Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:48:
Dat de 4K flatscreens voor de katten daarvoor moeten wijken ben ik volledig met je eens.
Die begrijp ik niet, katten zijn toch de baas? Dan horen ze ook op de eerste plaats te komen 8)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe wordt er bij anderen in thuiswerkland om gegaan met werknemers met en zonder kinderen?
Ik merk dat hier de solidariteit wat aan het afnemen is.

Dat komt vooral omdat degenen zonder kinderen veel moeten overnemen van mensen die tussendoor veel tijd kwijt zijn aan de kinderen. Het is gewoon erg druk en teveel werk verschuift naar dezelfde mensen die bijna overlopen.

Niet dat degenen met kinderen hier veel aan kunnen doen, die beseffen ook wel dat ze qua werk minder productief zijn en dat dat bij collega's komt. Die hebben het nu ook druk met de gezinstaken. Maar er worden al opmerkingen gemaakt over 'lekker aan het freubelen met de kids terwijl wij hard aan het werk zijn' etc. Vraag me af hoelang dat gezellig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

sambalbaj schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:12:
Hoe wordt er bij anderen in thuiswerkland om gegaan met werknemers met en zonder kinderen?

Dat komt vooral omdat degenen zonder kinderen veel moeten overnemen van mensen die tussendoor veel tijd kwijt zijn aan de kinderen. Het is gewoon erg druk en teveel werk verschuift naar dezelfde mensen die bijna overlopen.

Niet dat degenen met kinderen hier veel aan kunnen doen, die beseffen ook wel dat ze qua werk minder productief zijn en dat dat bij collega's komt. Die hebben het nu ook druk. Maar er worden al opmerkingen gemaakt over 'lekker aan het freubelen met de kids terwijl wij hard aan het werk zijn' etc. Vraag me af hoelang dat gezellig blijft.
Ik vind het de verantwoordelijkheid van iedereen om elkaar daar scherp op te houden. Dit soort kleine plagerige opmerkingen zijn over het algemeen toch de eerste tekenen van irritaties en verminderde solidariteit. Als manager druk ik dat soort onzin ook altijd de kop in. Maar het is typisch voor sommige mensen dat inlevingsvermogen blijkbaar sterk begrensd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
Ook wel een beetje het nadeel van een 100% productieve arbeidscultuur, er zit geen rek meer in. De Fransen die gewend zijn om geen reedt uit te voeren hebben hier veel minder last van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:41
Voor het paasweekend kwam er van de grote directeur nog een video welke hij ook van thuis uit gemaakt heeft.
Daarin stipte hij aan dat hij trots is op iedereen. Degenen die werken en kinderen thuis hebben (en dus ook bezig moeten houden), mensen die werken, maar ook ouderen moeten helpen. Mensen die werken en mantelzorgers zijn enzovoorts.
Had ik niet verwacht, maar vond het heel mooi om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:22
Edmin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:16:
[...]

Ik vind het de verantwoordelijkheid van iedereen om elkaar daar scherp op te houden. Dit soort kleine plagerige opmerkingen zijn over het algemeen toch de eerste tekenen van irritaties en verminderde solidariteit. Als manager druk ik dat soort onzin ook altijd de kop in. Maar het is typisch voor sommige mensen dat inlevingsvermogen blijkbaar sterk begrensd is.
Het is heel makkelijk hoor, andere hoeven niet over te lopen. Dan moet de werkgever maar extra mensen inhuren of werk moet blijven liggen. Je kan niet hetzelfde hoeveelheid werk doen met effectief minder mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:35:
[...]

Het is heel makkelijk hoor, andere hoeven niet over te lopen. Dan moet de werkgever maar extra mensen inhuren of werk moet blijven liggen. Je kan niet hetzelfde hoeveelheid werk doen met effectief minder mensen.
Inderdaad dit dus. Het is prima dat je een ziekte tijdelijk opvangt door wat meer output te verlangen van de rest van het team. Je kan echter niet verwachten dat de verminderde output door ziekte of in dit geval minder productiviteit door thuiswerken met kinderen voor een te lange periode opgevangen wordt door de rest van het team.

Uiteindelijk ga je het team opbranden en dat moet je niet willen. Met de huidige situatie zul je dus als organisatie moeten accepteren dat het een stapje minder hard gaat. Dit om geen overwerkte mensen te krijgen die dan maar de gaten koste wat kost dicht blijven lopen.

Een manager/werkgever die niets doet is niet heel erg goed bezig om een gezonde langdurige inzetbaarheid van de medewerkers te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dat is denk ik ook weer iets te simpel. Je hebt nog gewoon hetzelfde aantal medewerkers, ook geen zieken. Die werknemers worden zelfs nog gecompenseerd in de kinderopvangtoeslag. Nieuwe mensen aannemen schiet ook niet op; naast lastig solliciteren, lastig inwerken en extra loonkosten zijn die net functioneel als straks de scholen weer open gaan en direct weer overbodig. Juist resoluut minder output draaien is voor de langere termijn geen optie, ook juist op het behoud van werkgelegenheid. Dat het effectief 80-85% wordt, dat is een gegeven.

Ik zocht eigenlijk meer naar mogelijkheden om dit binnen de eigen organisatie geaccepteerd te houden zonder de onderlinge verhoudingen echt aan te tasten. Dat signaleren zoals @Edmin aanhaalde, dat deed ik dus ook. Bespreekbaar houden, juist bij dit soort opmerkingen wordt ook gedaan bij gezamenlijk online momenten. Alleen zie ik dit niet nog heel lang goed gaan. Ook sturen op afstand is opzich al een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Eén voordeel: dat geroddel bij de koffieautomaat is er nu ook niet meer bij. Dus elkaar aansteken met ondermijnend gedrag ook niet ;)

Ik houd sowieso periodiek even een 1-op-1 Teams call met iedereen (en dat is best een klus met ruim 40 man) om te peilen hoe het gaat. Daarnaast is het zaak om zoveel mogeljik op output te kunnen sturen. M.a.w. hoe zie je wat iemand daadwerkelijk doet op een dag. Als je die twee combineert, ben je een gebrek aan motivatie of andere ontevredenheid er vaak wel uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:12:
Ik merk anderzijds dat er ook wat irritatie begint te ontstaan tussen mensen die thuis kunnen/moeten 'door'werken en mensen die doorbetaald allerlei hobby's kunnen ontplooien. Ook dat is niet altijd de keuze van deze 'hobbyisten' natuurlijk maar het gevoel van oneerlijkheid leeft op sommige momenten wel bij mij en anderen om mij heen. Ik zit hier letterlijk te kijken naar buren die het hele huis verbouwd hebben (nieuwe plafonds, laminaatvloeren, schilderen etc.) in de tijd dat wij met man en macht proberen door te werken en 2 jonge kinderen bezig houden.

Ikzelf denk dat we moeten kijken naar het grotere gezamenlijke probleem want onderling zal er altijd verschil en irritatie zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 14-04-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:22
Edmin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:23:
Eén voordeel: dat geroddel bij de koffieautomaat is er nu ook niet meer bij. Dus elkaar aansteken met ondermijnend gedrag ook niet ;)

Ik houd sowieso periodiek even een 1-op-1 Teams call met iedereen (en dat is best een klus met ruim 40 man) om te peilen hoe het gaat. Daarnaast is het zaak om zoveel mogeljik op output te kunnen sturen. M.a.w. hoe zie je wat iemand daadwerkelijk doet op een dag. Als je die twee combineert, ben je een gebrek aan motivatie of andere ontevredenheid er vaak wel uit.
Bij ons op het werk heb ik mijn teamleider nog niet gesproken de afgelopen 6 weken (onderwijs).

Maar, die zal het heel druk hebben op dit moment want bij veel collega's b egint het te piepen en te kraken (gewoon door belasting).

Binnenkort zelf maar iets inplannen; want ook ik merk een gigantische toename in information overload via de mail. Zelf ben ik iemand die alles in de wandelgangen afstemt, maar nu moet dat echt een stuk formeler en vaker. Dat is wel een werkomslag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Adlermann schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:34:
[...]

Binnenkort zelf maar iets inplannen; want ook ik merk een gigantische toename in information overload via de mail. Zelf ben ik iemand die alles in de wandelgangen afstemt, maar nu moet dat echt een stuk formeler en vaker. Dat is wel een werkomslag ;)
Als leidinggevende waardeer ik het enorm als mensen ook naar mij komen als ze behoefte hebben aan dat contact. Zeker als je niet heel erg gewend bent op afstand te werken, is het soms lastig in te schatten wat de behoeften van iedereen zijn. Zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:18:
Dat is denk ik ook weer iets te simpel. Je hebt nog gewoon hetzelfde aantal medewerkers. [...]
Ja, je hebt zeer zeker dezelfde hoeveelheid medewerkers maar iedere thuissituatie is anders en zal een positief dan wel een negatief effect hebben op de productiviteit van medewerkers. In een ideale wereld blijft de productiviteit gelijk maar er zijn factoren die van invloed zijn.

Je bent natuurlijk de kantooroverhead kwijt echter krijg je daar wel huiselijke invloeden van terug waardoor een deel weggestreept kan worden. Het feit dat ouders nu ook hun aandacht naar het kind moeten verplaatsen heeft een potentieel negatief effect. Nee, het is geen ziekte maar wel een impact op de totale capaciteit voor een medewerker. Juist het accepteren dat de productiviteit nu wat lager ligt kan helpen. De manier van communiceren blijft wel een ding maar dat is het altijd.
Edmin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:23:
Ik houd sowieso periodiek even een 1-op-1 Teams call met iedereen (en dat is best een klus met ruim 40 man) om te peilen hoe het gaat.
Hoe groter het team hoe lastiger en hoe meer je moet delegeren, houdt niet in dat je mensen niet meer spreekt hoop ik. Blijft sowieso lastig zelfs voor het remote werken was het voor sommige "managers" lastig om in contact te blijven met hun werknemers. Iets wat nu net zo - wellicht wat meer - belangrijk is maar wel wat extra planning vereist.
Daarnaast is het zaak om zoveel mogeljik op output te kunnen sturen. M.a.w. hoe zie je wat iemand daadwerkelijk doet op een dag. Als je die twee combineert, ben je een gebrek aan motivatie of andere ontevredenheid er vaak wel uit.
De hoop is dat deze pandemie werkgevers dit hopelijk gebruiken om minder op uren te sturen maar meer op output en dat inflexibele organisaties wat flexibeler worden want het werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06

talin

ES-MA

Aghanim schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:28:
[...]

Ik merk anderzijds dat er ook wat irritatie begint te ontstaan tussen mensen die thuis kunnen/moeten 'door'werken en mensen die doorbetaald allerlei hobby's kunnen ontplooien. Ook dat is niet altijd de keuze van deze 'hobbyisten' natuurlijk maar het gevoel van oneerlijkheid leeft op sommige momenten wel bij mij en anderen om mij heen. Ik zit hier letterlijk te kijken naar buren die het hele huis verbouwd hebben (nieuwe plafonds, laminaatvloeren, schilderen etc.) in de tijd dat wij met man en macht proberen door te werken en 2 jonge kinderen bezig houden.

Ikzelf denk dat we moeten kijken naar het grotere gezamenlijke probleem want onderling zal er altijd verschil en irritatie zijn.
ik moest hier vanmorgen ook aan denken.
buurman zit al een aantal weken thuis, heeft 2 kinderen en vrouw.
andere buurman is werkeloos.

mijn situatie: ik werk afgelopen weken veel nachtdiensten, IT, geen mogelijkheid tot thuiswerken, dubbele diensten, als ik wakker ben doe ik onze 3 kinderen want moeders is lerares HBO en geeft thuis les.

ene heeft eerste en 2de paasdag gebruikt om zn schutting te vervangen ook met betonnen palen slijpen en alles er op en eraan, kennis erbij die vanaf 8:30 100%NL op zn bouwradio had.
vanmorgen is die begonnen met machinaal schuren van zn kozijnen op 1ste en 2de verdieping, dat galmt mooi tussen onze huizen, en die ladder verplaatsen gaat ook niet geruisloos.

de andere heeft vorige week een aantal kuub zand op de parkeerplaats laten storten en kruit dat nu al een paar dagen van voor mijn huis met 2 vrienden naar zijn achtertuin.

oftewel, ik kom om 6:45 thuis en ga slapen, moet ik mijn auto al 2 straten verderop parkeren.
de kinderen zijn muisstil morgens met huiswerk maken, vrouw begeleid dat perfect.
dan gaat om 8:00 de bouwradio aan en de ladder word uitgeschoven en gaat de schuurmachine aan.
en het bouwkraantje gaat aan om de kruiwagens te vullen.

beide weten dat ik dit werk doe, beide weten ook dat ik afgelopen en komende tijd nachtdienst heb....

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

talin schreef op woensdag 15 april 2020 @ 03:34:
[...]

mijn situatie: ik werk afgelopen weken veel nachtdiensten, IT, geen mogelijkheid tot thuiswerken, dubbele diensten, als ik wakker ben doe ik onze 3 kinderen want moeders is lerares HBO en geeft thuis les.

ene heeft eerste en 2de paasdag gebruikt om zn schutting te vervangen ook met betonnen palen slijpen en alles er op en eraan, kennis erbij die vanaf 8:30 100%NL op zn bouwradio had.
vanmorgen is die begonnen met machinaal schuren van zn kozijnen op 1ste en 2de verdieping, dat galmt mooi tussen onze huizen, en die ladder verplaatsen gaat ook niet geruisloos.

de andere heeft vorige week een aantal kuub zand op de parkeerplaats laten storten en kruit dat nu al een paar dagen van voor mijn huis met 2 vrienden naar zijn achtertuin.

oftewel, ik kom om 6:45 thuis en ga slapen, moet ik mijn auto al 2 straten verderop parkeren.
de kinderen zijn muisstil morgens met huiswerk maken, vrouw begeleid dat perfect.
dan gaat om 8:00 de bouwradio aan en de ladder word uitgeschoven en gaat de schuurmachine aan.

beide weten dat ik dit werk doe, beide weten ook dat ik afgelopen en komende tijd nachtdienst heb....
Wat een situatie. Sterkte. Ik heb het idee dat niet iedereen die het relatief makkelijk heeft beseft hoe het is als je het relatief moeilijk hebt.

Zelf werk ik op een vrij nieuwe klus en mijn directe collega’s hebben geen (thuiswonende) kinderen en het is niet erg duidelijk wat er van mij verwacht wordt. Ik heb zelf wel 2 kinderen die thuis onderwezen moeten worden en een vrouw die ook thuis werkt. Wij hebben het beide best druk qua werk. Gelukkig zijn de kinderen redelijk zelfstandig, maar ze worden toch wel eens genegeerd op het moment dat ze echt aandacht nodig hebben. Ik heb één keer in de teammeeting gevraagd hoe het ging met iedereen, maar iedereen buitelde over elkaar heen dat het prima ging. Een deel heeft geen vast contract en ik heb het idee dat er ook bij de anderen angst heerst om als eerste aan de bel te trekken / om te vallen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
talin schreef op woensdag 15 april 2020 @ 03:34:
[...]

Vergeleken met jouw situatie mag ik niet klagen in elk geval. Moet flink pittig zijn deze thuis combinatie met ook nog eens klussende buren. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:27

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat dat betreft heb ik het makkelijk inderdaad. Afgezien van dat er af en toe een kat over mijn toetsenbord heen loopt, en dat er ergens in het flatgebouw iemand woont die elke dag 2x een kwartiertje drumt, heb ik niets te klagen. En als die buur gaat drummen dat zet ik gewoon mijn eigen muziek een tikkie harder en heb ik er geen last van.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Naar aanleiding van @Mx. Alba zijn post en de wens vanuit onderandere mijn vrouw over spelletjes met mensen spelen eens aan de slag gegaan (net begonnen, nog lang niet af) om met mijn ouders weer eens spelletjes te kunnen gaan doen.
Op dit moment bezig met Tabletopia omdat het gratis is en mijn ouders er dan niet voor hoeven betalen.
Ben alleen bang dat Tabletop Simulator beter ingericht is voor ook bordspellen.
We spelen normaal altijd Amerikaans Jokeren (soort rumikubb met twee pakken kaarten). Maar hoorde van mijn vader dat skippbo ook wel leuk was om weer eens te doen.
Die laatste is er natuurlijk digitaal, maar als het met één programma kan is dat veel relaxter.

Wat we ons wel afvragen. We hebben eigenlijk geen fysiek contact met de buitenwereld op de boodschappen en een pakje na. Daarbij wellicht overdreven maken we alles schoon wat binnen komt. Dus pakjes en ja ook de boodschappen.
Hoe worden we dan alweer verkouden?
Dochter met iets verhoging (37,6) en licht verkouden, vrouw weer verkouden en kuchen, ikzelf keelpijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 17-04-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:08
De treinen die nog rijden zijn best wel vol en ook heel veel mensen met fietsen mee. Waarschijnlijk omdat er toch geen controle is. Ben wel benieuwd of we ooit nog terug gaan naar de uitpuilende treinen doordeweeks in de spitstijd. Ik verwacht zeker dat pas na de zomervakantie de kantoren weer langzamerhand op gang komen, en dan ook medewerkers nog meer verdeeld aanwezig over de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Deezers schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:15:
De treinen die nog rijden zijn best wel vol en ook heel veel mensen met fietsen mee. Waarschijnlijk omdat er toch geen controle is. Ben wel benieuwd of we ooit nog terug gaan naar de uitpuilende treinen doordeweeks in de spitstijd. Ik verwacht zeker dat pas na de zomervakantie de kantoren weer langzamerhand op gang komen, en dan ook medewerkers nog meer verdeeld aanwezig over de week.
Of we de dienstregeling normaliseren gaat een flinke factor zijn. Houden we de vakantieregeling? Hoog risico veevervoer.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Arunia schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:41:
Wat we ons wel afvragen. We hebben eigenlijk geen fysiek contact met de buitenwereld op de boodschappen en een pakje na. Daarbij wellicht overdreven maken we alles schoon wat binnen komt. Dus pakjes en ja ook de boodschappen.
Hoe worden we dan alweer verkouden?
Dochter met iets verhoging (37,6) en licht verkouden, vrouw weer verkouden en kuchen, ikzelf keelpijn.
Heel de dag binnen zitten, weinig beweging, weinig zon, weerstand weg, sluimerend virusjes steekt de kop op en tadaa...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@lateef dat zou uiteraard kunnen. Lijkt op iets wat we weken geleden net vanaf waren.

Maar er komen op zich wel buiten (tuin iedere dag en dus ook iedere zon meepakken en soms een wandeling), maar blijven verder uit de buurt.
Het voelt gewoon vreemd.
Beweging is eigenlijk voetballen met dochter en wellicht dat we fietsen nog op gaan pakken met de fietskar erachter.
Dan nog wii fit en ringfit e.d.
Maar merken zeker dat de beweging ruim minder is dan voorheen.

[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 19-04-2020 15:12 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de impact van het Coronavirus en de maatregelen daartegen op je persoonlijke situatie thuis, op het werk, op je studie of op school.

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat