Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 56 ... 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

arjenhiemstra schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:27:
[...]

Ligt een beetje aan je itho. Als je een itho met CO2 sensor hebt of met RV sensor dan zullen die de itho ook kunnen besturen als die in auto mode staat.
Aha, dat verklaart eea. Is het mogelijk om dat uit te schakelen?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ik heb een Daalderop CVE-S ventilatie met ingebouwde temp/hum sensor, een Daalderop RFT CO2 sensor en de cve add-on revisie 2 met CC1101 RF module.
De waarde CO2 value air quality good (ppm) heb ik naar 650 gezet.

Als de CO2 toeneemt begint de ventilator te ventileren, maar zodra de CO2 nog wel hoog is, maar wel afneemt dan stopt de ventilator ook snel, ook al is de waarde dus nog hoog.
Hoe kan ik de ventilator langer laten doorgaan?

Er is een "CO2 change rising CO2 (ppm)" & "CO2 change decreasing CO2 (ppm)" setting, ik vermoed dat deze effect hebben. Als ik de decreaing lager zet, stopt die dan eerder of later met ventileren?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:16
arjenhiemstra schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:26:
[...]

Als je multimeter of conductiviteitsmeter hebt zou je de twee punten die ik in rood op de print heb aangegeven even kunnen testen. De witte is een zekering, de zwarte een stroom limitering. Grote kans dat 1 van die 2 ook kapot is. Mocht dat het geval zijn dan is er nog een kans op reparatie. Als die wel een lage waarde laten zien met de meter (= ze geleiden nog), dan is er iets anders kapot en dan is de zoektocht waarschijnlijk langer dan de print waard is.

[Afbeelding]
Dank je Arjen
Bij de zekering geeft hij niks aan, dus waarschijnlijk kapot.
Bij de zwarte stroom limiteriing geeft hij wel wat aan.

Wat is de volgende stap, ?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Na het installeren van mijn Itho CVE WiFi addon op mijn CVE-S ECO kon ik vanaf dat moment mijn box bedienen. Nu een paar weken later reageert de addon niet op mijn commands. Wel kan ik de addon benaderen en uitlezen dat werkt nog.

Via de syslog wordt ik niet wijzer want commands laat deze niet zien. Wie kan mij in de goede richting helpen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
krizzziz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:37:
Na het installeren van mijn Itho CVE WiFi addon op mijn CVE-S ECO kon ik vanaf dat moment mijn box bedienen. Nu een paar weken later reageert de addon niet op mijn commands. Wel kan ik de addon benaderen en uitlezen dat werkt nog.

Via de syslog wordt ik niet wijzer want commands laat deze niet zien. Wie kan mij in de goede richting helpen?
Deze al gezien?
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 20:13
Beste Arjan, ik zie op Github dat er een software versie 2.9 beta is, zijn er nog openstaande problemen dat deze nog in Beta is? Heb je nog nieuwe features in gedachte voor toekomstige software releases?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
Voel me een onzettende n00b :) bedankt!

Merk wel dat de auto status voor Fanstatus wordt overschreden als er een fysieke remote wordt gebruikt. Dit is niet anders?

Daarnaast, probeerde ik even de yaml code te volgen die op je wiki had geplaatst om een automation te schrijven. Toen viel mij op dat voor de CVE unit, de code niet klopt toch?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
-----Bathroom humidity and increasing fan speed
- id: "Fan up when showering"
  alias: fan UP when showering
  description: Bathroom humidity and increasing fan speed
  trigger:
    - platform: template   
      value_template: "{{ is_state_attr('fan.itho_fan', 'hum', '50') }}"
      for: "00:10:00" # only triggers if humidity is >50% for 10 minutes or more
  condition: []
  action:
    - service: fan.set_percentage
      target:
        entity_id: fan.itho_fan
      data:
        percentage: 100
    - wait_template: ''
      timeout: '00:15:00' # trigger low speed after 15 minutes
      continue_on_timeout: true
      target:
      data:
        percentage: 33
  mode: single

De entiteit
code:
1
fan.itho_fan
heeft toch geen humidity gegevens? Daar moet je dan toch
code:
1
sensor.nrg_itho_humidity
voor gebruiken?

[ Voor 58% gewijzigd door krizzziz op 06-11-2024 13:50 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
krizzziz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:26:
[...]

Voel me een onzettende n00b :) bedankt!

Merk wel dat de auto status voor Fanstatus wordt overschreden als er een fysieke remote wordt gebruikt. Dit is niet anders?

Daarnaast, probeerde ik even de yaml code te volgen die op je wiki had geplaatst om een automation te schrijven. Toen viel mij op dat voor de CVE unit, de code niet klopt toch?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
-----Bathroom humidity and increasing fan speed
- id: "Fan up when showering"
  trigger:
    - platform: template   
      value_template: "{{ is_state_attr('fan.itho_fan', 'hum', '50') }}"
      for: "00:10:00" # only triggers if humidity is >50% for 10 minutes or more
  condition: []
  action:
      target:
      data:
        percentage: 100
    - wait_template: ''
      timeout: '00:15:00' # trigger low speed after 15 minutes
      target:
      data:
        percentage: 33

De entiteit
code:
1
fan.itho_fan
heeft toch geen humidity gegevens? Daar moet je dan toch
code:
1
sensor.nrg_itho_humidity
voor gebruiken?
Er wordt in deze automation vanuit gegaan dat fan.itho_fan een attribuut ‘hum’ heeft welke de waarde van de humidity zal weergeven, hier dient state_attr voor.

Mocht je de humidity hebben in een dedicated sensor of template sensor kan je deze uiteraard gebruiken maar na maanden gepiel met humidity heb ik er zelf voor gekozen om mijn badkamer met een derivative sensor (obv de humidity sensor) te gebruiken. Reden hiervoor is omdat humidity per seizoen nogal kan wisselen waardoor je wat consistentere resultaten hebt met het detecteren van wanneer er nou een douche plaatsvindt.

Om je een voorbeeld te geven, hier aan de kust is de humidity in huis vaak niet lager dan 70% voor meerdere weken in de zomer, dan zou deze automation niet het gewenste resultaat geven.

Hier mijn set-up met de derivative helper obv de humidity sensor, als je dit gebruikt zal je wel een paar helpers moeten maken en een paar kleine aan moeten passen omdat ik een HRU300 heb - laat het maar weten als je hier uitleg over wilt.

[ Voor 10% gewijzigd door joon op 06-11-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

Coffee

Coffee

@krizzziz in de fan sensor kan je alle sensor data vinden als attribuut dat wordt geupdate wanneer Fan wordt geupdate. Je kan deze attributen ook “upgraden” door ze als discrete sensor te declareren in configuration.yaml.

Check even mijn code van een paar Posts geleden hoe je dit kan doen, inclusief code sample.

Los van de config in Home Assistant, vielen me een paar zaken op aan je automation:
  • Over het algemeen wordt aanbevolen om minstens 30 minuten de MV in verhoogde stand te houden na douchen. En dus niet vanaf het begin van het douchen (of tien minuten na het begin van het douchen).
  • 100% is daarbij niet per see nodig, als je maar de minimale kubieke meter per uur behaalde die je huis nodig heeft. Mijn huis heeft bijvoorbeeld 380 m3/u nodig, maar de capaciteit van mijn Ithobox is 468 m3/u. Dus bij het douchen gaat hij naar 80%. Je kan overwegen dit voor jouw huis uit te rekenen. Hoe harder hoe meer geluid!
  • Waarom zou je pas na 10 min verhoogde luchtvochtigheid gaan afzuigen?

[ Voor 3% gewijzigd door Coffee op 06-11-2024 15:43 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mbuts schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:30:
Beste Arjan, ik zie op Github dat er een software versie 2.9 beta is, zijn er nog openstaande problemen dat deze nog in Beta is? Heb je nog nieuwe features in gedachte voor toekomstige software releases?
ja helaas wel, er zit oa. een bug in waardoor mqtt settings niet goed opgeslagen worden.
Ik ben de laatste hand aan het leggen voor de komende beta. Je kunt aan de commits een beetje zien wat er aan zit te komen. Ik wil eigenlijk nog bi-directionele join en co2 based speed afmaken maar krijg het nog niet helemaal rond. wss gaat dit naar een beta daarna.
Ik hoop in de loop van de week eea op te schonen en te releasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
arjenhiemstra schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:10:
[...]

ja helaas wel, er zit oa. een bug in waardoor mqtt settings niet goed opgeslagen worden.
Ik ben de laatste hand aan het leggen voor de komende beta. Je kunt aan de commits een beetje zien wat er aan zit te komen. Ik wil eigenlijk nog bi-directionele join en co2 based speed afmaken maar krijg het nog niet helemaal rond. wss gaat dit naar een beta daarna.
Ben heel benieuwd naar de Co2 based speed functionaliteit, is dit voor specifieke units of voor allemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
Coffee schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:42:
@krizzziz in de fan sensor kan je alle sensor data vinden als attribuut dat wordt geupdate wanneer Fan wordt geupdate. Je kan deze attributen ook “upgraden” door ze als discrete sensor te declareren in configuration.yaml.

Check even mijn code van een paar Posts geleden hoe je dit kan doen, inclusief code sample.

Los van de config in Home Assistant, vielen me een paar zaken op aan je automation:
  • Over het algemeen wordt aanbevolen om minstens 30 minuten de MV in verhoogde stand te houden na douchen. En dus niet vanaf het begin van het douchen (of tien minuten na het begin van het douchen).
  • 100% is daarbij niet per see nodig, als je maar de minimale kubieke meter per uur behaalde die je huis nodig heeft. Mijn huis heeft bijvoorbeeld 380 m3/u nodig, maar de capaciteit van mijn Ithobox is 468 m3/u. Dus bij het douchen gaat hij naar 80%. Je kan overwegen dit voor jouw huis uit te rekenen. Hoe harder hoe meer geluid!
  • Waarom zou je pas na 10 min verhoogde luchtvochtigheid gaan afzuigen?
Aan zowel @Coffee en @joon bedankt! Nooit geweten dat in die fan entiteit ook een humidity zit ingebakken. Ik heb de code weer aangepast naar die van de Wiki pagina.

@Coffee jouw opmerkingen over mijn script zijn correct hoor! Ik heb alleen het standard script gepakt dat Arjen op de Wiki heeft gezet. Door jouw opmerkingen heb ik de variabelen even gewijzigd. Morgenochtend maar testen of de automation werkt :)

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
krizzziz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:43:
[...]

Aan zowel @Coffee en @joon bedankt! Nooit geweten dat in die fan entiteit ook een humidity zit ingebakken. Ik heb de code weer aangepast naar die van de Wiki pagina.

@Coffee jouw opmerkingen over mijn script zijn correct hoor! Ik heb alleen het standard script gepakt dat Arjen op de Wiki heeft gezet. Door jouw opmerkingen heb ik de variabelen even gewijzigd. Morgenochtend maar testen of de automation werkt :)
Graag gedaan.

Niet geheel gerelateerd aan dit topic maar heb je de developer tools aanstaan in home assistant?
Hiermee kan je makkelijk de attributes zien per entity op de states pagina, daarnaast kan je ook bekijken hoe de templates werken op de template pagina met code zoals {{ is_state_attr('fan.itho_fan', 'hum', '50') }}.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

Coffee

Coffee

@krizzziz ah, dat wist niet. Heb eigenlijk niet naar de HA code samples van Arjen gekeken :p

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 07:13
[...]

Ik hoop dat je de CO2 speed aansturing voor elkaar kunt krijgen. Ik blijf je project volgen.

"The fastest code, is the code that is never called."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
joon schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:24:
[...]

Graag gedaan.

Niet geheel gerelateerd aan dit topic maar heb je de developer tools aanstaan in home assistant?
Hiermee kan je makkelijk de attributes zien per entity op de states pagina, daarnaast kan je ook bekijken hoe de templates werken op de template pagina met code zoals {{ is_state_attr('fan.itho_fan', 'hum', '50') }}.

Succes
Die wist ik! Ik had alleen nooit die fan. entitieit nader bekeken :)

Toch werkt de automatisering nog niet!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
  - value_template: "{{ is_state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum', '50') }}"
    for: "00:02:00"
    trigger: template
conditions: []
actions:
  - target:
      entity_id: fan.nrg_itho_9ff0_fan
    data:
      percentage: 90
    action: fan.set_percentage
  - wait_template: ""
    timeout: "00:30:00"
  - target:
    data:
      percentage: 10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-FX_5_wSjgXwgsPECvtg77dBjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuYBleWrEL9ifQpzcHc9hcGV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCzX4LAs3wwLMt0OVrCD3Vifg5w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WtMC1BjtNZ62Gl6XAk2ngdLt.jpg?f=user_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
krizzziz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:05:
[...]

Die wist ik! Ik had alleen nooit die fan. entitieit nader bekeken :)

Toch werkt de automatisering nog niet!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
  - value_template: "{{ is_state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum', '50') }}"
actions:
  - target:
    data:
  - target:
    data:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat deze template trigger niet evalueert naar true in je huidige situatie:
code:
1
{{ is_state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum', '50') }}

Probeer 'm eens in je template pagina in de developer tools?

Voor zover ik weet zal deze enkel op exact 50 een true resultaat geven waardoor het niet handig is om deze template condition te gebruiken als trigger.

Als je het echt op deze manier wilt doen zal dit waarschijnlijk iets beter werken maar houd er rekening mee dat deze alleen opnieuw getriggered kan worden wanneer deze conditie uiteindelijk weer false wordt, wanneer deze altijd true is zal deze nooit opnieuw triggeren.
code:
1
{{ (state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum') | float) > 50 }}

Een betere oplossing (imo) is om een template sensor te maken van dit attribuut.
Om dit te doen ga je naar de 'helpers' pagina, druk op create helper kies voor "Template" en daarna voor "Template a sensor" geef deze een naam en gooi deze code in het state template veld:
code:
1
{{ (state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum') | float(0) }}

Device class: humidity
state class: measurement

Maak daarna op dezelfde manier een Derivative op basis van de sensor die je net gemaakt hebt (input sensor) en zet de time window op 30 minuten. Metric prefix mag gewoon blanco, zet de time op minutes.

Ga daarna even douchen, zet je ventilatie handmatig aan en kijk wat de derivative sensor doet.
Triggers op basis van de resultaten hiervan zullen veel beter werken omdat de baseline zich verplaatst, het resultaat zal dus hetzelfde zijn in je badkamer als je begint te douchen met 70% humidity of met 30% bij wijze van.

Hier een voorbeeld daarvan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zgkovh3EHce3j_LDacM31TmOUYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gE8zHm82oBJuFanjXktvS8tl.png?f=fotoalbum_large

Ik schakel zelf de ventilatie in bij 0.5% (en m'n lamp aanstaat), wanneer de rate of change tussen -0.3 en 0.3 blijft voor 10 minuten gaat de ventilatie uit :)
templates hiervoor zijn:
code:
1
2
3
4
5
{{ (states('sensor.bathroom_rate_of_change') | float ) >= 0.5 }}

en

{{ (states('sensor.bathroom_rate_of_change') | float | abs) <= 0.3 }}

[ Voor 39% gewijzigd door joon op 06-11-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
joon schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat deze template trigger niet evalueert naar true in je huidige situatie:
code:
1
{{ is_state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum', '50') }}

Probeer 'm eens in je template pagina in de developer tools?
Correct! Kreeg False terug terwijl de vochtigheid op 50,5 zit.
joon schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:43:
[...]

Voor zover ik weet zal deze enkel op exact 50 een true resultaat geven waardoor het niet handig is om deze template condition te gebruiken als trigger.

Als je het echt op deze manier wilt doen zal dit waarschijnlijk iets beter werken maar houd er rekening mee dat deze alleen opnieuw getriggered kan worden wanneer deze conditie uiteindelijk weer false wordt, wanneer deze altijd true is zal deze nooit opnieuw triggeren.
code:
1
{{ (state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum') | float) > 50 }}
Yup! Deze werktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_Xz8vce6Eu4jPtZn2zEQxBJJjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9tuUnSmg7J2uuRKP6gnRKIA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hij "speelt" de automation niet af..... Ik ga denk ik gewoon even morgenochtend afwachten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vDOoVu9uumzrXZD0CWNBS_o14Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I8hR0UuOoxVubiOnoEOK3rFc.jpg?f=user_large

Totale automation ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
  - value_template: "{{ (state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum') | float) > 50 }}"
actions:
  - target:
    data:
  - target:
    data:

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
krizzziz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:46:
[...]

Correct! Kreeg False terug terwijl de vochtigheid op 50,5 zit.

[...]

Yup! Deze werkt[Afbeelding]

Maar hij "speelt" de automation niet af..... Ik ga denk ik gewoon even morgenochtend afwachten....
[Afbeelding]

Totale automation ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
  - value_template: "{{ (state_attr('fan.nrg_itho_9ff0_fan', 'hum') | float) > 50 }}"
actions:
  - target:
    data:
  - target:
    data:
Zorg dat de condition eerst false is als je wilt testen, zet de waarde bijv iets boven de huidige waarde van je sensor, asem daarna even flink op je sensor in de hoop dat deze dan een hogere waarde dan de ingestelde waarde vasthoud voor de 2 minuten die je hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

arjenhiemstra schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:26:
[...]

heb je die zelf gebouwd of bedoel je een add-on hardware revisie 1?

[...]

Een paar vragen:

Wat voor itho model heb je?
Heb je andere bedieningen aan je itho gekoppeld?
Heb je zelf een temp/hum sensor ingebouwd of had je itho die al?
Heb je nog standaard settings veranderd? (in dit geval "I2C extra debug functionality", "I2C safe guard")

Door het activeren van "Ventilation status (31DA)" en "Fan system status (31D9)" krijg je wat extra info onder het menu "itho status", waarschijnlijk staat daar dan "FanInfo" ook tussen. Wat is de waarde achter dat label als de fan zijn eigen wil laat zien?
Nou, ik kom thuis na een dag werken/cursus en de fan stond weer te loeien. Ik kon de codes 31DA en 31D9 niet terug vinden dus heb de hele tabel van de status maar gekopieerd/geplakt. De waardes voor humidity en temperatuur kloppen niet. De thermostaat in de woonkamer is 18 graden, de slaapkamer is 16,5 graad en de luchtvochtigheid is 42 respectievelijk 54 procent. Kan zijn dat de badkamer wat vochtiger is omdat er was te drogen hangt maar die is vrijwel droog.

Ik ga eens kijken of ik de RPM of setpoint kan loggen, ben benieuwd wat dat ding doet als ik weg ben. Ik wil gewoon dat het ding draait wanneer ik dat wil. Met de huidige waardes moet hij niet draaien, nergens voor nodig. Hij ging net wel 5 tellen naar laag maar daarna begon hij weer.

In de webinterface de instelling veranderen heeft dan ook geen effect helaas.

Label Value
temp 14
hum 62.9
ppmw 6256
Speed status 100
Internal fault 0
Frost cycle 0
Filter dirty 0
AirQuality (%) not available
AirQbased on 0
CO2level (ppm) not available
Indoorhumidity (%) 62
Outdoorhumidity (%) not available
Exhausttemp (°C) not available
SupplyTemp (°C) not available
IndoorTemp (°C) not available
OutdoorTemp (°C) not available
SpeedCap 63488
BypassPos (%) not available
FanInfo auto
ExhFanSpeed (%) 100
InFanSpeed (%) 0
RemainingTime (min) 0
PostHeat (%) not available
PreHeat (%) not available
InFlow (l sec) not available
ExhFlow (l sec) not available
Ventilation setpoint (%) 100
Fan setpoint (rpm) 1979
Fan speed (rpm) 1988
Error 0
Selection 7
Startup counter 22
Total operation (hours) 8979
Absence (min) 0
Highest CO2 concentration (ppm) not available
Highest RH concentration (%) 62
RelativeHumidity 62.85
Temperature 13.99

Edit:
Tijdje op low gehad, deze waarden kloppen dan weer beter:
Label Value
temp 16.9
hum 53

En ik druk hem weer op auto, setpoint naar 100% en loeien weer. Nu heb ik de hele box een power cycle gegeven, hij start weer op auto maar tot nog toe houdt hij zich gedeisd. Ik ga het eens aankijken, als een power cycle het issue oplost neig ik meer naar een defect van de box? Ik hoopte juist met de addon module volledige controle te krijgen over het ding :P

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 07-11-2024 22:26 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Nox schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:57:
[...]

Nou, ik kom thuis na een dag werken/cursus en de fan stond weer te loeien. Ik kon de codes 31DA en 31D9 niet terug vinden dus heb de hele tabel van de status maar gekopieerd/geplakt. De waardes voor humidity en temperatuur kloppen niet. De thermostaat in de woonkamer is 18 graden, de slaapkamer is 16,5 graad en de luchtvochtigheid is 42 respectievelijk 54 procent. Kan zijn dat de badkamer wat vochtiger is omdat er was te drogen hangt maar die is vrijwel droog.

Ik ga eens kijken of ik de RPM of setpoint kan loggen, ben benieuwd wat dat ding doet als ik weg ben. Ik wil gewoon dat het ding draait wanneer ik dat wil. Met de huidige waardes moet hij niet draaien, nergens voor nodig. Hij ging net wel 5 tellen naar laag maar daarna begon hij weer.

In de webinterface de instelling veranderen heeft dan ook geen effect helaas.

Label Value
temp 14
hum 62.9
ppmw 6256
Speed status 100
Internal fault 0
Frost cycle 0
Filter dirty 0
AirQuality (%) not available
AirQbased on 0
CO2level (ppm) not available
Indoorhumidity (%) 62
Outdoorhumidity (%) not available
Exhausttemp (°C) not available
SupplyTemp (°C) not available
IndoorTemp (°C) not available
OutdoorTemp (°C) not available
SpeedCap 63488
BypassPos (%) not available
FanInfo auto
ExhFanSpeed (%) 100
InFanSpeed (%) 0
RemainingTime (min) 0
PostHeat (%) not available
PreHeat (%) not available
InFlow (l sec) not available
ExhFlow (l sec) not available
Ventilation setpoint (%) 100
Fan setpoint (rpm) 1979
Fan speed (rpm) 1988
Error 0
Selection 7
Startup counter 22
Total operation (hours) 8979
Absence (min) 0
Highest CO2 concentration (ppm) not available
Highest RH concentration (%) 62
RelativeHumidity 62.85
Temperature 13.99

Edit:
Tijdje op low gehad, deze waarden kloppen dan weer beter:
Label Value
temp 16.9
hum 53

En ik druk hem weer op auto, setpoint naar 100% en loeien weer. Nu heb ik de hele box een power cycle gegeven, hij start weer op auto maar tot nog toe houdt hij zich gedeisd. Ik ga het eens aankijken, als een power cycle het issue oplost neig ik meer naar een defect van de box? Ik hoopte juist met de addon module volledige controle te krijgen over het ding :P
Er is gewoon iets wat je itho naar 100% gooit. Zou zomaar de vochtsensor kunnen zijn.
Als je dat wilt uitsluiten kun je de sensor tijdelijk uitzetten (of eigenlijk heel ongevoelig maken voor vocht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSPycHUj-gRLzVr7HCg2NNowLIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwUdw6VbU8LwgWymIq7RKrww.png?f=fotoalbum_large

Setting 77 bij mij maar zou een andere kunnen zijn bij jouw itho. Idee is om de waarde die er nu staat naar iets heel hoogs te zetten (zoals 3700 in mijn screenshot)

Mocht er besturing via de add-on plaats vinden dan is dat wss terug te vinden door het topic "tho/lastcmd" te loggen. Je zou bijv. met MQTT explorer kunnen kijken wat daar voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

arjenhiemstra schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:11:
[...]

Er is gewoon iets wat je itho naar 100% gooit. Zou zomaar de vochtsensor kunnen zijn.
Als je dat wilt uitsluiten kun je de sensor tijdelijk uitzetten (of eigenlijk heel ongevoelig maken voor vocht):
[Afbeelding]

Setting 77 bij mij maar zou een andere kunnen zijn bij jouw itho. Idee is om de waarde die er nu staat naar iets heel hoogs te zetten (zoals 3700 in mijn screenshot)

Mocht er besturing via de add-on plaats vinden dan is dat wss terug te vinden door het topic "tho/lastcmd" te loggen. Je zou bijv. met MQTT explorer kunnen kijken wat daar voorbij komt.
Thanks voor deze tip, ik ga het eens bekijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 11:55
Dag Allen,

Sorry als ik er mogelijk overheen heb gelezen in de handleidingen, maar ik krijg de module niet lekker werkend in mijn opstelling.
Ik heb een Ducobox basic met een co2 afstandsbediening, welke volgens mij gelijk is aan de Itho cve mechanische beluchtingsunits.

Het plaatsen van de cve wifi add on is gelukt en ik heb verbinding gemaakt vanuit home assistant. Als ik op de website van de module een medium of high stand vraagt gaat de unit dit uitvoeren maar na een minuut ofzo stopt de ventilatieunit en gaat vermoedelijk over naar het setpoint van de co2 afstandsbediening. Deze heb ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSNzvPHpZ5dxxBB_CdYU-V5Jfqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8APK906NeE9kP2WeeshbvEwY.jpg?f=fotoalbum_large

Op de GitHub heb ik iets gelezen over het aanmaken van virtuele afstandsbedieningen en deze eerst gekoppeld dienen te worden, echter krijg ik dat niet voor elkaar. Dit is wat ik daar zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PW35jph9q_-Fpht0WK2JMPxhBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uk4G9G3uyR76MxS9UqmXUmWy.png?f=fotoalbum_large
Staat dit goed ingesteld?
Hebben jullie mogelijk adviezen wat ik anders moet doen?

Alvast dank!

[ Voor 3% gewijzigd door hondacb50 op 12-11-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:16
arjenhiemstra schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:26:
[...]

Als je multimeter of conductiviteitsmeter hebt zou je de twee punten die ik in rood op de print heb aangegeven even kunnen testen. De witte is een zekering, de zwarte een stroom limitering. Grote kans dat 1 van die 2 ook kapot is. Mocht dat het geval zijn dan is er nog een kans op reparatie. Als die wel een lage waarde laten zien met de meter (= ze geleiden nog), dan is er iets anders kapot en dan is de zoektocht waarschijnlijk langer dan de print waard is.

[Afbeelding]
Hoi hoi

Weet iemand waar ik deze blauwe varistor (blauwe rondje). Kan kopen met de juiste waardes, kan de gegevens niet lezen

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
HarryVSjoris schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:10:
[...]

Hoi hoi

Weet iemand waar ik deze blauwe varistor (blauwe rondje). Kan kopen met de juiste waardes, kan de gegevens niet lezen

Mvg
Arjen zei dat hij er misschien nog een aantal had liggen, misschien kan je hem een mailtje sturen via zijn website?

Lijkt mij dat het een van deze zou kunnen zijn maar dit zijn assumpties, ik heb de print zelf natuurlijk niet, neem liever eerst het zekere voor het onzekere.

https://www.conrad.nl/nl/...30-v-1-stuk-s-500592.html

https://www.conrad.nl/nl/...30-v-1-stuk-s-500521.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Miura-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 12:51
arjenhiemstra schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:11:
[...]

@arjenhiemstra, ik was getriggerd door jouw post en heb 'onze' ha integration (https://github.com/jasperslits/haithowifi) uitgebreid met een sensor voor last command en source. Het lijkt er voor nu in ieder geval op dat deze alleen geüpdatet wordt door de vremote en niet door losse rf remotes. Kan jij daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theospithoven
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
Experts,

Ik heb kort geleden een ITHO add-on van NRG aangeschaft en geplaatst in mijn ITHODaalderop.
De integratie op mijn homeassistant was heel eenvoudig via MQTT en de fan-RV en temp zijn zichtbaar en bestuurbaar vanaf homeassistant en RF devive

Nu heb ik een tweede ITHODallderop geplaatst met weer een ITHO add-on en operationeel gemaakt.
Op homeassistant in MQTT heb ik nu twee devices met een eigen identificatienummer maar de waardes zijn van beide gelijk en ook de bediening is voor dezelfde itho.

Heeft iemand dit al eens gedaan?

Samengevoegd

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 25-11-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 20:13
[...]

Zou het een optie zijn om een beta uit te brengen met de laatste ontwikkelingen en mogelijk een oplossing voor het probleem dat de MQTT settings niet worden opgeslagen?

Kan het zijn dat bij de HRU ECO 300 de inflated air flow en Blown air flow waardes niet kloppen? (ik gok erop dat de WTW unit dit verkeerd rapporteert)

[ Voor 9% gewijzigd door mbuts op 19-11-2024 19:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtariJunkie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-06 19:53
Hier ook alleen even een bedankje voor Arjan Hiemstra, hij lijkt het te waarderen :) ! Echt een mooi product, snel ontvangen en installatie was een eitje. En echt tof om te zien hoe je (en jullie) dit aan het reverse-engineeren zijn...

Hooguit nog vermeldenswaardig voor anderen, mijn grootste hobbel: ik had een MV-box uit ongeveer 1982, die lawaaiig werd en aan vervanging toe was. Na lezen van o.a. dit topic voor een Itho CVE-S eco SP gegaan, met perilex stekker dus omdat die oude dat ook had: na toevoegen add-on bleef die bij het opstarten hangen met een zenuwachtig knipperende itho-status led en hij maakte geen wifi verbinding.

Na doormeten bleek die perilex-contactdoos niet volgens standaard aangesloten bij ons thuis... alleen stand 3 leek te werken, de rest was niet eens aangesloten :? . Ding er tussenuit gehaald, euro stekker aangesloten (die 3 standenschakelaar uit '82 heb ik toch niet meer nodig) en toen werkte het perfect. Dus, mocht je ook aan de gang gaan en in een huis wonen waar je elektra ooit sowieso door een creatief persoon lijkt te zijn aangelegd: meet m ff door ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Primal
AtariJunkie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:35:
Hier ook alleen even een bedankje voor Arjan Hiemstra, hij lijkt het te waarderen :) ! Echt een mooi product, snel ontvangen en installatie was een eitje. En echt tof om te zien hoe je (en jullie) dit aan het reverse-engineeren zijn...

Hooguit nog vermeldenswaardig voor anderen, mijn grootste hobbel: ik had een MV-box uit ongeveer 1982, die lawaaiig werd en aan vervanging toe was. Na lezen van o.a. dit topic voor een Itho CVE-S eco SP gegaan, met perilex stekker dus omdat die oude dat ook had: na toevoegen add-on bleef die bij het opstarten hangen met een zenuwachtig knipperende itho-status led en hij maakte geen wifi verbinding.

Na doormeten bleek die perilex-contactdoos niet volgens standaard aangesloten bij ons thuis... alleen stand 3 leek te werken, de rest was niet eens aangesloten :? . Ding er tussenuit gehaald, euro stekker aangesloten (die 3 standenschakelaar uit '82 heb ik toch niet meer nodig) en toen werkte het perfect. Dus, mocht je ook aan de gang gaan en in een huis wonen waar je elektra ooit sowieso door een creatief persoon lijkt te zijn aangelegd: meet m ff door ;)
Goed punt! "We" vergeten vaak dat mensen eigen tijd besteden om anderen vooruit te helpen. Dus bij deze: @arjenhiemstra en anderen: thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:37
Ik heb een Itho Qualityflow met HRU WTW. Ik heb de add on aangesloten op de qualityflow gedeelte en dat werkt prima. Maar ik heb het idee dat mijn bypassklep van de WTW altijd open staat, want het is erg koud bij het inblaaspunt. Ik had daar in het verleden geen last van. Kan ik de module ook op de WTW aansluiten, of ben ik dan al mijn instellingen kwijt. Andere vraag, heeft iemand een exploded view van de WTW kast, want in de handleiding staat keurig vermeld dat er een bypass klep is, maar niet hoe je die kunt controleren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:24
Hoi allen. Omdat ik soms het idee heb dat de HRU ECO 350 WTW unit niet goed is ingesteld (Op auto-modus blijft het onder alle omstandigheden in ruststand, en heb als het kouder is heel vaak 2x rood knipperende status lampjes op de hoofdbediening) wil ik graag gebruik maken van deze add-on. Wordt er ook Windows software bijgeleverd? Ben niet handig met Github en dergelijke..

Zou hem ook graag op de 5g warmtepomp willen aansluiten omdat ik het stroomverbruik zo hoog vindt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Primal
PHPResource schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:35:
Hoi allen. Omdat ik soms het idee heb dat de HRU ECO 350 WTW unit niet goed is ingesteld (Op auto-modus blijft het onder alle omstandigheden in ruststand, en heb als het kouder is heel vaak 2x rood knipperende status lampjes op de hoofdbediening) wil ik graag gebruik maken van deze add-on. Wordt er ook Windows software bijgeleverd? Ben niet handig met Github en dergelijke..

Zou hem ook graag op de 5g warmtepomp willen aansluiten omdat ik het stroomverbruik zo hoog vindt..
Ik heb ook een HRU ECO 350. De add-on wordt standaard geleverd met firmware en is out-of-the-box aan te sluiten op de WTW. Dit kun je m.b.v. een (bij voorkeur) korte Ethernetkabel aansluiten op de COM-poort. Daarna is de add-on te bedienen via een web-interface. Er zit geen Windows software bij en je hoeft ook niet te hannesen met Github o.i.d. ;) Zie: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/First-setup

Let op: je kunt GEEN reguliere netwerkapparatuur op de COM-poort aansluiten zoals switches, laptops e.d. aansluiten, die kunnen defect raken want de COM-poort is gewoon Ethernet-interface.

Ik heb een perfect passende 3D-behuizing laten printen via (https://3d-demand.nl/). Dit zijn de CAD tekeningen die je naar hen kunt opsturen (bron: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/ ):
https://www.thingiverse.com/thing:5236721
https://www.thingiverse.com/thing:5236658

Voor wat betreft de rode status lampjes is het goed om de handleiding van de WTW te raadplegen om te achterhalen wat het probleem is.

[ Voor 7% gewijzigd door Primal op 22-11-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
PHPResource schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:35:

2x rood op je remote is een communicatie storing met je WTW, een add-on gaat daar niks mee helpen.
Lijkt me eerder iets voor een installateur.

Wat betreft stroomgebruik van de WPU, ik neem aan dat je een kWh teller hebt in je meterkast want hoe weet je anders wat ie verbruikt?
Sommige modellen hebben ingebouwde kWh teller per mode (koelen, verwarmen etc) maar nieuwere (vanaf 2022?) hebben dat niet. Je kan bijv. wel met iets als home assistant inzichtelijk maken hoeveel tijd er wordt besteed per dag per mode (aantal uren off, CV, boiler verwarmen) en warmte vraag, maar als je denkt dat er iets niet goed werkt kan je ook beter installateur voor benaderen. Je kan sommige parameters wijzigen maar dat kan je WPU werking verstoren met grotere gevolgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:37
Zo ik heb m'n WTW uit elkaar gehaald, dit vanwege de zeer koude inblaas. Nu blijkt dat de afzuigventilator stuk is. Alles gedemonteerd en reviseerde motor besteld. Dit heeft zeker een hele tijd zo kunnen (niet) draaien, want geen enkele foutmelding op de qualityflow. Dat is toch wel een gemis, er zou toch prima een check op de print kunnen zitten dat een ventilator stroom trekt. Nu heeft bij mij de afzuigventilator een hele tijd stil gestaan, er stonden zelfs paddestoelen in... Met normaal weer van rond de 15 graden merk ik daar dus niets van. Nu is het wat kouder en viel op dat bij de inblaas het koud was. Logisch, want er kwam dus geen retourlucht langs de WTW om de ingaande lucht op te warmen. Als mensen geinteresseerd zijn, dan kan ik wel wat foto's posten, hoewel het weinig met de add on te maken heeft, denk ik dat het nuttige info is. Ik ben vast niet de enige die na 8 jaar een ventilator stuk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
PolderPloer! schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:08:
Zo ik heb m'n WTW uit elkaar gehaald, dit vanwege de zeer koude inblaas. Nu blijkt dat de afzuigventilator stuk is. Alles gedemonteerd en reviseerde motor besteld. Dit heeft zeker een hele tijd zo kunnen (niet) draaien, want geen enkele foutmelding op de qualityflow. Dat is toch wel een gemis, er zou toch prima een check op de print kunnen zitten dat een ventilator stroom trekt. Nu heeft bij mij de afzuigventilator een hele tijd stil gestaan, er stonden zelfs paddestoelen in... Met normaal weer van rond de 15 graden merk ik daar dus niets van. Nu is het wat kouder en viel op dat bij de inblaas het koud was. Logisch, want er kwam dus geen retourlucht langs de WTW om de ingaande lucht op te warmen. Als mensen geinteresseerd zijn, dan kan ik wel wat foto's posten, hoewel het weinig met de add on te maken heeft, denk ik dat het nuttige info is. Ik ben vast niet de enige die na 8 jaar een ventilator stuk heeft.
Interessant zal het sowieso zijn om te zien ook al heb ik een ander type unit. Zelf onderhoud kunnen plegen aan deze units houdt ook de drempel laag voor andere doe het zelfvers :) nou vraag ik mij wel af, zou dit defect ook niet zichtbaar zijn met de service tool van itho? De mijne kan ik aansluiten via USB via de HMI, weet niet hoe dat werkt bij het model wat jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
-Miura- schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:55:
[...]

@arjenhiemstra, ik was getriggerd door jouw post en heb 'onze' ha integration (https://github.com/jasperslits/haithowifi) uitgebreid met een sensor voor last command en source. Het lijkt er voor nu in ieder geval op dat deze alleen geüpdatet wordt door de vremote en niet door losse rf remotes. Kan jij daar iets zinnigs over zeggen?
Als het goed is worden alle commando's in de log gezet. In ieder geval
add-on -> i2c vremote
add-on -> PWM2I2C commando's
add-on -> RF send

Ontvangen RF signalen worden vertaald naar ofwel i2c remote commando's ofwel PWM2I2C commando's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mbuts schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:17:
[...]

Zou het een optie zijn om een beta uit te brengen met de laatste ontwikkelingen en mogelijk een oplossing voor het probleem dat de MQTT settings niet worden opgeslagen?

Kan het zijn dat bij de HRU ECO 300 de inflated air flow en Blown air flow waardes niet kloppen? (ik gok erop dat de WTW unit dit verkeerd rapporteert)
Zojuist online gezet:
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-2.9.0-beta2

Wat betreft de waardes, die komen zo rechtstreeks uit de itho. Als er iets mis is dan gebeurt dat in je itho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
AtariJunkie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:35:
Bedankt voor deze feedback! Heel leuk inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Primal schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:42:
[...]

Ik heb een perfect passende 3D-behuizing laten printen via (https://3d-demand.nl/). Dit zijn de CAD tekeningen die je naar hen kunt opsturen (bron: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/ ):
https://www.thingiverse.com/thing:5236721
https://www.thingiverse.com/thing:5236658
wb de behuizing. Ik heb een klein herontwerp gemaakt en deze sinds kort in de webshop staan (4,50 euro), als die andere goedkoper is zeker doen uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
arjenhiemstra schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:46:
[...]

Zojuist online gezet:

Wat betreft de waardes, die komen zo rechtstreeks uit de itho. Als er iets mis is dan gebeurt dat in je itho
@arjenhiemstra Bedankt voor de update! Zit hier de mogelijkheid om de HRU anders te laten reageren op CO2 waarden ook in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Primal schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:24:
[...]

@arjenhiemstra Bedankt voor de update! Zit hier de mogelijkheid om de HRU anders te laten reageren op CO2 waarden ook in?
Nee helaas nog niet, ik heb dat nog niet werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
arjenhiemstra schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:17:
[...]

Nee helaas nog niet, ik heb dat nog niet werkend gekregen.
Ah ok, ik wacht het af! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 13:35
Thanks! Maar klopt het dat de RF debug log in de webinterface niet meer werkt? Ik zie geen meldingen meer als ik RF debugging aan zet. Overigens komen ze nog wel binnen via de syslog server...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10
arjenhiemstra schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:46:
[...]

Zojuist online gezet:

Hmm, deze versie lijkt helaas niet te werken. Ik gebruik een non-cve module met een WPU 4G maar na de update werkt eigenlijk niets meer in de web interface. Geen log, geen status, en update naar 2.9.0-beta1 werkt ook niet...

Hoe kan ik weer terug naar de vorige versie?

[ Voor 4% gewijzigd door JungleJim op 24-11-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JungleJim schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:38:
[...]

Hmm, deze versie lijkt helaas niet te werken. Ik gebruik een non-cve module met een WPU 4G maar na de update werkt eigenlijk niets meer in de web interface. Geen log, geen status, en update naar 2.9.0-beta1 werkt ook niet...

Hoe kan ik weer terug naar de vorige versie?
Hmm vreemd. Je zou via de fail save procedure een access point moeten krijgen waarmee je kunt verbinden. via http://192.168.4.1/update krijg je dan een eenvoudig update scherm waar je het gewenste firmware bestand kan uploaden.

Hier een filmpje hoe de fail save uit te voeren, is van een CVE module maar de procedure voor NON-CVE is precies gelijk.
YouTube: add on reset (de laatste reset sla je over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
janbrede schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:00:
[...]

Thanks! Maar klopt het dat de RF debug log in de webinterface niet meer werkt? Ik zie geen meldingen meer als ik RF debugging aan zet. Overigens komen ze nog wel binnen via de syslog server...
Bedankt voor het spotten! Foutje van mij, lijn code voor testen tijdelijk eruit gehaald... vergeten terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
arjenhiemstra schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:29:
[...]

Hmm vreemd. Je zou via de fail save procedure een access point moeten krijgen waarmee je kunt verbinden. via http://192.168.4.1/update krijg je dan een eenvoudig update scherm waar je het gewenste firmware bestand kan uploaden.

Hier een filmpje hoe de fail save uit te voeren, is van een CVE module maar de procedure voor NON-CVE is precies gelijk.
YouTube: add on reset (de laatste reset sla je over)
Ah dank je, dan ga ik dat eens even proberen.

Is er een manier om er achter te komen wat er met beta2 fout gaat? Als ik in de web interface naar de system log ga, dan toont die niets (heb de precieze tekst even niet scherp).

En ik bedenk me nu dat het wellicht ook aan de browser kan liggen aangezien er wat updates met de websocket library waren? Ik gebruik Safari op macOS, dus ik zal eens even een andere browser proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Misschien een beetje off-topic, maar ik ben benieuwd naar de filters die anderen in hun Itho-systemen gebruiken.

Ik overweeg mijn filters te vervangen door een F7-type (HRU300 - PN: 05-00334). Bij Itho zelf vind ik ze behoorlijk prijzig, maar ik zie dat ze online ook als 'huismerk' worden aangeboden voor de helft van de prijs.

Is het verstandig om alternatieve filters in deze units te gebruiken, of maakt het, om het op z’n Hollands te zeggen, geen bal uit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:17

BM

Moderator Spielerij
Hallo @theospithoven

Ik denk dat dit topic niet helemaal op de juiste plek staat, dit forum is bedoeld voor game(hardware) gerelateerde problemen, daar voldoet jouw vraag denk ik niet helemaal aan :)

Ik zal je topic even verplaatsen naar een plek waar hij denk ik beter op z'n plek staat, hopelijk kunnen ze je daar beter van dienst zijn

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb geen ervaring met Itho en de desbetreffende add-on, maar is het niet dit?
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/205
I have 2 ITHO devices in my house. To read/control them independently via MQTT, you have to change the topic in the MQTT configuration, otherwise the read data is a mix of both devices, and a command is always sent to both.

I changed one topic to itho_boven and one to itho_beneden. Now I can read and control them separately.
Edit, zie ook: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

[ Voor 12% gewijzigd door Kixtart op 25-11-2024 15:18 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@theospithoven Je zal voor beide modules een ander topic moeten gebruiken. Huidige staat van project en hoe dat kan weet ik even niet.

@arjenhiemstra Kan dat? En werkt HA Auto discovery al een beetje :D Blijft goed project maar even niet zo goed kunnen volgen wat de huidige staat is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JungleJim schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:52:
[...]

Ah dank je, dan ga ik dat eens even proberen.

Is er een manier om er achter te komen wat er met beta2 fout gaat? Als ik in de web interface naar de system log ga, dan toont die niets (heb de precieze tekst even niet scherp).

En ik bedenk me nu dat het wellicht ook aan de browser kan liggen aangezien er wat updates met de websocket library waren? Ik gebruik Safari op macOS, dus ik zal eens even een andere browser proberen.
Hmm, safari gerelateerd inderdaad. Met safari crashed de ESP32, met andere browsers gek genoeg niet.
Github issue: https://github.com/mathie...AsyncWebServer/issues/162

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
theospithoven schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:02:
Experts,

Ik heb kort geleden een ITHO add-on van NRG aangeschaft en geplaatst in mijn ITHODaalderop.
De integratie op mijn homeassistant was heel eenvoudig via MQTT en de fan-RV en temp zijn zichtbaar en bestuurbaar vanaf homeassistant en RF devive

Nu heb ik een tweede ITHODallderop geplaatst met weer een ITHO add-on en operationeel gemaakt.
Op homeassistant in MQTT heb ik nu twee devices met een eigen identificatienummer maar de waardes zijn van beide gelijk en ook de bediening is voor dezelfde itho.

Heeft iemand dit al eens gedaan?

[mbr]Samengevoegd[/]
Het MQTT base topic aanpassen van 1 van de twee zou het moeten fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
arjenhiemstra schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:30:
[...]
Bedankt voor het spotten! Foutje van mij, lijn code voor testen tijdelijk eruit gehaald... vergeten terug te zetten.
Nu ik er toch ben ook even een feature request: een optie om RF debugging standaard aan te hebben zou ik fijn vinden. Het gebeurt nu nogal eens dat de module spontaan reboot, en dan is de RF debugging uit en stopt de logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
arjenhiemstra schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:30:
[...]

Hmm, safari gerelateerd inderdaad. Met safari crashed de ESP32, met andere browsers gek genoeg niet.
Github issue: https://github.com/mathie...AsyncWebServer/issues/162
Thx, dat is het idd, met een andere browser dan Safari werkt 2.9.0-beta2 wel. Hopelijk komt er snel een fix voor dit issue in ESPAsyncWebServer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen wat 'Itho WTW Heated Timer' en 'Itho WTW Cooled Timer' betekenen? En kent iemand een beschrijving van de waardes die in als Itho WTW Status weergegeven worden?

Ik heb de module gekoppeld aan een Itho HRU Eco 300 en de WTW werkt niet altijd goed. Omdat mijn temperatuursensoren niet de juiste waarden gaven en ik op verschillende plaatsen las dat de sensoren van de HRU Eco 300 snel stuk gingen heb ik deze vervangen (was zo gebeurd trouwens, prima zelf te doen). Maar de problemen zijn niet voorbij.

Als ik de wtw inschakel dan zijn mijn CO2 en RV sensoren verbonden en werken gewoon. Ik zie vervolgens de 'Itho WTW Heated Timer' teruglopen van 24 naar 0 en het lijkt er op dat op het moment dat deze waarde op 0 staat de sensoren de WTW niet meer kunnen aansturen. Als ik op de ene CO2 sensor hem handmatig op bijv stand 3/high zet gebeurt er niets, maar zie ik op de andere sensoren dat hij wel op deze stand staat. Het lijkt er op dat het signaal dus wel aankomt maar niet verwerkt wordt.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Edit: ik zie ook dat mijn "error number" op 1 staat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JungleJim schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:35:
[...]

Thx, dat is het idd, met een andere browser dan Safari werkt 2.9.0-beta2 wel. Hopelijk komt er snel een fix voor dit issue in ESPAsyncWebServer.
Ik denk dat ik het issue gefixed heb. Gisteravond mee aan de slag geweest, vaag verhaal geworden.
De beta2 code werkte soms wel, soms niet in Safari, aanpassingen gedaan aan browser kant en add-on kant, daarna werkte het steeds slechter tot helemaal niet... in Chrome nog steeds geen issues, om gek van te worden!
Tot ik na vele pogingen voor de zekerheid toch Safari even opnieuw heb opgestart en poef, alles werkte zonder issues! :X 8)7
Ik weet dus niet helemaal zeker welke wijziging voor de verbetering heeft gezorgd maar het lijkt stabiel te werken :?

Ik zet zo beta3 online om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Ik heb 2.9.0b3 draaien en dat gaat nu goed met Mac / Safari.

Het werkt verder prima maar mn remotes (RTF CO2) komen binnen zonder data (co2 attribuut ontbreekt):

code:
1
2024-11-26T16:16:47+0100 ithohru/remotesinfo {"beneden":null,"boven":null}

Met 2.8.0 werkt dit prima. Het lijkt net alsof ze niet meer gejoined zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door smesjz op 26-11-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:23:
Ik heb 2.9.0b3 draaien en dat gaat nu goed met Mac / Safari.

Het werkt verder prima maar mn remotes (RTF CO2) komen binnen zonder data (co2 attribuut ontbreekt):

code:
1
2024-11-26T16:16:47+0100 ithohru/remotesinfo {"beneden":null,"boven":null}

Met 2.8.0 werkt dit prima. Het lijkt net alsof ze niet meer gejoined zijn?
Thanks, heb het al gevonden... dit is dus de reden achter Frequent Releases... ik test nog even en dan update ik de firmware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
arjenhiemstra schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:43:
[...]

Ik denk dat ik het issue gefixed heb. Gisteravond mee aan de slag geweest, vaag verhaal geworden.
De beta2 code werkte soms wel, soms niet in Safari, aanpassingen gedaan aan browser kant en add-on kant, daarna werkte het steeds slechter tot helemaal niet... in Chrome nog steeds geen issues, om gek van te worden!
Tot ik na vele pogingen voor de zekerheid toch Safari even opnieuw heb opgestart en poef, alles werkte zonder issues! :X 8)7
Ik weet dus niet helemaal zeker welke wijziging voor de verbetering heeft gezorgd maar het lijkt stabiel te werken :?

Ik zet zo beta3 online om te testen
beta3 werkt idd weer goed met Safari, dank!

Wat me opviel is dat in de tabel op de Itho Status pagina nu een extra regel staat met 'firmware_update_available', was dit altijd al zo? Als dat zo is was het me iig nog nooit opgevallen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
arjenhiemstra schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:54:
[...]

Thanks, heb het al gevonden... dit is dus de reden achter Frequent Releases... ik test nog even en dan update ik de firmware
En zo zijn we aangekomen bij 2.9.0-beta4:
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-2.9.0-beta4

Iedereen bedankt voor het testen en de feedback! Super fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JungleJim schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:23:
[...]

beta3 werkt idd weer goed met Safari, dank!

Wat me opviel is dat in de tabel op de Itho Status pagina nu een extra regel staat met 'firmware_update_available', was dit altijd al zo? Als dat zo is was het me iig nog nooit opgevallen...
Dat is nieuw inderdaad. Ik weet nog niet of dat de definitieve plek gaat zijn, zit te denken om een topic met device info toe te voegen, is ook handig voor integraties e.d. Mogelijk dat die dan daarheen verhuist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JungleJim
arjenhiemstra schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:02:
[...]

Dat is nieuw inderdaad. Ik weet nog niet of dat de definitieve plek gaat zijn, zit te denken om een topic met device info toe te voegen, is ook handig voor integraties e.d. Mogelijk dat die dan daarheen verhuist.
Ah ok, helder. Een apart topic lijkt me eerlijk gezegd logischer, om info van het itho apparaat en de module zelf gescheiden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:01:
[...]

En zo zijn we aangekomen bij 2.9.0-beta4:
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-2.9.0-beta4

Iedereen bedankt voor het testen en de feedback! Super fijn!
Deze update sloopte mn MQTT settings. Alles was leeg.

Maar co2 waardes zijn weer terug. Fijn.

[ Voor 15% gewijzigd door smesjz op 26-11-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:27:
[...]

Das gek, daar is niets veranderd tov de vorige versies. Alleen de MQTT settings weg of ook de system settings? (het is 1 settings bestand namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 00:22
KappuhH schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:47:

Ik heb de module gekoppeld aan een Itho HRU Eco 300 en de WTW werkt niet altijd goed. Omdat mijn temperatuursensoren niet de juiste waarden gaven en ik op verschillende plaatsen las dat de sensoren van de HRU Eco 300 snel stuk gingen heb ik deze vervangen (was zo gebeurd trouwens, prima zelf te doen). Maar de problemen zijn niet voorbij.
Even semi OT voor HRU300 bezitters.
In 2020 heb ik die aangeschaft en ook de temp sensor kapot. Lang verhaal kort: de originele temp sensor was elcheapo die ging corroderen. Er is een engineering change doorgevoerd en uiteindelijk vervangen door een goed ingekapselde versie die nu al een paar jaar goed gaat (de originele ongeveer 6 maanden).
Op een gegeven moment een ervaren itho engineer hier gehad die gelukkig de minuscuul kleine corrosie zag.
Sensor is toen naar hun ontwerpers gegaan.
Bij kapotte sensor: meld je bij itho. Het is een ontwerpfout geweest, dus vervangen lijkt me logisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:56

pistole

Frutter

smesjz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:27:
[...]

Maar co2 waardes zijn weer terug. Fijn.
Dit heb ik ook gezien. Voor mij zowel system- als MQTT settings. De web interface geeft wel aan dat de instellingen worden opgeslagen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:37:
[...]

Das gek, daar is niets veranderd tov de vorige versies. Alleen de MQTT settings weg of ook de system settings? (het is 1 settings bestand namelijk)
system settings leken gereset te zijn naar defaults. Heb niet gekeken naar inhoud van bestand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:43
Hoi allen. Ik zit met een probleem van onze CVE-S ECO ventilatiebox en ondanks meerdere pogingen om het op te lossen, is het probleem er nog steeds.

Wij hebben een driestandenschakelaar en hebben onze ventilatiebox eigenlijk altijd in de automatische (tweede) stand. Alleen tijdens het koken e.d. zetten we 'm handmatig in de hoogste stand. Tot anderhalf jaar geleden werkte dit prima en ging de box ook vanzelf harder draaien tijdens het douchen. Helemaal goed dus.

Maar, anderhalf jaar geleden is onze badkamer gerenoveerd en sindsdien gaat de ventilatiebox niet meer automatisch harder draaien tijdens het douchen. Omdat ik toen vermoedde dat deze vuil was, hebben we de kanalen (laten) reinigen en heb ik de box zelf goed schoongemaakt. Het enige wat ik niet schoongemaakt heb was de RV-sensor, omdat ik nooit wist waar deze zat. Omdat ik rond die tijd de wifi module had gekocht en ik zo op afstand de box in een hogere stand kon zetten, hebben we eigenlijk het probleem continu uitgesteld, want het was werkbaar.

Echter, een paar week geleden begon de box vreemd gedrag te vertonen. De box gaat vanzelf harder én zachter (zachter deed 'ie nooit, alleen harder). Soms tot wel meerdere keren per minuut en soms blijft 'ie uren in de hoogste of allerlaagste stand. Met de wifi module kan ik 'm niet besturen, want hij reageert niet op commando's. De webinterface is wel gewoon toegankelijk. In de laagste en hoogste stand blijft 'ie wel constant en het lijkt dus een probleem van de automatische stand te zijn.

Omdat ik vermoedde dat het aan de automatische stand lag en wellicht de printplaat defect was, heb ik een nieuwe besteld. Toen deze binnen was, heb ik de oude direct vervangen en de wifi module op de nieuwe gezet.

Het probleem was toen opgelost en de box ging ook weer vanzelf harder draaien tijdens het douchen, dus het probleem was opgelost, eindelijk!

Maar... na een paar dagen was het probleem van het vanzelf harder en zachter draaien weer terug en gaat de box wederom niet meer vanzelf harder draaien tijdens het douchen.

Het probleem vertoont zich met en zonder wifi module en ik ben echt ten einde raad. Ik zou niet eens weten wat ik nu nog moet vervangen, buiten alle bedrading om, maar dat lijkt me niet de juiste oplossing aangezien de lage en hoge stand wel gewoon constant werken. Het is alleen de automatische stand die niet naar behoren werkt.

Ik heb nooit instellingen in de wifi module verandert.

Wie o wie herkent dit probleem of weet wat er mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Alphyraz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:55:
Hoi allen. Ik zit met een probleem van onze CVE-S ECO ventilatiebox en ondanks meerdere pogingen om het op te lossen, is het probleem er nog steeds.

Wij hebben een driestandenschakelaar en hebben onze ventilatiebox eigenlijk altijd in de automatische (tweede) stand. Alleen tijdens het koken e.d. zetten we 'm handmatig in de hoogste stand. Tot anderhalf jaar geleden werkte dit prima en ging de box ook vanzelf harder draaien tijdens het douchen. Helemaal goed dus.

Maar, anderhalf jaar geleden is onze badkamer gerenoveerd en sindsdien gaat de ventilatiebox niet meer automatisch harder draaien tijdens het douchen. Omdat ik toen vermoedde dat deze vuil was, hebben we de kanalen (laten) reinigen en heb ik de box zelf goed schoongemaakt. Het enige wat ik niet schoongemaakt heb was de RV-sensor, omdat ik nooit wist waar deze zat. Omdat ik rond die tijd de wifi module had gekocht en ik zo op afstand de box in een hogere stand kon zetten, hebben we eigenlijk het probleem continu uitgesteld, want het was werkbaar.

Echter, een paar week geleden begon de box vreemd gedrag te vertonen. De box gaat vanzelf harder én zachter (zachter deed 'ie nooit, alleen harder). Soms tot wel meerdere keren per minuut en soms blijft 'ie uren in de hoogste of allerlaagste stand. Met de wifi module kan ik 'm niet besturen, want hij reageert niet op commando's. De webinterface is wel gewoon toegankelijk. In de laagste en hoogste stand blijft 'ie wel constant en het lijkt dus een probleem van de automatische stand te zijn.

Omdat ik vermoedde dat het aan de automatische stand lag en wellicht de printplaat defect was, heb ik een nieuwe besteld. Toen deze binnen was, heb ik de oude direct vervangen en de wifi module op de nieuwe gezet.

Het probleem was toen opgelost en de box ging ook weer vanzelf harder draaien tijdens het douchen, dus het probleem was opgelost, eindelijk!

Maar... na een paar dagen was het probleem van het vanzelf harder en zachter draaien weer terug en gaat de box wederom niet meer vanzelf harder draaien tijdens het douchen.

Het probleem vertoont zich met en zonder wifi module en ik ben echt ten einde raad. Ik zou niet eens weten wat ik nu nog moet vervangen, buiten alle bedrading om, maar dat lijkt me niet de juiste oplossing aangezien de lage en hoge stand wel gewoon constant werken. Het is alleen de automatische stand die niet naar behoren werkt.

Ik heb nooit instellingen in de wifi module verandert.

Wie o wie herkent dit probleem of weet wat er mis is?
Is je RV sensor nog wel ok? Ik zie nml niet uit je bericht dat je dit hebt uitgesloten.
Je kan dmv het wifi board de rv sensor uitlezen maar ook het verloop van de sensor loggen in home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
joon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:46:
[...]

Is je RV sensor nog wel ok? Ik zie nml niet uit je bericht dat je dit hebt uitgesloten.
Je kan dmv het wifi board de rv sensor uitlezen maar ook het verloop van de sensor loggen in home assistant.
Excuus. Ik had erbij moeten vermelden dat die nieuwe printplaat die ik heb besteld en geïnstalleerd, óók een nieuwe RV-sensor heeft. Vermoedelijk werkte het kort na de installatie van die nieuwe printplaat wel gewoon naar behoren, omdat inderdaad die oude sensor vuil/stuk was.

Ik wil het niet 100% uitsluiten, maar het lijkt me vreemd als een nieuwe printplaat met nieuwe RV-sensor ditzelfde vreemde gedrag vertoont. Ik vermoed daarom dat het in een andere hoek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTCG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-02 08:43
Kan er mij iemand uitleggen welke stappen ik moet ondernemen om de non-cve module te resetten?
Betreft HW revision 1

In de handleiding vind ik deze info terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Hardware revisies t/m 2.5 (zie achterkant add-on): 
Om deze mode te activeren voor de hardware revisies t/m versie 2.5 moet een andere procedure 
gevolgd worden:  
Verbind de twee metalen vlakjes waarbij ‘failsafe’ staat op de print met elkaar. Dit gaat het makkelijkst 
met een soldeerbout en een beetje soldeer of door de vlakjes met bijvoorbeeld een schroevendraaier 
met elkaar te verbinden.  
Bij het aanzetten van de itho met de add-on geinstalleerd zal de add-on de fail save procedure 
uitvoeren en alle instellingen verwijderen. Ook kan eventueel een nieuwe firmware geladen worden 
zoals eerder beschreven. 
Verwijder na deze procedure de eventueel aanwezige soldeerverbinding, en neem de module weer in 
gebruik zoals beschreven in deze handleiding.

Maar ik heb 2 knoppen op de module 'reset" en "fail safe"
Ik heb al geprobeerd om de knop reset te drukken voor een seconde of 10, maar dat lukt niet. Als ik de module herstart, blijft hij zijn oude settings behouden.
Wat kan ik nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
GTCG schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:53:
Kan er mij iemand uitleggen welke stappen ik moet ondernemen om de non-cve module te resetten?
Betreft HW revision 1

In de handleiding vind ik deze info terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Hardware revisies t/m 2.5 (zie achterkant add-on): 
Om deze mode te activeren voor de hardware revisies t/m versie 2.5 moet een andere procedure 
gevolgd worden:  
Verbind de twee metalen vlakjes waarbij ‘failsafe’ staat op de print met elkaar. Dit gaat het makkelijkst 
met een soldeerbout en een beetje soldeer of door de vlakjes met bijvoorbeeld een schroevendraaier 
met elkaar te verbinden.  
Bij het aanzetten van de itho met de add-on geinstalleerd zal de add-on de fail save procedure 
uitvoeren en alle instellingen verwijderen. Ook kan eventueel een nieuwe firmware geladen worden 
zoals eerder beschreven. 
Verwijder na deze procedure de eventueel aanwezige soldeerverbinding, en neem de module weer in 
gebruik zoals beschreven in deze handleiding.

Maar ik heb 2 knoppen op de module 'reset" en "fail safe"
Ik heb al geprobeerd om de knop reset te drukken voor een seconde of 10, maar dat lukt niet. Als ik de module herstart, blijft hij zijn oude settings behouden.
Wat kan ik nog doen?
YouTube: add on reset
Dit is een filmpje van de reset procedure van de cve module maar het werkt exact gelijk voor de non-cve versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTCG
arjenhiemstra schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:12:
[...]

YouTube: add on reset
Dit is een filmpje van de reset procedure van de cve module maar het werkt exact gelijk voor de non-cve versie.
Dag Arjen

Fijn! Veel makkelijker als ik het zie in een filmpje. Ga ik deze middag eens uitproberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
Alphyraz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:26:
[...]

Excuus. Ik had erbij moeten vermelden dat die nieuwe printplaat die ik heb besteld en geïnstalleerd, óók een nieuwe RV-sensor heeft. Vermoedelijk werkte het kort na de installatie van die nieuwe printplaat wel gewoon naar behoren, omdat inderdaad die oude sensor vuil/stuk was.

Ik wil het niet 100% uitsluiten, maar het lijkt me vreemd als een nieuwe printplaat met nieuwe RV-sensor ditzelfde vreemde gedrag vertoont. Ik vermoed daarom dat het in een andere hoek zit.
Kan het zijn dat je itho alleen bijspringt wanneer deze in auto modus staat en dit niet doet wanneer je een andere stand gebruikt (low/med/high) ? Dit is iets wat de mijne namelijk doet.

Heb verder geen idee maar wel advies, je kan alle sensors van het apparaat loggen in home assistant met het wifi board. Power cycle je itho zodat hij het weer even normaal doet en vergelijk de sessies met elkaar van voor / tijdens / na de douche.
Kijk of er waardes gaan afwijken van de norm wanneer de itho het niet meer doet en zo ja welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
joon schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:43:
[...]

Kan het zijn dat je itho alleen bijspringt wanneer deze in auto modus staat en dit niet doet wanneer je een andere stand gebruikt (low/med/high) ? Dit is iets wat de mijne namelijk doet.

Heb verder geen idee maar wel advies, je kan alle sensors van het apparaat loggen in home assistant met het wifi board. Power cycle je itho zodat hij het weer even normaal doet en vergelijk de sessies met elkaar van voor / tijdens / na de douche.
Kijk of er waardes gaan afwijken van de norm wanneer de itho het niet meer doet en zo ja welke.
Voorheen ging de ventilatiebox echt alleen maar harder wanneer de hoeveelheid vocht toenam. Na een half uur ging ‘ie weer langzamer. Meer deed ‘ie niet in de automatische stand. En dat is ook wat ik ervan verwacht.

Kun je me vertellen hoe ik meer sensoren zichtbaar krijg in Home Assistant? Ik zie alleen de luchtvochtigheid en temperatuur en kan zo gauw in de webinterface geen instellingen vinden om meer sensoren beschikbaar te stellen via MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boest
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-06 21:51
Ik heb deze module al even aan m’n warmtepomp hangen, ik heb deze via MQTT zichtbaar in hass.

Ik zie alleen dat alleen de fan een entiteit is en alle andere niet. Nou ben ik ook geen super hero op dit gebied maar ik leer en probeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGxP0lo5gS3xSzwVjW1urKQvU_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lHgHaH4dmc5r1V3kHF0EkbKo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Boest schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:18:
Ik heb deze module al even aan m’n warmtepomp hangen, ik heb deze via MQTT zichtbaar in hass.

Ik zie alleen dat alleen de fan een entiteit is en alle andere niet. Nou ben ik ook geen super hero op dit gebied maar ik leer en probeer.

[Afbeelding]
Als je onder menu system setting de volgende settings aan zet krijg je wat meer data vanuit je itho:
Ventilation status (31DA) on
Fan system status (31D9) on

Vroeger was deze info vrij makkelijk onder devices te vinden maar sinds recente updates van HA niet meer helaas.

Er zijn een aantal opties, mocht je iets als node-red draaien dan kan je het topic ihto/ithostatus loggen, daar staat oa. dan een item in met de naam "FanInfo", de waarde daar (low, medium, high, etc) geeft aan in welke stand je itho staat. Dat kan een aanwijzing geven dat er iets je fan in een andere stand zet (bijv. de vochsensor)

Je kunt in HA hiervoor ook een sensor toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  sensor:
      - name: "Itho FanInfo sensor"
        state_topic: "itho/ithostatus"
        value_template: "{{ value_json['FanInfo'] }}"
        unique_id: "itho_faninfo_sensor"

Met de tool MQTTExplorer kun je kijken welke gegevens er allemaal beschikbaar gemaakt worden aan HA. Je kunt hier ook de historie op een topic bekijken (bijvoorbeeld fan state changes)
Voor elk label onder het menu "Itho status" kun je zo een sensor aanmaken in HA.

Maar sinds kort is er een makkelijkere optie gemaakt door Jasper en Benjamin, een HA integratie waarmee een hoop info in HA beschikbaar komt (alleen op dit moment niet het FanInfo topic dus die zul je zelf even moeten aanmaken in de config van HA).
Die is hier te vinden:
https://github.com/jasperslits/haithowifi

Mogelijk heeft het te maken met de instelling van je vochtsensor, normaal zou een installateur deze af moeten stellen maar ik vermoed dat dit nooit gebeurt.

Je kunt deze setting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSPycHUj-gRLzVr7HCg2NNowLIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwUdw6VbU8LwgWymIq7RKrww.png?f=fotoalbum_large

wat verhogen (standaard 700 geloof ik) om de sensor ongevoeliger te maken. De waarde die ik heb (3700) zorgt ervoor dat de itho zelf nooit meer reageert op de vochtsensor (dat regel ik zelf via node-red door de meting te gerbruiken van het itho/ithostatus mqtt topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTCG
Hoe pakken jullie het eigenlijk aan zodat niemand ongewenst toegang heeft tot de webpagina van de Itho-module?
Ik zou niet willen meemaken dat iemand op de één of de andere manier zichzelf toegang kan verschaffen tot de instellingen van mijn warmtepomp om daar dan dingen in te gaan wijzigen en mijn warmtepomp kapot is.

Ik heb
- de webpagina beveiligd met een wachtwoord
- Ingesteld op m'n firewall dat enkel mijn eigen desktop toegang heeft tot de webpagina. Verkeer van op de WIFI wordt sowieso geblocked. Mijn netwerk is ingedeeld in VLAN's, waardoor ik dat makkelijk kan managen
Enige wat ik nog moet fixen is dat niet elk device vanuit mijn IOT VLAN toegang heeft tot de Itho webpagina enkel de HA.

Hebben jullie geen schrik hiervoor? Een warmtepomp is een dure investering en wil je natuurlijk niet blootstellen aan gelijk wie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTCG
GTCG schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:11:
[...]

Dag Arjen

Fijn! Veel makkelijker als ik het zie in een filmpje. Ga ik deze middag eens uitproberen
Helemaal gelukt, module is terug up and running!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
GTCG schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:52:
Hoe pakken jullie het eigenlijk aan zodat niemand ongewenst toegang heeft tot de webpagina van de Itho-module?
Ik zou niet willen meemaken dat iemand op de één of de andere manier zichzelf toegang kan verschaffen tot de instellingen van mijn warmtepomp om daar dan dingen in te gaan wijzigen en mijn warmtepomp kapot is.

Ik heb
- de webpagina beveiligd met een wachtwoord
- Ingesteld op m'n firewall dat enkel mijn eigen desktop toegang heeft tot de webpagina. Verkeer van op de WIFI wordt sowieso geblocked. Mijn netwerk is ingedeeld in VLAN's, waardoor ik dat makkelijk kan managen
Enige wat ik nog moet fixen is dat niet elk device vanuit mijn IOT VLAN toegang heeft tot de Itho webpagina enkel de HA.

Hebben jullie geen schrik hiervoor? Een warmtepomp is een dure investering en wil je natuurlijk niet blootstellen aan gelijk wie...
Veel meer dan een wachtwoord op je add-on instellen kan je niet doen. Vlan, firewall, routing etc. kan beter in het Ubiquiti topic op basis van je post history omdat beveiligen van IOT devices hier niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59
Ik heb al sinds 2016 een warmtepomp met internetconnectiviteit en het apparaat is al ....0... keer gehackt.
Prio 0 voor mij. User password is voor mij voldoende voorlopig.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als we heel zuiver zijn, heb je geen raar gedrag gemerkt van je warmtepomp. Of hij gehackt is, weet je niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Sinds firmware 2.9 (misschien ook eerder maar nooit opgevallen) heb ik dips van 10% in de luchtvochtigheid onafhankelijk of de ventilator draait.

Het treedt op elke minuut en duurt 7 seconden.

@arjenhiemstra enig idee wat hier mis zou kunnen gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBPbd6wQN2oGfZmUs9FEFGq-bCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdC2jlIGEF7JdTJcSk1wYKjY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door pj op 01-12-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

pj schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:09:
Sinds firmware 2.9 (misschien ook eerder maar nooit opgevallen) heb ik dips van 10% in de luchtvochtigheid onafhankelijk of de ventilator draait.

Het treedt op elke minuut en duurt 7 seconden.

@arjenhiemstra enig idee wat hier mis zou kunnen gaan?

[Afbeelding]
Opgelost: mijn andere ITHO-box stond per abuis te tetteren op hetzelfde MQTT base topic. Blijkbaar is dat ergens een keer gereset. Nu weer netjes op eigen topic en werkt weer als zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
pj schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:55:
[...]

Opgelost: mijn andere ITHO-box stond per abuis te tetteren op hetzelfde MQTT base topic. Blijkbaar is dat ergens een keer gereset. Nu weer netjes op eigen topic en werkt weer als zonnetje!
lol :)
Ik was al aan het puzzelen, ik dacht misschien sensor update vanuit itho firmware maar dat is elke 8 sec. kon zo niets verzinnen, dit zeker niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:49
Bij mijn hing de Temp/Hum sensor weer. (Itho CVE-S en FW 2.8.0).

Inmiddels heb ik in DZ een DzVents script gemaakt die dit detecteert en dit wegschrijft in de error-log.
De enige mogelijkheid die ik heb is het uit/aan schakelen van de Ventilatiebox of een herstart van de Wifi Control Add-on Module.
Of een herstart van de Temp/Hum sensor zal werken moet ik nog bekijken.

Heeft de Wifi Control Add-on Module (of de Temp/Hum sensor) een mogelijkheid voor een herstart door bijvoorbeeld een http request of een andere sw-matige aansturing die te scripten is?

Want dan kan ik dit toevoegen aan mijn DzVents script en merk ik in de praktijk niets van vastlopers van de Temp/Hum sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Sinds ik de addon heb kijk ik zo nu en dan even naar de itho status. Maar val mij op dat de buiten temp zelden onder de 15 graden komt. Zal deze sensor kapot zijn of er iets mis zijn met mijn hru350?
De temperatuur wijzigt wel, maar schommelt tussen de 15-20+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Lawrentz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:59:
Bij mijn hing de Temp/Hum sensor weer. (Itho CVE-S en FW 2.8.0).

Inmiddels heb ik in DZ een DzVents script gemaakt die dit detecteert en dit wegschrijft in de error-log.
De enige mogelijkheid die ik heb is het uit/aan schakelen van de Ventilatiebox of een herstart van de Wifi Control Add-on Module.
Of een herstart van de Temp/Hum sensor zal werken moet ik nog bekijken.

Heeft de Wifi Control Add-on Module (of de Temp/Hum sensor) een mogelijkheid voor een herstart door bijvoorbeeld een http request of een andere sw-matige aansturing die te scripten is?

Want dan kan ik dit toevoegen aan mijn DzVents script en merk ik in de praktijk niets van vastlopers van de Temp/Hum sensor.
een reboot van de add-on zorgt ervoor dat de hum/temp weer gaat lopen? Hoe zit het met de andere waardes van het itho status topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

GTCG schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:52:
Ook al zou iemand kwaadaardige bedoelingen hebben, bij mij werkt de module niet van buitenaf gek genoeg :P. Omdat mijn vpn wat moeilijk deed had ik tijdelijk getest met een port forward, maar als ik naar WANIP:POORT ging kreeg ik onderstaande animatie die oneindig doorgaat. Lokaal werkt het verder prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_puSQzgYOIRLLftolBRAumBA7yg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I761p1ZoWYccwBvUcAHx9fyU.jpg?f=user_large

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sharky schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:35:
[...]

Ook al zou iemand kwaadaardige bedoelingen hebben, bij mij werkt de module niet van buitenaf gek genoeg :P. Omdat mijn vpn wat moeilijk deed had ik tijdelijk getest met een port forward, maar als ik naar WANIP:POORT ging kreeg ik onderstaande animatie die oneindig doorgaat. Lokaal werkt het verder prima.

[Afbeelding]
Dat komt omdat de websocket die ook nodig is om de website te laten draaien op poort 8000 draait. Mogelijk heb je die niet geconfigureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:49
arjenhiemstra schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:54:
[...]

een reboot van de add-on zorgt ervoor dat de hum/temp weer gaat lopen?
Ja.
Hoe zit het met de andere waardes van het itho status topic?
Ik log alleen Speed-status, airq-based-on, CO2 (extern) en die stonden ook vast.

Het kan evt ook aan de box liggen, maar een reset heeft mij een paar keer geholpen.
Hier kom ik nog op terug wanneer het weer voorkomt.
De detectie op een vastgelopen temp/hum draait inmiddels met een api.html?get=ithostatus log op error-niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
jassie256 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:41:
Sinds ik de addon heb kijk ik zo nu en dan even naar de itho status. Maar val mij op dat de buiten temp zelden onder de 15 graden komt. Zal deze sensor kapot zijn of er iets mis zijn met mijn hru350?
De temperatuur wijzigt wel, maar schommelt tussen de 15-20+ graden.
Woon je in een appartementencomplex? Dan zit er vaak een lang aanvoerkanaal tussen de luchtinlaat en je WTW, zeker als je niet op de hoogste verdieping woont. Die loopt dan vaak ook nog door een schacht samen met het afvoerkanaal, wat in feite ook al als een soort warmtewisselaar werkt :).

Ik kan via de RF debug log ook de WTW's van mijn benedenburen uitlezen, en die geven meestal ook buitentemperaturen aan tussen de 15-20 graden terwijl die van mij (bovenste verdieping) lagere waarden aangeeft.

(Disclaimer: ik ga ervan uit dat de ventilatoren in je WTW normaal draaien en de sensor ook in orde is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
janbrede schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:05:
[...]

Woon je in een appartementencomplex? Dan zit er vaak een lang aanvoerkanaal tussen de luchtinlaat en je WTW, zeker als je niet op de hoogste verdieping woont. Die loopt dan vaak ook nog door een schacht samen met het afvoerkanaal, wat in feite ook al als een soort warmtewisselaar werkt :).

Ik kan via de RF debug log ook de WTW's van mijn benedenburen uitlezen, en die geven meestal ook buitentemperaturen aan tussen de 15-20 graden terwijl die van mij (bovenste verdieping) lagere waarden aangeeft.

(Disclaimer: ik ga ervan uit dat de ventilatoren in je WTW normaal draaien en de sensor ook in orde is).
Woon niet in een flat. De buis naar buiten zal ongeveer 120cm zijn vanaf de Wtw waarvan de eerste meter binnenshuis is. Dat zal het verschil wel verklaren want de thermometer zit natuurlijk in de Wtw en niet aan het einde van de buis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

@arjenhiemstra maanden geleden vroeg ik of je bekend was met een bug waarbij temperatuur en RH blijven steken. Sinds updaten naar 2.8.0 leek het opgelost maar ik zie het nu (na lang goed gegaan te zijn) toch weer gebeuren. Ik heb de Itho of addon nog niet gereset. Zijn er stappen die ik kan uitvoeren om te debuggen?

In de syslog staat verder niks sinds de vorige wifi disconnect. Op de status-page staat voor RH en temperatuur "not available" nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Aardedraadje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:02:
@arjenhiemstra maanden geleden vroeg ik of je bekend was met een bug waarbij temperatuur en RH blijven steken. Sinds updaten naar 2.8.0 leek het opgelost maar ik zie het nu (na lang goed gegaan te zijn) toch weer gebeuren. Ik heb de Itho of addon nog niet gereset. Zijn er stappen die ik kan uitvoeren om te debuggen?

In de syslog staat verder niks sinds de vorige wifi disconnect. Op de status-page staat voor RH en temperatuur "not available" nu.
Updaten de andere waardes op de itho status pagina nog wel? Kun je de itho nog bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

arjenhiemstra schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:40:
[...]

Updaten de andere waardes op de itho status pagina nog wel? Kun je de itho nog bedienen?
Yep, CO2, fan speed en setpoint lopen nog mooi mee. "Highest RH Concentration" loopt ook gewoon mee, zo lijkt het in ieder geval, want die staat nu op 42%. Terwijl hum is blijven steken op 35.9. Ik heb alleen de ingebakken RH sensor, geen externe. Dus die data komt van dezelfde sensor af. Bedienen van het setpoint via de slider lukt ook nog steeds.

Edit: en zoals bij de vorige keer was, reageert de box wel nog zelf op de RH. Dus douchen -> box gaat maximaal draaien.

Ik zal de box voorlopig niet (moedwillig) resetten. Als ik binnenkort tijd heb, misschien eens een capture maken van de I²C met m'n Saleae.

[ Voor 22% gewijzigd door Aardedraadje op 04-12-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Aardedraadje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:01:
[...]

Yep, CO2, fan speed en setpoint lopen nog mooi mee. "Highest RH Concentration" loopt ook gewoon mee, zo lijkt het in ieder geval, want die staat nu op 42%. Terwijl hum is blijven steken op 35.9. Ik heb alleen de ingebakken RH sensor, geen externe. Dus die data komt van dezelfde sensor af. Bedienen van het setpoint via de slider lukt ook nog steeds.

Edit: en zoals bij de vorige keer was, reageert de box wel nog zelf op de RH. Dus douchen -> box gaat maximaal draaien.

Ik zal de box voorlopig niet (moedwillig) resetten. Als ik binnenkort tijd heb, misschien eens een capture maken van de I²C met m'n Saleae.
Thanks!
Zou je op de debug pagina de volgende queries willen doen?

Query Status Format
en daarna
Query Status

en de resultaten willen delen?

edit:
Ik kan niet inschatten of je weet wat je doet dus voor de zekerheid toch maar de waarschuwing dat de CVE een zwevende (iets van 100V) nul heeft. Als je de Saleae op de itho en iets met randaarde aansluit dan doet de boel poef (en het is niet aanraak veilig!)

[ Voor 19% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-12-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

arjenhiemstra schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:23:
[...]

Thanks!
Zou je op de debug pagina de volgende queries willen doen?

Query Status Format
en daarna
Query Status

en de resultaten willen delen?

edit:

[...]

Ik kan niet inschatten of je weet wat je doet dus voor de zekerheid toch maar de waarschuwing dat de CVE een zwevende (iets van 100V) nul heeft. Als je de Saleae op de itho en iets met randaarde aansluit dan doet de boel poef (en het is niet aanraak veilig!)
Query Status Format, Result: 80 82 A4 00 01 0C 80 10 10 10 00 10 20 10 10 00 92 92 29

Query Status, Result: 80 82 A4 01 01 17 FF 05 82 05 83 00 00 07 00 36 00 00 30 73 00 00 02 E2 29 10 51 08 CF 0E

Ineens staat er ook weer een nieuwe Temperature en RelativeHumidity op de status-pagina :)

Was al van plan het met een laptop op accu te doen maar goed dat je me hier toch even voor waarschuwt, ik denk dat ik er beter van af blijf dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 04-12-2024 19:44 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 63 Laatste