Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:03
Geschiedenis:
Mijn tussenwoning (105m2) uit 1990 had een Itho eco HRU 200 WTW. Die ging stuk (water bleef in de WTW en stroomde over met lekkage tot gevolg) en monteur raden een grotere aan. Na heel veel gedoe is er nu via een soort halve garantie regeling een Itho HRU 350 geplaatst. Niet mijn eerste keus, maar met 230 euro bijbetalen was het wel de goedkoopste oplossing.

Vraag 1:
Het hele stuk over de bypass klep snap ik niet. Volgens de handleiding wordt dit "automatisch geregeld" maar dat zegt mij niks. Itho zegt daar dit over:

De Itho Daalderop warmteterugwinunit HRU ECO 350 wordt
standaard geleverd met een bypassklep die is geïntegreerd in de
unit. Deze klep werkt automatisch. De bypassklep zorgt ervoor dat
de afgezogen binnenlucht om de wisselaar heen wordt geleid. De
toevoerlucht gaat nog steeds door de luchtfiler en de wisselaar.
Deze automatische regeling zal voornamelijk ’s nachts, in de zomer,
in werking treden. De buitenlucht is dan meestal koeler dan de
warme binnenlucht. De bypass regeling zorgt ervoor dat de woning
langer koel blijft.

Maar hoe weet dit ding dat als je woning in de zomer binnen warmer is dan buiten dat hij wel de bypass er op moet gooien, en in de winter (als het binnen warmer is dan buiten) dat hij dit dan niet moet doen? Het klinkt mij als een marketing truc. Ook zou ik het liefst zien dat hij in de zomer juist de bypass de hele nacht en vroege ochtend gebruikt en daarna omgekeerd de koude lucht in de woning houdt en de warme binnenkomende lucht er mee koelt. Maar waarschijnlijk werkt dit zo niet (al hoor ik graag waarom niet).

Vraag 2:
De WTW kent afstel knopjes voor het instellen van de minimale en maximale stand. Wat is hierin wijsheid? De installateur had hem op een bepaalde stand gezet, maar hij kan nog hoger. Is dit aan te bevelen of juist niet en waarom? Ding maakt in de hoge stand op maximaal vermogen wel echt kneiter veel herrie. 's Nachts zet ik hem dan ook eigenlijk op de laagste stand terwijl ik begreep dat het dan eigenlijk in de "midden" stand moet. Maar het is echt teveel herrie anders om bij in slaap te vallen. Ik las wel wat over Inno dempers, dus daar ga ik nog mee aan de slag.

Vraag 3:
Veel mensen klagen over droge lucht door een WTW. Echter blijf ik vaak rond de 60% met mijn luchtvochtigheid. Ok wel gemeten met niet hele beste xiaomi hygrometers, maar als ik er 3 naast elkaar houd geven ze wel ongeveer allemaal hetzelfde aan. Wat gaat er fout?

Vraag 4
Bij koud weer slaat er erg veel condens op de onderste spiro buis dat ook tot een stevige plas water zorgt. De girobuis gaat overigens na een halve meter over in een geïsoleerde buis, maar het was allemaal krap bemeten. Kan ik hier iets tegen doen? 2 meter verder gaat hij weer over in een ongeïsoleerde spiro buis (doordat door de vloer gaat) en ook daar is veel condensvorming. Mocht dit onduidelijk zijn dan maak ik nog een foto.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik alleen de WTW en de bijgeleverde RFT afstandsbediening. Wel zat ik te kijken om de co2 gestuurde afstandsbediening er bij aan te schaffen. Maar misschien zijn hier daar ook wel goeie tips over?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb in dit forum al flink gezocht op WTW en het een en ander gevonden. Zo ook de Innodempers. Maar kwam de vraag over de bypass wel tegen maar weinig echte oplossingen. De vragen ook al aan de monteurs gevraagd maar die doen het af met "we installeren ze alleen, dat weet ik ook niet". Itho zelf gebeld en die had een verhaal over dat bij een temperatuursverschil van minimaal 6 graden de bypass inkickt, maar ook dat vond ik gelet op dat de WTW geen jaargetijden bijhoud een onwaarschijnlijk verhaal.

Ik zit zelf bijna te denken om de bijpas los te halen van het moederboard en met een gestuurde timer aan de gang te gaan. Maar het is natuurlijk wel een beetje van de zotte dat je zo'n beun oplossing moet toepassen op een apparaat van 1200 euro. Nog los van garantie perikelen. Overigens ben ik enorm fan (pun) van het WTW concept. Ik heb hooikoorts en een fijnstof allergie en alle lucht door een G7 filter rammen is fantastisch. Maar tot nu toe ben ik niet onder de indruk van de praktijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Mielmania op 10-08-2022 13:02 . Reden: Leesbaarder gemaakt. ]

hoi

Beste antwoord (via Mielmania op 22-03-2023 22:01)

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-10 19:34
Reactie vraag1 - bypass
Staat er niks over in de handleiding? Voor mijn Orcon is er best een slimme regeling. De bypass gaat open als:
• tafvoer uit de woning > tcomfort (23°c)
• ttoevoer vers van buiten < tafvoer uit de woning
• laatste 24 uur meer dan 8 uur ttoevoer vers
van buiten > 20°c

Ik neem aan dat er bij jou ook een drempelwaarde zal zijn. Je zou een thermometer in de aanvoer-woningkant kunnen doen (of eventueel bij een ventiel dicht bij de WTW kunnen tapen) om te kijken of de temperatuur 's avonds gelijk loopt met de buitentemperatuur. Dan doet de bypass het.

Vraag 2 - instelling
Voordat je een WTW plaatst maak je een plan met debieten per ruimte/ventiel. Vervolgens stel je het systeem zo in dat deze debieten worden behaald tijdens normale bewoning. Dit doe je op stand 2. Stand 3 is voor douchen of als je een feestje hebt (meer CO2) en stand 1 is voor als je niet thuis bent.
Even een kort voorbeeld:
Je leeft met 4 personen en hebt 3 slaapkamers en een woonkamer. Je wil 25m3/h per persoon ventileren. Dat wil je natuurlijk op de slaapkamer en in de woonkamer. Helaas maken de meeste WTW's geen onderscheid op basis van aanwezigheid. Je wil dus op de 3 slaapkamers met 4 personen 4 x 25 m3/h ventileren. In de woonkamer doe je hetzelfde. Dat betekent dus 200m3/h inblazen en dus ook 200m3/h afzuigen.
Nu stel je dus je WTW in op 200m3/h in stand 2. Vervolgens stel je je inblaasventielen in op 25m3/h en je afzuigventielen navenant.

Reactie vraag 3 - vocht
Geen idee of dat betekent of er iets fout gaat, waarom denk je dat? Overigens kun je een WTW voorzien van een enthalpiewisselaar die ook vocht uitwisselt, heb je die niet toevallig? (zijn duur)

Reactie vraag 4 - condens
Dat is dan gewoon fout geïnstalleerd. Er is een reden dat die buis geïsoleerd moet zijn, namelijk condens, precies waar je over klaagt. Beide buizen naar buiten moeten zijn geïsoleerd. Er gaat koude buitenlucht door de buizen de warme ruimte in. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Als de warme lucht de koude buis raakt, koelt deze af en condenseert dus het vocht. Dat deze buizen geïsoleerd moeten zijn staat hoogstwaarschijnlijk ook in de installatiehandleiding van je WTW. Ik zou de installateur terugroepen om zijn fout te corrigeren. Alternatief is om die buis zelf te isoleren of de ongeisoleerde delen te vervangen door geïsoleerde (thermoduct buis).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Waarom denk je dat de bypass niet zou werken?

Die unit meet alle luchttemperaturen die door door het apparaat gaan. Op basis daarvan weet hij dus hoe warm het gemiddeld in je huis is (dat zuigt hij aan) en hoe warm het buiten is (verse lucht toevoer). Daarmee bepaald hij zelf wanneer het nuttig is om de bypass open te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
B-lex schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:02:
Waarom denk je dat de bypass niet zou werken?

Die unit meet alle luchttemperaturen die door door het apparaat gaan. Op basis daarvan weet hij dus hoe warm het gemiddeld in je huis is (dat zuigt hij aan) en hoe warm het buiten is (verse lucht toevoer). Daarmee bepaald hij zelf wanneer het nuttig is om de bypass open te gooien.
Stel het is herfst overdag:

Buiten is het 14 graden en binnen 23, dan moet hij geen bypass gebruiken.

Stel het is zomer in de nacht:
Dan is het buiten 14 graden en binnen 23 en dan moet hij wél de bypass gebruiken.

Het moederboard (in iedergeval van mijn HRU 200) gaf weinig aanwijzing (en/of componenten) dat dermate geavanceerde technologie mogelijk was, dat hij zelf kon bedenken in welk jaargetjid we zaten.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Mielmania schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:11:
[...]

Stel het is herfst overdag:

Buiten is het 14 graden en binnen 23, dan moet hij geen bypass gebruiken.

Stel het is zomer in de nacht:
Dan is het buiten 14 graden en binnen 23 en dan moet hij wél de bypass gebruiken.

Het moederboard (in iedergeval van mijn HRU 200) gaf weinig aanwijzing (en/of componenten) dat dermate geavanceerde technologie mogelijk was, dat hij zelf kon bedenken in welk jaargetjid we zaten.
Als het binnen 23 is dan is het binnen toch te warm? Mooie kans om dat wat terug te koelen met buitenlucht. Ongeacht het seizoen. ;)

Zonder gein:
Er zal vast wel een drempelwaarde in zitten, en wellicht iets van een timer. Kan me ook voorstellen dat ze 24 uur temp loggen en dat een warme dag (of dagen) gevolgd door een koude nacht de definitie van zomer is. Uiteraard icm een bepaalde hysterese.

Genoeg info om het jaargetijde mee te kunnen achterhalen. Daar heb je geen ‘geavanceerde’ spullen voor nodig.

Je zou Itho eens kunnen benaderen als je het fijne wilt weten.

Ben nog steeds wel benieuwd waarom je denk dat het niet zou werken, ervaar je problemen?

[ Voor 38% gewijzigd door B-lex op 10-08-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
.

[ Voor 99% gewijzigd door B-lex op 10-08-2022 23:25 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een heel verhaal, maar weinig nuttige info.

Heb je een foto en/of schets van het systeem?

Hoe is het nu ingeregeld? Heb je een in regel rapport van unit en ventielen? Waar zijn welke dempers geplaatst?

Hoe groot is je huis, hoeveel bewoners, wat zijn de CO2 waardes overdag in huiskamer en ‘s nachts in slaapkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielmania
B-lex schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:21:
[...]

Je zou Itho eens kunnen benaderen als je het fijne wilt weten.

Ben nog steeds wel benieuwd waarom je denk dat het niet zou werken, ervaar je problemen?
Itho zoals aangegeven hierover al gebeld, maar die komen dus met dat 6 graden verschil verhaal.

En waar ik het aan merk is dat het deze zomerdagen in de ochtend binnen nog erg warm is en buiten allang weer afgekoeld.

hoi

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-10 19:34
Reactie vraag1 - bypass
Staat er niks over in de handleiding? Voor mijn Orcon is er best een slimme regeling. De bypass gaat open als:
• tafvoer uit de woning > tcomfort (23°c)
• ttoevoer vers van buiten < tafvoer uit de woning
• laatste 24 uur meer dan 8 uur ttoevoer vers
van buiten > 20°c

Ik neem aan dat er bij jou ook een drempelwaarde zal zijn. Je zou een thermometer in de aanvoer-woningkant kunnen doen (of eventueel bij een ventiel dicht bij de WTW kunnen tapen) om te kijken of de temperatuur 's avonds gelijk loopt met de buitentemperatuur. Dan doet de bypass het.

Vraag 2 - instelling
Voordat je een WTW plaatst maak je een plan met debieten per ruimte/ventiel. Vervolgens stel je het systeem zo in dat deze debieten worden behaald tijdens normale bewoning. Dit doe je op stand 2. Stand 3 is voor douchen of als je een feestje hebt (meer CO2) en stand 1 is voor als je niet thuis bent.
Even een kort voorbeeld:
Je leeft met 4 personen en hebt 3 slaapkamers en een woonkamer. Je wil 25m3/h per persoon ventileren. Dat wil je natuurlijk op de slaapkamer en in de woonkamer. Helaas maken de meeste WTW's geen onderscheid op basis van aanwezigheid. Je wil dus op de 3 slaapkamers met 4 personen 4 x 25 m3/h ventileren. In de woonkamer doe je hetzelfde. Dat betekent dus 200m3/h inblazen en dus ook 200m3/h afzuigen.
Nu stel je dus je WTW in op 200m3/h in stand 2. Vervolgens stel je je inblaasventielen in op 25m3/h en je afzuigventielen navenant.

Reactie vraag 3 - vocht
Geen idee of dat betekent of er iets fout gaat, waarom denk je dat? Overigens kun je een WTW voorzien van een enthalpiewisselaar die ook vocht uitwisselt, heb je die niet toevallig? (zijn duur)

Reactie vraag 4 - condens
Dat is dan gewoon fout geïnstalleerd. Er is een reden dat die buis geïsoleerd moet zijn, namelijk condens, precies waar je over klaagt. Beide buizen naar buiten moeten zijn geïsoleerd. Er gaat koude buitenlucht door de buizen de warme ruimte in. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Als de warme lucht de koude buis raakt, koelt deze af en condenseert dus het vocht. Dat deze buizen geïsoleerd moeten zijn staat hoogstwaarschijnlijk ook in de installatiehandleiding van je WTW. Ik zou de installateur terugroepen om zijn fout te corrigeren. Alternatief is om die buis zelf te isoleren of de ongeisoleerde delen te vervangen door geïsoleerde (thermoduct buis).

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-10 15:58

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Mielmania schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Itho zoals aangegeven hierover al gebeld, maar die komen dus met dat 6 graden verschil verhaal.

En waar ik het aan merk is dat het deze zomerdagen in de ochtend binnen nog erg warm is en buiten allang weer afgekoeld.
dat komt ook dat je huis goed geïsoleerd is warmte zit in de stenen en dan blijft het gewoon warm.
ik heb een renovent hr hier en die zet de bypass open zodra de buiten temp of binnen temp verschillen. dus binnen 24 maar buiten 22 gaat ie al open en vice versa. hij meet dus de lucht intake temp en binnen outlet temp.

maar het is niet zo dat zodra de koudere lucht binnen komt alles meteen koel is.. dan moet je een airco gebruiken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hubert op 11-08-2022 13:01 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• B-lex
@Mielmania Voor wat extra nachtkoeling staat het je natuurlijk ook vrij om de ramen open te zetten. Maar die keuze hangt mede af hoeveel waarde je hecht aan gefilterde lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45
Voor jouw HRU 350 is door een mede-tweaker een mooi printje ontwikkeld waarmee je zowel zicht krijgt in alle meetgegevens van het appraat (rpm ventilatoren, bypass stand, temperatuur in & uit, etc) als waarmee je zelf de instellingen kunt aanpassen. Ik vermoed dat daar ook te configueren is bij welk temperatuur(verschil) de bypass open of dicht moet; daar ben ik zelf nog niet ingedoken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492

NB check vooral ook de laatste posts in het topic; die gaan momenteel over de werking van de bypass bij Itho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:04
FYI, dit zijn setting betreffende de bypass

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7fGa8Mj.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yhbQ2qe.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2jo0O5U.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
Dank allemaal voor het meedenken, uiteindelijk bleek na lang stoeien dat het systeem verkeerd was aangesloten. Vandaar ook de keus voor Sipje, die had het bij het goeie eind. Inmiddels werkt het systeem ook naar behoren en ben ik eigenlijk van alle problemen af.

hoi

Pagina: 1