzoeken lijkt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:54:
Op zich goede cijfers, dit betekend dus dat er minder dan 0,6% overlijd van de mensen die Corona krijgen.
Ook dat stuk maar een cruciale fout... Dat er een oneindig aantal IC bedden zijn op elk moment, maar die zijn er niet.
Als er 2500 tieners op de IC bedden liggen en er komen daarna nog 60.000 twintigers/dertigers/veertigers die IC nodig hebben, dan gaan deze allemaal nog dood bovenop de 50.000 die sowieso al dood gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de 50+'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:54:
[...]

Op zich goede cijfers, dit betekent dus dat er minder dan 0,6% overlijd van de mensen die Corona krijgen.
Begin maart was de schatting al rond de 0,5% volgens deze bron.

Er zijn nu 2248 mensen geregistreerd overleden, dus dan heb je ca 450.000 besmettingen. Dan zijn er nog 2 factoren die het eigenlijk groter maken: er gaan nog een hoop zieke mensen dood én niet alle doden tellen mee.

Dus reken maar na: minimaal 450k besmettingen, maar bij 3000 doden 600k. Bij 1% sterfte deel je die cijfers (uiteraard) door 2 :). Is ff op de manchet, uiteraard.

Edit: wat hierboven staat is natuurlijk waar, als je zorg het niet aankan, gaat het percentage flink omhoog...

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 08-04-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:00:
[...]

Ook dat stuk maar een cruciale fout... Dat er een oneindig aantal IC bedden zijn op elk moment, maar die zijn er niet.
Als er 2500 tieners op de IC bedden liggen en er komen daarna nog 60.000 twintigers/dertigers/veertigers die IC nodig hebben, dan gaan deze allemaal nog dood bovenop de 50.000 die sowieso al dood gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de 50+'ers.
:?
Ik meld niks over de IC, alleen dat ten opzichte van eerdere schattingen die varieerden van 0,5% tot 5% dit percentage een stuk lager ligt.
Voornamelijk omdat landen veel minder testen dan Duitsland lijkt het percentage hoger.

Als je het percentage voor Nederland uitrekend kom je namelijk op 10% uit (doden/bekend positief getest)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Jij niet maar het artikel, daar reageerde ik op. Dat trekt de cijfers scheef/geeft verkeerde verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
[...]

Niet om vervelend te doen, maar er is je nu al meerdere malen door mij, @psychodude en anderen uitgelegd dat het niet zo simpel en zwart/wit werkt. Zelfs Rutte benadrukte het gisteren nog eens. Waarom blijf je op dit onhaalbare plan hameren zonder zelf te onderbouwen waarom het wel haalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

De crux hier is dat er geen terug is. Omstandigheden waren al aan het veranderen, een crisis forceert veranderingen. Ik begrijp de reflex van "terug normaal", net als de gedachte van "dit kan zo niet duren". Toch is en blijft verandering de enige constante, en crises dwingen ons maar al te makkelijk een nieuwe balans te vinden.

Proberen we zonder aanpassing terug te gaan naar omstandigheden zoals we ze dachten te kennen, dan doen we dus ook geen aanpassingen voor de kwetsbaarheden die blootgelegd zijn, en nauwelijks of geen aanpassingen voor nieuwe afhankelijkheden. Dat is iets wat samenleving historisch juist echt kwetsbaar maakt.

Het is niet crisis, maar de volgende stoot erna, dan gaat het om struikelen of het aankunnen.

Mark probeert hier twee dingen tegelijk te doen. Enerzijds probeert hij gebruik te maken van de menselijke reflex om terug te willen naar wat men gewend is, anderzijds moet hij ook erkennen dat de betere weg er niet een van achteruit lopen is, maar naar voren aanpakken. Makkelijk is dat niet, sterker nog, juist vanwege de breedte van impact van crisis kan dat eigenlijk niet.

De verwachting is dan ook dat men het tweede zal laten vallen, ten gunste van dat eerste. Dat schept een zekere mate van rust, maar het is geen bestendig herstel. Dat is überhaupt iets wat wel een paar jaar gaat duren - al was het maar vanwege de inwerking van bedrijven op elkaar en arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:18

bert pit

asdasd

Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:34:
[...]

Sterker nog, als we naar een situatie gaan waar je een status "permanent groen" krijgt nadat je besmet bent geweest, en daarmee gegarandeerd geen verdere maatregelen hoeft te nemen, dan zou ik actief besmette personen gaan opzoeken om het op te lopen. Kans dat mijn leeftijd er aan sterft is enorm klein en dan mag ik mijn leven weer oppakken. Waar teken ik?
Ik ben waarschijnlijk wat ouder, in mijn jeugd kreeg je bezoek van vriendjes als je de mazelen had, of rode hond. Ouders vonden het prettig om te weten dat de kinderen dat alvast hadden gehad.

OT. Als je ziet dat 94% van de dodelijke slachtoffers boven de 65 jaar is, dan is het niet zo moeilijk om te besluiten wie er het laatst naar buiten mogen, lijkt me.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bert pit schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:32:
[...]

Ik ben waarschijnlijk wat ouder, in mijn jeugd kreeg je bezoek van vriendjes als je de mazelen had, of rode hond. Ouders vonden het prettig om te weten dat de kinderen dat alvast hadden gehad.
Dat kan wellicht ook in de toekomst; als vast staat dat kinderen geen ernstige symptomen krijgen en alle volwassenen immuniteit hebben voor covid-19.

Mazelen bij volwassenen is net als covid-19 niet zonder risico.

Je vergelijking vind ik daarom krom en gevaarlijk voor de (volks)gezondheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bert pit schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:32:
Tegenwoordig zijn ouders zo slim om dat hooguit met waterpokken te doen.

Maar goed, vroeger wisten ze ook niet dat rode hond eerder gevaarlijker was voor zwangeren dan voor kinderen. Of dat roken niet zo goed voor je was in die periode.
Wijsheid komt de jaren, zowel binnen een mensenleven als over generaties.
OT. Als je ziet dat 94% van de dodelijke slachtoffers boven de 65 jaar is, dan is het niet zo moeilijk om te besluiten wie er het laatst naar buiten mogen, lijkt me.
Nadeel is dat degenen die op de IC belanden of simpelweg druk op de zorg leggen niet allemaal ouder zijn dan 65. Dus als de groepen daaronder lekker alle risico gaan nemen zijn zij de directe oorzaak van de druk op de zorg en de doden die daardoor vallen.
Hoe vaak moet dat nog gezegd worden? :?

Dus voor degenen die het graag expres willen oplopen: regel dat, maar klop niet aan bij de zorg als het tegen valt, dan hebben wel een deal. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:05
Gonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:11:
[...]

Tegenwoordig zijn ouders zo slim om dat hooguit met waterpokken te doen.

Maar goed, vroeger wisten ze ook niet dat rode hond eerder gevaarlijker was voor zwangeren dan voor kinderen. Of dat roken niet zo goed voor je was in die periode.
Wijsheid komt de jaren, zowel binnen een mensenleven als over generaties.

[...]

Nadeel is dat degenen die op de IC belanden of simpelweg druk op de zorg leggen niet allemaal ouder zijn dan 65. Dus als de groepen daaronder lekker alle risico gaan nemen zijn zij de directe oorzaak van de druk op de zorg en de doden die daardoor vallen.

Dus voor degenen die het graag expres willen oplopen: regel dat, maar klop niet aan bij de zorg als het tegen valt, dan hebben wel een deal. :)
Precies dit inderdaad!
Ik blijf me verbazen hoeveel mensen roepen dat het hen niet raakt en vinden dat we gewoon ons leven weer op moeten pakken. Dat is gewoon niet realistisch, ook niet nu het gelukkig beter lijkt te gaan. De IC opereert nog steeds op 200% en er moet ook achterstallige zorg ingehaald worden. Het hele beleid is erop gericht dat de zorg het aan kan zodat als iemand de zorg nodig heeft, diegene het ook kan krijgen. Door alle maatregelen los te laten, wordt de zorg overbelast, kunnen ook jongere mensen niet meer naar de IC om de benodigde zorg te krijgen. Alle andere niet-corona gerelateerde (spoedeisende) zorg (bijv. ook blindedarmontstekingen) kan niet meer geboden worden. Daar sterven ook weer mensen onnodig. Kortom, ik begrijp de mensen niet die zeggen dat je de maatregelen maar weer los moet laten nu want het gaat prima en het is 'gewoon een griepje'. Het is geen griepje en als je de maatregelen los gaat laten, begint het allemaal weer opnieuw. Er zullen vast maatregelen los gelaten kunnen worden, maar alles zal erop gericht zijn om de zorg niet over te belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Wikipedia: Antimicrobial properties of copper

Zat een beetje random te Googlen naar koper(in de zin van voedingssupplement, net als zink of magnesium)
Blijkbaar heeft dit positieve effecten op de zuurstofopname in je lichaam.
Daarnaast heeft het (als oppervlak) ook een zeer hoog antibacterieel, en ook antivirale eigenschappen.
In bovenstaande wiki link staat dat het o.a het Influenza virus( en andere virussen en bacterieen) binnen 6 uur voor 99.9% uitroeit.
Dit gaat dan wel om contact oppervlak. Roestvrij staal heeft deze eigenschappen niet.

Wat ik me afvraag (als leek natuurlijk) is of dit “ergens” goed voor is. Sowieso kan je deurknoppen van koper maken bijv, of andere veel aangeraakte oppervlakken.
Maar zou het ook kunnen helpen bij het behandelen van longontstekingen of het coronavirus bijv?

Ik vond ook dit onderzoek daarover, het lijkt in elk geval effectief
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4363445/
Het nadeel is natuurlijk dat metalen in ‘traces’ goed zijn voor je lichaam maar je moet geen overdosis krijgen... puur een brainfart van mij maar ben benieuwd of er hier mensen iets van af zouden weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

Koper zit van nature in je bloed. Menkes is een ziekte waarbij koper mist, het is te injecteren maar of het helpt?
Deurklinken afplakken met koper tape zou denk ik een optie zijn. Die tape bestaat gewoon, wordt ook gebruikt om slakken te blokkeren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:11:

Tja, volgens het laatste document van de RIVM is 11,5% van de ziekenhuis opnames jonger dan 50. Ik begrijp de gedachtes wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

franssie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:29:
Koper zit van nature in je bloed. Menkes is een ziekte waarbij koper mist, het is te injecteren maar of het helpt?
Deurklinken afplakken met koper tape zou denk ik een optie zijn. Die tape bestaat gewoon, wordt ook gebruikt om slakken te blokkeren.
Mja het is lastig denk ik. Misschien op een of andere manier een eiwit zoeken die aan het coronavirus gekoppeld wordt met een medicijn met koper ofzo. Nogmaals, leken brainfart van mij.

Ik begrijp ook dat bijv alcohol virussen dood, maar door dronken te worden je bloed niet genoeg alchol bevat(helaas:P) om virussen te doden... in dat opzicht zijn het promillages die geen invloed hebben. Maar puur een hypothese van mij.
Ook UV licht doodt bacterien en virussen, maar is ook schadelijk voor de mens. Je kan niet een long bestralen zonder dat het schade oplevert...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

graceful schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:30:
Tja, volgens het laatste document van de RIVM is 11,5% van de ziekenhuis opnames jonger dan 50. Ik begrijp de gedachtes wel.
Tja, en net ging het nog over onder 65 en dan praatje over bijna 40%.

Maar goed, jongeren en fittere mensen lijken inderdaad minder kans te hebben op complicaties. Nogmaals, als je jezelf expres wilt besmetten, be my guest. Maar kom niet aankloppen bij de zorg en blijf binnen tot je niet meer besmettelijk bent. In alle andere gevallen ben je behoorlijk egoïstisch bezig en draag je bij aan het probleem. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:29:
Onder de huidige omstandigheden zet ik dit soort zaken in het hokje Vitamine C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Virtuozzo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:37:
[...]

Onder de huidige omstandigheden zet ik dit soort zaken in het hokje Vitamine C.
Vwb koper injecteren, absoluut, is ook giftig.

Dat een virus (zoals SARS) minder lang op een koperen deurklink overleeft dan op RVS is gewoon meerdere malen onderzocht. Dat dat voor 'het virus dat Covid-19' veroorzaakt anders zou zijn lijkt mij geen raketwetenschap.

Daarnaast werkt vitamine-C prima tegen scheurbuik ;) Maar anti-viraal (dus ook een simpele verkoudhied) is volgens mij nooit aangetoond. Tenzij je een tekort hebt, maar dat geldt voor alle vitamines natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:37:
[...]

Tja, en net ging het nog over onder 65 en dan praatje over bijna 40%.

Maar goed, jongeren en fittere mensen lijken inderdaad minder kans te hebben op complicaties. Nogmaals, als je jezelf expres wilt besmetten, be my guest. Maar kom niet aankloppen bij de zorg en blijf binnen tot je niet meer besmettelijk bent. In alle andere gevallen ben je behoorlijk egoïstisch bezig en draag je bij aan het probleem. :)
Oei, voorzichtig.

Er is ongeacht leeftijd sprake van zeer hoge kans op behoorlijk ingrijpende schadelast. Zowel bij traject IC als corona afdeling. De onderzoeken die lopen wijzen in toenemende mate op significante impact op longweefsel, maar ook hartspier en hersenen. Zolang we daar geen volledige duidelijkheid in hebben zou ik bij de huidige indicatoren heel voorzichtig zijn met bankieren.

Wat besmettelijkheid aangaat, ook zoiets. Presymptomatisch besmettelijk, asymptomatisch besmettelijk, de kwestie vandaag eindelijk met klem op tafel gelegd (als helaas onvermijdelijk tegenwicht tegen politieke verhalen) van complexiteit en onbetrouwbaarheid opbouw antistoffen. We hebben indicatoren vanuit andere landen dat herbesmetting een aanwezig potentieel is.

Er mag best even nagedacht worden over de zorggerelateerde maar ook economische kwesties als de 40 jarige die nu lichte verschijnselen en verminderde longcapaciteit er uit komt maar komende koude winter met "griep" op een SEH binnenkomt. Ik drijf het iets op de spits, maar ik begin de indruk te krijgen dat ondanks de zorgvuldigheid van de technische briefing vandaag we nog steeds een flinke reflex hebben tot simplificeren en aannames als fundament te nemen.

Iets vergelijkbaars in gedragsreflex zie je in de arena's van politiek en lobby, de discussie exit scenario is ronduit een drama van oversimplificatie op basis van aannames. We schuiven zelfs naar gebruik van instrumentatie voor schijnveiligheid toe. Testbeleid? Is al lang niet meer praktisch. Een CT is inmiddels het enige waar je iets mee kan. En leuk, testen. Maar er zijn bitter weinig betrouwbare types van test (ik kan je verzekeren, zo'n kweekstok in je strot krijgen is verre van prettig) en dan nog is het een N=1 moment.

Je wordt nu getest? Mooi. 75% betrouwbaar in dat moment, als ik van Dissel goed begreep. Garantie tot aan de deur. That's it. Nu ja, eigenlijk niet eens garantie tot aan de deur. Bankieren op een momentopname is schijnveiligheid. Testbeleid is er voor het modelleren van verspreidingsfactoren. That's it.
franssie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:45:
[...]

Daarnaast werkt vitamine-C prima tegen scheurbuik ;)
Ja, dat is waarom het opslaan van vitamine-C grondstoffen nu interessant voor na deze crisis kan zijn afhankelijk van hoeveel we inzetten op instrumentatie voor schijnveiligheid ...

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 08-04-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Virtuozzo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:47:
[...]

<>

[...]

Ja, dat is waarom het opslaan van vitamine-C grondstoffen nu interessant voor na deze crisis kan zijn afhankelijk van hoeveel we inzetten op instrumentatie voor schijnveiligheid ...
Precies ;) Binnenkort een VitaC notering aan de optiebeurs haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:51:
[...]

Precies ;) Binnenkort een VitaC notering aan de optiebeurs haha.
Nee. Privaat. Never waste a good crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

http://theconversation.co...nt-hospitals-use-it-73103

Hier wordt genoemd dat koper bij gebruik in ICs voor een 58% afname van infecties zorgt.

Het is geen perfect oppervlak(wordt groen, deukt makkelijk, is duur) maar kan wellicht op dat soort plekken wel gebruikt worden als materiaal. Ook kan het verwerkt worden in stof om zaken antibacterieel te maken(mondkapjes?). Het nadeel is alleen dat het uren duurt voordat het effect heeft voordat virussen /bacterien er op dood gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Virtuozzo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:47:
Oei, voorzichtig.

Er is ongeacht leeftijd sprake van zeer hoge kans op behoorlijk ingrijpende schadelast. Zowel bij traject IC als corona afdeling. De onderzoeken die lopen wijzen in toenemende mate op significante impact op longweefsel, maar ook hartspier en hersenen. Zolang we daar geen volledige duidelijkheid in hebben zou ik bij de huidige indicatoren heel voorzichtig zijn met bankieren.
Je richt je nu tot mij maar kunt je beter richten tot de mafklappers die zoiets daadwerkelijk overwegen. Ik zit hier juist te betogen dat alle leeftijdscategorieën zich gewoon aan de regels zouden moeten houden.
Zijn mensen zelfdestructief dan kan ik dat niet in de weg staan, maar laat ze dan niemand mee nemen in hun eigen val. :)
Wat besmettelijkheid aangaat, ook zoiets. Presymptomatisch besmettelijk, asymptomatisch besmettelijk, de kwestie vandaag eindelijk met klem op tafel gelegd (als helaas onvermijdelijk tegenwicht tegen politieke verhalen) van complexiteit en onbetrouwbaarheid opbouw antistoffen. We hebben indicatoren vanuit andere landen dat herbesmetting een aanwezig potentieel is.

Er mag best even nagedacht worden over de zorggerelateerde maar ook economische kwesties als de 40 jarige die nu lichte verschijnselen en verminderde longcapaciteit er uit komt maar komende koude winter met "griep" op een SEH binnenkomt. Ik drijf het iets op de spits, maar ik begin de indruk te krijgen dat ondanks de zorgvuldigheid van de technische briefing vandaag we nog steeds een flinke reflex hebben tot simplificeren en aannames als fundament te nemen.

Iets vergelijkbaars in gedragsreflex zie je in de arena's van politiek en lobby, de discussie exit scenario is ronduit een drama van oversimplificatie op basis van aannames. We schuiven zelfs naar gebruik van instrumentatie voor schijnveiligheid toe. Testbeleid? Is al lang niet meer praktisch. Een CT is inmiddels het enige waar je iets mee kan. En leuk, testen. Maar er zijn bitter weinig betrouwbare types van test (ik kan je verzekeren, zo'n kweekstok in je strot krijgen is verre van prettig) en dan nog is het een N=1 moment.

Je wordt nu getest? Mooi. 75% betrouwbaar in dat moment, als ik van Dissel goed begreep. Garantie tot aan de deur. That's it. Nu ja, eigenlijk niet eens garantie tot aan de deur. Bankieren op een momentopname is schijnveiligheid. Testbeleid is er voor het modelleren van verspreidingsfactoren. That's it.
Alles wat we nu doen is om überhaupt reële kennis en begrip te krijgen.
Ik ben dan ook alles behalve voorstander van die apps die ze nu in hun hoofd halen. Het geeft een bepaald gevoel van schijnveiligheid waardoor iedereen weer de straat op zal rennen en met elkaar in contact zal zijn. Zolang we nog niet precies weten of je immuun kan worden en hoe besmetting precies werkt blijft de sociale onthouding nog altijd de voorkeur hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:02:
[...]

Je richt je nu tot mij maar kunt je beter richten tot de mafklappers die zoiets daadwerkelijk overwegen. Ik zit hier juist te betogen dat alle leeftijdscategorieën zich gewoon aan de regels zouden moeten houden.
Zijn mensen zelfdestructief dan kan ik dat niet in de weg staan, maar laat ze dan niemand mee nemen in hun eigen val. :)

[...]

Alles wat we nu doen is om überhaupt reële kennis en begrip te krijgen.
Ik ben dan ook alles behalve voorstander van die apps die ze nu in hun hoofd halen. Het geeft een bepaald gevoel van schijnveiligheid waardoor iedereen weer de straat op zal rennen en met elkaar in contact zal zijn. Zolang we nog niet precies weten of je immuun kan worden en hoe besmetting precies werkt blijft de sociale onthouding nog altijd de voorkeur hebben.
Ik zat net in een edit 8)

Het App verhaal. Mij treft het ronduit als enkel significant bij observatie van trendontwikkeling in de besluitvorming. Zoals ik zei, wanneer gereedschap voor schijnveiligheid prioriteit krijgt zegt dat best wel iets. Nu moet ik toegeven, het is zo dat er scenario's zijn waarbij schijnveiligheid ingezet moet worden - maar de huidige ontwikkelingen komen op geen enkele wijze in de buurt van zelfs maar de randvoorwaarden van maatschappelijk gedrag.

Enfin, op mijn telefoons kan zo'n App niet eens komen. Maar ik hoop dat mensen er wat beter over na gaan denken.

Weet je, misschien moeten we de valstrikken van de VOC mentaliteit-erfenis maar eens laten vallen en mensen wat meer SEH mentaliteit aanleren. Zou zo verkeerd niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

kevlar01 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:23:
Wikipedia: Antimicrobial properties of copper

Zat een beetje random te Googlen naar koper(in de zin van voedingssupplement, net als zink of magnesium)
Blijkbaar heeft dit positieve effecten op de zuurstofopname in je lichaam.
Daarnaast heeft het (als oppervlak) ook een zeer hoog antibacterieel, en ook antivirale eigenschappen.
In bovenstaande wiki link staat dat het o.a het Influenza virus( en andere virussen en bacterieen) binnen 6 uur voor 99.9% uitroeit.
Dit gaat dan wel om contact oppervlak. Roestvrij staal heeft deze eigenschappen niet.

Wat ik me afvraag (als leek natuurlijk) is of dit “ergens” goed voor is. Sowieso kan je deurknoppen van koper maken bijv, of andere veel aangeraakte oppervlakken.
Maar zou het ook kunnen helpen bij het behandelen van longontstekingen of het coronavirus bijv?

Ik vond ook dit onderzoek daarover, het lijkt in elk geval effectief
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4363445/
Het nadeel is natuurlijk dat metalen in ‘traces’ goed zijn voor je lichaam maar je moet geen overdosis krijgen... puur een brainfart van mij maar ben benieuwd of er hier mensen iets van af zouden weten.
Of zilver, dat doen ze zelfs op pleisters. :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:11:
[...]

Of zilver, dat doen ze zelfs op pleisters. :P
Klopt, wordt gebruikt in (duur) verband maar dat is dacht ik met name antibacterieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

kevlar01 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:58:
http://theconversation.co...nt-hospitals-use-it-73103

Hier wordt genoemd dat koper bij gebruik in ICs voor een 58% afname van infecties zorgt.

Het is geen perfect oppervlak(wordt groen, deukt makkelijk, is duur) maar kan wellicht op dat soort plekken wel gebruikt worden als materiaal. Ook kan het verwerkt worden in stof om zaken antibacterieel te maken(mondkapjes?). Het nadeel is alleen dat het uren duurt voordat het effect heeft voordat virussen /bacterien er op dood gaan...
Niet alleen bacterien gaan er dood aan, mensen ook. Hetzelfde geld voor slakken.

Dat bericht in de conversation is gewoon het zoveelste onzin bericht.

Het gebruik van koper is echt wel bekend maar de toepassing is gewoon beperkt. Ja, ook in eten en in multivitamines. je hebt ongeveer 1mg nodig per dag. Ga je daar heel veel overheen dan wordt het gewoon giftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Virtuozzo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:08:
[...]

Enfin, op mijn telefoons kan zo'n App niet eens komen.
Why not? Je gebruikt een ouderwetse Pocketline Swing? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:20
Indoubt schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:16:
Het gebruik van koper is echt wel bekend maar de toepassing is gewoon beperkt.
En als je het ergens in de openbare ruimte gebruikt is het zo afgevoerd naar het Oostblok, vraag dat maar aan Prorail...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bart-Willem schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:18:
[...]

Why not? Je gebruikt een ouderwetse Pocketline Swing? :P
offtopic:
Heh. Nee. Ik ontsnap niet aan de Sectra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Indoubt schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:16:
[...]

Niet alleen bacterien gaan er dood aan, mensen ook. Hetzelfde geld voor slakken.

Dat bericht in de conversation is gewoon het zoveelste onzin bericht.

Het gebruik van koper is echt wel bekend maar de toepassing is gewoon beperkt. Ja, ook in eten en in multivitamines. je hebt ongeveer 1mg nodig per dag. Ga je daar heel veel overheen dan wordt het gewoon giftig.
Naja onzin.... het is wel degelijk antiviraal. Maar inderdaad niks nieuws per se.

Het kan wel degelijk helpen om het verspreiding door contact te verminderen. Corona wordt schijnbaar voornamelijk door contact overgedragen, en in mindere mate aerosol(via druppels in de lucht).

[ Voor 14% gewijzigd door kevlar01 op 08-04-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo voegen sommige fabrikanten ijzer toe aan voedingsproducten omdat dat gezond klinkt 8)7

https://www.npo3.nl/keuri...de/29-10-2009/NPS_1132468

Wellicht dat op koper bacteriën of virri minder lang overleven. Minder praktisch dan alcohol of UV-licht. En vermoedelijk draagt het niets tot helemaal niets bij aan het beperken van de verspreiding.

Thuis blijven wel!

Heb qua thuis zitten misschien makkelijk(er) praten. Heb achttien jaar als zelfstandige gewerkt, voornamelijk vanuit huis. Het went en kan productiever zijn dan op kantoor. Sociale kant is even wennen maar een 'group call' â la de koffiemachine op gezette tijden, wat vaker bellen en chat werkt ook - huidige generatie weet niet beter dan dat hun vrienden een plaatje op Facetime en de timeline op FB zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

franssie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:12:
[...]

Klopt, wordt gebruikt in (duur) verband maar dat is dacht ik met name antibacterieel.
Colloïdaal zilver dan waarschijnlijk. Niet erg gezond en volkomen onbewezen in klinische test. Bovendien niet ongevaarlijk. Doet het wel goed in het bekende kwakzalverij cirquit.

Je kunt er wel grijsblauw van worden en er aan doodgaan maar voor de rest kan het geen kwaad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Indoubt schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:23:
[...]

Colloïdaal zilver dan waarschijnlijk. Niet erg gezond en volkomen onbewezen in klinische test. Bovendien niet ongevaarlijk. Doet het wel goed in het bekende kwakzalverij cirquit.

Je kunt er wel grijsblauw van worden en er aan doodgaan maar voor de rest kan het geen kwaad :+
Zilver wordt gebruikt in koelkasten vanwege antibacteriele werking.

Ook in medische wereld.
Zelfs hansaplast adverteert ermee.

https://www.hansaplast.nl...met-antibacterieel-zilver

Is geen bullcrap hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

kevlar01 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:21:
[...]

Naja onzin.... het is wel degelijk antiviraal. Maar inderdaad niks nieuws per se.

Het kan wel degelijk helpen om het verspreiding door contact te verminderen. Corona wordt schijnbaar voornamelijk door contact overgedragen, en in mindere mate aerosol(via druppels in de lucht).
je kunt jezelf beplakken met kopertape maar anders wordt het wel erg lastig.

Er zijn veel dingen antiviraal, veel metalen ook, arsenicum is ook behoorlijk antiviraal en zo zijn er nog wel meer.

Het probleem met al die middeltjes is dat het slechts heel beperkte toepassings mogelijkheden heeft maar meestal is het middel erger dan de kwaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ook goed tegen weerwolven, toch? Zilver?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

kevlar01 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:25:
[...]

Zilver wordt gebruikt in koelkasten vanwege antibacteriele werking.

Ook in medische wereld.
Zelfs hansaplast adverteert ermee.

https://www.hansaplast.nl...met-antibacterieel-zilver

Is geen bullcrap hoor...
Dat is me bekend en het klopt ook inderdaad.

Maar eet geen doosje van die pleisters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:20
Indoubt schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:26:
Er zijn veel dingen antiviraal, veel metalen ook, arsenicum is ook behoorlijk antiviraal en zo zijn er nog wel meer.
Arsenicum lijkt me vooral nuttig als je niet als Corona-dode de statistieken in wilt gaan, maar of je daar zo blij van wordt... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Virtuozzo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:27:
Dat dan weer wel.

Nu heb ik dat niet nodig, ik heb 600 liter wijwater uit Lourdes in mijn tuin gegoten

(don't ask)

gevonden in de kelder van mijn huidige woning, op aanraden van de blauwe nonnen (ja, dat is hier een kloosterorde) uitgesprenkeld in de tuin

[ Voor 22% gewijzigd door Indoubt op 08-04-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:27:
Na literatuurstudie ben ik tot de conclusie gekomen dat een hoeveel lood in zelfde vorm en applicatiemanier niet minder effectief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:23:
Zo voegen sommige fabrikanten ijzer toe aan voedingsproducten omdat dat gezond klinkt 8)7

https://www.npo3.nl/keuri...de/29-10-2009/NPS_1132468
Nou ja, ijzer heeft dan tenminste nog enig nut omdat dat best wel een hoofdbestanddeel is van je bloed. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:31:
[...]

Nou ja, ijzer heeft dan tenminste nog enig nut omdat dat best wel een hoofdbestanddeel is van je bloed. :+
Na het eten van die cornflakes kun je je aderen doen zwellen met een magneet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:26:
[...]

je kunt jezelf beplakken met kopertape maar anders wordt het wel erg lastig.

Het probleem met al die middeltjes is dat het slechts heel beperkte toepassings mogelijkheden heeft maar meestal is het middel erger dan de kwaal
Mijn aluhoedje heeft een koperen frame, bronzen slotje in de kinband en die oude zilveren guldens zitten in het voetbed van mijn schoenen, het enige waar ik echt bang voor ben is blikseminslag.

(ow, en dat arsenicum zit verborgen in een kroon, voor nood zegmaar)

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 08-04-2020 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

PalingDrone schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:35:
[...]

Mijn aluhoedje heeft een koperen frame, bronzen slotje in de kinband en die oude zilveren guldens zitten in het voetbed van mijn schoenen, het enige waar ik echt bang voor ben is blikseminslag.
Als je rode rubberen laarsjes aan doet zit je safe :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Leuk dat dit de kwakzalverij in geduwd wordt...

Een deur maken van arsenicum is nogal lastig, van zilver ook.
Van koper daarentegen...
https://www.cleanroomtech...copper_furnishings/123496
Dit medisch research bedrijf maakt gebruik van veel koperen legeringen.

Dit zouden toch meer medische instellingen kunnen doen om infecties te voorkomen?

[ Voor 80% gewijzigd door kevlar01 op 08-04-2020 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat een ommezwaai zeg. Van "we gaan te weinig bedden hebben" naar "er zal blijkbaar toch voldoende capaciteit zijn".

Neemt natuurlijk niet weg dat de druk op het personeel hoog blijft.

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 23 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?