Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

• Ferry_nl
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-12-2025
vliegnerd schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:07:
[...]

Je kunt hiervoor ook hier terecht: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen In de startpost van dat topic staat die informatie die je zoekt.

Kortweg ben je nu de verwarmingsmodus aan het aanzetten, maar die staat al aan. Als je de WPU echt in CV bedrijf wil dwingen, dwz compressor aan warmwater door de vloer, dan kun je de warmtevraag (heat demand) beïnvloeden met manual control.
Er zijn in bovenstaand topic gebruikers die dat ook echt doen, bijvoorbeeld om te reageren of te anticiperen op dynamische energietarieven.
Dankjewel :)

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:56
Ik heb een Itho CVE-S ECO HE en een RFT-RV remote/sensor in de badkamer. Nu heb ik een add-on module geïnstalleerd en deze werkt(ik kan in de webpagina met instellingen.)

De enige reden dat ik de module heb gekocht om de autostand lager te kunnen laten draaien, ik heb geen MQTT of zo. De installing om de auto stand lager te zetten had ik al gevonden en staat nu op 10%. Is er een manier dat ik de snelheid kan zien en op welke stand de Itho staat op de webpagina? Ik zie op de start pagina namelijk geen auto stand staan. Ook is het mij niet helemaal duidelijk if ik de RFT-RV module het beste met de Itho gekoppeld kan laten of met de module.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
remanus schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:07:
Ik heb een Itho CVE-S ECO HE en een RFT-RV remote/sensor in de badkamer. Nu heb ik een add-on module geïnstalleerd en deze werkt(ik kan in de webpagina met instellingen.)

De enige reden dat ik de module heb gekocht om de autostand lager te kunnen laten draaien, ik heb geen MQTT of zo. De installing om de auto stand lager te zetten had ik al gevonden en staat nu op 10%. Is er een manier dat ik de snelheid kan zien en op welke stand de Itho staat op de webpagina? Ik zie op de start pagina namelijk geen auto stand staan. Ook is het mij niet helemaal duidelijk if ik de RFT-RV module het beste met de Itho gekoppeld kan laten of met de module.
Ik zou de RFT-RV aan je itho gekoppeld laten tenzij je een specifieke reden hebt om dat niet te doen. Je kunt de RFT-RV wel toevoegen aan de add-on en op monitor only zetten zodat je we de batterij en rv waardes hebt bijvoorbeeld.

De snelheid van de auto stand is in te stellen via itho settings, daar kun je ook het bereik van de potmeters instellen om eventueel de snelheid nog lager te krijgen. De laagst mogelijk snelheid is iets van 750 rpm geloof ik.

De actuele snelheid kun je vinden op de itho status pagina (Fan speed (rpm))

• remanus
arjenhiemstra schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:42:
[...]

Ik zou de RFT-RV aan je itho gekoppeld laten tenzij je een specifieke reden hebt om dat niet te doen. Je kunt de RFT-RV wel toevoegen aan de add-on en op monitor only zetten zodat je we de batterij en rv waardes hebt bijvoorbeeld.

De snelheid van de auto stand is in te stellen via itho settings, daar kun je ook het bereik van de potmeters instellen om eventueel de snelheid nog lager te krijgen. De laagst mogelijk snelheid is iets van 750 rpm geloof ik.

De actuele snelheid kun je vinden op de itho status pagina (Fan speed (rpm))
Dank je voor de snelle reactie, ik zie inderdaad de snelheid van 10% maar weet niet in welke stand hij staat. Dacht dat ik dat daar ook zou kunnen zien. Ik ga de id van de rft-rv opzoeken en hem toevoegen.

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-01 12:17
Guidooow schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:14:
[...]

Om deze reden schakel (en monitor) ik met een Homewizard (of Shelly) socket.
Daar ben ik helaas niet technisch genoeg voor aangelegd, voor een homewizard te programmeren. :p

• arjenhiemstra
  • Nu online
remanus schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:50:
[...]

Dank je voor de snelle reactie, ik zie inderdaad de snelheid van 10% maar weet niet in welke stand hij staat. Dacht dat ik dat daar ook zou kunnen zien. Ik ga de id van de rft-rv opzoeken en hem toevoegen.
https://github.com/arjenh...-wont-go-lower-than-ie-30

Hier staat (ook) wat info over het FanInfo label en hoe je dat zichtbaar kunt maken. Daarmee kun je de stand van je fan aflezen

• remanus
arjenhiemstra schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:42:
[...]

https://github.com/arjenh...-wont-go-lower-than-ie-30

Hier staat (ook) wat info over het FanInfo label en hoe je dat zichtbaar kunt maken. Daarmee kun je de stand van je fan aflezen
Daar had ik de informatie al gevonden om lager dan 30% te krijgen. Morgen eens zien hoe ik de id uit de debug 3 haal.

• arjenhiemstra
  • Nu online
remanus schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:45:
[...]

Daar had ik de informatie al gevonden om lager dan 30% te krijgen. Morgen eens zien hoe ik de id uit de debug 3 haal.
Je kunt de RFT-RV gewoon joinen met de add-on. Omdat de add-on geen bi-directioneel ondersteund (op dit moment) zal de RFT-RV gekoppeld blijven aan je itho maar de add-on krijgt zo wel het ID

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:43
Hoi,

Ik heb een HRU 400 en in de informatie gelezen dat deze module er niet voor werkt. Dat is duidelijk, maar ik wil alleen de "co2 value air quality good" van de sensoren wijzigen. Ik weet dat dit kan door middel van een stukje hardware dat je via de usb aan de pc hangt (iemand van Itho heeft dat bij een sensor bij mij gedaan).
Uit de info hier heb ik niet opgemaakt of dit met deze hardware ook kan. Wie kan mij verder helpen?
Bedankt.

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-01 13:40
Pejdref schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:37:
Zijn er hier mensen met een HRU350 die het stroomverbruik meten? Ik ben op zoek naar wat 'normaal' is voor dit apparaat. Beetje offtopic maar hier zitten natuurlijk de mensen die graag meten, in het balansventilatie topic krijg ik geen reactie.

Pejdref in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Ik gebruik een Itho Optima Inside 468.
Ik meet (en kan daarmee ook de Unit op afstand volledig uitschakelen om bv tijdens haard/BBQ even geen rook naar binnen te zuigen) met een Shelly.
Hij gebruikt bij mij max 80W op 100% 40W op 70% en 5W op de laagste stand.
Wat ook interessant is dat hij maar ca 20W gebruikt bij 50% en dat geeft toch een flinke verversing.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik zie dat mijn druk regelmatig van 1.50 bar naar 2.00 bar springt, volgens mij is dat wanneer er wordt verwarmd, kan dat kloppen?

EU DNS: 86.54.11.100

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:49
c-nan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:08:
Ik zie dat mijn druk regelmatig van 1.50 bar naar 2.00 bar springt, volgens mij is dat wanneer er wordt verwarmd, kan dat kloppen?
(Dit gaat over een WPU5G warmtepomp) Ja, dat is een logische waarde. Ik heb ook ongeveer die waarden.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 16:32
Ik ben mijn net nieuw aangeschafte module aan het inbouwen en dacht de itho box gelijk even schoon te maken.
Komt er een piramide vormig stuk schuim uit. Hoort dat er in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sSK4OK7xqd87KmF1DftNBlK87s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAGAZI3RFnumWQEq1bvRBLkp.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:56
Goed, na een paar jaar (module gekocht in september 2022)... is het eindelijk tijd geworden om met deze add-on aan de bak te gaan. Met wat puzzlen (MQTT is nieuw voor mij) in HA gekregen.

De slider werkt, knopjes ook. Waar ik tegenaan loop is dat het niet is zoals ik verwacht. Met de knop of slider (in HA) kan ik de snelheid van de afzuiger beinvloeden. Echter dat duurt elke keer maar 50 seconden. In de tabel op de laatste foto in dit berichtje springt "Ventilation setpoint (%)" dan van de 20 (bij min of 44 bij medium) naar -1.
Dit gebeurt ook als ik de knoppen van de add-on module gebruikt, op de afbeelding hieronder is de knop op het rechterscherm gebruikt om naar "laag" te schakelen, maar na (in dit geval 45 (??) seconden schakelt de linker tabel weer naar -1 op de regel : "Ventilation setpoint (%)"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9rabB0VQ7n42AHC4ykWvAG2uUs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bfmIT8x15ntDVBg1tq89xc1T.png?f=fotoalbum_tile
Daaruit komt niet echt een reden voor het waargenomen gedrag naar voren.
Het gedrag:
ik schakel de unit in (stekker erin) alles start op en de zaak komt beschikbaar in HA. Daar schakel ik de afzuiging naar laag (via de knop of de slider). Plaatje van het resultaat hieronder.
-Ventilation setpoint (%) gaat naar 20.
-Fan setpoint (rpm) gaat naar 1185.

Echter na 50 seconden springt de unit terug naar

-Ventilation setpoint (%) gaat naar -1.
-Fan setpoint (rpm) gaat naar 1545.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWUR_24vVokrbG74fpIhA4CYjXM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uyyeBc7OgClVrhXjbCuVeWsW.png?f=fotoalbum_tile
Na wat zoeken kwam ik een post tegen over wie er prio heeft:
arjenhiemstra schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:31:
Nog even 'samenvattend', de prioriteit in itho cve firmware lijkt als volgt te zijn van hoog (1) naar laag (5):etc. etc.
Maar daar kwam niet direct een reden naar voren waarom dit gedrag (die 50 seconden bijvoorbeeld) zouden optreden.

Ik heb wat andere informatie gevangen in schermafbeeldingen en die hieronder geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn4nF90vNVKOrKJmiPvuWMtds3k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fn5FlCPOwl282kJyNX426hDG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdfmAL9ueNTDJ9Bp3VsI4aGPBbU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PvQRcvwCUYxLO13slZUUWC23.png?f=fotoalbum_tile
Aanvullende informatie:
Software is vandaag geupdate naar 2.8.
Hardware is 2.0.
Er zit een RV en CO2 sensor in het ding af fabriek.
De afzuiger zit met een reguliere stroom voorziening aangesloten, met de voeding op de pinnetje voor "auto" stand. ik schrijf dit omdat ik een perilex aansluiting heb zitten waar ooit een schakelaar achter zat. Die is er niet meer, ik gebruik slechts 3 draadjes in de perilex; L, N en aarde. De afzuiger werkt in de automatische stand (als er gedouched wordt, gaat ie zuigen).

Deze informatie had ik gelezen, maar ik kan dus wel de snelheid beinvloeden, maar het ding springt terug.

Controlling the speed of a fan

Ik ben een beginner in MQTT, dus mogelijk komen er vragen die eigenlijk niet horen.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 22-11-2025 20:58 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
tcw82 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:52:
Goed, na een paar jaar (module gekocht in september 2022)... is het eindelijk tijd geworden om met deze add-on aan de bak te gaan. Met wat puzzlen (MQTT is nieuw voor mij) in HA gekregen.

De slider werkt, knopjes ook. Waar ik tegenaan loop is dat het niet is zoals ik verwacht. Met de knop of slider (in HA) kan ik de snelheid van de afzuiger beinvloeden. Echter dat duurt elke keer maar 50 seconden. In de tabel op de laatste foto in dit berichtje springt "Ventilation setpoint (%)" dan van de 20 (bij min of 44 bij medium) naar -1.
Dit gebeurt ook als ik de knoppen van de add-on module gebruikt, op de afbeelding hieronder is de knop op het rechterscherm gebruikt om naar "laag" te schakelen, maar na (in dit geval 45 (??) seconden schakelt de linker tabel weer naar -1 op de regel : "Ventilation setpoint (%)"
[Afbeelding]
Daaruit komt niet echt een reden voor het waargenomen gedrag naar voren.
Het gedrag:
ik schakel de unit in (stekker erin) alles start op en de zaak komt beschikbaar in HA. Daar schakel ik de afzuiging naar laag (via de knop of de slider). Plaatje van het resultaat hieronder.
-Ventilation setpoint (%) gaat naar 20.
-Fan setpoint (rpm) gaat naar 1185.

Echter na 50 seconden springt de unit terug naar

-Ventilation setpoint (%) gaat naar -1.
-Fan setpoint (rpm) gaat naar 1545.
[Afbeelding]
Na wat zoeken kwam ik een post tegen over wie er prio heeft:

[...]

Maar daar kwam niet direct een reden naar voren waarom dit gedrag (die 50 seconden bijvoorbeeld) zouden optreden.

Ik heb wat andere informatie gevangen in schermafbeeldingen en die hieronder geplaatst.
[Afbeelding][Afbeelding]
Aanvullende informatie:
Software is vandaag geupdate naar 2.8.
Hardware is 2.0.
Er zit een RV en CO2 sensor in het ding af fabriek.
De afzuiger zit met een reguliere stroom voorziening aangesloten, met de voeding op de pinnetje voor "auto" stand. ik schrijf dit omdat ik een perilex aansluiting heb zitten waar ooit een schakelaar achter zat. Die is er niet meer, ik gebruik slechts 3 draadjes in de perilex; L, N en aarde. De afzuiger werkt in de automatische stand (als er gedouched wordt, gaat ie zuigen).

Deze informatie had ik gelezen, maar ik kan dus wel de snelheid beinvloeden, maar het ding springt terug.

Controlling the speed of a fan

Ik ben een beginner in MQTT, dus mogelijk komen er vragen die eigenlijk niet horen.
Check deze even:
https://github.com/arjenh...ensor-cve-s-optima-inside
CO2 sensor overruled PWM2I2C, je kunt wel gewoon een virtual remote gebruiken
(module gekocht in september 2022)
haha, dacht ik dat ik projectjes lang op de plank had liggen :*)

• arjenhiemstra
  • Nu online
raven22 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:06:
Ik ben mijn net nieuw aangeschafte module aan het inbouwen en dacht de itho box gelijk even schoon te maken.
Komt er een piramide vormig stuk schuim uit. Hoort dat er in?
[Afbeelding]
Die hoort op de bodemplaat, denk dat het is om geluid te dempen

• raven22
  • Laatst online: 16-01 16:32
arjenhiemstra schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:22:
[...]

Die hoort op de bodemplaat, denk dat het is om geluid te dempen
Dank, schoongemaakt en weer vastgeplakt.

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 14:06

xon

Klein beetje offtopic:

Afgelopen weken loop ik enorm te klooien met mijn luchtvochtigheidsensor/instellingen in mijn Itho-silent. Na het douchen blijft ie soms echt nog een uur of langer afzuigen op de hoogste stand terwijl de ruimte voelbaar veel droger is. Nu is de luchtvochtigheid op dit moment natuurlijk heel hoog buiten en helpt dat niet, maar dit is wel heel extreem.

Ik ben aan het experimenteren met de settings tot het extreme aan toe (zie hieronder) maar eigenlijk zonder goed resultaat. Jullie nog wat tips of dingen die ik over het hoofd zie aan de hand van mijn settings? Of kan de sensor onderhoud nodig hebben of iets dergelijks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebdshfihPOXXbGbpdHRnH2cXpLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh194BzT4RSoYDPS4uNGZlGY.jpg?f=fotoalbum_large

• Dquartz
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-01 12:13
Hallo allemaal,

Vorige week een Itho CVE WiFi add-on gekocht en deze geïnstalleerd in een CVE-S ECO SE.
Om een inschatting te maken van de airflow in m3/h heb ik gekeken naar de airflow ten opzichte van het toerental.

Bij het minimale toerental van 450RPM zou de airflow ongeveer 25m3/h zijn, bij het maximale toerental van 3600RPM zou de airflow ongeveer 375m3/h moeten zijn.

Wellicht hebben jullie hier ook wat aan, ik heb nog niet kunnen nameten of het daadwerkelijk klopt, wil dit doen met de PM6252A, maar deze moet ik nog "kalibreren". Is er iemand die misschien wel een gekalibreerde luchtstroom meting kan doen met de CVE-S ECO SE en onderstaande code?

Zie de onderstaande tabel voor de Capaciteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6sSKURgX4c4dvES6S-e50aRZE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GeHJ6kzZkHP6REYPiuJsSyF1.png?f=fotoalbum_large

Het minimale en maximale toerental heb ik afgeleid uit de dit bericht https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83619564 (zie ook de onderstaande afbeelding) en dezelfde settings voor RPM die ik kon uitlezen met de add-on.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxCIhpQ3Khk5FdoUcVCrZA5wrjI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/kkkGwbx810o1QLIs9vgKxl5P.avif?f=user_large

De code voor een extra sensor via MQTT is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    - name: "Airflow rpm"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "m³/h"
      value_template: >
        {% set x = value_json['Fan speed (rpm)'] | float %}
        {% set rpm_min = 450 | float %}
        {% set rpm_max = 3600 | float %}
        {% set airflow_min = 25 | float %}
        {% set airflow_max = 375 | float %}
        {% set y = ((((x - rpm_min) * (airflow_max - airflow_min)) / (rpm_max - rpm_min)) + airflow_min) | float %}
        {{y | round(0) }}
      unique_id: "itho_airflow_rpm"
      device:
        identifiers: nrg-itho-xxxx
        name: nrg-itho-xxxx"

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8Y08EtBmMOBX4pUhdjZwS9kpH4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NwvUFRoNtcJKC66JJ68w1ZJu.png?f=user_large

• 12345caravan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34
Omdat de ppm's best hoog opliepen in de woonkamer maar eens onze HRU 300 eco duozone geïnspecteerd.
Nu blijkt dat de zoneklep voor de living niet meer actief meewerkt. Als eerste de klep gewisseld met de sleeping aansluiting, dat werkt prima, klep is dus goed.
Op de juiste aansluiting gaat hij bij opstarten ook open en weer dicht.
Firmware hru opnieuw geïnstalleerd, dat maakt geen verschil.
Ook een reserve co2 sensor geprobeerd, ook geen verschil.
Het gaat om deze :
Itho device type: HRU 250-300
Itho hw version: 11
Itho fw version: 10
Manufacturer: 7
Kan misschien iemand zijn settingslijst vanuit de addon posten, zodat ik die kan vergelijken?
Misschien staat er een setting niet juist, voordat ik printplaten ga vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door 12345caravan op 02-12-2025 10:04 ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:25

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

12345caravan schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:03:
Omdat de ppm's best hoog opliepen in de woonkamer maar eens onze HRU 300 eco duozone geïnspecteerd.
Nu blijkt dat de zoneklep voor de living niet meer actief meewerkt. Als eerste de klep gewisseld met de sleeping aansluiting, dat werkt prima, klep is dus goed.
Het gaat om deze :
Kan misschien iemand zijn settingslijst vanuit de addon posten, zodat ik die kan vergelijken?
Hier zo'n zelfde situatie gehad direct nadat de woning was opgeleverd. Misschien is dit ook bij jou het geval. Na maanden zoeken door Itho Daalderop was de oplossing als volgt: De retour mag niet meer zijn dan het inblazen, niet het totaal van het inblazen.

Bij mij was dit de instelling toen de woonkamer klep niet meer werkte:
Living: 150 m3/h
Sleeping: 150 m3/h
Return: 300 m3/h

Door de Return ook naar 150 m3/h te zetten werkte de klep weer.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-01 18:24
Na een paar jaar heb ik eindelijk tijd gevonden om mijn WTW (HRU 300 ECO) slim te maken. De integratie met Home Assistant werkt inmiddels prima: de HRU is volledig uit te lezen en via de WiFi-add-on kan ik RF-commando’s vanuit HA versturen. De afstandsbediening is ook succesvol gekoppeld aan de add-on.

Wat me alleen opvalt: ik krijg uitsluitend de standen high en low werkend. Klopt het dat de oude RFT-remote 536-0124 uberhaupt geen ‘medium’ stand ondersteunt? Dat lijkt het gedrag te verklaren, maar ik wil het graag zeker weten.

Voor de badkamerautomation is high/low op zich voldoende (zo deden we het eerder ook met de fysieke knop), maar voor de woonkamer zou een extra stand zoals medium of auto wel handig zijn om vraaggestuurd te kunnen ventileren.

Daarnaast heb ik twee RFT CO2-controllers (230V modellen), maar die krijg ik tot dusver niet gekoppeld aan de add-on. Is dit een bekend issue, of mis ik iets in het pair-proces? De zoekfunctie en documentatie geven hierover weinig duidelijkheid.

Alvast dank voor het meedenken!

• 12345caravan
Mr.Viper schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:14:
[...]

Hier zo'n zelfde situatie gehad direct nadat de woning was opgeleverd. Misschien is dit ook bij jou het geval. Na maanden zoeken door Itho Daalderop was de oplossing als volgt: De retour mag niet meer zijn dan het inblazen, niet het totaal van het inblazen.

Dank voor je reactie.
Dat zou een makkelijke oplossing zijn.
Ik ga het proberen en laat het weten!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
12345caravan schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:03:
Het gaat om deze :
Wat is hoog?

Ik heb een soortgelijke situatie maar dan zonder de duo zone.

Bij mij zit de slaapkamer op high en dus op volle toeren nog op 1200-1500ppm.

• 12345caravan
hussie01 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:35:
[...]

Wat is hoog?

Ik heb een soortgelijke situatie maar dan zonder de duo zone.

Bij mij zit de slaapkamer op high en dus op volle toeren nog op 1200-1500ppm.
Dat is volgens mij best hoog voor de slaapkamer.
Slaapkamer komt bij ons niet hoger dan 1100.
Woonkamer ging daar regelmatig ver overheen, maar best logisch als de klep dicht blijft.

• 12345caravan
Mr.Viper schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:14:
[...]

@Mr.Viper bedankt! _/-\o_ Dit was inderdaad het probleem. Stond bij mij op 250/250/300, dit heeft blijkbaar de Itho man gedaan na het wisselen van de print 2 jaar geleden, hier heb ik zelf niks aan veranderd. Staat nu op 250/250/250 en de klep doet het weer. *O*

• Mr.Viper

Mr.Viper

12345caravan schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:39:
[...]
@Mr.Viper bedankt! _/-\o_ Dit was inderdaad het probleem. Stond bij mij op 250/250/300, dit heeft blijkbaar de Itho man gedaan na het wisselen van de print 2 jaar geleden, hier heb ik zelf niks aan veranderd. Staat nu op 250/250/250 en de klep doet het weer. *O*
Nice, hier heeft het maanden geduurd maar ik ben blij dat ik je snel de goede richting in heb kunnen helpen en mogelijk ook anderen die dit lezen in de toekomst!

• Resilldoux
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik ben enorm blij met deze WiFi add-on van Arjen Hiemstra om mijn CVE ECO 2SP te bedienen via Home Assistant :D. Daarom heb ik een artikeltje op mijn blog geschreven hoe ik dit heb geconfigureerd, om hopelijk nog meer mensen te helpen met een Itho mechanische ventilatie: https://kroon.email/site/en/posts/home-assistant-itho-cve/

• arjenw
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb sinds kort ook een WiFi add-on module op mijn CVE ECO RFT HE. Maar ik heb toch nog wat dingetjes waar ik helaas niet de vinger achter krijg.. Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen?

Ik heb een paar RFT-RV sensoren gekoppeld aan de WiFi add-on module. Ze staan nu als RECEIVE ingesteld. Via de knoppen kan ik de CVE bedienen, maar de CVE reageert niet meer op luchtvochtigheidstoenames (zoals die eerst wel deed zonder de WiFi add-on module). Is dat bewust gedaan en moet ik dat via Home Assistant oplossen of moet ik het anders configureren?

Tweede probleem is dat als ik de CVE via de knoppen van die sensoren op de hoogste stand zet, dan gaat die vanzelf na een paar seconden weer naar laag. Hetzelfde gebeurt als ik dit doe via Home Assistant. Ik heb wat zitten spelen met de instellingen, als ik PWM2I2C uit zet, dan kan ik hem niet meer via Home Assistant en ook niet meer via mijn sensoren bedienen, maar wel via de web-interface van de WiFi module (en dan blijft de fan ook aan). Ik zag in eerdere posts dat dit aan de CO2 sensor kon liggen (al begreep ik niet helemaal hoe), maar die zit er bij mij niet in (al staan er wel CO2 entries - met waarde 0 - in het Itho Status overzicht). Weet iemand hoe ik dit goed kan configureren?

Ik heb overigens ook nog een RF-RV sensor liggen (nr 545-7565), die krijg ik ook niet gekoppeld. Ik gebruik dezelfde methode als de RFT-RV sensoren (die wel zonder problemen gekoppeld werden). Iemand hier een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Ik gebruik nog firmware 2.8.0 voor de WiFi add-on module (hardware versie 2). Is dit wellicht iets dat gefixt is in de 2.9 pre-releases?

Edit:
Toch nog wat geprobeerd. Heb de "Force medium/auto mode" en de "Map RF remotes to virtual remote" aangezet. Dat in combinatie met PWM2I2C aan, lijkt te werken: de RFT-RV sensoren en Home assistant kan ik weer gebruiken om de CVE aan te sturen (zonder dat de snelheid verlaagd wordt na een paar seconden). Ben nu ook benieuwd of hij ook reageerd op de luchtvochtigheid, maar dan moet er eerst weer even gedoucht worden.

[ Voor 12% gewijzigd door arjenw op 11-12-2025 14:19 ]

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-01 22:58
Gisteren verhuisd naar een nieuw huis (bestaande bouw) en wilde de wifi addon gaan bestellen en installeren.
Nu hebben wij al een huidige RF module geïnstalleerd.
De wifi module van Arjan heeft een RF module ingebouwd. Zou er dan nog een reden zijn om de oude RF module terug te installeren zoals beschreven op de blog hier boven? Wij hebben naar mijn weten maar 2 remotes.

• DaTiezl
  • Laatst online: 10-01 12:58
Kan iemand me helpen met een config correctie in Home Assistant? Ik krijg onderstaande melding en heb dus kennelijk nog een oude platform template code ergens staan. Maar ik kan de betreffende code niet vinden in mijn YAML (ik heb geen includes voor zover ik kan zien).
The legacy platform: template syntax for sensor is being removed. Please migrate itho_cve_ventilatie_stand to the modern template syntax.

Step 1 - Remove legacy configuration
Remove the itho_cve_ventilatie_stand template definition from the configuration.yaml sensor: section.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIlU0Rz3pQm7k_gSJ33AwXDCJDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s1OBJQ7QZRiOa8mAwIO3dtKF.png?f=user_large

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:31
Vraag mbt de kwh meter in de wpu 5g.

Weet iemand of het mogelijk is om de config dusdanig aan te passen dat ik het verbruik in wh ontvang in kwh? Nu ontvang ik slechts blokjes zodra de meter 1 kwh omhoog gaat. Wat soms de afschetsing erg scheef maakt in het energie dashboard. Als je net 900wh gebruikt zie je niets, en als je dan een tijd later 100wh verbruikt zie je meteen 1kwh.
En als ik de config aanpas, heeft dat dan effect op de pomp zelf, of is deze meter puur voor het remote uitlezen door itho en andere derde partijen?

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• arjenhiemstra
  • Nu online
Resilldoux schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:43:
Ik ben enorm blij met deze WiFi add-on van Arjen Hiemstra om mijn CVE ECO 2SP te bedienen via Home Assistant :D. Daarom heb ik een artikeltje op mijn blog geschreven hoe ik dit heb geconfigureerd, om hopelijk nog meer mensen te helpen met een Itho mechanische ventilatie: https://kroon.email/site/en/posts/home-assistant-itho-cve/
Nice! Thanks!

• arjenhiemstra
  • Nu online
arjenw schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:09:
Ik heb sinds kort ook een WiFi add-on module op mijn CVE ECO RFT HE. Maar ik heb toch nog wat dingetjes waar ik helaas niet de vinger achter krijg.. Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen?

Ik heb een paar RFT-RV sensoren gekoppeld aan de WiFi add-on module. Ze staan nu als RECEIVE ingesteld. Via de knoppen kan ik de CVE bedienen, maar de CVE reageert niet meer op luchtvochtigheidstoenames (zoals die eerst wel deed zonder de WiFi add-on module). Is dat bewust gedaan en moet ik dat via Home Assistant oplossen of moet ik het anders configureren?

Tweede probleem is dat als ik de CVE via de knoppen van die sensoren op de hoogste stand zet, dan gaat die vanzelf na een paar seconden weer naar laag. Hetzelfde gebeurt als ik dit doe via Home Assistant. Ik heb wat zitten spelen met de instellingen, als ik PWM2I2C uit zet, dan kan ik hem niet meer via Home Assistant en ook niet meer via mijn sensoren bedienen, maar wel via de web-interface van de WiFi module (en dan blijft de fan ook aan). Ik zag in eerdere posts dat dit aan de CO2 sensor kon liggen (al begreep ik niet helemaal hoe), maar die zit er bij mij niet in (al staan er wel CO2 entries - met waarde 0 - in het Itho Status overzicht). Weet iemand hoe ik dit goed kan configureren?

Ik heb overigens ook nog een RF-RV sensor liggen (nr 545-7565), die krijg ik ook niet gekoppeld. Ik gebruik dezelfde methode als de RFT-RV sensoren (die wel zonder problemen gekoppeld werden). Iemand hier een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Ik gebruik nog firmware 2.8.0 voor de WiFi add-on module (hardware versie 2). Is dit wellicht iets dat gefixt is in de 2.9 pre-releases?

Edit:
Toch nog wat geprobeerd. Heb de "Force medium/auto mode" en de "Map RF remotes to virtual remote" aangezet. Dat in combinatie met PWM2I2C aan, lijkt te werken: de RFT-RV sensoren en Home assistant kan ik weer gebruiken om de CVE aan te sturen (zonder dat de snelheid verlaagd wordt na een paar seconden). Ben nu ook benieuwd of hij ook reageerd op de luchtvochtigheid, maar dan moet er eerst weer even gedoucht worden.
De RFT-RV is een bi-directioneel apparaat. Het werkt als klassieke remote gekoppeld aan de add-on maar nog niet met alle functionaliteit. Daarvoor kun je de remote gekoppeld laten aan de itho zelf en de remote alleen koppelen aan de add-on om de ruwe waardes te monitoren.
Als je de remote niet gekoppeld laat aan de itho zul je voor RV besturing een automation moeten maken in je domotica systeem.

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:17
Wellicht heb je ergens een andere yaml file waar dit in staat. Een typische kandidaat is een package file.

Heb je in je configuration.yaml ergens iets als

sensor: !include sensors.yaml

dan staat het waarschijnlijk in deze file. Hint: gebruik de HA file editor add-on.

Heb je ook

template: !include templates.yaml

dan moet je de definitie knippen uit sensors.yaml en plakken in templates.yaml (en adequaat aanpassen).

Een ander mogelijkheid is iets als

homeassistant:
packages: !include_dir_named packages

dan is het een bestand in de 'packages' folder.

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-01 12:27
Ik heb in Home Assistant de Itho-integratie van https://github.com/jasperslits/haithowifi gebruikt. Ik heb nu onderstaande kaart waarmee ik via de slider de ventilatie omhoog en omlaag kan zetten.

Ik lees op de add-on pagina dat er ook presets gebruikt kunnen worden, maar ik heb geen idee hoe ik die kan tonen. Is er iemand hier dit dit wel voor elkaar heeft, en kan die zijn configuratie delen? Ik gebruiken een CVE-Silent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPdfwc33CFTx_4ymS4YQ39lwlmg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hXRlThJFqmdYWPDOj0YcLimj.png?f=user_large

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• -Miura-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:16
mede schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:50:
Ik heb in Home Assistant de Itho-integratie van https://github.com/jasperslits/haithowifi gebruikt. Ik heb nu onderstaande kaart waarmee ik via de slider de ventilatie omhoog en omlaag kan zetten.

Ik lees op de add-on pagina dat er ook presets gebruikt kunnen worden, maar ik heb geen idee hoe ik die kan tonen. Is er iemand hier dit dit wel voor elkaar heeft, en kan die zijn configuratie delen? Ik gebruiken een CVE-Silent.

[Afbeelding]
In the fan-entity zitten als het goed is de presets. Ik heb een HRU, maar zou hetzelfde moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMq2qF83wNcDp1TpZrezP6KlICA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X7bhcAMVHHMrDhAGqnrfQASf.png?f=fotoalbum_large

• DaTiezl
  • Laatst online: 10-01 12:58
sciurius schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:36:
homeassistant:
packages: !include_dir_named packages

dan is het een bestand in de 'packages' folder.
Thanks, dat was em idd!

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• darthaxx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01 13:50
Ik heb een kleine dilemma. De vloerverwarming regelaar heeft de connectie verloren met de spider thermostaat. De regelaar zit ingekapseld in een metalen behuizing met aan elke kant vloerplinten en ook aan de bovenkant zit er nog wat dus ik kan er niet bij zonder dingen te slopen :P

Ik moet volgens de handleiding een IBS knop drukken op de regelaar. Kan het ook op een ander manier zonder bij de regelaar te komen met een service tool of iets anders?

• speedbirdx
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
IK heb de eerste versie controller v1.3 op itho fan gekoppeld aan de Homey van MQTT werkt al jaren prima.
Echter sinds een tijd niet meer vandaag even gecheckt maar blauwe led op de add on blijft aan ook na stekker er uit voor een minuut een de reset knop te gebruiken voor 10 sec. Zie ook geen NRG-lithi wifi verschijnen
Iemand een idee hoe dit op lossen of is het tijd voor een nieuwe? Ben niet zo super technisch.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:03
rube schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:11:
Mijn afvoer temperatuursensor van de HRU 350 is kapot: het LED lampje knippert 2 x keer rood en 2 x oranje. De add-on geeft aan -320 bij de buitentemperatuur....
Zoals in bovenstaande post gemeld was eerder dit jaar was de temperatuursensor van de WTW op zolder kapot. Deze is onder garantie vervangen. Nu zie ik echter dat de temperatuursensor van de WTW beneden een buitentemperatuur aangeeft van 36 graden. Dat klopt duidelijk niet.....de WTW op zolder boven geeft 7 graden. Stekker er uit en er in heeft niet geholpen. Ik zie verder echter geen foutmelding op de unit of de afstandsbediening i.t.t. vorige keer.

Vragen:
1) is de sensor echt kapot of iemand nog een ander idee?
2) indien kapot, hoe kan ik Itho hierover informeren en garantie claimen zonder een foutmelding op de unit of afstandbediening? Ik denk dat het niet verstandig is om deze printscreen mee te sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykDZwZlLU0zNf1XtWiXKvNvCaMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEef2YcusGO4IOnaYRvBfy78.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Als het via Itho echt een probleem gaat worden, kan ik het voor net geen 30 euro (incl. verzendkosten) altijd zelf bestellen en monteren. https://www.elektrototaal...4190753?gad_source=1&gad_
Het vervangen is niet al te moeilijk, ik heb vorig keer gezien hoe de monteur het deed.

[ Voor 15% gewijzigd door rube op 24-12-2025 13:20 ]

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:24
rube schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:08:
[...]

Zoals in bovenstaande post gemeld was eerder dit jaar was de temperatuursensor van de WTW op zolder kapot. Deze is onder garantie vervangen. Nu zie ik echter dat de temperatuursensor van de WTW beneden een buitentemperatuur aangeeft van 36 graden. Dat klopt duidelijk niet.....de WTW op zolder boven geeft 7 graden. Stekker er uit en er in heeft niet geholpen. Ik zie verder echter geen foutmelding op de unit of de afstandsbediening i.t.t. vorige keer.

Vragen:
1) is de sensor echt kapot of iemand nog een ander idee?
2) indien kapot, hoe kan ik Itho hierover informeren en garantie claimen zonder een foutmelding op de unit of afstandbediening? Ik denk dat het niet verstandig is om deze printscreen mee te sturen?

[Afbeelding]

Edit: Als het via Itho echt een probleem gaat worden, kan ik het voor net geen 30 euro (incl. verzendkosten) altijd zelf bestellen en monteren. https://www.elektrototaal...4190753?gad_source=1&gad_
Het vervangen is niet al te moeilijk, ik heb vorig keer gezien hoe de monteur het deed.
Gewoon zelf vervangen, voor 30 euro ga je die potentiële strijd met Itho toch niet aan? Daar leef je korter van…

• rjant2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-01 08:45
Hallo allemaal,
Ook in geniet van dit mooie project waarmee ik mijn Itho HRU 300 aan wil sturen.
Mijn eerste doel was het uitlezen van de CO2 meters en de RF AUTO remote, om dit vervolgens in homeassistent te kunnen plotten, dit werkt :)
Ik heb in de debug log de device id's gevonden en zo een "RF device" gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcwM3d35Ji3bFWUhBDf4emVqlBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BYBCAaK4n4wLWu9NMTCbq44.png?f=fotoalbum_large

Nu zou ik graag de wtw willen kunnen besturen, ik had al gelezen dat dat via een remote moet want bij de hru 300 wordt de besturing niet ondersteund via de i2c.
Dus ik heb een remote gemaakt ook in "RF devices"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvf0m06XwttaZE5Rsf31lIaNmj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZfDzAwcttw9tnwjY0UjQOPco.png?f=fotoalbum_large
Er komen knopjes tevoorschijn, ik heb hem ingeleerd, en ik kan nu de wtw besturen via de web ui.

Nu kom ik uit bij het probleem waar ik tegen aanloop. Ik zou dus graag de wtw aansturen via homeassistant.
Ik heb de entiteit "fan.itho_non_cve_fan" hier kan ik commando's naar toe sturen. Helaas doen deze niets.

Kan iemand uitleggen hoe ik er voor kan zorgen dat het homeassistant mqtt commando daadwerkelijk mijn "virtual_remote" aan kan sturen?

Alvast erg bedankt voor de hulp :)

• klokkie1984
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-01 18:46
Hallo, ik ben zoals meer aan de stoeien met aansturen van de Itho.

Ik heb een HRU ECOFAN, en inmiddels zo ver dat aansturen via de web interface werkt.
Binnen HA heb ik het volgende:
Via Itho WiFi Add-on heb ik nu een aantal parameters zichtbaar, maar alles staat op "onbekend" blijkbaar moet ik ergens nog iets definiëren, maar weet niet precies waar/hoe.
Binnen de ITHO web interface e.e.a. ingesteld bij de MQTT, met en zonder "home assistant" enabled, maar geen resultaat.

Via MQTT , haithowifi heb ik volgens mij de slider werkend gekregen met pre-sets. werkt prima.
Maar ik kan hiermee niks instellen qua automatisering. Ik kan volgens de automatisering enkel de fan aan/uitzetten, maar dat wil ik niet, ik wil de presents gebruiken. Iemand tips waar ik moet zoeken?

alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door klokkie1984 op 29-12-2025 16:50 . Reden: e.e.a verduidelijkt ]

• -Miura-
klokkie1984 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:09:
Via MQTT , haithowifi heb ik volgens mij de slider werkend gekregen met pre-sets. werkt prima.
Maar ik kan hiermee niks instellen qua automatisering. Ik kan volgens de automatisering enkel de fan aan/uitzetten, maar dat wil ik niet, ik wil de presents gebruiken. Iemand tips waar ik moet zoeken?

alvast bedankt.
Gebruik je de `fan.set_preset_mode` action?

• klokkie1984
-Miura- schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:45:
[...]

Gebruik je de `fan.set_preset_mode` action?
Nee, ik heb het geprobeerd via de MQTT: Publiceer, automation opties maar wat ik daar exact neer moet zetten is mij onduidelijk.
Waar stel ik die precies in?

• -Miura-
klokkie1984 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:28:
[...]

Nee, ik heb het geprobeerd via de MQTT: Publiceer, automation opties maar wat ik daar exact neer moet zetten is mij onduidelijk.
Waar stel ik die precies in?
Het makkelijkste is denk ik wel gewoon om de `fan.set_preset_mode` action te gebruiken. De integratie doet de rest

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:31
Bokkoman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Bij mij is het nu nog steeds 10 graden.
Misschien dat ik er even een sensor van maak zodat ik wat verloop kan zien. Mijn HRU300 is net iets meer dan een jaar oud.
Had je dit nog kunnen oplossen?

• klokkie1984
Dank,
Uiteindelijk gelukt. Ik ben geen held in die YAML codes, dus duurde even voordat ik het gevonden had, maar via google mooi voorbeeldje gevonden hoe dit in te passen.

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-01 12:16
Clavis schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:43:
[...]

Had je dit nog kunnen oplossen?
Nee, het is altijd 10 graden. Geen idee of dit erg is of niet.

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:33
Met interesse lees ik al een tijd mee en wil nu zelf ook aan de slag. Ik heb een Itho CVE ECO RFT SP en wil ‘m via Home Assistant automatisch harder laten draaien op basis van luchtvochtigheid (badkamer). Nu druk ik vaak 3× op de RFT-remote (30 min boost), maar in vochtige periodes is dat vaak niet genoeg en bovendien wordt de knop soms vergeten.

Daarnaast heb ik in de keuken een bedrade 3-standenschakelaar en die wil ik graag exact hetzelfde blijven gebruiken (zoals vanouds). Ik lees daar wisselende ervaringen over.

Ik heb de kap eraf gehaald en dit is de situatie bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWd6kqbGotlFg9dFbSWXAw5cKNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8gKlFMoA1WeLHcta6GVGAXhS.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat dit product passend is:
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/

Alleen twijfel ik over het volgende:

Omdat ik nu al een RFT afstandbediening heb: wat moet ik precies loshalen/verwijderen bij montage?

Is dit bij mijn print plug & play, of moet ik solderen (ik zie zelf alleen gaatjes/geen pinheader)?

Werkt daarna de 3-standenschakelaar in de keuken nog normaal, en hoe voorkomt men dat HA/bedrade schakelaar elkaar “in de weg” zitten?

Ik ben niet de handigste, dus ik wil vooral weten of dit voor mijn situatie simpel te doen is of dat ik beter een andere route kan kiezen.

De unit staat op zolder, hier hoef ik niks met vochtsensoren of iets dergelijks te doen. In de badkamer hangt een Sonoff vochtsensor die in Home Assistant is gekoppeld. Mijn wens is dus dat ik met automatiseringen de afzuiging hoger kan zetten bij meer vocht. In de keuken blijven we dan handmatig de 3standenschakelaar gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Eduardio op 02-01-2026 17:52 ]

• makooy
  • Laatst online: 19:38
Weet iemand of er nog een ander alternatief te koop is? De IthoWiFi werkt al lang niet meer goed bij mij, ook na vervangen van de module. Zelfs remote sessie gehad erover maar daarna nooit meer wat terug gehoord.

De ithowifi module schakelt automatisch zonder commando naar HIGH stand. Handmatig naar laatste stand helpt maar na random tijd activeert hij dus weer de HIGH stand. Geen pijl op te trekken.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• arjenhiemstra
  • Nu online
makooy schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:08:
Weet iemand of er nog een ander alternatief te koop is? De IthoWiFi werkt al lang niet meer goed bij mij, ook na vervangen van de module. Zelfs remote sessie gehad erover maar daarna nooit meer wat terug gehoord.

De ithowifi module schakelt automatisch zonder commando naar HIGH stand. Handmatig naar laatste stand helpt maar na random tijd activeert hij dus weer de HIGH stand. Geen pijl op te trekken.
Excuus, ik probeer alle communicatie (kanalen) zo goed als mogelijk bij te houden maar hier is mij blijkbaar iets ontschoten. Ik weet helaas niet meer exact waar we naar gekeken hebben en wat we afgesproken hebben maar als je mij daarover een berichtje wilt sturen dan kijk ik graag nog eens met je mee naar een oplossing als je daar nog voor open staat.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:29
makooy schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:08:

Weet je zeker dat het aan de module ligt en niet aan de unit zelf? Ik heb namelijk een soort gelijk iets gehad, de unit begon uit het niets op volle kracht te draaien. vooral midden in de nacht.
Bleek door een vochtprobleem in de unit de printplaat beschadigd te zijn. Vervangen onder garantie en draait nu weer top (HRU-200, schijnt een bekend probleem te zijn bij Itho).

• makooy
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:56:
[...]

Excuus, ik probeer alle communicatie (kanalen) zo goed als mogelijk bij te houden maar hier is mij blijkbaar iets ontschoten. Ik weet helaas niet meer exact waar we naar gekeken hebben en wat we afgesproken hebben maar als je mij daarover een berichtje wilt sturen dan kijk ik graag nog eens met je mee naar een oplossing als je daar nog voor open staat.
Hoe wil je het berichtje hebben? We hebben eerder via mail contact gehad maar dat viel op een gegeven moment ook compleet dood.
DrNizeGuy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Weet je zeker dat het aan de module ligt en niet aan de unit zelf? Ik heb namelijk een soort gelijk iets gehad, de unit begon uit het niets op volle kracht te draaien. vooral midden in de nacht.
Bleek door een vochtprobleem in de unit de printplaat beschadigd te zijn. Vervangen onder garantie en draait nu weer top (HRU-200, schijnt een bekend probleem te zijn bij Itho).
Het lag aan de module zelf, @arjenhiemstra had een remote sessie met mij gehad half jaar geleden en kwam er achter dat de code van de ground-up niet goed bleek te zijn en hij een deel moest herschrijven of een andere oplossing moest bedenken.

• Rudyy
  • Laatst online: 16-01 21:42
Ik zie in de instellingen van mijn Itho Daalderop HRU 400 dat de afvoerventilator zo'n 400 RPM meer maakt dan de toevoer.

Klopt het dat dit automatisch geregeld wordt door het apparaat, en dat je niet zelf de waarde voor toevoer en afvoer instelt?

Ik zie het in de service-app namelijk nergens staan, alleen een instelling voor het debiet en dan per stand het percentage dat er geventileerd wordt (op basis van het debiet)

• arjenhiemstra
  • Nu online
makooy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Hoe wil je het berichtje hebben? We hebben eerder via mail contact gehad maar dat viel op een gegeven moment ook compleet dood.
Ik begrijp dat je gefrustreerd bent en nogmaals excuses voor het niet beantwoorden / opvolgen. Ik heb op vlakken een wat uitdagend jaar achter de rug en ik mis wat dingen in de opvolging en ook in mijn geheugen blijkbaar.
Ik heb met een aantal mensen online sessies gehad om ze te helpen, ik weet niet meer precies / kan niet op basis van je username/voornaam achterhalen wat wij besproken hebben en wat het issue precies was helaas. Mijn fout uiteraard maar ik zou het wel graag willen oplossen.
Zoals gezegd, als je er nog voor open staat dan kijk ik graag nog eens met je mee. Alle info die je nog hebt zou helpen uiteraard. Mag via mail, PB, hier op het forum wat je handig lijkt.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Eduardio schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:44:
Met interesse lees ik al een tijd mee en wil nu zelf ook aan de slag. Ik heb een Itho CVE ECO RFT SP en wil ‘m via Home Assistant automatisch harder laten draaien op basis van luchtvochtigheid (badkamer). Nu druk ik vaak 3× op de RFT-remote (30 min boost), maar in vochtige periodes is dat vaak niet genoeg en bovendien wordt de knop soms vergeten.

Daarnaast heb ik in de keuken een bedrade 3-standenschakelaar en die wil ik graag exact hetzelfde blijven gebruiken (zoals vanouds). Ik lees daar wisselende ervaringen over.

Ik heb de kap eraf gehaald en dit is de situatie bij mij:
[Afbeelding]

Ik denk dat dit product passend is:
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/

Alleen twijfel ik over het volgende:

Omdat ik nu al een RFT afstandbediening heb: wat moet ik precies loshalen/verwijderen bij montage?

Is dit bij mijn print plug & play, of moet ik solderen (ik zie zelf alleen gaatjes/geen pinheader)?

Werkt daarna de 3-standenschakelaar in de keuken nog normaal, en hoe voorkomt men dat HA/bedrade schakelaar elkaar “in de weg” zitten?

Ik ben niet de handigste, dus ik wil vooral weten of dit voor mijn situatie simpel te doen is of dat ik beter een andere route kan kiezen.

De unit staat op zolder, hier hoef ik niks met vochtsensoren of iets dergelijks te doen. In de badkamer hangt een Sonoff vochtsensor die in Home Assistant is gekoppeld. Mijn wens is dus dat ik met automatiseringen de afzuiging hoger kan zetten bij meer vocht. In de keuken blijven we dan handmatig de 3standenschakelaar gebruiken.
Check even de startpost van dit topic. Daar staan wat foto's in, ook van een geinstalleerde add-on op een CVE printplaat.

wb de 3 standen schakelaar; die zou moeten blijven werken zoals nu. Onlangs zag ik wel een bericht voorbij komen van iemand waarbij dat niet zo was maar wellicht lag dat ergens anders aan.

Hier de post met de prio van de verschillende bedieningen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78730944

• makooy
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Ik begrijp dat je gefrustreerd bent en nogmaals excuses voor het niet beantwoorden / opvolgen. Ik heb op vlakken een wat uitdagend jaar achter de rug en ik mis wat dingen in de opvolging en ook in mijn geheugen blijkbaar.
Ik heb met een aantal mensen online sessies gehad om ze te helpen, ik weet niet meer precies / kan niet op basis van je username/voornaam achterhalen wat wij besproken hebben en wat het issue precies was helaas. Mijn fout uiteraard maar ik zou het wel graag willen oplossen.
Zoals gezegd, als je er nog voor open staat dan kijk ik graag nog eens met je mee. Alle info die je nog hebt zou helpen uiteraard. Mag via mail, PB, hier op het forum wat je handig lijkt.
Email verstuurd.

Draai inmiddels ook de laatste beta versie

Current system firmware:
Current firmware version: 2.9.0-beta13
Hardware revision: 2

• Eduardio
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Check even de startpost van dit topic. Daar staan wat foto's in, ook van een geinstalleerde add-on op een CVE printplaat.

wb de 3 standen schakelaar; die zou moeten blijven werken zoals nu. Onlangs zag ik wel een bericht voorbij komen van iemand waarbij dat niet zo was maar wellicht lag dat ergens anders aan.

Hier de post met de prio van de verschillende bedieningen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78730944
Alles uitgebreid bekeken, maar ik had dus iets verwacht wat ik eraf moest halen omdat ik al een afstandbediening heb. Echter zie ik er geen plaat op. Verder zie ik niet nu waar ik het dan op aan moet sluiten (tenzij ik moet solderen). Of kijk ik gewoon helemaal verkeerd?

• arjenhiemstra
  • Nu online
Eduardio schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Alles uitgebreid bekeken, maar ik had dus iets verwacht wat ik eraf moest halen omdat ik al een afstandbediening heb. Echter zie ik er geen plaat op. Verder zie ik niet nu waar ik het dan op aan moet sluiten (tenzij ik moet solderen). Of kijk ik gewoon helemaal verkeerd?
Ok, dit is de print met rood omcirkeld de aansluiting die belangrijk is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnWSKog_DT2PyupsQmnB2NTmGVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AffId2wmHzB9Xsy1VWH5z6hT.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er uit met de add-on (oude revisie maar idee is hetzelfde) geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8RE_x5rohiv_VybjnnDXkLntbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rs3D5RWY6mcroLtfhpaIPSdi.png?f=fotoalbum_large

Hier zit diezelfde header bij jou op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JzAHNU1j-Iqg3ocIIP05P7M9g0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hc8GyTOIzuN1fPlMjJMEwoQx.png?f=user_largeq

• Eduardio
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Ok, dit is de print met rood omcirkeld de aansluiting die belangrijk is:
[Afbeelding]

Zo ziet het er uit met de add-on (oude revisie maar idee is hetzelfde) geinstalleerd:
[Afbeelding]

Hier zit diezelfde header bij jou op de foto:
[Afbeelding]q
Heel erg bedankt! Nu vind ik mijn vraag ook stom overkomen maar had dat deel niet goed gezien dat het daar zat. Zat ergens anders te oriënteren (en ik vermoedde dus dat ik ook nog wat moest verwijderen, omdat ik al iets heb wat de afstandbediening accepteert). Wat mij wel opvalt, op jouw tweede afbeelding, dan steekt de add-on wat uit naar links. Kan het kastje dan nog wel dicht of moet deze dan altijd open blijven staan?

• arjenhiemstra
  • Nu online
Eduardio schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Heel erg bedankt! Nu vind ik mijn vraag ook stom overkomen maar had dat deel niet goed gezien dat het daar zat. Zat ergens anders te oriënteren (en ik vermoedde dus dat ik ook nog wat moest verwijderen, omdat ik al iets heb wat de afstandbediening accepteert). Wat mij wel opvalt, op jouw tweede afbeelding, dan steekt de add-on wat uit naar links. Kan het kastje dan nog wel dicht of moet deze dan altijd open blijven staan?
Dat is perspectief, beeld convergeert naar een centraal punt (camera) wat al vertekend en de add-on zit iets dichter bij de lens waardoor deze groter lijkt dan die daadwerkelijk is.

edit: net even een foto gemaakt met de lens meer boven de rand van de module ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YO1dk4M2OSMDzFAfVre_Fzi2sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTzJ7VGUo1ZjxmGX4verSF9y.jpg?f=fotoalbum_large

steekt verdorie die antenne weer uit :P :+

[ Voor 26% gewijzigd door arjenhiemstra op 03-01-2026 21:50 ]

• rjant2
rjant2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:12:
Hallo allemaal,
Ook in geniet van dit mooie project waarmee ik mijn Itho HRU 300 aan wil sturen.
Mijn eerste doel was het uitlezen van de CO2 meters en de RF AUTO remote, om dit vervolgens in homeassistent te kunnen plotten, dit werkt :)
Ik heb in de debug log de device id's gevonden en zo een "RF device" gemaakt
[Afbeelding]

Nu zou ik graag de wtw willen kunnen besturen, ik had al gelezen dat dat via een remote moet want bij de hru 300 wordt de besturing niet ondersteund via de i2c.
Dus ik heb een remote gemaakt ook in "RF devices"
[Afbeelding]
Er komen knopjes tevoorschijn, ik heb hem ingeleerd, en ik kan nu de wtw besturen via de web ui.

Nu kom ik uit bij het probleem waar ik tegen aanloop. Ik zou dus graag de wtw aansturen via homeassistant.
Ik heb de entiteit "fan.itho_non_cve_fan" hier kan ik commando's naar toe sturen. Helaas doen deze niets.

Kan iemand uitleggen hoe ik er voor kan zorgen dat het homeassistant mqtt commando daadwerkelijk mijn "virtual_remote" aan kan sturen?

Alvast erg bedankt voor de hulp :)
Ik zou graag mijn vraag van even geleden onder de aandacht willen brengen.
Is er iemand die mij hierbij zou kunnen helpen?

Alvast bedankt :)

• arjenhiemstra
  • Nu online
rjant2 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zou graag mijn vraag van even geleden onder de aandacht willen brengen.
Is er iemand die mij hierbij zou kunnen helpen?

Alvast bedankt :)
In de laatste beta versie zit HA auto discovery code voor oa. de HRU300. Die maakt een fan device aan waarmee die standaard RF commando's stuurt. De code gebruikt daarvoor overigens de RF remote op positie 0. Om het te laten werken moet je die je nu op 0 hebt even omwisselen met die op plek 3.
Ik heb het nog niet kunnen testen voor de HRU300 dus ik hoor graag of het werkt!

• rjant2
arjenhiemstra schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:02:
[...]

In de laatste beta versie zit HA auto discovery code voor oa. de HRU300. Die maakt een fan device aan waarmee die standaard RF commando's stuurt. De code gebruikt daarvoor overigens de RF remote op positie 0. Om het te laten werken moet je die je nu op 0 hebt even omwisselen met die op plek 3.
Ik heb het nog niet kunnen testen voor de HRU300 dus ik hoor graag of het werkt!
Ik heb de de RF remote op positie 0 gezet. De besturing via de knoppen in de rij van positie 0 doen het nog.
De knoppen op de hoofd pagina doen het nog niet (zoals verwacht?)

Nu heb ik een update gedaan naar versie: 2.9.0-beta13
Helaas werken de knoppen in rij 0 nu niet meer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Huz9kx-B6bFJAG_L_6G8JoE8mnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVnqoIi6tpN3yzst1527iHLh.png?f=fotoalbum_large

Wel komt nu alle extra info door in homeassistent

De knoppen op de hoofd pagina doen het ook nog niet

• JornJ
  • Laatst online: 18:57
arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:03:
[...]

Voor de HRU250/300 kun je geen gebruik maken van de virtual remote, de firmware van deze HRU types ondersteund geen virtual remote. De instellingen daarvan doen verder niets en kun je laten voor wat het is.

Qua RF remote, ik zou een remote configureren via RF devices, het beste is om een klassiek type te nemen (rft cve of rft auto) en een niet bestaand ID kiezen (niet een bestaande remote overnemen).
Als je die ingesteld hebt zet je de HRU in learning mode en verstuur je via de RF devices pagina een join met de blauwe knopjes achter de betreffende remote. Als het goed is zou de HRU daarop moeten reageren (maar check voor de zekerheid even de handleiding van de HRU).

Als dit niet werkt is er mogelijk iets aan de hand met de CC1101 module. Zie je iets in de log? Je zou ook de RF debug functie kunnen activeren op de debug pagina en met een fysieke remote testen of er commando's ontvangen worden.
@arjenhiemstra ; Voor HRU300 DZ is een CO2 RFT nodig om zone kleppen aan te sturen. Je advies hierboven is om RFT CVE of RFT AUTO te gebruiken, echter zijn die via het HMI menu niet aan een zone te koppelen. Voordat ik iets vernaggel: Kan een RFT CO2 eventueel ook? Of corrumpeer ik daar mogelijkerwijs iets mee?

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
JornJ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:13:
[...]

@arjenhiemstra ; Voor HRU300 DZ is een CO2 RFT nodig om zone kleppen aan te sturen. Je advies hierboven is om RFT CVE of RFT AUTO te gebruiken, echter zijn die via het HMI menu niet aan een zone te koppelen. Voordat ik iets vernaggel: Kan een RFT CO2 eventueel ook? Of corrumpeer ik daar mogelijkerwijs iets mee?
Wat voor controle wil je precies met je HRU300?
Ik heb een HRU300 DZ en ik gebruik de ithowifi voor:
  • Monitoren status HRU300
  • Monitoren van CO2 waarden in de ruimten
  • Monitoren RV in de badkamer
Alle remotes zitten gewoon aan de HRU gekoppeld en deze kan ik gebruiken om de fanspeed tijdelijk te overrulen.

Mijn RF devices tabblad ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB7yMy71J92nXzB2JMBoVlLaCzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IT7YV66B7uTfDh2P2WaNiNaI.png?f=fotoalbum_large

• JornJ
Paulusbrand schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Wat voor controle wil je precies met je HRU300?
Ik heb een HRU300 DZ en ik gebruik de ithowifi voor:
  • Monitoren status HRU300
  • Monitoren van CO2 waarden in de ruimten
  • Monitoren RV in de badkamer
Alle remotes zitten gewoon aan de HRU gekoppeld en deze kan ik gebruiken om de fanspeed tijdelijk te overrulen.

Mijn RF devices tabblad ziet er zo uit:
[Afbeelding]
@Paulusbrand ; dank voor je reactie en je vraag.
De controle die ik uiteindelijk zou willen zijn andere CO2 thresholds. Hier zijn settings voor maar die doen bij mij niks.
Mijn gedachte was om een RFT CO2 per zone te emuleren en dan b.v. bij 800ppm een medium en bij 1000ppm een high per zone te sturen. Op deze manier werken de kleppen van de HRU ook mee (mits ppm in andere zone dat toelaat).

Voor de woonzone had ik dit al gedaan:
Fysieke RFT CO2 gepaired aan de HRU, daarna gejoined aan NRG, ID van de printplaat overgenomen, kastje van de stroom gehaald. Werkt perfect: bij 800ppm gaat er een medium command naar de HRU voor woonzone: toert op en draait kleppen. Bij 650 weer terug naar auto.

Het probleem zit in de slaapzone. Op dezelfde manier gedaan, Medium command gaat wel goed, maar de kleppen gaan niet goed: naar de woonzone. Als ik het fysieke kastje dan nog eens aanzet en een medium command stuur, gaat deze wel goed, naar de slaapzone.

Nu vermoed ik dat deze remotes via NRG niet aan een zone gekoppeld zijn en standaard de woonzone bedienen, maar eigenlijk geen idee. De NRG remote stuurt natuurlijk ook geen CO2 waarden mee. Zou wel mooi zijn als dat in de toekomst wel zou kunnen, mocht dat nodig zijn om het te laten werken. Bijv optie om CO2 waarden van fysieke remotes te gebruiken.

Anyway, voor nu had ik bedacht om het opnieuw te doen; fysieke RFT CO2's afmelden en dan:
1. RFT CO2 koppelen aan NRG onder de ID van het fysieke kastje.
2. NRG remote per zone pairen aan de HRU, met de join button op de NRG remote pagina.

Ik vroeg mij af of dit wel zou werken / geen problemen veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbgsMFPmhXwnXA3Tsxs9tmtuOrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLRGncrXKy0c8vRCU8ukR52c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JornJ op 06-01-2026 21:50 ]

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Afgelopen week eindelijk de tijd genomen om mijn Itho box te vervangen zodat ik eindelijk de add-on kon toevoegen. Dit ging allemaal prima en zover ik het zie werkt het apparaat zoals het moet. (meestal) als de luchtvochtigheid omhoog gaat de ventilator harder draaien. Echter heb ik toch een aantal vragen waar ik niet echt een antwoord op kon vinden.

Box:
Itho CVE-S ECO SE (03-00398)

Remote:
RFT-N Auto (04-00161) (ik weet dat deze experimenteel is)

Addon:
Current firmware version: 2.9.0-beta13
Hardware revision: 2

Addon geeft volgende aan betreffende de box:
Itho device type: CVE-Silent
Itho hw version: 57
Itho fw version: 27

Ik heb de remote gekoppeld met de addon en ik heb een virtuele remote gekoppeld met de box. Nu kan ik zowel vanuit de web interface als de remote de box aansturen. Echter als ik kijk naar Faninfo blijft deze continu op auto staat, geen low of high of timer1,2 of 3. Daarnaast lijkt ook selection te blijven staan op 7. Zover ik terug kan vinden zou deze wel moeten wijzigen voor mijn box. Heb ik een andere hw/fw versie van Itho? Zit er een bug in de addon firmware? Of doe ik iets fout? daarnaast als ik de timer gebruik geeft hij ook geen remaining time waarde aan.

Ik weet dat mijn remote nu soort van ondersteund wordt in de beta versie, hij lijkt ook te werken (iig zover ik hem getest heb, heb niet alle functies geprobeerd). Nu kan je op de RF device pagina aangeven dat iests bidirectioneel is, echter ik kan dit niet selecteren. Klopt het dat dat nog niet kan? Zijn er dingen die ik zou moeten testen of loggen om eventuele support hiervan te verbeteren? Of ik de remote veel zal gaan gebruiken weet ik nog niet (waarschijnlijk niet), aangezien mijn doel is meeste te automatiseren met home-assistant.

• Paulusbrand
JornJ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:37:
[...]

@Paulusbrand ; dank voor je reactie en je vraag.
De controle die ik uiteindelijk zou willen zijn andere CO2 thresholds. Hier zijn settings voor maar die doen bij mij niks.
Mijn gedachte was om een RFT CO2 per zone te emuleren en dan b.v. bij 800ppm een medium en bij 1000ppm een high per zone te sturen. Op deze manier werken de kleppen van de HRU ook mee (mits ppm in andere zone dat toelaat).

Voor de woonzone had ik dit al gedaan:
Fysieke RFT CO2 gepaired aan de HRU, daarna gejoined aan NRG, ID van de printplaat overgenomen, kastje van de stroom gehaald. Werkt perfect: bij 800ppm gaat er een medium command naar de HRU voor woonzone: toert op en draait kleppen. Bij 650 weer terug naar auto.

Het probleem zit in de slaapzone. Op dezelfde manier gedaan, Medium command gaat wel goed, maar de kleppen gaan niet goed: naar de woonzone. Als ik het fysieke kastje dan nog eens aanzet en een medium command stuur, gaat deze wel goed, naar de slaapzone.

Nu vermoed ik dat deze remotes via NRG niet aan een zone gekoppeld zijn en standaard de woonzone bedienen, maar eigenlijk geen idee. De NRG remote stuurt natuurlijk ook geen CO2 waarden mee. Zou wel mooi zijn als dat in de toekomst wel zou kunnen, mocht dat nodig zijn om het te laten werken. Bijv optie om CO2 waarden van fysieke remotes te gebruiken.

Anyway, voor nu had ik bedacht om het opnieuw te doen; fysieke RFT CO2's afmelden en dan:
1. RFT CO2 koppelen aan NRG onder de ID van het fysieke kastje.
2. NRG remote per zone pairen aan de HRU, met de join button op de NRG remote pagina.

Ik vroeg mij af of dit wel zou werken / geen problemen veroorzaakt.

[Afbeelding]
Ah kijk, dat verklaard een hoop. Heb je al geprobeerd om de hru te updaten naar de nieuwste versie? Bij mij doen de instellingen voor de co2 thresholds het wel nl.
Je kunt je laptop aansluiten op de hmi via micro-usb en met de itho service tool de laatste versie flashen. Ik zou voor de zekerheid je laptop niet aan de netstroom hangen als je dit doet, ik weet niet of de "min" van de usb aansluiting echt "nul" is. Bij veel itho apparaten is dit niet het geval voor de debug aansluiting.

• JornJ
Paulusbrand schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:39:
[...]

Ah kijk, dat verklaard een hoop. Heb je al geprobeerd om de hru te updaten naar de nieuwste versie? Bij mij doen de instellingen voor de co2 thresholds het wel nl.
Je kunt je laptop aansluiten op de hmi via micro-usb en met de itho service tool de laatste versie flashen. Ik zou voor de zekerheid je laptop niet aan de netstroom hangen als je dit doet, ik weet niet of de "min" van de usb aansluiting echt "nul" is. Bij veel itho apparaten is dit niet het geval voor de debug aansluiting.
Ik heb momenteel:

Ik dacht dat dit al het nieuwste was. Welke waarden heb jij ingesteld voor de thresholds?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwl3sdu636FMsaENHUxu_OACcw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wlwYOR2f6wrJAqTUrodL3D7Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JornJ op 07-01-2026 11:12 ]

• Paulusbrand
JornJ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Ik heb momenteel:

Ik dacht dat dit al het nieuwste was. Welke waarden heb jij ingesteld voor de thresholds?[Afbeelding]
Jep, zelfde software versie hier inderdaad.
Co2 good op 800
Co2 bad op 1000
Ik heb ze ooit naar beneden bijgesteld en zag toen wel een verandering in het gedrag. Daarna niet echt meer naar gekeken.

Response:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VcJZ4r2Gyiekimc_4Mw-chqo48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vjirDgQW9oz8EpiuGynJLiMx.png?f=fotoalbum_large

• Eduardio
Allereerst dank aan @arjenhiemstra voor de add-on en iedereen die hier info deelt!

Ik heb zojuist een Itho CVE-S ECO SP geïnstalleerd met:
  • bedrade 3-standenschakelaar in de keuken (via de 5-aderige stekker),
  • badkamer RF-afstandsbediening,
  • Home Assistant via IthoWiFi add-on (MQTT).
Ik loop tegen desync aan tussen keuken / badkamer-remote / HA, en twijfel welke aanpak in de praktijk het beste is.

Wat ik zie:
  • Keuken 3-standen werkt altijd “echt”, maar wijzigt niet netjes mee in HA/UI.
  • Als ik in HA de fan met de slider/percentages stuur, lijkt de unit niet te reageren als vremote low/high staat of keukenschakelaar op 1 of 3.
  • Met vremote (low/medium/high) werkt aansturen betrouwbaarder, maar dan wordt de badkamer afstandsbediening onhandig/onbetrouwbaar en status in HA is niet altijd “1 waarheid”.
Ik weet dat dit bekende issues zijn en heb dit hele topic doorgebladerd.

Ik twijfel nu tussen 2 setups:
  • Alles via vremote (HA automations + dashboardknoppen), keuken blijft zoals altijd, badkamer remote eigenlijk niet meer gebruiken (want vocht-automatisering).
  • Alles via slider/percentages, maar dan moet de keuken na koken steeds naar de “basisstand” (2) terug zodat HA weer goed kan sturen.
Vragen:
  1. Wat gebruiken jullie als “master”: vremote of slider/percentages?
  2. Herkennen jullie dat de keukenstand niet goed mee terugkomt in HA en/of dat HA-commando’s soms genegeerd lijken na handmatig schakelen?
  3. Wat is volgens jullie de meest stabiele setup als keuken 3-standen móet blijven werken?
De situatie is vooral dat ik de badkamer automatisch wil laten afzuigen bij teveel vocht (heb hier nu ook een automatisering voor gemaakt (die via vremote op 'high' zet), maar met koken gaat hij tijdelijk via de 3-standenschakelaar naar hoog, en na het koken weer naar laag.

Excuses als ik dubbele vragen stel, ik kan wat info gemist hebben met zoveel pagina's aan info.

• JornJ
Paulusbrand schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Jep, zelfde software versie hier inderdaad.
Co2 good op 800
Co2 bad op 1000
Ik heb ze ooit naar beneden bijgesteld en zag toen wel een verandering in het gedrag. Daarna niet echt meer naar gekeken.

Response:
[Afbeelding]
Ik heb verschillende waarden geprobeerd maar het veranderde niks: pas bij 1100 wordt er opgetoerd. Dit vind ik zelf veel te laat. Ook zou een zone specifiek command meer flexibiliteit/mogelijkheden geven qua HA automations.

@arjenhiemstra Het lijkt erop dat een RFT CO2 command vanuit de NRG addon niet naar een specifieke zone van de HRU300 DuoZone te sturen is, klopt?

• Paulusbrand
JornJ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Ik heb verschillende waarden geprobeerd maar het veranderde niks: pas bij 1100 wordt er opgetoerd. Dit vind ik zelf veel te laat. Ook zou een zone specifiek command meer flexibiliteit/mogelijkheden geven qua HA automations.

@arjenhiemstra Het lijkt erop dat een RFT CO2 command vanuit de NRG addon niet naar een specifieke zone van de HRU300 DuoZone te sturen is, klopt?
Kun je niet meerdere rf remotes simuleren op de addon en en deze aan verschillende zones koppelen?

• JornJ
Paulusbrand schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Kun je niet meerdere rf remotes simuleren op de addon en en deze aan verschillende zones koppelen?
Zo had ik dat ook bedacht, maar dat werkt alleen met fysieke CO2 remotes. Een gesimuleerde CO2 RFT in NRG lijkt niet te koppelen te zijn aan een Zone in de HRU (hij reageert er iig niet op). Ik zal nog een keer proberen de fysieke remote die ik heb opgeofferd voor de slaapzone opnieuw te joinen met de addon.

• JornJ
Paulusbrand schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Derp.. Dat ik hier overheen heb kunnen kijken: 8)7 : op de Remotes pagina kan / moet een Module RF ID ingegeven worden. Alle remote commands vanuit de module gaan via dit RF ID. Ik had hier een RF ID ingegeven van een kastje wat eerder aan de woonzone was paired (daarna unplugged).

Daarna geswitched met een ID van slaapzone en idd, nu werd slaapzone bediend.

Je kunt dus slechts 1 van beide zones bedienen, niet beide. Of je moet een manier vinden om die te kunnen switchen tussen commands van verschillende zones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wqcz0ScKqN-2leIXeaSws3PJkHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/twQgazR6hhRXMYFZh9ThiXBI.png?f=fotoalbum_large

• dading
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-01 10:46
Hoi allemaal,

mijn (v2, ±2 jaar oud) module reageerde sinds een paar dagen niet meer op commando's en gaf ook geen nieuwe sensorgegevens door via MQTT. Hij was nog wel verbonden met de wifi maar ik heb niet gecontroleerd of de UI nog reageerde.

Vanavond had ik tijd om ernaar te kijken en het eerste wat ik deed is de stroom eraf en er weer op. Hierna bleek de module alleen nog maar in failsafe mode te starten: hij verbind dus niet meer met mijn wifi maar zend z'n eigen access point uit. 192.168.4.1 doet het niet (leeg txt document) maar 192.168.4.1/update wel. Hier heb ik geprobeerd de firmware te uploaden waarbij de pagina een 'OK' geeft maar na de automatische herstart is hij weer alleen in fail safe modus.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

• djrednas
Wellicht zie ik iets enorm over het hoofd, maar sinds een paar weken krijg ik geen data meer binnen in HA vanuit mijn HRU300.
Als ik de Itho status pagina open op de module, dan staat daar ook.... niets?
I2C is connected, maar de index, label en value tabel wordt niet getoond.
Doe ik iets verkeerd?

Ik deed blijkbaar iets verkeerd, alles naar factory en het werkt weer :|

[ Voor 12% gewijzigd door djrednas op 09-01-2026 22:58 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• tha_host
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:16
Weet toevallig iemand wat de oorzaak is dat het veld "Error" op waarde 1 komt? Ik heb een module op mijn wpu 5G zitten en een module op de master Autotemp. Daarnaast gebruik ik een docker MQTT service en Home assistant via een docker. Beide modules lijken goed te werken, ik krijg waarden binnen. Maar... ongeveer de helft van de tijd staat het veld "Error" op 1. Dan komen er geen waarden binnen. Vervolgens, als Error=0, worden alle waarden getoond. Als dan Error=1, verdwijnen de waarden weer. Overigens geldt dit voor zowel het veld die de WPU 5G doorgeeft als het veld dat door de Autotemp wordt doorgegeven. Beide Error waarden staan op hetzelfde moment op 1 of 0.

Hetgeen dat bij mij op komt is mogelijk een slechte verbinding tussen WPU 5G en Autotemp. Ik heb de plaatsing van de antennes dan ook geoptimaliseerd, echter zie ik geen verschil. Helaas weet ik niet of dit het probleem ook echt is, of dat dit iets anders is. Helaas biedt de logging geen soelaas (of ik kijk in de verkeerde logging ;-) ).

Hier is te zien dat de status meerdere kere per minuut tussen 0 en 1 wisselt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZBWoLsMGKnaJysSJKBZeTqIIII=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pXq6d26YojRrhduV54HOYCYX.png?f=user_large

Detail: Ik maak gebruik van firmware 2.9.0-beta13. De reden: Als ik firmware 2.8.0 gebruik krijg ik geen apparaten door via MQTT. Instellingen zijn identiek, maar in de log zie ik "I2C init: QueryStatusFormat - items:0" bij firmware 2.8.0. Overigens is hij wel gewoon verbonden met de I2C bus ("Itho I2C connection status: connected")

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb een Itho Daalderop HRU ECO 300R en probeer de module aan te sluiten, maar ik twijfel nog over de juiste manier. Ik heb alvast de onderstaande stappen gevolgd om de HRU-unit open te maken (behalve stap 2, want ik heb geen utp kabels...?) Alleen kan ik nog steeds niet bij de aansluitpunten waar volgens mij de printplaten in moeten worden gestoken.

Iemand die mij op weg kan helpen?

Onder de citaat heb ik een paar foto’s toegevoegd van de situatie.
skiwi schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Gelukt!
1. Stroom er af.
2. Utp kabels rechtsboven in markeren (welke zit boven, welke onder).
3. Filters er uit halen.
4. Water afvoer rechts vooraan naar beneden trekken om te ontkoppelen.
5. Display naar beneden schuiven en er uit halen
6. 5 inbus bouten lossen draaien (voor de middelste inbus in het hart van HRU 300 heb je een lange inbussleutel nodig).
7. Kap naar voren schuiven en er af tillen. Let op gewicht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk blijkt de connector direct achter de water afvoer te zitten. Dus in plaats van de hele kap er af te halen, kun je ook de water afvoer er uit trekken en dan met je vinger door dat gat de achterkant van de connector tegenhouden terwijl je de wifi module inplugt:

[Afbeelding]

Connector zit dus weer op z’n plek en de wifi module doet het weer perfect!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOEgTSvcBCQ-0C5KxP_HHOi0BUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwZqAW4Mcs7B1jiZFOCBQCG5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYtKHe_hA64QVTeZGSOJUEAZkO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xE6tjFKlAFvREh145HyUIVG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrQaIJjNBV0H6t3a0UXjvjit__A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjV1hbd1B9Ua10pL2I4uSrLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfoy1EV7iZkN5KOg0woxA5tPF_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9NFF9pl4LOnCFOlo7OgIb5l.jpg?f=fotoalbum_large

• djrednas
Chip. schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:06:
Ik heb een Itho Daalderop HRU ECO 300R en probeer de module aan te sluiten, maar ik twijfel nog over de juiste manier. Ik heb alvast de onderstaande stappen gevolgd om de HRU-unit open te maken (behalve stap 2, want ik heb geen utp kabels...?) Alleen kan ik nog steeds niet bij de aansluitpunten waar volgens mij de printplaten in moeten worden gestoken.

Iemand die mij op weg kan helpen?

Onder de citaat heb ik een paar foto’s toegevoegd van de situatie.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volg de kabel van je diplay, je hoeft de unit niet open te maken.
Daar waar het display aangesloten is sluit je de PCIE splitter en PCIE -> UTP aan, dan met UTP naar de module.
Onderdelen nodig:
https://www.nrgwatch.nl/product/hru300-adapter/
https://www.nrgwatch.nl/product/pci-e-splitter-kabel/
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/

• Chip.
  • Niet online
djrednas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Volg de kabel van je diplay, je hoeft de unit niet open te maken.
Daar waar het display aangesloten is sluit je de PCIE splitter en PCIE -> UTP aan, dan met UTP naar de module.
Onderdelen nodig:
https://www.nrgwatch.nl/product/hru300-adapter/
https://www.nrgwatch.nl/product/pci-e-splitter-kabel/
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/
Ohhhh, ja dat maakt het wat makkelijker. Totaal niet gelegd op de display van de HRU unit.

Nu aangesloten alleen hoe krijgt de HRU-Ethernet adapter stroom? De PCI splitter kabel word niet volledig gebruikt? En ik zie niet hoe de overige twee kabeltjes aangesloten zouden moeten worden...

De controller kan ik wel benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvIV246Jg4U7h7tv_99Kb1jGLVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH2zXYTKBgQClGS0GR8pG9Uy.jpg?f=fotoalbum_large

• djrednas
Chip. schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Ohhhh, ja dat maakt het wat makkelijker. Totaal niet gelegd op de display van de HRU unit.

Nu aangesloten alleen hoe krijgt de HRU-Ethernet adapter stroom? De PCI splitter kabel word niet volledig gebruikt? En ik zie niet hoe de overige twee kabeltjes aangesloten zouden moeten worden...

[Afbeelding]
Die 2 losse kabeltjes kan je vergeten, die zijn niet nodig. Net als de losse USB voeding overigens. De module krijgt zijn stroom via de PCIE en LAN kabel vanuit de HRU, geen losse voeding nodig. oOo

• Mr.Viper

Mr.Viper

djrednas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:38:
[...]

Die 2 losse kabeltjes kan je vergeten, die zijn niet nodig. Net als de losse USB voeding overigens. De module krijgt zijn stroom via de PCIE en LAN kabel vanuit de HRU, geen losse voeding nodig. oOo
Ik heb onze HRU300 wel aangesloten met een losse voeding en daardoor is de module wel veel stabieler. Geen hickups maar in HA.

• Chip.
  • Niet online
[...]

hmmm dan doet ie vrij weinig. En weet je het zeker? Ik zie bij de controller wel gewoon het Ethernet lampje branden, bij de HRU->Ethernet kastje zie ik geen ethernet poort lampjes flikkeren...

@Mr.Viper, de controller heb ik ook via USB-C aangesloten zoals je ziet. De HRU->ethernet niet.

-edit-

Hmmm maar dat klopt eigenlijk niet wat ik hierboven zeg want kan wel de settings ophalen... hoewel hij wel veel ret_error retouneert, maar na een 'update' haalt ie het als nog op. Alleen de knoppen 'away', 'low', 'medium', 'high' doen wel niets.

[ Voor 25% gewijzigd door Chip. op 12-01-2026 01:20 ]

• Chip.
  • Niet online
Ah merk nu dat de HRU niet meer gereageerd op de remote afstandsbedieningen...
Wel vreemd want nadat ik de NRG modules had gekoppeld werkte het wel en nu niet meer...
Dus ik moet eens kijken hoe en of ik die weer kan connecten naar de HRU...

-edit-

Maar eigenlijk verklaard dit toch nog steeds niet waarom ik dan via de webinterface het niet kan aanpassen...? Want dat gaat via die bedrade connectie zelf neem ik aan...

Afbeeldingslocatie: https://ithodaalderop.compano.com/Data/Environments/000001/Attachment/Bijlage/A04_Ventilatie/A04_01_Individueel/A04_01_01_CVE/A04_01_01_03_Sets/B01_01_PPI/04-00089%20-%20OPTIMA2%20SET.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Chip. op 12-01-2026 10:13 ]

• Chip.
  • Niet online
rjant2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:12:
Geen idee waar je dit hebt gelezen, maar dank! Dit was mij niet bekend.

Nou is gelukt om de RFT-AUTO toe te voegen via:
1. Virtual Remotes setup-scherm
2. Copy Info --> Click --> Krijg groene 'join' message die aftelt van 2 min...
3. Instructie om de 2 diagonale knoppen in te drukken op de RFT-AUTO
4. De id van de RFT-AUTO word ingevuld in het id veld.

Via die weg kan ik ook de WTW unit remote aansturen.

Nu probeer ik ook via dezelfde methode als hierboven de RFT-CO2 toe te voegen. Alleen daar moet je de 'touch' knop 5sec indrukken volgens de handleiding. Alleen hierbij gebeurd er niks wanneer ik de bovenstaande procedure uitvoer. Dus ik kom niet achter de 'id' van de CO2 sensoren in de woonkamer en slaapkamer...

[quote]rjant2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:12:
Hallo allemaal,
[/quote]
Hoe ben jij achter de de CO2 sensor id's gekomen via de debug log? Ik kan daar bij mij niks vinden namelijk...

Ohhh via 'debug' RF. Ik zat maar steeds in de syslog te kijken lol 8)7

Wel nog steeds een `2026-01-12 22:29:52 W: Warning: syslog_queue overflow` fout. Bij de syslog.

[ Voor 5% gewijzigd door Chip. op 12-01-2026 23:41 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
JornJ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Zo had ik dat ook bedacht, maar dat werkt alleen met fysieke CO2 remotes. Een gesimuleerde CO2 RFT in NRG lijkt niet te koppelen te zijn aan een Zone in de HRU (hij reageert er iig niet op). Ik zal nog een keer proberen de fysieke remote die ik heb opgeofferd voor de slaapzone opnieuw te joinen met de addon.
Dat klopt helaas. De RFT CO2 is een bidirectioneel device. De firmware van de add-on kan dit nog niet nabootsen en valt terug op het standaard protocol. Hierdoor herkend je itho niet dat het een CO2 remote is.
Ik probeer dit nog te fixen maar het is helaas nog niet gelukt.

• arjenhiemstra
  • Nu online
dading schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:34:
Hoi allemaal,

mijn (v2, ±2 jaar oud) module reageerde sinds een paar dagen niet meer op commando's en gaf ook geen nieuwe sensorgegevens door via MQTT. Hij was nog wel verbonden met de wifi maar ik heb niet gecontroleerd of de UI nog reageerde.

Vanavond had ik tijd om ernaar te kijken en het eerste wat ik deed is de stroom eraf en er weer op. Hierna bleek de module alleen nog maar in failsafe mode te starten: hij verbind dus niet meer met mijn wifi maar zend z'n eigen access point uit. 192.168.4.1 doet het niet (leeg txt document) maar 192.168.4.1/update wel. Hier heb ik geprobeerd de firmware te uploaden waarbij de pagina een 'OK' geeft maar na de automatische herstart is hij weer alleen in fail safe modus.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Ik denk dat je alle stappen goed doorlopen hebt en het lijkt erop dat de module echt niet meer lekker is. Stuur anders even een PB of mail dan kijken we even verder wat precies de situatie is.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Chip. schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:29:
[...]

[Afbeelding]
Sorry dat is ook niet zo gek. Er staat een verwijzing naar een github issue op de webshop maar dat is natuurlijk niet voldoende. Ik heb zojuist de handleiding een. update gegeven waarin een hoofdstuk specifiek voor de HRU250 en HRU300 is opgenomen.

• arjenhiemstra
  • Nu online
[...]

Dat klopt bijna altijd... sommige revisies van de HRU30 lijken power issues te hebben. Daar een voeding toevoegen lijkt het veel stabieler te maken.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Chip. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:54:
[...]

Geen idee waar je dit hebt gelezen, maar dank! Dit was mij niet bekend.
Goed punt, toegevoegd aan de handleiding!
Nu probeer ik ook via dezelfde methode als hierboven de RFT-CO2 toe te voegen. Alleen daar moet je de 'touch' knop 5sec indrukken volgens de
Je kunt eventueel ook RF debug aanzetten (onder menu debug in 2.8.0). Die logt alle commando's en ook de ID's

[ Voor 62% gewijzigd door arjenhiemstra op 13-01-2026 00:12 ]

• Chip.
  • Niet online
Oke nou bijna alles gefixed.

Ik heb de litho unit nu in Homeassistent. Alleen ik krijg van de 2 CO2 sensoren niet de CO2 waarde door. Ik zie ze wel in de litho tool, screenshot 1. En ik publiceer via MQTT, screenshot 2, alleen in Homeassistent krijg ik de data niet, screenshot 3. Ik gebruik de https://github.com/jasperslits/haithowifi tool voor.

Ik heb al geprobeerd om de RF sensoren te veranderen naar verschillende remfunc; Receive, Monitor Only, Bi-directional, ... maar dit heeft geen effect. Enig idee?

Ik zie ook als ik dat ik naar MQTT topic luister itho/remotesinfo, dat het leeg is en er niks word gepubliceerd. Ook de API is leeg... http://192.168.2.30/api.html?get=remotesinfo, returned {}

Screenshot 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt2l_QDHpNIwKElNtaAaSbwHauw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dbf7cAAzfG6ixIqXZFWMs65Z.png?f=fotoalbum_large

Screenshot 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNHiJz79NvT0uHy6hMY_uyajaYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uL944MWhXnnj2Pyz5Cy1LRMC.png?f=fotoalbum_large

Screenshot 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJUdRhfPcOf23S9oNI6JX8MpvP4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4y55FAoA8gBEqjhD6gQUqNmb.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Chip. op 13-01-2026 23:29 ]

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-01 12:16
Op mijn HRU 300 krijg ik een rood lampje op de hmi met code H1. Iemand enig idee wat dit inhoudt?
Via de addon zie ik ook niets meer.

• JornJ
Bokkoman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:33:
Op mijn HRU 300 krijg ik een rood lampje op de hmi met code H1. Iemand enig idee wat dit inhoudt?
Via de addon zie ik ook niets meer.
Nog wel te bedienen of draait ie op nominale snelheid (setting index 2, mocht je er nog bij kunnen)?

Foutgevoelig spul wel, was je remotes aan het joinen?

• Gijsdoesit
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:41
Ik wil de settings van de HRU300 aanpassen en ben in het systeem met de add-on module maar ben op zoek naar een verklaring van de settingslijst die ik zie. Het zijn nogal veel parameters en het is een beetje lastig om uit te vinden welke parameter voor wat is.

[ Voor 53% gewijzigd door Gijsdoesit op 17-01-2026 14:41 ]

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste