Bij mij is die 17 graden de Wanted temp bypass regulation (parameter 13). Maar dit is dus een HRU 350.Mr.Viper schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:19:
[...]
Heb je het dan over de 'Summer Night Boost Threshold (°C)' of de 'Desired inside temperature (°C)'?
Ik had het namelijk over de laatste maar wat ik heb geen idee wat die eerste dan doet.
18 graden is natuurlijk veel te laag voor de koudere maanden, er zal een enorme hoeveelheid warmte verloren gaan door die standaard instelling is. Hier in de nieuwbouwwijk is vrijwel niemand er mee bezig (hebben ook regelmatig ramen in huis open), maar wel verbaasd dat sommige mensen veel minder warmte verbruiken.Mr.Viper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:17:
Ik heb de add-on gekoppeld met de HRU 300 Eco en merkte gisteren en vandaag dat de bypass open ging omdat de binnentemperatuur boven de 21 graden kwam (Tdes).
Daarom de vraag: Veranderen jullie deze setting (nr. 5) nog actief tussen zomer en winter of is deze winst minimaal? In de zomer heb ik hem liever wat lager, want dan 'koelt' het wat meer af maar in de winter liever wat hoger omdat je niet onnodig warmte wilt verliezen op een zonnige mooie dag.
Standaard stond Tdes op 18 graden en dat vond ik wel laag eigenlijk.
Hartje zomer staat deze op 12, dan blaast hij ook lucht kouder dan 2 graden onder de ingestelde temperatuur naar binnen. Voor de rest van het jaar staat hij eigenlijk op 22 graden.
Ik heb een Daalderop mechanische ventilatie CVE-S met ingebouwde temp/hum sensor en een Daalderop RFT CO2 sensor. Sinds vandaag heb ik de cve add-on revisie 2 met CC1101 RF module op de achterkant hierop geprikt.
De "Autodetect CC1101 RF" module heb ik aangezet en nu krijg ik de CO2 waarde op de web interface. NICE !
Thanks Arjen
Heb ik er nog wat aan om deze toe te voegen aan de RF devices?
Zo ja, 'Id' moest een HEX nummer zijn en die weet ik niet.
De Learn/leave mode geeft geen reultaat.
Ik ben nog opzoek naar een goede beschrijving van de CO2.
"CO2 value air quality moderate (ppm)" en "CO2 value air quality good (ppm)"
lijken me duidelijk, maar
"CO2 value vent. 100% valve low (ppm)" en "CO2 value vent. 100% valve high (ppm)"
Lijken me eigenlijk hetzelfde. Ook van de andere CO2 gerelateerde waarden, is er een uitgebreidere beschrijving?
De CO2 regeling lijkt er vandaag mee gestopt te zijn.
De systeem log staat vol met:
2024-01-14 18:42:12 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
I2C safe guard: stond op auto, ik heb hem nu op aan gezet en een reboot gedaan.
De logging zegt nu:
2024-10-18 19:55:25 W: I2C Safe guard disabled due to enabled i2c sniffer
2024-10-18 19:55:25 I: I2C init: i2c sniffer enabled
2024-10-18 19:55:25 I: I2C init: Safe guard enabled
Ik heb geen idee, wil ik i2c sniffer?
De "Autodetect CC1101 RF" module heb ik aangezet en nu krijg ik de CO2 waarde op de web interface. NICE !
Thanks Arjen
Heb ik er nog wat aan om deze toe te voegen aan de RF devices?
Zo ja, 'Id' moest een HEX nummer zijn en die weet ik niet.
De Learn/leave mode geeft geen reultaat.
Ik ben nog opzoek naar een goede beschrijving van de CO2.
"CO2 value air quality moderate (ppm)" en "CO2 value air quality good (ppm)"
lijken me duidelijk, maar
"CO2 value vent. 100% valve low (ppm)" en "CO2 value vent. 100% valve high (ppm)"
Lijken me eigenlijk hetzelfde. Ook van de andere CO2 gerelateerde waarden, is er een uitgebreidere beschrijving?
De logging zegt nu:
[ Voor 26% gewijzigd door liquid_ice op 18-10-2024 20:02 ]
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Ik heb een tijd terug de Itho non-CVE wifi module aangeschaft en wil deze nu eindelijk eens gaan aansluiten op mijn HRU 350. Als ik het goed begrijp moet ik deze op de RJ-45 aansluiting van de WTW aansluiten. Ik heb even gekeken en die is aanwezig onder COM. Maar ik las in het topic ook dat je niet zomaar iets kunt aansluiten op die poort, omdat er dan dingen stuk kunnen gaan. Dus mijn vraag is vooral voor de zekerheid:
Kan ik de wifi module op de RJ-45 van de WTW aansluiten?
"The fastest code, is the code that is never called."
Zolang het de wifi-module is en geen netwerkswitchPrimal schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:28:
Ik heb een tijd terug de Itho non-CVE wifi module aangeschaft en wil deze nu eindelijk eens gaan aansluiten op mijn HRU 350. Als ik het goed begrijp moet ik deze op de RJ-45 aansluiting van de WTW aansluiten. Ik heb even gekeken en die is aanwezig onder COM. Maar ik las in het topic ook dat je niet zomaar iets kunt aansluiten op die poort, omdat er dan dingen stuk kunnen gaan. Dus mijn vraag is vooral voor de zekerheid:
Ik heb in de nieuwbouwwoning ook een HRU 300 ECO en ben aan de slag met de wifi module van Arjan.
Ook hier is de bypass-klep een aantal nachten geopend omdat de temperatuur (Tdes, waarde 5) op de standaardwaarde van 18 C stond. Deze staat nu op 21. Wat mij hierbij ook opviel is dat de drie van de vijf temperatuursensoren constant zijn en niet updaten. Dus ook even met de servicetool de HRU uitgelezen om e.e.a. uit te sluiten:
Sensoren Twaste en Toutside rapporteren constant 10 *C ongeacht de buitentemperatuur. Sensor Tsupply rapporteert constant 22 *C. Al deze sensoren (groen omcirkeld) blijven constant dezelfde waarde rapporteren en updaten niet
Betreft een:
Itho device type: HRU 300 ECO
Itho hw version: 11
Itho fw version: 10
Is dit normaal voor dit type WTW of moet ik toch een garantieverzoek indienen bij de aannemer?
Ook hier is de bypass-klep een aantal nachten geopend omdat de temperatuur (Tdes, waarde 5) op de standaardwaarde van 18 C stond. Deze staat nu op 21. Wat mij hierbij ook opviel is dat de drie van de vijf temperatuursensoren constant zijn en niet updaten. Dus ook even met de servicetool de HRU uitgelezen om e.e.a. uit te sluiten:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Sensoren Twaste en Toutside rapporteren constant 10 *C ongeacht de buitentemperatuur. Sensor Tsupply rapporteert constant 22 *C. Al deze sensoren (groen omcirkeld) blijven constant dezelfde waarde rapporteren en updaten niet
Betreft een:
Is dit normaal voor dit type WTW of moet ik toch een garantieverzoek indienen bij de aannemer?
[ Voor 9% gewijzigd door Ljfsipke op 20-10-2024 22:21 ]
Is hier ook het geval... Volgens mij missen die sensoren gewoon en staat het de basis werking niet in de weg. Maar misschien weten anderen het fijne ervan.Ljfsipke schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:19:
Ik heb in de nieuwbouwwoning ook een HRU 300 ECO en ben aan de slag met de wifi module van Arjan.
***members only***
Betreft een:
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Precies hetzelfde hier. Ik denk dat niet gebruikt worden.Ljfsipke schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:19:
***members only***
Betreft een:
Dit deel van je log gaat over begin dit jaar, toch? Dus wellicht werkt je CO2 regeling nu gewoon prima.liquid_ice schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:29:
Als je niet weet wat het doet of wat je ermee wilt doen, samen met het feit dat het activeren ervan op de debug pagina staat... ik zou zeggen; volmondig neeliquid_ice schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:29:
[...]
De logging zegt nu:
Hi all!
Heeft iemand de set van Arjen al werkend met een HRU400?
Ik wil de ventilatie eigenlijk via Home Assistant aan gaan sturen. Dus ben opzoek naar een manier om op het systeem in te haken.
Die twee CO2 kastjes die er bij zitten geven een irritante frequentie en ik heb het gevoel dat het allemaal wat slimmer kan.
Thanks!
Ik wil de ventilatie eigenlijk via Home Assistant aan gaan sturen. Dus ben opzoek naar een manier om op het systeem in te haken.
Die twee CO2 kastjes die er bij zitten geven een irritante frequentie en ik heb het gevoel dat het allemaal wat slimmer kan.
Thanks!
Ik had ook dat alle CO2 meters (deze units) een hoge pieptoon maakten elke ~seconde of zo, vooral erg vervelend in de slaapkamer.Roewlerd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:07:
..
...
Toen ik het melde bij de servicedesk kreeg ik te horen dat ze dat nou eenmaal doen, maar er was laatst een monteur langs voor iets anders en heeft geregeld dat ze allemaal vervangen werden. Je zou dus kunnen proberen bij de helpdesk, maar misschien dat je een beetje moet aandringen.
De HRU400 is niet aan te sturen met de add-on van Arjan. Ik heb zelf ook een HRU400 en stuur hem aan via de MODBUS poort. Ik heb hier zelf een aansturing voor gemaakt doormiddel van een ESP32 waar ESPHome op draait. In dit topic is hier meer informatie over te vinden: Welke connector modbus rs485 op wtwRoewlerd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:07:
Hi all!
Thanks!
Hier hebben we ook last van die irritante pieptoon. Na enig aandringen komen ze deze week beide RFT-CO2 sensoren vervangen. Ben benieuwd of het hiermee opgelost is, want zeker in de slaapkamer is het om gek van te worden.Inviscid schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:16:
[...]
Ik had ook dat alle CO2 meters (deze units) een hoge pieptoon maakten elke ~seconde of zo, vooral erg vervelend in de slaapkamer.
Toen ik het melde bij de servicedesk kreeg ik te horen dat ze dat nou eenmaal doen, maar er was laatst een monteur langs voor iets anders en heeft geregeld dat ze allemaal vervangen werden. Je zou dus kunnen proberen bij de helpdesk, maar misschien dat je een beetje moet aandringen.
Moet de WTW ook uitgeschakeld worden voordat je de add-on op de RJ-45 poort (Itho HRU 350) aansluit?janbrede schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:47:
[...]
Zolang het de wifi-module is en geen netwerkswitch. Het is nl. een I²C-bus en geen ethernetpoort.
.edit: het stond voor de non-cve add-on niet expliciet vermeld in de handleiding, maar voor de cve add-on wel. Vandaar de vraag. Maar ik heb 'm aangesloten, opgelost.
[ Voor 22% gewijzigd door Primal op 22-10-2024 21:18 ]
Heb je mogelijk nog voortgang geboekt en een Yaml file beschikbaar om mee te testen?n0d3 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:43:
[...]
Ik wil op den duur wel wat effort steken in dat itho esphome projectje om te kijken of ik dat op een net iets hoger niveautje krijg; maar goed, dan kan nog maanden durenen volgens mij gebruikte de autheur het zelf, dus zou moeten werken. Ik liep toen vast op de sht30x en heb het toen daar even bij gelaten.
Ik wil je niet teleurstellen maar alle CO2 sensoren van Itho hebben ditLjfsipke schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:02:
[...]
Hier hebben we ook last van die irritante pieptoon. Na enig aandringen komen ze deze week beide RFT-CO2 sensoren vervangen. Ben benieuwd of het hiermee opgelost is, want zeker in de slaapkamer is het om gek van te worden.
Hoi.
Lijkt me ook niet nodig voor de non-cve, want het is een extern device. Dat ligt anders voor de cve, die komt op de print in de Itho en daarvoor moet de Itho open. Dan is het wel verstandig om die eerst stroomloos te makenPrimal schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:34:
[...]
Moet de WTW ook uitgeschakeld worden voordat je de add-on op de RJ-45 poort (Itho HRU 350) aansluit?
.edit: het stond voor de non-cve add-on niet expliciet vermeld in de handleiding, maar voor de cve add-on wel. Vandaar de vraag. Maar ik heb 'm aangesloten, opgelost.
Ik had er al over gelezen in dit topic (en een ander) dat de HRU350 traag reageert op verhoging van de CO2 en dat ook nog eens pas begint vanaf een significant hogere waarde dan door mij ingesteld (600ppm). Bij wat testen kom ik tot de conclusie dat ie pas rond de 1200ppm het toerental stapsgewijs gaat verhogen. Dat is best gek want volgens deskundigen worden waarden boven de 800ppm gekoppeld aan een matige luchtkwaliteit. Pas na ca. 10 minuten zat de WTW op een hoog genoeg toerental om de CO2 af te voeren.
Ik weet dat er home automation mogelijkheden zijn, maar die werken buiten de standaard functie van de HRU om. Dat is voor mij nu even 2e keus. Ik vroeg me een paar dingen af:
Ik weet dat er home automation mogelijkheden zijn, maar die werken buiten de standaard functie van de HRU om. Dat is voor mij nu even 2e keus. Ik vroeg me een paar dingen af:
- Zijn er mogelijkheden zijn, binnen de settings van de HRU350, om het systeem sneller te laten reageren op verhoging van de ppm?
- @arjenhiemstra Als ik de CO2 sensoren als virtuele remote op de non-cve add-on aansluit, zou het dan mogelijk zijn om de waarden van de CO2 sensoren te onderscheppen en standaard met een bepaalde waarde kunstmatig te verhogen? Zie je daar mogelijkheden voor in de software?
[ Voor 17% gewijzigd door Primal op 24-10-2024 01:58 ]
Mij is precies hetzelfde opgevallen, de waarde moet echt bizar hoog zijn voordat de unit reageert - ook ik heb de waardes verlaagd in de instellingen maar dit lijkt niets te veranderen.Primal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:39:
Ik had er al over gelezen in dit topic (en een ander) dat de HRU350 traag reageert op verhoging van de CO2 en dat ook nog eens pas begint vanaf een significant hogere waarde dan door mij ingesteld (600ppm). Bij wat testen kom ik tot de conclusie dat ie pas rond de 1200ppm het toerental stapsgewijs gaat verhogen. Dat is best gek want volgens deskundigen worden waarden boven de 800ppm gekoppeld aan een matige luchtkwaliteit. Pas na ca. 10 minuten zat de WTW op een hoog genoeg toerental om de CO2 af te voeren.
- Zijn er mogelijkheden zijn, binnen de settings van de HRU350, om het systeem sneller te laten reageren op verhoging van de ppm?
- @arjenhiemstra Als ik de CO2 sensoren als virtuele remote op de non-cve add-on aansluit, zou het dan mogelijk zijn om de waarden van de CO2 sensoren te onderscheppen en standaard met een bepaalde waarde kunstmatig te verhogen? Zie je daar mogelijkheden voor in de software?
Op dit moment zit het CO2 commando niet de in firmware maar het moet zeker mogelijk zijn. Ik zal kijken wat ervoor nodig is om dit erin te krijgen.Primal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:39:
[...]
• @arjenhiemstra Als ik de CO2 sensoren als virtuele remote op de non-cve add-on aansluit, zou het dan mogelijk zijn om de waarden van de CO2 sensoren te onderscheppen en standaard met een bepaalde waarde kunstmatig te verhogen? Zie je daar mogelijkheden voor in de software?
[/list]
Als je dit voor elkaar kunt krijgen zou dit echt super zijn!arjenhiemstra schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:44:
[...]
Op dit moment zit het CO2 commando niet de in firmware maar het moet zeker mogelijk zijn. Ik zal kijken wat ervoor nodig is om dit erin te krijgen.
Ging het dan om de settings 99 en 100?joon schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:47:
[...]
Mij is precies hetzelfde opgevallen, de waarde moet echt bizar hoog zijn voordat de unit reageert - ook ik heb de waardes verlaagd in de instellingen maar dit lijkt niets te veranderen.
/f/image/bdFZLlEfjRKxulwpeWtjM8Rt.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ze met 200 verlaagd en ben benieuwd.
[ Voor 3% gewijzigd door Onl1ne1373 op 24-10-2024 14:32 ]
In mijn geval ging het inderdaad om die settings en die lijken weinig/niets te doen ... Op de HRU350 zijn dat voor zover ik kan zien de enige instellingen die gerelateerd zijn aan CO2 management.Onl1ne1373 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
Ging het dan om de settings 99 en 100?
[Afbeelding]
En de nieuwe die piepen niet ? want wat je zegt het is een vervelende toon.Inviscid schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:16:
[...]
Ik had ook dat alle CO2 meters (deze units) een hoge pieptoon maakten elke ~seconde of zo, vooral erg vervelend in de slaapkamer.
Yes, deze heb ik inderdaad verlaagd ze staan beide op het minimum en de unit doet helemaal niets met waardes boven de 1000ppm.Onl1ne1373 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
Ging het dan om de settings 99 en 100?
[Afbeelding]
Mijn WTW betreft overigens ook een HRU350
[ Voor 10% gewijzigd door joon op 24-10-2024 19:56 ]
HRU350 met welke CO2 meter? Bij de qualtyflow (demandflow?) met HRU350 kun je per ruimte de gewenste max CO2 (voor de comfort of eco stand) instellen, dit werkt heel aardig.joon schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:54:
[...]
Yes, deze heb ik inderdaad verlaagd ze staan beide op het minimum en de unit doet helemaal niets met waardes boven de 1000ppm.
Mijn WTW betreft overigens ook een HRU350
Gaan Poor/GoodQuality (ppm) wel over CO2? De bandbreedte van 0-65535 is heel onlogisch.
/f/image/gLvCaPfh5BVKKqgrtvoD0os0.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de module en de HRU 300 vandaag geïnstalleerd dus sommige zaken zijn nog wat nieuw, hoe zet je de HRU300 in learn mode?Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:09:
[...]
De RF connectie probeer ik inderdaad in te stellen, maar als ik op de join knop druk, gebeurt er niets.
Het lijkt alsof er geen connectie oid gemaakt wordt.
(Dit terwijl de HRU300 in learn mode staat)
Via het schermpje op de HRU zelf kan je 1x op de "V" toets drukken (indien schermpje donker is, 2x drukken), dan pijltje omhoog zodat rechtsboven soort wifi icoontje gaat knipperen.mbuts schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:35:
[...]
Ik heb de module en de HRU 300 vandaag geïnstalleerd dus sommige zaken zijn nog wat nieuw, hoe zet je de HRU300 in learn mode?
Als het goed is, staat daar dan ook "learn" in het schermpje, als je dan nogmaals op "V" knop drukt, gaat ie voor 3min (?) in learning mode
Ik krijg idd nu in het scherm learn, moet ik dan bij RF device setup pagina op learn/leave mode klikken en pairen ze dan?Chrisiesmit93 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
Via het schermpje op de HRU zelf kan je 1x op de "V" toets drukken (indien schermpje donker is, 2x drukken), dan pijltje omhoog zodat rechtsboven soort wifi icoontje gaat knipperen.
Als het goed is, staat daar dan ook "learn" in het schermpje, als je dan nogmaals op "V" knop drukt, gaat ie voor 3min (?) in learning mode
Ik vermoed dat die range een foutje is bij het ophalen van de info, bij mijn HRU350 ziet het er zo uit:Guidooow schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:19:
[...]
HRU350 met welke CO2 meter? Bij de qualtyflow (demandflow?) met HRU350 kun je per ruimte de gewenste max CO2 (voor de comfort of eco stand) instellen, dit werkt heel aardig.
Gaan Poor/GoodQuality (ppm) wel over CO2? De bandbreedte van 0-65535 is heel onlogisch.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/X3VI6xv5v6XSaczYYPeMK1jt.png?f=user_large)
Op basis van testen lijken die waardes niet meegenomen te worden in het gedrag van het systeem bij een toename van CO2.
Yes klopt inderdaadmbuts schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:45:
[...]
Ik krijg idd nu in het scherm learn, moet ik dan bij RF device setup pagina op learn/leave mode klikken en pairen ze dan?
Op de RF pagina een remote op send instellen, daarna krijg je blauwe knopjes achter die remote met oa. een join knop. Daar klik je op om die remote aan je HRU te joinen.mbuts schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:45:
[...]
Ik krijg idd nu in het scherm learn, moet ik dan bij RF device setup pagina op learn/leave mode klikken en pairen ze dan?
Zoals dit voorbeeld:
/f/image/gErTuZCZ189XO3dWlZEypWji.png?f=fotoalbum_large)
Excuus! Ik heb dus een HRU300, was blijkbaar niet helemaal bij de les. Deze settings heb ik helaas niet.Guidooow schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:19:
[...]
HRU350 met welke CO2 meter? Bij de qualtyflow (demandflow?) met HRU350 kun je per ruimte de gewenste max CO2 (voor de comfort of eco stand) instellen, dit werkt heel aardig.
[Afbeelding]
Heb een rft-c02 aan de wtw gekoppeld(niet aan de addon).
De instellingen die ik heb zijn:
MinimumVentilationCO2 (%) - 30
GoodQuality (ppm) - 600
PoorQuality (ppm) - 900
[ Voor 8% gewijzigd door joon op 25-10-2024 08:39 ]
Met betrekking tot het lawaai die de co2 sensoren maken, als je kan solderen is het op te lossen: paperclipke in "Itho daalderop RFT-CO2 coil whine & oplossing?"
Het probleem was dat de communicatie weg viel tussen het scherm en de HRU 300 (led op scherm werd na een tijdje ook constant rood en handleiding gaf aan dat communicatie weg was) .arjenhiemstra schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:21:
[...]
Op de RF pagina een remote op send instellen, daarna krijg je blauwe knopjes achter die remote met oa. een join knop. Daar klik je op om die remote aan je HRU te joinen.
Zoals dit voorbeeld:
[Afbeelding]
Na de HRU uit te hebben gezet, stekkers opnieuw aangesloten, HRU aangezet en precies de zelfde stappen te hebben gedaan werkt het joinen nu wel.
Nu even kijken hoe ik alles vanuit HA bestuur, MQTT werkt, met MQTT explorer zie ik de berichten maar moet even kijken hoe ik dit toevoeg aan HA . (tot nu toe heb ik alleen ESPhome met API gebruikt en nog geen MQTT)
MQTT is nu ook gelukt, bedankt voor alle hulp!
Goeiemiddag
Ik heb een tijdje terug de non-CVE addon aangekocht voor onze WPU-3L 4th generation.
We hebben zonnepanelen en binnenkort zullen wij moeten overschakelen op een digitale meter. Ik zou willen dat het water in het vat (type SVV150H) overdag opwarmt i.p.v. 's snachts. Zo wordt er energie verbruikt terwijl ze geproduceerd wordt, wat uiteindelijk ook de bedoeling is als je een digitale meter hebt.
Al verschillende keren gebeld naar Itho voor deze vraag, maar ik krijg daar geen antwoord. Ze bellen mij niet terug.
Is dat iets dat ik kan instellen met deze addon? Of ben ik verplicht om te blijven aankloppen en tijd te steken in deze (klote)firma?
PS: Itho-daalderop was niet mijn keuze, maar zat in het totaalpakket van onze passiefwoning...
Ik heb een tijdje terug de non-CVE addon aangekocht voor onze WPU-3L 4th generation.
We hebben zonnepanelen en binnenkort zullen wij moeten overschakelen op een digitale meter. Ik zou willen dat het water in het vat (type SVV150H) overdag opwarmt i.p.v. 's snachts. Zo wordt er energie verbruikt terwijl ze geproduceerd wordt, wat uiteindelijk ook de bedoeling is als je een digitale meter hebt.
Al verschillende keren gebeld naar Itho voor deze vraag, maar ik krijg daar geen antwoord. Ze bellen mij niet terug.
Is dat iets dat ik kan instellen met deze addon? Of ben ik verplicht om te blijven aankloppen en tijd te steken in deze (klote)firma?
PS: Itho-daalderop was niet mijn keuze, maar zat in het totaalpakket van onze passiefwoning...
Ik heb een WPU van de 5de generatie (met CVE add-on print) en je kan eco mode uitzetten op de thermostaat en dan warmt het water op zodra de temperatuur in de boiler voldoende laag is, dus ook overdag
[b]GTCG schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:42:[/bn ]
Goeiemiddag
Het is ook op de meeste thermostaten gewoon te programmeren. Welke thermostaat heb je ? Een spider ?GTCG schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:42:
Goeiemiddag
Van eco naar comfort betekend inderdaad gewoon opwarmen zodra het vat onder een drempelwaarde komt ongeacht het tijdstip. Maar je kan dus ook een dagelijks tijdstip programmeren waarop hij dan sowieso naar zijn setpoints gaat opwarmen.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 25-10-2024 15:18 ]
Het is inderdaad een spider. Ik ben er ondertussen al op uitgekomen dat ik effectief zelf het uur kan instellen waarop het vat mag opgewarmd worden via een "verborgen" menu. Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148524GeeMoney schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Het is ook op de meeste thermostaten gewoon te programmeren. Welke thermostaat heb je ? Een spider ?
Van eco naar comfort betekend inderdaad gewoon opwarmen zodra het vat onder een drempelwaarde komt ongeacht het tijdstip. Maar je kan dus ook een dagelijks tijdstip programmeren waarop hij dan sowieso naar zijn setpoints gaat opwarmen.
En inderdaad, eco-stand speelt hier ook een belangrijke rol in.
Blij werd ik toen ik de module binnenkreeg en zag wat ik ermee kon....zou kunnen doen. Want chagrijnig wordt ik ervan dat mijn nieuwe Itho's CVE-S het (blijkbaar) bekende gesputter/diesel geluid maakt. Ja, het ding staat op zolder en bij flink wat toeren overstemd dat, maar ik haat sputters en kraakjes en dat hoort gewoon niet.
Omdat hier toch veruit de meeste gebruikers zitten van een Itho's ben toch nieuwsgierig of er gewoon veel maandagochtend exemplaren in omloop zijn (en het eigenlijk gewoon een defect is) en je vol moet houden tot er een stil exemplaar bij zit of dat je dit geluid gewoon op de koop toe moet nemen en dit het water is wat je bij de wijn moet doen om gebruik te kunnen maken van de module van Arjen.
kantje offtopic dus reageren via PM kan ook.
Omdat hier toch veruit de meeste gebruikers zitten van een Itho's ben toch nieuwsgierig of er gewoon veel maandagochtend exemplaren in omloop zijn (en het eigenlijk gewoon een defect is) en je vol moet houden tot er een stil exemplaar bij zit of dat je dit geluid gewoon op de koop toe moet nemen en dit het water is wat je bij de wijn moet doen om gebruik te kunnen maken van de module van Arjen.
kantje offtopic dus reageren via PM kan ook.
Wat schaamteloze zelfpromotie, maar inmiddels zitten we op release 1.3 met veel verbeteringen van @-Miura- voor vertalingen, code cleanups en nieuwe sensors die aangemaakt worden.smesjz schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:52:
Aangezien toch veel mensen hier Home Assistant gebruiken. Ik heb momenteel mijn sensors voor WPU, Autotemp, HRU en CO2 allemaal via YAML geconfigureerd en onder gebracht in een "package" .
Het is best bewerkelijk geweest om alle sensors aan te maken en ik wilde iets makkelijkers maken door alles vanuit een (custom) integratie via Home Assistant UX te doen. Volgens mij bestaat zoiets nog niet.
*knip*
Code staat op Github maar zal t.z.t. de link delen als het beter getest is. Idee is om dit beschikbaar te stellen via HACS zodat er geen YAML geknutsel nodig is als het gecombineerd wordt met de auto-discovery.
Zie https://github.com/jasperslits/haithowifi/tree/v1.3 voor een lijst met sensors die aangemaakt per device type (HRU, CVE, WPU en Autotemp).
Het idee blijft nog steeds dat dit overbodig wordt als alle sensors via auto-discovery binnen komt vanuit de WiFi add-on, maar tot die tijd scheelt dit een hoop handmatige configuratie.
