Ah das interessant, ik ben zelf nog een newbe in dit specifieke forum. Zou je, eventueel via dm, kunnen delen hoe je dat gedaan hebt?
Volgens mij niet, de 100% klopt op dat moment, alleen de "overzichts"pagina wordt niet geüpdate.stevenP schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:55:
[...]
Kan het zijn dat er 100% door de unit zelf 'bedacht' is, bijvoorbeeld door een sensor? Ik heb in MQTT soortgelijke verschillen gezien, maar kon dat wel corrigeren door een ander topic als leidend te nemen.
Nou, dat kan @AUijtdehaag beter uitleggen, hij heeft dit geregeld.Huub- schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:55:
Ah das interessant, ik ben zelf nog een newbe in dit specifieke forum. Zou je, eventueel via dm, kunnen delen hoe je dat gedaan hebt?
Nu (redelijk exact 3 uur nadat CO2 zo hoog was) zakt het toerental weer naar minimum niveau.
Dat zal dan wel de Itho logica zijn verwacht ik.
Is het een idee om dit topic te splitsen in een hru deel en een simpel centrale ventilatiedeel? Ik heb zelf een simpele cvs die ik monitor en soms aanstuur met de add-on en daarom volg ik dit topic, maar 90% van de berichten hier gaan over hru en zijn voor mij en ik vermoed vele anderen niet interessant.
Amenwlmpie schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:34:
Is het een idee om dit topic te splitsen in een hru deel en een simpel centrale ventilatiedeel? Ik heb zelf een simpele cvs die ik monitor en soms aanstuur met de add-on en daarom volg ik dit topic, maar 90% van de berichten hier gaan over hru en zijn voor mij en ik vermoed vele anderen niet interessant.
Nee dat was ondergetekende de veroorzaker van dacht ik.Grolsch schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:26:
[...]
Nou, dat kan @AUijtdehaag beter uitleggen, hij heeft dit geregeld.
Nu (redelijk exact 3 uur nadat CO2 zo hoog was) zakt het toerental weer naar minimum niveau.
Dat zal dan wel de Itho logica zijn verwacht ik.
Of het is toeval.
Maar zolang het met de add-on gedaan wordt is er toch geen reden om te splitsen ? Of je nu een warmtepomp of een hru aanstuurt, zolang het met de add-on te maken heeft is het denk ik handiger om het in 1 topic te houden om te voorkomen dat veel dezelfde vraagstukken komen omtrent de werking van de add-on in 2 topics ?wlmpie schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:34:
Hoi NoWorldOrder,NoWorldOrder! schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:13:
Zo, ik ben weer een heel eind gekomen met de homey en de WIFI module! Ondertussen de module volledig geïnstalleerd en een tweetal flows gemaakt om:
1. Automatische te schakelen op vocht meting
2. Handmatig de snelheid aan te passen
3. Alle waardes zichtbaar te maken als virtual device.
Resultaten bijgevoegd! (en voorbeeld flow van handmatige snelheid + automatische flow stoppen voor 10min
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zag dat jij een mooi scherm in Homey hebt waarop je het toerental van de fan hebt staan.
Kun je mij aangeven hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Ik heb helaas weinig te kennis van topics in MQTT en met wat kunst en vliegwerk heb ik dit wel bij ppmw voor elkaar kunnen krijgen (het is inderdaad geen co2 waarde, maar het geeft met deze code in ieder geval wel de waarde van pppmw) , maar wil graag iets soortgelijks voor de fan-snelheid.
_____
"measure_co2": {
"capability": "measure_co2",
"stateTopic": "itho/ithostatus",
"setTopic": "",
"valueTemplate": "$.ppmw",
"outputTemplate": "",
"displayName": "CO2"
}
Alvast bedankt voor je wijze woorden ;-)
Ger
[ Voor 3% gewijzigd door gervanlierop op 21-07-2024 20:24 ]
Topic itho/ithostatus bevat ook fanspeed. Bij mij zie ik:gervanlierop schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:22:
[...]
Hoi NoWorldOrder,
Ik zag dat jij een mooi scherm in Homey hebt waarop je het toerental van de fan hebt staan.
Kun je mij aangeven hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Ik heb helaas weinig te kennis van topics in MQTT en met wat kunst en vliegwerk heb ik dit wel bij ppmw voor elkaar kunnen krijgen (het is inderdaad geen co2 waarde, maar het geeft met deze code in ieder geval wel de waarde van pppmw) , maar wil graag iets soortgelijks voor de fan-snelheid.
_____
"measure_co2": {
"capability": "measure_co2",
"valueTemplate": "$.ppmw",
"displayName": "CO2"
}
Alvast bedankt voor je wijze woorden ;-)
Ger
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| temp: 28.2 hum: 47.1 ppmw: 11446 AirQuality (%): not available AirQbased on: 0 CO2level (ppm): not available Indoorhumidity (%): 47 Outdoorhumidity (%): not available Exhausttemp (°C): not available SupplyTemp (°C): not available IndoorTemp (°C): not available OutdoorTemp (°C): not available SpeedCap: 63488 BypassPos (%): not available FanInfo: auto ExhFanSpeed (%): 17 InFanSpeed (%): 0 RemainingTime (min): 0 PostHeat (%): not available PreHeat (%): not available InFlow (l sec): not available ExhFlow (l sec): not available Ventilation setpoint (%): 15 Fan setpoint (rpm): 676 Fan speed (rpm): 707 Error: 0 Selection: 7 Startup counter: 186 Total operation (hours): 29108 Absence (min): 0 Highest CO2 concentration (ppm): not available Highest RH concentration (%): 47 RelativeHumidity: 47.08 Temperature: 28.15 |
Daarna kan je filteren op wat je eruit pikt, zal in Homey ongeveer werken zoals in HA. Pak dit anders even via Youtube-tutorial of in het Homey-topic op.
In home assistant doe ik het zo (via configuration.yaml)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| sensor: - name: "RPM" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" icon: "mdi:speedometer" value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}" unique_id: "rpm" device: identifiers: "mv" |
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Hoi StevenP,
Dankjewel voor je reactie echter geeft rpm bij homey een foutmelding.
Ik heb de fanspeed (bij "Fan speed (rpm): 707") ook gezien maar om dit te 'vertalen' naar een code die door homey wordt begrepen is voor mij het probleem.
"measure_rpm" geeft helaas een foutmelding.
"measure_rpm": {
"capability": "measure_rpm",
"valueTemplate": "$.rpm",
"displayName": "rpm"
}
Ik heb de fanspeed (bij "Fan speed (rpm): 707") ook gezien maar om dit te 'vertalen' naar een code die door homey wordt begrepen is voor mij het probleem.
}
gokje?gervanlierop schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:55:
Hoi StevenP,
}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| "measure_rpm": { "capability": "fan speed (RPM)", "stateTopic": "itho/ithostatus", "setTopic": "", "valueTemplate": "$.rpm", "outputTemplate": "", "displayName": "rpm" } |
Dank voor je gokje, maar...
Helaas
Helaas
Alle info op de itho status pagina van de add-on is ook beschikbaar via mqtt via exact dezelfde naamgeving. Eventueel kun je met de gratis tool MQTT explorer kijken wat er precies op de mqtt server staat qua informatie.gervanlierop schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:55:
Hoi StevenP,
}
Als er "Fan speed (rpm): 707" staat, dan is de vertaling naar een Homey sensor (waarschijnlijk, ik heb geen Homey helaas) ongeveer als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| "measure_rpm": { "capability": "measure_rpm", "stateTopic": "itho/ithostatus", "setTopic": "", "valueTemplate": "$['Fan speed (rpm)']", "outputTemplate": "", "displayName": "rpm" } |
Dankjewel Arjen, maar helaas geeft ook deze code een foutmelding. Ik vermoed dat "measure_rpm" niet herkend wordt?arjenhiemstra schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:04:
[...]
Alle info op de itho status pagina van de add-on is ook beschikbaar via mqtt via exact dezelfde naamgeving. Eventueel kun je met de gratis tool MQTT explorer kijken wat er precies op de mqtt server staat qua informatie.
Als er "Fan speed (rpm): 707" staat, dan is de vertaling naar een Homey sensor (waarschijnlijk, ik heb geen Homey helaas) ongeveer als volgt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 "measure_rpm": { "capability": "measure_rpm", "stateTopic": "itho/ithostatus", "setTopic": "", "valueTemplate": "$['Fan speed (rpm)']", "outputTemplate": "", "displayName": "rpm" }
Ik zag bij [NoWorldOrder] een schermprintje met de RPM daarop, dus er moet iets zijn waardoor dit doorgegeven wordt. Ik geef (nog) niet op ;-)
https://tweakers.net/i/OF...M9dYuXTb.png?f=user_large
[ Voor 15% gewijzigd door gervanlierop op 22-07-2024 09:15 ]
Ik heb geen Homey maar met "geeft een foutmelding" zonder de foutmelding te noemen kan niemand iets.gervanlierop schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:09:
[...]
Dankjewel Arjen, maar helaas geeft ook deze code een foutmelding. Ik vermoed dat "measure_rpm" niet herkend wordt?
Ik zag bij [NoWorldOrder] een schermprintje met de RPM daarop, dus er moet iets zijn waardoor dit doorgegeven wordt. Ik geef (nog) niet op ;-)
https://tweakers.net/i/OF...M9dYuXTb.png?f=user_large
@arjenhiemstra : is het een optie om bij. MQTT payload te laten loggen via Debug optie? Met HA is dat niet nodig maar misschien wel handig voor degene met beperkte kennis / Domoticz or Homey?
Het is uiteraard beter om gewoon werkende voorbeelden te hebben op de Wiki denk ik.
@smesjz dan loopt je hele log vol toch? Met updates iedere ~10s gaat het hard.
Ik blijf aanraden even mqtt-explorer te installeren, kan je alles keurig voorbij zien komen. Ook kan je, als test, bepaalde zaken publiceren. Daarmee sluit je uit dat het probleem "bij Homey ligt"
Open source, zonder meuk, werkt turbo.
Laten we de Homey-specifieke zaken even in het Homey topic houden, hooguit hier even de recap / oplossing crossposten.
Ik blijf aanraden even mqtt-explorer te installeren, kan je alles keurig voorbij zien komen. Ook kan je, als test, bepaalde zaken publiceren. Daarmee sluit je uit dat het probleem "bij Homey ligt"
Open source, zonder meuk, werkt turbo.
Laten we de Homey-specifieke zaken even in het Homey topic houden, hooguit hier even de recap / oplossing crossposten.
Maar het beetje zelfde met de debug levels bij Debug scherm, je zet alleen debug aan als je het nodig hebt omdat anders je log vol loopt.stevenP schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:47:
@smesjz dan loopt je hele log vol toch? Met updates iedere ~10s gaat het hard.
MQTT Explorer kan natuurlijk ook maar iets built-in scheelt weer wat stappen.
Ik heb gisteren mqtt explorer geïnstalleerd en zie daar inderdaad diverse zaken van de itho over fan-snelheid voorbij komen (vergelijkbaar met de waarden die bij de web-pagina van de NRG zijn te vinden.
Dit zijn echter dezelfde omschrijvingen van de items zoals hier al genoemd en door mij geprobeerd.
Ik heb het vermoeden dat het in de naamgeving van het betreffende item zit (die wellicht anders moet zijn dan zoals deze in de code uit explorer uitgestuurd wordt) of de juiste de schrijfwijze ligt mbt het gebruik van spaties in die code. (wat voor mij iets onbekend is).
Als ik in de webpagina van de Wifi module bij status kijk, dan zie ik daar ook diezelfde termen staan zoals Dim, Temp en hum. Zo moet "hum" als de item-code gebruikt worden met "measure_humidity".
-code-
"measure_humidity": {
"capability": "measure_humidity",
"valueTemplate": "$.hum",
"displayName": "Humidity"
}
-code-
Ik zoek dus de juiste termen die ik daarin kan gebruiken om de data die bij "Fan speed (rpm)" wordt uitgestuurd.
Natuurlijk wil ik dat graag ook zelf leren en een tip waar ik de juiste omzetting o.i.d. kan vinden wordt natuurlijk erg gewaardeerd ;-)
(ps: de foutmeldingen zijn helaas niet echt consistent en geven niet veel houvast, zie onderstaand voorbeeld nadat ik de voorgestelde code van Arjen erbij heb gezet)
Dit zijn echter dezelfde omschrijvingen van de items zoals hier al genoemd en door mij geprobeerd.
Ik heb het vermoeden dat het in de naamgeving van het betreffende item zit (die wellicht anders moet zijn dan zoals deze in de code uit explorer uitgestuurd wordt) of de juiste de schrijfwijze ligt mbt het gebruik van spaties in die code. (wat voor mij iets onbekend is).
Als ik in de webpagina van de Wifi module bij status kijk, dan zie ik daar ook diezelfde termen staan zoals Dim, Temp en hum. Zo moet "hum" als de item-code gebruikt worden met "measure_humidity".
-code-
}
-code-
Ik zoek dus de juiste termen die ik daarin kan gebruiken om de data die bij "Fan speed (rpm)" wordt uitgestuurd.
Natuurlijk wil ik dat graag ook zelf leren en een tip waar ik de juiste omzetting o.i.d. kan vinden wordt natuurlijk erg gewaardeerd ;-)
(ps: de foutmeldingen zijn helaas niet echt consistent en geven niet veel houvast, zie onderstaand voorbeeld nadat ik de voorgestelde code van Arjen erbij heb gezet)
/f/image/fYEzM1JQSkMNquk1gtfUOYfB.png?f=fotoalbum_large)
@AUijtdehaag kun je hier ook vertellen hoe we in HA meer info kunnen zien? Of kan ik het ergens in dit forum terug vinden?AUijtdehaag schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:02:
[...]
Nee dat was ondergetekende de veroorzaker van dacht ik.
Of het is toeval.
@Huub-
Nou ik heb een itho.yaml gemaakt.
configuration.yaml
itho.yaml: (in packages)
Nou ik heb een itho.yaml gemaakt.
configuration.yaml
YAML:
1
2
| homeassistant: packages: !include_dir_named packages |
itho.yaml: (in packages)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 # Itho daalderop MV www.nrgwatch.nl mqtt: fan: - name: itho_cve unique_id: itho-cve json_attributes_topic: itho/ithostatus device: identifiers: "mv" name: "Itho CVE" manufacturer: "Itho Daalderop" model: "CVE-S ECO" # ip adress of the wifi add-on configuration_url: "http://192.168.5.26" availability_topic: itho/lwt state_topic: itho/state # is de fan speed 0 dan is de state''off', bij groter dan 0 is ie 'on' state_value_template: "{% if (value | int) > 0 %}ON{% else %}OFF{% endif %}" command_topic: itho/cmd # de on/off knop in HA zet de fan speed op 0 (off) of op "low" (on) command_template: '{% if value == "OFF" %}{ "speed":"0" }{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}' percentage_command_topic: itho/cmd percentage_state_topic: itho/state percentage_value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}" percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}' preset_mode_command_topic: itho/cmd preset_mode_command_template: > {%- if value == "Low" %}{{"low"}} {%- elif value == "Medium" %}{{"medium"}} {%- elif value == "High" %}{{"high"}} {%- elif value == "Timer 10min" %}{{"timer1"}} {%- elif value == "Timer 20min" %}{{"timer2"}} {%- elif value == "Timer 30min" %}{{"timer3"}} {%- elif value == "Max" %}{{(100*255/100)|round(0)}} {%- endif -%} preset_modes: - "Low" - "Medium" - "High" - "Timer 10min" - "Timer 20min" - "Timer 30min" - "Max" preset_mode_state_topic: itho/state preset_mode_value_template: > {% set valuepct = 100*(value | int)/255|round(0) %} {%- if valuepct >= 20 and valuepct <= 27 %}Low {%- elif valuepct >= 46 and valuepct <= 53 %}Medium {%- elif valuepct >= 77 and valuepct <= 83 %}High {%- elif valuepct >= 97 %}Max {%- endif -%} sensor: - name: "temperatuur" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value_json['temp'] }}" unique_id: "itho_cve_temp" device: identifiers: "mv" icon: mdi:thermometer - name: "luchtvochtigheid" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json['hum'] }}" unique_id: "itho_cve_hum" device: identifiers: "mv" icon: mdi:water-percent - name: "ppmw" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "" value_template: "{{ value_json['ppmw'] }}" unique_id: "itho_cve_ppmw" device: identifiers: "mv" # icon: mdi:water-percent - name: "toerental" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}" unique_id: "itho_cve_rpm" device: identifiers: "mv" icon: mdi:chart-bell-curve-cumulative - name: "toerental instelling" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}" unique_id: "itho_cve_rpm" device: identifiers: "mv" icon: mdi:arrow-oscillating - name: "CO2" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "ppm" value_template: "{{ value_json['Highest CO2 concentration (ppm)'] }}" unique_id: "itho_cve_co2" device: identifiers: "mv" icon: mdi:molecule-co2 - name: "ventilatie instelling" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] }}" unique_id: "itho_cve_ventilation_setpoint" device: identifiers: "mv" icon: mdi:speedometer - name: "selectie" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "" value_template: "{{ value_json['Selection'] }}" unique_id: "itho_cve_ventilation_selection" device: identifiers: "mv" icon: mdi:speedometer - name: "Bedrijfsuren" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "" value_template: "{{ value_json['Total operation (hours)'] }}" unique_id: "itho_cve_total_operating_hours" device: identifiers: "mv" icon: mdi:clock-time-three-outline sensor: - platform: template sensors: itho_cve_ventilatie_stand: friendly_name: "Ventilatie stand" value_template: "{{ state_attr('fan.itho_cve_itho_cve', 'preset_mode') }}" icon_template: mdi:fan script: #-----Mechanical ventilation presets mv_preset_absent: alias: MV preset absent icon: mdi:fan-speed-a sequence: - service: fan.set_preset_mode target: entity_id: fan.itho_cve_itho_cve data: preset_mode: Low mv_preset_low: alias: MV preset low icon: mdi:fan-speed-1 sequence: - service: fan.set_preset_mode target: entity_id: fan.itho_cve_itho_cve data: preset_mode: Medium mv_preset_medium: alias: MV preset medium icon: mdi:fan-speed-2 sequence: - service: fan.set_preset_mode target: entity_id: fan.itho_cve_itho_cve data: preset_mode: High mv_preset_high: alias: MV preset high icon: mdi:fan-speed-3 sequence: - service: fan.set_preset_mode target: entity_id: fan.itho_cve_itho_cve data: preset_mode: Max mv_preset_timer1: alias: MV preset 10min icon: mdi:fan-speed-3 sequence: - service: fan.set_preset_mode target: entity_id: fan.itho_cve_itho_cve data: preset_mode: Timer 10min mv_preset_timer2: alias: MV preset 20min icon: mdi:fan-speed-3 sequence: - service: fan.set_preset_mode target: entity_id: fan.itho_cve_itho_cve data: preset_mode: Timer 20min mv_preset_timer3: alias: MV preset 30min icon: mdi:fan-speed-3 sequence: - service: fan.set_preset_mode target: entity_id: fan.itho_cve_itho_cve data: preset_mode: Timer 30min
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2024 15:03 ]
Kom op jongens, ook zelf even moeite doenHuub- schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:45:
[...]
@AUijtdehaag kun je hier ook vertellen hoe we in HA meer info kunnen zien? Of kan ik het ergens in dit forum terug vinden?
Staat in meerdere replies hier in het topic, en ook beschreven in de zéér uitgebreide Wiki van @arjenhiemstra .
Onderandere hierrr terug te lezen.
(vervolg) bericht was te lang
Met een lovelace menu
:strip_exif()/f/image/7UzsxYnfMNbPtMSp1UTlBCCD.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de indruk dat de ventilatiestand uitlezing via mqtt een beetje buggy is / lijkt niet altijd te reageren.
Met een lovelace menu
Met in hacs een custom-button card is dit het resultaat.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 title: Itho path: itho cards: - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card name: Laag styles: card: - height: 150px icon: mdi:fan-auto size: 75% show_state: true state: - operator: template value: | [[[ return states['sensor.itho_ventilatie_instelling'].state == "2" ]]] color: darkcyan tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_absent - type: custom:button-card name: Midden styles: card: - height: 150px icon: mdi:fan-speed-1 size: 75% show_state: true state: - operator: template value: | [[[ return states['sensor.itho_ventilatie_instelling'].state == "44" ]]] color: darkcyan - operator: default tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_low - type: custom:button-card name: Hoog styles: card: - height: 150px icon: mdi:fan-speed-2 size: 75% show_state: true state: - operator: template value: | [[[ return states['sensor.itho_ventilatie_instelling'].state == "85" ]]] color: darkcyan tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_medium - type: custom:button-card name: Max styles: card: - height: 150px icon: mdi:fan-speed-3 size: 75% show_state: true state: - operator: template value: | [[[ return states['sensor.itho_ventilatie_instelling'].state == "99" ]]] color: darkcyan tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_high - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card name: Timer 10 min styles: card: - height: 100px icon: mdi:speedometer-slow size: 50% show_state: true state: - operator: template value: | [[[ return states['sensor.itho_ventilatie_instelling'].state == "2" ]]] color: darkcyan tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_timer1 - type: custom:button-card name: Timer 20 min styles: card: - height: 100px icon: mdi:speedometer-medium size: 50% show_state: true state: - operator: template value: | [[[ return states['sensor.itho_ventilatie_instelling'].state == "44" ]]] color: darkcyan - operator: default tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_timer2 - type: custom:button-card name: Timer 30 min styles: card: - height: 100px icon: mdi:speedometer size: 50% show_state: true state: - operator: template value: | [[[ return states['sensor.itho_ventilatie_instelling'].state == "85" ]]] color: darkcyan tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_timer3 - type: entities entities: - entity: fan.itho_cve_itho_cve name: Itho ventilator - entity: sensor.itho_toerental name: Itho toerental - entity: sensor.itho_co2 name: Itho Co2 - entity: sensor.itho_luchtvochtigheid name: Itho luchtvochtigheid - entity: sensor.itho_temperatuur name: Itho temperatuur - entity: sensor.itho_ventilatie_instelling name: Itho ventilator instelling - entity: sensor.itho_ppmw name: Itho ppmw - entity: sensor.itho_bedrijfsuren name: Itho bedrijfsuren - entity: sensor.itho_selectie name: Itho selectie - entity: sensor.itho_cve_ventilatie_stand - type: vertical-stack cards: - type: history-graph hours_to_show: 2 entities: - entity: sensor.itho_co2 name: Co2 - entity: sensor.itho_ventilatie_instelling name: Ventilatie instelling - entity: sensor.itho_cve_ventilatie_stand
:strip_exif()/f/image/7UzsxYnfMNbPtMSp1UTlBCCD.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de indruk dat de ventilatiestand uitlezing via mqtt een beetje buggy is / lijkt niet altijd te reageren.
Ik vrees dat dit meer een vraag begint te worden voor het Homey en/of MQTT Hub plugin forum tenzij.gervanlierop schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:48:
Ik heb gisteren mqtt explorer geïnstalleerd en zie daar inderdaad diverse zaken van de itho over fan-snelheid voorbij komen (vergelijkbaar met de waarden die bij de web-pagina van de NRG zijn te vinden.
-code-
}
-code-
[Afbeelding]
Het lijkt iets met de syntax te maken te hebben maar het kan ook een MQTT hub bug zijn, iets homey specifieks etc. Moeilijk in te schatten.
Enige wat ik nog zou kunnen verzinnen is de settubgs "Normalize keys" op on zetten op de add-on. De labels veranderen dan waardoor ze wellicht makkelijker in Homey te parsen zijn.
Dit topic gaat met name over de add-on, de verschillende toepassingen en de ontwikkeling daarvan en dat zal wat mij betreft ook zo blijven.wlmpie schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:34:
Door de tijd heen verschuift de aandacht van het ene naar het andere itho product en dat is prima. Als er een behoefte is een topic te maken specifiek voor een productlijn dan kan dat uiteraard. Zo is ook een apart WPU ontstaan. Ik kan de link ook in de startpost opnemen zoals dat met het WPU topic nu ook het geval is.
Heb je hier inmiddels een oplossing voor? @arjenhiemstra zou met mij meekijken alleen denk ik door zijn ziektebed niet van gekomen.ViezeVis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:27:
Is het normaal bij de module dat zodra je de rft ABs gebruikt, je daarna via de webinterface de speed niet meer kunt bedienen?
/Edit ff wat meer info. Lijkt wel op de issues van @makooy (makooy in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module").
Gaat om een Itho CVE Eco
Module: itho-wifi
Ventilation level staat op 0% op Itho Status page. I2C is connected. Springt daarna wel op hoogste stand naar 100%, fans etpoint en speed wijzigt ook.
Mijn mid-knop op de AB werkt soms wel, soms niet. Bij beiden ABs gebeurt dit gek genoeg.
Na reboot module werkt het. Totdat ik de RF gebruik.
Moet nog steeds de itho box regelmatig herstarten om de itho-wifi weer wat te laten doen.
Normalize keys geeft inderdaad andere labels zonder spaties en ipv daarvan een -teken in de explorer maar ook die worden nog niet geaccepteerd. Ik zal nog steeds iets niet goed doen in de syntaxarjenhiemstra schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:20:
[...]
Ik vrees dat dit meer een vraag begint te worden voor het Homey en/of MQTT Hub plugin forum tenzij.
Het lijkt iets met de syntax te maken te hebben maar het kan ook een MQTT hub bug zijn, iets homey specifieks etc. Moeilijk in te schatten.
Enige wat ik nog zou kunnen verzinnen is de settubgs "Normalize keys" op on zetten op de add-on. De labels veranderen dan waardoor ze wellicht makkelijker in Homey te parsen zijn.
Ik had inderdaad nog enige hoop dat er meer forumgebruikers (zoals NoWorldOrder) zijn die een voorbeeld hebben hiervan.
Een aparte topic zou denk ik wel handig zijn, zeker voor de newbies zoals ik die best moeite hebben om de juiste informatie te vinden :-)
In ieder geval bedankt zover!
Ik heb een tijd geleden via enri.nl een ITHO Connect bordje besteld. In mijn vorige woning was het nooit gelukt om deze te pairen met de CVE-S. Nu woon ik sinds kort in een andere woning en hier heb ik een nieuwe CVE-S unit opgehangen. Ik dacht, laten we het nogmaals opnieuw proberen. Ik heb er een nieuwe ESP Easy firmware op geflashed en diverse handleidingen nagezocht, maar het pairen wil maar niet werken. Ik kan in de logging wel mijn huidige remote zien en de state wordt ook overgenomen, maar pairen met de unit ho maar. Spanningsloos gemaakt, het 1111 commando uitsturen, maar niks lijkt te werken. Heeft iemand nog een idee? Qua pinnen zou het goed moeten staan als ik de trace volg op het PCB én ik zie dus de commando’s van de remote wel.
Ik heb nog even vakantie, maar ik zal volgende week even voor je kijken!gervanlierop schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:48:
[...]
Normalize keys geeft inderdaad andere labels zonder spaties en ipv daarvan een -teken in de explorer maar ook die worden nog niet geaccepteerd. Ik zal nog steeds iets niet goed doen in de syntax
Ik had inderdaad nog enige hoop dat er meer forumgebruikers (zoals NoWorldOrder) zijn die een voorbeeld hebben hiervan.
Een aparte topic zou denk ik wel handig zijn, zeker voor de newbies zoals ik die best moeite hebben om de juiste informatie te vinden :-)
In ieder geval bedankt zover!
Al enkele jaren maak ik gebruik van de non-CVE module op mijn Itho Daaldrop WPU 65 (2011). Informatie wordt gepresenteerd via Home Assistent en geeft een goed beeld van de werking van de warmtepomp.
Wat ik nog graag wil automatiseren is de mogelijkheid om de “mode” te selecteren. Het gebeurd regelmatig dat we via de thermostaat de “boost” mode kiezen om het watervat te vullen. Het zou perfect zijn als ik dit via de API kan kiezen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank.
Wat ik nog graag wil automatiseren is de mogelijkheid om de “mode” te selecteren. Het gebeurd regelmatig dat we via de thermostaat de “boost” mode kiezen om het watervat te vullen. Het zou perfect zijn als ik dit via de API kan kiezen.
Bij voorbaat dank.
mijn module non-cve doet niks meer. hij maakt met de in de handleiding beschreven handeldingen ook geen wifi ap.
nu wilde ik de firmware er opnieuw op flashen, om dat te proberen, maar ik kan nergens de bestanden vinden en hoe ik dit kan doen.
alle esp32 tooltjes verwachten 3 bestandjes, maar op github staat er maar 1.
kan iemand mij hiermee verder helpen?
nu wilde ik de firmware er opnieuw op flashen, om dat te proberen, maar ik kan nergens de bestanden vinden en hoe ik dit kan doen.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Ook ik heb last van als je de afstandsbediening gebruikt dat er dan niks meer binnen komt of kan versturen via wifi, het werkt weer wel als ik op de automaat knop druk van de afstands bediening, draai de laatste firmware en het is een cve-s eco box, is hier al een oplossing voor?
Komop hey, zowel in Openingspost als de Wiki staat dit uitgebreid beschreven. Da's de eerste stap toch, als tweaker?wolfpins schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:46:
Ook ik heb last van als je de afstandsbediening gebruikt dat er dan niks meer binnen komt of kan versturen via wifi, het werkt weer wel als ik op de automaat knop druk van de afstands bediening, draai de laatste firmware en het is een cve-s eco box, is hier al een oplossing voor?
Ben er niet super bekend mee (WP variant), maar is dit wel mogelijk met een fysieke remote? In dat geval kijken of je een extra als virtuele remote kan registrerenmvtslot schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:19:
Al enkele jaren maak ik gebruik van de non-CVE module op mijn Itho Daaldrop WPU 65 (2011). Informatie wordt gepresenteerd via Home Assistent en geeft een goed beeld van de werking van de warmtepomp.
Bij voorbaat dank.
Je kunt best even vragen in het WPU topic: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringenmvtslot schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:19:
Bij voorbaat dank.
Eerlijk gezegd weet ik niet uit mijn hoofd of je boost kan activeren met manual control. Ik ben zelf nu op vakantie, kan het bij terugkomst wel even uitzoeken.
Maar wie weet heeft iemand anders daar het antwoord.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik heb dus een CVE-Silent afzuiging, en sinds een tijdje ook zo'n wifi module waardoor ik perfect alles kan uitlezen en aansturen via HA of webinterface.
Gisteren begon de Itho "ineens" vol gas te draaien, en ik kon zien dat in ieder geval niet CO2 de trigger was, maar ik verwacht de RV.
Als ik de logfiles terug kijk zou dit iets van 55% zijn
Kan ik ergens zien of instellen bij hoeveel %RV de unit naar 100% gaat
Gisteren begon de Itho "ineens" vol gas te draaien, en ik kon zien dat in ieder geval niet CO2 de trigger was, maar ik verwacht de RV.
Dag, Dit betreft de intergratie van de Itho wifi module in Homeassistant.
Het werkt, en ik krijg de nodige gegevens binnen.
Homeassistant heeft ook zelf de itho wifi module gedetecteerd. (nrg-itho-8174 fan)
Het enige wat ik niet snap is dat ik bv zie "binary_sensor.none_itho_bypass" en niet "binary_sensor.itho_bypass"
Heeft ongetwijfeld met Homeassistant te maken, maar ik kan nergens zinvolle informatie hierover vinden.
Hebben jullie dit ook, of weten jullie hoe ik die "none" wegkrijg?
Het werkt, en ik krijg de nodige gegevens binnen.
Homeassistant heeft ook zelf de itho wifi module gedetecteerd. (nrg-itho-8174 fan)
Het enige wat ik niet snap is dat ik bv zie "binary_sensor.none_itho_bypass" en niet "binary_sensor.itho_bypass"
Heeft ongetwijfeld met Homeassistant te maken, maar ik kan nergens zinvolle informatie hierover vinden.
Hebben jullie dit ook, of weten jullie hoe ik die "none" wegkrijg?
- Itho Box Itho Bypass binary_sensor.none_itho_bypass MQTT
- Itho Box Itho HRU 350 fan.itho_box_itho_hru_350 MQTT
- nrg-itho-8174 fan fan.nrg_itho_8174_fan MQTT
- Itho Box Itho HRU Actual Exhaust Fan sensor.none_itho_hru_actual_exhaust_fan MQTT
- Itho Box Itho HRU Actual mode sensor.none_itho_hru_actual_mode MQTT
- Itho Box Itho HRU Actual Supply Fan sensor.none_itho_hru_actual_supply_fan MQTT
- Itho Box Itho HRU Exhaust temp sensor.none_itho_hru_exhaust_temp MQTT
- Itho Box Itho HRU Supply temp sensor.none_itho_hru_supply_temp MQTT
Dag,
Inmiddels heb ik alle entities hernoemd en dat ging goed.
Wel vraag ik mij af hoe het komt dat er initieel "sensor.none_" staat.
Inmiddels heb ik alle entities hernoemd en dat ging goed.
Wel vraag ik mij af hoe het komt dat er initieel "sensor.none_" staat.
Op de config site is het kopje "itho settings" en daar kan je dit soort parameters aanpassen. Let wel op, dat zijn wel firmware settings dus je kan er een hoop mee slopen 🙂Grolsch schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:39:
Ik heb dus een CVE-Silent afzuiging, en sinds een tijdje ook zo'n wifi module waardoor ik perfect alles kan uitlezen en aansturen via HA of webinterface.
Tnx, dat is inderdaad wat ik zoek.stevenP schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:18:
[...]
Op de config site is het kopje "itho settings" en daar kan je dit soort parameters aanpassen. Let wel op, dat zijn wel firmware settings dus je kan er een hoop mee slopen 🙂
Dom van me dat ik dat zelf niet gezien heb
Is er ook ergens documentatie wat welke parameter betekend? Veel ziet er logisch uit, maar niet alles is me duidelijk, vooral de rv / co2 aansturing
Natuurlijk heb ik de handleiding gelezen en alles gedaan wat er staat maar het werkt gewoon niet,,na bediening met de AB niet meer te bedienen via homeassistant, ik hoop dat iemand hier het antwoord op heeft.stevenP schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:58:
[...]
Komop hey, zowel in Openingspost als de Wiki staat dit uitgebreid beschreven. Da's de eerste stap toch, als tweaker?
Bron: wikiwolfpins schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:24:
[...]
Natuurlijk heb ik de handleiding gelezen en alles gedaan wat er staat maar het werkt gewoon niet,,na bediening met de AB niet meer te bedienen via homeassistant, ik hoop dat iemand hier het antwoord op heeft.
[Qoute]
The correct mode setting can be forced by sending a type 2 auto or medium command before a type 1 command. The origin of this command can be either a physical remote or a virtual remote.
This medium/auto/3 mode setting can be automated by switching on the "Force medium mode" option. For this to work, make sure the virtual remote with index 0 is registered with your itho.
[/]
Dus:
-zorg dat je een virtual remote registreert
-zet het vinkje bij "force medium mode" aan
-geniet

Zoals ik al zei dat heb ik allemaal zo gedaan en nog werkt het niet
Hi Arjen,arjenhiemstra schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:48:
[...]
Iemand die dit eerder heeft gehad? Ik heb geen flauw idee wat dit zou kunnen zijn helaas.
Als je even een mail stuurt dan zorg ik dat je een andere add-on krijgt om mee te testen. Diegene die niet werkt kun je dan terugsturen als alles weer werkt (en misschien nog ff iets langer wachten totdat het helemaal goed werkt ;-))
Heb het inmiddels weer aan de praat nadat ik er wat tijd voor heb vrijgemaakt, ook geen H1 error meer.
Firmware van de HRU300 heb ik ook geupdate, was even spannend maar dat werkt ook gewoon weer prima, merk wel dat sinds de update de fan niet echt meer bijschiet wanneer de Co2 hoger wordt - even in de gaten houden dus.
Enige is wel dat de auto/autonight nog steeds niet werkt, vreemde is ook dat bij het koppelen van de rf remote van de addon de unit ook geen fanspin gaf maar vervolgens werkt low/med/high wel.
Had je trouwens al een idee hoe je die rf header codes kon bijstellen per remote?
Zou top zijn als je zou willen kijken. Bij voorbaat dank!vliegnerd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:48:
[...]
Je kunt best even vragen in het WPU topic: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen
Eerlijk gezegd weet ik niet uit mijn hoofd of je boost kan activeren met manual control. Ik ben zelf nu op vakantie, kan het bij terugkomst wel even uitzoeken.
Maar wie weet heeft iemand anders daar het antwoord.
lets break it down. "het werkt niet" kunnen wij natuurlijk niet zoveel mee.wolfpins schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:54:
Zoals ik al zei dat heb ik allemaal zo gedaan en nog werkt het niet
1) heb je de V remote toegevoegd, en grondig getest of deze goed werkt?
2) in welke modus staat je fan op het moment dat hij 'niet luisterd'?
3) wat voor commando stuur je precies / welke knoppen draai je aan?
Vrijwel altijd heeft het iets te maken met de stand van je fan, er is ook altijd een oplossing, net even de juiste commando’s versturen. Hier staat wat meer info daarover om het te analyseren:wolfpins schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:46:
https://github.com/arjenh...eed-command-does-not-work
Ja ik heb zeker een idee en idd de headers zijn anders bij klassieke one way remote commando’s (rft-cve, rft-auto) en bi-directionele remotes (rft-CO2, rft-auto N) nadat het join proces gedaan is. Ik ga het zeker fixen durft ik te zeggen. Ben nu alleen ff met vakantie dus kan iets langer duren. (Wel zo ongeveer alles mee wat ik nodig heb dus als iedereen vroeg op 1 oor ligt ga er er wss onder de Franse sterren nog ff mee aan de slag 😊)joon schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:20:
[...]
Hi Arjen,
Heb het inmiddels weer aan de praat nadat ik er wat tijd voor heb vrijgemaakt, ook geen H1 error meer.
Firmware van de HRU300 heb ik ook geupdate, was even spannend maar dat werkt ook gewoon weer prima, merk wel dat sinds de update de fan niet echt meer bijschiet wanneer de Co2 hoger wordt - even in de gaten houden dus.
Enige is wel dat de auto/autonight nog steeds niet werkt, vreemde is ook dat bij het koppelen van de rf remote van de addon de unit ook geen fanspin gaf maar vervolgens werkt low/med/high wel.
Had je trouwens al een idee hoe je die rf header codes kon bijstellen per remote?
Tip, na het ophalen van alle settings kun je ze downloaden vanaf diezelfde pagina in een json bestand. Dan heb je iig de info waarmee je de settings weer kunt herstellen indien nodigstevenP schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:18:
[...]
Op de config site is het kopje "itho settings" en daar kan je dit soort parameters aanpassen. Let wel op, dat zijn wel firmware settings dus je kan er een hoop mee slopen 🙂
Hier staan de firmware bestanden:pc_freak1 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:50:
mijn module non-cve doet niks meer. hij maakt met de in de handleiding beschreven handeldingen ook geen wifi ap.
https://github.com/arjenh..._files/unified_hw2_noncve
Als je echt via usb moet flashen (dat zou de eerste keer zijn dat dit nodig is en de fail save procedure niet werkt) heb je idd een bootloader en partition file nodig. Die zijn niet ingechecked op GitHub maar als je de repo download en compiled met platformio worden deze automatisch gegenereerd. Je zou rechtstreeks vanuit platformio moeten kunnen flashen. Eventueel kun je de build versie (dev, release etc) nog aanpassen via het platformio.ini bestand en ook de serial poort aanpassen maar als dat goed is zou dat niet nodig moeten zijn.
Mocht het allemaal toch niet lukken dan mag je de module altijd opsturen en dan regel ik dat kosteloos voor je.
Inmiddels heb ik de Add-on al een jaar in gebruik en ben ik er zeer tevreden over. (Thanks Arjen!)
Mij viel wel iets op, en dat is dat de luchtvochtigheidswaarde niet constant is.
Heeft iemand hier ervaring mee, of heb ik een kapotte sensor in de unit zitten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/PuAuzhPjsXpxAPsb8jlssN08.png?f=user_large)
De gele, golvende lijn is de waardes die de unit doorgeeft via MQTT
Mij viel wel iets op, en dat is dat de luchtvochtigheidswaarde niet constant is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PuAuzhPjsXpxAPsb8jlssN08.png?f=user_large)
Omdat het kan.....
Volgens mij staat mijn interval (veel) hoger, maar ik heb zeker ook fluctuerende waardes van een paar procent.Helixon schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:04:
Inmiddels heb ik de Add-on al een jaar in gebruik en ben ik er zeer tevreden over. (Thanks Arjen!)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/E8Ho8fMF9RKtZNPjyr88moHU.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens nog een last van gehad met automations oid, omdat de trend toch wel echt naar boven cq beneden is. Maar inderdaad, wel bijzonder..
Ik ben nu een wat complexere automation aan het maken die kijkt naar hoeveel het percentage omhoog of omlaag gegaan is en stuurt a.d.h.v die waarde de afzuiging aan. Vandaar dat mij dit opviel.stevenP schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:19:
[...]
Volgens mij staat mijn interval (veel) hoger, maar ik heb zeker ook fluctuerende waardes van een paar procent.[Afbeelding]
Overigens nog een last van gehad met automations oid, omdat de trend toch wel echt naar boven cq beneden is. Maar inderdaad, wel bijzonder..
Als ik dezelfde sample periode pak als jij fluctueert het veel meer.
:strip_exif()/f/image/8Vi2iJ2RIdsmAX10ti51gvcW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben wel benieuwd waar dit vandaan komt..
Omdat het kan.....
Hoi,
Ik heb de CVE Wifi addon zojuist geïnstalleerd en geconfigureerd via de webinterface, en het werkt!
We bedienen de CVE unit met een draadloze spider thermostaat. Deze werkt alleen als RF-remote voor de ventilatiebox, de andere onderdelen van de spider worden dus niet gebruikt. Waarom dit zo is weet ik niet, maar de situatie was al zo bij de vorige bewoners. Ik dacht dat dit geen probleem zou zijn i.c.m. de add-on.
Nou heb ik na installatie geprobeerd de spider te koppelen (eerst afgemeld van de unit) onder het RF-gedeelte in de webinterface, maar dit lukt niet. De remote wordt herkend, maar de spider zelf toont een paar seconden twee streepjes en gaat daarna weer terug naar het selectiescherm met 3 iconen (ventilatie, temperatuur, huis). Hier moet je aangeven dat je op een ventilatiebox wilt aanmelden door het ventilatie icoon te selecteren.
Later las ik in dit topic dat de spider nog niet ondersteund werd, maar dat er in de beta-versie van de firmware iets van spider was toegevoegd. Dus, ik heb de beta firmware geïnstalleerd. Nu wordt de spider ook daadwerkelijk als spider gedetecteerd in het overzicht, maar de spider zelf wil nog steeds niet pairen.
De sticker in de spider:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ahfBCY2RGaRw53fdeONnxGxP.jpg?f=user_large)
De regel in de RF-module:
:strip_exif()/f/image/P7YJXTbXwFugnCsdfJXXTsNm.jpg?f=fotoalbum_large)
Debug Level 2 na starten pairing mode (vóór het kiezen van een van de drie iconen):
Debug Level 2 na activeren pairing voor ventilatiebox:
Als ik de spider weer pair met de CVE, dan komt er (ipv de twee streepjes) het cijfer 5 in het display.
Vervolgens gaat de ventilatiebox kortstondig op hoog niveau draaien, en gaat weer terug naar zacht.
De spider toont nu de knoppen in het display om de CVE op stand 1/2/3/auto of timer te zetten.
Dit staat er dan in RF debug Level 2:
Mijn vermoeden is dat de spider/remote niet de juiste response code ontvangt van de CC1101 RF-module om de pairing te voltooien, maar ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen. Heeft iemand een idee?
Natuurlijk is het eenvoudiger om de spider gewoon in de kliko te mieteren en een gewone RF-remote van Itho aan te schaffen, maar ze zijn echt achterlijk duur en daarnaast vind ik de spider er veel mooier uit zien 🙈.
Ik heb de CVE Wifi addon zojuist geïnstalleerd en geconfigureerd via de webinterface, en het werkt!
We bedienen de CVE unit met een draadloze spider thermostaat. Deze werkt alleen als RF-remote voor de ventilatiebox, de andere onderdelen van de spider worden dus niet gebruikt. Waarom dit zo is weet ik niet, maar de situatie was al zo bij de vorige bewoners. Ik dacht dat dit geen probleem zou zijn i.c.m. de add-on.
Nou heb ik na installatie geprobeerd de spider te koppelen (eerst afgemeld van de unit) onder het RF-gedeelte in de webinterface, maar dit lukt niet. De remote wordt herkend, maar de spider zelf toont een paar seconden twee streepjes en gaat daarna weer terug naar het selectiescherm met 3 iconen (ventilatie, temperatuur, huis). Hier moet je aangeven dat je op een ventilatiebox wilt aanmelden door het ventilatie icoon te selecteren.
Later las ik in dit topic dat de spider nog niet ondersteund werd, maar dat er in de beta-versie van de firmware iets van spider was toegevoegd. Dus, ik heb de beta firmware geïnstalleerd. Nu wordt de spider ook daadwerkelijk als spider gedetecteerd in het overzicht, maar de spider zelf wil nog steeds niet pairen.
De sticker in de spider:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ahfBCY2RGaRw53fdeONnxGxP.jpg?f=user_large)
De regel in de RF-module:
:strip_exif()/f/image/P7YJXTbXwFugnCsdfJXXTsNm.jpg?f=fotoalbum_large)
Debug Level 2 na starten pairing mode (vóór het kiezen van een van de drie iconen):
code:
1
2
3
| 6-8-2024 13:02:23: H:1A _I P0:01 P1:-- 54,FA,9F --,--,-- 54,FA,9F 2E10 02:00,01 (cmd:unknown) 6-8-2024 13:02:23: H:1A _I P0:01 P1:-- 54,FA,9F --,--,-- 54,FA,9F 2E10 02:00,01 (cmd:unknown) 6-8-2024 13:02:22: H:1A _I P0:01 P1:-- 54,FA,9F --,--,-- 54,FA,9F 2E10 02:00,01 (cmd:unknown) |
Debug Level 2 na activeren pairing voor ventilatiebox:
code:
1
2
3
| 6-8-2024 13:03:45: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,FA,9F --,--,-- 54,FA,9F 1FC9 12:00,22,F1,54,FA,9F,01,10,E0,54,FA,9F,00,1F,C9,54,FA,9F (cmd:join) 6-8-2024 13:03:44: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,FA,9F --,--,-- 54,FA,9F 1FC9 12:00,22,F1,54,FA,9F,01,10,E0,54,FA,9F,00,1F,C9,54,FA,9F (cmd:join) 6-8-2024 13:03:43: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,FA,9F --,--,-- 54,FA,9F 1FC9 12:00,22,F1,54,FA,9F,01,10,E0,54,FA,9F,00,1F,C9,54,FA,9F (cmd:join) |
Als ik de spider weer pair met de CVE, dan komt er (ipv de twee streepjes) het cijfer 5 in het display.
Vervolgens gaat de ventilatiebox kortstondig op hoog niveau draaien, en gaat weer terug naar zacht.
De spider toont nu de knoppen in het display om de CVE op stand 1/2/3/auto of timer te zetten.
Dit staat er dan in RF debug Level 2:
code:
1
2
3
4
| 6-8-2024 13:06:53: H:0C RQ P0:-- P1:-- 54,FA,9F 94,E3,F0 --,--,-- 31DA 01:00 (cmd:itho31da) 6-8-2024 13:06:49: H:1C _I P0:-- P1:-- 54,FA,9F FF,FF,FE --,--,-- 10E0 26:00,00,01,00,22,2B,00,01,F1,FB,FF,FF,FF,FF,0A,07,07,E3,43,43,55,2D,31,32,54,32,30,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00 (cmd:ithodeviceinfo) 6-8-2024 13:06:48: H:1C _I P0:-- P1:-- 54,FA,9F 94,E3,F0 --,--,-- 1FC9 01:00 (cmd:unknown) 6-8-2024 13:06:48: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,FA,9F --,--,-- 54,FA,9F 1FC9 12:00,22,F1,54,FA,9F,01,10,E0,54,FA,9F,00,1F,C9,54,FA,9F (cmd:join) |
Mijn vermoeden is dat de spider/remote niet de juiste response code ontvangt van de CC1101 RF-module om de pairing te voltooien, maar ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen. Heeft iemand een idee?
Natuurlijk is het eenvoudiger om de spider gewoon in de kliko te mieteren en een gewone RF-remote van Itho aan te schaffen, maar ze zijn echt achterlijk duur en daarnaast vind ik de spider er veel mooier uit zien 🙈.
bedankt, ben de hele avond aan het stoeien geweest met vscode en platformio, maar kom er niet uit helaas.arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
Hier staan de firmware bestanden:
https://github.com/arjenh..._files/unified_hw2_noncve
Als je echt via usb moet flashen (dat zou de eerste keer zijn dat dit nodig is en de fail save procedure niet werkt) heb je idd een bootloader en partition file nodig. Die zijn niet ingechecked op GitHub maar als je de repo download en compiled met platformio worden deze automatisch gegenereerd. Je zou rechtstreeks vanuit platformio moeten kunnen flashen. Eventueel kun je de build versie (dev, release etc) nog aanpassen via het platformio.ini bestand en ook de serial poort aanpassen maar als dat goed is zou dat niet nodig moeten zijn.
Mocht het allemaal toch niet lukken dan mag je de module altijd opsturen en dan regel ik dat kosteloos voor je.
esp32 flashen is blijkbaar andere koek dan een esp8266 wat me wel vaker gelukt is
Jammer! Het idee erachter is juist dat het makkelijk(er) is. Welk OS gebruik je?pc_freak1 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:35:
[...]
bedankt, ben de hele avond aan het stoeien geweest met vscode en platformio, maar kom er niet uit helaas.
esp32 flashen is blijkbaar andere koek dan een esp8266 wat me wel vaker gelukt is
ik gebruik windows 11.arjenhiemstra schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:35:
[...]
Jammer! Het idee erachter is juist dat het makkelijk(er) is. Welk OS gebruik je?
maar met esp8266 flashen gebruikte ik altijd gewoon een flashtool van espeasy en binary bestand.
maar voor de esp32 werkt dat niet zo makkelijk blijkt.
of in elk geval, niemand geeft ergens een bootloader.bin en partitions.bin te downloaden met betreffende adressen erbij.
ik denk dat ik maar aan een nieuwe moet.
Ok, zal eens kijken of een PlatformIO beschrijving voor Windows/MacOS makkelijk te maken is. Beide zou zonder issues moeten werken.pc_freak1 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:04:
[...]
ik gebruik windows 11.
maar met esp8266 flashen gebruikte ik altijd gewoon een flashtool van espeasy en binary bestand.
maar voor de esp32 werkt dat niet zo makkelijk blijkt.
of in elk geval, niemand geeft ergens een bootloader.bin en partitions.bin te downloaden met betreffende adressen erbij.
ik denk dat ik maar aan een nieuwe moet.
Qua addressen; dat hangt ook van de firmware af. ESPEasy doet daar wat anders dan ik bijvoorbeeld en dat is niet 1op1 te kopieren.
Maar hierbij het script dat ik gebruikt, dit is een bash script maar eenvoudig aan te passen voor toepassing op Windows:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| #/bin/bash fwfile="firmware.bin" porta=$(ls /dev/tty.usbserial-*) baud="460800" esptool="~/.platformio/packages/tool-esptoolpy/esptool.py" $esptool \ --chip esp32 --port $porta --baud $baud --before default_reset --after hard_reset write_flash -z \ --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size detect \ 0xe000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/boot_app0.bin \ 0x1000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/bootloader.bin \ 0x10000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/$fwfile \ 0x8000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/partitions.bin |
Bestanden die je nodig hebt heb ik even snel hier neergezet:
https://github.com/arjenh...files/firmware_upload.zip
edit: voor windows zou dit commando moeten werken denk ik (gegeven dat esptool werkt en vindbaar is en dat COM1 de poort is):
code:
1
| esptool.py --chip esp32 --port COM1 --baud 460800 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size detect 0xe000 boot_app0.bin 0x1000 bootloader.bin 0x10000 firmware.bin 0x8000 partitions.bin |
[ Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-08-2024 23:45 ]
super! ik ga er vanavond even mee aan de slag.arjenhiemstra schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:41:
[...]
Ok, zal eens kijken of een PlatformIO beschrijving voor Windows/MacOS makkelijk te maken is. Beide zou zonder issues moeten werken.
Qua addressen; dat hangt ook van de firmware af. ESPEasy doet daar wat anders dan ik bijvoorbeeld en dat is niet 1op1 te kopieren.
Maar hierbij het script dat ik gebruikt, dit is een bash script maar eenvoudig aan te passen voor toepassing op Windows:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 #/bin/bash fwfile="firmware.bin" porta=$(ls /dev/tty.usbserial-*) baud="460800" esptool="~/.platformio/packages/tool-esptoolpy/esptool.py" $esptool \ --chip esp32 --port $porta --baud $baud --before default_reset --after hard_reset write_flash -z \ --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size detect \ 0xe000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/boot_app0.bin \ 0x1000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/bootloader.bin \ 0x10000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/$fwfile \ 0x8000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/partitions.bin
edit: voor windows zou dit commando moeten werken denk ik (gegeven dat esptool werkt en vindbaar is en dat COM1 de poort is):
code:
1 esptool.py --chip esp32 --port COM1 --baud 460800 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size detect 0xe000 boot_app0.bin 0x1000 bootloader.bin 0x10000 firmware.bin 0x8000 partitions.bin
Heeft iemand een idee hoe ik de parameters/settings van mijn HRU300 wat strakker kan zetten ivm afzuiging van Co2?
Vanochtend schoot bijvoorbeeld de PPM naar 835 en de afzuiging doet niets anders terwijl deze op auto staat, de status lijk ik verder ook niets aan te hebben, deze wisselt alleen tussen '8' en '9'.
Vanochtend schoot bijvoorbeeld de PPM naar 835 en de afzuiging doet niets anders terwijl deze op auto staat, de status lijk ik verder ook niets aan te hebben, deze wisselt alleen tussen '8' en '9'.
Ik heb deze een beetje naar beneden gezet:joon schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:38:
Heeft iemand een idee hoe ik de parameters/settings van mijn HRU300 wat strakker kan zetten ivm afzuiging van Co2?
/f/image/zOEKwUN1y5YIyv0csgwHXlaK.png?f=fotoalbum_large)
Goeie! helemaal over het hoofd gezien, ik zat te zoeken naar Co2 en vond daar maar 1 setting voor, die veranderde helemaal niets.Paulusbrand schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
Ik heb deze een beetje naar beneden gezet:
[Afbeelding]
Bij mij staan deze inderdaad bizar hoog 1600/1400! meteen veranderd.
Dankje
thanx voor alle info.arjenhiemstra schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:41:
[...]
Ok, zal eens kijken of een PlatformIO beschrijving voor Windows/MacOS makkelijk te maken is. Beide zou zonder issues moeten werken.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 #/bin/bash fwfile="firmware.bin" porta=$(ls /dev/tty.usbserial-*) baud="460800" esptool="~/.platformio/packages/tool-esptoolpy/esptool.py" $esptool \ --chip esp32 --port $porta --baud $baud --before default_reset --after hard_reset write_flash -z \ --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size detect \ 0xe000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/boot_app0.bin \ 0x1000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/bootloader.bin \ 0x10000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/$fwfile \ 0x8000 ~/ithowifi/compiled_firmware_files/partitions.bin
code:
1 esptool.py --chip esp32 --port COM1 --baud 460800 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size detect 0xe000 boot_app0.bin 0x1000 bootloader.bin 0x10000 firmware.bin 0x8000 partitions.bin
ik krijg dit als ik het probeer met jouw instellingen:

overigens gaat het knipperende lampje bij RX wel uit na de error. dus hij lijkt wel iets te doen, maar nog niet genoeg voor succes.
[ Voor 3% gewijzigd door pc_freak1 op 09-08-2024 19:41 ]
Hoi! Ik heb recentelijk een 'Itho HRU ECO-Fan 3' gekocht via Marktplaats, en hoewel ik nog druk bezig ben hoe ik alle buizen ga plaatsen, was ik benieuwd of deze hardware ondersteunt wordt.
Momenteel heb ik een CVE geDIY't hangen en die werkt prima op de Wifi-addon, maar toen las ik dingen over WTW's en heb ik deze unit gekocht 'om te proberen'
De installatiehandleiding betreft dit; https://www.vansteenonlin...nstallatie_handleding.pdf
Ik denk zelf dat-ie net iets te oud is, maar er zit wel een RJ45 stekker op dus je weet maar nooit
Momenteel heb ik een CVE geDIY't hangen en die werkt prima op de Wifi-addon, maar toen las ik dingen over WTW's en heb ik deze unit gekocht 'om te proberen'
De installatiehandleiding betreft dit; https://www.vansteenonlin...nstallatie_handleding.pdf
Ik denk zelf dat-ie net iets te oud is, maar er zit wel een RJ45 stekker op dus je weet maar nooit
Ik heb sinds eergisteren nieuwe HASSIO HA installatie draaien m.b.t. @AUijtdehaag maar de Itho doet wel een beetje vreemd nu 
Hij gaat met enige regelmaat naar 100% heen terwijl ik dit niet kan verklaren.
Rebooten van het itho kastje helpt hem niet in ieder geval...
Iemand nog ideeën om te kijken hoe dit kan of wat dit veroorzaakt?
[edit]
Om HA uit te sluiten de itho.yaml verwijderd en MQTT in het Itho kastje uitgezet, maar hij blijft op 100% lopen, wat ik ook handmatig instel.
Ook als ik hem reboot. Misschien een keer een harde "reboot".
[edit]
Om HA uit te sluiten de itho.yaml verwijderd en MQTT in het Itho kastje uitgezet, maar hij blijft op 100% lopen, wat ik ook handmatig instel.
[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 22-08-2024 13:02 ]
Staat je oude HA nog te pollen misschien?Grolsch schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:33:
Ik heb sinds eergisteren nieuwe HASSIO HA installatie draaien m.b.t. @AUijtdehaag maar de Itho doet wel een beetje vreemd nu
[edit]
Wat vind je terug bij status als je 'm via web bezoekt? Staat hij op mode auto en 100%? Wat gebeurt er als je 'm via de webinterface een vremote auto commando stuurt?Grolsch schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:33:
[edit]
Slim inderdaad om even MQTT en HA uit de situatie te halen, dan isoleer je het probleem.
Zoals ik hierboven omschrijf doet HA niets meer op het moment.GeeMoney schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
Staat je oude HA nog te pollen misschien?
Ik heb net de spanning eraf gehaald en handmatig via het bedien kastje op low/medium/high/medium/low gezet en dat schakelt perfect.stevenP schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:52:
[...]
Wat vind je terug bij status als je 'm via web bezoekt? Staat hij op mode auto en 100%? Wat gebeurt er als je 'm via de webinterface een vremote auto commando stuurt?
Slim inderdaad om even MQTT en HA uit de situatie te halen, dan isoleer je het probleem.
Als ik het kastje weer op auto zet dan gaat het verkeerd, dan gaat hij naar 100%
Maar ik zie zo niet de reden daarvoor, CO2 = <500 en RV = 51%
Nu weer ff herstart, en nu blijft hij laag draaien.
Dat ging 5 minuten goed, daarna weer naar 100% om een voor mij "onverklaarbare" reden.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 22-08-2024 14:08 ]
Je kunt met "api.html?get=lastcmd" kijken waar het laatst verwerkte commando vandaan kwam van de add-on. Mogelijk staat er nog een oud commando retained op een MQTT topic?Grolsch schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:57:
[...]
Zoals ik hierboven omschrijf doet HA niets meer op het moment.
[...]
Ik heb net de spanning eraf gehaald en handmatig via het bedien kastje op low/medium/high/medium/low gezet en dat schakelt perfect.
Als ik het kastje weer op auto zet dan gaat het verkeerd, dan gaat hij naar 100%
Maar ik zie zo niet de reden daarvoor, CO2 = <500 en RV = 51%
Nu weer ff herstart, en nu blijft hij laag draaien.
Dat ging 5 minuten goed, daarna weer naar 100% om een voor mij "onverklaarbare" reden.
Ik heb hem nog een keer opnieuw opgestart en tot nu toe blijft hij laag.
Bij bovenstaande commando zie ik ook alleen wat ik zelf gedaan heb, dus tot nu toe nog geen vreemde commando's.
Ik zal het in de gaten houden.
Bij bovenstaande commando zie ik ook alleen wat ik zelf gedaan heb, dus tot nu toe nog geen vreemde commando's.
Allereerst bedankt voor een supertof product, controle voor de Itho MV boxen. Ik heb twee vragen die ik niet helemaal duidelijk krijg obv de info in de handleiding en/of websites. Wie weet het, ik kijk naar de units van NRGwatch.
De eerste: ik zie online voor de CVE met optima inside alleen de optie om zowel de langere header ivm optima inside samen met de CC1101module te bestellen. Maar, ik heb verder helemaal geen RF besturing in huis voor de CVE Optima inside (alleen 3standenschakelaar). Klopt het dat ik dan ook met de reguliere WIFI module zonder CC1101 uit de voeten kan (Wel wifi besturing en Home assistant integratie, maar geen RF status ontvangst)? Zo ja, die optie kan ik niet selecteren op de website, is bestellen alsnog mogelijk? Zo niet kan ik mogelijk gewoon de RF module erbij nemen en niet benutten, geen ramp verder.
De tweede gaat over de optima inside CO2 sensor. Klopt het dat ik die gemeten CO2 waarden ook in mijn home assistant omgeving kan krijgen? Ik beoog een automatisering te maken die als het in huis warm is en de gemeten CO2 waarden licht verhoogd zijn de unit van automatische regeling naar "hoog" schakelt. In de zomer wat eerder schakelend voor betere luchtkwaliteit en wat meer koude lucht door de slaapkamers of zelfs als koeling 'snachts. Als het koud is wat later (hogere co2) en houd ik de warmte in huis en accepteer ik wat hogere CO2 waarden.
Ik heb de Github uitleg en gerelateerde forumposts gelezen, maar ik kan vooraf niet helemaal vaststellen of bovenstaande met alleen je module en wat Home Assistant triggers al mogelijk is.
Bedankt voor wie kan helpen!
De eerste: ik zie online voor de CVE met optima inside alleen de optie om zowel de langere header ivm optima inside samen met de CC1101module te bestellen. Maar, ik heb verder helemaal geen RF besturing in huis voor de CVE Optima inside (alleen 3standenschakelaar). Klopt het dat ik dan ook met de reguliere WIFI module zonder CC1101 uit de voeten kan (Wel wifi besturing en Home assistant integratie, maar geen RF status ontvangst)? Zo ja, die optie kan ik niet selecteren op de website, is bestellen alsnog mogelijk? Zo niet kan ik mogelijk gewoon de RF module erbij nemen en niet benutten, geen ramp verder.
De tweede gaat over de optima inside CO2 sensor. Klopt het dat ik die gemeten CO2 waarden ook in mijn home assistant omgeving kan krijgen? Ik beoog een automatisering te maken die als het in huis warm is en de gemeten CO2 waarden licht verhoogd zijn de unit van automatische regeling naar "hoog" schakelt. In de zomer wat eerder schakelend voor betere luchtkwaliteit en wat meer koude lucht door de slaapkamers of zelfs als koeling 'snachts. Als het koud is wat later (hogere co2) en houd ik de warmte in huis en accepteer ik wat hogere CO2 waarden.
Ik heb de Github uitleg en gerelateerde forumposts gelezen, maar ik kan vooraf niet helemaal vaststellen of bovenstaande met alleen je module en wat Home Assistant triggers al mogelijk is.
Bedankt voor wie kan helpen!
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
En hij is weer naar 100% gegaanGrolsch schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:47:
Ik heb hem nog een keer opnieuw opgestart en tot nu toe blijft hij laag.
Dit zegt de MQTT explorer:
lastcmd = {"source":"web interface","command":"speed:20","timestamp":1724395582}
Misschien heb ik ooit ergens met experimenteren ergens een foute setting gemaakt, is het een idee om dat kastje terug te zetten naar fabrieksinstelingen? (Restore System Config denk ik dan? )
[edit]
Ik denk nu dat het aan de RV lag trouwens, die was blijkbaar 65%.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 24-08-2024 11:37 ]
Dat klopt, de CVE module wordt veruit het meest besteld met CC1101 module. De laatste variant hiervan is nu standaard uitgerust met extra lange header en een header voor de temp/hum sensor waardoor er minder handwerk is, het makkelijker is om voorraad beheer te doen en eigenlijk het allerbelangrijkste; ik kan grotere aantallen bestellen van 1 variant wat ervoor zorgt dat ik de prijzen zo laag mogelijk kan houden.DualDevil schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:02:
Allereerst bedankt voor een supertof product, controle voor de Itho MV boxen. Ik heb twee vragen die ik niet helemaal duidelijk krijg obv de info in de handleiding en/of websites. Wie weet het, ik kijk naar de units van NRGwatch.
De module kan ongebruikt op de print zitten, dat beinvloed de verdere werking niet.
Ja dat kan. De laatst/hoogst gemeten CO2 waarde wordt door de add-on opgevraagd uit de Itho firmware en is beschikbaar via de web interface van de add-on, de WebAPI en de MQTT API.De tweede gaat over de optima inside CO2 sensor. Klopt het dat ik die gemeten CO2 waarden ook in mijn home assistant omgeving kan krijgen? Ik beoog een automatisering te maken die als het in huis warm is en de gemeten CO2 waarden licht verhoogd zijn de unit van automatische regeling naar "hoog" schakelt. In de zomer wat eerder schakelend voor betere luchtkwaliteit en wat meer koude lucht door de slaapkamers of zelfs als koeling 'snachts. Als het koud is wat later (hogere co2) en houd ik de warmte in huis en accepteer ik wat hogere CO2 waarden.
Met die info kun je in HA je automations maken.
Super, alleen nu de vervolgvraag dat de bestelopties gewijzigd lijken waardoor ik de lange header cc1101 versie niet lijkt te kunnen kiezen? Ik zal bestelling plaatsen.arjenhiemstra schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:51:
[...]
Dat klopt, de CVE module wordt veruit het meest besteld met CC1101 module. De laatste variant hiervan is nu standaard uitgerust met extra lange header en een header voor de temp/hum sensor waardoor er minder handwerk is, het makkelijker is om voorraad beheer te doen en eigenlijk het allerbelangrijkste; ik kan grotere aantallen bestellen van 1 variant wat ervoor zorgt dat ik de prijzen zo laag mogelijk kan houden.
De module kan ongebruikt op de print zitten, dat beinvloed de verdere werking niet.
Helemaal top, ik ga bestellen en aan de slag!Ja dat kan. De laatst/hoogst gemeten CO2 waarde wordt door de add-on opgevraagd uit de Itho firmware en is beschikbaar via de web interface van de add-on, de WebAPI en de MQTT API.
Met die info kun je in HA je automations maken.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Zooooo, net even van firmware 2.1 naar 2.8.0 geüpdatet... iedere keer tot nu toe ging het verkeerd (faalde). Gebruikte nu FireFox en ging in 1x goed
Ja het veranderd soms snel, ik ben door de CVE add-ons zonder CC1101 module heen.DualDevil schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:38:
[...]
Super, alleen nu de vervolgvraag dat de bestelopties gewijzigd lijken waardoor ik de lange header cc1101 versie niet lijkt te kunnen kiezen? Ik zal bestelling plaatsen.
[...]
Helemaal top, ik ga bestellen en aan de slag!
De add-on die nu in de webshop staat heeft de extra lange header (en alle andere opties) standaard al gemonteerd. Je hoeft dus niet meer te kiezen
Ik heb 3 addons besteld en in gebruik, bij de twee met afstandsbediening is alles duidelijk en hiervan krijg ik de gegevens ook in HA. Ik heb ook een met een co2 meter, het is mij niet duidelijk of ik deze ook eerst moet ontleren en dan inleren in de addon. Deze heeft namelijk geen 4 knoppen dus weet niet precies hoe het hier gaat, kan iemand mij op weg helpen? Ook krijg ik de co2 gegevens niet te zien in HA, zie screenshot hieronder.
/f/image/R8VD5Zde08AvINdnbyisKOiU.png?f=fotoalbum_large)
Hoi,
Vandaag de non-CVE Wifi addon aangesloten op onze HRU300 Eco, webinterface doorlopen en alles lijkt te draaien. Ik kom er met de vervolgstappen echter niet helemaal uit.
We hebben in 5 kamers een RFT-Co2, en 1 RFT in de badkamer. Het liefst wil ik de besturing via deze devices laten verlopen, maar ik zou wel graag willen weten wat de gemeten CO2 waardes zijn per RFT.
Als ik het goed begrijp, moet ik de RFT devices dan instellen als “monitor only”, maar vraag is hoe doe ik dat?
Wat ik gedaan heb:
1. In de webinterface op “learn/leave” mode gedrukt.
2. RFT sensor fysiek ontkoppelt
3. WTW van stroom gehaald
4. WTW weer op stroom gezet
5. RFT sensor fysiek gekoppeld
6. Gedurende 5 tot 7 seconden touch knopje ingedrukt
Wit lampje gaat branden dat er een aanmeldsingaal is verstuurd. Daarna een rood led lampje dat het mislukt is.
In de webinterface zie ik vervolg wel:
:strip_exif()/f/image/jhEh3Yv0XaAAxWfqeXdcNZFK.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze woonkamer genoemd en ingesteld als “monitor only”. Druk op update, dan krijg ik:
:strip_exif()/f/image/n9ZAhzbYjxocVx2e0W5liiKK.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe ik het juiste voor het doel wat ik heb? Zo ja, wat doe ik fout?
Bedankt alvast!
Vandaag de non-CVE Wifi addon aangesloten op onze HRU300 Eco, webinterface doorlopen en alles lijkt te draaien. Ik kom er met de vervolgstappen echter niet helemaal uit.
We hebben in 5 kamers een RFT-Co2, en 1 RFT in de badkamer. Het liefst wil ik de besturing via deze devices laten verlopen, maar ik zou wel graag willen weten wat de gemeten CO2 waardes zijn per RFT.
Als ik het goed begrijp, moet ik de RFT devices dan instellen als “monitor only”, maar vraag is hoe doe ik dat?
Wat ik gedaan heb:
Wit lampje gaat branden dat er een aanmeldsingaal is verstuurd. Daarna een rood led lampje dat het mislukt is.
:strip_exif()/f/image/jhEh3Yv0XaAAxWfqeXdcNZFK.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze woonkamer genoemd en ingesteld als “monitor only”. Druk op update, dan krijg ik:
:strip_exif()/f/image/n9ZAhzbYjxocVx2e0W5liiKK.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt alvast!
Hallo
95,B,67 -> zou 95, B en nog iets , 67 moeten zijn
95,B,67 -> zou 95, B en nog iets , 67 moeten zijn
Ik heb ook een HRU300 Eco met DuoZone maar het is blijkbaar zo dat de HRU300 anders is dan andere Itho HRU's dus ook qua configuratie en koppelen van remotes. Ik ben er ook nog niet helemaal uit en een handleiding voor deze specifieke HRU zal ook voor mij welkom zijn.Batata007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 01:17:
Hoi,
Wat ik gedaan heb:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt alvast!
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Ik heb ook een HRU-300 ECO met duozone. Alle remotes zitten gewoon aan de HRU gekoppeld, hier heb ik niets aan veranderd. De addon gebruik ik alleen om te monitoren. De configuratie die ik hierboven heb gepost is dan voldoende.Mr.Viper schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:15:
[...]
Ik heb ook een HRU300 Eco met DuoZone maar het is blijkbaar zo dat de HRU300 anders is dan andere Itho HRU's dus ook qua configuratie en koppelen van remotes. Ik ben er ook nog niet helemaal uit en een handleiding voor deze specifieke HRU zal ook voor mij welkom zijn.
Wil je ook besturen, dan weet ik het ook niet precies.
Gebruik 0B ipv B.Batata007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 01:17:
Bedankt alvast!
@arjenhiemstra : ik snap niet helemaal waar dit mis gaat?
Je hebt bijv dit in main/webroot_source/controls.js:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
| var id = $('#module_rf_id_str').val(); if (isHex(id.split(",")[0]) && isHex(id.split(",")[1]) && isHex(id.split(",")[2])) { websock_send(`{"update_rf_id":[${parseInt(id.split(",")[0], 16)},${parseInt(id.split(",")[1], 16)},${parseInt(id.split(",")[2], 16)}]}`); } else { alert("ID error, please use HEX notation separated by ',' (ie. 'A1,34,7F')"); } } |
En isHex doet dit:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| function isHex(hex) { if (typeof hex === 'string') { if (hex.length === 1) hex = "0" + hex; return hex.length === 2 && !isNaN(Number('0x' + hex)) } return false; } |
Ik kan het naspelen in de UX maar via javascript console niet. Ook niet veel tijd ingestoken om verder te debuggen maar zie op het oog niks geks.
[ Voor 68% gewijzigd door smesjz op 28-08-2024 10:12 . Reden: JS ]
bij Virtual Remotes setup kan je de HRU-300 bedienen in vullen,
of met http://nrg-itho-hru.fritz.box/api.html?rfremotecmd=high
of met http://nrg-itho-hru.fritz.box/api.html?rfremotecmd=high
De discussie over het monitoren van remotes vind ik enorm interessant - wist niet dat dit werkte zonder dat je de remotes hoeft te koppelen aan de addon.
Als we het dan toch over de HRU300 hebben,
Weet iemand toevallig waar de nummers bij de status van het apparaat voor staan?
ik kan deze namelijk niet direct linken aan bijv auto / low / med / high / etc.
Verder is het mij opgevallen dat wanneer er sprake is geweest van een power cycle dat de HRU niet meer reageert op RF commando's van de addon waarna ik deze opnieuw moet koppelen aan de HRU.
Daarnaast werken verschillende commando's zoals Auto/Autonight/medium niet vanuit de addon, komt dit omdat ik remtype RFT-Co2 gebruik, ben benieuwd welk remtype jullie gebruiken waar dit mogelijk wel werkt.
Dit gaat niet over koppelen van een fysieke remote aan de addon maar de addon zelf gebruiken als een remote, ik heb overigens alleen een RF Device toegevoegd op de setup pagina met functie 'Send', virtual remotes heb ik nooit wat mee gedaan.
Alvast bedankt!
Weet iemand toevallig waar de nummers bij de status van het apparaat voor staan?
Verder is het mij opgevallen dat wanneer er sprake is geweest van een power cycle dat de HRU niet meer reageert op RF commando's van de addon waarna ik deze opnieuw moet koppelen aan de HRU.
Daarnaast werken verschillende commando's zoals Auto/Autonight/medium niet vanuit de addon, komt dit omdat ik remtype RFT-Co2 gebruik, ben benieuwd welk remtype jullie gebruiken waar dit mogelijk wel werkt.
Dit gaat niet over koppelen van een fysieke remote aan de addon maar de addon zelf gebruiken als een remote, ik heb overigens alleen een RF Device toegevoegd op de setup pagina met functie 'Send', virtual remotes heb ik nooit wat mee gedaan.
Alvast bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door joon op 28-08-2024 10:06 ]
ipv 95,B,67 even 95,0B,67 invullen, bugje in de web interface.Batata007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 01:17:
Hoi,
Wat ik gedaan heb:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt alvast!
Wat betreft "koppelen", de add on hoeft alleen het ID te weten. Dat doe je door de remote een join sugnaal naar de add0on te laten sturen. Omdat de RFT-CO2 en RFT-RV beide bi-directionele remotes zijn worden deze niet ontkoppeld van je HRU. Je zorgt er alleen voor dat de add-on weet naar welke ID's die moet luisteren.
Stappen 3 en 4 kun je overslaan.
Als het goed is krijg je dan een foutmelding op je RFT (de aanmedling is niet gelukt, klopt) maar wel het ID in de web interface van de add-on.
Een aan een itho gekoppelde RFT-CO2 stuurt andere commando's dan een niet gekoppelde RFT-CO2. Dat zit nu nog niet helemaal goed in de firmware en dat kan de issues verklaren. Ik kom zsm met een fix daarvoor.joon schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:04:
De discussie over het monitoren van remotes vind ik enorm interessant - wist niet dat dit werkte zonder dat je de remotes hoeft te koppelen aan de addon.
Alvast bedankt!
Andere, niet bi-directionele remotes (RFT-CVE, RFT-AUTO etc. ) werken wel gewoon goed.
Klopt, dat komt omdat de fix al is ingechecked ;-)smesjz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:55:
[...]
Gebruik 0B ipv B.
@arjenhiemstra : ik snap niet helemaal waar dit mis gaat?
Je hebt bijv dit in main/webroot_source/controls.js:
JavaScript:
1 2 3 4 5 6 7 8 var id = $('#module_rf_id_str').val(); if (isHex(id.split(",")[0]) && isHex(id.split(",")[1]) && isHex(id.split(",")[2])) { websock_send(`{"update_rf_id":[${parseInt(id.split(",")[0], 16)},${parseInt(id.split(",")[1], 16)},${parseInt(id.split(",")[2], 16)}]}`); } else { alert("ID error, please use HEX notation separated by ',' (ie. 'A1,34,7F')"); } }
En isHex doet dit:
JavaScript:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 function isHex(hex) { if (typeof hex === 'string') { if (hex.length === 1) hex = "0" + hex; return hex.length === 2 && !isNaN(Number('0x' + hex)) } return false; }
Ik kan het naspelen in de UX maar via javascript console niet. Ook niet veel tijd ingestoken om verder te debuggen maar zie op het oog niks geks.
In 2.8.0 zat het zo:
https://github.com/arjenh...e/controls.js#L1109-L1113
code:
1
2
3
4
5
| function isHex(hex) { return typeof hex === 'string' && hex.length === 2 && !isNaN(Number('0x' + hex)) } |
Dat verklaart. Mn HRU draait 2.8.0 maar codebase die ik checkte was al master omdat ik een PR had gemaakt voor iets anders.arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:25:
Klopt, dat komt omdat de fix al is ingechecked ;-)
Ik heb nog even een vraagje voordat ik ga bestellen. Wij hebben een WPU 5G (water/water) en die wil ik uitlezen met de print. Maar wij hebben ook de autotemp regelunits van Itho. Lees je die dan uit via de WPU of moet je hier dan eigenlijk ook een print voor kopen?
Als je alle info beschikbare info wil dan heb je één print nodig voor de WPU (warmtepomp data) en één voor de autotemp (ruimtes/groepen data). Bij meerdere autotemps hoef je alleen een print te hebben voor de master autotemp, die geeft dan ook de waardes voor de slaves.TiMMieJ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:56:
Ik heb nog even een vraagje voordat ik ga bestellen. Wij hebben een WPU 5G (water/water) en die wil ik uitlezen met de print. Maar wij hebben ook de autotemp regelunits van Itho. Lees je die dan uit via de WPU of moet je hier dan eigenlijk ook een print voor kopen?
@arjenhiemstra heb net mijn module binnen, maar lees `Als je deze sensor besteld in combinatie met een CVE add-on dan zullen op de add-on een extra header solderen en een kabel bijleveren om de sensor aan te sluiten.` op de shop, echter geen kabeltje gekregen. Is niet erg, heb nog genoeg dupont kabeltjes, maar het klopt wel dat het 'gewoon' met dupont kabeltjes moet worden aangesloten op de 4 i2c pinnetjes? Die andere zijn level-shifted i2c bus(sen) toch?
Overigens volgens mij gaat iets mis met het bijhouden van versies? Op mijn PCB staat rev2, maar zie dat je de CC1101 footprint veranderd hebt, deze staat volgens github als v4?
Trouwens, ben wel nieuwsgierig waarom je niet een standaard esp dev module hebt gebruikt, dan was de USB poort b.v. al met usb-serial er standaard bij, buttons waren ook niet nodig geweest, was de 'stack' wel iets hoger geweest, tenzij je de module op de PCB soldereed. Al was `De cve add-on revisie 1` wel met module
(al dan wel een wemos esp8266 gok ik)
Overigens volgens mij gaat iets mis met het bijhouden van versies? Op mijn PCB staat rev2, maar zie dat je de CC1101 footprint veranderd hebt, deze staat volgens github als v4?
Trouwens, ben wel nieuwsgierig waarom je niet een standaard esp dev module hebt gebruikt, dan was de USB poort b.v. al met usb-serial er standaard bij, buttons waren ook niet nodig geweest, was de 'stack' wel iets hoger geweest, tenzij je de module op de PCB soldereed. Al was `De cve add-on revisie 1` wel met module
[ Voor 21% gewijzigd door n0d3 op 28-08-2024 12:57 ]
We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated
Ik haat het om mezelf te bumpen, en ik wil 'm ook wel kopen en het gewoon proberen, maar mocht iemand het antwoord alsnog weten.. =Degeszsegedre schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:58:
Hoi! Ik heb recentelijk een 'Itho HRU ECO-Fan 3' gekocht via Marktplaats, en hoewel ik nog druk bezig ben hoe ik alle buizen ga plaatsen, was ik benieuwd of deze hardware ondersteunt wordt.
Heb 'm onderutssen aan de muur en de meeste buizen heb ik langs de trap, alleen nog door de muren..
:strip_exif()/f/image/E4GDhL6utcy5frmjjU8KhQYV.jpg?f=fotoalbum_large)
bump is goed in dit gevalegeszsegedre schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:24:
[...]
Ik haat het om mezelf te bumpen, en ik wil 'm ook wel kopen en het gewoon proberen, maar mocht iemand het antwoord alsnog weten.. =D
Heb 'm onderutssen aan de muur en de meeste buizen heb ik langs de trap, alleen nog door de muren..
[Afbeelding]
Ik denk idd dat deze te oud is. Ik zie geen RF bedieningsoptie in de handleinding staan. 99% zeker daarmee dat de add-on helaas niet werkt.
excuus! die had er uiteraard wel in moeten zitten. Ja het klopt. De 2x2 header is 3v3, gnd en i2c. De 2x4 header heeft daarnaast ook nog een 5v aansluiting vanuit de itho main print. Die moet je iig niet hebben. In de handleiding staat een plaatje met de pinout.n0d3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:50:
@arjenhiemstra heb net mijn module binnen, maar lees `Als je deze sensor besteld in combinatie met een CVE add-on dan zullen op de add-on een extra header solderen en een kabel bijleveren om de sensor aan te sluiten.` op de shop, echter geen kabeltje gekregen. Is niet erg, heb nog genoeg dupont kabeltjes, maar het klopt wel dat het 'gewoon' met dupont kabeltjes moet worden aangesloten op de 4 i2c pinnetjes? Die andere zijn level-shifted i2c bus(sen) toch?
Alle CVE add-ons zijn nu rev2, rev1 was met een ESP8266. Ik kan zo niet beredeneren waar een v4 op github zou staan.Overigens volgens mij gaat iets mis met het bijhouden van versies? Op mijn PCB staat rev2, maar zie dat je de CC1101 footprint veranderd hebt, deze staat volgens github als v4?
De stack was idd hoger geweest, er zou geen support geweest zijn voor CVE met optima inside en qua productie is het duurder / arbeidsintensiever.Trouwens, ben wel nieuwsgierig waarom je niet een standaard esp dev module hebt gebruikt, dan was de USB poort b.v. al met usb-serial er standaard bij, buttons waren ook niet nodig geweest, was de 'stack' wel iets hoger geweest, tenzij je de module op de PCB soldereed. Al was `De cve add-on revisie 1` wel met module(al dan wel een wemos esp8266 gok ik)
[quote]arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:02:
[...]
Het is 4layer, maar v2.x, alleen de .x staat niet op je PCB, en je .x is alleen in gerber formaat (of git history). Dat was wel enigsinds verwarrend.
Anyway, ben er al achter, mn 3v3 was misschien wat te laag, ledje was ook wat flauw, heb nu een 5V usb power supply op de 15V pin gezet van de header om de regulator te poweren en de lampjes zijn feller, en de wifi led knippert; dus kan nu naar de volgende stap
en ook esphome geflashed; krijg nog wel '`lowSCL` errors, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat er niets ingeplugged zit :
kan trouwens wel nog even de vocht sensor inpluggen, die zou het al wel moeten doen.
Trouwens, de ledjes zijn wel super fel; iets grotere weerstand misschien :p; oh en hij maakt ook best wel veel lawaai; elke keer als de led aan/uit gaat is er best wel heftig high-ptiched geluid. Tis maar goed dat ik geen hond heb. Zal binnen in de itho wel weg vallen ...
[...]
Check, waren het standaard dupont headers trouwens, Ze passen niet lekker op de pinheader; opzich niet zo heel erg, heb misschien zelfs nog een matchende connector ...excuus! die had er uiteraard wel in moeten zitten. Ja het klopt. De 2x2 header is 3v3, gnd en i2c. De 2x4 header heeft daarnaast ook nog een 5v aansluiting vanuit de itho main print. Die moet je iig niet hebben. In de handleiding staat een plaatje met de pinout.
Ik nu welAlle CVE add-ons zijn nu rev2, rev1 was met een ESP8266. Ik kan zo niet beredeneren waar een v4 op github zou staan.
Als het een plugin-module was, had je die mensen zelf erop kunnen laten prikken, mara kom je kwa hoogte idd niet uit. Mis nu wel heel erg de USB-UART. Want, mijn officiele FTDI kabel gaat het ledje wel mee aan, maar krijg helemaal niets. Geen hotspot, geen firmware flash mogelijkheid, niets. Even een esp module wisselen had ik dan wel makkelijk kunnen doen. Ik ga iig even verder debuggen of ik kan vinden waarom die niets doet.De stack was idd hoger geweest, er zou geen support geweest zijn voor CVE met optima inside en qua productie is het duurder / arbeidsintensiever.
Anyway, ben er al achter, mn 3v3 was misschien wat te laag, ledje was ook wat flauw, heb nu een 5V usb power supply op de 15V pin gezet van de header om de regulator te poweren en de lampjes zijn feller, en de wifi led knippert; dus kan nu naar de volgende stap
en ook esphome geflashed; krijg nog wel '`lowSCL` errors, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat er niets ingeplugged zit :

kan trouwens wel nog even de vocht sensor inpluggen, die zou het al wel moeten doen.
Trouwens, de ledjes zijn wel super fel; iets grotere weerstand misschien :p; oh en hij maakt ook best wel veel lawaai; elke keer als de led aan/uit gaat is er best wel heftig high-ptiched geluid. Tis maar goed dat ik geen hond heb. Zal binnen in de itho wel weg vallen ...
[ Voor 28% gewijzigd door n0d3 op 28-08-2024 15:05 ]
We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated
yes, standaard pinheadersn0d3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:32:
[quote]arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:02:
[...]
[...]
Check, waren het standaard dupont headers trouwens, Ze passen niet lekker op de pinheader; opzich niet zo heel erg, heb misschien zelfs nog een matchende connector ...
2.x is rev 2 waarbij de x het batch nummer is. Staat ook op de print maar dan net iets anders weergegeven.[...]
Ik nu welHet is 4layer, maar v2.x, alleen de .x staat niet op je PCB, en je .x is alleen in gerber formaat (of git history). Dat was wel enigsinds verwarrend.
Het idee van deze oplossing is eigenlijk dat je als het goed is nooit het ding aan de USB hoeft te hangen... Wat je nu doet met ESPHome is een use-case die ik nog maar een keer of 2 eerder gezien heb. Als je dat kan, weet je ook hoe de rest werkt en kun je wss prima om de beperking heen werken (alle benodigde pinnen zijn beschikbaar gemaakt)[...]
Als het een plugin-module was, had je die mensen zelf erop kunnen laten prikken, mara kom je kwa hoogte idd niet uit. Mis nu wel heel erg de USB-UART. Want, mijn officiele FTDI kabel gaat het ledje wel mee aan, maar krijg helemaal niets. Geen hotspot, geen firmware flash mogelijkheid, niets. Even een esp module wisselen had ik dan wel makkelijk kunnen doen. Ik ga iig even verder debuggen of ik kan vinden waarom die niets doet.
en ook esphome geflashed; krijg nog wel '`lowSCL` errors, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat er niets ingeplugged zit :![]()
Een standaard FTDI bordje zonder extra power supply zal niet genoeg stroom leveren btw. Ik heb een adapter die naast FTDI chip nog een regulator heeft die 3v3 500mA kan leveren, dan gaat het prima.
Ledjes zouden zo'n 10mA moeten pakken, dat is het midpoint van de specs.
wat betreft ESPHome; there you are on your own vrees ik. Ben wel benieuwd of het lukt!
Vandaag PCB geïnstalleerd, lichte ruzie gehad met de WIFI configuratie (geen idee waarom, maar de router knalde de verbinding er af. Zijn er kanalen die de ESP niet leuk vind?), en net de MQTT op HA draaiende gekregen. Ik had ergens een pop up van HA verwacht "nieuwe apparaten gevonden", maar die heb ik niet gezien. Ik kan er nu wel mee gaan scripten iig.
beneden staat de Netatmo voor CO2, nu begint voor mij de echte uitdaging... YAML.
Misschien is het interessant om wat script voorbeelden te plaatsen? elk standaard huis heeft een badkamer en huis afzuiging? Ik ben gewoon niet heel compatible met Yaml..
beneden staat de Netatmo voor CO2, nu begint voor mij de echte uitdaging... YAML.
Misschien is het interessant om wat script voorbeelden te plaatsen? elk standaard huis heeft een badkamer en huis afzuiging? Ik ben gewoon niet heel compatible met Yaml..
Ik voel met je mee, ik heb een bloed hekel aan YAML ;-)TunderNerd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:23:
Vandaag PCB geïnstalleerd, lichte ruzie gehad met de WIFI configuratie (geen idee waarom, maar de router knalde de verbinding er af. Zijn er kanalen die de ESP niet leuk vind?), en net de MQTT op HA draaiende gekregen. Ik had ergens een pop up van HA verwacht "nieuwe apparaten gevonden", maar die heb ik niet gezien. Ik kan er nu wel mee gaan scripten iig.
Heb je de voorbeelden op de wiki gezien?
https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
Mijn batch-numer is 29-yyy; dus v2.29 met batch yyy2.x is rev 2 waarbij de x het batch nummer is. Staat ook op de print maar dan net iets anders weergegeven.
Ik snap dit idee, en zeker op kosten plaatje voor 'productie spul' is dat zeker meestal waar; maar bij lange na niet altijd. Ik doe dit al 25 jaar en heb nog nooit het geluk gehad 'nou, wat fijn dat er geen UART connectie hebben geplaatst'Het idee van deze oplossing is eigenlijk dat je als het goed is nooit het ding aan de USB hoeft te hangen.
Overigens
dat is dus ook precies de redenen dat ik 'zeur'Een standaard FTDI bordje zonder extra power supply zal niet genoeg stroom leveren btw. Ik heb een adapter die naast FTDI chip nog een regulator heeft die 3v3 500mA kan leveren, dan gaat het prima.
Een standaard FTDI bordje zonder extra power supply zal niet genoeg stroom leveren btw. Ik heb een adapter die naast FTDI chip nog een regulator heeft die 3v3 500mA kan leveren, dan gaat het prima.
goed, je had een (ugh) tag-connect header en UART pin headers; dus het kan nog wel
maar goed, het werkt nu, en hopelijk blijft het werken en kan ik hem met OTA updates blijven fixen
Mijn special case is dan wel dat ik ESPHome wil draaien zonder MQTT
Dit gebeurd wel als je ESPhome flashedTunderNerd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:23:
Ik had ergens een pop up van HA verwacht "nieuwe apparaten gevonden", maar die heb ik niet gezien.
Verdomd snelle reactie van de meester hemzelf! Dit is waarschijnlijk precies de wiki pagina die ik niet gelezen heb... Huiswerk!arjenhiemstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:26:
[...]
Ik voel met je mee, ik heb een bloed hekel aan YAML ;-)
Heb je de voorbeelden op de wiki gezien?
https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
Voor YAML gebruik ik overigens vrij veel... ChatGPT. Valt me op dat hij stiekem toch veel foutief er uit gooit. Maargoed, je leert wel "lekker snel" de commando's die ondersteund worden...