Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.347 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
WhySoSerious schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:00:
Pas op, impact hiervan is pas na 1000-en laadcycli te zien, maar het is er wel.
Begrijp ik het goed dat er pas na 1000 laadcycli dgradatie van de batterij optreedt? Dat geeft de grafiek van @Inspired ook aan zo lijkt het. Als na 1000x tot 100% laden de capaciteit met 10% is afgenomen vind ik het een non-issue eerlijk gezegd. Wel voor degene die na 4 jaar in mijn P2 gaat rijden natuurlijk.

Overigens geen enkele spijt van mijn keuze voor de P2, ook al lijkt dat soms misschien wel zo omdat ik vrij kritisch ben op krijgen wat je koopt/mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:31
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Op de heenrit vind ik dat nog te doen, maar na je vakantie wil je gewoon naar huis.
Gekste wat ik ook deed is op één dag van Barcelona naar Mechelen. 1450km, maar toen wel met 4 mogelijke chauffeurs.
Maar dat doe ik toch niet meer...
Nu reizen we met 2, en als er onderweg niks interessants is, dan is het wel eens vliegen en auto huren...

Naar Portugal, Zuiden van Spanje... ga ik echt niet met de auto doen. Maar Noorwegen wil ik wel eens met een electrische auto verkennen tot in het hoge noorden.
ik wil helemaal niet naar huis na mn vakantie :) ik doe er (ook door fysieke omstandigheden) een paar dagen over om thuis te komen.. doe ik al jaren. 2 weken italie en 3 dagen heen en 2 a 3 dagen naar huis. nog even proberen het gewone leven uit te stellen :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:08
Aghanim schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Begrijp ik het goed dat er pas na 1000 laadcycli dgradatie van de batterij optreedt? Dat geeft de grafiek van @Inspired ook aan zo lijkt het. Als na 1000x tot 100% laden de capaciteit met 10% is afgenomen vind ik het een non-issue eerlijk gezegd. Wel voor degene die na 4 jaar in mijn P2 gaat rijden natuurlijk.

Overigens geen enkele spijt van mijn keuze voor de P2, ook al lijkt dat soms misschien wel zo omdat ik vrij kritisch ben op krijgen wat je koopt/mag verwachten.
Wel eerder iets, al is het allemaal niet zo zwart/wit. Ik zit zelf na 1 jaar en 25k op zo'n 5%. In de tabel zie je vrij snel al wel wat degradatie optreden. Qua AC laden doe ik het netjes (80%) en 3 keer tot nu toe tot 100% en dan kort daarna weg. Maar degradie komt ook voort uit snelladen en het vragen van veel vermogen. Dus lange stukken op top speed vind de accu ook niet fijn. Al is dat bij de P2 minder een issue gezien de 180 max wellicht.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

Wel eerder iets, al is het allemaal niet zo zwart/wit. Ik zie zelf na 1 jaar en 25k op zo'n 5%. In de tabel zie je vrij snel al wel wat degradatie optreden. Qua AC laden doe ik het netjes (80%) en 3 keer tot nu toe tot 100% en dan kort daarna weg. Maar degradie komt ook voort uit snelladen en het vragen van veel vermogen. Dus lange stukken op top speed vind de accu ook niet fijn. Al is dat bij de P2 minder een issue gezien de 180 max wellicht.
Helder. Ik ga me er verder ook niet druk om maken, het is een gebruiksvoorwerp en die 400PK heb ik niet voor niks. Dan maar wat vaker laden op termijn en er zo goed mogelijk rekening mee houden. Je houdt het toch niet tegen. Voor vakanties voel ik met @Tommie12 mee, maar dan leen ik een auto van een collega die op diesel rijdt.

Waarom ik toch heel graag 400km op 1 lading kan/had kunnen rijden is omdat ik wel eens naar een klant op 170-200km afstand moet. Dat doe ik toch heel graag op 1 acculading om geen tijd te verliezen. Onderweg bijladen is geen probleem maar het is wel lekker als je binnen NL alles op 1 lading kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 13:20
[...]
Maar Noorwegen wil ik wel eens met een electrische auto verkennen tot in het hoge noorden.
Check dan vooral dit even:

YouTube: #65 Polestar 2 Polar Circle part 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Ja, die volg ik ook.
In het hoge noorden.... is 50kW zowat het enige wat je kan vinden. In elk geval, in Noorwegen is zowat elk tankstation uitgerust met een snelllader.
Nu ben ik niet van plan om in één ruk van Oslo naar de poolcirkel te rijden, dan wordt het meer een roadtrip van hotel naar bungalow of zo.
En ze schrikken daar niet zo van een electrische auto zoals in Frankrijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 16:03
JFDv schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:50:
[...]
Het hoesje pretendeert een kooi van Faraday te zijn (net als mijn blik) dat het signaal niet naar buiten laat. Maar dat werkt dus niet. Misschien door de frequentie waarop het geheel werkt ?
Er hoeft maar een spleet te zijn, en het werkt niet.
Net als bij een blik, dat heeft langs de rand een spleet doordat het deksel niet perfect sluit of zelfs gelakt is en dus helemaal niet geleidt.
Ook de scharnieren, die fungeren zelfs als antenne die de straling dus gewoon doorlaat.

Je zou koperfolie kunnen proberen, liefst minimaal 0,1 mm dik, dan heb je bij de gebruikte frequentie zo'n 120 dB verzwakking van het signaal.

Hopelijk komen ze nog met een betere sleutel die zichzelf uitschakelt na een tijdje.
Of je haalt de batterij er uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09 17:11
[...]

Gekste wat ik ook deed is op één dag van Barcelona naar Mechelen. 1450km, maar toen wel met 4 mogelijke chauffeurs.
Maar dat doe ik toch niet meer...
.
Gekste?? lol is níet gek.. en ík kan het weten want ik ben (was) gekker...

Braga > Gorinchem 1-dag (met toendertijd snelle Audi 200 quattro-Tubo 20V) ik denk dat het 1988 was.

Ik reed "snel" (150 of zo..en lange rechte lege weg..) Portugal richting Frankrijk door GAVE bergen :P ) en naderde een snelle Duitse Mercedes (geen probleem) tótdat ik deze rustig inhaalde.
Hij geeft flink gas en nam een voorsprong.
Heb ik geen probleem mee.
Kom ik vanuit een dal omhoog rijden, zie ik'm over de top voor mij, hij schrikt en je raad het al... GAS er op.. en neemt weer voorsprong.
2e keer weer... en ik dacht.. prima, ik ga mee, kijken of je inderdaad een hekel aan "kaaskoppen" hebt die je inhalen.

We gaan ver over de 200 en een stevige-berg op was voor de quattro geen-enkel-probleem, werd niet warm of -zeker niet- koud van., maar wél voor hem wél een probleem... en zakte dan flink terug, om óver het bergje als een dwaas naar beneden te vliegen/zweven... idio"""" maar ik vlieg niet mee en wacht gewoon weer op de volgende stijging ...

Dit hielden we lang vol tot hij ineens "naar de wc"??? moest... ahum... en er af ging...
en heb hem niet meer gezien, ook niet toen ik weer "gewoon" 150 ging rijden..

off topic? yes... fun?? denk van wel voor een aantal lezers. ?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• darwusch
Na alle emoties over het bereik, misschien is dit de oplossing?
Is alleen voor wie de trekhaak heeft gekozen.
https://nl.aliexpress.com/item/32832945260.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jck82
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 12:18
Ik reken zelf niet op een grotere range door software updates. Bij de Ipace hebben updates dit wel iets opgeleverd maar niet al te veel. Wat ik wel vermoed is dat de laadsnelheid van de P8/P2 wel verbeterd zou kunnen worden met OTA updates met de tijd. Als hij tot 150Kw kan snelladen (fabrieksopgaaf) en je in de praktijk ziet dat 120Kw de max is wat gehaald wordt (zie review op YT vanaf 40:27) bij een snellader + de laadgrafieken bekijkt zitten er te duidelijke (lees: ingeprogrammeerde) stappen omlaag in. Uiteraard om de batterijen niet te heet te laten worden tijdens het laden. Gevoelsmatig staat dit nog wat behoudend ingesteld.. of ligt dit aan de snellader.. Ben wel benieuwd wat de andere tweakers hierover denken?

P8 Glacier Silver | "19 | warmtepomp | Android 10 | Newmotion Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conijntje
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-07 08:27
.

[ Voor 99% gewijzigd door Conijntje op 23-10-2020 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:29
Conijntje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:48:
[...]
Fastned heeft vorige week een plaatje van P2 laadsessie gedeeld. Hierbij werd 150kW aangetikt en zakte dit in tot 100 kW bij 50%. Van de eigenaren op Tweakers heb ik dit niet bevestigd gekregen.
Ik heb nu 2 keer bij fastned geladen vanaf ongeveer 10% maar ben niet boven de 133 KW gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:12
darwusch schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:35:
Bedankt, link doorgestuurd naar de baas om te zien of ik e.e.a. kan declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hadden we deze hier al gehad?
https://www.topgear.com/car-reviews/volvo/xc40-p8-recharge
(ik niet eerder gezien in ieder geval)

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
darwusch schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:35:
300kW, daar kun je twee wagens tegelijkertijd mee opladen!
En die koelunit aan de voorkant kan je er ook wel afslopen als je het tempo er een beetje in houdt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
ach-jee schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Bedankt, link doorgestuurd naar de baas om te zien of ik e.e.a. kan declareren.
Plus de brandstofpas, dat ding zuipt 50l diesel / uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ze hebben ook een draagbare versie van 200kW!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_h_S0hS-byioDZKkLVtTtXd81I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DkGqN4M5nhV4vYXvJKzMlE4d.png?f=user_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ach-jee
Ik weet overigens niet hoe het bij de overige P2-rijders zit, maar ik ben ondanks de toename van bijna 300 PK vermogen alleen maar relaxter gaan rijden. Vooral op wegen met een max van 80 km/h en lager is het een heerlijke ervaring. Je hoort niks (behalve een w.m.b. prettig gezoem als je een beetje gas/stroom geeft), je voelt niks bewegen/trillen/schudden, er is geen geschakel, de cockpit is een prettige omgeving om in te zitten, je weet dat er onredelijk veel vermogen is als dat nodig is, ik vind het heerlijk ontspannen.

Mocht je dus ooit achter een door een Polestar veroorzaakt treintje op de weg zitten, bij voorbaat excuses.

[ Voor 9% gewijzigd door ach-jee op 07-10-2020 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _--[]--__
ach-jee schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:04:
Ik weet overigens niet hoe het bij de overige P2-rijders zit, maar ik ben ondanks de toename van bijna 300 PK vermogen alleen maar relxater gaan rijden. Vooral op wegen met een max van 80 km/h en lager is het een heerlijke ervaring. Je hoort niks (behalve een w.m.b. prettig gezoem als je een beetje gas/stroom geeft), je voelt niks bewegen/trillen/schudden, er is geen geschakel, de cockpit is een prettige omgeving om in te zitten, je weet dat er onredelijk veel vermogen is als dat nodig is, ik vind het heerlijk ontspannen.
Ik heb hetzelfde maar....
Vanuit stilstand gaat toch vaak de voet wel ff helemaal naar beneden (om die daarna gelijk weer van het pedaal af te halen omdat je al op 80 zit) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
_--[]--__ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:10:
[...]
Ik heb hetzelfde maar....
Vanuit stilstand gaat toch vaak de voet wel ff helemaal naar beneden (om die daarna gelijk weer van het pedaal af te halen omdat je al op 80 zit) O-)
Mijn ervaring is dat met dit weer de banden erg veel moeite hebben met het vermogen ;), ik ben benieuwd hoe lang ze mee zullen gaan met zoveel vermogen in zo'n zwaar bakbeest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
ach-jee schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:04:
Ik weet overigens niet hoe het bij de overige P2-rijders zit, maar ik ben ondanks de toename van bijna 300 PK vermogen alleen maar relaxter gaan rijden. Vooral op wegen met een max van 80 km/h en lager is het een heerlijke ervaring. Je hoort niks (behalve een w.m.b. prettig gezoem als je een beetje gas/stroom geeft), je voelt niks bewegen/trillen/schudden, er is geen geschakel, de cockpit is een prettige omgeving om in te zitten, je weet dat er onredelijk veel vermogen is als dat nodig is, ik vind het heerlijk ontspannen.

Mocht je dus ooit achter een door een Polestar veroorzaakt treintje op de weg zitten, bij voorbaat excuses.
Ik herken het. Mijn huidige wagen heeft 300pk, mijn vorige 130pk.
Met 130pk moet je stampen om mee te komen en op tijd gas geven om te anticiperen. Met 300pk heb je het onder de voet als je het nodig hebt, dus kan je veel relaxter rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JackBol schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Plus de brandstofpas, dat ding zuipt 50l diesel / uur.
Atlas Copco maakt die dingen ook. De zwaarste leveren gewoon 500kW electrisch, en daar zit gewoon een dikke vrachtwagenmotor in die ze desnoods uren kunnen laten draaien op vol vermogen.

50l diesel per uur.... het is meer man.

Ik heb ooit een VW Sharan gehad met 170pk. Vol gas ging die iets boven de 200km/h, en dan was het verbruik 20l/100km... Als je 200 rijdt is dat dus 40l/h voor 170 pk.
300kw zal een kleine 500pk zijn of ca 2.5 keer die 40l/h.

Gaat dus tijdens het laden ruim 100l/h aan diesel door, maar dan heb je ook 300kW.

En dat komt ook overeen met een thermisch rendement van ca 30%.
1l diesel bevat zo'n 10kWh aan warmte, en daar haal je 3kWh electriciteit uit.
100l/h is dan 300kW electrisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robklink
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-01-2024
volgens Electric car news is de EPA range van de P8 208 miles. zo'n 335 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 15:56
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Atlas Copco maakt die dingen ook. De zwaarste leveren gewoon 500kW electrisch, en daar zit gewoon een dikke vrachtwagenmotor in die ze desnoods uren kunnen laten draaien op vol vermogen.

Ik heb ooit een VW Sharan gehad met 170pk. Vol gas ging die iets boven de 200km/h, en dan was het verbruik 20l/100km... Als je 200 rijdt is dat dus 40l/h voor 170 pk.

Gaat dus tijdens het laden ruim 100l/h aan diesel door, maar dan heb je ook 300kW.

Ja, de rolweerstand van zo'n ding en de hoeveelheid tegenwind zal enorm zijn als hij ergens stilstaat :+

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrokwijt
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-02 17:02
[P2]

Nou.. Ik ben mijn auto helaas kwijt aan de garage.

Had een problemen met laden aan laadpalen. Hij start niet met laden en krijg een rood lampje. Laden aan een snellader werkt wel. Ze kunnen het probleem niet achterhalen en moeten het issue dus doorsturen naar Polestar. Probleem in battery management. Daarom ook geen indicatie wanneer ik 'm kan terugverwachten.

