Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 13:22
wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Waarschijnlijk redeneren die ouders gewoon dat de quarantaine regels niet voor hun kinderen gelden, maar alleen voor de kinderen van andere mensen.

Op dit moment lopen hier ook gewoon flinke groepen kinderen buiten te spelen, die (of iig hun ouders) zien dit kennelijk als een extra vakantie ofzo.

Zelf heb ik geen kinderen, maar als ik ze had, had ik ze er toch echt aan gehouden. Wie is de baas in huis? De ouders, of de kinderen?
Sorry, maar zulke reacties kunnen alleen komen van mensen zonder kinderen. Zeker als de kinderen nog relatief jong zijn, dan wil je met ze naar buiten. Die kleine etters hebben zoveel energie, dat moet eruit. Dan heb ik liever dat ze in een speeltuin rond rennen, dan door de woonkamer heen denderen.

Er is ook helemaal geen probleem met buiten spelen wat mij betreft.
Kinderen de hele dag binnenhouden en dat 3 weken lang...Dat trek je echt niet...no fucking way.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Meekoh schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Sorry, maar zulke reacties kunnen alleen komen van mensen zonder kinderen. Zeker als de kinderen nog relatief jong zijn, dan wil je met ze naar buiten. Die kleine etters hebben zoveel energie, dat moet eruit. Dan heb ik liever dat ze in een speeltuin rond rennen, dan door de woonkamer heen denderen.
De achtertuin is ook niks mis mee, maar om ze nou op straat te laten lopen (zonder supervisie ivm de 1.5 meter regel enzo)...
Zolang ze dat in hun eentje doen niet nee. Maar vaak gebeurt dat in groepjes. Dan heeft de RIVM daar toch een héél andere mening over.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de 1.5 meter onderlinge afstand....
Kinderen de hele dag binnenhouden en dat 3 weken lang...Dat trek je echt niet...no fucking way.
Tsja.... je kunt je afvragen wat je liever hebt. Vervelende kinderne, of kinderne die corona oplopen, of het naar andere verspreiden?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Meekoh schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Klopt, die van mij zijn ouder en die zijn inderdaad makkelijker "rustig te houden" met hun telefoon, Netflix en weet ik veel. Maar er zit nog wel wat nuance tussen wat ik hier in de buurt zie (met groepjes over straat) of wat jij schetst, en ze opsluiten op zolder. Je kunt ze ook alleen met broertje of zusje in de achtertuin kiepen, of desnoods met jezelf. Natuurlijk niet even makkelijk, er moet ook gewerkt worden, maar om dan maar te zeggen dat ze maar met hun vriendjes naar buiten moeten...

Edit:
Ff nuanceren: natuurlijk heeft niet iedereen een weiland als achtertuin, ik snap je punt hieronder ook wel. Maar dan nog hoef je ze er denk ik niet in aan te moedigen dmv vriendjes/vriendinnetjes erbij te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bra-Jo op 17-03-2020 14:42 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 13:22
wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:34:
[...]

De achtertuin is ook niks mis mee, maar om ze nou op straat te laten lopen (zonder supervisie ivm de 1.5 meter regel enzo)...

[...]

Zolang ze dat in hun eentje doen niet nee. Maar vaak gebeurt dat in groepjes. Dan heeft de RIVM daar toch een héél andere mening over.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de 1.5 meter onderlinge afstand....

[...]

Tsja.... je kunt je afvragen wat je liever hebt. Vervelende kinderne, of kinderne die corona oplopen, of het naar andere verspreiden?
toon volledige bericht
Gast, de achtertuin is kleiner dan de woonkamer, not good enough ;)
Het RIVM heeft geen quarantaine afgedwongen, er is voor zover ik kan terug vinden nergens gezegd door het RIVM dat je jezelf binnen moet opsluiten. Mensen gaan nog steeds naar het werk, er worden gewoon boodschappen gedaan, de postbode niest nog steeds over mijn post heen etc.

Nogmaals, jij hebt geen kinderen. Wees blij ;)
Ik heb liever dat ikzelf sane blijf en dus voor mijn kinderen kan zorgen, dat heb ik zelfs liever dan dat ze corona oplopen. Anders is er gewoon simpelweg niemand die voor ze kan zorgen.

Wij zijn gisteren gewoon naar het bos geweest, was daar hartstikke rustig. Kunnen ze ook hun energie kwijt.

edit:
Sterker nog, het RIVM zegt:
Mogen mijn kinderen nog buitenspelen met anderen?
Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus. Kinderen kunnen prima met anderen spelen als ze géén klachten hebben zoals koorts, verkoudheidsklachten of hoest.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

[ Voor 17% gewijzigd door Meekoh op 17-03-2020 14:51 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:48
Ik had vandaag mijn eerste succesvolle (ish) les via het internet (HBO-IT)
Wij gebruiken blackboard collaborate ultra. Dit gaat best prima eigenlijk. Met een beetje aanpassingsvermogen zie ik voor HBO studenten (en WO) geen onoverkomelijke dingen.

Ja het vereist een andere manier van werken, maar het is prima te doen eigenlijk. Dit zouden we na de crisis ook vaker kunnen gebruiken zeg.

Voor het eerst kunnen studenten mijn aantekningen lezen, omdat ze digitaal gaan ;P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Waarschijnlijk redeneren die ouders gewoon dat de quarantaine regels niet voor hun kinderen gelden, maar alleen voor de kinderen van andere mensen.

Op dit moment lopen hier ook gewoon flinke groepen kinderen buiten te spelen, die (of iig hun ouders) zien dit kennelijk als een extra vakantie ofzo.

Zelf heb ik geen kinderen, maar als ik ze had, had ik ze er toch echt aan gehouden. Wie is de baas in huis? De ouders, of de kinderen?
Mensen zonder kinderen zeggen de ouders, degene met weten wel beter. ;)

Ze hebben de aandachtskromme van een goudvis op dit moment. Elke paar tellen wel een vraag om dit of dat. Maar ja, naast fulltime werkende ook ondertussen leraar, BSO-medewerker en weet ik niet wat geworden. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Mensen zonder kinderen zeggen de ouders, degene met weten wel beter. ;)

Ze hebben de aandachtskromme van een goudvis op dit moment. Elke paar tellen wel een vraag om dit of dat. Maar ja, naast fulltime werkende ook ondertussen leraar, BSO-medewerker en weet ik niet wat geworden. :X
Tuurlijk. :) Maar is dat reden genoeg om het hele blijf-bij-elkaar-uit-de-buurt-principe te negeren en te zeggen, ach ga maar lekker lol trappen, we zien wel of je iets oppikt of niet? Niet cynisch bedoeld, ik ben oprecht nieuwsgierig naar je mening. Ik kijk namelijk naar mijn ouders (beiden 70+, eentje gezond, de ander hartpatiënt). Ik hou mijn kinderen (en mezelf) er weg, en mijn zus doet hetzelfde met haar dochter van 6. Ik moet er niet aan denken dat ze een rondje gaan wandelen of boodschappen doen en daar wat oppikken van een kind dat lekker buiten gespeeld heeft en nu ff bij de super met papa een pak toiletpapier gaat halen.

En ja, mijn ouders blijven binnen, die zijn ook niet gek, plus ze hebben mijn zus en mij om boodschappen te doen enzo. Maar legio andere ouderen hebben dat niet.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn ouders noemen het al ophokplicht. Maar inderdaad, die heb ik ook al weken niet gezien om mogelijke besmetting te voorkomen.

Voordeel is wel dat de tuin hier ~700 m2 is, dus ze kunnen enigszins razen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:50
Hoe regel je het eigenlijk op werk als je niet je uren haalt; bij ons gaat het 100% van het (ouderschaps) verlof af, zonder coulance. Feitelijk betekent dat dus ofwel onbetaald verlof ofwel je vakantiedagen gaan eraan waardoor je later geen vakantie meer kunt opnemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:12

ralpje

Deugpopje

Een beetje werkgever stuurt momenteel niet op 'uren', maar op output. Zolang je werk af is, is het prima.
Ik verwacht ook eigenlijk dat zodra er meer duidelijk is over ondersteunende maatregelen vanuit het kabinet, dat de werkgevers iets soepeler zullen worden omdat er minder financiële angst is.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niemand zit hierop te wachten, dus ook verminderde output omdat je kinderen om je heen hebt die normaal op school zitten kan je weinig aan doen. Wat verwacht zó'n werkgever? Dat moeders de vrouw nog thuis zit zoals een halve eeuw geleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:06:
Niemand zit hierop te wachten, dus ook verminderde output omdat je kinderen om je heen hebt die normaal op school zitten kan je weinig aan doen. Wat verwacht zó'n werkgever? Dat moeders de vrouw nog thuis zit zoals een halve eeuw geleden?
Moeder de vrouw is bezig met patientenzorg en betrokken bij de crisisplanning voor de regio, dus die is even verminderd thuis (of verminderd aanspreekbaar thuis) (en voor zolang het gaat 110% productief)... Ik ga de komende tijd zoals door de school voorgesteld ~6u/dag (niet elke dag natuurlijk gelukkig, weekend blijft hopelijk voorlopig vrij) lesgeven aan de kinderen thuis, ik denk dat ik duidelijk verminderd productief zal zijn (en hoge efficientie is toch al niet mijn sterkste punt...)

