Dit heb ik gisteren dus even gedaanPvS_68 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:36:
Ik zou er echt eens naar moeten luisteren. Als je achteruit rijdt hoor je het zelf in de auto ook heel erg slecht. Eigenlijk alleen met de ramen open. Datzelfde kan bij vooruit rijden spelen.Dan moet je dus zelf buiten de auto luisteren terwijl iemand anders ermee weg rijdt. Ik weet niet of ik dat over mijn hart verkrijg...
AVAS (of hoe heet dat 'geluidje') lijkt mij inderdaad niet aanwezig in de P2 .....
Als het achteruit wel werkt zit het er wel op zou je zeggen. Wellicht software issue dan.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Qua P8 natuurlijk niet veel wantJohnDoe77 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:13:
[...]
Leuk idee in Gent!
Is er inmiddels al wat leven op dat Volvo forum?
“Iedereen” zit hier......,en qua P2 vrijwel
helemaal niet. De andere modellen van Volvo (incl. XC40) zijn wel aardig actief.
Maar als we ons massaal zouden willen overboeken zitten we natuurlijk wel in het juiste ‘tehuis’ en nemen we de activiteit mee.....een voordeel is dat de informatie naar onderwerp (infotainment, navigatie, techniek, etc. ) gesplitst kan zijn en daarmee beter te doorzoeken isHet was maar een idee.....
[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 12-10-2020 12:09 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik zie op de site van Volvo Gent inderdaad dat alle bezoeken tot eind september 2020 niet zijn doorgegaan. Ik kan me voorstellen dat deze periode wordt / is verlengd, wellicht dat we in bv. februari kans maken. E.e.a. zal afhankelijk zijn van Covid-19. En voor die XC20 kunnen ze toch gewoon een gordijntje doen?GeForceFX_BE schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 00:42:
[...]
Fabrieksbezoekjes zullen er hier de komende maanden echt niet inzitten denk ik, niet alleen omwille van de covid19 regels maar ook omwille van een lopend project waar nog niets van getoond mag worden
XC40 EV Pro
[P2] Dat het openen en sluiten van de auto TIJDENS het laden het laadproces stopt is toch wel ferm ambetant zelle ! Gisteren voor de eerste keer een openbare laadpaal gebruikt en dat lukte via de smoov app.
Naast mij - aan de 2de paal - stond een splinternieuwe ID.3 ! Wist niet dat die al uitgeleverd werden
Wel vergeten fotootje te nemen dus je zal mij op mijn woord moeten geloven
Naast mij - aan de 2de paal - stond een splinternieuwe ID.3 ! Wist niet dat die al uitgeleverd werden
Wel vergeten fotootje te nemen dus je zal mij op mijn woord moeten geloven
GeForceFX_BE schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 00:42:
[...]
Fabrieksbezoekjes zullen er hier de komende maanden echt niet inzitten denk ik, niet alleen omwille van de covid19 regels maar ook omwille van een lopend project waar nog niets van getoond mag worden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
P2 bij de garage update:
Vrijdag was het onderdeel besteld (on-board charger). Moet vanuit Zweden komen. Zou vandaag of morgen aankomen en hopelijk morgen of overmorgen geïnstalleerd kunnen worden.
Vrijdag was het onderdeel besteld (on-board charger). Moet vanuit Zweden komen. Zou vandaag of morgen aankomen en hopelijk morgen of overmorgen geïnstalleerd kunnen worden.
Zometeen weer een trip met 190 km snelweg (+ 5 km 60 km weg) en vanavond weer terug. Ga proberen wat zuinig te rijden. Auto tot 100% opgeladen en preconditioning aan de laadpaal thuis. Rustig met de Pilot Assist aan op 100 km/u en op de heenweg de airco uit en op de terugweg de airo aan. Benieuwd waar ik op uit ga komen qua verbruik.
[ Voor 7% gewijzigd door _--[]--__ op 12-10-2020 11:18 ]
Wel vermoeiend die software. Recall update gehad, maar nu zie ik dat de laadsterkte van de auto maar maximaal tot 32A is in te stellen. Ik ben dus ineens 1 fase kwijt. Maximale laadsnelheid is nu ongeveer 34km/h i.p.v 53 km/h
Hebben hier meer last van of is dit toeval?
Is natuurlijk niet ze erg als bij de mensen die hem moesten afslepen, maar begint wel irritant te worden.
Is natuurlijk niet ze erg als bij de mensen die hem moesten afslepen, maar begint wel irritant te worden.
P2 Launch Edition Void 20”
Volgens mij was op 1 fase nooit meer dan 1x32A (7.6kW) mogelijk?Cello66 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:56:
Wel vermoeiend die software. Recall update gehad, maar nu zie ik dat de laadsterkte van de auto maar maximaal tot 32A is in te stellen. Ik ben dus ineens 1 fase kwijt. Maximale laadsnelheid is nu ongeveer 34km/h i.p.v 53 km/h
Alleen met 3x16A kan je op 11kW laden.
Kun je die link sturen? Kon ik niet vinden.....Hansieo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:19:
[...]
Volgens mij had ik ook zoiets bij Ali-b gezien...
Alles dat ik kon vinden was met magneetsticker...
Voor en na de update:😊
Pilot-assist rijdt nu beter in het midden👍🏼
Ik had geen last van de problemen, behalve het doorladen voorbij de ingestelde 80%.
Dat check ik komende dagen.
:strip_exif()/f/image/T8yB4f539o9O1uu4aZGvu7bt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had geen last van de problemen, behalve het doorladen voorbij de ingestelde 80%.
:strip_exif()/f/image/T8yB4f539o9O1uu4aZGvu7bt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/spLGsQutIkdiupPTk6sAgwXF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Philipvm op 12-10-2020 12:17 . Reden: anonimiseren ]
Die 32A max is prima voor 11Kw laden. 3x16A op een 3-fase aansluiting is namelijk niet 48A. Zie voor de juiste manier van berekenen https://nl.wikipedia.org/wiki/DriefasenspanningCello66 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:56:
Zoals @_--[]--__ al aangeeft, mag je niet zomaar dingen optellen._--[]--__ schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
Die 32A max is prima voor 11Kw laden. 3x16A op een 3-fase aansluiting is namelijk niet 48A. Zie voor de juiste manier van berekenen https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning
Je moet altijd de wortel van het aantal fase meenemen als je met fases gaat rekenen.
Voor 1 fase is wortel(1) ook gewoon 1:
- 1x 230V x 16A x sqrt(1) = 3.8kW
- 1x 230V x 32A x sqrt(1) = 7.6kW
- 3x 230V x 16A x sqrt(1) = 11kW
- 1x 400V x 16A x sqrt(3) = 11kW
- 1x 400V x 32A x sqrt(3) = 22kW
[ Voor 31% gewijzigd door JackBol op 12-10-2020 12:23 ]
Dat snap ik niet; 11kw bij 230 volt is toch 11000/240= 48A?_--[]--__ schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
Die 32A max is prima voor 11Kw laden. 3x16A op een 3-fase aansluiting is namelijk niet 48A. Zie voor de juiste manier van berekenen https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning
Bij 1 fase is dat inderdaad correct.Mga1600 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:17:
[...]
Dat snap ik niet; 11kw bij 230 volt is toch 11000/240= 48A?
Maar 1 fase 48A komt in de huiselijke situatie eigenlijk niet voor.
Daarnaast ondersteund de P2/P8 ook geen laden op 48A.
1x32A (7.6kW) of 3x16A (11kW) is de hoogste AC laadstand voor de P2/P8.
[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 12-10-2020 12:25 ]
Blijft tot nu toe goed zitten hoor 😊👍🏼PvS_68 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:07:
Ziet er netjes uit![]()
Blijft dat ook goed zitten (hobbels)? Want je klemt je telefoon zo op de rand vast als ik het goed zie, toch?
Maar het bericht luidde dat hij ineens een fase ‘kwijt’ was, dat suggereert toch dat hij een 3 fasen aansluiting heeft (had) en dat is toch een 11 kw aansluiting? Volgens de Polestar laad calculator zou je (aan het begin van de laadcyclus voor 53 km/H moeten kunnen laden en dat is kennelijk nu niet neet zo)JackBol schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:18:
[...]
Bij 1 fase is dat inderdaad correct.
Maar 1 fase 48A komt in de huiselijke situatie eigenlijk niet voor.
Daarnaast ondersteund de P2/P8 ook geen laden op 48A.
1x32A is de hoogste 1-fase laadstand.
Ik zoek niet naar mijn gelijk, maar ik snap het niet. 11 kw 3 fasen is toch echt 48A ofwel 3 x 16A dacht ik altijd ....
Die 2e afbeelding is de software-release waarop mijn auto op 30 sep is afgeleverd. Daarmee is i.i.g. het doorladen niet opgelost, want ik heb het al 2 keer gehad.Philipvm schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:08:
Voor en na de update:😊
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het issue wat ik heb: ik kon/ moest voorheen de laadsnelheid op 48 A instellen om op 11kW snelheid te kunnen laden. maar na de update kan ik het niet hoger instellen dan 32 A.
Dus voorheen Deed hij alleen 3x16A op stand 48. Als ik deze lager instelde ging mijn laadsnelheid ook omlaag. Tijdens het laden liet hij altijd zien16/48 A zien. Nu laat hij ook 16 A zien, maar komt niet verder dan 36km/h. Dat is 7,3 kW. Ik laad met 3 fase lader die op max 16 per fase staat. Ik ben dus in deze situatie gewoon 1 fase kwijt....
:strip_exif()/f/image/wCw8yGMg2HbMjZhhr2Fo2dVo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus voorheen Deed hij alleen 3x16A op stand 48. Als ik deze lager instelde ging mijn laadsnelheid ook omlaag. Tijdens het laden liet hij altijd zien16/48 A zien. Nu laat hij ook 16 A zien, maar komt niet verder dan 36km/h. Dat is 7,3 kW. Ik laad met 3 fase lader die op max 16 per fase staat. Ik ben dus in deze situatie gewoon 1 fase kwijt....
:strip_exif()/f/image/wCw8yGMg2HbMjZhhr2Fo2dVo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PBF27cWuKLWmQtU4JZeUBSJC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Cello66 op 12-10-2020 12:44 ]
Ja en Nee.Mga1600 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:31:
[...]
Maar het bericht luidde dat hij ineens een fase ‘kwijt’ was, dat suggereert toch dat hij een 3 fasen aansluiting heeft (had) en dat is toch een 11 kw aansluiting? Volgens de Polestar laad calculator zou je (aan het begin van de laadcyclus voor 53 km/H moeten kunnen laden en dat is kennelijk nu niet neet zo)
Ik zoek niet naar mijn gelijk, maar ik snap het niet. 11 kw 3 fasen is toch echt 48A ofwel 3 x 16A dacht ik altijd ....
3x230Vx16A (in dezelfde fase) is inderdaad 1 fase 230Vx48A. Maar 1 fase 230Vx48A is niet het zelfde als 3 fase 400Vx16A. In een 3 fase aansluiting staan de fases onder een hoek van 120 graden tov elkaar.
Beide is 11kW maar de manier waar op het geleverd wordt aan de wagen verschilt. De P2 kan niet omgaan met 230Vx48A (=11kW), maar wel met 400Vx16A (=11kW).
Overigens kan een P2 ook niet op 2-fase laden.
Raar. Ik heb niet zoveel verstand van dit soort berekeningen maar ik ervaar het volgende (met mijn software-release heb ik nooit hoger dan 16A in kunnen stellen), gemeten op de P1 poort van mijn slimme meter en 3 x 25A aansluiting:Cello66 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:37:
Het issue wat ik heb: ik kon/ moest voorheen de laadsnelheid op 48 A instellen om op 11kW snelheid te kunnen laden. maar na de update kan ik het niet hoger instellen dan 32 A.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
P2 op 6A instellen levert verbruik op van plmin 4 kW per uur
P2 op 16A instellen levert verbruik op van plmin 11 kW per uur (plmin 53km/h)
P2 op 32A instellen levert verbruik op van plmin 11 kW per uur (plmin 53km/h)
Daar had ik voor mezelf (zoals gezegd weinig kennis) de volgende logica achter gezocht:
6A * 230V * 3 fasen = 1.380 * 3 = 4kW per uur
16A * 230V * 3 fasen = 3.680 * 3 = 11kW per uur
Dit zie ik ook ong. op mijn P1 meter (los van overig verbruik in huis)
Ik snapte die hele 32A stand dus al niet, maar die zal dus voor 1-fase laden wel relevant zijn.
Die 36 km/h die jij ziet is afhankelijk van 2 variabelen: Laadvermogen en gemiddeld verbruik van de auto waarmee hij kWh's omrekent naar km/h's.
Zoals gezegd zou je op 16A 3 fasen gewoon 11kW moeten laden per uur. Het enige dat ik dan dan verzinnen dat je gemiddelde verbruik over de laatste km's extreem hoog (30kWh/100km) is geweest waardoor hij die 36km/h laat zien.
Zou dat kunnen verklaren wat je ziet?
Thuis laden we gewoon op 3x230. Krachtstroom zul je niet snel in een huis vinden.
Je kunt in de P2 niet zien met hoeveel fase je laad?
[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 12-10-2020 13:11 ]
Zeg jij daarmee dat mijn 3-fasen laadpaal dus van 16A op 3-fasen x 230V één 16A stroom op 400V maakt?JackBol schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:03:
[...]
Beide is 11kW maar de manier waar op het geleverd wordt aan de wagen verschilt. De P2 kan niet omgaan met 230Vx48A (=11kW), maar wel met 400Vx16A (=11kW).
In dimensies stopt de logica voor mij bij 3. In fasen is dat al bij 1

Een 3 fase laadpaal levert 3x 230Vx 16A = 11kW.PvS_68 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:20:
[...]
Zeg jij daarmee dat mijn 3-fasen laadpaal dus van 16A op 3-fasen x 230V één 16A stroom op 400V maakt?
In dimensies stopt de logica voor mij bij 3. In fasen is dat al bij 1
De reden dat 2x230V 'slechts' 400V is, is omdat de fases 1/3e ge-offset zijn.
Je telt dus nooit de pieken bij elkaar op.