-O-

[ Voor 6% gewijzigd door Afrokwijt op 07-10-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:10
Erg positieve beoordeling .... !

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Laatst online: 07:16

Lancer

What the......

Ow, en ik vind de Sage Green steeds mooier nu ik hem onder verschillende omstandigheden op de foto heb gezien. Minder dan drie maanden nog voor aflevering....

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Lancer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:59:
Ow, en ik vind de Sage Green steeds mooier nu ik hem onder verschillende omstandigheden op de foto heb gezien. Minder dan drie maanden nog voor aflevering....
Ja, deze kleur vergt enige gewenning, maar ik vind ‘m ook steeds leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-09 09:38
Afrokwijt schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:33:
[P2]

Had een problemen met laden aan laadpalen. Hij start niet met laden en krijg een rood lampje. Laden aan een snellader werkt wel. Ze kunnen het probleem niet achterhalen en moeten het issue dus doorsturen naar Polestar. Probleem in battery management. Daarom ook geen indicatie wanneer ik 'm kan terugverwachten.

-O-
Ai. Dit lijkt ook een nieuw probleem?! En dus onbekend hoe lang je hem moet missen. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
Klote @Afrokwijt :(

Had op de avond voor mijn foutmelding ook 3 keer dat hij niet wilde laden, pas de 4e keer ging het goed.

Hopelijk iets dat ze snel kunnen verhelpen met een software update!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afrokwijt
PvS_68 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Ai. Dit lijkt ook een nieuw probleem?! En dus onbekend hoe lang je hem moet missen. :'(
Had er nog niet eerder van gehoord nee. Dat maakt het wel vervelender als ze ook echt op onderzoek moeten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

[P8] Dit is ook wel een goede review. Eerlijk oordeel over voor en nadelen. En je kunt het oordeel ook eenvoudig vergelijken met alternatieven.

https://www.parkers.co.uk/volvo/xc40-electric/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autowina
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-09 13:14
Afrokwijt schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:33:
[P2]

-O-
Is hier de terugroepactie niet voor: "De oorzaak van het probleem zit in de battery energy control module, meldt Polestar in een verklaring".

BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Je hebt gelijk. De spec sheet zei 209g/kW/h. Dus dat is 63kg voor 300kW.
Diesel heeft een dichtheid van 0,84 dus dat is zo’n 75 liter.

(Ik had origineel vermenigvuldigd met de dichtheid, waardoor ik rond de 50l / h op vol vermogen uit kwam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
robklink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:27:
volgens Electric car news is de EPA range van de P8 208 miles. zo'n 335 km
Daar doe ik het voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrokwijt
Autowina schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:50:
[...]

Is hier de terugroepactie niet voor: "De oorzaak van het probleem zit in de battery energy control module, meldt Polestar in een verklaring".
Ze hebben die recall update ook gelijk gedaan. Maar was geen oplossing voor dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrokwijt
Ik kreeg een Volvo V40 automaat mee, merkte dat ik one pedal drive al helemaal gewend was, dus ik bleef doorrollen bij een rotonde tot ik doorhad dat ik wel de rem moest intrappen om te stoppen voor die fietser. En toen ik stilstond ging ik van de rem af en begon ie weer te rollen.

Gelukkig heb ik mijn ‘oude’ auto ook nog hier staan.

Maar ik miste mn P2 direct bij het wegrijden al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrokwijt
BartWNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:17:
Klote @Afrokwijt :(

Had op de avond voor mijn foutmelding ook 3 keer dat hij niet wilde laden, pas de 4e keer ging het goed.

Hopelijk iets dat ze snel kunnen verhelpen met een software update!
Jouw auto heeft daarna toch een tijd bij de garage gestaan? Ik had exact hetzelfde.. En de keer daarna ging het naar de 3e keer goed, maar na 3 kWh kapte ie er alsnog mee. En de keren daarna lukte het al helemaal niet meer.

Snelladers deden het wel, direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wors
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09 18:44
Cello66 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Datum eerste toelating staat bij mij gelijk aan datum tenaamstelling en dat was de datum waarop ik de auto kreeg. Kenteken was al anderhalve week eerder bekend.
Thanks, ook weer opgelost.

Ben wel benieuwd of er meer mensen all season banden overwogen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Laatst online: 30-12-2024
Sten2017 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Het gaat er om als men 400 km zegt dat het dan ook +/- 400 km is en niet 300 km. Dat heet misleiding en van Volvo had ik eerlijk gezegd beter verwacht.
Is geen misleiding, ligt aan de manier waarop de WLTP test afgenomen wordt.nDe range die ze daar halen is ook de range die de auto daar gehaald heeft. Dat die test ver van de werkelijkheid ligt is een ander veeprhaal, maar het vermelden van de officieel gemeten WLTP range maakt het geen misleiding.

https://www.businessmobility.nl/duurzaamheid/wltp/

Mijn vorige BMW 330e gebruikt 1,5l per 100km volgens WLTP. Ik kreeg van mijn leasemaatschappij bloemen omdat ik er 1 op 25 mee wist te rijden.... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JohnDoe77 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

Mijn vorige BMW 330e gebruikt 1,5l per 100km volgens WLTP. Ik kreeg van mijn leasemaatschappij bloemen omdat ik er 1 op 25 mee wist te rijden.... |:(
Als je alleen ritjes van 30km maakt, en iedere keer inplugt, dan lukt die 1.5l ook wel.
Maar een paar langere ritten en ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Montalbano schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Is het niet zo dat dat hoesje de sleutel pas na x tijd zonder beweging uitschakelt?
Bij de P8 wel, nieuwe techniek. De P2 gebruikt de verouderde/minder veilige techniek, dat is hier juist het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
JohnDoe77 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Bij de P8 wel, nieuwe techniek. De P2 gebruikt de verouderde/minder veilige techniek, dat is hier juist het probleem.
Klopt, maar ik dacht begrepen te hebben dat dat aftermarket ding ook de batterij uitschakelde na x minuten inactiviteit. Maar wellicht heb ik het over iets anders als “hoesje”.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Montalbano schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Klopt, maar ik dacht begrepen te hebben dat dat aftermarket ding ook de batterij uitschakelde na x minuten inactiviteit. Maar wellicht heb ik het over iets anders als “hoesje”.
Volgens mij kost een goede fix rond de € 300 voor twee sleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conijntje
Zometeen als je de auto kan open maken met de telefoon dan boeit die hele sleutel toch niet meer? Misschien voor die ene keer dat je telefoon leeg is, al kan ik me de laatste keer niet meer heugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Conijntje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:44:
Zometeen als je de auto kan open maken met de telefoon dan boeit die hele sleutel toch niet meer? Misschien voor die ene keer dat je telefoon leeg is, al kan ik me de laatste keer niet meer heugen...
Daar heb je hetzelfde risico toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conijntje
Inspired schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Geen flauw idee B)

Dus telefoon in een loden hoesje? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2_Moon
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-06 19:58
[P2] Vandaag de laatste updates ontvangen bij de Volvo dealer. Prettige ervaring en auto weer volledig opgeladen en gewassen meegekregen. Heb gisteren het hoesje wat @Philipvm een paar pagina’s terug adviseerde binnen gekregen en werkt perfect. Sleutel in hoesje (achterste vak!) en auto gaat echt niet open. Tot phone-as-key er is een prima oplossing voor maar €15. En nee, absoluut geen spijt van mijn aankoop en gaat ook niet gebeuren (denk ik nu). 8)

P2 Moon 19”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Void
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 11:34
Inspired schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:51:
[...]
Dat vraag ik me nu dus ook af.. Wat is er anders aan die handshake waardoor hij niet "verlengd" kan worden door zo'n versterker..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
P2Void schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:47:
[...]

Dat vraag ik me nu dus ook af.. Wat is er anders aan die handshake waardoor hij niet "verlengd" kan worden door zo'n versterker..?
Als ik het goed heb gebruikt het NFC. Dat is alleen meetbaar van dichtbij (eerder centimeters dan meters).
Omdat een dief dus ook heel dichtbij jou moet zijn om signaal op te vangen, is het versterken zinloos, hij staat immers vlak naast je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beosoft
  • Laatst online: 27-10-2023
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:13:

De kleine auto wordt eigenlijk te weinig gebruikt om daarvoor de extra uitgave om electrisch te rijden te verantwoorden. Die mag echt niet meer dan 20k kosten, en daarmee heb je voorlopig niks electrisch. Voor die auto vind ik 200km al een goede range.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA4Zw1iXU7_i-0Wi9MeHrywMOHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B9cBxMifNRuizQrnLQvIzIX3.jpg?f=user_large

https://www.dacia.nl/modellen/spring-concept.html

De kans is erg groot dat ik deze als stadsauto ga kopen zodra hij verkrijgbaar is. En de prijs zal ruim onder de €20.000 uit komen

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
jck82 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:43:
Ik reken zelf niet op een grotere range door software updates. Bij de Ipace hebben updates dit wel iets opgeleverd maar niet al te veel. Wat ik wel vermoed is dat de laadsnelheid van de P8/P2 wel verbeterd zou kunnen worden met OTA updates met de tijd. Als hij tot 150Kw kan snelladen (fabrieksopgaaf) en je in de praktijk ziet dat 120Kw de max is wat gehaald wordt (zie review op YT vanaf 40:27) bij een snellader + de laadgrafieken bekijkt zitten er te duidelijke (lees: ingeprogrammeerde) stappen omlaag in. Uiteraard om de batterijen niet te heet te laten worden tijdens het laden. Gevoelsmatig staat dit nog wat behoudend ingesteld.. of ligt dit aan de snellader.. Ben wel benieuwd wat de andere tweakers hierover denken?
Misschien verwachtingsmanagement?
De I-Pace deed het helemaal niet slecht in de verbruikstest van Björn Nyland.

Onder de 80km/h efficiënter en zuiniger dan een Model X, daarboven kwam de X in het voordeel.

Daarnaast heb ik in het afgelopen jaar nog nooit 400km op een lading kunnen rijden met mijn LR Model 3, 348km bleek het hoogst haalbare ooit, voor mij.

Mensen bij Tesla zijn gewoon over-positief over hun auto. Als ik dit noem binnen het model 3 topic, zegt de helft: ach rijdt gewoon en laadt hem wanneer nodig en verder niet op letten.

Tja met zo’n instelling vind je niet gauw problemen.

Een beetje als Apple vroeger, bij veel Apple gebruikers kon je toen ook geen glazen breken. Alles was perfect, ieder nadeel lag of aan app ontwikkelaars, of aan de gebruiker, maar nooit aan Apple. Maar bij android en Windows Phone lag het opeens niet aan de app ontwikkelaars, maar allemaal aan het OS.

Meten met twee maten heet dat.

Nou, Tesla is het nieuwe Apple wat dat betreft.

Er is genoeg mis met mijn Model 3 en ik denk echt dat ik met een Polestar 2 méér kilometers met een lading zou kunnen rijden.

Het gaat in de praktijk niet alleen om verbruik, maar ook sluipverbruik, dan kan ik nog 190wh/km halen, maar als ik in een paar uur stil staan 5% soc verlies en dit na één dag de eindstand is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7_qZfrzRMas2NuplMu0tTn7vmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/635fZ4dOXZVkECJbQe5HWEtN.jpg?f=fotoalbum_large
Ik begon op 77% aan het begin van de dag, dus 22% verbruikt op 56km, maakt een 100% range van 254km.

En dan kan iedereen zeggen dat dit niet hoort, maar zo lang Tesla weigert te onderzoeken en alles normaal noemt. Is dit waar ik het mee moet doen.

Het gras is niet altijd groener bij de buren. De mensen die menen makkelijk 450-500km uit hun Tesla te persen moet je ook met een korrel zout nemen!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rmathijssen
BlakHawk schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 05:50:
[...]

Misschien verwachtingsmanagement?
De I-Pace deed het helemaal niet slecht in de verbruikstest van Björn Nyland.

Onder de 80km/h efficiënter en zuiniger dan een Model X, daarboven kwam de X in het voordeel.

Daarnaast heb ik in het afgelopen jaar nog nooit 400km op een lading kunnen rijden met mijn LR Model 3, 348km bleek het hoogst haalbare ooit, voor mij.

Mensen bij Tesla zijn gewoon over-positief over hun auto. Als ik dit noem binnen het model 3 topic, zegt de helft: ach rijdt gewoon en laadt hem wanneer nodig en verder niet op letten.

Tja met zo’n instelling vind je niet gauw problemen.

Een beetje als Apple vroeger, bij veel Apple gebruikers kon je toen ook geen glazen breken. Alles was perfect, ieder nadeel lag of aan app ontwikkelaars, of aan de gebruiker, maar nooit aan Apple. Maar bij android en Windows Phone lag het opeens niet aan de app ontwikkelaars, maar allemaal aan het OS.

Meten met twee maten heet dat.

Nou, Tesla is het nieuwe Apple wat dat betreft.

Er is genoeg mis met mijn Model 3 en ik denk echt dat ik met een Polestar 2 méér kilometers met een lading zou kunnen rijden.

Het gaat in de praktijk niet alleen om verbruik, maar ook sluipverbruik, dan kan ik nog 190wh/km halen, maar als ik in een paar uur stil staan 5% soc verlies en dit na één dag de eindstand is:
[Afbeelding]
Ik begon op 77% aan het begin van de dag, dus 22% verbruikt op 56km, maakt een 100% range van 254km.

En dan kan iedereen zeggen dat dit niet hoort, maar zo lang Tesla weigert te onderzoeken en alles normaal noemt. Is dit waar ik het mee moet doen.

Het gras is niet altijd groener bij de buren. De mensen die menen makkelijk 450-500km uit hun Tesla te persen moet je ook met een korrel zout nemen!
Het is overduidelijk dat bij jouw auto iets goed mis is, dat is een ding wat zeker is. En het is werkelijk schandalig dat ze dat probleem niet goed opvolgen. Niet goed te spreken. Voor Tesla moet je gewoonweg niet zijn voor goede service.

Feit blijft wel dat de M3 gewoonweg een heel stuk zuiniger is, ik zit nu op een gemiddeld gebruik van 160 Wh/km, en daar zit de ook een gedeelte winter in vanaf dec-2019 waar we nog 130 km/u mochten rijden. Als de variabelen goed zijn kan ik echt 130Wh/km halen, en dan kan ik van 100%-0% gewoon 400km halen met mijn SR+, op de snelweg, op 60-80 km wegen is hij zuiniger. Mijn sluipverbruik is overigens hooguit 1% per dag als sentry uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO7BjA4npW4lq_PPcxcL37NtPbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kic1qlFo9jLoFIf7iXYqdRMG.png?f=user_large

Hoe Polestar de support (op software gebied) gaat opvolgen is nog onduidelijk, vooralsnog is het grootste probleem dat OTA niet werkt, en het heeft er naar mijn idee alle schijn van dat ze de auto toch iets te snel op de markt hebben gezet. Dat mensen hun sleutel in een bakje moeten doen, daar springen toch de tranen van in je ogen. Dit had ik vooraf echt niet verwacht. Maar grote kans dat ze op support straks een flinke inhaalslag gaan maken. Stel je voor, een aanspreekpunt dat het probleem oppakt, dan heb je gelijk 1-0 voorsprong op Tesla :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Beosoft schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:24:
[...]
[Afbeelding]

https://www.dacia.nl/modellen/spring-concept.html

De kans is erg groot dat ik deze als stadsauto ga kopen zodra hij verkrijgbaar is. En de prijs zal ruim onder de €20.000 uit komen
Klopt, dat wordt een topper als "boodschappenauto".
Ik vermoed dat de Zoe de basis van de tech gaat zijn, en die is ook gradueel beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
@Matthijsen
Dat moeten bescherm zijn van de sleutel bij de P2 is niet uniek hoor, et zijn nog maar een paar auto's op de markt die wel gewapend zijn tegen het boevengilde.
De Model3 staat daar ook niet bij......

. https://www.rtlnieuws.nl/...onden-door-zenderhack....

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 08-10-2020 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
rmathijssen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:24:
[...]

Het is overduidelijk dat bij jouw auto iets goed mis is, dat is een ding wat zeker is. En het is werkelijk schandalig dat ze dat probleem niet goed opvolgen. Niet goed te spreken. Voor Tesla moet je gewoonweg niet zijn voor goede service.

Feit blijft wel dat de M3 gewoonweg een heel stuk zuiniger is, ik zit nu op een gemiddeld gebruik van 160 Wh/km, en daar zit de ook een gedeelte winter in vanaf dec-2019 waar we nog 130 km/u mochten rijden. Als de variabelen goed zijn kan ik echt 130Wh/km halen, en dan kan ik van 100%-0% gewoon 400km halen met mijn SR+, op de snelweg, op 60-80 km wegen is hij zuiniger. Mijn sluipverbruik is overigens hooguit 1% per dag als sentry uit staat.

[Afbeelding]

Hoe Polestar de support (op software gebied) gaat opvolgen is nog onduidelijk, vooralsnog is het grootste probleem dat OTA niet werkt, en het heeft er naar mijn idee alle schijn van dat ze de auto toch iets te snel op de markt hebben gezet. Dat mensen hun sleutel in een bakje moeten doen, daar springen toch de tranen van in je ogen. Dit had ik vooraf echt niet verwacht. Maar grote kans dat ze op support straks een flinke inhaalslag gaan maken. Stel je voor, een aanspreekpunt dat het probleem oppakt, dan heb je gelijk 1-0 voorsprong op Tesla :9
Zo lang Tesla dit soort gevallen structureel negeert, want ik ben niet de enige is dit gewoon een scenario waar je bij je keuze rekening mee moet houden.

Ik las een soort gelijk geval bij Kia, die moet even wachten, maar in 2021 is een nieuw accupakket toegezegd.

Ook in Polestar heb ik gezien mijn ervaringen met Volvo een stuk meer vertrouwen dan in Tesla tot nu toe.

Er loopt weer een nieuwe afspraak waar ik aangeef dat er maar één wenselijke uitkomst is, neem hem in en onderzoek het eens grondig.

Anders eens kijken of ik hem zonder afspraak voor de deur kan parkeren, haal ik een huurauto op en laat ik het de leasemij met Tesla uitzoeken.

Eens kijken of dat helpt.

Bellen helpt. Iet, want ik word naar de app verwezen, maar die worden structureel eenzijdig vanuit Tesla geannuleerd.

Nee doe mij dan liever iets minder range met een Polestar 2, maar wel goede service!

Al begrijp ik dat Volvo het nog niet echt als een Volvo oppakt?

Toch wil ik hem onder de streep niet kwijt. 4% bijtelling weegt zwaar en daarnaast superchargers, ideaal op vakantie.

Maar dat betekent niet dat ik het zonder slag of stoot over mij heen laat komen. Ik heb er best wat ruzie bij een service punt voor over :+

Al is het alleen om mijn frustratie kwijt te raken.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _--[]--__
darwusch schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:16:
[...]

Als ik het goed heb gebruikt het NFC.
Aangezien Polestar aangeeft dat ze je met phone as key al op 10 meter afstand detecteren zal het geen NFC kunnen zijn. https://www.polestar.com/news/digital-key
Wat wel kan is dat ze UWB (Ultra Wideband) gebruiken maar dat is alleen beschikbaar op de laatste iPhone (11) en de Samsung Galaxy Note 20 Ultra. UWB is ook bestand tegen relay attacks. De meest waarschijnlijke optie is inderdaad Bluetooth maar dan heb je inderdaad het probleem met de relay attacks, wellicht dat daarom de implementatie van Phone as Key is vertraagd.

Voor een vergelijk tussen de verschillende technieken als vervanging voor autosleutels zie: https://www.electronicdes...and-nfc-for-keyless-entry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
Mga1600 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:43:
@Matthijsen
Dat. Iet bescherm zijn van de sleutel bij de P2 is niet unirk hoor, we zijn nog maat een paar auros op de markt die wel gewapend zijn tegen het boevengilde. De Model3 staat daar niet bij......

. https://www.rtlnieuws.nl/...onden-door-zenderhack....
De M3 heeft geen sleutel. We hebben een pasje (NFC) en keyless via telefoon. Dat laaste is voor zover bij mij bekend nog niet mogelijk te misbruiken op de manier van de "ouderwetse" sleutels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Maar kennelijk is hij toch in 20 seconden mee te nemen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
_--[]--__ schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Voor een vergelijk tussen de verschillende technieken als vervanging voor autosleutels zie: https://www.electronicdes...and-nfc-for-keyless-entry
Mooie vergelijking, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
[...]

Aangezien Polestar aangeeft dat ze je met phone as key al op 10 meter afstand detecteren zal het geen NFC kunnen zijn. https://www.polestar.com/news/digital-key
Wat wel kan is dat ze UWB (Ultra Wideband) gebruiken maar dat is alleen beschikbaar op de laatste iPhone (11) en de Samsung Galaxy Note 20 Ultra. UWB is ook bestand tegen relay attacks. De meest waarschijnlijke optie is inderdaad Bluetooth maar dan heb je inderdaad het probleem met de relay attacks, wellicht dat daarom de implementatie van Phone as Key is vertraagd.

Het phone-as-key werkt op basis van bluetooth. Hiervoor zijn 4 bluetooth antennes in de auto geplaatst (dacht in de hoeken van de auto) om op basis van een (minimaal een) 3-punts meting de afstand tot de auto te kunnen bepalen.
De techniek achter de sleutels lijkt me dan weer geen bluetooth tenzij het BLE is (bluetooth low energy) anders moest je sleutel nog 10x groter zijn voor de batterij. Er worden waarschijnlijk zelfs verschillende technieken in één sleutel gebruikt voor proximity (keyless) en het click-to-open (grote afstand). Dat verklaard ook waarom de sleutels met knoppen een stuk groter zijn. De USB-type sleutel doet alleen proximity.
En ja, ook bluetooth likt me relay-baar. Tenzij je het koppelt aan authenticatie op je telefoon (gezichtsherkennig/vingerafdruk/pin), hetgeen het grote gemak weer teniet doet uiteraard. Net zoals pin-to-drive, dat je auto wel keyless openmaakt (zodat hij wel leeggeroofd kan worden) maar dat het intoetsen van een pincode op het scherm vergt om weg te kunnen rijden.
Het algehele probleem met beveiliging is dat het loodrecht op gebruikersgemak staat. Dat geldt voor computers, auto's, beveiligingssystemen in huis, noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
P2 heeft ook pin to drive? Dat is dan toch ook een optie?

Relay van BLE zou ook wel mogelijk moeten zijn als je dit zo ziet;

https://medium.com/datadr...mart-devices-bd58bf56268b

Misschien eens uitproberen als ik een keer niks te doen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
[...]
Leuk stuk idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
Mga1600 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:55:
Maar kennelijk is hij toch in 20 seconden mee te nemen.....
Dat op het filmpje is een model S, die heeft wel een sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
PvS_68 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:19:
[...]
En ja, ook bluetooth likt me relay-baar. Tenzij je het koppelt aan authenticatie op je telefoon
Wellicht dat ze ook met BLE hoewel het geen onderdeel van de standaard is nog wel iets kunnen doen met Time Of Flight om relay attacks te blokkeren. Voor het verkrijgen van een SCM3 certificaat werden mijn sleutels aangepast met keylessprotector en werd mijn zwemsleutel gedeactiveerd. Dan zou het in de lijn der verwachting liggen dat je als je je SCM3 certificering wilt houden ook geen gebruik kunt maken van phone-as-key (tenzij ze relay attack beveiliging inbouwen)

[ Voor 3% gewijzigd door _--[]--__ op 08-10-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
rmathijssen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:27:
[...]

Dat op het filmpje is een model S, die heeft wel een sleutel.
Onder het filmpje staat het volgende:

Vorig jaar oktober zou een andere Britse Tesla Model 3 op vergelijkbare manier zijn gestolen in de regio Essex.

Heeft een TM3 helemaal geen sleutel meer dan? Alleen NFC via het pasje? Dat zou betekenen dat je hem niet remote open kunt maken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PvS_68 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:30:
[...]

Onder het filmpje staat het volgende:

Vorig jaar oktober zou een andere Britse Tesla Model 3 op vergelijkbare manier zijn gestolen in de regio Essex.

Heeft een TM3 helemaal geen sleutel meer dan? Alleen NFC via het pasje? Dat zou betekenen dat je hem niet remote open kunt maken, toch?
Standaard NFC pasjes en phone as key (BLE). Maar een fob is wel te bestellen voor de 3. Dus kan zijn dat die persoon een fob had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
Inspired schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Standaard NFC pasjes en phone as key (BLE). Maar een fob is wel te bestellen voor de 3. Dus kan zijn dat die persoon een fob had.
en/of dat phone als key net zo goed relay-hackbaar is als een fob......... Dat zou dan voor ons P2 bezitters beteken dat je bluetooth uit moet zetten op je telefoon of dat er een soort aan/uit switch in de Polestar app zou moeten komen om onnodig zenden te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PvS_68 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

en/of dat phone als key net zo goed relay-hackbaar is als een fob......... Dat zou dan voor ons P2 bezitters beteken dat je bluetooth uit moet zetten op je telefoon of dat er een soort aan/uit switch in de Polestar app zou moeten komen om onnodig zenden te voorkomen.
Ja, je zou het toch eigenlijk wel verwachten. Misschien eens "leuk" om te testen met verschillende auto's. Zou verwachten dat iemand dit toch al eens gedaan zou hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
Gisteravond ruim 200 kilometer gereden.
+- 90 km heen en terug plus een plezierritje op de bestemming van 15 km

Op de heenweg rustig gereden, minder snel dan ik normaal zou doen. Netjes overal 100, op sommige plekken waar het mocht 120/130, maar ook niet overal. Veel ACC, was ook nog wat drukker op de weg dus dat scheelde soms luchtweerstand. Moet eerlijk zeggen dat het wel heel relaxed reed.
Gemiddelde verbruik: 21,4 kWh/100km
Gemiddelde snelheid: 94 km/h

Terugweg wat meer gereden zoals ik normaal zou doen, goed doorgereden. Vooral de stukken rond of boven de 130 zijn energie rammers. Zou aankomen thuis met 13% soc nog over, voor de allereerste keer geeft dan toch wel een beetje nervositeit.
Gemiddelde verbruik: 25,1 kWh/100km
Gemiddelde snelheid: 102 km/h

Was vertrokken op 80% accu.
Al met al viel de heenweg me mee qua verbruik, de terugweg wel tegen.
In totaal 67% accu weg voor iets meer dan 210 km. Omrekenen naar 100% geeft dan 313 km range.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kx46SsqX2r-V-WNpQ4aZUG1M13M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTXR3r4dWvRxLReubEvmZDqO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHPctTZyBb-Ap1ViNSUC3NjYX0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bq3CqMgwi8YXnGLlHIlnVkVd.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
Inspired schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:26:
P2 heeft ook pin to drive? Dat is dan toch ook een optie?
Nu i.i.g. nog niet. Misschien dat het straks komt als ze phone-as-key gaan brengen. Zou kunnen.

Ik haalde het enkel als voorbeeld aan omdat ik ergens gelezen heb dat Tesla dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Laatst online: 04-01-2021
BartWNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:57:

Op de heenweg rustig gereden, minder snel dan ik normaal zou doen. Netjes overal 100, op sommige plekken waar het mocht 120/130, maar ook niet overal. Veel ACC, was ook nog wat drukker op de weg dus dat scheelde soms luchtweerstand. Moet eerlijk zeggen dat het wel heel relaxed reed.

Terugweg wat meer gereden zoals ik normaal zou doen, goed doorgereden. Vooral de stukken rond of boven de 130 zijn energie rammers. Zou aankomen thuis met 13% soc nog over, voor de allereerste keer geeft dan toch wel een beetje nervositeit.

In totaal 67% accu weg voor iets meer dan 210 km. Omrekenen naar 100% geeft dan 313 km range.

[Afbeelding][Afbeelding]
Bij dergelijke lappen anekdote tekst, graa het model van de auto erbij vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PvS_68 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Nu i.i.g. nog niet. Misschien dat het straks komt als ze phone-as-key gaan brengen. Zou kunnen.

Ik haalde het enkel als voorbeeld aan omdat ik ergens gelezen heb dat Tesla dit doet.
Ja, klopt. Bij Tesla wel mogelijk. Moet zeggen dat ik het niet gebruik. Er zijn nul Tesla's gestolen in 2019 volgens mij. Dus geloof het wel. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
naii11 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Bij dergelijke lappen anekdote tekst, graa het model van de auto erbij vermelden.
Kan er maar één zijn toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Laatst online: 24-09 22:44
BartWNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:57:

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie informatie voor een goede praktijksituatie!

XC40 EV Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naii11
  • Laatst online: 04-01-2021
Inspired schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Kan er maar één zijn toch? ;)
Oh sorry, nog niet genoeg koffie op. Ik zat te denken: "heeft hij het nou over de SR+ of de LR".

