Nee, door je eigen woning reserve (EWR) zal je hypotheek nooit in box 1 vallen, je krijgt dus nooit HRA.Thompson schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:34:
[...]
Aha, als ik het goed begrijp kan ik dus kiezen of die hypotheek woning B in box 1 valt; met HRA óf in box 3; zonder HRA maar met verrekenen van het vermogen in box3? Als dat het geval is; nooit geweten dat je die keus hebt.
Als ik dan kijk op www.berekenhet.nl lijkt het erop dat een hypotheek van 180k in mijn situatie zo'n 2600€ per jaar netto voordeel op en dat daalt elk jaar. Verrekenen met het vermogen in box 3 levert +/- 2% op dus 3600€ minder aan vermogensbelasting (ik zit sowieso boven de 57k met beleggingen).
Slechts wanneer je meer leent boven het al eerder genoten HRA heb je recht op nieuwe HRA.
Dus je verkoopprijs A is 290k, zonder hypotheek is je EWR 290k.
Of wel elke nieuwe woning die je koopt wordt van je verwacht dat je de EWR inzet ter financiering van de nieuwe woning en krijg je geen HRA over.
Koop je nu een nieuwe woning C voor 350k mag je die 60k lenen en mag je die 60k aftrekken van de inkomsten belasting in box 1.
Leen je voor C 90k mag je nog steeds 60k aftrekken in box 1, maar valt 30k in box 3 ondanks dat je maar 1 hypotheek hebt.
EWR is: Verkoopwaarde - Hypotheek schuld
Dus stel dat je op A nog 30k hypotheek had op moment van verkoop en je koopt C met 90K hypotheek mag je die dus wel helemaal aftrekken in BOX 1
Uitzondering voor zover ik die ken:
1) 3 jaar lang na verkoop A in een huurwoning of i.i.g. geen koopwoning, dit reset de EWR naar 0
2) Eventueel afgeloste hypotheek mag je binnen een jaar weer opnemen en de aftrek in box 1 behouden.