Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 26 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
ivarv schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:16:
Ik kom niet uit op een eenduidig antwoord mbt. ondersteuning van remotes en sensor. Ik heb een ECO-S Optima, met ingebouwde RV-sensor.

Ik heb deze CO2 remote:
https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00045

En deze RFT Auto remote:
https://www.ithodaalderop...essional/product/536-0150

Vragen:
- Kunnen beide remotes aangemeld worden op de add-on?
Ik wil de add-on de hoofdaansturing laten doen, zonder overruling van de CO2 of RFT remote.

- Er zit een RV-sensor in de ventilator box. Dan heb ik deze sensor niet nodig volgens mij. Klopt dat?
https://www.nrgwatch.nl/p...temp-sensor-for-itho-cve/
@arjenhiemstra wil jij hierop reageren of deze compatible zijn?
Dan kan ik een bestelling plaatsen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:50
ivarv schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

@arjenhiemstra wil jij hierop reageren of deze compatible zijn?
Dan kan ik een bestelling plaatsen :)
Sorry, ff gemist. Alles wat je schrijft klopt. De devices die je hebt worden inderdaad ondersteund.
Er is 1 maar, de CO2 remote laat ook de actuele ventilatiestand zien met ledjes, dat werkt (nog) niet icm de add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Ik zie helemaal geen RF (evohome) berichten van/naar mijn WPU. Ben benieuwd of iemand anders die wel ziet.

@To_Tall: Mijn WPU 5g 4,5kW heeft geen fysieke sensor "outside temp" aangesloten. Verder een RF en 4G antenne. De RF antenne zou "evohome" kunnen zijn, zoals je kunt ontvangen met de C1101 add-on van deze module en/of andere oplossingen. Een hoop Itho producten (autotemp, spiders) versturen en ontvangen deze RF berichten.

Ik gebruik de ramses_cc add-on van home-assistant om deze berichten te ontvangen en te zenden.
Ik zie echter helemaal geen berichten van/naar de WPU. (Althans ik herken ze niet).

Direct na aanzetten is die sensor (in het status menu van de add-on) "625,36" graden Celcius. Overflow/niet aangesloten maximaal zeg maar.
De volgende sensor waarde is dan "boiler temp up".
Als de WPU een tijdje aanstaat dan staat er een heel rijtje ventilatie waarden tussen "outside temp" en "boiler temp up". Het lijkt wel of ie ergens een Itho ventilatie unit ontvangt en/of mijn Orcon ventilatieunit of die van de buren en de waarden verkeerd interpreteert, want het lijken onzin waarden.

@To_Tall Ben benieuwd of je die outside temp berichten kunt ontvangen/opsporen. Heb jij wel normale waarden bij outside temp staan?
Ik vermoed dat die berichten alleen voorbij komen als er gebruikt wordt gemaakt van het itho monitoring systeem dat via RF werkt.

"625,36" = 0xF448 in hex, waardes in die range zijn foutcodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:27
arjenhiemstra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Ai, net te laat…. Uurtje geleden weggebracht
Je kunt de module retour sturen, refund ik je order.
Heb net een nieuwe besteld. Ik stuur de andere zsm terug.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:32
arjenhiemstra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Ik vermoed dat die berichten alleen voorbij komen als er gebruikt wordt gemaakt van het itho monitoring systeem dat via RF werkt.
Weet jij of dat monitoring systeem ook gewoon “Honeywell evohome / Ramses” is zoals de ventilatie units enzo?

Ik monitor dat continu maar zie niks. Geen idee of de antennes van de WPU zend of alleen ontvangen of echt niks doen.

Lijkt me wel, want alles van itho is evohome. Ze verkochten zelfs een Honeywell evohome gateway met een Itho doosje eromheen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

Weet jij of dat monitoring systeem ook gewoon “Honeywell evohome / Ramses” is zoals de ventilatie units enzo?

Ik monitor dat continu maar zie niks. Geen idee of de antennes van de WPU zend of alleen ontvangen of echt niks doen.

Lijkt me wel, want alles van itho is evohome. Ze verkochten zelfs een Honeywell evohome gateway met een Itho doosje eromheen.
Ja volgens mij is alles (behalve het wat oudere spul van zeg voor 2010?) het ramses-ii protocol. Ik weet niet precies hoe het monitoring systeem werkt van itho. Misschien dat een wpu aangemeld moet worden voordat die data gaat versturen? Ik heb hier nog wel van die RF kastjes liggen, kan er best eens 1 opsturen, kun je kijken of je er iets mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 13:56
Volgens de autotemp handleiding praat de WPU geen RF. De autotemp verdeelkranen praten RF met de Spider remotes en de hoofdremote praat met de WPU via het 2draads opentherm protocol.

[ Voor 40% gewijzigd door nl0pvm op 15-10-2022 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
@vliegnerd kleinstukje historie.
Bij de bouw van het huis zou er een monitoring module geplaatst worden in 1 van de huizen.

Daarnaast zou er een centrale temperatuur voeler geplaatst worden op het hoekhuis.

Deze voeler werkte niet en itho was van mening dat de centrale monitoring ook data naar de warmtepompen kon sturen.

Ik krijg dus via een RF signaal eens per X uur de gemiddelde buiten temperatuur door.

Nu zit er op de warmtepomp mainboard een aansluiting voor de buiten temperatuur. Als ik weet wat voor signaal dat zou zijn kan ik eventueel ook een raspberry pi gpio gebruiken om dat signaal te simuleren. Mooiste zou zijn als het board van Arjan dit signaal of iig Remote eens per uur de buiten temperatuur kan updaten.

Ben zelf geen programmeur, maar denk dat investeren in wat kennis en proberen mogelijk wel tot een oplossing kan komen. Dat zou mij verder onafhankelijk maken van itho.

De monitoring module doen ze namelijk helemaal niets mee. Boardje zit al ruim een maand los in de warmte pomp. En nog geen reactie van itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
To_Tall schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:51:
Ik krijg dus via een RF signaal eens per X uur de gemiddelde buiten temperatuur door.
Ben benieuwd hoe dit werkt...
Nu zit er op de warmtepomp mainboard een aansluiting voor de buiten temperatuur. Als ik weet wat voor signaal dat zou zijn kan ik eventueel ook een raspberry pi gpio gebruiken om dat signaal te simuleren.
https://www.ithodaalderop...essional/product/545-0955
Het is "gewoon" een 10K NTC (temperatuurgevoelige weerstand) aan een draad die direct aangesloten wordt. Ik zie in de instelling van mijn WPU ook nog wel een boolean die aangeeft of die NTC al dan niet aanwezig is. Dus alleen een NTC inprikken is niet voldoende.

Het is ongetwijfeld mogelijk om met een transistor, die je aanstuurt met een ESP ofzo die NTC te simuleren. Maar je kunt dus geen digitaal signaal aanleveren op die poort op het mobo. Het kan maar lijkt omslachtig en gedoe.

Ik ben vooral geïnteresseerd hoe jouw WPU dat signaal ontvangt, want als ik gewoon een evohome/ramses II pakket zou kunnen sturen met de buitentemp wil ik dat ook wel eens testen. Maar ik denk dat we daar niet achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Op het moederboard zit idd een terminal voor de buiten temperatuur. Ik heb geen idee wat voor signaal er overheen hoort te gaan.

Ik probeer al jaren informatie te krijgen van Itho. Heb hen ook verwezen naar dit topic van kijk er zijn wensen om meer informatie te krijgen hoe de warmtepomp werkt. Deze informatie is noodzakelijk om de pomp niet te beschadigen..

antwoord wat ik krijg.
Met 10 jaar ervaring zeg ik niet dat er niet gespeeld is met de instellingen, maar dat er juist 10 jaar lang ervaring is opgedaan met deze warmtepomp en de instellingen nu zo zijn afgesteld dat onze warmtepomp optimaal fungeert en een zo hoog mogelijk COP haalt.

U kunt de handleiding van de thermostaat gewoon downloaden van de site?

Ga naar professional en klik uw warmtepomp aan. Vervolgens ziet u een kopje met documentatie en downloads.

Hier vindt u de gebruikshandleidingen.
Op de website waar itho naar verwijst is niets meer dan een brochure niet welke instel mogelijkheden zijn.
Ik heb dit trouwens nu bij de rechtsbijstand neer gelegd. ook omdat dit een huur warmtepomp is, er geen BTW over de huur mag worden getrokken. En nu gooit itho het jaa het is financial lease. Anyway dit is off topic. en heb daar een ander topic voor :+ huurkoop of toch huur van de warmte pomp

hoe werkt het RF signaal?
eigenlijk is het een mesh systeem. met een centrale unit in 1 van de woningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Jn_PnFVRMJ-nTRfgSpSi63e_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCT8jIfDuGHFXo0oA78zkru5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3Y38T777czsR7lEEL6S1ATEMTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbZTh3TuaVYQZhlihYMCK5pL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO9LfeckyaQrmb6uEpZ4-f91ClI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxUsicWG8a7SLmsyAnEYHB4E.jpg?f=fotoalbum_large

Foto1
dat zwarte apparaat is een RF zend/ontvang unit
Met 1 LTE sim
Alle signalen worden door dit ding verzameld en gedeeld met itho.
BTW: deze moden/bridge trekt zo'n 60 tot 90 watt, op kosten van de huurder :+ 1 persoon in het door 3 gedeelde blok met 15 woningen heeft dus deze monitoring modem hangen.

Foto2
Dit is de installatie van alle overige aparaten.
RF antenne zie je bovenin de installatie, linksonderin zit een header die informatie uit de wamte pomp haalt en deze naar de centrale unit verstuurt

Foto3
Dit is het aansluit schema.
Zo zit er momenteel op mijn moederboard een OT aansluiting. Ik weet alleen niet of de Google Nest bv ook buiten temp kan terug sturen via de OT aansluiting

Voor werking van de monitoring tool: https://ithodaalderop.com...ductblad%20Monitoring.pdf

Ik weet ook niet of dit al via dit draaidje is langs gekomen.
De Itho Service Tool is vrij te downloaden :+ https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/servicetool

Met deze service tool kan de warmtepomp gecontroleerd worden inc een schematische interface.
Alleen de dongle is een beetje prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Torch1969 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Ja, ik krijg de settings website wel te zien. Maar zoals gezegd, alleen de "content", alle velden met gegevens zijn leeg en knoppen lijken niet te reageren (wel pop-up met bevestiging, b.v. voor restart, maar daarna gebeurd er niets).

Hier geen chrome, via Safari (MacOS) console zie ik steeds:
[Error] WebSocket connection to 'ws://xx.xx.xx.xxx/ws' failed: The operation couldn’t be completed. (kNWErrorDomainPOSIX error 60 - Operation timed out)
of
[Error] WebSocket connection to 'ws://xx.xx.xx.xxx/ws' failed: The operation couldn’t be completed. (kNWErrorDomainPOSIX error 60 - Operation timed out)
of
[Error] WebSocket connection to 'ws://xx.xx.xx.xxx/ws' failed: Could not connect to the server.

en een draaiend schijfje met "connecting" om de paar seconden.
Ik heb net 2.2.4 geupload op github, daarin zouden de websocket issues verholpen moeten zijn. Er stond nog een verwijzing naar een oude lib met issues waardoor een oude bug weer naar boven kwam :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
To_Tall schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:43:
Op het moederboard zit idd een terminal voor de buiten temperatuur. Ik heb geen idee wat voor signaal er overheen hoort te gaan.

Ik probeer al jaren informatie te krijgen van Itho. Heb hen ook verwezen naar dit topic van kijk er zijn wensen om meer informatie te krijgen hoe de warmtepomp werkt. Deze informatie is noodzakelijk om de pomp niet te beschadigen..

antwoord wat ik krijg.

[/quote]
Met 10 jaar ervaring zeg ik niet dat er niet gespeeld is met de instellingen, maar dat er juist 10 jaar lang ervaring is opgedaan met deze warmtepomp en de instellingen nu zo zijn afgesteld dat onze warmtepomp optimaal fungeert en een zo hoog mogelijk COP haalt.

U kunt de handleiding van de thermostaat gewoon downloaden van de site?

Ga naar professional en klik uw warmtepomp aan. Vervolgens ziet u een kopje met documentatie en downloads.

Hier vindt u de gebruikshandleidingen.
[quote]

Op de website waar itho naar verwijst is niets meer dan een brochure niet welke instel mogelijkheden zijn.
Ik heb dit trouwens nu bij de rechtsbijstand neer gelegd. ook omdat dit een huur warmtepomp is, er geen BTW over de huur mag worden getrokken. En nu gooit itho het jaa het is financial lease. Anyway dit is off topic. en heb daar een ander topic voor :+ huurkoop of toch huur van de warmte pomp

hoe werkt het RF signaal?
eigenlijk is het een mesh systeem. met een centrale unit in 1 van de woningen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto1
dat zwarte apparaat is een RF zend/ontvang unit
Met 1 LTE sim
Alle signalen worden door dit ding verzameld en gedeeld met itho.
BTW: deze moden/bridge trekt zo'n 60 tot 90 watt, op kosten van de huurder :+ 1 persoon in het door 3 gedeelde blok met 15 woningen heeft dus deze monitoring modem hangen.

Foto2
Dit is de installatie van alle overige aparaten.
RF antenne zie je bovenin de installatie, linksonderin zit een header die informatie uit de wamte pomp haalt en deze naar de centrale unit verstuurt

Foto3
Dit is het aansluit schema.
Zo zit er momenteel op mijn moederboard een OT aansluiting. Ik weet alleen niet of de Google Nest bv ook buiten temp kan terug sturen via de OT aansluiting

Voor werking van de monitoring tool: https://ithodaalderop.com...ductblad%20Monitoring.pdf

Ik weet ook niet of dit al via dit draaidje is langs gekomen.
De Itho Service Tool is vrij te downloaden :+ https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/servicetool

Met deze service tool kan de warmtepomp gecontroleerd worden inc een schematische interface.
Alleen de dongle is een beetje prijzig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0AWPGxfPDhCys_8yMj8ieTpc5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9f0YX4paA1kcLRfwHdAVxjUk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus een doos vol van die printjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKsNWyUyOvqF3N71EOD5dyBadnA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bBROMCjXReFSYtVXNvQhXnKe.jpg?f=user_large

Daar zit ook een usb variant bij, ik vermoed dat die aan de centrale computer hangt? Er staat ook honeywell op >:)
Die usb module werkt icm de service tool ook als RF sniffer, voor de rest heb ik het niet aan de praat kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8DgpwkAKvDI6nYIQ-yP--UMaO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7kcQOijwz9O9PT00tL1qAGja.jpg?f=user_large

Binnenin zit deze PCB, is bijna dezelfde als in je WPU zit maar dan met USB aansluiting en een paar andere componenten.

Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Handleiding hoe de getest werkt staat ook in mijn post verkeer gaat over 868mhz.

Zover ik weet zit er geen encryptie op. Kan de module dit verkeer ook sniffen?? Of is dat in te bouwen dan wil ik de data wel verzamelen :+

Bordje is exact hetzelfde
Aansluiting voor Micro usb is aanwezig en de pinheader bij mij zit ook op de Honeywell boardje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ann56JnTSpNYnDbfJ1U3iNjsNAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftMH67B3pYU56VSR56yFxY9m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door To_Tall op 15-10-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33
Interessant topic, volg het nu een tijdje en heb laatst een non-CVE bordje besteld.

In mijn huis heb ik een Itho WPU65 (4e generatie) warmtepomp (en DemandFlow ventilatie), en wil deze graag uitlezen.

@arjenhiemstra zou die RF to USB module werken met ramses_rf? Dit is een library die gebruikt wordt door ramses_cc, een module voor Home Assistant. Mocht je nog zo'n RF to USB module overhebben dan houd ik me aanbevolen :)

Het verhaal dat de warmtepompen onderling communiceren en dat er bij één een gateway is geinstalleerd klopt helemaal, dat is ook wat Itho (via de installateur) mij heeft uitgelegd bij oplevering (> 10jr geleden) van de woningen in de straat waar ik woon. Er was sprake dat er een portaal voor eigenaren zou komen om alle data in te kunnen zien, maar dat is er vziw nooit van gekomen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
JungleJim schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:47:
Interessant topic, volg het nu een tijdje en heb laatst een non-CVE bordje besteld.

In mijn huis heb ik een Itho WPU65 (4e generatie) warmtepomp (en DemandFlow ventilatie), en wil deze graag uitlezen.

@arjenhiemstra zou die RF to USB module werken met ramses_rf? Dit is een library die gebruikt wordt door ramses_cc, een module voor Home Assistant. Mocht je nog zo'n RF to USB module overhebben dan houd ik me aanbevolen :)

Het verhaal dat de warmtepompen onderling communiceren en dat er bij één een gateway is geinstalleerd klopt helemaal, dat is ook wat Itho (via de installateur) mij heeft uitgelegd bij oplevering (> 10jr geleden) van de woningen in de straat waar ik woon. Er was sprake dat er een portaal voor eigenaren zou komen om alle data in te kunnen zien, maar dat is er vziw nooit van gekomen :/
Je zal het haast niet geloven. Maar het portaal bestaat :+
monitoring.climateforlife.nl

Echter veel heb je er niet aan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCyzcqeWnSzADLbP1C3H45Hmass=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ACYh7gIIvTVkdyDp5AO5vYaH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxP9Tk89oIYESOw4H3lShbAkixY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WFPAw6WgsXKN7CLl9qkHlig1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JungleJim schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:47:

Geen id of dat werkt, net even aangesloten, dit is zoals die aan het systeem hangt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2MSe396pnuua6HAWpq8hSbo-FA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iWTlKVOXg6F32SYvYCaqnkFB.jpg?f=user_large

En onder /dev hangt ie als tty.usbserial-1460 en tty.SLAB_USBtoUART

Ik lees dat de Honeywell HGI80 USB interface zou moeten werken, misschien is dit wel een vergelijkbaar apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33
To_Tall schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:14:
[...]
Je zal het haast niet geloven. Maar het portaal bestaat :+
monitoring.climateforlife.nl
Ah kijk dat kende ik niet, meteen ff account aangemaakt.
arjenhiemstra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:24:
Ik lees dat de Honeywell HGI80 USB interface zou moeten werken, misschien is dit wel een vergelijkbaar apparaat
Ja idd dat was mijn gedachte ook, wellicht werkt het zoals die HGI80 interface. Er is ook een zelfbouw variant, zie https://github.com/ghoti57/evofw3. Met een Arduino (ATmega32u4) en een CI1101 chip zou dat moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
arjenhiemstra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Geen id of dat werkt, net even aangesloten, dit is zoals die aan het systeem hangt:
[Afbeelding]

En onder /dev hangt ie als tty.usbserial-1460 en tty.SLAB_USBtoUART

Een HIG80 kun je uitlezen met een terminal / serial console: het ding stuurt ascii regels 115200 8n1. “screen 115200 /dev/…” werkt meestal wel.

“RF i2c” klinkt meer als de dongle die met de Itho service software werkt maar dan over RF ipv met een kabel. Al getest met de service software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
vliegnerd schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:03:
[...]

Een HIG80 kun je uitlezen met een terminal / serial console: het ding stuurt ascii regels 115200 8n1. “screen 115200 /dev/…” werkt meestal wel.

“RF i2c” klinkt meer als de dongle die met de Itho service software werkt maar dan over RF ipv met een kabel. Al getest met de service software?
Daar ben ik dan ook benieuwd naar. Dat zou tevens een serieus security probleem zijn voor itho. Je kan dan ook de waarden van de buren kunnen oppakken en aanpassen.

[ Voor 28% gewijzigd door To_Tall op 15-10-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
To_Tall schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

Daar ben ik dan ook benieuwd naar. Dat zou tevens een serieus security probleem zijn voor itho. Je kan dan ook de waarden van de buren kunnen oppakken en aanpassen.
Sowieso is het ramses-II protocol totaal onbeveiligd, als je een ID weet (en die is makkelijk te sniffen) kun je de communicatie beïnvloeden. Ik kan zonder problemen de thermostaat van de buren aanpassen en het 30 graden laten worden daar in huis…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
arjenhiemstra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:31:
[...]

Sowieso is het ramses-II protocol totaal onbeveiligd, als je een ID weet (en die is makkelijk te sniffen) kun je de communicatie beïnvloeden. Ik kan zonder problemen de thermostaat van de buren aanpassen en het 30 graden laten worden daar in huis…
Ja dat kan hier ook. Ik kan de ventilatie van de buren harder en zachter zetten enz enz.
Ik kan iig zonder moeite afluisteren met een HIG80 (kloon). Voor verzenden (spoofen) heb je evofw3 of de hardware uit dit topic met eigen code nodig.

Toen er een monteur bij de buren was, is mijn WPU/spider gereset. Instellingen naar standaard. Beetje broodje aap, N=1 enzo. Wellicht gewoon een glitch. Monteur bij de buren en iets met mijn instellingen is mij te veel toeval.

Ik denk dus dat die monteur de verkeerde WPU remote heeft gereset. Of wellicht gewoon alles in de buurt… Maar of dat via RF 868 MHz Ramses II ging of het het 4G modem weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
To_Tall schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

Dit is zoals het is. Er is geen enkele beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
op mijn WPU65I heb ik twee antenne's staan, de ene poort heet RF+ en de andere heet IOT.

De handleiding zegt daarover het volgende:
RF+ Communicatie
Data wordt draadloos naar een centrale gateway verzonden. Deze gateway verstuurt de data vervolgens via een internetverbinding naar een server van Itho Daalderop.

IoT Communicatie
Data wordt via een mobiele netwerkverbinding naar een server van Itho Daalderop verzonden.
Om meer te weten te komen zou ik de WPU65I open kunnen maken. Echter ik vraag mij af of de kast en interne boxen voorzien zijn van "intrusion detection" en/of verzegeling i.v.m. garantie. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:36
Zojuist weer een "Warning: I2C timeout" en een itho box die nergens meer op reageert, maar nog wel in de lage stand afzuigt. Maar hij schakelt niet naar hoog toerental als je gaat douchen.

Na een powercycle deed hij het weer. Dit is de tweede keer sinds ik de 2.4.1 firmware gebruik. Met 2.3.5 had ik dit probleem niet. Ik ben toch erg benieuwd wat er veranderd is in de 2.4 firmware waardoor de itho box crasht?

Als er geen oplossing komt wil ik graag terug naar de 2.3.5. firmware. Kan dit zomaar? of is er dan iets speciaals nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:03
arjenhiemstra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

Ik heb net 2.2.4 geupload op github, daarin zouden de websocket issues verholpen moeten zijn. Er stond nog een verwijzing naar een oude lib met issues waardoor een oude bug weer naar boven kwam :(
Dank dat je hier nog even tijd aan hebt besteed (y) . De update lijkt goed te werken. De Itho module verbind meteen met netwerk en de webinterface werkt via de safari browsers (MacOS en iPadOS). Niets meer aan doen dus voor nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
nl0pvm schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:41:
op mijn WPU65I heb ik twee antenne's staan, de ene poort heet RF+ en de andere heet IOT.

De handleiding zegt daarover het volgende:

[...]

Om meer te weten te komen zou ik de WPU65I open kunnen maken. Echter ik vraag mij af of de kast en interne boxen voorzien zijn van "intrusion detection" en/of verzegeling i.v.m. garantie. Heeft iemand hier ervaring mee?
Pomp is van jou dus openmaken is op eigen risico. er zit geen verzegeling op en ook geen intrusion detection.

Zoals plaatjes hierboven of pagina terug. Zie je dat ik de kap er al eens afgehaald hebt. Sterker nog de RF module is er al een tijdje af.

De monitoring is niet echt monitoring. Ze verzamelen data als jij belt hij werkt niet meer dan gaan ze in de tooling kijken.

Nog nooit mee gemaakt dat ze proactief mij informeren van hey je batterij van je thermostaat moet je vervangen of de melding dat de drukt te laag/hoog is.

Monitoring kost 30 per maand volgens mij en is een wassen neus als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-10 17:01

HLN

smesjz schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:32:
[...]

Het helpt als je vertelt wat er niet lukt...
Om hier nog weer even op terug te komen. Ondertussen een eind verder. Ik heb een automatisering draaien via Node-RED. Met 3 sensoren geschakeld, timers en al erop. Zodra ik zeker weet dat die werkt zal ik hem wel eens delen.

Wat werkt niet. Ik kan de data van ithohru/ithostatus nergens uitlezen. Ik krijg die niet als entity in mijn integrations te zien. Ik kan hem op de MQTT integration wel uitluisteren, en de data komt prima door. Maar ik kan het in HA nergens terug vinden.

[ Voor 95% gewijzigd door HLN op 17-10-2022 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:32
skobus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:14:
Dan is de maximale fanspeed bij normaal gebruik 2000 rpm (bij stand 180 dus), met een geschatte 220m3/h bij 20W opgenomen vermogen.
Hmm. De laagste stand komt dan overeen met 25m3/h.
De IthoCVE-S zit enkel op de badkamer angeslotenf. Die is dik 20m3. Dus elk uur wordt de volledige badkamerinhoud ververst. Ofwel, de warme lucht wordt naar buiten geblazen en koude lucht wordt aangezogen.
Geen wonder dat ik mijn badkamer niet warm krijg, ondanks een radiator die voor deze ruimte overcapaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-10 20:51
Ik moet zeggen dat ik nu sinds vandaag de laatste versie draai en hij crashte eigenlijk een paar uur daarna al:
2022-10-16 22:29:25 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:29:35 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:29:37 I: I2C init: QueryDevicetype - failed
2022-10-16 22:29:47 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:15:41 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:15:53 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:16:04 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:16:14 I: Warning: I2C timeout

version:
Current firmware version: 2.4.2

Hardware revision: 2

Is er een reden dat dit voorkomt, maw wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

@arjenhiemstra kan het default update interval wellicht omhoog? Bij mij bleef in home assistant de temp vastlopen en humidity bleef wel doorgaan vreemd genoeg. Nu update interval op 20 staat gaat het al een week goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerpeter op 17-10-2022 21:27 ]

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-10 17:51
Dit is precies wat ik nodig heb. gelijk besteld. Top initiatief.
Ik heb ook een vraag. Ik zou graag ook een CO2 sensor in de afvoerbuis toevoegen. Ik zat aan deze te denken.
https://www.kiwi-electron...umidity-sensor-scd30-4198
De vraag is wie is master op de I2C bus de afzuiger of het add-on board?
Als de add-on master is dan is het vrij eenvoudig om de CO2 sensor uit te lezen en de waardes op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
wlmpie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:46:
Zojuist weer een "Warning: I2C timeout" en een itho box die nergens meer op reageert, maar nog wel in de lage stand afzuigt. Maar hij schakelt niet naar hoog toerental als je gaat douchen.

Na een powercycle deed hij het weer. Dit is de tweede keer sinds ik de 2.4.1 firmware gebruik. Met 2.3.5 had ik dit probleem niet. Ik ben toch erg benieuwd wat er veranderd is in de 2.4 firmware waardoor de itho box crasht?

Als er geen oplossing komt wil ik graag terug naar de 2.3.5. firmware. Kan dit zomaar? of is er dan iets speciaals nodig?
En vanochtend weer gecrashed. ik wil terug naar 2.3.5. in de hoop dat dit helpt en dat niet mijn itho electronica kapot aan het gaan is.
Kan ik gewoon 2.3.5. uploaden in het update tabblad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-10 17:01

HLN

HLN schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Om hier nog weer even op terug te komen. Ondertussen een eind verder. Ik heb een automatisering draaien via Node-RED. Met 3 sensoren geschakeld, timers en al erop. Zodra ik zeker weet dat die werkt zal ik hem wel eens delen.
Belofte maakt schuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOEivuUGkcm9euEqtFaNZnA0nUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UkpTRmW3ecdn3Pe6ZdgsAOR.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
[{"id":"9943106af49417f9","type":"tab","label":"Ventilation flow","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"cad0dcdc43a10153","type":"mqtt out","z":"9943106af49417f9","name":"","topic":"ithohru/cmd","qos":"0","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d6f99d82880d5da5","x":1070,"y":620,"wires":[]},{"id":"0e510eb6ca06eb8a","type":"mqtt out","z":"9943106af49417f9","name":"","topic":"ithohru/cmd","qos":"0","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d6f99d82880d5da5","x":1070,"y":680,"wires":[]},{"id":"b2ac4e282b1ebb4c","type":"switch","z":"9943106af49417f9","name":"Bathroom Ventilation 85/75","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"gt","v":"85","vt":"str"},{"t":"lt","v":"75","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":360,"y":140,"wires":[["95ac9ffc4e9eb5a2"],["c685785b1568ad49"]]},{"id":"d4761836b7d617e5","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"MQTT Translation to High setting","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"{ vremote: 'high'}","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":820,"y":620,"wires":[["cad0dcdc43a10153"]]},{"id":"ae8d2aa05d0c4087","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"MQTT Translation to Low Setting","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"{ vremote: 'medium'}","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":820,"y":680,"wires":[["0e510eb6ca06eb8a"]]},{"id":"ce85ec69f1f4206a","type":"server-state-changed","z":"9943106af49417f9","name":"Bathroom Humidity","server":"3db2f9b372efea56","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.badkamer_luchtvochtigheid","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":110,"y":140,"wires":[["b2ac4e282b1ebb4c"]]},{"id":"2d724e2df62ab68b","type":"server-state-changed","z":"9943106af49417f9","name":"Bedroom CO2 >800","server":"3db2f9b372efea56","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.slaapkamer_co2","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"800","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":110,"y":260,"wires":[["65a8d5b4d3c38be2"],["9553731dc39228d7"]]},{"id":"d57c86181581f2b5","type":"server-state-changed","z":"9943106af49417f9","name":"Livingroom CO2 >1000","server":"3db2f9b372efea56","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.woonkamer_co2","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"1000","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":120,"y":360,"wires":[["75508df30d824d15"],["c62b1708a6f94c31"]]},{"id":"105d458f22724251","type":"mqtt in","z":"9943106af49417f9","name":"","topic":"ithohru/lastcmd","qos":"2","datatype":"auto-detect","broker":"d6f99d82880d5da5","nl":false,"rap":true,"rh":0,"inputs":0,"x":100,"y":500,"wires":[["33d9d338f9195da9"]]},{"id":"95ac9ffc4e9eb5a2","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"Bathroom High","rules":[{"t":"set","p":"bathroom_high","pt":"flow","to":"true","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":760,"y":120,"wires":[["1cbffa5bfc762e8d"]]},{"id":"c685785b1568ad49","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"Bathroom Low","rules":[{"t":"set","p":"bathroom_high","pt":"flow","to":"false","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":760,"y":160,"wires":[["1cbffa5bfc762e8d"]]},{"id":"f397bc67c2edc70c","type":"switch","z":"9943106af49417f9","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"jsonata_exp","v":"$flowContext(\"override\") = true","vt":"jsonata"},{"t":"jsonata_exp","v":"$flowContext(\"bathroom_high\") = true","vt":"jsonata"},{"t":"jsonata_exp","v":"$flowContext(\"bedroom_high\") = true","vt":"jsonata"},{"t":"jsonata_exp","v":"$flowContext(\"livingroom_high\") = true\t","vt":"jsonata"},{"t":"else"}],"checkall":"false","repair":false,"outputs":5,"x":290,"y":620,"wires":[["d4761836b7d617e5"],["d4761836b7d617e5"],["d4761836b7d617e5"],["d4761836b7d617e5"],["eeb37510907ce258"]]},{"id":"75508df30d824d15","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"Livingroom High","rules":[{"t":"set","p":"livingroom_high","pt":"flow","to":"true","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":760,"y":340,"wires":[["1cbffa5bfc762e8d"]]},{"id":"c62b1708a6f94c31","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"LivingroomLow","rules":[{"t":"set","p":"livingroom_high","pt":"flow","to":"false","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":760,"y":380,"wires":[["1cbffa5bfc762e8d"]]},{"id":"33d9d338f9195da9","type":"function","z":"9943106af49417f9","name":"On timestamp change","func":"// Set up the save data storage, set to zero if this hasn't run before\nvar last_seen_timestamp = context.get('last_seen_timestamp') || 0;\n\n// First time through\nif (last_seen_timestamp == 0) {\n    // Save timestamp\n    context.set('last_seen_timestamp', msg.payload.timestamp);\n    // Intentionally do nothing this round, wait for next timestamp msg\n    return null;\n}\n\nif (msg.payload.timestamp != last_seen_timestamp) {\n    // Save timestamp\n    context.set('last_seen_timestamp', msg.payload.timestamp);\n    // Send payload from input\n    return msg;\n}\nelse {\n    return null;\n}","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":340,"y":500,"wires":[["b25afc0d4c7d41de"]]},{"id":"b25afc0d4c7d41de","type":"switch","z":"9943106af49417f9","name":"","property":"payload.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"speed:220","vt":"str"},{"t":"eq","v":"medium","vt":"str"},{"t":"eq","v":"speed:20","vt":"str"},{"t":"eq","v":"speed:120","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":550,"y":500,"wires":[["00213e70de1b2e90"],["56535ed883211f0a"],["56535ed883211f0a"],["56535ed883211f0a"]]},{"id":"00213e70de1b2e90","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"Activate overide","rules":[{"t":"set","p":"override","pt":"flow","to":"true","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":760,"y":480,"wires":[["4e6fd048471d7455","45ba923cb0781bd2"]]},{"id":"4e6fd048471d7455","type":"delay","z":"9943106af49417f9","name":"","pauseType":"delay","timeout":"2","timeoutUnits":"hours","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"allowrate":false,"outputs":1,"x":980,"y":520,"wires":[["56535ed883211f0a"]]},{"id":"56535ed883211f0a","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"De-Activate overide","rules":[{"t":"set","p":"override","pt":"flow","to":"false","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":770,"y":520,"wires":[["45ba923cb0781bd2"]]},{"id":"7eeea521fd7ffb8f","type":"link in","z":"9943106af49417f9","name":"check fan status","links":["1cbffa5bfc762e8d","45ba923cb0781bd2"],"x":100,"y":620,"wires":[["f397bc67c2edc70c"]],"l":true},{"id":"1cbffa5bfc762e8d","type":"link out","z":"9943106af49417f9","name":"run fan check","mode":"link","links":["7eeea521fd7ffb8f"],"x":1020,"y":260,"wires":[],"l":true},{"id":"45ba923cb0781bd2","type":"link out","z":"9943106af49417f9","name":"run fan check","mode":"link","links":["7eeea521fd7ffb8f"],"x":1000,"y":480,"wires":[],"l":true},{"id":"65a8d5b4d3c38be2","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"Bedroom High","rules":[{"t":"set","p":"bedroom_high","pt":"flow","to":"true","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":760,"y":240,"wires":[["1cbffa5bfc762e8d"]]},{"id":"9553731dc39228d7","type":"change","z":"9943106af49417f9","name":"bedroom Low","rules":[{"t":"set","p":"bedroom_high","pt":"flow","to":"false","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":760,"y":280,"wires":[["1cbffa5bfc762e8d"]]},{"id":"eeb37510907ce258","type":"delay","z":"9943106af49417f9","name":"Minimum High Runtime 10'","pauseType":"delay","timeout":"10","timeoutUnits":"minutes","rate":"1","nbRateUnits":"10","rateUnits":"minute","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"allowrate":false,"outputs":1,"x":500,"y":680,"wires":[["ae8d2aa05d0c4087"]]},{"id":"42383b597ecc8f1d","type":"server-state-changed","z":"9943106af49417f9","name":"Bathroom Humidity Change > 30%/hr","server":"3db2f9b372efea56","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.bathroom_humidity_derivative","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"30","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":170,"y":80,"wires":[["95ac9ffc4e9eb5a2"],[]]},{"id":"d6f99d82880d5da5","type":"mqtt-broker","name":"","broker":"192.168.178.67","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""},{"id":"3db2f9b372efea56","type":"server","name":"Home Assistant","version":4,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":": ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"default","statusTimeFormat":"h:m"}]

Disclaimer: Niet volledig zelf ontworpen, in samenwerking met, en natuurlijk ouderwets stukken gejat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HLN op 19-10-2022 13:30 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Iemand hier ervaring mee??

In home assistant kan ik nu de boiler temperatuur uitlezen. Alleen deze bounced. 56,5 geregistreerd daarna weer terug naar 0.

Ik gebruik de mqtt yaml van Arjen die op github staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
wlmpie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

En vanochtend weer gecrashed. ik wil terug naar 2.3.5. in de hoop dat dit helpt en dat niet mijn itho electronica kapot aan het gaan is.
Ik heb firmware 2.3.5 weer geïnstalleerd, dat ging gelukkig probleemloos.

Ik wacht nog wel even met weer upgraden tot het i2c probleem echt is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
To_Tall schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:11:
Iemand hier ervaring mee??

In home assistant kan ik nu de boiler temperatuur uitlezen. Alleen deze bounced. 56,5 geregistreerd daarna weer terug naar 0.

Ik gebruik de mqtt yaml van Arjen die op github staat.
Nee, hier is de waarde precies zoals in webinterface van de module onder "status".
Springt de waarde in de webinterface ook naar 0? Is er een i2c probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
vliegnerd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

Nee, hier is de waarde precies zoals in webinterface van de module onder "status".
Springt de waarde in de webinterface ook naar 0? Is er een i2c probleem?
In de webinterface zijn ze stabiel.
Alleen naar HA zie ik de temp dan 0 temp dan 0.

Als ik in HA kijk zie ook het volgendeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaGPMBpCrAUnpk6nwTzofsvMK-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/peCnrYJWCxZD5fjrxM0dA357.png?f=fotoalbum_large

Ik blijf dus maar berichten binnen krijgen terwijl de status niet veranderd.
Maar een 0 value krijgt er daarna de werkelijke.

Geen idee hoe ik dit nu moet aanpassen :+

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 19-10-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
opgelost,

Ik heb ook de CVE module
Deze gooien dezelfde MQTT topics er uit.

Boilertemp wordt niet gepubliseerd in de CVE. dat is dan geen waarde ofwel 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik ga de buiten sensor bestellen deze is 35-40 euro.

Deze heeft blijkbaar een 10k ohm temp sensor.

Misschien een rare vraag :+

Momenteel verplicht Itho je om of de buiten temp sensor op het noorden te hangen. Ik woon in een rijtjes woning op oost-west, heb dus geen noorden. voor de juiste werking. Of je systeem te laten monitoren.
Nu heb ik na heel veel perikelen niet zo'm hoge pet van Itho mbt veilig omgaan NAW gegevens enz.

Ben nu dus aan het kijken of ik middles een raspberry pi bv. De buiten temperatuur van het internet kan halen. Deze zou ik dan via de GPIO weer als analoog signaal aan de T1 aansluiting willen geven.

Ik weet wel eea van electronica af. maar dit zal voor mij iets dieper gaan en uitzoek werk geven,
Leuk projectje voor deze wintermaanden denk ik dan maar,

@arjenhiemstra brutale vraag. Maar zou dat ook niet mooi zijn om dit op de NON-CVE module eventueel mee tenemen in een toekomstige iritratie van het boardje?

Wil best een buiten sensor doneren :+

[ Voor 13% gewijzigd door To_Tall op 20-10-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
wlmpie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Sorry, wat late reactie, ben even niet in NL ivm vakantie.
Je kunt iedere versie die je kunt downloaden (zolang die voor de juiste hardware revisie van de add-on is) flashen. Downgraden en upgraden, geen probleem. Enige waar je rekening mee moet houden dat soms tussen versies de config gerest kan worden.

Verder nu (jaja, het project gaat inmiddels mee op vakantie :+ ) een itho print met temp. sensor en 1 sec. i2c status refresh rate op de pijnbank (keukenblad) liggen met wat wijzigingen aan de I2C code.... eens kijken of dit blijft draaien of interessante logging op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
To_Tall schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:52:
Ik ga de buiten sensor bestellen deze is 35-40 euro.

Deze heeft blijkbaar een 10k ohm temp sensor.

Misschien een rare vraag :+

Momenteel verplicht Itho je om of de buiten temp sensor op het noorden te hangen. Ik woon in een rijtjes woning op oost-west, heb dus geen noorden. voor de juiste werking. Of je systeem te laten monitoren.
Nu heb ik na heel veel perikelen niet zo'm hoge pet van Itho mbt veilig omgaan NAW gegevens enz.

Ben nu dus aan het kijken of ik middles een raspberry pi bv. De buiten temperatuur van het internet kan halen. Deze zou ik dan via de GPIO weer als analoog signaal aan de T1 aansluiting willen geven.

Ik weet wel eea van electronica af. maar dit zal voor mij iets dieper gaan en uitzoek werk geven,
Leuk projectje voor deze wintermaanden denk ik dan maar,

@arjenhiemstra brutale vraag. Maar zou dat ook niet mooi zijn om dit op de NON-CVE module eventueel mee tenemen in een toekomstige iritratie van het boardje?

Wil best een buiten sensor doneren :+
analoge readout van de esp32 is niet je van het geloof ik, zeker niet met een hele lange kabel er tussen gok ik. Denk dat de beste optie voor langere afstanden rs485 is. Je zou dan een serial to rs485 bridge op de serial pinnen van de add-on kunnen aansluiten. Geloof dat je met rs485 vele 100den meters kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
omweersbui schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:35:
Dit is precies wat ik nodig heb. gelijk besteld. Top initiatief.
Ik heb ook een vraag. Ik zou graag ook een CO2 sensor in de afvoerbuis toevoegen. Ik zat aan deze te denken.
https://www.kiwi-electron...umidity-sensor-scd30-4198
De vraag is wie is master op de I2C bus de afzuiger of het add-on board?
Als de add-on master is dan is het vrij eenvoudig om de CO2 sensor uit te lezen en de waardes op te sturen.
multi-master i2c. Daar komen de i2c issues die er met sommige CVE modellen zijn zeer waarschijnlijk ook vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
akatar schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:40:
Ik moet zeggen dat ik nu sinds vandaag de laatste versie draai en hij crashte eigenlijk een paar uur daarna al:
2022-10-16 22:29:25 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:29:35 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:29:37 I: I2C init: QueryDevicetype - failed
2022-10-16 22:29:47 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:15:41 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:15:53 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:16:04 I: Warning: I2C timeout
2022-10-16 22:16:14 I: Warning: I2C timeout

version:
Current firmware version: 2.4.2

Hardware revision: 2

Is er een reden dat dit voorkomt, maw wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen?
Ik zou voor nu even downgraden naar 2.3.5 en de setting "Itho status update frequency" naar minimaal 10 seconden zetten of hoger. Hoewel het issue in 2.3.5 er ook in zit lijkt het minder frequent voor te komen dan bij 2.4.2 gek genoeg.
Ik hoop deze issues snel opgelost te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 21-10-2022 00:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ik heb een testversie (2.4.3-beta2) op GitHub gezet met een wijziging rondom i2c control code. Kort gezegd, de check die er in zat om te checken of de bus bezet is was niet compleet. Of het de oplossing is weet ik nog niet maar de test hier draait, met korte i2c interval, heel stabiel.

Zouden diegenen met i2c issues deze versie willen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
Ik draai redelijk stabiel op 2.4.2 maar heb hem nu geinstalleerd. Ben benieuwd

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Mijn WPU heeft een 2x 4pin genaamd ADON aansluiting net als een CVE.
Hierop zit nu de antenne voor de monitoring.

Wat nu als ik de CVE module hierop zet?
Blijkbaar kan via deze aansluiting de buiten temperatuur beïnvloed worden als de de Outdoor sensor in de Itho Settings op 2 staat.

Als ik de instelling op 1 zet gaat de WPU piepen met een error. omdat er geen sensor op aangesloten is.
Volgens mij moet via de service port de buiten temperatuur ook beïnvloed kunnen worden.

Ik wil zo graag van de itho monitoring troep af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
To_Tall schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:50:
Mijn WPU heeft een 2x 4pin genaamd ADON aansluiting net als een CVE.
Hierop zit nu de antenne voor de monitoring.

Wat nu als ik de CVE module hierop zet?
Blijkbaar kan via deze aansluiting de buiten temperatuur beïnvloed worden als de de Outdoor sensor in de Itho Settings op 2 staat.

Als ik de instelling op 1 zet gaat de WPU piepen met een error. omdat er geen sensor op aangesloten is.
Volgens mij moet via de service port de buiten temperatuur ook beïnvloed kunnen worden.

Ik wil zo graag van de itho monitoring troep af :+
Deze print linksonder bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0AWPGxfPDhCys_8yMj8ieTpc5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9f0YX4paA1kcLRfwHdAVxjUk.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dezelfde interface als de service interface en ik verwacht dat de cve add-on daar inderdaad op zal werken.

Je zult echter eerst moeten achterhalen wat voor commando deze print op de i2c bus zet voor de temperatuur, anders gaat het niet werken. Ik heb een vermoeden welke het zou kunnen zijn maar zonder logging is het bijna blind gokken.

Je zou de i2c sniffer functie van rustyx zijn oplossing kunnen gebruiken (https://github.com/rustyx/itho-esp), deze firmware draait zonder aanpassingen op de non-cve variant van de add-on. Ik vermoed dat er een bericht op de bus komt waarin ergens in HEX de volgende code voorbij komt: (82 80) 12 90
Waarbij de 82 80 een gok is, 12 90 is de code voor een outside temp sensor binnen het ramses-ii RF protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-10 21:37
thnx. Update naar 2.4.3-beta2 uitgevoerd en so far so good.
(de 2.4.2-beta2 was op de een of andere manier ook heel stabiel bij me. misschien toeval, maar was opvallend, nu afwachten hoe het loopt met de 2.4.3beta2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
arjenhiemstra schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Deze print linksonder bedoel je?
[Afbeelding]

Dat is dezelfde interface als de service interface en ik verwacht dat de cve add-on daar inderdaad op zal werken.

Je zult echter eerst moeten achterhalen wat voor commando deze print op de i2c bus zet voor de temperatuur, anders gaat het niet werken. Ik heb een vermoeden welke het zou kunnen zijn maar zonder logging is het bijna blind gokken.

Je zou de i2c sniffer functie van rustyx zijn oplossing kunnen gebruiken (https://github.com/rustyx/itho-esp), deze firmware draait zonder aanpassingen op de non-cve variant van de add-on. Ik vermoed dat er een bericht op de bus komt waarin ergens in HEX de volgende code voorbij komt: (82 80) 12 90
Waarbij de 82 80 een gok is, 12 90 is de code voor een outside temp sensor binnen het ramses-ii RF protocol.
Ik zal morgen eens de cve uit de cve halen :+.

Als ik de gegevens heb zou jij daar dan wat aan hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
To_Tall schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Ik zal morgen eens de cve uit de cve halen :+.

Als ik de gegevens heb zou jij daar dan wat aan hebben??
Zeker, als ik het I2C bericht heb waar de temp in zit kan die vrij eenvoudig nagebootst worden. Dat zou zelfs vanaf een MQTT topic kunnen bijvoorbeeld of misschien een publieke temp. meting die ergens online staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
arjenhiemstra schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:26:
Ik heb een testversie (2.4.3-beta2) op GitHub gezet met een wijziging rondom i2c control code. Kort gezegd, de check die er in zat om te checken of de bus bezet is was niet compleet. Of het de oplossing is weet ik nog niet maar de test hier draait, met korte i2c interval, heel stabiel.

Zouden diegenen met i2c issues deze versie willen testen?
Getest, werkt maar met veel:
2022-10-21 14:21:36 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27
2022-10-21 14:21:37 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
2022-10-21 14:21:37 I: I2C init: QueryStatus
2022-10-21 14:36:40 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 14:51:52 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:10:25 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:19:21 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:33:13 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:43:30 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:53:06 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:58:42 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:02:02 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:08:58 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:17:54 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:24:11 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:35:47 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:59:15 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 17:10:12 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 17:45:17 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 17:52:53 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 17:54:33 I: Info: I2C bus busy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
akatar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Getest, werkt maar met veel:
2022-10-21 14:21:36 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27
2022-10-21 14:21:37 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
2022-10-21 14:21:37 I: I2C init: QueryStatus
2022-10-21 14:36:40 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 14:51:52 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:10:25 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:19:21 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:33:13 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:43:30 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:53:06 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 15:58:42 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:02:02 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:08:58 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:17:54 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:24:11 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:35:47 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 16:59:15 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 17:10:12 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 17:45:17 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 17:52:53 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 17:54:33 I: Info: I2C bus busy
Prima, dan doet de code zijn werk! Die meldingen heb ik nu even toegevoegd om een beeld te krijgen hoe vaak het voor komt. Hier ongeveer 100x per 6 uur met een update interval van 1 seconde. In de definitieve versie gaat die logging er weer uit.
Wat is bij jou de update interval (setting: Itho status update frequency)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@arjenhiemstra
Update frequency 5 sec

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertoz1982
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:30
2022-10-21 18:04:03 I: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
2022-10-21 18:21:59 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 18:41:34 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 19:45:46 I: Info: I2C bus busy

Sinds update naar laatste beta, met update frequency 25 sec

http://stephenbrooks.org/muon1/banner.php?user=[DPC]Nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
robertoz1982 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:29:
2022-10-21 18:04:03 I: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
2022-10-21 18:21:59 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 18:41:34 I: Info: I2C bus busy
2022-10-21 19:45:46 I: Info: I2C bus busy

Sinds update naar laatste beta, met update frequency 25 sec
Mooi, zo lang er "Info: I2C bus busy" en geen "Warning: I2C timeout" voorbij komt ben ik tevreden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:57
arjenhiemstra schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Prima, dan doet de code zijn werk! Die meldingen heb ik nu even toegevoegd om een beeld te krijgen hoe vaak het voor komt. Hier ongeveer 100x per 6 uur met een update interval van 1 seconde. In de definitieve versie gaat die logging er weer uit.
Wat is bij jou de update interval (setting: Itho status update frequency)?
@arjenhiemstra Kan het log level niet configurable gemaakt worden vanaf de configuratie pagina? Dan kun je de info logging in de code laten staan en aanzetten als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FromRob
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:01
Ik ben wat automations aan het maken in Home Assistant en zit met een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.
Op alle kamers heb ik Tado thermostaanknoppen zitten die ook de Humidity meten. Deze ligt nu rond de 72%.
Wanneer ik naar de Humidity kijk van de Add-on print dan is deze altijd structureel lager. Deze is nu 55%.

Heeft iemand een idee waarom er zo'n grote afwijking is en is dit op een of andere manier te corrigeren?
Op deze manier wordt het moeilijk een vergelijk te maken tussen verschillende ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
nl0pvm schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:46:
Ik heb een WPU65I met Itho fw version: 34
<KNIP>
Helaas rapporteert deze geen kWh standen
<KNIP>
Heb ik een machine zonder kWh meter of is dit een software dingetje?
Dit is de situatie _in_ de warmtepomp. Mij is duidelijk waarom ik geen kWh standen zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svweqT5lK3_9Efgy6T0BXyp9VKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjrIdzEqQztuoQRJOeeFUvHP.jpg?f=fotoalbum_large
[ Eastron SDM72D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Overigens zag ik dat i2 niet wordt gebruikt. Heeft iemand ervaring met het aansluiten hiervan én het dus sturen van de WPU op basis van tarifering?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W69AESWLaBUTEp5MZzNsS5ot-Go=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LAlcdxUel6P0cI5dbAHTsjKO.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skobus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:54
FromRob schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:00:
Ik ben wat automations aan het maken in Home Assistant en zit met een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.
Op alle kamers heb ik Tado thermostaanknoppen zitten die ook de Humidity meten. Deze ligt nu rond de 72%.
Wanneer ik naar de Humidity kijk van de Add-on print dan is deze altijd structureel lager. Deze is nu 55%.

Heeft iemand een idee waarom er zo'n grote afwijking is en is dit op een of andere manier te corrigeren?
Op deze manier wordt het moeilijk een vergelijk te maken tussen verschillende ruimtes.
De relatieve vochtigheid is sterk afhankelijk van de temperatuur ter plaatse. Dikwijls is de temperatuur in de itho unit hoger dan die in de woonruimte, dat maakt dat de relatieve vochtigheid in de itho unit lager is. Vanwege deze temperatuurafhankelijkheid gebruik ik voor regelingen de absolute vochtigheid, zie ook https://gathering.tweaker...quote_message/72977558/95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FromRob
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:01
De relatieve vochtigheid is sterk afhankelijk van de temperatuur ter plaatse. Dikwijls is de temperatuur in de itho unit hoger dan die in de woonruimte, dat maakt dat de relatieve vochtigheid in de itho unit lager is. Vanwege deze temperatuurafhankelijkheid gebruik ik voor regelingen de absolute vochtigheid, zie ook https://gathering.tweaker...quote_message/72977558/95
@skobus Dan denk ik dat ik even wat formules moet gaan bedenken om Tado gegevens te vergelijken met de Itho en om te zetten naar een absolute vochtigheid. Heb jij hier voor wat voorbeelden gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
FromRob schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:30:
[...]@skobus Dan denk ik dat ik even wat formules moet gaan bedenken om Tado gegevens te vergelijken met de Itho en om te zetten naar een absolute vochtigheid. Heb jij hier voor wat voorbeelden gevonden?
Jups zie: https://github.com/dolezsa/thermal_comfort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
Met een update frequency van 30 sec, laatste beta en fw 27:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  2022-10-22 00:21:24 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 01:53:57 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 01:55:04 I: Mem free: 104384, Mem low: 69760, Mem block: 44020
2022-10-22 03:03:30 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 03:48:32 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 03:54:32 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 04:00:32 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 07:13:08 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 07:51:39 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 07:55:04 I: Mem free: 104376, Mem low: 69760, Mem block: 44020
2022-10-22 09:06:11 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 09:20:11 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 11:09:15 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 12:35:47 I: Info: I2C bus busy
2022-10-22 13:55:05 I: Mem free: 104384, Mem low: 69760, Mem block: 44020
2022-10-22 17:11:55 I: Info: I2C bus busy

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
Wellicht een domme vraag. maar ik krijg alleen de state te zien in home assistant en niet de attributes:

"state": {
"entity_id": "fan.nrg_itho_10b0_fan",
"state": "on",
"attributes": {
"preset_modes": [],
"percentage": 8,
"percentage_step": 1.0,
"preset_mode": null,
"Speed status": 1.5,
"Internal fault": 0,
"Frost cycle": 0,
"Filter dirty": 0,
"Ventilation level (%)": 2,
"Fan setpoint (rpm)": 813,
"Fan speed (rpm)": 806,
"Error": 0,
"Selection": 3,
"Startup counter": 8218,
"Total operation (hours)": 81204,
"CO2 value (ppm)": 0,
"CO2 ventilation (%)": 10,
"Valve": 2,
"Presence timer (sec)": 0,
"Condition": 0,
"Cycle timer": 0,
"Sample timer": 0,
"friendly_name": "nrg-itho-10b0_fan",
"supported_features": 1
},

Waarom zijn dit niet losse topics in mqtt?
Hoe los ik dit op?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Elke type heeft zijn eigen opties of zelfs benamingen
Deze worden uitgelezen en als attribute geplaatst onder het State topic.

Middels een mqtt template. Kan je de losse entiteiten maken van deze atributen.

Er staan voorbeelden op de wiki. https://github.com/arjenh...ifi/wiki/MQTT-integration

Mooie hiervan is dat je zelf kan bepalen welke atributen in HA moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
arjenhiemstra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Sorry, ff gemist. Alles wat je schrijft klopt. De devices die je hebt worden inderdaad ondersteund.
Er is 1 maar, de CO2 remote laat ook de actuele ventilatiestand zien met ledjes, dat werkt (nog) niet icm de add-on.
Goed te horen.

Ik heb ook de CO2-remote nog in de kast liggen, maar nog niet gebruikt omdat ik bang was dat de CO2-remote de add-on module zou overrulen.

@arjenhiemstra Mijn vraag is: moet ik nog iets speciaals doen om er voor te zorgen dat de CO2-remote de add-on niet overruled? Of werkt dat gewoon zo out-of-the-box? Werkt dit alleen goed (ik bedoel: zonder overrulen) als ik de add-on met RF-antenna heb, of werkt het ook met de add-on zonder RF?

Edit: als ik dit lees: https://github.com/arjenh...sors#itho-rtf-co2--sensor
werkt het alleen goed (dat is, zonder overrulen) met de add-on met RF-module. Klopt dat?

[ Voor 18% gewijzigd door _starbuck_ op 23-10-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
De controller herstart zichzelf een paar keer per dag?

022-10-23 00:39:28 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 00:39:28 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
2022-10-23 00:39:34 I: WiFi: connection successful
2022-10-23 00:39:34 I: WiFi info:
2022-10-23 00:39:35 I: SSID:unifi | BSSID[80:2A:A8:D1:EF:B8]
2022-10-23 00:39:35 I: RSSI:-37dBm
2022-10-23 00:39:35 I: Mode:STA
2022-10-23 00:39:36 I: Status:WL_CONNECTED
2022-10-23 00:39:36 I: IP:192.168.1.70
2022-10-23 00:39:36 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 41,C3,D4 - No.: 1
2022-10-23 00:39:36 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 00:39:37 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2022-10-23 00:39:37 I: MQTT: connected, System config: 1
2022-10-23 00:39:37 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 00:39:37 I: Webserver: started
2022-10-23 00:39:38 I: mDNS: started
2022-10-23 00:39:38 I: Hostname: nrg-itho-c3d4
2022-10-23 00:39:38 I: Setup: done
2022-10-23 00:36:05 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 00:36:06 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
2022-10-23 00:36:12 I: WiFi: connection successful
2022-10-23 00:36:12 I: WiFi info:
2022-10-23 00:36:12 I: SSID:unifi | BSSID[80:2A:A8:D1:EF:B8]
2022-10-23 00:36:12 I: RSSI:-39dBm
2022-10-23 00:36:12 I: Mode:STA
2022-10-23 00:36:13 I: Status:WL_CONNECTED
2022-10-23 00:36:13 I: IP:192.168.1.70
2022-10-23 00:36:13 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 41,C3,D4 - No.: 1
2022-10-23 00:36:14 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 00:36:14 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2022-10-23 00:36:17 I: MQTT: connection failed, System config: 1
2022-10-23 00:36:17 I: Webserver: started
2022-10-23 00:36:17 I: mDNS: started
2022-10-23 00:36:18 I: Hostname: nrg-itho-c3d4
2022-10-23 00:36:18 I: Setup: done
2022-10-23 00:36:18 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27
2022-10-23 00:36:20 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
2022-10-23 00:36:20 I: I2C init: QueryStatus
2022-10-23 00:46:40 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:05:53 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:12:49 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:37:38 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:38:58 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:40:18 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 02:20:59 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 02:23:19 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 02:28:35 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 02:54:43 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 03:05:20 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 03:46:21 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 03:49:21 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 03:49:41 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 04:04:13 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 04:16:29 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 04:31:02 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 04:59:10 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 05:50:47 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 05:58:23 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 06:18:16 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 06:41:37 I: Mem free: 108976, Mem low: 66788, Mem block: 44020
2022-10-23 06:42:25 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 06:48:41 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:00:17 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:08:33 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:42:18 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:43:38 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:51:54 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 08:24:19 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 08:40:51 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 08:49:27 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 08:51:07 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 09:27:57 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 09:27:57 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
2022-10-23 09:28:03 I: WiFi: connection successful
2022-10-23 09:28:04 I: WiFi info:
2022-10-23 09:28:04 I: SSID:unifi | BSSID[80:2A:A8:D1:EF:B8]
2022-10-23 09:28:04 I: RSSI:-39dBm
2022-10-23 09:28:04 I: Mode:STA
2022-10-23 09:28:04 I: Status:WL_CONNECTED
2022-10-23 09:28:05 I: IP:192.168.1.70
2022-10-23 09:28:05 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 41,C3,D4 - No.: 1
2022-10-23 09:28:05 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 09:28:05 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2022-10-23 09:28:06 I: MQTT: connected, System config: 1
2022-10-23 09:28:06 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 09:28:06 I: Webserver: started
2022-10-23 09:28:07 I: mDNS: started
2022-10-23 09:28:07 I: Hostname: nrg-itho-c3d4
2022-10-23 09:27:14 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 09:27:14 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
2022-10-23 09:27:21 I: WiFi: connection successful
2022-10-23 09:27:21 I: WiFi info:
2022-10-23 09:27:21 I: SSID:unifi | BSSID[80:2A:A8:D1:EF:B8]
2022-10-23 09:27:21 I: RSSI:-37dBm
2022-10-23 09:27:22 I: Mode:STA
2022-10-23 09:27:22 I: Status:WL_CONNECTED
2022-10-23 09:27:22 I: IP:192.168.1.70
2022-10-23 09:27:22 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 41,C3,D4 - No.: 1
2022-10-23 09:27:22 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 09:29:11 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2022-10-23 09:29:11 I: MQTT: connected, System config: 1
2022-10-23 09:28:16 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 09:28:16 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
_starbuck_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Goed te horen.

Ik heb ook de CO2-remote nog in de kast liggen, maar nog niet gebruikt omdat ik bang was dat de CO2-remote de add-on module zou overrulen.

@arjenhiemstra Mijn vraag is: moet ik nog iets speciaals doen om er voor te zorgen dat de CO2-remote de add-on niet overruled? Of werkt dat gewoon zo out-of-the-box? Werkt dit alleen goed (ik bedoel: zonder overrulen) als ik de add-on met RF-antenna heb, of werkt het ook met de add-on zonder RF?

Edit: als ik dit lees: https://github.com/arjenh...sors#itho-rtf-co2--sensor
werkt het alleen goed (dat is, zonder overrulen) met de add-on met RF-module. Klopt dat?
De CO2 remote kun je koppelen met de add-on, inderdaad via de RF-module. Als je de CO2 direct gekoppeld hebt aan de itho zal deze ook de itho besturen. Wie er in dat geval voorrang heeft durf ik zo niet te zeggen, ik heb dat niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
arjenhiemstra schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

De CO2 remote kun je koppelen met de add-on, inderdaad via de RF-module. Als je de CO2 direct gekoppeld hebt aan de itho zal deze ook de itho besturen. Wie er in dat geval voorrang heeft durf ik zo niet te zeggen, ik heb dat niet getest.
Ok bedankt.

Mijn add-on module heeft nog geen RF-module. Ik zal dan 1 bestellen op nrgwatch. Is het solderen een beetje te doen met matige soldeer-skills?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
_starbuck_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Ok bedankt.

Mijn add-on module heeft nog geen RF-module. Ik zal dan 1 bestellen op nrgwatch. Is het solderen een beetje te doen met matige soldeer-skills?
Met de juiste middelen (beetje fijne soldeerbout en flux) moet het te doen zijn. Mocht je het niet vertrouwen, terugsturen en en nieuwe bestellen met cc1101 module mag natuurlijk ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
akatar schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:31:
De controller herstart zichzelf een paar keer per dag?

022-10-23 00:39:28 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 00:39:28 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
2022-10-23 00:39:34 I: WiFi: connection successful
2022-10-23 00:39:34 I: WiFi info:
2022-10-23 00:39:35 I: SSID:unifi | BSSID[80:2A:A8:D1:EF:B8]
2022-10-23 00:39:35 I: RSSI:-37dBm
2022-10-23 00:39:35 I: Mode:STA
2022-10-23 00:39:36 I: Status:WL_CONNECTED
2022-10-23 00:39:36 I: IP:192.168.1.70
2022-10-23 00:39:36 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 41,C3,D4 - No.: 1
2022-10-23 00:39:36 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 00:39:37 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2022-10-23 00:39:37 I: MQTT: connected, System config: 1
2022-10-23 00:39:37 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 00:39:37 I: Webserver: started
2022-10-23 00:39:38 I: mDNS: started
2022-10-23 00:39:38 I: Hostname: nrg-itho-c3d4
2022-10-23 00:39:38 I: Setup: done
2022-10-23 00:36:05 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 00:36:06 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
2022-10-23 00:36:12 I: WiFi: connection successful
2022-10-23 00:36:12 I: WiFi info:
2022-10-23 00:36:12 I: SSID:unifi | BSSID[80:2A:A8:D1:EF:B8]
2022-10-23 00:36:12 I: RSSI:-39dBm
2022-10-23 00:36:12 I: Mode:STA
2022-10-23 00:36:13 I: Status:WL_CONNECTED
2022-10-23 00:36:13 I: IP:192.168.1.70
2022-10-23 00:36:13 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 41,C3,D4 - No.: 1
2022-10-23 00:36:14 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2022-10-23 00:36:17 I: MQTT: connection failed, System config: 1
2022-10-23 00:36:17 I: Webserver: started
2022-10-23 00:36:17 I: mDNS: started
2022-10-23 00:36:18 I: Hostname: nrg-itho-c3d4
2022-10-23 00:36:18 I: Setup: done
2022-10-23 00:36:18 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27
2022-10-23 00:36:20 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
2022-10-23 00:36:20 I: I2C init: QueryStatus
2022-10-23 00:46:40 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:05:53 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:12:49 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:37:38 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:38:58 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 01:40:18 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 02:20:59 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 02:23:19 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 02:28:35 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 02:54:43 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 03:05:20 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 03:46:21 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 03:49:21 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 03:49:41 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 04:04:13 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 04:16:29 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 04:31:02 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 04:59:10 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 05:50:47 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 05:58:23 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 06:18:16 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 06:41:37 I: Mem free: 108976, Mem low: 66788, Mem block: 44020
2022-10-23 06:42:25 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 06:48:41 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:00:17 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:08:33 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:42:18 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:43:38 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 07:51:54 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 08:24:19 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 08:40:51 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 08:49:27 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 08:51:07 I: Info: I2C bus busy
2022-10-23 09:27:57 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 09:27:57 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
2022-10-23 09:28:03 I: WiFi: connection successful
2022-10-23 09:28:04 I: WiFi info:
2022-10-23 09:28:04 I: SSID:unifi | BSSID[80:2A:A8:D1:EF:B8]
2022-10-23 09:28:04 I: RSSI:-39dBm
2022-10-23 09:28:04 I: Mode:STA
2022-10-23 09:28:04 I: Status:WL_CONNECTED
2022-10-23 09:28:05 I: IP:192.168.1.70
2022-10-23 09:28:05 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 41,C3,D4 - No.: 1
2022-10-23 09:28:05 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 09:28:05 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2022-10-23 09:28:06 I: MQTT: connected, System config: 1
2022-10-23 09:28:06 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 09:28:06 I: Webserver: started
2022-10-23 09:28:07 I: mDNS: started
2022-10-23 09:28:07 I: Hostname: nrg-itho-c3d4
2022-10-23 09:27:14 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 09:27:14 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
2022-10-23 09:27:21 I: WiFi: connection successful
2022-10-23 09:27:21 I: WiFi info:
2022-10-23 09:27:21 I: SSID:unifi | BSSID[80:2A:A8:D1:EF:B8]
2022-10-23 09:27:21 I: RSSI:-37dBm
2022-10-23 09:27:22 I: Mode:STA
2022-10-23 09:27:22 I: Status:WL_CONNECTED
2022-10-23 09:27:22 I: IP:192.168.1.70
2022-10-23 09:27:22 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 41,C3,D4 - No.: 1
2022-10-23 09:27:22 I: Setup: remotes configfile loaded
2022-10-23 09:29:11 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2022-10-23 09:29:11 I: MQTT: connected, System config: 1
2022-10-23 09:28:16 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2022-10-23 09:28:16 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3-beta2
OWDT_RESET is meestal omdat er iets gecrashed is. Helaas is het niet mogelijk om de core-dump die je nodig hebt om dit verder te onderzoeken vast te leggen met alleen de add-on. Mocht je de config files kunnen delen (via mail of DM) dan kan ik kijken of ik het kan reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
De module zelf crashed, als ik dan inlog zijn alle invul velden leeg (zoals wifi etc)
na een paar seconden staat er iets van "reconnecting" en herstart alles.

Als je mij een dm stuurt hoe ik de config file download stuur ik je die natuurlijk toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

omweersbui schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:11:
Wellicht een domme vraag. maar ik krijg alleen de state te zien in home assistant en niet de attributes:

},

Hoe los ik dit op?
Alvast bedankt.
Toevallig ben ik er ook mee bezig. Ik probeer de Fan Speed als sensor aan te maken.
Helaas wordt de sensor niet gevuld met de waarde. Iemand een suggestie/oplossing.

code:
1
2
3
4
    - state_topic: "itho/ithostatus_huis"
      value_template: "{{ value_json.fields.Fan_speed_(RPM) }}"
      name: "RPM Huis Fan"
      unique_id: "RPM_Huis_fan"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
pj schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Toevallig ben ik er ook mee bezig. Ik probeer de Fan Speed als sensor aan te maken.
Helaas wordt de sensor niet gevuld met de waarde. Iemand een suggestie/oplossing.

code:
1
2
3
4
    - state_topic: "itho/ithostatus_huis"
      value_template: "{{ value_json.fields.Fan_speed_(RPM) }}"
      name: "RPM Huis Fan"
      unique_id: "RPM_Huis_fan"
Ik heb zojuist het volgende voorbeeld even op de wiki gezet. Ik hoop dat het je helpt:

Extracting values from labels with special characters
To ensure the correct parsing of JSON labels you can use the bracket notation.
ie. value_json['Fan speed (rpm)'] for the value of label 'Fan speed (rpm)'.
This also works nested. For a JSON {"first level":{"nested level":10}} the statement value_json['first level']['nested level'] would pass the value 10 to home assistant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:
    - name: "ITHO rpm sensor"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "rpm"
      value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}"
      unique_id: "itho_rpm"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

arjenhiemstra schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Ik heb zojuist het volgende voorbeeld even op de wiki gezet. Ik hoop dat het je helpt:

This also works nested. For a JSON {"first level":{"nested level":10}} the statement value_json['first level']['nested level'] would pass the value 10 to home assistant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:
De brackets waren de missing link. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

arjenhiemstra schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:
Nog wel een vraag: Ventilation setpoint (%) in het attribute topic komt niet overeen met de instelling HA zelf.

BV: Ventilation setpoint (%) = 9% -> bij instelling van 14% in HA. Mis ik hier een omrekening?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvkCiAdIPGr4nSwhu6vMGUmKV9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sy9JkTCcVHic10PGXwaRujZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
wat moet ik doen om de fan snelheid in te stellen in home assistant?

hierin heb ik het niet kunnen vinden: https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sciurius
Voor geïnteresseerden wil ik wel mijn homeassistant ithocve package (met daarin vrijwel alle sensors en zo) delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
pj schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Nog wel een vraag: Ventilation setpoint (%) in het attribute topic komt niet overeen met de instelling HA zelf.

BV: Ventilation setpoint (%) = 9% -> bij instelling van 14% in HA. Mis ik hier een omrekening?

[Afbeelding]
Dat heeft te maken met hoe de itho firmware omgaat met gevraagde snelheid (dat wat je ingeeft in HA) en uiteindelijke daadwerkelijke snelheid (dat wat de itho firmware er van maakt, oa. afhankelijk van instellingen, potmeterstand etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
omweersbui schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:27:
wat moet ik doen om de fan snelheid in te stellen in home assistant?

hierin heb ik het niet kunnen vinden: https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
Wat bedoel je precies met instellen? Via de UI, via een automation of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sciurius schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:06:
Voor geïnteresseerden wil ik wel mijn homeassistant ithocve package (met daarin vrijwel alle sensors en zo) delen.
Delen is fijn! Mag ook direct op de wiki. Iedereen met een een github account kan de wiki zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
omweersbui schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:11:

},

Hoe los ik dit op?
Alvast bedankt.
Als je de info van deze JSON wilt gebruiken, het is simpelweg een nested JSON. State bevat dus alle onderliggende elementen en die zouden zo ook toegankelijk moeten zijn. Misschien dat mijn andere post over het parsen van complexe JSON hierbij kan helpen arjenhiemstra in "Itho Daalderop ventilatie - wifi control..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sciurius
Ik heb een zip geüpload naar https://www.squirrel.nl/pub/ithocve.zip. Het bevat twee bestanden: packages/ithocve.yaml en dashboards/badkamerafzuiging/itho.yaml.

packages/ithcocve.yaml is een (gegenereerd) pakketbestand dat een o.m. het script nrgitho_define_sensors definieert. Dit script wordt via een automation uitgevoerd bij HomeAssistant (her)start en definieert de meeste sensoren met behulp van MQTT-autodetectie.
Verder enkele automations om met ventilatorsnelheid om te gaan.

Mijn strategie: de ventilator is UIT wanneer de badkamervochtigheid beneden een drempelwaarde komt.
Indien boven deze drempelwaarde wordt de snelheid proportioneel aangepast tot maximaal bij 100%.
Ik heb in de Itho settings de interne vochtigheidssensor disabled zodat UIT ook echt UIT is.

dashboards/badkamerafzuiging/itho.yaml is een (deel van) het dashboard waarmee ik de gegevens bekijk en beheer. Ik heb een remote controlled schakelaar waarmee ik de unit geheel kan uitschakelen, in de praktijk handig om bij tijd en wijle een powerflip te geven.

Feedback is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
arjenhiemstra schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:08:
[...]

Wat bedoel je precies met instellen? Via de UI, via een automation of anders?
Ik kan nergens de setpoint veranderen in home assistant. Ik zou dat graag in de UI willen aanpassen.
Ik heb ook de script voorbeeld toegevoegd voor de de knoppen van low, mid en high. maar deze werken ook niet. knoppen script aanroepen doet niks.

de topic fan is verder leeg.

Dit is wat ik nu heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGzBw1gCzwcVYYlG6Ze8VrXFGEs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xbX6m7HwFbeaxiP8sJLo7gC8.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door omweersbui op 25-10-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-10 14:03

Poenzkie

Just being Hendrick

arjenhiemstra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

Helaas niet en dat is ook het punt dat het meer nginx support wordt dan add-on support.
Maar mijn logica verteld mij dat http voor nginx niet echt anders is dan websocket (beide tcp, alleen andere poort) dus de config zal ook vrijwel hetzelfde moeten zijn
Oke na heel veel uitzoeken en proberen denk ik niet dat het probleem nog in me nginx configuratie zit.

Situatie is nu als volgt:
De proxy zorgt er voor dat het domein ventilatie.domain.local gelinkt wordt aan het ip adres van de add-on. Dit werkt, ik kom uit bij de pagina maar dan krijg je het connecting verhaal, dus geen connectie met de websocket.

In controls.js wordt de link naar de WS als volg bepaald:
code:
1
var websocketServerLocation = 'ws://' + window.location.hostname + ':8000/ws';

dus de link naar de websocket wordt: ws://ventilatie.domain.local:8000/ws. Voorheen werd dit niet geforward door me proxy maar na veel gekloot heb ik het eindelijk voor mekaar dat poort 8000 ook doorlinkt naar de add-on. En de websocket werkt ook.

Als ik met een WebSocket Test Client een verbinding open naar ws://ventilatie.domain.local:8000/ws dan krijg ik netjes data terug:

code:
1
2
3
4
{"systemstat":{"freemem":121912,"memlow":69636,"mqqtstatus":0,"itho":20,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":22.09,"sensor_hum":61.54,"sensor":1,"itho_llm":0,"ithoinit":1}}
{"systemstat":{"freemem":121916,"memlow":69636,"mqqtstatus":0,"itho":20,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":22.09,"sensor_hum":61.54,"sensor":1,"itho_llm":0,"ithoinit":1}}
{"systemstat":{"freemem":121916,"memlow":69636,"mqqtstatus":0,"itho":20,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":22.09,"sensor_hum":61.59,"sensor":1,"itho_llm":0,"ithoinit":1}}
{"systemstat":{"freemem":121912,"memlow":69636,"mqqtstatus":0,"itho":20,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":22.09,"sensor_hum":61.58,"sensor":1,"itho_llm":0,"ithoinit":1}}

De add-on heeft gewoon de lokale DNS servers waar het lokale domein in geconfigureerd is dus het lijkt geen DNS probleem te zijn.

Maar helaas, ik krijg nog steeds het connecting verhaal in beeld.

Enig idee of het dieper in de code nog mis kan gaan? En is er een rede om de websocket niet default via het IP te benaderen i.p.v. de hostname?

Uiteraard staat op beide nginx configuratie websocket support aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ik heb zojuist versie 2.4.3 gepushed, deze versie verbeterd de I2C stabiliteit.
Met versie 2.4.3-beta2 is de stabiliteit al een stuk verbeterd, er zaten echter nog een aantal punten in de code die nog verder aangescherpt konden worden, die wijzigingen zitten in 2.4.3.

@DukeBox er zit nu ook een optie in om een deel van de functionaliteit niet te activeren bij het opstarten. Ik hoop dat dit ervoor zorgt dat je 3 standenschakelaar blijft werken. Enig nadeel is dat de PWM2I2C (traploze regeling via de slider) dan niet gebruikt kan worden net zoals op non-cve devices.
Je moet om de itho te besturen dan gebruik maken van de virtual remote. Ik weet niet zeker of dit het issue oplost, laat maar weten of het verschil maakt, anders ga ik verder zoeken.
Je kunt de optie activeren door na de upgrade van de firmware eerst een keer op de 'System settings' pagina op Save te klikken. Vervolgens ga je naar de Debug pagina -> file editor en pas je in het bestand 'config.json' de waarde van "itho_pwminit_en" aan van 1 naar 0 en daarna klik je op safe. Je zult de itho nu een powercyle moeten geven voordat deze setting werkt.

Changes since 2.4.2:

Fix: improve I2C stability and multi-master checking before every I2C master call
Feat: add (hidden) setting to prevent PWM2I2C init

CVE add-on HW rev 2 firmware binary:
https://github.com/arjenh..._2/nrgitho-hw2-v2.4.3.bin

non-CVE add-on firmware binary:
https://github.com/arjenh...nrgitho-noncve-v2.4.3.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Poenzkie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Oke na heel veel uitzoeken en proberen denk ik niet dat het probleem nog in me nginx configuratie zit.

Situatie is nu als volgt:
De proxy zorgt er voor dat het domein ventilatie.domain.local gelinkt wordt aan het ip adres van de add-on. Dit werkt, ik kom uit bij de pagina maar dan krijg je het connecting verhaal, dus geen connectie met de websocket.

In controls.js wordt de link naar de WS als volg bepaald:
code:
1
var websocketServerLocation = 'ws://' + window.location.hostname + ':8000/ws';

dus de link naar de websocket wordt: ws://ventilatie.domain.local:8000/ws. Voorheen werd dit niet geforward door me proxy maar na veel gekloot heb ik het eindelijk voor mekaar dat poort 8000 ook doorlinkt naar de add-on. En de websocket werkt ook.

Als ik met een WebSocket Test Client een verbinding open naar ws://ventilatie.domain.local:8000/ws dan krijg ik netjes data terug:

code:
1
2
3
4
{"systemstat":{"freemem":121912,"memlow":69636,"mqqtstatus":0,"itho":20,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":22.09,"sensor_hum":61.54,"sensor":1,"itho_llm":0,"ithoinit":1}}
{"systemstat":{"freemem":121916,"memlow":69636,"mqqtstatus":0,"itho":20,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":22.09,"sensor_hum":61.54,"sensor":1,"itho_llm":0,"ithoinit":1}}
{"systemstat":{"freemem":121916,"memlow":69636,"mqqtstatus":0,"itho":20,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":22.09,"sensor_hum":61.59,"sensor":1,"itho_llm":0,"ithoinit":1}}
{"systemstat":{"freemem":121912,"memlow":69636,"mqqtstatus":0,"itho":20,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":22.09,"sensor_hum":61.58,"sensor":1,"itho_llm":0,"ithoinit":1}}

De add-on heeft gewoon de lokale DNS servers waar het lokale domein in geconfigureerd is dus het lijkt geen DNS probleem te zijn.

Maar helaas, ik krijg nog steeds het connecting verhaal in beeld.

Enig idee of het dieper in de code nog mis kan gaan? En is er een rede om de websocket niet default via het IP te benaderen i.p.v. de hostname?

Uiteraard staat op beide nginx configuratie websocket support aan.
Wat probeer je precies te bereiken door de communicatie via een proxy te laten lopen? Ik begrijp de use-case niet helemaal denk ik en dat maakt het wat lastig om te begrijpen waar het mis kan gaan.
De add-on doet in dit geval niet iets met DNS verwacht ik. De verbinding wordt niet door de add-on geinitialiseerd maar door een client. De client zal iets met DNS moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

arjenhiemstra schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Wat probeer je precies te bereiken door de communicatie via een proxy te laten lopen? Ik begrijp de use-case niet helemaal denk ik en dat maakt het wat lastig om te begrijpen waar het mis kan gaan.

[...]

De add-on doet in dit geval niet iets met DNS verwacht ik. De verbinding wordt niet door de add-on geinitialiseerd maar door een client. De client zal iets met DNS moeten doen.
Het doel is om elk server/webpagina/iot-device/applicatie in mijn netwerk bereikbaar te maken via een domein i.p.v. ip+portnummers + SSL eroverheen. Nu maakt jouw add-on netjes gebruik van port 80 maar ik heb ook veel services die op afwijkende portnummers draaien. Dus ik draai een proxy die dit allemaal afhandelt. Werkt voor 19 andere services perfect alleen niet voor deze addon.

Maar ik zit nog wat verder te kijken, maar het lijkt niet zozeer een probleem van de proxy te zijn, maar meer van het stukje SSL, ik krijg nu een mixed content foutmelding:

code:
1
Mixed Content: The page at 'https://ventilatie.domain.local/' was loaded over HTTPS, but attempted to connect to the insecure WebSocket endpoint 'ws://ventilatie.domain.local:8000/ws'. This request has been blocked; this endpoint must be available over WSS.

Dus eigenlijk is de vraag, is het uberhaubt mogelijk om de add-on achter SSL te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Poenzkie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Het doel is om elk server/webpagina/iot-device/applicatie in mijn netwerk bereikbaar te maken via een domein i.p.v. ip+portnummers + SSL eroverheen. Nu maakt jouw add-on netjes gebruik van port 80 maar ik heb ook veel services die op afwijkende portnummers draaien. Dus ik draai een proxy die dit allemaal afhandelt. Werkt voor 19 andere services perfect alleen niet voor deze addon.

Maar ik zit nog wat verder te kijken, maar het lijkt niet zozeer een probleem van de proxy te zijn, maar meer van het stukje SSL, ik krijg nu een mixed content foutmelding:

code:
1
Mixed Content: The page at 'https://ventilatie.domain.local/' was loaded over HTTPS, but attempted to connect to the insecure WebSocket endpoint 'ws://ventilatie.domain.local:8000/ws'. This request has been blocked; this endpoint must be available over WSS.

Dus eigenlijk is de vraag, is het uberhaubt mogelijk om de add-on achter SSL te hangen.
Blijft het verkeer op je interne netwerk? Zo ja, dan waarom SSL?

Als je een reverse proxy gebruikt is je SSL endpoint de proxy, die zal vanuit de proxy een normale HTTP en WebSocket verbinding moeten opzetten naar de add-on. Voor de add-on zou het dus niet uit moeten maken of je SSL gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

arjenhiemstra schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Blijft het verkeer op je interne netwerk? Zo ja, dan waarom SSL?

Als je een reverse proxy gebruikt is je SSL endpoint de proxy, die zal vanuit de proxy een normale HTTP en WebSocket verbinding moeten opzetten naar de add-on. Voor de add-on zou het dus niet uit moeten maken of je SSL gebruikt of niet.
Tja de waarom vraag is meer een omdat het kan :+

Voor de add-on maakt het inderdaad weinig uit, de browser valt erover omdat die de verbinding opzet.

Maar het lijkt er op dat dit niet te omzeilen valt als ik me hier even over in lees. Zonder SSL werkt het namelijk prima.

tldr: proxy werkt, SSL niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Poenzkie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Tja de waarom vraag is meer een omdat het kan :+
Dat is altijd een goede reden inderdaad 8)
Voor de add-on maakt het inderdaad weinig uit, de browser valt erover omdat die de verbinding opzet.

Maar het lijkt er op dat dit niet te omzeilen valt als ik me hier even over in lees. Zonder SSL werkt het namelijk prima.

tldr: proxy werkt, SSL niet.
Dan lijkt het erop dat de proxy als SSL endpoint niet goed geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.surf.nl
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-07-2024
Intro
Ik heb me suf gezocht op de github wiki en in deze mega thread, maar kan de antwoorden niet vinden.
Dus toch hier maar even vragen, alvast bedankt voor de antwoorden :) Wat ik uitendelijk wil bereiken is dat de hele itho status in mosquitto beschikbaar is in de mosquitto mqqt en elke paar seconden bijgewerkt is.

Context:
Itho CVE RFT WiFi add-onCC1101 RF module.
Raspberry Pi met Domoticz en Mosquitto in docker containers op de pi.
Bovenstaande combi werkt, is getest dmv virtual switch in Domoticz + mosquitto_pub en mosquitto_sub commandline tools.
Add-on in de Itho box is geconfigureerd en werkend; ik zie temp en humidity van de add-in in de mosquitto "domoticz/in" topic.

Vragen
vraag 1: waarom wordt standaard niet de hele itho status naar "domoticz/in" topic gepusht?
vraag 2: hoe krijg ik de hele itho status zichtbaar en up to date in de mosquitto mqqt? (en uiteindelijk in Domoticz)

Ik ben een ervaren IT-er maar een noob op het gebied van MQQT en Domoticz... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jeroen.surf.nl schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:22:
Intro
Ik heb me suf gezocht op de github wiki en in deze mega thread, maar kan de antwoorden niet vinden.
Dus toch hier maar even vragen, alvast bedankt voor de antwoorden :) Wat ik uitendelijk wil bereiken is dat de hele itho status in mosquitto beschikbaar is in de mosquitto mqqt en elke paar seconden bijgewerkt is.

Context:
Itho CVE RFT WiFi add-onCC1101 RF module.
Raspberry Pi met Domoticz en Mosquitto in docker containers op de pi.
Bovenstaande combi werkt, is getest dmv virtual switch in Domoticz + mosquitto_pub en mosquitto_sub commandline tools.
Add-on in de Itho box is geconfigureerd en werkend; ik zie temp en humidity van de add-in in de mosquitto "domoticz/in" topic.

Vragen
vraag 1: waarom wordt standaard niet de hele itho status naar "domoticz/in" topic gepusht?
vraag 2: hoe krijg ik de hele itho status zichtbaar en up to date in de mosquitto mqqt? (en uiteindelijk in Domoticz)

Ik ben een ervaren IT-er maar een noob op het gebied van MQQT en Domoticz... :)
Omdat Domoticz, vanwege de uitzonderlijk eenvoudige mqtt topic structuur van Domoticz (domoticz/in en domoticz/out) is de hoeveelheid info die de add-on verstuurd beperkt als je domoticz support aan zet.
Voor nu is het het makkelijkst om domoticz support uit te zetten en de vertaling naar domoticz op een andere manier te doen (of via scripts binnen domoticz of met een ander platform zoals node-red)
Op zich kunnen het Itho status topic, Remotes info topic en Last command info topic best wel actief blijven naast domoticz denk ik maar dat is nu niet het geval. Zal er eens naar kijken voor de volgende versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen.surf.nl
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-07-2024
Hi Arjen, bedankt voor je snelle reactie! Ik ga even verder puzzelen om het via node-red aan de gang te krijgen.

Misschien is het een idee om op de itho status page een kolom toe te voegen aan de bestaande tabel.
De nieuwe kolom bevat een checkbox en alle status values waar een vinkje in de checkbox staat komt standaard in de smessage die naar mqtt gepushed wordt.
Dan kan de gebruiker er zelf voor kiezen om veel of weinig data te laten pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-10 15:26
In domoticz gebruik ik als hardware device “mqtt auto discover client gateway with LAN interface” wel even dezelfde prefix invullen. Werkt dat ?

[ Voor 10% gewijzigd door arjanw848 op 27-10-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
Ik ben echt totaal nieuw met al deze hardware e.d.

Ik heb een HRU 300 eco dz en vroeg mij af hoe en wat ik nou precies nodig heb om dit te koppelen aan HomeAssistant. Ik wil graag via HA de fan speed standen kunnen bedienen (stand 1, 2, 3 en auto).
Ik heb een RFT CO2 sensor in de woonkamer hangen waar ik dit normaal mee bedien (wanneer deze werkt) en een RF bediening in de badkamer (3 standen en timer functie).

Moet ik dan de volgende onderdelen bestellen?
  • Itho HRU/DemandFlow/QualityFlow wifi
  • CC1101 868Mhz module (incl. antenne)
  • en wat kabels (pcie verleng?)
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Welke NTP server staat default geconfigureerd in de rev1 bordjes eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Ik heb de add-on geinstalleerd & geconfigureerd met 2 remotes. Ik merk sindsdien iets vreemds.

Het toerental in de Low setting vind ik vrij hoog, en ook het geluid wat de Itho daarbij maakt. Na configuratie heb ik Low ingesteld op 20, echter blijft het toerental steken op 1330 RPM & Speed Status 30.

Dat is (veel) hoger dan voorheen, toen de remotes direct op de Itho waren gejoined (en niet op de add-on). Het toerental was toen rond de 650 RPM & Speed Status 2/3. Een aanmerkelijk verschil, die ik na joinen van de remotes niet meer terug krijg. Ook al zet ik de schuifbar op 0, het toerental blijft 1330 RPM.

Mijn intentie was om in Low een zo laag mogelijke fan stand te hebben, dat lukt nu dus niet.
Ik heb verder geen spannende dingen aangepast in de config.

Iemand een idee hoe dit kan? En wat er aan te doen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ivarv schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:06:
Ik heb de add-on geinstalleerd & geconfigureerd met 2 remotes. Ik merk sindsdien iets vreemds.

Het toerental in de Low setting vind ik vrij hoog, en ook het geluid wat de Itho daarbij maakt. Na configuratie heb ik Low ingesteld op 20, echter blijft het toerental steken op 1330 RPM & Speed Status 30.

Dat is (veel) hoger dan voorheen, toen de remotes direct op de Itho waren gejoined (en niet op de add-on). Het toerental was toen rond de 650 RPM & Speed Status 2/3. Een aanmerkelijk verschil, die ik na joinen van de remotes niet meer terug krijg. Ook al zet ik de schuifbar op 0, het toerental blijft 1330 RPM.

Mijn intentie was om in Low een zo laag mogelijke fan stand te hebben, dat lukt nu dus niet.
Ik heb verder geen spannende dingen aangepast in de config.

Iemand een idee hoe dit kan? En wat er aan te doen is?
Deze al gezien?
https://github.com/arjenh...olling-the-speed-of-a-fan

Wellicht helpt het, anders laat maar weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kippenijzer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:03:
Welke NTP server staat default geconfigureerd in de rev1 bordjes eigenlijk?
https://github.com/arjenh...ifi/09_init_code.ino#L293

code:
1
  configTime(0, 0, "pool.ntp.org");
Pagina: 1 ... 26 ... 64 Laatste