Ik heb een collega als ervaringsdeskundige dus daar de nodige informatie van icm informatie van een huisje welke we op het oog hadden. Maar deze haalt maar een netto rendement van 3,5%.GeFoX schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:36:
[...]
Vind het vreemd dat het niet ten koste gaat van je huuropbrengst. 52 weken verhuren levert namelijk meer op dan 48 weken. Als dit niet uitmaakt, krijg je mogelijk te weinig overgemaakt (meer profit voor het vakantiepark als je het door hen laat doen).
Als ik het zo lees, heb je nog geen (goed) plan. Waarschijnlijk kijk je enkel naar wat 'betaalbaar' is en gedeeltelijk een emotionele beslissing (gezien het eigen gebruik). Zou enkel met een vakantiewoning beginnen als je een waterdichte exitplan hebt.
Op basis van je 1/3 hypotheek maak je veel kosten voor een ontzettend laag bedrag.
Aankoopsom: 139K
Eigen geld (2/3): 92,65K
Hypotheek: 46,32K
Extra kosten:
Notaris: 0,6 K (hypotheekakte)
Hypotheekadsiseur: 2,5K
Taxatie: 0,5 K
Mogelijk vergeet ik nog wat, maar in totaal 3,6K aan kosten. Dit komt neer op 12,86% van het te financieren bedrag. Met 90K aan eigenmiddelen zijn er betere alternatieven.
Qua hypotheekkosten ben je niet zoveel kwijt omdat het om een tweede hypotheek / verhoging gaat. De kosten hiervan zijn iets onder de 1000.