Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 34 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Maikie18 Ja voor bypass=1 wel.
Voor bypass=0 is outdoor temp gelijk aan exhaust temp.
room temp precies andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:48
@Maikie18 bj mij zit er nu zo’n 6 graden tussen

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:54
gns1l schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:04:
@Maikie18 Ja voor bypass=1 wel.
Voor bypass=0 is outdoor temp gelijk aan exhaust temp.
room temp precies andersom.
Thx! Dat verklaard wel e.e.a. echter moet je supply dan ook lezen als inblaas in de woning en exhaust als aanzuig uit de woning? Want anders kan ik niet verklaren waarom de supply hoger is dan de exhaust
blb4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:18:
@Maikie18 bj mij zit er nu zo’n 6 graden tussen
Welke waardes heb jij dan want bij mij is het nagenoeg gelijk? Ik ga er vanuit dat jij dan de bypass op 0 hebt staan?

[ Voor 24% gewijzigd door Maikie18 op 14-03-2023 09:23 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
~ 19 en ~ 13 en bypass idd 0.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:54
blb4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:26:
~ 19 en ~ 13 en bypass idd 0.
Heb je dat bewust zelf gedaan en zo ja met welke reden?

Dit zijn mijn bypass settings. Als ik de wanted temp op 20 zet schakelt hij wel om, zie dan echter nog steeds niet de daadwerkelijke temperatuur van de aangezogen buitenlucht maar die is mogelijk ook gewoon niet beschikbaar
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yyWRY4K.png

Heb hier ook nog een topic gevonden over het bypass verhaal https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2141358

[ Voor 35% gewijzigd door Maikie18 op 14-03-2023 09:57 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:15
1ntroduc3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Niet meer. Het lijkt wel alsof hij het 1x deed
Dat had ik dus ook. Ik heb volgens mij 2 keer kunnen aansturen, daarna werkte het niet meer.
De interface werd dan traag of onbereikbaar en ik kreeg die foutmeldingen (timeouts of iets dergelijks) in de syslog.
Plus mijn c1101 module gaat steeds uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@Maikie18: Bovenaan de pagina kun je zoeken op "350 + bypass" (zonder quotes)
Dan zul je veel info vinden over de werking van de bypass van de HRU350.

Bijv. hier https://gathering.tweaker...message/71460618#71460618

Er zitten maar 2 temperatuur sensoren in de HRU350 en ze zitten boven elkaar aan de supply en exhaust kant van de warmtewisselaar. De buitenlucht temperatuur wordt dus nooit gemeten, maar er wordt aangenomen dat het rendement van de WTW 100% is en dat er geen warmteoverdracht is van/naar de leidingen.
Zie https://gathering.tweaker...message/72485250#72485250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
@arjenhiemstra
Ik vroeg mij af of het misschien mogelijk is om de HRU300 via usb uit te lezen ipv direct aan de pcie kabel te sluiten.
Het lijkt mij wel te moeten kunnen, als je immers de servicetool download, kan je het ook uitlezen en aanpassingen doen.
Wanneer je die tool installeert, zitten er een hoop bestanden bij die misschien meer info kunnen geven over hoe die communicatie verloopt?

Zo zit er bijvoorbeeld deze drivers erbij:
https://ftdichip.com/drivers/d2xx-drivers/

[ Voor 10% gewijzigd door Bokkoman op 14-03-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Maikie18 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Heb je dat bewust zelf gedaan en zo ja met welke reden?

Dit zijn mijn bypass settings. Als ik de wanted temp op 20 zet schakelt hij wel om, zie dan echter nog steeds niet de daadwerkelijke temperatuur van de aangezogen buitenlucht maar die is mogelijk ook gewoon niet beschikbaar
[Afbeelding]

Heb hier ook nog een topic gevonden over het bypass verhaal https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2141358
Ik heb nog nooit iets bewust gewijzigd aan de HRU350. Tot nu toe alles zoals in 2019 geïnstalleerd en controle volledig (en alleen) door Demandflow unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Bokkoman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:40:
@arjenhiemstra
Ik vroeg mij af of het misschien mogelijk is om de HRU300 via usb uit te lezen ipv direct aan de pcie kabel te sluiten.
Het lijkt mij wel te moeten kunnen, als je immers de servicetool download, kan je het ook uitlezen en aanpassingen doen.
Wanneer je die tool installeert, zitten er een hoop bestanden bij die misschien meer info kunnen geven over hoe die communicatie verloopt?

Zo zit er bijvoorbeeld deze drivers erbij:
https://ftdichip.com/drivers/d2xx-drivers/
Er zit ongetwijfeld iets in de servicetool wat commando's via USB kan versturen naar de HRU300 interface. I2C reverse engineeren gaat mij prima af, USB reverse engineeren heb ik nog nooit gedaan en ik heb ook geen idee hoe dat te doen helaas. Ik heb al een geprobeerd om met een serial 2 i2c chip van ftdi iets met de servicetool te doen maar dat is helaas niet gelukt. Het is heel goed mogelijk dat ook de ftdi chip een aangepaste firmware heeft om te werken met de servicetool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:21
arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Er zit ongetwijfeld iets in de servicetool wat commando's via USB kan versturen naar de HRU300 interface. I2C reverse engineeren gaat mij prima af, USB reverse engineeren heb ik nog nooit gedaan en ik heb ook geen idee hoe dat te doen helaas. Ik heb al een geprobeerd om met een serial 2 i2c chip van ftdi iets met de servicetool te doen maar dat is helaas niet gelukt. Het is heel goed mogelijk dat ook de ftdi chip een aangepaste firmware heeft om te werken met de servicetool.
Gebruikt de HRU300 de serial dongle van itho? (SVM). Dat is echt gewoon niet veel meer dan een FTDI chip met microcontroller die serial van/naar i2c doet.

EDIT: De HRU300 heeft blijkbaar een usb poort, die heeft wel een USB<>i2c chip ingebouwd.
Volgens mij wordt de CP2112 driver geladen.
Maar hoe dat dan verder gaat weer ik ook niet...

[ Voor 26% gewijzigd door vliegnerd op 14-03-2023 14:46 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
vliegnerd schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Gebruikt de HRU300 de serial dongle van itho? (SVM). Dat is echt gewoon niet veel meer dan een FTDI chip met microcontroller die serial van/naar i2c doet.

EDIT: De HRU300 heeft blijkbaar een usb poort, die heeft wel een USB<>i2c chip ingebouwd.
Volgens mij wordt de CP2112 driver geladen.
Maar hoe dat dan verder gaat weer ik ook niet...
Het gaat om dit:

https://www.ithodaalderop...essional/product/05-00234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Hm ok.
Ik vond dit nog op google:
https://techexplorations.com/guides/esp32/begin/cp21xxx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-07 14:49
Ik heb de HRU300 met usb aan een Pi gehangen. Cp2112 driver en i2c geladen. Kon de i2c bus scannen maar er werd alleen 7 bits addressing ondersteund door de driver, daarmee kan je hem niet aansturen. Toen maar met directe i2c kabel aan de slag gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Dank @arjenhiemstra voor versie 2.5.3; vremoteindex werkt nu ook via MQTT.

Update: vremotename trouwens ook (y)

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 15-03-2023 11:39 . Reden: vremotename ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:55

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:50:
Meer mensen waar af en toe afwijkende T waardes doorkomen via de ithowifi? Ik vraag me af of het een foutje van de print is of dat de sensor van de itho stuk is...[Afbeelding]

Een power cycle lost het deels op, maar daarna kruipt ie gewoon weer omhoog?
Inmiddels is de buitentemperatuur volgens de unit 40 graden... Ik gok dat de sensor stuk is maar hoe leg ik dat uit aan itho; ja ik heb een zelfbouw printje en die laat zien dat de sensor van de aanvoer van verse lucht stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@deWit : Dat plaatje zag er niet vreemd uit zonder meer informatie. Wat voor apparaat heb je? een HRU350? Doet de bypass soms vreemd?
Aanvankelijk heb ik over de werking van de bypass geklaagd bij mijn leverancier. Die wou toen een monteur van Itho langs sturen.

Ik zat met hetzelfde probleem, wist ook niet zeker of de temperatuursenor defect was. Daarom heb ik toen vervangende sensoren bij Warmteservice besteld en ze zelf gemonteerd. Kostte minder dan 30€ geloof ik.

[ Voor 8% gewijzigd door gns1l op 15-03-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:55

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

HRU350. Plaatje zie je een drop naar 12C na een power cycle, daarna weer naar omhoog naar 20. Het gaat om de buitentemperatuur, die 12 lijkt correct, de 20 niet.

Warmteservice is wel een goeie idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
deWit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Inmiddels is de buitentemperatuur volgens de unit 40 graden... Ik gok dat de sensor stuk is maar hoe leg ik dat uit aan itho; ja ik heb een zelfbouw printje en die laat zien dat de sensor van de aanvoer van verse lucht stuk is?
Ik zou zeggen dat je iemand met een service tool kent die je even geholpen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:14
deWit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Via de mft kan je de buiten temp ook aflezen zal morgen eens kijken naar waar die optie zat in het mft. menu

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij m’n HRU350 is de exhaust temp -320 en staat exhaust fans op 0 rpm. Ledjes op HRU knipperen rood en orange dus maandag installateur bellen. Op RTF CO2 units zie ik ook storing led maar aangezien alles is geautomatiseerd gebruik ik het nooit. Idem met Itho spider. En storingen zijn pas zichtbaar als je knoppen fysiek indrukt.
Ik kwam er pas achter toen ik in home assistant alert kreeg over hoge (2000ppm voor meer dan 1u) CO2 waarde op slaapkamer en de exhaust fan op 0 zag staan gedurende hele nacht. Dus goede reden om wat notificaties in te bouwen op basis van fan speeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Heb je al gekeken naar de storingscodes in de handleiding?
Hoeveel keer knipperen de rode en oranje LED? 1x rood en 1x oranje? of 2x rood en 2x oranje? allebei de knippercodes? andere codes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gns1l schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:44:
Heb je al gekeken naar de storingscodes in de handleiding?
Hoeveel keer knipperen de rode en oranje LED? 1x rood en 1x oranje? of 2x rood en 2x oranje? allebei de knippercodes? andere codes?
2x oranje en 2x rood dus supply sensor fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Mogelijk wordt de fan uitgezet om de WTW tegen bevriezing te beschermen.
Kun je met manual control de fan weer laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gns1l schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:19:
Mogelijk wordt de fan uitgezet om de WTW tegen bevriezing te beschermen.
Kun je met manual control de fan weer laten draaien?
Geen idee. Ik heb nog garantie dus wil ook niet gaan hobbyen en gedoe krijgen als monteur z’n service tool er aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baronic1898
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-06-2023
Als ik het commando , Vremote timer1,timer2 of timer3 via MQTT Home assistant of via http://ithocve.local/
en virtual remote heb ik het volgende probleem:

De Itho gaat dan inderdaad een timerfunctie doen maar als ik de "faninfo" waarde bekijk zie altijd "timer3" terug ,als ik timer1,timer2 of timer3 via vremote naar de itho stuur.

Klopt dit dan wel met de ingestelde timerwaarden of doet de Itho altijd 30min.

BIj voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-06 22:03
Vraagje. Inmiddels aardig geknutseld en één en ander draait. Was nog heel geneuzel, zorgen dat mijn basis "device" bibliotheekje ook op de ESP32 draait. En de arduino IDE 2.04 gebruikt een strengere compiler, een boel warnings werden errors. Dat allemaal terzijde natuurlijk.

Nu ben ik dus toe aan het zorgen dat de metingen gebruikt worden. Wat doen jullie met CO2 aansturing? Ik zie een soort natuurlijk verloop over dag en nacht c.q. thuis en niet-thuis. En invloed van koken, kaarsjes etc. Hoe verwerken jullie dat in de aansturing? Ik heb wat geëxperimenteerd, het lijkt alsof je wel aardig 'agressief' moet ingrijpen om een deuk in een pak boter te slaan. Zo onder de 100 zal de boel 's avonds blijven oplopen, rond de 150 kom je op stabiliseren en om het echt te laten dalen moet je boven de 200 gaan zitten. Ik heb geen WTW dus lijkt me ook weer zonde al te voortvarend aan de slag te gaan. Misschien boven de 1000 ppm mikken op status quo en pas boven 1200/1300 ppm proberen te laten dalen? Of eens naar verdeling kijken, ik vermoed dat bij verhoging vooral de douche extra afzuiging krijgt ;)

Idem voor de VOC waardes hoewel die minder spannend lijken. Zie hier vooral pieken bij koken (met name oven en airfryer) maar als dat klaar is zal het ook bij lage ventilatie in een half uur normaliseren. Kortom lijkt minder spannend, maar is ook makkelijker aan te pakken.

Kortom nog zoekende, ik profiteer graag van jullie ideeën!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LdkKTh3IJdq1j8-HWXvidrF7-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VKxTjel9ZBnOtwMz5yJbNnrU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Supersjellie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:49:
Vraagje. Inmiddels aardig geknutseld en één en ander draait. Was nog heel geneuzel, zorgen dat mijn basis "device" bibliotheekje ook op de ESP32 draait. En de arduino IDE 2.04 gebruikt een strengere compiler, een boel warnings werden errors. Dat allemaal terzijde natuurlijk.

Nu ben ik dus toe aan het zorgen dat de metingen gebruikt worden. Wat doen jullie met CO2 aansturing? Ik zie een soort natuurlijk verloop over dag en nacht c.q. thuis en niet-thuis. En invloed van koken, kaarsjes etc. Hoe verwerken jullie dat in de aansturing? Ik heb wat geëxperimenteerd, het lijkt alsof je wel aardig 'agressief' moet ingrijpen om een deuk in een pak boter te slaan. Zo onder de 100 zal de boel 's avonds blijven oplopen, rond de 150 kom je op stabiliseren en om het echt te laten dalen moet je boven de 200 gaan zitten. Ik heb geen WTW dus lijkt me ook weer zonde al te voortvarend aan de slag te gaan. Misschien boven de 1000 ppm mikken op status quo en pas boven 1200/1300 ppm proberen te laten dalen? Of eens naar verdeling kijken, ik vermoed dat bij verhoging vooral de douche extra afzuiging krijgt ;)

Idem voor de VOC waardes hoewel die minder spannend lijken. Zie hier vooral pieken bij koken (met name oven en airfryer) maar als dat klaar is zal het ook bij lage ventilatie in een half uur normaliseren. Kortom lijkt minder spannend, maar is ook makkelijker aan te pakken.

Kortom nog zoekende, ik profiteer graag van jullie ideeën!

[Afbeelding]
Goed bezig, volgende fase (y) . Ik heb zelf een qualityflow systeem die alle ruimtes zelfstandig op CO₂ regelt, ik zal je dus niet veel verder kunnen helpen. Behalve dan dat 't qualityflow systeem natuurlijk ook reactief is; 't meet 't CO₂ niveau van een ruimte (of RV in badkamer) en past dan de flow aan. RV zit volgens mij iets van een PID regeling in, deze wordt namelijk continue gemeten, CO₂ gaat volgens mij een stuk simpeler, gewoon de flow steeds meer verhogen naarmate 't CO₂ niveau van een ruimte meer afwijkt van de gewenste waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersjellie
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:45:
[...]

CO₂ gaat volgens mij een stuk simpeler, gewoon de flow steeds meer verhogen naarmate 't CO₂ niveau van een ruimte meer afwijkt van de gewenste waarde.
Een eerste implementatie. Kijken hoe 't gaat. Je kan een "lijn" opgeven tussen twee PPM + ventilatie niveaus. En dan gaat ie hiermee lineair corrigeren (en daaronder/boven houdt ie de min/max aan). Dus nu ingesteld <900 doet hij 80 en >1200 doet hij 160. Iets er tussenin linear, dus op het midden (bij 1050) doet hij 120. Eens zien wat dat met de waardes doet in vergelijking met een constante waarde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksch
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-04-2023
recentelijk ook een wifi module aangeschaft. Installeren was een makkie dankzij de handleiding en het instellen is uiteindelijk ook gelukt. Prachtige oplossing en die Web/Gui is zeer uitgebreid en volledig.

ik heb alleen 1 vraag.... ik heb een RFT (met 4 knoppen) en die werken perfect, maar de RFT CO2 afstandsbediening en die krijg ik niet aangemeld. Het lijkt wel als of ik deze niet krijg afgemeld van bestaande verbinding met de CVE.

Ik heb hier in de handleiding ook niet iets kunnen terugvinden. Heeft iemand voor mij de gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersjellie
Voor de openHABers, eerste versie met CO2 sensor staat online. Hij zal met een ingestelde correctielijn reageren op CO2 niveaus waarbij het maximum ingesteld is en het minimum bepaald wordt door de dag of nachtstand. Ik heb ook even met de 'hardware' moeten tweaken. Hij zoog verhoudingsgewijs teveel lucht af in de douche en door twee roosters anders in te stellen komt er ook meer lucht binnen op de plek waar we meestal zitten. Hierdoor kan de ventilator de boel beter regelen zonder meteen al te hoge waarden (tussen 120-160 is nu meer dan genoeg). Ik denk dat hij de curve nog wel wat vlakker kan, hij lijkt iets te overshooten. Maar de afgelopen 2 dagen heeft ie netjes gecorrigeerd om de waarde maximaal rond de 1000 ppm te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fF2QYkNqVrDWFQtpZRHva6sbcLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ZNezPkrYQlYcprkkUEysAi3.png?f=user_large

Alles optioneel, maar als je hem toevoegt via de widget configuratie krijg je een extra icoon linksonder met het CO2 niveau. En rechtsboven zal getoond worden als hij extra aan het ventileren is om CO2 te verlagen (op dezelfde plek waar indien nodig extra ventilatie voor vocht getoond wordt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E_d6zkA-vvfA2dbmfi91hkTOMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/taL4xqFU8NNowiRHuorVooF3.png?f=user_large

Hij wordt wat druk, misschien alle iconen rechts in een lijn zetten. Nou ja, komt later wel. Alles is op github te vinden: https://github.com/Supersjellie/openhab-itho-fan

(Let op, dit is de laatste stand van zaken. Wil je de stabiele versie, pak dan de 1.1 release)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Baronic1898 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:43:
Als ik het commando , Vremote timer1,timer2 of timer3 via MQTT Home assistant of via http://ithocve.local/
en virtual remote heb ik het volgende probleem:

De Itho gaat dan inderdaad een timerfunctie doen maar als ik de "faninfo" waarde bekijk zie altijd "timer3" terug ,als ik timer1,timer2 of timer3 via vremote naar de itho stuur.

Klopt dit dan wel met de ingestelde timerwaarden of doet de Itho altijd 30min.

BIj voorbaat dank
Dat zit in de itho firmware, die geeft die informatie terug. Blijkbaar wordt intern hetzelfde commando met alleen een andere tijdsetting gebruikt. (want waarschijnlijk zie je bij "RemainingTime (min)" wel de juiste timer waarde staan in minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ksch schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:55:
recentelijk ook een wifi module aangeschaft. Installeren was een makkie dankzij de handleiding en het instellen is uiteindelijk ook gelukt. Prachtige oplossing en die Web/Gui is zeer uitgebreid en volledig.

ik heb alleen 1 vraag.... ik heb een RFT (met 4 knoppen) en die werken perfect, maar de RFT CO2 afstandsbediening en die krijg ik niet aangemeld. Het lijkt wel als of ik deze niet krijg afgemeld van bestaande verbinding met de CVE.

Ik heb hier in de handleiding ook niet iets kunnen terugvinden. Heeft iemand voor mij de gouden tip?
Afmelden van een RFT CO2 van de itho met de CO2 RFT lijkt niet te kunnen. Wel kun je met iedere andere remote (ook een virtual remote van de add-on) afmelden. Als je 1 remote afmeld worden alle remotes afgemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
smesjz schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:02:
[...]

Geen idee. Ik heb nog garantie dus wil ook niet gaan hobbyen en gedoe krijgen als monteur z’n service tool er aan hangt.
Wat een waardeloze partij: er is pas 18 april tijd bij Itho om er naar te laten kijken. En iedere dag piekt de CO2 melder op slaapkamer naar 2000ppm (max), raam open zetten is geen optie.

Met manual control setting te veranderen van 0 naar 1 werkt exhaust / Supply wel weer maar zit verbruik wel op 190W en reageert ie niet op (virtual) remote.
Edit 2: ventilatie snelheid is ook in te stellen voor manual control. Stond op 3500 en nu op 1200 dus dit voldoet wel even.

[ Voor 24% gewijzigd door smesjz op 29-03-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
smesjz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Wat een waardeloze partij: er is pas 18 april tijd bij Itho om er naar te laten kijken. En iedere dag piekt de CO2 melder op slaapkamer naar 2000ppm (max), raam open zetten is geen optie.
Is toch niet gek dat hij piekt op 2000? Het is je slaapkamer. Het is wel gek als hij die piek bereikt als je daar niet bent.
Als dit gebeurd tijdens het slapen, zou je misschien de ventilatie in de nacht wat hoger moeten zetten.
Hier heb ik een autonight functie, dan draait hij op een hoger gemiddelde dan met auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-07 14:49
Bokkoman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:09:
[...]

Is toch niet gek dat hij piekt op 2000? Het is je slaapkamer. Het is wel gek als hij die piek bereikt als je daar niet bent.
Als dit gebeurd tijdens het slapen, zou je misschien de ventilatie in de nacht wat hoger moeten zetten.
Hier heb ik een autonight functie, dan draait hij op een hoger gemiddelde dan met auto.
Ik heb een keer gezien dat een sensor piekte op 2000. Toen was hij kapot. Je kan herkennen of hij goed werkt aan de curve zonder gekke sprongen naar 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Bokkoman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:09:
[...]

Ik gebruik autonight maar mijn probleem is dat hru350 aanvoer niet meer werkt door storing (2x rood en 2x oranje) , iets wat itho pas na 1 maand kan fixen onder garantie. Dus 2000ppm is niet gek op slaapkamer. Maar nu enige manier om dat lager te krijgen is manual override, zonder add-on van Arjen lukt dat dus niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvD1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 13:11
Sinds een paar dagen probeer ik ook mijn Itho ventilatiebox te koppelen met Home Assistant. Een leuk project maar wel met wat haken en ogen. De add-on (CVE add-on revisie 2.x) lijkt niet stabiel te functioneren. Zo bleek vandaag de add-on helemaal gereset te zijn naar factory settings. Zowel de WiFi als alle andere instellingen.

Het koppelen van RF devices verloopt ook moeizaam. Mogelijk doe ik iets verkeerd maar zover ik begrijp/lees zou je zowel een RTF CO2 als een RFT Remote AUTO eenvoudig moeten kunnen koppelen. De laatste krijg ik regelmatig te zien in het RF devices overzicht maar de RTF CO2 krijg ik niet goed gekoppeld.

De add-on is geprogrammeerd met versie 2.5.4 Is van deze versie bekend dat er nog wat issues zijn of zit er mogelijk iets anders verkeerd waardoor de add-on bij mij niet goed functioneert?

Hieronder nog een stukje van de Syslog:

2023-03-31 18:06:29 I: Hostname: nrg-itho-xxxx
2023-03-31 18:06:29 I: mDNS: started
2023-03-31 18:06:28 I: Webserver: started
2023-03-31 18:06:28 I: MQTT: connected, System config: 1
2023-03-31 18:06:19 I: I2C init: QueryStatus
2023-03-31 18:06:18 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:14
2023-03-31 18:06:18 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:21 hw:27
2023-03-31 18:06:17 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2023-03-31 18:06:14 I: WiFi: connection successful
2023-03-31 18:06:07 E: Unable to set wifi disconnect
2023-03-31 18:06:04 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2023-03-31 18:06:04 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.5.4
2023-03-31 18:06:03 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2023-03-31 18:05:05 W: Warning: CC1101 Task timed out!
2023-03-31 17:47:07 I: I2C init: QueryStatus
2023-03-31 17:47:07 I: Hostname: nrg-itho-xxxx
2023-03-31 17:47:07 I: mDNS: started
2023-03-31 17:47:06 I: Webserver: started
2023-03-31 17:47:06 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:14
2023-03-31 17:47:06 I: MQTT: connected, System config: 1
2023-03-31 17:47:05 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:21 hw:27
2023-03-31 17:47:05 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2023-03-31 17:47:03 I: WiFi: connection successful
2023-03-31 17:46:56 E: Unable to set wifi disconnect
2023-03-31 17:46:53 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2023-03-31 17:46:53 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.5.4
2023-03-31 17:46:52 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2023-03-31 17:45:51 W: Warning: CC1101 Task timed out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JvD1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:10:
Sinds een paar dagen probeer ik ook mijn Itho ventilatiebox te koppelen met Home Assistant. Een leuk project maar wel met wat haken en ogen. De add-on (CVE add-on revisie 2.x) lijkt niet stabiel te functioneren. Zo bleek vandaag de add-on helemaal gereset te zijn naar factory settings. Zowel de WiFi als alle andere instellingen.

Het koppelen van RF devices verloopt ook moeizaam. Mogelijk doe ik iets verkeerd maar zover ik begrijp/lees zou je zowel een RTF CO2 als een RFT Remote AUTO eenvoudig moeten kunnen koppelen. De laatste krijg ik regelmatig te zien in het RF devices overzicht maar de RTF CO2 krijg ik niet goed gekoppeld.

De add-on is geprogrammeerd met versie 2.5.4 Is van deze versie bekend dat er nog wat issues zijn of zit er mogelijk iets anders verkeerd waardoor de add-on bij mij niet goed functioneert?

Hieronder nog een stukje van de Syslog:

2023-03-31 18:06:29 I: Hostname: nrg-itho-xxxx
2023-03-31 18:06:29 I: mDNS: started
2023-03-31 18:06:28 I: Webserver: started
2023-03-31 18:06:28 I: MQTT: connected, System config: 1
2023-03-31 18:06:19 I: I2C init: QueryStatus
2023-03-31 18:06:18 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:14
2023-03-31 18:06:18 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:21 hw:27
2023-03-31 18:06:17 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2023-03-31 18:06:14 I: WiFi: connection successful
2023-03-31 18:06:07 E: Unable to set wifi disconnect
2023-03-31 18:06:04 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2023-03-31 18:06:04 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.5.4
2023-03-31 18:06:03 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2023-03-31 18:05:05 W: Warning: CC1101 Task timed out!
2023-03-31 17:47:07 I: I2C init: QueryStatus
2023-03-31 17:47:07 I: Hostname: nrg-itho-xxxx
2023-03-31 17:47:07 I: mDNS: started
2023-03-31 17:47:06 I: Webserver: started
2023-03-31 17:47:06 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:14
2023-03-31 17:47:06 I: MQTT: connected, System config: 1
2023-03-31 17:47:05 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:21 hw:27
2023-03-31 17:47:05 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2023-03-31 17:47:03 I: WiFi: connection successful
2023-03-31 17:46:56 E: Unable to set wifi disconnect
2023-03-31 17:46:53 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2023-03-31 17:46:53 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.5.4
2023-03-31 17:46:52 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2023-03-31 17:45:51 W: Warning: CC1101 Task timed out!
Zou je terug willen gaan naar versie 2.5.3? Ik heb in 2.5.4 wat veranderingen aangebracht in het CC1101 library. Blijkbaar geeft dit toch issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersjellie
Hi, een update voor de openHAB-ers. Het geheel is uitgebreid met een VOC sensor, thuis/niet thuis en een splitsing van de dag in ochtend, middag en avond. Daarnaast een tweetal bugs geplet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47T5F2emNfB57Y1cnEdYb4-CWug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kyly0Li33oQrqGfQNLHZU1JO.png?f=user_large
(zoals je ziet, een eitje bakken doet wel iets voor de VOC)

Dit moet release 1.2 worden, nu de grote testfase in.
Code op https://github.com/Supersjellie/openhab-itho-fan
Wijzigingen hangen aan de milestone: https://github.com/Supers...O2%2FVOC%2Fhome+Sensor%22

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mocht iemand dit nog nodig hebben: hierbij mijn Home Assistant automation.
- Op basis van een externe sensor (Aqara) wordt de Itho getriggerd, met een delay van pakweg 12 minuten zodat ik me rustig kan douchen en afdrogen zonder een onaangename kou te voelen ;)
- Blijft daarna checken en schakelt bij >65% na 2 minuten weer naar de default (low) speed. Werkt top!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Set MV to high after showering, then sets MV to low
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.humidity5_badkamer
    above: 75
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
  - platform: numeric_state
    below: 65
    for:
      minutes: 2
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 75
        sequence:
          - delay:
              minutes: 12
              milliseconds: 0
          - service: script.mv_preset_high
            data: {}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            below: 65
        sequence:
          - service: script.mv_preset_low
            data: {}
mode: single

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supersjellie
sOid schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:31:
... met een delay van pakweg 12 minuten zodat ik me rustig kan douchen en afdrogen zonder een onaangename kou te voelen ;) ...
Haha, cool. Ik ben niet de enige koukleum die een vertraging heeft ingesteld _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Supersjellie schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:46:
[...]

Haha, cool. Ik ben niet de enige koukleum die een vertraging heeft ingesteld _/-\o_
Nee dat is echt het nadeel van een inloopdouche :+ In m'n vorige huis had ik een douchecabine en dat was veel behaaglijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkoman
arjenhiemstra schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:02:
[...]

Zou je terug willen gaan naar versie 2.5.3? Ik heb in 2.5.4 wat veranderingen aangebracht in het CC1101 library. Blijkbaar geeft dit toch issues.
Ook een timeout bij de cc1101. En ik neem aan dat hij geen RF signalen stuurde.
Ik hoop echt dat je het werkende kan krijgen om RF signalen te sturen.
Dat is eigenlijk het enige wat ik wil op dit moment O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 20:01

Matis

Rubber Rocket

Wat een geweldig topic _/-\o_ Ik woon al 5 jaar in mijn (nieuwbouw)woning en heb hier de HRU350 / QualityFlow (12 plenum box) die ik al vanaf dag 1 wil monitoren.

Ik heb de afstandsbediening nooit gebruikt voor het sturen van de afzuiging: de wasemkap gaat direct naar buiten, de ruimtes zijn CO₂ gestuurd en de badkamer op basis van RV. De enige keer dat ik de afstandsbediening gebruik, is wanneer ik de filters heb vervangen en ik het apparaat moet "resetten".
Op basis van die informatie lijkt het me dus niet nodig om een CC1101 / RF uitbreiding op de non-CVE te bestellen.
Is deze conclusie correct?

Ik hoor het graag, mijn handen jeuken om eentje te bestellen oOo

Edit; ik dat zowel de QualityFlow als de HRU350 over een RJ45 connector beschikt. Maakt het nog uit welke ik gebruik, of dien ik er twee te bestellen? Nevermind, goed lezen :+ arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

[ Voor 17% gewijzigd door Matis op 04-04-2023 11:30 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Matis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:02:
Wat een geweldig topic _/-\o_ Ik woon al 5 jaar in mijn (nieuwbouw)woning en heb hier de HRU350 / QualityFlow (12 plenum box) die ik al vanaf dag 1 wil monitoren.

Ik heb de afstandsbediening nooit gebruikt voor het sturen van de afzuiging: de wasemkap gaat direct naar buiten, de ruimtes zijn CO₂ gestuurd en de badkamer op basis van RV. De enige keer dat ik de afstandsbediening gebruik, is wanneer ik de filters heb vervangen en ik het apparaat moet "resetten".
Op basis van die informatie lijkt het me dus niet nodig om een CC1101 / RF uitbreiding op de non-CVE te bestellen.

Ik hoor het graag, mijn handen jeuken om eentje te bestellen oOo

Edit; ik dat zowel de QualityFlow als de HRU350 over een RJ45 connector beschikt. Maakt het nog uit welke ik gebruik, of dien ik er twee te bestellen? Nevermind, goed lezen :+ arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
Ik heb er - omdat 't kan :) - 2 besteld en ook aangesloten: 1 op de demandflow/qualityflow controle unit en 1 op de HRU350. 1tje met CC1101 om ook de paar remotes uit te kunnen lezen maar is niet echt noodzakelijk.
Bedienen doe ik eigenlijk alleen met de unit aangesloten op de demandflow/qualityflow controle unit
Met de unit aangesloten op de HRU350 kan je nog een paar extra parameters - voor de lol - uitlezen.

Hoe reset jij trouwens die HRU350 na 't vervangen van de filters? Dat lukte mij niet omdat er geen enkele remote direct met de HRU350 gelinked was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

blb4 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:56:
Ik heb er - omdat 't kan :) - 2 besteld en ook aangesloten: 1 op de demandflow/qualityflow controle unit en 1 op de HRU350. 1tje met CC1101 om ook de paar remotes uit te kunnen lezen maar is niet echt noodzakelijk.
Bedienen doe ik eigenlijk alleen met de unit aangesloten op de demandflow/qualityflow controle unit
Met de unit aangesloten op de HRU350 kan je nog een paar extra parameters - voor de lol - uitlezen.
Wat voor extra parameters? Vind het nogal gortig om €40 extra uit te geven "voor de lol".
Hoe reset jij trouwens die HRU350 na 't vervangen van de filters? Dat lukte mij niet omdat er geen enkele remote direct met de HRU350 gelinked was.
Het staat ergens in de handleiding, kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Matis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:02:
[...]

Wat voor extra parameters? Vind het nogal gortig om €40 extra uit te geven "voor de lol".

[...]

Het staat ergens in de handleiding, kom ik op terug.
Zie onder. Een x wisselen kan natuurlijk ook mocht je eens parameters willen aanpassen of via the GUI ‘t filteralarm willen resetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgpDHRLwTiTUeKCva8kw9mLqAX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XljGBQqIz0yewL4WKPgPTOcS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP6TFyNxG9xxAHTZpXyIqVTVum0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAUrIR07Z5rB25GynjjzWoap.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

blb4 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:16:
Zie onder. Een x wisselen kan natuurlijk ook mocht je eens parameters willen aanpassen of via the GUI ‘t filteralarm willen resetten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt, ik bestel er eerst 1 en kijk dan of ik er nog eentje bestel als het bevalt.
Zo doe ik het altijd, pagina 19 van de handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGwr_QSpA-snKF_y9TZ-xPPPqfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BkBZ69064J9Or3Uj2BghA8Md.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Matis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:01:
[...]

Bedankt, ik bestel er eerst 1 en kijk dan of ik er nog eentje bestel als het bevalt.
[...]

Zo doe ik het altijd, pagina 19 van de handleiding
[Afbeelding]
Met Qualityflow heb je volgens mij geen remote direct aan de HRU350 hangen en ook geen CO₂/RV of andere sensor. Spider heb ik niet.

Werkt ‘t ook zo (optie 1) met remote die aan demandflow/qualityflow control unit hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

blb4 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:21:
Met Qualityflow heb je volgens mij geen remote direct aan de HRU350 hangen en ook geen CO₂/RV of andere sensor. Spider heb ik niet.

Werkt ‘t ook zo (optie 1) met remote die aan demandflow/qualityflow control unit hangt?
Sorry voor de onduidelijke screenshot. Ik gebruik enkel optie 1: Draadloze bedieningsschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvD1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 13:11
arjenhiemstra schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:02:
[...]

Ik heb nu enkele dagen versie 2.5.3 draaien en dat lijkt stukken beter te gaan. Wel heb ik beide RF devices nu direct gekoppeld aan de ventilatiebox in plaats van de add on. Dat ga ik binnenkort nog verder testen. Heb je een idee hoe het komt dat het systeem helemaal reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Matis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:54:
[...]

Sorry voor de onduidelijke screenshot. Ik gebruik enkel optie 1: Draadloze bedieningsschakelaar
np. Ik ken die gebruiksaanwijzing:). En die bedieningsschakelaar die jij hebt is dan de hoofdbediening voor de qualityflow, zo een met linksonder een pannetje (afzuigkap) en rechtsonder een zandloper (timer)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

blb4 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:37:
np. Ik ken die gebruiksaanwijzing:). En die bedieningsschakelaar die jij hebt is dan de hoofdbediening voor de qualityflow, zo een met linksonder een pannetje (afzuigkap) en rechtsonder een zandloper (timer)?
Klopt inderdaad, dat apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 09:13
Heeft iemand ervaring met buis ventilatoren. Ik wil heel graag een Itho of Duco of welk merk dan ook wat werkt met deze add-on die ik al heel lang gebruik maar heb in dit huis wat uitdagingen qua ruimte.Dus een buisventilator zou ideaal zijn. Pm mag ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Voorheen (pre 2.5.2) had ik met m'n CVE-S ECO last dat de vochtsensor vrij frequent leek te stoppen met werken. Geobserveerd gedrag:
• De auto-stand reageert niet meer op de douche (springt normaal binnen 5 minuten aan) en de koffiemachine (reinigingsstand zorgt voor veel stoom recht onder het ventiel in de keuken, triggert hem binnen een minuut).
• Temperatuur en/of luchtvochtigheid worden niet goed meer gerapporteerd via MQTT, er mist gewoon data (snelheid wordt vaak wel gerapporteerd).
• Een powercycle van de box laat het meteen weer werken.

In 2.5.2 leek dit opgelost, maar na een paar dagen bleek het euvel toch weer terug. Gisteren 2.5.4 geïnstalleerd, en zojuist was de sensor "vastgelopen" in de hoog-stand. Scenario:
• Ik had handmatig de driestandenschakelaar op 3 gezet in verband met bezoek en koken.
• Bezoek vertrok, ik draai de schakelaar terug naar 2 (auto).
• Fan bleef hoog draaien.

De luchtvochtigheid bleef (variabel) gerapporteerd via MQTT tot aan én na het terugdraaien van de schakelaar, maar stand 2 bleef hoog draaien, terwijl de luchtvochtigheid inmiddels ver onder de 50 werd gerapporteerd (43-44).

In Home Assistant ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha0aYFbBD9b8IeSjaU2m5ohXMdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FbJXwN2qTux2r1aNSfvnquN8.png?f=fotoalbum_large

Op 31 maart rond 4 uur 's nachts is hij dus "vastgelopen", waarna de fan (merkbaar) niet meer heeft gereageerd op de luchtvochtigheid, wat ik op 2 april om 10:00 heb opgelost met een powercycle, waarna 'ie meteen hoog ging draaien.

Kan ik iets doen qua logs, debuggen, ... om dit te helpen oplossen?

Ik heb geen virtuele afstandsbediening gekoppeld, gebruik de module alleen om uit te lezen richting MQTT/HASS.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-07 14:20
Bij mij (HRU 350) blijkt 2.5.2 de laatste stabiele versie te zijn. Draaide weken zonder problemen.
Gisteren 2.5.3 geprobeerd, liep binnen een uur vast. Al eerder 2.5.4 geprobeerd, zelfde problemen.
Inmiddels weer terug naar 2.5.2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Bokkoman schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:12:
[...]

Ook een timeout bij de cc1101. En ik neem aan dat hij geen RF signalen stuurde.
Ik hoop echt dat je het werkende kan krijgen om RF signalen te sturen.
Dat is eigenlijk het enige wat ik wil op dit moment O-)
Ben het nu aan het testen, ik weet nog niet precies welke bug ik gemaakt heb maar erachter komen doe ik (uiteindelijk) altijd tot nu toe >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
CodeCaster schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:45:
Voorheen (pre 2.5.2) had ik met m'n CVE-S ECO last dat de vochtsensor vrij frequent leek te stoppen met werken. Geobserveerd gedrag:
• De auto-stand reageert niet meer op de douche (springt normaal binnen 5 minuten aan) en de koffiemachine (reinigingsstand zorgt voor veel stoom recht onder het ventiel in de keuken, triggert hem binnen een minuut).
• Temperatuur en/of luchtvochtigheid worden niet goed meer gerapporteerd via MQTT, er mist gewoon data (snelheid wordt vaak wel gerapporteerd).
• Een powercycle van de box laat het meteen weer werken.

In 2.5.2 leek dit opgelost, maar na een paar dagen bleek het euvel toch weer terug. Gisteren 2.5.4 geïnstalleerd, en zojuist was de sensor "vastgelopen" in de hoog-stand. Scenario:
• Ik had handmatig de driestandenschakelaar op 3 gezet in verband met bezoek en koken.
• Bezoek vertrok, ik draai de schakelaar terug naar 2 (auto).
• Fan bleef hoog draaien.

De luchtvochtigheid bleef (variabel) gerapporteerd via MQTT tot aan én na het terugdraaien van de schakelaar, maar stand 2 bleef hoog draaien, terwijl de luchtvochtigheid inmiddels ver onder de 50 werd gerapporteerd (43-44).

In Home Assistant ziet dat er zo uit:
[Afbeelding]

Op 31 maart rond 4 uur 's nachts is hij dus "vastgelopen", waarna de fan (merkbaar) niet meer heeft gereageerd op de luchtvochtigheid, wat ik op 2 april om 10:00 heb opgelost met een powercycle, waarna 'ie meteen hoog ging draaien.

Kan ik iets doen qua logs, debuggen, ... om dit te helpen oplossen?

Ik heb geen virtuele afstandsbediening gekoppeld, gebruik de module alleen om uit te lezen richting MQTT/HASS.
Heb je de i2c safe guard functie aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
janbrede schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:23:
Bij mij (HRU 350) blijkt 2.5.2 de laatste stabiele versie te zijn. Draaide weken zonder problemen.
Gisteren 2.5.3 geprobeerd, liep binnen een uur vast. Al eerder 2.5.4 geprobeerd, zelfde problemen.
Inmiddels weer terug naar 2.5.2...
Wat bedoel je met vastlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Matis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:02:
[...]
Yes, CC1101 module is optioneel voor als je iets met RF signalen wilt gaan doen (remote status uitlezen, CO2 waarde van een RFT CO2 uitlezen enz.)
Filter reset kan ook via de add-on maar daar is de CC1101 module ook niet voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

Als de add-on aan de HRU hangt kun je via itho settings de filter waarde weer op 0 zetten (dat is wat de filter reset functie doet). Het zou ook via de debug pagina moeten kunnen maar dat werkt alleen als de virtual remote gekoppeld is en van het type is dat een filter reset kan versturen (geloof de RFT AUTO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

arjenhiemstra schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:49:
[...]

Heb je de i2c safe guard functie aan staan?
Die staat op auto. Daarbij stond in 2.5.2 iets van "auto = on, anders springt hij op off", toch? Moet ik hem op on zetten?

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 05-04-2023 18:14 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
CodeCaster schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:13:
[...]

Die staat op auto. Daarbij stond in 2.5.2 iets van "auto = on, anders springt hij op off", toch? Moet ik hem op on zetten?
Kun je even in de log kijken of de functie aan staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

arjenhiemstra schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:19:
[...]

Kun je even in de log kijken of de functie aan staat?
Yes:
2023-04-03 19:52:54 I: I2C init: Safe guard enabled
2023-04-03 19:52:54 I: I2C init: QueryStatus
2023-04-03 19:52:53 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
2023-04-03 19:52:53 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:27 hw:27
2023-04-03 19:52:53 I: Hostname: nrg-itho-6ec0
2023-04-03 19:52:53 I: mDNS: started
2023-04-03 19:52:52 I: Webserver: started
2023-04-03 19:52:52 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2023-04-03 19:52:51 I: MQTT: connected, System config: 1
2023-04-03 19:52:31 I: WiFi: connection successful
2023-04-03 19:52:17 E: Unable to set wifi disconnect
2023-04-03 19:52:14 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2023-04-03 19:52:14 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.5.4
2023-04-03 19:52:13 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2023-04-03 19:51:14 W: Warning: CC1101 Task timed out!
2023-04-03 19:42:58 I: Hostname: nrg-itho-6ec0
2023-04-03 19:42:58 I: mDNS: started
2023-04-03 19:42:57 I: Webserver: started
2023-04-03 19:42:57 E: MQTT: connection failed, System config: 1
2023-04-03 19:42:55 I: I2C init: Safe guard enabled
2023-04-03 19:42:55 I: I2C init: QueryStatus
2023-04-03 19:42:55 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:38
Vandaag helaas wederom vastgelopen I2C op mijn CVE. Ik draai firmware 2.5.3 met safeguard on.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
2023-04-05 05:16:46 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:16:49 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:16:52 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:16:55 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:16:56 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:16:56 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:16:58 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:00 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:03 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:06 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:07 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:07 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:09 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:11 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:14 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:17 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:18 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:18 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:20 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:22 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:25 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:28 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:29 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:29 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:31 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:33 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:36 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:39 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:40 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:40 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:42 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:44 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:47 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-04-05 05:17:50 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-04-05 05:17:51 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-04-05 05:17:51 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
      3459 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET
      3751 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.5.3
      4040 I: I2C sniffer capable hardware: yes
      6900 E: Unable to set wifi disconnect
     12825 I: WiFi: connection successful
2023-04-05 05:18:11 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27
2023-04-05 05:18:12 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
2023-04-05 05:18:12 I: I2C init: QueryStatus
2023-04-05 05:18:13 I: I2C init: Safe guard enabled
2023-04-05 05:18:15 I: MQTT: connected, System config: 1
2023-04-05 05:18:15 I: Webserver: started
2023-04-05 05:18:15 I: mDNS: started
2023-04-05 05:18:16 I: Hostname: nrg-itho-4a88

Powercycle loste het op.
2.5.3 heeft het een hele tijd goed gedaan. Kan in eerdere logfiles helaas niet zien waar het misgegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-07 14:20
arjenhiemstra schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:51:
[...]
Wat bedoel je met vastlopen?
Module onbereikbaar via netwerk (geen ping), groene led knippert langzaam.
Zo te zien in de syslog kon hij het netwerk niet meer vinden, bij een eerdere spontane reboot (na een kwartier uptime) lukte dat nog wel. Een zwak wifi signaal kan het niet zijn, er zit maar hooguit twee meter tussen module en FritzBox met alleen een gipsmuurtje ertussen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
2023-04-04 22:25:31 I: I2C init: QueryStatus
2023-04-04 22:25:30 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:33
2023-04-04 22:25:30 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:4 hw:43
2023-04-04 22:25:30 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2023-04-04 22:25:30 I: Hostname: nrg-itho-8524
2023-04-04 22:25:30 I: mDNS: started
2023-04-04 22:25:29 I: Webserver: started
2023-04-04 22:25:27 I: Setup: AP mode active
2023-04-04 22:25:27 I: wifi AP mode started
2023-04-04 22:25:25 E: Setup: Wifi connect STA failed
2023-04-04 22:25:25 E: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL
2023-04-04 22:24:53 E: Unable to set wifi disconnect
2023-04-04 22:24:50 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2023-04-04 22:24:50 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.5.3
2023-04-04 22:24:50 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2023-04-04 22:23:52 W: Warning: CC1101 Task timed out!

Die laatste regel is misschien een hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

blb4 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:11:
Vraagje: Is het mogelijk de ruimtes (Demandflow/qualityflow) een eigen naam te geven? ik heb er naar gezocht maar niet kunnen vinden.

Nu is 't:

extractor
kitchen
toilet1
living room 1
living room 2
washroom
bathroom1
bath2 + toilet2
bedroom 1
bedroom 2
bedroom 3
bedroom 4

Virtual remotes kan ik wel een eigen (ruimte) naam geven.
Ik heb ook een 12 plenum box (QualityFlow). Ben jij er al achter of deze volgorde ook slaat op de nummers van de plenum? Ik heb er namelijk een hard hoofd in dat de benaming vanuit de QF overeenkomt met de daadwerkelijke ruimte waaruit de buis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Matis schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:42:
[...]

Ik heb ook een 12 plenum box (QualityFlow). Ben jij er al achter of deze volgorde ook slaat op de nummers van de plenum? Ik heb er namelijk een hard hoofd in dat de benaming vanuit de QF overeenkomt met de daadwerkelijke ruimte waaruit de buis komt.
Als je niet uitkijkt heb je zo hoofdpijn als je dit gaat uitzoeken 8)7 , er kunnen overal verdraaiingen zitten.
Je moet 2 dingen op een rijtje zetten:
De relatie tussen elk ventiel in huis en de positie op 't plenum;
De relatie tussen de klep op elke positie op 't plenum en de aansluiting op de demandflow controller.

Ik heb voor mijzelf een overzichtje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5nxF_Xj95B0WZYokzohm40aUxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GYy4AYAmIuLDZpk8ZypXSixv.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ja, ik heb de bouwtekening er bij gepakt en het verloop van ieder kanaal nagetrokken. Ik weet nu (theoretische althans) welk afzuigventiel in huis op welke plenum zit. Ik ga later vandaag de kast even open schroeven om te kijken welke plenum in welke connector van de QF zit.

Dan is de hoofdpijn inderdaad compleet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:21
Bokkoman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Bij mij werkt het niet meer.
Zou jij misschien kunnen vertellen hoe hij het precies ingesteld hebt?
@arjenhiemstra en @Bokkoman hebben jullie nog progressie geboekt? Ik krijg het niet aan de praat helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
1ntroduc3 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:27:
[...]

@arjenhiemstra en @Bokkoman hebben jullie nog progressie geboekt? Ik krijg het niet aan de praat helaas
Ik niet. Heb het een paar keer geprobeerd, en dan werkt het 1 of 2 keer. Daarna loopt het bijna altijd constant vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 16:28
Sinds ik 2.5.4 geïnstalleerd heb is de verbinding verbroken :\ Hij heeft ook geen verbinding meer met mijn router. Is er nog iets wat ik van afstand kan doen of moet de box weer open en moet ik hem fysiek aan de computer aan gaan sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
hankee schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:43:
Sinds ik 2.5.4 geïnstalleerd heb is de verbinding verbroken :\ Hij heeft ook geen verbinding meer met mijn router. Is er nog iets wat ik van afstand kan doen of moet de box weer open en moet ik hem fysiek aan de computer aan gaan sluiten?
vanaf welke versie kwam je? Als dat een vrij oude versie was kan het best dat de config gerest is en dat er een access point draait (zoals je de module binnen kreeg)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

Working on it, ik denk dat ik de functie gevonden heb waar het in vastloopt. Het lijkt erop dat de CC1101 chip dat niet in de juiste RF state staat of komt met als gevolg een endless loop. Waardoor weet ik nog niet, ff verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
janbrede schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:10:
[...]

Zo te zien in de syslog kon hij het netwerk niet meer vinden, bij een eerdere spontane reboot (na een kwartier uptime) lukte dat nog wel. Een zwak wifi signaal kan het niet zijn, er zit maar hooguit twee meter tussen module en FritzBox met alleen een gipsmuurtje ertussen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

groene led knippert langzaam == access point is gestart. Dat komt overeen met de log. Waarom dat zo is weet ik niet (kan een hick-up zijn tijdens maken van de connectie). Na 15 minuten restart de module en zal de add-on weer proberen verbinding te maken met je access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Staat de functie "I2C debug menu" op "on"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32
blb4 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:32:
[...]

Als je niet uitkijkt heb je zo hoofdpijn als je dit gaat uitzoeken 8)7 , er kunnen overal verdraaiingen zitten.
Je moet 2 dingen op een rijtje zetten:
De relatie tussen elk ventiel in huis en de positie op 't plenum;
De relatie tussen de klep op elke positie op 't plenum en de aansluiting op de demandflow controller.

Ik heb voor mijzelf een overzichtje gemaakt:

[Afbeelding]
Je kunt ook de QF je hierbij laten helpen: als je hem in de initialisatie mode zet dan is er vrij snel een stap waarin je met de afstandbediening door alle ruimtes heen kunt lopen. op de QF gaat dan een led branden bij de betreffende ruimte/klep en hij zal dan alleen dat kanaal op 50m3/s afzuigen. vervolgens kun je door je huis heen lopen tot je bij het ventiel komt waar lucht wordt afgezogen en dan weet je welke ruimte/ventiel correspondeerd met welke aansluiting op de QF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
itsjohan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:31:
[...]

Je kunt ook de QF je hierbij laten helpen: als je hem in de initialisatie mode zet dan is er vrij snel een stap waarin je met de afstandbediening door alle ruimtes heen kunt lopen. op de QF gaat dan een led branden bij de betreffende ruimte/klep en hij zal dan alleen dat kanaal op 50m3/s afzuigen. vervolgens kun je door je huis heen lopen tot je bij het ventiel komt waar lucht wordt afgezogen en dan weet je welke ruimte/ventiel correspondeerd met welke aansluiting op de QF.
Dat is idd mogelijk; InBedrijfsstellingsMode 2. Standaard werkt dat met 75 m³/h. Bij het door de ruimtes heen lopen met de remote oppassen dat je niet per ongeluk op de onderste knoppen drukt, dan gaan de instelling van dat kanaal mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gemertp
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:34
Ik heb de add-on sinds kort, ook met de RF module. Ik ben erg onder de indruk, maar ben nu toch tegen een probleem aangelopen. Ik heb via MQTT de besturing van Home Assistant toegevoegd. Je kan inderdaad vanuit Home Assistant het fan niveau aanpassen, en dit zie je ook direct terug in de web interface. Maar wat mij nu niet meer lukt is om de gewone standen te gebruiken. Als ik in de web interface op low, medium of high druk gebeurt er niks. Hetzelfde met de Itho afstandsbediening (die zit op de RF module, met een virtual remote ook aangezet en force medium/auto mode aan). Ook als ik nu de MQTT verbinding op "disabled" zet doen de low, medium en high settings het niet, ook niet na een reboot van de module. De ITHO I2C connection status staat op connected, en de commando's van de losse module worden bijvoorbeeld wel ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

arjenhiemstra schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:31:
[...]

Staat de functie "I2C debug menu" op "on"?
Staat op "off".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 16:28
arjenhiemstra schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:27:
[...]

vanaf welke versie kwam je? Als dat een vrij oude versie was kan het best dat de config gerest is en dat er een access point draait (zoals je de module binnen kreeg)
Ahh thanks, geen seconde aan gedacht maar hij was idd gewoon (weer) bereikbaar als AP. Ik kwam van 2.5.2 (of 3?) maar iig geen oude versie. Wellicht ergens een hickup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe_
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik loop tegen een gek probleem aan. Ik heb een HRU 350 met daarachter een Qualityflow. De add-on heb ik standaard aan de Qualityflow hangen.

De Qualityflow geeft nu een error (error 6). Op de HRU 350 knippert een oranje led. Dus de hier al genoemde vuil filter status. Ik heb dus de add-on aan de HRU gehangen en geprobeerd deze middels de Filter reset knop te resetten. Dit werkt helaas niet. Ik heb wel een virtual device en kan daarmee ook de ventilator sneller en langzamer zetten.

Dit zou toch moeten werken? Iemand een hint?

[ Voor 37% gewijzigd door Douwe_ op 07-04-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Douwe_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:50:
Ik loop tegen een gek probleem aan. Ik heb een HRU 350 met daarachter een Qualityflow. De add-on heb ik standaard aan de Qualityflow hangen.

De Qualityflow geeft nu een error (error 6). Op de HRU 350 knippert een oranje led. Dus de hier al genoemde vuil filter status. Ik heb dus de add-on aan de HRU gehangen en geprobeerd deze middels de Filter reset knop te resetten. Dit werkt helaas niet. Ik heb wel een virtual device en kan daarmee ook de ventilator sneller en langzamer zetten.

Dit zou toch moeten werken? Iemand een hint?
Als het virtual device van het juiste type is zou de procedure gewoon moeten werken. Alternatief kun je via itho settings de filter usage settings opzoeken (filter counter oid). Als je die op 0 zet is het ook geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
gemertp schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:26:
Ik heb de add-on sinds kort, ook met de RF module. Ik ben erg onder de indruk, maar ben nu toch tegen een probleem aangelopen. Ik heb via MQTT de besturing van Home Assistant toegevoegd. Je kan inderdaad vanuit Home Assistant het fan niveau aanpassen, en dit zie je ook direct terug in de web interface. Maar wat mij nu niet meer lukt is om de gewone standen te gebruiken. Als ik in de web interface op low, medium of high druk gebeurt er niks. Hetzelfde met de Itho afstandsbediening (die zit op de RF module, met een virtual remote ook aangezet en force medium/auto mode aan). Ook als ik nu de MQTT verbinding op "disabled" zet doen de low, medium en high settings het niet, ook niet na een reboot van de module. De ITHO I2C connection status staat op connected, en de commando's van de losse module worden bijvoorbeeld wel ontvangen.
Wat staat er in dat geval bij itho status en dan FanInfo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf7JUpko7Ow32ulZUXjdAdj65nA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x8FwUVPozWht5r8gOg2CrGtb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 19:44

MissileHugger

I wonder...

@arjenhiemstra Vandaag is de module binnengekomen en werkt fantastisch op onze WPU, naast de WPU hangt een autotemp en van deze krijg ik helaas geen info of settings.

Bij Itho settings:
Itho device type: Unkown device type
Itho fw version: 10
En na klikken op Retrieve settings de volgende melding:
Message: Settings not available for this device or its firmware version

Bij Itho status:
Itho I2C connection status: connected

Label Value
Nullptr error 0

Debug:
Device type Result: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 30 2E 0A 00 1D

Status format Result: 80 82 A4 00 01 77 00 00 00 00 00 00 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 0C 0C 0C 0C 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 92 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 18

Status Result: 80 82 A4 01 01 B4 03 02 02 00 00 0D 08 92 08 66 15 00 21 08 70 08 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 01 00 64 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 10 00 00 00 00 00 00 00 00 01 00 00 00 00 7F FF 00 EB 00 00 00 ED 00 E2 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 22

Op de autotemp zit een sticker met de volgende gegevens:
Auto Temp Regelunit RF plus
Type 8 Groeps
01-04251
H04V46 2104

Is het een te nieuwe versie of wat gaat hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
Ik ga weer aanhaken (nieuw huis, nieuwe MV, module toch maar uitgebouwd bij oude huis ;)).

Vraag me nu af of er een technisch verschil zit tussen de Itho CVE-S HE (high performance) en SE (standaard performance. Natuurlijk hebben ze een verschillend maximaal debiet, maar is er ook een onderliggend technisch verschil:
• andere motor?
• stiller bij gelijk debiet?
Kan me zo voorstellen dat vanuit een marketingoogpunt dezelfde hardware met een verschillende instelling in de markt wordt gezet.

Iemand die hier iets over weet?

De SE is namelijk in aantrekkelijk geprijsde setjes te koop, maar beste geluid/debiet verhouding heeft de voorkeur :)

edit:
Volgens https://ithodaalderop.com...0CVE-S%20ECO%20(IDNL).pdf verschilt alleen de service module en de print. De motor is dezelfde.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 09-04-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
MissileHugger schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:31:
@arjenhiemstra Vandaag is de module binnengekomen en werkt fantastisch op onze WPU, naast de WPU hangt een autotemp en van deze krijg ik helaas geen info of settings.

Bij Itho settings:
Itho device type: Unkown device type
Itho fw version: 10
En na klikken op Retrieve settings de volgende melding:
Message: Settings not available for this device or its firmware version

Bij Itho status:
Itho I2C connection status: connected

Label Value
Nullptr error 0

Debug:
Device type Result: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 30 2E 0A 00 1D

Status format Result: 80 82 A4 00 01 77 00 00 00 00 00 00 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 92 92 00 12 0C 0C 0C 0C 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 92 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 18

Status Result: 80 82 A4 01 01 B4 03 02 02 00 00 0D 08 92 08 66 15 00 21 08 70 08 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 01 00 64 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 10 00 00 00 00 00 00 00 00 01 00 00 00 00 7F FF 00 EB 00 00 00 ED 00 E2 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 22

Op de autotemp zit een sticker met de volgende gegevens:
Auto Temp Regelunit RF plus
Type 8 Groeps
01-04251
H04V46 2104

Is het een te nieuwe versie of wat gaat hier mis?
Hmm, device type lijkt 30 te zijn, die zit (nog) niet in de firmware van de add-on. Is het een vrij nieuwe installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Rukapul schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:00:
Ik ga weer aanhaken (nieuw huis, nieuwe MV, module toch maar uitgebouwd bij oude huis ;)).

Vraag me nu af of er een technisch verschil zit tussen de Itho CVE-S HE (high performance) en SE (standaard performance. Natuurlijk hebben ze een verschillend maximaal debiet, maar is er ook een onderliggend technisch verschil:
• andere motor?
• stiller bij gelijk debiet?
Kan me zo voorstellen dat vanuit een marketingoogpunt dezelfde hardware met een verschillende instelling in de markt wordt gezet.

Iemand die hier iets over weet?

De SE is namelijk in aantrekkelijk geprijsde setjes te koop, maar beste geluid/debiet verhouding heeft de voorkeur :)

edit:
Volgens https://ithodaalderop.com...0CVE-S%20ECO%20(IDNL).pdf verschilt alleen de service module en de print. De motor is dezelfde.
Voor zover ik kan zien is het alleen een setting in de firmware van de itho die anders is. Waarde 0 standaard, 1 == high performance.
de rest lijkt gelijk te zijn maar het kan natuurlijk dat er een ader type mosfet voor motor besturing op de print zit. Ik heb helaas de 2 pcb's nog niet kunnen vergelijken (een goede high res foto zou welkom zijn!)

edit: bij nader inzien, de service module bevat ook de motor zo te zien.... misschien toch meer verschillen dus

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 10-04-2023 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 19:44

MissileHugger

I wonder...

arjenhiemstra schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:10:
[...]

Hmm, device type lijkt 30 te zijn, die zit (nog) niet in de firmware van de add-on. Is het een vrij nieuwe installatie?
Onze woning is eind 2021 opgeleverd, incl de installatie. Relatief nieuw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendR
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-06 21:01
Beste mede-tweakers ik heb geprobeerd een testprogramma voor een Arduino te maken dat de add-on in de stand "timer" kan zetten. De terugmelding is (inmiddels) "Connected to server", wat heel mooi is, alleen zie ik niet dat de add-on reageert. Heeft één van jullie een idee wat er niet klopt?

#include <SPI.h>
#include <Ethernet.h>
EthernetClient client;
byte mac[] = { 0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED };
byte ip[] = { 192, 168, 1, 175 };
void setup() {
Ethernet.begin(mac);
Serial.begin(9600);
// put your setup code here, to run once:

String HTTP_METHOD = "GET";
if(client.connect("192.168.1.128", 80)) {
Serial.println("Connected to server");
} else {
Serial.println("connection failed");
// send HTTP request header
}
client.println(HTTP_METHOD + " " + "http://192.168.1.128/api.html?speed=200&timer=15"
);
client.println("Host: " + String("nrg-itho-37a8"));
client.println("Connection: close");
client.println(); // end HTTP request header

}
void loop() {}

[ Voor 32% gewijzigd door BarendR op 13-04-2023 21:12 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disksoft
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 13:57
Vandaag bericht gekregen van Itho Daalderop dat de Spider Gateway gaat stoppen, nu gebruik ik nog de API van mijn.ithodaalderop.nl. Vervolgens opzoek gegaan naar een oplossing, nu kwam ik dit topic tegen.

@arjenhiemstra werkt uw print op de CVE Optima HE?
Voor de zekerheid een paar foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKFNN1QGbkNYzMe7zsLYT0yAvWY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eJGNoj6kGY1nMtf5k7C9wVlV.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J9MiMWhNbxiNpMoWS6dESPdihU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VRHWPmd9NLnDUA9Bt1mtM03V.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaWLvtMCj4kr93s1zGxWqtZPyYs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Izu4heX3aTxFawswDJzb6a7p.gif?f=fotoalbum_large

Deze print is het enige wat in de box zit, dus ga ik er vanuit dat er geen CO2 sensor in zit.
Moet ik dan https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/ deze bestellen en dan de Standaard optie kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
arjenhiemstra schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:13:
[...]

Voor zover ik kan zien is het alleen een setting in de firmware van de itho die anders is. Waarde 0 standaard, 1 == high performance.
de rest lijkt gelijk te zijn maar het kan natuurlijk dat er een ader type mosfet voor motor besturing op de print zit. Ik heb helaas de 2 pcb's nog niet kunnen vergelijken (een goede high res foto zou welkom zijn!)

edit: bij nader inzien, de service module bevat ook de motor zo te zien.... misschien toch meer verschillen dus
Eens. Had het woord 'connector' te genegeerd.

Desondanks lijkt het geluidsniveau van de modellen langs dezelfde lijn te lopen.

Aangezien het om een badkamer en toilet gaat dus maar voor de goedkope unit met lagere capaciteit gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Disksoft schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:14:
Vandaag bericht gekregen van Itho Daalderop dat de Spider Gateway gaat stoppen, nu gebruik ik nog de API van mijn.ithodaalderop.nl. Vervolgens opzoek gegaan naar een oplossing, nu kwam ik dit topic tegen.

@arjenhiemstra werkt uw print op de CVE Optima HE?
Voor de zekerheid een paar foto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze print is het enige wat in de box zit, dus ga ik er vanuit dat er geen CO2 sensor in zit.
Moet ik dan https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/ deze bestellen en dan de Standaard optie kiezen?
Verwarrend af en toe die naamgeving van itho. Maar inderdaad, gaat werken en met de standaard versie kun je uit de voeten aangezien er geen printje voor een CO2 sensor in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
BarendR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:16:
Beste mede-tweakers ik heb geprobeerd een testprogramma voor een Arduino te maken dat de add-on in de stand "timer" kan zetten. De terugmelding is (inmiddels) "Connected to server", wat heel mooi is, alleen zie ik niet dat de add-on reageert. Heeft één van jullie een idee wat er niet klopt?

#include <SPI.h>
#include <Ethernet.h>
EthernetClient client;
byte mac[] = { 0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED };
byte ip[] = { 192, 168, 1, 175 };
void setup() {
Ethernet.begin(mac);
Serial.begin(9600);
// put your setup code here, to run once:

String HTTP_METHOD = "GET";
if(client.connect("192.168.1.128", 80)) {
Serial.println("Connected to server");
} else {
Serial.println("connection failed");
// send HTTP request header
}
client.println(HTTP_METHOD + " " + "http://192.168.1.128/api.html?speed=200&timer=15"
);
client.println("Host: " + String("nrg-itho-37a8"));
client.println("Connection: close");
client.println(); // end HTTP request header

}
void loop() {}
Zou het kunnen dat je GET request niet helemaal compleet is?
Zie ook stukje uit rfc2616:
code:
1
2
3
5.1 Request-Line
The Request-Line begins with a method token, followed by the Request-URI and the protocol version, and ending with CRLF. The elements are separated by SP characters. No CR or LF is allowed except in the final CRLF sequence.
        Request-Line   = Method SP Request-URI SP HTTP-Version CRLF

Deze regel:
code:
1

zal dan zoiets als:
code:
1
client.println("GET http://192.168.1.128/api.html?speed=200&timer=15 HTTP/1.1");

moeten worden

zie ook hier:
https://docs.arduino.cc/t...et-shield-rev2/web-client

Of dat het is, weet ik niet zeker, kan het zo ff niet testen. Je kunt natuurlijk wel de response afvangen om te kijken wat er terug komt vanaf de add-on (foutmeldingen oid).
Zie daarvoor ook het voorbeeld van de Arduino website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
MissileHugger schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:20:
[...]

Onze woning is eind 2021 opgeleverd, incl de installatie. Relatief nieuw dus.
bijzonder, zal er ff in moeten duiken. Lukt het om er een github issue van te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

Zou je versie 2.5.6 eens willen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
janbrede schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:10:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

In 2.5.6 zouden de issues met vastlopen van de CC1101 module code gefixed moeten zijn. Hoor graag of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendR
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-06 21:01
arjenhiemstra schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:18:
[...]

Zou het kunnen dat je GET request niet helemaal compleet is?
Zie ook stukje uit rfc2616:
code:
1
2
3
5.1 Request-Line
The Request-Line begins with a method token, followed by the Request-URI and the protocol version, and ending with CRLF. The elements are separated by SP characters. No CR or LF is allowed except in the final CRLF sequence.
        Request-Line   = Method SP Request-URI SP HTTP-Version CRLF

Deze regel:
code:
1

zal dan zoiets als:
code:
1
client.println("GET http://192.168.1.128/api.html?speed=200&timer=15 HTTP/1.1");

moeten worden

zie ook hier:
https://docs.arduino.cc/t...et-shield-rev2/web-client

Of dat het is, weet ik niet zeker, kan het zo ff niet testen. Je kunt natuurlijk wel de response afvangen om te kijken wat er terug komt vanaf de add-on (foutmeldingen oid).
Zie daarvoor ook het voorbeeld van de Arduino website.
Dank je wel Arjen. Ik was er onterecht van uitgegaan dat Protocol Version wel een optionele parameter zou zijn. De ventilatie besturen doet het programma nog steeds niet. De add-on komt trouwens super van pas, Itho afstandsbedieningen zijn niet leverbaar, en de add-on met web-interface vult dat gat mooi op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:21
arjenhiemstra schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:20:
[...]

Zou je versie 2.5.6 eens willen proberen?
Yes,
ik heb de volgende devices ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYkl9FlaCsuJ1E9WK6RE25tuT9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HO3Jd8a4UPU7Mr2GwuI9Yhys.png?f=fotoalbum_large

Echter., als ik het volgende verstuur:
http://nrg-itho-061c.local/api.html?rfcommand=low
Zie ik de melding " ok" maar er gebeurt niets. De tabel uit de screenshot update ook niet. Ook "Low" of "IthoLow" werken niet (omdat ik zag dat er in het overzicht uit de tabel ithohigh etc. werd weergegeven.

edit:

Ik heb inmiddels de file editor gevonden en de remote type handmatig aangepast. Het werkt!! _/-\o_

Wel past het overzicht van RF devices niets aan. Daar zie ik niets verspringen (maar ik hoor de ventilatie wel veranderen!)

[ Voor 19% gewijzigd door 1ntroduc3 op 14-04-2023 13:06 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 62 Laatste