Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 52 ... 64 Laatste
Acties:

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:03
Aanvullend op @basdej,

Zelf heb ik een CVE-S Eco ventilatiebox met meerdere sensoren.
Laten we het gemakshalve een 'SingleZone' apparaat noemen.

Als één van de sensoren een hoge CO2-waarde detecteert dan schakelt de CVE-S Eco op voor de hele woning. Het opschakelen is in de meeste gevallen tijdelijk.
Dit werkt voor mij prima.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:00
hussie01 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:04:
[...]

Uit interesse, kun je de CO2 vraag ook per kamer bedienen?
Je kan per ruimte het gewenste max CO₂ niveau opgeven voor normaal en comfort stand.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• SKVT
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 13:21
Tijdje experimenteren verder met de HRU 200 eco en we komen ergens! Maar toch even een hulplijn nodig...

Huidige status;
Par 58 ByPassControl = 1 (0 / 1)
Par 77 ByPassValveSetManualPos (steps) = 10000 (-10000 / 10000)
Par 87 ManualControl = 1 (0 / 1)
Par 88 ManualFanSpeed (rpm) = 1500 (300 / 3600)

Dit gaf met testen het volgende resultaat: 17,1 graden frisse lucht komt wtw in, 17,6 graden frisse lucht gaat woning in. Verwaarloosbare opwarming door de wtw dus. Precies wat ik wilde vannacht!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ5zHEILvGssb66aihEaANmALeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qfTVvL89xxUjRk4fjKIwA0cP.png?f=user_large

Dan de uitdaging:
Al deze instellingen zijn nu gedaan via de GUI van de itho.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzxacwBATW59drwGEcYosUwcgLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcSzxOYyidF75kxUvaljgsGu.png?f=fotoalbum_large

Omdat de snelheid ventilator slider (ook direct bedienbaar vanuit Home Assistant) niet meer werkt na bovenstaande instellingen (bevinding en uitleg aantal posts terug) probeer ik o.a. deze nu via de API aan de gang te krijgen maar nog zonder resultaat. Wellicht kan @arjenhiemstra zien wat hier mis gaat?

http://192.168.x.x/api.html?setsetting=88&value=1000
Waarbij ik par 88 fan rpm naar 1000 probeer te zetten als test van de api. Zelfde aanpak wil ik graag hanteren om de par 58, par 77, par 87 te kunnen sturen zonder de gui te gebruiken. Hoe ik die commando's vanaf Home Assistant ga sturen weet ik nog niet, maar een URL triggeren vanuit HA lijkt me de kleinste uitdaging.
De volgende foutmelding by gebruik van setsetting=
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoK7LeyRYS-xVdFPjgATaXksQxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgVPtCzmlWsRPlFSfyt3uRHN.png?f=fotoalbum_large

Topic nog eens doorgezocht naar deze "API is disabled" melding. Terugbladeren tot 11 januari waar over de api gesproken wordt, maar kom niet tot benodigd inzicht. De API lijkt namelijk wel benaderbaar, op te maken uit volgende API instructie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7sfFENwLTXKcRBBJ_1Pjv38yE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeARXnXooj6Id9DVIKzXb1Qu.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer met duidelijke beschrijvingen deze aanpak voor iedereen werkbaar te maken, mocht er ergens een aanvulling iets verduidelijken, laat me even weten. PS. ik experimenteer met de waarden om het überhaupt voor elkaar te krijgen omdat ik woning wil afkoelen (met niet opgewarmde lucht) ipv verwarmen, besef dat je low level aanpassingen op eigen risico doet zoals vermeld in de Itho module interface.

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik krijg bij 'retrieve settings' een ret_error bij enkele parameters en hierdoor kan ik geen json downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRrq1QkgxA_lpNa3NZ4xf6Gzm_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wZTQHm2EYOn3U0pLjPBfhwsC.png?f=fotoalbum_large

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 11:58
hussie01 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:46:
Ik krijg bij 'retrieve settings' een ret_error bij enkele parameters en hierdoor kan ik geen json downloaden.
Bij de WTW zit de addon tussen de WTW en het display. Ik denk dat i2c verkeer van de addon en het display clashen en dat daarom het opvragen af en toe fout gaat. Als ik een bepaalde waarde nodig heb dan refresh ik meestal alleen die waarde.

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-10 10:10
Is het mogelijk om een state attribuut toe te voegen aan de Home Assistant fan? Ik zou graag een last received command willen zien. Nu moet ik het via een omweg doen.

• joon
  • Laatst online: 11-10 09:18
sjedde schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
Op dit moment dus de grootste uitdaging in de koppeling van add-on met de HRU.
Ik zal vanavond even kijken naar de MQTT, het is een nieuwbouwwoning dus doe op dit moment nog veel via VPN. Woon er vanaf volgende week, wat het ook weer wat makkelijker trouble shooting maakt.
Heya,

Ik heb ook een HRU300
Ben flink aan het lezen in dit draadje en kwam jouw post tegen met dezelfde uitdaging, ik mis alleen een oplossing hiervoor.

Hoe heb jij uiteindelijk de addon gekoppeld aan de WTW? ik zie overal omschrijvingen voor een virtual remote maar dat werkt niet voor dit model, toch?

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-10 11:15
Ik heb zojuist de module ontvangen maar ik lijk de virtual remote niet aan de praat te krijgen.

Type op WTW: HRU-3 BVH-001 (545-4120)
Type volgens non-cve add-on: HRU Eco-fan (hw version 9 | FW version 4)
Virtual remote type: RFT CVE (voor de wtw heb ik alleen een vaste 3 standen schakelaar en geen RF remote)

Eerst module aangesloten, setup doorlopen en daarna een power cycle gedaan en de vremote handmatig proberen te joinen maar dit had geen resultaat.

Vervolgens in settings 'Send join command' op Every Power on gezet en 'Force Medium mode' op On.
Meerdere keren een power cycle gedaan maar krijg het gewoon niet gekoppeld.

In de wiki kan ik niet vinden welke stap ik mis. Iemand die hier ervaring mee heeft?
@arjenhiemstra Mijn wtw wordt toch gewoon ondersteund?

[ Voor 33% gewijzigd door KayJee op 03-07-2024 22:53 ]

• hussie01
  • Niet online
joon schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Heya,

Ik heb ook een HRU300
Ben flink aan het lezen in dit draadje en kwam jouw post tegen met dezelfde uitdaging, ik mis alleen een oplossing hiervoor.

Hoe heb jij uiteindelijk de addon gekoppeld aan de WTW? ik zie overal omschrijvingen voor een virtual remote maar dat werkt niet voor dit model, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDqcMR2kV5E9ixwDxSMgYk5VsZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AT24Eql06ebTsPOvmyhP1vm9.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de kabel onder de WTW lostrekken en de module hierop aansluiten en vervolgens de losgetrokken kabel op de module aansluiten.

• joon
hussie01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]

Dus de kabel onder de WTW lostrekken en de module hierop aansluiten en vervolgens de losgetrokken kabel op de module aansluiten.
Thanks maar aangesloten was het boardje al, had wat duidelijker mogen zijn.
Het gaat hier om het aanmelden van het board via RF met de WTW unit.

Ik heb RF ingeschakeld op het board en mijn WTW in learn mode gezet, vervolgens op de ‘join’ knop gedrukt op de hoofdpagina van het board maar er gebeurd helaas niets.

Weet niet zo goed hoe nu verder.

Edit:
Virtual remote aangemaakt (RFT-CO2), ID default gelaten (geen idee wat ik hier anders in moet vullen).

In system settings:
CVE fan control (PWM2I2C) Uit (is non cve unit)
Send join command: every power on
Itho RF remote support: On

Ik haal de WTW van de stroom afen zet de stroom er weer op; ik druk op join bij de virtual remote - geen resultaat
Ik zet de WTW in Learn mode, ik druk op join bij de virtual remote - geen resultaat

Mijn 2 fysieke remotes zijn nog gekoppeld aan de itho, ik wil voor nu eerst de addon werkend krijgen het overzetten kan altijd nog.

Wat mis ik?

[ Voor 71% gewijzigd door joon op 04-07-2024 22:09 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 21:45

Sosabowski

nerd

Ook maar een Itho CVE WiFi add-on met CC1101 RF Module gekocht. Het idee is simpel, zomers meer ventileren als het buiten koel is en binnen warm.

Aansluiten is een eitje. Daarna valt het eigenlijk best wel tegen?
- geen Co2 in HomeAssistant / webpagina / mqtt?
- geen snelheid sensor in HomeAssistant?
- geen mogelijkheid tot 'terug naar standje auto'?
When paired to the Itho unit, the sensor indicates ventilation speed (low, medium, high) and CO2 warnings with LED's.
When the CO2 level becomes over 1000 ppm, the fanspeed is increased, while the speed setting stays the same.
The CO2 level in ppm is available as item 'CO2level (ppm)' in the 'ithostatus' message.
Hiermee had ik toch wel een Co2 waarde verwacht..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey1QnYcYDIyCR2xbQGioToyYlPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EYXDtVJtMZ3BFOTzzEc2iTfn.png?f=user_large

CVE-S OPTIMA (dus met Co2 sensor in de bedien unit)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• hussie01
  • Niet online
Sosabowski schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:18:
Ook maar een Itho CVE WiFi add-on met CC1101 RF Module gekocht. Het idee is simpel, zomers meer ventileren als het buiten koel is en binnen warm.

[...]

[Afbeelding]

De sensoren moet je handmatig toevoegen, maar volgens mij heeft @smesjz een HACS integratie gemaakt waarbij het makkelijker moet zijn.
https://github.com/jasper...owifi/blob/main/README.md

Op de Github van Arjen staan veel voorbeelden.
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki

• Z1000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-10 09:31
SKVT schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:34:
Tijdje experimenteren verder met de HRU 200 eco en we komen ergens! Maar toch even een hulplijn nodig...

Huidige status;
Na wat langer bekijken van de door mijn HRU 200 gegenereerde data en ook een heel aantal experimenten lijkt het sluiten van de bypass te lukken met het veranderen van 70 en 71:

Par 59 ByPassControl=1 (0 / 1)
Par 69 RoomTemperatureSetpoint (°C)=20 (10/35)
Par 70 OffsetRoomTempCloseSetpoint (K)=10 (0/10)
Par 71 OffsetRoomTempOpenSetpoint (K)=8 (0/10)
Par 77 ByPassValveSetManualPos (steps) = 0 (-10000 / 10000)
Par 87 ManualControl = 0 (0 / 1)
Par 88 ManualFanSpeed (rpm) = 450 (300 / 3600)

De Offsets geven naar mijn idee aan hoeveel kouder de buitenlucht mag zijn t.o.v. de RoomTemperatureSetpoint. Er komt nu ook frisse lucht van 14 graden naar binnen.

Bij mij blijft de bypass nu continu open en kan ik mijn automatische bediening (op basis van in ruimtes gemeten CO2/vocht) ook gewoon gebruiken!

@SKVT
Was jij niet ook bezig met te sturen kleppen in de aanvoer van de verse lucht? Daar ben ik ook in geïnteresseerd.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:46

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Sinds kort wonen we in onze nieuwbouwwoning en blijkbaar is deze aannemer helemaal fan van Itho Daalderop omdat we een HRU ECO 300 R DuoZone hebben en ook de WPU-55i 5G. De WPU is aangesloten op 1 Autotemp die 3 groepen beheert en dat is dus voor elke verdieping een groep en een Spider. Daarnaast in de woonkamer en in de ouderslaapkamer een RFT CO2 en in de badkamer een AUTO RFT-N. Als ik het allemaal een beetje lees zie ik dat ik 3 non-cve addons nodig heb om alles te kunnen inzien en mogelijk ook dingen aanpassen. Ik ga er dan ook vanuit dat ik alles kan toevoegen aan Home Assistant via MQTT.

Winkelwagentje:
HRU: non-cve, HRU300 adapter en CC1101 module
WPU: non-cve
Autotemp: non-cve
Klopt mijn winkelwagentje zo? (@arjenhiemstra)

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• DeBassie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-10 13:27
Allen,
Ik draai al een tijdje met add-on op een CVE-S OPTIMA (met ingebouwde vocht én CO2 sensor). Werkt allemaal prima.

Om het CO2 niveau in een ruimte te kunnen registreren heb ik nu een losse Itho RFT CO2-sensor aan de add-on gekoppeld (via de RF devices pagina). Dat lijkt te werken: het CO2 niveau wordt netjes via MQTT verstuurd. Top!

Mijn vraag is dit: De status led van Itho RFT CO2-sensor brand rood, wat volgens de gebruiksaanwijzing betekent dat de sensor niet (correct) is aangemeld. Het lijkt niet uit te maken in welke mode (remfunc) ik de remote zet (Receive, Monitor Only, Send, Bidirectional).
Is het te verwachten dat het ledje rood brand omdat ik de remote aan de add-on gekoppeld heb (en niet aan de CVE unit zelf?), of zou ie gewoon groen moeten branden, en is er dus iets anders mis? Suggesties?

Subvraag: Ik zie in het MQTT topic van deze remote ook een "pir":1 value voorbij komen. Zou er een infrarood sensor in de Itho RFT CO2 zitten??

• joon
DeBassie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:12:
Allen,
Ik draai al een tijdje met add-on op een CVE-S OPTIMA (met ingebouwde vocht én CO2 sensor). Werkt allemaal prima.

Om het CO2 niveau in een ruimte te kunnen registreren heb ik nu een losse Itho RFT CO2-sensor aan de add-on gekoppeld (via de RF devices pagina). Dat lijkt te werken: het CO2 niveau wordt netjes via MQTT verstuurd. Top!

Mijn vraag is dit: De status led van Itho RFT CO2-sensor brand rood, wat volgens de gebruiksaanwijzing betekent dat de sensor niet (correct) is aangemeld. Het lijkt niet uit te maken in welke mode (remfunc) ik de remote zet (Receive, Monitor Only, Send, Bidirectional).
Is het te verwachten dat het ledje rood brand omdat ik de remote aan de add-on gekoppeld heb (en niet aan de CVE unit zelf?), of zou ie gewoon groen moeten branden, en is er dus iets anders mis? Suggesties?

Subvraag: Ik zie in het MQTT topic van deze remote ook een "pir":1 value voorbij komen. Zou er een infrarood sensor in de Itho RFT CO2 zitten??
Dacht gelezen te hebben dat de integratie van de RTF CO2 nog niet perfect is, in de manual van de rft zelf staat wel dat je de LEDs uit kan zetten, weet alleen niet of dit geldt voor de status led.

• DeBassie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-10 13:27
joon schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:28:
[...]
in de manual van de rft zelf staat wel dat je de LEDs uit kan zetten, weet alleen niet of dit geldt voor de status led.
Ja, de status-led gaat -ook als ie rood is- na een tijdje wel uit. En je kunt het oplichten van de leds idd aanpassen (altijd uit / altijd aan)
De vraag was meer: heeft iedereen dit, of doe ik iets verkeerd?

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-10 16:14
Heeft iemand voor mij een voorbeeld van een Home Assistant automation die bij een bepaalde luchtvochtigheid de fan inschakeld en uit gaat als hij daar weer onder komt? Lijkt heel simpel maar ik krijg het gewoon niet werkend :-(

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:39
Jeroennus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:02:
Heeft iemand voor mij een voorbeeld van een Home Assistant automation die bij een bepaalde luchtvochtigheid de fan inschakeld en uit gaat als hij daar weer onder komt? Lijkt heel simpel maar ik krijg het gewoon niet werkend :-(
Je moet in ieder geval reageren op de verandering van luchtvochtigheid. (Anders staat de fan de hele winter aan, te wachten op droog weer)

Ik gebruik de "generic hygrostat" integration via HACS: https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat

Deze triggert als de luchtvochtigheid sterk omhoog gaat.
Dan zet ik de fan een uurtje aan. (Je kunt ook een half uur nemen, maar uur werkt voor mij)

Ik bestuur mijn Orcon fan anders, maar je kunt bij action iets anders nemen, zodat je de itho add-on gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Hygrostat enable FAN
description: blabla
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.bathroom_hygrostat
    to: "on"
    from: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.32_134446_remaining_time
        above: 10
action:
  - service: remote.send_command
    data:
      command: high_60
      entity_id: remote.29_162275
mode: single

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Jeroennus
vliegnerd schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:16:
[...]

Je moet in ieder geval reageren op de verandering van luchtvochtigheid. (Anders staat de fan de hele winter aan, te wachten op droog weer)

Ik gebruik de "generic hygrostat" integration via HACS: https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat

Deze triggert als de luchtvochtigheid sterk omhoog gaat.
Dan zet ik de fan een uurtje aan. (Je kunt ook een half uur nemen, maar uur werkt voor mij)

Ik bestuur mijn Orcon fan anders, maar je kunt bij action iets anders nemen, zodat je de itho add-on gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Hygrostat enable FAN
description: blabla
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.bathroom_hygrostat
    from: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.32_134446_remaining_time
        above: 10
action:
  - service: remote.send_command
    data:
      command: high_60
      entity_id: remote.29_162275
mode: single
Dankjewel @vliegnerd ik heb deze zojuist geinstallleerd en lijk ok te staan maar ook hier triggered hij niet op de waarde van de ITHO humdity.

Dit is mijn config:

binary_sensor:
- platform: generic_hygrostat
name: Bathroom Hygrostat
sensor: sensor.itho_fan_humidity # Source humidity sensor
delta_trigger: 2 # Optional humidity swing to detect. Default = 3
target_offset: 4 # Optional dehumidification target offset. Default = 3
min_on_time: 300 # Optional min on time in seconds. Default = 0 seconds
max_on_time: 7200 # Optional safety max on time in seconds. Default = 7200 seconds
sample_interval: 300 # Optional time between taking humidity samples in seconds, default 300 seconds
min_humidity: 30 # Optional minimum humidity to enable dehumidification. Default = 0
unique_id: bathroom_hygrostat # Optional ID that uniquely identifies this sensor. Set this to a unique value to allow customization through the UI.

En dit is de trigger:

alias: Itho controler
description: Een itho controller functie
trigger:
entity_id: binary_sensor.bathroom_hygrostat
action:
- service: fan.set_percentage
target:
entity_id: fan.itho_fan_fan
data:
percentage: 100

Volgens mij staat deze goed nu?

• SKVT
Z1000 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:28:
[...]

Na wat langer bekijken van de door mijn HRU 200 gegenereerde data en ook een heel aantal experimenten lijkt het sluiten van de bypass te lukken met het veranderen van 70 en 71:

Par 59 ByPassControl=1 (0 / 1)
Par 69 RoomTemperatureSetpoint (°C)=20 (10/35)
Par 70 OffsetRoomTempCloseSetpoint (K)=10 (0/10)
Par 71 OffsetRoomTempOpenSetpoint (K)=8 (0/10)
Par 77 ByPassValveSetManualPos (steps) = 0 (-10000 / 10000)
Par 87 ManualControl = 0 (0 / 1)
Par 88 ManualFanSpeed (rpm) = 450 (300 / 3600)

De Offsets geven naar mijn idee aan hoeveel kouder de buitenlucht mag zijn t.o.v. de RoomTemperatureSetpoint. Er komt nu ook frisse lucht van 14 graden naar binnen.

Bij mij blijft de bypass nu continu open en kan ik mijn automatische bediening (op basis van in ruimtes gemeten CO2/vocht) ook gewoon gebruiken!

@SKVT
Was jij niet ook bezig met te sturen kleppen in de aanvoer van de verse lucht? Daar ben ik ook in geïnteresseerd.
Dank voor inspringen op het testen, ik ga door jou genoemde parameters nog proberen! Momenteel doe ik via de gui even de bypass open/dicht zetten. Werkt goed, helaas voor nu dus alleen via add-on gui te doen en dus ook niet in m'n automatisering op te nemen.

Ben inderdaad bezig met co2 gestuurd regelen van de ruimten. De automatisering via HA werkt super (op basis van aanwezigheid zet hij die ruimte over en beperkte anderen - hierdoor heb je altijd een rustig draaiende/stille wtw, die wel verhoogd als de co2 toch ergens boven de 1.000 uitkomt), heb alleen veel problemen gehad met DIY ventielen. Diverse ontwerpen gemaakt (Tinkercad tekenen en 3d printen) en nu bij dit ontwerp uitgekomen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdEI_4S4zBSU4eCehqJGKdbxCd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10yJ0V2aTuGgjBnnhg7uYSEk.jpg?f=fotoalbum_large

Voorgaande ontwerpen met klein tandwiel of met een zwenk warm liepen op gegeven moment allemaal stuk. Ik verwacht omdat deze ventilatie-kleppen niet 100% zuiver zijn. Zelfs een sterke servo begaf het uiteindelijk. Nu grote tandwielen geprint met een tandriem zodat hopelijk oneffenheden voldoende opgegangen worden. Uitdaging hierbij is weer om de tandriem exact op maat te maken / de afstand servo-tandwiel en klep-tandwiel op juiste afstand te zetten.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:39
Jeroennus schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Dankjewel @vliegnerd ik heb deze zojuist geinstallleerd en lijk ok te staan maar ook hier triggered hij niet op de waarde van de ITHO humdity.
Config weet ik niet, maar hoe ziet de grafiek van de luchtvochtigheid eruit? Dit is mijn grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WUNCMy0TrhHR2YGaVOgzhy4MeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ihaj4UyurXpag1Eqs48TWoGJ.png?f=fotoalbum_large
Je ziet heel duidelijk pieken rond 9u, 11u en de volgende dag twee om 7u 's ochtends (douchen).

Op die pieken triggert "generic hygrostat".

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Jeroennus
vliegnerd schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Config weet ik niet, maar hoe ziet de grafiek van de luchtvochtigheid eruit? Dit is mijn grafiek:
[Afbeelding]
Je ziet heel duidelijk pieken rond 9u, 11u en de volgende dag twee om 7u 's ochtends (douchen).

Op die pieken triggert "generic hygrostat".
Ik heb hem nu werkend! Super goede tip, dankjewel @vliegnerd

• joon
Woeh, het is gelukt om de HRU300 te bedienen!

Was even goed zoeken.

Ik loop nu wel tegen 1 probleem aan en dat is het volgende:
Wanneer ik de WTW bedien en deze bijvoorbeeld op 'high' zet dan werkt dit goed maar als ik deze later naar 'auto' zet via de addon gebeurd er niets, 'low' werkt dan weer wel.

De remote staat ingesteld op de RFT-CO2 op send mode.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

• Bluuurb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-03 08:41
Hallo medetweakers!

Ik heb zojuist de Intho CVE Wifi addon met CC1101 RF module geinstalleerd en het ging echt heel gemakkelijk. De integratie met Home Assistant was ook een fluitje van een cent. Kortom, mooi werk! Helaas heb ik me niet genoeg ingelezen voordat ik het avontuur indook. Mijn use case is als volgt:
  • Luchtvochtigheid in de badkamer stijgt vanwege de douche
  • Mechanische ventilatie slaat meteen aan en gaat op 100% afzuigen
  • In de woonkamer horen we dit aangezien deze ook aangesloten zit op de mechanische ventilatie (geen probleem)
  • Alleen soms vindt de mechanische ventilatie het nodig om een half uur of meer op 100% na te draaien om de luchtvochtigheid terug te brengen (erg irritant)
Wat ik graag zou willen is het volgende:
Wanneer ik op de bank lig en last heb van het geluid mijn telefoon pakken en via de home assistant app op een knopje klikken waardoor de MV een bepaalde tijd op 50% draait waarna deze weer terug mag naar auto.

Hierbij loop ik tegen het volgende aan:
  1. Wanneer de mechanische ventilatie op 100% draait door de luchtvochtigheid reageert deze niet op commandos uit de addon. Ik ben benieuwd of hier een weg omheen is.
  2. Daarnaast valt mij op de commandos van de afstandbediening elke minuut via MQTT binnen komen. Mijn idee was op de remfunc op monitor only te zetten en alles via Node Red te laten lopen. Dit werkt niet echt lekker als dit niet event-based is.
Momenteel ben ik de volgende workaround aan het testen:
73 Minimum time for fan to go to high in RH control (min) van 30 min naar 5 min
79 Maximum time it is allowed by the RH control to remain in high (min) van 180 naar 15 min

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:55
Us de makkelijkste oplossing niet gewoon om de maximale stand wat lager te zetten? Blijft hij wellicht wat langer lopen maar heb je minder geluidsoverlast.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Meelobee schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb een CVE add-on revisie 2.x, en heb deze integration via HACS geinstalleerd. Via Mqtt zie ik de fan, humidity en temp sensor, maar als ik vervolgens de Itho Integration wil toevoegen krijg ik onderstaande melding;

Error
Config flow could not be loaded: {"message":"Invalid handler specified"}

Wat mis ik?
Is net gefixed met release v1.1

Op een plek werd nog verwezen naar oude integratie naam (ithoaddon). En Home Assistant toont dan geen bruikbare melding of errors in de logs, dus dat hielp ook niet echt.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:15
Bluuurb schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:41:
Hallo medetweakers!

Ik heb zojuist de Intho CVE Wifi addon met CC1101 RF module geinstalleerd en het ging echt heel gemakkelijk. De integratie met Home Assistant was ook een fluitje van een cent. Kortom, mooi werk! Helaas heb ik me niet genoeg ingelezen voordat ik het avontuur indook. Mijn use case is als volgt:
  • Luchtvochtigheid in de badkamer stijgt vanwege de douche
  • Mechanische ventilatie slaat meteen aan en gaat op 100% afzuigen
  • In de woonkamer horen we dit aangezien deze ook aangesloten zit op de mechanische ventilatie (geen probleem)
  • Alleen soms vindt de mechanische ventilatie het nodig om een half uur of meer op 100% na te draaien om de luchtvochtigheid terug te brengen (erg irritant)
Wat ik graag zou willen is het volgende:
Wanneer ik op de bank lig en last heb van het geluid mijn telefoon pakken en via de home assistant app op een knopje klikken waardoor de MV een bepaalde tijd op 50% draait waarna deze weer terug mag naar auto.

1. Wanneer de mechanische ventilatie op 100% draait door de luchtvochtigheid reageert deze niet op commandos uit de addon. Ik ben benieuwd of hier een weg omheen is.
  2. Daarnaast valt mij op de commandos van de afstandbediening elke minuut via MQTT binnen komen. Mijn idee was op de remfunc op monitor only te zetten en alles via Node Red te laten lopen. Dit werkt niet echt lekker als dit niet event-based is.
Momenteel ben ik de volgende workaround aan het testen:
73 Minimum time for fan to go to high in RH control (min) van 30 min naar 5 min
79 Maximum time it is allowed by the RH control to remain in high (min) van 180 naar 15 min
zoals eerder in dit topic uitgelegd, heeft ITHO er voor gekozen bepaalde data hogere rang te geven qua control. Als de RV / CO sensoren iets vinden, dan gebeurt dat. Wat je ook anders beweert met je andere controls. Wat wel helpt, is het commando als een remote sturen - alsof het van zo'n draadloze controller komt.

Gebruikt het volgende eens als mqtt terwijl hij hoog draait, hoogswaarschijnlijk schakelt hij direct terug (hier wel in ieder geval):
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: mqtt.publish
metadata: {}
data:
  qos: "0"
  topic: itho/cmd
  payload: "{\"vremotecmd\":\"low\"}"

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 21:45

Sosabowski

nerd

@arjenhiemstra zou je willen reageren op mijn email voor het terugsturen van t product? Dit siert je webshop niet echt...

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46
Sosabowski schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:35:
@arjenhiemstra zou je willen reageren op mijn email voor het terugsturen van t product? Dit siert je webshop niet echt...
Hij heeft het even (extreem) druk, hij komt daar zsm op terug bij je verwacht ik.
Houd even in gedachten dat het allemaal "hobby" is en niet zijn fulltime job ;) .

• stevenP
joon schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:08:

Was even goed zoeken.

Wanneer ik de WTW bedien en deze bijvoorbeeld op 'high' zet dan werkt dit goed maar als ik deze later naar 'auto' zet via de addon gebeurd er niets, 'low' werkt dan weer wel.

Probeer in plaats van Auto, medium. Deed het bij mij ook beter - ligt aan je model box helaas welke hij prefereert.
YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  payload: "{\"vremotecmd\":\"medium\"}"

• stevenP
Als je wil kan ik 's meekijken naar je print. Behoorlijk wat ervaring met engineering van dit soort onderdelen.
Ook kan je eens kijken naar de 100% 3D print-kleppen van een mede-tweaker, Openair valve.

• joon
stevenP schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Probeer in plaats van Auto, medium. Deed het bij mij ook beter - ligt aan je model box helaas welke hij prefereert.
YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  payload: "{\"vremotecmd\":\"medium\"}"
Medium werkt inderdaad ook, jammer dat de auto/autonight niet werkt!
Op Medium zal de WTW niet bijspringen wanneer de CO2 te hoog is natuurlijk, dan zou ik dit moeten regelen met een sensor of mijn echte RFT CO2 verbinden met de addon.
Hopelijk werkt dit later wel wanneer de emulatie van de remotes wat volwassener is :)

Nou ben ik wel benieuwd, wanneer ik mijn echte RFT CO2 verbind met de addon, werkt de auto functie via die remote dan wel of ook niet meer?

• stevenP
joon schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Medium werkt inderdaad ook, jammer dat de auto/autonight niet werkt!
Op Medium zal de WTW niet bijspringen wanneer de CO2 te hoog is natuurlijk, dan zou ik dit moeten regelen met een sensor of mijn echte RFT CO2 verbinden met de addon.
Hopelijk werkt dit later wel wanneer de emulatie van de remotes wat volwassener is :)

Nou ben ik wel benieuwd, wanneer ik mijn echte RFT CO2 verbind met de addon, werkt de auto functie via die remote dan wel of ook niet meer?
Bij mijn cve-s werkt de RV-module prima als ik het commando medium gestuurd heb. kijk eens goed in de parameters op de itho-config-site (system status heet het, als ik me niet vergis) of er uberhaupt een verschil is tussen medium en auto. Bij de CVE-S lijkt het in ieder geval niet.

Anders kan je inderdaad ook nog een andere Vremote maken, of je huidige kopppelen. Ik heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt er op dat dit wel meer moet unlocken voor je :)

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-10 13:11

djkooij

voorheen Facemodder

stevenP schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Bij mijn cve-s werkt de RV-module prima als ik het commando medium gestuurd heb. kijk eens goed in de parameters op de itho-config-site (system status heet het, als ik me niet vergis) of er uberhaupt een verschil is tussen medium en auto. Bij de CVE-S lijkt het in ieder geval niet.

...
Zelf ook nog aan het puzzelen om het naar mijn zin te krijgen, best verwarrend met die remotes, koppelen etc.
Maar bij mij werkt onderstaand handmatig afgevuurde code via MQTT explorer (topic: itho/cmd) echter prima:

JSON:
1
2
3
{
  "vremotecmd": "auto"
}

fotospul

• SKVT
stevenP schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Als je wil kan ik 's meekijken naar je print. Behoorlijk wat ervaring met engineering van dit soort onderdelen.
Ook kan je eens kijken naar de 100% 3D print-kleppen van een mede-tweaker, Openair valve.
Cool, dank! _/-\o_ Ik heb sinds een dag "mijn ontwerp, die op de afbeelding" op de klep draaien, so far verloopt dat goed... maar vaak ontstonden de problemen pas na enige tijd, als de servo te vaak belemmerd was. Benieuwd of deze soepel blijft. Frustratie ten top intussen, maar aan de andere kant, al doende veel ontwerp ervaring opgedaan 8)

Even gezocht naar die openair valve. Mooi, en lijkt zeker bruikbaar. Ik heb geprobeerd de bestaande handmatig bediende spirobuis kleppen te automatiseren. Gevoelsmatig degelijker qua materiaal, maar eigenlijk is dat onzin kijkende naar de een stevig geprinte klep die minimale draai-weerstand ondervind. Had dat principe gewoon vanaf begin af aan moeten kiezen. Ik geef huidig ontwerp een tijdje de kans voordat ik de buizen weer uit elkaar ga trekken :)

• dschout
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-06 21:43
Goede morgen,

# Update, volgens mij ben ik tegen een bug aangelopen.
# de RFT in monitor mode werkt zoals verwacht, wel uitlezen maar niet doorgeven aan de unit.
# de RFT-RV zelfs in monitor mode geeft de wifi add-on de commando's nog door aan de unit, ik weet nu zeker dat de RFT-RV niet meer aan de itho zelf gekoppeld is.

# bug report geopened

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

Ik heb een Itho CVE-S ECO SP met RFT en een RFT-RV, de interne RV sensor heb ik verwijderd.
De add on heb ik met de CC1101 RF module

Nu krijg ik met geen mogelijkheid de RFT-RV losgekoppeld van de Itho.
Voor zover ik weet kan dat niet direct met de RFT-TV, die wil zich alleen maar aanmelden.

Ik heb de batterijen uit de RFT-RV gehaald.

Via de add-on kon ik na een uit/aan van de unit wel met de virtual remote (met standaard ID) een leave commando geven, daar reageert de unit op.
Hierna heb ik ruim 5 minuten gewacht, daarna de unit voor de zekerheid weer uit/aan gezet.
Weer 5 minuten gewacht, voor ik de batterijen weer in de RFT-RV stop.

Binnen de add on, heb ik beide remotes weer op "monitor" gezet, de RFT kan ik nu monitoren zonder dat het commando naar de itho doorgezet wordt.
Maar de itho blijft reageren op de RFT-RV.
(wel geeft hij met de rode ledjes aan dat de unit in error is)

De situatie waar ik naartoe wil is dat ik wel beide remotes kan monitoren en de status kan gebruiken in Home Assistant, en dat de remotes zelf dus niet direct de itho aansturen.

[ Voor 25% gewijzigd door dschout op 15-07-2024 10:12 ]

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Sosabowski schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:18:

En:

[...]

[Afbeelding]

Ik wil hier toch nog even op terugkomen. Uiteraard sta je volledig in je recht om het product terug te sturen, dat lijkt me duidelijk.

Wat ik echter wel bijzonder vind, is dat je blijkbaar wel heel erg hoge verwachtingen hebt van een product wat duidelijk is neergezet als "tweaker product". Klopt... het is best even puzzelen om e.e.a. in te stellen en te doorgronden, ook met de handleiding ernaast, maar het werkt allemaal wel uiteindelijk.
Echter om maar wat te noemen: Auto stand werkt bij mij prima op mijn CVE-S via MQTT commando. RFT werkt eveneens met weergave in HA, net als de FAN speed.
CO2 regel ik op een andere wijze dus daar kan ik niets over zeggen.

Mijn punt is: Dat je iets niet meteen aan de praat krijgt wil niet zeggen dat het product niet deugt. Al je punten zouden met een aantal vriendelijke vragen hier opgelost kunnen worden heb ik de indruk.
En blijkbaar hebben jij en ik een totaal andere belevingswereld als het gaat om een product als deze. Lijkt me echt nergens voor nodig om een enthousiaste hobbyist, die graag zijn oplossing wil delen, zwart te maken alhier omdat hij geen 24/7 klantenservice heeft rondrijden.

fotospul

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-10 14:17
Hi iedereen, ik ben de afgelopen periode beperkt beschikbaar geweest door wat medische uitdagingen. Vorige week geopereerd en het gaat nu weer de goede kant op en ik verwacht ergens komende dagen weer helemaal hersteld en beschikbaar te zijn!

Ik zal zsm even de laatste berichten doorlezen en de vragen beantwoorden! Excuses voor de vertraging!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:01
arjenhiemstra schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:32:
Hi iedereen, ik ben de afgelopen periode beperkt beschikbaar geweest door wat medische uitdagingen. Vorige week geopereerd en het gaat nu weer de goede kant op en ik verwacht ergens komende dagen weer helemaal hersteld en beschikbaar te zijn!

Ik zal zsm even de laatste berichten doorlezen en de vragen beantwoorden! Excuses voor de vertraging!
Beterschap en doe rustig aan. Gezondheid eerst.

• arjenhiemstra
Hi @Sosabowski, zie ook bericht hierboven en mijn mail. Ik heb het order bedrag alvast terugbetaald en ik hoop dat ik / we hier op het forum nog een kans krijgen om de issues die je ervaart op te lossen. Anders mag je uiteraard het product alsnog terugsturen.

• ErikNi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-01 19:38
Ik heb succesvol de add-on ( dank @arjenhiemstra ) en de vocht/temp sensor (dank @sjorsjuhmaniac ) geinstalleerd. Nu kan ik op de web pagina "Itho status" niet de status van deze sensor terg vinden. In de API tabel zie ik ook zo geen een commando om dit uit te lezen. Betekent dit dat vochtsensor toch niet goed geinstalleerd is? Kan iemand mij een een zetje in de goede richting geven? B.v. Linkje naar een post. Alvast dank

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:28
ErikNi schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:17:
Ik heb succesvol de add-on ( dank @arjenhiemstra ) en de vocht/temp sensor (dank @sjorsjuhmaniac ) geinstalleerd. Nu kan ik op de web pagina "Itho status" niet de status van deze sensor terg vinden. In de API tabel zie ik ook zo geen een commando om dit uit te lezen. Betekent dit dat vochtsensor toch niet goed geinstalleerd is? Kan iemand mij een een zetje in de goede richting geven? B.v. Linkje naar een post. Alvast dank
Ik kan nu helaas de juiste config page niet screenshotten omdat de webfui via iOS niet werkt.
Maar, mogelijk heb je hem niet geactiveerd op de configuratie page? Op een van de pagina’s moet je een stukje naar beneden scrollen en dan staat er een stukje over de sensor. Hier moet je kiezen voor iets als: activeer bij next reboot. Dan helemaal naar beneden op save klikken en dan de kaart rebooten. Als dat nog niets brengt kan je de debug log activeren. In de console kan je dan bij een reboot zien of de sensor überhaupt herkent wordt. Ik ben net aan mijn tweede sensor bezig omdat de eerste het heeft begeven. Duurde ff voordat ik doorhad dat het de sensor zelf was ;)

• stevenP
ErikNi schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:17:
In de Itho webinterface:
System settings >
Enable/Disable I2C commands:
31DA aanzetten.

Na reboot van de itho (onder "reset" restart device) zal er een stuk meer info in zowel itho status als in MQTT te zien zijn!

• arjenhiemstra
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:29:
[...]

Ik kan nu helaas de juiste config page niet screenshotten omdat de webfui via iOS niet werkt.
Maar, mogelijk heb je hem niet geactiveerd op de configuratie page? Op een van de pagina’s moet je een stukje naar beneden scrollen en dan staat er een stukje over de sensor. Hier moet je kiezen voor iets als: activeer bij next reboot. Dan helemaal naar beneden op save klikken en dan de kaart rebooten. Als dat nog niets brengt kan je de debug log activeren. In de console kan je dan bij een reboot zien of de sensor überhaupt herkent wordt. Ik ben net aan mijn tweede sensor bezig omdat de eerste het heeft begeven. Duurde ff voordat ik doorhad dat het de sensor zelf was ;)
@ErikNi het is deze setting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0xHrufEL2aTLZPndsQaaEhho98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dnHW5pieUjN81zrNF3Ib01Rm.png?f=fotoalbum_large
Na reboot zou de sensor zichtbaar moeten zijn op de itho status pagina (en API). Ook op de front page van de add-on staan de temp en hum waardes.
Zo niet, check even de log, daar zou een melding moeten staan of de sensor gevonden is of niet.

• arjenhiemstra
dschout schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:41:
Goede morgen,

# de RFT in monitor mode werkt zoals verwacht, wel uitlezen maar niet doorgeven aan de unit.
# de RFT-RV zelfs in monitor mode geeft de wifi add-on de commando's nog door aan de unit, ik weet nu zeker dat de RFT-RV niet meer aan de itho zelf gekoppeld is.

# bug report geopened

Ik heb een Itho CVE-S ECO SP met RFT en een RFT-RV, de interne RV sensor heb ik verwijderd.

Voor zover ik weet kan dat niet direct met de RFT-TV, die wil zich alleen maar aanmelden.

Via de add-on kon ik na een uit/aan van de unit wel met de virtual remote (met standaard ID) een leave commando geven, daar reageert de unit op.
Hierna heb ik ruim 5 minuten gewacht, daarna de unit voor de zekerheid weer uit/aan gezet.

Binnen de add on, heb ik beide remotes weer op "monitor" gezet, de RFT kan ik nu monitoren zonder dat het commando naar de itho doorgezet wordt.

De situatie waar ik naartoe wil is dat ik wel beide remotes kan monitoren en de status kan gebruiken in Home Assistant, en dat de remotes zelf dus niet direct de itho aansturen.
Vreemd, de RFT-RV kan inderdaad geen leave commando versturen maar via de add-on kan dat wel inderdaad. Tot zover lijkt het alsof je alles gedaan hebt zoals de bedoeling is alleen met een ander resultaat.

Ik heb mijn eigen rft-rv ook op monitor only staan en ik geloof niet dat de itho hier op reageert maar ga het morgen nog eens dubbel checken.

• arjenhiemstra
joon schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:08:

Was even goed zoeken.

De RFT CO2 heeft inderdaad een auto en auto night commando. Ik heb deze van mijn RFT CO2 gekopieerd.
Net even check check dubbel check, ze staan allemaal ook in de code:
https://github.com/arjenh...01/IthoPacket.h#L105-L110

Wellicht is voor het verzenden de message opbouw toch niet helemaal goed, welke firmware versie draai je?

• arjenhiemstra
Bluuurb schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:41:
[...]
1. klopt, zie startpost. Dat heeft met de prio in de itho firmware te maken, daar is wel het eea aan te doen maar in sommige gevallen niet. Zie kopje "Welke prioriteit heeft welke input" in de startpost voor meer info.
2. Het is event based (en er komt elke x ingestelde tijd een update). Zodra er een RF commando verwerkt is zal het MQTT topic een update krijgen (als het goed is).

• arjenhiemstra
DeBassie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:12:
Allen,

De RFT-CO2 voert een bi-directionele join uit, dat werkt (nog) niet helemaal vlekkeloos met de add-on firmware. Dat maakt voor de meting in besturing via de add-on niet uit maar het ledje knippert dan rood inderdaad. Ik hoop dat binnenkort op te lossen (ik was heel dichtbij maar er nog net niet).

Wat betreft de pir value. Dat is een RF bericht die de RFT PIR verstuurd bij detectie van beweging, de RFT CO2 sensor verstuurd die ook maar niet doordat er ook daarwerkelijk beweging is gedetecteerd helaas. Wellicht filter ik die melding eruit voor CO2 devices als het geen toegevoegde waarde heeft.

• arjenhiemstra
KayJee schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:49:
Ik heb zojuist de module ontvangen maar ik lijk de virtual remote niet aan de praat te krijgen.

Type op WTW: HRU-3 BVH-001 (545-4120)
Type volgens non-cve add-on: HRU Eco-fan (hw version 9 | FW version 4)
Virtual remote type: RFT CVE (voor de wtw heb ik alleen een vaste 3 standen schakelaar en geen RF remote)

Eerst module aangesloten, setup doorlopen en daarna een power cycle gedaan en de vremote handmatig proberen te joinen maar dit had geen resultaat.

Vervolgens in settings 'Send join command' op Every Power on gezet en 'Force Medium mode' op On.
Meerdere keren een power cycle gedaan maar krijg het gewoon niet gekoppeld.

In de wiki kan ik niet vinden welke stap ik mis. Iemand die hier ervaring mee heeft?
@arjenhiemstra Mijn wtw wordt toch gewoon ondersteund?
Ik weet niet zeker of de HRU-3 BVH-001 werkt helaas. Zit er op de printplaat binnenin een 2x4 pin header aansluiting? Dat is wel een goede indicatie dat het zou moeten werken.
Weet je toevallig welke remotes ondersteund worden door deze wtw?

• arjenhiemstra
SKVT schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:34:

Huidige status;

Dit gaf met testen het volgende resultaat: 17,1 graden frisse lucht komt wtw in, 17,6 graden frisse lucht gaat woning in. Verwaarloosbare opwarming door de wtw dus. Precies wat ik wilde vannacht!
[Afbeelding]

Dan de uitdaging:
Al deze instellingen zijn nu gedaan via de GUI van de itho.
[Afbeelding]

Omdat de snelheid ventilator slider (ook direct bedienbaar vanuit Home Assistant) niet meer werkt na bovenstaande instellingen (bevinding en uitleg aantal posts terug) probeer ik o.a. deze nu via de API aan de gang te krijgen maar nog zonder resultaat. Wellicht kan @arjenhiemstra zien wat hier mis gaat?

http://192.168.x.x/api.html?setsetting=88&value=1000
Waarbij ik par 88 fan rpm naar 1000 probeer te zetten als test van de api. Zelfde aanpak wil ik graag hanteren om de par 58, par 77, par 87 te kunnen sturen zonder de gui te gebruiken. Hoe ik die commando's vanaf Home Assistant ga sturen weet ik nog niet, maar een URL triggeren vanuit HA lijkt me de kleinste uitdaging.
De volgende foutmelding by gebruik van setsetting=
[Afbeelding]

Topic nog eens doorgezocht naar deze "API is disabled" melding. Terugbladeren tot 11 januari waar over de api gesproken wordt, maar kom niet tot benodigd inzicht. De API lijkt namelijk wel benaderbaar, op te maken uit volgende API instructie;
[Afbeelding]

Ik probeer met duidelijke beschrijvingen deze aanpak voor iedereen werkbaar te maken, mocht er ergens een aanvulling iets verduidelijken, laat me even weten. PS. ik experimenteer met de waarden om het überhaupt voor elkaar te krijgen omdat ik woning wil afkoelen (met niet opgewarmde lucht) ipv verwarmen, besef dat je low level aanpassingen op eigen risico doet zoals vermeld in de Itho module interface.
In manual control werkt inderdaad niets meer behalve rpm setting de setting die je gemarkeerd hebt. Dat is itho designed en daar lijkt niets aan te doen.
Wat wel kan is al deze settings via de API versturen en daarmee de itho verder naar je hand te zetten. Of dat verstandig is (settings via API veranderen vind ik riskant, daarnaast weet ik niet hoe vaak de settings weggeschreven kunnen worden). Maar je hebt dus de optie om settings te exposen op de API, dan hoef je het niet via de web gui te regelen.

• joon
arjenhiemstra schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:54:
[...]

De RFT CO2 heeft inderdaad een auto en auto night commando. Ik heb deze van mijn RFT CO2 gekopieerd.
Net even check check dubbel check, ze staan allemaal ook in de code:
https://github.com/arjenh...01/IthoPacket.h#L105-L110

Wellicht is voor het verzenden de message opbouw toch niet helemaal goed, welke firmware versie draai je?
Bedankt voor je antwoord!

Dit zijn de gegevens uit de addon, de addon zelf draait op FW 2.8.0
Itho device type: HRU 250-300
Itho hw version: 8
Itho fw version: 8
Manufacturer: 7
en dit zijn de entries in het debug log van mijn fysieke RFT-CO2, dit lijkt overeen te komen met de commando's in de code.
17-7-2024 09:51:12: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 22F1 03:00,05,07 (cmd:auto)
17-7-2024 09:51:01: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 22F1 03:00,0B,0B (cmd:autonight)
edit:

Ik dacht ik ga zelf het e.e.a. proberen maar helaas lijk ik het erger gemaakt te hebben.

Ik krijg nu ook een H1 melding wat duid op een issue met de communicatie tussen de HRU en de HMI, voor nu even de addon er van tussen gehaald.

[ Voor 78% gewijzigd door joon op 17-07-2024 11:16 ]

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:35
Ik kwam dit topic tegen omdat ik mijn (nieuwe) Itho ventilatiebox ook slim wil maken maar vooralsnog zit ik met een ander probleem. Mogelijk is dit niet het juiste topic maar aangezien hier best veel kennis zit omtrent de Itho CVE probeer ik het toch even, mogelijk dat mensen het herkennen.

Mijn Itho CVE-S is de weg kwijt, dat wil zeggen dat als ik op de afstandsbediening op de laagste stand klik deze juist volop gaat en andersom. Ook de timer en auto stand functioneren niet zoals het hoort. Sommige momenten gaat de box ook een eigen leven lijden, harder, zachter etc. Garantie zit er niet meer op en dit is al de tweede box die deze kuren heeft dus ik kan een nieuwe kopen maar er is een kans dat ook die uiteindelijk ook dit gedrag gaat vertonen. Iemand hier misschien een idee wat dit kan zijn?

• Bokkoman
joon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:23:
[...]

[...]

en dit zijn de entries in het debug log van mijn fysieke RFT-CO2, dit lijkt overeen te komen met de commando's in de code.

[...]

edit:

Ik dacht ik ga zelf het e.e.a. proberen maar helaas lijk ik het erger gemaakt te hebben.

Ik krijg nu ook een H1 melding wat duid op een issue met de communicatie tussen de HRU en de HMI, voor nu even de addon er van tussen gehaald.
Om HRU300 te bedienen, moet je RF commandos sturen.

• joon
Bokkoman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Om HRU300 te bedienen, moet je RF commandos sturen.
Klopt, dat werkt ook goed.

Helaas worden de auto en autonight commandos genegeerd.

Straks weer verder met troubleshooten waarom mn hru ineens zo raar doet

• Bokkoman
joon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Klopt, dat werkt ook goed.

Helaas worden de auto en autonight commandos genegeerd.

Straks weer verder met troubleshooten waarom mn hru ineens zo raar doet
Bij mij niet. Ik gebruik alle commandos via HA.
Ik zou wel je firmware updaten van je HRU. Even aansluite op laptop en de itho software downloaden.

[ Voor 13% gewijzigd door Bokkoman op 17-07-2024 13:44 ]

• arjenhiemstra
joon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:23:
[...]

[...]

[...]

edit:

Ik zie het al denk ik! De RFT CO2 gebruikt een andere header code dan normale RFT remotes (0x1C ipv 0x18)! In dit geval zit het verschil hem in welke address fields gebruikt worden. Normale remote gebruikt addr0 (source) en addr2 (broadcast), de RFT CO2 stuurt een bericht naar een spcifieke target (duh, had ik kunnen bedenken) en gerbuikt dus niet addr2 maar addr1 (destination)

ff kijken hoe dit in code om te zetten en er zijn ongetwijfeld andere RF devices die hetzelfde doen
Dat

edit: ik ga te snel. Het is 0x1C ipv 0x16 maar issue is nog steeds hetzelfde denk ik
edit2: interessant, hoe heb ik het eerder kunnen missen.... Nah ja, het lijkt erop dat alle bi-directionele rft devices na een succesvolle bi-directionele join een andere header gaan versturen, 0x1C dus ipv 0x16... ff kijken hoe dat in code op te lossen is

[ Voor 12% gewijzigd door arjenhiemstra op 17-07-2024 15:30 ]

• arjenhiemstra
Freezhost schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:41:
Ik kwam dit topic tegen omdat ik mijn (nieuwe) Itho ventilatiebox ook slim wil maken maar vooralsnog zit ik met een ander probleem. Mogelijk is dit niet het juiste topic maar aangezien hier best veel kennis zit omtrent de Itho CVE probeer ik het toch even, mogelijk dat mensen het herkennen.

Mijn Itho CVE-S is de weg kwijt, dat wil zeggen dat als ik op de afstandsbediening op de laagste stand klik deze juist volop gaat en andersom. Ook de timer en auto stand functioneren niet zoals het hoort. Sommige momenten gaat de box ook een eigen leven lijden, harder, zachter etc. Garantie zit er niet meer op en dit is al de tweede box die deze kuren heeft dus ik kan een nieuwe kopen maar er is een kans dat ook die uiteindelijk ook dit gedrag gaat vertonen. Iemand hier misschien een idee wat dit kan zijn?
Ik ken dit gedrag als er geen vochtsensor in zit terwijl die er standaard wel in zou moeten zitten (of de sensor is kapot). De 1e 2 minuten werkt het normaal, daarna zijn high en low ineens opgedraaid. Wie dat bij Itho verzonnen heeft......... :X

• arjenhiemstra
dschout schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:41:
Goede morgen,

# bug report geopened

Nog even gechecked hier, de monitor only optie icm de rft-rv lijkt hier geen issues te geven. Gegevens komen binnen en de itho reageert niet.
Zou het heel misschien toch kunnen dat de rft-rv toch nog aan je itho gekoppeld is?

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:35
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Ik ken dit gedrag als er geen vochtsensor in zit terwijl die er standaard wel in zou moeten zitten (of de sensor is kapot). De 1e 2 minuten werkt het normaal, daarna zijn high en low ineens opgedraaid. Wie dat bij Itho verzonnen heeft......... :X
Bedankt voor je reactie, ga ik die vervangen _/-\o_ bestel hem wel gelijk mee met de wifi add-on :+
Ik neem aan dat ik die van jouw webshop gewoon kan gebruiken? Scheelt ook flink in prijs want de originele kosten meer dan 40 euro :?

[ Voor 12% gewijzigd door Freezhost op 17-07-2024 15:35 ]

• arjenhiemstra
Freezhost schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Bedankt voor je reactie, ga ik die vervangen _/-\o_ bestel hem wel gelijk mee met de wifi add-on :+
Ik neem aan dat ik die van jouw webshop gewoon kan gebruiken? Scheelt ook flink in prijs want de originele kosten meer dan 40 euro :?
yep, iets andere look maar exact dezelfde componenten (en idd een iets lagere prijs :))

• joon
Bokkoman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Bij mij niet. Ik gebruik alle commandos via HA.
Ik zou wel je firmware updaten van je HRU. Even aansluite op laptop en de itho software downloaden.
Wist niet dat dit kon, hoe gaat precies in zijn werk?
Ik zie namelijk geen hoofdstuk in de handleiding over het updaten van firmware, ook niet hoe ik deze aan mijn laptop kan aansluiten.
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:46:
[...]

Ik zie het al denk ik! De RFT CO2 gebruikt een andere header code dan normale RFT remotes (0x1C ipv 0x18)! In dit geval zit het verschil hem in welke address fields gebruikt worden. Normale remote gebruikt addr0 (source) en addr2 (broadcast), de RFT CO2 stuurt een bericht naar een spcifieke target (duh, had ik kunnen bedenken) en gerbuikt dus niet addr2 maar addr1 (destination)

ff kijken hoe dit in code om te zetten en er zijn ongetwijfeld andere RF devices die hetzelfde doen
Dat

edit: ik ga te snel. Het is 0x1C ipv 0x16 maar issue is nog steeds hetzelfde denk ik
edit2: interessant, hoe heb ik het eerder kunnen missen.... Nah ja, het lijkt erop dat alle bi-directionele rft devices na een succesvolle bi-directionele join een andere header gaan versturen, 0x1C dus ipv 0x16... ff kijken hoe dat in code op te lossen is
Dat is inderdaad interessant! als ik het weer werkend heb hier test ik het graag :)

• dschout
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Nog even gechecked hier, de monitor only optie icm de rft-rv lijkt hier geen issues te geven. Gegevens komen binnen en de itho reageert niet.
Zou het heel misschien toch kunnen dat de rft-rv toch nog aan je itho gekoppeld is?
Ik heb zojuist de add-on weer van de unit gehaald.
Nu reageert de unit echt niet meer op de RFT-RV. Bij commando's knippert ook het rode lampje... en lijkt wat traag te verspringen naar de volgende instelling (qua ledjes)

Met de add-on er op reageert de unit weer wel op de RFT-RV, in alle standen.

• arjenhiemstra
dschout schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Ik heb zojuist de add-on weer van de unit gehaald.
Nu reageert de unit echt niet meer op de RFT-RV. Bij commando's knippert ook het rode lampje... en lijkt wat traag te verspringen naar de volgende instelling (qua ledjes)

Met de add-on er op reageert de unit weer wel op de RFT-RV, in alle standen.
Zijn er nog andere settings die je veranderd hebt?

Edit: bijvoorbeeld “ Map RF remotes to virtual remote” bijvoorbeeld?

[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 17-07-2024 19:42 ]

• dschout
Nee, ik heb helemaal geen instellingen veranderd volgens mij.

Zal ik ze allemaal een keer toggelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOjFHhElyBnHstR8pk3QMVFZ6yM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4mqIA5bMD3XCXBsl58yiU1xf.png?f=fotoalbum_large

• joon
@arjenhiemstra ik krijg de addon helaas niet meer werkend.
Voor de zekerheid een format uitgevoerd op de addon en in dit geval alleen de RF module aangezet en een RF remote toegevoegd en succesvol gejoined maar op het moment dat ik een command stuur geeft de HRU meteen een H1 error.

Vanaf dat moment blijft de H1 error ook terugkeren tot ik de HRU een power cycle geef.

De HRU functioneert verder gewoon prima op de fysieke remotes en de afgelopen paar uur gewoon normaal zijn werk gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door joon op 17-07-2024 20:08 ]

• arjenhiemstra
joon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:54:
@arjenhiemstra ik krijg de addon helaas niet meer werkend.
Voor de zekerheid een format uitgevoerd op de addon en in dit geval alleen de RF module aangezet en een RF remote toegevoegd en succesvol gejoined maar op het moment dat ik een command stuur geeft de HRU meteen een H1 error.

Vanaf dat moment blijft de H1 error ook terugkeren tot ik de HRU een power cycle geef.

De HRU functioneert verder gewoon prima op de fysieke remotes en de afgelopen paar uur gewoon normaal zijn werk gedaan.
Iemand die dit eerder heeft gehad? Ik heb geen flauw idee wat dit zou kunnen zijn helaas.

Als je even een mail stuurt dan zorg ik dat je een andere add-on krijgt om mee te testen. Diegene die niet werkt kun je dan terugsturen als alles weer werkt (en misschien nog ff iets langer wachten totdat het helemaal goed werkt ;-))

• arjenhiemstra
dschout schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:51:
Nee, ik heb helemaal geen instellingen veranderd volgens mij.

Zal ik ze allemaal een keer toggelen?

[Afbeelding]
Dat zal niet uitmaken.
Ik ga even proberen te verklaren waar dit door zou kunnen komen, ik heb even geen idee meer (maar er is altijd een logische verklaring gelukkig :))

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:23
Ik ben bezig met een mancave aan het bouwen, en daar hoort natuurlijk een afzuiging in.

Ik dacht eerst alleen een eenvoudig systeem te nemen, CO2 gestuurd, namelijk de "Itho CVE-S OPTIMA" met een losse draadloze CO2 sensor / bedienunit erbij:

Itho Daalderop RFT CO2 sensor opbouw met bediening 230 Volt

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/static/uploads/pictures/normal/rft-co2-sensor_10076260062894.jpg

Zojuist maar een paar foto's gemaakt voor de beeldvorming.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9tLmCie.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SIR6N57.jpeg

Als ik het goed begrijp heb ik nu nodig:

De Itho CVE WiFi add-on incl de CC1101 RF module (optie) van onderstaande pagina:

https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/

Ik heb al HA draaien, als ik dit allemaal zo lees integreert deze module daar naadloos in?

Ook lees ik her en der dat de CO2 RF module die ik heb altijd andere settings overruled :?

Verlichting in mijn mancave wordt straks ook geregeld via Shelly, ik zit er zelf aan te denken om de Itho in de basis op automatisch te laten draaien zonder domotica.
Als verilchting in mancave aan is dan de afzuiging op medium te laten draaien.
Als CO2 waarde erg hoog wordt op maximum te laten draaien.
Als verlichting uitgaat xx minuten nadraaien op xx stand en dan weer terug naar automatisch (laag).

Is bovenstaande mogelijk of vergeet ik iets :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• dschout
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:49:
[...]

Dat zal niet uitmaken.
Ik ga even proberen te verklaren waar dit door zou kunnen komen, ik heb even geen idee meer (maar er is altijd een logische verklaring gelukkig :))
Ik dacht even dat het misschien te maken kon hebben met het adres van een andere remote "74,F4,A"
Bij updates moet ik daar altijd een 0 voor de A toevoegen.
Maar met die remote verwijderd doet jij het ook nog...

• arjenhiemstra
Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:08:
[...]
Ook lees ik her en der dat de CO2 RF module die ik heb altijd andere settings overruled :?
niet bij de RFT CO2 zoals je die hebt, alleen bij een Optima Inside.
Verlichting in mijn mancave wordt straks ook geregeld via Shelly, ik zit er zelf aan te denken om de Itho in de basis op automatisch te laten draaien zonder domotica.
Zo start de itho sowieso op, daar hoef je niets voor te regelen.
Als verilchting in mancave aan is dan de afzuiging op medium te laten draaien.
medium == auto bij deze box
Als CO2 waarde erg hoog wordt op maximum te laten draaien.
Kan met de RFT CO2 rechtstreeks aan de itho gekoppeld of via de add-on icm met bijvoorbeeld HA voor wat meer controle.
Als verlichting uitgaat xx minuten nadraaien op xx stand en dan weer terug naar automatisch (laag).

Is bovenstaande mogelijk of vergeet ik iets :?
Zeker, met bovenstaand devices van itho en de add-on kun je dit allemaal regelen

• arjenhiemstra
dschout schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Ik dacht even dat het misschien te maken kon hebben met het adres van een andere remote "74,F4,A"
Bij updates moet ik daar altijd een 0 voor de A toevoegen.
Dat is een bug in de web gui, zit in de pijplijn voor de volgende release:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/244
Maar met die remote verwijderd doet jij het ook nog...
Dat is bizar!! Als er geen remote geconfigureerd in op de add-on zou deze niet de itho moeten kunnen bedienen. Misschien voor de zekerheid een reboot of zelfs factory reset van de add-on doen?
Je zou ook via de WebAPI nog kunnen checken wat de source was van het laatste commando:
http://[IP]/api.html?get=lastcmd

• Grolsch
@arjenhiemstra bedankt voor je antwoorden, ik heb hem besteld zojuist. Wat is normaal de levertijd? Het zou mooi zijn als ik er dit weekend mee kan spelen :)

• arjenhiemstra
Grolsch schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 06:44:
@arjenhiemstra bedankt voor je antwoorden, ik heb hem besteld zojuist. Wat is normaal de levertijd? Het zou mooi zijn als ik er dit weekend mee kan spelen :)
Bedankt! Vrijdag gaan de bestellingen voor 17u mee met PostNL

• dschout
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:26:

Dat is een bug in de web gui, zit in de pijplijn voor de volgende release:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/244
Ik heb er niet zo'n last van ;)
Dat is bizar!! Als er geen remote geconfigureerd in op de add-on zou deze niet de itho moeten kunnen bedienen. Misschien voor de zekerheid een reboot of zelfs factory reset van de add-on doen?
Je zou ook via de WebAPI nog kunnen checken wat de source was van het laatste commando:
http://[IP]/api.html?get=lastcmd
Ik bedoelde dat met de RFT verwijderd, dus alleen de RFT-RV nog gekoppeld het probleem zich ook nog voordeed, dus niet door de hex adressing gui bug veroorzaakt werd.

De API geeft dit wanneer ik de RFT-RV gebruik om hem high en dan weer mid te zetten.

Maar... ik heb aleen remote0 en remote 1...

{"source":"remote2","command":"speed:220","timestamp":1721280891}
{"source":"remote2","command":"speed:100","timestamp":1721280928}

Formatting...

{"source":"remote1","command":"speed:220","timestamp":1721282800}

is dat ook een bug dat hij niet de juiste remote aangeeft? ;)

Ik heb via de "Failsafe boot" procedure de add-on proberen te resetten, maar hij gaat nooit naar de vereenvoudigde web-interface.
Na het indrukken van "reset" gaat de "statusled" ook een stuk sneller knipperen dan 2x per seconde volgens mij. Maar na de procedure gaat hij wel in AP mode.
Laat ik hem zijn gang gaan, dan zie ik na de reset twee blokken van +/-10x heel snel knipperen gevolgd door 1 blok iets langzamer (maar nog steeds snel)... daarma gaat AP mode aan, is de config wel weg, maar geen vereenvoudigde webinterface. Versie 2.8.0

Via de webinterface krijg ik hem ook niet gedowngrade of upgrade. Het blijft 2.8.0

Ik denk dat er niks anders opzit als hem opnieuw flashen... eens kijken of ik het aandurf om er headers aan te solderen.

• arjenhiemstra
dschout schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Ik heb er niet zo'n last van ;)

[...]

Ik bedoelde dat met de RFT verwijderd, dus alleen de RFT-RV nog gekoppeld het probleem zich ook nog voordeed,
Ah ok, ik dacht dat je de RFT-RV bedoelde idd.
dus niet door de hex adressing gui bug veroorzaakt werd.

De API geeft dit wanneer ik de RFT-RV gebruik om hem high en dan weer mid te zetten.

Maar... ik heb aleen remote0 en remote 1...

{"source":"remote2","command":"speed:220","timestamp":1721280891}
{"source":"remote2","command":"speed:100","timestamp":1721280928}

Formatting...

{"source":"remote1","command":"speed:220","timestamp":1721282800}

is dat ook een bug dat hij niet de juiste remote aangeeft? ;)
De value van de key "source" is de naam van de remote (die kun je zelf aanpassen)
Ik heb via de "Failsafe boot" procedure de add-on proberen te resetten, maar hij gaat nooit naar de vereenvoudigde web-interface.
reset -> wacht op snel knipperen -> binnen 2 sec. op fail save knop. Daarna draait de add-on in fail save mode. Alleen http://192.168.4.1/update is dan beschikbaar als web interface. Als de rest ook werkt draait de module niet in fail save mode.
Na het indrukken van "reset" gaat de "statusled" ook een stuk sneller knipperen dan 2x per seconde volgens mij. Maar na de procedure gaat hij wel in AP mode.
Laat ik hem zijn gang gaan, dan zie ik na de reset twee blokken van +/-10x heel snel knipperen gevolgd door 1 blok iets langzamer (maar nog steeds snel)... daarma gaat AP mode aan, is de config wel weg, maar geen vereenvoudigde webinterface. Versie 2.8.0

Via de webinterface krijg ik hem ook niet gedowngrade of upgrade. Het blijft 2.8.0

Ik denk dat er niks anders opzit als hem opnieuw flashen... eens kijken of ik het aandurf om er headers aan te solderen.
Probeer de module nog even goed in fail save mode te krijgen. Als het daarna niet lukt wissel ik de module wel om. Als je twijfelt of je het aandruft om headers te solderen, misschien beter niet doen ;-)

• dschout
arjenhiemstra schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:46:

De value van de key "source" is de naam van de remote (die kun je zelf aanpassen)
Ik heb even zitten pielen met meerdere releases.
Voor de verandering een incognito window genomen... en nu krijg ik wel de juiste web interface.

Dat begrijp ik, alleen als je het default laat, dan liet in versie 2.8 lastcommand zien dat het remote x+1 was... terwijl in het overzicht die remote remote x is.

In versie 2.7.0 had ik het zelfde probleem.

Maar, met 2.9.0-beta1 werkt het zoals verwacht, de remote naming in api lastcmd is nu ook goed. _/-\o_
Probeer de module nog even goed in fail save mode te krijgen. Als het daarna niet lukt wissel ik de module wel om. Als je twijfelt of je het aandruft om headers te solderen, misschien beter niet doen ;-)
Geen idee waar het nu mis ging... niet de laatste keer reset indrukken en een incognito window misschien.
Maar het werkt nu zoals verwacht :)

(ik had al een nieuwe besteld met de vraag of je soms headers kon solderenb voor me :P

• dschout
@arjenhiemstra

Super dat in de Beta de MQTT topics met lastcmd nu ook direct geupdate worden. Dat deed het bij mij in 2.8.0 nog niet.

d:)b

• Bokkoman
joon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:14:
[...]

Wist niet dat dit kon, hoe gaat precies in zijn werk?
Ik zie namelijk geen hoofdstuk in de handleiding over het updaten van firmware, ook niet hoe ik deze aan mijn laptop kan aansluiten.
Je hebt deze tool van ID nodig;

https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/servicetool

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:59
Voor de hru300 niet. Deze heeft een microusb aansluiting bij het bedieningspaneel.

• Bokkoman
Paulusbrand schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Voor de hru300 niet. Deze heeft een microusb aansluiting bij het bedieningspaneel.
Wat bedoel je? Om je HRU300 te updaten, heb je die tool nodig.
Ja, die sluit je inderdaad aan op je laptop met usb.

• Paulusbrand
Bokkoman schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Wat bedoel je? Om je HRU300 te updaten, heb je die tool nodig.
Ja, die sluit je inderdaad aan op je laptop met usb.
Nee, voor de hru 300 heb je niet de tool nodig. De wtw heeft een micro usb aansluiting welke direct aan je laptop aangesloten kan worden. Hierbij heb ik wel de aanname gedaan dat met de hru 300 de hru 300 eco bedoeld wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ86ROepdQYGvvyaD25Ss2sKAyU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9FkQYM0jncexhnRlsRBykPVl.png?f=fotoalbum_large

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:02
Ik denk darlt je dan nog steeds software nodig hebt om iets te kunnen, dit is alleen fysiek aansluitpunt.

• Paulusbrand
edwin2021 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 05:18:
Ik denk darlt je dan nog steeds software nodig hebt om iets te kunnen, dit is alleen fysiek aansluitpunt.
Die software kun je zo van de itho site plukken. Ik heb mijn hru al meerdere keren geupdatet op deze manier.

Ik zal geen link posten naar de software maar "itho service tool software" in je zoekmachine doet wonderen.

• Bokkoman
Paulusbrand schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:07:
[...]

Die software kun je zo van de itho site plukken. Ik heb mijn hru al meerdere keren geupdatet op deze manier.

Ik zal geen link posten naar de software maar "itho service tool software" in je zoekmachine doet wonderen.
Ik snap je nog steeds niet.
Enige wat ik zei is om je HRU300 firmware te updaten, je de ID tool nodig hebt en dat is die link die ik postte.
En ja, je moet je hru aansluiten op je laptop via die micro usb tool.

Degene waar ik op reageerde heeft een oude fw.

Je hebt nu dingen gezegd die het verwarrend maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Bokkoman op 19-07-2024 09:34 ]

• Paulusbrand
Bokkoman schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Ik snap je nog steeds niet.
Enige wat ik zei is om je HRU300 firmware te updaten, je de ID tool nodig hebt en dat is die link die ik postte.
En ja, je moet je hru aansluiten op je laptop via die micro usb tool.

Degene waar ik op reageerde heeft een oude fw.

Je hebt nu dingen gezegd die het verwarrend maken.
Met de "ID tool" bedoel jij het stukje software? Ik bedoel daar namelijk de fysieke hardware mee die je kunt kopen voor 400 euro.
Afbeeldingslocatie: https://imagescdn.wasco.nl/5/001/651/607/8580923_545-62900_IthoDaalderop_Hoofdafbeelding_01.jpg
De hardware "tool" heb je niet nodig aangezien de hru300 direct aangesloten kan worden met een gewone micro usb kabel.
De software "tool" heb je uiteraard wel nodig, maar is beschikbaar via de link.

[ Voor 6% gewijzigd door Paulusbrand op 19-07-2024 09:50 ]

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:04
Hallo,
wil tohc graag jullie hulp vragen om de add-on in HomeAssistant werkend te krijgen.
Huisige situatie :HRO350 met Add-on, welke al bijna 2 jaar perfekt werkt.
Nu ben i k bezig met het introduceren van HA, tot op heden alle eenvoudige dingen (lampen, solardege) met domoticz gedaan.

Als ik wia HA een control voode Add-on toevoeg stuurt deze een waarde (220 voor hggh) ipv state door (hecontroleerd met MQTT explorer) , en daarmee verandert de fanspeed niet. Ik weet echt niet waar ik dit moet zoeken.

• arjenhiemstra
Paulusbrand schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Met de "ID tool" bedoel jij het stukje software? Ik bedoel daar namelijk de fysieke hardware mee die je kunt kopen voor 400 euro.
[Afbeelding]
De hardware "tool" heb je niet nodig aangezien de hru300 direct aangesloten kan worden met een gewone micro usb kabel.
De software "tool" heb je uiteraard wel nodig, maar is beschikbaar via de link.
Om het eenvoudig te houden :) De servicetool is de software, de serviceInterface kabel (dat dure ding), RF-Module of USB kabel zijn de verbindingsopties met de servicetool.

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Omdat de perilex stekker moeilijk bereikbaar is, zoek ik een andere manier om de ventilatoren van onze HRU350 stil te zetten. De groep waar de HRU op aangesloten is kan niet uit vanwege andere verbruikers.

Tussen de settings van de HRU staat par 38: "Stop both motors with motor fault" 0/1
Kan die zonder schade gebruikt worden of is dat alleen een indicatie?

Een ander optie zou zijn om par 45: "Manual speed supply fan (RPM)" op 0 en par 46: "Manual speed exhaust fan (RPM) op 0 en vervolgens par 44: "Manual control" op 1 te zetten.
Kan dat zonder schade?

Het liefst zou ik de HRU met de afstandsbediening op min rpm zetten en dan de min rpm potmeter op 0.
Maar dan is het toerental nog altijd minimaal 500 rpm.

Twee vragen:
Kun je straffeloos de ventilatoren in de HRU350 stilzetten?
Wat is de beste mogelijkheid om dat te doen?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46
@gns1l waarom wil je dat? Daarmee vergroot je de kans op schimmels of andere zooi in de kanalen namelijk. Je hele woning is erop gebouwd dat er ventilatie plaats vindt en uitschakelen zou je alleen moeten doen bij onderhoud of als de brandweer hierom vraagt vanwege gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld.

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Dat klopt. Mijn bedoeling is dit alleen te doen bij onderhoud en wanneer het nodig is om de ventilatie uit te schakelen door externe (nood)situaties. Bijvoorbeeld op oudejaarsavond ivm vuurwerk en vuren of gedurende een calamiteit in de buurt.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou manual control op 1 zetten en dan manual exhaust en supply RPM op 0 zetten. Setting 44 tot 46 dus

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:19
gns1l schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:53:
Dat klopt. Mijn bedoeling is dit alleen te doen bij onderhoud en wanneer het nodig is om de ventilatie uit te schakelen door externe (nood)situaties. Bijvoorbeeld op oudejaarsavond ivm vuurwerk en vuren of gedurende een calamiteit in de buurt.
Nou wel erg veel gedoe voor die 1 a 2 momenten per jaar. Je kunt dan toch gewoon de stekker eruit halen? Zeker bij onderhoud is dat veiliger dan het via de software te regelen, met de stekker eruit weet je 100% zeker dat ie niet meer aangaat (LOTOTO)

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Exact de reden dat ik een eurostekker aan mijn cve wilde, namelijk een simpele smart plug. Dit softwarematig oplossen met parameters in de unit lijkt mij ook wel erg storingsgevoelig (als in automation fouten, herstarten van HA op verkeerde moment, etc.)

fotospul

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:38
ik heb even een vraagje, ik draai (voor zover ik weet) de laatste firmware versie.
toch is het overzicht qua snelheid niet gelijk aan de werkelijke snelheid. dat was dacht ik, altijd wel hetzelfde? zie screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiiaMQG8K-rg337hzaQv0i3VNNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7hKcNtQyKRlPT8arCBRs6dOy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osEkUxDyWc7BKkVxZ6RNd6RWreA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8OS4zRUYu9z1KC5rd7xAjRWC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohPwIBLzFkabe2sFsOeESoin5N0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4eD7nuh8xjSE89gsl9IY3cDo.jpg?f=user_large

• Grolsch
Ik heb dat printje nu binnen, aangesloten, hangt aan de wifi, kan hem benaderen maar wil hem graag in HA hebben, maar daar zie ik hem zo snel niet?

Wat is de naam van de integratie, of lees ik de handleiding niet goed :?

• stevenP
akatar schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:53:
ik heb even een vraagje, ik draai (voor zover ik weet) de laatste firmware versie.
toch is het overzicht qua snelheid niet gelijk aan de werkelijke snelheid. dat was dacht ik, altijd wel hetzelfde? zie screenshots.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het zijn dat er 100% door de unit zelf 'bedacht' is, bijvoorbeeld door een sensor? Ik heb in MQTT soortgelijke verschillen gezien, maar kon dat wel corrigeren door een ander topic als leidend te nemen.

@Grolsch Heb je MQTT geconfigureerd in de config? Daarna zien je m bij devices > MQTT > itho

• Grolsch
Het is gelukt, alleen zijn standaard niet alle sensoren zichtbaar, maar met hulp van @AUijtdehaag is dat ook weer gelukt !

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10 23:40
Grolsch schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:43:
Het is gelukt, alleen zijn standaard niet alle sensoren zichtbaar, maar met hulp van @AUijtdehaag is dat ook weer gelukt !
Ah das mooi, welke waren niet zichtbaar dan?

• Grolsch
Huub- schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Ah das mooi, welke waren niet zichtbaar dan?
Standaard zag ik alleen maar humidity en temperature

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6chXskF.png

Nu zie ik de rest van de getallen ook met hulp van @AUijtdehaag .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pr9pxoc.png

Ook ff de RF CO2 sensor getest, en je ziet dat als de CO2 hoog wordt hij in stapjes omhoog gaat en dan ineens naar 100% (wat je ook zou verwachten bij een CO2 van 1999PPM).

Maar nu is al ruim een uur de CO2 op een "normaal" niveau (+- 500) maar hij blijft maar lopen op 100% :?

Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l56OdJp.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A9MpKLu.png

Ik kan ook nergens in de documentatie lezen wat de Itho nu precies doet met die CO2 regeling, dat zou wel e.e.a. verklaren / verduidelijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 21-07-2024 10:58 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 64 Laatste