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 17-03-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Nou, nu ben ik benieuwd.. een flink aantal vrienden van mij moeten vakantiedagen en overuren e.d. inleveren gedurende deze tijd..

En 90% van de personeelskosten worden nu vergoed.. (goed nieuws)

Vraag me af hoeveel bedrijven die uren/dagen gaan 'teruggeven" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:03
Morrar schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:28:
Hoe regel je het eigenlijk op werk als je niet je uren haalt; bij ons gaat het 100% van het (ouderschaps) verlof af, zonder coulance. Feitelijk betekent dat dus ofwel onbetaald verlof ofwel je vakantiedagen gaan eraan waardoor je later geen vakantie meer kunt opnemen.
Wij hebben enorm geluk en kunnen beide 50% thuiswerken bij gebrek aan kinderopvang. Probeer wel waar het kan extra uren te maken als het nodig is. Anders had ik ook de vakantie(s) kunnen annuleren om dagen over te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Southern Sun op 17-03-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:31
begintmeta schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:46:
Ik ga de komende tijd zoals door de school voorgesteld ~6u/dag (niet elke dag natuurlijk gelukkig, weekend blijft hopelijk voorlopig vrij) lesgeven aan de kinderen thuis,
Verwacht school dat je serieus gemiddeld 6 uur per dag bezig bent met onderwijzen?

Wij hebben op school gekozen voor rekenen, begrijpend lezen, lezen, spelling en taal. Dat zou per dag maximaal iets van 3 uur moeten kosten en dat is prima... Meer is toch echt niet nodig, laat ze ondertussen vooral ook taakjes in huis doen. Mijn advies zou dan ook zijn aan de ouders om gewoon met hun kind een planning te maken, desnoods visueel met een planbord of schema op de muur. En dan iets van

7.30u uit bed (in ieder geval op maandag t/m vrijdag, uitslapen kan in het weekend
8.00u ontbijten met elkaar, de dag doornemen met elkaar
8.30u tanden poetsen, aankleden
9.00u schoolwerk
10.00u even rondje buiten lopen, rennen of fietsen
10.45u fruit, drinken
11.00u schoolwerk
12.00u lunchen
13.00u klussen in/om huis (stofzuigen, was, afwas, tuin, etc)
14.00u schoolwerk
15.00u naar buiten, fietsen, in huis leuke spelletjes met elkaar
16.00u tv kijken
17.00u tafel dekken, koken, eten, etc
18.00u gezelschapsspel, computer game, film, etc
19.00u jeugdjournaal
19.30u boek lezen
20.00u naar bed

ligt uiteraard aan leeftijd, maar ik denk wel dat zeker vanwege het feit dat er thuis ook onderwijs moet worden geovlgd een voorstelbaar schema het beste is om ruzies en gezeur te voorkomen. Uiteraard bij wat oudere kinderen gewoon gezamenlijk een rooster opstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wij hebben een heel assortiment aan websites, boekjes en liedjes(!) gekregen alsof ouders inderdaad volledig vrij zijn om voor leraar door te gaan, zonder dat ze ook nog een werkgever hebben die wat verwacht met thuis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

President schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoe de regering de persoonlijke en financiële situatie gaat verbeteren van de mensen met vitale functies die blijkbaar zo onmisbaar zijn... Of vinden ze dat die mensen allemaal gewoon doen wat ze moeten doen aangezien het hun werk is... Net zoals zzp'ers ervoor hebben gekozen om een werkvorm te hebben zonder sociaal vangnet? O, wacht...
Ik snap je afgunst naar ZZP'ers niet zo goed. iet dat zzp'ers nou heel gelukkig worden van een uitkering op bijstandsniveau. Het is niet de ZZP'er die koos voor de huidige overheidsmaatregelen, maar het is de regering die dat gedaan heeft in algemeen belang.

Het ziekenhuis personeel heeft in december 8% inkomensverhoging afgesproken in hun CAO. En ook overtijd wordt bijzonder hoog beloond, na 5 uur met minimaal een toeslag van 50% tot een toeslag van 100%. Ook veel andere sectoren kennen zo'n structuur.

Maar het lijkt mij ook helemaal niet dat de maatregelen die we nu nemen, dat we die nemen uit keuzes voor financiëel gewin. De maatregelen die nu geregeld worden, zijn erop gebouwd om financieel deze crisis te kunnen overleven, zonder dat ons halve land in puin ligt.

Als je nu er wel voor om het land en de mensen economische te laten imploderen, kunnen de gezondheidsgevolgen nog misschien wel veel groter zijn dan de gezondheidsgevolgen van het virus zelf.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 13:30
Zit zelf midden in de scriptie fase van mijn master. Scholen, openbare werkplekken gesloten en mijn stagebedrijf is min of meer gesloten (verplicht thuiswerken). De concentratie is op dit moment ver te zoeken. Thuis gefocust werken is lastig met huisgenoten die ook hele dagen thuis zijn en de faciliteiten zijn er natuurlijk minder. Tevens kom ik niet toe aan het empirisch gedeelte van mijn onderzoek. Ben bang dat dit alles wel wat invloed gaat hebben op de kwaliteit van mijn onderzoek. We gaan zien hoe de universiteit hier mee om gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door infidel011 op 17-03-2020 21:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wij zitten ook thuis met twee kinderen van 5 en 7. We gaan er van uit dat ze corona krijgen en dat ze daar weinig last van zullen hebben. Wel houden we ze weg bij volwassenen. Als zij het krijgen dan krijg ik het ook. Binnen een gezin met jonge kinderen is het onvermijdelijk dat de kinderen de volwassenen aansteken.
De jongste snotterde vanmorgen en mocht daarom alleen de achtertuin in vandaag. Normaal gaan we wel even een blokje om met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:19
Palomar schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Wij zitten ook met 2 kids van 1 en 3 thuis. De crechedagen vallen nu weg en opa en oma aldoor laten oppassen vind ik erg bezwaarlijk. Een dergelijk schema hebben wij het ook over gehad, maar ben wel benieuwd of er meer creatieve oplossingen zijn. Een werkdag tot 22:00 uur vind ik toch best wel lang. Mijn werkgever is overigens ook wel flexibel en geeft bijzonder verlof, maar dat wil ik meer voor onvoorziene zaken bewaren ipv. 'gepland'.
Tot 22:00 is ook alleen wanneer we tussen 15:00 en 17:00 iets met z'n allen gaan doen. (strand/bos/oid)

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
3x3 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Ik snap je afgunst naar ZZP'ers niet zo goed. iet dat zzp'ers nou heel gelukkig worden van een uitkering op bijstandsniveau. Het is niet de ZZP'er die koos voor de huidige overheidsmaatregelen, maar het is de regering die dat gedaan heeft in algemeen belang.

Het ziekenhuis personeel heeft in december 8% inkomensverhoging afgesproken in hun CAO. En ook overtijd wordt bijzonder hoog beloond, na 5 uur met minimaal een toeslag van 50% tot een toeslag van 100%. Ook veel andere sectoren kennen zo'n structuur.

Maar het lijkt mij ook helemaal niet dat de maatregelen die we nu nemen, dat we die nemen uit keuzes voor financiëel gewin. De maatregelen die nu geregeld worden, zijn erop gebouwd om financieel deze crisis te kunnen overleven, zonder dat ons halve land in puin ligt.

Als je nu er wel voor om het land en de mensen economische te laten imploderen, kunnen de gezondheidsgevolgen nog misschien wel veel groter zijn dan de gezondheidsgevolgen van het virus zelf.
Het is geen afgunst hoor, ik ben soms wat meer van de natuurlijke verloop. De economie zou nu ook gewoon moeten doorgaan. Bedrijven failliet en sommige burgers financieel zwaar.. qua mens uiteraard niet leuk, maar dat is de keerzijde van zzp'er zijn.. vergeet niet dat het daarbij niet blijft. Wat denk je van mensen met 0-uren contract / oproekbasis? Mensen die in hun proefperiode zitten, etc... En als 50% van de horeca failliet gaat; boeiend... Over een jaar zijn er talloze nieuwe bedrijven in de horeca die weer in dat gat springen!

En mensen die nu al in de financiële problemen komen hebben dat toch echt aan zichzelf te danken door geen buffer te hebben.

En tja, dat ziekenhuis personeel riskeert naar mijn mening dagelijks hun leven door met de corona patiënten te werken. Leuk dat ze een paar procent loonsverhoging hebben gekregen, maar er zullen ook zzp'ers zijn die het dubbele per maand verdienden tot deze maand. Het is jammer dat die zzp'ers nu gratis geld gaan krijgen, terwijl ze nooit hebben mee betaald aan dat stukje van het sociale stelsel (los van andere belastingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
poor Leno schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:05:
Nou, nu ben ik benieuwd.. een flink aantal vrienden van mij moeten vakantiedagen en overuren e.d. inleveren gedurende deze tijd..

En 90% van de personeelskosten worden nu vergoed.. (goed nieuws)

Vraag me af hoeveel bedrijven die uren/dagen gaan 'teruggeven" :/
Waarom terug geven? Deze situatie is een (financiele) teringzooi voor iedereen. Wees blij dat je voor het opofferen van vakantiedagen of 10% loon nog werk hebt. De andere optie is failliet en bijstand.Het is nu de cultuursector die op 0 staat, maar als het lang genoeg duurt vloeit dat vanzelf door naar hun leveranciers en daarna de rest van de economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

marapuru

db.

President schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:02:
[...]
En tja, dat ziekenhuis personeel riskeert naar mijn mening dagelijks hun leven door met de corona patiënten te werken. Leuk dat ze een paar procent loonsverhoging hebben gekregen, maar er zullen ook zzp'ers zijn die het dubbele per maand verdienden tot deze maand. Het is jammer dat die zzp'ers nu gratis geld gaan krijgen, terwijl ze nooit hebben mee betaald aan dat stukje van het sociale stelsel (los van andere belastingen)
Nee, want je inkomen wordt opgehoogd tot het sociaal minimum. Zodra je dus daarboven zit krijg je het al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

[...]

Het is geen afgunst hoor, ik ben soms wat meer van de natuurlijke verloop. De economie zou nu ook gewoon moeten doorgaan. Bedrijven failliet en sommige burgers financieel zwaar.. qua mens uiteraard niet leuk, maar dat is de keerzijde van zzp'er zijn.. vergeet niet dat het daarbij niet blijft. Wat denk je van mensen met 0-uren contract / oproekbasis? Mensen die in hun proefperiode zitten, etc... En als 50% van de horeca failliet gaat; boeiend... Over een jaar zijn er talloze nieuwe bedrijven in de horeca die weer in dat gat springen!

En mensen die nu al in de financiële problemen komen hebben dat toch echt aan zichzelf te danken door geen buffer te hebben.

[..] Het is jammer dat die zzp'ers nu gratis geld gaan krijgen, terwijl ze nooit hebben mee betaald aan dat stukje van het sociale stelsel (los van andere belastingen)
De bijstand wordt betaald niet uit de sociale premies, maar uit de algemene middelen. Belastingen betalen doen ondernemers in Nederland wel, we hebben een belastingdruk voor bedrijven die hoger is dan het gemiddelde van de E.U. en hoger dan het gemiddelde wereldwijd.

Ik deel met je dat mensen een eigen financiële buffer zouden moeten hebben. Tegelijkertijd weet ik dat dat voor de meerderheid van de bevolking niet zo is. Dan mag een overheid die die mensen in zware financiële problemen brengt, die mensen ook wel een beetje financieel beschermen tegen het handelen van diezelfde overheid.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
jadjong schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:03:
[...]

Waarom terug geven? Deze situatie is een (financiele) teringzooi voor iedereen. Wees blij dat je voor het opofferen van vakantiedagen of 10% loon nog werk hebt. De andere optie is failliet en bijstand.Het is nu de cultuursector die op 0 staat, maar als het lang genoeg duurt vloeit dat vanzelf door naar hun leveranciers en daarna de rest van de economie.
Als het 10% was, sure. Maar een aantal hebben nu 2-3 weken 'vakantie' moeten opnemen. Dat is wel even wat anders he.

Dus dat betekent de rest van het jaar geen vrije dagen meer, of zo goed als.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 19:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mogelijk toch tegemoetkoming voor ouders met kinderen op de kdv.
Crisisoverleg met ministerie over kosten kinderopvang
17-03-2020
De Brancheorganisatie Kinderopvang (BK), de Branchevereniging Maatschappelijke kinderopvang en BOinK hebben dinsdag 17 maart overleg gevoerd met de directie kinderopvang van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Er wordt door staatssecretaris Van Ark en haar ambtenaren op alle mogelijke manieren gezocht naar mogelijkheden om de eigen bijdrage van ouders gedurende de corona-crisisperiode achteraf te repareren. De eigen bijdrage is het deel van de kosten voor de kinderopvang die ouders zelf betalen.

kostenkinderopvangcorona.jpg
Tevens hebben we overlegd met Verenging van Nederlandse Gemeenten. We hebben benadrukt dat gemeenten en veiligheidsregio’s – met erkenning van de eindverantwoordelijkheid van gemeenten - moeten aansluiten bij de samenwerkings-initiatieven op lokaal niveau tussen kinderopvang en onderwijs. Uitgangspunt daarbij is dat er zoveel mogelijk wordt gewerkt met voor de kinderen vertrouwde gezichten op vertrouwde locaties.

Het volgende crisisoverleg is a.s. vrijdag. Daarna informeren we u verder.
Bron https://www.boink.info/ni...-over-kosten-kinderopvang

Wij betalen maandelijks 2.400 euro, dus een tegemoetkoming zou prettig zijn, doch niet per se noodzakelijk.
In praktische zin lossen we het op een creatieve manier op: overdag werken we beide om de beurt, veel werken in de avonduren, en een aantal vakantie dagen opnemen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:20
[...]
Het is geen afgunst hoor, ik ben soms wat meer van de natuurlijke verloop. De economie zou nu ook gewoon moeten doorgaan. Bedrijven failliet en sommige burgers financieel zwaar..
Je beseft je wel dat aan deze situatie niets "natuurlijks" is? Alle winkels die hun deuren sluiten hebben ook directe gevolgen voor een hele keten aan bedrijven waar jij doorgaans geen enkele weet van hebt. Bij al die faciliterende bedrijven valt nu ook in een klap zo goed als al het werk weg. En als die faciliterende bedrijven er straks niet meer zijn, kunnen die talloze nieuwe bedrijven hun plannen ook wel op hun buik schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:31
BIj ons snipperen ze als ze zelf geen opvang kunnen regelen, mensen die in de problemen komen met hun dagen wordt later in overleg wel een oplossing voor bedacht.

Deze crisis kunnen we niet alleen oplossen, dus probeer het dan ook samen te doen en niet alle problemen bij de werkgever neer te leggen, die heeft al genoeg problemen / uitdagingen op dit moment.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

Meekoh schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Wij zijn gisteren gewoon naar het bos geweest, was daar hartstikke rustig. Kunnen ze ook hun energie kwijt.

edit:
Sterker nog, het RIVM zegt: Mogen mijn kinderen nog buitenspelen met anderen?
Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus. Kinderen kunnen prima met anderen spelen als ze géén klachten hebben zoals koorts, verkoudheidsklachten of hoest.

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Ja, die opmerking van het RIVM was hier ook de reden om in dit opzicht te capituleren. Dat was zo'n uitgesproken boodschap dat je er als ouders niet heel goed meer tegenin kunt gaan als kinderen dit eenmaal doorkrijgen. We hebben er wel wat eisen aan verbonden: 1) Steeds met hetzelfde vriendinnetje 2) 1 uur per dag (want het is geen vakantie) 3) alleen buiten.

Het lijkt wel te werken op die manier. Dan worstel ik nog een beetje met de vraag of we nu moeten stimuleren dat ze in een achtertuin gaan zitten of juist buiten op straat. Achtertuin klinkt logisch, maar daarmee is de stap om naar binnen te gaan weer kleiner en dat was nu net niet de bedoeling. Gisteren hebben we het bezoek in kwestie om die reden de deur uit moeten zetten. Zero-tolerance geldt niet alleen op tweakers :7

Dan nog een praktische tip die ik her en der tegenkwam: de kinderen weten nu dat als ik aan het werk ben ze niet voor flauwekul mogen storen, maar ook daar zijn gradaties in want het blijven kinderen en ze moeten nu eenmaal wel eens wat vragen. Dus ik heb zo'n rood fietslampje naast m'n werkkamer gehangen. Als dat niet aan is mogen ze voor semi-belangrijke dingen binnenkomen en als dat aan is mag het gewoon echt niet zolang er niet iemand letterlijk z'n arm gebroken heeft ofzo. Dat lijkt te begrijpen voor ze..

School heeft ook nog wat regels die je thuis kunt toepassen. Veel scholen hanteren de regel "binnen de school mag je niet rennen dus wandelen we daar, en rennen doe je buiten". Het valt op dat ze het duidelijk goed begrijpen als je datzelfde thuis aanhaalt. "Mag dit op school?" -> "Nee" -> "Dan mag het hier dus ook niet"

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 18-03-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Anoniem: 156876 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:02:
Ik heb als ZZP’er diverse klanten, eentje ervan weigert thuiswerken want we “moeten overleggen”. Oh, in dat geval zal ik even niet aan de gezondheid van m’n gezin denken! 8)7
Jij bent toch zelfstandig? Beetje raar om dan de lijn van je klanten te volgen, of ben je een "zzper" die er al zovelen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Defector schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Jij bent toch zelfstandig? Beetje raar om dan de lijn van je klanten te volgen, of ben je een "zzper" die er al zovelen zijn.
Freelance programmeur. Heb verschillende klanten waar ik op uurbasis voor werk en eigen projecten. Geen schijnconstructie zoals je die veel ziet. ;)

Ik volg de lijn van m’n klant in dit geval ook niet. Het was echter een harde eis van ze dat ik aanwezig zou zijn. Inmiddels praten we dus over ex-klant. Als ze niet respecteren dat je voor de gezondheid van je zwangere vrouw, kind en jezelf kiest, terwijl het geen negatieve invloed heeft op de werkzaamheden... Dan zijn ze geen bedrijf waar ik voor wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
poor Leno schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:54:
[...]

Als het 10% was, sure. Maar een aantal hebben nu 2-3 weken 'vakantie' moeten opnemen. Dat is wel even wat anders he.

Dus dat betekent de rest van het jaar geen vrije dagen meer, of zo goed als.
Ik denk dat je het een beetje onderschat. Als we op 1 januari gemiddeld 25% ingeleverd hebben mogen we als land in onze handjes knijpen en een feestje vieren. Maar wel zonder vuurwerk natuurlijk. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morrar
Grolsch schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:36:
BIj ons snipperen ze als ze zelf geen opvang kunnen regelen, mensen die in de problemen komen met hun dagen wordt later in overleg wel een oplossing voor bedacht.

Deze crisis kunnen we niet alleen oplossen, dus probeer het dan ook samen te doen en niet alle problemen bij de werkgever neer te leggen, die heeft al genoeg problemen / uitdagingen op dit moment.
Persoonlijk zijn de meeste werkgeverstranen echt wel krokodillentranen hoor; deze crisis raakt vooral de burger. Voorbeeldje bij mijn werkgever.

- Ik mag alleen billable schrijven; niet billable moet ik oplossen in vrije tijd.
- Elk uur dat ik minder werk => afgetrokken van (ouderschaps) verlof.
- Arbeidsvoorwaarden uitgekleed => opleidingsbudget op nul, geen IT benodigdheden meer aangeschaft.
- Werkgever krijgt 90% van mijn salaris vergoed via deeltijd WW mocht ik wel op de bank komen.

Daarbij mag ik wel gewoon vrolijk 900 netto gaan dokken voor een gesloten kinderopvang en werk ik nu 36 uur + 36 uur opvang = 72 uur in de week.

Trust me, werkgevers zijn echt niet de enigen die deze crisis voelen. Sterker nog, ik denk dat zij het minste last hebben van deze crisis.

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 18-03-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:04:
Mogelijk toch tegemoetkoming voor ouders met kinderen op de kdv.

[...]

Bron https://www.boink.info/ni...-over-kosten-kinderopvang

Wij betalen maandelijks 2.400 euro, dus een tegemoetkoming zou prettig zijn, doch niet per se noodzakelijk.
In praktische zin lossen we het op een creatieve manier op: overdag werken we beide om de beurt, veel werken in de avonduren, en een aantal vakantie dagen opnemen.
In vind dit toch wel een hellend vlak. Er zijn meerdere perspectieven hierop, bijvoorbeeld, waarom moet KDV doorbetaald worden? Andere ondernemers die gesloten zijn (bijvoorbeeld restaurant) hebben ook geen inkomsten, maar KDV wel?

Daarnaast vanuit ouders perspectief, de dienst wordt nu niet geboden, waarom wel betalen? Overmacht is hierin geen antwoord.
Ik heb (nog) niet gezocht, maar ben ook benieuwd naar de wettelijke/contractuele verplichting om als ouder door te moeten betalen.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

wimpie schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:52:
[...]

In vind dit toch wel een hellend vlak. Er zijn meerdere perspectieven hierop, bijvoorbeeld, waarom moet KDV doorbetaald worden? Andere ondernemers die gesloten zijn (bijvoorbeeld restaurant) hebben ook geen inkomsten, maar KDV wel?

Daarnaast vanuit ouders perspectief, de dienst wordt nu niet geboden, waarom wel betalen? Overmacht is hierin geen antwoord.
Ik heb (nog) niet gezocht, maar ben ook benieuwd naar de wettelijke/contractuele verplichting om als ouder door te moeten betalen.
Je kunt opzeggen (dan hoef je niet meer te betalen) maar het kan zijn (en die kans is in de stad waar ik woon niet ondenkbaar) dat het plekje voor je kind dan vergeven wordt aan een kind op de wachtlijst en je dus geen opvang meer hebt als de situatie achter de rug is....

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Vandaag getuige geweest van discriminatie en het fysiek aanvallen, van een persoon van Aziatische afkomst in de supermarkt. Hij werd eerst uitgescholden door een ( dronken ) man, die sterke alcohol kwam kopen.

En daarna werd hij na gegooid met tomaten: echt schrikken hoor! Mijn vrouw is ook van Chinese afkomst en heb haar al gewaarschuwd, om voorzichtig te zijn. Aangezien er nu mensen zijn die de crisis rondom de pandemie als excuus zien, om een bevolkingsgroep te discrimineren...

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:37

Videopac

Rommelt wat aan.

Wijziging: ik heb mijn reactie omgexet in een nieuwepost.

[ Voor 93% gewijzigd door Videopac op 18-03-2020 23:14 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
wimpie schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:52:
[...]

Het is ook krom, maar zoals gezegd niet betalen betekent dat je kind uitgeschreven wordt en in sommige steden betekent dat gewoon op de wachtlijst voor 6-12 maanden.

Daarnaast speelt de belastingdienst een rol; als jij het stopzet heb je geen recht meer op de vergoeding. Deze moet je dan dus ook stop gaan zetten en daarna weer aanvragen. Als je hiermee een beetje bekend bent, dan weet je dat er 100 manieren zijn waarop dat fout kan gaan waardoor je een hele dikke boete / naheffing mag gaan dokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 16:58

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Mijn werkgever verzorgt IT Pro, security en privacy trainingen. Sinds deze week is het merendeel van de cursisten remote. We gebruiken hiervoor de tool Zoom. Dit werkt erg goed.
De training die ik deze week verzorg, bevat dan ook deels cursisten die fysiek aanwezig zijn en remote cursisten. Het is even wennen, maar na dag 1 voelde het al redelijk vertrouwd aan.

Zelf ben ik dus gewoon op mijn werk. Sommige collega's werken thuis, waaronder docenten die in het buitenland wonen. Eentje moest deze week zo snel mogelijk terug naar zijn vaderland, voordat de grens dichtgegooid werd. Hij geeft van daaruit nu les, ook weer m.b.v. Zoom.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Zoom gebruik(t)en wij ook, maar die hebben ook wel eens een security dingetje :+

https://www.theverge.com/...ncy-fix-web-server-remove

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Laatst online: 07-05 16:58

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Morrar schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:04:
Zoom gebruik(t)en wij ook, maar die hebben ook wel eens een security dingetje :+

https://www.theverge.com/...ncy-fix-web-server-remove
Oeps!!! Ben IK blij dat we geen Mac's gebruiken. :P ;)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
Vraag me toch af hoe het nou zit met het eventueel verplicht opnemen van je verlofdagen. Laat ik vooropstellen dat niemand om deze situatie heeft gevraagd en dat we elkaar een beetje moeten helpen waar dat kan (zolang het van 2 kanten komt). Toch vraag ik mij af wat de rechten van een werknemer zijn als je werkgever ineens naar je toe zou komen met de eis dat je je vakantiedagen nu op gaat nemen. Naar mijn weten kan dat helemaal niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
Oeps mezelf geqoute. Kan weg

[ Voor 92% gewijzigd door Arwintju op 18-03-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:20
Nou, per morgen ben ik 80% werkeloos. Opdrachten zijn opgedroogd, dus de productie ligt helemaal stil. Ik mag 2 uur per dag besteden om de IT omgeving draaiend te houden en problemen op te lossen, voor de rest word ik betaald uit het potje van de regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:20
Hier dus ook in de situatie dat ik geen werk meer heb, moet ik maart beslist worden door het bedrijf.
Aangezien ik nog 100+ vrije uren heb denk ik dat ze mij verzoeken om heel april mijn uren op te nemen, wat ik dus niet wil.

Hoe zou dit in zijn werk gaan als het bedrijf geen werk meer heeft en ik mijn uren niet wil opnemen omdat ik het geld dan gewoon prima kan gebruiken?? Hebben ze dan het recht om mijn uren op te laten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 18:21
Een werkgever mag volgens mij maar 3 dagen per jaar een verplichte vrije dag opleggen. Er zal hierover ook wel iets in je contract staan.

Mijn opdrachtgever heeft vandaag ook de stekker uit het project getrokken. Nog 30 opzegtermijn. Ik kan voorlopig nog wel de hypotheek betalen maar overweeg serieus om de Buitenschoolse opvang op te zeggen. Als dit nog even duurt, scheelt dat toch weer aanzienlijk in de vaste lasten. Het is een zure tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Morgen moet ik naar kantoor komen, veel van mijn collega's zijn al ziek en ik was als back up thuis aan het werk. Echter ook risico omdat ik met OV ga. Dus Maandag tot en met vandaag thuis aan het werk. Nu andere collega's ziek zijn moet ik maar even invallen op kantoor.

Ben benieuwd hoever ik met OV kom.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Bensimpel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:54:
Morgen moet ik naar kantoor komen, veel van mijn collega's zijn al ziek en ik was als back up thuis aan het werk. Echter ook risico omdat ik met OV ga. Dus Maandag tot en met vandaag thuis aan het werk. Nu andere collega's ziek zijn moet ik maar even invallen op kantoor.

Ben benieuwd hoever ik met OV kom.
Ik moet nog steeds meerdere keren per week naar Den Haag, omdat thuiswerken onmogelijk is. Het is nu heerlijk rustig in de trein! Je zit soms met 2 anderen in de coupe; luxe.

Alleen vanaf volgende week nog maar 2 treinen per uur die op elk station gaan stoppen... Dan wordt het wel even kijken hoe lang alles gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Morrar schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:58:
[...]

Ik moet nog steeds meerdere keren per week naar Den Haag, omdat thuiswerken onmogelijk is. Het is nu heerlijk rustig in de trein! Je zit soms met 2 anderen in de coupe; luxe.

Alleen vanaf volgende week nog maar 2 treinen per uur die op elk station gaan stoppen... Dan wordt het wel even kijken hoe lang alles gaat duren.
Dat lijkt me echt een vreemd gevoel als je in de trein zit haha.

Maar volgens mij gaan sprinters wel nog normaal? (ook na zaterdag?)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
Bensimpel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:02:
[...]

Dat lijkt me echt een vreemd gevoel als je in de trein zit haha.

Maar volgens mij gaan sprinters wel nog normaal? (ook na zaterdag?)
Sorry, iets te snel gelezen inderdaad. Dit staat op de NS site:
Hoe ziet deze speciale dienstregeling eruit?
• Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
• Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;
• Op enkele noord-zuid en oost-westverbindingen rijden Intercity's: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
• Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
• De Intercity Direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden niet;
• Nachttreinen rijden niet;
• Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.
Link: https://www.ns.nl/reisinf...inen-in-de-spitsuren.html

Zijn vooral de ICs die lijken te vervallen en de sprinters die blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:00
Bij mij thuis heel dubbel. Ik werk zelf bij defensie, in een onmisbare functie. Wat betekend gewoon door blijven werken met intussen een noodrooster dat klaar ligt indien meerdere mensen gaan uitvallen. Het is een specialistenfunctie die door niemand anders buiten onze afdeling gevuld kan worden dus ons bestand is het.. Elke zieke wordt meteen gemerkt in de druk op anderen, zeker gezien onregelmatigheid door 24/7/365 bezetting.

En aan de andere kant zit de vriendin 100% thuis als zzp'er/freelancer in de sportwereld: groepslessen, instructeur, trainer etc. Die voelt zich natuurlijk mega schuldig dat ze vanaf nu amper geld in huis brengt met die paar uur die nog wel op contract stonden ergens en stresst hem behoorlijk.

Geen fijne dynamiek nu thuis dus, maargoed we mogen niet klagen. Ik heb mijn vaste inkomen nog gewoon en ons balkon is omgetoverd tot tijdelijke home gym om wel elke dag te kunnen sporten. En gelukkig nooit aan kinderen begonnen haha !

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 14:08

alienfruit

the alien you never expected

Ik zit sinds Januari werkloos en het begint nu wel een beetje saai te worden thuis. Ik ben nu ook ziek dus kan nu ook niet solliciteren momenteel.

[ Voor 28% gewijzigd door alienfruit op 19-03-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Ik heb de GGD en het RIVM onlangs gebeld (uit bedrijfsbelang)

En zij geven mij heel vage adviezen.

Medewerker is ziek, wordt in quarantaine geplaatst door huisarts maar het is niet bewezen dat hij/zij het virus heeft = Alle medewerkers die in contact zijn geweest, informeren en klachten in de gaten houden. Bij klachten thuisblijven totdat klachten 24u over zijn en dan mag de medewerker weer aan het werk.

m.a.w. mensen die in contact zijn gekomen kunnen gewoon aan het werk zolang ze geen klachten hebben.

Medewerker is aanraking gekomen met een patiënt met COVID-19 maar heeft geen klachten? Dan kan de medewerker aan het werk maar dient de medewerker de gezondheid in de gaten te houden.

m.a.w. mensen die in contact gekomen zijn kunnen gewoon aan het werk zolang ze geen klachten hebben.

Wat vinden jullie hiervan, en hoe doen ze dit in jullie organisatie? dit staat toch haaks op het advies dat mensen in die in een risicogebied geweest zijn verplicht 2 weken in Quarantaine moeten?

of is dit niet het advies?

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:02
Ik werk in een supermarkt, afgelopen week last van m'n keel gehad en verkouden, dus thuis gebleven. Nu weer helemaal beter.

Verbaas me al enige tijd over hoeveel mensen daar samengepakt rondlopen de afgelopen 2 weken. Alsof er niks aan de hand is.

Ben vandaag met mondkapje op naar het werk gegaan en kreeg te horen dat het niet mogelijk is met mondkapje op te werken. Kreeg de keuze tussen werken zonder kapje op, of vakantiedagen opnemen en naar huis.

Ben naar huis gegaan, omdat ik het onverantwoord vind zonder bescherming daar te werken. Je raakt toch continu spullen aan die anderen hebben vastgehouden, mensen stellen veel vragen aan je en nemen hierbij niet de 1,5 meter in achting.

Toch jammer, had erg graag lekker willen beunen. Ben ik nu te voorzichtig? Of zal het een kwestie van tijd zijn totdat het geaccepteerd wordt dat supermarkt medewerkers wat meer bescherming zullen krijgen?

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Toch wel pijnlijk om te lezen dat er door de overheid alles aan gedaan wordt om mensen aan het werk te houden en dat je dan het gevoel hebt dat je eigen contract niet verlengd gaat worden. (En nee dit is niet op basis van prestaties)

Maar goed het is nog niet zeker, indeed is inmiddels wel weer geïnstalleerd op de telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
hubhib schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:12:
Ik werk in een supermarkt, [..]
Ben vandaag met mondkapje op naar het werk gegaan en kreeg te horen dat het niet mogelijk is met mondkapje op te werken. Kreeg de keuze tussen werken zonder kapje op, of vakantiedagen opnemen en naar huis.
In een Aziatische supermarkt liepen al het personeel met een hele goede mondkap op, plus handschoenen. Elk product werkt schoongemaakt voordat ze het in het schap plaatsten. Ik vond dat persoonlijk erg fijn.
Toch jammer, had erg graag lekker willen beunen. Ben ik nu te voorzichtig? Of zal het een kwestie van tijd zijn totdat het geaccepteerd wordt dat supermarkt medewerkers wat meer bescherming zullen krijgen?
In Azië word je juist aangekeken als je geen mondkap op doet. Oftewel, dit vereist een verandering qua cultuur. Een Chinese collega had al wat maanden geleden (toen het nieuws uit China kwam) gelijk al 2 dozen mondkapjes binnen laten komen. Op dat moment vond ik het vreemd, nu denk ik er anders over.

Ik vind het juist goed dat medewerkers extra maatregelen nemen trouwens, hopelijk voorkomt dat dit het virus zich kan verspreiden (of maakt het het moeilijker). Het gaat hierom niet alleen om jou, ook de klant met onbekende problemen aan de longen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
bkor schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:51:
[...]

Ik vind het juist goed dat medewerkers extra maatregelen nemen trouwens, hopelijk voorkomt dat dit het virus zich kan verspreiden (of maakt het het moeilijker). Het gaat hierom niet alleen om jou, ook de klant met onbekende problemen aan de longen.
Ja, een kapje beschermd ook anderen tegen jou als je besmet bent. Maar mensen keken me heel raar aan toen ik binnen kwam lopen met kapje op, net alsof er de afgelopen weken niks was gebeurd. In Italië kom je inmiddels de supermarkt niet meer binnen zonder handschoenen en kapje op...

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Laatst online: 12:58
Ik werk in een supermarkt, afgelopen week last van m'n keel gehad en verkouden, dus thuis gebleven. Nu weer helemaal beter.

Verbaas me al enige tijd over hoeveel mensen daar samengepakt rondlopen de afgelopen 2 weken. Alsof er niks aan de hand is.

Ben naar huis gegaan, omdat ik het onverantwoord vind zonder bescherming daar te werken. Je raakt toch continu spullen aan die anderen hebben vastgehouden, mensen stellen veel vragen aan je en nemen hierbij niet de 1,5 meter in achting.

Of je neemt vakantiedagen op of je loopt risico om besmet te worden en andere (kwetsbare) mensen te besmetten met kans op sterfte? :( Lekkere werkgever. Alsof je met mondkapje niet kan werken.
Ik zou even contact opnemen met Radar of Kassa. Die zijn bezig met dit soort Corona gerelateerde zaken.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:41
De eerste volledige werkweek sinds de persconferentie. Zoals diversen hier vermoedelijk inmiddels wel weten werkzaam als arts in het noorden van het land. Je bemerkt dat de sfeer in het ziekenhuis goed omgeslagen is.

Waar vorige week er bovenaan de ladder en op enkele kritieke afdelingen als de SEH, IC's en anesthesie al uitgebreid werd stil gestaan bij het coronavirus en de te gaan verwachten impact. Bemerk je dat binnen 2 weken tijd alles duidelijk is veranderd. Het is stil. Stil door de opvallende afwezigheid van patiënten. De afzeggingen van vele geplande afspraken, het beperken aan diagnostiek en het uitstellen van geplande zorg dragen hier aan bij. Als ook de opgelegde beperkingen in bezoekers aantallen. De normaal gevulde wachtkamers lagen er op een dag als vandaag verlaten bij.

Maar ook stil door de afwezigheid van collega's. Collega's die ten delen thuiswerken indien mogelijk, maar ook collega's die in verband met bijpassende symptomen thuis zitten. Ook op de werkvloer zelf voelt het stil, ja, er is personeel, maar de normaal dagelijkse meeting places als het personeelsrestaurant liggen er verlaten bij. Vele koffietentjes e.d. zijn gesloten. En in het personeelsrestaurant zit nog maar een handje vol mensen te lunchen bij gebrek aan een locatie om elders te eten. Overleggen vinden nu ook intern veelal telefonisch of via video conferencing plaats waar mogelijk. Of zijn zelfs geheel geannuleerd indien niet strikt noodzakelijk. Alles om het sociale contact, ook binnen het ziekenhuiswezen, te beperken.

En met ruim 800+ mensen getest waarvan bijna 40 positief, kennen vele medewerkers ondertussen persoonlijk wel iemand die besmet is met SARS-CoV-2. Ten gevolge van deze kennis bespeur je dan toch ook wel een zekere onzekerheid onder sommige collega's. Terwijl anderen er juist vol op ingaan en zich inzetten voor de zorg van deze patiënten indien mogelijk.

Patiënten met minimale symptomen zijn al snel COVID-19 suspect, dus ook hier is langzaam aan het hoogfrequent zien van beschermende kleding gemeengoed geworden. Geselecteerde afdelingen zijn ingericht, een coronapolikliniek is in korte tijd opgebouwd en diverse COVID-19 patiënten zijn vanuit het zuiden van het land overgeplaatst naar ons centrum. De nationale verbintenis in de aanpak van dit probleem is goed om te zien.

De lijntjes naar het zuiden van het land zijn kort, door strict opgelegde reisbeperkingen op dit moment dan ook volledig digitaal, maar de verhalen liegen er niet om.

De kalmte voor de storm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:28
XiaomiGlobal schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:29:
Vandaag getuige geweest van discriminatie en het fysiek aanvallen, van een persoon van Aziatische afkomst in de supermarkt. Hij werd eerst uitgescholden door een ( dronken ) man, die sterke alcohol kwam kopen.

En daarna werd hij na gegooid met tomaten: echt schrikken hoor! Mijn vrouw is ook van Chinese afkomst en heb haar al gewaarschuwd, om voorzichtig te zijn. Aangezien er nu mensen zijn die de crisis rondom de pandemie als excuus zien, om een bevolkingsgroep te discrimineren...
Werd er wel ingegrepen gedurende de incident?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Monkeydancer schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:20:
[...]

Werd er wel ingegrepen gedurende de incident?
Nope.... ja ik heb gedaan, wat ik in mijn functie mag doen. En dat is beheer laten omroepen. Die buiten de winkel stonden helaas. Dus die klant die het slachtoffer was, die zien wij waarschijnlijk niet meer terug.

Was ook geen beveiliger aanwezig en zodra de dader buiten is, dan kan de winkel niks meer doen en moet het slachtoffer zelf de politie bellen. Bedoel je kunt zo'n man wel zelf staande houden, maar dan breng ik mijzelf in gevaar.

Uiteindelijk was ik de enige man in de buurt en dat is dan best gevaarlijk: vrouwen zijn in de regel toch zwakker en als je dan te maken hebt, met iemand die ook nog dronken is. Dan kun je zo'n persoon beter laten lopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Morrar schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:00:
[...]

Persoonlijk zijn de meeste werkgeverstranen echt wel krokodillentranen hoor; deze crisis raakt vooral de burger. Voorbeeldje bij mijn werkgever.

- Ik mag alleen billable schrijven; niet billable moet ik oplossen in vrije tijd.
- Arbeidsvoorwaarden uitgekleed => opleidingsbudget op nul, geen IT benodigdheden meer aangeschaft.
- Werkgever krijgt 90% van mijn salaris vergoed via deeltijd WW mocht ik wel op de bank komen.

Daarbij mag ik wel gewoon vrolijk 900 netto gaan dokken voor een gesloten kinderopvang en werk ik nu 36 uur + 36 uur opvang = 72 uur in de week.

Trust me, werkgevers zijn echt niet de enigen die deze crisis voelen. Sterker nog, ik denk dat zij het minste last hebben van deze crisis.
Denk dat er na de crisis een heel aantal mensen ook eens gaat kijken naar een nieuwe uitdaging met werkgevers die zo hun personeel behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:46
Ik heb er een hard hoofd in dat we allemaal na 6 april weer vrolijk naar het werk en andere gelegenheden kunnen gaan. Dit gaat maanden duren. Vooralsnog nemen de besmettingen alleen maar toe in plaats van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President

https://www.telegraaf.nl/...tuurd-om-dragen-mondkapje

Kijk, nog iemand met hetzelfde idee als jij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
Haha, nee dat ben ik niet. Ik heb wel besloten om morgen weer te gaan werken, zonder mondkapje. Ik mis inkomen uit mijn andere baan en heb dit helaas gewoon nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

P-Rock schreef op zondag 22 maart 2020 @ 05:14:
Ik heb er een hard hoofd in dat we allemaal na 6 april weer vrolijk naar het werk en andere gelegenheden kunnen gaan. Dit gaat maanden duren. Vooralsnog nemen de besmettingen alleen maar toe in plaats van af.
Klopt, deze maatregelen zullen na 6 april nog wel verlengd worden. Denk dat dat wel een bijna 100 procent zekerheidje is, als je ziet hoe het zich in NL ontwikkelt en dat afzet tegen bijvoorbeeld Spanje of (vooral) Italië, die al verder zijn in het hele proces.

Zelf houd ik er rekening mee dat deze beperkingen tot zeker ergens in mei gaan duren. En het zou me ook écht niet verbazen als het nog langer gaat worden.

Voor mijn werk is het op zich niet erg, ik werk in de ICT en kan prima thuiswerken (ons hele bedrijf werkt in principe thuis, hoewel de meeste kantoren wel open zijn voor mensen die dat echt niet kunnen), maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen lastiger is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
hubhib schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Haha, nee dat ben ik niet. Ik heb wel besloten om morgen weer te gaan werken, zonder mondkapje. Ik mis inkomen uit mijn andere baan en heb dit helaas gewoon nodig...
Maar, nu een kuch schermen zijn bij de kassa ter bescherming is het toch logisch dat jullie ook iets mogen of krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
hubhib schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Bij de supermarkt keten waar ik werk mag je ook niet met een mondkapje werken: zelf vind ik dat een beetje raar *knip*

Echter in deze tijden doen ze blijkbaar moeilijk over mondkapjes, omdat het een deel van je gezicht verbergt. Mijn vrouw die uit Azië komt, vind het ook onbegrijpelijk. Maar ik accepteer het gewoon en doe niet moeilijk over het beleid, ze volgen inderdaad de adviezen van de grote boze overheid aka het RIVM.

Zo'n vergelijking is flamebait, ontspoorde discussie verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 22-03-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubhib
President schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:37:
[...]

Maar, nu een kuch schermen zijn bij de kassa ter bescherming is het toch logisch dat jullie ook iets mogen of krijgen?
Dit heb ik ook gezegd tegen de manager. Zijn antwoord was dat kassa medewerkers dichter bij de klanten zitten en niet weg kunnen. Medewerkers op de vloer wordt geacht 1,5 meter afstand te houden en ze gaan er vanuit dat klanten dat ook doen. Assumption is the mother of all f*ckups zullen we maar denken, vooral bij een nieuw virus, waar weinig over bekend is. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Je kunt natuurlijk wel klanten aanspreken, op het moment dat ze niet genoeg afstand houden. Vooral als je met ze in gesprek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[..]

What the fuck. Ik vroeg mij gisteren al af waarom medewerkers in de AH niet allemaal verplicht met zo'n mondkapje rondlopen. Jij was gewoon verstandig...

Een kwestie van dagen hoop ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Wat ik me afvraag is, stel mensen nemen nu een weekje vakantie van de overuren oid. Zouden bedrijven dan voor die persoon recht hebben op de 90% regeling, dat ze zo én de uren kwijt raken én het salaris voor een deel terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dirk0s schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:09:
Wat ik me afvraag is, stel mensen nemen nu een weekje vakantie van de overuren oid. Zouden bedrijven dan voor die persoon recht hebben op de 90% regeling, dat ze zo én de uren kwijt raken én het salaris voor een deel terug?
Lijkt me wel, vakantiedagen zijn normaalgesproken immers ook doorbetaald.

Met onbetaald verlof wordt het denk ik een ander verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 22-03-2020 15:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Wij werken met ong 20 man op de afdeling van ongeveer 250m2 . We rouleren qua thuiswerken in groepen van 10 man en zorgen ervoor dat er nooit meer dan 2 collega's op een bureau eiland zitten ivm RIVM 1.5m richtlijn.

Totaal 5 bureau eilanden op de afdeling waar 4 man per eiland aan werkt. Nu dus 2 man per eiland.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dageeknerd
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:46
Had ik een supervette afstudeerstage gevonden, krijg ik net te horen dat de stage niet doorgaat vanwege de corona crisis... Nou minder dan een maand de tijd om een andere stage te vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dageeknerd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:56:
Had ik een supervette afstudeerstage gevonden, krijg ik net te horen dat de stage niet doorgaat vanwege de corona crisis... Nou minder dan een maand de tijd om een andere stage te vinden. :(
Balen man, vrees dat je dat de komende tijd steeds vaker gaat zien. Ik werk zelf in de IT consultancy. Gewoon in loondienst, dus wat dat betreft zit ik redelijk veilig. Ook zijn er nog wel genoeg lopende zaken waar nu tijd voor is om ze op te pakken. Maar ben wel bang als deze situatie langer duurt dat steeds meer klanten nieuwe klussen gaan uitstellen tot rustigere/stabielere tijden. Uiteindelijk kan dat ons bedrijf hard raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Morrar schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:00:
[...]

Vergeet niet dat de kosten een werkgever wel uit iets meer bestaan dan de loonsom. Mijn werkgever draait gewoon goed, maar onderschat het effect niet van uitvallende vraag en daarbijbehorende cashflow. Ik werk in de industrie, en voorraden, huur pand, lease machines etc. loopt door. Loonsom is significant maar niet alles.

Stellen onze klanten leveringen uit (zijn veel al producenten van kapitaal goederen), komen wij ook met eventuele werktijdverkorting vanzelf in de knel met cashflow, onze leverancier ook, dat ebt zo door de hele keten.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjeee op 23-03-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik zie op LinkedIn dat oud collega's, die bij grote bedrijven als consultant fantastisch werk leverden, eruit worden gemieterd vanwege Corona.
Het lijkt wel of we terug zijn in 2008-2009...

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bartjeee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:08:
[...]

Vergeet niet dat de kosten een werkgever wel uit iets meer bestaan dan de loonsom. Mijn werkgever draait gewoon goed, maar onderschat het effect niet van uitvallende vraag en daarbijbehorende cashflow. Ik werk in de industrie, en voorraden, huur pand, lease machines etc. loopt door. Loonsom is significant maar niet alles.

Stellen onze klanten leveringen uit (zijn veel al producenten van kapitaal goederen), komen wij ook met eventuele werktijdverkorting vanzelf in de knel met cashflow, onze leverancier ook, dat ebt zo door de hele keten.
Dus omdat werkgevers na vette jaren geen vlees op de botten hebben is het het risico van de werknemer geworden?

In het kantoor waar ik huis zitten geen collega's waar ik werk inhoudelijk veel mee te maken heb. Effectief werkte ik dus al remote en scheelt het allemaal niet zo veel. Qua impact op mijn project is die er zeker (enorm zelfs) echter zit ik in mijn positie absoluut niet op de wip. Juist door externe vertraging en doordat de prioriteit van andere projecten weg gevallen is heb ik eigenlijk meer tijd, meer ondersteuning en maar iets meer werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 07:31
Nu er gisteren extra maatregelen zijn aangekondigd heb ik een praktisch vraagje.
- ls één gezinslid koorts heeft, moet het hele gezin voorlopig thuis blijven. Het kabinet heeft die maatregel aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus te temperen.
Welk soort verlof is dit als een medewerker niet mag werken omdat iemand in het gezin koorts heeft :?

De werknemer is zelf niet ziek, dus het lijkt me niet dat ze dan ziek gemeld moeten worden :? Maar wat is het dan wel :?

Graag alleen onderbouwde adviezen en geen onderbuikgevoelens of "in vind dit of dat meningen"

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 24-03-2020 11:02 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

JJ Le Funk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:35:
ik zie op LinkedIn dat oud collega's, die bij grote bedrijven als consultant fantastisch werk leverden, eruit worden gemieterd vanwege Corona.
Het lijkt wel of we terug zijn in 2008-2009...
Dat gevoel zie ik bij bedrijven zeker.

Maximaal bezuinigen, alle flexkrachten eruit , bestaande contracten interne mensen laten verlopen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:28
Gestandaardiseerde toetsen als de IELTS en GMAT worden niet meer afgenomen.
TOEFL kan nog wel afgenomen worden, maar ik kan niet zien tot wanneer.
IELTS stopt tot 18 juni met het afnemen van toetsen en GMAT is tot 6 april dicht maar dit kan na het nieuws van gisteren wel langer duren ben ik bang.

Voor mijn mede-studenten die zo'n toets moeten afnemen: neem contact op met de universiteit om te vragen hoe het nu verder gaat.
Ik moet zowel een Engels-examen doen als een GMAT-examen. Gelukkig heb Engels al gehaald maar de GMAT moet ik dus nog doen. Als de testcenters sluiten tot 15 mei dan gaan mijn toekomstplannen en moet ik toch kijken wat ik ga doen ;w .
Ik heb al contact opgenomen met de universiteit, dus ik wacht het even af. Het is alleen jammer dat het 10 werkdagen duurt voordat je een reactie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Even ter hulp voor mezelf, stel je tijdelijk contract loopt af later in een maand af dan de 1e van de maand, geldt dan de opzegtermijn ook in het midden van de maand ervoor?

Als voorbeeld:
Contract loopt 15 mei af, is het dan voor 15 april opzeggen/verlengen of is het dan voor 1 april opzeggen/verlengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nou, ook maar even de frustratie van me afschrijven dan...

Zoals velen hier zitten wij thuis met de kinderen. De oudste twee zijn 12 jaar en oud genoeg om zelf hun schoolwerk te doen. Bovendien zijn ze het grootste deel van de tijd bij mijn ex. De jongste twee zijn 2 en 4 jaar. Die hebben dus de hele dag aandacht nodig, dus mijn vriendin en ik wisselen om in de zorg en het werk. Ik werk in de consultancy (wel als indirecte medewerker) en vriendin heeft een belangrijke taak in de coordinatie van de logistiek van een grote supermarktketen. Haar functie is dus cruciaal benoemd.

Over de mogelijkheid van het gebruik van noodopvang voor kinderen van ouders in vitale beroepen is ongetwijfeld al veel gezegd. De overheid zegt: https://www.rijksoverheid...us-en-kinderopvang/ouders. Helaas zit er daar nogal wat ruimte tussen de richtlijn. Eén of beide ouders in een cruciaal beroep is een groot verschil. En dan wordt er ook nog gesproken over 'als het echt niet anders lukt om de opvang zelf te regelen...' Nou ja, als ik de opvang zelf kon regelen, had ik nooit ruim 2K euro per maand aan opvang betaald, maar dat terzijde. Het resultaat is dus ook een ander beleid op de basischhol en de twee opvanglocaties (KDB en BSO).

Nu heeft onze gemeente gemeend dit te moeten verduidelijken. Ze stellen per brief dat de eis voor opvang is dat beide ouders een cruciaal beroep hebben. Maar als het bewezen niet lukt om zelf opvang te regelen is er een uitzondering. Wat dat dan precies betekent weet niemand en ook bij de opvang is er nu alleen maar meer onduidelijkheid. Telefonisch heeft de gemeente nu zelfs aangegeven dat in ons geval mijn vriendin aan het werk moet en ik tegen mijn werkgever moet zeggen voorlopig niet aan het werk te kunnen omdat ik voltijds voor de kinderen moet zorgen. Alsof de werkgever dat gaat accepteren 7(8)7

Een eenduidige communicatie hierover is blijkbaar echt teveel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Blijft ergens tussen grappig en pijnlijk hoe cruciale beroepen is omgelabeld naar vitale beroepen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Virtuozzo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:25:
Blijft ergens tussen grappig en pijnlijk hoe cruciale beroepen is omgelabeld naar vitale beroepen.
ik heb in mijn bericht 1x de verwisseling gemaakt. Dat valt best mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:27:
[...]

ik heb in mijn bericht 1x de verwisseling gemaakt. Dat valt best mee
Ik zou het bij cruciale beroepen houden. Je ziet dat bij lagere overheden en instellingen ook nog, ondanks de instructies om het label aan te passen. Hoe we iets noemen is bepalend voor onze omgang ermee. Dat de classificatie aangepast is geeft een flink signaal ten aanzien van waardebepaling van mensen in de beroepsgroepen na de crisis.

Dit terzijde, je hebt absoluut een punt dat onduidelijkheid vanuit ruimte voor het invullen van regels of richtlijnen niet helpt. Dat is een gevolg van politiek perspectief, mij treft het als iets wat te veel voet in ideologie heeft, te weinig in zin voor realiteit. Nu zal er altijd ruimte moeten zijn voor flexibiliteit, maar dit soort gaten, tja.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Edmin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:18:
...Maar als het bewezen niet lukt om zelf opvang te regelen is er een uitzondering. Wat dat dan precies betekent weet niemand ...
Op zich strookt dat met mijn lezing, en vind ik het in die zin niet onduidelijk, wat daar echter bleek is dat de invulling van de betekenis van 'kunnen' nogal uiteenloopt. In die zin is wel behoefte an een concretere invulling lijkt me inderdaad.
Virtuozzo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:25:
Maar in ieder geval niet verrassend zou ik zeggen. Dat vermindert de grappigheid overigens sterk.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 25-03-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Helaas zit ik nu ook al bijna een week thuis. Zo goed als alle tandheelkunduge zorg ligt stil tot tenminste 6april, maar naar mijn vermoeden nog wel langer ook.
Als tandtechnicus is al ons werk dus opgedroogd en zitten we werkeloos thuis. De baas is lekker eigenwijs en heeft geen vertrouwen in de regelingen die ze overheid bied om de lasten te ondersteunen voor hem.

