Aansluiten van zwave module (Qubino Dimmer) Buva Boxstream

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een Qubino Flush Dimmer 0-10v gekocht, om deze te koppelen aan onze woonhuisventilator, een Buva Boxstream+. Het doel is om het via Domoticz dan aan te kunnen sturen - optioneel zou ik graag nog de originele hoofdbediening erbij blijven gebruiken maar weet niet zeker of dat kan. Dat is bijzaak, dus als dat niet lukt vind ik het prima.

Meerdere mensen hebben dit gedaan las ik op andere fora, maar ik kon nergens een schema vinden hoe ik het aan moet sluiten. Helaas heb ik onvoldoende verstand van elektronica om het met 100% zekerheid zelf zo even aan te sluiten.

Ik heb daarom een tekening gemaakt van hoe ik denk dat het aangesloten moet worden, en ik ben benieuwd of iemand even met mij kan meekijken.

Het schema staat hier, klik voor groot: :)
Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/drawings/d/1WHZ3Y4pJD5Z8hixMQDi6As6E9wx9XdOXvRvC4Wi640o/pub?w=240&h=150

De draden die je van onderaf in de tekening ziet komen zijn de draden van de hoofdbediening zoals die nu aangesloten zitten op de printplaat van de Buva Boxstream. Die ga ik aan de module koppelen en dan vanuit de module door naar de Boxstream.

- Kan ik de 12v (die er dus al is) splitsen zodat en de Qubino module en de Boxstream ermee gevoed worden?
- Hetzelfde voor de GND; mag ik die ook splitsen en van daaruit verbinden met de Qubino module en de Boxstream?

Ik ben erg benieuwd :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ter info voor diegene die ook het antwoord zoeken (heb het inmiddels gekregen via een ander forum):

Het schema klopt nu. Dus als je ook dit wilt aansluiten met deze apparaten, kan je het schema gebruiken uit de openingspost.

De ventilatie kan nu bediend worden via Domoticz. :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royleeuw
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-10 18:52
Begrijp ik nu goed dat je de originele hoofdbediening hebt moeten loskoppelen om dit te laten werken? Of is het toch wel mogelijk om deze parallel aan te sluiten?

En dient de Qubino echt een aparte 12V voeding te hebben of kan deze "getapt" worden van de Boxstream?

[ Voor 24% gewijzigd door royleeuw op 25-08-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tail
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-07 15:08
royleeuw schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:14:
Begrijp ik nu goed dat je de originele hoofdbediening hebt moeten loskoppelen om dit te laten werken? Of is het toch wel mogelijk om deze parallel aan te sluiten?
Dit is mij, na het lezen van diverse fora ook nog niet helemaal duidelijk.
Ik heb een soort gelijke setup (alleen staat er bij mij op een poortje ook +15v ipv 12v)

Dit is wat ik daarover lees waarbij de laatste regel het belangrijkste is eigenlijk:

Indeed, you cannot wire two 0-10V outputs together under one 0-10V input terminal. This is due to the nature of 0-10V outputs, which are able to source to 0-10V if the voltage on the input terminal is too low, but which are also able to sink to 0-10V if the voltage on the input terminal is too high. The latter is often implemented as a resistor between the 10 or 12V supply and the 0-10V input, to make sure that the device runs at full speed if nothing is connected. With this in mind, two 0-10V outputs wired together will short each other out if for example one is sourcing 9V and the other is sinking 5V, possibly damaging the output devices (but not the input device).

Fortunately, there is a solution for this: If we could somehow prevent 0-10V outputs from sinking, the output with the highest voltage would 'win'. This is what we want, and can easily be achieved with a couple of diodes. Wire each 0-10V output through a diode to the input, put a 1k resistor in parallel with the input to make sure some current is drawn and Bob's your uncle. There will be a 0.6V voltage drop across the diodes, but I guess 0-9.4V will do fine. Use schottky diodes if it isn't.

Alternatively, a Qubino 0-10V dimmer can be used. Besides a 0-10V output, this dimmer also has a 0-10V input, which can be used to connect the RF receiver to. This will however require some action from Domoticz to propagate the input to the output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45
Ik heb precies hetzelfde idee.

Ook hier een BUVA Q-stream box.

Mijn idee is om de 0-10V afkomende van de originele bedieningsmodule kunnen aansluiten als input op de Qubino.
Ik kan echter nergens vinden of je deze waarde dan als input in Domoticz kunt binnenlezen zodat je dit kunt gebruiken in een script.

In de hoofdbediening zit namelijk een CO2 sensor en een mogelijkheid om de aansturing a.d.v. deze waarde te laten doen.

Ik wil in het script wat ik dan in Domoticz zal maken de box tussen 22u00 en 08u00 altijd op de laagste stand hebben. (s'nachts)

Tussen 17u00 en 19u00 altijd vol (afzuigen koken)

Daarbuiten om mag hij de waarde van de hoofdunit / CO2 sensor pakken. Daarvoor is het dan wel noodzakelijk dat ik de input van de Qubino in Domoticz ingelezen krijg.

Iemand die daar wat vanaf weet?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkseas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-10 19:18

darkseas

Sailing dark seas of internet.

Mooi projectje en het lijkt me ook mooi om mijn Buva Boxstream+ te automatiseren. Ik zou het alleen heel fijn vinden als hier een Zigbee (ZLL) (3.0?) alternatief voor is, zodat ik het aan mijn Philips Hue systeem zou kunnen koppelen. Ik stel me dan zo voor dat ik het net als een lamp kan bedienen (aan/uit en dimmer). En ook graag icm de bestaande bediening (zoals deze nu op de Qubino kan worden 'doorgelust').
Ik zou dus een vergelijkbare controller nodig hebben, maar dan een die met Zigbee (ZLL) werkt in plaats van Z-Wave. Kent iemand van jullie er een die ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
@darkseas

Toevallig nog een oplossing gevonden die op Zigbee werkt? Ik kan in ieder geval niets vinden.

Als dit er niet is dan ga ik ook voor de Qubino dimmer. Het idee is om de output van mijn unit beneden (die nu op de input van de box zit) dan aan te sluiten op de input van de Qubino. Zo blijft het systeem functioneren zoals het nu doet en kan ik er toch ook vanuit Domoticz wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musictelevision
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 01:41
Ik heb zelf deze optie gevonden: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Enige vraag is.. Kan deze met 12V worden aangesloten? En hoe zou de wiring moeten lopen?
Pagina: 1