/f/image/ggAkMSip4F7c44H8WmbDhLI0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door JackBol op 12-10-2020 13:26 ]
Dank voor al jullie reacties, maar het probleem blijkt een ander “probleem” te zijn.
Ik keek toevalligerwijs naar mijn laadpaalapp en die gaf wel 11 kW aan.
Nooit kunnen bevroeden dat de recall update feitelijk een range verlaging inhoudt.
Voor de zekerheid even de echte meter gecheckt die voor de 3fase automaat van de lader hang(dus alleen de laadpaal meet)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PfajVZrhg5Wc8p3BKgUs6Nd3.jpg?f=user_large)
Het blijkt dus dat de laatste update alle getallen met betrekking tot range naar beneden heeft bijgesteld!
Ik keek toevalligerwijs naar mijn laadpaalapp en die gaf wel 11 kW aan.
Nooit kunnen bevroeden dat de recall update feitelijk een range verlaging inhoudt.
Voor de zekerheid even de echte meter gecheckt die voor de 3fase automaat van de lader hang(dus alleen de laadpaal meet)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PfajVZrhg5Wc8p3BKgUs6Nd3.jpg?f=user_large)
Het blijkt dus dat de laatste update alle getallen met betrekking tot range naar beneden heeft bijgesteld!
Maar is dat niet omdat je gebruik over de laatste x aantal kilometers hoog is geweest?Het blijkt dus dat de laatste update alle getallen met betrekking tot range naar beneden heeft bijgesteld!
Ik zag laats ook gewoon 53km/h bij 3-fasen 16A laden en ik heb al de 'nieuwste' (hierboven genoemde) software waarin de limiet in de P2 op 32A staat m.b.t. laden.
Misschien wel, alleen bij mijn software versie (augustus) waren de getallen altijd gefixeerd. Kennelijk is dit nu gerelateerd aan werkelijk verbruik? Had ook al contact opgenomen met Polestar.PvS_68 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:36:
[...]
Maar is dat niet omdat je gebruik over de laatste x aantal kilometers hoog is geweest?
Ik zag laats ook gewoon 53km/h bij 3-fasen 16A laden en ik heb al de 'nieuwste' (hierboven genoemde) software waarin de limiet in de P2 op 32A staat m.b.t. laden.
Is toch niet zo moeilijk om een issuelog en changelog te delen met de gebruikers die daar interesse in hebben.
Zou heel veel nodeloos contact met Polestar schelen. Ik vind het echt niet erg dat de software buggy is en foutjes vertoont, zolang het maar niet echt onveilig wordt. Nu dat kennelijk wel het geval is, moet Polestar ineens met de billen bloot.
Snap ook niet waarom ze zo spastisch doen en niet gewoon laadsnelheid in kW vermelden. Zag dat de P8 zelfs niet eens de overgebleven range vermeldt totdat je bij de laatste x procent bent. Waarom zo moeilijk doen. De meeste begrijpen echt wel hoe het werkt met kWh capaciteit van een accu.
Krachtstroom is gewoon een (leken) benaming voor 230V over 3 fases (400V).Inspired schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:09:
Thuis laden we gewoon op 3x230. Krachtstroom zul je niet snel in een huis vinden.
Dat is toch alleen waar als je een apparaat op de fasen aansluit ipv de nul?JackBol schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:55:
[...]
Krachtstroom is gewoon een (leken) benaming voor 230V over 3 fases (400V).
Iemand van jullie trouwens al zijn winterwielen ontvangen ? Zou eind september plaatsvinden volgens mijn order. Maar heb ze nog niet en de status update op de website geeft een 404 error
Als je de last tussen de fases aansluit (driehoekschakeling) heet het wisselstroom (2 fases) of draaistroom (3 fases). Dit doe je als je de offset ten opzichte van de fase wilt benutten. En dat heeft vrijwel alleen zin om een rotatie te creëeren in een motor.Cello66 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:04:
[...]
Dat is toch alleen waar als je een apparaat op de fasen aansluit ipv de nul?
Voor opladen van autos, kookplaten etc. wordt een ster-schakeling gebruikt (alle 3 de fases naar de nul) waardoor je effectief 3x230Vx16A krijgt. Het voordeel is dat je minder draad (aantal en diameter) nodig hebt om dit vermogen over te brengen.
[ Voor 48% gewijzigd door JackBol op 12-10-2020 14:51 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/dTKk0cKfKZuVOH0Tg1rrBdsb.png?f=user_large)
Dat is ook de reden waarom een Mennekes Type 2 5-pins heeft (3P+N+PE).
- L1
- L2
- L3
- Gezamelijke N
- Aarde
Afhankelijk van de zwaarte van de kabel biedt de PP tot een bepaald niveau weerstand. Hierdoor kan de paal leren tot welk vermogen de kabel belast kan worden.
[ Voor 27% gewijzigd door JackBol op 12-10-2020 14:24 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fRRKhVneKPMJAwdI1SAUt6hD.jpg?f=user_large)
Misschien maakt dit het duidelijker. “Krachtstroom” is meestal 5-polig, zelfde polen als hierboven beschreven. Heeft normaal gesproken dus 3 fases. Iedere fase heeft een spanning van 220 of beter 230 volt, ten opzichte van de nul. Dat zijn de twee polen in je stopcontact.
Er is een spanningsverschil van max 400 volt tussen twee fases (bv. tussen L1 en L2)
Een reguliere krachtstroom aansluiting is 3x16A of (en vaker) 3x32A. Dat zijn de standaard waardes voor zekeringen, kabels e.d.
Thuis heb je waarschijnlijk 1 maal 45 amp of 3x25 aansluiting op het elektriciteitsnet. Dus je kunt je laadpaal dan 1x32A geven, of 3x16. 1x32x230= 7,3kW. Of 3x16x230=11 kW.
[ Voor 19% gewijzigd door RJV2 op 12-10-2020 14:45 ]
[P8]Cello66 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:46:
[...]
Misschien wel, alleen bij mijn software versie (augustus) waren de getallen altijd gefixeerd. Kennelijk is dit nu gerelateerd aan werkelijk verbruik? Had ook al contact opgenomen met Polestar.
Is toch niet zo moeilijk om een issuelog en changelog te delen met de gebruikers die daar interesse in hebben.
Zou heel veel nodeloos contact met Polestar schelen. Ik vind het echt niet erg dat de software buggy is en foutjes vertoont, zolang het maar niet echt onveilig wordt. Nu dat kennelijk wel het geval is, moet Polestar ineens met de billen bloot.
Snap ook niet waarom ze zo spastisch doen en niet gewoon laadsnelheid in kW vermelden. Zag dat de P8 zelfs niet eens de overgebleven range vermeldt totdat je bij de laatste x procent bent. Waarom zo moeilijk doen. De meeste begrijpen echt wel hoe het werkt met kWh capaciteit van een accu.
Klopt, bij de P8 wordt de resterende range in km's pas in het bestuurders display aangegeven bij een batterij lading van 25% of lager. Maar ik heb begrepen dat deze wel op ieder moment via "Hey Google" kan worden opgevraagd.
XC40 EV Pro
Dat noemen veel mensen krachtstroom ja. Terwijl ze thuis nergens 400V hebben. Maar goed. Gaat wat offtopic.JackBol schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:55:
[...]
Krachtstroom is gewoon een (leken) benaming voor 230V over 3 fases (400V).
Tuurlijk wel. Als je de last tussen twee fases aansluit, heb je een lijnspanning van 400V.Inspired schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:29:
[...]
Dat noemen veel mensen krachtstroom ja. Terwijl ze thuis nergens 400V hebben. Maar goed. Gaat wat offtopic.
Ja. Duh. Maar waar in een huis vind je dat dan?JackBol schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:41:
[...]
Tuurlijk wel. Als je de last tussen twee fases aansluit, heb je een lijnspanning van 400V.
Op elke krachtstroom aansluiting? Zelfs op een 2-fase perilex.Inspired schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:43:
[...]
Ja. Duh. Maar waar in een huis vind je dat dan?
Gewoon een kwestie van de draadjes anders aansluiten.
Tussen L1 en N staat 230V.
Tussen L2 en N staat 230V.
Tussen L1 en L2 staat 400V.
Let wel, alleen met een 3-fase aansluiting.
Niet met een kookgroep op 1 fase.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5d2Px9IrbRkV6zFrmS3UKZy9.jpg?f=user_large)
[ Voor 67% gewijzigd door JackBol op 12-10-2020 19:08 ]
Gisteren eens gereden met 2 pedealen (One pedal off). Dat is best weer even wennen moet ik zeggen. Ook heb ik het gevoel dat een EV veel minder snel vaart mindert omdat deze niet op de motor afremt. Het resultaat was dat ik meteen een noodstop moest maken om nog voor het stoplicht stil te staan. Zal ook wel te maken hebben dat ik nog even moet wennen dat 40km/u + 3 sec volgas al snel 100km/u is
Ik vraag me nog steeds af of one-pedal driving negatief is voor het verbruik op de autostrade: er zijn er die zeggen dit af te zetten (enkel op autostrade) zodat je meer een coasting effect hebt ....Aghanim schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:45:
Gisteren eens gereden met 2 pedealen (One pedal off). Dat is best weer even wennen moet ik zeggen. Ook heb ik het gevoel dat een EV veel minder snel vaart mindert omdat deze niet op de motor afremt. Het resultaat was dat ik meteen een noodstop moest maken om nog voor het stoplicht stil te staan. Zal ook wel te maken hebben dat ik nog even moet wennen dat 40km/u + 3 sec volgas al snel 100km/u is
Puur op basis van gevoel zou ik denken dat rustig uit laten rollen efficiënter is dan het 'harde afremmen' van de one pedal variant. Maar die zorgt volgens mij wel weer voor een regeneratie en dat doet uitrollen niet.S2000jan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:46:
[...]
Ik vraag me nog steeds af of one-pedal driving negatief is voor het verbruik op de autostrade: er zijn er die zeggen dit af te zetten (enkel op autostrade) zodat je meer een coasting effect hebt ....
Uitrollen en dan pas regenereren is het meest efficient, omdat de Polestar 2 tot 0.3G gebruik maakt van afremmen op de motor. Dus een scenario waarbij je een lange afrit hebt eerst uitrollen en dan op basis van regen tot stilstand komen. Dat is beter dan stroompedaal in houden en dan op laatste moment regenereren.S2000jan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:46:
[...]
Ik vraag me nog steeds af of one-pedal driving negatief is voor het verbruik op de autostrade: er zijn er die zeggen dit af te zetten (enkel op autostrade) zodat je meer een coasting effect hebt ....
Ik heb het nog niet ontdekt, maar zou graag in mijn display zien wanneer de fysieke schijven actief worden gebruikt als ik het rempedaal gebruik. Dan zou ik mogelijk ook eerder de regeneratiestand uitzetten en de efficiëntie zoveel mogelijk met het rempedaal regelen.
Ik snap wel dat regenereren beter is dan fysiek remmen, maar coasten is nog efficiënter dan regenereren.
Ik heb nl. het idee dat met regenereren aan je vooral op de snelweg te vaak in de regeneratie-mode schiet terwijl een coast ook al zou kunnen volstaan. Volgens mij is dat ook wat @S2000jan bedoeld met zijn vraag.
Ik snap wel dat regenereren beter is dan fysiek remmen, maar coasten is nog efficiënter dan regenereren.
Ik heb nl. het idee dat met regenereren aan je vooral op de snelweg te vaak in de regeneratie-mode schiet terwijl een coast ook al zou kunnen volstaan. Volgens mij is dat ook wat @S2000jan bedoeld met zijn vraag.
Autoblog: Dubbeltest: Polestar 2 vs Tesla Model 3
Nog niet gezien, maar ben benieuwd naar hun mening
Zou dat niet zijn omdat men net met die kW veel reclame maakt (DC laden aan 150kW!), en het dan niet zo opvalt dat je die waarden bijna nooit haalt?Cello66 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:46:
[...]
P2 thunder 20" non-PP
[P2] Mocht je net als ik een Performance Pack hebben en denken: "laat ik de instelbare Öhlins dempers eens op andere stand zetten om te kijken hoe dat rijdt" let dan even op!
Ik had bij de Volvo dealer gevraagd dit aan te passen toen ik er toch was vanwege de software-update ivm de terugroepactie. Helaas lukte de update niet omdat men geen verbinding kreeg met mijn auto, maar de dempers zijn toen netjes aangepast qua instelling. Vandaag mocht ik terug voor nieuwe poging voor de software-update en kreeg ik de vraag om mijn gegevens achter te laten ivm facturatie.
"Facturatie?!" dacht ik. Wat bleek: het instellen van de dempers kost 203 euro.
Toen ik de auto bestelde was het uberhaupt nog niet duidelijk dat afstellen handmatig gedaan moest worden, ik was er vanuit gegaan dat dit een setting in auto was. Pas met het persbericht in juni (https://www.polestar.com/...erformance-pack-in-detail) in mij dit duidelijk geworden. Prima, dacht ik toen nog, dan pas ik het handmatig aan, heeft ook wel zijn charme. En anders doet Polestar dat, zelfde persbericht:
De verrassing was dus groot vanmiddag toen ik hoorde dat je hier zelf voor mag betalen. Niemand (of enige andere vorm van communicatie) heeft dit vooraf verteld. Nu snap ik dat het de werkplaats tijd kost, maar het mag dan best wel eens duidelijk vermeld worden bij aanvinken van Performance Pack met "instelbare dempers" dat je dit niet zomaar zelf kan doen en bij de werkplaats hier XXX euro voor betaald.
Terwijl ik op de update van de software zat te wachten heb ik Polestar support gebeld met de vraag hoe het instellen van de dempers door een service punt in het werk gaat. Expliciet gevraagd naar kosten "Nee meneer, dat hoeft u niet zelf te betalen, de factuur daarvoor mag de Volvo dealer naar Polestar Automotive sturen".
Ondertussen had de Volvo dealer ook naar hun contact bij Polestar gebeld en die hadden weer gezegd dat het op kosten van de klant was. Wel 175 euro inmiddels, want dat kwam uit het Volvo systeem rollen voor de tijd die er nodig is voor elke demper aan te passen en blijkbaar wielkasten los te schroeven daarvoor.
Het wordt nu nog verder uitgezocht en ben benieuwd of ik nu uiteindelijk wel/niet de factuur ga krijgen. Als ik de factuur wel krijg is dat echt wel een domper op de dempers...
Ben benieuwd of anderen hier al mee te maken hebben gehad?
De software update is vandaag trouwens wel gelukt
Ik had bij de Volvo dealer gevraagd dit aan te passen toen ik er toch was vanwege de software-update ivm de terugroepactie. Helaas lukte de update niet omdat men geen verbinding kreeg met mijn auto, maar de dempers zijn toen netjes aangepast qua instelling. Vandaag mocht ik terug voor nieuwe poging voor de software-update en kreeg ik de vraag om mijn gegevens achter te laten ivm facturatie.
Toen ik de auto bestelde was het uberhaupt nog niet duidelijk dat afstellen handmatig gedaan moest worden, ik was er vanuit gegaan dat dit een setting in auto was. Pas met het persbericht in juni (https://www.polestar.com/...erformance-pack-in-detail) in mij dit duidelijk geworden. Prima, dacht ik toen nog, dan pas ik het handmatig aan, heeft ook wel zijn charme. En anders doet Polestar dat, zelfde persbericht:
Eind augustus de P2 ontvangen - helemaal happy ermee, dat terzijde - en gekeken in de manual hoe je de instellingen kan aanpassen: https://support.polestar....lling-demping-aanpassen*/De Polestar 2 met Performance Pack wordt geleverd met een vooraf ingestelde standaardsetting en eigenaren kunnen Polestar vragen om het systeem op basis van hun voorkeuren in te stellen.
Krik... oja, de P2 is zonder krik geleverd, ook deze optie vervalt helaas. Dus ik dacht, laat ik Polestar (Volvo dealer) vragen de instellingen aan te passen en dat konden ze uiteraard doen voor mij.Om bij de instelknoppen te komen, moet de auto met een krik omhoog worden gebracht (zie apart hoofdstuk).
De verrassing was dus groot vanmiddag toen ik hoorde dat je hier zelf voor mag betalen. Niemand (of enige andere vorm van communicatie) heeft dit vooraf verteld. Nu snap ik dat het de werkplaats tijd kost, maar het mag dan best wel eens duidelijk vermeld worden bij aanvinken van Performance Pack met "instelbare dempers" dat je dit niet zomaar zelf kan doen en bij de werkplaats hier XXX euro voor betaald.
Terwijl ik op de update van de software zat te wachten heb ik Polestar support gebeld met de vraag hoe het instellen van de dempers door een service punt in het werk gaat. Expliciet gevraagd naar kosten "Nee meneer, dat hoeft u niet zelf te betalen, de factuur daarvoor mag de Volvo dealer naar Polestar Automotive sturen".
Ondertussen had de Volvo dealer ook naar hun contact bij Polestar gebeld en die hadden weer gezegd dat het op kosten van de klant was. Wel 175 euro inmiddels, want dat kwam uit het Volvo systeem rollen voor de tijd die er nodig is voor elke demper aan te passen en blijkbaar wielkasten los te schroeven daarvoor.
Het wordt nu nog verder uitgezocht en ben benieuwd of ik nu uiteindelijk wel/niet de factuur ga krijgen. Als ik de factuur wel krijg is dat echt wel een domper op de dempers...
Dat zul je altijd zien: wordt net gebeld door de Volvo dealer: de factuur mag naar Polestar Automotive. Gelukkig, kan ik weer met veel plezier verder rijden in mij P2!
Het was de Volvo dealer alleen niet duidelijk of hier een uitzondering is gemaakt of dat dit standaard is. Tip is dus om het vooraf even goed te checken met je Volvo dealer & Polestar voordat je vraagt de instellingen van de dempers aan te passen.
Het was de Volvo dealer alleen niet duidelijk of hier een uitzondering is gemaakt of dat dit standaard is. Tip is dus om het vooraf even goed te checken met je Volvo dealer & Polestar voordat je vraagt de instellingen van de dempers aan te passen.
Dat kun je in je display zien rechts onder, remmen is eerst regenereren en als je flink afremt dan zie je de balk oranje worden. Dan rem je op de remmen... staat al eerder in dit topic beschreven (door mij).PvS_68 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:20:
Ik heb het nog niet ontdekt, maar zou graag in mijn display zien wanneer de fysieke schijven actief worden gebruikt als ik het rempedaal gebruik. Dan zou ik mogelijk ook eerder de regeneratiestand uitzetten en de efficiëntie zoveel mogelijk met het rempedaal regelen.
Thanks. Prima review. Alleen kunnen ze daar eens een andere presentator nemen?? Man man....zal wel aan mij liggen maar kan daar niet naar luisteren. Maar goed. Hij kon het moeilijk eruit krijgen maar de P2 was toch echt meer auto dan de M3fyr0 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:25:
Autoblog: Dubbeltest: Polestar 2 vs Tesla Model 3
Deze week komt autoweek met de grote test trouwens. Ben benieuwd.
@De fiscalist Dank je. Ik had al eens redelijk geremd, maar het toen niet gezien. Vandaar dat ik dacht dat het niet zichtbaar zou zijn. Ga er vanavond eens mee spelen.
Harder remmen idd... 0,3G is best veel
Ik heb sinds vanmiddag een kritische laadfout 12v accu melding...
Op zich vreemd omdat hij vorige week bij de dealer alle software updates gehad heeft...
Nu met Polestar Support aan de lijn. Moet er morgenochtend weer mee op pad...
Nou lief mens en vriendelijk maar wist echt bijzonder weinig van de Polestar.
Ook niet van bugfixes en software updates. Of er nou wel of niet een bugfix was die het 12v probleem oplost, en of mijn auto die nou wel of niet al had gehad.
Nou komt de wegenwacht (?) langs om te kijken of er een probleem met de 12v accu is.
Op zich vreemd omdat hij vorige week bij de dealer alle software updates gehad heeft...
Nu met Polestar Support aan de lijn. Moet er morgenochtend weer mee op pad...
Nou lief mens en vriendelijk maar wist echt bijzonder weinig van de Polestar.
Ook niet van bugfixes en software updates. Of er nou wel of niet een bugfix was die het 12v probleem oplost, en of mijn auto die nou wel of niet al had gehad.
Nou komt de wegenwacht (?) langs om te kijken of er een probleem met de 12v accu is.
[ Voor 41% gewijzigd door Quark2 op 12-10-2020 19:37 ]
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Wouter is juist de enige reden dat ik Autoblog nog volgRubu123 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:04:
[...]
Thanks. Prima review. Alleen kunnen ze daar eens een andere presentator nemen?? Man man....zal wel aan mij liggen maar kan daar niet naar luisteren. Maar goed. Hij kon het moeilijk eruit krijgen maar de P2 was toch echt meer auto dan de M3![]()
![]()
Deze week komt autoweek met de grote test trouwens. Ben benieuwd.
Maar vond het wel een fijne conclusie, maar niks nieuws
Zie ik vanochtend in onderstaande video op 10:26 ineens toch echt iets wat lijkt op een krik?-sander schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:59:
[P2]
Krik... oja, de P2 is zonder krik geleverd, ook deze optie vervalt helaas.
https://insideevs.com/rev...sla-model-3-owner-review/
:strip_exif()/f/image/IUWyDXgcs9lxWC415Jk9LZLM.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij krijgt men in de VS wel een krik en in Europa niet.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik wil sowieso wel in dollars afrekenen met ze.guido66 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:05:
Volgens mij krijgt men in de VS wel een krik en in Europa niet.

Kan ik bevestigen 😊De fiscalist schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:04:
[...]
Dat kun je in je display zien rechts onder, remmen is eerst regenereren en als je flink afremt dan zie je de balk oranje worden. Dan rem je op de remmen.
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Is bij mij in de verkooporder niet opgenomen. Gangbaar is volgens mij 70%, maar ik kan dit op de site ook niet teruglezen. Heb ook nog op de site van Polestar gekeken omdat ik hier gelijkloop verwacht, maar zie hier ook geen percentage. Nog wel de moeite hiernaar te informeren.Arie van Dijk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:31:
[p8]
Weet iemand wat er nu in het koopcontract staat betreft de garantie op de accu?
Op de site staat nu alleen 8 jaar of 160.000 km. Hoeveel % garanderen ze?
XC40 EV Pro
Zie hierboven, garantie batterijJackBol schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:29:
Nog wat XC40 Recharge P8 key facts
ProductieBatterij
- Start 20w37 (week van 7 September)
- Eerste auto’s in showroom: 20w41 (week van 5 Oktober)
- Gebouwd in Gent
One pedal drive
- 8 jaar of 160.000 km garantie
- lifecycle: na 10 jaar 80% van energie levering nog aanwezig (15 jaar naar 70%)
- Volvo garantie is gebaseerd op 78% na 8 jaar of 160.000km
- Wanneer buitentemperatuur lager is dan 5C wordt de batterij verwarmd
Laden:
- regeneratieve oplading max 250 Nm per wielas, drie standen
- High is default stand. Geen positie wisseling van de pedalen (alles mbv gaspedaal)
- Medium is een stand welke het meest lijkt op een normale verbrandingsmotor
- Off kent geen regeneratieve oplading, auto maakt gebruik rollende kinetische energie (snelweg)
Navigatie
- Gedurende het laden kan pre-conditioning van de cabine gewoon doorgaan (efficiënt en comfortabel)
- Auto herkent de intentie van de berijd(st)er en komt met voorstellen voor laad niveau’s
- Finding Charging App is standaard
entry en start
- Google Maps
- SIM kaart vanaf fabriek (betaald), maximale data offer standaard af fabriek
- Plannen van route met behulp van laadstations
- Zoek Charging met behulp van het central display en de VOC app
Heatpump
- De passieve sleutel of smartphone ontgrendeld en brengt de auto in gereedheid (approach the car, open door, sit in the driver seat, start, open door and exit car)
- Geen start knop, rempedaal en selecteer versnelling is voldoende
- Leverbaar als optie. Vangt warmte (energie) vanuit de buitenlucht, reserve warmte vanuit de elektrische motor en batterij waardoor minder energie nodig is om het interieur te verwarmen. Doordat minder energie nodig is wordt de range wat groter . Een additionele heater die de energie haalt vanuit de elektrische motor en/of batterij kost extra energie en dus range. Werkt optimaal in een omgeving tussen de 5C en 15C.
Ik heb het idee dat het BLIS systeem niet zo goed werkt als het donker is, auto’s in de dode hoek worden niet consistent gedetecteerd. Is iemand anders dat toevallig ook opgevallen, of is dat gewoon wat je mag verwachten van dat systeem wanneer er weinig licht is?
Pilot Assist had net ook moeite met wat donkere stukken snelweg (althans, ik ga er van uit dat het door het gebrek aan licht kwam), ik kreeg het niet geactiveerd.
4G verbinding werkt overigens nog steeds niet hier, wachten op support.
Pilot Assist had net ook moeite met wat donkere stukken snelweg (althans, ik ga er van uit dat het door het gebrek aan licht kwam), ik kreeg het niet geactiveerd.
Zou niet verwachten dat dat op basis van licht zou zijn, dat is het in mijn Renault ook niet. Dus nee, ik zou zeggen dat dat niet goed is als het in het donker minder goed werkt.ach-jee schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:36:
Ik heb het idee dat het BLIS systeem niet zo goed werkt als het donker is, auto’s in de dode hoek worden niet consistent gedetecteerd. Is iemand anders dat toevallig ook opgevallen, of is dat gewoon wat je mag verwachten van dat systeem wanneer er weinig licht is?
Waar die rekening uiteindelijk terecht komt; wat een slechte gimmick die dempers! Wie gaat er nu naar een garage rijden om de wielkasten los te laten draaien om dan vervolgens een demper te kunnen aanpassen. Om dan in de rit daarna tot de conclusie te komen dat de vorige stand beter was.-sander schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:59:
[P2] Mocht je net als ik een Performance Pack hebben en denken: "laat ik de instelbare Öhlins dempers eens op andere stand zetten om te kijken hoe dat rijdt" let dan even op!
[...]
Eind augustus de P2 ontvangen - helemaal happy ermee, dat terzijde - en gekeken in de manual hoe je de instellingen kan aanpassen: https://support.polestar....lling-demping-aanpassen*/
[...]
Krik... oja, de P2 is zonder krik geleverd, ook deze optie vervalt helaas. Dus ik dacht, laat ik Polestar (Volvo dealer) vragen de instellingen aan te passen en dat konden ze uiteraard doen voor mij.

In mijn XC90 werkte Pilot Assist dag en nacht, in fel zonlicht en in diepe duisternis en zelfs als de wegen drijfnat waren. Het systeem vereist witte strepen aan beide kanten van de rijbaan. Als de strepen te vaag zijn en de waarneming onbetrouwbaar wordt schakelt het systeem zichzelf uit (en meldt dat met een trilling in het stuur en het wegvallen van een groen symbool). Zo was dat met de XC90. Het nieuwe systeem zou nog veel beter moeten zijn, dus als het bij jou niet werkt is er kennelijk iets niet in orde.Fladder80 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:18:
[...]
Zou niet verwachten dat dat op basis van licht zou zijn, dat is het in mijn Renault ook niet. Dus nee, ik zou zeggen dat dat niet goed is als het in het donker minder goed werkt.
[Er waren overigens bij mijn auto wel een paar trajecten (altijd hetzelfde weggedeelte) waarvan ik dacht dat de strepen eigenlijk best prima waren maar waarover het systeem kennelijk anders dacht en niet inschakelde, maar veel vaker gebeurde het dat ik zeer onder de indruk was van het feit dat het systeem het eerder zag waar we heen moesten dan ik zelf.]
Ja 20" performance winterset vorige week ontvangen!JFDv schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:04:
Iemand van jullie trouwens al zijn winterwielen ontvangen ? Zou eind september plaatsvinden volgens mijn order. Maar heb ze nog niet en de status update op de website geeft een 404 error
.
[ Voor 99% gewijzigd door Conijntje op 23-10-2020 17:53 ]
Kun je uberhaupt wel 19" onder een PP schroeven ?GuiltyNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 00:24:
[...]
Ja 20" performance winterset vorige week ontvangen!
(aangezien die remklauw zo groot is)
Helemaal met je eens. Niet iedereen zal een oprit of een heerlijk verwarmde schuur hebben zoals hier, maar zelf doen is vele malen leuker. Afstellen, testen, bijstellen, testen en klaar!Conijntje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 03:36:
[...]
Idd wie rijdt er nou weer naar de garage, beetje Tweakers doet dat toch gewoon lekker zelf![]()
![]()
Ik verwacht iig niet dat dit telkens door Volvo gaat worden betaald. Gewoon lekker zelf een brug huren of met de krik aan de slag, kan niet moeilijk zijn. Je bent idd paar dagen bezig met wat settings uitzoeken maar als die eenmaal gevonden zijn verander je die maar weinig (ik deed het alleen als ik naar circuit ging).
| Losing my religion |
Kortom; dat doet niemand.Conijntje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 03:36:
[...]
Idd wie rijdt er nou weer naar de garage, beetje Tweakers doet dat toch gewoon lekker zelf![]()
![]()
Ik verwacht iig niet dat dit telkens door Volvo gaat worden betaald. Gewoon lekker zelf een brug huren of met de krik aan de slag, kan niet moeilijk zijn. Je bent idd paar dagen bezig met wat settings uitzoeken maar als die eenmaal gevonden zijn verander je die maar weinig (ik deed het alleen als ik naar circuit ging).
Ik denk dat dat niet past.RobboNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:04:
[...]
Kun je uberhaupt wel 19" onder een PP schroeven ?
(aangezien die remklauw zo groot is)
Als ik Ohlins had zou ik op zoek gaan naar een setje om de instelling ‘remote’ te kunnen doen. Dan hoef je maar een keer onder de auto te kruipen en kun je daarna zittend of staand uitvogelen wat het beste voor je is.
Zoiets als dit dus: https://www.sakebombgarag...-remote-damper-adjusters/
Zoiets als dit dus: https://www.sakebombgarag...-remote-damper-adjusters/
Een mooi samenvattend overzicht. En die basis van 78% waarop de garantie is gebaseerd valt me niet tegen.
XC40 EV Pro
Gisteravond even mee gespeeld en idd. Je moet best fors remmen om hem in het oranje te krijgen. Toch moet dat af en toe want ik zag al roestvorming op mijn schijven.De fiscalist schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:27:
Harder remmen idd... 0,3G is best veel
De komende tijd eens kijken wat ik prettiger vind. De 'coast' stand of standaard regeneratie. 2 Weken geleden had ik zeker coast prettiger gevonden. Nu ik 2 weekjes met regeneratie heb gereden merk ik toch wel dat dat erg prettig is.
Beetje jammer dat Polestar mij tot 3x toe heeft verzekerd dat de garantievoorwaarden van de P2 gelijk zouden zijn aan de P8.Petzun schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:45:
[...]
Een mooi samenvattend overzicht. En die basis van 78% waarop de garantie is gebaseerd valt me niet tegen.
Voor de efficiency maakt het volgens mij niets uit, de auto doet hetzelfde, enkel de wijze van bediening is anders.
Op dit punt zou je inderdaad gelijkloop mogen verwachten. Zelfde concern met exact dezelfde hardware en techniek. Zit de garantie van de P2 dan wel op 70% (gelijk aan de concurrentie)?Arie van Dijk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:10:
[...]
Beetje jammer dat Polestar mij tot 3x toe heeft verzekerd dat de garantievoorwaarden van de P2 gelijk zouden zijn aan de P8.
XC40 EV Pro
Verbruik op deze trip met een gemiddelde snelheid van 93 km/h was 19.8 Kwh. Op de terugweg met 10% over even gestopt bij een shell recharge. De laadsnelheid tussen de 10% en 30% kwam helaas niet boven de 102 Kw. Had toen toch al meer als een een uur gereden en de buitentemperatuur was 8 graden._--[]--__ schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:09:
Zometeen weer een trip met 190 km snelweg (+ 5 km 60 km weg) en vanavond weer terug. Ga proberen wat zuinig te rijden. Auto tot 100% opgeladen en preconditioning aan de laadpaal thuis. Rustig met de Pilot Assist aan op 100 km/u en op de heenweg de airco uit en op de terugweg de airo aan. Benieuwd waar ik op uit ga komen qua verbruik.
Prachtige verbruiksscore met nagenoeg alleen snelweg en met deze lagere temperatuur toch?_--[]--__ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:46:
[...]
Verbruik op deze trip met een gemiddelde snelheid van 93 km/h was 19.8 Kwh. Op de terugweg met 10% over even gestopt bij een shell recharge. De laadsnelheid tussen de 10% en 30% kwam helaas niet boven de 102 Kw. Had toen toch al meer als een een uur gereden en de buitentemperatuur was 8 graden.
XC40 EV Pro
Ik had gisteravond een trip van 110 km waarvan 90 km autosnelweg (105km/h) en rest 80km/h. Gemiddelde snelheid 100km/h en verbruik 19,9 kWh.
Ik zou volgens Google navigatie aankomen op 12% (rit ervoor 130km/h gereden over dezelfde afstand), maar kam uiteindelijk aan op 21%. Had ik wel 130 gereden, dan was ik (blijkt uit eerdere ritten op hetzelfde traject) idd op plmin 12% thuis gekomen. Door dus 100 te rijden i.p.v. 130 over een traject van plmin 90 km bespaar je ong. 7 kWh wat ongeveer 30 km is.
Grofweg kun je dus ook zeggen: Van 100 naar 130 km/h kost je 30% range. Een cijfer wat ik trouwens ook herken van benzine-auto's.
Ik zou volgens Google navigatie aankomen op 12% (rit ervoor 130km/h gereden over dezelfde afstand), maar kam uiteindelijk aan op 21%. Had ik wel 130 gereden, dan was ik (blijkt uit eerdere ritten op hetzelfde traject) idd op plmin 12% thuis gekomen. Door dus 100 te rijden i.p.v. 130 over een traject van plmin 90 km bespaar je ong. 7 kWh wat ongeveer 30 km is.
Grofweg kun je dus ook zeggen: Van 100 naar 130 km/h kost je 30% range. Een cijfer wat ik trouwens ook herken van benzine-auto's.
[ Voor 11% gewijzigd door PvS_68 op 13-10-2020 10:12 ]
was het ook droog ?PvS_68 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:10:
Ik had gisteravond een trip van 110 km waarvan 90 km autosnelweg (105km/h) en rest 80km/h. Gemiddelde snelheid 100km/h en verbruik 19,9 kWh.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
blijft leuk om te lezen onder welke omstandigheden welke bereik is gehaald.
Krijg soms best een beetje range anxiety terwijl ik mn auto nog niet eens heb
Zal allemaal wel meevallen. Enige keer dat ik km's nodig heb is het hopelijk 20+ graden in de zomer.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Toch is dit lijstje ook niet 100% betrouwbaar. Regeneratie heeft volgens de reviews maar 2 standen. Geen medium.
Dus de vraag is welke status dit heldere lijstje feitelijk heeft.
Belangrijke zaken als garantie op de batterij zou je toch liever bij de voorwaarden van de koopovereenkomst willen aantreffen.
Zit die er bij? Voor P2? Voor P8?
En nog weer een review van de P8. Best diepgaand en informatief. Incl. Vergelijking met Model Y en i-Pace:
https://www.carindigo.com/volvo/xc40-recharge-suv-2021
https://www.carindigo.com/volvo/xc40-recharge-suv-2021
In het algemeen geldt : Hoe minder details op een garantiebewijs hoe beter voor de consument! Voorwaarden zijn namelijk altijd beperkend. Een prijslijst waarin die garantieperiode staat is bij eventuele geschillen ook bewijslast.RJV2 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:09:
[...]
Toch is dit lijstje ook niet 100% betrouwbaar. Regeneratie heeft volgens de reviews maar 2 standen. Geen medium.
Belangrijke zaken als garantie op de batterij zou je toch liever bij de voorwaarden van de koopovereenkomst willen aantreffen.
Als daarin ergens 8 jaar staat prima, dan zal PS of V gedurende die tijd moeten bewijzen dat een eventueel probleem door de koper is veroorzaakt.
Als je nu naar een formulering gaat vragen krijg je vast en zeker dichtgetimmerde documenten met veel tegenvoorwaarden waar niemand op zit te wachten.
In het verkoopcontract staat inderdaad 70%.Petzun schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:38:
[...]
Zit de garantie van de P2 dan wel op 70% (gelijk aan de concurrentie)?
Voor mij wel van belang omdat ik voor mezelf op deze manier de extra investering van de accu financieel kan verantwoorden. Ik heb nu drie maanden reeds via alle beschikbare kanalen naar deze voorwaarden gevraagd die mijns inziens wettelijk op de site voor iedereen beschikbaar zouden moeten zijn. Tot op heden geen antwoord gehad. De e-mails negeert men gewoon.Mga1600 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:25:
[...]
Als je nu naar een formulering gaat vragen krijg je vast en zeker dichtgetimmerde documenten met veel tegenvoorwaarden waar niemand op zit te wachten.
Ik vind de volledige regeneratie makkelijk om mee te rijden, maar niet prettig. Dus ik ben al enige tijd terug naar 'Laag' en dat bevalt mij een stuk beter.
Nogmaals: alleen een termijn is de beste voorwaarde die een mens kan krijgen als garantie. Alles wat specifieker wordt is een beperking van je mogelijkheden.Arie van Dijk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:50:
[...]
In het verkoopcontract staat inderdaad 70%.
[...]
Voor mij wel van belang omdat ik voor mezelf op deze manier de extra investering van de accu financieel kan verantwoorden. Ik heb nu drie maanden reeds via alle beschikbare kanalen naar deze voorwaarden gevraagd die mijns inziens wettelijk op de site voor iedereen beschikbaar zouden moeten zijn. Tot op heden geen antwoord gehad. De e-mails negeert men gewoon.
Dit is een mening die ik van een contract-jurist kreeg.
Het lijstje zal inderdaad geen officiële status kennen.RJV2 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:09:
[...]
In de koopovereenkomst van de P8 wordt hierover niets genoemd. Ik begrijp bij de P2 wel (70%).
Bij levering zal waarschijnlijk een onderhouds-/garantieboekje worden meegeleverd waarin de garantievoorwaarden voor de P8 staan.
Ik vertrouw er wel op dat dit bij Volvo goede en redelijke voorwaarden zijn. Maar het batterij-pack is natuurlijk wel iets bijzonders. Gangbaar voor vergelijkbare EV's bij de concurrentie is de ondergrens van 70%.
Zou alleen maar mooi zijn als dit bij Volvo de genoemde 78% is, maar dit ligt nu nergens officieel vast.
Dit percentage van 78% wordt zo en hier en daar ook op internet genoemd. Bijvoorbeeld: https://www.automobile-pr...es/volvo-xc40-electrique/
Zou mooi zijn. Maar wordt het 70%, dan zullen we het ermee moeten doen.
XC40 EV Pro
Sterker nog, de NON-PP 20" past ook niet, want de PP velg is extra ver uitgedraaid om de remklauw te ontwijken.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Het punt is dat je met regen niet zo moet rijden zoals met een auto met verbrandingsmotor.GuiltyNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:06:
Ik vind de volledige regeneratie makkelijk om mee te rijden, maar niet prettig. Dus ik ben al enige tijd terug naar 'Laag' en dat bevalt mij een stuk beter.
Maw niet voet van het pedaal, maar het pedaal rustig op laten komen.
Het stond op de site van Volvo, het is er afgehaald.Petzun schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:37:
[...]
Zou alleen maar mooi zijn als dit bij Volvo de genoemde 78% is, maar dit ligt nu nergens officieel vast.
Dit percentage van 78% wordt zo en hier en daar ook op internet genoemd.
Ik heb er een screenshot van gemaakt - ik hoop het niet, maar misschien heeft iemand er later wat aan. Bij deze:
:strip_exif()/f/image/y4wXvtEqbekMOklQxrZUevnd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is ook mijn ervaring, verschil tussen 100 en 130km/u is ongeveer 30% minder range. Verbruik is op zich niet verkeerd. Waar ik me wel wat aan stoor is de beperkte laadsnelheid. Gisteren van 10 tot 40% geladen bij een 150kw snellader en daar toch ruim 19 minuten over gedaan. Gemiddelde snelheid was maar 82 kw. Als ik een keer van 10 tot 80% wil laden kan dat niet eens bij Shell recharge omdat je er maximaal 30 minuten mag ladenPvS_68 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:10:.....
Bedankt Arie! Mooi stukje info voor ons als toekomstige P8 bezitters.Arie van Dijk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Het stond op de site van Volvo, het is er afgehaald.
Ik heb er een screenshot van gemaakt - ik hoop het niet, maar misschien heeft iemand er later wat aan. Bij deze:![]()
[Afbeelding]
We gaan het zien wat er straks in de officiële stukken staat.
XC40 EV Pro
Dat snap ik en dat vind ik dus helemaal niet passen bij de performance optie. Dus na 800 kilometer uitgeschakeld en nooit meer teruggekeken.RobboNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Het punt is dat je met regen niet zo moet rijden zoals met een auto met verbrandingsmotor.
Maw niet voet van het pedaal, maar het pedaal rustig op laten komen.
Dit is een prima garantie zonder tegenvoorwaarden (behalve onderhoud volgens de normen). Deze formulering is gelijk aan die van de hybride accu’s.Petzun schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:22:
[...]
Bedankt Arie! Mooi stukje info voor ons als toekomstige P8 bezitters.
We gaan het zien wat er straks in de officiële stukken staat.
Met het navragen naar de precieze garantievoorwaarden schrikt er misschien iemand wakker en gaat tegenvoorwaarden zitten bedenken.
Hopelijk is dat niet de reden waarom deze tekst nu weggehaald is. Ik heb deze oorspronkelijke tekst (bedankt voor het delen!) gedeelte geprint en in mijn P8 gestopt. Hopelijk hoef ik ‘m er nooit meer uit te halen........
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.