@arjenhiemstra Gewoon uit nieuwsgierigheid hoorarjenhiemstra schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:44:
[...]
Op dit moment zit het CO2 commando niet de in firmware maar het moet zeker mogelijk zijn. Ik zal kijken wat ervoor nodig is om dit erin te krijgen.
Was er dit weekend al even mee begonnen, uit nieuwsgierigheidPrimal schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:14:
[...]
@arjenhiemstra Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor: heb je enige referentie wanneer je hier aan zou kunnen werken?
:strip_exif()/f/image/8YWK5LhDeYYoDgw3PyYGEY6m.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt de i2c bus op te gaan voor de CO2 waarde (in dit geval 700ppm)
code:
1
2
3
4
5
| [ I2C addr ][ I2C command ][len ][ CO2 val ][ CRC] CVE: {0x00, 0x62, 0x92, 0x98, 0x01, 0x02, 0x02, 0xBC, 0xFF}; DemandFlow: {0x00, 0x60, 0x92, 0x98, 0x01, 0x02, 0x02, 0xBC, 0xFF}; |
Dat is nagenoeg gelijk aan wat via RF gecommuniceerd wordt vanaf de RFT-CO2. Het eerst byte (0x00) is een general call i2c adres (broadcast), het tweede 0x62, 0x60 waarschijnlijk het source adres van de co2 module. Het gekke is alleen dat het beide gevallen dezelfde module is, alleen in een ander apparaat (CVE vs DemandFlow)
Ik moet nog wel even verder spitten of de CO2 module zich aanmeld bij de itho en of het ook mogelijk is om speed commando's te versturen. In de itho servicetool staat er namelijk wel zoiets genoemd.
Tof!arjenhiemstra schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Was er dit weekend al even mee begonnen, uit nieuwsgierigheid![]()
![]()
[Afbeelding]
Dit lijkt de i2c bus op te gaan voor de CO2 waarde (in dit geval 700ppm)
code:
1 2 3 4 5 [ I2C addr ][ I2C command ][len ][ CO2 val ][ CRC] CVE: {0x00, 0x62, 0x92, 0x98, 0x01, 0x02, 0x02, 0xBC, 0xFF}; DemandFlow: {0x00, 0x60, 0x92, 0x98, 0x01, 0x02, 0x02, 0xBC, 0xFF};
Dat is nagenoeg gelijk aan wat via RF gecommuniceerd wordt vanaf de RFT-CO2. Het eerst byte (0x00) is een general call i2c adres (broadcast), het tweede 0x62, 0x60 waarschijnlijk het source adres van de co2 module. Het gekke is alleen dat het beide gevallen dezelfde module is, alleen in een ander apparaat (CVE vs DemandFlow)
Ik moet nog wel even verder spitten of de CO2 module zich aanmeld bij de itho en of het ook mogelijk is om speed commando's te versturen. In de itho servicetool staat er namelijk wel zoiets genoemd.
Ik had even aangenomen dat de HRU de sensor data agregeert en op basis daarvan het toerental bijstelt. Maar dat werkt dus misschien toch anders.
Als er geen speed commando's verstuurd kunnen worden, dan is het misschien wel mogelijk om de ppm die van de sensor komt kunstmatig met een in te stellen waarde te verhogen in de add-on? En dan misschien vanaf een in te stellen drempelwaarde. Dus bijv. indien sensor_ppm > 800 dan sensor_ppm + 300.
Btw. ik gebruik de ventilatie sensor RFT CO2 (04-00045): https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00045.
[ Voor 3% gewijzigd door Primal op 29-10-2024 21:48 ]
CO2 => 1298 in Ramses-II: op de i2c bus wordt dat 0x9298 (MSB altijd gezet = +0x8000)arjenhiemstra schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
code:
1 2 3 4 5 [ I2C addr ][ I2C command ][len ][ CO2 val ][ CRC] CVE: {0x00, 0x62, 0x92, 0x98, 0x01, 0x02, 0x02, 0xBC, 0xFF}; DemandFlow: {0x00, 0x60, 0x92, 0x98, 0x01, 0x02, 0x02, 0xBC, 0xFF};
De rf-afstandsbediening RF15-CO2 verstuurd de gemeten CO2 waarden in een 1298 bericht, maar de WTW doet er niks mee. Het lijkt puur ter informatie. Fijn om in Home Assistant weer te geven, maar niet voor de ventilatie.
De WTW/Ventilatie reageert op "vent demand" 31E0 berichten waarin gewoon het percentage staat dat de fan moet gaan leveren. De regeling zit in dat geval dus helemaal in de RF15 afstandsbediening.
Geen idee of dat hier ook zo is, maar je zou denken van wel. Er zit ongetwijfeld "gewoon" zo'n CO2 printje/module in.
vent demand => 31E0 dat zou dus 0xB1E0 moeten zijn op de i2c bus.
Voordeel van vent demand is, dat het cumulatief werkt. Als er 5 verschillende RF15-CO2 afstandsbedieningen vent-demand sturen, dan reageert de WTW gewoon op de hoogste. Als dat hier ook zo is, dan is het makkelijk te "overrulen" door een eigen vent demand te sturen. Lager heeft dan alleen weinig zin

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 29-10-2024 21:23 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Bedankt voor de info! Zou dit gelijk zijn aan de RFT CO2 (04-00045, https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00045), die gebruik ik namelijk.vliegnerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:20:
[...]
CO2 => 1298 in Ramses-II: op de i2c bus wordt dat 0x9298 (MSB altijd gezet = +0x8000)
De rf-afstandsbediening RF15-CO2 verstuurd de gemeten CO2 waarden in een 1298 bericht, maar de WTW doet er niks mee. Het lijkt puur ter informatie. Fijn om in Home Assistant weer te geven, maar niet voor de ventilatie.
De WTW/Ventilatie reageert op "vent demand" 31E0 berichten waarin gewoon het percentage staat dat de fan moet gaan leveren. De regeling zit in dat geval dus helemaal in de RF15 afstandsbediening.
Geen idee of dat hier ook zo is, maar je zou denken van wel. Er zit ongetwijfeld "gewoon" zo'n CO2 printje/module in.
Voordeel van vent demand is, dat het cumulatief werkt. Als er 5 verschillende RF15-CO2 afstandsbedieningen vent-demand sturen, dan reageert de WTW gewoon op de hoogste. Als dat hier ook zo is, dan is het makkelijk te "overrulen" door een eigen vent demand te sturen. Lager heeft dan alleen weinig zin
Ja, het heeft dus geen zin om de 1298/CO2 berichten te manipuleren.Primal schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:50:
[...]
Bedankt voor de info! Zou dit gelijk zijn aan de RFT CO2 (04-00045, https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00045), die gebruik ik namelijk.
Een nieuwe fake RFT CO2 pairen en 31E0 berichten sturen levert het gedrag wat je wil, maar dan moet je dus wel echt zelf een regeling programmeren. Gewoon CO2 + xxx werkt niet.
Precies, het is bijna gelijk aan de RF CO2 bercichten.vliegnerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:20:
[...]
CO2 => 1298 in Ramses-II: op de i2c bus wordt dat 0x9298 (MSB altijd gezet = +0x8000)
De 31E0 kwam ik ook tegen, ik zie twee verschillende voorbij komen. 1 lijkt op een los 31E0 bericht:
code:
1
2
| [addr][src][ i2c command ][len] [ ? ][ vent?] [? ][crc] 0x00, 0x60, 0xB1, 0xE0, 0x01, 0x03, 0x00, 0x68, 0x02, 0xA1 |
de tweede op een encapsulated 31E0 bericht. Dat bericht lijkt qua start verdacht veel op een RF remote high, med, low commando.
Ik vraag mij af of dit dan het "stel vent. op dit niveau" remote commando is?
code:
1
2
3
4
5
6
| [addr][src][ i2c command ][len?] [ ? ID? ]< opcode ><len2>< ? ><vent?>< ? ><vent?>[ ? ][crc ][ ? ] 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x00, 0x02, 0x01, 0x01, 0x00, 0x01, 0x01, 0x3C, 0xAC 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x20, 0x01, 0x01, 0x01, 0x00, 0x12, 0x01, 0x0D, 0xAC 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x2E, 0x01, 0x01, 0x01, 0x00, 0x1C, 0x01, 0xF5, 0xAC 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x52, 0x01, 0x01, 0x01, 0x00, 0x2E, 0x01, 0xBF, 0xAC 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x1A, 0x01, 0x01, 0x01, 0x00, 0x0E, 0x01, 0x17, 0xAC |
Welke verstuurt de RF15-CO2 en heb je toevallig enig idee wat de data op de plekken van de ? betekenen?
De CO2 i2c module op de foto doet het mogelijk dus op een andere manier, wellicht dat het pairen hier niet nodig is, alleen een i2c aanmelding vergelijkbaar met de pwm2i2c add-on waar dit hele project mee begonnen is.vliegnerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:03:
[...]
Ja, het heeft dus geen zin om de 1298/CO2 berichten te manipuleren.
Een nieuwe fake RFT CO2 pairen en 31E0 berichten sturen levert het gedrag wat je wil, maar dan moet je dus wel echt zelf een regeling programmeren. Gewoon CO2 + xxx werkt niet.
Ik gebruik ramses_rf altijd als "Ramses-II/Airios naslagwerk":arjenhiemstra schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:53:
[...]
Precies, het is bijna gelijk aan de RF CO2 bercichten.
De 31E0 kwam ik ook tegen, ik zie twee verschillende voorbij komen. 1 lijkt op een los 31E0 bericht:
code:
1 2 [addr][src][ i2c command ][len] [ ? ][ vent?] [? ][crc] 0x00, 0x60, 0xB1, 0xE0, 0x01, 0x03, 0x00, 0x68, 0x02, 0xA1
https://github.com/zxdavb...amses_tx/parsers.py#L2241
Hiermee kun je het bovenstaande bericht wel decoderen..
Deze encapsulated zijn toch ontvangen door de RF module en worden "as-is" op de i2c bus gezet om door bijvoorbeeld de servicetool te kunnen worden weergegeven?de tweede op een encapsulated 31E0 bericht. Dat bericht lijkt qua start verdacht veel op een RF remote high, med, low commando.
Ik vraag mij af of dit dan het "stel vent. op dit niveau" remote commando is?
code:
1 2 3 4 5 6 [addr][src][ i2c command ][len?] [ ? ID? ]< opcode ><len2>< ? ><vent?>< ? ><vent?>[ ? ][crc ][ ? ] 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x00, 0x02, 0x01, 0x01, 0x00, 0x01, 0x01, 0x3C, 0xAC 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x20, 0x01, 0x01, 0x01, 0x00, 0x12, 0x01, 0x0D, 0xAC 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x2E, 0x01, 0x01, 0x01, 0x00, 0x1C, 0x01, 0xF5, 0xAC 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x52, 0x01, 0x01, 0x01, 0x00, 0x2E, 0x01, 0xBF, 0xAC 0x00, 0x82, 0xC1, 0x00, 0x01, 0x10, 0x14, 0x51, 0x13, 0x2D, 0x31, 0xE0, 0x08, 0x00, 0x00, 0x1A, 0x01, 0x01, 0x01, 0x00, 0x0E, 0x01, 0x17, 0xAC
Als je met een draadje aan het device hangt waar de CO2 meter inzit dan is het niet wat je zoekt.
Het bovenste voorbeeld uit de link hierboven is een capture van één van mijn RF15 CO2s richting mijn Orcon WTW.Welke verstuurt de RF15-CO2 en heb je toevallig enig idee wat de data op de plekken van de ? betekenen?
Voor zover de codes bekend zijn staan ze in de ramses_rf parser code.
Bedoel je met een regeling programmeren dan het gebruik van een tools als Home Automation o.i.d.? Of bedoel je dan een programmering op de CO2 sensor of de HRU350 zelf?vliegnerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:03:
[...]
Ja, het heeft dus geen zin om de 1298/CO2 berichten te manipuleren.
Nee met iets externs zoals Home Assistant/Homey oid. Want je hebt een regeling nodig, die je zal moeten programmeren oidPrimal schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:12:
[...]
Bedoel je met een regeling programmeren dan het gebruik van een tools als Home Automation o.i.d.? Of bedoel je dan een programmering op de CO2 sensor of de HRU350 zelf?
Ah ok. Wat ik tot nu toe zie aan dergelijke regeling i.c.m. de HRU350 is dat er alleen geschakeld kan worden tussen LAAG, MIDDEN, HOOG. Dat vind ik erg rudimentair. De HRU heeft zelf een ingebouwde regeling waarbij het traploos ophoogt, alleen begint die veel te laat écht te werken (1200ppm o.i.d.). Tenminste, ik neem even aan dat die regeling in de HRU zit, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat dit nog best eens in de CO2 sensor zelf kan zitten. Dus vandaar mijn vraag over manipulatie van CO2 output waarden, een kunstmatige CO2 sensor o.i.d.vliegnerd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
Nee met iets externs zoals Home Assistant/Homey oid. Want je hebt een regeling nodig, die je zal moeten programmeren oid
[ Voor 10% gewijzigd door Primal op 30-10-2024 09:41 ]
Ja, de regeling zit in de CO2 sensor. Die stuurt een commando “zoveel procent fan snelheid” naar de HRU.Primal schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:39:
[...]
Ah ok. Wat ik tot nu toe zie aan dergelijke regeling i.c.m. de HRU350 is dat er alleen geschakeld kan worden tussen LAAG, MIDDEN, HOOG. Dat vind ik erg rudimentair. De HRU heeft zelf een ingebouwde regeling waarbij het traploos ophoogt, alleen begint die veel te laat écht te werken (1200ppm o.i.d.). Tenminste, ik neem even aan dat die regeling in de HRU zit, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat dit nog best eens in de CO2 sensor zelf kan zitten. Dus vandaar mijn vraag over manipulatie van CO2 output waarden, een kunstmatige CO2 sensor o.i.d.
De HRU doet niks met de CO2 waarden en manipuleren heeft dus geen zin.
Je kan zelf de “fan procent snelheid” commando’s sturen, maar dan moet je zelf een regeling bouwen.
Aha, volgens mij begin ik het te begrijpen. Dus als ik dan meerdere CO2 sensoren heb zullen die apart hun preferente snelheid doorgeven, maar de HRU pakt dan de hoogste neem ik aan?vliegnerd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:47:
[...]
Ja, de regeling zit in de CO2 sensor. Die stuurt een commando “zoveel procent fan snelheid” naar de HRU.
Je kan zelf de “fan procent snelheid” commando’s sturen, maar dan moet je zelf een regeling bouwen.
Ja precies dat.Primal schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:50:
[...]
Aha, volgens mij begin ik het te begrijpen. Dus als ik dan meerdere CO2 sensoren heb zullen die apart hun preferente snelheid doorgeven, maar de HRU pakt dan de hoogste neem ik aan?
Mijn Orcon heeft ook nog twee zones, heeft de HRU misschien ook, maar het principe is hetzelfde.
De nieuwe zijn muisstil.LightStar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:01:
[...]
En de nieuwe die piepen niet ? want wat je zegt het is een vervelende toon.
(om extra duidelijk te zijn; ze piepen niet
[ Voor 10% gewijzigd door Inviscid op 30-10-2024 14:07 ]
Super dan ga ik er een telefoontje gaan plegen om ze te vervangen...Inviscid schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:06:
[...]
De nieuwe zijn muisstil.
(om extra duidelijk te zijn; ze piepen niet)
Die van mij piepen ook. Contacteer je IthoDaalderop of via de winkel waar je het gekocht hebt?LightStar schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:15:
[...]
Super dan ga ik er een telefoontje gaan plegen om ze te vervangen...
Ga het eerst via de partij proberen welke het heeft geïnstalleerd, als we daar er niet mee uitkomen dan naar IthoDaalderopPrimal schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:57:
[...]
Die van mij piepen ook. Contacteer je IthoDaalderop of via de winkel waar je het gekocht hebt?
@arjenhiemstra misschien is dit ook jouw bevinding? In dat geval zou het toevoegen van een commando in de API om de "requested fan speed" te zetten voldoende zijn om van buitenaf zelf een traploze regeling op te zetten o.b.v. de hoogste gemeten CO2 waarde (opvragen via API).vliegnerd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:47:
[...]
Ja, de regeling zit in de CO2 sensor. Die stuurt een commando “zoveel procent fan snelheid” naar de HRU.
Ik zie hier veel info over de CO2 sensor van Itho, misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb de sensor van itho uit elkaar gehaald en het lijkt een MH-Z14A of B te zijn van het merk Winsen. Er zit een header op de print om de sensor aan te sluiten (in mijn geval op DemandFlow). De header zit op de pinnen 1,3,5,7. Zie foto
:strip_exif()/f/image/gcTR99RAvMWOXAjZJDFx9LH4.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de datasheet zijn pin 1 en 3 voor 5V en GND en pin 5 en 7 NC, zie onderstaand screenshot.
/f/image/4lRkghIEVX6Un66o1tiPPoX2.png?f=fotoalbum_large)
Itho gebruikt pinnen 5 2n 7 terwijl deze volgens de datasheet NC zijn. Als ik meet staat er een spanning van 2.3V op beide pinnen als ik op pin 1 en 3 aansluit op 5V en GND. Er knippert ook een rood ledje in de sensor.
PWM output op pin 6 lijkt wel te werken maar ik zou het liefst de sensor 1:1 willen gebruiken zonder bedrading ter veranderen of te solderen aan de sensor voor mijn project (vervanger voor Demandflow).
Weet iemand hoe dit zit?
Ik heb de sensor van itho uit elkaar gehaald en het lijkt een MH-Z14A of B te zijn van het merk Winsen. Er zit een header op de print om de sensor aan te sluiten (in mijn geval op DemandFlow). De header zit op de pinnen 1,3,5,7. Zie foto
:strip_exif()/f/image/gcTR99RAvMWOXAjZJDFx9LH4.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de datasheet zijn pin 1 en 3 voor 5V en GND en pin 5 en 7 NC, zie onderstaand screenshot.
/f/image/4lRkghIEVX6Un66o1tiPPoX2.png?f=fotoalbum_large)
Itho gebruikt pinnen 5 2n 7 terwijl deze volgens de datasheet NC zijn. Als ik meet staat er een spanning van 2.3V op beide pinnen als ik op pin 1 en 3 aansluit op 5V en GND. Er knippert ook een rood ledje in de sensor.
PWM output op pin 6 lijkt wel te werken maar ik zou het liefst de sensor 1:1 willen gebruiken zonder bedrading ter veranderen of te solderen aan de sensor voor mijn project (vervanger voor Demandflow).
Weet iemand hoe dit zit?
Hmmmm ... zo te zien zijn er verschillende CO2 sensoren van Itho in omloop, daar was ik niet van bewust. Ik heb in ieder geval een andere.__Peter__ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:31:
Ik zie hier veel info over de CO2 sensor van Itho, misschien dat iemand mij kan helpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand hoe dit zit?
Wordt jouw sensor aangesloten op een opsteek printje van Itho (zoals bij mij)? Het lijkt erop dat deze opsteekprint de sensor uitlezing omzet naar een (ander) communicatie protocol, ik vermoed I2C. Kan je wat delen over het type sensor wat jij hebt zoals foto of de aansluitingen?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Primal schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
Hmmmm ... zo te zien zijn er verschillende CO2 sensoren van Itho in omloop, daar was ik niet van bewust. Ik heb in ieder geval een andere.
Dit is de sensor die ik heb (RFT CO2): https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00045. Dit is dus een standalone product dat draadloos communiceert met de HRU.__Peter__ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:43:
Wordt jouw sensor aangesloten op een opsteek printje van Itho (zoals bij mij)? Het lijkt erop dat deze opsteekprint de sensor uitlezing omzet naar een (ander) communicatie protocol, ik vermoed I2C. Kan je wat delen over het type sensor wat jij hebt zoals foto of de aansluitingen?
Alvast bedankt
[...]
Ja, zowel de interne CO2 sensor (ihgv Optima Inside en de DemandFlow) of RF sensor (RFT-CO2) sturen CO2 waarde berichten en 0x31E0 berichten. Van die laatste probeer ik nu te achterhalen of de I2C encapsulated variant de itho kan besturen. De RF variant zal alleen werken na het joinen van een remote, dit is wat lastiger om dat dit bidirectioneel moet.Primal schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:34:
[...]
@arjenhiemstra misschien is dit ook jouw bevinding? In dat geval zou het toevoegen van een commando in de API om de "requested fan speed" te zetten voldoende zijn om van buitenaf zelf een traploze regeling op te zetten o.b.v. de hoogste gemeten CO2 waarde (opvragen via API).
De interne variant praat over de I2C bus, het lijkt erop dat het bordje zich kenbaar maakt aan de itho hoofdprint en dat die vervolgens in een reply aangeeft op welk I2C adres het CO2 bordje moet communiceren.Dat lijkt heel erg op de manier waarop de PWM add-on van itho werkt die al in de add-on firmware zit.
Ik probeer nu het eea in wat test code te vatten om te kijken of ik de CVE of DemandFlow kan laten reageren op dit stukje code.
arjenhiemstra schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:13:
[...]
Ja, zowel de interne CO2 sensor (ihgv Optima Inside en de DemandFlow) of RF sensor (RFT-CO2) sturen CO2 waarde berichten en 0x31E0 berichten. Van die laatste probeer ik nu te achterhalen of de I2C encapsulated variant de itho kan besturen. De RF variant zal alleen werken na het joinen van een remote, dit is wat lastiger om dat dit bidirectioneel moet.
De interne variant praat over de I2C bus, het lijkt erop dat het bordje zich kenbaar maakt aan de itho hoofdprint en dat die vervolgens in een reply aangeeft op welk I2C adres het CO2 bordje moet communiceren.Dat lijkt heel erg op de manier waarop de PWM add-on van itho werkt die al in de add-on firmware zit.
Ik probeer nu het eea in wat test code te vatten om te kijken of ik de CVE of DemandFlow kan laten reageren op dit stukje code.
Berichten 0x31E0 werken allemaal goed met RFCO2 - HRU350.arjenhiemstra schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:13:
[...]
Ja, zowel de interne CO2 sensor (ihgv Optima Inside en de DemandFlow) of RF sensor (RFT-CO2) sturen CO2 waarde berichten en 0x31E0 berichten.
.....
De RF variant zal alleen werken na het joinen van een remote, dit is wat lastiger om dat dit bidirectioneel moet.
Zie Code on zelfstandig CC1101+ESPD1mini:
:strip_exif()/f/image/OjBrwHqwUvqrHqBTppkv0C80.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lhPCz1uHurfvcsMZURRl0HQZ.jpg?f=user_large)
En resultaat:
:strip_exif()/f/image/jdvipAZXAfoVvCAOPjr5fb8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het makkelijk is om Berichten 0x31E0 te activeren op IthoWifi-API ook.
[ Voor 24% gewijzigd door SaEnSa op 01-11-2024 01:01 ]
Dit gaat om een bestaande en aan de itho gejoinde remote neem ik aan?SaEnSa schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:46:
[...]
Berichten 0x31E0 werken allemaal goed met RFT-CO2 - HRU350.
Zie Code on zelfstandig CC1101+ESPD1mini:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En resultaat:![]()
[Afbeelding]
Ik denk dat het makkelijk is om Berichten 0x31E0 te activeren op IthoWifi-API ook.
Ja, je moet de remote registreren en Itho op auto zetten.arjenhiemstra schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 00:33:
[...]
Dit gaat om een bestaande en aan de itho gejoinde remote neem ik aan?
Dat betekend dat we alleen het join proces moeten implementeren zodat de itho deze commando's accepteert zonder dat er een echte CO2 remote aanwezig is. Daarna moet het dus mogelijk zijn om ook de HRU traploos te sturen zonder dat je daadwerkelijk een RFT CO2 nodig hebt! lijkt het, nice!!SaEnSa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 00:42:
[...]
Ja, je moet de remote registreren en Itho op auto zetten.
Nog makkelijker: ik heb het adres van Virtual Remote van je IthoWifi gebruikt...arjenhiemstra schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 01:13:
[...]
Dat betekend dat we alleen het join proces moeten implementeren zodat de itho deze commando's accepteert zonder dat er een echte CO2 remote aanwezig is. Daarna moet het dus mogelijk zijn om ook de HRU traploos te sturen zonder dat je daadwerkelijk een RFT CO2 nodig hebt! lijkt het, nice!!
Goedemorgen! Ben momenteel aan het eind van een grote renovatie, waarbij ik (C+) ventilatie heb aangebracht in een bestaand huis. Afgelopen woensdag is dit systeem tot leven gekomen.
Daarbij heb ik de CVE module van Arjen / NRGWatch geplaatst. Via MQTT is deze gekoppeld aan mijn Home Assistant systeem. Ik heb een CVE-Silent High Powered (468m3/u, en 75watt vermogen. De NRG module bleek direct al erg nuttig, want ik heb het nominale vermogen bij een RH detectie verlaagt. Het apparaat had toch al te veel capaciteit voor onze behoefte en maakte veel lawaai.
Tot gisteren detecteerde de CO2 module tussen de 700 en 850 PPM, en volgde de set point van de fan mooi de kwaliteit van de lucht. Even voor vieren zag ik een onverwachte daling in de CO2 PPM. Sindsdiens draait de fan altijd minimaal (rond de 1100rpm), muv van de 30 minuten spin up bij hoge luchtvochtigheid.
:strip_exif()/f/image/DWtkDat8fk4TMvBgO0ULQQpr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FQ3nZ6vJy0f7cbxfuBYPt5OT.jpg?f=fotoalbum_large)
De CO2 PPM en RH bewegen bij deze setpoint wel nog altijd omlaag (pieken bij koken en douchen daargelaten) neer, het lijkt er dus niet op dat de sensor stuk is. Ik denk dat de lucht nu gemiddeld “schoner” is dan de minimale stand in auto.
Ik heb de minimale stand voor auto in Itho settings aangepast naar 1%
Heeft iemand dit eerder gezien? Enig idee waar dit van kan komen?
Daarbij heb ik de CVE module van Arjen / NRGWatch geplaatst. Via MQTT is deze gekoppeld aan mijn Home Assistant systeem. Ik heb een CVE-Silent High Powered (468m3/u, en 75watt vermogen. De NRG module bleek direct al erg nuttig, want ik heb het nominale vermogen bij een RH detectie verlaagt. Het apparaat had toch al te veel capaciteit voor onze behoefte en maakte veel lawaai.
Tot gisteren detecteerde de CO2 module tussen de 700 en 850 PPM, en volgde de set point van de fan mooi de kwaliteit van de lucht. Even voor vieren zag ik een onverwachte daling in de CO2 PPM. Sindsdiens draait de fan altijd minimaal (rond de 1100rpm), muv van de 30 minuten spin up bij hoge luchtvochtigheid.
:strip_exif()/f/image/DWtkDat8fk4TMvBgO0ULQQpr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FQ3nZ6vJy0f7cbxfuBYPt5OT.jpg?f=fotoalbum_large)
De CO2 PPM en RH bewegen bij deze setpoint wel nog altijd omlaag (pieken bij koken en douchen daargelaten) neer, het lijkt er dus niet op dat de sensor stuk is. Ik denk dat de lucht nu gemiddeld “schoner” is dan de minimale stand in auto.
Ik heb de minimale stand voor auto in Itho settings aangepast naar 1%
Heeft iemand dit eerder gezien? Enig idee waar dit van kan komen?
[ Voor 9% gewijzigd door Coffee op 01-11-2024 07:08 ]
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
@Coffee mag ik vragen hoe je de fan speed in beeld hebt gekregen ? thx
De fan speed wordt via MQTT als attribuut van de sensor “Fan” gepubliceerd. Ik heb in Home Assistant een yaml bestand aangemaakt in de packages map, waarbij ik de attributen declareer als sensor. Deze kan je vervolgens toevoegen aan je dashboard met een diagram kaart.
Mocht je de yaml als voorbeeld willen, DM mij dan even!
Mocht je de yaml als voorbeeld willen, DM mij dan even!
[ Voor 9% gewijzigd door Coffee op 01-11-2024 07:16 ]
Dit klinkt nog mooier dan ik gehoopt had!arjenhiemstra schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 01:13:
[...]
Dat betekend dat we alleen het join proces moeten implementeren zodat de itho deze commando's accepteert zonder dat er een echte CO2 remote aanwezig is. Daarna moet het dus mogelijk zijn om ook de HRU traploos te sturen zonder dat je daadwerkelijk een RFT CO2 nodig hebt! lijkt het, nice!!
smesjz in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"rob2011 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:09:
@Coffee mag ik vragen hoe je de fan speed in beeld hebt gekregen ? thx
Daar heeft @smesjz (met wat toevoeging van mij
Voor nu is het in ieder geval mogelijk om CO2 remotes te configureren en de Fan RPM uit te lezen. Voor NONCVE heb ik al een 'Highest CO2 value' toegevoegd. Mogelijk dat die voor CVE ook beschikbaar is (daar heb ik dan jullie hulp bij nodig
Ik heb de CVE met ingebouwde CO2 meter en zie inderdaad de “Highest CO2” waarde terugkomen. Ik heb nog niet gecheckt of deze ook hogere waardes presenteert met externe sensoren. Is dat inderdaad hoe die waarde werkt? Het vergelijken van alle CO2 sensoren (ingebouwd en draadloos) en de hoogste terugpresenteren?-Miura- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:39:
[...]
Voor nu is het in ieder geval mogelijk om CO2 remotes te configureren en de Fan RPM uit te lezen. Voor NONCVE heb ik al een 'Highest CO2 value' toegevoegd. Mogelijk dat die voor CVE ook beschikbaar is (daar heb ik dan jullie hulp bij nodig)
Mogelijk wil ik een draadloze voor in de keuken, maar nog niet besloten.
Hoe die waarde precies bepaald wordt is intern in je Itho, maar wat jij beschrijft is ook mijn aanname; max(s1, s2, s…)Coffee schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:35:
[...]
Ik heb de CVE met ingebouwde CO2 meter en zie inderdaad de “Highest CO2” waarde terugkomen. Ik heb nog niet gecheckt of deze ook hogere waardes presenteert met externe sensoren. Is dat inderdaad hoe die waarde werkt? Het vergelijken van alle CO2 sensoren (ingebouwd en draadloos) en de hoogste terugpresenteren?
Mogelijk wil ik een draadloze voor in de keuken, maar nog niet besloten.
Ik heb de CVE addon-module in mijn itho CVE gestopt met wemos D1 wifi chipset. Nu is dit allemaal netjes in HA en op basis van warmtevraag van de cv ketel gaat instant de ventilator naar 100%, helemaal mooi. Die draait nog 5 minuten na (wordt wel iets meer) en gaat dan weer naar laagstand.
Echter, dit werkt alleen als ik met de remote control de box op auto zet. Dat ging 2 weken perfect, het ding luisterde naar HA en had geen eigen wil. Alleen nu het volgende;
- sinds 2 dagen terug krijg ik geen updates meer over de temperatuur en humidity. Die blijven strak op 21,7 graden en iets van 56% staan. Die waardes updaten niet meer denk ik. Ik heb niet in de mqtt explorer gekeken, dus weet niet of het HA of de box is, maar gezien de rest nog werkt gok ik de box.
- de box gaat zijn eigen leven leiden. Na het douchen gaat ie weer terug naar laagstand en direct erna weer op vollast voor de rest van de dag (want het zal naar zijn mening wel net iets té vochtig zijn) terwijl ik alles onder de 60% prima vind om weer naar laagstand te gaan.
Regelmatig kwam ik vroeger thuis en was de ventilatorbox weer aan het loeien, dat hoopte ik met deze module een beetje eruit te kunnen slopen.
Ik heb ingelogd op de module, logboek gedownload maar zegt niks vreemds, behalve dat de wifiverbinding tot stand is gekomen. Ik heb 2 accesspoints binnen range van het ding dus het kan dat ie roamt. Zijn mqtt is nog up en running, i2c interface is up en alles. Ik heb het ding gereboot en nu werkt de humidity en temperatuuruitlezing wel maar ik ben bang dat hij binnenkort weer uit zichzelf op standje vollast gaat zonder reden.
Ik heb het liefst dat het ding gewoon naar HA luistert en die eigenwijsheid eruit gaat
Ik stook voor de KLM zo, en da's niet nodig die hebben zelf voldoende warmte
dus HA zegt 10%, en zonder tegenbericht gaat ie door op 10%.
Echter, dit werkt alleen als ik met de remote control de box op auto zet. Dat ging 2 weken perfect, het ding luisterde naar HA en had geen eigen wil. Alleen nu het volgende;
- sinds 2 dagen terug krijg ik geen updates meer over de temperatuur en humidity. Die blijven strak op 21,7 graden en iets van 56% staan. Die waardes updaten niet meer denk ik. Ik heb niet in de mqtt explorer gekeken, dus weet niet of het HA of de box is, maar gezien de rest nog werkt gok ik de box.
- de box gaat zijn eigen leven leiden. Na het douchen gaat ie weer terug naar laagstand en direct erna weer op vollast voor de rest van de dag (want het zal naar zijn mening wel net iets té vochtig zijn) terwijl ik alles onder de 60% prima vind om weer naar laagstand te gaan.
Regelmatig kwam ik vroeger thuis en was de ventilatorbox weer aan het loeien, dat hoopte ik met deze module een beetje eruit te kunnen slopen.
Ik heb ingelogd op de module, logboek gedownload maar zegt niks vreemds, behalve dat de wifiverbinding tot stand is gekomen. Ik heb 2 accesspoints binnen range van het ding dus het kan dat ie roamt. Zijn mqtt is nog up en running, i2c interface is up en alles. Ik heb het ding gereboot en nu werkt de humidity en temperatuuruitlezing wel maar ik ben bang dat hij binnenkort weer uit zichzelf op standje vollast gaat zonder reden.
Ik heb het liefst dat het ding gewoon naar HA luistert en die eigenwijsheid eruit gaat
[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 02-11-2024 22:56 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
heb je die zelf gebouwd of bedoel je een add-on hardware revisie 1?Nox schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:49:
Ik heb de CVE addon-module in mijn itho CVE gestopt met wemos D1 wifi chipset.
Een paar vragen:Nu is dit allemaal netjes in HA en op basis van warmtevraag van de cv ketel gaat instant de ventilator naar 100%, helemaal mooi. Die draait nog 5 minuten na (wordt wel iets meer) en gaat dan weer naar laagstand.
Ik heb het liefst dat het ding gewoon naar HA luistert en die eigenwijsheid eruit gaatIk stook voor de KLM zo, en da's niet nodig die hebben zelf voldoende warmte
dus HA zegt 10%, en zonder tegenbericht gaat ie door op 10%.
Wat voor itho model heb je?
Heb je andere bedieningen aan je itho gekoppeld?
Heb je zelf een temp/hum sensor ingebouwd of had je itho die al?
Heb je nog standaard settings veranderd? (in dit geval "I2C extra debug functionality", "I2C safe guard")
Door het activeren van "Ventilation status (31DA)" en "Fan system status (31D9)" krijg je wat extra info onder het menu "itho status", waarschijnlijk staat daar dan "FanInfo" ook tussen. Wat is de waarde achter dat label als de fan zijn eigen wil laat zien?
Ik heb ze in bold beantwoord 
Additional sensor support off
i2c safe guard auto
itho rf remote support on (default denk ik)
Verder niet, wel wat RF debug gebruikt om te kijken wat er voorbij komt.
Momenteel is faninfo auto, ik zal eens kijken wat er gebeurt als hij weer zijn eigen leven gaat leiden
Goede vraag, ik heb niet veel veranderd. De settings die ik heb gewijzigd zijn update interval naar 10 secondes (heb hiermee gespeeld dat weet ik). Deze lijken goed te gaan maar HA krijgt niet altijd netjes per 10s een update. Soms na 20 of 30 secondes. Al heb ik hier aandachtiger naar gekeken en lijkt het goed te gaan.arjenhiemstra schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:26:
[...]
heb je die zelf gebouwd of bedoel je een add-on hardware revisie 1?
Komt rechtstreeks uit de webshopMaar ik ben in de war, deze heeft een esp32, m'n opentherm gateway ernaast heeft een wemos, my bad. Ik heb de "De cve add-on revisie 2 met CC1101 RF module op de achterkant"
[...]
Een paar vragen:
Wat voor itho model heb je? Artikelnummer 03-00404, de CVE-S PAK, de addon herkent hem als Itho device type: CVE-Silent
Heb je andere bedieningen aan je itho gekoppeld? Enkel de afstandsbediening welke ik niet meer aangeraakt heb
Heb je zelf een temp/hum sensor ingebouwd of had je itho die al? De Itho had deze al aan boord
Heb je nog standaard settings veranderd? (in dit geval "I2C extra debug functionality", "I2C safe guard")
Door het activeren van "Ventilation status (31DA)" en "Fan system status (31D9)" krijg je wat extra info onder het menu "itho status", waarschijnlijk staat daar dan "FanInfo" ook tussen. Wat is de waarde achter dat label als de fan zijn eigen wil laat zien?
Additional sensor support off
i2c safe guard auto
itho rf remote support on (default denk ik)
Verder niet, wel wat RF debug gebruikt om te kijken wat er voorbij komt.
Momenteel is faninfo auto, ik zal eens kijken wat er gebeurt als hij weer zijn eigen leven gaat leiden
[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 03-11-2024 00:45 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik weet dat het hier geen V&A is, maar heeft iemand nog belang bij de servicetool van Itho. Ik heb deze nog liggen, maar gebruik em nooit meer. Ooit aangeschaft voor 200 euro, voordat Arjen hier met z'n mooie systeem kwam kijken
Dat blauwe rondje is een varistor. Deze beschermt (hoop je) de rest van de elektronica tegen voltage spikes. In dit specifieke geval klapt die eruit bij een spanning hoger dan 275 Volt.HarryVSjoris schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:53:
Hoi alle
Mijn CVE-S eco is er mee gestopt, is er iemand die zin of tijd heeft om hem voor me te repareren ?
Ik weet niet hoe hij heet (blauw rondje) zie foto maar die lijkt kapot
Mvg Joris [Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de varistor geen kortsluiting maakt zou de print erachter ook zonder varistor moeten werken (alleen is de bescherming dan wel). Als dat niet het geval is dan is er helaas meer stuk dan alleen de varistor
Afgelopen dagen aan het experimenteren met een nieuwe Itho box en de add-on + HA. Nu wilde ik (om alles goed af te stellen) de historische data zien van de fanspeed van de Itho maar die krijg ik lastig boven water.
Ik kan wel (zie hieronder) een grafiek van de luchtvochtigheid en temperatuur zien maar fan geeft ie alleen uit/aan. Iemand suggesties?
Ik kan wel (zie hieronder) een grafiek van de luchtvochtigheid en temperatuur zien maar fan geeft ie alleen uit/aan. Iemand suggesties?
:strip_exif()/f/image/OiX40q0u0DSPvc1wSuZlWJ2H.jpg?f=fotoalbum_large)
@xon de fan speed wordt als attribuut van de Fan sensor gepubliceerd. Als je er mee wilt werken, dan moet je de attribuut in Home Assistant configuration.yaml declareren tot volwaardige sensor.
Voor de laatste versie van the NRG module heb ik onderstaande YAML in een nrg_itho.yaml in de config/packages/ map.
Let op dat je overal _349c vervangt voor de daadwerkelijke ID van jouw NRGWatch module.
Voor de laatste versie van the NRG module heb ik onderstaande YAML in een nrg_itho.yaml in de config/packages/ map.
Let op dat je overal _349c vervangt voor de daadwerkelijke ID van jouw NRGWatch module.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
| ################################################ ## NRG.Watch Itho Box ################################################ ################################################ ## Sensor etc ################################################ template: - sensor: - name: "Fan Preset Modes" unique_id: "itho_fan_preset_modes_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'preset_modes') }}" - name: "Fan Percentage" unique_id: "itho_fan_percentage_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'percentage') }}" unit_of_measurement: "%" - name: "Fan Percentage Step" unique_id: "itho_fan_percentage_step_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'percentage_step') }}" - name: "Fan Preset Mode" unique_id: "itho_fan_preset_mode_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'preset_mode') }}" - name: "Temperature" unique_id: "itho_temperature_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'temp') }}" unit_of_measurement: "°C" - name: "Humidity" unique_id: "itho_humidity_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'hum') }}" unit_of_measurement: "%" - name: "PPMW" unique_id: "itho_ppmw_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'ppmw') | float }}" unit_of_measurement: "ppmw" - name: "Ventilation Setpoint" unique_id: "itho_ventilation_setpoint_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Ventilation setpoint (%)') }}" unit_of_measurement: "%" - name: "Fan Setpoint" unique_id: "itho_fan_setpoint_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Fan setpoint (rpm)') }}" unit_of_measurement: "rpm" - name: "Fan Speed" unique_id: "itho_fan_speed_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Fan speed (rpm)') }}" unit_of_measurement: "rpm" - name: "Error" unique_id: "itho_error_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Error') }}" - name: "Selection" unique_id: "itho_selection_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Selection') }}" - name: "Startup Counter" unique_id: "itho_startup_counter_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Startup counter') }}" - name: "Total Operation" unique_id: "itho_total_operation_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Total operation (hours)') }}" unit_of_measurement: "hours" - name: "Absence" unique_id: "itho_absence_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Absence (min)') }}" unit_of_measurement: "min" - name: "Highest CO2 Concentration" unique_id: "itho_highest_co2_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Highest CO2 concentration (ppm)') }}" unit_of_measurement: "ppm" - name: "Highest RH Concentration" unique_id: "itho_highest_rh_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Highest RH concentration (%)') }}" unit_of_measurement: "%" - name: "Relative Humidity" unique_id: "itho_relative_humidity_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'RelativeHumidity') }}" unit_of_measurement: "%" - name: "Precise Temperature" unique_id: "itho_precise_temperature_349c" state: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_349c_fan', 'Temperature') }}" unit_of_measurement: "°C" |
In de openingpost staat dat bij de rode pijl een RV unit geinstaleerd kan zijn, deze vochtsensor heb ik wel conform de factuur. De Box slaat ook automatisch aan als wij gaan douchen, maar deze poort is nog vrij op mijn printplaat van de box.
Zit deze ergens anders in verwerkt?
Ik heb een CVE-S met vochtsensor en RFT auto (afstandsbediening).
Weet je heel zeker dat die vrij is? (De sensor zit aan de onderkant namelijk)Henkhuppelschot schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:03:
In de openingpost staat dat bij de rode pijl een RV unit geinstaleerd kan zijn, deze vochtsensor heb ik wel conform de factuur. De Box slaat ook automatisch aan als wij gaan douchen, maar deze poort is nog vrij op mijn printplaat van de box.
Dank voor het antwoordarjenhiemstra schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:41:
[...]
Dat blauwe rondje is een varistor. Deze beschermt (hoop je) de rest van de elektronica tegen voltage spikes. In dit specifieke geval klapt die eruit bij een spanning hoger dan 275 Volt.
Als de varistor geen kortsluiting maakt zou de print erachter ook zonder varistor moeten werken (alleen is de bescherming dan wel). Als dat niet het geval is dan is er helaas meer stuk dan alleen de varistor
Heb je een link voor me waar ik de goede varistor kan kopen?
Dat 'blokje' is leeg bij ons.....er zitten dus geen draadjes aanarjenhiemstra schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:23:
[...]
Weet je heel zeker dat die vrij is? (De sensor zit aan de onderkant namelijk)
Er zitten nooit draadjes aan. Heb je al aan de onderkant gekeken?Henkhuppelschot schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:47:
[...]
Dat 'blokje' is leeg bij ons.....er zitten dus geen draadjes aan
:strip_exif()/f/image/mTwHACJy2nE7cotogYfObT1P.jpg?f=fotoalbum_large)
De fan doet het dus nog wel? Ik denk dat ik nog wel wat heb liggen die (vrijwel) gelijke specs hebben. Moet ik ff checkenHarryVSjoris schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:01:
[...]
Dank voor het antwoord
Heb je een link voor me waar ik de goede varistor kan kopen?
Hoi Arjenarjenhiemstra schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:25:
[...]
De fan doet het dus nog wel? Ik denk dat ik nog wel wat heb liggen die (vrijwel) gelijke specs hebben. Moet ik ff checken
Nee de fan doet het niet, het zou mooi zijn als je hem nog kunt repareren.
Mvg
offtopic:HarryVSjoris schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:23:
[...]
Hoi Arjen
Mvg
Je kunt met een klein tangetje de varistor eraf halen zoals Arjen aangeeft. Werkt hij, dan repareren. Werkt hij niet, dan is er meer stuk en is laten repareren waarschijnlijk relatief kostbaar. Dit onderdeel bestellen en naar een repaircafe gaan zou dan een optie zijn, daar zitten handige mensen met een soldeerbout die dit eenvoudig kunnen repareren.
Garantie bij Itho zit er niet echt in vermoed ik, een varistor klapt er alleen uit bij hoge voltages dus hij heeft een opdonder gehad.
@arjenhiemstra mijn CVE is overigens netjes naar low gegaan 5 minuten na het douchen
[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 03-11-2024 22:28 ]
Als je multimeter of conductiviteitsmeter hebt zou je de twee punten die ik in rood op de print heb aangegeven even kunnen testen. De witte is een zekering, de zwarte een stroom limitering. Grote kans dat 1 van die 2 ook kapot is. Mocht dat het geval zijn dan is er nog een kans op reparatie. Als die wel een lage waarde laten zien met de meter (= ze geleiden nog), dan is er iets anders kapot en dan is de zoektocht waarschijnlijk langer dan de print waard is.HarryVSjoris schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:23:
[...]
Hoi Arjen
Mvg
/f/image/q9GwIst4R0gsC7091wP0uw7p.png?f=fotoalbum_large)
Ligt een beetje aan je itho. Als je een itho met CO2 sensor hebt of met RV sensor dan zullen die de itho ook kunnen besturen als die in auto mode staat.Nox schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:25:
[...]
Want als ik het goed begrijp is met de remote op auto enkel bediening via de add-on module dus?
Nee nog niet, maar dat zal het wel zijn.arjenhiemstra schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:24:
[...]
Er zitten nooit draadjes aan. Heb je al aan de onderkant gekeken?
Heb gisteren een wifi control besteld....kan ik aan de slag als deze binnen is...