Het vooruitzicht is ook niet veel beter. Mochten we straks weer gaan draaien zullen we weer lange dagen, weken en maanden mogen gaan draaien om de achterstanden van de tandartsen bij te benen. Tel daarbij op dat de vakanties dus waarschijnlijk komen te vervallen word het een pittig jaartje...

Vrouw werkt op de huisartsenpost hier in Tilburg, die moet door, dochter werkt bij de AH en draait ook volle bak nu dat school stil ligt.
Zelf ben ik longpatiënt dus heb daar ook wel wat ongemakkelijke gedachten bij mocht ik in aanraking komen met het virus...

Ach ja, gelukkig hebben we ons huis 2 weken geleden open gezet voor de verkoop, maar dat ligt nu helemaal stil. Weinig nieuw aanbod nu, wat gaan de banken en huizenprijzen doen nu.
Ja, kan wel zeggen dat ik enorm in mijn nopjes ben met de hele situatie :/

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:03:

[...]

Maar in ieder geval niet verrassend zou ik zeggen. Dat vermindert de grappigheid overigens sterk.
Nee, daar heb je absoluut een punt. Weet je, de methodologie van aanpak bij deze crisis is breed en sterk, zeker gezien variabelen als aanwezig wantrouwen, het gegeven van zaken best al scheef staan in Nederland, polarisering en zo meer.

Het treft mij gewoon als ietwat verrassend, schokkend? Dat al weken geleden bewust nagedacht werd over termijneffecten op bewustwording sociaal-economische ordening onder invloed van gedragseffecten en verhaallijnen bij crisis. Het verschil tussen vitaal en cruciaal is de praktische waardebepaling, het loon naar werken en rol.

Het is wel zorgwekkend. Het laat aan de ene kant wel zien dat er nagedacht wordt over wat het allemaal kan betekenen in termen van impactscenario's op termijn, maar ook dat er een weigering ligt tot het lering trekken bij crisis. Een soort vernuftig maar pervers status quo denken.

Nu heb ik vanwege omstandigheden wel een en ander gemist, maar goed, ik had wat meer ruimte verwacht voor omdenken gezien de confrontatie met realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

begintmeta schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:03:
[...]

Op zich strookt dat met mijn lezing, en vind ik het in die zin niet onduidelijk, wat daar echter bleek is dat de invulling van de betekenis van 'kunnen' nogal uiteenloopt. In die zin is wel behoefte an een concretere invulling lijkt me inderdaad.

[...]
Dat is een plausibele uitleg, inderdaad. Maar ik vraag me sterk af of dat de gewenste uitwerking van het ingestelde beleid is. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat we medewerkers in cruciale beroepsgroepen willen belonen met een ontslagen partner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Dat is een plausibele uitleg, inderdaad. Maar ik vraag me sterk af of dat de gewenste uitwerking van het ingestelde beleid is. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat we medewerkers in cruciale beroepsgroepen willen belonen met een ontslagen partner...
Die vragen zijn geen onderdeel van dat beleidssegment. Zeker, wat je zegt is geen doel, maar het is op dit moment geen onderdeel van gesteld beleid om het te voorkomen. Zoiets valt daar vooralsnog gewoon volledig buiten. Nu zal daar absoluut over nagedacht worden, maar dat zal moeten volgen. Feedbackprocessen beleidsnota's en belanghebbenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Virtuozzo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Die vragen zijn geen onderdeel van dat beleidssegment.
Dat zou me verbazen. De volledige aanpak is tot dusver altijd een afweging tussen crisisbeheersing en economische impact geweest. Er is zelfs afgekondigd dat iedereen de betaalde vergoeding voor de opvang terugkrijgt, ongeacht of je er gebruikt van hebt kunnen maken of niet. Dan mag je toch hopen dat er ook gedacht wordt over de nevenschade van het beleid.
Maar aangezien ook de communicatie van de rijksoverheid gewoon enorm veel ruimte voor interpretatie over laat, zal dat laatste niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:03:
[...]

Dat zou me verbazen. De volledige aanpak is tot dusver altijd een afweging tussen crisisbeheersing en economische impact geweest. Er is zelfs afgekondigd dat iedereen de betaalde vergoeding voor de opvang terugkrijgt, ongeacht of je er gebruikt van hebt kunnen maken of niet. Dan mag je toch hopen dat er ook gedacht wordt over de nevenschade van het beleid.
Maar aangezien ook de communicatie van de rijksoverheid gewoon enorm veel ruimte voor interpretatie over laat, zal dat laatste niet het geval zijn.
Gefaseerd, parallel. Waar je op wijst komt - soms vallen dingen tussen de kieren bij prioriteitsbepaling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 09-05 22:54
Edmin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:18:
Nou, ook maar even de frustratie van me afschrijven dan...

[..]

Een eenduidige communicatie hierover is blijkbaar echt teveel gevraagd.
Enorm shit.. dat moeten schipperen herken ik ook. Het is écht niet grappig en als dan HR van mijn vrouw nog even een artikeltje rondstuurt met dat zorg voor kinderen niet hun probleem is, dan staat het huilen je nader dan het lachen natuurlijk. Ik ben ondernemer en heb daar ook de nodige zorgen, al doen onze medewerkers het supergoed.

Tis doorbijten met z'n allen helaas. En het wordt een lange rit.. en daarna moeten we de brokstukken maar oprapen.
Shaggy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:14:
[...]
Ja, kan wel zeggen dat ik enorm in mijn nopjes ben met de hele situatie :/
Niet leuk :-( en deels herkenbaar. Ik lees dan van mensen die netflix zitten te bingen of lekker zitten te gamen en het enige wat wij nu 7 dagen per week doen is er voor de kinderen zijn én lesgeven én je werk door laten gaan. Weet als ik wakker wordt niet eens meer welke dag het is en het verschil tussen weekend en doordeweeks is foetsie. Alle dagen dezelfde toestand.

Tis voor ons feitelijk niet te combineren en het is afwachten tot we ziek worden of anderzijds omvallen. Hoewel school het goed bedoeld ervaren wij het als een flinke druk om al het schoolwerk op tijd af te krijgen want die 18 kinderen hebben het al af!!1! (zo ervaren wij het, zo zeggen ze het niet hoor :+ )

Sterkte beide.. I feel yo pain.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:19
Persoonlijke situatie en impact hier ook wel te merken jammer genoeg!

Na een aantal maanden geduldig solliciteren en wachten op de juiste kansen bijna een mooie baan gescoord, echter worden er nu geen mensen meer aangenomen bij dit bedrijf. Dus min of meer terug bij af.

Persoonlijk geen financiële problemen ivm een redelijke buffer maar je wil ook bezig blijven in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Edmin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:03:
... Dat zou me verbazen. De volledige aanpak is tot dusver altijd een afweging tussen crisisbeheersing en economische impact geweest. ...
Ik weet niet in hoeverre men van alles al echt een beeld heeft. Ik vraag me bijvoorbeeld ook af hoe dat nu zal gaan met geldstromen in de gezondheidszorg, aangezien allerlei normale structuren en geldstromen binnen de zorg nu soms behoorlijk worden omgegooid. Ik zie heel wat mensen potentieel in ieder geval op korte termijn meer en eventueel ook riskanter werk doen met een onzekerdere inkomstenstroom. Daar is men wel mee bezig (o.a huisartsenorganisaties praten met zorgverzekeraars etc), maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

begintmeta schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:58:
[...]

Ik weet niet in hoeverre men van alles al echt een beeld heeft. Ik vraag me bijvoorbeeld ook af hoe dat nu zal gaan met geldstromen in de gezondheidszorg, aangezien allerlei normale structuren en geldstromen binnen de zorg nu soms behoorlijk worden omgegooid. Ik zie heel wat mensen potentieel in ieder geval op korte termijn meer en eventueel ook riskanter werk doen met een onzekerdere inkomstenstroom. Daar is men wel mee bezig (o.a huisartsenorganisaties praten met zorgverzekeraars etc), maar toch...
Ik denk dat de economische impact enorm zal blijken. Gisteren hoorde ik op BNR dat 'een bank' een afname van 86% van het aantal pintransacties zag in de vrijetijdsbranche, en de getallen voor retail en andere sectoren waren ook dramatisch. Eén voordeel: als de boel instort, zitten we er met zijn allen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 17:37

Videopac

Rommelt wat aan.

Patox schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:49:
Persoonlijke situatie en impact hier ook wel te merken jammer genoeg!

Na een aantal maanden geduldig solliciteren en wachten op de juiste kansen bijna een mooie baan gescoord, echter worden er nu geen mensen meer aangenomen bij dit bedrijf. Dus min of meer terug bij af.

Persoonlijk geen financiële problemen ivm een redelijke buffer maar je wil ook bezig blijven in deze situatie.
Erg vervelend. Sterkte!

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 11:41

Nutral

gamer/hardware freak

Ik wil volgende week vrij nemen omdat ik geen zin heb in de shift en ik geforceerd word om op kantoor te werken terwijl ik prima thuis kan werken.

Kan de werkgever de verlofaanvraag weigeren? Kan er niet zoveel over vinden met corona.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de impact van het Coronavirus en de maatregelen daartegen op je persoonlijke situatie thuis, op het werk, op je studie of op school.

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat