Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 51 ... 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Atomstar schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:26:
Hier ook een vraag over de bypass :). Naar aanleiding van post 1 2 3 snap ik hoe de bypass open gaat, maar ik begrijp niet goed hoe/wanneer de bypass dicht gaat, en wat deze twee parameters doen:
1. par.105 BypassTimer (min)
2. par.15 Max bypass open time (hrs)

Ik heb mijn par.10: "Summer temp (C)" nu (vrij laag) op 15 graden staan, zodat de bypass vaak open gaat om het huis te koelen. Afgelopen nacht werkte het, maar ik snap niet waarom mijn bypass opeens dicht ging en SummerCounter (K_min) gereset werd. Weet iemand dit? Zie grafieken hieronder. Max bypass open time (hrs) staat op 240 uur dus dat is het niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij (hru300) is er een instelling "desired inside temperature" ofzo. Deze staat op 19 graden. Als de buitentemperatuur lager is gaat de bypass open en is deze hoger gaat de klep weer dicht. De waarde voor bypassklep is altijd verkeerd om in de grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrqT-7GQLytg0Bq_g6QtuDsNkSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nEyHXA5aDmjfDaYCTeoy5FSZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 22:19
gns1l schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:29:
Ik begrijp ook niet waarom de SummerCounter pas om 21:00 uur gaat oplopen. Heb je toen par 10 op 15 graden gezet?
Excuses, dat klopt, ik heb om 21:00 par10 op 15 graden gezet om de summer counter versneld omhoog te krijgen nadat deze opnieuw was ingesteld door de monteur (thermometer gerepareerd).
Paulusbrand schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:11:
Bij mij (hru300) is er een instelling "desired inside temperature" ofzo. Deze staat op 19 graden. Als de buitentemperatuur lager is gaat de bypass open en is deze hoger gaat de klep weer dicht. De waarde voor bypassklep is altijd verkeerd om in de grafiek.
[Afbeelding]
Zoiets heb ik ook (Wanted temp bypass regulation (°C) ), maar die staat op 15 graden. En ik zie niet dat mijn exhaust of supply temp een bepaalde grenswaarde over gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Heeft die monteur par. 13 niet weer hoger gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Laatst online: 02-07 22:19
Nee, die had die temperatuur juist lager gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:20
arjenhiemstra schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Je zou altijd moeten kunnen downgraden, misschien is er iets corrupt geraakt op de flash partitie. Een fail save reset zou dan kunnen helpen? Andere mogelijkheid is dat de module misschien niet helemaal lekker meer is. Ik help graag mee om dat duidelijk te krijgen.
Ik kan proberen die flash partitie te herstellen, volgens mij op de debug pagina toch?
Mijn module vertoont ook weer manketentjes, ik raak de laatste tijd steeds vaker een deel van de status info kwijt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vc2TtOwfMTzglBGqXSKUEeAGIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vYiFK1i8BI2vUGvjJY8bAl7l.png?f=fotoalbum_large

Normaal zou ik hier flink wat meer gegevens moeten hebben. Een paar restarts brengt het soms weer terug maar ik heb het nu voor de 3e keer in 3 dagen.
Bij mijn vriend lukt het downgraden niet die blijft op willekeurige punten hangen, de ene keer op 17% de andere keer op 21%, daarna raken we de verbinding kwijt en reboot het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:23
GeeMoney schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Ik kan proberen die flash partitie te herstellen, volgens mij op de debug pagina toch?
Mijn module vertoont ook weer manketentjes, ik raak de laatste tijd steeds vaker een deel van de status info kwijt:

[Afbeelding]

Normaal zou ik hier flink wat meer gegevens moeten hebben. Een paar restarts brengt het soms weer terug maar ik heb het nu voor de 3e keer in 3 dagen.
Bij mijn vriend lukt het downgraden niet die blijft op willekeurige punten hangen, de ene keer op 17% de andere keer op 21%, daarna raken we de verbinding kwijt en reboot het bordje.
De waarden die je nog wel ziet komen uit "Counters" die worden maar 1x per halfuur opgehaald.
Het lijkt erop dat het ophalen van de statusinformatie (via i2c) niet goed gaat. Raar dat je wel "i2c connected" ziet staan op de statuspagina.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:31:
[...]

De waarden die je nog wel ziet komen uit "Counters" die worden maar 1x per halfuur opgehaald.
Het lijkt erop dat het ophalen van de statusinformatie (via i2c) niet goed gaat. Raar dat je wel "i2c connected" ziet staan op de statuspagina.
Ja, dit is nu de 3e keer in 4 dagen. Hiervoor 4 maanden probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28
gns1l schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:33:
Dan lijkt het erop dat er toch een mechanisch probleem is.

Als de stappenmotor of de bypass/vorstklep constuctie niet vrij kan lopen raakt het algorithme stappen kwijt en kan de juiste positie niet meer instellen.
De reset van de HRU en stappenmotor zorgt er dan weliswaar voor dat het probleem opgelost wordt, maar dat is dan tijdelijk.
Ik heb er nu een nieuwe vorstklep (is alleen klep met een veer) in gezet (misschien is opnieuw plaatsen ook goed). En nu lijkt de bypass het wel goed te doen.
Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEFOXRzZZa3KNRY59-XSrGbZbjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tjvld3eikKXjnXhWJg9Vw4gR.png?f=fotoalbum_large
naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re1--q5o9lPR85cc8mC2eSVORt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRBXWkrogilAvTPZkmzEWuEO.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:07
GeeMoney schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:58:
[...]

[Afbeelding]

De info op de itho status pagina is het resultaat van meedere opeenvolgende (i2c) requests richting de itho. Als 1 van deze requests faalt zal de data van dat request niet zichtbaar zijn op de pagina totdat het request weer succesvol is.

Dat lijkt sterk op een niet stabiele verbinding met de itho. Kan het zijn dat de gebruikte UTP kabel niet helemaal OK is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
arjenhiemstra schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:53:
[...]

De info op de itho status pagina is het resultaat van meedere opeenvolgende (i2c) requests richting de itho. Als 1 van deze requests faalt zal de data van dat request niet zichtbaar zijn op de pagina totdat het request weer succesvol is.

Dat lijkt sterk op een niet stabiele verbinding met de itho. Kan het zijn dat de gebruikte UTP kabel niet helemaal OK is?
Zou altijd kunnen natuurlijk maar die kabel zit er 4 maanden probleemloos tussen.
Bij die vriend zitten we wel al op kabel nummer 3 ook maar ook gisteren weer offline.
Ik zal van de week even bij hem langs om die flash partitie te doen en dan neem ik nog wel een kabel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
GeeMoney schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Zou altijd kunnen natuurlijk maar die kabel zit er 4 maanden probleemloos tussen.
Bij die vriend zitten we wel al op kabel nummer 3 ook maar ook gisteren weer offline.
Ik zal van de week even bij hem langs om die flash partitie te doen en dan neem ik nog wel een kabel mee.
check, kan ook een brakke module zijn uiteraard. Mocht je een nieuwe nodig hebben om dat uit te sluiten, stuur maar even een berichtje, dan regel ik dat die je kant op komt.

Wissen van de flash partitie gaat het makkelijkst door de fail save procedure uit te voeren, ik heb er een filmpje van gemaakt voor de cve module maar het werkt precies hetzelfde op de non-cve versie.
YouTube: add on reset

als je de laatste reset overslaat, dat start er een access point met een vereenvoudige interface. Alleen de firmware update functie is dan actief. Die kun je dan bereiken door verbinding te maken met het access point van de add-on en met een browser naar deze URL te gaan:
http://192.168.4.1/update

Dat wil ook wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 19:43
Kan in HA ook getoond worden wie de status heeft gewijzigd? Dus met de afstandsbediening of via een automatisering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:50
Jovink538 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:54:
Kan in HA ook getoond worden wie de status heeft gewijzigd? Dus met de afstandsbediening of via een automatisering?
Mqtt status /itho/lastcmd heeft die info. Ik heb er toevallig laatst mee zitten spelen.
Dit geeft de 3 belangrijke parameters weer uit dat topic.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    - name: "Last command"
      state_topic: "itho/lastcmd"
      value_template: "{{ value_json.source }}"
      unique_id: "lastcmd"
      entity_category: "diagnostic"
      device:
        identifiers: "mv"
    - name: "Last command type"
      value_template: "{{ value_json.command }}"
      unique_id: "lastcmd_command"
      device:
    - name: "Last command time"
      device_class: "timestamp"
      value_template: "{{ as_datetime(value_json.timestamp) }}"
      unique_id: "lastcmd_timestamp"
      device:

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 19:43
Bedankt @stevenP ga er ff mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-05 18:01
Ik ben hier ook nogal ruzie aan het maken met die wtw -- de bypass lijkt niet te activeren... Kan het zijn dat de temp sensoren hier verkeerd om zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cC5ehYWprKYU1OiANyDi-A7Adw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zXuMZmk0A1sK2IRemm2kUzem.png?f=fotoalbum_large

Kanttekening: het is hier binnen idd 24 graden oid, en buiten 17.4.

[ Voor 6% gewijzigd door pushnoi op 27-05-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
pushnoi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:32:
Ik ben hier ook nogal ruzie aan het maken met die wtw -- de bypass lijkt niet te activeren... Kan het zijn dat de temp sensoren hier verkeerd om zitten?

[Afbeelding]

Kanttekening: het is hier binnen idd 24 graden oid, en buiten 17.4.
Ik gok dat het vandaag niet genoeg boven de 19 was om de summer counter af te laten gaan?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
ice-T106 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:20:
[...]

Ik gok dat het vandaag niet genoeg boven de 19 was om de summer counter af te laten gaan?
Geen idee eigenlijk. Maar of ik kijk er volledig verkeerd naar of de boel staat gewoon andersom. De sensoren zijn laatst vervangen, dus op zich is het niet onmogelijk ofzo. Room temp staat nu weer op 19.1, en outdoor op 23.05 terwijl het hier binnen 23.5 is en buiten 18.8....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
pushnoi schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Geen idee eigenlijk. Maar of ik kijk er volledig verkeerd naar of de boel staat gewoon andersom. De sensoren zijn laatst vervangen, dus op zich is het niet onmogelijk ofzo. Room temp staat nu weer op 19.1, en outdoor op 23.05 terwijl het hier binnen 23.5 is en buiten 18.8....
ja dat klinkt toch wel alsof de stekkertjes zijn omgedraaid. Misschien kan je dit aangeven in de itho settings parameters vanuit de webinterface, maar ik vermoed dat je die fysiek moet gaan wisselen.

Wel bijzonder dat meneer de itho-monteur dat dus verkeerd om zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
stevenP schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:03:
[...]

ja dat klinkt toch wel alsof de stekkertjes zijn omgedraaid. Misschien kan je dit aangeven in de itho settings parameters vanuit de webinterface, maar ik vermoed dat je die fysiek moet gaan wisselen.

Wel bijzonder dat meneer de itho-monteur dat dus verkeerd om zet.
Kan ik me ook niet voorstellen.. Ik heb dus maar even rap de sensoren omgedraaid ipv de connectoren, want dat was sneller =) nu zie ik dat supply air en exhaust air wel is omgedraaid, maar room en outdoor niet (?!?)... ik snap er echt niets van, dat zijn toch dezelfde sensoren?

Situatie voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdqfSXZai6BDV_vnvRgz5JVeE_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cYHr3NpWLuRZ9nQuvUUfsQzd.jpg?f=user_large

En na het omdraaien van de sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9486BfFmZ4YvuQduzg9SEz5ECQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MnciGCHGi1B892XAG4hOIYHU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Afhankelijk van de bypass stand. Wordt room en outside temp gewisseld. Omdat (als alles goec werkt) de luchtstroom anders door de Wtw gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
arjenhiemstra schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:22:
[...]

check, kan ook een brakke module zijn uiteraard. Mocht je een nieuwe nodig hebben om dat uit te sluiten, stuur maar even een berichtje, dan regel ik dat die je kant op komt.

Wissen van de flash partitie gaat het makkelijkst door de fail save procedure uit te voeren, ik heb er een filmpje van gemaakt voor de cve module maar het werkt precies hetzelfde op de non-cve versie.
YouTube: add on reset

als je de laatste reset overslaat, dat start er een access point met een vereenvoudige interface. Alleen de firmware update functie is dan actief. Die kun je dan bereiken door verbinding te maken met het access point van de add-on en met een browser naar deze URL te gaan:
http://192.168.4.1/update

Dat wil ook wel eens helpen.
Binnen hoeveel minuten zou die AP mode er moeten zijn?
Bij een normale reset is die er na een seconde of 20 volgens mij. Echter het bordje van die vriend van mij is met geen mogelijkheid meer online te krijgen, ook niet met die failsafe procedure.
Er komt ook geen AP beschikbaar.
De groene led knippert, de oranje led blijft branden.
Als ik de volledige procedure uitvoer inclusief laatste reset dan knippert alleen de groene led en brand er geen oranje led maar ook dan komt hij dus niet online.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 28-05-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
GeeMoney schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:06:
[...]

Binnen hoeveel minuten zou die AP mode er moeten zijn?
Bij een normale reset is die er na een seconde of 20 volgens mij. Echter het bordje van die vriend van mij is met geen mogelijkheid meer online te krijgen, ook niet met die failsafe procedure.
Er komt ook geen AP beschikbaar.
De groene led knippert, de oranje led blijft branden.
Als ik de volledige procedure uitvoer inclusief laatste reset dan knippert alleen de groene led en brand er geen oranje led maar ook dan komt hij dus niet online.
Het einde van de fail save procedure (met of zonder flash van firmware) is een actieve access point. Zodra het groene ledje knippert zou het access point te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
arjenhiemstra schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:50:
[...]

Het einde van de fail save procedure (met of zonder flash van firmware) is een actieve access point. Zodra het groene ledje knippert zou het access point te vinden moeten zijn.
Helaas, zowel mijn Mac als mobiel vinden niets. Ik stuur je wel even een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkelTrank
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06-2024
Sinds een paar weken heb ik gek gedrag met de module.
Zojuist zie ik een sensor storing (3x rood, 1x oranje) op de wtw. Met global fault code 11, en status 5

Module eruit gehaald en nu is het allemaal groen.

Dit valt samen met dagen waar de ventilatie op de auto stand maximaal gaat blazen omdat de co2 waarde op *exact* 2000 vast staat en gedurende meerdere uren geen update lijkt te krijgen. De co2 zit op de unit zelf, en niet aan de module gekoppeld.

Kan deze sensor fout door de module komen? Anders toch maar een rf remote aanschaffen

[ Voor 14% gewijzigd door TonkelTrank op 30-05-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 20:42
Itho CVE addon besteld!
Gister de unit besteld, vandaag op dit topic terecht gekomen.

[ Voor 97% gewijzigd door JustinoFTW op 30-05-2024 14:13 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjedde
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik probeer mijn HRU300 aan te sturen, ik heb de non-cve met CC1101 RF module aangesloten, via de web interface ook geconfigureerd en ik kan parameters zien van de HRU300.

Ik heb een spider unit gekoppeld onder RF devices, daarmee kan ik nu ook via de web interface de HRU bedienen. Echter lukt het mij niet op via MQTT (home assistant) de bediening te doen.
Wat doe ik fout? MQTT server staat correct geconfigureerd in de wifi addon-on.

[ Voor 49% gewijzigd door sjedde op 30-05-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkelTrank
Wat verder gepuzzeld:

De co2 melder geeft exact 2000ppm weer, en een air quality van 0. Ook staat de wtw maximaal te ventileren. Zou dit met de bypass modus te maken kunnen hebben? Of is mijn itho co2 melder kapot….

Vanochtend wel normale waarden ontvangen, maar sinds eind ochtend 2000ppm en maximaal ventileren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TKjvQ-Jjp3XSuSh5g10hQw7V1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4vWXO0lJMi63Oc8gHFlBHVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD9HO6-ibKDteMNbaFmmQ5ZDFuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GJKVHTxGr6dIJalfaT8Ymd0C.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07:10
TonkelTrank schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:57:
Wat verder gepuzzeld:

De co2 melder geeft exact 2000ppm weer, en een air quality van 0. Ook staat de wtw maximaal te ventileren. Zou dit met de bypass modus te maken kunnen hebben? Of is mijn itho co2 melder kapot….

Vanochtend wel normale waarden ontvangen, maar sinds eind ochtend 2000ppm en maximaal ventileren

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb idd het idee dat je CO2-sensor verkeerde een waarde detecteert.
Voor zover ik weet is 2000 ppm het maximum van de CO2-sensor van Itho.

Het kan regelmatig voorkomen dat CO2-sensors een verkeerde waarde aangeven. Dit is helaas een eigenschap van alle CO2-sensors, niet alleen bij Itho. Dit komt oa door veroudering of driften.
Een reset (=kalibratie) van de CO2-sensor ligt met meest voor de hand, en bij voorkeur buiten, mits dit mogelijk is. Dan kan de CO2-sensor weer een tijd mee.

Indien een kalibratie niet mogelijk is of geen effect heeft dan is de CO2-sensor defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
sjedde schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:22:
Ik probeer mijn HRU300 aan te sturen, ik heb de non-cve met CC1101 RF module aangesloten, via de web interface ook geconfigureerd en ik kan parameters zien van de HRU300.

Ik heb een spider unit gekoppeld onder RF devices, daarmee kan ik nu ook via de web interface de HRU bedienen. Echter lukt het mij niet op via MQTT (home assistant) de bediening te doen.
Wat doe ik fout? MQTT server staat correct geconfigureerd in de wifi addon-on.
Deel iets meer van je HA config om ons je te kunnen laten helpen :)
Heb je al eens met MQTT-EXPLORER je berichten bekeken? Komt er dan op /itho alles netjes binnengerold?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjedde
@stevenP Ik heb gister de beta firmware geïnstalleerd omdat deze ook de spider officeel ondersteund. Nu weer even terug bij af omdat de RF link nu niet meer lijkt te werken in het RF remote menu.

op itho/ithostatus zie ik de status van de HRU300 goed binnekomen. Ik heb autodiscovery uitgezet, en zelf de HRU toegevoegd via deze code. Ik heb hier gister pas de "preset_mode_command_template" veranderd naar rfremotecmd, deze stond nog op vremote. Alleen dus niet meer kunnen testen omdat ik uberhaupt weer de RF verbinding kwijt ben.

Ik ben dus voornamelijk opzoek hoe ik de CC1101 module kan verbinden met de HRU300, ik heb de WTW in learning mode gezet. En als ik op join druk via de web page gebeurd er niks. Het enige succesje wat ik heb gehad is in firmware 2.8.0 de Spider laten connecten met de add-on, deze aan te geven als RFT Auto en de mode op 'sending' te zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
 #Itho Daalrop
mqtt:
    fan:
     - name: "Itho HRU 300 "
       device:
         name: "Itho Box"
         manufacturer: "Itho Daalderop"
         model: "Itho HRU 300"
         # ip adress of the wifi add-on
         configuration_url: "http://192.168.178.6"
       unique_id: "Itho_hru_Fan"
       state_topic: "itho/lwt"
       state_value_template: "{% if value == 'online' %}ON{% else %}OFF{% endif %}" 
       command_topic: "itho/cmd"
       preset_mode_state_topic: "itho/ithostatus"
       preset_mode_command_template: "{ rfremotecmd: '{{ value }}'}"
       preset_mode_value_template: >
        {% set am = value_json['Actual Mode'] | int %}
          {% if am == 1 %}
            low
          {% elif am == 2 %}
            medium 
          {% elif am == 3 %}
            high
          {% elif am == 13 %}
             timer
          {% elif am == 24 %}
            auto
          {% elif am == 25 %}
            autonight
          {% else %}
            {{ am }}
          {% endif %}
       preset_mode_command_topic: "itho/cmd"
       preset_modes:
        - "low"
        - "medium"
        - "high"
        - "auto"
        - "autonight"
        - "timer1"
        - "timer2"
        - "timer3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
sjedde schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:01:
@stevenP Ik heb gister de beta firmware geïnstalleerd omdat deze ook de spider officeel ondersteund. Nu weer even terug bij af omdat de RF link nu niet meer lijkt te werken in het RF remote menu.

op itho/ithostatus zie ik de status van de HRU300 goed binnekomen. Ik heb autodiscovery uitgezet, en zelf de HRU toegevoegd via deze code. Ik heb hier gister pas de "preset_mode_command_template" veranderd naar rfremotecmd, deze stond nog op vremote. Alleen dus niet meer kunnen testen omdat ik uberhaupt weer de RF verbinding kwijt ben.

Ik ben dus voornamelijk opzoek hoe ik de CC1101 module kan verbinden met de HRU300, ik heb de WTW in learning mode gezet. En als ik op join druk via de web page gebeurd er niks. Het enige succesje wat ik heb gehad is in firmware 2.8.0 de Spider laten connecten met de add-on, deze aan te geven als RFT Auto en de mode op 'sending' te zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
 #Itho Daalrop
mqtt:
    fan:
       device:
          {% if am == 1 %}
            low
          {% elif am == 2 %}
            medium 
          {% elif am == 3 %}
            high
          {% elif am == 13 %}
             timer
          {% elif am == 24 %}
            auto
          {% elif am == 25 %}
            autonight
          {% else %}
            {{ am }}
          {% endif %}
       preset_modes:
        - "low"
        - "medium"
        - "high"
        - "auto"
        - "autonight"
        - "timer1"
        - "timer2"
        - "timer3"
Laten we de problemen even lostrekken van elkaar, en stuk voor stuk tackelen :)
Toevoegen van een remote kan, door instellingen van Itho, alleen binnen 2min (of was het 5? in ieder geval kort) na reboot device. Heb je dit gedaan of probeer je 'm nu te koppelen terwijl hij dagen aanstaat? Doe dan even een powercycle en probeer het nog eens.

De presetmodes vind ik ook nog wat lastig, maar je kan proberen in ieder geval eens los te sturen:
Maak in HA een nieuw script aan, met dit als actie mqtt publish:
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: mqtt.publish
metadata: {}
data:
  qos: "0"
  topic: itho/cmd
  payload: "{\"vremotecmd\":\"high\"}"

Run het script, en check je itho sensoren. Zie je wat gebeuren bij je itho? Krijg je nu op /itho/lastcmd ineens nieuw waardes binnen?
Daarnaast kan je ook de volgende maken:
YAML:
1
2
3
  payload: "{\"vremotecmd\":\"medium\"}"
en
  payload: "{\"vremotecmd\":\"low\"}"

Als het goed is zullen deze binnen enkele seconde verwerkt worden en inderdaad de snelheid aanpassen.
in /itho/lastcmd zal je zoiets terug moeten zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Received 10:30:48 AM

QoS: 0
    Payload:

source: MQTT API-vremote-0
    command: medium
    timestamp: 1717144243

probeer dit eerst eens, dan kunnen we daarna de MQTT nog wat verder oppoetsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjedde
stevenP schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Laten we de problemen even lostrekken van elkaar, en stuk voor stuk tackelen :)
Toevoegen van een remote kan, door instellingen van Itho, alleen binnen 2min (of was het 5? in ieder geval kort) na reboot device. Heb je dit gedaan of probeer je 'm nu te koppelen terwijl hij dagen aanstaat? Doe dan even een powercycle en probeer het nog eens.

De presetmodes vind ik ook nog wat lastig, maar je kan proberen in ieder geval eens los te sturen:
Maak in HA een nieuw script aan, met dit als actie mqtt publish:
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: mqtt.publish
metadata: {}
data:
  qos: "0"
  topic: itho/cmd
  payload: "{\"vremotecmd\":\"high\"}"

Zie je wat gebeuren bij je itho? Krijg je nu op /itho/lastcmd ineens nieuw waardes binnen?
Daarnaast kan je ook de volgende maken:
YAML:
1
2
3
  payload: "{\"vremotecmd\":\"medium\"}"
en
  payload: "{\"vremotecmd\":\"low\"}"

Als het goed is zullen deze binnen enkele seconde verwerkt worden en inderdaad de snelheid aanpassen.
in /itho/lastcmd zal je zoiets terug moeten zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Received 10:30:48 AM

QoS: 0
    Payload:

source: MQTT API-vremote-0
    command: medium
    timestamp: 1717144243

probeer dit eerst eens, dan kunnen we daarna de MQTT nog wat verder oppoetsen :)
@stevenP Dank voor je hulp! De HRU300 werkt net even anders heb ik al begrepen omdat de vremote niet werkt over i2c bus, en alles dus via de CC1101 module moet lopen.

De HRU300 gaat tevens niet via een powercycle in learning mode, maar kan via het display menu op de unit zelf in learning mode worden gezet (die dan 2 minuten actief is). Wat is het normale proces om de CC1101 module op de add-on te koppelen aan de HRU die in learning mode staat?

Omdat vremote niet werkt heb t ik de vremote command verwisseld voor rfremotecmd in de MQTT enrty in de configuration.yaml.

Op dit moment dus de grootste uitdaging in de koppeling van add-on met de HRU.
Ik zal vanavond even kijken naar de MQTT, het is een nieuwbouwwoning dus doe op dit moment nog veel via VPN. Woon er vanaf volgende week, wat het ook weer wat makkelijker trouble shooting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
sjedde schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
[...]

@stevenP Dank voor je hulp! De HRU300 werkt net even anders heb ik al begrepen omdat de vremote niet werkt over i2c bus, en alles dus via de CC1101 module moet lopen.

De HRU300 gaat tevens niet via een powercycle in learning mode, maar kan via het display menu op de unit zelf in learning mode worden gezet (die dan 2 minuten actief is). Wat is het normale proces om de CC1101 module op de add-on te koppelen aan de HRU die in learning mode staat?

Omdat vremote niet werkt heb t ik de vremote command verwisseld voor rfremotecmd in de MQTT enrty in de configuration.yaml.

Op dit moment dus de grootste uitdaging in de koppeling van add-on met de HRU.
Ik zal vanavond even kijken naar de MQTT, het is een nieuwbouwwoning dus doe op dit moment nog veel via VPN. Woon er vanaf volgende week, wat het ook weer wat makkelijker trouble shooting maakt.
Hmm, ik ben niet thuis met de specifieke HRU settings.
Ik zou gokken dat er op je itho webinterface bij system settings onderaan:
Autodetect CC1101 RF module (reboot needed)

is dat een mogelijke oplossing voor die koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjedde
stevenP schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Hmm, ik ben niet thuis met de specifieke HRU settings.
Ik zou gokken dat er op je itho webinterface bij system settings onderaan:
Autodetect CC1101 RF module (reboot needed)

is dat een mogelijke oplossing voor die koppeling?
Ik heb inderdaad de autodiscovery ingesteld, dat werkt ook. Ik kan ook in het RF Devices menu dan een bestaande RFT koppelen (CO2 en de spider bijvoorbeeld). In debug zie ik ook RF communicatie voorbij komen van de andere devices aan de HRU300.

Waar ik niet goed uitkom is hoe ik de add-on berichten door laat geven aan de HRU.

Dit staat er in het RF devices menu:
code:
1
Changing the remote function to "Send" will enable the user to send RF commands by using the CC1101 RF module.

Moet ik alle remotes ontkoppelen met de HRU en koppelen met de add-on, en deze allemaal op send zetten? Of moet ik de rest op 'Receive","monitor" of "bi-diretional" zetten. Snap daar de verschillen nog niet helemaal.

Wat gister dus wel is gelukt is een Spider koppelen en deze aangeven in het RF devices menu als RFT-auto remote. Vervolgens de 'remfunc' op 'send' gezet, waardoor de blauwe knoppen werkte. Overigens was de Spider ook nog gekoppeld met de HRU300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een tijd veel gedoe gehad met mijn Itho CVE-S ECO SP, met Perilex en alleen een driestandenschakelaar. De box ging eerst spontaan naar laagstand tijdens het douchen en dan later automatisch weer aan, ging 's nachts spontaan in hoogstand draaien en de box reageerde willekeurig verkeerd op de driestandenschakelaar. De unit is nog niet eens 2 jaar oud. Ik dacht eerst dat het misschien aan de bedrading lag, maar na het doormeten was dat prima. Uiteindelijk heb ik de vochtsensor van de print gehaald om alleen de laag- en hoogstand te gebruiken, maar zelfs dat werkte niet goed, want na ongeveer een uur worden de laag- en hoogstand weer verwisseld op de schakelaar, waar stand 1 dus de hoogstand was en stand 3 de laagstand.

Ik werd er helemaal tureluurs van. Uiteindelijk een bericht gestuurd naar Itho, maar die wil je niet helpen omdat je een consument bent, lekker dan. Toen heb ik dit topic gevonden en heb ik kunnen concluderen dat waarschijnlijk de RV sensor het onderliggende probleem voor al deze kuren is, maar Itho vraagt absurde bedragen voor een vervanger. Gelukkig biedt Arjen een 3rd party exemplaar aan via de NRG.Watch website voor een heel schappelijk bedrag! Gisteren kunnen installeren en so far so good, de driestandenschakelaar werkt nog normaal en de box reageert zoals je zou verwachten tijdens het douchen op de automatische stand!

Ik wou mijn ervaringen en de uiteindelijke oplossing even delen in dit topic, voor het geval iemand dezelfde problemen heeft met de driestandenschakelaar. En natuurlijk bedankt voor het aanbieden van een goedkoop alternatief van deze sensor @arjenhiemstra!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
AJayFasho schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:29:
Ik heb een tijd veel gedoe gehad met mijn Itho CVE-S ECO SP, met Perilex en alleen een driestandenschakelaar. De box ging eerst spontaan naar laagstand tijdens het douchen en dan later automatisch weer aan, ging 's nachts spontaan in hoogstand draaien en de box reageerde willekeurig verkeerd op de driestandenschakelaar. De unit is nog niet eens 2 jaar oud. Ik dacht eerst dat het misschien aan de bedrading lag, maar na het doormeten was dat prima. Uiteindelijk heb ik de vochtsensor van de print gehaald om alleen de laag- en hoogstand te gebruiken, maar zelfs dat werkte niet goed, want na ongeveer een uur worden de laag- en hoogstand weer verwisseld op de schakelaar, waar stand 1 dus de hoogstand was en stand 3 de laagstand.

Ik werd er helemaal tureluurs van. Uiteindelijk een bericht gestuurd naar Itho, maar die wil je niet helpen omdat je een consument bent, lekker dan. Toen heb ik dit topic gevonden en heb ik kunnen concluderen dat waarschijnlijk de RV sensor het onderliggende probleem voor al deze kuren is, maar Itho vraagt absurde bedragen voor een vervanger. Gelukkig biedt Arjen een 3rd party exemplaar aan via de NRG.Watch website voor een heel schappelijk bedrag! Gisteren kunnen installeren en so far so good, de driestandenschakelaar werkt nog normaal en de box reageert zoals je zou verwachten tijdens het douchen op de automatische stand!

Ik wou mijn ervaringen en de uiteindelijke oplossing even delen in dit topic, voor het geval iemand dezelfde problemen heeft met de driestandenschakelaar. En natuurlijk bedankt voor het aanbieden van een goedkoop alternatief van deze sensor @arjenhiemstra!
thx!
waar stand 1 dus de hoogstand was en stand 3 de laagstand
Klopt, zie ik hier ook. Als er geen sensor in zit of de sensor is kapot dan draait na 2 minuten hoog/laag om. Geen idee waarom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:18
Sinds Homeassistant 2024.4 heb ik problemen met mijn HRU350 in HA.

dit zijd de meldingen:

Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:2613
First occurred: 17:34:13 (200 occurrences)
Last logged: 17:37:08
code:
1
2
3
4
5
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Supply fan (RPM)' when rendering '{{ value_json['Supply fan (RPM)'] }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Exhaust fan (RPM)' when rendering '{{ value_json['Exhaust fan (RPM)'] }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Supply temp (°C)' when rendering '{{ value_json['Supply temp (°C)'] }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Exhaust temp (°C)' when rendering '{{ value_json['Exhaust temp (°C)'] }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Bypass position' when rendering '{{ value_json['Bypass position'] }}'

mijn config is deze, en heeft tot nu toe wel gewerkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
  fan:
    - name: "HRU350"
      unique_id: "Itho_Fan"
      preset_mode_command_template: "{ vremote: '{{ value }}'}"
        {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %}
          {% if am == 1 %}
            low
          {% elif am == 2 %}
            medium 
          {% elif am == 3 %}
            high
          {% elif am == 24 %}
            auto
          {% else %}
            {{ am }}
          {% endif %}
      preset_modes:
        - "low"
        - "medium"
        - "high"
        - "auto"
        - "timer1"
        - "timer2"
        - "timer3"

sensor:
    - name: "Itho HRU Actual mode"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      value_template: >
        {% if am == 1 %}
          low
        {% elif am == 2 %}
          medium 
        {% elif am == 3 %}
          high
        {% elif am == 24 %}
          auto
        {% else %}
          {{ am }}
        {% endif %}
      unique_id: itho_hru_mode

- name: Itho HRU Actual Supply Fan
      value_template: "{{ value_json['Supply fan (RPM)'] }}"
      unit_of_measurement: "rpm"
      unique_id: "itho_hru_actual_supply"
      state_class: measurement

- name: Itho HRU Actual Exhaust Fan
      value_template: "{{ value_json['Exhaust fan (RPM)'] }}"
      unique_id: "itho_hru_actual_exhaust"

- name: Itho HRU Supply temp
      value_template: "{{ value_json['Supply temp (°C)'] }}"
      unit_of_measurement: "°C"
      unique_id: "itho_hru_supply_temp"

- name: Itho HRU Exhaust temp
      value_template: "{{ value_json['Exhaust temp (°C)'] }}"
      unique_id: "itho_hru_exhaust_temp"

- name: Itho HRU Airfilter counter
      value_template: "{{ value_json['Airfilter counter'] }}"
      unit_of_measurement: ""
      unique_id: "itho_hru_airfilter_counter"

- name: "Sauna_temp"
      state_topic: "tele/sauna/SENSOR"
      value_template: '{{ value_json["DS18B20"]["Temperature"] }}'
      unique_id: Sauna_temp

binary_sensor:
    - name: "Itho Bypass"
      value_template: "{{ value_json['Bypass position']  }}"
      unique_id: "itho_bypass_status"
      device_class: opening
      payload_on: "1"
      payload_off: "0"
      icon: mdi:valve

Ik zie geen anderen met problemen, maar wat is er dan fout bij mij?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@gazzzman61 Een verschil wat mij opvalt zijn de state_class properties. Die heb ik nergens gedefinieerd.. is dit misschien een oude sytax die eruit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
gazzzman61 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:45:
Sinds Homeassistant 2024.4 heb ik problemen met mijn HRU350 in HA.

dit zijd de meldingen:

Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:2613
First occurred: 17:34:13 (200 occurrences)
Last logged: 17:37:08
code:
1
2
3
4
5
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Supply fan (RPM)' when rendering '{{ value_json['Supply fan (RPM)'] }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Exhaust fan (RPM)' when rendering '{{ value_json['Exhaust fan (RPM)'] }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Supply temp (°C)' when rendering '{{ value_json['Supply temp (°C)'] }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Exhaust temp (°C)' when rendering '{{ value_json['Exhaust temp (°C)'] }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'Bypass position' when rendering '{{ value_json['Bypass position'] }}'

mijn config is deze, en heeft tot nu toe wel gewerkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
  fan:
    - name: "HRU350"
      unique_id: "Itho_Fan"
      preset_mode_command_template: "{ vremote: '{{ value }}'}"
        {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %}
          {% if am == 1 %}
            low
          {% elif am == 2 %}
            medium 
          {% elif am == 3 %}
            high
          {% elif am == 24 %}
            auto
          {% else %}
            {{ am }}
          {% endif %}
      preset_modes:
        - "low"
        - "medium"
        - "high"
        - "auto"
        - "timer1"
        - "timer2"
        - "timer3"

sensor:
    - name: "Itho HRU Actual mode"
      value_template: >
        {% if am == 1 %}
          low
        {% elif am == 2 %}
          medium 
        {% elif am == 3 %}
          high
        {% elif am == 24 %}
          auto
        {% else %}
          {{ am }}
        {% endif %}
      unique_id: itho_hru_mode

- name: Itho HRU Actual Supply Fan
      value_template: "{{ value_json['Supply fan (RPM)'] }}"
      unique_id: "itho_hru_actual_supply"

value_template: "{{ value_json['Exhaust fan (RPM)'] }}"

- name: Itho HRU Supply temp
      value_template: "{{ value_json['Supply temp (°C)'] }}"
      unique_id: "itho_hru_supply_temp"

- name: Itho HRU Exhaust temp
      value_template: "{{ value_json['Exhaust temp (°C)'] }}"
      unique_id: "itho_hru_exhaust_temp"

- name: Itho HRU Airfilter counter
      value_template: "{{ value_json['Airfilter counter'] }}"
      unit_of_measurement: ""
      unique_id: "itho_hru_airfilter_counter"

- name: "Sauna_temp"
      state_topic: "tele/sauna/SENSOR"
      value_template: '{{ value_json["DS18B20"]["Temperature"] }}'
      unique_id: Sauna_temp

binary_sensor:
    - name: "Itho Bypass"
      value_template: "{{ value_json['Bypass position']  }}"
      unique_id: "itho_bypass_status"
      device_class: opening
      payload_on: "1"
      payload_off: "0"
      icon: mdi:valve

Ik zie geen anderen met problemen, maar wat is er dan fout bij mij?
Dit zal niet de hele YAML zijn gok ik? Ik neem aan dat het sensor deel onderdeel is van de MQTT config in HA?

Ik heb dit net even handmatig toegevoegd als test (de naam bij value_json is anders maar principe hetzelfde) en dat werkt in HA 2024.5.x. Op zich is er niet direct iets geks te zien aan je YAML. Heb je met MQTTExplorer al even gekeken of het itho/ithostatus topic juist gevuld is?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  sensor:
      value_template: "{{ value_json['ExhFanSpeed (%)'] }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
arjenhiemstra schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:46:
[...]

Dit zal niet de hele YAML zijn gok ik? Ik neem aan dat het sensor deel onderdeel is van de MQTT config in HA?

Ik heb dit net even handmatig toegevoegd als test (de naam bij value_json is anders maar principe hetzelfde) en dat werkt in HA 2024.5.x. Op zich is er niet direct iets geks te zien aan je YAML. Heb je met MQTTExplorer al even gekeken of het itho/ithostatus topic juist gevuld is?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  sensor:
      value_template: "{{ value_json['ExhFanSpeed (%)'] }}"
De sensors zijn inderdaad onderdeel van MQTT.
In MQTT explorer zie ik dat de litho/ithostatus {} is, lijkt dus niet gevuld.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
gazzzman61 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:10:
[...]

De sensors zijn inderdaad onderdeel van MQTT.
In MQTT explorer zie ik dat de litho/ithostatus {} is, lijkt dus niet gevuld.
Heb je überhaupt sensor informatie nu op de status pagina op de add-on zelf ?
En op welke firmware zit je?
Ik vermoed van niet want er wordt dus een nul bericht afgeleverd dus je MQTT an sich werkt en de add-on komt daar ook bij maar levert dus geen inhoudelijke data.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 31-05-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Ik zit op de nieuwste firmware: 2.8.0
Overal gebruik ik itho/ithostatus als topic,

in de webinterface van de heb ik litho staan als base topic. hier is nooit wat aan veranderd.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
gazzzman61 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:18:
Ik zit op de nieuwste firmware: 2.8.0
Overal gebruik ik itho/ithostatus als topic,

in de webinterface van de heb ik litho staan als base topic. hier is nooit wat aan veranderd.
Dat snap ik maar het kan zijn dat de add-on geen status info meer uitleest om wat voor reden dan ook en dus ook niets zinnigs meer verstuurd.
Op de add-on webpagina even links in de balk "Itho Status" aanklikken en kijken of je alle sensor informatie ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 31-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
GeeMoney schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:19:
[...]

Dat snap ik maar het kan zijn dat de add-on geen status info meer uitleest om wat voor reden dan ook en dus ook niets zinnigs meer verstuurd.
Op de add-on webpagina even links in de balk "Itho Status" aanklikken en kijken of je alle sensor informatie ziet.
Ik heb voor de zoveelste keer een reboot gedaan van de Add-on.
er is info te zien op de status pagina.
Ook 20 cm verplaatst. ik denk nu dat het een wifi verbindingsprobleem is geweest.
Ga het even volgen en nog wat stoeien hoop dat het nu goed blijft.
bedankt voor jullie hulp

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-07 03:16
Omdat de bestaande MV unit kapot was heb ik sinds kort een CVE-S Optima hangen (met ingebouwde CO2 & RV). Zoals gewoonlijk overdenk ik mijn plannen pas echt goed _na_ de aanschaf, dus ook nu weer (deels) spijt van mijn keuze voor de ingebouwde CO2 sensor.

Inmiddels heb ik wel al de WiFi Control add-on besteld en ontvangen, voornamelijk voor de stats en om wat met HA te nerden, ik heb verder geen speciale (regel) wensen met deze module (vertrouw volledig op RV en CO2 sensoren). Ik heb de versie met verlengde pinnen en RF.

Naast de verkeerde technische keuze van mij, is de doorslaggevende factor om toch nog eea aan te passen voornamelijk gedreven door het feit dat de vrouw des huizes minder content is met de blindplaat die nu op de positie van de oude CO2 meter in de woonkamer zit (van de vorige MV unit). Mijn idee is dan ook om alsnog de extra draadloze Itho CO2 meter te bestellen voor in de woonkamer. Dit had ik uiteraard gewoon gelijk moeten doen icm een "gewone" CVE-S, maar goed...

Mijn vraag is dan ook, kan ik de draadloze Itho CO2 sensor aanmelden / combineren met de al aanwezige CO2 sensor & WiFi Control Add-On in de CVE-S ? Worst case zal de woonkamer sensor meer ppm meten dan de sensor in de unit (gemenge lucht van woonkamer, wc en badkamer). Gaan beide sensoren strijden om de controle ? Lees: als de woonkamer sensor 800ppm meet en naar HIGH wil, gaat de unit sensor die dan bv 400PPM meet dat weer overrulen en de ventilatie stand weer naar LOW/AUTO gooien?

Vind de prijs van de Itho CO2 module net iets teveel om "te proberen", uiteraard kan ik altijd nog de CO2 sensor uit de MV unit trekken, maar wellicht weet iemand het antwoord hier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Nu online
DoMoFo schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 01:13:
Omdat de bestaande MV unit kapot was heb ik sinds kort een CVE-S Optima hangen (met ingebouwde CO2 & RV). Zoals gewoonlijk overdenk ik mijn plannen pas echt goed _na_ de aanschaf, dus ook nu weer (deels) spijt van mijn keuze voor de ingebouwde CO2 sensor.

Inmiddels heb ik wel al de WiFi Control add-on besteld en ontvangen, voornamelijk voor de stats en om wat met HA te nerden, ik heb verder geen speciale (regel) wensen met deze module (vertrouw volledig op RV en CO2 sensoren). Ik heb de versie met verlengde pinnen en RF.

Naast de verkeerde technische keuze van mij, is de doorslaggevende factor om toch nog eea aan te passen voornamelijk gedreven door het feit dat de vrouw des huizes minder content is met de blindplaat die nu op de positie van de oude CO2 meter in de woonkamer zit (van de vorige MV unit). Mijn idee is dan ook om alsnog de extra draadloze Itho CO2 meter te bestellen voor in de woonkamer. Dit had ik uiteraard gewoon gelijk moeten doen icm een "gewone" CVE-S, maar goed...

Mijn vraag is dan ook, kan ik de draadloze Itho CO2 sensor aanmelden / combineren met de al aanwezige CO2 sensor & WiFi Control Add-On in de CVE-S ? Worst case zal de woonkamer sensor meer ppm meten dan de sensor in de unit (gemenge lucht van woonkamer, wc en badkamer). Gaan beide sensoren strijden om de controle ? Lees: als de woonkamer sensor 800ppm meet en naar HIGH wil, gaat de unit sensor die dan bv 400PPM meet dat weer overrulen en de ventilatie stand weer naar LOW/AUTO gooien?

Vind de prijs van de Itho CO2 module net iets teveel om "te proberen", uiteraard kan ik altijd nog de CO2 sensor uit de MV unit trekken, maar wellicht weet iemand het antwoord hier ?
Over de compatibility kan ik niets zeggen. Maar check marktplaats even voor een tweedehands, scheelt een hoop geld. Zoek "itho co2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DoMoFo schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 01:13:

Ze kunnen naast elkaar draaien, die met de hoogste waarde "wint"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
Goedenavond,

ik krijg mijn hru350 nog steeds niet werkend in home assistant, de mqtt broker wil niet laden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jwv9C-7uuTv6alXKNcqaIfQp2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qG1WEpL7LXtdGxK362iOiSm4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G2ly8_KOt86O2aklDuwUpxR83g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4DeR81Z13fJZ3XueIq1VxMZC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUUD2dvo09dzmSt5KRyTrT9aPss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGus0TFqFYW25jsPTM98cQuP.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Ronus je mqtt moet uit je configuration.yaml. Die zit volledig in de GUI dacht ik. (behalve entities die je gaat uitlezen straks)
Waar draait je MQTT broker ? Gebruik je er 1 binnen HA zelf?

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 01-06-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 23:10
Ronus schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:07:
Goedenavond,

ik krijg mijn hru350 nog steeds niet werkend in home assistant, de mqtt broker wil niet laden.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Het zit in de http sectie. Je hebt daar maar één spatie voor beide onderliggende opties. Zet bij beide één extra spatie en ik denk dat je opgelucht bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
Ja ik draai mqtt broker binnen HA zelf @GeeMoney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-07 03:16
arjenhiemstra schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Ze kunnen naast elkaar draaien, die met de hoogste waarde "wint"...
Super, dank voor de bevestiging en uiteraard ook voor de geweldige module!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ronus schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:19:
Ja ik draai mqtt broker binnen HA zelf @GeeMoney
Dan hoef je geen mqtt config data in je configuration.yaml op te nemen. Alles loopt via de config-pagina van de addon. Check ook inderdaad de spaties in je http sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 15:02

djkooij

voorheen Facemodder

Leuk de ervaringen in dit topic te lezen!
Ik ben zelf langzaam mijn plan aan het uitwerken om de ventilatie in ons huis naar mijn wensen te realiseren.
Zo heb ik 3/4 jaar nu een CVE draaien met vochtsensor. Bewust deze keuze gemaakt op basis van mijn plan(*). Eerst enkel de douche simpelweg aangesloten, daarna de keuken, vandaag het toilet beneden.

Logische vervolgstap is nu om wat domotica regels toe te gaan passen. In eerste instantie wilde ik gaan voor de esp8266 cc1101 RF oplossing, maar de creatie van Arjen is wel even wat gelikter 👍🏻
De add on gisteren besteld en hoop er binnenkort mee te realiseren wat ik in mijn hoofd heb.

Daarna wil ik nog regelkleppen plaatsen welke ik wil realiseren met o.a. overgebleven 3D-printer onderdelen (stappenmotoren e.d.). Uiteindelijk wil ik per kanaal kunnen bepalen wat er gebeurt.
Denk aan douchen: super dat de badkamer volledig vochtvrij blijft, maar niet zinvol dat dan ook beneden alles maximaal ventileert.

Kortom; heerlijk aan het knutselen 🤓
* doel is en blijft: geen Home Assistant of slimme aansturing online? Dan gewoon dat wat de CVE standaard doet. Geen afhankelijkheid, enkel gemis van wat helpende regeltjes code.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjedde
Het is me gelukt in firmware 2.8.0 om de HRU300 te bedienen via Home assistant.

In het RF devices menu heb ik een spider geconnect en aangewezen als RFT CO2, verder hier de modus naar ‘send’ veranderd. Hiermee kan je de WTW aansturen via de blauwe knoppen en via MQTT.

De volgende code in configuration.yaml voegt een device toe in Home assistant (onder MQTT) waarmee je de wtw kan bedienen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
  #Itho Daalrop
mqtt:
    fan:
       device:
          {% if am == 1 %}
            low
          {% elif am == 2 %}
            medium 
          {% elif am == 3 %}
            high
          {% elif am == 13 %}
             timer
          {% elif am == 24 %}
            auto
          {% elif am == 25 %}
            autonight
          {% else %}
            {{ am }}
          {% endif %}
       preset_modes:
        - "low"
        - "medium"
        - "high"
        - "auto"
        - "autonight"
        - "timer1"
        - "timer2"
        - "timer3"

Ik heb nog geprobeerd een RFT CO2 als send devide toe te voegen, maar daar kreeg ik telkens een hex error. Wel kunnen toevoegen en kan er de CO2 waarde ook van uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik zit al een tijdje te zoeken naar een manier waarbij ik de 3 timer standen kan benutten voor een automatisering. bijv. wanneer lamp in wc langer dan x minuten aan staat, zet ventilatie 30 minuten vol gas.
het enige wat ik kan vinden is het gebruik van de percentages maar daarmee gaat ie dus niet automatische terug naar de vorige stand.
heb zowel de wiki als dit topic en zelfs chatgpt gevraagd maar ik wordt er niet duidelijk van,
iemand een idee? heb de CVE overigens gekoppeld aan HA via de auto-discovery mode

dit is wat ik in de payload zie van mqqt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
device:
  identifiers: nrg-itho-013c
  manufacturer: Arjen Hiemstra
  model: Wifi add-on for Itho
  name: nrg-itho-013c
  hw_version: '2'
  sw_version: 2.8.0
availability_topic: itho/lwt
unique_id: nrg-itho-013c_fan
name: fan
state_topic: itho/state
state_value_template: '{% if value == ''0'' %}OFF{% else %}ON{% endif %}'
json_attributes_topic: itho/ithostatus
command_topic: itho/cmd/not_used/but_needed_for_HA
percentage_command_topic: itho/cmd
percentage_command_template: '{{ (value | int * 2.55) | round | int }}'
percentage_state_topic: itho/state
percentage_value_template: '{{ (value | int / 2.55) | round | int }}'
preset_modes:
  - Low
  - Medium
  - High
  - Timer 10min
  - Timer 20min
  - Timer 30min
preset_mode_command_topic: itho/cmd
preset_mode_command_template: >-
  {%- if value == 'Low' %}{{'low'}}{%- elif value == 'Medium' %}{{'medium'}}{%-
  elif value == 'High' %}{{'high'}}{%- elif value == 'Timer 10min'
  %}{{'timer1'}}{%- elif value == 'Timer 20min' %}{{'timer2'}}{%- elif value ==
  'Timer 30min' %}{{'timer3'}}{%- endif -%}
platform: mqtt

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
geenwindows schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:33:
ik zit al een tijdje te zoeken naar een manier waarbij ik de 3 timer standen kan benutten voor een automatisering. bijv. wanneer lamp in wc langer dan x minuten aan staat, zet ventilatie 30 minuten vol gas.
het enige wat ik kan vinden is het gebruik van de percentages maar daarmee gaat ie dus niet automatische terug naar de vorige stand.
heb zowel de wiki als dit topic en zelfs chatgpt gevraagd maar ik wordt er niet duidelijk van,
iemand een idee? heb de CVE overigens gekoppeld aan HA via de auto-discovery mode

dit is wat ik in de payload zie van mqqt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
device:
  identifiers: nrg-itho-013c
  manufacturer: Arjen Hiemstra
  model: Wifi add-on for Itho
  name: nrg-itho-013c
  hw_version: '2'
  sw_version: 2.8.0
availability_topic: itho/lwt
unique_id: nrg-itho-013c_fan
name: fan
state_topic: itho/state
state_value_template: '{% if value == ''0'' %}OFF{% else %}ON{% endif %}'
json_attributes_topic: itho/ithostatus
command_topic: itho/cmd/not_used/but_needed_for_HA
percentage_command_topic: itho/cmd
percentage_command_template: '{{ (value | int * 2.55) | round | int }}'
percentage_state_topic: itho/state
percentage_value_template: '{{ (value | int / 2.55) | round | int }}'
preset_modes:
  - Low
  - Medium
  - High
  - Timer 10min
  - Timer 20min
  - Timer 30min
preset_mode_command_template: >-
  {%- if value == 'Low' %}{{'low'}}{%- elif value == 'Medium' %}{{'medium'}}{%-
  elif value == 'High' %}{{'high'}}{%- elif value == 'Timer 10min'
  %}{{'timer1'}}{%- elif value == 'Timer 20min' %}{{'timer2'}}{%- elif value ==
  'Timer 30min' %}{{'timer3'}}{%- endif -%}
platform: mqtt
Alles van preset heb ik vervangen voor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      preset_mode_command_template: "{ vremotecmd: '{{ value }}'}"
      preset_modes:
        - "Low"
        - "Medium"
        - "High"
        - "Timer1"
        - "Timer2"
        - "Timer3"

Mijn CVE met de koppeling van de itho-print als vremote werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkelTrank
Helaas is dan denk ik toch mijn CO2 melder kapot.
Storing 11, en de CO2 melder knippert 1 x rood (RFT-CO2 van Itho)

Fijn dat de module dit zo helder weergeeft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP33b-Um57hb9Of8LcTHioamzaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h268YvaUDkmbwjyk8QN3OXUu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@vliegnerd ik zit toch nog even met de pomp bij die vriend van mij.
Wanneer gaat de pomp nu daadwerkelijk koelen?

Zijn pomp staat nu al 2 dagen in status: 4 (cooling mode) maar zowel de C.V> als de bron pomp slaan niet langdurig aan om te koelen. Dit terwijl alle thermostaten aangeven ruim boven hun setpoint zijn (zeker 1,5 graad).

De bron temp is "onbetrouwbaar" zolang er niet goed gepompt wordt. Maar hij gaat dus niet pompen als het verschil in temp dus van en naar de bron niet groot genoeg is, toch ? Is dat niet een beetje het kip-ei probleem dan?
Zijn pomp staat in zijn aangebouwde (onverwarmde) garage volledig in de schaduw. Daar zitten denk ik ook de temp sensoren het dichts bij. Geen idee hoeveel het afkoelt in zo'n traject maar kan het niet zo zijn dat de daadwerkelijke C.V. en bron temperaturen eigenlijk hoger zijn dan dat ze nu aangeven en hij dus foutief niets doet?

Ik snap gewoon niet dat hij de afgelopen 2 dagen nog geen goede koel sessie heeft gehad terwijl het in zijn woning dik 22,5 is geweest en de thermostaten op 19,5 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:51:
@vliegnerd ik zit toch nog even met de pomp bij die vriend van mij.
Wanneer gaat de pomp nu daadwerkelijk koelen?

Zijn pomp staat nu al 2 dagen in status: 4 (cooling mode) maar zowel de C.V> als de bron pomp slaan niet langdurig aan om te koelen. Dit terwijl alle thermostaten aangeven ruim boven hun setpoint zijn (zeker 1,5 graad).

De bron temp is "onbetrouwbaar" zolang er niet goed gepompt wordt. Maar hij gaat dus niet pompen als het verschil in temp dus van en naar de bron niet groot genoeg is, toch ? Is dat niet een beetje het kip-ei probleem dan?
Zijn pomp staat in zijn aangebouwde (onverwarmde) garage volledig in de schaduw. Daar zitten denk ik ook de temp sensoren het dichts bij. Geen idee hoeveel het afkoelt in zo'n traject maar kan het niet zo zijn dat de daadwerkelijke C.V. en bron temperaturen eigenlijk hoger zijn dan dat ze nu aangeven en hij dus foutief niets doet?

Ik snap gewoon niet dat hij de afgelopen 2 dagen nog geen goede koel sessie heeft gehad terwijl het in zijn woning dik 22,5 is geweest en de thermostaten op 19,5 staan.
Een truc is (of kan zijn) om warm water te maken rond de middag ipv ‘s nachts. Bij mij gaat de koeling meestal stabiel aan na SWW als het daarvoor niet lukt.

Maar verder lastig te diagnostiseren zonder alle temperaturen door de tijd. En zelfs met die temperaturen is het lastig.
Als de CV aanvoer en retour temperaturen, bron en cv pomp snelheden en bron temperaturen hebt (liefst om de 5s loggen) dan kunnen we wellicht iets zien/afleiden… misschien.

Er zijn wel parameters die het vrij koelen beïnvloeden (stabilisatie wachttijd enzo) dus er is wellicht iets te tunen.

Het kan natuurlijk ook dat de CV retour temperatuur te laag blijft omdat er iets met de vloerverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 13:23
Hoi allemaal,

Ik heb pas geleden 2 modules aangeschaft, één voor mijn HRU-350 en één voor mijn WPU 5G. Bij installatie i er een buitenvoeler geplaatst door de aannemer, maar in de WPU geeft deze -30c aan. Ik heb een beetje mee zitten lezen en er volgens mij weleens iets over voorbij zien komen, maar zou het kunnen dat de module nog aangezet moet worden oid?

Bedankt voor dit, werkt echt super tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Een truc is (of kan zijn) om warm water te maken rond de middag ipv ‘s nachts. Bij mij gaat de koeling meestal stabiel aan na SWW als het daarvoor niet lukt.

Maar verder lastig te diagnostiseren zonder alle temperaturen door de tijd. En zelfs met die temperaturen is het lastig.
Als de CV aanvoer en retour temperaturen, bron en cv pomp snelheden en bron temperaturen hebt (liefst om de 5s loggen) dan kunnen we wellicht iets zien/afleiden… misschien.

Er zijn wel parameters die het vrij koelen beïnvloeden (stabilisatie wachttijd enzo) dus er is wellicht iets te tunen.

Het kan natuurlijk ook dat de CV retour temperatuur te laag blijft omdat er iets met de vloerverwarming is.
SWW run heb ik al om 12:00 uur gezet.
Zojuist zijn dit de temps geweest.

Bron to: 15.14
Bron from: 13.27

C.V. aanvoer: 16.94
C.V. retour: 20.39

Nog steeds niet gelukt om te gaan koelen, hier de afgelopen 6 uur. (Elke 30s hebben we een sample)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqG_r51ORkYQHz665a51D6lvuiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3hNT6rYP1QbKhVkiQ74UZbz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 05-06-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
chratnox schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:52:
Hoi allemaal,

Ik heb pas geleden 2 modules aangeschaft, één voor mijn HRU-350 en één voor mijn WPU 5G. Bij installatie i er een buitenvoeler geplaatst door de aannemer, maar in de WPU geeft deze -30c aan. Ik heb een beetje mee zitten lezen en er volgens mij weleens iets over voorbij zien komen, maar zou het kunnen dat de module nog aangezet moet worden oid?

Bedankt voor dit, werkt echt super tot nu toe!
Je kunt in de webinterface van de module aan de WPU 5G kijken of setting 8 "Outdoor sensor" wel op 1 of 2 staat, wellicht staat die ten onrecht op 0.

Voor firmware vanaf 35 is deze setting:
0: geen buitensensor
1: wel buitensensor of data via clouddienst/gateway

Vóór firmware 35 is het:
1: buitensensor aangesloten
2: sensordata via clouddienst/gateway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:43:
[...]

SWW run heb ik al om 12:00 uur gezet.
Zojuist zijn dit de temps geweest.

Bron to: 15.14
Bron from: 13.27

C.V. aanvoer: 16.94
C.V. retour: 20.39

Nog steeds niet gelukt om te gaan koelen, hier de afgelopen 6 uur. (Elke 30s hebben we een sample)

[Afbeelding]
Ik kan er helaas geen chocolade van maken. Als je dit soort temperatuursverlopen bij mij ziet, dan komt dat omdat de WPU de CV aanvoertemperatuur niet stabiel op 18 graden kan krijgen. Dan stopt ie en gaat na een timeout weer verder.
Die timeout verkorten lijkt geen optie: Het werkt hele dagen immers niet. Vaker proberen heeft geen zin.

Je kunt wel de tijdsduur waarin de WPU probeert of het koelen stabiel kan worden verlengen:
Setting 236 "stabilization Time FreeCooling" standaard 30 seconden, kan max 250 seconden. Probeer 250 seconden.
Ik heb dit nooit getest, dus wel voorzichtig zijn enzovoorts. Maar ik zie niet direct een gevaar ofzo.

EDIT: Excuus, ik zie nu pas dat dit het algemene topic over de itho add-on module is. Beter verder in het WPU 5G topic: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 05-06-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 13:23
vliegnerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:27:
[...]

Je kunt in de webinterface van de module aan de WPU 5G kijken of setting 8 "Outdoor sensor" wel op 1 of 2 staat, wellicht staat die ten onrecht op 0.

Voor firmware vanaf 35 is deze setting:
1: wel buitensensor of data via clouddienst/gateway

Vóór firmware 35 is het:
1: buitensensor aangesloten
2: sensordata via clouddienst/gateway
Dank voor je reactie. De warmtepomp draait firmware 34, zo te zien stond deze inderdaad op 0. Er is een buitensensor aangesloten, maar het lijkt er dus op dat deze niet in gebruik is (of misschien niet juist aangesloten is oid?). Ik heb 'm net naar 1 gezet, even aankijken of 't straks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
chratnox schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:44:
[...]

Dank voor je reactie. De warmtepomp draait firmware 34, zo te zien stond deze inderdaad op 0. Er is een buitensensor aangesloten, maar het lijkt er dus op dat deze niet in gebruik is (of misschien niet juist aangesloten is oid?). Ik heb 'm net naar 1 gezet, even aankijken of 't straks veranderd.
Met setting 8 op 0 wordt die sensor niet gebruikt. Slordig van de installateur?

Als je nu geen juiste waarde krijgt dan hebben geen of een defecte sensor of onjuist aangesloten. Dan heb je nog iets te goed van de installateur…

EDIT: Beter verder in het WPU 5G topic: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 05-06-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylndk
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-06-2024
Weet iemand hoe ik de bypass klep van mijn HRU200 kan besturen via de module?

De setting ByPassValveSetManualPos heb ik aangepast naar het maximale (2600 geloof ik), veel relevante waardes in status blijven hetzelfde en ik merk nog niet dat er "koele" buitenlucht binnenkomt.

De status ziet er nu zo uit, waarbij alleen periodic bypass valve travel (min) hoger is geworden. Bypass share ed. blijft hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dVXWf-4986fyTHmwQGlEzOEBOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDZAHC7QxpZDnIlWWdeTIQUV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

hej @arjenhiemstra, vraagje.
Ik zie nu een aantal keer gebeuren dat na een poos draaien, de controller geen nieuwe humidity doorgeeft via MQTT. Die staat in Home Assistant bijvoorbeeld nu al een hele week op 41,8%. De box reageert wel gewoon op douchen/koken, dus het lijkt alsof de humidity-sensor wel werkt, maar de WiFi-controller zelf geen nieuwe humidity meer uitleest. De webinterface bezoeken bevestigt dit ook; deze geeft zelf ook 41,8% aan. Een reset vanuit de webinterface uitvoeren en ineens schiet de humidity omlaag naar 33.5%.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_gGEsSCFTs8EdWCQFquD8M334w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cF5chxwVEALmYAhWhhnpr85O.png?f=user_large

Enig idee wat dit kan zijn?

Edit: Temperatuur wordt ook niet bijgewerkt trouwens. CO2 wordt wel gewoon continu bijgewerkt. Gaat om een CVE-S Eco Optima Inside.
2024-06-09 23:24:48 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39
...
2024-06-09 23:24:35 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-06-09 23:24:35 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.7.3

[ Voor 18% gewijzigd door Aardedraadje op 09-06-2024 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Aardedraadje schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:30:
Ik zie nu een aantal keer gebeuren dat na een poos draaien, de controller geen nieuwe humidity doorgeeft via MQTT. Die staat in Home Assistant bijvoorbeeld nu al een hele week op 41,8%. De box reageert wel gewoon op douchen/koken, dus het lijkt alsof de humidity-sensor wel werkt, maar de WiFi-controller zelf geen nieuwe humidity meer uitleest. De webinterface bezoeken bevestigt dit ook; deze geeft zelf ook 41,8% aan. Een reset vanuit de webinterface uitvoeren en ineens schiet de humidity omlaag naar 33.5%.[Afbeelding]

Edit: Temperatuur wordt ook niet bijgewerkt trouwens. CO2 wordt wel gewoon continu bijgewerkt. Gaat om een CVE-S Eco Optima Inside.

[...]
Getriggered door jouw post ben ik zojuist ook gaan kijken.
Bij mij stond de Temp vast.
De Hum liep door.
Ik heb een CVE-S Eco.

Mijn workaround was een reset van de wifi control add-on module.

Nu draait het bij mij weer fan-tastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Aardedraadje schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:30:
Ik zie nu een aantal keer gebeuren dat na een poos draaien, de controller geen nieuwe humidity doorgeeft via MQTT. Die staat in Home Assistant bijvoorbeeld nu al een hele week op 41,8%. De box reageert wel gewoon op douchen/koken, dus het lijkt alsof de humidity-sensor wel werkt, maar de WiFi-controller zelf geen nieuwe humidity meer uitleest. De webinterface bezoeken bevestigt dit ook; deze geeft zelf ook 41,8% aan. Een reset vanuit de webinterface uitvoeren en ineens schiet de humidity omlaag naar 33.5%.[Afbeelding]

[...]
Worden de overige waardes op de Itho status pagina wel bijgewerkt?

@Lawrentz eigenlijk dezelfde vraag. Waarbij ik het extra bijzonder vind dat temp vast staat en hum doorloopt.
Ter achtergrond; Al die gegevens (temp, hum en rest itho status) komen namelijk standaard uit de itho firmware in 1 pluk data. De temp/hum zou ook nog rechstreeks kunnen maar dan reageert de itho niet zelfstandig op toename vocht en dan zou ik nog verwachten dat temp en hum tegelijkertijd vaststaan (wederom omdat beide tegelijktijd uit de sensor worden opgehaald)
Heel bijzonder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-07 10:20
Ik heb hetzelfde probleem. Er is geen vast patroon in te ontdekken wanneer de module stopt met doorgeven van RelativeHumidity en Temperature. Een simpele restart van de add-on, via de web-interface, lost het probleem tijdelijk op. De ventilatiebox zelf blijft gewoon onder spanning. De syslog geeft geen direct aanwijzigingen.

Ik heb een Itho Daalderop CVE-S CO2 Optima Inside HP 415m3/h met inbouwde CO2 sensor + RV vochtsensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6RsrkFnfmoH97ofKXamigjvoWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NP3Y5EvfkgzqcSOoXKhxFnE1.png?f=fotoalbum_large

EDIT: O.a. freemem, fanspeed (rpm), Highest CO2 concentration (ppm), Total operation (hours) en ventilatie setpoint worden nog wel bijgewerkt. Temp, hum en ppmw staan rock-solid op dezelfde waarden ;)

Ik draai firmware versie 2.8.0

[ Voor 17% gewijzigd door Digimusic op 10-06-2024 21:19 . Reden: Aangevuld welke waardes nog wel/niet bijwerken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

arjenhiemstra schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:09:
[...]

@Lawrentz eigenlijk dezelfde vraag. Waarbij ik het extra bijzonder vind dat temp vast staat en hum doorloopt.
Ter achtergrond; Al die gegevens (temp, hum en rest itho status) komen namelijk standaard uit de itho firmware in 1 pluk data. De temp/hum zou ook nog rechstreeks kunnen maar dan reageert de itho niet zelfstandig op toename vocht en dan zou ik nog verwachten dat temp en hum tegelijkertijd vaststaan (wederom omdat beide tegelijktijd uit de sensor worden opgehaald)
Heel bijzonder!
Had ik inderdaad wel even naar kunnen kijken, maar heb meteen een reset gedaan :+ Heb nu meteen een update van 2.7.3 -> 2.8.0 gedaan en logging op Debug gezet. Ik hou het in de gaten. Ik zie dat @Digimusic ondertussen (met de zelfde MV-box) al wel een mooi screenshotje heeft gemaakt. Ik verwacht dan bij mij hetzelfde probleem speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
arjenhiemstra schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:09:
[...]

Heel bijzonder!
Geen idee of alle gegevens worden bijgewerkt of niet.
Wat ik wel registreer zijn de hum, temp, co2level_ppm, ithoSpeed, speed-status in Dz.

Hum, co2level_ppm, ithoSpeed, speed-status liepen keurig door.
Temp stond (tijdelijk) vast, maar loopt nu weer door

Current firmware version: 2.8.0

Hum en temp in een custom graph:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1PRc84-llOhoX5gtdBQ2midWU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFfQLtGOc2kcPkrHlMA4olAE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan iemand me uitleggen wat deze waardes precies betekenen of waar ik kan vinden waar deze sensoren zitten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Inlet temperature (°C)
Measured blend temperature heated NTC (°C)
Measured outside temperature (°C)
Measured temperature of mixed outside air (°C)
Measured waste temperature heated NTC (°C)
Temperature of the blown out air of the house (°C)
Temperature of the extracted air (°C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Iemand die het volgende kan verklaren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA8PFI4lxvjVsG7CoQtE8G0MH5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AtfYowxMIuNWTo15a0k26r08.png?f=user_large

De WTW gaat op een gegeven moment steeds harder draaien terwijl daar geen aanleiding voor is, dus lage co2 en vochtigheid.

Dit gaat zo voor uren/dagen door tot dat een RF-device een actie initieert, denkt aan douchen of hoge co2.
Als ik handmatig op de status led druk herstelt het ook ( zie gisteren om 23:30).

De co2 en humidity waardes worden netjes doorgegeven zijn ook uptodate.

Geen error number maar wel status code 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-07 10:20
hussie01 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:51:
De WTW gaat op een gegeven moment steeds harder draaien terwijl daar geen aanleiding voor is, dus lage co2 en vochtigheid.
Dit gaat zo voor uren/dagen door tot dat een RF-device een actie initieert, denkt aan douchen of hoge co2.
Heb je in Home Assistant automations ingesteld die invloed hebben op de werking van de WTW of lees je alleen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Digimusic schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:51:
[...]

Heb je in Home Assistant automations ingesteld die invloed hebben op de werking van de WTW of lees je alleen uit?
Ik lees alleen maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Nu online
hussie01 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:51:
Iemand die het volgende kan verklaren?
[Afbeelding]

Als ik handmatig op de status led druk herstelt het ook ( zie gisteren om 23:30).

De co2 en humidity waardes worden netjes doorgegeven zijn ook uptodate.

Geen error number maar wel status code 9.
Status 9 is summer bypass. Bij het schakelen naar status 9 zie je die langzaam oplopende lijn, hij gaat langzaam naar max toerental. Dit is de bedoeling. Het snelle schommelen van de RPM wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een CO2 meter (slaapkamer?) Kun je ook Highest CO2 meeplotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Het snelle schommelen komt inderdaad door de co2, maar wat doet 'summer bypass'?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUqNErWkt7DL3YNFf-iu4ZpaCx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZAOZkUqkOEgtxPFgOAIQTrVi.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF_0V7FSisIbGVCoVGL4IkrB_zY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ucupzHcghDv7dfgcYikCtHle.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door hussie01 op 18-06-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-07 10:48
@hussie01 Als de WTW besluit dat het een zomerdag is zal hij een klep (gedeeltelijk) open zetten om de lucht om de warmtewisselaar heen te laten gaan. Er zal dan dus koele lucht naar binnen geblazen worden. De temperatuur die hij dan moet bereiken is een instelling. Bij jou zal hij proberen om ongeveer 19 graden naar binnen te blazen. Dit om je huis in de zomer af te laten koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:43:
@hussie01 Als de WTW besluit dat het een zomerdag is zal hij een klep (gedeeltelijk) open zetten om de lucht om de warmtewisselaar heen te laten gaan. Er zal dan dus koele lucht naar binnen geblazen worden. De temperatuur die hij dan moet bereiken is een instelling. Bij jou zal hij proberen om ongeveer 19 graden naar binnen te blazen. Dit om je huis in de zomer af te laten koelen.
Is het niet vreemd dat dit uren/dagen gewoon blijft draaien? Ik heb het idee dat er te lang koude lucht wordt ingeblazen, want hoe weet de WTW hoe warm het binnenhuis is?

Volgens handleiding van de HR300 moet je een forst icoon zien op het scherm, maar die staat er dus niet.

Ik heb trouwens geen settings aangepast en doe alleen maar uitlezen.

[ Voor 6% gewijzigd door hussie01 op 18-06-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-07 10:48
hussie01 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:29:
[...]
Is het niet vreemd dat dit uren/dagen gewoon blijft draaien? Ik heb het idee dat er te lang koude lucht wordt ingeblazen, want hoe weet de WTW hoe warm het binnenhuis is?
Uren ok, dagen niet. Bij mij gaat hij meestal alleen 's nachts open.
Hij weet de temperatuur van je huis door de temperatuur van de afgezogen lucht te lezen.
Volgens handleiding van de HR300 moet je een forst icoon zien op het scherm, maar die staat er dus niet.

Ik heb trouwens geen settings aangepast en doe alleen maar uitlezen.
De bypass klep staat volgens je status ook niet open. Waarom denk je dat hij dagen open staat?

Mijn bypass gedrag de laatste twee dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwWXQuDnsshGBscZu_yMWDR3ehc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vhaq2aSNyNquz11UpbQmbPwA.png?f=fotoalbum_large

Dat hij gisteren overdag vol open stond is niet gebruikelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Onl1ne1373 op 18-06-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Uren ok, dagen niet. Bij mij gaat hij meestal alleen 's nachts open.
Hij weet de temperatuur van je huis door de temperatuur van de afgezogen lucht te lezen.

[...]

De bypass klep staat volgens je status ook niet open. Waarom denk je dat hij dagen open staat?

Mijn bypass gedrag de laatste twee dagen:

[Afbeelding]

Dat hij gisteren overdag vol open stond is niet gebruikelijk.
Als het zoals jullie aangeven de summer bypass is, dan hoort de bypass toch iets open te staan?

Het draait zo een hele dag op volle toeren..
Ik zal de bypass valve toevoegen aan HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Nu online
hussie01 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:39:
[...]

Als het zoals jullie aangeven de summer bypass is, dan hoort de bypass toch iets open te staan?

Het draait zo een hele dag op volle toeren..
Ik zal de bypass valve toevoegen aan HA.
Ik heb ook dagen waarbij de wtw veel in summer bypass staat. Zeker met dit weer, veel zon maar lage buitentemperatuur. (Bypass value is bij mij geinverteerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGqPlC5594MokSgOCPuovKHpq7I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SnbOozbY9sCsHAVUq6EdUbQN.png?f=fotoalbum_large

De luchttemperatuur afgezogen uit het huis is snel hoger dan 19 graden (mijn instelling voor tdes, temperature desired). Als de buitentemperatuur dan laag genoeg is, lager dan 17 lijkt het, start de zomer bypass. Het lijkt me ook logisch, koelen op deze manier kost weinig energie. Het enige mogelijke nadeel is geluidsoverlast van de ventilator, maar daar heb ik geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKVT
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 08:50
gns1l schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:10:
Zes of acht draden lijkt me een stappenmotor.

Ik weet niet hoe dat bij een HRU ECO 200 zit, maar bij de HRU 350 bedient één stappenmotor zowel de bypass als de vorstklep. Ook worden dan de toerentallen van de ventilatoren aangepast. Die functionaliteiten wil ik in ieder geval behouden.
Daarom gebruik ik parameter 13 "wanted temp bypass regulation" in de Itho Settings om de bypass handmatig te bedienen zoals je hier kunt lezen.

Mogelijk lukt dat bij jouw HRU ook.
Bedankt voor reactie! Heb eindelijk kunnen testen. De HRU 200 eco heeft helaas totaal andere parameters om aan te passen. Eenvoudigweg proberen begrijpen welke parameter te maken kan hebben met een gewenste temperatuur. Dan kom ik niet veel verder dan de "SummerNightSetpoint". Diverse andere bypass waarden aangepast en even laten draaien om te zien of de "woning instroom temperatuur (ca 22 graden)" meer in lijn ligt met de "wtw lucht instroom temperatuur (16 graden). Woning uitstroom temperatuur was circa 24 graden. Helaas geen verschil in de woning instroom. Doel was om die 16 graden koele lucht direct naar binnen te krijgen. Het volgende geprobeerd;

59. ByPassControl
Standaard op 1. Deze op 0 gezet en ook weer terug naar standaard.

74. ByPassValveNrOfPositions
Standaard op 1. Deze zowel op minimum (1) als maximum (10) gezet. En terug naar standaard.

75. ByPassValveRotationSlack (steps)
Standaard op 10. Deze zowel op minimum (0) als maximum (50) gezet. En terug naar standaard.

77. ByPassValveSetManualPos (steps)
Standaard op 0. Deze zowel op minimum (-100000) als maximum (10000) gezet. En terug naar standaard.

82. SummerNightBoost
Standaard op 0. Deze op 1 gezet en ook weer terug naar standaard.

84. SummerNightSetpoint (°C)
Standaard op 30. Deze zowel op minimum (15) als maximum (35) gezet.

87. ManualControl
Standaard op 0. Deze op 1 gezet en ook weer terug naar standaard.

Na aanpassen van een parameter en update heb ik enkele minuten gewacht. Is dit misschien te kort? Of heeft er iemand al meer inzicht in welke parameter wat doet? Uitbreid zoeken op dit topic geeft me veel HRU 350 info, maar kom er helaas niet uit qua m'n HRU 200... Iemand? O-)

Hieronder een totale lijst van de parameters in de HRU 200 eco - sorry voor de opmaak, helaas niet als fijne tabel te kopieren/plakken.

Index Description Current Minimum Maximum
0 OemNumber 0 100
1 Unit version 0 255
2 MinAdjustMinimumSpeed (rpm) 450 3600
3 MaxAdjustMinimumSpeed (rpm) 450 3600
4 MinAdjustMaximumSpeed (rpm) 450 3600
5 MaxAdjustMaximumSpeed (rpm) 450 3600
6 RFEnabled 0 1
7 I2cIdle 0 1
8 Constant_Ca2 0 0
9 Constant_Ca1 0 0
10 Constant_Ca0 0 0
11 Constant_Cb2 0 0
12 Constant_Cb1 0 0
13 Constant_Cb0 0 0
14 Constant_Cc2 0 0
15 Constant_Cc1 0 0
16 Constant_Cc0 0 0
17 Away wait time (min) 30 1440
18 Max delayed wait time (min) 0 300
19 Delayed away level (%) 0 100
20 PIR_Level1 (%) 0 100
21 PIR_Level2 (%) 0 100
22 PIR_Level1_waittime (sec) 1 600
23 PIR_Level2_waittime (sec) 10 600
24 PIR_RunOn_Level1 (sec) 10 3600
25 PIR_RunOn_Level2 (sec) 10 3600
26 Min ventlevel CO2 (%) 0 100
27 MaxTimeHighSpeed (min) 0 1440
28 MaxTimeOtherSpeeds (min) 0 2880
29 FallbackPreviousSpeed 0 1
30 PoorCo2Quality (ppm) 1501 2000
31 GoodCo2Quality (ppm) 500 1500
32 Amount of Floors 1 2
33 Inhabitants 0 3
34 NightOnePersonOneFloorOptima1 (%) 0 100
35 NightTwoPersonsOneFloorOptima1 (%) 0 100
36 NightMultiPersonsOneFloorOptima1 (%) 0 100
37 NightOnePersonMultiFloorOptima1 (%) 0 100
38 NightTwoPersonsMultiFloorOptima1 (%) 0 100
39 NightMultiPersonsMultiFloorOptima1 (%) 0 100
40 NightOnePersonOneFloorOptima2 (%) 0 100
41 NightTwoPersonsOneFloorOptima2 (%) 0 100
42 NightMultiPersonsOneFloorOptima2 (%) 0 100
43 NightOnePersonMultiFloorOptima2 (%) 0 100
44 NightTwoPersonsMultiFloorOptima2 (%) 0 100
45 NightMultiPersonsMultiFloorOptima2 (%) 0 100
46 AutoVentilationOneFloor (%) 0 100
47 AutoVentilationMultiFloor (%) 0 100
48 AirQuality 0.5 1.5
49 DefaultFilterLifeTime (Maand) 0 24
50 FilterUsageCounter (uur) 0 65535
51 FrostProtectionSetPoint (°C) -10 10
52 FrostOffset (K) 0 10
53 FrostStepTime (sec) 10 600
54 FrostStopTime (min) 10 1440
55 FrostDelayTime (min) 1 60
56 FrostSpeed (tpm) 450 600
57 FrostSpeedAdaptSpeed (rpm) 100 600
58 MaximumSpeedFrostTime (min) 0 120
59 ByPassControl 0 1
60 ByPassCommissionTime (min) 1 180
61 ByPassControlTime (min) 0 180
62 ByPassCalibrationValue 0 255
63 ByPassValveCleanTimer (uur) 0 255
64 ByPassValvePosition0% (steps) 0 1000
65 ByPassValvePosition100% (steps) 0 3000
66 ByPassValvePositionMax (steps) 0 3000
67 ByPassValvePositionMin (steps) 0 2000
68 ByPassValveExtraSteps (steps) 0 1000
69 RoomTemperatureSetpoint (°C) 10 35
70 OffsetRoomTempCloseSetpoint (K) 0 10
71 OffsetRoomTempOpenSetpoint (K) 0 10
72 AveragingTimeOutLetTemp (min) 0 60
73 OffsetColdRecovery (K) 1 20
74 ByPassValveNrOfPositions 1 10
75 ByPassValveRotationSlack (steps) 0 50
76 ByPassBlocktime (min) 0 1440
77 ByPassValveSetManualPos (steps) -10000 10000
78 FrostValveSpeed3 (%) 0 100
79 FrostValveSpeed1 (%) 0 100
80 FrostValveAdapt (%) 0 10
81 FrostValveError (K) 0 2
82 SummerNightBoost 0 1
83 SummerNightDegree (Kh) 0 10
84 SummerNightSetpoint (°C) 15 35
85 SummerNightSpeed (%) 30 100
86 SummerNightMaxAreaDegreeHours (Kh) 0 6553.5
87 ManualControl 0 1
88 ManualFanSpeed (rpm) 300 3600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@SKVT : Ik heb alleen ervaring met een HRU350, maar ik denk dat het heel moeilijk is op deze manier (1 par wijzigen en dan wachten op verandering) uit te zoeken wat je moet/kunt doen.

Waarschijnlijk kun je de bypassklep verstellen met par 77: ByPassValveSetManualPos. Deze waarde wordt actief nadat par 59: BypassControl op 1 gezet wordt.
Het zou kunnen dat je ipv BypassControl par 87: ManualControl moet gebruiken.

Het zou goed zijn om, voordat je dat doet, eerst een tijd de data te loggen om te bekijken tussen welke uiterste waarden de BypassPos beweegt. Maar mogelijk dat de pars 64 t/m 67 deze info al geven. Je tabel geeft zo te zien alleen het instelbereik aan en niet de echt ingestelde waarden.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKVT
gns1l schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:20:
@SKVT : Ik heb alleen ervaring met een HRU350, maar ik denk dat het heel moeilijk is op deze manier (1 par wijzigen en dan wachten op verandering) uit te zoeken wat je moet/kunt doen.

Waarschijnlijk kun je de bypassklep verstellen met par 77: ByPassValveSetManualPos. Deze waarde wordt actief nadat par 59: BypassControl op 1 gezet wordt.
Het zou kunnen dat je ipv BypassControl par 87: ManualControl moet gebruiken.

Het zou goed zijn om, voordat je dat doet, eerst een tijd de data te loggen om te bekijken tussen welke uiterste waarden de BypassPos beweegt. Maar mogelijk dat de pars 64 t/m 67 deze info al geven. Je tabel geeft zo te zien alleen het instelbereik aan en niet de echt ingestelde waarden.

Succes
Bedankt! Zojuist geprobeerd, par 87 naar 1 en par 77 gevarieerd tussen 5000 en - 5000, op 5000 gaat hij inderdaad fors minder opwarmen. Op 10000 zetten leek geen invloed meer te hebben. Nog even goed testen wat de uiterste zijn, maar is heel hoopvol 8)

PS, huidige waarden stonden er inderdaad niet bij. Ik zal wat gaan testen en proberen een duidelijke beschrijving te maken van wat hoeveel invloed heeft op de hru 200 eco, zodat het voor anderen eenvoudig toepasbaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door SKVT op 21-06-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

smesjz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:22:
[...]

Arjen is ook bezig met mooie dingen met autodiscovery maar https://github.com/jasper...owifi/blob/main/README.md bevat nieuwe screenshots, installatie instructies en wat uitleg.

Plan is om dit via HACS te laten downloaden maar er is weinig activiteit bij het proces voor toevoegen nieuwe integraties, dus vandaar aangepaste installatie stappen. Hopelijk iets tijdelijk.

Disclaimer: het werkt op mijn Home Assistant 2024.05 icm 2.8.0 firmware van Arjen maar feedback van anderen is fijn. Als het niet werkt: Home Assistant logs zal wel iets waardevols geven. Go forth and break test it.
Ik heb een CVE add-on revisie 2.x, en heb deze integration via HACS geinstalleerd. Via Mqtt zie ik de fan, humidity en temp sensor, maar als ik vervolgens de Itho Integration wil toevoegen krijg ik onderstaande melding;

Error
Config flow could not be loaded: {"message":"Invalid handler specified"}

Wat mis ik?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Meelobee schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb een CVE add-on revisie 2.x, en heb deze integration via HACS geinstalleerd. Via Mqtt zie ik de fan, humidity en temp sensor, maar als ik vervolgens de Itho Integration wil toevoegen krijg ik onderstaande melding;

Error
Config flow could not be loaded: {"message":"Invalid handler specified"}

Wat mis ik?
Je kan eens kijken bij System -> Settings -> Logs (of docker logs -n 80 homeassistant) of daar nog iets staat.

(HACS lijkt overigens dood te zijn, er wordt niks meer toegevoegd aan de default lijst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKVT
SKVT schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Bedankt! Zojuist geprobeerd, par 87 naar 1 en par 77 gevarieerd tussen 5000 en - 5000, op 5000 gaat hij inderdaad fors minder opwarmen. Op 10000 zetten leek geen invloed meer te hebben. Nog even goed testen wat de uiterste zijn, maar is heel hoopvol 8)

PS, huidige waarden stonden er inderdaad niet bij. Ik zal wat gaan testen en proberen een duidelijke beschrijving te maken van wat hoeveel invloed heeft op de hru 200 eco, zodat het voor anderen eenvoudig toepasbaar is.
Even ervaring delen... Helaas verloopt dit minder positief dan gehoopt. Par 87 naar 1 zetten laat je de bypass handmatig regelen. Maar hiermee gaat (automatisch) de ventilatie snelheid naar "minimaal", waardoor hij slechts een klein beetje lucht ververst. De snelheid is niet meer handmatig regelbaar. Als par 87 weer naar 0 gezet wordt is de snelheid wel weer handmatig te regelen, maar de bypass dus niet meer handmatig ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@SKVT : Kun je dan niet met par 87: ManualControl naar 1 en dan met par 88: ManualFanSpeed (rpm) het ventilatortoerental omhoog zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@SKVT : Ik had niet goed gelezen; je gebruikte par 87 al. Vreemd.
Wat doet par 59: BypassControl 0 of 1 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKVT
gns1l schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:07:
@SKVT : Ik had niet goed gelezen; je gebruikte par 87 al. Vreemd.
Wat doet par 59: BypassControl 0 of 1 dan?
Het is deze dagen lastig testen en waarden analyseren, de buitentemperatuur is en blijft net zo hoog als binnen. Slecht op te maken of de aanvoer buitenlucht wel of niet wordt opgewarmd met de vertrekkende warme lucht van binnen woning.

Heb dagen geleden wel eerste testen gedaan, maar nog niet duidelijk wat exact de invloed is. W'el dat er meerdere aangepast moeten worden om verandering te krijgen (dank voor dat duwtje van de idee-brenger :)). Samengevat wat deels werkte; parameter 87 ManualControl naar 0 (dan werkt de ventilator snelheid slider NIET meer), maar heeft aanpassen van parameter 77 ByPassValveSetManualPos (steps) WEL invloed, die naar 5000 gezet. Gevolg is bypass - geen opwarming, maar gaat naar minimale ventilatie. Parameter 88 ManualFanSpeed (rpm) veranderen heeft dan WEL invloed op de ventilatie snelheid, maar het lijkt erop dat de bypass dan toch weer -deels- dicht gaat... ik zag een toename van rendement

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CynwmtrSFYEHkgj3taNv_1LOqgc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3vkoaAii5EPvdGyQE4o38zyG.png?f=user_large

Wat die parameter 59 ByPassControl doet, begrijp ik nog niet... Wellicht in combinatie met par 87 manual control (0/1) dat deze 59 bepaalde uitwerking heeft. M'n hru 200 draait nu weer even origineel om maximaal te kunnen venteren. Ga nog wat verder puzzelen om de instellingen zo te krijgen dat hij maximaal ventilatiesnelheid heeft met geopende bypass (minimaal rendement, maximale koeling)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
SKVT schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Het is deze dagen lastig testen en waarden analyseren, de buitentemperatuur is en blijft net zo hoog als binnen. Slecht op te maken of de aanvoer buitenlucht wel of niet wordt opgewarmd met de vertrekkende warme lucht van binnen woning.

Heb dagen geleden wel eerste testen gedaan, maar nog niet duidelijk wat exact de invloed is. W'el dat er meerdere aangepast moeten worden om verandering te krijgen (dank voor dat duwtje van de idee-brenger :)). Samengevat wat deels werkte; parameter 87 ManualControl naar 0 (dan werkt de ventilator snelheid slider NIET meer), maar heeft aanpassen van parameter 77 ByPassValveSetManualPos (steps) WEL invloed, die naar 5000 gezet. Gevolg is bypass - geen opwarming, maar gaat naar minimale ventilatie. Parameter 88 ManualFanSpeed (rpm) veranderen heeft dan WEL invloed op de ventilatie snelheid, maar het lijkt erop dat de bypass dan toch weer -deels- dicht gaat... ik zag een toename van rendement

[Afbeelding]

Wat die parameter 59 ByPassControl doet, begrijp ik nog niet... Wellicht in combinatie met par 87 manual control (0/1) dat deze 59 bepaalde uitwerking heeft. M'n hru 200 draait nu weer even origineel om maximaal te kunnen venteren. Ga nog wat verder puzzelen om de instellingen zo te krijgen dat hij maximaal ventilatiesnelheid heeft met geopende bypass (minimaal rendement, maximale koeling)...
Waar haal je die grafische representatie vandaan van de waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Meelobee op 28-06-2024 00:35 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKVT
eXtink schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:43:
[...]

Waar haal je die grafische representatie vandaan van de waardes?
Even op pag 144 van dit topic kijken, 23 juli 2023 post van mij, daar heb ik de afbeelding gedeeld plus een uitleg hoe je het kunt maken in home assistant 8)

LInkje naar post: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Vreemd, ik merk wel degelijk verschil. Ik heb in diverse kamers een CO₂ sensor (op basis van MHZ-19) en heb op basis van gewenste max 800 ppm in de slaapkamers 102, 106, 107) de waardes in de itho aangepast:[Afbeelding]
Uit interesse, kun je de CO2 vraag ook per kamer bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
hussie01 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:04:
[...]

Uit interesse, kun je de CO2 vraag ook per kamer bedienen?
Even een belangstellende vraag om wat verduidelijking:

Ik snap de CO2 vraag niet zo.
Bedoel je wellicht de ventilatievraag per kamer adhv de CO2-waarde van de desbetreffende kamer?
Dus dat slechts één kamer een verhoogde ventilatie krijgt bij een verhoogde CO2-waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Lawrentz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Even een belangstellende vraag om wat verduidelijking:

Ik snap de CO2 vraag niet zo.
Bedoel je wellicht de ventilatievraag per kamer adhv de CO2-waarde van de desbetreffende kamer?
Dus dat slechts één kamer een verhoogde ventilatie krijgt bij een verhoogde CO2-waarde?
Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:02

basdej

OutSystems Consultant

Volgens mij kan dat als je die desbetreffende kamer installeert als een specifieke zone. Dan heb je wel het DuoZone of Quadzone apparaat nodig van Itho. Elke zone heeft dan een co2 meter en kleppen en buizen om de ventilatie voor die specifieke zone te regelen.

In mijn huis is een duoZone apparaat geinstalleerd, een voor de woonkamer en 1 voor "de rest" van het huis.
In mijn woonkamer hangt een co2 meter die deze zone aanstuurt, en ik heb voor elke slaapkamer een aparte Co2 meter. Als een van die slaapkamer co2 meters een te hoge waarde heeft (maakt niet uit welke) gaat de slaapkamer zone harder blazen.

Met het Quadzone apparaat kan je 4 losse zones aanmaken met hun eigen co2 aansturing.

https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a04_03_71_01

zie ook: https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00125

[ Voor 4% gewijzigd door basdej op 28-06-2024 13:04 ]

Hoi.

Pagina: 1 ... 51 ... 63 Laatste