Toon posts:

Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Maikie18 Ja voor bypass=1 wel.
Voor bypass=0 is outdoor temp gelijk aan exhaust temp.
room temp precies andersom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@Maikie18 bj mij zit er nu zo’n 6 graden tussen

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:57
gns1l schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:04:
@Maikie18 Ja voor bypass=1 wel.
Voor bypass=0 is outdoor temp gelijk aan exhaust temp.
room temp precies andersom.
Thx! Dat verklaard wel e.e.a. echter moet je supply dan ook lezen als inblaas in de woning en exhaust als aanzuig uit de woning? Want anders kan ik niet verklaren waarom de supply hoger is dan de exhaust
blb4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:18:
@Maikie18 bj mij zit er nu zo’n 6 graden tussen
Welke waardes heb jij dan want bij mij is het nagenoeg gelijk? Ik ga er vanuit dat jij dan de bypass op 0 hebt staan?

[Voor 24% gewijzigd door Maikie18 op 14-03-2023 09:23]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L

• blb4
  • Nu online
~ 19 en ~ 13 en bypass idd 0.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:57
blb4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:26:
~ 19 en ~ 13 en bypass idd 0.
Heb je dat bewust zelf gedaan en zo ja met welke reden?

Dit zijn mijn bypass settings. Als ik de wanted temp op 20 zet schakelt hij wel om, zie dan echter nog steeds niet de daadwerkelijke temperatuur van de aangezogen buitenlucht maar die is mogelijk ook gewoon niet beschikbaar

Heb hier ook nog een topic gevonden over het bypass verhaal https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2141358

[Voor 35% gewijzigd door Maikie18 op 14-03-2023 09:57]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 09:26
1ntroduc3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Niet meer. Het lijkt wel alsof hij het 1x deed
Dat had ik dus ook. Ik heb volgens mij 2 keer kunnen aansturen, daarna werkte het niet meer.
De interface werd dan traag of onbereikbaar en ik kreeg die foutmeldingen (timeouts of iets dergelijks) in de syslog.
Plus mijn c1101 module gaat steeds uit.

• gns1l
  • Niet online
@Maikie18: Bovenaan de pagina kun je zoeken op "350 + bypass" (zonder quotes)
Dan zul je veel info vinden over de werking van de bypass van de HRU350.

Bijv. hier https://gathering.tweaker...message/71460618#71460618

Er zitten maar 2 temperatuur sensoren in de HRU350 en ze zitten boven elkaar aan de supply en exhaust kant van de warmtewisselaar. De buitenlucht temperatuur wordt dus nooit gemeten, maar er wordt aangenomen dat het rendement van de WTW 100% is en dat er geen warmteoverdracht is van/naar de leidingen.
Zie https://gathering.tweaker...message/72485250#72485250

• Bokkoman
@arjenhiemstra
Ik vroeg mij af of het misschien mogelijk is om de HRU300 via usb uit te lezen ipv direct aan de pcie kabel te sluiten.
Het lijkt mij wel te moeten kunnen, als je immers de servicetool download, kan je het ook uitlezen en aanpassingen doen.
Wanneer je die tool installeert, zitten er een hoop bestanden bij die misschien meer info kunnen geven over hoe die communicatie verloopt?

Zo zit er bijvoorbeeld deze drivers erbij:
https://ftdichip.com/drivers/d2xx-drivers/

[Voor 10% gewijzigd door Bokkoman op 14-03-2023 11:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Maikie18 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Heb je dat bewust zelf gedaan en zo ja met welke reden?

Dit zijn mijn bypass settings. Als ik de wanted temp op 20 zet schakelt hij wel om, zie dan echter nog steeds niet de daadwerkelijke temperatuur van de aangezogen buitenlucht maar die is mogelijk ook gewoon niet beschikbaar
[Afbeelding]

Heb hier ook nog een topic gevonden over het bypass verhaal https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2141358
Ik heb nog nooit iets bewust gewijzigd aan de HRU350. Tot nu toe alles zoals in 2019 geïnstalleerd en controle volledig (en alleen) door Demandflow unit.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-03 13:41
Bokkoman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:40:
@arjenhiemstra
Ik vroeg mij af of het misschien mogelijk is om de HRU300 via usb uit te lezen ipv direct aan de pcie kabel te sluiten.
Het lijkt mij wel te moeten kunnen, als je immers de servicetool download, kan je het ook uitlezen en aanpassingen doen.
Wanneer je die tool installeert, zitten er een hoop bestanden bij die misschien meer info kunnen geven over hoe die communicatie verloopt?

Zo zit er bijvoorbeeld deze drivers erbij:
https://ftdichip.com/drivers/d2xx-drivers/
Er zit ongetwijfeld iets in de servicetool wat commando's via USB kan versturen naar de HRU300 interface. I2C reverse engineeren gaat mij prima af, USB reverse engineeren heb ik nog nooit gedaan en ik heb ook geen idee hoe dat te doen helaas. Ik heb al een geprobeerd om met een serial 2 i2c chip van ftdi iets met de servicetool te doen maar dat is helaas niet gelukt. Het is heel goed mogelijk dat ook de ftdi chip een aangepaste firmware heeft om te werken met de servicetool.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:54

vliegnerd

Nintendo fan.

arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Er zit ongetwijfeld iets in de servicetool wat commando's via USB kan versturen naar de HRU300 interface. I2C reverse engineeren gaat mij prima af, USB reverse engineeren heb ik nog nooit gedaan en ik heb ook geen idee hoe dat te doen helaas. Ik heb al een geprobeerd om met een serial 2 i2c chip van ftdi iets met de servicetool te doen maar dat is helaas niet gelukt. Het is heel goed mogelijk dat ook de ftdi chip een aangepaste firmware heeft om te werken met de servicetool.
Gebruikt de HRU300 de serial dongle van itho? (SVM). Dat is echt gewoon niet veel meer dan een FTDI chip met microcontroller die serial van/naar i2c doet.

EDIT: De HRU300 heeft blijkbaar een usb poort, die heeft wel een USB<>i2c chip ingebouwd.
Volgens mij wordt de CP2112 driver geladen.
Maar hoe dat dan verder gaat weer ik ook niet...

[Voor 26% gewijzigd door vliegnerd op 14-03-2023 14:46]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Bokkoman
vliegnerd schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Gebruikt de HRU300 de serial dongle van itho? (SVM). Dat is echt gewoon niet veel meer dan een FTDI chip met microcontroller die serial van/naar i2c doet.

EDIT: De HRU300 heeft blijkbaar een usb poort, die heeft wel een USB<>i2c chip ingebouwd.
Volgens mij wordt de CP2112 driver geladen.
Maar hoe dat dan verder gaat weer ik ook niet...
Het gaat om dit:

https://www.ithodaalderop...essional/product/05-00234

• Bokkoman
arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Hm ok.
Ik vond dit nog op google:
https://techexplorations.com/guides/esp32/begin/cp21xxx/

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15
Ik heb de HRU300 met usb aan een Pi gehangen. Cp2112 driver en i2c geladen. Kon de i2c bus scannen maar er werd alleen 7 bits addressing ondersteund door de driver, daarmee kan je hem niet aansturen. Toen maar met directe i2c kabel aan de slag gegaan.

• blb4
  • Nu online
Dank @arjenhiemstra voor versie 2.5.3; vremoteindex werkt nu ook via MQTT.

Update: vremotename trouwens ook (y)

[Voor 11% gewijzigd door blb4 op 15-03-2023 11:39. Reden: vremotename]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:03

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:50:
Meer mensen waar af en toe afwijkende T waardes doorkomen via de ithowifi? Ik vraag me af of het een foutje van de print is of dat de sensor van de itho stuk is...[Afbeelding]

Een power cycle lost het deels op, maar daarna kruipt ie gewoon weer omhoog?
Inmiddels is de buitentemperatuur volgens de unit 40 graden... Ik gok dat de sensor stuk is maar hoe leg ik dat uit aan itho; ja ik heb een zelfbouw printje en die laat zien dat de sensor van de aanvoer van verse lucht stuk is?

• gns1l
  • Niet online
@deWit : Dat plaatje zag er niet vreemd uit zonder meer informatie. Wat voor apparaat heb je? een HRU350? Doet de bypass soms vreemd?
Aanvankelijk heb ik over de werking van de bypass geklaagd bij mijn leverancier. Die wou toen een monteur van Itho langs sturen.

Ik zat met hetzelfde probleem, wist ook niet zeker of de temperatuursenor defect was. Daarom heb ik toen vervangende sensoren bij Warmteservice besteld en ze zelf gemonteerd. Kostte minder dan 30€ geloof ik.

[Voor 8% gewijzigd door gns1l op 15-03-2023 12:41]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:03

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

HRU350. Plaatje zie je een drop naar 12C na een power cycle, daarna weer naar omhoog naar 20. Het gaat om de buitentemperatuur, die 12 lijkt correct, de 20 niet.

Warmteservice is wel een goeie idd.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-03 13:41
deWit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Inmiddels is de buitentemperatuur volgens de unit 40 graden... Ik gok dat de sensor stuk is maar hoe leg ik dat uit aan itho; ja ik heb een zelfbouw printje en die laat zien dat de sensor van de aanvoer van verse lucht stuk is?
Ik zou zeggen dat je iemand met een service tool kent die je even geholpen heeft...

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:30
deWit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Via de mft kan je de buiten temp ook aflezen zal morgen eens kijken naar waar die optie zat in het mft. menu

A Soldiers manual and a pair of boots.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij m’n HRU350 is de exhaust temp -320 en staat exhaust fans op 0 rpm. Ledjes op HRU knipperen rood en orange dus maandag installateur bellen. Op RTF CO2 units zie ik ook storing led maar aangezien alles is geautomatiseerd gebruik ik het nooit. Idem met Itho spider. En storingen zijn pas zichtbaar als je knoppen fysiek indrukt.
Ik kwam er pas achter toen ik in home assistant alert kreeg over hoge (2000ppm voor meer dan 1u) CO2 waarde op slaapkamer en de exhaust fan op 0 zag staan gedurende hele nacht. Dus goede reden om wat notificaties in te bouwen op basis van fan speeds.

• gns1l
  • Niet online
Heb je al gekeken naar de storingscodes in de handleiding?
Hoeveel keer knipperen de rode en oranje LED? 1x rood en 1x oranje? of 2x rood en 2x oranje? allebei de knippercodes? andere codes?

• smesjz
  • Niet online
gns1l schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:44:
Heb je al gekeken naar de storingscodes in de handleiding?
Hoeveel keer knipperen de rode en oranje LED? 1x rood en 1x oranje? of 2x rood en 2x oranje? allebei de knippercodes? andere codes?
2x oranje en 2x rood dus supply sensor fout

• gns1l
  • Niet online
Mogelijk wordt de fan uitgezet om de WTW tegen bevriezing te beschermen.
Kun je met manual control de fan weer laten draaien?

• smesjz
  • Niet online
gns1l schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:19:
Mogelijk wordt de fan uitgezet om de WTW tegen bevriezing te beschermen.
Kun je met manual control de fan weer laten draaien?
Geen idee. Ik heb nog garantie dus wil ook niet gaan hobbyen en gedoe krijgen als monteur z’n service tool er aan hangt.

• Baronic1898
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:36
Als ik het commando , Vremote timer1,timer2 of timer3 via MQTT Home assistant of via http://ithocve.local/
en virtual remote heb ik het volgende probleem:

De Itho gaat dan inderdaad een timerfunctie doen maar als ik de "faninfo" waarde bekijk zie altijd "timer3" terug ,als ik timer1,timer2 of timer3 via vremote naar de itho stuur.

Klopt dit dan wel met de ingestelde timerwaarden of doet de Itho altijd 30min.

BIj voorbaat dank

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:59
Vraagje. Inmiddels aardig geknutseld en één en ander draait. Was nog heel geneuzel, zorgen dat mijn basis "device" bibliotheekje ook op de ESP32 draait. En de arduino IDE 2.04 gebruikt een strengere compiler, een boel warnings werden errors. Dat allemaal terzijde natuurlijk.

Nu ben ik dus toe aan het zorgen dat de metingen gebruikt worden. Wat doen jullie met CO2 aansturing? Ik zie een soort natuurlijk verloop over dag en nacht c.q. thuis en niet-thuis. En invloed van koken, kaarsjes etc. Hoe verwerken jullie dat in de aansturing? Ik heb wat geëxperimenteerd, het lijkt alsof je wel aardig 'agressief' moet ingrijpen om een deuk in een pak boter te slaan. Zo onder de 100 zal de boel 's avonds blijven oplopen, rond de 150 kom je op stabiliseren en om het echt te laten dalen moet je boven de 200 gaan zitten. Ik heb geen WTW dus lijkt me ook weer zonde al te voortvarend aan de slag te gaan. Misschien boven de 1000 ppm mikken op status quo en pas boven 1200/1300 ppm proberen te laten dalen? Of eens naar verdeling kijken, ik vermoed dat bij verhoging vooral de douche extra afzuiging krijgt ;)

Idem voor de VOC waardes hoewel die minder spannend lijken. Zie hier vooral pieken bij koken (met name oven en airfryer) maar als dat klaar is zal het ook bij lage ventilatie in een half uur normaliseren. Kortom lijkt minder spannend, maar is ook makkelijker aan te pakken.

Kortom nog zoekende, ik profiteer graag van jullie ideeën!

• blb4
  • Nu online
Supersjellie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:49:
Vraagje. Inmiddels aardig geknutseld en één en ander draait. Was nog heel geneuzel, zorgen dat mijn basis "device" bibliotheekje ook op de ESP32 draait. En de arduino IDE 2.04 gebruikt een strengere compiler, een boel warnings werden errors. Dat allemaal terzijde natuurlijk.

Nu ben ik dus toe aan het zorgen dat de metingen gebruikt worden. Wat doen jullie met CO2 aansturing? Ik zie een soort natuurlijk verloop over dag en nacht c.q. thuis en niet-thuis. En invloed van koken, kaarsjes etc. Hoe verwerken jullie dat in de aansturing? Ik heb wat geëxperimenteerd, het lijkt alsof je wel aardig 'agressief' moet ingrijpen om een deuk in een pak boter te slaan. Zo onder de 100 zal de boel 's avonds blijven oplopen, rond de 150 kom je op stabiliseren en om het echt te laten dalen moet je boven de 200 gaan zitten. Ik heb geen WTW dus lijkt me ook weer zonde al te voortvarend aan de slag te gaan. Misschien boven de 1000 ppm mikken op status quo en pas boven 1200/1300 ppm proberen te laten dalen? Of eens naar verdeling kijken, ik vermoed dat bij verhoging vooral de douche extra afzuiging krijgt ;)

Idem voor de VOC waardes hoewel die minder spannend lijken. Zie hier vooral pieken bij koken (met name oven en airfryer) maar als dat klaar is zal het ook bij lage ventilatie in een half uur normaliseren. Kortom lijkt minder spannend, maar is ook makkelijker aan te pakken.

Kortom nog zoekende, ik profiteer graag van jullie ideeën!

[Afbeelding]
Goed bezig, volgende fase (y) . Ik heb zelf een qualityflow systeem die alle ruimtes zelfstandig op CO₂ regelt, ik zal je dus niet veel verder kunnen helpen. Behalve dan dat 't qualityflow systeem natuurlijk ook reactief is; 't meet 't CO₂ niveau van een ruimte (of RV in badkamer) en past dan de flow aan. RV zit volgens mij iets van een PID regeling in, deze wordt namelijk continue gemeten, CO₂ gaat volgens mij een stuk simpeler, gewoon de flow steeds meer verhogen naarmate 't CO₂ niveau van een ruimte meer afwijkt van de gewenste waarde.

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:59
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:45:
[...]

CO₂ gaat volgens mij een stuk simpeler, gewoon de flow steeds meer verhogen naarmate 't CO₂ niveau van een ruimte meer afwijkt van de gewenste waarde.
Een eerste implementatie. Kijken hoe 't gaat. Je kan een "lijn" opgeven tussen twee PPM + ventilatie niveaus. En dan gaat ie hiermee lineair corrigeren (en daaronder/boven houdt ie de min/max aan). Dus nu ingesteld <900 doet hij 80 en >1200 doet hij 160. Iets er tussenin linear, dus op het midden (bij 1050) doet hij 120. Eens zien wat dat met de waardes doet in vergelijking met een constante waarde..
Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee