Vastgoed als investering Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 50 Laatste
Acties:
  • 446.683 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 17:34
radeoxx schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Heb je het artikel gelezen? Het is juist geen popcorn pakken maar een kritische blik.
Ja gelezen maar ik pak de popcorn wel bij voor alle naïeve tranen die over twee jaar gaan vloeien van de mensen die denken dat de nieuwe regels het beter maken. Buiten dit topic zijn er echt een hoop die nog steeds denken dat het er beter op wordt. Dat ze nu pas met kritische artikelen komen is eigenlijk mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:10
mannowlahn schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Ja gelezen maar ik pak de popcorn wel bij voor alle naïeve tranen die over twee jaar gaan vloeien van de mensen die denken dat de nieuwe regels het beter maken. Buiten dit topic zijn er echt een hoop die nog steeds denken dat het er beter op wordt. Dat ze nu pas met kritische artikelen komen is eigenlijk mosterd na de maaltijd.
De wet is er nog niet door, dus misschien dat het niet voor iedereen huilen wordt. Wordt de wet niet verder besproken rond deze tijd? Dan zou de timing van het artikel wel goed zijn.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
Ik heb nog een vraag voor verhuurders die hier mogelijk ervaring mee hebben. Bij een van mijn huurders is er zo nu en dan een verstopping. Nu is dit gedurende het afgelopen anderhalf jaar reeds de derde keer. Nu probeer ik over het algemeen goed wils te zijn in het oplossen hiervan, maar ben ik toch geneigd om nu te melden dat kosten voor het oplossen hiervan in principe voor de huurder zijn. Inmiddels eigenlijk alle afvoeren omstebeurt in de woning al eens gehad qua verstopping
Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09 03:39
winiustyco schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:11:
Ik heb nog een vraag voor verhuurders die hier mogelijk ervaring mee hebben. Bij een van mijn huurders is er zo nu en dan een verstopping. Nu is dit gedurende het afgelopen anderhalf jaar reeds de derde keer. Nu probeer ik over het algemeen goed wils te zijn in het oplossen hiervan, maar ben ik toch geneigd om nu te melden dat kosten voor het oplossen hiervan in principe voor de huurder zijn. Inmiddels eigenlijk alle afvoeren omstebeurt in de woning al eens gehad qua verstopping
Wat is jullie mening?
Volgende lijstje is hiervoor handig om te gebruiken: https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder
(tot aan de hoofd aansluiting zijn kosten voor de huurder)

In dit licht heb wel een vervolg vraag. Onlangs heeft mijn huurder een afspraak gemaakt voor onderhoud van de CV ketel. Omdat er blijkbaar onkundige monteurs aan gewerkt hebben (kregen de ketel niet open) heeft dit meerdere pogingen gekost.
Huurder heeft mij nergens over ingelicht. Wel kreeg ik achteraf de rekening van de werkzaamheden die volgens bovenstaande website voor mijn rekening zijn.
Ik overweeg nu een schrijven richting huurder te sturen dat ik niet meer aansprakelijk ben voor kosten van werkzaamheden waarvoor hij mij niet vooraf inlicht.
Gaat dit enig resultaat opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:11
Wat is jullie mening?
Ik heb enigszins vergelijkbare situaties gehad en heb hierna verwezen: https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder

in een geval heeft de huurder het uiteindelijk heel makkelijk zelf opgelost en in het andere geval lag de verstopping een stuk verder weg (niet meer in het appartement) en heb ik het uiteraard op mijn kosten (nou ja, via de VvE maar dus ook indirect mijn kosten) laten verhelpen.

Ik heb overigens nu ook iets dergelijks waarbij de huurder klaagt waarbij het volgens de informatie van de bovenstaande link toch echt onder hun eigen verantwoording valt. Meestal ben ik makkelijk en doe ik meer dan dat ik moet doen. Dat zou ik normaal gesproken nu ook gedaan hebben, gewoon zodat ze blij zijn met wat ze huren en ik vind dat helemaal niet erg. Maar in dit geval is de huurder erg veeleisend waarbij ze soms nogal absurde dingen vragen en ook echt van mening zijn dat ik dat moet oplossen, dat ging zelfs tot het weghalen van het stof bij de ribbels van radiatoren aan toe 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Wat is jullie mening?
Wat voor verstopping en waar? Worden doekjes door toilet heen gespoeld, wat zegt dat loodgieter? Wordt frituurvet door de gootsteen gespoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Bimmert schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:25:
[...]
In dit licht heb wel een vervolg vraag. Onlangs heeft mijn huurder een afspraak gemaakt voor onderhoud van de CV ketel. Omdat er blijkbaar onkundige monteurs aan gewerkt hebben (kregen de ketel niet open) heeft dit meerdere pogingen gekost.
Huurder heeft mij nergens over ingelicht. Wel kreeg ik achteraf de rekening van de werkzaamheden die volgens bovenstaande website voor mijn rekening zijn.
Waarom heeft de huurder dat zelf geregeld, ik neem aan dat jij dat toch zelf organiseert aangezien dit nu typisch iets is wat je als verhuurder wel moet doen?
Ik overweeg nu een schrijven richting huurder te sturen dat ik niet meer aansprakelijk ben voor kosten van werkzaamheden waarvoor hij mij niet vooraf inlicht.
Gaat dit enig resultaat opleveren?
Als er iets is waarvoor ik als verhuurder verantwoordelijk ben, dan moet de huurder naar mij toe komen en dan regel ik dat zelf of in ieder geval in overleg.
Als de huurder dan op eigen houtje iets onderneemt dan zal ik per geval (al zou het dus niet voor moeten komen) kijken naar de situatie hoe en waarom maar heel erg kritisch zijn op het vergoeden van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
rube schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb enigszins vergelijkbare situaties gehad en heb hierna verwezen: https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder

in een geval heeft de huurder het uiteindelijk heel makkelijk zelf opgelost en in het andere geval lag de verstopping een stuk verder weg (niet meer in het appartement) en heb ik het uiteraard op mijn kosten (nou ja, via de VvE maar dus ook indirect mijn kosten) laten verhelpen.

Ik heb overigens nu ook iets dergelijks waarbij de huurder klaagt waarbij het volgens de informatie van de bovenstaande link toch echt onder hun eigen verantwoording valt. Meestal ben ik makkelijk en doe ik meer dan dat ik moet doen. Dat zou ik normaal gesproken nu ook gedaan hebben, gewoon zodat ze blij zijn met wat ze huren en ik vind dat helemaal niet erg. Maar in dit geval is de huurder erg veeleisend waarbij ze soms nogal absurde dingen vragen en ook echt van mening zijn dat ik dat moet oplossen, dat ging zelfs tot het weghalen van het stof bij de ribbels van radiatoren aan toe 8)7.
Hoezo doet hij dit? Dit dient de verhuurder te regelen. De rekening gaat andere kant op wegens schade. Zelf je mannetje regelen en zorgen dat er elk jaar onderhoud is. Hier ben je zelf dan nalatig geweest denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
[quote]mannowlahn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:30:
[...]

code:
1
2
3
Wat voor verstopping en waar? Worden doekjes door toilet heen gespoeld, wat zegt dat loodgieter? Wordt frituurvet door de gootsteen gespoeld?
[/quote]
In dit geval afvoer douche en toilet. Maar ook de afvoer in keuken(hier lag afschot sifon niet goed, dus opnieuw laten installeren) en sifon in badkamer al een keer en voor de toilet momenteel de tweede keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
mannowlahn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:34:
[...]
Hoezo doet hij dit? Dit dient de verhuurder te regelen. De rekening gaat andere kant op wegens schade. Zelf je mannetje regelen en zorgen dat er elk jaar onderhoud is. Hier ben je zelf dan nalatig geweest denk ik.
Ik volg niet helemaal op welke van de situaties je doelt, maar mijn huurders regelen zelf niets wat ik moet doen, geef ik ook niet aan geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winiustyco
mannowlahn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:34:
[...]

Ik denk dat hij hier op mij reageert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmert
rube schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:31:
[...]

Waarom heeft de huurder dat zelf geregeld, ik neem aan dat jij dat toch zelf organiseert aangezien dit nu typisch iets is wat je als verhuurder wel moet doen?
Goeie opmerking. Ik neem aan dat de huurder contact op genomen heeft met de energiewacht maar het onderhoudsabonnement staat natuurlijk op mijn naam. Ik zal de energiewacht eens benaderen hoe dit nu kon gebeuren.
rube schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:31:
[...]

Als er iets is waarvoor ik als verhuurder verantwoordelijk ben, dan moet de huurder naar mij toe komen en dan regel ik dat zelf of in ieder geval in overleg.
Als de huurder dan op eigen houtje iets onderneemt dan zal ik per geval (al zou het dus niet voor moeten komen) kijken naar de situatie hoe en waarom maar heel erg kritisch zijn op het vergoeden van de kosten.
Bedankt voor de bevestiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:33
winiustyco schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:38:
[quote]mannowlahn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:30:
[...]

code:
1
2
3
[/quote]
In dit geval afvoer douche en toilet. Maar ook de afvoer in keuken(hier lag afschot sifon niet goed, dus opnieuw laten installeren) en sifon in badkamer al een keer en voor de toilet momenteel de tweede keer.
Sifons klinken mij als een niet goed aangelegde installatie, is voor verhuurder.

Toilet: is dat van de orde "teveel WC paper"? Dan mogen ze van mij echt zelf gaan ontstoppen. Hoort ook gewoon bij het leven. Zou ook helpen als er alleen maar 2-laags papier wordt verkocht, is meer dan zat. Misschien kun je dat als tip geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
Zwartoog schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:13:
[...]

Sifons klinken mij als een niet goed aangelegde installatie, is voor verhuurder.

Toilet: is dat van de orde "teveel WC paper"? Dan mogen ze van mij echt zelf gaan ontstoppen. Hoort ook gewoon bij het leven. Zou ook helpen als er alleen maar 2-laags papier wordt verkocht, is meer dan zat. Misschien kun je dat als tip geven?
Het ligt er heel erg aan, een sifon(met name badkamer) kan goed zijn aangelegd, maar toch verstopt raken door haren etc. Als het afschot niet goed is oid is het iets anders.
Ik wil hier normaal ook niet al te strikt mee omgaan als het een keer is, maar als het gemiddeld elke xx maanden zo is vraag ik mij toch af of ik hier niet moet zeggen voor rekening huurder. In principe vallen deze mijns inziens onder kosten voor de huurder, als je de eerder geposte link erop naslaat.
De laatste keer dat de toilet verstopt zat was het in een paar minuten met een reinigingsunit opgelost. Huurder zegt al een en ander te hebben geprobeerd

[ Voor 7% gewijzigd door winiustyco op 02-04-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebombarie2k
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
In het huurcontract staat dat ik jaarlijks per 1 juli mag indexeren. Nu loopt de huidige wetgeving op 1 mei af.

https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2024

Wat als die nieuwe wet niet op tijd rond is? Lijkt me wel realistisch. Wat doen jullie? 5,5% aanhouden zoals vóór 1 mei? Hoe lang van te voren geven jullie de verhoging door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-09 16:13
ariebombarie2k schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:10:
In het huurcontract staat dat ik jaarlijks per 1 juli mag indexeren. Nu loopt de huidige wetgeving op 1 mei af.

Wat als die nieuwe wet niet op tijd rond is? Lijkt me wel realistisch. Wat doen jullie? 5,5% aanhouden zoals vóór 1 mei? Hoe lang van te voren geven jullie de verhoging door?
Sociale huurwoning of niet?
Volgens mij moet je de verhogen ten minste 2 maanden van te voren doorgeven in de sociale sector, in de vrije vind ik 1 maand wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebombarie2k
  • Niet online
Tweedledeedle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:18:
[...]

Sociale huurwoning of niet?
Volgens mij moet je de verhogen ten minste 2 maanden van te voren doorgeven in de sociale sector, in de vrije vind ik 1 maand wel netjes.
Vrije sector. Ik vind persoonlijk 1 maand vrij kort maar ja, als er nog geen uitsluitsel over de maximale verhoging is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-09 16:21

Dan zou je 5,8% mogen? Ik hou gewoon 5.5 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
https://www.nu.nl/politiek/6307711/kamer
meerderheid-wil-huurstijgingen-langer-beperken-maar-weet-nog-niet-hoe.html
Dit is toch wel illustratief voor het huidige non beleid. Iedereen vindt er wat van maar doordat de politieke wensen niet te rijmen zijn met de marktrealiteit krijg je dit korte termijn waan van de dag beleid dat enkel nog meer onzekerheid oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
Ik heb nog een vraag voor jullie. Stel er moet iets gebeuren in de woning qua onderhoud, nieuwe leiding trekken etc., en dit onderhoud voer je als verhuurder zelf uit. Hoe spreken jullie dit dan af/plannen jullie dit met de huurders? Op werkdagen zijn ze meestal zeer beperkt thuis en meestal heeft zaterdag mijn voorkeur voor dit soort klussen, maar wat als er iets moet gebeuren en je huurder is niet thuis, wat doe je dan? Een tijdstip afdwingen tussen 8 en 17 als het echt urgent wordt? Wachten met het trekken van een leiding van de cv naar de geiser totdat die is gedemonteerd en de noodzaak duidelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@winiustyco in goed overleg en anders, zie contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik begrijp dat het bestaat en dat je in bezwaar kunt gaan voor een te hoge huur. Echter, je bent toch zelf dat contract aangegaan? Als je de huur te hoog vind/vond moet je het contract gewoon niet tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wat is nu eigenlijk de laatste status met betrekking tot de nieuwe huurwet? Welke hordes moeten er (wanneer) nog genomen worden etc?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• s020506
ColeJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:33:
[...]

Ik begrijp dat het bestaat en dat je in bezwaar kunt gaan voor een te hoge huur. Echter, je bent toch zelf dat contract aangegaan? Als je de huur te hoog vind/vond moet je het contract gewoon niet tekenen.
Je hebt gelijk, maar in de huidige markt is het vaak niet mogelijk om iets anders te kiezen. Als de keuze is om op straat te komen staan of teveel betalen, dan heb je dus eigenlijk geen keus.

Je kan het ook omdraaien, als je het rendement van je verhuurobject te laag vindt, dan verkoop je het toch?

En over de wet betaalbare huur wordt deze maand gedebatteerd, staat in het artikel. En dan nog door beide kamers heen, volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door s020506 op 05-04-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
s020506 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:51:
[...]

En over de wet betaalbare huur wordt deze maand gedebatteerd, staat in het artikel. En dan nog door beide kamers heen, volgens mij.
Ah, dus de uitstel gaat gewoon weer uitgesteld worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:49:
Wat is nu eigenlijk de laatste status met betrekking tot de nieuwe huurwet? Welke hordes moeten er (wanneer) nog genomen worden etc?
https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A36496

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Je kan het ook omdraaien, als je het rendement van je verhuurobject te laag vindt, dan verkoop je het toch?
Dat doe ik ook zeker als de marktprijs/huur onder mijn rendementseis komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Juist.

Tip voor diegene die het nog niet wist: je kunt je abonneren op updates van wetsvoorstellen, door rechtsboven naast delen het logo'tje met de drie bogen aan te klikken en een e-mailadres op te geven.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
[...]
En zoals recentelijk bleek, is dat dus ook gaande (ondanks dat de Jonge een paar maanden geleden nog aangaf dat dit niet het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09

Thompson

Beeromaniac

ColeJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:54:
[...]

Dat doe ik ook zeker als de marktprijs/huur onder mijn rendementseis komt.
Gewoon nieuwsgierig, wat is jouw rendementseis en hoe heb je die vastgesteld?
Ik vind dat namelijk het lastigste in mijn nog steeds te maken keus tussen verkopen of verhuren; wat vind ik een acceptabel rendement bij verhuren.

Ik neig nu toch weer meer naar verkopen;
hypotheekvrij leven in nieuwe huis
een zak geld over om in een deposito te zetten; 0 risico en 3%+ rendement
25k om een mooie auto van te kopen :+

[ Voor 18% gewijzigd door Thompson op 05-04-2024 10:22 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Thompson schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:20:
[...]

Ik vind dat namelijk het lastigste in mijn nog steeds te maken keus tussen verkopen of verhuren; wat vind ik een acceptabel rendement bij verhuren.

Kom eens buurten bij Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 , gemiddeld 6-7% rendement zonder wat te doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09

Thompson

Beeromaniac

Erasmo schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:34:
[...]

Kom eens buurten bij Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 , gemiddeld 6-7% rendement zonder wat te doen.
Daar kom ik af en toe nog en ben dan inmiddels ook al ruim 4 jaar een portfolio aan het opbouwen die inmiddels al 2 jaar eerder stoppen met werken vertegenwoordigd :)
Gewoon gevalletje spreid je win/risico kansen.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Ik heb deze maand mijn woning ook weer verhuurd. Huurders zijn een jong stel dat terugkomt uit het buitenland. Zij blij, ik blij

Ik heb ze zelf de keuze gegeven of ze voor onbepaalde duur van min. 12 maanden of voor bepaalde duur van max. 24 maanden wilden huren. Ze hebben zelf voor een contract van 24 maanden gekozen, prima.

De woning is trouwens niet online gekomen maar vlotjes via via uit eigen netwerk verhuurd dus kan niet zeggen hoe de marktvraag momenteel is.

Woning is gelegen in G4, WOZ rond de €325k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedledeedle

Hierbij trouwens nog wat extra duiding:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Thompson schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:20:
[...]

Op dit moment haal ik met alleen de huuropbrensten een 5% rendement. Tel daar de waardestijging op van het OG en het is toch wel een mooi rendement. Ik ben er ook zeker tevreden mee.

De 7-8% van hierboven met betrekking tot indexfondsen ben ik het zeker mee eens. Daarom beleg ik naast OG ook flink in indexfondsen (Meesman). Echter, fiscaal heeft vastgoed nog steeds een (veel) gunstigere positie dan een aandelenportefeuille. Dit is met de nieuwe box 3 regels wel een stuk minder geworden maar het is nog steeds fiscaal voordeliger. Daarnaast is erven van OG heel veel voordeliger dan het erven van een zak geld of aandelen portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
rube schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:01:
[...]

En zoals recentelijk bleek, is dat dus ook gaande (ondanks dat de Jonge een paar maanden geleden nog aangaf dat dit niet het geval is).
Eigenlijk ook het bewijs dat niet elke verhuurder een huisjesmelker is. In plaats van de huurder uit te knijpen, wordt gekeken hoe er binnen de regels wel een behoorlijk rendement gehaald kan worden. En dus wordt de boel verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Erasmo schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:34:
[...]

Zelfs hoger vorig jaar (18%) Meesman .

Dit is natuurlijk geen garantie maar de huizen stijgen minder hard as we speak. Als je 4 a 5 ton er in knalt is dat een leuk bedrag, bedrag wat je wel meteen terug ziet overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:09:
[...]

Op dit moment haal ik met alleen de huuropbrensten een 5% rendement. Tel daar de waardestijging op van het OG en het is toch wel een mooi rendement. Ik ben er ook zeker tevreden mee.

De 7-8% van hierboven met betrekking tot indexfondsen ben ik het zeker mee eens. Daarom beleg ik naast OG ook flink in indexfondsen (Meesman). Echter, fiscaal heeft vastgoed nog steeds een (veel) gunstigere positie dan een aandelenportefeuille. Dit is met de nieuwe box 3 regels wel een stuk minder geworden maar het is nog steeds fiscaal voordeliger. Daarnaast is erven van OG heel veel voordeliger dan het erven van een zak geld of aandelen portefeuille.
Dan moet je dat slim aanpakken door een baby bv op te zetten en via de bv je vermogen te gaan beheren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
mannowlahn schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:30:
[...]

Dan moet je dat slim aanpakken door een baby bv op te zetten en via de bv je vermogen te gaan beheren :)
Dat soort dingen zijn leuk maar vaak alleen (financieel) interessant voor de "echte" vermogenden. Zulke constructies zijn ook niet gratis en het advies ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:09:
[...]

Waarom is OG fiscaal veel gunstiger? En hoezo is het voordeliger bij erven, omdat de woz (op dit moment) achterloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wolly schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:51:
[...]

Waarom is OG fiscaal veel gunstiger? En hoezo is het voordeliger bij erven, omdat de woz (op dit moment) achterloopt?
Vanwege de WOZ waarde inderdaad. De WOZ waarde is vaak ook lager dan de marktwaarde. Ja ik begrijp dat in verhuurde staat etc. allemaal meetelt... Echter, de verhuurde staat gaat er ook wel een keer van af. Ik verhuur aan expats welke ongeveer anderhalf jaar in de woning zitten. Ik weet dus dat het pand elke 2 jaar wel een keer verkocht kan worden tegen de volle mep. Echter, ik word belast op de WOZ waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:37:
[...]

Dat soort dingen zijn leuk maar vaak alleen (financieel) interessant voor de "echte" vermogenden. Zulke constructies zijn ook niet gratis en het advies ook niet.
Als ik straks tegen mijn pensioen aanloop zit er in mijn bv 1,8 tot 3,5 miljoen euro. En is niet zo dat ik nu tarieven van 150 ofzo heb. Dat soort constructies niet gratis zijn klopt. Maar dit soort advies koste je ook geen duizenden euro’s hoor en we praten hier over potentieel miljoen euro wat je niet naar de staat hoeft te brengen bij vroegtijdig overlijden. Los van uitgeven van hypotheek en andere zeer interessante constructies.

[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 05-04-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:03
Heeft iemand ervaring met Bufr.nl? Lijkt een concurrent van mogelijk.nl te zijn, met wat hogere rentes tot 7-8%.

https://bufr.nl/aanbod?ex...7.5%25&sort=interest-high

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Henkdezoveelste Ik ken het goed en heb er ervaring mee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Fundinglijnen hebben ze inmiddels behoorlijk, van particulieren, maar ook fondsen, etc. Marketing richt zich op de potentiële leningnemer. Je kunt stellen dat het een concurrent is van Mogelijk, maar bij Bufr richt men zich ook met name op (financiering van) het commercieel vastgoed en wat minder op residentieel vastgoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Dat hij deze twee de wereld in durft te gooien met zijn conclusie, het is toch om te janken

https://twitter.com/hugodejonge/status/1777581274812563949

Waarom zijn ze zo duur, omdat er geen aanbod is Hugo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
mannowlahn schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:29:
Dat hij deze twee de wereld in durft te gooien met zijn conclusie, het is toch om te janken

https://twitter.com/hugodejonge/status/1777581274812563949

Waarom zijn ze zo duur, omdat er geen aanbod is Hugo.
Hij heeft natuurlijk wel gewoon gelijk. De wet betaalbare huur gaat ervoor zorgen dat de huurprijzen omlaag gaan.

Hij laat voor het gemak wel weg dat het aantal huurwoningen gaat dalen, en dat de vrije sector prijzen omhoog gaan. En dat de leraar en politie agent straks nog steeds niet in het centrum van een grote stad kunnen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebombarie2k
  • Niet online
De huren van woningen in de vrije sector gaan ook de komende drie jaar maar beperkt omhoog. Dat heeft de Tweede Kamer dinsdag beslist. Daarmee komt er definitief een verlenging van de maatregel die in de loop van dit jaar zou aflopen.
Als de wet niet zou worden verlengd, bestond de vrees dat verhuurders hun huren juist ferm zouden opschroeven. De verlenging moet dat voorkomen.
Al enkele jaren zijn er beperkingen opgelegd aan verhuurders. Die regels schrijven voor dat huurverhogingen zijn gekoppeld aan de gemiddelde cao-loonstijging en aan de inflatie. De verhuurders moeten per jaar bekijken welke van die twee percentages de laagste is. Bij dat percentage mogen ze 1 procent optellen en dat is de maximale huurverhoging.
Demissionair woonminister Hugo de Jonge wilde dat de huren voortaan alleen waren gekoppeld aan de lonen en dus niet meer aan de inflatie. Maar een meerderheid van de Tweede Kamer wilde op initiatief van GL-PvdA juist vasthouden aan de bestaande regels.
Geen goed idee, zei De Jonge vorige week tijdens een debat. Volgens hem draaien inflatie en lonen om elkaar heen. Als verhuurders dan telkens de laagste van de twee moeten gebruiken, blijven de huren achter bij de ontwikkeling van lonen en inflatie. Hij vreest dat de situatie voor verhuurders daardoor onhoudbaar wordt.
https://www.nu.nl/economi...27-aan-banden-gelegd.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Wij krijgen waarschijnlijk een verhoging van 5,6 % (vrije sector) dus dat ligt in de lijn met wat hier staat.

Ik ga nog 1 keer verhuren, ditmaal aan een zeer goede bekende die recentelijk is gaan scheiden en over twee jaar in een nieuwbouw woning gaat. Ik hou de huur hetzelfde als wat ik al 3 jaar lang heb. Die indexatie laat ik even aan mij voorbij gaan. Als ik de markt bekijk dan zou ik zo 2 a 300 euro per maand meer kunnen krijgen maar dat vind ik schandalig. Dit betreft Amsterdam voor een 50m2 volledige gemeubillieerde appartement.

De komende twee jaar zal mijn rendement niet super hoog zijn, maar kan ik het nog even uitzingen om te zien of het kabinet echt gaat vasthouden aan de regels. De effecten zullen de komende twee jaar goed duidelijk worden en ik denk niet dat de grote steden daar op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:33
winiustyco schreef op donderdag 4 april 2024 @ 01:59:
Ik heb nog een vraag voor jullie. Stel er moet iets gebeuren in de woning qua onderhoud, nieuwe leiding trekken etc., en dit onderhoud voer je als verhuurder zelf uit. Hoe spreken jullie dit dan af/plannen jullie dit met de huurders? Op werkdagen zijn ze meestal zeer beperkt thuis en meestal heeft zaterdag mijn voorkeur voor dit soort klussen, maar wat als er iets moet gebeuren en je huurder is niet thuis, wat doe je dan? Een tijdstip afdwingen tussen 8 en 17 als het echt urgent wordt? Wachten met het trekken van een leiding van de cv naar de geiser totdat die is gedemonteerd en de noodzaak duidelijk is?
Als het erop aankomt ook uitleggen wat de consequentie is van uitstellen. Bv als de CV uitvalt in de winter, dat het dan een paar weken kan duren voor het weer gerepareerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
mannowlahn schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:02:
[...]
De komende twee jaar zal mijn rendement niet super hoog zijn, maar kan ik het nog even uitzingen om te zien of het kabinet echt gaat vasthouden aan de regels. De effecten zullen de komende twee jaar goed duidelijk worden en ik denk niet dat de grote steden daar op vooruit gaan.
Ik verhuur een soortgelijk object nabij Westerpark, soortgelijke omstandigheden ook. Ik vraag nu EUR 1500/maand. Als ik dit soort berichten zie heb ik het idee een enorme dief van m'n eigen portemonnee te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Thunder schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:31:
[...]

Ik verhuur een soortgelijk object nabij Westerpark, soortgelijke omstandigheden ook. Ik vraag nu EUR 1500/maand. Als ik dit soort berichten zie heb ik het idee een enorme dief van m'n eigen portemonnee te zijn.
Mijn huidige huurder die er dus uit moet (2 jaar) verteld nu al dat aanbod van 50m2 in bolo/westerpark nihil is en dat je sowieso met 15 a 20 man op een bezichtiging komt. Overbieden en bedragen van > 1800. 8)7

Maar reken voor de grap uit, wat kost jouw appartement nu aan hypotheek per maand als iemand het zou kopen. Wat zijn de inkomenseisen die de bank hanteert, wat hanteer jij? Je zal meteen zien dat een hele grote groep mensen zullen afvallen voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
mannowlahn schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:44:
[...]

Mijn huidige huurder die er dus uit moet (2 jaar) verteld nu al dat aanbod van 50m2 in bolo/westerpark nihil is en dat je sowieso met 15 a 20 man op een bezichtiging komt. Overbieden en bedragen van > 1800. 8)7

Maar reken voor de grap uit, wat kost jouw appartement nu aan hypotheek per maand als iemand het zou kopen. Wat zijn de inkomenseisen die de bank hanteert, wat hanteer jij? Je zal meteen zien dat een hele grote groep mensen zullen afvallen voor kopen.
Ja, 1800 is niet eens zo gek als je je bedenkt dat voor een appartement als dat (WOZ ~450-500k) je 2200-2500 bruto aan hypotheek kwijt bent, waar je ~100k/jaar voor moet verdienen. Dat is inderdaad niet mijn inkomenseis geweest ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Thunder schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:12:
[...]

Ja, 1800 is niet eens zo gek als je je bedenkt dat voor een appartement als dat (WOZ ~450-500k) je 2200-2500 bruto aan hypotheek kwijt bent, waar je ~100k/jaar voor moet verdienen. Dat is inderdaad niet mijn inkomenseis geweest ook.
Je moet nu ook wel flink gan verhogen, want je mag na 1 juli alleen maar permanente contracten geven, dus je moet ervoor zorgen dat jouw huur altijd minder voordelig is. Anders krijg je ze nooit weg.

Je huidige huurder zal nu ook niet zo snel weg gaan, tenzij er een gezin uitbreiding komt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
mannowlahn schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:28:
[...]

Je moet nu ook wel flink gan verhogen, want je mag na 1 juli alleen maar permanente contracten geven, dus je moet ervoor zorgen dat jouw huur altijd minder voordelig is. Anders krijg je ze nooit weg.

Je huidige huurder zal nu ook niet zo snel weg gaan, tenzij er een gezin uitbreiding komt oid.
Klopt, ik heb ook weer verhuurd voor €150 'meer' dan ik eerder voor ogen had. Dit omdat ik de kans klein acht dat ze met doorgaan met de Wet Betaalbare Huur effectief een volgende (grotere) woning kunnen vinden op middellange termijn en ze waarschijnlijk langer in mijn woning zullen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:51
Zijn er hier niet meer mensen met deze standaard tekst verwijzend naar artikel 16 of hebben zij allemaal in artikel 5.2 nog een standaard extra verhoging vermeld; zoniet kom je bij alleen onderstaande tekst nu rond 3,2% uit. (127,11 : 123,21 = 1,032 = 3,2%) https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83131NED

Toch beduidend minder dan de genoemde 5,5%

"op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI) reeks alle huishoudens (2015=100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gewijzigde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de kalendermaand die ligt zestien kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
mikedejong25 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:50:
[...]

Zijn er hier niet meer mensen met deze standaard tekst verwijzend naar artikel 16 of hebben zij allemaal in artikel 5.2 nog een standaard extra verhoging vermeld; zoniet kom je bij alleen onderstaande tekst nu rond 3,2% uit. (127,11 : 123,21 = 1,032 = 3,2%) https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83131NED

Toch beduidend minder dan de genoemde 5,5%

"op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI) reeks alle huishoudens (2015=100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gewijzigde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de kalendermaand die ligt zestien kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast.”
In Art 5.2 heb ik CPI + max 1% vermeld.
Dit houd ik aan, tenzij het wettelijk maximum lager ligt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
https://www.at5.nl/artike...erdam-eerstekwartaal-2024

Nog wat kwartaalcijfers
In Amsterdam werd voor een woning gemiddeld 4,9% boven de vraagprijs betaald.
Gemiddeld werd een woning in het afgelopen kwartaal binnen 28 dagen verkocht.
Het afgelopen kwartaal stond de helft van de woningen in Amsterdam te koop voor minder dan 707.000 euro, de andere helft voor meer dan dit bedrag (mediane vraagprijs). Dat is een stijging van 8,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
In alle stadsdelen is de mediane vraagprijs gestegen, behalve in Noord.
In Noord is het verschil tussen vraag- en verkoopprijs wel het grootst (7,9%) en in het centrum het kleinst (1,6%).
In Zuid worden de meeste woningen aangeboden (332) en in Zuidoost de minste (38)
De prijs die mensen per vierkante meter betalen is in Oost het meest gestegen ten opzichte van een jaar geleden (15,8%) en in Nieuw-West het minst (6,4%). Ook zijn er in Oost de meeste woningen verkocht boven de vraagprijs (84,6%).
De meest verkochte soort woningen zijn appartementen.

Maw de verkoop van oude huur appartementen doet vrij weinig op de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 11-04-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 00:33

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

mannowlahn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:27:
Hoe kom je tot die conclusie? En over welke markt heb je het? Want ik denk dat er redelijk grote, tot zeer grote invloed is op de huurmarkt. Afhankelijk in welk segment je kijkt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
rockhopper schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:53:
[...]

Hoe kom je tot die conclusie? En over welke markt heb je het? Want ik denk dat er redelijk grote, tot zeer grote invloed is op de huurmarkt. Afhankelijk in welk segment je kijkt.
De koopmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
mannowlahn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:27:
https://www.at5.nl/artike...erdam-eerstekwartaal-2024

Nog wat kwartaalcijfers
In Amsterdam werd voor een woning gemiddeld 4,9% boven de vraagprijs betaald.
Gemiddeld werd een woning in het afgelopen kwartaal binnen 28 dagen verkocht.
Het afgelopen kwartaal stond de helft van de woningen in Amsterdam te koop voor minder dan 707.000 euro, de andere helft voor meer dan dit bedrag (mediane vraagprijs). Dat is een stijging van 8,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
In alle stadsdelen is de mediane vraagprijs gestegen, behalve in Noord.
In Noord is het verschil tussen vraag- en verkoopprijs wel het grootst (7,9%) en in het centrum het kleinst (1,6%).
In Zuid worden de meeste woningen aangeboden (332) en in Zuidoost de minste (38)
De prijs die mensen per vierkante meter betalen is in Oost het meest gestegen ten opzichte van een jaar geleden (15,8%) en in Nieuw-West het minst (6,4%). Ook zijn er in Oost de meeste woningen verkocht boven de vraagprijs (84,6%).
De meest verkochte soort woningen zijn appartementen.

Andere conclusie: mensen willen heel graag in Amsterdam wonen. Het hoeft immers niet. Op redelijke reisafstanden van Amsterdam kan je al een stuk goedkoper wonen. Een collega van me woont in Abcoude in een ruime hoekwoning met redelijke tuin en die gaan voor 6 a 7 ton. En met de trein ben je zo in het centrum van Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:56
Het is een beetje regelen tegen de klippen van de stijging van asset waarde op voor de politiek. De gedroomde marktwerking heeft averechts uitgepakt voor een steeds groter wordend deel van de bevolking.

Laten we voorop stellen dat we sinds de jaren 90 huizenbezit hebben gepromoot. Het idee was dat we dan de kosten van de woningen en de winsten (met wat geluk) bij het individu konden parkeren.

Tegelijk is er de afschaffing geweest van de centrale bejaardenzorg in bejaardentehuizen enzovoorts. Dat moest thuis en geregeld worden door marktpartijen. Dat leek leuk uit te pakken, in de jaren 90 leende iedereen zich op basis van het eigen huis suf om te consumeren. Dat geintje kwam aardig terug in 2008.

Het idee was bezit naar het individu, alsmede het risico en het bouwen van nieuwe woningen naar de markt. Voorbijgaande aan het idee van betaalbaar wonen voor iedereen.

De geldpersen gingen vrolijk aan vanaf 2008. Iedere crisis is vervolgens opgelost door meer geld de markten op te sturen. Echter komt dat alleen terecht bij mensen die dat geld ook kunnen lenen. Dus alleen de hogere inkomens. En dat groepje wordt door de exponentiële versnelling van de waarde van bezittingen, vastgoed aandelen etc steeds kleiner.

De mensen zonder toegang tot deze pot met geld zijn afhankelijk van de sociale huurmarkt. De particuliere markt is er voor de mensen met toegang tot de pot met geld en de pechvogels die niet genoeg uit hun 9 tot 5 baantjes halen om bij de pot met geld te komen maar te veel verdienen voor sociale huur en spekken dus zo met hun grotere inkomen de bezittende klasse.

De oplossing ligt in pijn lijden voor de mensen met de bezittingen om mensen zonder bezittingen meer kansen te geven om uiteindelijk, als de maatschappelijke systemen, politiek en samenleving weer uitgaan van het beginsel van wonen. Het recht op betaalbaar en goed wonen voor iedereen.

Zo lang men de oplossingen blijft zoeken zonder de pijn te nemen, gaat er niets veranderen. Kunnen we commercieel bouwen wat we willen, uiteindelijk lopen de prijzen nog steeds te ver weg van de mensen die ze eigenlijk moeten kunnen betalen.

[ Voor 2% gewijzigd door CornermanNL op 11-04-2024 13:48 . Reden: niet af aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Frame164 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:30:
[...]

Andere conclusie: mensen willen heel graag in Amsterdam wonen. Het hoeft immers niet. Op redelijke reisafstanden van Amsterdam kan je al een stuk goedkoper wonen. Een collega van me woont in Abcoude in een ruime hoekwoning met redelijke tuin en die gaan voor 6 a 7 ton. En met de trein ben je zo in het centrum van Amsterdam.
Mensen die in amsterdam willen wonen geven niet zoveel om die tuin, die willen gewoon met de fiets er doorheen fietsen. Zelfs zaandam kan een barriere zijn ivm OV. Dat je buiten de stad ook woningen hebt weet iedereen, maar er is een reden waarom mensen in de stad willen wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
CornermanNL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:46:
Het is een beetje regelen tegen de klippen van de stijging van asset waarde op voor de politiek. De gedroomde marktwerking heeft averechts uitgepakt voor een steeds groter wordend deel van de bevolking.

Laten we voorop stellen dat we sinds de jaren 90 huizenbezit hebben gepromoot. Het idee was dat we dan de kosten van de woningen en de winsten (met wat geluk) bij het individu konden parkeren.

Tegelijk is er de afschaffing geweest van de centrale bejaardenzorg in bejaardentehuizen enzovoorts. Dat moest thuis en geregeld worden door marktpartijen. Dat leek leuk uit te pakken, in de jaren 90 leende iedereen zich op basis van het eigen huis suf om te consumeren. Dat geintje kwam aardig terug in 2008.

Het idee was bezit naar het individu, alsmede het risico en het bouwen van nieuwe woningen naar de markt. Voorbijgaande aan het idee van betaalbaar wonen voor iedereen.

De geldpersen gingen vrolijk aan vanaf 2008. Iedere crisis is vervolgens opgelost door meer geld de markten op te sturen. Echter komt dat alleen terecht bij mensen die dat geld ook kunnen lenen. Dus alleen de hogere inkomens. En dat groepje wordt door de exponentiële versnelling van de waarde van bezittingen, vastgoed aandelen etc steeds kleiner.

De mensen zonder toegang tot deze pot met geld zijn afhankelijk van de sociale huurmarkt. De particuliere markt is er voor de mensen met toegang tot de pot met geld en de pechvogels die niet genoeg uit hun 9 tot 5 baantjes halen om bij de pot met geld te komen maar te veel verdienen voor sociale huur en spekken dus zo met hun grotere inkomen de bezittende klasse.

De oplossing ligt in pijn lijden voor de mensen met de bezittingen om mensen zonder bezittingen meer kansen te geven om uiteindelijk, als de maatschappelijke systemen, politiek en samenleving weer uitgaan van het beginsel van wonen. Het recht op betaalbaar en goed wonen voor iedereen.

Zo lang men de oplossingen blijft zoeken zonder de pijn te nemen, gaat er niets veranderen. Kunnen we commercieel bouwen wat we willen, uiteindelijk lopen de prijzen nog steeds te ver weg van de mensen die ze eigenlijk moeten kunnen betalen.
Mooi verhaal, lekker kort. Maar de oplossing is gewoon meer bouwen. Dat heeft niks met mensen met bezittingen te maken, want dat is even tijdelijke verschuiving van probleem. Zolang je niet als de wieder weerga meer gaat bouwen dan dat er mensen bij komen, ga je gewoon enorme problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
mannowlahn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:17:
[...]

Mooi verhaal, lekker kort. Maar de oplossing is gewoon meer bouwen. Dat heeft niks met mensen met bezittingen te maken, want dat is even tijdelijke verschuiving van probleem. Zolang je niet als de wieder weerga meer gaat bouwen dan dat er mensen bij komen, ga je gewoon enorme problemen krijgen.
Nee we moeten meer sociaal bouwen, meer waar behoefte aan is en minder aan de markt overlaten. We missen heel veel in soort aanbod. Iets dat de markt niet gaat bouwen omdat er geen geld (genoeg) in zit. Dus terug naar echt bouwen door woningstichtingen en bouwen voor wonen. En de doelgroepen bedienen.

Het bezit en waarde intact houden heeft alles met de huidige problematiek te maken op allerlei gebied. Het bijgeprinte geld is niet gegaan naar het oplossen van problemen maar is in assets terecht gekomen. Dat doet verder niets voor de samenleving behalve dat het er leuk uitziet op papier. Voor de happy few.

De voorraad voor investeerders wordt ondertussen dankzij problemen buiten de huizenmarkt ook ral anders. Maar de afschrijvingen hebben we niet genomen. Dus dat komt er ook nog aan.

Vastgoed als investering is voor de kleine partij geen plek meer om je pensioen pot in te gaan stoppen. De grap is er wel af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-09 07:37
Zijn de sociale huurprijzen inmiddels ook gewoon niet te laag waardoor woningbouwverenigingen niet meer bij kunnen bouwen?

Met een minimumloon van +- 2300 euro per maand is 500 of 600 euro huur toch gewoon heel laag? Zeker als er nog huursubsidie van toepassing is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 17:15

Perkouw

Moderator General Chat
@CornermanNL Laat ik voor mezelf spreken, maar ik ben er niet tegen dat er 'pijn' gepakt moet worden. Of om in metaforen te spreken dat grotere schouders zwaardere lasten krijgen. En eerlijk gezegd denk ik dat dit voor het gros van de mensen hier wel geld of hen die zelfs in vastgoed zitten, maar dat is een aanname.

Het komt voor mij alleen steeds terug op de eenzijdigheid en kortzichtigheid waarmee men dit probleem lijkt te willen tackelen. Van verhuurders onredelijk zwaar belasten en regelgeving ten faveure van de huurder tot en met vaak focussen op n=1. Kijk hoe vaak Amsterdam wordt aangehaald, Nederland is groter dan alleen Amsterdam, Den Haag en Utrecht om maar wat te noemen. Ondertussen draaien we wel aan tig knoppen tegelijk van hogere overdrachtsbelasting, leegwaarde ratio, box3 aanpassingen en ga zo maar door.

En dan ga ik even voorbij aan zaken als de WOZ en de stijging hiervan met een OZB percentage dat steeds sijgt en dat je bovendien dus ook weer voor die verhoging van WOZ extra belast wordt in Box3 waar de belasting óók weer omhoog is gegaan.

Enfin. Persoonlijk, en dus mijn mening, voelt het bijzonder onrechtvaardig met waar we nu zitten en waar we heen lijken te gaan. En anderzijds alsof we niet bezig zijn met daadwerkelijk het probleem op te lossen. Meer bouwen, diversificatie in bouw (niet elk huis hoeft een oprit/tuin te hebben), balans te zoeken tussen huur/verhuur, particulier/zakelijk, sociaal/niet sociaal etc.

Prima dat er pijn geleden moet worden voor mensen mét bezittingen, maar dat moet niet onevenredig worden zoals dat nu is en verder doorgevoerd lijkt te worden. Pijn, moeten we dan overal pakken.

En dan, maar dat is niet voor dit topic, moeten we ook kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen en hoe we hier wel/niet op in willen spelen als maatschappij (niet iedereen wíl ook kopen om maar wat te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32
Perkouw schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:46:
@CornermanNL Laat ik voor mezelf spreken, maar ik ben er niet tegen dat er 'pijn' gepakt moet worden. Of om in metaforen te spreken dat grotere schouders zwaardere lasten krijgen. En eerlijk gezegd denk ik dat dit voor het gros van de mensen hier wel geld of hen die zelfs in vastgoed zitten, maar dat is een aanname.

Het komt voor mij alleen steeds terug op de eenzijdigheid en kortzichtigheid waarmee men dit probleem lijkt te willen tackelen. Van verhuurders onredelijk zwaar belasten en regelgeving ten faveure van de huurder tot en met vaak focussen op n=1. Kijk hoe vaak Amsterdam wordt aangehaald, Nederland is groter dan alleen Amsterdam, Den Haag en Utrecht om maar wat te noemen. Ondertussen draaien we wel aan tig knoppen tegelijk van hogere overdrachtsbelasting, leegwaarde ratio, box3 aanpassingen en ga zo maar door.

En dan ga ik even voorbij aan zaken als de WOZ en de stijging hiervan met een OZB percentage dat steeds sijgt en dat je bovendien dus ook weer voor die verhoging van WOZ extra belast wordt in Box3 waar de belasting óók weer omhoog is gegaan.

Enfin. Persoonlijk, en dus mijn mening, voelt het bijzonder onrechtvaardig met waar we nu zitten en waar we heen lijken te gaan. En anderzijds alsof we niet bezig zijn met daadwerkelijk het probleem op te lossen. Meer bouwen, diversificatie in bouw (niet elk huis hoeft een oprit/tuin te hebben), balans te zoeken tussen huur/verhuur, particulier/zakelijk, sociaal/niet sociaal etc.

Prima dat er pijn geleden moet worden voor mensen mét bezittingen, maar dat moet niet onevenredig worden zoals dat nu is en verder doorgevoerd lijkt te worden. Pijn, moeten we dan overal pakken.

En dan, maar dat is niet voor dit topic, moeten we ook kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen en hoe we hier wel/niet op in willen spelen als maatschappij (niet iedereen wíl ook kopen om maar wat te noemen).
Gewoon een grote 'shake out'. Mocht je geen financiering op een pand hebben, of nog maar een klein deel. Zou ik deze toch nog vasthouden. Er moet gewoon particulier gehuurd kunnen worden tegen vraag/aanbod prijs.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bimmert
Zal dan eens een tegengeluid geven.

***members only***
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Bimmert schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:04:

***members only***

***members only***
Soortgelijke verschrikkelijke situatie is hier ook bekend - er zijn talloze van deze situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
@Perkouw En dat is omdat we zijn begonnen met verschuiven risico naar het individu. De echt grote schouders willen het niet meer dragen. En daar bedoel ik de maatschappij als geheel mee. De individualisering is veel te ver doorgeslagen.

De Heinekens van deze wereld betalen ook hun bijdrage niet, waarom ik wel. Ik maak ook wel mijn eigen succes. Geheel voorbijgaand aan de vorm en grootte van bezit.

Het is geen vorm van als individu de pijn pakken, maar het als maatschappij willen. Dat betekend dat ook de niet verhurende huizenbezitter zijn papieren winst gaat inleveren. Is dat erg voor wat de functie van dat bezit is? Nee de functie van dat bezit is immers wonen. Het is pijnlijk dat verlies te moeten nemen maar de maandlasten gaan best nog wel betaald kunnen worden. Op de late instappers na misschien.

We bekijken de problemen veel te veel vanuit de waarderingen en bezit kant. Het individu moet niet teveel schade lijden, maar als maatschappij kunnen we dat gewoon. Het is een keuze.

Echter veel te lang doorgegaan met bijdrukken van geld. Dus als je zoals nu, na jaren sponsoring in box 3 (Ik zeg niet dat dat voor jou geldt overigens) van de monopoly spelers uit de Vinex is dat nu afgelopen. Is dat juist? Deels wel, deels niet.

Maar ook bij deze maatregelen, die niets gaan helpen gaan we uit van het verkeerde startpunt. We moeten als maatschappij huizen gaan bouwen. Die bestendig zijn voor de komende jaren en gericht op de diverse doelgroepen. De markt gaat dat niet doen.

Is er nog geld te verdienen in de markt? Meer dan zat, echter niet voor de kleinere vastgoed bezitter die het voornamelijk heeft gebouwd op goedkoop krediet en belastingvoordelen. Die worden nu geconfronteerd met een vervelende kant van hefboomwerking. En gaan wat verliezen moeten nemen.

Je kan namelijk als kleine speler niet de gaten langdurig opvullen in beleid, dat blijkt nu. In principe kan je daar als kleine vastgoedbelegger niet zoveel mee natuurlijk. Maar het ging goed zolang het goed ging. Dat was leuk. Nu niet meer.

Dat is gewoon omdat we als samenleving geen problemen oplossen maar via incentives een markt proberen te bewegen die altijd voor winstmaximalisatie gaat. Dan kan je onderweg weleens een situatie treffen die tijdelijk lijkt te doen wat het beleid beoogde, dus veel particuliere huur en risico van de rijksbalans naar de private balans gefinancierd door goedkoop geld, maar de lange termijn effecten zijn dan het tegenovergestelde.

Dat weer terugdraaien vereist een ander startpunt. En dat willen we niet, dus gaan er veel particuliere beleggers geconfronteerd worden met de nadelen van een maatschappelijk probleem proberen op te lossen voor een paar grijpstuivers. Want dat is wat men eigenlijk gedaan heeft met 3 panden in box 3. Dat leek leuk, maar op termijn niet houdbaar omdat het uitgangspunt verkeerd is.

Heb je echt massa dan is het wel te doen, maar zijn de parameters sowieso anders. Ik was al nooit een fan van vastgoed, en ik heb mij er zeker wel meerdere maken in verdiept maar het was pas lonend bij grotere portefeuilles. En die kan en kon ik niet betalen. Dan was die 5% ergens anders veel makkelijker te verdienen en bovendien veel flexibeler.

De tijd van vastgoed is veilig en mensen zullen altijd moeten wonen en dat kan altijd uit is al een tijdje voorbij. Gek genoeg (of eigenlijk niet) is dat erger geworden door het goedkope krediet.
De aankoopsommen zijn dusdanig dat je met 1000 euro aflossen geen deuk meer in een pakje boter slaat. Het moet dus veel langer goed gaan en het uitbouwen ging veel trager. De mensen die ik sprak zaten er al langer in en zijn de afgelopen 10 jaar alleen maar aan het verkopen geweest. Veelal aan de huurders met mooie afspraken.

@Bimmert Lastige situatie, ik zou verlies nemen, dit gaat niet meer goed komen. Dus verkopen die handel. Het wordt alleen nog maar erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:13

***members only***

***members only***
Kun je de huurder niet uitkopen, woning opknappen en de verkoop in schoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 17:15

Perkouw

Moderator General Chat
@Bimmert zou toch kijken voor wat betreft het uitkopen van je huurder. Woning even up-to-date brengen (of niet) en deze dan verkopen. Echt een andere optie zie ik ook niet voor je. . .zou me nogal met de rug tegen de muur voelen staan als ik eerlijk ben.

@CornermanNL Niet als aanval bedoelt. Lees veel in je post rondom grote voordelen voor de vastgoedinvesteerder de 'afgelopen periode' (lees voor het gemak 'vroeger'). Je klinkt zo een beetje zoals 'de maatschappij' nu steeds naar verhuurders lijkt te kijken. Maximale winsten, bergen goedkoop geld. Het komt nog net niet aanwaaien en met nul risico's etc. ;)

Ben echter wel benieuwd hoeveel van het particuliere vastgoed gefinancierd is en zo ja hoeveel dan met (als doel) een hefboom. Maar goed dat is meer oprechte interesse in de verdeling van vastgoed en ik kom helaas niet verder dan de Volkskrant met wat lijstjes en statistieken zoals de Top 10 grootste particuliere beleggers. Ben juist benieuwd naar die mensen met 2 á 3 woningen (exc. eigen woonverblijf) en hoe dat dan zit WOZ/Financiering/Locatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmert
vortexnl1982 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:32:
[...]

Kun je de huurder niet uitkopen, woning opknappen en de verkoop in schoppen?
Nee ik kan hem niet uit kopen. Hij lacht zich natuurlijk helemaal rot met zo'n groot huis voor nop. Bovendien kennen we allemaal de woningmarkt.
Daarmee zijn de andere opties ook uitgesloten. Moet zeggen dat het ook bijzonder lastig is om bijvoorbeeld een woning te verduurzamen als de huurder hiervoor geen gelegenheid wil bieden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:12

***members only***

***members only***
Je zou er je voordeel mee kunnen doen en de woning nu alvast schenken aan je beoogde erfgenamen, de schenkbelasting zal een stuk lager zijn in verhuurde staat, en uiteindelijk loopt het huurcontract wel ooit af door natuurlijke redenen :)

https://www.steensenpartn...f-erven-verhuurde-woning/

Of je moet het proberen te gooien op een dusdanige renovatie die niet kan zolang de huurder er woont. Tenzij het huis schots en scheef staat lijkt me dat niet heel kansrijk.

https://www.volkshuisvest...0de%20huurovereenkomst%3B

Ik zou toch eens met een advocaat spreken over wat realistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Bimmert schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:45:
[...]
Nee ik kan hem niet uit kopen.
Er is bijna altijd een prijs waartegen iemand bereid is om iets, in dit geval de huur opzeggen, te doen.
Het kan uiteindelijk best zijn dat zijn prijs voor jou te hoog is, maar misschien ook niet. En wellicht is er nog iets anders dan alleen geld wat voor de huurder belangrijk is (ergens anders gaan wonen, dichter bij (klein)kinderen, werk, een kleiner huis zonder tuin etc, nieuwe - comfortabeler). Misschien is de huurder dan best bereid om iets meer geld uit te geven voor een koopwoning, omdat het meer naar zijn zin is. en als hij dan een x-bedrag daarvoor meekrijgt, dan is hem dat het wellicht wel waard.
Overigens kun je natuurlijk ook afspreken in een overeenkomst dat de "uitkoopprijs" pas betaald zal worden aan de huurder bij daadwerkelijke verkoop en na overdracht. Dan hoef je dat niet vooruit te te betalen, mocht dat een probleem/niet wenselijk zijn.

En misschien is het inderdaad niet realistisch, ik ken tenslotte de situatie niet, maar "nee" accepteer ik zelf niet altijd zo direct als ik echt iets graag wil >:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Nee ik kan hem niet uit kopen. Hij lacht zich natuurlijk helemaal rot met zo'n groot huis voor nop. Bovendien kennen we allemaal de woningmarkt.
Daarmee zijn de andere opties ook uitgesloten. Moet zeggen dat het ook bijzonder lastig is om bijvoorbeeld een woning te verduurzamen als de huurder hiervoor geen gelegenheid wil bieden...
Uitkopen is bij de situatie die ik ken ook niet te doen. Er zijn al verschillende envelopjes aangeboden maar vergeet het maar. Hij woont voor 3 knikkers in hartje Amsterdam, die gaat nooit meer weg. Het enige dat ie daar doet is bij de coffeeshop op de hoek jointjes roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmert
Voor wat voor bedrag zou je zelf je woning verlaten?

Overbieden, verhuiskosten, overdrachtsbelasing, notaris, etc. en je bent snel een ton verder tegenwoordig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
Perkouw schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:45:
@Bimmert zou toch kijken voor wat betreft het uitkopen van je huurder. Woning even up-to-date brengen (of niet) en deze dan verkopen. Echt een andere optie zie ik ook niet voor je. . .zou me nogal met de rug tegen de muur voelen staan als ik eerlijk ben.

@CornermanNL Niet als aanval bedoelt. Lees veel in je post rondom grote voordelen voor de vastgoedinvesteerder de 'afgelopen periode' (lees voor het gemak 'vroeger'). Je klinkt zo een beetje zoals 'de maatschappij' nu steeds naar verhuurders lijkt te kijken. Maximale winsten, bergen goedkoop geld. Het komt nog net niet aanwaaien en met nul risico's etc. ;)

Ben echter wel benieuwd hoeveel van het particuliere vastgoed gefinancierd is en zo ja hoeveel dan met (als doel) een hefboom. Maar goed dat is meer oprechte interesse in de verdeling van vastgoed en ik kom helaas niet verder dan de Volkskrant met wat lijstjes en statistieken zoals de Top 10 grootste particuliere beleggers. Ben juist benieuwd naar die mensen met 2 á 3 woningen (exc. eigen woonverblijf) en hoe dat dan zit WOZ/Financiering/Locatie etc.
Ik lees het niet als aanval hoor, ik ben gewoon geïnteresseerd in markten en hoe mensen risico's afwegen.
Net zo min ik iets heb tegen mensen die een mooie kans hebben gezien de afgelopen decennia en dachten dat ga ik doen. Het is echter niet mogelijk geweest zonder de Box 3 constructie de enorme stijging in waarde van bezit (vastgoed, aandelen etc.) en de ruime aanwezigheid van goedkoop krediet.

De hefboom is vaak het eigen woonhuis geweest, niets mis met een kans zien, echter waren ze eigenlijk al te laat. De verhuurders hebben ook geen schuld in deze hele crisis op woongebied. En zijn gewoon voor eigen kansen gegaan. De risico's zijn er altijd geweest, maar die liggen op macro niveau. En het individu kan zich daar niet goed tegen wapenen. Echter komen die wel, uiteindelijk, bij ze terecht. Immers je speelt mee met de 'grote jongens'.

Traditioneel was de sociale verhuurmarkt vrij groot, de private bestond uit wat mensen die een deel van het huis verhuurden of uit rijke middenstanders, boeren en schippers met wat panden. Daar is langzaam verandering in gekomen met de liberalisering van de markten. Langzaam schoof het op, in eerste instantie was het nog een enkeling, zeker in de tijd van 5% en meer hypotheek rente en langzamer stijgende prijzen. Toen begon er een tekort te ontstaan aan mensen die hypotheken konden financieren.

De overwaarde van de eigen woning was een mooie kans om wat hypotheken te slijten, was het niet aan een nieuwe keuken, dan kon het wel met wat extra risico in een huurwoning. En als je dan even je schouders eronder zet, wat sneller aflost en een deel laat staan heb je zo nummer 2 erbij. Enzovoorts. Dat het in box 3 terecht kwam was helemaal mooi.

De risico's leken er ook niet te zijn, en de hypotheek verstrekkers konden mooi hun overtollige centen kwijt. Dat is verder versneld door de verruimingen na 2008. Alleen gebeurd er dan iets vervelends. Waar je voorheen rond de 2 ton zat per huis, ging dat naar 4. Dus je risico stapelt zich in absolute euro's op. Is het een liquide investering dan kan je er snel uit. Vastgoed is dat per definitie niet. Dus als er maatregelen worden genomen ten nadele dan kom je er niet zo snel, of tijdig genoeg uit. De maatregelen ten voordele gaan altijd wat harder. En zoals altijd als je te laat bent is het leuke deel al voorbij.

Dat is denk ik het risico wat men heeft onderschat, of gewoon niet gezien. De liberalisering van de woningmarkt en de uiteindelijke negatieve effecten van andere maatregelen zoals geld verruiming en de lage rente landen nu pas op de stoep van de particuliere beleggers.

Je ziet het ook in de discussies rondom de VRH, de kleine en zichtbare vermogens zijn de pineut. De echte grote vermogens blijven buiten schot.

Ik heb te doen met de mensen die vast komen te zitten met vastgoed waar geld bij moet, en dat worden er steeds meer. En dan komen we op de aloude discussie hoe zelfredzaam is het individu. Of is en blijft risico's inschatten gewoon een kwestie van geluk hebben en net op tijd genoeg zijn om de grote winst te pakken en weg te zijn.

Het was gewoon veel te eenvoudig om vastgoed baron te gaan spelen. De cursussen vlogen je om de oren. Het was manie gedrag. En ik was het ook echt wel van plan, en achteraf is het mooi wonen. Maar ik heb geluk gehad, echt puur geluk dat ik wat mensen sprak die er al heel lang mee bezig waren op het moment dat ik het wilde doen. Die waarschuwden mij al dat de aankoopsommen te hoog waren om het risico binnen behoorlijk tijd af te bouwen binnen de schaal die ik eigenlijk nodig had. Huurders zitten er voor de lange tijd en 1 misbaksel in je portefeuille en je hele rendement is om zeep.

Dus ik heb het niet gedaan, en heel eerlijk ik ben weleens jaloers geweest op de enorme versneller die het voor sommigen is geweest. En die er op tijd uit waren hebben het mooi voor elkaar. Er zijn er nu ook die echt klem zitten. Ik gun niemand die stress. Want ze probeerden het ook gewoon goed te doen voor de huurders en zichzelf. Maar het is geen spelletje, er zijn significatie risico's onderschat.

En de crisis die hieruit ontstaan is heeft weer tot rare maatregelen geleidt die er niets doen aan de problemen en nu de verhuurders raken, voornamelijk de kleine inflexibele. Maar zoals gezegd, veranderen we onze perceptie op wat een samenleving moet zijn niet, en blijven we vasthouden aan individueel 'succes' dan krijgen we steeds te maken met dit soort raar, op incentives gedreven beleid wat met het verkeerde uitgangspunt bedacht is. En zullen er mensen behoorlijk financiële schade gaan lijden.

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 11-04-2024 17:25 . Reden: spelfouten en verbeteringen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
CornermanNL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:46:
[...]

Ik lees het niet als aanval hoor, ik ben gewoon geïnteresseerd in markten en hoe mensen risico's afwegen.
Net zo min ik iets heb tegen mensen die een mooie kans hebben gezien de afgelopen decennia en dachten dat ga ik doen. Het is echter niet mogelijk geweest zonder de Box 3 constructie de enorme stijging in waarde van bezit (vastgoed, aandelen etc.) en de ruime aanwezigheid van goedkoop krediet.

De hefboom is vaak het eigen woonhuis geweest, niets mis met een kans zien, echter waren ze eigenlijk al te laat. De verhuurders hebben ook geen schuld in deze hele crisis op woongebied. En zijn gewoon voor eigen kansen gegaan. De risico's zijn er altijd geweest, maar die liggen op macro niveau. En het individu kan zich daar niet goed tegen wapenen. Echter komen die wel, uiteindelijk bij ze terecht. Immers je speelt mee met de 'grote jongens'.

Traditioneel was de sociale verhuurmarkt vrij groot, de private bestond uit wat mensen die een deel van het huis verhuurden of uit rijke middenstanders, boeren en schippers met wat panden. Daar is langzaam verandering in gekomen met de liberalisering van de markten. Langzaam schoof het op, in eerste instantie was het nog een enkeling, zeker in de tijd van 5% en meer hypotheek rente en langzamer stijgende prijzen. Toen begon er een tekort te ontstaan aan mensen die hypotheken konden financieren.

De overwaarde van de eigen woning was een mooie kans om wat hypotheken te slijten, was het niet aan een nieuwe keuken, dan kon het wel met wat extra risico in een huurwoning. En als je dan even je schouders eronder zet, wat sneller aflost en een deel laat staan heb je zo nummer 2 erbij. Enzovoorts. Dat het in box 3 terecht kwam was helemaal mooi.

De risico's leken er ook niet te zijn, en de hypotheek verstrekkers konden mooi hun overtollige centen kwijt. Dat is verder versneld door de verruimingen na 2008. Alleen gebeurd er dan iets vervelends. Waar je voorheen rond de 2 ton zat per huis, ging dat naar 4. Dus je risico stapelt zich op in absolute euro's. Is het een liquide investering dan kan je er snel uit. Vastgoed is dat per definitie niet. Dus als er maatregelen worden genomen ten nadele dan kom je er niet zo snel, of tijdig uit. De maatregelen ten voordele gaan altijd wat harder. En zoals altijd als je te laat bent is het leuke deel al voorbij.

Dat is denk ik het risico wat men heeft onderschat, of gewoon niet gezien. De liberalisering van de woningmarkt en de uiteindelijke negatieve effecten van andere maatregelen zoals geld verruiming en de lage rente landen nu pas op de stoep van de particuliere beleggers.

Je ziet het ook in de discussies rondom de VRH, de kleine en zichtbare vermogens zijn de pineut. De echte grote vermogens blijven buiten schot.

Ik heb te doen met de mensen die vast komen te zitten met vastgoed waar geld bij moet, en dat worden er steeds meer. En dan komen we op de aloude discussie hoe zelfredzaam is het individu. Of is en blijft risico;s inschatten gewoon een kwestie hebben van net op tijd genoeg zijn om de grote winst te pakken en op tijd weg te zijn.

Het was gewoon veel te eenvoudig om vastgoed baron te gaan spelen. De cursussen vlogen je om de oren. Het was manie gedrag. En ik was het ook echt wel van plan, en achteraf is het mooi wonen. Maar ik heb geluk gehad, echt puur geluk dat ik wat mensen sprak die er al heel lang mee bezig waren op het moment dat ik het wilde doen. Die waarschuwden mij al dat de aankoopsommen te hoog waren om het risico binnen behoorlijk tijd af te bouwen binnen de schaal die ik eigenlijk nodig had. Huurders zitten er voor de lange tijd en 1 misbaksel in je portefeuille en je hele rendement is om zeep.

Dus ik heb het niet gedaan, en heel eerlijk ik ben weleens jaloers geweest op de enorme versneller die het voor sommigen is geweest. En die er op tijd uit waren hebben het mooi voor elkaar. Er zijn er nu ook die echt klem zitten. Ik gun niemand die stress. Want ze probeerden het ook gewoon goed te doen voor de huurders en zichzelf. Maar het is geen spelletje, er zijn significatie risico's onderschat.

En de crisis die hieruit ontstaan is heeft weer tot rare maatregelen geleidt die er niets doen aan de problemen en nu de verhuurders raken, voornamelijk de kleine inflexibele. Maar zoals gezegd veranderen we onze perceptie op wat een samenleving moet zijn niet, en blijven we vasthouden aan individueel 'succes' dan krijgen we steeds te maken met dit soort raar, op incentives gedreven beleid wat met het verkeerde uitgangspunt bedacht is. En zullen er mensen behoorlijk financiele schade gaan lijden.
Heel goed verwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
[...]

Wel heel vervelend zoiets. En renoveren is inderdaad wel een moeilijk verhaal, lees dit maar eens:

https://www.at5.nl/artike...terdam-west-krijgt-gelijk

Leuk voor de huurders zoiets maar houdbaar is het niet. Ik vind dat een verhuurder een normaal rendement moet kunnen draaien. Als een verhuurder niet een realistisch rendement haalt is het klaar met de verhuurmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:06
vortexnl1982 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:23:
[...]

Wel heel vervelend zoiets. En renoveren is inderdaad wel een moeilijk verhaal, lees dit maar eens:

Leuk voor de huurders zoiets maar houdbaar is het niet. Ik vind dat een verhuurder een normaal rendement moet kunnen draaien. Als een verhuurder niet een realistisch rendement haalt is het klaar met de verhuurmarkt.
Waarom moet de verhuurder dat kunnen? Waarom is dat zijn recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Capstie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:26:
[...]

Hoe bedoel je? Wat moet de verhuurder kunnen? Een normaal (niet exorbitant) rendement draaien? Dat vind ik geen recht maar dat lijkt me wel goed voor een gezonde verhuurmarkt.

Daarnaast moet de overheid faciliteren dat er makkelijker, sneller en goedkoper gebouwd moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
vortexnl1982 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:23:
[...]

Dwangsom van max 150k. Als er echt nieuwbouw appartementen zouden komen met nieuwe huurprijzen… Straks tikt die belegger gewoon 150k af en dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:59
[...]

wat denk je dat er gebeurt als een verhuurder een negatief rendement heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

Er wordt geacht 6,04% rendement te maken en hem verplicht daarover belasting te betalen.
Dan is het ook zijn recht om normaal/realistisch rendement te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Wispe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:54:
[...]

Er wordt geacht 6,04% rendement te maken en hem verplicht daarover belasting te betalen.
Dan is het ook zijn recht om normaal/realistisch rendement te maken.
Ik neem aan dat de waardevermeerdering in dit rendement zit?

Rendement belasten.... Kan niet beter je vermogen belast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
s020506 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:24:
[...]

Ik neem aan dat de waardevermeerdering in dit rendement zit?

Rendement belasten.... Kan niet beter je vermogen belast worden?
Waardevermeerdering is 1) geen een gegeven, en 2) als daar sprake van is, ongerealiseerd resultaat.

Waarom moet je daarover belasting betalen én mag je dan, volgens de visie van @Capstie, geen rendement maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:27:
[...]

Waardevermeerdering is 1) geen een gegeven, en 2) als daar sprake van is, ongerealiseerd resultaat.

Waarom moet je daarover belasting betalen én mag je dan, volgens de visie van @Capstie, geen rendement maken?
Ik ben het met je eens maar aandelen zijn in de regel ook ongerealiseerde resultaten. Je krijgt ook geen 6% aan dividenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:41:
[...]

Ik ben het met je eens maar aandelen zijn in de regel ook ongerealiseerde resultaten. Je krijgt ook geen 6% aan dividenden.
Eens, maar het is eenvoudig om een aantal aandelen van de portefeuille te verkopen om de belasting te betalen.

Wat moet je doen bij een woning, een paar pannen van het dak halen en ze verkopen? De kozijnen op marktplaats?

Het stelsel (forfaitair rendement) is voor de eenvoud gecreëerd en op de lange termijn doet verhuurd vastgoed gemiddeld ook 6% rendement, alleen de liquiditeiten zijn een probleem.

Maar goed, ik ken ook mensen die geld uit hebben geleend voor 3%. Dat leek wel leuk, maar komt nu ook als een boemerang terug. En ook daar; niet zomaar opeisbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rendement op vastgoed kan voor veel grote partijen in sommige tijden prima een tijdje ietwat negatief uitpakken. Zie ook het parkeren van grote sommen geld in Nederlands vastgoed door grote hedgefondsen ten tijde van de negatieve rentes. Met alle gevolgen voor de bewoners van dien.

Veel particuliere beleggers zijn het pas gaan doen toen en de overwaarde op de eigen woning enorm was en de rente laag. Ze zijn in aankoopsom duur ingestapt. Trek je puur de kosten en opbrengsten van elkaar af dan lijkt het heel wat. Doe je je berekeningen echter goed en neem je zaken mee als meerjaren onderhoudsplanning, afschrijvingen, potjes voor noodgevallen en het rendement is de moeite niet meer.

Dan hou je amper de inflatie bij, je kan het natuurlijk op volume spelen en het als inkomensstroom gebruiken maar het rendement an sich wordt daar niet beter van. En dat gat tussen opbrengsten en kosten is nog wat verder onder druk gekomen door de nieuwe maatregelen en de opgelopen inflatie.

Net als met alle andere beleggings categorieën is rendement niet gegarandeerd of zeker, een bepaalde cash flow uit vastgoed is wel aardig te voorspellen. Maar rendement is weer heel wat anders.

Zit je er dus in voor de percentages dan kon het eigenlijk al niet heel goed uit de laatste pak hem beet 10 jaar. En dat begon al eerder. Cash flow zou je nog kunnen verantwoorden maar ook daar moet je dan op een gegeven moment echt wel uit je vastgoed positie.

Er is niet zoiets als risicoloos of gegarandeerd, en het is ook geen voorwaarde voor een goed functionerende woningmarkt. Of welke andere markt dan ook. Weet welk spel je speelt en wat de risico's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:03
Huizenprijzen stijgen sinds 1947 met zo'n 5% per jaar. Dat kan vast wel iets lager zijn de komende decennia, maar stellen dat een verdere stijging van de huizenprijzen geen zekerheid is dat is onzin. Op de lange termijn gaan de huizenprijzen gewoon verder omhoog, dit is onderdeel van je rendement.

Als je 2-4% direct netto rendement kunt maken uit de huurstroom en je telt daar de gemiddelde stijging van de huizenprijzen bij op, heb je een heel mooi rendement. Uiteraard kan de stijging lager uitpakken dan 5%, maar met de huidige inflatie en tekorten aan woningen kan het ook makkelijk hoger uitpakken.

https://www.academica.nl/...hting-en-historische-data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik weet dat je posts altijd een meer holistische benadering hebben. Persoonlijk vind ik dat fijn om te lezen. Maar soms worden er statements gemaakt, die ik gewoon niet kan volgen. Excuseer mij dat ik één kleine quote uit je post haal.
CornermanNL schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:22:
Zit je er dus in voor de percentages dan kon het eigenlijk al niet heel goed uit de laatste pak hem beet 10 jaar. En dat begon al eerder. Cash flow zou je nog kunnen verantwoorden maar ook daar moet je dan op een gegeven moment echt wel uit je vastgoed positie.
Als je het hebt over percentages hebt, dan neem ik zelf ook de waardestijging mee. De toekomst is lastig te voorspellen, maar de afgelopen tien jaar is dat toch een enorme drijvende kracht van het rendement geweest? Juist door QE, mogelijkheid op goedkope hefbomen, etc. Ik kan me niet voorstellen dat het (verhuurd) bezit van mensen niet in waarde is gestegen.

Met wat kleine hick-ups rond financiële crisissen en uitschieters de afgelopen jaren, doet vastgoed op heel lange termijn gemiddeld ook 5% per jaar. (Edit: dankjewel @Henkdezoveelste voor het ondersteunen van mijn niet-onderbouwd statement :+)

Cash flow is inderdaad wel een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 12-04-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
JanHenk schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:32:
Ik weet dat je posts altijd een meer holistische benadering hebben. Persoonlijk vind ik dat fijn om te lezen. Maar soms worden er statements gemaakt, die ik gewoon niet kan volgen. Excuseer mij dat ik één kleine quote uit je post haal.

[...]

Als je het hebt over percentages hebt, dan neem ik zelf ook de waardestijging mee. De toekomst is lastig te voorspellen, maar de afgelopen tien jaar is dat toch een enorme drijvende kracht van het rendement geweest? Juist door QE, mogelijkheid op goedkope hefbomen, etc. Ik kan me niet voorstellen dat het (verhuurd) bezit van mensen niet in waarde is gestegen.

Met wat kleine hick-ups rond financiële crisissen en uitschieters de afgelopen jaren, doet vastgoed op heel lange termijn gemiddeld ook 5% per jaar. (Edit: dankjewel @Henkdezoveelste voor het ondersteunen van mijn niet-onderbouwd statement :+)

Cash flow is inderdaad wel een ander verhaal.
Het punt met risico is en zeker met vastgoed, althans toen ik er over nadacht is de exit. Stel ik heb in percentages een winst van 30% dan kan ik dat niet snel of verkopen of op een andere manier dan stapelen verzilveren. In een meer liquide asset kan ik dat wel. Op aandelen kan ik opties schrijven of een deel snel verkopen.

In de tussentijd heb je met vastgoed een inkomstenstroom en rendement uit verhuur die te laag is, naar mijns inziens, om het risico van een rottige exit te dekken. En dan moet de rest allemaal goed gaan. Met rentes en dividend ben ik liquide ook ongeveer daar.

Huizen is gewoon een echt specialisme, en een voordeel in die markt krijgen is niet zo eenvoudig. Je moet er echt lol in hebben, leuk huizen opknappen en dan verhuren om je aankoop en investerings bedrag zo laag mogelijk te houden. Prijs is hierin ook wel belangrijk, je kan een mooie asset veel te duur kopen en er nooit wat aan verdienen. En bij vastgoed ligt dat zeker op de loer. Ik kon gewoon niet snel genoeg volume kweken en de rest van mijn kapitaal was en is veel te laag om het qua diversificatie te kunnen verantwoorden. Ik zou altijd overwogen in vastgoed zitten. Mij het niet waard.

Holistisch is het niet echt, alhoewel ik wel weet dat voor mij meditatie erg goed werkt. Ik kijk altijd naar risico. En risico over tijd. Dus wat op papier leuk is, is het vaak niet en andersom. Instap en uitstapmomenten zijn ook een ding. Je kan niet altijd snel genoeg uit een positie, erin kan heel snel en dan lijkt het altijd een goed idee ;)

Maar dat weet je pas na het uitstappen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CornermanNL op 12-04-2024 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Hier wel een interessant stuk over de te verwachten resultaten van de geplande wetgeving:

https://static1.squarespa...n+en+lagere+inkomens..pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Henkdezoveelste schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:30:
Huizenprijzen stijgen sinds 1947 met zo'n 5% per jaar. Dat kan vast wel iets lager zijn de komende decennia, maar stellen dat een verdere stijging van de huizenprijzen geen zekerheid is dat is onzin. Op de lange termijn gaan de huizenprijzen gewoon verder omhoog, dit is onderdeel van je rendement.

Als je 2-4% direct netto rendement kunt maken uit de huurstroom en je telt daar de gemiddelde stijging van de huizenprijzen bij op, heb je een heel mooi rendement. Uiteraard kan de stijging lager uitpakken dan 5%, maar met de huidige inflatie en tekorten aan woningen kan het ook makkelijk hoger uitpakken.

https://www.academica.nl/...hting-en-historische-data
In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Antarctica smelt en voor je het weet krijgen wij natte voetjes. Ga mij niet vertellen dat het vastgoed nog steeds in de waarde gaat stijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
CornermanNL schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:22:

Er is 1 ding waar ik spijt van heb - dat ik niet veel meer (gefinancierd) vastgoed heb gekocht de afgelopen 10 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Wispe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:27:
[...]

Als je aandelen hebt, hebt je 1) geen gegarandeerd rendement, en 2) tot je de aandelen verkoopt is het resultaat ook niet gerealiseerd.

Ik bedoelde dat in het fictieve rendement van de overheid volgens mij rekening wordt gehouden met de waardevermeerding van je vastgoed. En ik wil van het fictieve rendement af als belastingmaatregel. Iemand moet wel rendement kunnen halen, ik bedoel, wij zijn geen liefdadigheidsinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
s020506 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:16:
[...]

Als je aandelen hebt, hebt je 1) geen gegarandeerd rendement, en 2) tot je de aandelen verkoopt is het resultaat ook niet gerealiseerd.

Ik bedoelde dat in het fictieve rendement van de overheid volgens mij rekening wordt gehouden met de waardevermeerding van je vastgoed. En ik wil van het fictieve rendement af als belastingmaatregel. Iemand moet wel rendement kunnen halen, ik bedoel, wij zijn geen liefdadigheidsinstelling.
We praten hier over vastgoed, niet over aandelen.

Volgens @Capstie is het geen recht van verhuurders om rendement te halen. Mijn argument is dat het wel zo is want er wordt met een (fictief) rendementspercentage gerekend én je wordt verplicht daarover belasting te betalen.

Ik snap niet wat je nu probeert te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Tweedledeedle schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:50:
Hier wel een interessant stuk over de te verwachten resultaten van de geplande wetgeving:

https://static1.squarespa...n+en+lagere+inkomens..pdf
Er staat letterlijk dat het ministerie boter op het hoofd heeft. Aka Hugo de jonge. Maar tegen de tijd dat de stront de knikker raakt is die gast alweer lang verdwenen. Op naar zijn volgende baan waar hij alleen maar kwaad zal doen. Types als Hugo de jonge zijn enorm schadelijk voor onze samenleving. Opportunisme pur sang.
Pagina: 1 ... 45 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is WEL voor:
* Discussies over aankopen van vastgoed als investering
* Discussies over verhuur van vastgoed aan particulieren / zakelijk
* Discussies over maatschappelijke ontwikkelingen rondom vastgoed als investering (aankoop dan wel aankoop & verhuur).

Dit topic is NIET voor:
* Discussies over de ethiek van het verhuren.