Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 50 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:55
smesjz schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:52:
Aangezien toch veel mensen hier Home Assistant gebruiken. Ik heb momenteel mijn sensors voor WPU, Autotemp, HRU en CO2 allemaal via YAML geconfigureerd en onder gebracht in een "package" .

Het is best bewerkelijk geweest om alle sensors aan te maken en ik wilde iets makkelijkers maken door alles vanuit een (custom) integratie via Home Assistant UX te doen. Volgens mij bestaat zoiets nog niet.
Wat work in progress:

[Afbeelding]

Na submit wordt er nieuwe entry getoond bij Integrations:
[Afbeelding]

Dit maakt dan wat sensors aan zoals onderstaand met device prefix (hru,wpu etc) zodat ie alleen iets aanmaakt wat je hebt / wil. Het idee is om de meest gebruikelijke aan te maken zonder allerlei opt-in/opt-out op sensor niveau.

[Afbeelding]

Het is nog wat meer geknutsel dan verwacht en grootste uitdaging zit bij autotemp om ruimtes te benoemen als je dat aanvinkt.

Code staat op Github maar zal t.z.t. de link delen als het beter getest is. Idee is om dit beschikbaar te stellen via HACS zodat er geen YAML geknutsel nodig is als het gecombineerd wordt met de auto-discovery.
Cool! Ik ben bezig om automatisch een yaml file en MQTT autodiscovery string te genereren op basis van de itho parameter bestanden die geleverd worden met de servicetool. En inderdaad het is bewerkelijk. Ik ben een aardig eind en zal het binnenkort in een github repo zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Paulusbrand schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 06:45:
[...]

Cool! Ik ben bezig om automatisch een yaml file en MQTT autodiscovery string te genereren op basis van de itho parameter bestanden die geleverd worden met de servicetool. En inderdaad het is bewerkelijk. Ik ben een aardig eind en zal het binnenkort in een github repo zetten.
Ik snap het niet helemaal. Gaat dat om extra sensors die aangemaakt worden? Dus je maakt een yaml die je moet toevoegen aan configuration.yaml?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
smesjz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:53:
[...]

Ik snap het niet helemaal. Gaat dat om extra sensors die aangemaakt worden? Dus je maakt een yaml die je moet toevoegen aan configuration.yaml?
De handmatige manier zou inderdaad een stuk yaml code zijn die toegevoegd kan worden aan configuration.yaml. Je kunt ook een yaml bestand per apparaat maken, maar beide zij handmatig.
Met auto discovery stuurt de itho wifi addon een configuratie MQTT bericht naar homeassistant waardoor alle sensors automatisch zichtbaar worden. Daarnaast worden alle sensoren ook gegroepeerd in een device binnen homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopdRob
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03 08:32
TopdRob schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:14:
Ik heb een addon met achteraf ingebouwde vochtsensor via Mqtt aangesloten op Home Assistant. Nu kan ik de waarde prima zien maar toert de snelheid niet automatisch op als het vochtig is. Kan ik dat rechtstreeks in de software regelen of moet dat met een automatisering in Home Assistant?
Dit is mijn automatisering in Home Assistant die de Itho stuurt als de luchtvochtigheid boven de 65% komt of daar weer onder komt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Luchtvochtigheid badkamer
description: ""
trigger:
  - type: humidity
    platform: device
    device_id: 1ac853aa4cee94f0438c2156ad7db03d
    entity_id: 86a6a33981f974598f6989697b12dcca
    domain: sensor
    above: 65
    id: higher
    id: lower
    below: 65
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - higher
        sequence:
          - service: fan.set_preset_mode
            metadata: {}
            data:
              preset_mode: High
            target:
      - conditions:
            id:
              - lower
        sequence:
            data:
              preset_mode: Medium
            target:
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-07 12:31
TopdRob schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:11:
[...]

Dit is mijn automatisering in Home Assistant die de Itho stuurt als de luchtvochtigheid boven de 65% komt of daar weer onder komt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Luchtvochtigheid badkamer
description: ""
trigger:
    above: 65
    id: higher
    id: lower
    below: 65
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - higher
        sequence:
            data:
              preset_mode: High
            target:
      - conditions:
            id:
              - lower
        sequence:
            data:
              preset_mode: Medium
            target:
mode: single
Ik heb geen Home Assistant maar Homebridge/homekit .. kan ik deze instelling van de Vochtsensor ook ergens anders aanpassen,
Bij mijn werkt alles behalve de automatische Vochtsensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:50
HarryVSjoris schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:44:
[...]

Ik heb geen Home Assistant maar Homebridge/homekit .. kan ik deze instelling van de Vochtsensor ook ergens anders aanpassen,
Bij mijn werkt alles behalve de automatische Vochtsensor.
Alles wat @TopdRob schreef is in Homeassistant, dus dat is inderdaad niet toepasbaar op homebridge. Je zult echt even zelf moeten spitten; gebruik je het via MQTT? Check dan met MQTT explorer of je uberhaupt de rauwe MQTT gegevens van de vochtsensor binnenkomt.

Nee? Dan moet bij je Itho zijn Op je Itho config-pagina, ga naar system settings > Enable I2C commands > 31DA
Ja? Dan ligt het aan je config binnen HomeBridge en misschien iets voor het specifieke topic daarover

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Dychonn schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:35:
[...]

Nu wat anders, werkt met dat script, mqtt publish ook het commando medium? Ik krijg die namelijk maar niet aan de praat? Low en high wel.
Ik vermoed dat je virtual remote niet goed gekoppeld is. Ik heb het vanmorgen ook nog even geprobeerd hier.
óf je CO2/Humidity sensoren vonden dat medium niet goed genoeg was, en zullen 'm hoog houden. Prioriteit van stand auto/medium ligt erg laag, vreemdgenoeg. Zie post @arjenhiemstra

1) stroom van je itho eraf (ik doe groep eraf, want hij hangt op de vliering)
2) stroom erop
3) ga naar de itho-controller config pagina > virtual remotes > Join (blauwe knop, bij remote0) doe dit binnen 2 minuten vanaf dat hij weer stroom krijgt
4) probeer het nog eens met de mqtt commando's. Met MQTT-explorer kan je heel goed zien wat z'n laatste commando is en kan je zien of hij je "begrepen" heeft.

Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#dit is dus vanuit de webpagina ingesteld
itho/lastcmd:
{"source":"web interface-vremote-0","command":"low","timestamp":1714464510}

#dit is dus vanuit MQTT een vremote-commando gegeven
itho/lastcmd:
{"source":"MQTT API-vremote-0","command":"medium","timestamp":1714464778}

#dit is een syntax/typefout in je MQTT commando
itho/lastcmd:
{"source":"MQTT API","command":"speed:0","timestamp":1714465703}

Als je via deze vremote commando's je box instelt doe je hetzelfde als de remotes. Dit heeft vaak meer "prio" voor de itho en zal hij sneller / beter accepteren dan als je "speed: medium" doet, waarbij het probeert naar 30% snelheid te gaan. Referentie post @arjenhiemstra

YAML:
1
2
3
itho/cmd: {"vremotecmd":"low"}
itho/cmd: {"vremotecmd":"medium"}
itho/cmd: {"vremotecmd":"high"}

Voor debuggen heb ik tijdelijk mijn MQTT-frequentie verhoogd:
In Itho-settings pagina > System Settings > Itho status update frequency (0-65535 seconds): > Update Frequency naar 10. Dan komt iedere 10s een nieuwe MQTT publicatie met de laatste gegevens.

[ Voor 10% gewijzigd door stevenP op 30-04-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dychonn
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-05 16:51
stevenP schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:13:
[...]

Like reading my mind.. ik zat toevallig de broncode van een andere integratie door te bladeren vorige week om te kijken of ik wat kan bouwen
Als je het weet, zou je het dan willen delen? Want vind high ivm co2 waarde toch wel iets te gehorig soms. Helemaal als die gedurende dag wel eens aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Aangezien toch veel mensen hier Home Assistant gebruiken. Ik heb momenteel mijn sensors voor WPU, Autotemp, HRU en CO2 allemaal via YAML geconfigureerd en onder gebracht in een "package" .

Het is best bewerkelijk geweest om alle sensors aan te maken en ik wilde iets makkelijkers maken door alles vanuit een (custom) integratie via Home Assistant UX te doen. Volgens mij bestaat zoiets nog niet.
Wat work in progress:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit maakt dan wat sensors aan zoals onderstaand met device prefix (hru,wpu etc) zodat ie alleen iets aanmaakt wat je hebt / wil. Het idee is om de meest gebruikelijke aan te maken zonder allerlei opt-in/opt-out op sensor niveau.

[Afbeelding]

Het is nog wat meer geknutsel dan verwacht en grootste uitdaging zit bij autotemp om ruimtes te benoemen als je dat aanvinkt.

Code staat op Github maar zal t.z.t. de link delen als het beter getest is. Idee is om dit beschikbaar te stellen via HACS zodat er geen YAML geknutsel nodig is als het gecombineerd wordt met de auto-discovery.
Mooie toevoeging. Work in progress begrijp ik, maar alsnog bewerkelijk.

@arjenhiemstra is er nog een update mbt. auto discovery?
Het zou mooi zijn als we af kunnen van de handmatige YAML configs 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SanderTje! schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:00:
De ventilatiebox is hier aan vervanging toe. Momenteel hangt hier een Buva BoxStream+ waar ik eens voor heb uitgezocht hoe dat te koppelen aan de domotica en heb toen hier het schema van de 0-10v dimmer gedeeld. Via een vochtsensor in de badkamer wordt de humidity level doorgegeven aan de domotica en zo stuur ik de box nu aan.

Dat terzijde. Nu wil ik graag een nieuwe box die ik (uiteraard) weer zelf kan regelen en dacht altijd... als het zover komt dan wil ik dat waarschijnlijk doen met de module die Arjen heeft gemaakt.

Na het topic doorgespit te hebben kom ik uit op de Itho Daalderop CVE-S ECO HE MV-unit 468 (art. no. 03-00402), oftewel de meest kale versie verkrijgbaar met alleen de vochtsensor ingebouwd.

In het topic las ik diverse keren posts over instabiliteit bij sommige modellen (tot aan de dekselkleur aan toe :) ). Mijn vraag is simpel: is dit de beste optie om te kopen i.c.m. deze module?
Bump. Iemand die hier nog een suggestie voor heeft?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:49
SanderTje! schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:07:
[...]

De CVE-S ECO met wifi control add-on module is een prima combi.

Zou mijn CVE-S ECO onverhoopt defect raken dan zou ik zo weer een nieuwe kopen.
Alleen zou ik in dat geval gelijk een ventilatiebox met RV en interne CO2-sensor nemen.

Helaas is zomerse nachtkoeling of een fijnstof-sensor nog geen optie dus dat doen we dan zelf maar, toch?

(Ja, ik behoor tot de fan-club.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
SanderTje! schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:07:
[...]

uit de categorie "Ik heb 'm zelluf ook" :>
Ja, goede combi! Als je meerdere ruimtes wil gaan afzuigen is misschien upgrade naar de iets duurdere versie met hoger toerental een optie. 300 of 425 m3/uur zijn volgens mij de twee modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
ivarv schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:50:
[...]

Het bewerkelijke is het werkend krijgen van het custom component code config flows, niet zo zeer het werk wat de eindgebruiker moet doen als HACS al draait.
Autodiscovery is natuurlijk het mooist maar ook daar zit je voor bijv. autotemp met benaming van de ruimtes. "Room 3 power kW" en "Room 4 set point" als sensor naam is natuurlijk stuk minder handig dan "Ouders slaapkamer power kW" of "Kiddo slaapkamer set point". Sensor namen kan je hernoemen maar je hebt er bijv. 4 per ruimte dus als je 7 ruimtes moet hernoemen dan zijn het al 28 sensors. Beter worden ze meteen met goede naam aangemaakt via config flow of auto-discovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
smesjz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:48:
[...]

Het bewerkelijke is het werkend krijgen van het custom component code config flows, niet zo zeer het werk wat de eindgebruiker moet doen als HACS al draait.
Autodiscovery is natuurlijk het mooist maar ook daar zit je voor bijv. autotemp met benaming van de ruimtes. "Room 3 power kW" en "Room 4 set point" als sensor naam is natuurlijk stuk minder handig dan "Ouders slaapkamer power kW" of "Kiddo slaapkamer set point". Sensor namen kan je hernoemen maar je hebt er bijv. 4 per ruimte dus als je 7 ruimtes moet hernoemen dan zijn het al 28 sensors. Beter worden ze meteen met goede naam aangemaakt via config flow of auto-discovery.
Ja dat maakt het knap irritant inderdaad.. Al is dit "slechts" voor een selectie gebruikers; veel van ons die een basis CVE-S of HRU gebruikt heeft lang niet al die sensoren. Misschien moeten we het maar rustig opbouwen? Alsin, het "basisdeel" eerst werkend krijgen, dan eens focussen op verlengde config flow voor dit soort gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Lawrentz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:31:
[...]

De CVE-S ECO met wifi control add-on module is een prima combi.

Zou mijn CVE-S ECO onverhoopt defect raken dan zou ik zo weer een nieuwe kopen.
Alleen zou ik in dat geval gelijk een ventilatiebox met RV en interne CO2-sensor nemen.

Helaas is zomerse nachtkoeling of een fijnstof-sensor nog geen optie dus dat doen we dan zelf maar, toch?

(Ja, ik behoor tot de fan-club.)
stevenP schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:36:
[...]

uit de categorie "Ik heb 'm zelluf ook" :>
Ja, goede combi! Als je meerdere ruimtes wil gaan afzuigen is misschien upgrade naar de iets duurdere versie met hoger toerental een optie. 300 of 425 m3/uur zijn volgens mij de twee modellen.
Dankje!

Nu zit ik alsnog te kijken naar een unit met Optima Inside, zodat ik ook een CO2 waarde kan uitlezen. :+

Deze waarde kan ik uitlezen met de add-on begrijp ik. Kan ik het dan zo doen dat de unit zelf niet reageert op de CO2 waarde maar dat ik dit programmatisch dus zelf aanstuur via mijn domotica-platform?

Kortom; ik wil alleen de waardes (CO2 + RV) uitlezen en daar een eigen script op los laten wat ie moet doen met de waardes zonder dat de unit dat zelf gaat overriden. Kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
SanderTje! schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:06:
[...]

[...]

Dankje!

Nu zit ik alsnog te kijken naar een unit met Optima Inside, zodat ik ook een CO2 waarde kan uitlezen. :+

Deze waarde kan ik uitlezen met de add-on begrijp ik. Kan ik het dan zo doen dat de unit zelf niet reageert op de CO2 waarde maar dat ik dit programmatisch dus zelf aanstuur via mijn domotica-platform?

Kortom; ik wil alleen de waardes (CO2 + RV) uitlezen en daar een eigen script op los laten wat ie moet doen met de waardes zonder dat de unit dat zelf gaat overriden. Kan dit?
Ik wil liever meer dan minder ventileren.
Die ventilatiebox heb ik niet voor niets.

Als je echt niet wil dat de ventilatiebox reageert op de interne CO2-sensor kan je er beter eentje kopen zonder CO2-sensor en dan een losse CO2-sensor aanschaffen.

Een mooie oplossing is beschreven in Bazz0847 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Dat is een prima CO2-sensor aangevild met wifi en MQTT.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36
Hierbij een nieuwe beta release Er zijn vele 10tallen uren gaan zitten in het refactoren van de CC1101/RF code. Hierdoor kan de CC1101 module nu automatisch gedetecteerd worden en is niet langer mogelijk blocking. Bi-directional communicatie met de RFT-CO2/RV, RFT ATUO-N en Spider werken nu eindelijk grotendeels :) (er blijft nog wel een error melding zichtbaar, die ga ik nog weg proberen te krijgen)
Verder is de hele WebAPI v2 nu beschikbaar om (integraties) te testen. Deze kan geactiveerd worden middels een setting op de system settings pagina en daarna is ook de nieuwe documentatie zichtbaar op de API pagina van de add-on.

Verdere details hieronder. Feedback welkom!

Version 2.9.0-beta1

Changes since 2.8.0

feat: make WebAPI version selectable. Version 2 can now be activated for testing the new WebAPI respones for upcoming 3.0.0 release
feat: improve response to pwm2i2c WebAPI command (WebAPI version 2)
feat: add support for wpu fw41 status labels
feat: refactor CC1101 lib, clean up code, improve speed, reliability and debugging options for RF
feat: add CC1101 get getChipVersion function
feat: CC1101 autodetect and activation
feat: improve bi-directional join of RF devices (Itho RFT AUTO-N, RFT CO2/RV and Spider), join a RF device bidirectionally after setting an empty remote type to "bidirectional" and then start the join process.
feat: Support for Itho Spider added
feat: replace old SPI functions that can cause lockup when no CC1101 is (correctly) connected
feat: changes to improve device/config specific HA auto discovery - still WIP, help welcome!
feat: update 31DA and 31D9 fan status info after every virtual remote command and trigger mqtt update, this should should make vremote integrations update faster
feat: Update StreamUtils to version 1.8.0
feat: Update ArduinoJSON to version 7.0.4
feat: Update esp_littlefs to version 1.14.2
feat: make it possible to switch JavaScript debug console.log messages on/off on debug page
feat: add IthoCommands: Itho31D9, Itho31DA, IthoDeviceInfo
feat: add support so receive fan status requests and send fan status messages 31DA and 31D9
feat: add support to receive zone temp, setpoint temp from Spider
feat: add support to receive and send 10E0 device info package
feat: make it possible to log notice/trace log level to flash, default level info unchanged
feat: add wifi mac address to logging
feat: make it possible to change rf id (source) of the add-on
feat: update boot led states to visually confirm cc1101 module detection
fix: various bugfixes in RF command bytes
fix: improve rf ISR code to prevent ISR reentry (add mutex)
fix: simplify pin definitions
fix: remote learn/leave mode not deactivated after timer runs out
fix: change doubles to floats. Double precision is not actually needed for some vars
fix: typo in manual control API
fix: utc time for WPU
fix: Remove never used uintval
fix: issue in web ui when manual entering hex remote ID with values < 0x10 (single digit hex)
fix: Point link to unified hw2 and noncve Github folder (#246 from jasperslits)

Firmware binary (CVE HW rev.2 and NON-CVE):
https://github.com/arjenh.../nrgitho-v2.9.0-beta1.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
SanderTje! schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Kan ik het dan zo doen dat de unit zelf niet reageert op de CO2 waarde maar dat ik dit programmatisch dus zelf aanstuur via mijn domotica-platform?
Met de ingebouwde CO2 sensor van itho kan dit helaas niet, die zal elke 10 seconden de snelheid van je itho updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:11:
[...]

Met de ingebouwde CO2 sensor van itho kan dit helaas niet, die zal elke 10 seconden de snelheid van je itho updaten.
Dankje, daar was ik al een klein beetje bang voor. Doet de RV-editie hetzelfde voor de vochtlevels? Ik hoop van niet.

In dat geval is het dus verstandiger te blijven bij mijn eerste optie: de CVE-S ECO MV-unit 468, RV-sensor inside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-07 20:11
Hallo allen, ben een beetje aan het orienteren om mijn ventilatiesysteem te gaan koppelen aan home assistant, ik heb een HRU 300R.

Nou zie ik hier en daar dat deze wel ondersteund wordt met een extra kabeltje en dat begrijp ik allemaal wel, het enige waar ik moeite mee heb om te vinden is waar zit die print waar ik deze op kan aansluiten?

Heb nu verschillende handleidingen en technische documentatie van itho doorgespit maar waar die print nou precies zit voor mijn unit, ja onder de kappen (welke ik er nog nooit af gehad heb).

Kan iemand zijn ervaring hiermee delen? alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:16
joon schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:20:
Hallo allen, ben een beetje aan het orienteren om mijn ventilatiesysteem te gaan koppelen aan home assistant, ik heb een HRU 300R.

Nou zie ik hier en daar dat deze wel ondersteund wordt met een extra kabeltje en dat begrijp ik allemaal wel, het enige waar ik moeite mee heb om te vinden is waar zit die print waar ik deze op kan aansluiten?

Heb nu verschillende handleidingen en technische documentatie van itho doorgespit maar waar die print nou precies zit voor mijn unit, ja onder de kappen (welke ik er nog nooit af gehad heb).

Kan iemand zijn ervaring hiermee delen? alvast bedankt!
ik heb zelf de HRU300 zonder R, maar bij mij was het heel simpel het stekkertje van het display te volgen, daar een splitter toe te voegen. Daar een korte utp kabel, en dan daaraan de addon:

zie: shop (en dan
ethernet kabel en pci-e kabel selecteren)

Nogmaals. ik heb de HRU 300 zonder R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-07 20:11
Ranja3000 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:29:
[...]

ik heb zelf de HRU300 zonder R, maar bij mij was het heel simpel het stekkertje van het display te volgen, daar een splitter toe te voegen. Daar een korte utp kabel, en dan daaraan de addon:

zie: shop (en dan
ethernet kabel en pci-e kabel selecteren)

Nogmaals. ik heb de HRU 300 zonder R
Dankje!

Klinkt simpeler dan verwacht, ik ga na mijn werk even op onderzoek uit waar dat draadje naar toe gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
joon schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Dankje!

Klinkt simpeler dan verwacht, ik ga na mijn werk even op onderzoek uit waar dat draadje naar toe gaat.
Grijze kabel loopt vanaf de display naar de connector. Daar losmaken en aansluiten op de splitter en splitter weer op de connector. Andere uiteinde sluit je de RJ45 module aan.

Dit voor de HR300 R.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDqcMR2kV5E9ixwDxSMgYk5VsZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AT24Eql06ebTsPOvmyhP1vm9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFBjd39gcqUb4G7UcRLoeVAGJAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANj01564zS2ZFHLb71flEoJm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Lawrentz schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:29:
[...]

Ik wil liever meer dan minder ventileren.
Die ventilatiebox heb ik niet voor niets.

Als je echt niet wil dat de ventilatiebox reageert op de interne CO2-sensor kan je er beter eentje kopen zonder CO2-sensor en dan een losse CO2-sensor aanschaffen.

Een mooie oplossing is beschreven in Bazz0847 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Dat is een prima CO2-sensor aangevild met wifi en MQTT.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet minder ventileren dan nodig. Ik wil hier alleen zelf de controle over hebben via mijn domotica. En als het telkens overschreven wordt door de unit zelf, dan wordt het irritant om tegen te programmeren. Vandaar mijn vraag. :)

Zeker aangevuld met Arjen's input zou ik dan inderdaad gaan voor een losse CO2-sensor, dankje voor de link!

[ Voor 6% gewijzigd door SanderTje! op 02-05-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
SanderTje! schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:24:
[...]

Doet de RV-editie hetzelfde voor de vochtlevels?
Standaard wel maar dit is met settings gelukkig aan te passen. De gevoeligheid (hoeveel verhoging RL er moet zijn in x tijd) kan ingesteld worden waardoor de sensor wel zichtbaar blijft voor de itho firmware maar de itho zal niet zelfstandig meer reageren op verhoging vochtniveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ivarv schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:50:
[...]

Inmiddels zou met de laatste beta release het voor fans aardig moeten werken. Als je een fan hebt die traploze besturing ondersteund is dit ook de standaard besturing vanuit HA auto discovery. Als dat niet het geval is (HRU350 bijvoorbeeld, of je hebt het traploze protocol PWM2I2C uitgezet) dan zal de HA auto discovery werken met Virtual Remote commando's en de snelheid uitlezen van het itho status topic.

Het is nog wat rommelig maar die code staat hier:
https://github.com/arjenh...s/task_mqtt.cpp#L532-L689

Er is daarin ook een plekje gereserveerd voor discovery code specifiek voor de WPU, Autotemp en DemandFlow/QualityFlow. Die heb ik zelf helaas niet of niet actief in gebruik dus daar ben ik afhankelijk van input van anderen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  else if (deviceGroup == 0x00 && deviceID == 0x0D) // WPU
  {
    // tbd
  }
  else if (deviceGroup == 0x00 && (deviceID == 0x0F || deviceID == 0x30)) // Autotemp
  {
    // tbd
  }
  else if (deviceGroup == 0x00 && deviceID == 0x0B) // DemandFlow
  {
    // tbd
  }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
liber! schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:13:
@stevenP lijkt me helaas niet te werken, ik zie de optie ook onder debug staan:
[Afbeelding]
Dit werkt alleen voor de WPU. Als de WTW een verkeerde temp doorgeeft is de sensor waarschijnlijk kapot. Die zal dan vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
HarryVSjoris schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:50:
Hoi alle

Na het inbouwen van de add-on werkt de automatiche vochtsensor niet meer als ik op de knop druk van de auto rft bediening

Iemand enig idee waar ik die weer aan kan zetten?

Mvg
Het is mogelijk om de vochtsensor "uit" te zetten maar dat zal niet gebeuren zonder daarvoor een setting te activeren. Deze settings is te vinden onder menu System settings -> "Built-in humidity/temp sensor support".
Als je deze per ongeluk op "on" hebt gezet kun je die hier weer op "off" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
HarryVSjoris schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:09:
Goedendag

Ik heb de Itho Daalderop CVE-S Eco zit daar een Air Quality Sensor in?
Of kan ik die ergens aan zetten

Dank u
Check even op de website van Itho zelf, daar zou het te vinden moeten zijn. Een Air Quality Sensor hebben ze volgens mij niet, wel een vochtsensor (die ook temperatuur meet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dannyx schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:27:
Hallo allemaal,

ik draai al een tijd (2021) naar tevredenheid de itho addon op onze cve box maar sinds kort werkt de temperatuur en vochtigheid data niet meer.

de box werkt nog gewoon via de afstandsbediening en de addon maar de temperatuur en vochtigheid is not available.

dit is al een tijdje gaande want bij het douchen ging de ventilatie stand niet meer automatisch om hoog vanuit homeassistant. nu zie ik in de log dat dus op 8 maart de laaste waarde is binnen gekomen.

Heb een firmware update gedaan naar 2.8.0 en meerdere keren een herstart (stroom er af) maar geen temperatuur.

Deze box heeft een fabrieks temp en hum sensor. welke tijden goed heeft gewerkt.
iemand een idee?

Itho device type: CVE-Silent
Itho hw version: 54
Itho fw version: 27
Manufacturer: 0

Current firmware version: 2.8.0
Hardware revision: 2

RelativeHumidity not available
Temperature not available
Als er geen waarde meer door komt, ook niet na een power cycle, dan is de sensor waarschijnlijk kapot. Originele van Itho zijn te koop voor ergens rond de 45 euro. Die bij mij op de webshop zijn hardware matig exact hetzelfde en iets betaalbaarder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dychonn schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:35:
[...]

Nu wat anders, werkt met dat script, mqtt publish ook het commando medium? Ik krijg die namelijk maar niet aan de praat? Low en high wel.
Als het type remote wat je ingesteld hebt bij virtual remotes geen "medium" commando heeft dan werkt het niet. Deze heeft dan waarschijnlijk het commando "auto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
@arjenhiemstra

In Itho settings regel 77 : is dat de vochtmeter ? (Aan gaat wanneer de box vocht gedetecteerd )
Is deze juist ingevuld , aangezien de itho box aangeeft dat het humidity nu 48,7%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YZhEVJtUz94zeDgAevRQKu8kFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEicJkKHzELF6S5FhJoS3F5f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door HarryVSjoris op 03-05-2024 03:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
HarryVSjoris schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:04:
@arjenhiemstra

In Itho settings regel 77 : is dat de vochtmeter ? (Aan gaat wanneer de box vocht gedetecteerd )
Is deze juist ingevuld , aangezien de itho box aangeeft dat het humidity nu 48,7%
settings index regels verschillen per itho apparaat en vaak ook per firmware versie. De beschrijving is duidelijker.

Edit:
Excuus, ik zie nu ineens het plaatje dat je erbij gedaan hebt, dat zag ik gisteravond gek genoeg niet.
Hier geeft 71 aan met waarde 1 dat er een vochtsensor door de itho firmware gevonden is en dat deze actief is.
Setting 77 heeft te maken met de gevoeligheid van de sensor. Als de luchtvochtigheid (tussen 2 metingen??) stijgt met 700 mg per kg. Dat is bij 21C / 55% relatieve luchtvochtigheid een stijging van iets minder dat 5%RH.

Ik heb deze setting op 3700 staan waardoor de itho firmware waarschijnlijk alleen nog reageert op toename vocht als je de itho plotseling onder water dompelt ofzo >:)

[ Voor 41% gewijzigd door arjenhiemstra op 03-05-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:26

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvwkfvAsCBuHn37WsNQgjM7HFwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/udEMvo2eJgxiec2azGPaUySq.png?f=fotoalbum_large

Herkent iemand dit gedrag van de bypass op een HRU350?

Ik zou graag gewoon de 'logica' van Itho willen negeren en dat ding zelf aansturen op basis van binnen en buitentemperatuur. Is dat een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
deWit schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:50:
[Afbeelding]

Ik zou graag gewoon de 'logica' van Itho willen negeren en dat ding zelf aansturen op basis van binnen en buitentemperatuur. Is dat een optie?
Ik denk toch dat dat hoort:
https://gathering.tweaker...message/75476460#75476460

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Even geen tijd, maar het is mogelijk de bypass met de add-on open en dicht te zetten.
Parameter 13: "Wanted temp bypass regulation (C)" kun je gebruiken om de bypass dicht te houden door deze op 30 te zetten. De standaard waarde is 17.

Hier meer over de logica en de parameters:
https://gathering.tweaker...message/71460618#71460618
https://gathering.tweaker...message/71623172#71623172
https://gathering.tweaker...message/71699430#71699430
https://gathering.tweaker...message/76555100#76555100

Zoeken in dit topic naar "HRU350 + bypass" (zonder quotes) geeft wellicht nog meer info.

[ Voor 13% gewijzigd door gns1l op 03-05-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Laatst online: 22:19
Ik heb (ook) een vraag over de temperatuursensoren van de litho HRU 350 ECO. De outdoor temperatuur lijkt ook bij mij veel te hoog (>30 graden terwijl het binnen ~20 is en buiten 10-25), en heb al het eea gelezen over bijna kapotte sensoren.

Kan het zijn dat de outdoor temp 10 graden hoger is dan de daadwerkelijke waarde? Als ik 10 graden aftrek van de waarde dan lijkt het namelijk een heel redelijk patroon. Misschien is deze offset gedaan om plotten duidelijker te maken oid (beetje gek maar goed). Indien dit zo is, @arjenhiemstra is het mogelijk deze correctie op te nemen in de firmware?

Hier de laatste 2 weken: exhaust, supply, binnen ('living') en buiten ('OpenWeatherMap) temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utfZ9LaLAWCUOU1F77VVWyTo4to=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJwJ9nDilqz7xfplBajSKnWl.png?f=fotoalbum_large

Update: helaas is dit niet het geval, als ik naar een langere tijdsduur kijk dan is mijn outdoor temperatuur ergens in maart opeens omhoog gegaan over de tijdsduur van een week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsMZIcRHQF-coYxZ8vPTp7jj4wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sdeKbEHgpyjTPeGzluj8y5YK.png?f=fotoalbum_large

Als iemand snapt wat hier gebeurt hoor ik het graag. Een kapotte sensor lijkt me apart, de relatieve waarde lijkt nog soort te kloppen. Misschien is ie afgezakt naar de motor waar het warm is :?

Update 20240524: de sensor is vandaag vervangen en de temperatuur is weer zoals verwacht: exhaust is net boven buiten temperatuur, supply net onder binnentemperatuur.

[ Voor 29% gewijzigd door Atomstar op 24-05-2024 21:07 . Reden: meer data toegevoegd, update na reparatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:26

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zelfde probleem gehad, sensor is toen door Itho onder garantie vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSJW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 15:19
Beste Tweakers,

Recent heb ik mijn NRG itho geïnstalleerd op mijn MV. Unit is verbonden met wifi en kan deze ook bereiken via het ip adres en zie alle waarden.

In de instellingen van de unit zie ik MQTT. Ik heb voor de server het ip adres van mijn home assistant ingevuld. Voor gebruikersnaam en wachtwoord gebruik ik die ik in de 'user' instellingen van HA heb aangemaakt.
Auto discovery aangezet.
Ik krijg ook de melding te zien dat deze connected is.

Vervolgens heb ik in HA MQTT add-on geïnstalleerd.

Vervolgens HA opnieuw opgestart.

Bij integraties zie ik MQTT ontdekt --> configureren --> verzenden.

Ik krijg een melding dat de configuratie is gelukt.

ECHTER, als ik naar mqtt ga dan zie ik 1 item staan maar er staat geen apparaat of entiteit in. ALs ik op configureer druk dan staan er al gegevens ingevuld, zie print screen.

Wat doe ik hier verkeerd? Alle ondersteuning is welkom.

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqE5ovjlmNxpSy5Su5e-59i_-xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cf8PlTSKG9twue5P9tvDUrkt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5wmu3GPY2ohwWsqYfsw4Knzu5w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fasI5xv4JM0cc55xMcbWr1gn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
RSJW schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:48:
Beste Tweakers,

Recent heb ik mijn NRG itho geïnstalleerd op mijn MV. Unit is verbonden met wifi en kan deze ook bereiken via het ip adres en zie alle waarden.

In de instellingen van de unit zie ik MQTT. Ik heb voor de server het ip adres van mijn home assistant ingevuld. Voor gebruikersnaam en wachtwoord gebruik ik die ik in de 'user' instellingen van HA heb aangemaakt.
Auto discovery aangezet.
Ik krijg ook de melding te zien dat deze connected is.

Vervolgens heb ik in HA MQTT add-on geïnstalleerd.

Vervolgens HA opnieuw opgestart.

Bij integraties zie ik MQTT ontdekt --> configureren --> verzenden.

Ik krijg een melding dat de configuratie is gelukt.

ECHTER, als ik naar mqtt ga dan zie ik 1 item staan maar er staat geen apparaat of entiteit in. ALs ik op configureer druk dan staan er al gegevens ingevuld, zie print screen.

Wat doe ik hier verkeerd? Alle ondersteuning is welkom.

Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In HA komt je via settings -> add-on -> mosquitto broker -> tab confguration
bij de optie om je mqtt username en password in te stellen. Dat zou niet gelijk moeten zijn aan wat voor user dan ook binnen HA.

Edit, zie hier mijn config (met uiteraard ander login en ww)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uB7o0OpV7EoFUsti1vpNFQ_Ehs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yAwAa3RvSA4wvesONUfJy7Tc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-05-2024 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSJW
arjenhiemstra schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:52:
[...]

In HA komt je via settings -> add-on -> mosquitto broker -> tab confguration
bij de optie om je mqtt username en password in te stellen. Dat zou niet gelijk moeten zijn aan wat voor user dan ook binnen HA.

Edit, zie hier mijn config (met uiteraard ander login en ww)
[Afbeelding]
Je bent geweldig. Ik las namelijk in de beschrijving dat er een aparte user aangemaakt dient te worden.
Het werkt, enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSJW
Hallo,

Ik heb de volgende sensors in mijn configuratie Yaml geplaatst en zie deze ook verschijnen in HA. Echter staat erbij dat het onbekend is en komt er geen data binnen.

Weet iemand wat ik verkeerd doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
mqtt:
  sensor:
    - name: "ITHO Temperaturee"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.temp }}"
      device_class: "temperature"
      unique_id: "itho_temp"
    - name: "ITHO Humidity"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ value_json.hum }}"
      device_class: "humidity"
      unique_id: "itho_hum"
    - name: "ITHO rpm sensor"
      value_template: "{{ value_json['ventilation-setpoint_perc'] }}"
      unique_id: "itho_rpm"
    - name: Itho remote1 CO2
      state_topic: "itho/remotesinfo"
      unit_of_measurement: "ppm"
      value_template: "{{ value_json.remote1.co2 }}"
      device_class: "carbon_dioxide"
      unique_id: "itho_remote1_co2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50
RSJW schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:22:
Hallo,

Ik heb de volgende sensors in mijn configuratie Yaml geplaatst en zie deze ook verschijnen in HA. Echter staat erbij dat het onbekend is en komt er geen data binnen.

Weet iemand wat ik verkeerd doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
mqtt:
  sensor:
    - name: "ITHO Temperaturee"
      unique_id: "itho_temp"
    - name: "ITHO Humidity"
      unique_id: "itho_hum"
      value_template: "{{ value_json['ventilation-setpoint_perc'] }}"
      unique_id: "itho_rpm"
    - name: Itho remote1 CO2
      state_topic: "itho/remotesinfo"
      unit_of_measurement: "ppm"
      value_template: "{{ value_json.remote1.co2 }}"
      device_class: "carbon_dioxide"
      unique_id: "itho_remote1_co2"
Zoek even naar voorbeeldcode in dit topic ;)
En lees het topic even goed en rustig door.

Hint:

Hier moet je sensor/gegeven komen wat je uit wilt vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSJW
GeeMoney schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Zoek even naar voorbeeldcode in dit topic ;)
En lees het topic even goed en rustig door.

Hint:

Hier moet je sensor/gegeven komen wat je uit wilt vragen.
Dankjewel. Dit heb ik ook geprobeerd maar nog steeds geen data. Ik heb het forum doorgespit en zie dat ik de volgende code kan gebruiken maar krijg nog steeds geen data door.

Heb je toevallig de correcte code voor mij? Moet ik nog iets in de instellingen van mqtt of de add-on aanpassen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
mqtt:
  sensor:
    - name: "Temperature"
      unique_id: "mechanical_ventilation_temperature"

- name: "Relative Humidity"
      unique_id: "mechanical_ventilation_relative_humidity"
      device:
        identifiers: "nrg-itho-6ef8"

- name: "Specific Humidity"
      icon: mdi:water-outline
      unit_of_measurement: "mg/kg"
      value_template: "{{ value_json.ppmw }}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_specific_humidity"
      device:

- name: "Fan Speed"
      icon: mdi:fan
      unit_of_measurement: "rpm"
      value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed"
      device:

- name: "Fan Speed Setpoint"
      value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed_setpoint"
      device:

- name: "Ventilation Setpoint"
      # rechtzetten dat fan speed=0 zorgt voor setpoint=-1
      value_template: "{% if (value_json['Ventilation setpoint (%)']) < 0 %}0{% else %}{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] }}{% endif %}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint"
      device:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Je value_template zijn niet goed, dat was mijn hint :).

sOid in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

Je web interface met de Itho status laat de gegevens zien? En device identifiers erbij is ook handig ja.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSJW
Ik heb de volgende mogelijkheden gecontroleerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
  - platform: mqtt
    name: "Badkamer MV status"
    state_topic: "itho/state"
    icon: "mdi:fan"

name: "Badkamer MV luchtvochtigheid"
    state_topic: "itho/sensor"

name: "Badkamer MV temperatuur"

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sensor:
    name: "fan itho state"

#---Read humidity sensor
  - platform: template
    sensors:
      mv_humidity:
        friendly_name: "MV humidity"
        value_template: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_6ef8_fan', 'hum') | round(1) }}"

#---Read temp sensor
    sensors:
      mv_temp:
        friendly_name: "MV temp"
        value_template: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_6ef8_fan', 'temp') | round(1) }}"

Beide opties geven geen data door en zijn onbereikbaar.

In de NRG itho webservice zie ik wel alle data die doorgegeven word, dus dit werkt maar kan ze dus niet zien in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4GTKtyWIyQLKuCnN0lKl7BHMJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GrqLAQhEpC2SXp6XOKec77IS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
RSJW schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:27:

[code]
code:
1
Zie mijn post van een week of 2 geleden.

Je kan binnen HA ook de "rauwe" MQTT-data zien maar makkelijker vind ik met MQTT-Explorer even in te loggen en 'mee te luisteren' met wat er nu echt binnenkomt. Je bent er echt bijna maar mist steeds net wat info.
Per sensor heb je én een statetopic én value_template nodig. De topic geeft aan in welk topic (eigenlijk een Array van data) gekeken moet worden, en de template is eigenlijk een filter uit die rij met data.

Ik weet niet zeker welke box je gebruikt, maar volgens mij komen de basisgegevens altijd (?) via "itho/ithostatus". Althans, bij de ventilatieboxen wel, misschien dat de HRU's eigen topics gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Autodiscovery 🙏🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
RSJW schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:27:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
    name: "Badkamer MV status"

name: "Badkamer MV luchtvochtigheid"

name: "Badkamer MV temperatuur"

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sensor:
    name: "fan itho state"

#---Read humidity sensor
    sensors:
      mv_humidity:
        friendly_name: "MV humidity"
        value_template: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_6ef8_fan', 'hum') | round(1) }}"

#---Read temp sensor
    sensors:
      mv_temp:
        friendly_name: "MV temp"
        value_template: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_6ef8_fan', 'temp') | round(1) }}"

Beide opties geven geen data door en zijn onbereikbaar.

In de NRG itho webservice zie ik wel alle data die doorgegeven word, dus dit werkt maar kan ze dus niet zien in HA.

[Afbeelding]
Zo te zien vraag je dingen op die niet beschikbaar zijn. De labels in de HA config moeten overeen komen met de label op de itho status pagina. Daar zie ik geen hum en temp staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  sensor:
      value_template: "{{ value_json['<vul label naam in>'] }}"
      unique_id: "itho_label123"
      device:
        identifiers: "mv"

Het stukje <vul label naam in> moet dus overeenkomen met een label uit het screenshot dat je gedeeld hebt. Probeer er eerst 1, als dat werkt bouw je het uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Vandaag weer wat geknutseld aan m'n Itho integration voor Home Assistant: Zie https://github.com/jasper...owifi/blob/main/README.md voor screenshots, functionaliteit, code etc.

Het idee is om de meest gebruikte sensors aan te maken zonder YAML met minimale configuratie.

Nog steeds work in progress (zie ook To do) en vereist - voor nu - wat kennis om dit als custom_component te draaien maar als je met YAML kan omgaan moet dit ook wel lukken. Nu de vakantie weer voorbij is, hoop ik wat meer tijd te hebben komende week om e.e.a. verder te testen en wat CVE specifieke sensors toe te voegen aangezien ik zelf alleen een HRU/non-CVE device heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:02:
Vandaag weer wat geknutseld aan m'n Itho integration voor Home Assistant: Zie https://github.com/jasper...owifi/blob/main/README.md voor screenshots, functionaliteit, code etc.

Het idee is om de meest gebruikte sensors aan te maken zonder YAML met minimale configuratie.

Nog steeds work in progress (zie ook To do) en vereist - voor nu - wat kennis om dit als custom_component te draaien maar als je met YAML kan omgaan moet dit ook wel lukken. Nu de vakantie weer voorbij is, hoop ik wat meer tijd te hebben komende week om e.e.a. verder te testen en wat CVE specifieke sensors toe te voegen aangezien ik zelf alleen een HRU/non-CVE device heb.
Ik vind het een super leuk initiatief, laat dat duidelijk zijn! Ik vraag mij alleen af of het niet handiger is een algemeen stukje functionaliteit in de firmware toe te voegen om sensors auto discovery te maken en bijvoorbeeld op de itho status pagina een checkbox (+eventueel custom name) toe te voegen per status item welke dan vervolgens gebruikt gaat worden als input voor HA auto discovery.
Kan niet zo heel moeilijk zijn om te bouwen. Eventueel zou je ook een JSON object als input string kunnen gebruiken die labels of index nummers van status items plus custom names bevat, uploaden naar de flash disc of als string input op de webpagina (vergelijkbaar zoals nu de "Activate settings indexes" setting werkt) als alternatief waarbij je de webinterface niet (veel) hoeft aan te passen.

Dan kan het zoiets zijn IF HA config bestand of string aanwezig, gebruik dit als basis. Anders doe huidige functionaliteit. Zo werkt het altijd voor alle apparaten en alle firmware versie (immers, iedereen zet zijn eigen vinkjes en bepaalt zelf een eventuele custom names)
Scheelt een hoop onderhoud en logica denk ik.

Just my 2 cents!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:14:
[...]

Ik vind het een super leuk initiatief, laat dat duidelijk zijn! Ik vraag mij alleen af of het niet handiger is een algemeen stukje functionaliteit in de firmware toe te voegen om sensors auto discovery te maken en bijvoorbeeld op de itho status pagina een checkbox (+eventueel custom name) toe te voegen per status item welke dan vervolgens gebruikt gaat worden als input voor HA auto discovery.
Kan niet zo heel moeilijk zijn om te bouwen. Eventueel zou je ook een JSON object als input string kunnen gebruiken die labels of index nummers van status items plus custom names bevat, uploaden naar de flash disc of als string input op de webpagina (vergelijkbaar zoals nu de "Activate settings indexes" setting werkt) als alternatief waarbij je de webinterface niet (veel) hoeft aan te passen.

Dan kan het zoiets zijn IF HA config bestand of string aanwezig, gebruik dit als basis. Anders doe huidige functionaliteit. Zo werkt het altijd voor alle apparaten en alle firmware versie (immers, iedereen zet zijn eigen vinkjes en bepaalt zelf een eventuele custom names)
Scheelt een hoop onderhoud en logica denk ik.

Just my 2 cents!
Klopt maar zoals ook in de readme staat: deze integratie is niet meer nodig als je autodiscovery hebt vanuit de add
-on voor alle relevante sensors. Maar dat is er nog niet en is ook best bewerkelijk om zoiets te bouwen in je add-on. Je moet toch ergens een lijst hebben met relevante sensors per type en een room X naar naam mapping en voor Actual mode bij HRU en Status een mapping van waardes. Dus deze custom integration zou in de tussentijd hoop vragen moeten schelen die hier regelmatig langs komen over YAML. Het is nu zo simpel mogelijk: 3 booleans, 1 selector en wat text fields voor namen dus dubbele invoer valt reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie63
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-06 15:23
Ik vraag me af of ik hier iets kan aanpassen zodat de Fan niet gelijk naar 100% gaat als moeders de aardappeltjes beneden in de keuken afschud. Hij hoort wel gewoon op de badkamer (douchen) te reageren natuurlijk. "Beiden zitten op dezelfde pijp waarbij de badkamer op de 1e etage en de Itho op zolder"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nkpz5UxWtjp1_BU3emPMOlxj_3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lbZ1ICrwnsuap4QkeO3AFhiz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Loekie63 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:55:
Ik vraag me af of ik hier iets kan aanpassen zodat de Fan niet gelijk naar 100% gaat als moeders de aardappeltjes beneden in de keuken afschud. Hij hoort wel gewoon op de badkamer (douchen) te reageren natuurlijk. "Beiden zitten op dezelfde pijp waarbij de badkamer op de 1e etage en de Itho op zolder"
[Afbeelding]
Heb je de zoekfunctie al even gebruikt? 1 pagina terug staat dit beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dychonn
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-05 16:51
arjenhiemstra schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Als het type remote wat je ingesteld hebt bij virtual remotes geen "medium" commando heeft dan werkt het niet. Deze heeft dan waarschijnlijk het commando "auto"
Dat dacht ik al. En dat lijkt ook te kloppen. Al heb ik wel 2 virtual remotes, 1 voor de RFT CO2 in de woonkamer en 1 voor de RFT AUTO in de badkamer. De badkamer heeft inderdaad alleen low en high, maar geen medium. Maar de vraag is hoe geef ik in welke virtual remote, gebruikt moet worden voor het commando. Vremotename heb ik gebruikt, maar maakte geen verschil. Want de CO2 afstandsbediening heeft wel de optie voor medium. De CO2 afstandsbediening lijkt goed gekoppeld, want de CO2 waarde wordt goed teruggegeven en zie ik terug als lastcommand bij RF devices.

[ Voor 6% gewijzigd door Dychonn op 06-05-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Ik heb de add-on zonder co2
Nu wil ik een co2 inbouwsensor installeren, kan dat?
Moet ik dan een andere add-on?

Ik heb de cve-s met vocht sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie63
  • Laatst online: 19-06 15:23
arjenhiemstra schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Heb je de zoekfunctie al even gebruikt? 1 pagina terug staat dit beschreven.
Hoi Arjen, als je onderstaand bedoelt:
"Als de luchtvochtigheid (tussen 2 metingen??) stijgt met 700 mg per kg. Dat is bij 21C / 55% relatieve luchtvochtigheid een stijging van iets minder dat 5%RH."
heb je daar een tabel of rekensommetje voor? Dan hoef ik niet zo vaak te proberen of heb je een tip over de grootte van de stappen het beste te gebruiken ( b.v. 10 of 100) als ik ga testen wat voor mij werkt.
Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Loekie63 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Hoi Arjen, als je onderstaand bedoelt:
"Als de luchtvochtigheid (tussen 2 metingen??) stijgt met 700 mg per kg. Dat is bij 21C / 55% relatieve luchtvochtigheid een stijging van iets minder dat 5%RH."
heb je daar een tabel of rekensommetje voor? Dan hoef ik niet zo vaak te proberen of heb je een tip over de grootte van de stappen het beste te gebruiken ( b.v. 10 of 100) als ik ga testen wat voor mij werkt.
Thx.
De relatieve luchtvochtigheid en daardoor de hoeveelheid vocht verschilt bij een andere temperatuur.
Een hogere temperatuur kan meer vocht bevatten dan een lagere temperatuur.
Eenzelfde hoeveelheid vocht (in gr/kg) zal bij een hogere temperatuur een lagere relatieve luchtvochtigheid hebben.
Andersom, bij een koudere temperatuur zal de lucht bij eenzelfde hoeveelheid vocht een hogere relatieve luchtvochtigheid hebben en dan eerder het dauwpunt bereiken. Denk hierbij ook aan de zichtbare damp bij het uitademen op een koude winterdag.
Zie ook:
- https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
- https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm of http://tel.zien.info/vochtigheid.html
- Wikipedia: Luchtvochtigheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
HarryVSjoris schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 05:10:
Ik heb de add-on zonder co2
Nu wil ik een co2 inbouwsensor installeren, kan dat?
Moet ik dan een andere add-on?

Ik heb de cve-s met vocht sensor
Je kunt een optima inside achteraf inbouwen, dit is echter wel een dure optie. Dit is wat je nodig hebt:
https://www.ventilatielan...NGTzJTRbIp1hoCdLgQAvD_BwE

Dan ben je een goede 150 euro verder. Als je meerdere ruimtes ventileert heb je ook altijd te maken met menglucht, de meting is dan mogelijk niet betrouwbaar. Verder moet je de CO2 module eigenlijk afstellen met de itho service tool.

En je introduceert beperkingen van de co2 sensor qua besturen itho fan (zie startpost).

Kortom, ik zou het niet doen.

Een losse CO2 sensor (eventueel kan dit ook een Itho RFT-CO2 zijn) is een goedkopere en beter toepasbare oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
arjenhiemstra schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:59:
[...]

Je kunt een optima inside achteraf inbouwen, dit is echter wel een dure optie. Dit is wat je nodig hebt:
https://www.ventilatielan...NGTzJTRbIp1hoCdLgQAvD_BwE

Dan ben je een goede 150 euro verder. Als je meerdere ruimtes ventileert heb je ook altijd te maken met menglucht, de meting is dan mogelijk niet betrouwbaar. Verder moet je de CO2 module eigenlijk afstellen met de itho service tool.

En je introduceert beperkingen van de co2 sensor qua besturen itho fan (zie startpost).

Kortom, ik zou het niet doen.

Een losse CO2 sensor (eventueel kan dit ook een Itho RFT-CO2 zijn) is een goedkopere en beter toepasbare oplossing.
Aanvullend op bovenstaande post.
Ik heb achteraf een interne CO2-sensor ingebouwd en deze werd niet herkend door mijn CVE-S Eco.
Het bleek achteraf dat het type interne CO2-sensor niet samenwerkte met mijn CVE-S Eco.
Ook na 2 omwisselingen werkte de interne CO2-sensor niet.
Dus weet waar je aan begint.

Uiteindelijk ben ik overgestapt op de Itho Wifi Add-On van dit draadje met aansturing van oa een externe Z-wave CO2-sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:32

TWKterry

Master Mariner

Mijn ITHO-CVE werkt ondertussen al jaren goed. Nu is de stroom er vandaag af geweest en heb kan ik hem nog wel aansturen vanuit HomeAssistant met de percentages maar ik zie alleen de volgende info voor de fan
code:
1
{"speed-status":1.5,"internal-fault":0,"frost-cycle":0,"filter-dirty":0}

Volgens mij was dit eerst veel meer met oa de snelheid van de fan.
Hoe krijg ik die weer terug ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op maandag 6 mei 2024 @ 05:51:
[...]

Klopt maar zoals ook in de readme staat: deze integratie is niet meer nodig als je autodiscovery hebt vanuit de add
-on voor alle relevante sensors. Maar dat is er nog niet en is ook best bewerkelijk om zoiets te bouwen in je add-on. Je moet toch ergens een lijst hebben met relevante sensors per type en een room X naar naam mapping en voor Actual mode bij HRU en Status een mapping van waardes. Dus deze custom integration zou in de tussentijd hoop vragen moeten schelen die hier regelmatig langs komen over YAML. Het is nu zo simpel mogelijk: 3 booleans, 1 selector en wat text fields voor namen dus dubbele invoer valt reuze mee.
Even kort iets in elkaar geknutseld om te laten zien wat ik bedoel:

Op de itho status pagina staan nu index nummers ter referentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSUYStn7aMME-Q892WC4tSY4K9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvDNoOLSUdO5yOzoNpkvKWhu.png?f=fotoalbum_large

Setting toegevoegd bij MQTT settings (Autodiscover Itho status items):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6eUh1ANFlsEDdRs0zzLeRkGyQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eMI6XmpsozeuABUkoNaHqPZK.png?f=fotoalbum_large

Je kunt daar een JSON array invoeren met per discovery item een object als bijv. volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[
    {
        "index": 3,
        "reset": 1
    },
    {
        "index": 4
    },
    {
        "index": 10,
        "name": "vochtsensor",
        "unit_of_meas": "%",
        "device_class": "humidity"
    }
]

Het effect van deze JSON:
Voor index 3 (Speed status), stuur je een leeg JSON object, effectief verwijder/reset je daarmee het device in HA.

Voor index 4 wordt een simpele sensor aangemaakt, als naam gebruikt die de naam van het label (Internal fault)

Voor index 10 wordt een sensor aangemaakt op basis van index 10 (Indoorhumidity (%)), de naam in HA zal "vochtsensor" worden met een bepaalde unit en device class. Deze key namen hier zijn hetzelfde als de auto discovery keys die ook hier te vinden zijn: https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt/

Zo komt het vervolgens in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-25dItotsOoEKfOK6bfxhBMrARc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qojNuZVzxhzaBwhfOVoWpNfq.png?f=fotoalbum_large

De JSON is misschien niet zo handig / gebruiksvriendelijk maar het is een manier om het snel werkend te krijgen. Later is daar natuurlijk een mooie web interface omheen te maken waarmee diezelfde JSON gegenereerd kan worden.

Edit:
Zie ook commit voor de code:
https://github.com/arjenh...8abb6a35789a4bbfaf48f691e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Dat is al een mooi begin, top! Zeker als je voor een simpele CVE maar een paar sensors nodig hebt. Maar ik neem aan dat je uiteindelijk werkt met wat checkboxen voor beheer van die entries?

Voor Actual Status (HRU) / Status (WPU) / Bypass (HRU) heb je al iets meer complexiteit nodig maar zoiets kan ook hardcoded aangezien dat toch niet verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:41:
Dat is al een mooi begin, top! Zeker als je voor een simpele CVE maar een paar sensors nodig hebt. Maar ik neem aan dat je uiteindelijk werkt met wat checkboxen voor beheer van die entries?

Voor Actual Status (HRU) / Status (WPU) / Bypass (HRU) heb je al iets meer complexiteit nodig maar zoiets kan ook hardcoded aangezien dat toch niet verandert?
Alle items die op de itho status pagina beschikbaar zijn kun je met deze ene JSON config exposen. Hoe dat interface technisch later verfijnt kan worden, nog geen idee. Zou een eigen HA Discovery Pagina kunnen zijn met een soort dynamische web config die op de achtergrond dezelfde JSON genereerd oid.

Wat voor complexiteit zie je voor Actual Status (HRU) / Status (WPU) / Bypass (HRU)? Ik gebruik ze niet dus wellicht zie ik wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:52:
[...]

Wat voor complexiteit zie je voor Actual Status (HRU) / Status (WPU) / Bypass (HRU)? Ik gebruik ze niet dus wellicht zie ik wat over het hoofd.
Actual status geeft een int die te vertalen is naar fan status string. 24 = auto, 1 = low, 2 = medium, 25 = auto-night etc. Bij WPU heb je iets vergelijkbaars. Dus je moet daar werken met een value template. Op wiki staat wel ergens een voorbeeld.

Bij Bypass binary sensor dien je 0 en 1 te mappen naar on / off. Geen rocket science omdat deze 3 de enige zijn maar ze 1:1 doorsturen naar HA is niet heel gebruikelijksvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:41:
[...]

Actual status geeft een int die te vertalen is naar fan status string. 24 = auto, 1 = low, 2 = medium, 25 = auto-night etc. Bij WPU heb je iets vergelijkbaars. Dus je moet daar werken met een value template. Op wiki staat wel ergens een voorbeeld.

Bij Bypass binary sensor dien je 0 en 1 te mappen naar on / off. Geen rocket science omdat deze 3 de enige zijn maar ze 1:1 doorsturen naar HA is niet heel gebruikelijksvriendelijk.
Thanks!

Ik denk dat dit in 2 delen uit elkaar te halen is;
1- device specifieke HA Auto Discovery code waar je bijvoorbeeld voor de fan status inderdaad met een device/firmware specifieke value templates werkt. Dit zit er deels in sinds de laatse beta1 versie. Zie hier bijvoorbeeld voor de HRU, overgenomen van de voorbeelden hier en op de wiki:
https://github.com/arjenh...s/task_mqtt.cpp#L623-L632
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  else if (deviceGroup == 0x00 && deviceID == 0x03) // HRU350
  {
    actualSpeedLabel = getStatusLabel(0, ithoDeviceptr);                //-> {"Requested fanspeed (%)", "requested-fanspeed_perc"}, of hru350.h
    root["pr_mode_cmd_tpl"] = "{\"vremotecmd\":\"{{value.lower()}}\"}"; // preset_mode_command_template
    strncpy(pct_cmd_tpl, "{%% if value > 90 %%}{\"vremotecmd\":\"high\"}{%% elif value > 40 %%}{\"vremotecmd\":\"medium\"}{%% elif value > 20 %%}{\"vremotecmd\":\"low\"}{%% else %%}{\"vremotecmd\":\"auto\"}{%% endif %%}", sizeof(pct_cmd_tpl));

snprintf(pct_val_tpl, sizeof(pct_val_tpl), "{{ value_json['%s'] | int }}", actualSpeedLabel.c_str());
    root["pl_off"] = "{\"vremotecmd\":\"auto\"}"; // payload_off
    pr_mode_val_tpl_ver = 1;
  }

Hier heb ik een mapping van "Requested fanspeed" naar high, medium, low etc gepakt om iets tastbaars te hebben maar als het handiger is om jouw voorbeeld hier in op te nemen hoor ik dat graag!

2- Doorzetten van Itho Status items naar HA Auto Discovery sensors, veel gevraagd ook in dit topic. Dit is m.i. veel generieker. De basis is voor elk device hetzelfde (key/value pair aangevuld met extra info), alleen de labels veranderen en waar nodig wat extra config (units, device class etc.) per item. Dit is wat ik met mijn suggestie probeer mogelijk te maken.

Overigens is denk ik ook mogelijk om een aantal status items standaard te vertalen van bijvoorbeeld een int nu naar een meer beschrijvende string. Als iedereen zelf altijd die vertaling maakt kan dat net zo goed in de firmware.
Dit is op dit moment ook al het geval voor het label "FanInfo", hier vindt precies de vertaling plaats die je in je voorbeeld geeft denk ik. Zie hier in code:
https://github.com/arjenh...thoSystem.cpp#L1146-L1156
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  if (dataLength > 16)
  {
    ithoMeasurements.push_back(ithoDeviceMeasurements());
    ithoMeasurements.back().name = labels31DA[11];
    ithoMeasurements.back().type = ithoDeviceMeasurements::is_string;
    auto it = fanInfo.find(i2cbuf[17 + dataStart] & 0x1F);
    if (it != fanInfo.end())
      ithoMeasurements.back().value.stringval = it->second;
    else
      ithoMeasurements.back().value.stringval = fanInfo.rbegin()->second;
  }

en de lijst staat hier, mist 1 item zo te zien (autonight):
https://github.com/arjenh...rror_info_labels.h#L9-L35

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
static const std::map<uint8_t, const char *> fanInfo = {
    {0x00, "off"},
    {0X01, "low"},
    {0X02, "medium"},
    {0X03, "high"},
    {0X04, "speed 4"},
    {0X05, "speed 5"},
    {0X06, "speed 6"},
    {0X07, "speed 7"},
    {0X08, "speed 8"},
    {0X09, "speed 9"},
    {0X0A, "speed 10"},
    {0X0B, "timer 1"},
    {0X0C, "timer 2"},
    {0X0D, "timer 3"},
    {0X0E, "timer 4"},
    {0X0F, "timer 5"},
    {0X10, "timer 6"},
    {0X11, "timer 7"},
    {0X12, "timer 8"},
    {0X13, "timer 9"},
    {0X14, "timer 10"},
    {0X15, "away"},
    {0X16, "absolute minimum"},
    {0X17, "absolute maximum"},
    {0x18, "auto"},
    {0xFF, "unknown"}};

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSJW
arjenhiemstra schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Zo te zien vraag je dingen op die niet beschikbaar zijn. De labels in de HA config moeten overeen komen met de label op de itho status pagina. Daar zie ik geen hum en temp staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  sensor:
      value_template: "{{ value_json['<vul label naam in>'] }}"
      unique_id: "itho_label123"
      device:

Het stukje <vul label naam in> moet dus overeenkomen met een label uit het screenshot dat je gedeeld hebt. Probeer er eerst 1, als dat werkt bouw je het uit.
Dankjewel Arjen, de sensoren zijn inmiddels zichtbaar en werken ook. De externe vochtsensor zie ik helaas niet in de add-on van nrg (deze werkte in het verleden wel).

Ik zie nu dat de MV zichtbaar is in HA en 'werkt' het ook, echter kan ik de snelheid niet aanpassen en gebeurd er ook niks mee. De standen kan ik wel aanpassen in de NRG Add-on web interface.

Enig idee of ik het eea moet instellen in configuration yaml?

EDIT: De vooringestelde buttons (low, medium, high) en vochtsensors werken nu opeens weer.

Maar wat nog niet werkt is de slider van de fan, het instellen op percentage. Deze wijzigt ook niet als ik 1 van de vooringestelde buttons gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door RSJW op 13-05-2024 22:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online

Wat work in progress:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Arjen is ook bezig met mooie dingen met autodiscovery maar https://github.com/jasper...owifi/blob/main/README.md bevat nieuwe screenshots, installatie instructies en wat uitleg.

Plan is om dit via HACS te laten downloaden maar er is weinig activiteit bij het proces voor toevoegen nieuwe integraties, dus vandaar aangepaste installatie stappen. Hopelijk iets tijdelijk.

Disclaimer: het werkt op mijn Home Assistant 2024.05 icm 2.8.0 firmware van Arjen maar feedback van anderen is fijn. Als het niet werkt: Home Assistant logs zal wel iets waardevols geven. Go forth and break test it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKVT
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 08:50
Inmiddels lange tijd aan het klussen met m'n HRU ECO 200. In iedere lucht kanaal een DS18B20 tempsensor geplaatst wat een goed beeld van functioneren geeft. Deed eerst met servo's (via HA) de potmeters bovenop wtw aandrijven om hem harder/zachter te laten draaien. Sinds gisteren gebeurt dit met @ArjanHiemstra add on (dank voor ontwikkelen! _/-\o_ ).

Zoals blijkbaar iedereen ruzie ik nog steeds met de bypass. Met binnen temperatuur van boven 25 graden wil je vol gas koelen als het buiten onder 20 daalt. Helaas blijft de wtw vrolijk verwarmen tot hij zelf zin krijgt om te koelen - ofwel geen controle.

Ingeving van creativiteit bedacht ik me de bypass klep/motor dan maar zelf te gaan bedienen met een esp'tje - in de hoop dat het een eenvoudige servo is. Helaas is het een 6 dradig monstertje en lijkt dit niet zo makkelijk. Maar misschien brengt dit anderen met meer elektronica kennis op ideeën?

Dit lijkt de aandrijving in de bypass klep te zijn. Kunnen we die niet in zijn huidige staat (via de 6 draadjes) zelf aansturen met een esp'tje? Indien dat onmogelijk is wil ik onderzoeken of ik niet een eigen servo op die tandwielen kan zetten om de bypass open/dicht te laten bewegen. Natuurlijk is gebruik bestaande motor het beste/veiligste...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hy5rsotoeqc6nVq--gRKKVvJDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4o8VJmVlqPAKgkny6foxtjf3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHqUVgm55iX0uJKWN1zVROI-h5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmxIEOHrwt7o39Hb4G2JOaPo.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand misschien al ervaring mee? Of ziet hier mogelijkheden? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Zes of acht draden lijkt me een stappenmotor.

Ik weet niet hoe dat bij een HRU ECO 200 zit, maar bij de HRU 350 bedient één stappenmotor zowel de bypass als de vorstklep. Ook worden dan de toerentallen van de ventilatoren aangepast. Die functionaliteiten wil ik in ieder geval behouden.
Daarom gebruik ik parameter 13 "wanted temp bypass regulation" in de Itho Settings om de bypass handmatig te bedienen zoals je hier kunt lezen.

Mogelijk lukt dat bij jouw HRU ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
deWit schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:50:
[Afbeelding]

Zelfde vraag hier. Ben het topic aardig aan het doorspitten geweest en zie dat heel mensen die gedrag hebben. Waarvan 1 claimt dat dit kwam omdat zijn klep mechanisch niet goed werkte.
Dus de eerste vraag is. Hoort dit gedrag nu wel of niet bij standaard instellingen.
Tweede vraag hoe kunnen we de WTW een beetje helpen om de klep langer open te laten?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@SKVT en @ice-T106 Ik zou de waardes zelf willen verifieren voor ik ga sleutelen.
- gaat die klep inderdaad zo vaak open en dicht? Misschien een cameratje, sensor oid tijdelijk op te hangen om het gedrag te verifieren (uitsluiten sensorfout)
- ik zie dat @gns1l aangeeft dat toerental ook wordt aangepast; dit kun je in HA natuurlijk mooi terugzien in grafieken. Hoe reageert de rest van het systeem op het openen danwel sluiten van de klep?

8draads is vaak wel stappenmotor inderdaad. Bestaan wel meerdere smaken van. Je zou de motor eens uit de kunststof houder moeten halen, check of er ergens een hint op staan qua typenummer oid. Ook zie ik dat er 2 groene kabels naar de motor gaan en grijs lijkt doorgelust. Kortom, wordt wel even spitten..

Hieronder een paar smaken van stappenmotoren en aansluitschema's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xERv6eBdSdxRxRMfcvVwEMwHyiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEAhJRdj1J7i9f7iCPuU3lqt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-07 15:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tof initiatief dit hoor, blijft mooi om te zien hoe Tweakers van alles voor elkaar boxen. _/-\o_

Ben zelf op dit moment aan het kijken naar een nieuwe MV-box ter vervanging van de rammelbak uit de vorige eeuw die er nog hangt. Het wordt waarschijnlijk een Itho CVE ECO, alleen nog even kiezen tussen een SP of een HP.

Als ik het topic zo grondig genoeg doorgewerkt heb kom ik tot de volgende conclusies:
Ik moet hem dus beslist zonder CO2-sensor bestellen anders gaat die zich overal mee bemoeien.
Dan zorg ik dat de perilex werkt met de 3-standenschakelaar waardoor die altijd de baas is en de middenstand 'auto' is waarin je alle kunt aansturen.
De RV-sensor overruled ook wanneer nodig, maar dat is juist de bedoeling.
Middels de add-on module kan je dan stand en werking uitlezen (in je HA) en eventueel zelf logica knutselen om hem aan te sturen (mits in stand 2).
Mocht ik dan zelf iets met CO2 willen moet ik gewoon externe sensoren halen voor mijn HA en dan zelf logica knutselen (is waarschijnlijk betrouwbaarder ook).
RF is dan overbodig dus kan ik beter niet bijbestellen en kan je de add-on ook beter zonder die CC1101 doen.

Heb ik alles zo goed op een rijtje gezet of mis ik iets? Het plan is om dit weekend in ieder geval alvast een nieuwe box op te hangen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ik bedoelde eigenlijk welke software parameters te tweaken zodat die meer bias heeft om de bypass open te laten. Gewoon mechanisch kan ik met hand zo bij de bypass via de vorst klep en kan ik hem ook handmatig open zetten (blijft dan in dat standje liggen). Maar liever zet ik WTW gewoon even op wat zomer parameters waarmee die mee bypass doet als dat mogelijk is.

edit: Iemand enig idee waar "Summer night setpoint (°C). 30 : 15 - 35) voor dient?

[ Voor 11% gewijzigd door ice-T106 op 17-05-2024 14:13 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
ice-T106 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:06:
Ik bedoelde eigenlijk welke software parameters te tweaken zodat die meer bias heeft om de bypass open te laten. Gewoon mechanisch kan ik met hand zo bij de bypass via de vorst klep en kan ik hem ook handmatig open zetten (blijft dan in dat standje liggen). Maar liever zet ik WTW gewoon even op wat zomer parameters waarmee die mee bypass doet als dat mogelijk is.

edit: Iemand enig idee waar "Summer night setpoint (°C). 30 : 15 - 35) voor dient?
Ik heb een hru300 die heeft een parameter "Desired inside temperature (°C)". Is ook instelbaar via de interface van de wpu zelf, dannheet deze tdes. Dit is eigenlijk de gewenste temperatuur van de lucht die afgezogen wordt uit het huis. Is de gemeten temperatuur hoger dan deze setting en is de aangezogen lucht van buiten kouder, dan gaat hij in de bypass open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronus
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb de wifi addon geinstalleerd en de pagina kan ik bereiken, mqtt opgezet maar in home assistant kan ik hem niet bedienen. ik kan de presets wel aanpassen maar er gebeurd niks op de ventilatie. Iemand enig idee wat er verkeerd is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFIp4Tb-SQgVk3rTDxz1j92lU8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgV4pWZ0WsRi8KTt3YQW2wbB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yltrG1WrFZA8z9KU1oCEBQJp4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYHvQPiQ6G0Pahzki17q8Ymk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-07 15:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Meh, dat wordt toch weer meer knutselen dan gehoopt. De driestandenschakelaar heeft de 2 niet in het midden en dat moet wel de default stand zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbo3BgwTy580EWMbxcIuQmE3t4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FG73VjiMINP9BYBn2TJUPvaI.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat trek ik dus niet als die altijd scheef staat. Helaas kan ik dat niet gewoon even anders aansluiten wat de 1 is op spanning en geeft dat optioneel aan 2 of 3 door. Dat wordt dus een andere schakelaar als ik dat anders wil.

Dat wordt dus nu in de perilex aansluiting zelf de aders goed leggen maar dat zit zo strak aangesloten dat ik hoop dat er nog genoeg speelruimte is überhaupt.
Niet dat ik nu aan de slag kan, iemand heeft besloten nu net een was te draaien. :z

Edit:
De boel hangt en werkt, komende week gauw een module bij @arjenhiemstra bestellen en verder knutselen. Die schakelaar bekijk ik later wel of ik mee daar overheen kan zetten. :D

[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 18-05-2024 18:21 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Even een update hier van de 20 minuten cycles van de bypass van HRU350 die meer mensen hebben.
Hier lijkt het (ook) om een mechanisch probleem te gaan. De software denk dat de bypass dicht gaat. Dan wisselen de sensoren voor room temp en outdoor temp zoals het hoort.
Maar omdat de klept niet helemaal lijkt te doen wat die moet doen lijkt de room temp nu hoger dan de outdoor temp dus stopt die met de bypass na de minimale 20 minuten.

Dan draaien de sensoren sofware matig weer terug. Beseft de wtw dat het buiten toch koeler is dan binnen en gaat de bypass weer aan.

Mechanism moet ik nog even verder kijken. Lijkt alsof die bypass maar voor de helft van benodigde hoek beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopdRob
Weet iemand hoe ik de fout: 'auto' is not a valid preset mode' kan oplossen in Home Assistant?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.mqtt.fan
Bron: components/mqtt/fan.py:431
integratie: MQTT (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18 mei 2024 om 02:41:23 (4614 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 07:31:17

'{"temp":20.9,"hum":65.3,"ppmw":10174,"Ventilation setpoint (%)":2,"Fan setpoint (rpm)":791,"Fan speed (rpm)":792,"Error":0,"Selection":3,"Startup counter":307,"Total operation (hours)":89873,"Highest CO2 concentration (ppm)":0,"Co2 velocity":10,"Valve":2,"Presence timer (sec)":0,"Current period":0,"Period timer":0,"Sample timer":0}' received on topic itho/ithostatus. 'auto' is not a valid preset mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
TopdRob schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:35:
Weet iemand hoe ik de fout: 'auto' is not a valid preset mode' kan oplossen in Home Assistant?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.mqtt.fan
Bron: components/mqtt/fan.py:431
integratie: MQTT (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18 mei 2024 om 02:41:23 (4614 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 07:31:17

'{"temp":20.9,"hum":65.3,"ppmw":10174,"Ventilation setpoint (%)":2,"Fan setpoint (rpm)":791,"Fan speed (rpm)":792,"Error":0,"Selection":3,"Startup counter":307,"Total operation (hours)":89873,"Highest CO2 concentration (ppm)":0,"Co2 velocity":10,"Valve":2,"Presence timer (sec)":0,"Current period":0,"Period timer":0,"Sample timer":0}' received on topic itho/ithostatus. 'auto' is not a valid preset mode
Je hebt waarschijnlijk een CVE unit? Heb je fan handmatig gedefinieerd in HA of via auto-discovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopdRob
smesjz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:01:
[...]

Je hebt waarschijnlijk een CVE unit? Heb je fan handmatig gedefinieerd in HA of via auto-discovery?
Ja, klopt via yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
mqtt:
  sensor:
    - name: "Specific Humidity"
      icon: mdi:water-outline
      unit_of_measurement: "mg/kg"
      value_template: "{{ value_json.ppmw }}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_specific_humidity"
      device:
        identifiers: "nrg-itho-d550"

- name: "Fan Speed"
      value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed"
      device:

- name: "Fan Speed Setpoint"
      value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed_setpoint"
      device:

- name: "Ventilation Setpoint"
      # rechtzetten dat fan speed=0 zorgt voor setpoint=-1
      value_template: "{% if (value_json['Ventilation setpoint (%)']) < 0 %}0{% else %}{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] }}{% endif %}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint"
      device:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
TopdRob schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Ja, klopt via yaml:

[code]mqtt:
Het ging om de definitie van je fan, niet je sensors. Heb je je MQTT fan aangemaakt in HA yaml OF via auto-discovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
wat @smesjz zegt zal 'm zijn inderdaad.
De YAML die je hier deelt is voor je sensoren (read only) en de error komt van je fan component.

Uit de wiki van Arjen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
mqtt:
    fan:
     - name: "Itho HRU 350 "
       device:
         name: "Itho Box"
         manufacturer: "Itho Daalderop"
         model: "Itho HRU 350"
         # ip adress of the wifi add-on
         configuration_url: "http://192.168.4.37"
       unique_id: "Itho_hru_Fan"
       state_topic: "itho/lwt"
       state_value_template: "{% if value == 'online' %}ON{% else %}OFF{% endif %}" 
       command_topic: "itho/cmd"
       preset_mode_state_topic: "itho/ithostatus"
       preset_mode_command_template: "{ vremote: '{{ value }}'}"
       preset_mode_value_template: >
        {% set am = value_json['Actual Mode'] | int %}
          {% if am == 1 %}
            low
          {% elif am == 2 %}
            medium 
          {% elif am == 3 %}
            high
          {% elif am == 13 %}
             timer
          {% elif am == 24 %}
            auto
          {% elif am == 25 %}
            autonight
          {% else %}
            {{ am }}
          {% endif %}
       preset_mode_command_topic: "itho/cmd"
       preset_modes:
        - "low"
        - "medium"
        - "high"
        - "auto"
        - "autonight"
        - "timer1"
        - "timer2"
        - "timer3"

Je ziet dat hij hier zelf preset modes defineert. Waarschijnlijk heb jij die niet of een tikfoutje oid, en een script of button uit je HA verwijst naar een niet bestaande preset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
ice-T106 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:53:
Even een update hier van de 20 minuten cycles van de bypass van HRU350 die meer mensen hebben.
Hier lijkt het (ook) om een mechanisch probleem te gaan. ......
Die 20 minuten is een hysterese die in de SW ingebouwd zit om onnodige bypass bewegingen tegen te gaan in het geval dat de temperatuur dicht bij het omslagpunt zit. Het feit dat de temperaturen na de warmtewisselaar gemeten worden helpt ook niet echt (massatraagheid).

Het zou me verbazen wannneer het bypass probleem een mechanisch defect zou blijken te zijn.

Het lijkt dat dit probleem vaak voorkomt wanneer het aanzuigtraject opgewarmd wordt. Het veel optredende defect van de temperatuursensoren is een andere mogelijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
gns1l schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:10:
[...]

Die 20 minuten is een hysterese die in de SW ingebouwd zit om onnodige bypass bewegingen tegen te gaan in het geval dat de temperatuur dicht bij het omslagpunt zit. Het feit dat de temperaturen na de warmtewisselaar gemeten worden helpt ook niet echt (massatraagheid).

Het zou me verbazen wannneer het bypass probleem een mechanisch defect zou blijken te zijn.

Het lijkt dat dit probleem vaak voorkomt wanneer het aanzuigtraject opgewarmd wordt. Het veel optredende defect van de temperatuursensoren is een andere mogelijke oorzaak.
Zag dat als de bypass closed stond dat de vorstklep een beetje open ging en voelde dat met de bypass dat die niet helemaal "om" ging. Nu de stekker er even uit gehad en weer in gedaan en nu staat de vorst klep iig weer goed (doet hopelijk dat een soort kalibratie van het startpunt) . Laat wel weten wat die vanavond doet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ice-T106 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:53:
Hier lijkt het (ook) om een mechanisch probleem te gaan. De software denk dat de bypass dicht gaat. Dan wisselen de sensoren voor room temp en outdoor temp zoals het hoort.
Maar omdat de klept niet helemaal lijkt te doen wat die moet doen lijkt de room temp nu hoger dan de outdoor temp dus stopt die met de bypass na de minimale 20 minuten.

Dan draaien de sensoren sofware matig weer terug. Beseft de wtw dat het buiten toch koeler is dan binnen en gaat de bypass weer aan.

Mechanism moet ik nog even verder kijken. Lijkt alsof die bypass maar voor de helft van benodigde hoek beweegt.
Ik probeer het goed te begrijpen, misschien een flowchart / beslisboom te maken bijvoorbeeld? Dan kunnen we samen kijken waar in te grijpen om dit gedrag te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ik probeer het goed te begrijpen, misschien een flowchart / beslisboom te maken bijvoorbeeld? Dan kunnen we samen kijken waar in te grijpen om dit gedrag te voorkomen :)
Status als de bypass "0" is:
Exhaust temp (°C) -> Outdoor temp (°C)
Supply temp (°C) -> Room temp (°C)

Status als de bypass "1" is:
Exhaust temp (°C) -> Room temp (°C)
Supply temp (°C) -> Outdoor temp (°C)

Als alles goed werkt en het is buiten kouder dan binnen:
Met bypass "0"
Room temp > Outdoor temp
en dan alles switchen naar bypass "1"
Dan nog steeds Room temp > Outdoor temp (maar kan komen de waardes dus van supply en exhaust omgewisseld)
En blijft die lekker bypass "1" zolang aan alle andere voorwaarden voldaan is

Als de klep niet (goed) werkt:
Met bypass "0"
Room temp > Outdoor temp
en dan alles switchen naar bypass "1"
Maar dan opeens Room Temp < Outdoor Temp (de sensoren wisselen wel maar de luchtstromen niet (goed))
Dan gaat die na 20 minuten switchen naar bypass "0"
Room temp > Outdoor temp (de sensoren kloppen nu weer met de daadwerkelijke luchtstroom)
Dus na 20 minuten switchen naar bypass "1"
Room Temp < Outdoor Temp
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-07 12:38
Er zit nog een algoritme achter.
De bypass kan pas open als het buiten voldoende warm is, anders laat hij koude lucht binnen terwijl je nog zit te stoken. Daarvoor dient de Summercounter; die wordt iedere minuut opgehoogd met het aantal graden buitentemperatuur boven 19 graden (default). Als hij 300 bereikt heeft wordt de Summerday op 1 gezet en kan de bypass open, mits de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur (bv. 's nachts).
Als de buitentemperatuur weer lager is dan 19 graden loopt de Summercounter ook weer terug tot nul en wordt Summerday ook weer op 0 gezet. De bypass gaat dan echter nog niet dicht. Dat gebeurt pas als het buiten warmer wordt dan binnen, of de binnentemperatuur onder de 17 graden (default) komt, of in het uiterste geval na 5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
janbrede schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:33:
Er zit nog een algoritme achter.
De bypass kan pas open als het buiten voldoende warm is, anders laat hij koude lucht binnen terwijl je nog zit te stoken. Daarvoor dient de Summercounter; die wordt iedere minuut opgehoogd met het aantal graden buitentemperatuur boven 19 graden (default). Als hij 300 bereikt heeft wordt de Summerday op 1 gezet en kan de bypass open, mits de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur (bv. 's nachts).
Als de buitentemperatuur weer lager is dan 19 graden loopt de Summercounter ook weer terug tot nul en wordt Summerday ook weer op 0 gezet. De bypass gaat dan echter nog niet dicht. Dat gebeurt pas als het buiten warmer wordt dan binnen, of de binnentemperatuur onder de 17 graden (default) komt, of in het uiterste geval na 5 dagen.
Klopt helemaal vandaar dat ik pas vanavond een update kan geven zonder de hele boel te ontregelen,
Bij mij werkt het starten van de bypass op een zomerdag dus wel goed, maar dan gaat die zoals bij meer mensen op het forum steeds van om de 20 minuten bypass naar geen bypass (voor de doeltemperatuur bereikt is).
Dus voor de mensen die hier last hebben: trek de stekker een eens een minuutje uit en weer in. Luister of de klepmotor iets doet en probeer eens of het dan beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Update.
De klep opnieuw kalibreren (stroom eraf en erop) lijkt in mijn geval te werken.
Room temp blijft meer dan Outdoor temp na wisselen.
En de klep staat nu al meer dan dan 30 minuten op bypass "1"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEFOXRzZZa3KNRY59-XSrGbZbjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tjvld3eikKXjnXhWJg9Vw4gR.png?f=fotoalbum_large

Edit: te vroeg gejuicht. De klep sluit toch nog niet helemaal en als die dicht gaat de vorst klep weer 1 cm open.
Ook nog weer flipper gedrag en temperatuur die kloppen met een mix van binnen en buitenlucht

[ Voor 16% gewijzigd door ice-T106 op 21-05-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Dan lijkt het erop dat er toch een mechanisch probleem is.

Als de stappenmotor of de bypass/vorstklep constuctie niet vrij kan lopen raakt het algorithme stappen kwijt en kan de juiste positie niet meer instellen.
De reset van de HRU en stappenmotor zorgt er dan weliswaar voor dat het probleem opgelost wordt, maar dat is dan tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopdRob
smesjz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Het ging om de definitie van je fan, niet je sensors. Heb je je MQTT fan aangemaakt in HA yaml OF via auto-discovery?
Via auto discovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Zijn er al meerdere mensen over naar de 2.9.0-beta 1 ?
Bij een kennis van mij heb ik sinds de update veel problemen met überhaupt info vanuit de pomp te krijgen maar de module gaat nu ook regelmatig offline. UTP kabel ook al gewisseld en terug flashen naar 2.8.0 werkt/mag niet lijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:48
GeeMoney schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:43:
Bij een kennis van mij heb ik sinds de update veel problemen met überhaupt info vanuit de pomp te krijgen maar de module gaat nu ook regelmatig offline. UTP kabel ook al gewisseld en terug lashen naar 2.8.0 werkt/mag niet lijkt wel.
Nee, nog niet gedaan. Ik draai 2.8.0.
Ik heb wel een extra add-on liggen, die gebruik ik om te testen. Die zal ik vanavond eens naar 2.9.0 flashen.
Die kan ik ook gemakkelijk met een draadje updaten als OTA update niet werkt.

EDIT: draait nu op 2.9.0-beta1 vooralsnog stabiel. Eens kijken hoe het over 24uur gaat.

EDIT 2: ruim een dag later nog steeds prima. 1x een i2c time-out in de syslog, maar dat was met vorige firmwares ook wel eens.

[ Voor 14% gewijzigd door vliegnerd op 25-05-2024 09:23 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
GeeMoney schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:43:
Bij een kennis van mij heb ik sinds de update veel problemen met überhaupt info vanuit de pomp te krijgen maar de module gaat nu ook regelmatig offline. UTP kabel ook al gewisseld en terug flashen naar 2.8.0 werkt/mag niet lijkt wel.
Je zou altijd moeten kunnen downgraden, misschien is er iets corrupt geraakt op de flash partitie. Een fail save reset zou dan kunnen helpen? Andere mogelijkheid is dat de module misschien niet helemaal lekker meer is. Ik help graag mee om dat duidelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_eerstift
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-04 14:13
Vandaag de add-on geinstalleerd in mijn HRU ECO 150. Qua design en firmware is die vergelijkbaar / hetzelfde als de HRU ECO 200.

Ook ik ben benieuwd naar het gedrag van mijn Bypass valve.
ik heb het topic uitvoerig doorzocht, maar kan geen antwoord vinden. Kan iemand het volgende veld in de Itho Status toelichten:

-Periodic bypass valve travel (min)
Deze word in minuten uitgemeten, en lijkt op te lopen over de loop van de dag. Staat nu op 211 minuten.
Ik ben bang dat deze setting de totale tijd dat de bypassklep in beweging is meet, wat zou betekenen dat hij een groot deel van de tijd actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Hier ook een vraag over de bypass :). Naar aanleiding van post 1 2 3 snap ik hoe de bypass open gaat, maar ik begrijp niet goed hoe/wanneer de bypass dicht gaat, en wat deze twee parameters doen:
1. par.105 BypassTimer (min)
2. par.15 Max bypass open time (hrs)

Ik heb mijn par.10: "Summer temp (C)" nu (vrij laag) op 15 graden staan, zodat de bypass vaak open gaat om het huis te koelen. Afgelopen nacht werkte het, maar ik snap niet waarom mijn bypass opeens dicht ging en SummerCounter (K_min) gereset werd. Weet iemand dit? Zie grafieken hieronder. Max bypass open time (hrs) staat op 240 uur dus dat is het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mm8Wi2onKukAeJ-KTqvMXfEnO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jsjHVBgH8MRlw9Pufu49D9X5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Fvd8AsZyePB2xsD4a6LM8aW-vE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c14lFYggujCAeE4ZJ8RwOTdf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Wat is par. 13: Wanted temp bypass regulation (C)¨ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
gns1l schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:13:
Wat is par. 13: Wanted temp bypass regulation (C)¨ ?
Die staat op 15 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Ik begrijp ook niet waarom de SummerCounter pas om 21:00 uur gaat oplopen. Heb je toen par 10 op 15 graden gezet?
Pagina: 1 ... 50 ... 62 Laatste