Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.346 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Sten2017 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Oef doe mij mijn v60 D4 dan maar met een bereik van 1200 kilometer........Waarom wil ik dit ook alweer? 8)7
Nou, ik sta nu (buiten COVID gerekend) met mijn diesel gemiddeld 1x per week bij de pomp. Kost me zeker tien minuten. De p8 laad ik elke avond op op de oprit, kost geen extra tijd. Die 520 minuten per jaar ga ik niet gebruiken om bij snel laders te staan, met die enkele keer dat dat nodig is, kom ik niet aan 520 minuten per jaar.

Per saldo goed ik met de p8 minder te tanken. En minder dan 1% van mijn ritten zijn langer dan 250km enkele reis. Dus ik snap de drukte niet zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:28
Spanky79 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Nou, ik sta nu (buiten COVID gerekend) met mijn diesel gemiddeld 1x per week bij de pomp. Kost me zeker tien minuten. De p8 laad ik elke avond op op de oprit, kost geen extra tijd. Die 520 minuten per jaar ga ik niet gebruiken om bij snel laders te staan, met die enkele keer dat dat nodig is, kom ik niet aan 520 minuten per jaar.

Per saldo goed ik met de p8 minder te tanken. En minder dan 1% van mijn ritten zijn langer dan 250km enkele reis. Dus ik snap de drukte niet zo.
dit dus.. als ik voor werk naar duitsland moet heb ik wellicht een snellader onderweg nodig - maar prima, bakje koffie.. en op locatie laden voordat ik naar huis ga. vakantie wellicht ook wel een keer..maar verder echt voor dagelijks gebruik nooit.. thuis laden, en als ik al uberhaupt naar kantoor ga - dan laad ik eventueel daar (enkele rit 65km dus niet eens nodig)

Met mijn Phev moest ik ook 2x tanken (heen en terug) en dat kost misschien per saldo 10-15 mins minder dan 1x snellader

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 15:18
Ik weet niet of het hier al gemeld is, maar ik hoorde vandaag van mijn dealer dat er extra productieplaatsen voor de P8 aan Nederland zijn toegewezen en dat die deze week verdeeld worden onder de verschillende dealers. Er is dus hoop voor mensen die nog op de wachtlijst staan voor levering in 2020.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spanky79
4v4t4r schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

dit dus.. als ik voor werk naar duitsland moet heb ik wellicht een snellader onderweg nodig - maar prima, bakje koffie.. en op locatie laden voordat ik naar huis ga. vakantie wellicht ook wel een keer..maar verder echt voor dagelijks gebruik nooit.. thuis laden, en als ik al uberhaupt naar kantoor ga - dan laad ik eventueel daar (enkele rit 65km dus niet eens nodig)

Met mijn Phev moest ik ook 2x tanken (heen en terug) en dat kost misschien per saldo 10-15 mins minder dan 1x snellader
Exact. En als ik ver rijd neem
Ik toch regelmatig even pauze. Te veel kilometers gemaakt en ernstige ongelukken gezien. Elke 200 km even bijladen bij een lange rit.

Aangezien je tegenwoordig vaak ook kunt laden waar je heen gaat, is het allemaal niet zo lastig. Alleen als je echt de hele dag op de weg zit snap ik het als je het niet ziet zitten. Voor iemand zoals ik, 35.000 km per jaar.... echt geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-09 18:56
Wat is het nadeel van minder aggressief voorverwarmen? Minder performance? Daar kan misschien nog wel aan gesleuteld worden, net zoals de laad curve. De eerste 5 a 10 minuten van mijn ritten, kom ik toch niet boven de 50km/u uit, en rem ik veel af voor stoplichten. Die regeneratie energie kan dan mooi de verwarming in.

Het voorverwarmen van de batterij aan de laadpaal betaal je natuurlijk ook zelf Hoeveel stroom heb je nodig om de auto (en batterij) op te warmen van bijvoorbeeld 5 naar 20 graden? Tesla Bjorn liet een verbruik van 1,5 kw per uur zien, alleen om het interieur op temperatuur te houden..

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-09 22:44
Sten2017 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Daar heb ik hem.ook besteld:)
Ken je jouw leveringsweek? Zal voor mij waarschijnlijk week 49 worden.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
vandijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:31:
Wat is het nadeel van minder aggressief voorverwarmen? Minder performance? Daar kan misschien nog wel aan gesleuteld worden, net zoals de laad curve. De eerste 5 a 10 minuten van mijn ritten, kom ik toch niet boven de 50km/u uit, en rem ik veel af voor stoplichten. Die regeneratie energie kan dan mooi de verwarming in.

Het voorverwarmen van de batterij aan de laadpaal betaal je natuurlijk ook zelf Hoeveel stroom heb je nodig om de auto (en batterij) op te warmen van bijvoorbeeld 5 naar 20 graden? Tesla Bjorn liet een verbruik van 1,5 kw per uur zien, alleen om het interieur op temperatuur te houden..
Kun je nagaan als de boel helemaal opgewarmd moet worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• foxtrotc
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-11-2020
Na 2 dagen de Polestar (19” nonPP) in bezit te hebben hierbij mijn eerste indrukken over onderwerpen die ik niet direct elders terug lees.

Ik vergelijk de Polestar 2 met mijn 2 vorige auto’s, een Audi a5 (2017) en een Peugeot 508 (2020).

- wat een grip! Zelfs met nat wegdek is de grip fenomenaal. Uit de bochten, een bocht induiken, tijdens aanremmen. Wat een vertrouwen geeft dat!
- zicht naar schuin achteren is zeldzaam slecht door de enorme c stijlen
- zicht recht naar achteren vind ik onverwacht leuk omdat er aan de zijkanten een soort deuken zitten in het dak. Was me op foto’s nooit opgevallen
- styling: ik vind m in het echt wat tegenvallen. Zij aanzicht is saai, jammer dat de deuren niet frameless zijn en de auto oogt wat te kort. Ik vond mijn Audi a5 en zelfs ook peug 508 een stuk fraaier
- draaicirkel: ligt het aan mij of is deze enorm?? Ben hier al een paar keer onaangenaam door verrast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 15:56
vandijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:31:

Als mijn Tesla M3 SR+ aan het voorverwarmen is merk ik dat niet aan de performance tijdens het rijden rijden. Ook het verbruik zal redelijk verwaarloosbaar zijn, ook al heb ik geen exacte cijfers. Als ik 20 minuten voorverwarm zie ik geen significante daling van de accu oid.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-08 18:57
foxtrotc schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:47:
- draaicirkel: ligt het aan mij of is deze enorm?? Ben hier al een paar keer onaangenaam door verrast
Die is inderdaad groter dan ik gewend was van mijn A3 etron. Je merkt dat bepaalde manoeuvres minder makkelijk gaan, dus een keer extra steken. De auto is ook wel een maatje groter, maar of dat heel veel uitmaakt?!

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Laatst online: 21:51
Achteruitrijden is idd wel echt een uitdaging met de P2. Je moet wel om je heen kijken om het verkeer in de gaten te houden. Echter alles wat dichtbij is, kun je niet zien omdat de dode hoeken enorm zijn. Dus continue heen en weer tussen om je heen kijken en de camera’s....

Je went er aan, maar snelle manoeuvres achteruit horen er niet de rij ervaring van de P2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrotc
  • Laatst online: 28-11-2020
P2Hattem schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Die is inderdaad groter dan ik gewend was van mijn A3 etron. Je merkt dat bepaalde manoeuvres minder makkelijk gaan, dus een keer extra steken. De auto is ook wel een maatje groter, maar of dat heel veel uitmaakt?!
Ik vergelijk het met 2 echte d-segmenters die langer zijn dan een Polestar 2 en duidelijk een kleinere draaicirkel hebben. Het went vast snel, maar het is opvallend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Achteruit is inderdaad erg lastig. Op de camera’s rijden voelt ook nog niet bepaald vertrouwd. Al regelmatig een piepend systeem bij achteruit de oprit oprijden, ondanks dat de gele lijnen nog niet in de struiken wijzen.

Ik vind het verbruik echt bedroevend. Ondanks dat ik er niet vaak last van zal hebben is het zelfs met deze temperaturen onmogelijk om richting de 20kWh te gaan. Misschien als je met 80 achter een vrachtauto gaat hangen, maar kom op zeg. Laten we niet dezelfde discussie voor de 10e keer gaan voeren maar het gemak waarmee iedereen beredeneert dat het in de praktijk geen probleem is vind ik wel wat gemakkelijk. Ik zou een dergelijke afwijking eerder een wanprestatie willen noemen. Wat ik er vervelend aan vind is dat de range gedurende het rijden ook nog eens fors afneemt en dit niet helpt qua range anxiety. Een rit van 2x 35km met een range van 100km durf ik niet aan. En het is nog lang geen winter.

Grote kans dus dat ik gewoon tot 100% ga laden in de koudere maanden en misschien daarna ook wel. Die degeneratie van de accu heb ik nog niet met concrete cijfers onderbouwd gezien. Lijkt me dat er wel wat jaren overheen gaan voordat die 20% of groter is en dan heb ik al die tijd met meer range gereden dan wanneer ik netjes tot 80% zou opladen.

Net overigens voor het eerst geen 4G en gps. Reboot van het systeem heeft dat opgelost.

Lukt het jullie goed om de stoel in het geheugen te zetten? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik stel eerst de stoel in zoals gewenst, houd dan de M knop in totdat het lampje brandt en vervolgens houd ik 1 in. Je zou dan een geluidje moeten horen maar er volgt niks. Ook zowel de M als de 1 inhouden werkt niet. Het M lampje gaat sowieso na 2 sec al weer uit. Volgens mij doe ik wat de handleiding schrijft. Wat doe ik verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 06-10-2020 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
Aghanim schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:19:
Achteruit is inderdaad erg lastig. Op de camera’s rijden voelt ook nog niet bepaald vertrouwd. Al regelmatig een piepend systeem bij achteruit de oprit oprijden, ondanks dat de gele lijnen nog niet in de struiken wijzen.

Ik vind het verbruik echt bedroevend. Ondanks dat ik er niet vaak last van zal hebben is het zelfs met deze temperaturen onmogelijk om richting de 20kWh te gaan. Misschien als je met 80 achter een vrachtauto gaat hangen, maar kom op zeg. Laten we niet dezelfde discussie voor de 10e keer gaan voeren maar het gemak waarmee iedereen beredeneert dat het in de praktijk geen probleem is vind ik wel wat gemakkelijk. Ik zou een dergelijke afwijking eerder een wanprestatie willen noemen. Wat ik er vervelend aan vind is dat de range gedurende het rijden ook nog eens fors afneemt en dit niet helpt qua range anxiety. Een rit van 2x 35km met een range van 100km durf ik niet aan. En het is nog lang geen winter.

Net overigens voor het eerst geen 4G en gps. Reboot van het systeem heeft dat opgelost.

Lukt het jullie goed om de stoel in het geheugen te zetten? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik stel eerst de stoel in zoals gewenst, houd dan de M knop in totdat het lampje brandt en vervolgens houd ik 1 in. Je zou dan een geluidje moeten horen maar er volgt niks. Ook zowel de M als de 1 inhouden werkt niet. Het M lampje gaat sowieso na 2 sec al weer uit. Volgens mij doe ik wat de handleiding schrijft. Wat doe ik verkeerd?
Ik druk kort op M en dan kort op 1 en dan volgt er een piepje, dus bij mij geen issue

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:12
De draaicirkel is inderdaad opvallend groot, ook onverwacht op basis van wat je zou denken aan de hand van de wielbasis. Ik moet overal een keertje extra steken. De camera's worden ook vrij snel vies, of zijn bedekt met condens 's ochtends, dus daar heb je dan ook niet zo veel aan.

Dat het geen rangewonder zou zijn was volgens mij wel bekend. Voor mij is het afdoende en volgens verwachting, maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen even schrikken is. If anything zou wat mij betreft de WLTP-methodiek uitgebreid mogen worden naar een aantal scenario's, bijvoorbeeld: 90/10 snelweg/niet-snelweg, 10/90 snelweg/niet-snelweg. Ik denk dat dat een vollediger beeld zou geven van de daadwerkelijke prestaties van de auto.

Anyway, nog steeds geen buyer's remorse hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
De draaicirkel is volgens internet is 11.8m. Dat komt overeen met een bmw3 of A4.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 16:03
ach-jee schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:37:
De camera's worden ook vrij snel vies, of zijn bedekt met condens 's ochtends, dus daar heb je dan ook niet zo veel aan.
Doet me er aan denken, zijn de buitenspiegels wel verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Willi1908 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:39:
Gezien de tegenvallende KM range voor de P2 (al heb ik nog niks verrassends gezien qua verbruik), zal de P8 nog wel een stuk lager uitvallen vermoed ik. Hoe kijken toekomstige P8 eigenaren hiernaar?
Geen enkel probleem. Tussen de 275-350 zal vast gemiddeld goed komen in gemengd Nederlandse wegen. Bovendien komt het zelfde voor dat ik meer dan zoveel km rijd. En in dat soort gevallen ga ik 40min relaxen, werken terwijl de auto er 300km range aan toevoegt. <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 20:10
Aghanim schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:19:
Ik zou een dergelijke afwijking eerder een wanprestatie willen noemen.
Er is geen enkele EV die de WLTP waarde in de praktijk haalt, net zo min als een ICE ooit het opgegeven benzine of dieselverbruik haalt.......zeker niet als je 400 pk hebt om mee te spelen.......
Dat de praktijk enorm afwijkt van de theorie is al heel lang bekend , zie bijvoorbeeld dit lijstje dat al seen jaar geleden in het AD stond.

- Hyundai Kona Electric 39 kWh, 41.495 euro

Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer

- BMW i3, 41.994 euro

Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer

- Tesla Model 3 Standard Range Plus, 47.800 euro

Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer

- Audi e-tron, 84.100 euro

Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 315 kilometer

- Tesla Model S (75D), 83.420 euro

Reëel bereik: 328 kilometer

- Tesla Model X (100D), 117.820 euro

Officieel bereik: 560 kilometer
Reëel bereik: 375 kilometer

- Tesla Model 3 Performance, 63.990 euro

Officieel bereik: 530 kilometer
Reëel bereik: 384 kilometer

- Kia e-Niro, 42.510 euro

Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer

- Jaguar I-Pace, 81.810 euro

Officieel bereik: 470 kilometer

- Hyundai Kona Electric, 40.995 euro

Reëel bereik: 416 kilometer

Dus om over wanprestatie te spreken lijkt me overdreven, je kunt hooguit stellen dat de WLTP definitie nergens over gaat.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnDoe77
Petzun schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

Die 26 kWh/100 km (of meer) pakt voor mij wel erg hoog uit. Als dit voor de P8 nog minder gunstig wordt, dan levert het voor mij ongeveer 1 a 2 keer per week wel een uitdaging op. Heb nog wel een youngtimer als 2e auto binnen mijn zaak die ik gebruik, maar rij de langere ritten straks liever in de P8. We gaan het beleven.
Maar goed en consequent voorverwarmen en hopen dat de warmtepomp nog een beetje gaat helpen.
Geen zorgen! Die test van CAR Maniac kwam op 25kWh bij 130km/h constant (46km lange test). Daarbij was dit in Duitsland en naar zijn idee zou je in een vlakke rit rond de 23 moeten uitkomen. Lijkt mij netjes, vooral omdat 130 gemiddeld in Nederland slechts af en toe zal lukken. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnDoe77
Montalbano schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Ik begrijp al dat blindstaren op die range niet zo. Als ik met tussen de 10% en 80% lading 250km kan rijden dan kom ik volgens mij overal waar ik wezen moet. Ik sta iedere nacht bij het tankstation.
Helemaal mee eens! Gewoon incalculeren dat een vakantie anders wordt als je die met de auto moet doen. En verder denk ik dat je er weinig last van hebt. De gemiddelde leaserijder rijdt 25.000km per jaar en een privé auto tussen de 15.000-20.000. Dat wordt dus af en toe een keer een snel lader en verder thuis en op kantoor laden. En natuurlijk bij drukke plaatsen (na Corona :| ) vooraan bij de laadpalen staan! :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstEV
  • Laatst online: 23:23
JackBol schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:40:
De draaicirkel is volgens internet is 11.8m. Dat komt overeen met een bmw3 of A4.
Polestar zegt zelf 11,5 meter.

Dit document bevat ook aardige tekeningen met maatvoeringen: https://www.polestar.com/bynder-assets/m/3dc3f2aab48dcb1a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Spanky79 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Kun je nagaan als de boel helemaal opgewarmd moet worden.
Lang leven de warmtepomp! *O*

En ook hier de combinatie met 20”; dikke auto dus dikke wielen voor mij! En het verlies aan rage (+wat extra) goedmaken met de warmtepomp! En hopelijk sneller een warm interieur en geconditioneerde accu dat weer kan helpen bij laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 06:53
Petzun schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Ken je jouw leveringsweek? Zal voor mij waarschijnlijk week 49 worden.
Ik week 44 fabricage en week 50 uitleveren (volgens LP). In Hoorn overigens.

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mga1600 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:17:
[...]

Er is geen enkele EV die de WLTP waarde in de praktijk haalt, net zo min als een ICE ooit het opgegeven benzine of dieselverbruik haalt.......zeker niet als je 400 pk hebt om mee te spelen.......
Dat de praktijk enorm afwijkt van de theorie is al heel lang bekend , zie bijvoorbeeld dit lijstje dat al seen jaar geleden in het AD stond.

- Hyundai Kona Electric 39 kWh, 41.495 euro

Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer

- BMW i3, 41.994 euro

Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer

- Tesla Model 3 Standard Range Plus, 47.800 euro

Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer

- Audi e-tron, 84.100 euro

Reëel bereik: 315 kilometer

- Tesla Model S (75D), 83.420 euro

Reëel bereik: 328 kilometer

- Tesla Model X (100D), 117.820 euro

Officieel bereik: 560 kilometer
Reëel bereik: 375 kilometer

- Tesla Model 3 Performance, 63.990 euro

Officieel bereik: 530 kilometer
Reëel bereik: 384 kilometer

- Kia e-Niro, 42.510 euro

- Jaguar I-Pace, 81.810 euro

Officieel bereik: 470 kilometer

- Hyundai Kona Electric, 40.995 euro

Reëel bereik: 416 kilometer

Dus om over wanprestatie te spreken lijkt me overdreven, je kunt hooguit stellen dat de WLTP definitie nergens over gaat.
Op Tesla na lijken alle hierboven genoemde auto’s procentueel dichter bij de WLTP range te zitten dan de P2. Op basis daarvan zou de P2 dus ergens onderaan de ranglijst bungelen. Dat vind ik bedroevend. Zelfs de iPace doet het beter. Ze hadden eens bij Hyundai of Kia kunnen kijken zo te zien....

Het gaat overigens ook om de perceptie. Gisteren stap ik in met nog 38% batterij. De aangegeven range is 100km. Terwijl de P2 bij 80% een range van 350km aangeeft. Bij 38% had het ergens rond de 170km moeten zijn. Vervolgens rijd ik 15 min en gaat er 0km van de range af. Ik kom dus dichter in de buurt van die 170 dan dat het 100 is zo te zien. Erg fijn, maar compleet onvoorspelbaar. Ja je kunt de P2 iedere avond opladen maar ik probeer niet onnodig op te laden om de batterij te sparen. Bij 38% moet je nog prima een paar dagen wat in het dorp rond kunnen rijden voor boodschappen etc.

Het probleem zit hem voor mij dus vooral in de onbetrouwbaarheid van de voorspelling op het scherm tegenover de werkelijke range.

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 07-10-2020 07:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:48
@Aghanim elke dag laden is prima voor de batterij. Het maakt niet uit of je één keer in de week 70% laad, of elke dag 10% qua slijtage. Als je met 70% uit de voeten kunt is het beste gewoon elke dag laden tot 70%.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Lekker opladen en het als auto beschouwen. Je moet die 400pk natuurlijk wel tot je beschikking hebben. Dat gaat je niet lukken met lagere soc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Mga1600 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:34:
[...]

Ga je dat doen? Ik overweeg het ook sterk, maar krijg mijn auto pad in januari. Voor die tijd hoop
ik toch wel een fotootje van hey resultaat ....?
Ja het ligt ook al vast, direct bij binnen komst gaat hun spuiterij die al hun volvo's repareren/spuiten het frontje plus rand dezelfde kleur zwart spuiten zoals het dak.
Mga1600 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:38:
Mijn a.s. P8 is met 20” wielen besteld. In het manual van de P8 (zoals dat op de Volvo site staat) wordt nu vermeld dat er t.g.v. 20” wielen in plaats van 19” een rangeverlies van 18 km ontstaat!

Dat is nogal wat omdat ik anderzijds in een warmtepomp investeer om de range juist wat groter te krijgen.

Bovendien wordt in de eerste tests opgemerkt dat de vering niet heel comfortabel is. Dat blijft een kwestie van smaak natuurlijk, mijn laatste 3 Volvo’s hadden ook 20” en dat beviel me prima .

Nou is het comfort waarschijnlijk wel wat beter met 19” maar 20” is juist wel weer mooier natuurlijk.....

Kortom in ben in dubio en in dat verband heb ik de dealer de vraag of de keuze over 19 of 20 inch uitgesteld kan worden tot nadat ik een mogelijkheid heb gehad om zelf in een demo te rijden om zelf te voelen hoe het comfort is. En dat gaat lukken.

Ben benieuwd!
Hier ook voor 20" gegaan, vind het gewoonweg een heel stuk mooier tegen over de 19"!
Ik zit met mijn werk enkel vooral in de buurt. Allemaal korte afstanden en door de weeks staat hij 80% van de tijd stil bij mij op kantoor dus daar kan hij aan de lader. Als ik gemiddeld de 250 kan halen met 80% laden ben ik tevreden!

Ik kreeg wel van mijn dealer te horen dat alle 20 inch velgen al enkele maanden niet meer te bestellen zijn (voor dit jaar) omdat de voorraad voor dit jaar er al doorheen is. Hou hier dus rekening mee met eventuele productie plaatsen die nog vrijkomen voor 2020.
JohnDoe77 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:05:
[...]

Ga je het doen? En is het je eigen auto of lease?
Yes gaan we zeker doen! Eigen auto van mijn zaak, dus geen lease.
Willi1908 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:39:
Gezien de tegenvallende KM range voor de P2 (al heb ik nog niks verrassends gezien qua verbruik), zal de P8 nog wel een stuk lager uitvallen vermoed ik. Hoe kijken toekomstige P8 eigenaren hiernaar?
Zolang ik bij 80% 250km haal ben ik tevreden, heb altijd gehoopt vanaf begin bestelling dat we de 300 moeten kunnen halen met 100% lading. Plus ik verwacht dat er in de toekomst nog optimalisaties gaan komen betreft verbruik dus hopelijk gaat het nog beter worden in de toekomst!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik vraag mij af hoe jullie allemaal rijden? altijd stoplichtsprintjes?

Ik heb nog niet zoveel gereden (600km), maar mijn gemiddeld verbruik ligt de laatste 500km op 19,4 (19" non PP) waarvan 120km autostrade, de rest 30-50-70-90 wegen.

Een gewone vlotte rit met een deel autostrade zonder overdreven acceleratie geeft iets van 20,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
Ligt beetje aan de situatie, maar merk ook dat ik soms juist rustiger rijdt omdat het best wel relaxed is in de P2 en je altijd vermogen tot je beschikking hebt mocht het nodig zijn. Vanavond voor het eerst 200+ km's rijden met tussenstopje, eens kijken hoe dat gaat qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
S2000jan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:33:
Ik vraag mij af hoe jullie allemaal rijden? altijd stoplichtsprintjes?

Ik heb nog niet zoveel gereden (600km), maar mijn gemiddeld verbruik ligt de laatste 500km op 19,4 (19" non PP) waarvan 120km autostrade, de rest 30-50-70-90 wegen.

Een gewone vlotte rit met een deel autostrade zonder overdreven acceleratie geeft iets van 20,5
ik denk echt dat deze discussie over verbruik pas na een maand p2/p8 rijden verstandig is.
Je leert de auto beter kennen - weet wat de slurpers zijn (bijv airco - of indd te snel naar de 50 a 60km/u optrekken) en als je echt een keer afstand > snelheid tripje hebt en op die dingen let zul je zomaar zien dat je verbruik een stuk beter is.

Heeft er al iemand een stuk van300km gereden in 1 x op de snelweg @ 100km/u ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
bij mij staat airco meestal uit en voor de rest 20° + stuur/zetelverwarming indien nodig

tripjes <20km zijn minder zuinig

[ Voor 16% gewijzigd door S2000jan op 07-10-2020 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
Ik heb de ervaring dat de ramen zeer snel beslaan als de airco niet aan staat. Hebben anderen dat ook? Ik heb niet het idee dat rijden zonder airco aan in herfst / winter een optie is.
Dat gaat mijn gemiddelde verbruik niet positief beinvloeden.

Voor de rest rij ik in het stadsverkeer redelijk normaal en rustig (geen stoplichtsprintjes). Wel afgelopen week met een bevriende autoliefhebber (audi s6) de handling en performance gestest waaronder 0-100 en 0-200 sprintjes. Mijn gemiddelde verbruik is dus (nog) niet representatief.

Helaas vanwege corona nog vrijwel geen normaal zakelijk 100 km/u snelwegverkeer.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willi1908
  • Laatst online: 13-04-2021
Aghanim schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 06:58:
[...]

Op Tesla na lijken alle hierboven genoemde auto’s procentueel dichter bij de WLTP range te zitten dan de P2. Op basis daarvan zou de P2 dus ergens onderaan de ranglijst bungelen. Dat vind ik bedroevend. Zelfs de iPace doet het beter. Ze hadden eens bij Hyundai of Kia kunnen kijken zo te zien....

Het gaat overigens ook om de perceptie. Gisteren stap ik in met nog 38% batterij. De aangegeven range is 100km. Terwijl de P2 bij 80% een range van 350km aangeeft. Bij 38% had het ergens rond de 170km moeten zijn. Vervolgens rijd ik 15 min en gaat er 0km van de range af. Ik kom dus dichter in de buurt van die 170 dan dat het 100 is zo te zien. Erg fijn, maar compleet onvoorspelbaar. Ja je kunt de P2 iedere avond opladen maar ik probeer niet onnodig op te laden om de batterij te sparen. Bij 38% moet je nog prima een paar dagen wat in het dorp rond kunnen rijden voor boodschappen etc.

Het probleem zit hem voor mij dus vooral in de onbetrouwbaarheid van de voorspelling op het scherm tegenover de werkelijke range.
Die zelfde onbetrouwbaarheid zie je ook bij diesel/benzine auto’s. Het belangrijkste is. Hoeveel KW heb je over en wat is je KW verbruik. Dan weet je exact hoeveel je kunt rijden. Heb je 60KW, is je verbruik 20KW is het 300KM.

In jouw geval heb je 28.5KW over. Als je 20KW verbruikt kun je een kleine 140km rijden.

Die waardes op het scherm zijn schattingen en zelden betrouwbaar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inspired
Mijn Model 3 LR/AWD met 19" heb ik een jaar, en heb er 25k op staan. Gemiddelde verbruik over die 25k is ongeveer 20Wh/km volgens de auto. Dan kom je op drie kwart van de WLTP uit. In de zomer iets hoger, in de winter iets lager. Zeg +/- 50km in de uiterste gevallen. Daar kun je bij de P8 en P2 dus ook wel vanuit gaan denk ik. De vergelijking naar Kia/Hyundai is leuk maar niet helemaal relevant. Die hebben veel minder vermogen, geen AWD en doorgaans kleinere velgen. Ik rij sportief en relatief veel korte afstanden. Dit is met name in de winter negatief voor het verbruik aangezien verwarming er met name in het begin flink in hakt. Daarnaast rij ik hem als een ICE. Dus, gewoon verwarming/AC op 20 het hele jaar. Niet rechts plakken etc.

Ik begrijp ook niet waarom je de AC/verwarming uit zou gaan zetten. Je gaat toch geen auto van 60k rijden en inleveren op comfort?

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 07-10-2020 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Laatst online: 22:29
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:41:
[...]

Ja hoor, 326 km waarvan 315 snelweg met de pilot assist op 110 km/u bij een temperatuur van 25 graden met de airco aan. Totaal verbruik met 1 korte (6 minuten) laad sessie tussendoor: 94%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:53

WhySoSerious

Be the change.

Inspired schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:28:
@Aghanim elke dag laden is prima voor de batterij. Het maakt niet uit of je één keer in de week 70% laad, of elke dag 10% qua slijtage. Als je met 70% uit de voeten kunt is het beste gewoon elke dag laden tot 70%.
Dat maakt dus wel degelijk uit... 4 x per week van 40% naar 60% laden is beter dan 1 x per week van 10% naar 90%.

Lithium-Ion vindt het het fijnste wanneer de batterij op 50% zit, maar praktisch is inderdaad tussen de 30% en 70% het beste. Iets praktischer is natuurlijk tussen 20% en 80%, maar dit zal de batterij (in geringe mate!) minder slijten van tussen 30% en 70%.

Pas op, impact hiervan is pas na 1000-en laadcycli te zien, maar het is er wel.

Tldr; liever dagelijks laden dan wekelijks, maar voorkom ontladingen <20% en stilstaan op 100% zo veel mogeijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
1000 laadcyli is 200.000 km....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
WhySoSerious schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Dat maakt dus wel degelijk uit... 4 x per week van 40% naar 60% laden is beter dan 1 x per week van 10% naar 90%.

Lithium-Ion vindt het het fijnste wanneer de batterij op 50% zit, maar praktisch is inderdaad tussen de 30% en 70% het beste. Iets praktischer is natuurlijk tussen 20% en 80%, maar dit zal de batterij (in geringe mate!) minder slijten van tussen 30% en 70%.

Pas op, impact hiervan is pas na 1000-en laadcycli te zien, maar het is er wel.

Tldr; liever dagelijks laden dan wekelijks, maar voorkom ontladingen <20% en stilstaan op 100% zo veel mogeijk.
Klopt. Maar het is dus sowieso niet slechter om hem vaker op te laden. Dat was meer mijn punt. Bij voorkeur rond de 50% maar dat zal in de praktijk niet altijd handig zijn. Ook is degradatie impact rond de 70% redelijk minimaal. Het begint minder leuk te worden voor de cellen vanaf 90%. Uiteindelijk heb je de auto ook om er lekker mee te rijden en niet met zo min mogelijk degradatie weer in te leveren.

Overigens zie je de impact al wel eerder;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNj-odgQvmgg8y7zJmlR8YRah0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OD2MHTAU9wpgjpPClI5ONsLq.png?f=user_large

Tegen de 100k begint het al redelijk uit elkaar te lopen maar goed, dan gaat mijn auto weer terug naar de LM. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 07-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jck82
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 12:18
Montalbano schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Ik begrijp al dat blindstaren op die range niet zo. Als ik met tussen de 10% en 80% lading 250km kan rijden dan kom ik volgens mij overal waar ik wezen moet. Ik sta iedere nacht bij het tankstation.
Precies dat heb ik ook. Rijd ca. 180KM per dag woon-werk. P8 gaat dat wel halen vermoed ik. 's nachts thuis aan de lader en ik zie nooit een tankstation meer van binnen... :-)

P8 Glacier Silver | "19 | warmtepomp | Android 10 | Newmotion Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
boldg1974 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 06:56:
[...]

Ik week 44 fabricage en week 50 uitleveren (volgens LP). In Hoorn overigens.
Mooi, net na de updates van week 49 zodat alle belangrijke functies voorhanden zijn.

XC40 EV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 11:58
Crabro schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

De mijne heeft afgelopen donderdag een update gehad en heeft die laatste versie van 24 augustus + android op 1 september.
Deze update lost trouwens nog niet het probleem op van incidenteel laden naar 100% terwijl de instelling op 80% staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
Crabro schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Deze update lost trouwens nog niet het probleem op van incidenteel laden naar 100% terwijl de instelling op 80% staat.
Zijn er mensen die dit probleem (evt sinds laatste update) nog steeds ervaren? Ik heb dit probleem namelijk nooit gehad...

Overigens heb ik sinds vanochtend mijn mobiel gewisseld met de laatste iPhone SE (2020) en nu werkt het bellen perfect. Andere kant geeft ook aan dat geluid beter is dan hiervoor, dus 't moet toch iets met een verouderde bluetooth-connectie te maken hebben gehad.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Inspired schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:49:

Ik begrijp ook niet waarom je de AC/verwarming uit zou gaan zetten. Je gaat toch geen auto van 60k rijden en inleveren op comfort?
als airco nodig is zet ik hem aan - maar als het buiten < 20 graden is hoeft van mij de airco niet aan. Doe ik nu ook niet, staat dus los van EV rijden of niet wat mij betreft of het inleveren van comfort. Ik neem aan dat je ook niet de stoelverwarming en stuurverwarming altijd aan hebt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

als airco nodig is zet ik hem aan - maar als het buiten < 20 graden is hoeft van mij de airco niet aan. Doe ik nu ook niet, staat dus los van EV rijden of niet wat mij betreft of het inleveren van comfort. Ik neem aan dat je ook niet de stoelverwarming en stuurverwarming altijd aan hebt ?
Stoelverwarming niet nee. :) Climate (en dus AC) wel. Dat is voor het klimaat in de auto (vind ik) prettiger. Regelt hij het lekker zelf en nooit geen beslagen ramen etc. AC kost je ook niet heel veel range. Verwarmen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
secret17 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Zijn er mensen die dit probleem (evt sinds laatste update) nog steeds ervaren? Ik heb dit probleem namelijk nooit gehad...

Overigens heb ik sinds vanochtend mijn mobiel gewisseld met de laatste iPhone SE (2020) en nu werkt het bellen perfect. Andere kant geeft ook aan dat geluid beter is dan hiervoor, dus 't moet toch iets met een verouderde bluetooth-connectie te maken hebben gehad.
mooi, die heb ik ook besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Met een complete laadcyclus wordt bedoeld 0-100%.
Dus als je 2 keer 10-60% doet, dan is dat 1 laadcyclus.

1000 laadcycli is dus 250-300.000km minimaal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wors
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09 18:44
Zijn er hier Polestar rijders die ervaring hebben met all season banden? Vanuit de leasemaatschappij krijg ik de keuze om in plaats van zomer- en winterbanden met all season banden (met sneeuwvlokje) te rijden. Ik ben erg benieuwd wat dit met het comfort doet bij 20” PP.

Als het kenteken van de auto bekend is, betekent dat gelijk eerste toelating in Nederland? Zou jammer zijn als de levering pas over twee maanden is, want dan heb je aan het eind van een vijfjarig leasecontract twee maanden een hogere bijtelling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Burchov
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:41:
[...]
Dat heb ik ook gedaan afgelopen weekend. Met best wat regen en wind iets meer dan 300km gereden, vrijwel alleen maar snelweg met 100km/u. Airco uit, verwarming op 21 graden, met stuurverwarming en stoelverwarming (beide voorstoelen) op de lichtste stand aan. Dat was nog wel een relatief gunstig scenario qua temperatuur, aangezien het buiten rond de 15 graden was. Vertrokken met 100%, thuis aangekomen met 18%. Volgens de boordcomputer zou dat ritje zo rond de 18,5 kWh/100km verbruikt hebben, maar als je het narekent (82% van 75 kWh gedeeld door 300) zat het net iets boven de 20 kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ik snap best dat mensen zich niet prettig voelen bij een WLTP van 470 en dan niet meer dan 350km halen.
Je had kunnen zeggen- ik had meer verwacht van Volvo/Polestar.

Aan de andere kant, als >400km echt zo belangrijk voor je was, had je er vanuit kunnen gaan dat 1 van deze 2 auto's gewoon niet de juiste keuze zou zijn voor je.

Neemt niet wat dat ik het ook jammer vind hoor - meer range had fijner geweest, maar volgens mij zijn hier sheetjes gedeeld in het verleden waarvan de waardes aardig dichtbij de werkelijkheid zit

Anyways - Mijn voorstel is, laten we het in dit topic houden over weetjes/nuttigheden/delen van "issues" en vooral de oplossingen ervoor ipv weer pagina's vol met range discussies. Anders hebben we dat als mensen hun P8 krijgen straks weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Voor veel mensen is de range toch ook een issue? En zie het als voorlichting richting aspirant kopers. Als veel mensen het erover (willen) hebben dan is het schijnbaar iets waar velen mee zitten. Juist iets om over van gedachten te wisselen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Ik vind het in ieder geval interessant te lezen over de praktijk ervaringen t.a.v. range onder verschillende omstandigheden van de P2 bezitters. Discussie over de range heeft inderdaad niet veel zin.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Inspired schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:55:
Voor veel mensen is de range toch ook een issue? En zie het als voorlichting richting aspirant kopers. Als veel mensen het erover (willen) hebben dan is het schijnbaar iets waar velen mee zitten. Juist iets om over van gedachten te wisselen denk ik dan.
absoluut goed om van gedachten te wisselen - maar het worden er niet meer km's van toch?
Naar mijn mening is het onderwerp behoorlijk uitgekauwd al. Er word al veel geklaagd door mensen binnen dit topic dat het lastig lezen is door de vervuiling van P2 vs P8 - als we dan ook nog eens pagina's vullen over onderstaande word het er niet beter op..

1. ik vind de range te laag, had meer verwacht / voel me voorgelogen
2. ik vind de range prima, heb er geen last van in dagelijks gebruik
3. wellicht word het nog iets beter (of word de laadcurve beter)

Vind het overigens niet erg zelf - lees toch wel mee

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• secret17
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

absoluut goed om van gedachten te wisselen - maar het worden er niet meer km's van toch?
Naar mijn mening is het onderwerp behoorlijk uitgekauwd al. Er word al veel geklaagd door mensen binnen dit topic dat het lastig lezen is door de vervuiling van P2 vs P8 - als we dan ook nog eens pagina's vullen over onderstaande word het er niet beter op..

Kunnen we posts niet voortaan taggen c.q. beginnen met

[P2]

of

[P8]

als je iets roept over een specifiek type?

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willi1908
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

De range ligt puur aan je rijstijl. Ik snap niet zo goed dat er naar KM wordt gekeken. Je kunt beter naar je verbruik kijken. Die opgegeven ranges zijn een indicatie. Ik heb me er behoorlijk in verdiept alvorens ik de overstap maakte van Diesel naar Elektrisch. Ik heb daarom ook nog geen schokkende verhalen gehoord.

Het enige waar ik van schrok was die 12V melding. Maar die is blijkbaar al opgelost of in ieder geval wordt opgelost.

Ik vraag me vanwege de vele verhalen over range echt af met wat voor verwachtingen een keuze wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Willi1908 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

De range ligt puur aan je rijstijl. Ik snap niet zo goed dat er naar KM wordt gekeken. Je kunt beter naar je verbruik kijken. Die opgegeven ranges zijn een indicatie. Ik heb me er behoorlijk in verdiept alvorens ik de overstap maakte van Diesel naar Elektrisch. Ik heb daarom ook nog geen schokkende verhalen gehoord.

Het enige waar ik van schrok was die 12V melding. Maar die is blijkbaar al opgelost of in ieder geval wordt opgelost.

Ik vraag me vanwege de vele verhalen over range echt af met wat voor verwachtingen een keuze wordt gemaakt.
Het gaat er om als men 400 km zegt dat het dan ook +/- 400 km is en niet 300 km. Dat heet misleiding en van Volvo had ik eerlijk gezegd beter verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Willi1908 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Ik ben pas binnen een jaar of 2 aan een EV toe, maar heb wel al vastgelegd wat ik als minimale range wil.

Met 100% batterij wil ik probleemloos in de winter 300km kunnen rijden. (uitstapje naar een drukke plaats waar je geen laadmogelijkheid hebt)
En met ontladen van 70%-10% wil ik 250km kunnen halen op autostrade aan 120km/h. Dat is voor de langere trips waar je om de 2h een plaspauze inlast. Die laadbeurt (10->70%) zou ca 30min mogen duren.

En vermits ik graag een paar fietsen op een trekhaak mee neem mag dat verbruik niet te hoog oplopen, omdat ik vrees dat dat ook nog eens 10% range gaat opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sten2017 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Het gaat er om als men 400 km zegt dat het dan ook +/- 400 km is en niet 300 km. Dat heet misleiding en van Volvo had ik eerlijk gezegd beter verwacht.
Ik begrijp je, en heb hier ook een dubbel gevoel over.
Feit is dat je een vergelijkbare basis wil, en dat is WTLP of EPA meetmethode.

Als constructeur zelf een methode vast leggen die strenger is, dat gaat je verkoop kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 16:03
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Bij EV zit de stoelverwarming (soms alle 4 de stoelen) er niet alleen voor extra comfort in, maar vooral voor energiebesparing.
Het is namelijk zuiniger om alleen de stoelverwarming aan te zetten dan de hele lucht te verwarmen.
Er is immers geen warmte van de motor die hergebruikt kan worden zoals bij ICE.
Dus zolang de ruiten niet beslaan zonder AC, is alleen stoelverwarming handiger.
Of het net zo comfortabel is, valt te betwijfelen maar is ook persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door darwusch op 07-10-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r

[P2]

&

[P8]

:)

Is er al iemand die spijt heeft van zn aankoop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:37:

[P2]

&

[P8]

Nee hoor zeker niet, heb er alleen maar meer zin in na alle reviews, fotos en flimpjes.

Range is gewoonweg prima voor mijn doeleindes anders had ik geen EV moeten pakken. Alle beloftes qua WLTP kloppen bij geen enkele auto dat wist ik van te voren dus is bij Volvo/Polestar niet anders. Enige wat ik wel hoop is dat de updates beetje snel komen die op de roadmap staan.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFDv
  • Laatst online: 30-04-2022

[P2]

&

[P8]

P2 absoluut niet. Heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun

[P2]

&

[P8]

[P8]
Mag ik deze vraag over 3 maanden beantwoorden? :)
Maar nee, lijkt me niet. Wordt volgens mij een feestje om in te rijden.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 15:07

[P2]

&

[P8]

Ik twijfel of ik de aankoop door laat gaan. Hangt er vanaf hoe het de komende weken gaat na de software update. Ik heb een lijstje bijgehouden met twijfelpunten, gebreken en tekortkomingen. Ik vind bugs niet zo'n probleem maar ik wil niet langs de kant van de weg komen te staan. De basis moet wel goed zijn. Grootste punt is de communicatie. Ik heb het nu al helemaal gehad en ik moet er niet aan denken dat ik straks met een auto zit met problemen en het net zo gaat. Zie het verhaal van Crabro - dat had mijn leven met een paar jaar verkort denk ik - en dat heb ik er niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willi1908
Sten2017 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

400km is zeker wel mogelijk, zo’n fabriekswaarde is opgebouwd uit Snelweg + Stad. In NL heb je natuurlijk weinig stad kilometers. Want je bent in 20 minuten door elke stad in NL heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robklink
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-01-2024
heeft iedereen die de P2 rijdt nu de sleutel thuis is een metalen blik liggen of was dit niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 20:10
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Ik begrijp je, en heb hier ook een dubbel gevoel over.
Feit is dat je een vergelijkbare basis wil, en dat is WTLP of EPA meetmethode.

Als constructeur zelf een methode vast leggen die strenger is, dat gaat je verkoop kosten.
Internationaal is de WLTP afgesproken waarbij een auto een bepaald traject onder bepaalde omstandigheden moet afleggen. Dat wordt gemonitord. De waarde die eruit rolt is dus onderling vergelijkbaar met andere auto’s. Niks ‘van Volvo had ik meer verwacht’ dus - zo moet het!
Dat wltp geen reële waarde is weet ik iedereen, net als bIj benzine of dieselauto’s wijkt het in de praktijk af, het slechts bedoeld als een objectieve vergelijkingsmaatstaf.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Ik ben pas binnen een jaar of 2 aan een EV toe, maar heb wel al vastgelegd wat ik als minimale range wil.

Met 100% batterij wil ik probleemloos in de winter 300km kunnen rijden...[knip]...
En met ontladen van 70%-10% wil ik 250km kunnen halen op autostrade aan 120km/h.
Als je met 60% lading 250km wilt kunnen rijden moet de totale realworld range dus 417km zijn met 120 km/u.
Dat ga je op dit moment alleen (nog maar net) halen in de zomer met een tesla M3 LR.

Het is voor jou dus eigenlijk wachten op nieuwe modellen met een betere range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
robklink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:48:
heeft iedereen die de P2 rijdt nu de sleutel thuis is een metalen blik liggen of was dit niet nodig?
Ik heb de keylessprotector laten installeren zodat ik de sleutels niet in een blik hoef te stoppen. Mijn verzekeraar (Univé) vindt het uiteindelijk nog niet nodig maar ik wil voor die driehonderd euro het risico niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Laatst online: 25-09 13:40

Lancer

What the......

Volgens mij was de range bij de introductie van de Jaguar iPace ook een probleem.

Ik ga er vanuit dat gedurende de lifecycle van de auto er een aantal software optimalisatieslagen zullen plaatsvinden, waardoor er uiteindelijk in de praktijk wel een paar kilometers bij komen.

Om dit te doen heeft de fabrikant data nodig. Die moeten wij eerst maken met zijn allen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
Arie van Dijk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Ik twijfel of ik de aankoop door laat gaan. Hangt er vanaf hoe het de komende weken gaat na de software update. Ik heb een lijstje bijgehouden met twijfelpunten, gebreken en tekortkomingen. Ik vind bugs niet zo'n probleem maar ik wil niet langs de kant van de weg komen te staan. De basis moet wel goed zijn. Grootste punt is de communicatie. Ik heb het nu al helemaal gehad en ik moet er niet aan denken dat ik straks met een auto zit met problemen en het net zo gaat. Zie het verhaal van Crabro - dat had mijn leven met een paar jaar verkort denk ik - en dat heb ik er niet voor over.
Volgens mij kan je dat met elke auto gebeuren, je kunt vreselijk pech hebben maar volgens mij is de service vanuit de Volvo dealers prima.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VirtuallyReal
  • Laatst online: 10-05-2024
Hahahahahaha spijt? Nog geen enkel moment. De P2 is een waanzinnige auto.

Ik maak regelmatig pretritjes alleen maar om er in te rijden, dat heb ik nog nooit met een auto gedaan.
Alle risico's en kleine ongemakken van een nieuw model staan in geen verhouding tot het plezier wat ik beleef met mijn P2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_--[]--__ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Als je met 60% lading 250km wilt kunnen rijden moet de totale realworld range dus 417km zijn met 120 km/u.
Dat ga je op dit moment alleen (nog maar net) halen in de zomer met een tesla M3 LR.

Het is voor jou dus eigenlijk wachten op nieuwe modellen met een betere range
Ik verwacht dat de ID3-ID4 Enyaq dat ook gaat kunnen.
BMW i4 zal dit ook wel kunnen, de eMini lijkt ook behoorlijk efficient.
Verder moet Audi ook met iets komen onder de eTron, die heeft alvast het voordeel om heel snel te laden, maar mist efficientie doordat die zo zwaar en lomp is.

Hoe Polestar de efficiency gewoon met software gaat verhogen ... dat blijft gerommel in de marge.
Met software ga je de capaciteit van de batterij niet echt verhogen, en het rendement van de motor opkrikken.

Ik denk eerder dat dit beter kan worden bij MY21 of MY22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-09 09:38
Ik wel idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 11:58
[...]

Zo voelt het ook als je er middenin zit, maar je ziet Polestar al iets meer leunen op het Volvo netwerk en dat gaf gelijk een ander gevoel. Gelukkig is het brein heel goed in shit achter je laten en nu ik de auto weer op mijn oprit heb en er in kan rondrijden is het serieus al weer vergeten. Want het is echt een geweldige auto :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirtuallyReal
  • Laatst online: 10-05-2024
Ik heb inmiddels de keyless aanpassing laten doen en heb nu een certificaat van de af-fabriek alarminstallatie klasse 3. Dat had ik nodig voor mijn verzekering. Daarvoor keurig in een blikje, maar dat bleek bij een test (blikje met sleutel bij auto houden) niks uit te maken. De auto ging gewoon open... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autowina
  • Laatst online: 25-09 13:14
[...]

Polestar is druk bezig mensen aan te nemen om de problemen op te lossen, het besef en de wil er wat aan te doen zijn er in ieder geval. Hopelijk profiteren de kopers na ons hier van. Ik ben wel bang dat ze voorlopig nog een tijd druk zijn om de puinhoop op te ruimen.
En zie mijn bericht in het lever-topic: een CEO die zelf de moeite neemt om na alle ellende persoonlijk te reageren vind ik wel top.

Voor de service ben ik minder bang, omdat deze via het Volvo-dealerkanaal loopt. Ik vind Volvo hier juist in uitblinken. Ik heb vorige maand onze V60 Plugin Hybrid verkocht. Dit type auto heeft een probleem met de airco (is pas dit voorjaar structureel opgelost). Ik heb bijna zeven jaar lang steeds gratis een nieuwe airco gekregen als de oude stuk ging. Het blijft vervelend als een component niet goed is, maar als je kijkt hoe andere merken met problemen omgaan (denk aan b.v. de DSG-bakken en Tfsi-motoren bij VAG) dan vind ik Volvo wel een positieve uitzondering.

BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
Goed testen van blik is inderdaad wel nodig, anders heeft het geen zin.

Bij mij werkte het wel, als in de auto ging niet open al stond ik er tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
BartWNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:41:
Goed testen van blik is inderdaad wel nodig, anders heeft het geen zin.

Bij mij werkte het wel, als in de auto ging niet open al stond ik er tegen aan.

[P2]

Mijn sleutelkluisje is nog onderweg, maar zodra ik m heb ontvangen ga ik het ook ff testen voordat ik de kluis aan de muur schroef ;)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Willi1908 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

Die zelfde onbetrouwbaarheid zie je ook bij diesel/benzine auto’s. Het belangrijkste is. Hoeveel KW heb je over en wat is je KW verbruik. Dan weet je exact hoeveel je kunt rijden. Heb je 60KW, is je verbruik 20KW is het 300KM.

In jouw geval heb je 28.5KW over. Als je 20KW verbruikt kun je een kleine 140km rijden.

Die waardes op het scherm zijn schattingen en zelden betrouwbaar
Vandaar dat je in de P8 alleen een percentage ziet tot je bij de laatste 25% komt. Overigens schijnt Google Maps wel vrij aardig in te schatten wat je rest percentage is bij aankomst bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09 17:11
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Ik verwacht dat de ID3-ID4 Enyaq dat ook gaat kunnen.
BMW i4 zal dit ook wel kunnen, de eMini lijkt ook behoorlijk efficient.
Verder moet Audi ook met iets komen onder de eTron, die heeft alvast het voordeel om heel snel te laden, maar mist efficientie doordat die zo zwaar en lomp is.

Hoe Polestar de efficiency gewoon met software gaat verhogen ... dat blijft gerommel in de marge.
Met software ga je de capaciteit van de batterij niet echt verhogen, en het rendement van de motor opkrikken.

Ik denk eerder dat dit beter kan worden bij MY21 of MY22.
Sry, maar ik denk van niet..

Keer eens om: 250KM is must?? bij 25kW/100 (verbruik met opwarmen pack, airco of kachel, en de ENYAQ is niet bepaald "super slank/laag" ) en dan kom je op een benodige energie van... 62.5kWh !!

tel daar je aankomst % (rest kWh) even bij op, en je komt al érg krap uit...
dat de id3 dat gaat doen zou denk ik kunnen..

maar dan vergelijk je kompleet verschillende auto's...
dan ga je voor 1e plaats verbruik en 2e plaats auto/model al is die niet naar je zin...

ipv erg fijne auto's selecteren en dán de beste er uit kiezen ivm verbruik/range

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 07-10-2020 14:01 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 09:03
VirtuallyReal schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:14:
Hahahahahaha spijt? Nog geen enkel moment. De P2 is een waanzinnige auto.

Ik maak regelmatig pretritjes alleen maar om er in te rijden, dat heb ik nog nooit met een auto gedaan.
Alle risico's en kleine ongemakken van een nieuw model staan in geen verhouding tot het plezier wat ik beleef met mijn P2.
Dit dus. 100% :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

[P2]

&

[P8]

[P8] Ja, dat ik niet nóg een paar weken eerder besteld heb, dan had ik hem misschien wel 2 weken eerder gekregen :Y

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Montalbano schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

[P8] Ja, dat ik niet nóg een paar weken eerder besteld heb, dan had ik hem misschien wel 2 weken eerder gekregen :Y
Daar ben ik zef wel juist blij om - als ik goed is zit hij dus met de allerlaatste updates inc OTA als ik hem krijg :) (17 december)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cello66
  • Laatst online: 23-09 23:41
Wors schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:31:
Zijn er hier Polestar rijders die ervaring hebben met all season banden? Vanuit de leasemaatschappij krijg ik de keuze om in plaats van zomer- en winterbanden met all season banden (met sneeuwvlokje) te rijden. Ik ben erg benieuwd wat dit met het comfort doet bij 20” PP.

Als het kenteken van de auto bekend is, betekent dat gelijk eerste toelating in Nederland? Zou jammer zijn als de levering pas over twee maanden is, want dan heb je aan het eind van een vijfjarig leasecontract twee maanden een hogere bijtelling.
Datum eerste toelating staat bij mij gelijk aan datum tenaamstelling en dat was de datum waarop ik de auto kreeg. Kenteken was al anderhalve week eerder bekend.

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quark2

[P2]

&

[P8]

Met 408 pk 4WD verpakt in een mooie koets? Errr ... nee.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Hansieo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Sry, maar ik denk van niet..

Keer eens om: 250KM is must?? bij 25kW/100 (verbruik met opwarmen pack, airco of kachel, en de ENYAQ is niet bepaald "super slank/laag" ) en dan kom je op een benodige energie van... 62.5kWh !!

tel daar je aankomst % (rest kWh) even bij op, en je komt al érg krap uit...
dat de id3 dat gaat doen zou denk ik kunnen..

maar dan vergelijk je kompleet verschillende auto's...
dan ga je voor 1e plaats verbruik en 2e plaats auto/model al is die niet naar je zin...

ipv erg fijne auto's selecteren en dán de beste er uit kiezen ivm verbruik/range
Misschien is dat persoonlijk, ik hou van mooie leuke auto's, maar function over form.
De Jag en de eTRON heb ik gewoon direct afgeschreven net onwille hiervan.

Ik verklaar even waarom ik die 250km zo belangrijk vind.
Ik rij wel eens 800-1000km op vakantie op een dag.
Je vertrekt met een volle batterij, en je doet een eerste stuk van ca 300km.
Dan ga je laden en een koffietje drinken. Langer dan 30 min heb ik daar niet voor nodig, en je weet sowieso dat laden boven de 70% een stuk trager gaat.
Dus je vertrekt met ca 70%, en na een dikke 200km begin je te kijken waar je de volgende laadbeurt kan doen. Die snelladers zijn er niet om de 10km (zeker niet in F of D), dus het kan best zijn dat je nog 30-40km verder moet. Stoppen na 180km vind ik echt vroeg, dan komt er geen einde aan.

Voor lokaal gebruik kom je natuurlijk nooit in de problemen met een range van 250 km. Dat is vanzelfsprekend.

Nu hebben we thuis 2 auto's, de "grote" is een firmawagen, de kleine is een stadswagentje.
Uiteraard wil je met die grote auto op vakantie.
De kleine auto wordt eigenlijk te weinig gebruikt om daarvoor de extra uitgave om electrisch te rijden te verantwoorden. Die mag echt niet meer dan 20k kosten, en daarmee heb je voorlopig niks electrisch. Voor die auto vind ik 200km al een goede range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:13:
[...]

Misschien is dat persoonlijk, ik hou van mooie leuke auto's, maar function over form.

hierom verleng ik mn vakantie dus met een dag of 2 (heen en weer) en zorg ik voor een hotel met lader snachts. dan is het misschien 1 max 2 snelladers tot overnachting en de volgende dag idem.
Is ook nog eens relaxter rijden dan 800-1000km op 1 dag te willen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

hierom verleng ik mn vakantie dus met een dag of 2 (heen en weer) en zorg ik voor een hotel met lader snachts. dan is het misschien 1 max 2 snelladers tot overnachting en de volgende dag idem.
Is ook nog eens relaxter rijden dan 800-1000km op 1 dag te willen doen
Doe ik ook als ik de 1000km over ga...
Voor een trip van 800km ga ik echt geen extra dagen hotel nemen en overnachten. Dan ben ik liever een dag extra ter plaatse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
[...]

Dan ga je laden en een koffietje drinken. Langer dan 30 min heb ik daar niet voor nodig, en je weet sowieso dat laden boven de 70% een stuk trager gaat.
Dus je vertrekt met ca 70%, en na een dikke 200km begin je te kijken waar je de volgende laadbeurt kan doen. Die snelladers zijn er niet om de 10km (zeker niet in F of D), dus het kan best zijn dat je nog 30-40km verder moet. Stoppen na 180km vind ik echt vroeg, dan komt er geen einde aan.
Fair point. In alle eerlijkheid ben ik er ook nog niet over uit wat ik doe in dat geval. Ik ben wel in de gelukkige omstandigheid bij een bedrijf te werken met veel lease auto's in omloop, waaronder genoeg 7 zits vakantiediesels van collega's die maar wat graag willen ruilen voor 3 weken. Dat geeft een veilig achtervang gevoel. Maar misschien in het kader van onthaasten gaan we wel met de P2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Daar ben ik zef wel juist blij om - als ik goed is zit hij dus met de allerlaatste updates inc OTA als ik hem krijg :) (17 december)
Ja, die OTA was wel handig geweest bij aflevering idd. Maar dan nog, rijd ik liever een maandje eerder met nog een bezoekje aan de werkplaats, als nog een maand langer wachten. En verder heb je denk ik toch nooit de laatste updates, want zodra je de werkplaats uitrijd zijn er al weer nieuwe.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFDv
Had een blik maar dat houdt het signaal niet binnen. Met de sleutel in het blik gewoon nog te openen. Heb de protector hoesjes besteld waaraan eerder is gerefereerd. Vandaag binnen gekomen en zojuist getest. De sleutel in het hoesje en op 2 meter vanaf de auto gewoon te openen...dus al weer ingepakt voor de retour zending want dat is dus geen goede en veilige oplossing.....denk dat het ombouwen van de sleutel de enige garantie is...zou beter zijn als polestar ons dat aanbood 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
JFDv schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Had een blik maar dat houdt het signaal niet binnen. Met de sleutel in het blik gewoon nog te openen. Heb de protector hoesjes besteld waaraan eerder is gerefereerd. Vandaag binnen gekomen en zojuist getest. De sleutel in het hoesje en op 2 meter vanaf de auto gewoon te openen...dus al weer ingepakt voor de retour zending want dat is dus geen goede en veilige oplossing.....denk dat het ombouwen van de sleutel de enige garantie is...zou beter zijn als polestar ons dat aanbood 😉
Is het niet zo dat dat hoesje de sleutel pas na x tijd zonder beweging uitschakelt?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

Doe ik ook als ik de 1000km over ga...
Voor een trip van 800km ga ik echt geen extra dagen hotel nemen en overnachten. Dan ben ik liever een dag extra ter plaatse.
mijn vakantie is altijd zaterdag-zaterdag dus extra dag op locatie gaat hier niet echt.. dus ga liever woe/do weg op mn gemakkie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]

Voor lokaal gebruik kom je natuurlijk nooit in de problemen met een range van 250 km. Dat is vanzelfsprekend.

Nu hebben we thuis 2 auto's, de "grote" is een firmawagen, de kleine is een stadswagentje.
Uiteraard wil je met die grote auto op vakantie.
De kleine auto wordt eigenlijk te weinig gebruikt om daarvoor de extra uitgave om electrisch te rijden te verantwoorden. Die mag echt niet meer dan 20k kosten, en daarmee heb je voorlopig niks electrisch. Voor die auto vind ik 200km al een goede range.
Eerlijk is eerlijk, de vakanties vind ik ook nog wel een dingetje. Maar dat zijn voor mij de uitzonderingen, waar ik gewoon oplossingen voor zoek (als dat al nodig mocht zijn).
Ritje door Duitsland lijkt me prima te doen, je wordt er doodgegooid met Ionity. En al moet ik een keer al na 140km stoppen, ook geen probleem want dan is de stop ook korter. Of je nou 2x 20 minuten stopt of 1x 40 minuten, dat maakt mij niet zoveel uit.
Frankrijk lijkt me vooralsnog een hel qua EV rijden. Afgaande op ervaringen van anderen is het vooral afwachten of een paal het uberhaupt doet. En er staan er gewoon te weinig. Ik rijdt regelmatig naar de Vogezen, maar dat is bijna niet te doen (tenzij je op 22 of 50 kW wilt laden). Volgooien in Maastricht of Luik bij Fastned of Ionity en daarna houdt het op... Binnenkort opent er iets boven Metz een Ionity station, dat helpt enorm, maar dan nog is het vanaf daar naar mijn bestemming zo'n 200km. Afgaande op de range verwachtingen hier, zou ik dat dan net moeten halen. Maar dan is ie leeg, en het adres waar ik heen ga heeft geen laadpaal en loopt niet warm voor een granny charger. Dan moet ik daar in de buurt op zoek naar een 22kW lader. Die is er op 25km. Dat gaat dan ook weer meteen van de range af na opladen.
Ik denk dat ik voor die vakantie eerst nog maar eens een wisseltruc met een collega uit ga halen :-)

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Montalbano schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Eerlijk is eerlijk, de vakanties vind ik ook nog wel een dingetje. Maar dat zijn voor mij de uitzonderingen, waar ik gewoon oplossingen voor zoek (als dat al nodig mocht zijn).
Ritje door Duitsland lijkt me prima te doen, je wordt er doodgegooid met Ionity. En al moet ik een keer al na 140km stoppen, ook geen probleem want dan is de stop ook korter. Of je nou 2x 20 minuten stopt of 1x 40 minuten, dat maakt mij niet zoveel uit.
Frankrijk lijkt me vooralsnog een hel qua EV rijden. Afgaande op ervaringen van anderen is het vooral afwachten of een paal het uberhaupt doet. En er staan er gewoon te weinig. Ik rijdt regelmatig naar de Vogezen, maar dat is bijna niet te doen (tenzij je op 22 of 50 kW wilt laden). Volgooien in Maastricht of Luik bij Fastned of Ionity en daarna houdt het op... Binnenkort opent er iets boven Metz een Ionity station, dat helpt enorm, maar dan nog is het vanaf daar naar mijn bestemming zo'n 200km. Afgaande op de range verwachtingen hier, zou ik dat dan net moeten halen. Maar dan is ie leeg, en het adres waar ik heen ga heeft geen laadpaal en loopt niet warm voor een granny charger. Dan moet ik daar in de buurt op zoek naar een 22kW lader. Die is er op 25km. Dat gaat dan ook weer meteen van de range af na opladen.
Ik denk dat ik voor die vakantie eerst nog maar eens een wisseltruc met een collega uit ga halen :-)
Ja, Frankrijk loopt achter.
Er schijnen in dorpjes af en toe wel 22kW palen te vinden te zijn, maar dan past dat alleen in een bezoekje.

Op de autostrade wil je toch echt die 100kW kunnen laden, en als je een vakantiehuisje of hotel neemt, dan wil je ofwel je auto voor de deur kunnen parkeren (met granny charger en desnoods 10m verlengkabel, of een 7kW laadpaal op de parking zodat je na een nachtje toch terug vol zit.
Ergens op een parking 3uur wachten aan een 22kW lader vind ik echt gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFDv
Montalbano schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Is het niet zo dat dat hoesje de sleutel pas na x tijd zonder beweging uitschakelt?
Nee. Er zijn sleutels die zichzelf uitschakelen. En je kunt hem ombouwen dat deze sleutel zich dus vanzelf na een paar minuten uitschakelt (alleen als hij stil op tafel of zo ligt. In je broekzak of jaszak bij bewegen werkt dat dus sowieso niet).

Het hoesje pretendeert een kooi van Faraday te zijn (net als mijn blik) dat het signaal niet naar buiten laat. Maar dat werkt dus niet. Misschien door de frequentie waarop het geheel werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
4v4t4r schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

mijn vakantie is altijd zaterdag-zaterdag dus extra dag op locatie gaat hier niet echt.. dus ga liever woe/do weg op mn gemakkie :)
Op de heenrit vind ik dat nog te doen, maar na je vakantie wil je gewoon naar huis.
Gekste wat ik ook deed is op één dag van Barcelona naar Mechelen. 1450km, maar toen wel met 4 mogelijke chauffeurs.
Maar dat doe ik toch niet meer...
Nu reizen we met 2, en als er onderweg niks interessants is, dan is het wel eens vliegen en auto huren...

Naar Portugal, Zuiden van Spanje... ga ik echt niet met de auto doen. Maar Noorwegen wil ik wel eens met een electrische auto verkennen tot in het hoge noorden.

Pagina: 1 ... 82 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.