Mein bett.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4v4t4r

voor de liefhebbers :) nogniet gezien dus geen idee van de uitkomst al kan ik wel raden tegen een M3

/edit - met regen en 120km/u rijden P2 - 228 km range.. nu mogen we hier geen 120 - dus daar zit nog wel wat winst in.
er zit vooral winst in de laadsnelheid ook voor Tesla hier (135kW versus 95kW).. Ik vermoed dat dit tzt nog wel verbeterd kan worden door Polestar. Wellicht wat voorzichtig in het begin ? (volgens mij heeft de auto die Bjorn nu heeft ook de updates nog niet gehad)

[ Voor 51% gewijzigd door 4v4t4r op 08-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
4v4t4r schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:18:
[YouTube: Polestar 2 vs Model 3 on wet motorway]

voor de liefhebbers :) nogniet gezien dus geen idee van de uitkomst al kan ik wel raden tegen een M3

/edit - met regen en 120km/u rijden P2 - 228 km range.. nu mogen we hier geen 120 - dus daar zit nog wel wat winst in.
er zit vooral winst in de laadsnelheid ook voor Tesla hier (135kW versus 95kW).. Ik vermoed dat dit tzt nog wel verbeterd kan worden door Polestar. Wellicht wat voorzichtig in het begin ? (volgens mij heeft de auto die Bjorn nu heeft ook de updates nog niet gehad)
De winst zat hem niet enkel in laadsnelheid, het verbruik lag bij de P2 ook 30% hoger.

30% meer verbruik + laadsnelheid 30% lager, waarbij de M3 ook nog eens gelimiteerd werd door de laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

Wat kiekjes net van allego lader van een xc40

https://mobile.twitter.co...tatus/1313815391597199362

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJo_B5p31jPe8pZhrH7iJ9b7hiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1G5tjWkEzUrPARHYCbfV10SE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6VOrPK9ICLJ5cPgXkWzwVyjYL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ahDAnwsNqBz3fXzt5RqfI0bj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQqrwLrbz-FoEaiWLyR_SDWZJEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bcPBaJrpPoN8ht3RDzwwExm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DancePlaza op 08-10-2020 10:47 ]

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Conijntje
Lekker instappen voor die Mii zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

Conijntje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:11:
Zowiezo vind dat soort plekjes altijd wel krap vooral als de kabel net de kort.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
DancePlaza schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

Zowiezo vind dat soort plekjes altijd wel krap vooral als de kabel net de kort.
Is die Mii een ICE of laadbaar ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jck82
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 12:18

Zijn conclusie klopt wel en daar zit ook direct de afweging die veel mensen hier al lang hebben gemaakt:

Tesla M3 LR:
+ range
+ supercharger netwerk
- Bouwkwaliteit
- Serviceapparaat

P2/P8
+ Bouwkwaliteit
+ Service Volvo dealernetwerk
- Range
- Laadsnelheid

Design is een smaakkwestie. Persoonlijk vind ik de Tesla niet mooi maar vooral ook onpraktisch qua kofferbak. Ik rijd nu in een ruisende Skoda Octavia waarvan de dealer het nooit heeft op kunnen lossen. Mijn ervaringen met Volvo service waren veel beter. Range is voor mij voldoende en zal in de praktijk weinig onderweg laden. Kortom het werd de P8 ipv de M3.

Ik word een beetje moe van de range en efficiëntie vergelijkingen, want op voorhand wisten we al dat Tesla daar een voorsprong heeft. Het is voor veel mensen echter maar een deel van de keuze voor een auto..

P8 Glacier Silver | "19 | warmtepomp | Android 10 | Newmotion Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
jck82 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Zijn conclusie klopt wel en daar zit ook direct de afweging die veel mensen hier al lang hebben gemaakt:

Tesla M3 LR:
+ range
+ supercharger netwerk
- Bouwkwaliteit
- Serviceapparaat

P2/P8
+ Bouwkwaliteit
- Range
- Laadsnelheid

Design is een smaakkwestie. Persoonlijk vind ik de Tesla niet mooi maar vooral ook onpraktisch qua kofferbak. Ik rijd nu in een ruisende Skoda Octavia waarvan de dealer het nooit heeft op kunnen lossen. Mijn ervaringen met Volvo waren veel beter. Range is voor mij voldoende en zal in de praktijk weinig onderweg laden. Kortom het werd de P8 ipv de M3.

Ik word een beetje moe van de range en efficiëntie vergelijkingen, want op voorhand wisten we al dat Tesla daar een voorsprong heeft. Het is voor veel mensen echter maar een deel van de keuze van een auto..
Ja daarom focus ik in mn samenvatting(kje) ook niet op de range, dat wisten we wel.
Ik denk wel dat Polestar/Volvo wat kan doen aan die laadsnelheid, later throttelen etc en naar het schijnt doet 1 van de recentere updates hier al wat aan (Alego confirmed, maar nog niemand hier )

aan de andere kant, hoe vaak hang je aan de snellader met dagelijks verbruik ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmathijssen
jck82 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Tesla M3 LR:
+ range
+ supercharger netwerk
- Bouwkwaliteit
- Serviceapparaat

P2/P8
+ Bouwkwaliteit
- Range
- Laadsnelheid

Design is een smaakkwestie. Persoonlijk vind ik de Tesla niet mooi maar vooral ook onpraktisch qua kofferbak. Ik rijd nu in een ruisende Skoda Octavia waarvan de dealer het nooit heeft op kunnen lossen. Mijn ervaringen met Volvo service waren veel beter. Range is voor mij voldoende en zal in de praktijk weinig onderweg laden. Kortom het werd de P8 ipv de M3.

Ik word een beetje moe van de range en efficiëntie vergelijkingen, want op voorhand wisten we al dat Tesla daar een voorsprong heeft. Het is voor veel mensen echter maar een deel van de keuze voor een auto..
De bouwkwaliteit van de M3 vind ik echt niet slecht hoor. Naast de M3 hebben wij thuis ook nog een Volvo als 2e auto. Hiervoor gereden in een VW Passat met nog 9 maanden Toyota Auris Hybrid tussen de VW en Tesla in. Ik vind de bouwkwaliteit van mijn Model 3 echt niet onderdoen dan die van een Passat als ik eerlijk moet zijn, en ook niet van de Volvo. Met de M3 heeft Tesla echt stappen gezet vergeleken met de model S in het verleden. Alles voelt degelijk zonder overdreven veel el-cheapo plastic.

Verder blijft de efficiëntie echt wel het vermelden waard. 30% zuiniger is echt wel een significant verschil wat gewoon uit gaat maken, helemaal omdat er ook een gigantisch verschil zit in de oplaadsnelheid weegt het gebruik gewoon zwaarder mee. En het verbruik zal denk ik met een P8 echt niet minder worden met dat baksteen uiterlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philipvm
  • Laatst online: 04-12-2024
JFDv schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Had een blik maar dat houdt het signaal niet binnen. Met de sleutel in het blik gewoon nog te openen. Heb de protector hoesjes besteld waaraan eerder is gerefereerd. Vandaag binnen gekomen en zojuist getest. De sleutel in het hoesje en op 2 meter vanaf de auto gewoon te openen...dus al weer ingepakt voor de retour zending want dat is dus geen goede en veilige oplossing.....denk dat het ombouwen van de sleutel de enige garantie is...zou beter zijn als polestar ons dat aanbood 😉
Beide “vakjes” gechecked? 1 is beschermd, ander is voor gewoon gebruik......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjowFG0p_dE4wIxnQypTreBmVI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzhDBuAeYefrSJEoIhYVb3YM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiI0dVz2FLXEb77l-MOwpuzluv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TP0yfoSQk89nqbxtFTERYib.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ach-jee

Ik denk dat niemand hier erover twijfelt dat de Model 3 een betere EV is. Ik denk dat zowel de P2 en P8 toch vooral geschikt zijn voor mensen die thuis een gegarandeerde laadmogelijkheid hebben. Afhankelijk van de afstand die je dagelijks verwacht te rijden en de haalbare range van de auto wordt het bereik dan al gauw een non-issue. Dat omslagpunt zal voor iedereen verschillen. Natuurlijk zullen er bepaalde uitzonderingen zijn, zoals vakanties, en die zullen je dan met de P2/P8 wat extra uurtjes kosten als je geen alternatieven hebt.

Ik vond de eerste video's van Bjørn dan ook vermakelijk omdat ze meer inzicht gaven in de functionaliteiten van de P2, maar nu begint het zo langzaam weer een EV-feestje te worden voor de puristen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFDv
  • Laatst online: 30-04-2022
Philipvm schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Beide “vakjes” gechecked? 1 is beschermd, ander is voor gewoon gebruik......
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmmm. Werkt het zo bij jouw wel naar behoren ? Dacht dat ik het in het juiste vak deed maar misschien is jouw handleiding (je foto’s) beter dan de handleiding bij het product. En had ik de sleutel niet in het juiste vakje 😱

Het in en uitnemen van de sleutel uit dit hoesje is niet makkelijk gezien de maat van de sleutel. Dus zie er daarom ook vanaf. Maar als het bij jouw werkt...zat ik fout in mijn review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 25-09 17:11
rmathijssen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

De bouwkwaliteit van de M3 vind ik echt niet slecht hoor. Naast de M3 hebben wij thuis ook nog een Volvo als 2e auto. Hiervoor gereden in een VW Passat met nog 9 maanden Toyota Auris Hybrid tussen de VW en Tesla in. Ik vind de bouwkwaliteit van mijn Model 3 echt niet onderdoen dan die van een Passat als ik eerlijk moet zijn, en ook niet van de Volvo. Met de M3 heeft Tesla echt stappen gezet vergeleken met de model S in het verleden. Alles voelt degelijk zonder overdreven veel el-cheapo plastic.

Verder blijft de efficiëntie echt wel het vermelden waard. 30% zuiniger is echt wel een significant verschil wat gewoon uit gaat maken, helemaal omdat er ook een gigantisch verschil zit in de oplaadsnelheid weegt het gebruik gewoon zwaarder mee. En het verbruik zal denk ik met een P8 echt niet minder worden met dat baksteen uiterlijk.
Maar is het niet eerlijker om de Polestar te vergelijken met de MY ??
MY is ook SUV achtig, (men spreekt ook van de MY als een wat verhoogde M3 platform..)
MY mag óók een aanhanger /paardentrailer trekken (1.000kg vs Polestar 1.500),
zithoogte DUIDELIJK hoger dan M3 /(vergelijkbaar met Polestar?)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
Hansieo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Maar is het niet eerlijker om de Polestar te vergelijken met de MY ??
MY is ook SUV achtig, (men spreekt ook van de MY als een wat verhoogde M3 platform..)
MY mag óók een aanhanger /paardentrailer trekken (1.000kg vs Polestar 1.500),
zithoogte DUIDELIJK hoger dan M3 /(vergelijkbaar met Polestar?)
MY is ook SUV achtig, P2 lijkt me eerder crossover dan SUV
MY mag óók een aanhanger /paardentrailer trekken (1.000kg vs Polestar 1.500), check
zithoogte DUIDELIJK hoger dan M3 / Vergis je niet:
hoogte P2: 1,48m
hoogte TM3: 1,44m
hoogte TMY: 1,60m
ter vergelijk
hoogte VW-Golf7variant: 1,51m
hoogte VW-Golf8 (niet-variant): 1,45m
hoogte VW-T-Roc: 1,57m - Zelfs dit is geen SUV, maar een crossover
hoogte Tesla Model X: 1,68m SUV
hoogte Volvo XC40: 1,65m SUV
hoogte VW Touran: 1,65m SUV

Ik wil maar zeggen dat de P2 hoog misschien lijkt (of een SUV-look heeft), maar het qua hoogte in mijn beeld lang geen SUV is. Ik zou hem dus zeker niet met een TMY vergelijken op dat punt (die je overigens eerder een cross-over zou kunnen noemen). Je hebt wel gelijk dat de TM3 lager is maar dat is ook reden voor de lage luchtweerstand en verbruik. Zij hebben bij Tesla een lage EV weten te bouwen in een reguliere sedan vorm, waar Polestar er een paar cm bij heeft moeten foetelen om de batterijen kwijt te kunnen.
De TM3 heeft hierom ook minder bodemvrijheid (heb hem al eens de grond zien raken bij een niet bijzonder hoge oprit):
TM3 bodemvrijheid: 14,0 cm
P2 bodemvrijheid 15,1 cm (14,6 cm met Öhlins dempers)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philipvm
  • Laatst online: 04-12-2024
JFDv schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

Hmmm. Werkt het zo bij jouw wel naar behoren ? Dacht dat ik het in het juiste vak deed maar misschien is jouw handleiding (je foto’s) beter dan de handleiding bij het product. En had ik de sleutel niet in het juiste vakje 😱

Het in en uitnemen van de sleutel uit dit hoesje is niet makkelijk gezien de maat van de sleutel. Dus zie er daarom ook vanaf. Maar als het bij jouw werkt...zat ik fout in mijn review.
Werkt perfect bij mij👍🏼😄 Naast de autodeur staand gaat hij echt niet open als de sleutel in het “beschermvak” zit. Ik hoef alleen maar 's-nachts en 's-ochtends te wisselen van vak.😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

[P8]. Nog een review, nu Autovisie.

YouTube: Volvo XC40 Recharge P8 | Review | Autovisie

Maar weinig nieuws in deze review.

[ Voor 12% gewijzigd door RJV2 op 08-10-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
RJV2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:54:
[P8]. Nog een review, nu Autovisie.

YouTube: Volvo XC40 Recharge P8 | Review | Autovisie

Maar weinig nieuws in deze review.
Grappig/opvallend dat ze gebruik gemaakt hebben van Volvo stock beelden voor de beelden aan de buitenkant van de auto. Mooie beelden, maar toch ook een beetje gek. Ook geen beelden van de binnenkant. Het zou zo maar kunnen dat het is opgenomen in een T4 zo weinig zie je van de auto..

[ Voor 11% gewijzigd door Tweaqer op 08-10-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Tweaqer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

Grappig/opvallend dat ze gebruik gemaakt hebben van Volvo stock beelden voor de beelden aan de buitenkant van de auto. Mooie beelden, maar toch ook een beetje gek. Ook geen beelden van de binnenkant. Het zou zo maar kunnen dat het is opgenomen in een T4 zo weinig zie je van de auto..
ik zat precies hetzelfde te denken. Ik had zelfs ergens het idee eerst dat hij in een ICE XC40 zat maar wel een review wilde maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Tweaqer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

Precies het gevoel wat ik ook kreeg.. Enkel je hoort wel dat Google iets zegt over de bakker haha.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
4v4t4r schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:09:
[...]

ik zat precies hetzelfde te denken. Ik had zelfs ergens het idee eerst dat hij in een ICE XC40 zat maar wel een review wilde maken ;)
Dat was mijn idee ook. Hele slechte review.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Bijna onsmakelijk zo als die man praat en inderdaad 0-informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
mvrooij schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Precies het gevoel wat ik ook kreeg.. Enkel je hoort wel dat Google iets zegt over de bakker haha.
Ja zn telefoon wellicht die aan een clip hing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34
Conijntje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:11:
Ja hoor gewoon je deur tegen die andere
Pagina: 1 ... 83 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.