Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 54 ... 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
TunderNerd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Verdomd snelle reactie van de meester hemzelf! Dit is waarschijnlijk precies de wiki pagina die ik niet gelezen heb... Huiswerk!
Voor YAML gebruik ik overigens vrij veel... ChatGPT. Valt me op dat hij stiekem toch veel foutief er uit gooit. Maargoed, je leert wel "lekker snel" de commando's die ondersteund worden...
Ik heb veel succes met claude.ai maar goed, controleren is heel erg belangrijk maakt niet uit welke LLM je gebruikt.

Over "AI" gesproken, heb de dump van mijn settings aangeboden bij chatGPT om te kijken wat die er mee zou doen, grappig genoeg bood deze wel veranderingen aan :P (welke ik niet klakkeloos heb overgenomen).
Mijn HRU300 settings zijn hier te vinden, van ongeveer 90% wat hier staat heb ik geen idee wat het is en of het uberhaubt goed staat, ben benieuwd of er mensen zijn met veel kennis hiervan die een soort itho tuning service bieden :Y)

voor de geinteresseerden, dit was het antwoord wat ik kreeg:
1. Fan Speeds:
Min. Speed (rpm):
Current: 800 rpm
Recommendation: Since your house is highly insulated, it likely retains heat and coolness effectively, reducing the need for high ventilation. Lowering the minimum speed to around 600-700 rpm could save energy without compromising air quality.

Max. Speed (rpm):
Current: 1900 rpm
Recommendation: Given the efficiency of your home, you may not need to run the system at maximum speed. Reducing the maximum speed to 1700-1800 rpm could be sufficient.

2. Temperature Settings:
Desired Inside Temperature (°C):
Current: 21°C
Recommendation: This is optimal, but if your heat pump maintains this temperature efficiently, you might consider lowering it by 0.5-1°C to reduce energy use further.
Hysteresis Bypass Temperature (K):
Current: 1 K
Recommendation: Increase this to 2-3 K. The tight insulation means the temperature inside remains stable longer, so a higher hysteresis will prevent unnecessary bypass activation, conserving energy.

3. Frost Protection:
Frost Protection Temperature (°C):
Current: 1°C
Recommendation: Lowering this to 0°C or even -1°C is recommended, as your house’s insulation likely reduces the risk of frost inside the system.
Frost Delay at High Speed (h):
Current: 1 hour
Recommendation: This is still appropriate, but you could experiment with increasing the delay to 1.5-2 hours to see if it impacts comfort or energy use.

4. Night Ventilation:
Night Min Vent 1 Person (%):
Current: 11%
Recommendation: With excellent insulation, consider reducing this slightly to 8-10%. The house's thermal efficiency should maintain comfort even with lower ventilation.
Night Min Vent 2 Persons (%):
Current: 33%
Recommendation: Similar to above, reduce this to 25-30%. The house’s natural thermal retention reduces the need for higher airflow at night.

5. CO2 Control:
Minimum Ventilation CO2 (%):
Current: 30%
Recommendation: You can keep this at 30% or reduce it slightly, given the insulation and air tightness, which likely keeps CO2 levels manageable.

6. Summer Night Boost:
Summer Night Boost Fan Speed (%):
Current: 100%
Recommendation: Your well-insulated house likely retains coolness effectively, so you can reduce the boost speed to 80-90% to balance cooling and energy use.
Summer Night Boost Threshold (°C):
Current: 30°C
Recommendation: Lowering this to 25-27°C can enhance comfort by pre-cooling the house during summer nights, leveraging your home’s insulation to maintain this coolness during the day.

7. Bypass Settings:
MaxBypassQF (%):
Recommendation: Reduce this to 25% to limit bypass activation, conserving energy by utilizing your home’s excellent insulation and temperature stability.

8. General Adjustments:
Setpoint Efficiency (%):
Current: 85%
Recommendation: Increase this to 90%. Your house’s high efficiency will benefit from maximizing heat recovery, especially in an insulated environment where energy conservation is critical.

Signal Strength:
Current: 6
Recommendation: No change unless you experience connectivity issues. Your home’s efficiency doesn’t necessitate adjustments here.

Additional Considerations:
Humidity Control: With a highly efficient house, maintaining optimal humidity levels is crucial to avoid condensation issues. Ensure your HRU300 is balanced in a way that it does not over-ventilate, which could dry out the air too much in winter.

Seasonal Adjustments:
Consider fine-tuning the settings seasonally. For instance, in winter, you might lower the fan speeds and bypass settings even further, while in summer, you might allow slightly more ventilation to ensure comfort without compromising energy efficiency.

[ Voor 89% gewijzigd door joon op 28-08-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:42

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

sjaakie33 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:00:
bij Virtual Remotes setup kan je de HRU-300 bedienen in vullen,

of met http://nrg-itho-hru.fritz.box/api.html?rfremotecmd=high
Bij mij werkte dit niet op de HRU-300, maar als ik er de 'rfremoteindex=1' er aan toevoeg wel. Blijkbaar werkt het met mijn eerste rfremote niet maar met de 2e en 3e wel. Misschien iets waar anderen laten nog wat aan hebben. Oplossing: http://<ADDON-IP>/api.html?rfremotecmd=auto&rfremoteindex=1

Ook in HA heb ik het toegevoegd en dan werkt het ook:
preset_mode_command_template: "{ rfremoteindex:'1', rfremotecmd: '{{ value }}'}"

Volledige code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
fan:
  - name: "Itho HRU 300"
    device:
      identifiers: "wtw"
      name: "Itho Box"
      manufacturer: "Itho Daalderop"
      model: "Itho HRU 300"
      # ip adress of the wifi add-on
      configuration_url: "http://<ADDON-IP>"
    unique_id: "Itho_hru_Fan"
    state_topic: "itho/lwt"
    state_value_template: "{% if value == 'online' %}ON{% else %}OFF{% endif %}"
    command_topic: "itho/cmd"
    preset_mode_state_topic: "itho/ithostatus"
    preset_mode_command_template: "{ rfremoteindex:'1', rfremotecmd: '{{ value }}'}"
    preset_mode_command_topic: "itho/cmd"
    preset_modes:
     - "low"
     - "medium"
     - "high"
     - "auto"
     - "autonight"
     - "timer1"
     - "timer2"
     - "timer3"

[ Voor 12% gewijzigd door Mr.Viper op 28-08-2024 16:26 . Reden: Aangepast na opmerking van joon ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42
joon schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Ik heb veel succes met claude.ai maar goed, controleren is heel erg belangrijk maakt niet uit welke LLM je gebruikt.

Over "AI" gesproken, heb de dump van mijn settings aangeboden bij chatGPT om te kijken wat die er mee zou doen, grappig genoeg bood deze wel veranderingen aan :P (welke ik niet klakkeloos heb overgenomen).
Mijn HRU300 settings zijn hier te vinden, van ongeveer 90% wat hier staat heb ik geen idee wat het is en of het uberhaubt goed staat, ben benieuwd of er mensen zijn met veel kennis hiervan die een soort itho tuning service bieden :Y)

voor de geinteresseerden, dit was het antwoord wat ik kreeg:

[...]
Hmm chatgpt denkt dat het de settings van een warmtepomp zijn. Ik heb even snel gekeken maar ik heb geen goed antwoord gezien. Het hoofddoel van je wtw is lichtverversing. Niet het behouden van de gewenste temperatuur in je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
Mr.Viper schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Bij mij werkte dit niet op de HRU-300, maar als ik er de 'rfremoteindex=1' er aan toevoeg wel. Blijkbaar werkt het met mijn eerste rfremote niet maar met de 2e en 3e wel. Misschien iets waar anderen laten nog wat aan hebben. Oplossing: http://<ADDON-IP>/api.html?rfremotecmd=auto&rfremoteindex=1

Volledige code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
fan:
    device:
    preset_mode_value_template: >
     {% set am = value_json['Actual Mode'] | int %}
       {% if am == 1 %}
         low
       {% elif am == 2 %}
         medium
       {% elif am == 3 %}
         high
       {% elif am == 13 %}
          timer
       {% elif am == 24 %}
         auto
       {% elif am == 25 %}
         autonight
       {% else %}
         {{ am }}
       {% endif %}
    preset_modes:
     - "low"
     - "medium"
     - "high"
     - "auto"
     - "autonight"
     - "timer1"
     - "timer2"
     - "timer3"
Voor de HRU300 kan je wel het stukje preset_mode_value_template: weghalen, dit model heeft geen actual mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Paulusbrand schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

Hmm chatgpt denkt dat het de settings van een warmtepomp zijn. Ik heb even snel gekeken maar ik heb geen goed antwoord gezien. Het hoofddoel van je wtw is lichtverversing. Niet het behouden van de gewenste temperatuur in je huis.
Vond het vooral grappig en was nieuwsgierig of het model er kennis van had, nadat ik m vertelde dat het primaire doel ventileren is werd het antwoord wel aangepast, zie:
1. Fan Speeds:
Min. Speed (rpm):
Current: 800 rpm
Recommendation: Increase this to 900-1000 rpm to ensure a higher baseline level of air exchange, even during periods of low demand.
Max. Speed (rpm):
Current: 1900 rpm
Recommendation: Maintain or increase to 2000-2100 rpm for maximum ventilation capacity during peak demand.

2. Temperature Settings:
Desired Inside Temperature (°C):
Current: 21°C
Recommendation: No change is needed unless you find that temperature control interferes with ventilation. The HRU will primarily focus on air refreshment, so the desired temperature can remain as is.

3. Bypass and Efficiency Settings:
Hysteresis Bypass Temperature (K):
Current: 1 K
Recommendation: Lower this to 0.5 K to allow the system to switch more readily to bypass mode, ensuring that fresh air is brought in more frequently without being conditioned by the heat exchanger.
Setpoint Efficiency (%):
Current: 85%
Recommendation: Reduce to 70-75% to allow more direct air exchange, focusing on air refreshment over heat recovery.

4. Night Ventilation:
Night Min Vent 1 Person (%):
Current: 11%
Recommendation: Increase to 20-25% to maintain air circulation even during low occupancy periods.
Night Min Vent 2 Persons (%):
Current: 33%
Recommendation: Increase to 40-45% to ensure adequate ventilation at night.

5. Summer Night Boost:
Summer Night Boost Fan Speed (%):
Current: 100%
Recommendation: Keep this at 100% to maximize fresh air intake during the night, enhancing comfort and air quality.
Summer Night Boost Threshold (°C):
Current: 30°C
Recommendation: Maintain this setting or lower it slightly to 27-28°C to activate the boost mode more frequently, increasing nighttime ventilation.

6. CO2 Control:
Minimum Ventilation CO2 (%):
Recommendation: Increase to 40-50% to ensure that CO2 levels are kept low and fresh air is consistently introduced, even at lower occupancy.

7. General Adjustments:
Speed Change Step Size (rpm):
Current: 150 rpm
Recommendation: Increase to 200-250 rpm to allow quicker adjustments to fan speeds, ensuring rapid responses to changes in air quality demands.

MaxBypassQF (%):
Recommendation: Increase to 40-50% to allow for more frequent bypass operation, prioritizing the intake of fresh air over energy recovery.
Ben ik blij dat ik er verder niets mee gedaan heb, de enige instellingen die ik eerder gewijzigd heb zijn de Co2 waardes en summer night boost op enabled gezet - verder durf ik er niet echt aan te klooien.

Maar goed, denk niet dat ik er iets bruikbaars uit ga halen dus is bij deze het experiment ten einde :9
zou ook verder niemand adviseren om je instellingen voor een WTW aan te passen op wat een AI zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06
n0d3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:37:
[...]

Mijn batch-numer is 29-yyy; dus v2.29 met batch yyy :)
batch 29-wwyy (ww = weeknummer, yy = jaartal) Zo kan ik eventuele batch gerelateerde problemen isoleren.
[...]

Ik snap dit idee, en zeker op kosten plaatje voor 'productie spul' is dat zeker meestal waar; maar bij lange na niet altijd. Ik doe dit al 25 jaar en heb nog nooit het geluk gehad 'nou, wat fijn dat er geen UART connectie hebben geplaatst' :p

Overigens

[...]

dat is dus ook precies de redenen dat ik 'zeur' :p usb connector inpluggen was 'makkelijker'.

Een standaard FTDI bordje zonder extra power supply zal niet genoeg stroom leveren btw. Ik heb een adapter die naast FTDI chip nog een regulator heeft die 3v3 500mA kan leveren, dan gaat het prima.
goed, je had een (ugh) tag-connect header en UART pin headers; dus het kan nog wel :p maar gezien de relatief hoge prijs van deze module (ik heb hem gekocht om je development kosten te sponsoren), voor een printje (zonder de esp) van denk een euro of 3, was dit een ontwikkel overweging geweest, lekker devbordje erop.
Bedankt voor de sponsoring! Zeer gewaardeerd uiteraard!
Zoals ik al aangaf, wat je doet is een hele beperkte use-case. Voor de meeste gebruikers is dat meerdere bruggen te ver. En relatief hoge prijs; tja dat is net wat je gewend bent / wat je het waard vind.
Op ali is genoeg spul voor weinig te krijgen waarmee je hetzelfde kunt bereiken met wat knutselen en prutsen. Dat prijsniveau is voor mij met de aantallen die ik maak nooit haalbaar. Daarnaast, de productiekosten an sich zijn maar 1 component van een product, er komt nog veel meer qua kosten bij kijken om dit mogelijk te maken (bedrijf, administratie, webshop, boekhoudkoppelingen, belasting, import heffingen, productie uitval, garantie etc. etc.).
En als ik dan bekijk wat er over blijft en dat deel door de vele 100den uren die in dit project zijn gegaan dan valt dat ruim onder het minimum loon in bijv. China...

tis maar goed dat het een hobby is... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Mr.Viper schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Volledige code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
fan:
    device:
    preset_modes:
     - "low"
     - "medium"
     - "high"
     - "auto"
     - "autonight"
     - "timer1"
     - "timer2"
     - "timer3"
De eerste remote (rfremoteindex=0) zou gewoon moeten werken. Zo niet, dan is er wss iets met de eerste aanmelding niet helemaal lekker gegaan. Ontleren en opnieuw aanmelden zou dan kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
joon schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Vond het vooral grappig en was nieuwsgierig of het model er kennis van had, nadat ik m vertelde dat het primaire doel ventileren is werd het antwoord wel aangepast, zie:

[...]

Ben ik blij dat ik er verder niets mee gedaan heb, de enige instellingen die ik eerder gewijzigd heb zijn de Co2 waardes en summer night boost op enabled gezet - verder durf ik er niet echt aan te klooien.

Maar goed, denk niet dat ik er iets bruikbaars uit ga halen dus is bij deze het experiment ten einde :9
zou ook verder niemand adviseren om je instellingen voor een WTW aan te passen op wat een AI zegt.
Ja nu lijkt het beter te kloppen, idd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Vraagje aan iemand die ook een Itho DemandFlow systeem heeft. Met de add-on kan ik de waarde van de RV sensor uitlezen in Home Assistant. Wat mij opvalt is dat deze waarde veel hoger is dan wat een (Zigbee) hygrometer aangeeft, er zit wel 10-15% verschil tussen. Gevolg is dat het systeem heel vaak in high bathroom modus schakelt, eigenlijk nagenoeg de hele tijd.

Herkennen anderen met een DemandFlow systeem dit? Betekent het dat de RV sensor kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Paulusbrand schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:46:
[...]

Ja nu lijkt het beter te kloppen, idd. ;)
Met wat meer onderzoek heb ik wat meer zaken aangepast, RPM (min/max) heb ik een beetje omhoog gezet.
de toutside setpoint van 16 naar 18 graden en summer night boost temp van 30 naar 27.

Verwacht verder geen wonderen natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:55
arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

ipv 95,B,67 even 95,0B,67 invullen, bugje in de web interface.

Wat betreft "koppelen", de add on hoeft alleen het ID te weten. Dat doe je door de remote een join sugnaal naar de add0on te laten sturen. Omdat de RFT-CO2 en RFT-RV beide bi-directionele remotes zijn worden deze niet ontkoppeld van je HRU. Je zorgt er alleen voor dat de add-on weet naar welke ID's die moet luisteren.
Stappen 3 en 4 kun je overslaan.

Als het goed is krijg je dan een foutmelding op je RFT (de aanmedling is niet gelukt, klopt) maar wel het ID in de web interface van de add-on.
Super, het was inderdaad het bugje in de interface. Via de debuglog kon ik het ID achterhalen, en was idd een kwestie van overal een 0 voor zetten. Hiermee kon ik de remotes koppelen en zie ik ze netjes onder RF devices incl laatste berichten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr6uAdB6OPwAwhbM4f5YHvxnPJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kjung0fuDoNgJk7vdGz5sa9M.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds ik ze gekoppeld heb zie ik echter niks meer onder itho status, waar ik hiervoor wel gegevens zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YbWNWI2SxUybQpo9j9WrcXujnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7h6jZ3VucQ5jQAlPCBq5Ama.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg ook {} als ik via de webapi de gegevens opvraag. Wat gaat er mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Batata007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Super, het was inderdaad het bugje in de interface. Via de debuglog kon ik het ID achterhalen, en was idd een kwestie van overal een 0 voor zetten. Hiermee kon ik de remotes koppelen en zie ik ze netjes onder RF devices incl laatste berichten:

[Afbeelding]

Sinds ik ze gekoppeld heb zie ik echter niks meer onder itho status, waar ik hiervoor wel gegevens zag:

[Afbeelding]

Krijg ook {} als ik via de webapi de gegevens opvraag. Wat gaat er mis?
Hmm, koppelen zou in principe geen invloed moeten hebben op de itho status pagina... mogelijk geheugen maar dat zou je in de log terug moeten zien met een melding "JsonDocument overflowed (html api)"
Reboot vd add-oin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakie33
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 12:06
heb ik ook wel eens,
maar dan via debug->query status is het weer terug

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:55
arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:28:
[...]

Hmm, koppelen zou in principe geen invloed moeten hebben op de itho status pagina... mogelijk geheugen maar dat zou je in de log terug moeten zien met een melding "JsonDocument overflowed (html api)"
Reboot vd add-oin?
Na 2x een herstart zie ik weer data! :)

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 19:27
Onlangs heb ik ook de printjes van Arjen gekocht om de HRU300 / WPU 5G en de autotemp mee uit te lezen / aan te sturen.
Nu probeer ik de HRU300 toe te voegen, de module ziet al communicatie via I2C, echter krijg ik de virtual remote niet aan de praat.

Op de HRU300 heb ik learning mode aangezet (schermpje is een countdown van 2 min begonnen), en op de webpagina heb ik op join gedrukt (mijn module heeft een CC1101 chip), er gebeurt echter niets.
Mis ik een stap oid, ik heb hier al teruggezocht maar kon zo snel mijn antwoord niet terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 17:55
arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:26:
Ik voel met je mee, ik heb een bloed hekel aan YAML ;-)
Ik gebruik tegenwoordig vaak Really Relaxed JSON.
https://metacpan.org/pod/...REALLY-RELAXED-EXTENSIONS .
Er zit een tooltje bij dat dit kan omzetten naar YAML (of JSON, of TOML) indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Chrisiesmit93 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:51:
Onlangs heb ik ook de printjes van Arjen gekocht om de HRU300 / WPU 5G en de autotemp mee uit te lezen / aan te sturen.
Nu probeer ik de HRU300 toe te voegen, de module ziet al communicatie via I2C, echter krijg ik de virtual remote niet aan de praat.

Op de HRU300 heb ik learning mode aangezet (schermpje is een countdown van 2 min begonnen), en op de webpagina heb ik op join gedrukt (mijn module heeft een CC1101 chip), er gebeurt echter niets.
Mis ik een stap oid, ik heb hier al teruggezocht maar kon zo snel mijn antwoord niet terug vinden.
Bij de HRU300 moet daarvoor de RF remote functie van de add-on worden gebruikt. De HRU300 ondersteund de virtual remote commando's niet via I2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
arjenhiemstra schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Bij de HRU300 moet daar de RF remote functie van de add-on gebruiken. De HRU300 ondertsteund de virtual remote commando's niet via I2C
De RF connectie probeer ik inderdaad in te stellen, maar als ik op de join knop druk, gebeurt er niets.
Het lijkt alsof er geen connectie oid gemaakt wordt.
(Dit terwijl de HRU300 in learn mode staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

De RF connectie probeer ik inderdaad in te stellen, maar als ik op de join knop druk, gebeurt er niets.
Het lijkt alsof er geen connectie oid gemaakt wordt.
(Dit terwijl de HRU300 in learn mode staat)
Zou je een schermprintje willen delen van de pagina waar je op join klikt?

edit: je bent toch wel de aad-on met CC1101 aangesloten neem ik aan en de RF functie is geactiveerd? :)

[ Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 30-08-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
arjenhiemstra schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Zou je een schermprintje willen delen van de pagina waar je op join klikt?

edit: je bent toch wel de aad-on met CC1101 aangesloten neem ik aan en de RF functie is geactiveerd? :)
De CC1101 is geactiveerd ga ik vanuit, want de optie "Itho RF remote support" staat op 'on' (ook na reboot) :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4iilAnXBVlTl7jCqujj-fh24HA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y64WXaqehBgk3PY5JpZtXhPf.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast klik ik op de pagina Virtual Remotes op de join knop (maar ook op de join knop op de homepage geprobeerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfZ2hBMTBoQwSgZkuzhm5bsOrWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPZ3HlJN0bV87nWXFbkkqpDa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

De CC1101 is geactiveerd ga ik vanuit, want de optie "Itho RF remote support" staat op 'on' (ook na reboot) :)
[Afbeelding]

Daarnaast klik ik op de pagina Virtual Remotes op de join knop (maar ook op de join knop op de homepage geprobeerd):
[Afbeelding]
Check, bedankt voor de info! Zoals gezegd, de Virtual remote werkt niet.

Je moet bij het menu RF devices zijn en 1 van de remotes daar instellen als "send".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
arjenhiemstra schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Check, bedankt voor de info! Zoals gezegd, de Virtual remote werkt niet.

Je moet bij het menu RF devices zijn en 1 van de remotes daar instellen als "send".
Ahh kijk, dat deed ik verkeerd inderdaad, hij doet het nu wel, bedankt!! :*)

Heb ik (voor nu) nog 1 vraag:
Ik heb mijn fysieke remotes (2x RFT CO2 en 1x RFT auto) toegevoegd bij RF devices (van de addon) met als remfunc 'monitor only'.
Maar zitten er ook nog voordelen/nadelen aan als ik ze als remfunc 'bidirectional' toevoeg ?
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij zag ik dit niet (goed/helder) terug op de Github pagina / wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Ahh kijk, dat deed ik verkeerd inderdaad, hij doet het nu wel, bedankt!! :*)

Heb ik (voor nu) nog 1 vraag:
Ik heb mijn fysieke remotes (2x RFT CO2 en 1x RFT auto) toegevoegd bij RF devices (van de addon) met als remfunc 'monitor only'.
Maar zitten er ook nog voordelen/nadelen aan als ik ze als remfunc 'bidirectional' toevoeg ?
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij zag ik dit niet (goed/helder) terug op de Github pagina / wiki.
Nee op dit moment werkt dat (nog) niet helemaal goed met de RFT-CO2 en RFT-RV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egeszsegedre
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 16:49
arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

bump is goed in dit geval :)

Ik denk idd dat deze te oud is. Ik zie geen RF bedieningsoptie in de handleinding staan. 99% zeker daarmee dat de add-on helaas niet werkt.
Hoi hoi, geen RF inderdaad, maar wel een RJ11 en RJ45 stekker. Zou er geen i2c mogelijk zijn over de 8-aderige stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Laatst online: 04-09 11:37
arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

batch 29-wwyy (ww = weeknummer, yy = jaartal) Zo kan ik eventuele batch gerelateerde problemen isoleren.

[...]

Bedankt voor de sponsoring! Zeer gewaardeerd uiteraard!
Zoals ik al aangaf, wat je doet is een hele beperkte use-case. Voor de meeste gebruikers is dat meerdere bruggen te ver. En relatief hoge prijs; tja dat is net wat je gewend bent / wat je het waard vind.
Misschien kwam dat wat lullig over :p maar ik snap heel goed dat naast de logistiek ook je ontwikkeltijd en support geld kost, nogmaals, daar heb ik ook voor betaald :)

Ik was denk ik gewoon wat gefrustreerd omdat dingen niet lekker werkten. Nog steeds niet, maar daardoor denk ik steeds 'als het nou een module was, kon ik hem gewoon in/uit pluggen en 'gewoon' via USB gebruiken. Ligt het nou aan de connectie, de power, etc. met onboard USB was dat makkelijker. Overigens was een module nog steeds niet zo gek; PCBtje verkoopje los, module is optioneel :) anyway, I'll figure it out :p

Speaking off, ik zie dit in het schema en snap niet helemaal waarom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCkGhRc9iQX-LpRL5fsYjMw8EpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XTrOHRnHZducqMROo6bM4gsv.png?f=user_large

Ik krijg geen response van de SHT30 en probeer te kijken waarom. Ik heb nu enkel een schetch voor de SHT30 geladen, maar ook dan krijg ik 0 op het rekest. Ik weet dat je geen esphome ondersteunt, maar just for completness.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
substitutions:
  name: "itho_fan"
  friendly_name: "Itho Daalderop ECO fan"
  device_description: "Itho FAN controller"

esphome:
  name: ${name}
  friendly_name: ${friendly_name}
  comment: ${device_description}
  name_add_mac_suffix: true
  min_version: 2024.6.6
  project:
    name: nrgwatch.${name}
    version: "1.0"

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

external_components:
- source: github://hencou/esphome_components
  components: [itho]

logger:

api:
  encryption:
    key: !secret api_encryption_key

ota:
  - platform: esphome
    password: !secret ota_password

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

ap:
    password: !secret fallback_hotspot_password

captive_portal:

web_server:
  port: 80
  auth:
    username: !secret web_server_user
    password: !secret web_server_password

light:
  - platform: status_led
    name: "Status LED"
    id: board_status_led
    pin:
      number: 17
      inverted: true
    entity_category: diagnostic

text_sensor:
  - platform: version
    name: "ESPHome Version"
    hide_timestamp: true

- platform: wifi_info
    ip_address:
      name: IP
    mac_address:
      name: MAC
    ssid:
      name: SSID
    bssid:
      name: BSSID

button:
  - platform: restart
    name: Restart

- platform: safe_mode
    name: Safe mode

- platform: factory_reset
    name: Factory reset

i2c:
  sda: 21
  scl: 22

sensor:
  - platform: uptime
    name: "Uptime"

- platform: sht3xd
    temperature:
      name: "Temperature"
    humidity:
      name: "Humidity"
    address: 0x44
    update_interval: 60s

Die pinnen zullen ongetwijfeld mee spelen :p Ben nu aan het kijken hoe ik pinnen default in de high-z state kan krijgen zodat ze niet meer mee doen, maar goed; wil nog wel begrijpen waarom.

Is het omdat je een I2C master, een I2C slave peripherial start, en dan op de zelfde bus gooit? Leuke truuk, maar dan snap ik nog steeds niet waarom je dan 3 SDA en 3SCL pinnen hebt ... een monitor? Zou natuurlijk ff de code kunnen bestuderen :p
tis maar goed dat het een hobby is... :+
Dit ken ik maar al te goed :D

P.S. Waar staat `A` en `S` voor op de sensor print bij de adres configuratie? Tis geen 'low/high' noch 'gnd/3v' oid. "Alt" en "Standard" crossed my mind' maar vond dat wel heel ongebruikelijk.

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 08:16
Sinds deze week gaat de box niet meer automatisch in een hogere stand als ik ga douchen en zag de hele log vol staan met deze meldingen. Is ie kapoet?

code:
1
2
2024-08-30 22:44:31 E: Error: I2C bus could not be cleared!
ESP-IDF: E (35212) i2c: i2c_driver_delete(411): i2c driver install error

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
egeszsegedre schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Hoi hoi, geen RF inderdaad, maar wel een RJ11 en RJ45 stekker. Zou er geen i2c mogelijk zijn over de 8-aderige stekker?
Ik vermoed het niet. Het lijkt erop dat die aansluiting voor een alternatieve besturing gebruikt kan worden maar met een ander signaal dan I2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Uberprutser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:48:
Sinds deze week gaat de box niet meer automatisch in een hogere stand als ik ga douchen en zag de hele log vol staan met deze meldingen. Is ie kapoet?

code:
1
2
2024-08-30 22:44:31 E: Error: I2C bus could not be cleared!
ESP-IDF: E (35212) i2c: i2c_driver_delete(411): i2c driver install error
Die heb ik al lang niet meer gezien! Een power cycle van je itho zou het op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
n0d3 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Misschien kwam dat wat lullig over :p maar ik snap heel goed dat naast de logistiek ook je ontwikkeltijd en support geld kost, nogmaals, daar heb ik ook voor betaald :)

Ik was denk ik gewoon wat gefrustreerd omdat dingen niet lekker werkten. Nog steeds niet, maar daardoor denk ik steeds 'als het nou een module was, kon ik hem gewoon in/uit pluggen en 'gewoon' via USB gebruiken. Ligt het nou aan de connectie, de power, etc. met onboard USB was dat makkelijker. Overigens was een module nog steeds niet zo gek; PCBtje verkoopje los, module is optioneel :) anyway, I'll figure it out :p
Je zou ook de non-cve versie van de add-on kunnen gebruiken. Die heeft wel usb. Ik heb zelf een verloop kabeltje gemaakt van RJ45 naar de pinheader op de CVE.
Hierbij wel een waarschuwing (en misschien wel de belangrijkste redenen dat er geen USB aansluiting op de CVE add-on zit): Je kunt niet zomaar usb gebruiken terwijl de add-on aangesloten is, de cve heeft een zwevende nul van rond de 100V.... Je zult geaarde apparatuur dus moeten isoleren van de aarde of een laptop gebruiken oid.
Speaking off, ik zie dit in het schema en snap niet helemaal waarom.

[Afbeelding]

Ik krijg geen response van de SHT30 en probeer te kijken waarom. Ik heb nu enkel een schetch voor de SHT30 geladen, maar ook dan krijg ik 0 op het rekest. Ik weet dat je geen esphome ondersteunt, maar just for completness.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
substitutions:
  name: "itho_fan"
  friendly_name: "Itho Daalderop ECO fan"
  device_description: "Itho FAN controller"

esphome:
  name: ${name}
  friendly_name: ${friendly_name}
  comment: ${device_description}
  name_add_mac_suffix: true
  min_version: 2024.6.6
  project:
    name: nrgwatch.${name}
    version: "1.0"

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

external_components:
- source: github://hencou/esphome_components
  components: [itho]

logger:

api:
  encryption:
    key: !secret api_encryption_key

ota:
  - platform: esphome
    password: !secret ota_password

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

ap:
    password: !secret fallback_hotspot_password

captive_portal:

web_server:
  port: 80
  auth:
    username: !secret web_server_user
    password: !secret web_server_password

light:
  - platform: status_led
    name: "Status LED"
    id: board_status_led
    pin:
      number: 17
      inverted: true

text_sensor:
  - platform: version
    name: "ESPHome Version"
    hide_timestamp: true

- platform: wifi_info
    ip_address:
      name: IP
    mac_address:
      name: MAC
    ssid:
      name: SSID
    bssid:
      name: BSSID

button:
  - platform: restart
    name: Restart

- platform: safe_mode
    name: Safe mode

- platform: factory_reset
    name: Factory reset

i2c:
  sda: 21
  scl: 22

sensor:
  - platform: uptime
    name: "Uptime"

- platform: sht3xd
    temperature:
      name: "Temperature"
    humidity:
      name: "Humidity"
    address: 0x44
    update_interval: 60s

Die pinnen zullen ongetwijfeld mee spelen :p Ben nu aan het kijken hoe ik pinnen default in de high-z state kan krijgen zodat ze niet meer mee doen, maar goed; wil nog wel begrijpen waarom.

Is het omdat je een I2C master, een I2C slave peripherial start, en dan op de zelfde bus gooit? Leuke truuk, maar dan snap ik nog steeds niet waarom je dan 3 SDA en 3SCL pinnen hebt ... een monitor? Zou natuurlijk ff de code kunnen bestuderen :p
De extra pinnen zijn om de i2c sniffer mogelijk te maken, de i2c master maakt gebruikt van de esp32 i2c hardware, de sniffer er dan "naast" in software. Zo beinvloed de sniffer de i2c communicatie niet.

Als je de niet gebruikte pinnen als input configureert dan staan in tri-state / high impedance stand en doen niet mee. De weerstanden R1/R2 trekken de i2c bus hoog. Dat zou voldoende moeten zijn.
[...]

Dit ken ik maar al te goed :D

P.S. Waar staat `A` en `S` voor op de sensor print bij de adres configuratie? Tis geen 'low/high' noch 'gnd/3v' oid. "Alt" en "Standard" crossed my mind' maar vond dat wel heel ongebruikelijk.
Dat is voor i2c adres selectie van de sensor. S=Standaard (0x44), A=Alternative (0x45)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
arjenhiemstra schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:44:

De extra pinnen zijn om de i2c sniffer mogelijk te maken, de i2c master maakt gebruikt van de esp32 i2c hardware, de sniffer er dan "naast" in software. Zo beinvloed de sniffer de i2c communicatie niet.
Heb de code wat zitten te bestuderen en zag dit inderdaad. Ik dacht in eerste instantie dat je master/slave op de zelfde pins deed 'multi-master bus'. Maar dit is eigenlijk ook een mooie oplossing, maar dan is het wel van belang dat de pinnen niet in elkaars weg gaan zitten.
Als je de niet gebruikte pinnen als input configureert dan staan in tri-state / high impedance stand en doen niet mee. De weerstanden R1/R2 trekken de i2c bus hoog. Dat zou voldoende moeten zijn.
Zou je zeggen, maar op mn scope zijn ze laag, wat verklaard dat ik geen communicatie zie.
Dat is voor i2c adres selectie van de sensor. S=Standaard (0x44), A=Alternative (0x45)
Goed gegokt :) maar vond het ongebruikelijk. Dan weet ik iig dat het address klopt.

Ik zal de originele software weer eens terug zetten en kijken wat er dan eigenlijk gebeurd :X maar omdat de power het niet deed (een ledje ging vaag aan, want hij bleef in de reset state) ging ik dus richting het re-flashen. Maar wil gewoon ff weten of die sensor het doet of niet.

Maar! klein successje :p door de pins als input te definieren (die hielden dus de bus laag) heb ik nu wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[08:53:41][I][i2c.arduino:096]: Results from i2c bus scan:
[08:53:41][I][i2c.arduino:102]: Found i2c device at address 0x44

[08:55:17][E][sensirion_i2c:026]: CRC8 Checksum invalid at pos 0! 0x90 != 0x8E
[08:55:17][E][sensirion_i2c:091]: Failed to read data from register=0x3780 err=7,
[08:55:17][E][sensirion_i2c:091]: Failed to read data from register=0x3682 err=7,
[08:55:17][E][component:119]: Component sht3xd.sensor was marked as failed.
[08:55:17][E][component:164]: Component sht3xd.sensor set Error flag: unspecified

[08:55:25][C][sht3xd:049]: SHT3xD:
[08:55:25][D][sht3xd:052]:   Error reading serial number
[08:55:25][E][sht3xd:061]:   Communication with SHT3xD failed!
[08:55:25][E][component:082]:   Component sht3xd.sensor is marked FAILED

is er iets speciaals aan de chip of sensor, is het niet een SHT3xd? jawel toch

anyway, ga nu jouw firmware flashen om te kijken of ie het dan wel doet, maare waar zie ik dan de status van de sensor? op de wiki staat er niets over :(

[ Voor 38% gewijzigd door n0d3 op 31-08-2024 09:33 ]

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
n0d3 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:50:
[...]

Heb de code wat zitten te bestuderen en zag dit inderdaad. Ik dacht in eerste instantie dat je master/slave op de zelfde pins deed 'multi-master bus'. Maar dit is eigenlijk ook een mooie oplossing, maar dan is het wel van belang dat de pinnen niet in elkaars weg gaan zitten.

[...]

Zou je zeggen, maar op mn scope zijn ze laag, wat verklaard dat ik geen communicatie zie.

[...]

Goed gegokt :) maar vond het ongebruikelijk. Dan weet ik iig dat het address klopt.

Ik zal de originele software weer eens terug zetten en kijken wat er dan eigenlijk gebeurd :X maar omdat de power het niet deed (een ledje ging vaag aan, want hij bleef in de reset state) ging ik dus richting het re-flashen. Maar wil gewoon ff weten of die sensor het doet of niet.

Maar! klein successje :p door de pins als input te definieren (die hielden dus de bus laag) heb ik nu wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[08:53:41][I][i2c.arduino:096]: Results from i2c bus scan:
[08:53:41][I][i2c.arduino:102]: Found i2c device at address 0x44

[08:55:17][E][sensirion_i2c:091]: Failed to read data from register=0x3780 err=7,
[08:55:17][E][sensirion_i2c:091]: Failed to read data from register=0x3682 err=7,
[08:55:17][E][component:119]: Component sht3xd.sensor was marked as failed.
[08:55:17][E][component:164]: Component sht3xd.sensor set Error flag: unspecified

[08:55:25][C][sht3xd:049]: SHT3xD:
[08:55:25][D][sht3xd:052]:   Error reading serial number
[08:55:25][E][sht3xd:061]:   Communication with SHT3xD failed!
[08:55:25][E][component:082]:   Component sht3xd.sensor is marked FAILED

is er iets speciaals aan de chip of sensor, is het niet een SHT3xd? jawel toch

anyway, ga nu jouw firmware flashen om te kijken of ie het dan wel doet, maare waar zie ik dan de status van de sensor? op de wiki staat er niets over :(
Sensor is de sht30

Status zie je terug in de syslog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-09 07:12
Weet iemand waar ik de specifieke uitleg voor de labels van de Itho-statuspagina kan vinden? Bijvoorbeeld, 'airquality_perc' lijkt mij de afkorting van een percentage, maar bij mij geeft die nu 200 aan. Hoe moet ik dit interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Huub- schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:31:
Weet iemand waar ik de specifieke uitleg voor de labels van de Itho-statuspagina kan vinden? Bijvoorbeeld, 'airquality_perc' lijkt mij de afkorting van een percentage, maar bij mij geeft die nu 200 aan. Hoe moet ik dit interpreteren?
Helaas is er weinig meer info dan de tekst van de labels zelf. Is er ook een label ‘AirQbased on’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 08:16
arjenhiemstra schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:56:
[...]
Die heb ik al lang niet meer gezien! Een power cycle van je itho zou het op moeten lossen.
Die power cycle (turn it off and on again) had ik natuurlijk al gehad! _O-

Maar goed, zelfde meldingen nog steeds dus ik zal m eens open trekken van de week en kijken wat ie dan doet.

Op zich, het werkt allemaal alleen de automatische vochtdetectie werkt niet dus handmatig dingen op standje 3 zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Uberprutser op 31-08-2024 16:51 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Uberprutser schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Die power cycle (turn it off and on again) had ik natuurlijk al gehad! _O-
Ja zeg dat dan 🤣🤣
Maar goed, zelfde meldingen nog steeds dus ik zal m eens open trekken van de week en kijken wat ie dan doet.

Op zich, het werkt allemaal alleen de automatische vochtdetectie werkt niet dus handmatig dingen op standje 3 zetten.
Mogelijk misschien dan een hardware issue, zou na een power cycle echt weg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 15:03

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

arjenhiemstra schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:51:
[...]
Ja dat kan. De laatst/hoogst gemeten CO2 waarde wordt door de add-on opgevraagd uit de Itho firmware en is beschikbaar via de web interface van de add-on, de WebAPI en de MQTT API.
Met die info kun je in HA je automations maken.
Update mijnerzijds: Add-on ontvangen en geïnstalleerd. Werkt hardmarematig fantastisch (was een eitje om hem erop te zetten en wifi was in 1 minuut ingesteld).

Nu is dit mijn eerste inzet van MQTT en ik ben nog niet zo handig met home assistant en programmeren. Daarin ben ik dus ook net niet 100% succesvol zo lijkt het:
- de webinterface toont netjes alle parameters incl. CO2, CO2 varieert ook over tijd. Daaruit leid ik af dat de CO2 sensor juist is teruggeplaatst geïnstalleerd en waarden doorgeeft aan de Itho box.
Via de WebAPI krijg ik ook netjes die CO2 waarden mee:

code:
1
{"temp":28.4,"hum":50.5,"ppmw":12429,"Ventilation setpoint (%)":100,"Fan setpoint (rpm)":2486,"Fan speed (rpm)":2494,"Error":0,"Selection":4,"Startup counter":101,"Total operation (hours)":31906,"Absence (min)":0,"Highest CO2 concentration (ppm)":617,"Highest RH concentration (%)":50,"RelativeHumidity":50.51,"Temperature":28.35}

Tegelijkertijd krijg ik in home assistant via MQTT alleen fan speed als control en temp en hum als sensoren. Zou dat niet automatisch ook co2 moeten zijn als ik je bovenstaande comment goed begrijp?

Edit: Ik heb al wat extra informatie gevonden in dit topic, ik ga even puzzelen en meld me met een concreter voortgangsrapport met een template sensor poging. Nog geen idee wat dat is, maar dat is de helft van de lol :+

[ Voor 6% gewijzigd door DualDevil op 01-09-2024 13:41 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 10:06
Sinds een tijdje ben ik geleidelijk over aan het stappen van Domoticz naar HA. Hoewel ik best handig ben met dit soort dingen krijg ik het niet goed voor elkaar wat ik wil. Wat ik nu heb is getoond in onderstaand screenshot. Dit verloopt nu via MQTT.

De yaml code is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
features:
  - type: fan-speed
  - style: icons
    type: fan-preset-modes
type: tile
entity: fan.itho_ventilator_fan
layout_options:
  grid_columns: 4
  grid_rows: 3
vertical: false
hide_state: false
state_content:
  - state
  - preset_mode
  - Fan setpoint (rpm)
  - last_changed
color: blue
name: Itho ventilator

Wat resulteert in het bovenste blok van onderstaand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dahUqUHmWLQJy2VNErRj5U0OJvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PjurXpVISKpIbdvXlRTywBcN.png?f=user_large

Wat ik anders zou willen zijn twee dingen.
1) De slider gaat niet naar 100%, ik heb het vermoeden dat dit zit in dat de ventilator van 0-255 gaat en het dus geen percentage is. Wat ik dus zou willen dat wanneer de ventilator op maximaal staat de slider ook op maximaal staat.
2) Hoewel de "knoppen" (puntjes onder de slider) werken zou ik toch iets anders willen waarbij het duidelijk is welke knop wat is, maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2024-09-01 22:06:24 E: I2C init: QueryDevicetype - failed
2024-09-01 22:06:24 I: Hostname: nrg-itho-1468
2024-09-01 22:06:23 I: mDNS: started
2024-09-01 22:06:23 I: Webserver: started
     15661 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
     15274 I: WiFi: connection successful
      8373 I: wifi AP mode started
      6613 E: Unable to set wifi disconnect
      3943 I: I2C sniffer capable hardware: yes
      3739 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0
      3557 I: Device UUID: xyz
      3382 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET

Maar ik heb geen ITHO geconnect, enkel de sensor. Ik zie nu ook waarom; dit is hoe de traces van SDA/SCL eruit zien. Veels te hoog! Wat gek, lijkt wel alsof de signalen niet helemaal naar de 0 worden getrokken, maar dat is gek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NunaCTE0MRGliWECRfnqdJt3so=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zeFOZXMBCMHxD1h2Yr7Vyen.png?f=fotoalbum_large. Als ik de sensor los trek, dan blijft de lijn hoog zonder pulsen.

Het kan natuurlijk zijn dat het allemaal werkt als ik hem in de itho prik, maar kom er heel slecht bij, dus wil eigenlijk zeker zijn dat alles correct werkt :p

Dit is trouwens een (5 jaar oude) foto van mijn PCB, hij zal nu vast donker grijs van het stof zijn. Die connector boven in, of de gaatjes zonder connector, ik dacht altijd dat dat een programming header was, maar gezien de donkere achterkant (niet grijs zoals bij de andere gaten) is dat de plek waar de sensor in mijn module had kunnen horen? De foto's op github hebben een diagonale header ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

JungleJim schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Als je alle info beschikbare info wil dan heb je één print nodig voor de WPU (warmtepomp data) en één voor de autotemp (ruimtes/groepen data). Bij meerdere autotemps hoef je alleen een print te hebben voor de master autotemp, die geeft dan ook de waardes voor de slaves.
Bedankt voor de info heb er net direct 2 besteld!

Meer mensen misschien al gekeken hoe de omkisting makkelijk van de warmtepomp af kan? De WPU 5G?

Ziet er zo uit bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP9RQt8VohlNKs0millzF5b5jmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyoEPCZf404CFc5GeTfwHwJ5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door TiMMieJ op 02-09-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 17:17

Metalrick

tcpdump ninja

Vraagje, ik heb de CVD-S ECO met RV sensor, deze zit via een stekkertje op de printplaat aangesloten. Het lukt mij alleen niet om de module te installeren met de RV sensor aangesloten, dan past de module niet. Heeft iemand hier daar toevallig een mooie oplossing voor? Op dit moment heb ik hem eraf gelaten maar dat is niet ideaal natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:56
Maaaaaanden geleden de module geinstalleerd en geintegreerd in HA en alles leek te werken, maar eigenlijk nooit meer automations op gebouwd because life happened .....

Vd week dikke problemen gehad met wat zaken in HA en via een restore van backup weer alles teruggezet en nog eens alle apparatuur gecheckt en zo struikelde ik ook weer over deze module. Ik dacht ik doe meteen een firmware update naar 2.8.0. Na update nog eens alle menus doorlopen en toen viel mij op dat ik veel "I2C bus could not be cleared" kreeg. Vervolgens stroom van de box gehaald en er weer opgezet.

Nu lijkt het er echter op dat de box zelf niet meer werkt. De module werkt wel nog, ik kan de web GUI benaderen. Als ik vanuit HA commando's stuur zie ik die in mijn syslog server verwerkt worden (bijv: SET SPEED: 127). Maar de ventilator gaat niet draaien.

De schuifbalk in de GUI die de snelheid weergeeft gaat dan wel naar 127, maar bij de ITHO status staat een fanspeed van 0 rpm en de fan draait dus ook echt niet.

Krijg ook de afstandsbediening niet gekoppeld, batterijtje vervangen omdat t ding al lang in een lade lag, maar zelfs dan niet. Dus of de fan is echt stuk of er moet nog een grote reset mogelijk zijn.

Iemand tips? Helpt t om eea nog eens te proberen terwijl de module eruit is?

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-09 07:12
Sinds gisteren middag krijg ik bij Temp & Humidity van een van de CVE's geen wijzigingen meer, in Home Assistant zie ik een horizontale lijn. Ik heb de unit al opnieuw opgestart, uit HA gegooid. Wat ik ook doe, de waardes veranderen niet meer. Kan het zijn dat er iets kapot is?

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24
TiMMieJ schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:39:
[...]

Bedankt voor de info heb er net direct 2 besteld!

Meer mensen misschien al gekeken hoe de omkisting makkelijk van de warmtepomp af kan? De WPU 5G?

Ziet er zo uit bij mij:

[Afbeelding]
Dit is de eerste keer dat ik zie dat de geluidsomkisting van de WPU 5G daadwerkelijk geïnstalleerd is! _/-\o_

Ik weet niet hoe dit eraf moet. ;-)

Tip: Er is een WPU topic: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 05-09-2024 13:27 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
TheGabeMan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:16:
Maaaaaanden geleden de module geinstalleerd en geintegreerd in HA en alles leek te werken, maar eigenlijk nooit meer automations op gebouwd because life happened .....

Vd week dikke problemen gehad met wat zaken in HA en via een restore van backup weer alles teruggezet en nog eens alle apparatuur gecheckt en zo struikelde ik ook weer over deze module. Ik dacht ik doe meteen een firmware update naar 2.8.0. Na update nog eens alle menus doorlopen en toen viel mij op dat ik veel "I2C bus could not be cleared" kreeg. Vervolgens stroom van de box gehaald en er weer opgezet.

Nu lijkt het er echter op dat de box zelf niet meer werkt. De module werkt wel nog, ik kan de web GUI benaderen. Als ik vanuit HA commando's stuur zie ik die in mijn syslog server verwerkt worden (bijv: SET SPEED: 127). Maar de ventilator gaat niet draaien.

De schuifbalk in de GUI die de snelheid weergeeft gaat dan wel naar 127, maar bij de ITHO status staat een fanspeed van 0 rpm en de fan draait dus ook echt niet.

Krijg ook de afstandsbediening niet gekoppeld, batterijtje vervangen omdat t ding al lang in een lade lag, maar zelfs dan niet. Dus of de fan is echt stuk of er moet nog een grote reset mogelijk zijn.

Iemand tips? Helpt t om eea nog eens te proberen terwijl de module eruit is?
Zou eerst eens kijken of je de basis functionaliteit kan herstellen zonder de module, als je dat voor elkaar krijgt kan je altijd verder kijken natuurlijk.

Weet natuurlijk niet welk model je hebt maar wellicht ook je remote opnieuw inleren oid? mocht er dan alsnog niets gebeuren dan zal er mogelijk een monteur naar moeten gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 17:17

Metalrick

tcpdump ninja

Metalrick schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:55:
Vraagje, ik heb de CVD-S ECO met RV sensor, deze zit via een stekkertje op de printplaat aangesloten. Het lukt mij alleen niet om de module te installeren met de RV sensor aangesloten, dan past de module niet. Heeft iemand hier daar toevallig een mooie oplossing voor? Op dit moment heb ik hem eraf gelaten maar dat is niet ideaal natuurlijk :)
Even via de mail contact gehad met Arjen, probleem opgelost met 4 female-female jumper wires en op deze manier de sensor op de module aangesloten die de waardes netjes doorgeeft aan de itho unit. Leuke is dat je ook meteen de waardes in homeassistant te zien krijgt :)

Mocht iemand hier nog eens tegenaan lopen:

Draden van de RV sensor van de Itho unit:
wit: GND
bruin: SCL
groen: SDA
geel: 3v3

Dat correspondeert met de pins op de module:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgDT8tjpYWiFq8g6oxNciySaJNs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dp3xl9nG9bE9l4xXNaZDtWpV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
JungleJim schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:53:
Vraagje aan iemand die ook een Itho DemandFlow systeem heeft. Met de add-on kan ik de waarde van de RV sensor uitlezen in Home Assistant. Wat mij opvalt is dat deze waarde veel hoger is dan wat een (Zigbee) hygrometer aangeeft, er zit wel 10-15% verschil tussen. Gevolg is dat het systeem heel vaak in high bathroom modus schakelt, eigenlijk nagenoeg de hele tijd.

Herkennen anderen met een DemandFlow systeem dit? Betekent het dat de RV sensor kapot is?
Even antwoord op mijn eigen vraag, wellicht hebben anderen er ook wat aan :)

Ik heb het plenum opengehaald en de RV sensor goed schoongemaakt en weer teruggeplaatst, dat zorgde direct voor een lagere RV waarde. Sensor lijkt nu ook meer realistische waardes aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 10:27
Ik begin toch tegen de eerste problemen aan te lopen. HA draait fantastisch & de afzuiger wordt geregeld op meerdere waardes. Ik heb een helper mee lopen zodat ik exact kan loggen wat wanneer verstuurd is.
Toilet en CO2 gaan goed, maar zo snel ik de badkamer stand aan zet ,(via hue toggle switch) verlies ik controller over "zuigert". Hij spint op naar 75 procent en is met geen mogelijkheid meer naar beneden te krijgen. De lokale website is toegankelijk, slider geeft geen uitkomst. i2c status staat ok "connected". In de log vind ik niks terug. Reboot van het board geeft niks. Alleen de Itho herstarten & alles werkt weer.
Ik heb geen idee waar ik dit moet zoeken. HA is reeds uitgesloten, dus in de Itho zelf? Ik kan nog steeds commando geven om alle waardes uit te lezen -> i2c werkt. De remote die niet meer wordt geaccepteerd?
Iemand een handvat voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TunderNerd schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:26:
Ik begin toch tegen de eerste problemen aan te lopen. HA draait fantastisch & de afzuiger wordt geregeld op meerdere waardes. Ik heb een helper mee lopen zodat ik exact kan loggen wat wanneer verstuurd is.
Toilet en CO2 gaan goed, maar zo snel ik de badkamer stand aan zet ,(via hue toggle switch) verlies ik controller over "zuigert". Hij spint op naar 75 procent en is met geen mogelijkheid meer naar beneden te krijgen. De lokale website is toegankelijk, slider geeft geen uitkomst. i2c status staat ok "connected". In de log vind ik niks terug. Reboot van het board geeft niks. Alleen de Itho herstarten & alles werkt weer.
Ik heb geen idee waar ik dit moet zoeken. HA is reeds uitgesloten, dus in de Itho zelf? Ik kan nog steeds commando geven om alle waardes uit te lezen -> i2c werkt. De remote die niet meer wordt geaccepteerd?
Iemand een handvat voor mij?
Deze al gelezen?
https://github.com/arjenh...eed-command-does-not-work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
Ofc, en die staat ook aan. Draai wel op status '7' ipv de gewenste. Had ik ook al eerder opgemerkt, maar verder werkte alles...
Edit

Voor de duidelijkheid: toilet afzuiging (detectie) werkt wel: schakelt het systeem ook hoger- en dan weer lager. Specifiek de badkamer gaat fout. De scripts zetten allemaal een helper variabele waarvan de hoogste waarde naar de Itho wordt gestuurd. Home assistant in die zin al uitgesloten.
Ik zou bijna denken "boven waarde x wordt het systeem dol".

Bij een reboot kan ik wel naar 75% opschakelen en weer terug. Er zit iets meer achter

[ Voor 36% gewijzigd door TunderNerd op 07-09-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TunderNerd schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:50:
[...]

Ofc, en die staat ook aan. Draai wel op status '7' ipv de gewenste. Had ik ook al eerder opgemerkt, maar verder werkte alles...
Edit

Voor de duidelijkheid: toilet afzuiging (detectie) werkt wel: schakelt het systeem ook hoger- en dan weer lager. Specifiek de badkamer gaat fout. De scripts zetten allemaal een helper variabele waarvan de hoogste waarde naar de Itho wordt gestuurd. Home assistant in die zin al uitgesloten.
Ik zou bijna denken "boven waarde x wordt het systeem dol".

Bij een reboot kan ik wel naar 75% opschakelen en weer terug. Er zit iets meer achter
Niet meer te bedienen via de slider van de add-on zou kunnen betekenen dat je itho niet in de juiste stand staat (zie itho status pagina) of dat er iets met hogere prio in de queue staat, check met /api.html?get=queue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
n0d3 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:26:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2024-09-01 22:06:24 E: I2C init: QueryDevicetype - failed
2024-09-01 22:06:24 I: Hostname: nrg-itho-1468
2024-09-01 22:06:23 I: mDNS: started
2024-09-01 22:06:23 I: Webserver: started
     15661 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
     15274 I: WiFi: connection successful
      8373 I: wifi AP mode started
      6613 E: Unable to set wifi disconnect
      3943 I: I2C sniffer capable hardware: yes
      3557 I: Device UUID: xyz
      3382 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET

Maar ik heb geen ITHO geconnect, enkel de sensor. Ik zie nu ook waarom; dit is hoe de traces van SDA/SCL eruit zien. Veels te hoog! Wat gek, lijkt wel alsof de signalen niet helemaal naar de 0 worden getrokken, maar dat is gek.

[Afbeelding]. Als ik de sensor los trek, dan blijft de lijn hoog zonder pulsen.

Het kan natuurlijk zijn dat het allemaal werkt als ik hem in de itho prik, maar kom er heel slecht bij, dus wil eigenlijk zeker zijn dat alles correct werkt :p

Dit is trouwens een (5 jaar oude) foto van mijn PCB, hij zal nu vast donker grijs van het stof zijn. Die connector boven in, of de gaatjes zonder connector, ik dacht altijd dat dat een programming header was, maar gezien de donkere achterkant (niet grijs zoals bij de andere gaten) is dat de plek waar de sensor in mijn module had kunnen horen? De foto's op github hebben een diagonale header ...
Ik realiseer me net dat ik de daadwerkelijke foto was vergeten :X

hier alsnog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5C4A25qLQOIB-YSunz4pINyQvN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kxSbUaksEJE9q9zYoEEzX1WW.png?f=user_large

Maar los van de missende screenshot, @arjenhiemstra wat moet ik met deze traces? Enig idee waar ik dit in moet zoeken, of werkt het enkel en alleen als de itho eraan zit?

Ik ga de sensor (weer) aan een esp32 module hangen en het daar nog een keer proberen en de traces bekijken. Wel heb ik deze keer geleerd dat ik interne pullups aan moet zetten :D

update: Had nog de firmware op de ESP staan en zag al gelijk precies hetzelfde. Het werd interesanter toen ik een 2de probe eraan hing, die exact hetzelfde patroon gaf. Dit is natuurlijk gek, want de SDA en SCL zijn nooit _perfect_ in sync en produceren al helemaal niet het zelfde signaal. Toen ik de SCL (en/of SDA) eraf trok zag ik het, de pulsen worden door de SHT geproduceerd door enkel en alleen power te geven.

Is dit 'normaal' voor dit sensor bordje? Als je hem van voeding voorziet dat je wat halve pulsjes ziet? Ik zal eens de datasheet bestuderen van de SHT30 ...

[ Voor 10% gewijzigd door n0d3 op 07-09-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
n0d3 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:21:
[...]

Ik realiseer me net dat ik de daadwerkelijke foto was vergeten :X

hier alsnog

[Afbeelding]

Maar los van de missende screenshot, @arjenhiemstra wat moet ik met deze traces? Enig idee waar ik dit in moet zoeken, of werkt het enkel en alleen als de itho eraan zit?

Ik ga de sensor (weer) aan een esp32 module hangen en het daar nog een keer proberen en de traces bekijken. Wel heb ik deze keer geleerd dat ik interne pullups aan moet zetten :D

update: Had nog de firmware op de ESP staan en zag al gelijk precies hetzelfde. Het werd interesanter toen ik een 2de probe eraan hing, die exact hetzelfde patroon gaf. Dit is natuurlijk gek, want de SDA en SCL zijn nooit _perfect_ in sync en produceren al helemaal niet het zelfde signaal. Toen ik de SCL (en/of SDA) eraf trok zag ik het, de pulsen worden door de SHT geproduceerd door enkel en alleen power te geven.

Is dit 'normaal' voor dit sensor bordje? Als je hem van voeding voorziet dat je wat halve pulsjes ziet? Ik zal eens de datasheet bestuderen van de SHT30 ...
Zoals je in het schema kunt zien hangen er pull-ups aan de i2c bus op de add-on (en ze zitten ook op de itho print zelf). Niet aangesloten is dus beide i2c pinnen high tenzij.

In de startup code zit het volgende stukje:

https://github.com/arjenh...s/task_init.cpp#L151-L172

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
void hardwareInit()
{
  delay(1000);

// test pin connections te determine which hardware (and revision if applicable) we are dealing with
  pinMode(GPIO_NUM_25, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_26, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_32, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_33, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_21, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_22, INPUT_PULLDOWN);

delay(50);

pinMode(GPIO_NUM_25, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_26, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_32, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_33, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_21, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_22, INPUT);

delay(50);

Ik doe de pull down om alle pinnen in een known state te krijgen (ok, zo goed en kwaad als kan) en daarna maak ik ze tri-state (inbput)). Zodra ze input zijn doen zouden de i2c pull-ups op de add-on de lijnen hoog moeten houden.
Stukje verder op in code lees ik dat uit en daarmee kan ik bepalen welke versie van de add-on het is (non.cve, cve, cve i2d sniffer capable).

Als je scope aangeeft dat de lijnen laag zijn, dan moet je het imho zoeken in de pin config denk ik (of hardware issue, geen idee wat je allemaal al met de add-on hebt uitgespookt :P :P )

Je zou ipv esphome misschien de originele firmware terug kunnen zetten om uit te sluiten dat de add-on stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:44
Wij zitten erg te twijfelen tussen de Itho HRU 350 en de Duco Energie WTW's. De Itho kan dankzij Arjen met Home Assistant gekoppeld en bediend worden, de Duco heeft 2 zones en kan wel deels uitgelezen, maar niet bediend worden.
Nu is er ook nog de HRU 300 met twee zones, maar de oude WTW was 325 m3/h. Ik ben bang dat hij dan net te kort komt.

Zien jullie de bediening via Home Assistant echt als meerwaarde of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
arjenhiemstra schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:25:
[...]

Zoals je in het schema kunt zien hangen er pull-ups aan de i2c bus op de add-on (en ze zitten ook op de itho print zelf). Niet aangesloten is dus beide i2c pinnen high tenzij.

In de startup code zit het volgende stukje:

https://github.com/arjenh...s/task_init.cpp#L151-L172

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
void hardwareInit()
{
  delay(1000);

// test pin connections te determine which hardware (and revision if applicable) we are dealing with
  pinMode(GPIO_NUM_25, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_26, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_32, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_33, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_21, INPUT_PULLDOWN);
  pinMode(GPIO_NUM_22, INPUT_PULLDOWN);

delay(50);

pinMode(GPIO_NUM_25, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_26, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_32, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_33, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_21, INPUT);
  pinMode(GPIO_NUM_22, INPUT);

delay(50);

Ik doe de pull down om alle pinnen in een known state te krijgen (ok, zo goed en kwaad als kan) en daarna maak ik ze tri-state (inbput)). Zodra ze input zijn doen zouden de i2c pull-ups op de add-on de lijnen hoog moeten houden.
Stukje verder op in code lees ik dat uit en daarmee kan ik bepalen welke versie van de add-on het is (non.cve, cve, cve i2d sniffer capable).
Dat had ik inmiddels allemaal gevonden idd, dus fijn dat bevestigd te zien
Als je scope aangeeft dat de lijnen laag zijn, dan moet je het imho zoeken in de pin config denk ik (of hardware issue, geen idee wat je allemaal al met de add-on hebt uitgespookt :P :P )
Nog niets, heb hem enkel aan de print gehangen met wat dupont kabels om te kijken of er iets uit komt. Heb wel paar sht30 breakout boards besteld (want had ze voor ander project ook nodig) dus ga even kijken of die hetzelfde gedrag vertonen.
Je zou ipv esphome misschien de originele firmware terug kunnen zetten om uit te sluiten dat de add-on stuk is.
Volgens mij had ik al beschreven dat ik dat gedaan had, want ik vroeg ook aan de hand van de log-output wat er verwacht was :p

Zoals het er nu naar uit ziet, is er iets geks met de sht30, want deze produceert uit zichzelf pulsjes, die niet naar 0 gaan. De scope trace is exact hetzelfde (voor zowel sda en scl) als deze pinnen met niets verbonden zijn, enkel power.

Dus ik wacht nog even af wat een andere SHT30 doet zodra deze binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
n0d3 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:59:
[...]

Dat had ik inmiddels allemaal gevonden idd, dus fijn dat bevestigd te zien

[...]

Nog niets, heb hem enkel aan de print gehangen met wat dupont kabels om te kijken of er iets uit komt. Heb wel paar sht30 breakout boards besteld (want had ze voor ander project ook nodig) dus ga even kijken of die hetzelfde gedrag vertonen.

[...]

Volgens mij had ik al beschreven dat ik dat gedaan had, want ik vroeg ook aan de hand van de log-output wat er verwacht was :p

Zoals het er nu naar uit ziet, is er iets geks met de sht30, want deze produceert uit zichzelf pulsjes, die niet naar 0 gaan. De scope trace is exact hetzelfde (voor zowel sda en scl) als deze pinnen met niets verbonden zijn, enkel power.

Dus ik wacht nog even af wat een andere SHT30 doet zodra deze binnen is.
Heb je met de originele firmware de temp sensor ook geactiveerd? Dat zie ik niet in de log terug namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
arjenhiemstra schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:13:
[...]

Heb je met de originele firmware de temp sensor ook geactiveerd? Dat zie ik niet in de log terug namelijk
Ah, volgens mij vroeg ik ook of er iets 'nodig' was, "hoe" activeer je hem? Ik had wel alle schermpjes langs gelopen, maar zag niets daarover, omdat ik niet goed keek. Heb de optie gevonden :)

In de log echter
code:
1
2024-09-09 10:34:26 I: Setup: SHT30 sensor not present

Vervolgens staat de setting wel weer uit, al staat in de config.json nog wel `"syssht30":1` ?

[ Voor 119% gewijzigd door n0d3 op 09-09-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
n0d3 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:26:
[...]

Ah, volgens mij vroeg ik ook of er iets 'nodig' was, "hoe" activeer je hem? Ik had wel alle schermpjes langs gelopen, maar zag niets daarover, omdat ik niet goed keek. Heb de optie gevonden :)

In de log echter
code:
1
2024-09-09 10:34:26 I: Setup: SHT30 sensor not present

Vervolgens staat de setting wel weer uit, al staat in de config.json nog wel `"syssht30":1` ?
Dan zijn er 2 opties denk ik;
- kabel kapot / niet goed aangesloten
- sensor kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
arjenhiemstra schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
[...]

Dan zijn er 2 opties denk ik;
- kabel kapot / niet goed aangesloten
- sensor kapot
Kabel kapot is minder waarschijnlijk, gezien ik er 3 geprobeerd heb.
Sensor kapot, zou kunnen, ik wacht eerst af op de andere SHT30's en kan dan ook de kabel volledig uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Peter__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 13:35
Toch even soort van promotie berichtje voor mijn open source vraag gestuurde ventilatie controller. Deze dient als vervanging van de Itho Demandflow unit. Het is nog in ontwikkeling en dan met name de software.

Ik maak hierbij ook gebruik van de Itho Daalderop - open source wifi control add-on module om de fan aan te sturen. Dit werkt perfect.

De post met afbeeldingen van het tweede prototype kan je hier vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2263166

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 15:41
bes-r schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:45:
Zien jullie de bediening via Home Assistant echt als meerwaarde of niet?
Ja, ik zie het echt als meerwaarde om de Itho box in Home Assistant via Ajan's controller te bedienen. Ik gebruik de add-on voor om de itho box sneller aan te laten slaan wanneer er iemand gaat douchen. Ook gaat hij sneller uit omdat de vochtsensor die standaard in de itho box zit veel minder snel lijkt te reageren. Ook heb ik een CO2 meter in de huiskamer zodat ik ook hier weer het apparaat harder kan laten afzuigen. Dit alles is centraal geregeld in Home Assistant met de nodige voorwaardes, zodat het afzuigen zo efficiënt mogelijk werkt. Wanneer de luchtvochtigheid buiten te hoog is springt de itho normaal gesproken standaard aan. Met HA kan je dat dan weer voorkomen door verschillende data punten als extra criteria mee te wegen.

Enige wat ik nog niet heb uitgezocht is of je niet beter kan inzien wanneer de stand van de itho door de add-on veranderd is (met name om je automations goed te krijgen). De itho gaat namelijk nooit helemaal uit waardoor dit niet geregistreerd wordt in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
arjenhiemstra schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:51:
[...]

Niet meer te bedienen via de slider van de add-on zou kunnen betekenen dat je itho niet in de juiste stand staat (zie itho status pagina) of dat er iets met hogere prio in de queue staat, check met /api.html?get=queue
Hmm, data waar ik niet wijs uit wordt:

code:
1
{"queue":[{"index":0,"speed":-1,"valid":0},{"index":1,"speed":-1,"valid":0},{"index":2,"speed":-1,"valid":0},{"index":3,"speed":-1,"valid":0},{"index":4,"speed":-1,"valid":0},{"index":5,"speed":-1,"valid":0},{"index":6,"speed":-1,"valid":0},{"index":7,"speed":-1,"valid":0},{"index":8,"speed":-1,"valid":0},{"index":9,"speed":-1,"valid":0}],"ithoSpeed":8,"ithoOldSpeed":8,"fallBackSpeed":8}

Het gebeurd pas na 2 dagen in gebruik (dag 1 werkt alles vlekkeloos)
Mocht je enig idee hebben, help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Mijn print is inmiddels binnen en ben lekker bezig met integreren in Home Assistant. Alles werkt ook maar ik was eigenlijk benieuwd of er ook al meer templates zijn van de Autotemp module. Ik zie daar bijvoorbeeld waardes zoals Mode in maar weet niet welke statussen er dan zijn. Dus mocht er nog ergens een voorbeeld yaml zijn van iemand zou dat top zijn. Heb inmiddels wel alle thermostaten er gewoon in met de uitgelezen temp per kamer en de setpoints. Bouw lekker rustig verder maar zijn echt top modules! Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TunderNerd schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:06:
[...]

Hmm, data waar ik niet wijs uit wordt:

code:
1
{"queue":[{"index":0,"speed":-1,"valid":0},{"index":1,"speed":-1,"valid":0},{"index":2,"speed":-1,"valid":0},{"index":3,"speed":-1,"valid":0},{"index":4,"speed":-1,"valid":0},{"index":5,"speed":-1,"valid":0},{"index":6,"speed":-1,"valid":0},{"index":7,"speed":-1,"valid":0},{"index":8,"speed":-1,"valid":0},{"index":9,"speed":-1,"valid":0}],"ithoSpeed":8,"ithoOldSpeed":8,"fallBackSpeed":8}

Het gebeurd pas na 2 dagen in gebruik (dag 1 werkt alles vlekkeloos)
Mocht je enig idee hebben, help!
Queue is leeg, daar zit het dus niet. Wat laat de itho status pagina zien als je issues hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
arjenhiemstra schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:49:
[...]

Queue is leeg, daar zit het dus niet. Wat laat de itho status pagina zien als je issues hebt?
Ga het in de gaten houden, zal 2 screenshots aanleveren, een van de "net na een reset en alles werkt" en de ander 2 dagen later, waarbij "zuigert" zijn naam probeert de bewijzen...
Thanks voor het meekijken!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joon
Voor de liefhebbers, ik heb een custom svg'tje (icon) gemaakt voor de autonight stand om in home assistant te gebruiken.
Deze ziet er zo uit en is gebaseerd op de bestaande icons van home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6xmXJ42cWQfWG1Ok3wSOFzvX4s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KOQuyiMuEjet8sZg3qxMRKiF.png?f=user_large

Korte instructies:
  1. Maak een .js bestandje aan in /config/www/, in mijn geval koos ik voor icon.js
  2. Prop deze code in het bestandje
  3. voeg het volgende toe aan je configuration.yaml, mocht 'frontend:' al aanwezig zijn voeg dan de 'extra_module_url:' key er onder toe.
  4. code:
    1
    2
    3
    4

frontend:
        themes: !include_dir_merge_named themes
        extra_module_url:
          - /local/icon.js
  5. Herstart HA, Wipe je browser cache etc en zoek naar 'cus:fan-night'
Het resultaat bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Szzoj3dHvcyYkHDoxbUsylhHSM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sUWqIkOCgPZk2X3F3ai39Gv4.png?f=user_large
(ben er nog niet helemaal uit wat voor volgorde ik wil aanhouden :p)

Mocht je redelijke verzoeken hebben voor een extra icoontje voor je itho unit, vraag gerust.

[ Voor 9% gewijzigd door joon op 12-09-2024 16:07 ]

• TunderNerd
code:
1
temp":24.4,"hum":54.2,"ppmw":10493,"Ventilation setpoint (%)":100,"Fan setpoint (rpm)":2700,"Fan speed (rpm)":2707,"Error":0,"Selection":7,"Startup counter":61,"Total operation (hours)":37162,"Absence (min)":0,"Highest CO2 concentration (ppm)":"not available","Highest RH concentration (%)":54,"RelativeHumidity":54.21,"Temperature":24.42

Het duurde even, maar hij klapte er weer uit. Aanvraag was 70%, zuigert ging blijkbaar naar de 100. Reageerde wederom niet op HA / eigen website. Harde reset moeten doen.
Alle logs verder nagekeken & niks gevonden (mqtt HA en module zelf).

Ik heb geen idee wat hier fout gaat

• arjenhiemstra
TunderNerd schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:51:
code:
1
temp":24.4,"hum":54.2,"ppmw":10493,"Ventilation setpoint (%)":100,"Fan setpoint (rpm)":2700,"Fan speed (rpm)":2707,"Error":0,"Selection":7,"Startup counter":61,"Total operation (hours)":37162,"Absence (min)":0,"Highest CO2 concentration (ppm)":"not available","Highest RH concentration (%)":54,"RelativeHumidity":54.21,"Temperature":24.42

Het duurde even, maar hij klapte er weer uit. Aanvraag was 70%, zuigert ging blijkbaar naar de 100. Reageerde wederom niet op HA / eigen website. Harde reset moeten doen.
Alle logs verder nagekeken & niks gevonden (mqtt HA en module zelf).

Ik heb geen idee wat hier fout gaat
Ik mis het label FanInfo, heb je de i2c functie 31DA geactiveerd? (of heb je een oudere fan waarbij die niet beschikbaar is?) edit: ik zie dat er een RH waarde beschikbaar is, waarschijnlijk heb je dus een fan met lichtgrijze deksel (laatste model)

Dan zou "Selection: 7" moeten betekenen dat de fan op de auto stand staat. Zou het kunnen de de RH sensor dit triggert? zo ja, dan zou de fan na x aantal minuten (zie itho settings "Maximum time it is allowed by the RH control to remain in high (min)", standaard 180 minuten) weer lager moeten gaan... ik geef toe, het is wat lang wachten...

Ik weet eerlijk gezegd niet zeker wat de "Selection" waarde is als de fan naar high gaat vanwege de RH sensor, mijn itho is zo ingesteld dat deze nooit op de RH sensor reageert. Misschien is er iemand hier op het forum die de sensor wel op de standaard manier gebruikt en het even kan checken?

Anders moet er toch op 1 of andere manier besturing via de add-on komen lijkt mij...
Had je het api commando http://[ip module]/api.html?get=lastcmd al geprobeerd btw?

edit2: je krijgt dan zoiets te zien: "{"source":"MQTT API","command":"speed:20","timestamp":1726168376}"
Als je de timestamp (unix epoch, zie https://www.epochconverter.com/) kunt correleren met het sneller gaan draaien van je van heb je een goede aanwijzing waar het commando vandaan komt.

[ Voor 41% gewijzigd door arjenhiemstra op 12-09-2024 22:39 ]

• mennoh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-12-2024
Hi, hier is de add-on inmiddels ook aangesloten en doe ik een poging om het te integreren met home assistant.

Ik heb een vraag over de bypass van onze hru eco 300 wtw. Bij het openen en sluiten van de klep produceert hij nog al wat geluid (tikkend/ratelend geluid). Is dit hoe de bypass behoort te klinken?

Hier staat een video met het geluid: https://jmp.sh/s/5r8D833fiifHo4umJFIQ

Hoor graag van andere gebruikers of ze dit herkennen of dat ik een beroep moet doen op de garantie.

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:44
@hussie01 ik lees in dit topic dat je ook problemen hebt gehad met Itho RFT CO2 sensoren die snel naar 2000 gaan zodra ze aangaan. Is dit inmiddels al opgelost?

Heb zelf ook meerdere Itho RFT CO2 sensoren die hetzelfde gedrag vertonen. Hebben uren buiten gestaan, maar heeft geen effect gehad. Ik ben bang dat ze niet meer bruikbaar zijn.
Vervangen kan natuurlijk, maar dure sensoren en dus ook alles behalve betrouwbaar.

Is er een manier om met andere CO2 sensoren te werken in combinatie met een HRU300? Zover ik het nu begrijp kan ik een andere CO2 sensor gebruiken, deze uitlezen via HA en daarop de HRU300 op stand Low, Medium en High zetten. Maar het is niet mogelijk om de CO2 waarde mee te geven, zodat de HRU300 zelf bepaald hoe hard ie moet gaan lopen....?

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:44
mennoh schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:11:
Hi, hier is de add-on inmiddels ook aangesloten en doe ik een poging om het te integreren met home assistant.

Ik heb een vraag over de bypass van onze hru eco 300 wtw. Bij het openen en sluiten van de klep produceert hij nog al wat geluid (tikkend/ratelend geluid). Is dit hoe de bypass behoort te klinken?

Hier staat een video met het geluid: https://jmp.sh/s/5r8D833fiifHo4umJFIQ

Hoor graag van andere gebruikers of ze dit herkennen of dat ik een beroep moet doen op de garantie.
Dit geluid hoor ik wanneer ik de HRU300 start. Maar hoor het tussentijds niet. Of althans nog niet opgevallen.

• mennoh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-12-2024
Bedankt voor je reactie. Ja klopt, het lijkt erg op het kalibreren bij het opnieuw opstarten alleen is het iets zachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ranja3000 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:14:
@hussie01 ik lees in dit topic dat je ook problemen hebt gehad met Itho RFT CO2 sensoren die snel naar 2000 gaan zodra ze aangaan. Is dit inmiddels al opgelost?

Heb zelf ook meerdere Itho RFT CO2 sensoren die hetzelfde gedrag vertonen. Hebben uren buiten gestaan, maar heeft geen effect gehad. Ik ben bang dat ze niet meer bruikbaar zijn.
Vervangen kan natuurlijk, maar dure sensoren en dus ook alles behalve betrouwbaar.

Is er een manier om met andere CO2 sensoren te werken in combinatie met een HRU300? Zover ik het nu begrijp kan ik een andere CO2 sensor gebruiken, deze uitlezen via HA en daarop de HRU300 op stand Low, Medium en High zetten. Maar het is niet mogelijk om de CO2 waarde mee te geven, zodat de HRU300 zelf bepaald hoe hard ie moet gaan lopen....?
Een vervangend exemplaar heeft mijn probleem opgelost.

De NDIR sensor is volgens mij heel erg gevoelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:22
mennoh schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:11:

Herkenbaar geluid. Heb ook een HRU300 en dit hoor ik bij opstarten (calibreren) en bij de bypass. Bij mij duurt het wel korter, schatting: 15 seconden max zonder geluidspauzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
Bedankt voor het meedenken! Ik was ongeveer tot een zelfde soort conclusie gekomen, en heb de volgende aanpassingen gedaan:
- de drempelwaarde h2O stijgingmaximaal gezet
- de tijd minimaal gezet

Overigens zit daar een s.w. bug in: de minimum waarde is 1, maar dit wordt niet geaccepteerd. 2 wel! Ik weet niet of het de Itho of module is, maar ziet er uit als een typische < ipv <=

Verder heb ik tot nu toe geen problemen meer gehad, en ben ik intens blij met al je hulp en advies! Ik blijf het topic volgen natuurlijk.

Slidely offtopic: ik ben nu bezig om kleppen proportioneel te regelen in de afzuigkanalen, maar ik krijg de mqtt discovery message niet goed & HA pakt de devices nog niet op, grrrr.
arjenhiemstra schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:28:
[...]

Ik mis het label FanInfo, heb je de i2c functie 31DA geactiveerd? (of heb je een oudere fan waarbij die niet beschikbaar is?) edit: ik zie dat er een RH waarde beschikbaar is, waarschijnlijk heb je dus een fan met lichtgrijze deksel (laatste model)

Dan zou "Selection: 7" moeten betekenen dat de fan op de auto stand staat. Zou het kunnen de de RH sensor dit triggert? zo ja, dan zou de fan na x aantal minuten (zie itho settings "Maximum time it is allowed by the RH control to remain in high (min)", standaard 180 minuten) weer lager moeten gaan... ik geef toe, het is wat lang wachten...

Ik weet eerlijk gezegd niet zeker wat de "Selection" waarde is als de fan naar high gaat vanwege de RH sensor, mijn itho is zo ingesteld dat deze nooit op de RH sensor reageert. Misschien is er iemand hier op het forum die de sensor wel op de standaard manier gebruikt en het even kan checken?

Anders moet er toch op 1 of andere manier besturing via de add-on komen lijkt mij...
Had je het api commando http://[ip module]/api.html?get=lastcmd al geprobeerd btw?

edit2: je krijgt dan zoiets te zien: "{"source":"MQTT API","command":"speed:20","timestamp":1726168376}"
Als je de timestamp (unix epoch, zie https://www.epochconverter.com/) kunt correleren met het sneller gaan draaien van je van heb je een goede aanwijzing waar het commando vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
Heuj eindelijk iemand gevonden in de buurt om een mooi doosje voor m'n addon te printen.

met wat 3M klittenband onder mn Itho geplakt, hangt er nu mooi bij ipv aan een bungeekoordje :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SQeNro6CcNsnXHF4NzPmOci0VQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjeJwr7IMzIuR0Z2V3l8CiEC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
joon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:11:
Heuj eindelijk iemand gevonden in de buurt om een mooi doosje voor m'n addon te printen.

met wat 3M klittenband onder mn Itho geplakt, hangt er nu mooi bij ipv aan een bungeekoordje :P

[Afbeelding]
Volgende keer wel ff zwarte schroefjes zoeken hoor ;)
Die heb ik inderdaad ook 3 keer geprint. d:)b

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
De laatste dagen gaat 's-nachts de bypass van onze HRU350 open om te koelen. Omdat we dit niet zo nodig vinden wil ik parameter 13 wat verhogen.

Eerst de FW geüpgrade naar 2.8.0. Daarna via de API geprobeerd parameter 13 naar 22 te zetten. Het resultaat was "The settings API is disabled". Toen par.13 maar via de Itho Settings pagina opgehoogd.

Ik las wel dat setsetting in de API beveiligd zou worden, maar kan nergens vinden hoe je die beveiliging uitzet.
Kan iemand me verder helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door gns1l op 18-09-2024 15:24 ]

• Mr.Viper

Mr.Viper

gns1l schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:22:
De laatste dagen gaat 's-nachts de bypass van onze HRU350 open om te koelen. Omdat we dit niet zo nodig vinden wil ik parameter 13 wat verhogen.

Eerst de FW geüpgrade naar 2.8.0. Daarna via de API geprobeerd parameter 13 naar 22 te zetten. Het resultaat was "The settings API is disabled". Toen par.13 maar via de Itho Settings pagina opgehoogd.

Ik las wel dat setsetting in de API beveiligd zou worden, maar kan nergens vinden hoe je die beveiliging uitzet.
Kan iemand me verder helpen?
Op de pagina 'System settings' staat er 'Enable the WebAPI for updating your device's settings.'

• gns1l
  • Niet online
Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht.

Weet je misschien wat
"Activate settings indexes [ ] "
dat daar direct onder staat zal doen?

• Mr.Viper

Mr.Viper

Ik denk dat dat de lijst is van indexes die gewijzigd mogen worden via de API.

• gns1l
  • Niet online
Je hebt gelijk.
Als je alleen "Enable the WebAPI for updating your device's settings" aanzet, verandert de foutmelding keurig in ""The setting index is not in the allowed list".
Zodra de gewenste parameter in de lijst staat, krijg ik de beloofde "{"status":"success","data":{"timestamp":973371,"cmdkey":"setsetting","newvalue":"22","cmdval":"13","idx":13,"minimum":15,"maximum":30,"type":"int","previous":22}}¨ terug.

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:05
arjenhiemstra schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:09:
Hierbij een nieuwe beta release Er zijn vele 10tallen uren gaan zitten in het refactoren van de CC1101/RF code. Hierdoor kan de CC1101 module nu automatisch gedetecteerd worden en is niet langer mogelijk blocking. Bi-directional communicatie met de RFT-CO2/RV, RFT ATUO-N en Spider werken nu eindelijk grotendeels :) (er blijft nog wel een error melding zichtbaar, die ga ik nog weg proberen te krijgen)
Verder is de hele WebAPI v2 nu beschikbaar om (integraties) te testen. Deze kan geactiveerd worden middels een setting op de system settings pagina en daarna is ook de nieuwe documentatie zichtbaar op de API pagina van de add-on.

Verdere details hieronder. Feedback welkom!

Version 2.9.0-beta1

Changes since 2.8.0

feat: make WebAPI version selectable. Version 2 can now be activated for testing the new WebAPI respones for upcoming 3.0.0 release
feat: improve response to pwm2i2c WebAPI command (WebAPI version 2)
feat: add support for wpu fw41 status labels
feat: refactor CC1101 lib, clean up code, improve speed, reliability and debugging options for RF
feat: add CC1101 get getChipVersion function
feat: CC1101 autodetect and activation
feat: improve bi-directional join of RF devices (Itho RFT AUTO-N, RFT CO2/RV and Spider), join a RF device bidirectionally after setting an empty remote type to "bidirectional" and then start the join process.
feat: Support for Itho Spider added
feat: replace old SPI functions that can cause lockup when no CC1101 is (correctly) connected
feat: changes to improve device/config specific HA auto discovery - still WIP, help welcome!
feat: update 31DA and 31D9 fan status info after every virtual remote command and trigger mqtt update, this should should make vremote integrations update faster
feat: Update StreamUtils to version 1.8.0
feat: Update ArduinoJSON to version 7.0.4
feat: Update esp_littlefs to version 1.14.2
feat: make it possible to switch JavaScript debug console.log messages on/off on debug page
feat: add IthoCommands: Itho31D9, Itho31DA, IthoDeviceInfo
feat: add support so receive fan status requests and send fan status messages 31DA and 31D9
feat: add support to receive zone temp, setpoint temp from Spider
feat: add support to receive and send 10E0 device info package
feat: make it possible to log notice/trace log level to flash, default level info unchanged
feat: add wifi mac address to logging
feat: make it possible to change rf id (source) of the add-on
feat: update boot led states to visually confirm cc1101 module detection
fix: various bugfixes in RF command bytes
fix: improve rf ISR code to prevent ISR reentry (add mutex)
fix: simplify pin definitions
fix: remote learn/leave mode not deactivated after timer runs out
fix: change doubles to floats. Double precision is not actually needed for some vars
fix: typo in manual control API
fix: utc time for WPU
fix: Remove never used uintval
fix: issue in web ui when manual entering hex remote ID with values < 0x10 (single digit hex)
fix: Point link to unified hw2 and noncve Github folder (#246 from jasperslits)

Firmware binary (CVE HW rev.2 and NON-CVE):
https://github.com/arjenh.../nrgitho-v2.9.0-beta1.bin
Ik heb v2.9.0-beta1 op mijn CVE rev2 geïnstalleerd, specifiek om te testen icm mijn spider thermostaat. Dat werkt, maar elke zoveel uur is hij wel de verbinding met de spider kwijt. En bij een reset (dan werkt de verbinding weer) raak ik de MQTT instellingen van de addon kwijt, doe ik iets fout?

En, waarom het eigenlijk begonnen was: kan ik ook de temperatuur van de spider instellen? Ik wil onze Vincent warmtepomp aansturen via de spider.

• n0d3
Goed, heb nu sht30x units binnen en krijg nu dit;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
2024-09-19 20:32:29 E: I2C init: QueryDevicetype - failed
2024-09-19 20:32:29 I: Hostname: nrg-itho-1468
2024-09-19 20:32:29 I: mDNS: started
2024-09-19 20:32:29 I: Webserver: started
2024-09-19 20:32:29 W: Setup: Original SHT30 sensor found (2nd try)
2024-09-19 20:32:27 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
     15239 I: WiFi: connection successful
      8326 I: wifi AP mode started
      6566 E: Unable to set wifi disconnect
      3938 I: I2C sniffer capable hardware: yes
      3555 I: Device UUID: 482ff9ca-f92a-4c88-b2ae-14e61fc999f9
      3391 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
      6739 E: Unable to set wifi disconnect
      4112 I: I2C sniffer capable hardware: yes
      3879 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0
      3665 I: Device UUID: 482ff9ca-f92a-4c88-b2ae-14e61fc999f9
      3440 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET
     18480 E: I2C init: QueryDevicetype - failed
     18287 I: Hostname: nrg-itho-1468
     18131 I: mDNS: started
     17996 I: Webserver: started
     17638 I: Setup: SHT30 sensor not present

denk dat het normaal is dat er 2x gequeried moet worden? De UI laat dit nu onder Itho status ook netjes zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpvXK6LvzIp7Xvr4COtf0jdp7jI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7A0Y8hPxx7wWbJLTUgvozik.png?f=user_large

Zal ook straks nog eens jouw sensor terug hangen om te double-checken dat het dan weer vaalt.

[ Voor 9% gewijzigd door n0d3 op 19-09-2024 20:37 ]

• Wernertnt506
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:47
Ik heb vorige week een nieuwe Itho MV-unit 375, RV-sensor inside, eurostekker geïnstalleerd. Wifi printje geïnstalleerd (zonder de externe vochtsensor). Nu sloeg hij afgelopen dagen netjes aan op de Auto stand als er iemand onder de douche ging. Vanavond kom ik de douche uit en hij blijkt ondanks de hoge luchtvochtigheid de fanspeed niet te verhogen. Additional sensor support is off.
Wat is hier het probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WUYJsCp4AbSDkz-DQhBH_bC9MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcRmWYvNbRp6vpQDiW70rtIT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Nope, met de geleverde sensor module werkt het nog steeds niet. Dus lijkt er inderdaad op dat de sensor kapot is :(

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
super leuk projectje, vrijdag addon besteld zaterdag binnen en meteen aan de slag. na alle basis dingetjes, zit in nu met de mqtt en HA, ik krijg geen connectie veel allemaal nog een beetje nieuw voor mij. MQTT in HA installed en in de ITHO dacht ik vul in ip van HA als mqtt server en beide zien elkaar en klaar. echter krijg de 2 niet connected. naast dat er vele guides zijn ben ik de weg kwijt. hoe krijg ik het itho device in ha, daar voor het ik mqtt nodig, deze staat aan in beide componenten maar ik mis iets waardoor ze niet connecten enige hulp zou ik zeer op prijs stellen :)

• TweakM
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Heb je al geprobeerd om met MQTT Explorer met de mqtt installatie in HA te verbinden? Als dat niet werkt dan zal de add-on hem ook niet kunnen vinden… Afhankelijk van hoe je HA draait kunnen er verschillende dingen in de weg zitten (docker, VM, …)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0d3
rob2011 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:10:
super leuk projectje, vrijdag addon besteld zaterdag binnen en meteen aan de slag. na alle basis dingetjes, zit in nu met de mqtt en HA, ik krijg geen connectie veel allemaal nog een beetje nieuw voor mij. MQTT in HA installed en in de ITHO dacht ik vul in ip van HA als mqtt server en beide zien elkaar en klaar. echter krijg de 2 niet connected. naast dat er vele guides zijn ben ik de weg kwijt. hoe krijg ik het itho device in ha, daar voor het ik mqtt nodig, deze staat aan in beide componenten maar ik mis iets waardoor ze niet connecten enige hulp zou ik zeer op prijs stellen :)
Omdat je er nog vrij nieuw mee bent, kun je het beter niet doen, maar ESPHome https://github.com/hencou/esphome_components wat nog niet helemaal 'af' is, maar wel werkt (ik ben nog wat andere probs aan het oplossen eerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Enig idee wat de pinout van bovenstaande header is van mijn itho? De itho is een 7 jaar oud model, maar niet de 45 graden gedraaide voor de sensor. Obviiously kan het natuurlijk de programming header zijn; maar was gewoon benieuwd of iemand dit al had uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Met de mqtt Explorer kom ik niet veel verder te onbekend ik ga me inlezen.
Met de esphome ik had reeds een itho.yaml geplaatst maar zonder config met het voorbeeld van @n0d3 ga ik even spelen thx voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
rob2011 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:37:
Met de mqtt Explorer kom ik niet veel verder te onbekend ik ga me inlezen.
Met de esphome ik had reeds een itho.yaml geplaatst maar zonder config met het voorbeeld van @n0d3 ga ik even spelen thx voor de tips
Ik wil op den duur wel wat effort steken in dat itho esphome projectje om te kijken of ik dat op een net iets hoger niveautje krijg; maar goed, dan kan nog maanden duren :p en volgens mij gebruikte de autheur het zelf, dus zou moeten werken. Ik liep toen vast op de sht30x en heb het toen daar even bij gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
rob2011 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:10:
Wellicht kan deze link je wat helpen:

YouTube: Get Started with the Home Assistant MQTT Integration

Waar draait je HA op? Naast HA moet je dus ook een MQTT broker draaien die de berichten als het ware opvangt voor je. Vervolgens kan je die berichten “luisteren” of je kan gaan “praten” om die berichten dus zelf te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
Jan Smit schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:59:
[...]

Het voordeel van de 2.0.10 FW is dat je bij het aanzetten van de box een beginstand kunt kiezen.
Mijn itho stond tot nu toe op een timer in Domoticz met een KakU : 's avonds aan en 's morgens uit.
Maar bij aanzetten ging 'ie hard zuigen (excusez le mot), op standje medium.
Met FW 2.0.10 kon ik 'm dan op 25% laten starten. Handy!
Epic quote-back :)

Use case: ik vervang m'n bestaande S&P Minifan AC ventilator met een nieuwe CVE-S ECO die er aan komt deze week.

Tot heden schakelde ik de ventilator door via de domotica (Teletask via Jeletask naar Home Assistant ;-)) de AC kant aan/uit te zetten. Basically een standaard randaarde stopcontact achter een relais.

Dit deel zou ik willen behouden. Ik bestelde (verkeerdelijk) de perilex uitvoeren, maar ik zou enkel L1 stroom geven zodat ik eigenlijk de "eurostekker" versie naboots.

3 vragen ajb:

- correct dat ik enkel bruin/blauw 230v moet geven zodat wanneer ik de spanning erop zet de ventilator in "stand 2" opstart zodat de add-on gebruikt kan worden?

- echter, wanneer ik spanning geef, dan zal de add-on tijd nodig hebben om op te starten en te verbinden met wifi. Ik wil dus vermijden dat de ventilator in een "te hoog toerental" zou starten terwijl de add-on nog geen controle heeft, vandaar bovenstaande quote. Correct dat ik de "opstart toerental / stand" kan "hardcoderen" in de ventilator?

- heeft het nog zin om bijvoorbeeld toch stand 1 te hardwiren naar een breakout boxje (dat heb ik namelijk vandaag ook zo gemaakt met de bestaande ventilatie) of heeft dit helemaal geen nut meer aangezien de add-on toch alles perfect kan regelen? Ook een "zeer lage" onderste toerental?

DANK! Die add-on bestel ik sowieso dadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
GeeMoney schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:51:
[...]

Waar draait je HA op? Naast HA moet je dus ook een MQTT broker draaien die de berichten als het ware opvangt voor je. Vervolgens kan je die berichten “luisteren” of je kan gaan “praten” om die berichten dus zelf te sturen.
Klopt Ik zie nrg-itho- disconnected, not authorized. Ik had geen user aangemaakt. Heb nu de Fan er in, zag hier al enkele leuke dashboards deze nog even in HA maken :)

Bedankt, ik heb een nieuw speeltje in HA er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Net een appartement gekocht en ik zag dat ik ook een afzuigunit heb, waar hopelijk de module op past. Ik lees hier in het topic vooral over de CVE eco 2. Maar ik heb dus de CVE eco 2E: https://www.ithodaalderop...essional/product/545-5020

Iemand toevallig ervaring met dit specifieke model en de add on module? :)

Edit: Hmzz, zie nu dat mijn unit niet wordt ondersteund helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door spokje op 04-10-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
Er zit een hoop kennis in dit topic.
Uit de startpost:

Niet werkende modellen
- CVE met 9 pins aansluiting op 1 rij ipv 2x4 pin

Deze heb ik toevallig en er is al door diverse mensen gevraagd of dit toch kan, en tot nu toe is het antwoord nee lees ik.
De vraag die ik heb, weet iemand of deze box, zonder afstandsbediening, toch aan te sturen is door bijvoorbeeld te draaien aan een potmeter of op een andere manier, zonder afstandsbediening, deze op maximale afzuiging te zetten?
Dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Ik heb de add-on gekoppeld met de HRU 300 Eco en merkte gisteren en vandaag dat de bypass open ging omdat de binnentemperatuur boven de 21 graden kwam (Tdes).

Daarom de vraag: Veranderen jullie deze setting (nr. 5) nog actief tussen zomer en winter of is deze winst minimaal? In de zomer heb ik hem liever wat lager, want dan 'koelt' het wat meer af maar in de winter liever wat hoger omdat je niet onnodig warmte wilt verliezen op een zonnige mooie dag.

Standaard stond Tdes op 18 graden en dat vond ik wel laag eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Viper op 10-10-2024 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
Mr.Viper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:17:
Ik heb de add-on gekoppeld met de HRU 300 Eco en merkte gisteren en vandaag dat de bypass open ging omdat de binnentemperatuur boven de 21 graden kwam (Tdes).

Daarom de vraag: Veranderen jullie deze setting (nr. 5) nog actief tussen zomer en winter of is deze winst minimaal? In de zomer heb ik hem liever wat lager, want dan 'koelt' het wat meer af maar in de winter liever wat hoger omdat je niet onnodig warmte wilt verliezen op een zonnige mooie dag.

Standaar stond Tdes op 18 graden en dat vond ik wel laag eigenlijk.
Zomer op 19, winter op 22. Het voorkomt onnodig wisselen tussen zomer bypass en andere modi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 13:35
Mr.Viper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:17:

Standaar stond Tdes op 18 graden en dat vond ik wel laag eigenlijk.
Hier een HRU 350 en ik heb de summer temp onlangs op 21 gezet ipv 19.
Het probleem speelt niet zozeer overdag, maar dat een eenmaal geopende bypass 's nachts open blijft zolang de binnentemperatuur boven de 17 graden is (of maximaal 5 dagen), en dat wil je niet als je 's ochtends al moet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

janbrede schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:39:
[...]

Hier een HRU 350 en ik heb de summer temp onlangs op 21 gezet ipv 19.
Het probleem speelt niet zozeer overdag, maar dat een eenmaal geopende bypass 's nachts open blijft zolang de binnentemperatuur boven de 17 graden is (of maximaal 5 dagen), en dat wil je niet als je 's ochtends al moet stoken.
Heb je het dan over de 'Summer Night Boost Threshold (°C)' of de 'Desired inside temperature (°C)'?
Ik had het namelijk over de laatste maar wat ik heb geen idee wat die eerste dan doet.

Pagina: 1 ... 54 ... 63 Laatste