jck82 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:43:
Ik reken zelf niet op een grotere range door software updates. Bij de Ipace hebben updates dit wel iets opgeleverd maar niet al te veel. Wat ik wel vermoed is dat de laadsnelheid van de P8/P2 wel verbeterd zou kunnen worden met OTA updates met de tijd. Als hij tot 150Kw kan snelladen (fabrieksopgaaf) en je in de praktijk ziet dat 120Kw de max is wat gehaald wordt (zie
review op YT vanaf 40:27) bij een snellader + de laadgrafieken bekijkt zitten er te duidelijke (lees: ingeprogrammeerde) stappen omlaag in. Uiteraard om de batterijen niet te heet te laten worden tijdens het laden. Gevoelsmatig staat dit nog wat behoudend ingesteld.. of ligt dit aan de snellader.. Ben wel benieuwd wat de andere tweakers hierover denken?
Misschien verwachtingsmanagement?
De I-Pace deed het helemaal niet slecht in de verbruikstest van Björn Nyland.
Onder de 80km/h efficiënter en zuiniger dan een Model X, daarboven kwam de X in het voordeel.
Daarnaast heb ik in het afgelopen jaar nog nooit 400km op een lading kunnen rijden met mijn LR Model 3, 348km bleek het hoogst haalbare ooit, voor mij.
Mensen bij Tesla zijn gewoon over-positief over hun auto. Als ik dit noem binnen het model 3 topic, zegt de helft: ach rijdt gewoon en laadt hem wanneer nodig en verder niet op letten.
Tja met zo’n instelling vind je niet gauw problemen.
Een beetje als Apple vroeger, bij veel Apple gebruikers kon je toen ook geen glazen breken. Alles was perfect, ieder nadeel lag of aan app ontwikkelaars, of aan de gebruiker, maar nooit aan Apple. Maar bij android en Windows Phone lag het opeens niet aan de app ontwikkelaars, maar allemaal aan het OS.
Meten met twee maten heet dat.
Nou, Tesla is het nieuwe Apple wat dat betreft.
Er is genoeg mis met mijn Model 3 en ik denk echt dat ik met een Polestar 2 méér kilometers met een lading zou kunnen rijden.
Het gaat in de praktijk niet alleen om verbruik, maar ook sluipverbruik, dan kan ik nog 190wh/km halen, maar als ik in een paar uur stil staan 5% soc verlies en dit na één dag de eindstand is:
:strip_exif()/f/image/635fZ4dOXZVkECJbQe5HWEtN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begon op 77% aan het begin van de dag, dus 22% verbruikt op 56km, maakt een 100% range van 254km.
En dan kan iedereen zeggen dat dit niet hoort, maar zo lang Tesla weigert te onderzoeken en alles normaal noemt. Is dit waar ik het mee moet doen.
Het gras is niet altijd groener bij de buren. De mensen die menen makkelijk 450-500km uit hun Tesla te persen moet je ook met een korrel zout nemen!