Elk beroepsgroep heeft zijn groep van idioten. Helaas worden unieke standpunten die vaak geen onderbouwing hebben uitgelicht door dat soort bagger sites.
Er zijn ook gevallen van mensen die "kritiek hebben" hetzelfde zien als "kritisch zijn".
Wat doen jullie hiermee? Discussie aangaan, en weerleggen? Of gewoon negeren? Wat zouden jullie hierop inbrengen? Is er niet een soort website waar ik ze op kan wijzen wat dit soort dingen gewoon voor eens en altijd weerlegd.. wordt er een beetje moedeloos van al die strijd eigenlijk
Er zijn verschillende mogelijkheden om daarmee om te gaan. Ik jouw geval lees ik tussen de lijntjes dat je het geprobeerd hebt maar dat je het opgeeft. Dat kan twee reden hebben: Je wilt niet dat het een slaande ruzie wordt. Of de ander is zoveel bezig met onwaarheden dat je het alleen niet kan oplossen.
Onderstaande is een plan om einde aan bepaalde communicatieve handelingen te krijgen.
Stap 1: Leer het verschil tussen informeren en overtuigen
De meeste mensen kennen dit verschil niet of vinden het lastig om daar onderscheid in te maken. Echter als men effectief wilt zijn in hun communicatie dan moet het verschil kennen. Ik raad deze bron (1 minuut) ontzettend aan:
https://maken.wikiwijs.nl..._tekstsoort#!page-2646210
(Ik open die pagina elke maand wel een paar keer als herinnering)
Stap 2: Bepaal je mediadieet
Als je media zoals twitter, achtuurjournaal, kranten, wetenschapbladen en zovoorts als voedsel zou zien?
Wat is een verbrande hamburger met slappe frietjes gevonden in een vuilnisbak? Wat is een gezonde maaltijd gemaakt in een vijf sterren restaurant waar je zonder smoking geweigerd wordt? En wat is een fijne hutspot?
Zodra je mediabronnen op die manier classificeert kan je keuzes maken hoe vaak je bepaalde maaltijden wilt eten. Wees niet bang om eens naar de McDonalds te gaan, maar elke dag is natuurlijk niet gezond.
Stap 3: Stop onwenselijk gedrag
De eerste twee stappen zijn puur voor deze stap bedoeld. In deze stap gooit iemand een bedorven vis op je etensbord. In andere woorden ongewenste informatie die jij niet wilt consumeren, maar wat zij misschien heerlijk vinden.
- Informeer ze dat je het de aangeleverde informatie niet wenselijk vindt. Ga ze NIET overtuigen dat hun link slecht is. Je geeft alleen aan dat je het niet meer wilt. Een korte zin als "Je doet mij een groot plezier om dat soort artikels niet meer naar mij te sturen" is voldoende. Deel jouw verzoek met ze en laat het daar bij.
- Wanneer (en alleen wanneer) ze vragen waarom geef je antwoord: "Je vind het artikel ongewenst". Onderdruk de neiging om ze te overtuigen dat het artikel puur rotzooi is. Je bent ze namelijk aan het informeren, niet aan het overtuigen.
- Waarschijnlijk zullen je dan proberen te overtuigen dat het een goed artikel is ("maar het is een heel goed artikel"). Herhaal je verzoek in z'n geval.
- Uiteindelijk zullen ze vragen naar waarom het ongewenst is. Nu mag je aangeven waarom het ongewenst is.
Wees ook hier kort en zakelijk: "Het artikel is van een onbetrouwbare bron en op basis van de titel alleen verwacht ik dat het vol onwaarheden staan". - Nu zijn ze gekwetst ("ik verspreid geen leugens") of zullen ze je verleiden ("klopt, maar je moet echt het hele artikel lezen").
Ook dit zijn poging tot overtuigingen terwijl je daar niet voor open staat dus: Afkappen.
Afkappen kan op twee manieren: Zakelijk of kwetsend.
Zakelijk is: "Mijn verzoek is omdat soort artikels niet meer te delen met mij"
Kwetsend is: "Waarom vind je het zo vervelend om mij een plezier te doen?" (het klinkt vriendelijk, maar feitelijk beschuldig je de ander dat die geen rekening houdt met jou)
Het bovenstaande kan je ook in een "verplichte" groepschat doen. Onthou bij elke stap dat jij hun informeert dat jij die informatie vervelend vindt, het is niet jouw taak om ze te overtuigen dat het vervelend is. Ook als ze zeggen dat "je normaal moet doen" of "dat het moet kunnen". In dat soort gevallen hoef je alleen maar te antwoorden met "helaas, vind ik XYZ erg vervelend."
Het mooie is dat zelfs als zij overtuigd zijn ze uiteindelijk ook langzaam zullen stoppen met het informatie delen. De kans is ook groot dat ze uiteindelijk zelf stoppen met die informatie (ligt ook aan hun overige contacten) omdat het niet de resultaten levert die zij wenselijk vinden.
Nogmaals het belangrijkste van dit plan: Infomeer ze en vermijd discussie want dat is overtuigen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel